abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage woensdag 4 februari 2004 @ 11:47:59 #1
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_16875119
Het verhaal dat er in shoarmasaus bij de Turk in Nederland vaak spermaresten zitten. Mijn moeder begon er ook over dat het laatst was onderzocht bij de Oosterse markt. Maar ik geloof er niets van, ik lees er nooit iets over in de krant.

Tis gwoon een hardnekkige fabel volgens mij.

woensdag 4 februari 2004 @ 11:49:22 #2
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_16875168
Shit, daar gaat mijn bijbaantje het is eindelijk bekend geworden
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_16875169
bij de friettent hier (gerund door egyptenaren) zou er stierenzaad inzitten

heeft ooit in de krant gestaan dat die tent de meeste bacteriën had in de fritessaus

onder
  woensdag 4 februari 2004 @ 11:49:37 #4
60533 Quara
R3Ð Ðév¡l
pi_16875177
ik koop dat daarom altijd bij een supermarkt

Mjah, lijkt me toch echt een fabel...

[url=http://www.]www.[/url]
Thinking to be is quite the opposite of being one
pi_16875178
Jij probeert Turken in een kwaad daglicht te stellen door dit soort fabels op te rakelen.

Ik geloof er niets van. Vast een complot van de Marokkaanse shoarmaverkopers.

123
pi_16875183
Tja, moet je ook maar eens kijken op je Labello wat daar in zit
It has to mean something
Could never mean more than a sacrifice
  woensdag 4 februari 2004 @ 11:50:07 #7
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_16875189
In Radar of Kassa is dat een keer geweest...
Waren er bij 1 bakkie knoflook sperma gevonden van 7 verschillende mannen..... (of dieren? )
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
  woensdag 4 februari 2004 @ 11:50:10 #8
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_16875192
Das een urban legend.. (hoop ik )
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_16875208
Ik slik die knoflooksaus altijd.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_16875217
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 11:47 schreef SunChaser het volgende:

ik denk het ook
  woensdag 4 februari 2004 @ 11:51:17 #11
33213 SpleeffY
Ja, wat hij zegt ->
pi_16875229
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 11:50 schreef Lucille het volgende:
!
pi_16875231
quote:
pi_16875267
Je kent de smaakpolitie denk ik wel he.
Als je dat zit te kijken vraag je je ook af en toe af of je nog wel ooit buiten de deur moet eten.

Ik denk dat je ooit nog wel iets ranzigers op hebt als sperma (wat me op zich natuurlijk al errug onsmakelijk lijkt) neem bijv. pis, kits, kattevoer, stront enz. enz.

Ik wil er niet bij stilstaan wat een kok allemaal niet met je prakkie uit kan vreten

Anyone who is capable of getting themselves made President should on no account be allowed to do the job.
  woensdag 4 februari 2004 @ 11:52:23 #14
46275 Castor
Obey the rules, miss the fun
pi_16875269
quote:
Wat niet weet wat niet deert!
  woensdag 4 februari 2004 @ 11:53:27 #15
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_16875297
En zou er ook sperma zitten in de knoflook saus van Remia, want dan hebben ze daar een flinke hoeveelheid rukkers langs de productielijn staan
  Moderator woensdag 4 februari 2004 @ 11:54:50 #16
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_16875332
Een doodenkele keer zal het zijn voorgekomen. Net als er in andere keukens weleens geviezikt wordt.

Maar die bakjes saus bij de shoarmaboer zijn sowieso behoorlijk ranzig. Ze worden elke keer weer op tafel gekwakt, bij vaak dronken gastjes die het reuze lachen vinden om er iets ranzigs mee te doen.

Maar sperma in saus doen, als dat ooit ontdekt wordt dan komt de lolbroek die dat gedaan heeft er wat mij betreft niet af met een hoge boete: celstraf voor zo'n mongool.

"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
pi_16875340
Het smaakt goed dus boeie wat erin zit.. Als ik dat van alles moet weten zou ik NIETS meer eten.. Dus ik kan er niet wakker van liggen, je moet er gewoon niet aan denken als je iets eet

PS knoflooksaus is knoflook (tot puree gemaakt) en mayonaise.. Dan ben je al een stuk op weg en natuurlijk nog wat kruiden enzo

pi_16875352
Ik voel me ineens vreselijk misselijk (ondanks dat ik zelden shoarma bij de shoarmaboer koop).

poep aan je schoen <zucht>
  woensdag 4 februari 2004 @ 11:56:15 #19
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_16875383
quote:
Ja want zwanger wordt je er niet van.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_16875400
Heeft iid 1 keer in een krant gestaan. Welke weet ik niet meer...

