FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Fairchild Republic A-10A Thunderbolt II
nietzmanvrijdag 23 januari 2004 @ 12:35
Woei. Wat een mooi toestel, en hij heeft bij deze een fantopic.

De A-10 is simpel ontworpen, men nam een kogel, bouwde hier een kanon omheen, en daarna een vliegtuig. Dit beestje vloog voor het eerst in 1972, en het was de bedoeling dat 'ie halverwege de jaren tachtig al met pensioen zou. Toen de eerste golfoorlog begon is 'ie uit de mottenballen getrokken, en bewees hij dat hij geen enkele probleem had met het reduceren tot schroot van Russische tanks. Dit was hoofdzakelijk te danken aan het General Electric GAU-8/A Avenger 30 millimeterkanon, dat in staat is om 4200 kogels per minuut af te vuren. Vooral in combinatie met het altijd appetijtelijke verarmde uranium waarmee de kogels waren uitgerust, bleek dit redelijk funest voor menig tankje.

Leuk weetje is ook dat de A-10 praktisch onverwoestbaar is, er zijn gevallen bekend van A-10's die met gigantische gaten in de vliegen, die vrolijk terug naar de basis vliegen. De piloot zit overigens in een badkuip van titanium.

Ohja, grote plaatjes.

. Warthog. .

[Dit bericht is gewijzigd door MutZ op 02-02-2004 21:30]

MutZvrijdag 23 januari 2004 @ 12:38
Het vliegtuig is idd geweldig!!! Damn, wat een mooie kist... Vooral de motorophanging is geniaal...
Dubbeldrankvrijdag 23 januari 2004 @ 12:40
Ah the 'tank killer'
sbronsgevrijdag 23 januari 2004 @ 12:42
gelukkig is hij totaal niet te zien op radar zodat je hem niet ziet aankomen en is hij ook razendsnel!

Verder een beauty van een vliegtuig die leuke napalmpjes kan neergooien op vervelende vietnamezen

FHRvrijdag 23 januari 2004 @ 12:45
Oeeh ja zo'n stoer ding.

Trouwens, er zitten helemaal geen detectie-systemen in het vliegtuig zelf, maar er is wel een schermpje ingebouwd waarop de piloot door de camera van een Maverick raket onder de vleugel kan kijken. Ze zetten dan de raket op scherp en gebruiken dan de infrarood camera van de raket om doelen op te zoeken die ze vervolgens met het kanon tot schroot schoten. Althans, dit was een truuk die ze in de 1e Golfoorlog gebruikten, misschien zijn de systemen inmiddels ge-update. En je kan het kanon niet in één keer leegschieten, want voor die tijd zijn de lopen gesmolten

Alle besturings-systemen zijn ook drievoudig uitgevoerd, twee keer hydraulisch (één aan iedere kant) en één keer mechanisch geloof ik.

[Dit bericht is gewijzigd door FHR op 23-01-2004 12:45]

nietzmanvrijdag 23 januari 2004 @ 12:45
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 12:42 schreef sbronsge het volgende:
gelukkig is hij totaal niet te zien op radar zodat je hem niet ziet aankomen en is hij ook razendsnel!
Nee natuurlijk zie je hem niet op radar, daar vliegt 'ie veel te laag voor.
nietzmanvrijdag 23 januari 2004 @ 12:47
Gevalletje van vorig jaar, een boven Irak beschoten A-10. Maakte een perfecte landing.

Link 1, Link 2.

Dat wil ik een JSF nog wel eens zien doen.

MutZvrijdag 23 januari 2004 @ 12:49
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 12:47 schreef nietzman het volgende:
Gevalletje van vorig jaar, een boven Irak beschoten A-10. Maakte een perfecte landing.

Link 1, Link 2.

[afbeelding]

Dat wil ik een JSF nog wel eens zien doen.



De JSF red het niet... hoewel ik die kist wel beter vind dan bijvoorbeeld de Eurofighter...
VanDreadvrijdag 23 januari 2004 @ 13:02
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 12:42 schreef sbronsge het volgende:
gelukkig is hij totaal niet te zien op radar zodat je hem niet ziet aankomen en is hij ook razendsnel!
gelukkig is dat ding er voornamelijk voor grondtroepen te helpen etc en vliegt hij relatief laag, hij is wel minder *wendbaar* dan een apache in zijn hoedanigheid als hulp voor grondtroepen maar wel een stuk sterker als een jsf en deze *chicken* spelen weet ik wel welke als eerste naar rechts trekt
pwndvrijdag 23 januari 2004 @ 13:26

Naaaaice
MewBievrijdag 23 januari 2004 @ 19:44

dit zou ik liever niet willen zien als een een schietgraag persoon in de cockpit zit
Dark-Skyvrijdag 23 januari 2004 @ 20:01
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/equip/gau-8.htm :

According to some sources, the GAU-8 fires 1,800 rounds per minute, with the higher 4200 rd/min rate having been deleted in the 1980s. However, the A-10 can only fire in high rate, which is 3900 rounds per minute. Low rate went out with the use of the batelle gas diverting device, and although the A-10 no longer uses the batelle device, the limit on high rate only has remained, since it made no tactical sense to fire in low rate and have to spend that much more time on final to get the same number of rounds on target.

Dus jammergenoeg niet zo veel, maar nog steeds DAMN FUCKING IMPRESSIVE

Stick em up, punk

Dark-Skyvrijdag 23 januari 2004 @ 20:03
LOL:

At times 30mm DU rounds misfire in the A-10s GAU-8 cannon. These "hangfires" have to be cleared and removed from the gun barrel, potentially exposing ground crews to airborne DU. Technical data available to maitenance crews does not provide an accurate means for determining the status of rounds in an unsafe/jammed gun, and revisions are in progress.

