Het is weer tijd voor een nieuwe recensie van golfer.Zaterdag, 20 februari was restaurant BastiJan aan de Lange Veerstraat in Haarlem aan de beurt, naar aanleiding van een bovengemiddeld cijfer op dinnersite.nl:
http://www.dinnersite.nl/(...)r.php?RN=2603&lng=nlRestaurant BastiJan heeft ook een eigen website:
www.bastijan.nlDe entourageHet is een klein aandoend, pijpenlade-achtig restaurant, met eenvoudige houten tafels en helaas ook eenvoudige café-achtige houten stoeltjes, waarop je na verloop van tijd echt pijn in je kont krijgt.
Verder is het restaurant ingericht met Jugenstil-achtige, kitscherige ornamenten en pilaren met borstbeelden erop.
cijfer entourage: 7 De bediening en de kokDe bediening werd gedaan door twee identiek geklede erg jonge meisjes, waarvan ik de leeftijd nauwelijks boven de 17 jaar schatte.
Wel erg vriendelijk, maar soms ook wat vergeetachtig.
Sommige bestellingen moesten, ondank het door hen op een bloknootje meeschrijven, 2 keer doorgegeven worden en tussen de gerechten door was er weinig aandacht voor de gasten.
De kok die in een halfopen keuken werkt is eigenlijk te lang van postuur voor de kookapparatuur die hij moet bedienen. Hij loop constant voorover gebogen in zijn keuken te werken en daarbij heeft hij volgens mij last van ADHD, want hij huppelde steeds van het ene been op het andere en tijdens het dressen van de borden maakte hij vreemde dansjes.
Daarbij viel het ons op dat hij soms op de grens van het kookgedeelte en het restaurantdeel stond te roken, hetgeen mij niet echt hygiënisch over kwam.
cijfer bediening en uitstraling kok: 6,5 Het eten: VoorgerechtenBij binnenkomst staat er al een bakje met olijven, vermengd met olie en pesto en wat gesnipperde rode ui klaar.
Als amuse werd een schaaltje met wilde salade met daarop een mooi plakje lamsham en tappenade van olijven.
Smakelijk, maar niet echt bijzonder.
Verder viel het ons op dat er bij de ene tafel wel weer brood werd neergezet en bij andere tafels, zoals de onze dat vergeten werd.
![]()
Bluezz nam als voorafje een romige mosterdsoep met krokante seranoham
en een scheutje madeira.
Prima van smaak, wel vrij machtig door de hoeveelheid gebruikte room.
Haar cijfer: een 7
Ik nam als voorgerecht de gemarineerde gamba's met rode peper,
knoflook, limoen en zeekraal.
Het werd geserveerd op een berg verschillende soorten sla’s.
De zeekraal is met de licht zilte smaak een verrukkelijke groente.
Helaas waren de rest van de ingrediënten wat minder: de knoflook was licht aangebakken en de brokken waren te groot, de limoen bleek gewoon citroen te zijn en de rode pepers bleken rode paprika’s te zijn.
De hoofdzonde was echter dat de gamba’s in mijn ogen niet echt vers waren, waardoor er geen sprake was van een sappige beet, maar een wat muffig aandoende gambas’s.
Mijn cijfer: een 6
cijfer voorgerechten: 6,5
HoofdgerechtenBluezz koos voor de kalfsrolletjes met parmaham, salie, tomaat. Geserveerd
met risotto en saliejus.
De kalfsrolletjes bleken te bestaan uit een paar iets te lang gegrilde en daardoor wat droge, plakken kalfsvlees die dubbelgevouwen waren en waartussen zich een berg parmaham bevond.
De risotto was wel zoals ie hoorde. De saliejus was nauwelijks te proeven.
Bluezz haar cijfer hiervoor: 6,5
Mijn hoofdgerecht bestond uit gebakken heilbot met grove
pesto en pastinaak geserveerd in een torentje op wat tagliatellie.
Helaas was de heilbot niet gebakken maar gepocheerd en dan ook nog eens iets te lang, waardoor het beestje helemaal uit elkaar viel.
De pesto en de pastinaak waren redelijk van kwaliteit.
De kok heeft waarschijnlijk nog nooit van kruiden gehoord, want het geheel was absoluut smaakloos en de begeleidende saus was ondefinieerbaar van smaak
Flink met de op de tafel aanwezige zout- en pepermolen malen maakte het geheel nog enigszins eetbaar.
Mijn cijfer: 5
De bijgerechten bestonden uit in de schil gebakken aardappeltjes en een bakje sla met tomaat en komkommer.
cijfer hoofdgerechten: 6-
NagerechtenBluezz koos voor het perensorbetijs met boerenjongens.
Op haar verzoek was het mogelijk dit gerecht zonder de boerenjongens te krijgen.
Een fruitig en fris sorbetijs met echte stukjes peer er tussen. 2 bollen met slagroom erop geserveerd in een soort soepterrine.
Haar cijfer: 8
Ik koos als nagerecht chocolade-ijs met vanilleroom.
Ook in een soortgelijke kom gereserveerd, bestaande uit 3 bollen chocolade-ijs met slagroom en geschaafde amandeltjes erop.
De vanilleroom heb ik nooit gezien.
![]()
Mijn cijfer: 7
Cijfer nagerechten: 7,5
Als begeleidende wijn namen we zoals gebruikelijk de witte huiswijn, in dit geval een fles sauvignon: Domaine Petit Chaumont.
Iets te warm van origine geserveerd, maar op ons verzoek later beter gekoeld en voorzien van een koeler er omheen gebracht. Lichtdroge, fruitige wijn.
Standaard kreeg elke tafel een koele fles (gewoon leiding-)water op tafel.
Na afloop ons gebruikelijk einde met cappuccino voor Bluezz en een dubbele espresso voor mij, vergezeld van een glaasje sambuca.
Gebruikelijk is dat in een glas sambuca altijd een oneven aantal koffieboontjes drijven, want dat brengt volgens de overlevering geluk. Helaas kenden de meisjes blijkbaar deze regel ook niet want in elk glas dreven 2 koffiebonen.
Uiteindelijk waren wij met z’n tweeën voor deze matige maaltijd ¤ 80,70 kwijt, hetgeen met een beperkte fooi werd aangevuld.
En bij thuiskomst keken we de rekening nog eens na en zagen wij dat de meisjes van de bediening vergeten waren ons de nagerechten in rekening te brengen, hetgeen de kwaliteit van het gebodene nog enigszins compenseerde. J
Overall oordeel:Het is voor ons volkomen onbegrijpelijk waarom dit restaurant op de dinnersite beoordeeld werd met zulk een hoog cijfer.
Wij kwamen met al die schoonheids- en kookfouten niet verder dan een 6,5 voor Restaurant BastiJan.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer