Lucide dromen..vreselijk interessant. In het weekend slaap ik vaak extra lang uit omdat ik 's ochtends nadat ik al een keer ben wakker geworden de vreemdste (en vaak lucide) dromen heb.
In mijn lucide dromen vlieg ik eigenlijk nooit (vroeger wel), maar probeer altijd mensen 'op te roepen'. Meestal werkt dat het beste met mensen waarvan ik het gezicht gedetailleerd ken en voor de geest kan halen, vrienden, familie, maar soms ook wel eens bekende mensen.
Zo droomde ik ooit eens dat ik in mijn oude bassisschool was en een lokaal binnenliep. Ik merkte dat ik lucide droomde en besloot dat ik Kurt Cobain wel eens wilde zien (ja sorry). Ik deed mijn ogen dicht en weer open, en daar zat hij, met z'n rug naar me toe. Ik kon duidelijk zien dat hij het was, maar toen ik naar hem toeliep draaide hij zijn hoofd om en was het ineens een meisje
![]()
Toch erg grappig hoe je hoofd spelletjes met je kan spelen.
Gelukkig lukt het ook heel vaak wel en kan ik mensen 'zien' en spreken die ik normaal nooit zie of zal zien.
Het engste wat ik ooit heb meegemaakt was dat ik uit mijn bed viel 's nachts na een droom over een ontvoering. Ik droomde (niet lucide) dat ik ontvoerd was en door een luik in een soort donkere kelder werd gegooid. Op het moment dat ik in mijn droom de grond raakte, viel ik uit bed en werd ik half wakker. Dat wil zeggen, mijn geest sliep nog maar mijn lichaam functioneerde wel helemaal normaal.
Je kunt je voorstellen dat ik het doodeng vond, het was midden in de nacht, geen streepje licht en ik lag op de grond in een kelder(dat dácht ik). Ik begon m'n omgeving af te tasten en voelde wel een bed maar had niet door dat dat míjn bed was. Ik was helemaal in paniek en wist niet wat ik moest doen. Ineens ging zag ik het licht in de gang aangaan en hoorde gestommel. Ik dacht serieus dat mijn ontvoerder eraan zou komen.. (achteraf was het gewoon mijn vader die naar de wc ging) Ik begon over de grond naar het licht te kruipen en heb toen toch op een of andere manier naar een lichtknopje gezocht. Op het moment dat het licht aanging was ik ineens klaarwakker, nog steeds hevig trillend. Ik heb de hele nacht niet meer durven te slapen, maar vond het achteraf toch wel een bijzondere ervaring
Oke als laatste een vraag, hebben jullie wel eens meegemaakt dat je 's ochtends vaak niet meer uit je droom kunt komen? Ik heb heel vaak gehad dat ik een nare droom had en graag wakker wilde worden.( ik kon op dat moment de vervelende droom niet omzetten in een leuke droom op een of andere manier)
Ik werd keer op keer 'wakker' maar telkens als ik opstond en naar de spiegel liep zag ik mijn spiegelbeeld helemaal naar en vervormd en als ik een boek pakte klopten de letters niet. Dan kneep ik m'n ogen weer heel hard dicht en probeerde het opnieuw. Uiteindelijk werd ik dan toch met een schok wakker, vaak badend in het zweet. Hebben jullie dit wel eens gehad? Hoe proberen jullie uit een droom te komen?
Oke genoeg, ik ga maar eens slapen