Okkkkeeeeee dan, 't wordt gelijk al een stuk minder

StefanPvrijdag 23 januari 2004 @ 22:20
Warthog

Zo'n 10 jaar geleden had ik het spelletje A-10 Tank Killer van Dynamix, één van de eerste VGA games. Fantastisch om in zo'n ding te zitten zelfs al is het maar gesimuleerd

MewBievrijdag 23 januari 2004 @ 23:13
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 22:20 schreef StefanP het volgende:
Warthog

Zo'n 10 jaar geleden had ik het spelletje A-10 Tank Killer van Dynamix, één van de eerste VGA games. Fantastisch om in zo'n ding te zitten zelfs al is het maar gesimuleerd


ik heb zelfs de demo nog ergens op cdrom staan
Blackheartzaterdag 24 januari 2004 @ 06:07
't blijft een cool toestel. Je wil niet in een tank zitten als je weet dat er zulke dingen rondsjeezen.Zelfs de walgelijk zwaar gepantserde M1A2 HA word doorboord door het boordkanon(trouwens, de meeste M1's uitgeschakeld in de golfoorlog , de A10's in slecht humeur)

Niet alleen het kanon is dodelijk, ook de 11 ophangpunten onder romp en vleugels kan je volhangen met leuke speeltjes, gaande van Jdams tot rocket pods(leuke dingen, een hoop non guided misslies die op een doel afgaan), van clusterbommen tot extra fueltanks.Zelfs AA raketten zoals sidewinders of stinger(in meervoudige ophangingen zoals de Apache)kunnen in grote getalen meegevoerd worden.
De draagcapaciteit is groter dan die van de B17 bommenwerper, om maar een vergelijking te geven.

De Warthog is gebouwd om zonder schade van betekenis 23mm AA vuur te weerstaan, en bewijst zelfs SAM's te kunnen slikken,en nog veilig terug te keren.

De nadelen, verouderd toestel, dus de avionics zijn niet je van het(wel 3 voudig uitgevoerd, hydraulisch-dubbel, en mechanisch).Dorstig, de motoren zijn gebouwd om met schade nog te werken,maar dat gaat ten koste van efficiencie .Traag, met 800 km/u net niet dubbeldekker traag.Maar door de lage snelheid wel manoevreerbaarder dan een doorsnee supersoon jachttoestel.Ook zou de ECM een stuk beter kunnen(daarentegenover, 2 ophangpunten reserveren voor dedicated ECM pods, en je bent weer voorzien)

Oftewel, zonde van deze beestjes op pensioen te willen sturen, geen enkele tank heeft enige goeie kansen om zo een duel te overleven(tenzij het een luchtafweertank is, en dan nog. Een radargeleide Maverick is best plaatsbaar onder de vleugel)

Dr_Croutonzaterdag 24 januari 2004 @ 06:33
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 12:42 schreef sbronsge het volgende:
gelukkig is hij totaal niet te zien op radar zodat je hem niet ziet aankomen en is hij ook razendsnel!

Verder een beauty van een vliegtuig die leuke napalmpjes kan neergooien op vervelende vietnamezen


Satellietsurveilance, kruisraketten vs. radarinstallaties en andere belangrijke gebouwen, F-15 & F-16 & F-18 ter ondersteuning van B-52's, F-117 en andere bombers om vliegvelden te carpetbomben, grondoorlog begint met ondersteuning van Apaches, artillerie, tanks, armored vehicles en oh, niet te vergeten A-10 Thunderbolts om bijvoorbeeld tanks en convooien te vernietingen.

Zomaar een voorbeeld.

With no radar, who needs supersonic speeds in a flying tank?

mavmanzaterdag 24 januari 2004 @ 10:48

precisiewapens..

[Dit bericht is gewijzigd door mavman op 24-01-2004 11:04]

nietzmanzaterdag 24 januari 2004 @ 11:24
Filmpje van een A-10 die met zijn boordkannon aan het spelen is.
#ANONIEMzaterdag 24 januari 2004 @ 11:31
Grappig is ook dat het vliegtuig minder snel gaat vliegen als het boordkanon afgevuurd wordt Over terugslag gesproken...
Visionzaterdag 24 januari 2004 @ 11:32
het schijnt dat langer dan 1 seconde vuren met dat neuskanon niet rendabel is omdat 1 seconde welke tank dan ook al tot schroot is gereduceerd

Heb trouwens wel eens verhalen gehoord van A10's die met een compleet gat in de vleugel nog thuis zijn gekomen.

Nimitzzaterdag 24 januari 2004 @ 11:34
't is inderdaad een geweldig apparaat. Als ze vliegen kunnen ze ook maar korte bursts van vuur geven omdat anders de terugslag de voorwaartse beweging opheft. Dat betekend dat als een Warthog blijft knallen hij uit de lucht valt

Helaas is een beetje traag en daarom redelijk onbeschermd tegenover luchtdoelraketten.

nietzmanzaterdag 24 januari 2004 @ 11:41
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 11:34 schreef Nimitz het volgende:
Helaas is een beetje traag en daarom redelijk onbeschermd tegenover luchtdoelraketten.
Het voordeel van de unieke motorophanging is ook dat de hitte van de motoren beter verdeeld worden. Het vliegtuig is dus moeilijker te raken voor een hittegeleidende raket.
Nimitzzaterdag 24 januari 2004 @ 11:48
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 11:41 schreef nietzman het volgende:

[..]

Het voordeel van de unieke motorophanging is ook dat de hitte van de motoren beter verdeeld worden. Het vliegtuig is dus moeilijker te raken voor een hittegeleidende raket.


true, en zoals bij andere posts al staat, dat ding kan zo'n beetje met een halve vleugel terugkomen. Ach, ieder voordeel heeft z'n nadeel. We zijn het erover eens dat het een prachtmachine is en tevens en echte tankbuster.

Zal ik eens een topic over vliegdekschepen openen??

Visionzaterdag 24 januari 2004 @ 12:03
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 11:48 schreef Nimitz het volgende:

Zal ik eens een topic over vliegdekschepen openen??


doen!
nietzmanzaterdag 24 januari 2004 @ 12:05
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 11:48 schreef Nimitz het volgende:
Zal ik eens een topic over vliegdekschepen openen??
Ga je gang. Ken ik het aanvullen met geile plaatjes van Prowlers en andere speeltjes.
chocolatemoezezaterdag 24 januari 2004 @ 12:19
Geweldige bak! Gewoon een vliegend kanon. Natuurlijk heeft de a10 een totaal andere strategische waarde dan een F15/18 of Apache.
Nimitzzaterdag 24 januari 2004 @ 12:42
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 12:03 schreef Vision het volgende:

[..]

doen!


zie PTA
pAinzaterdag 24 januari 2004 @ 14:57
That is a shitload of firepower you have there sir!

Niet gracieus, maar gewoon american mussle en knallen maar

Nimitzzaterdag 24 januari 2004 @ 15:05
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 14:57 schreef pAin het volgende:
That is a shitload of firepower you have there sir!

Niet gracieus, maar gewoon american mussle en knallen maar


it will give you pain
drelletjezaterdag 24 januari 2004 @ 15:52

heb et altijd al een prachtbak gevonden
JohnnyKnoxvillezaterdag 24 januari 2004 @ 15:56
Briljant vliegtuig! Aantal jaren geleden oefende er een aantal bij mijn ouders in de buurt (ze waren over uit de States om met Navo troepen te oefenen dacht ik). Toen hoorde je ze telkens aankomen en zo ongeveer boven mijn ouders huis draaiden ze dan. Echt über!
RonaldVzaterdag 24 januari 2004 @ 23:42
Tijdens de 1e Golfoorlog werd een A-10 zo zwaar beschadigd dat elk ander vliegtuig zou zijn neergestort. Van de 3 'Main Spars' in de vleugel (dit zijn in de lengte liggende balken die de vleugel zijn stevigheid geven) waren er 2 finaal doormidden geschoten. Het toestel bleef in de lucht, en wist met de hulp van een tankvliegtuig (de brandstoftanks waren gewoon holle ruimtes geworden) veilig terug te komen.

Verschillende A-10s zijn van beide Golfoorlogen terugekomen met enorme gaten erin. Toch brachten ze hun crews zonder kleerscheuren terug. Het toestel is dan ook wel de tank onder de vliegtuigen: de piloot zit veilig beschermd tegen grondvuur in een titanium "badkuip". Het is zo ontworpen dat het zelfs met een complete motor , of een staarthelft, erafgeschoten nog steeds naar huis kan vliegen. Alle systemen zijn zo geplaatst in het vliegtuig dat het uitschakelen van het ene deel nooit kan leiden tot het uitschakelen van de backup. Het toestel heeft zijn waarde bewezen in de Golf (2x), voorm. Joegoslavië (2x) en Afghanistan, ondanks het feit dat het bij aanvang van de 1e Golfoorlog (bijna 15 jaar geleden) op de nominatie stond om van de sterkte afgevoerd te worden. Vervanging is nu pas voorzien met de instroom van de JSF na 2010.

-_Tommy_-zondag 25 januari 2004 @ 13:11

niet heel duidelijk, maar wel dat het net gatenkaas is!

toestel is geweldig mooi toestel, alle besturingen enzo zijn in 3voud uitgevoerd zodat het nooit echt zonder kan komen!

nietzmandinsdag 27 januari 2004 @ 23:00
Nog eventjes een leuk filmpje van het kanon in actie.
MewBiewoensdag 28 januari 2004 @ 23:15
ik zal morgen ff kijken of ik een filmpje van een gatling gun gemonteerd op een terreinwagen online kan gooien, weet alleen niet of het er net zo 1 is als van een A10 (dacht het niet), maar dat zal niet veel uitmaken denk ik
Pirowoensdag 28 januari 2004 @ 23:25
Kutcode, layoutvernuecking.

[Dit bericht is gewijzigd door Piro op 28-01-2004 23:27]

Pirowoensdag 28 januari 2004 @ 23:26
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 23:15 schreef MewBie het volgende:
ik zal morgen ff kijken of ik een filmpje van een gatling gun gemonteerd op een terreinwagen online kan gooien, weet alleen niet of het er net zo 1 is als van een A10 (dacht het niet), maar dat zal niet veel uitmaken denk ik
Dat denk ik niet.
Een GAU8 heeft een recoil force van 4 ton als ie aangezwengeld is, die drukt een terreinwagen zo omhoog, als dat ding gaat schieten dan moet hij vol naar voren throttlen omdat ie anders terug geduwd word.
Threepiowoensdag 28 januari 2004 @ 23:37
Was het hele kanon ook niet iets van 7 meter lang ofzo? Staat me iig iets van bij uit een artikeltje in de kijk.. Het ding wordt wel op Marineschepen gebruikt geloof ik, als luchtafweer
Pirowoensdag 28 januari 2004 @ 23:38
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 23:37 schreef Threepio het volgende:
Was het hele kanon ook niet iets van 7 meter lang ofzo? Staat me iig iets van bij uit een artikeltje in de kijk.. Het ding wordt wel op Marineschepen gebruikt geloof ik, als luchtafweer
Nei, dat is niet de Gau8
Tommie84woensdag 28 januari 2004 @ 23:44
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 23:15 schreef MewBie het volgende:
ik zal morgen ff kijken of ik een filmpje van een gatling gun gemonteerd op een terreinwagen online kan gooien, weet alleen niet of het er net zo 1 is als van een A10 (dacht het niet), maar dat zal niet veel uitmaken denk ik
Die beelden van Discovery? Zo ja: Dat is een andere.
RonaldVwoensdag 28 januari 2004 @ 23:49
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 23:37 schreef Threepio het volgende:
Was het hele kanon ook niet iets van 7 meter lang ofzo? Staat me iig iets van bij uit een artikeltje in de kijk.. Het ding wordt wel op Marineschepen gebruikt geloof ik, als luchtafweer
De GAU-8 is uniek voor de A-10. Het wordt op geen enkel ander wapenplatform gebruikt.
BAZZAwoensdag 28 januari 2004 @ 23:55
In Irak heeft zo'n ding op een lege flat ala Bijlmer geschoten, damnn dat was een hoop schade zeg
FHRdonderdag 29 januari 2004 @ 10:18
quote:
Some of the GAU-8/A technology has been transferred into the smaller 25mm GAU-12/TJ Equalizer developed for the AV-8B, which is about the same size as the WI but is considerably more lethal. GE has also developed the GAU-13, a four-barrel weapon using GAU-8A components, which has been tested in podded form, and the Avenger forms the basis for the Dutch-developed Goalkeeper naval air-defense gun. No current or contemplated aircraft other than the A-10, however, carries the full-up Avenger system. The weapon is simply too large. It measures 19ft 10.5in (5.06m) from the muzzle to the rearmost point of the ammunition feed system, and the ammunition drum alone is 34.Sin (87.6cm) in diameter and 71.5in (181.6cm) long. With full ammunition, the system weighs 4,0291b (1,830kg).

In short, the GAU-8/A system, fully armed and ready to fire, is just about as long and as heavy as a Rolls Royce or a full-size Cadillac. At its maximum firing rate, its average recoil force of 9,0001b (4OkN) thrust is equal to the power of one of the A-10's engines. Operationally, the performance of the gun makes it as vital to the A-10's mission as the wings and engines. It has many unique attributes, and no other weapon, in service or under study, can take its place.

The gun gives the A-10 the ability to attack multiple targets in one mission. It is designed to fire its full ammunition load in ten two-second bursts, with one minute to cool down between bursts; in normal use, the bursts and the cool-down time would be much shorter. A one second burst from 4,000ft (1,220m) will put 40 shells into a circle little bigger than the length of a tank, and half-a dozen hits are considered to be a lethal strike. With the theoretical ability to deliver 15-20 such bursts, the A-10 is unlikely to have to abort an attack for want of firepower.

The gun also eliminates the need for many of the systems that have been considered standard on other attack aircraft since the late 1960s. Its shells travel at Mach 3; from 4,000ft (1,220m) they are on target in 1.2 seconds. This means that the movement of an MBT is irrelevant to the aiming problem; to the A-10, all ground targets are fixed. Because of the flat trajectory of the shells, too, the distance to the target does not have to be accurately estimated or measured. Within the normal maximum range, the trajectory is a straight line in front of the aircraft, represented by a fixed dot on the head-up display. The absence of inertial platforms, laser range finders and other systems from the weapon-aiming loop not only simplifies the aircraft, but makes the pilot's workload less as well. Without the point-and-fire simplicity of the GAU-8/A, the A-10 concept of maneuvering, medium-speed CAS with visual navigation and target acquisition would probably collapse due to excessive pilot workload.

The gun is extremely reliable. Stoppages are predicted to occur once in 150,000 rounds or once in more than 100 missions when every round is fired. Even then, the weapon can often be cleared in flight by reversing the gun and feed mechanism and trying again. There is no guidance system to fail and nothing to be jammed or deceived. All this adds up to the fact that the kill probability of a GAU8 burst is high: tests have shown that as many as half the bursts may be effective in a diving attack on the rear of a tank, and one third in side attacks.


Van deze site: http://members.aol.com/Stravonski/private/gun.html

En hier staat ook dat er toch echt een GAU-8/A in de Goalkeeper zit.

[Dit bericht is gewijzigd door FHR op 29-01-2004 10:26]

VVKdonderdag 29 januari 2004 @ 12:50
Wat een ontzettend cool vliegtuig! Heb nog 'n tijdje 'n kogel van ongeveer dezelfde afmeting gehad. Geen idee waar die nu ergens is gebleven, destijds 'n keer gekocht op 'n vliegshow.
Threepiodonderdag 29 januari 2004 @ 14:08
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 10:18 schreef FHR het volgende:

[..]

Van deze site: http://members.aol.com/Stravonski/private/gun.html

En hier staat ook dat er toch echt een GAU-8/A in de Goalkeeper zit.


Deze bedoelde ik idd
MewBiedonderdag 29 januari 2004 @ 15:41
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 23:44 schreef Tommie84 het volgende:

[..]

Die beelden van Discovery? Zo ja: Dat is een andere.


idd van discovery ja, maar dat maakt het er niet minder imposant van als je al ziet wat zo'n "kleintje" voor schade aanricht... die auto was aan het eind echt meer gat als auto
Threepiodonderdag 29 januari 2004 @ 15:50
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 15:41 schreef MewBie het volgende:

[..]

idd van discovery ja, maar dat maakt het er niet minder imposant van als je al ziet wat zo'n "kleintje" voor schade aanricht... die auto was aan het eind echt meer gat als auto


Idd, een grote gatenkaas wat er overblijft. Maar dat was volgens mij een relatief kleine minigun hoor Ik denk dat de A10 maar 2 of 3 kogels hoeft te raken om diezelfde auto tot een complete hoop schroot te reduceren.
Pirodonderdag 29 januari 2004 @ 21:31
Komt omdat ie verarmd uranium schiet.
Zeer effectief, zou imo standaard moeten worden, heb je nog wat aan je kernafval.
Threepiodonderdag 29 januari 2004 @ 21:39
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 21:31 schreef Piro het volgende:
Komt omdat ie verarmd uranium schiet.
Zeer effectief, zou imo standaard moeten worden, heb je nog wat aan je kernafval.
En er komt lekker veel reststraling van af
Pirodonderdag 29 januari 2004 @ 21:42
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 21:39 schreef Threepio het volgende:

[..]

En er komt lekker veel reststraling van af


Je geweer van Tungsten maken, wordt ie loodzwaar maar dan kun je wél verarmd Uranium schieten en kan dat ding een kernexplosie overleven.
Threepiodonderdag 29 januari 2004 @ 22:09
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 21:42 schreef Piro het volgende:

[..]

Je geweer van Tungsten maken, wordt ie loodzwaar maar dan kun je wél verarmd Uranium schieten en kan dat ding een kernexplosie overleven.


De munitie komt ook nog ergens terecht nadat je het afgeschoten hebt
chocolatemoezedonderdag 29 januari 2004 @ 22:13
<- Check de avatar
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 15:50 schreef Threepio het volgende:

[..]

Idd, een grote gatenkaas wat er overblijft. Maar dat was volgens mij een relatief kleine minigun hoor Ik denk dat de A10 maar 2 of 3 kogels hoeft te raken om diezelfde auto tot een complete hoop schroot te reduceren.


Threepiodonderdag 29 januari 2004 @ 22:21
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 22:13 schreef chocolatemoeze het volgende:
<- Check de avatar
[..]
Is dat zo'n minigun hij's een beetje wazig (ranzig geresized..)
chocolatemoezedonderdag 29 januari 2004 @ 22:26
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 22:21 schreef Threepio het volgende:

[..]

Is dat zo'n minigun hij's een beetje wazig (ranzig geresized..)


Het is de GE m134 7.62.

Theoretisch haalt deze meid 4000 rpm. Deze wordt trouwens niet in werkelijkheid gebruikt (daar is de terugslag véél te groot voor).

Ik heb een mapje vol met geile pix van haar, n3rd dat ik ben

Threepiodonderdag 29 januari 2004 @ 22:30
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 22:26 schreef chocolatemoeze het volgende:

[..]

Het is de GE m134 7.62.

Theoretisch haalt deze meid 4000 rpm. Deze wordt trouwens niet in werkelijkheid gebruikt (daar is de terugslag véél te groot voor).

Ik heb een mapje vol met geile pix van haar, n3rd dat ik ben


Het is maar waar je opgewonden van wordt

Is dit ding door een persoon te tillen

Pirovrijdag 30 januari 2004 @ 01:03
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 22:09 schreef Threepio het volgende:

[..]

De munitie komt ook nog ergens terecht nadat je het afgeschoten hebt


Huillie!
Ze schieten ook met verarmd uranium vanaf een vliegtuig, en de shells blijven daar gewoon inzitten, gewoon zsm verkassen
Visionvrijdag 30 januari 2004 @ 01:07
quote:
Op vrijdag 30 januari 2004 01:03 schreef Piro het volgende:
Huillie!
Ze schieten ook met verarmd uranium vanaf een vliegtuig, en de shells blijven daar gewoon inzitten, gewoon zsm verkassen
uhm, bedoel je nou dat het verarmde uranium in 't vliegtuig blijft zitten
Pirovrijdag 30 januari 2004 @ 01:08
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 22:30 schreef Threepio het volgende:

[..]

Het is maar waar je opgewonden van wordt

Is dit ding door een persoon te tillen



Dit is hem als het goed is.
Uit predator.
Of hij te tillen is staat open voor discussie.
2000 kogels 5.56 mm weegt ongeveer 25 kilogram.
7.62 ongeveer het dubbele, da's dus al 50 kilogram aan kogels die je binnen 30 seconden kwijt bent als je hem voluit zou schieten.
Plus een 4 kilowatt batterij om het ding draaiende te krijgen, plus het gewicht vant de M134 zelf, ongeveer 19 kilogram.
Conclusie : je lazert in elkaar.

Als we dan gaan schieten genereert het ding ongeveer 120 kg/cm2 terugslag, wat betekent dat jij, mits je genoeg munitie hebt, jezelf de ruimte in kan schieten met dat ding.

Nee, niet draagbaar.

Pirovrijdag 30 januari 2004 @ 01:11
quote:
Op vrijdag 30 januari 2004 01:07 schreef Vision het volgende:

[..]

uhm, bedoel je nou dat het verarmde uranium in 't vliegtuig blijft zitten


Als de A10A schiet dan eject hij de lege shellcasings niet, zijn weliswaar niet van verarmd uranium maar je hebt altijd contaminatie enz enz enz.
Aangezien die post ging over het ongeschikt zijn voor verarmd uranium in handwapens...

Edit : die sig is grenzenloos stompzinnig, zeg alsjeblieft dat hij fake is?

Threepiovrijdag 30 januari 2004 @ 01:19
quote:
Op vrijdag 30 januari 2004 01:11 schreef Piro het volgende:

[..]

Als de A10A schiet dan eject hij de lege shellcasings niet, zijn weliswaar niet van verarmd uranium maar je hebt altijd contaminatie enz enz enz.
Aangezien die post ging over het ongeschikt zijn voor verarmd uranium in handwapens...

Edit : die sig is grenzenloos stompzinnig, zeg alsjeblieft dat hij fake is?


Ik had het niet zozeer over handwapens, maar meer over het algemene gebruik van verarmd uranium in munitie. Kernafval wordt heus niet voor niks zo goed opgeborgen altijd, lijkt me niet echt handig om het dan maar de natuur in te knallen (het zij op een oefenterrein, het zij in een militair conflict)
Pirovrijdag 30 januari 2004 @ 01:25
quote:
Op vrijdag 30 januari 2004 01:19 schreef Threepio het volgende:

[..]

Ik had het niet zozeer over handwapens, maar meer over het algemene gebruik van verarmd uranium in munitie. Kernafval wordt heus niet voor niks zo goed opgeborgen altijd, lijkt me niet echt handig om het dan maar de natuur in te knallen (het zij op een oefenterrein, het zij in een militair conflict)


As if they care.
Ik wil niet weten hoe radioactief Irak nu is dankzij golf 1 en 2.
Oefenen biedt het geen meerwaarde, de verhoogde slagkracht biedt in een moderne oorlogssituatie echter wel degelijk meerwaarde, het percentage one shot one kill kan omhoog, body armor wordt een minder bepalende factor, en als je een machinegeweer als een MG 3 of een M249 ombouwt voor het afschieten van uraniummunitie dan zouden die dingen wel eens heel gunstig uitpakken als er lichte voertuigen rondrijden.
Blackheartvrijdag 30 januari 2004 @ 08:21
Ik heb de indruk dat ik effe iets moet duidelijk maken qua verarmd uranium.

Depleted Uranium is geen kernafval. maar de rest van natuurlijk uranium. Namelijk de grote hoop is het moeilijk splijtbare, en niet voor kernwapengebruik geschikte U238. Voor atoombommetjes of gangbare kernbrandstofstaven heb je nu eenmaal het leuke U235 nodig.In de natuur zeldzaam, en altijd te vinden in combinatie van het veel meer voorkomende U238.(99.3% U238 en de rest is U235-0.7% dus, voor brandstofstaven heb je een verrijking tot 3% nodig, voor kernwapens is een minimum van 93% U235 nodig)

Dus als je begint te filteren houd je een berg verarmd uranium over. Puur natuurspul, niet zo radioactief als de rotzooi die uit een kerncentrale komt.
Wat kan je ermee doen. Plutonium van maken is 1 optie.Gewoon lang genoeg bombarderen met neutronen, en je krijgt automatisch wel wat Pu 239.
Langs de andere kant, het is bokhard en loeizwaar.Wat wil je voor een kogel; Bokhard en loeizwaar.
Bijkomend voordeel. Het is pyrofoor.Oftewel het brand vrij makkelijk om zo uraniumoxide te vormen.
Het is dus bijna ideaal als materiaal voor kogels.

Wat gebeurt er als zo'n A10 zijn Gau8 laat ratelen en een tank raakt.
De kogels slaan door het pantser en sproeien langs de binnenkant kegels van brandend uraniumpoeder-dit is afgeschilferd van de buitenkant van de kogel en ontstoken door de wrijving-
Op zijn minst jaag je de bemanning uit de tank en verniel je leuke onderdelen zoals de motor.Anders raak je wat munitie, en Kaboom, daag tank.

Nadelen, het is zwak radioactief.Dus langdurige blootstelling is ten zeerste af te raden.
Het is een giftig zwaar metaal (zoals al de rest van de zware metalen, cadmium kwik, lood als voorbeelden),dus als het in je lijf zit word je op zijn minst goed ziek.

Vreedzamere toepassingen van U238. afscherming van hoog radioactief afval. Het mag wel licht radioactief zijn,maar het schermt straling af,waarbij het meer bekende lood een kanten BH lijkt.Dus binnenin de U238 pot een stralingshel, en langds de buitenkant een zacht kabbelende geigerteller. Meer en meer gebruikt in de transportcontainers van isotopen voor wetenschappelijk of medisch onderzoek.
Ook als kielgewicht van de betere racejachten in gebruik.

