Ik heb ook overwogen om films van bijv. Moodysson en Fares te behandelen. Ten eerste omdat ik die al wel gezien heb en ten tweede omdat daar dus duidelijk wel typisch Zweedse dingen worden behandeld. Helaas is daar nog, zeker in verhouding met Bergman, nog weinig over gepubliceerd.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 22:38 schreef Sokolsky het volgende:
Ik kan in Bergman weinig typisch Zweeds ontdekken. Misschien in Fanny och Alexander, heel misschien in Smultronstället (wat overigens wel de beste is) maar in de rest... nee. Misschien weet Gorro nog wat.
Bij Moodysson kom je dat misschien meer tegen. Of bij de bekendere comedy's van de laatste tien jaar.
Van dit lijstje zou ik sowieso Persona niet doen. Smultronstället lijkt me daar een prima vervanging voor. Det sjunde inseglet (The Seventh Seal) en Viskningar och rop (Cries and Whispers) zou ik ook niet doen, want die spelen zich in andere tijden af. Vooral En passion lijkt me nog een goede aanvulling en/of eventueel Nattvardgästerna (Winter Light), met name ook omdat die samen met Såsom i en spegel en Tystnaden een trilogie vormt.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 21:38 schreef SuperSiem het volgende:Såsom i en spegel (1961) Through a Glas Darkly Tystnaden (1963) The Silence Persona (1966) Fanny och Alexander (1982)
Mijn docente raadde Smultronstället (1957) ook nog aan, onder andere aangezien de titel (Wilde aardbeien) al op iets typisch Zweeds duidde.
De setting van de film is erg miniem en ik verwacht sowieso dat je mede daarom hier het minste uit kunt halen. Verder is er nog een belangrijke reden, maar dat zou een enorme spoiler zijn als ik die zou vertellen. Maar als hij toch ook in de universiteitsbibliotheek ligt; neem hem gewoon mee om een fantastische film te zien los van je opdracht en als je er dan toch iets uithaalt is dat mooi meegenomenquote:Op woensdag 12 oktober 2005 10:07 schreef SuperSiem het volgende:
Gorro, waarom Persona niet overigens?
Persona hebben ze ook, ik zal hem ook wel lenen.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 10:22 schreef Gorro het volgende:
[..]
De setting van de film is erg miniem en ik verwacht sowieso dat je mede daarom hier het minste uit kunt halen. Verder is er nog een belangrijke reden, maar dat zou een enorme spoiler zijn als ik die zou vertellen. Maar als hij toch ook in de universiteitsbibliotheek ligt; neem hem gewoon mee om een fantastische film te zien los van je opdracht en als je er dan toch iets uithaalt is dat mooi meegenomen
Tof!quote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:38 schreef SuperSiem het volgende:
[..]
Ik ga zo de dvd's halen, essay hoeft pas klaar te zijn met Kerst, maar ik zal tegen die tijd mijn bevindingen wel laten weten als daar prijs op wordt gesteld.
Deze trilogie is trouwens ook in boekvorm verschenen, onder de naam Filmtrilogie van Ingmar Bergman.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 00:56 schreef Gorro het volgende:
[..]
Nattvardgästerna (Winter Light), met name ook omdat die samen met Såsom i en spegel en Tystnaden een trilogie vormt.
Grappig, stond er vandaag toevallig mee in m'n handen, leuk boekje maar toch laten liggen uiteindelijk. In plaats daarvan wel Bergman On Bergman gekocht en het alom geprezen Qu'est-ce que le cinema? (NL titel: Wat is film?) van André Bazin.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 12:07 schreef Kolkus het volgende:
[..]
Deze trilogie is trouwens ook in boekvorm verschenen, onder de naam Filmtrilogie van Ingmar Bergman.
Ik heb 'em voor een prikkie bij de Slegte meegenomen afgelopen weekend.
Gorro, heb jij misschien enig idee?quote:Maar ja, rest nog de vraag, wie is dat kind in dat mortuarium? Het geaborteerde kind van Alma? De nietgewenste zoon van Elizabeth?
en dan stopt die godvergeten projector!
Poeh. Het is te lang geleden dat ik die film gezien heb om me dat nog te kunnen herinneren. Ik zal er op proberen te letten als ik hem nog eens zie, mocht je dan nog geen antwoord hebben.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 13:50 schreef fratsman het volgende:
Oké, ik meld me ook eens in dit topic, heb al verschillende Bergman-films gezien, en na Persona zat ik met een vraagje. Ik heb hem al op moviemeter gesteld, maar daar gaat niemand er op in.
[..]
Gorro, heb jij misschien enig idee?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |