FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Topic voor 4takt brommer fanaten!!
Camickaezezondag 25 januari 2004 @ 23:47
Dan word het nu toch eindelijk eens tijd voor een 4-takt brommer topic!!
Plaats hier de mooiste, raarste, gaafste, origineelste, verbouwde etc. plaatjes van elke brommer die in het bezit is van een 1 cilinder 4-takt engine!!

Ik trap af :

Honda C50 Little Cub

Honda ST50 ( Dax )

Honda CF50 ( Chaly )

Honda SS50k0

Imitatie ZB50 ( Jincheng PRB )

En natuurlijk mijn (ex)brommers :

Mijn C70

Mijn CF50 ( Chaly )

Mijn Imitatie Monkey ( Jincheng nogwat )

klaasjan24zondag 25 januari 2004 @ 23:50
Oosthoekzondag 25 januari 2004 @ 23:51

Dit is de mijne, maar dan zonder Nederlands achterspatbord (zwart/wit met ulo) en zonder trappers. 't Is een Engelse als ik me niet vergis. En een K-1, geen K-0

Ow, en de mijne heeft geen geel plaatje. Vind 't een beetje zonde om in een nieuw origineel voorspatbord te gaan boren

Oosthoekzondag 25 januari 2004 @ 23:52
quote:
Op zondag 25 januari 2004 23:50 schreef klaasjan24 het volgende:

Je moeder belde.

Ze zei dat je je bek moest houden.

twiekertzondag 25 januari 2004 @ 23:54
goed topic! Leuk om die 4-takten weer te zien. Worden er nog steeds Honda dagen georganiseerd? Helaas geen foto's van mijn Honda's.
Camickaezezondag 25 januari 2004 @ 23:55
quote:
Op zondag 25 januari 2004 23:50 schreef klaasjan24 het volgende:

Ik zou idd ook gapen met zo'n naam.. Heb je niets te melden, doe et dan ook niet
Camickaezezondag 25 januari 2004 @ 23:55
quote:
Op zondag 25 januari 2004 23:54 schreef twiekert het volgende:
goed topic! Leuk om die 4-takten weer te zien. Worden er nog steeds Honda dagen georganiseerd? Helaas geen foto's van mijn Honda's.
Yep!! Al is het wat minder druk tegenwoordig.. HDD '94 waren er ongeveer 1500 man ofzo.. Tegenwoordig moet je echt blij zijn met 300 man!! Erg jammer, maarjah.. Die k*tscooters eh!!
yupmaandag 26 januari 2004 @ 00:01
Ik weet dat mijn Peugeot Fox uit +- 1996 2-takt is.

Maar wie kan me vertellen welke moderne brommers 4-takt zijn?

Camickaezemaandag 26 januari 2004 @ 00:05
quote:
Op maandag 26 januari 2004 00:01 schreef yup het volgende:
Ik weet dat mijn Peugeot Fox uit +- 1996 2-takt is.

Maar wie kan me vertellen welke moderne brommers 4-takt zijn?


Modern als in nieuw??
Van dit rijtje zijn de C50 Little Cub nieuw, de ZB50 ( imi ) en de Monkey ( imi )..

Klik anders hier voor een lijst met nieuwe brommers.. Spam, kweenie.. Tis een helder antwoord..

klaasjan24maandag 26 januari 2004 @ 00:06
wel kamikaezekaze, eerder gapen om een brommer dan om een naam

yupmaandag 26 januari 2004 @ 00:06
quote:
Op maandag 26 januari 2004 00:05 schreef Camickaeze het volgende:

[..]

Modern als in nieuw??
Van dit rijtje zijn de C50 Little Cub nieuw, de ZB50 ( imi ) en de Monkey ( imi )..

Klik anders hier voor een lijst met nieuwe brommers.. Spam, kweenie.. Tis een helder antwoord..


Spam? De site is gebookmarked

En waar ik op doelde zijn nieuwe scooters, zijn die er in 4-takt?

Zw0rldmaandag 26 januari 2004 @ 00:09
Mooi topic!

kan iemand een wavje posten met wat motorgeluid.
Klinkt zo mooi.

dutchtubbymaandag 26 januari 2004 @ 00:10
ik mis toch wel en paar types nog.
de cd50, , shit er was er nog een, en soort dames model met de tank schuin naar beneden en een handgeschakelde 3 bak.
hhhmm ik heb zelf z'n fiets gehad en ik weet het type niet meer.
is al wel bijna 20 jaar geleden.
Camickaezemaandag 26 januari 2004 @ 00:16
quote:
Op maandag 26 januari 2004 00:10 schreef dutchtubby het volgende:
ik mis toch wel en paar types nog.
de cd50, , shit er was er nog een, en soort dames model met de tank schuin naar beneden en een handgeschakelde 3 bak.
hhhmm ik heb zelf z'n fiets gehad en ik weet het type niet meer.
is al wel bijna 20 jaar geleden.
CD50, C310, C320, P50, PS50, Amigo50 etc etc... Wees crea en zoek zelf wat

Geluid komt eraan.. Eventjes zoeken

Camickaezemaandag 26 januari 2004 @ 00:21
Klik hier voor het échte Honda-geluid..
Weurstmaandag 26 januari 2004 @ 00:34
Leuke dingen, maar ff iets anders.
Hoe zit dat met de kleppen (klepjes ), zijn dat zijkleppers of waar zitten de kleppen, distributie en nokkenas bij die dingen?
Iemand daar toevallig meer info over? Of een exploded vieuw plaatje? Lijkt me erg interesant.
Camickaezemaandag 26 januari 2004 @ 01:56
quote:
Op maandag 26 januari 2004 00:34 schreef Weurst het volgende:
Leuke dingen, maar ff iets anders.
Hoe zit dat met de kleppen (klepjes ), zijn dat zijkleppers of waar zitten de kleppen, distributie en nokkenas bij die dingen?
Iemand daar toevallig meer info over? Of een exploded vieuw plaatje? Lijkt me erg interesant.
Het is dan wel in het Japans :

Camickaezemaandag 26 januari 2004 @ 01:58
quote:
Op maandag 26 januari 2004 00:06 schreef yup het volgende:

[..]

Spam? De site is gebookmarked

En waar ik op doelde zijn nieuwe scooters, zijn die er in 4-takt?


Er zijn slechts een paar 4-takt scooters op de markt.. Kymco heeft er eentje naar mijn weten.. Voor de rest ( gelukkig ) niet.. 4-takt moet je niet onder een scooter leggen.. Een scooter is plastic, kunnen de blokjes niet zo goed tegen
JoeDankmaandag 26 januari 2004 @ 02:32
Ik heb nog twee CD50 (ahum 70's) in de garage staan. Eentje in Ruby Red (originele kleur) en eentje lamborgini geel.
Wel beide met gepolijst motorblok (van buiten en binnen ) en pretpakket: vervroegend vliegviel, 70cc, 19mm, zwaardere klepveren, gepolijste kop etc. Alles origineel behalve het achterspatbord (=origineel chroom van SS50, hoewel ik de echte nog heb liggen maar vind chroom mooier). Liepen alletwee rond de 105 km/u.
Ik durf er nu na een aantal jaren auto er niet meer op te rijden maar kan het motortje nog wel blindelings uit- en in elkaar zetten ( m'n revisierecord lag geloof ik op 1.45 uur incl. versnellingsbak en afstellen ). Ik heb m'n cd50 een keer laten repareren (Rietveld, bussum ) maar daarna altijd zelf alles gedaan omdat het toch niet zo moeilijk is.
Beiden kwamen uit Beneden-Leeuwen (derks tweewielers) waar ik nog vaak voor een bakkie ben geweest ("Toon" . De 4!- kleps kop die hij in ontwikkeling had is er volgens mij alleen nooit gekomen. Maar een mooie rijd ( idd die honda-dagen en goedkope verzekering).

Ik zag dit jaar in Laos nog veel honda motortjes, "sweet". Elk ritje met een tuk-tuk was een feestje (heb nog wat fotootjes genomen)

RRRobertmaandag 26 januari 2004 @ 13:35
Ik heb zelf ooit een Honda PF50 gehad, van de tweede generatie (tank op frame ipv onder bagagerek, en starre achterwielophanging). Maar da's al weer jaren geleden dus helaas geen pics.

Wel veel goede herinneringen aan

Edit: dit type dus, maar dan in rood-metallic:

Camickaezemaandag 26 januari 2004 @ 21:49
quote:
Op maandag 26 januari 2004 13:35 schreef RRRobert het volgende:
Ik heb zelf ooit een Honda PF50 gehad, van de tweede generatie (tank op frame ipv onder bagagerek, en starre achterwielophanging). Maar da's al weer jaren geleden dus helaas geen pics.

Wel veel goede herinneringen aan

Edit: dit type dus, maar dan in rood-metallic:

[afbeelding]


Das een Novio.. En die met de tank onder he zadel is de Amigo!! De Noof voor de dames, en de Amigo voor de heren!!
yupmaandag 26 januari 2004 @ 22:19
4takt is beter dan 2takt, geef mij is een reden waarom die nerdo's dan in scooters 2takts gebruiken (op de prijs/productieprijs-aspect in het voordeel van 2takts na...)
Camickaezedinsdag 27 januari 2004 @ 01:03
quote:
Op maandag 26 januari 2004 22:19 schreef yup het volgende:
4takt is beter dan 2takt, geef mij is een reden waarom die nerdo's dan in scooters 2takts gebruiken (op de prijs/productieprijs-aspect in het voordeel van 2takts na...)
2takt is sneller ( te krijgen ), scooters zien er volgens de meeste beter uit, etc etc.. Ik weet niet waarom de scooter zo'n hype is ( geworden ).. Vroeger waren het de 4takts, nu de 2takts, en zometeen met alle milieuwetten komen de 4takten weer in!!
yupdinsdag 27 januari 2004 @ 10:13
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 01:03 schreef Camickaeze het volgende:

[..]

2takt is sneller ( te krijgen ), scooters zien er volgens de meeste beter uit, etc etc.. Ik weet niet waarom de scooter zo'n hype is ( geworden ).. Vroeger waren het de 4takts, nu de 2takts, en zometeen met alle milieuwetten komen de 4takten weer in!!


Ow ja, 2takt is vaak ook krachtiger, was ik vergeten...

Een vroegere 500cc 2takt is net zo sterk als een 1000cc 4takt bij MotoGP's heb ik gehoord.

Oosthoekdinsdag 27 januari 2004 @ 12:45
Komt omdat tweetakt de dubbele hoeveelheid kracht vrij krijgt bij hetzelfde toerental.
Camickaezewoensdag 28 januari 2004 @ 11:26
De 2takt is niet krachtiger, hij is sneller.. Das een groot verschil!! Een 4takt heeft veel kracht onderin, en de 2takt juis boven in..

Een vriend van me had een Yamaha FS1.. 50cc 2takt buikschuivertje.. Als hij zijn gas open trok, gebeurde er echt weinig.. Maar tegen de 8.000 toeren schoot hij als een raket door naar de 12.000 toeren!!

Een 4takt trekt snel op, maar houd in op de hoge toeren!!

jochem8donderdag 30 september 2004 @ 21:38
Even een vette topicschop.

Mijn pa wil eigenlijk een 4takt Piaggo Zip gaan kopen, of iets van Kymco.
Nou is hij bij 2 zaken geweest. De ene verkoper prees de 4takt de hemel in; hij zou zuiniger zijn, hoeft beurten met een interval van 10.000 km en zo waren er nog wat voordelen.