Ikzelf heb het er niet zo mee op dat het gebruikt word als kogel, maar tja, oorlog is oorlog.

Pirovrijdag 30 januari 2004 @ 14:41
quote:
Op vrijdag 30 januari 2004 08:21 schreef Blackheart het volgende:
-heel verhaal-
Uitleg is okay.
Trouwens, is het spul ook harder dan Tungsten?
Ik hoorde dat dat zo'n beetje het hardste metaal is wat wij kennen, vreet radiactiviteit veel beter op dan lood, is ook bokhard en loeizwaar, maar niet radioactief en niet pyrofoor.
Blackheartvrijdag 30 januari 2004 @ 15:54
Wolfram.
Gewicht 19.8 kg/dm³. Redelijk hard, maar niet zo hard als sommige staallegeringen-die dan wel stukken lichter zijn met +/- 8kg/dm³.

Smeltpunt 3410°C.

Gebruik. Of voor de hoge smelttemperatuur.Voorbeelden: Gloeidraden in lampen, laselectroden voor Tungsten Inert Gas oftewel TIG lasapparaten.
Of het hoge gewicht,zoals balanceergewichtjes in vliegtuigroeren.
Ook zijn de voorlopers van de DU munitie in Wolfram gemaakt.

Depleted Uranium.
Gewicht 18.9kg/dm³ smeltpunt 1132°C
Hardheid in dezelfde categorie als Wolfram.

Dus voor wapengebruik is de pyrofore eigenschap blijkbaar doorslaggevend.

De radioactiviteit is 20% lager als van natuurlijk uranium.
De giftigheid staat gelijk met die van Kwik. En ik geloof niet dat er 1 land op deze wereld is dat het leuk vind enkele tien tot honderden tonnen kwik zien gestort worden op hun grondgebied. Volgens mij nooit gezond, korte of lange termijn.

Pirovrijdag 30 januari 2004 @ 16:36
quote:
Op vrijdag 30 januari 2004 15:54 schreef Blackheart het volgende:
Wolfram.
Gewicht 19.8 kg/dm³. Redelijk hard, maar niet zo hard als sommige staallegeringen-die dan wel stukken lichter zijn met +/- 8kg/dm³.

Smeltpunt 3410°C.

Gebruik. Of voor de hoge smelttemperatuur.Voorbeelden: Gloeidraden in lampen, laselectroden voor Tungsten Inert Gas oftewel TIG lasapparaten.
Of het hoge gewicht,zoals balanceergewichtjes in vliegtuigroeren.
Ook zijn de voorlopers van de DU munitie in Wolfram gemaakt.

Depleted Uranium.
Gewicht 18.9kg/dm³ smeltpunt 1132°C
Hardheid in dezelfde categorie als Wolfram.

Dus voor wapengebruik is de pyrofore eigenschap blijkbaar doorslaggevend.

De radioactiviteit is 20% lager als van natuurlijk uranium.
De giftigheid staat gelijk met die van Kwik. En ik geloof niet dat er 1 land op deze wereld is dat het leuk vind enkele tien tot honderden tonnen kwik zien gestort worden op hun grondgebied. Volgens mij nooit gezond, korte of lange termijn.


Wolfram = Tungsten??
knillisvrijdag 30 januari 2004 @ 16:53
quote:
Op vrijdag 30 januari 2004 16:36 schreef Piro het volgende:

[..]

Wolfram = Tungsten??


helemaal correct
chocolatemoezevrijdag 30 januari 2004 @ 18:26
quote:
Op vrijdag 30 januari 2004 08:21 schreef Blackheart het volgende:
Vreedzamere toepassingen van U238. afscherming van hoog radioactief afval. Het mag wel licht radioactief zijn,maar het schermt straling af,waarbij het meer bekende lood een kanten BH lijkt.Dus binnenin de U238 pot een stralingshel, en langds de buitenkant een zacht kabbelende geigerteller. Meer en meer gebruikt in de transportcontainers van isotopen voor wetenschappelijk of medisch onderzoek.
Ook als kielgewicht van de betere racejachten in gebruik.
[offtopic]
Heb je zo dan niet de kans dat U238 ook weer radioactief wordt uiteindelijk, of loop ik nu te blaten
[/offtopic]
Pirovrijdag 30 januari 2004 @ 18:31
quote:
Op vrijdag 30 januari 2004 18:26 schreef chocolatemoeze het volgende:

[..]

[offtopic]
Heb je zo dan niet de kans dat U238 ook weer radioactief wordt uiteindelijk, of loop ik nu te blaten
[/offtopic]


Je bedoelt dat U238 uiteindelijk dezelfde 'rating' krijgt als U235 omdat het de stralingen absorbeert, en je dus ineens weapons grade uranium hebt?
Lijkt mij niet, dan zou alle uranium in de grond U235 worden omdat de eigen straling het zo radioactief maakt ofzo?
Pirovrijdag 30 januari 2004 @ 18:32
quote:
Op vrijdag 30 januari 2004 16:53 schreef knillis het volgende:

[..]

helemaal correct


Wat weegt standaard plaatstaal?
Dus als ik literpak melk volgiet met plaatstaal, en eentje met wolfram, hoeveel weegt dat?
chocolatemoezevrijdag 30 januari 2004 @ 18:39
quote:
Op vrijdag 30 januari 2004 18:31 schreef Piro het volgende:

[..]

Je bedoelt dat U238 uiteindelijk dezelfde 'rating' krijgt als U235 omdat het de stralingen absorbeert, en je dus ineens weapons grade uranium hebt?
Lijkt mij niet, dan zou alle uranium in de grond U235 worden omdat de eigen straling het zo radioactief maakt ofzo?


Doh! Uiteraard .
Blackheartvrijdag 30 januari 2004 @ 18:41
Effe qua straling en U 238. Je moet al trage neutronen hebben om van U238 Pu239 te maken. En da's niet zo'n enorme ramp om te vermijden.Eerders andersom, je transporteerd niet zomaar een werkende kernreactor.Zelfs niet in het mini.

Het omzetten van U238 naar andere isotopen is niet eenvoudig, en dingen die het kunnen ,die worden getransport in andere media. Simpel toch.

Het radioactief maken van U238.... het is al radioactief, maar zo'n 20% minder dan natuurlijk uranium.Het radioactiver maken is moeilijk door de goeie afschermende kwaliteiten.
Logischerwijze dat je niet gebruikte brandstofstaven voor reactoren niet zal transporteren in een uranium mantel, een loodmantel doet de job ook in dat geval.

Wolfram weegt als literpak 19.8 kg.
Plaatstaal 7.8 kg.
Zeer hoogwaardig RVS kan tot 8.2 kg wegen per literpak.

Pirovrijdag 30 januari 2004 @ 19:17
quote:
Op vrijdag 30 januari 2004 18:41 schreef Blackheart het volgende:
Wolfram weegt als literpak 19.8 kg.
Plaatstaal 7.8 kg.
Zeer hoogwaardig RVS kan tot 8.2 kg wegen per literpak.
Jezus!
En verarmd uranium weegt ook zoiets dus.
Dat zijn fiks zware materialen, 20 kilo in een literpak gepropt, dus je kan in principe 'cleane' zware munitie maken door wolfram ipv uranium te gebruiken?
RonaldVzaterdag 31 januari 2004 @ 01:55
quote:
Op vrijdag 30 januari 2004 19:17 schreef Piro het volgende:

[..]

Jezus!
En verarmd uranium weegt ook zoiets dus.
Dat zijn fiks zware materialen, 20 kilo in een literpak gepropt, dus je kan in principe 'cleane' zware munitie maken door wolfram ipv uranium te gebruiken?


Het is maar 20% minder radioactief als Uranium 238, en even giftig als kwik. Op zijn best maak je dus een minder smerige bom, maar zeker geen cleane.
Mr.Sinisterzaterdag 31 januari 2004 @ 04:23
Tuurlijk is zo een A10 leuk
ding is alleen zo langzaam als de neten.

Su-25 'Frogfoot' doet ook die dingen wat de A10 en vliegt bovendien sneller en ja ook zo bepantserd als de A10

Blackheartzaterdag 31 januari 2004 @ 05:19
Piro, de voorlopers van de huidige DU munitie waren voorzien van een Wolfram kern.

Zoals ik al opmerkte zijn de wapenmakers waarschijnlijk overgestapt wegens de pyrofore werking van Uranium.Beter als wapen.

FHRzaterdag 31 januari 2004 @ 09:37
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 04:23 schreef Mr.Sinister het volgende:
Tuurlijk is zo een A10 leuk
ding is alleen zo langzaam als de neten.

Su-25 'Frogfoot' doet ook die dingen wat de A10 en vliegt bovendien sneller en ja ook zo bepantserd als de A10
[afbeelding]


Maar hij ziet er niet zo gaaf uit (imo), en heeft niet zo'n interessant kanon.

nietzmanzaterdag 31 januari 2004 @ 22:35
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 04:23 schreef Mr.Sinister het volgende:
Tuurlijk is zo een A10 leuk
ding is alleen zo langzaam als de neten.

Su-25 'Frogfoot' doet ook die dingen wat de A10 en vliegt bovendien sneller en ja ook zo bepantserd als de A10
[afbeelding]


...en kan maar de helft meenemen van wat de A-10 kan...
bramiozo2002zaterdag 31 januari 2004 @ 23:02
quote:
Ik wil niet weten hoe radioactief Irak nu is dankzij golf 1 en 2.
Daarover is een mooi onderzoeksrapport van de Royal Society te vinden, een van de meer gerespecteerde onderzoeksinstellingen zoals je hopelijk wel weet , daarin wordt jou stelling in ieder geval verworpen, wel is er een mogelijk besmetting van het grondwater wat mógelijk tot een líchte afwijking in het gezondheidsniveau kan leiden.
mavmanzondag 1 februari 2004 @ 23:06
Piromaandag 2 februari 2004 @ 01:19
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 23:02 schreef bramiozo2002 het volgende:

[..]

Daarover is een mooi onderzoeksrapport van de Royal Society te vinden, een van de meer gerespecteerde onderzoeksinstellingen zoals je hopelijk wel weet , daarin wordt jou stelling in ieder geval verworpen, wel is er een mogelijk besmetting van het grondwater wat mógelijk tot een líchte afwijking in het gezondheidsniveau kan leiden.


Mogelijk dit mogelijk dat.
Mogelijk doet het niet in een onderzoek, ik kan je ook wel vertellen dat er mogelijk x of y gebeurt...
RonaldVmaandag 2 februari 2004 @ 16:12
quote:
Op zondag 1 februari 2004 23:06 schreef mavman het volgende:
[afbeelding]
Variant:
"It's not our job to judge, that's Gods job. It is our job to arrange the meeting."
nietzmanmaandag 2 februari 2004 @ 21:33
Er staan nieuwe plaatjes in een nieuwe gallery!

MewBiemaandag 2 februari 2004 @ 21:39
quote:
Op maandag 2 februari 2004 21:33 schreef nietzman het volgende:
Er staan nieuwe plaatjes in een nieuwe gallery!
ik neem aam dat die galley van jou is? zou je dan ook alle foto's in 1 zip of rar bestand kunnen zetten? scheelt ons heel wat klikken of op een iets minder vriendelijke marnier aan plaatjes komen (mirrortje maken ofzo...)
bramiozo2002maandag 2 februari 2004 @ 22:42
quote:
Mogelijk dit mogelijk dat.
Mogelijk doet het niet in een onderzoek, ik kan je ook wel vertellen dat er mogelijk x of y gebeurt...
Mogelijk doet het niet in een onderzoek ? Wil je deze banale opmerking verdiepen in een zowaar zinvolle constructie? Nee(!) jij kunt niet vertellen dat er mogelijk x of y gebeurt, jou mening is zonder feitelijke ondersteuning of logische onderbouwing vollédig triviaal en niet veel meer dan een jammerlijke poging om een serieuze opening naar een belangrijke discussie te blokkeren met een irrelevante onverdedigbare losse flodder.

Royal + Society + depleted uranium + report + iraq : veel plezier met zoeken .

[Dit bericht is gewijzigd door bramiozo2002 op 02-02-2004 23:21]

RonaldVdinsdag 3 februari 2004 @ 20:56
quote:
Op maandag 2 februari 2004 22:42 schreef bramiozo2002 het volgende:

[..]

Mogelijk doet het niet in een onderzoek ? Wil je deze banale opmerking verdiepen in een zowaar zinvolle constructie? Nee(!) jij kunt niet vertellen dat er mogelijk x of y gebeurt, jou mening is zonder feitelijke ondersteuning of logische onderbouwing vollédig triviaal en niet veel meer dan een jammerlijke poging om een serieuze opening naar een belangrijke discussie te blokkeren met een irrelevante onverdedigbare losse flodder.

Royal + Society + depleted uranium + report + iraq : veel plezier met zoeken .


hier dus (graag gedaan)
nietzmandinsdag 3 februari 2004 @ 21:06
quote:
Op maandag 2 februari 2004 21:39 schreef MewBie het volgende:
ik neem aam dat die galley van jou is? zou je dan ook alle foto's in 1 zip of rar bestand kunnen zetten? scheelt ons heel wat klikken of op een iets minder vriendelijke marnier aan plaatjes komen (mirrortje maken ofzo...)
Ik wil het best even proberen, maar zodra mijn server over de zeik gaat qua bandbreedte, dan gaat 'ie er weer af.

Ik zal zo even kijken of ik simpel rarretjes kan maken van al die gallery's... (Er staan nog wat meer namelijk. )

nietzmanmaandag 4 september 2006 @ 14:48
Top, Het beest blijft ten minste tot 2028 in dienst.
dubidubmaandag 4 september 2006 @ 15:05
Geweldig gevaarte, er stond een paar maanden terug een artikel over in de kijk. Het kanon is zo groot als een Kever
nietzmanmaandag 4 september 2006 @ 15:13
Yeah. het enige andere wapen dat met dat monster is uitgerust is Hollands trots, de Goalkeeper. .




De terugslag van dat ding is zo groot dat de A-10 zou stallen als het te lange salvo's af zou schieten.
Kleffe_Dopmaandag 4 september 2006 @ 15:16
2028!
Dan lijkt het me idd niet overdreven om ze eens een flinke upgrade te geven.

Blijft een machtig ding trouwens
dubidubmaandag 4 september 2006 @ 15:54
Die goalkeeper, das toch een soort last defence weapon tegen raketten? Op Discovery zeiden ze dat dat ding gewoon de lucht vult met kogels, machtig . Correct me if im wrong.

Edit:

Ik had gelijk

http://en.wikipedia.org/wiki/Goalkeeper_CIWS

Bombardierwoensdag 6 september 2006 @ 15:57
Dat klopt ja. Maar tegen een Shkval of een SS-N-22 Sunburn brengt hij helaas niks in.
bleibleiwoensdag 6 september 2006 @ 16:54
En dat zijn torpedo's?
Lekker loze vergelijking dan.
Bombardierwoensdag 6 september 2006 @ 16:56
quote:
Op woensdag 6 september 2006 16:54 schreef bleiblei het volgende:
En dat zijn torpedo's?
Lekker loze vergelijking dan.
We hebben het over de goalkeeper hè.
Frezerwoensdag 6 september 2006 @ 19:54
quote:
damn. Die gaat zo aardig de B52 achterna.

Maarja, waarom iets vervangen als het toch nog goed presteert en geen serieuze opvolger heeft.
Fugiewoensdag 6 september 2006 @ 20:04
quote:
Op woensdag 6 september 2006 15:57 schreef Bombardier het volgende:
Dat klopt ja. Maar tegen een Shkval of een SS-N-22 Sunburn brengt hij helaas niks in.
quote:
The system's reaction time to a Mach 2 sea-skimming missile like the Russian SS-N-22 Sunburn from automatic detection to kill is reported to be 5.5 seconds with the engagement starting at a range of 1500 m and ending with a kill at 300 m.
Bombardierwoensdag 6 september 2006 @ 21:29
quote:
Op woensdag 6 september 2006 20:04 schreef Fugie het volgende:

[..]


[..]
Tja dat kan die machine in theorie wel aan ja. Helaas hoef je maar een seconde te laat te zijn, en het hele schip is -history-. Anders 2 tegelijk en het schip is alsnog -history-.
Of een Shkval en een Sunburn tegelijk. Allerlei scenario's denkbaar om de goalkeeper te ontwijken.
bleibleiwoensdag 6 september 2006 @ 22:43
quote:
Op woensdag 6 september 2006 21:29 schreef Bombardier het volgende:

[..]

Tja dat kan die machine in theorie wel aan ja. Helaas hoef je maar een seconde te laat te zijn, en het hele schip is -history-. Anders 2 tegelijk en het schip is alsnog -history-.
Of een Shkval en een Sunburn tegelijk. Allerlei scenario's denkbaar om de goalkeeper te ontwijken.
Heb je een alternatief?
Maar om terug on topic te gaan:

M5woensdag 6 september 2006 @ 23:59
quote:
Op woensdag 6 september 2006 21:29 schreef Bombardier het volgende:

[..]

Tja dat kan die machine in theorie wel aan ja. Helaas hoef je maar een seconde te laat te zijn, en het hele schip is -history-. Anders 2 tegelijk en het schip is alsnog -history-.
Of een Shkval en een Sunburn tegelijk. Allerlei scenario's denkbaar om de goalkeeper te ontwijken.
Met zo'n Sunburn heeft 'n schip een totale responsie tijd van 25-30 seconden. Vanaf het moment van detectie. Als 'n Goalkeeper 5.5 seconden nodig heeft heb je dus zeg maar iets onder 20 seconden om je Goalkeepertje te activeren. Tijd zat

Btw, als je een Shkval kan afvuren, heb je heel geen zorgen voor 'n Goalkeeper. 'n Shkval is een 'underwater-rocket' of 'rocket-torpedo'. Daar heb je niets aan met 'n Goalkeeper. Dat ding komt niet boven water en gaat ca. 4x zo snel als een gewone torpedo.

ontopic,

wel leuke dat die A-10 nog ff in dienst blijft. Zal wel een best centje kosten om die dingen vliegend te houden
MrSkylinedonderdag 7 september 2006 @ 02:08
tuurlijk, maar alternatieven zijn apaches, en eventueel f16s en tornado's
apaches zijn nogal kwetsbaar als er een lading terroristen met Stingers rondhuppelt op de grond, die hebben een bereik van 3 km in hoogte, daar word je dus niet blij van met je apache.
een f16 en een tornado kunnen niet zo veel meenemen als de a10, dus het is een prima apparaat om in dienst te hebben.
daar komt ook nog eens bij dat t boordkannon van een f16 of appache lang niet zo sterk is als dat van de a10. (ok die van de apache is wat accurater )
en A-10s klinken zo lekker.

filmpjes:

the balls of the plane in action:
http://video.google.com/videoplay?docid=-485152666214457252&q=a-10
http://video.google.com/videoplay?docid=9077444762431465572&q=a-10

kort filmpje van oeffeningen met live ammo
http://video.google.com/videoplay?docid=-1701556964058578733&q=a-10