Was een vrouw ernstig ziek geworden, waarnaar er onderzoek is gedaan bij die shoarmazaak, bleek er van 5 verschillende mannen sperma in de saus te zitten...

Ach het zal wel een geintje zijn geweest, je wilt niet weten wat er in keukens gebeurd.

Is een broodje aap verhaal.

Google maar op "sperma in knoflooksaus", zie je ook een oud topic naar boven schieten...

Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  woensdag 4 februari 2004 @ 11:57:39 #21
69609 DePeer
Leve de postbank! Hoera! Hoera
pi_16875429
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 11:47 schreef SunChaser het volgende:
Het verhaal dat er in shoarmasaus bij de Turk in Nederland vaak spermaresten zitten. Mijn moeder begon er ook over dat het laatst was onderzocht bij de Oosterse markt. Maar ik geloof er niets van, ik lees er nooit iets over in de krant.

Wat geen hardnekkige fabel is is dat die lui van de Turkse markt je proberen te vergiftigen door een paar extra kilo zout in de oliebollen te stoppen

* DePeer nog steeds kotsneigingen heeft als ie daar aan terugdenkt

Of zou dat stiekem ook sperma zijn geweest?
(smaakt dat eigelijk zout? )

Dat is nou de kracht van de Postbank. Grrrauw!
pi_16875468
Ik heb het ook vaak gehoord bij de turk hier.
Niet dat ik het me interresseert maar ik vind shoarma zoiezo niet te vreten.
Daarom haal ik ook nooit shoarma!!
Hopen dat ze niet kwakken in mijn mayo die ik bij mijn patat krijg
  Redactie Frontpage woensdag 4 februari 2004 @ 11:59:05 #23
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_16875484
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 11:57 schreef DePeer het volgende:

(smaakt dat eigelijk zout? )

Hmmm, valt mee.
pi_16875488
Broodje aap met knoflooksaus, lekker!
Aldus.
pi_16875523
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 11:59 schreef SunChaser het volgende:
Hmmm, valt mee.
Niet boven de saus, dear...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_16875593
volgens mij fabel, maar anders geen probleem!

sperma zit vol voedzame eiwitten en mineralen, dus die turk heeft eigenlijk het beste met je voor!

見なさい! 日本語!
  woensdag 4 februari 2004 @ 12:06:02 #27
77755 polly_rulez
interessante boodschap >>
pi_16875735
natuurlijk is het waar
alleen niet overal zit standaard sperma in.

Het komt doordat mensen vaak met hun handen in die saus zitten (niet gehele hand grapjassen ) maar je raakt het wel aan
zo komen er bv ook urine resten in

ooit wel eens de analyse van een bakje pinda's in een cafe onder ogen gehad, daarna neem je dat nooooooit meer

woensdag 4 februari 2004 @ 12:06:23 #28
46275 Castor
pi_16875747
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 12:02 schreef remondepemon het volgende:

sperma zit vol voedzame eiwitten en mineralen, dus die turk heeft eigenlijk het beste met je voor!

*ril*

Als het al zo is....wil ik het echt NIET weten.

woensdag 4 februari 2004 @ 12:09:04 #29
69609 DePeer
Leve de postbank! Hoera! Hoera
pi_16875842
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 12:06 schreef polly_rulez het volgende:
natuurlijk is het waar
alleen niet overal zit standaard sperma in.

Het komt doordat mensen vaak met hun handen in die saus zitten (niet gehele hand grapjassen ) maar je raakt het wel aan
zo komen er bv ook urine resten in

ooit wel eens de analyse van een bakje pinda's in een cafe onder ogen gehad, daarna neem je dat nooooooit meer

Lekker onhygienisch volkje dan..

[edit]
en die bak pinda's is nogal een scheve vergelijking eh?
[/edit]

[Dit bericht is gewijzigd door DePeer op 04-02-2004 12:09]

Dat is nou de kracht van de Postbank. Grrrauw!
  woensdag 4 februari 2004 @ 12:09:09 #30
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_16875846
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 12:02 schreef remondepemon het volgende:

Daarom na zuigen altijd slikken
  woensdag 4 februari 2004 @ 12:09:15 #31
66575 DubbelFrisss
identiteitscrisis...
pi_16875849
* DubbelFrisss bromt iets over broodje aap enzo
  woensdag 4 februari 2004 @ 12:12:40 #32
60646 Jereon
Ik denk dat ik bestond...
pi_16875942
fabeltjes.... soms wel soms niet.

Ik ben getuigen geweest van een actie van een ranzige debiel, die later ook ontslagen is...

Hij deed zijn eigen uitwerpselen mengen (vloeibare en vaste uitwerpselen) vervolgens deed hij dat smerige goedje door de Sateh mengsel bij het maken van sateh-sticks bij een poelier.

Het was de bink van ons dorpje en daar durfde we niet zoveel tegen te zeggen. Maar op een gegeven moment, door een slinkse tip naar de eigenaar van de poelier, is hij op heterdaad betrapt door die eigenaar...

Nu kan ik me bijna niet voorstellen dat hij de enige viespeuk is hier in heel Nederland....

Ik besta, of dacht ik dat maar?
  woensdag 4 februari 2004 @ 12:15:18 #33
77755 polly_rulez
interessante boodschap >>
pi_16876017
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 12:12 schreef Jereon het volgende:

Ik ben getuigen geweest van een actie van een ranzige debiel, die later ook ontslagen is...

Hij deed zijn eigen uitwerpselen mengen (vloeibare en vaste uitwerpselen) vervolgens deed hij dat smerige goedje door de Sateh mengsel bij het maken van sateh-sticks bij een poelier.

Het was de bink van ons dorpje en daar durfde we niet zoveel tegen te zeggen. Maar op een gegeven moment, door een slinkse tip naar de eigenaar van de poelier, is hij op heterdaad betrapt door die eigenaar...

Nu kan ik me bijna niet voorstellen dat hij de enige viespeuk is hier in heel Nederland....

OMG hoe ranzig..
  woensdag 4 februari 2004 @ 12:17:22 #34
46275 Castor
pi_16876085
quote:

Gatverdamme. Dat soort mensen sporen echt niet! Van mij mag zo iemand best een aantal jaartjes gedwongen TBS krijgen.
pi_16876108
Bij de smaakpolitie was het een keer
slettebak [@] gmail.com
  woensdag 4 februari 2004 @ 12:19:04 #36
16082 Wytze
...Confidential
pi_16876140
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 11:49 schreef Cynic het volgende:
Tja, moet je ook maar eens kijken op je Labello wat daar in zit
Waaa ButyroSpermum !
"Trust me; when I make things disappear, they stay buried."
  woensdag 4 februari 2004 @ 12:19:22 #37
38942 kennydies
ken je me nog?
pi_16876148
Lijkt me onwaarschijnlijk dat een turk zijn kwakkie vermengt met knoflooksaus
En zo is het ...
pi_16876259
Bij controles worden er eigenlijk ook altijd faeces resten in eten gevonden (= ontlasting). Niet dat de koks er in poepen of zo, nee ze wassen hun handen gewoon niet na toiletbezoek. Misschien rukken sommige mannen ook wel op het toilet op hun werk en wassen hun handen dan niet (goed).
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_16876283
quote:

gadverdamme! wat bezielt zo iemand.
vindt tie dat geil of zo...
見なさい! 日本語!
  woensdag 4 februari 2004 @ 12:23:53 #40
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_16876287
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 11:49 schreef Klonk het volgende:
Shit, daar gaat mijn bijbaantje het is eindelijk bekend geworden
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
pi_16876435
  woensdag 4 februari 2004 @ 12:47:31 #42
27869 RenHoek
Forget Norway
pi_16876912
Deels urban legend:

Did the semen from seven HIV-contaminated men turn up in a pizza topping?

Maar soms wordt er wel viezigheid uitgehaald met eten. Om zo'n "hidden camera" show lieten ze ook 's zien van een vent die zich af liep te trekken in de saus in de VS.

Dus het kan altijd, maar meestal is het gewoon normaal goed eten. En als het niet helemaal 100% is, dan komt het meestal doordat de keuken niet goed schoongehouden wordt, maar meestal niet van mannen die lopen te trekken

"Used up all my sickdays; calling in dead."
pi_16876945
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 12:19 schreef Wytze het volgende:

[..]

Waaa ButyroSpermum !

ja jij vind he wel leukker een beetje zaad in je sausie!
Amsterdam, stad van hash en coke,
Waar de vrouwen zich vrouwelijk gedragen..
En de mannen ook..
  woensdag 4 februari 2004 @ 12:49:27 #44
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_16876965
Hier een prachtig verhaal over het geliefde broodje shoarma uit het AD:
sorry voor de lange c/p

Shoarma: broodje bedorven bedrog

door Paul Hovius

Een broodje shoarma. De een heeft er niets mee, voor de ander is het een onlosmakelijk deel van het (uitgaans)leven. Maar de liefhebber is gewaarschuwd. Over de duistere wereld van vieze ondernemers, bedorven vlees en lam dat geen lam is.