Bij een andere zaak kraakte een monteur de 4takt helemaal af. Hij zou langzaam optrekken, niet harder dan 50 gaan.

What's the deal here?
Youpdonderdag 30 september 2004 @ 21:46
quote:
Op donderdag 30 september 2004 21:38 schreef jochem8 het volgende:
Even een vette topicschop.

Mijn pa wil eigenlijk een 4takt Piaggo Zip gaan kopen, of iets van Kymco.
Nou is hij bij 2 zaken geweest. De ene verkoper prees de 4takt de hemel in; hij zou zuiniger zijn, hoeft beurten met een interval van 10.000 km en zo waren er nog wat voordelen.

Bij een andere zaak kraakte een monteur de 4takt helemaal af. Hij zou langzaam optrekken, niet harder dan 50 gaan.

What's the deal here?
hangt er maar vanaf... een 4takt met vario lijkt mij idd GEEN geschikte oplossing... omdat een 4takt het moet hebben van zn lage toerentallen waarbij hij relatief veel koppel beschikbaar heeft.. een vario werkt over het algemeen op hoge toerentallen en onderin doet dit niet veel (omdat er een slipkoppeling in zit en omdat het hele handeltje met centrifugaalkrachten werkt) je kan het natuurlijk een beetje degelijk afstellen op 4takt maar dan nog hou je er niet veel aan over... ook vreet een vario 25-30% van het bescheiden vermogen van een 4taktje weg... topvermogen heeft het dus ook totaal niet en het maakt ook niet meer dan 8000 toeren...

wil je voor een leuk 4takt brommertje gaan dan zou ik voor een sachs madass gaan dit is een schakel en daardoor al een stuk vlotter dan een vario...

tevens kan je een 4taktje wel leuk opvoeren met een ander pijpje een wat grotere carburateur en het schijnt dat er ook veel grotere cilinders voor verkrijgbaar zijn... je moet natuurlijk nooit op hele hoge toeren gaan rijden (constant liever niet boven de 6000) dus op top zal je er niet veel winst van hebben... maar op trekkracht wel

en dat het handeltje zuinig is dat is zekers waar!! hij brengt je bij wijze van spreken voor een kwartjevijftig van maastricht naar den helder

nogal een warboel, maar ik hoop dat je er wat aan hebt
jochem8donderdag 30 september 2004 @ 21:54
Hehe hartstikke bedankt voor de vlotte uitleg.
Hij hoeft helemaal niet keihard te gaan, 55-60 is hard zat voor m'n pa. Maar omdat die monteur het allemaal afraadde is ie nu wat gaan twijfelen.
TheFreshPrincedonderdag 30 september 2004 @ 22:02
Cool!!! Ik had vroegah een Amigo (zeer weinig comfort ivm gebrek aan achtervering ) !!!
En later kocht ik een PC50-K ... moet nog ergens een foto hebben !!!
Het geluid van 4-takt vind ik veel mooier dan dat van een 2-takt.
Youpdonderdag 30 september 2004 @ 22:07
quote:
Op donderdag 30 september 2004 21:54 schreef jochem8 het volgende:
Hehe hartstikke bedankt voor de vlotte uitleg.
Hij hoeft helemaal niet keihard te gaan, 55-60 is hard zat voor m'n pa. Maar omdat die monteur het allemaal afraadde is ie nu wat gaan twijfelen.
neuh als je een 4takt opvoert zul je ook niet veel meer dan trekkracht er bij krijgen 60 is een mooie top voor die dingen... 80 valt er ook nog wel uit te halen maar dat vind ie niet prettig
MouseOvervrijdag 1 oktober 2004 @ 00:30
Heb ook nog eens op een Amigootje rondgetuft. Heerlijk ding en verbruikte 1:50. Trekkracht was ook nog best netjes. Mocht iemand interesse hebben, het ding is for sale als donorbrommer, dat wel :'(
Alcyonevrijdag 1 oktober 2004 @ 00:56
4 takt met vario geen goede oplossing? Tis notabene in dit land uitgevonden en de DAF had echt geen tweetakt motoren hoor. Sommige DAFjes waren ook best snel, gezien de kleine motoren.

