quote:Op donderdag 22 december 2005 15:00 schreef THCees het volgende:
Ben zelf een enorme liefhebber van sambal en alle andere peper varianten.
![]()
1 van mijn favo sambal is de volgende : Sambal klappa,
300 gr geraspte kokos
6 spaanse pepers
2 tl zout
1 tl trassie
1 tl (vers) gemalen laos
2 djeroek poeroet bladeren (te krijgen bij elke toko)
2 el olie
Bereiding:
Braad de kruiden met de (in de vijzel) fijngestampte pepers en de geraspte kokos.
Sambal klappa kan ook op een andere manier worde bereid, terwijl u dezelfde ingredienten nodig hebt. Braad hiertoe de geraspte kokos lichtbruin, snijd alle ingredienten fijn en fruit ze,behalve de djeroek poeroet. Pas op het laatst roert u de geraspte kokos en de djeroek poeroet door de andere ingredienten.
Kook landzaam in tot de gewenste dikte.
HMMMMM
![]()
Fokkers plaats ook je favo sambal en laten we genieten van elkaars culinaire orgasmes.
Fijne feestdagen en ........ach laat maar![]()
LET OP :quote:Op vrijdag 21 mei 2004 19:59 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Jaaajaa.. en voor 'echte' pizza moet ik zeker naar Amerika gaan ipv naar New York?
De rode Habanero is de heetste peper te wereld is 350k-550k scoville units, hoewel men zegt dat de indian tezpur heter is (wat nog betwist word op dit moment)
De 'gewone' lombok of rode peper is 'maar' 30k-50k scoville units....
Zo te zien aan het recept zit er niets heets in. Stof voor discussie.. maar niet in een SAMBAL topic!!
En de pepperspray is 5300k scoville units.. die is dus pas ECHT heet
Madamme Jeanettes kun je prima zo eten, met wat gebakken kip. (kleine stukjes wel te verstaan)quote:Op zondag 25 januari 2004 13:42 schreef Vork het volgende:
[..]
Als je het puur eet op een lege maag dankan ik me voorstellen dat je maag dat niet leuk gaat vinden. Als je het door je gerechten mengt, er voldoende droge rijst of iets dergelijks bij eet dan kan er weinig fout gaan. Maar het is voor het grootste deel gewoon een kwestie van wennen.
Ik erken alleen maar de scoville unitquote:Op vrijdag 23 december 2005 02:03 schreef THCees het volgende:
LET OP :
'Tépin' (C. annuum var. aviculare)
Op dit moment de heetste peper ter wereld!
In de VS. noemt men dit Mexicaanse ras de
“Gringo-killer”. De vruchtjes zijn klein, rond
en nauwelijks 1 cm groot. De rijpe vrucht is
bruinrood.
50.000 HS !!!
EVEN TER VERGELIJKING DE MADAM JEANETTE:
'Madame Jeanette' (C. chinense)
± 3000 HS.
Om aan te geven hoe heet een peper is, werken we
met de “Craig’s Hotness Scale” (HS), die
waarden kent van 0-50.000. Tot HS100 is
voorzichtig mee, kan zeer pijnlijk zijn....
Kan je beter asem gebruiken (tamarinde sap), nog een toevoeging op jouw receptje, als je geen gula djawa hebt, kan je beter een (licht)bruine basterdsuiker gebruiken, die smaak komt meer in de buurt dan normale.quote:Op vrijdag 21 mei 2004 20:47 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Ik geef toch de voorkeur aan een laagje olie om de sambal van de lucht af te sluiten, anders kan het de smaak nadelig beinvloeden. En anders citroensap, dat is lekker zuur.
de enige manier om aan deze pepers te komen ( bij mijn weten) is om ze zelf te planten.quote:Op donderdag 29 december 2005 15:06 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Ik erken alleen maar de scoville unit
(vanwege zijn wetenschappelijk verantwoord karakter-athans, poging tot)
Orange Habanero 210,000
Red Habanero 150,000
Tabasco 120,000
Tepin 75,000 (half zo heet als een madam)
Bron
Ik maak indische sambal maar dan met Habanero's (madam Jeanettes). Maar ik ben wel benieuwd naar die Tepin, hoe hij smaakt. Ik heb net een burger op met Jalapenos. Daar zou ik wel sambal van willen maken en kijken hoe dat smaakt. Weet iemand of die dingen in NL ook in grote getalen te koop zijn? tot nu toe zie ik ze alleen in een paket met andere chili's erbij. Niet ideaal voor mijn doeleinden
quote:Op vrijdag 30 december 2005 12:15 schreef THCees het volgende:
de enige manier om aan deze pepers te komen ( bij mijn weten) is om ze zelf te planten.
gahiervoor naar : http://www.vreeken.nl
Heb twee recepten gevonden:quote:Op zondag 15 mei 2005 23:05 schreef Martijn_77 het volgende:
Heeft iemand het recept van Sambal Badjak voor mij?