Over het broodje shoarma doen veel verschrikkelijke verhalen de ronde. Zo zou er vaak onder het mom van lamsvlees ander vlees worden verkocht. Zo zou het in veel winkels een rommeltje zijn. Zo zou het niet best gesteld zijn met het vakmanschap van de verkopers en zou de kwaliteit van het vlees te wensen over laten. En zo zou aan de knoflooksaus dikwijls als extra ingrediënt een portie sperma zijn toegevoegd. Troost u, dat laatste is een broodje-aap verhaal. Maar voor het overige berust alles op waarheid.

Uit een onderzoek van het Algemeen Dagblad naar de kwaliteit van shoarma blijkt dat er bij de verkoop van deze hartige hap op een werkelijk ongelooflijke manier wordt gerotzooid en geklungeld. Wie een tijdje ronddoolt in deze door allochtone Nederlanders beheerste tak van de horeca gelooft zijn ogen en smaakpapillen niet. Alles wat God, Allah en de Nederlandse wetgever gezamenlijk hebben verboden, kom je in de praktijk wel een paar keer tegen.

Shoarma is vooral populair onder jongeren en uitgaanspubliek. Midden in de nacht nog even `een broodje schaap' halen is voor velen een doodgewone zaak. Daarvoor loop je even binnen bij `de Turk' of een `shoarmatent'. Die zijn er overigens in vele soorten en maten. Soms is de `grillroom' een echt restaurant. Er zijn zaken met fraaie apparatuur. Maar je kunt jezelf ook terugvinden in een achenebbisj zaakje waar je je zowel qua taal als inrichting volledig in de derde wereld waant. Zowel daar als hier hangen de grote stukken vlees ongekoeld aan het draaispit. Klein gesneden, onder de grill opnieuw verwarmd, in een broodje met een beetje sla en een sausje er over kan het een smakelijke hap zijn. Met de nadruk op kan zijn. Want in de dagelijkse praktijk is het bij de meeste verkooppunten van shoarma een doffe ellende.

Hygiëne lijkt een onbekend begrip. De enkele uitzondering daargelaten draagt niemand bedrijfskleding. Er wordt in de keukens veelvuldig gerookt. Het is eerder regel dan uitzondering dat vlees ongekoeld op weg is naar verrotting.Er wordt gespot met de meest elementaire regels die bij het bereiden van levensmiddelen in acht dienen te worden genomen. Kruisbesmetting is schering en inslag. Veel personeel geeft er op geen enkele manier blijk van ook maar over enige vakkennis te beschikken. De shoarmatent lijkt een duistere wereld waar alleen de eigen regels gelden.

Onverschillig

Dr.ir.B.Cramwinckel, directeur van het Centrum voor Smaakonderzoek dat in opdracht van het Algemeen Dagblad de smaak beoordeelde, is duidelijk in zijn eindoordeel: ,,Veel shoarmazaken kenmerken zich door onverschilligheid. Men is niet geïnteresseerd in klanten. Het vlees wordt met veel gebaren omgeroerd, maar enige werkelijke belangstelling voor het product ontbreekt. Vlees wordt buiten de koeling bewaard. Als men de handen al aan een doek afveegt, zou die doek dikwijls niet misstaan in de werkplaats van een garage.''

Voor Cramwinckel was het onderzoek naar shoarma een van de meest gedenkwaardige projecten die hij ooit uitvoerde. ,,Als CSO houden wij ons bezig met het benoemen en beoordelen van smaak. Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat ik serieus moest gaan nadenken over de mate van bederf van levensmiddelen.'' Want maar liefst 9 van de 58 keer kreeg het panel shoarma voorgeschoteld die ,,niet meer geschikt was voor menselijke consumptie.'' Het vlees was in die gevallen volledig bedorven.

Cramwinckel: ,,Vers vlees heeft een neutrale, iets frisse smaak. Het vlees is sappig en kauwt bij een juiste bereiding gemakkelijk weg. Naarmate het vlees ouder wordt, verdwijnt de zuivere, heldere smaak en wordt het vlees stugger. Het gaat bitter en zuur smaken en dat wordt steeds sterker naarmate het vlees verder bederft. Voordat je het proeft, merk je het al aan de rottingsgeur. Niet alle mensen herkennen iets bedorven vlees snel. Mensen die het direct proeven nemen een snel opkomend zure smaak achter in de mond waar. Anderen proeven een lichte tinteling achter in het gehemelte. De rottende smaak blijft lang hangen. De eerste tekenen van bederf ruik je. De zin om door te eten bij bedorven vlees verdwijnt snel.''

Dat verkopers bedorven vlees overhandigen, zegt iets over het gebrek aan vakbekwaamheid. Bij La Milano in Drachten is tijdens het bestellen al duidelijk dat het mis zal gaan. De stank die uit de pan komt, is voor de geoefende waarnemer overduidelijk. Maar deze koekenbakker, sorry pizzabakker laat zich door niets weerhouden.

Oneetbaar

Bij grillroom Luxor in Winterswijk gaat het panel terug om zich te beklagen. Al snel ontstaat er een discussie tussen twee werelden die elkaar niet verstaan. De lamshoarma stinkt en is oneetbaar. Volgens de eigenaar is er niets mis mee. ,,U weet niet hoe lamshoarma smaakt. Heeft u het wel eens eerder gegeten? Het behoort zo te ruiken. Dat zijn onze kruiden.''

Het is de riedel die betrapte ondernemers in diverse varianten zingen. U bent de eerste die klaagt; met onze producten is niets mis; wij verkopen alleen de allerbeste kwaliteit.

De eigenaar weigert overigens zeer resoluut de proef op de som te nemen. Met een beroep op zijn geloof, vertikt hij het om van zijn eigen lamshoarma te eten. Waarom wordt duidelijk als de uitslag van het laboratorium binnen is.

Het enige relatief goede nieuws is dat de kans dat je ziek wordt van dit soort shoarma relatief klein is. Door het langdurig verhitten van het vlees worden veel micro-organismen gedood. Sommige giftige en voor de gezondheid schadelijke stoffen kunnen de hitte wel overleven.

De saus is microbiologisch weer een apart verhaal. Afhankelijk van de samenstelling, bijvoorbeeld wel of geen conserveermiddel, mogen deze volgens de Warenwet buiten de koelkast worden bewaard. Voor een klant is niet vast te stellen of een bedrijf op dit punt aan de wettelijke voorwaarden voldoet.

De hoge zuurgraad in de saus zorgt ervoor dat schadelijke bacteriën zich niet kunnen ontwikkelen. Die zijn dan ook niet aangetroffen. In de Warenwet ontbreekt een norm voor het aëroob kiemgetal. Had die wel bestaan dan waren Isis (Vlaardingen), De Hoek (Eindhoven) en Piramide (Hoogezand) met een kiemgetal van meer dan 10.000.000 per gram niet goed uit de bus gekomen.

Kondu in Schiedam verkoopt geen lam- maar kalfshoarma. Het vlees komt uit een bakje dat in een kastje onder de kassa staat. Vanzelfsprekend zonder koeling. Ook hier is de shoarma bedorven. Vier porties? Dat is dan 26,60 euro! Want dat is ook duidelijk: goedkoop is shoarma niet. Gemiddeld betaalt de klant voor een broodje shoarma 4,70 euro, een stevige prijs voor (eveneens gemiddeld) een broodje, 149 gram vlees, een paar gram sla en een klodder saus. Eigenlijk is het windhandel.

En stel geen kwaliteitseisen. Zo gebeurt het meermalen dat stukken vlees vanuit de diepvries eerst op vol vermogen in de magnetron worden ontdooid. Die brokken -hier en daar aan de buitenkant al dampend, elders van binnen nog bevroren- gaan dan in de pan om onder de grill verder te bakken. Vlees dat op deze wijze is mishandeld, zal dat laten blijken door taai te worden.

Een hinderlijke gewoonte is ook om kebab als shoarma te verkopen. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij King in Zevenaar. ,,Vier broodjes lamshoarma'' luidt de bestelling. ,,Vier döner kebab'' geeft het meisje prompt aan de keuken door. Dat het broodje geperst gehakt dat daarop wordt ingepakt niet erg hoog scoort is niet verbazingwekkend.

Over inpakken gesproken. Het merendeel van de zaken ziet er geen enkel bezwaar in het pitabroodje met het shoarmavlees mee te verpakken. Het gevolg: de condens van het warme vlees slaat neer op het brood. Na het verwijderen van de aluminiumfolie houd je in je hand een sponsachtig nat lapje dat nog de meeste associaties oproept met een vaatdoekje.

Slechts één bedrijf springt er uit wat betreft verpakking: Ambiance in Krimpen aan den IJssel. Keurige bakjes, de ingrediënten van elkaar gescheiden en dicht geseald. Dit getuigt van aandacht en verzorging.

Heel vaak weet je ook niet wat je eet. Schaap? Kalf? Varken? Rund? Kalkoen? Hond? Kat? Rat? Aan de structuur is niets meer af te lezen. Aan de smaak ook niet. Er wordt zo overvloedig met specerijen gewerkt, dat je alleen nog maar een kruidige substantie proeft. Vaak wordt gezegd dat het lamsvlees is terwijl er in werkelijkheid iets anders aan het spit zit. Om daarover een indruk te krijgen, is bij aankoop steeds nadrukkelijk gevraagd om lamshoarma. 19 Keer geeft de verkoper te kennen dat hij dat niet in huis heeft. De overige 39 maal is het vlees als lamsvlees over de toonbank gegaan.

Met behulp van een dna-analyse werd in het laboratorium gecontroleerd of dit ook echt het geval was. Bij 36 (!) zaken luidde de conclusie dat het onderzochte monster niet of niet volledig bestond uit lamsvlees. Wie lamsvlees zegt te verkopen en dat niet doet pleegt een economisch delict. Misschien net zo belangrijk is het morele aspect. Op grond van hun overtuiging weigeren gelovige Islamieten en Joden varkensvlees te eten. Een zaak die zegt producten te verkopen die 100 procent halal zijn -volledig in overstemming met de Islamitische richtlijnen- en dat niet nakomt, spot ook nog eens met de religieuze overtuiging van zijn klanten.

Huilen

En waarom nu toch? Zo waren Cleopatra (Amsterdam) en Fantasia (Rotterdam), Cemal en Canel (Apeldoorn), El Karnak II (Assen) en Caïro Den Bosch hoog geëindigd indien zij op dit punt de waarheid hadden gesproken.

Hoewel het in de meeste gevallen dus huilen met de pet op is, zijn er natuurlijk ook ondernemers waar het wel klopt. Jerusalem (Leiden), Ambiance (Krimpen aan den IJssel), Oase (Wateringen) en Netanya (Zierikzee) zijn voorbeelden van bedrijven die hun zaken goed op orde lijken te hebben. Dat zijn ook de adressen waar je je als klant serieus genomen voelt.

En voor de rest is het in feite het bekende verhaal. Want ook slechte shoarmazaken kunnen uitsluitend bestaan bij de gratie van een publiek dat genoegen wenst te nemen met een abominabele kwaliteit en bereid is daar dik voor te betalen.

Maar tevens ligt er een taak voor een brancheorganisatie als Koninklijke Horeca Nederland, die kan werken aan het verbeteren van de vakbekwaamheid. Ook moet worden gevreesd dat de activiteiten van de Keuringsdienst van Waren weinigen imponeren. Niet iedereen zal onder de indruk zijn van een waarschuwing of een boete, die meestal uiteenloopt van 450 tot 900 euro. Veel van dit soort ondernemers lijkt niet in staat de verantwoordelijkheden te dragen die met het bereiden van levensmiddelen samenhangen. Daar kunnen ze dan ook het beste mee stoppen. Desnoods onder dwang. En liever vandaag dan morgen.

"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
pi_16905024
Ik ga dus niet weer naar de piramide hiero..
(ook nog niet geweest trouwens, pfoei...)
Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
pi_16905094
Onlangs die chinees met z'n dooie varken, nu weer een turk met z'n shoarmasaus, what's next

*voor mij nog eentje met aap, goed doorgebakken en met veel saus*

Lurf is the message and the message is Lurf
  donderdag 5 februari 2004 @ 10:36:25 #47
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_16905219
Ik wil het gewoon niet weten. Anders eet je niks meer.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_16907738
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 10:36 schreef Megumi het volgende:
Ik wil het gewoon niet weten. Anders eet je niks meer.
Bedorven vlees kan echt gevaarlijk zijn, maar verder vind ik dit soort dingen ook niet heel erg. Té hygiënisch eten kan ook gevaarlijk zijn, je bouwt dan namelijk geen weerstand op.
BEAR... FORCE... ONE! HOO HA!
pi_16955889
mijn zus heeft het 8jaar geleden verteld dat zei dit had gelezen in de krant. Het is dus wel eens gebeurt.. gelukkig lust ik niet zo graag knoflooksaus.
Nothing to see here, carry on
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')