Tweetakt levert wel 2x zoveel verbrandingsslagen maar is ontzettend veel inefficienter.

En het verhaal dat 4 takt voornamelijk koppel heeft en niet van toeren draaien houdt is ook onzin.
Over de Yamaha FS1 gesproken, die had een flinke keus uit cilinders, cilinderkoppen; carburateurs die je op honderd verschillende manieren kon inrichten. Membraan of schijfinlaat, aantal uitlaatsoorten en meerdere typen zuigers en krukassen. Zodoende kon je een FS1 een toerenmonster maken, maar ook zorgen dat ie niet harder ging dan 6000 tpm met een groot koppel onderin, met natuurlijk de limitaties van een korteslag blok.

De SS50 kon bizar opgevoerd worden, zodat er onderin helemaal geen pit zat, maar wel max toerental van 16.000!

Het ligt dus vooral aan de wensen.
Youpvrijdag 1 oktober 2004 @ 09:10
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2004 00:56 schreef Alcyone het volgende:
4 takt met vario geen goede oplossing? Tis notabene in dit land uitgevonden en de DAF had echt geen tweetakt motoren hoor. Sommige DAFjes waren ook best snel, gezien de kleine motoren.

Tweetakt levert wel 2x zoveel verbrandingsslagen maar is ontzettend veel inefficienter.

En het verhaal dat 4 takt voornamelijk koppel heeft en niet van toeren draaien houdt is ook onzin.
Over de Yamaha FS1 gesproken, die had een flinke keus uit cilinders, cilinderkoppen; carburateurs die je op honderd verschillende manieren kon inrichten. Membraan of schijfinlaat, aantal uitlaatsoorten en meerdere typen zuigers en krukassen. Zodoende kon je een FS1 een toerenmonster maken, maar ook zorgen dat ie niet harder ging dan 6000 tpm met een groot koppel onderin, met natuurlijk de limitaties van een korteslag blok.

De SS50 kon bizar opgevoerd worden, zodat er onderin helemaal geen pit zat, maar wel max toerental van 16.000!

Het ligt dus vooral aan de wensen.
je KAN ze wel enorm veel toeren laten draaien... maar niet voor dagelijks gebruik dan draait het in de soep... en een dafje is wel een meercilinder 4takt met een wat grotere inhoud.. we hebben momenteel zelf met ons groepje (6 man) op school een sleutel volvo 340 1400 MET vario en nee, snel is hij niet... in zn achteruit wel... maar daar heb je alles mee gezegd... omdat de vario 30% van zn zielige 70pktjes wegvreet... (we hebben hem wel al wat opgevoerd.. grotere sproeiers in de carburateur, (ze worden voor emissie te arm afgesteld) zelf gemaakt open luchtfilter en zo goed als open uitlaat-sidepipe )

2takt draait per slag wel inefficienter maar netto heb je bij de zelfde cilinderinhoud +-60% meer vermogen... alleen geldt voor 2takt ook de 'regel' dat het ook >50% meer toeren nodig heeft om aan zijn koppel en vermogen te komen... (nog steeds bij de zelfde cilinderinhoud)

trouwens een FS1 was toch een 2takt...?
Alcyonevrijdag 1 oktober 2004 @ 10:46
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2004 09:10 schreef Youp het volgende:

[..]