Heb het pas bij de Toko gekocht en het was erg lekker maar nu wil ik het zelf maken.
Heeft er iemand misschien nog een beter recept?quote:De sambal die de doorsnee Nederlander gebruikt, is sambal oelek. Sambal, afkomstig uit Indonesië, is in talloze varianten te bereiden. De twee onderstaande varianten van sambal badjak, geven een zachte, aromatische gebakken sambal. De houdbaarheid van de verse sambal is relatief kort. U kunt echter de houdbaarheid vergroten, door te zorgen dat de verhouding zout in de sambal 15% bedraagt. Bijvoorbeeld: stel dat de gebakken sambal 300 gram weegt, dan zou u 45 gram zout moeten toevoegen (ongeveer 3,5 eetlepel). Indien u een dergelijke zoute sambal gaat gebruiken in gerechten, hou dan wel rekening met het toevoegen van extra zout. De pittigheid van de sambal kunt u zelf regelen, door van een deel van de pepers het zaad niet te verwijderen.
Sambal badjak I
Benodigdheden:
10 verse rode Spaanse pepers, zonder zaad en zaadlijsten, fijngehakt
3 kleine fijngehakte uien
2 geperste teentjes knoflook
* 8 kemirienoten
* 1 eetlepel trassi
* 1 eetlepel goela djawa
1 theelepel zout
2 eetlepels olie
* 2 eetlepels tamarinde
* 1 stengel sereh (citroengras) of 1 eetlepel ingelegde sereh (nieuw product: uit potje kant-en-klaar, ondermeer bij AH verkrijgbaar)
* 1 blad daoen salam (bij voorkeur diepvries, vries de rest weer in)
Bereiding:
Wrijf in een vijzel (eventueel keukenmachine) de pepers, uitjes, knoflook, kemirie, trassi, goela djawa en zout fijn. Verhit de olie in een pannetje en fruit het mengsel een paar minuten. Voeg 2 eetlepels water, tamarinde, sereh en daoen salam toe en kook op middelhoog vuur de massa een beetje in. Goed roeren om aanbranden te voorkomen. Verwijder de sereh en het blaadje salam en schep over in een schone (jam)pot. Bewaar de sambal in de koelkast. De sambal is enkele weken houdbaar.
Sambal badjak II
Benodigdheden:
15 rode Spaanse pepers, zonder zaad en zaadlijsten, fijngehakt
3 grote fijngehakte uien, ongeveer 400 gram
3 geperste teentje knoflook
* 12 kemirienoten
2 eetlepels geraspte gedroogde kokos
2 eetlepels olie
1 theelepel laos (te verkrijgen bij supermarkt)
2 eetlepels citroensap
2 theelepels zout
Bereiding:
Pof de kemirienoten boven een gasvlam of onder de hete gril of oven, bruin. De warme noten in een vijzel fijnstampen. De kokos met 1 eetlepel kokend water mengen. Verhit de olie in een pan en fruit de pepers, uien en knoflook tot de uien zacht zijn geworden. Na afkoeling de sambal in een vijzel fijnwrijven en de overige ingrediënten toevoegen. Overscheppen in (jam)pot(ten) en in koelkast bewaren. De sambal is enkele weken houdbaar.
* verkrijgbaar bij oosterse toko
Habanero's zijn geen madamme jeanettes, het zijn allebei capsicum chinense's, maar verschillende pepers. Habanero's worden meer richting mexico verbouwd, madamme jeanette's in suriname en braziliequote:Op vrijdag 21 mei 2004 14:53 schreef Shark.Bait het volgende:
500 gram rode habanero pepers (In Nederland alleen bekend als madam jeanet)
Als in 'Haar ogen waren groter dan haar maag'quote:Op maandag 22 mei 2006 17:38 schreef Wojworshebn het volgende:
Dus maw. sambal is lekker maar verperst je smaakpupillen!
