quote:
Op woensdag 15 februari 2006 13:43 schreef Spite_and_Malice het volgende:Hoi!
Wat een lieverds hier allemaal zeg!
Ik zit erover te denken om als ik volgend jaar op kamers ga, ook twee ratjes te nemen, maar ik moet natuurlijk eerst uitzoeken of dat een goed idee is. Daarom een paar vraagjes voor jullie rattenexperts
- (vooral voor studenten onder jullie
![]()
) Is het een beetje te doen om ze op je kamer te houden (ivm. eventueel stinken enzo)
- Afgezien van dierenarts enzo, is het onderhoud van de ratjes duur (voer enzo)
- waaraan moet ik denken bij een goede kooi/hok? Kunnen jullie misschien wat fotos plaatsen van jullie hok (liefst natuurlijk inclusief ratjes
![]()
)
- en ik zie weleens studenten op het station met een bakje met ratjes, maar is het niet vervelend voor de beestjes als je ze vaak meeneemt als je bijvoorbeeld naar huis gaat in het weekend ofzo? Want dat zal dan wel moeten.
Alvast bedankt voor de hulp
xxJanne
Om even kort je vragen te beantwoorden.
1. Het is te doen, mannetjesratten stinken meer dan vrouwtjes. Ik denk echter dat het stinken niet het grootste 'probleem' zal zijn als je je kamer goed doorlucht. Ratten zijn vaak 's nachts ook nogal eens actief en kunnen dan bijv. erg veel herrie maken. Dat is ook de voornaamste reden waarom mijn dieren niet op mijn slaapkamer staan.
2. Ratten hebben wel het nodige onderhoud nodig, denk aan; (kattenbak)korrels i.p.v. zaagsel/hooi/stro. Ratten kunnen totaal niet tegen stoffige bodembedeksel zoals ik net al opnoemde, slechte luchtwegen hebben ze. Ook het standaard knaagdierenvoer is niet goed voor ze, ratten zijn ook vleeseters en hebben dus ook vlees nodig in hun brokjes. Speciaal rattenvoer is in iedere dierenwinkel wel te koop. Qua dierenartskosten; houd rekening met veel voorkomende ziekten/kwalen als tumoren en luchtwegproblemen. Ik heb het geluk met een zeer goede en vriendelijke arts en ook nog eens met vrij gezonde ratten, dus dierenartskosten zijn voor mij geen probleem.
3. Geschikte kooien voor ratten kun je vinden op de volgende site:
http://www.fretten.nl/N_frame.html?http://www.fretten.nl/N_home.html
Ga dan naar Ratten artikelen en kies dan voor kooien. Ik heb zelf de traliekooi Savic Freddy 2, daar zitten nu 3 ratten in en is naar mijn mening nu vol. Mocht je meerdere ratten nemen dan kan je beter naar een Voliëre kijken.
Foto van mijn kooi:
![]()
Let wel op: Ratten kunnen niet alleen gehouden worden, wat men ook zegt.. daar worden ze niet gelukkig van en ze kunnen heel eenzaam/vals worden.
4. Als je het weekend naar huis gaat heb je inderdaad wel de mogelijkheid om je ratten mee te nemen (mits je thuis dan ook een andere kooi hebt staan). Ratten kunnen overigens ook wel makkelijk 2 dagen alleen zijn in een kooi met genoeg water + eten en vriendjes ook mee te spelen. Maar zelf zorg ik altijd dat ik iedere dag (of iemand anders) even bij ze is om te kijken of alles goed gaat. Ratten kunnen makkelijk meegenomen worden in een voor daartoe bestemd transportbakje. Als het niet te lang reizen is.. als in dat ze bijv. een dag in zo'n bakje zitten.
Hoop je nu wat meer informatie gegeven te hebben.