je KAN ze wel enorm veel toeren laten draaien... maar niet voor dagelijks gebruik dan draait het in de soep...
Daar gaat het ook niet om. Je gaat met je tweetakt brommer of motorfiets ook niet konstant boven de 10.000 zitten.
quote:
en een dafje is wel een meercilinder 4takt met een wat grotere inhoud.. we hebben momenteel zelf met ons groepje (6 man) op school een sleutel volvo 340 1400 MET vario en nee, snel is hij niet... in zn achteruit wel... maar daar heb je alles mee gezegd... omdat de vario 30% van zn zielige 70pktjes wegvreet... (we hebben hem wel al wat opgevoerd.. grotere sproeiers in de carburateur, (ze worden voor emissie te arm afgesteld) zelf gemaakt open luchtfilter en zo goed als open uitlaat-sidepipe )
Een 340? Nee die zijn niet snel nee. Maar rally dafjes hebben bestaan. Echt het fijne weet ik er ook niet van.
quote:
2takt draait per slag wel inefficienter maar netto heb je bij de zelfde cilinderinhoud +-60% meer vermogen... alleen geldt voor 2takt ook de 'regel' dat het ook >50% meer toeren nodig heeft om aan zijn koppel en vermogen te komen... (nog steeds bij de zelfde cilinderinhoud)

trouwens een FS1 was toch een 2takt...?
Ja verlies door spoeling door de poorten voordat compressie begint is hier debet aan. Hoe hoger het toerental hoe minder tijd er is voor het spoelen en hoe minder mengsel verloren gaat. De tweetakten met de "hoge" uitlaatpoorten hebben daar nog meer last van, maar het is wel gunstig voor hogere toerentallen

En ja een FS1 is een tweetakt. Hier aangehaald om de tegenstelling niet zo zwart wit af te stellen.

Er zijn tweetakten die ik absoluut zal verkiezen boven een viertakt (motoren als de waterbak Suzuki's of Kawasaki Mach III) en wat brommers betreft de Yamaha FS1's, maar voor de rest is het viertakt voor mij.
Oosthoekvrijdag 1 oktober 2004 @ 14:15
In Italie rijden ze ongeveer alleen maar op 4 takt scooters. 2Takt gaat langzamerhand ook verdwijnen uit Europa door strengere emissie eisen. Ik zou gewoon voor de 4takt scooter gaan, veel betrouwbaarder, zuiniger en niet te vergeten het geweldige geluid
Zw0rldzaterdag 2 oktober 2004 @ 15:23
Ik zag laast bij de fietsenhandelaar een SACHS brommer.
Helemaal nieuw! Met een SS50 motor er onder, een beetje offroad geval.
Heeft iemand hier meer info over, ik heb helaas niet meer info.
MouseOverzaterdag 2 oktober 2004 @ 15:35
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2004 15:23 schreef Zw0rld het volgende:
Ik zag laast bij de fietsenhandelaar een SACHS brommer.
Helemaal nieuw! Met een SS50 motor er onder, een beetje offroad geval.
Heeft iemand hier meer info over, ik heb helaas niet meer info.
Sachs Madass
MadAss


Zw0rldzaterdag 2 oktober 2004 @ 16:40
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2004 15:35 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Sachs Madass
MadAss


Yep dat is hem


Wat een mooi ding is dat zeg.
Alcyonezaterdag 2 oktober 2004 @ 18:33
Wat een tof ding die MadAss. Leuk dat die oude Honda blokken nog steeds gebruikt worden. Blijkbaar is het ontwerp zo geniaal dat na 35 jaar het nog steeds bruikbaar is. Tuurlijk het is wat gemoderniseerd met elektrische start (wat de C90 ook heeft geloof ik), maar de basis is nog steeds hetzelfde. Hulde voor Honda en Sachs.

Heb er geen interesse in overigens. Mijn auto was goedkoper.
MouseOverzaterdag 2 oktober 2004 @ 20:03
quote:
Heb er geen interesse in overigens. Mijn auto was goedkoper.
ach, een nieuwe scooter is ook duur.