Ja, komt u maar!quote:Op zaterdag 31 december 2005 11:46 schreef THCees het volgende:
Nou vooruit mijn absolute topper : (nou bijna dan, als topic echt gaat lopen plaats ik mijn versie van surinaamse sambal wel)
als je nog heter wilt, neem ajoemaquote:Op zaterdag 24 januari 2004 22:16 schreef MUUS het volgende:
Ik ben een sambal-freak. Hoe heter, hoe beter.
Nu ben ik vooral op zoek naar het recept van surinaamse sambal. Je weet wel, dat oranje/rode prutje waar je kont de volgende dag niet blij mee is..
In een ander topic had men het erover gewoon Madame Jeanettes fijn te malen met wat zout, peper, ui en knoflook. Maar wordt dat niet een onwijze, droge brei?
Help mij mijn waffeltje in de fik te zetten!. Andere sambal-receptjes zijn ook zeer welkom!
.
quote:Op donderdag 25 mei 2006 10:34 schreef MLF het volgende:
[..]
als je nog heter wilt, neem ajoema
niet te verwarren met madam chenet
overigens moet je er azijn door doen, geen peper
quote:Op zaterdag 24 januari 2004 22:19 schreef Oblivion het volgende:
Adjoema, zout en azijn.![]()
En malen malen malen malen...![]()
Hoi.quote:Op zaterdag 8 juli 2006 08:53 schreef M_Schtoppel het volgende:
Die mensen die echt zo waanzinnig heet eten sporen voor geen meter.
Je kent ze wel, van die lui die denken dat sambal (wat slechts een smaakmaker hoort te zijn) net zo'n ingredient als vlees en groente is en dat dat voor minstens 30% door het hele eten hoort te zitten. Je arme darmen! Ben blij dat het niet de mijne zijn.
Daarbij, die sukkels realiseren zich helemaal niet dat dat hete eten niet ontstaan is omdat die oosterse mensen dat zo lekker vonden. Maar omdat het vlees in die gebieden anders niet langer bewaard kon worden!
Dat wijf had wel gelijk met dr gewenning. Mn aziatische vrienden willen ook altijd teringheet eten, niet om stoer te doen, maar anders proeven ze geen heetheid meer.quote:Op zaterdag 8 juli 2006 18:44 schreef M_Schtoppel het volgende:
Beste hete haaiebeet,
nou weet je waar ik mij stierlijk aan erger? Aan dat domme Surinaamse wijf van vorige week waar ik dus meeat. Echt, ik ben best wat gewend want ik eet regelmatig Lamb Vindaloo, ongeveer het heetste wat ik aan kan. Maar dit smaakte naar het bloed van de Vesuvius. Echt, ik had niet meer het verschil geproefd tussen een reep chocolade en een Duitse biefstuk, ZO heet.
En dat wijf maar miepen dat ik een Hollander was. En dat dat een kwestie van gewenning was. Nee mevrouw, u kunt gewoon niet koken! Dat is hetzelfde stomme gelul dat "vrienden" van mij ook wel eens over alcohol zeggen. Ik stop altijd na drie, vier glazen omdat ik het dan niet lekker meer vind. Dat komt omdat je te weinig drinkt zeggen ze dan. Maar waarom zou ik in godsnaam door MOETEN gaan? Laat het mij lekker op godverdomme vier glazen houden.
Sambal idem dito, het is een SMAAKMAKER, NIET een ingredient als vlees en groente waar je (echt dat doet ze) zowat een heel flesje ter formaat van Ketchup in dondert. Dan spoor je gewoon niet meer.
En als ze dat niet wil snappen laat ik haar de volgende keer een litersfles sambal Rawit opvreten. Denken die oosterse mensen soms dat ze stoer zijn of zo?
Hee dat ken ik.. maar ik koop em gewoon bij de surinamer...quote:Op maandag 17 juli 2006 21:42 schreef Tarado het volgende:
Ik gebruik altijd piccalilly om sambal te maken,
1 pot piccalilly
1 a 2 madame jeanet (als je het niet gewend bent 1)
4 tenen knoflook
scheutje soja saus
in de blender en na 2 minuten klaar, een frisse en hete sambal, terug in het potje
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |