quote:Bron: Nintendo Benelux. Onverkort persbericht.
NINTENDO KONDIGT DRAAGBAAR SPELSYSTEEM MET DUBBEL SCHERM AAN"Mystery Product" wordt later dit jaar gelanceerd
21 januari 2004 - Een geheel nieuwe benadering van videogames - twee verschillende schermen in de palm van je hand - zal later dit jaar resulteren in de lancering van een nieuw portable spelsysteem: Nintendo DS (tijdelijke naam).
Deze aankondiging geeft slechts een hint van de extra mogelijkheden en voordelen, die in mei worden getoond tijdens de Electronic Entertainment Expo (E3) in Los Angeles. Tegen de tijd dat de volledige gegevens bekend zijn gemaakt, zullen spelers de innovatieve voordelen zien op het gebied van interactie.
Spelers kunnen een spel vanuit twee verschillende oogpunten bekijken, waardoor de snelheid en strategie worden verbeterd. In een voetbalspel bijvoorbeeld, kun je het hele veld op één scherm bekijken, terwijl op het andere scherm de tackle of het doelpunt van een individuele voetballer wordt uitgelicht. Spelers hoeven een spel niet langer te onderbreken om het camerapunt te veranderen of te wisselen tussen een gevecht en een plattegrond van de omgeving. Met Nintendo DS kan dit tegelijkertijd, door simpelweg naar het andere scherm te kijken.
Satura Iwata, president van Nintendo, legt uit: "We hebben Nintendo DS gebaseerd op een geheel nieuw concept, in vergelijking met bestaande spelsystemen, om spelers in de 21ste eeuw te voorzien van een unieke spelervaring."
Nintendo DS maakt gebruik van twee aparte TFT LCD-schermen met een beelddiagonaal van 7,6 cm., afzonderlijke processors en een semi-conductorgeheugen van maximaal 1 Gigabit. Naar verwachting wordt het systeem aan het eind van 2004, wereldwijd gelanceerd. Afgezien van de door Nintendo ontwikkelde software, is het bedrijf in gesprek met tal van 'third party' spelontwikkelaars. Nintendo DS wordt naast de bestaande Game Boy Advance en Nintendo GameCube in de markt gezet.
DS zal dus Dual Screen betekenen. 1 Gbit ram is 256 Megabyte. Twee onwijs grote TFT schermen. Ben benieuwd.
Er zijn nog geen plaatjes beschikbaar, behalve flauwe en leuke fakes en mock-ups.
Graag geen dom ge-fanboy zonder argumenten! Alle clichés zijn uit hun graf getrokken, tot de CD-i aan toe. Laat die arme dingen rusten, ze waren hun tijd ver vooruit. Mocht je er toch over willen praten, raad ik één van de vele retro topics aan.
Wat hier dus kan: Normaal discussieren over wat je ervan verwacht en nieuwtjes. Wat NIET kan: Flamen en zeiken over andere consoles.
quote:Dat is veel kloteriger om te ontwerpen. En je krijgt een hele beperkte 'houtje touwtje' oplossing ivm geheugen bandbreedte, ondersteunende chips, communicatie tussen de twee delen enzovoort.
Op donderdag 22 januari 2004 00:15 schreef Flexidexi het volgende:
Wat ik me afvraag, zou er niet naast de DS een add on komen voor je Game Boy. Als ik dat gezever over die 2 graphic chips goed gelezen heb is er 1 van de chips net zo sterk als een GBA. Met een add on bespaar je de kosten van een beeldscherm, chip en ander randgebeuren. En je hebt een enorm grote markt al open liggen want hoeveel mensen hebben wel geen Game Boy Advance?
quote:Die zijn er nog niet
Op donderdag 22 januari 2004 00:13 schreef dabadbass het volgende:
plaatjuhs wil ik zien
quote:Dat lijkt me ook, maar het is wel kostenbesparend en dus kun je het goedkoper op de markt brengen wat weer meer succes meebrengt. Ik ben geen technicus en ik zou niet weten hoe ze zoiets willen koppelen. Je hebt maar 1 ingang bij de GBA en dat is de linkkabel ingang. Kun je met die ingang zoiets koppelen??? En wat ook naar is is dat je moet kiezen tussen de sp en de normale, je kunt niet 2 add ons op de markt brengen lijkt mij....
Op donderdag 22 januari 2004 00:20 schreef Khadgar het volgende:[..]
Dat is veel kloteriger om te ontwerpen. En je krijgt een hele beperkte 'houtje touwtje' oplossing ivm geheugen bandbreedte, ondersteunende chips, communicatie tussen de twee delen enzovoort.
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 23:05 schreef koei het volgende:
De PSP heeft ook al direct een veel groter spel aanbod en dat moet de NDS eerst nog maar eens zien te bereiken.
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 23:08 schreef Notorious_Roy het volgende:
2) Een groter spelaanbod? Wat is je bron daarvan?
quote:Naar wat ik heb gehoord gaan ze PS1 en zelfs PS2 spellen poorten naar de PSP. In eerste instantie was er zelf sprake van dat je de echte PS1 spellen kon spelen op de PSP. Hierbij komt ook nog dat sony veel meer second party en third party developers heeft waardoor ze sneller een flink aanbod hebben. Nintendo is hier gewoon niet zo goed in (kijk maar naar het aantal gamecube titels). Nintendo zal dit nieuwe product toch eerst zelf moeten 'verkopen' want ik denk niet dat third party developers in de rij staan om spellen hiervoor te mogen maken. Zelfs geen simpele poorten, want je hebt nu opeens een extra scherm dat gevuld moet worden (dan heb ik het over spellen die op alle platformen uitkomen).
Op donderdag 22 januari 2004 00:33 schreef chibibo het volgende:
Deze vraag van Roy staat nog open.
[..]
[..]
Dit wordt gewoon een hebbedingetje voor liefhebbers, meer niet.
Complete remakes zou nog kunnen.
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 01:37 schreef Gevederde_Vlerk het volgende:
De ultieme portable pinball kast
quote:maar hij word in mei al getoond op de E3 dus zullen ze vast al een vroege versie hebben
Op donderdag 22 januari 2004 00:21 schreef Notorious_Roy het volgende:[..]
Die zijn er nog niet
Hij is net aangekondigd.
quote:Ik wil er even op wijzen dat dit precies is wat Nintendo met de GBA heeft gedaan en wat in de andere thread nogal afgekraakt werd. Zit jij er op te wachten om PSX spellen die je al uitgespeeld hebt nog eens opnieuw op een portable te spelen? Wat voor Nintendo met z'n GBA geldt, geldt natuurlijk net zo goed voor Sony met z'n PSP.
Op donderdag 22 januari 2004 01:05 schreef koei het volgende:
Naar wat ik heb gehoord gaan ze PS1 en zelfs PS2 spellen poorten naar de PSP. In eerste instantie was er zelf sprake van dat je de echte PS1 spellen kon spelen op de PSP.
Nintendo heeft zoiets dus al een keer gedaan en zijn nu klaar om een level omhoog te gaan .
quote:Ik lees nochtans in de openingspost: "Afgezien van de door Nintendo ontwikkelde software, is het bedrijf in gesprek met tal van 'third party' spelontwikkelaars.". Dat hebben ze met de GameCube niet of amper gedaan. Nintendo heeft ook wel gesnapt dat alle third-party ontwikkelaars het liefst bij Sony blijven omdat ze het daar goed hebben. Die ga je alleen maar overhalen als je iets nieuws biedt, als je iets innovatiefs biedt. De meeste game developers zitten in het vak omdat ze creatief bezig willen zijn. Die hebben geen zin om een PSX spel naar de PSP te gaan porten. Die willen iets nieuws maken. Nintendo geeft ze die kans.
Hierbij komt ook nog dat sony veel meer second party en third party developers heeft waardoor ze sneller een flink aanbod hebben. Nintendo is hier gewoon niet zo goed in (kijk maar naar het aantal gamecube titels). Nintendo zal dit nieuwe product toch eerst zelf moeten 'verkopen' want ik denk niet dat third party developers in de rij staan om spellen hiervoor te mogen maken.
Ik ben zelf developer, en ik zou eerder staan te springen om met de NDS aan de gang te gaan dan met de PSP. Echt, twee schermpjes, daarmee trekt Nintendo een heel nieuw blik met ideeen open, iets wat Sony met de PSP dus niet doet.
De PSP is 'bigger, faster, better', maar de NDS is 'bigger, faster, better, more innovative'. Misschien niet zo snel als de PSP straks, maar who cares? De PS2 is ook stukken langzamer dan de X-Box of de GameCube, maar zie jij mensen de PS2 links laten liggen omdat de graphics minder zijn? Nee hoor, de PS2 verkoopt nog steeds goed, ondanks dat hij de oudste, minst snelle console is met de minst mooie graphics.
Maar goed, developers zijn niet degene die de beslissingen nemen, dat zijn de managers. In ieder geval zal de NDS weer voor heel wat opschudding gaan zorgen in de game developers wereld. Er zullen weer tal van developer studio's uit elkaar vallen en weer tal van nieuwe gaan ontstaan. Imo is dat alleen maar goed, dat is wat de PSX destijds ook veroorzaakt heeft.
Het kan alleen nog verpest worden door Nintendo zelf, dwz. dat ze te strikte regels op gaan leggen zodat developers de middelvinger opsteken en boos weglopen.
En natuurlijk kan de performance te ver achterblijven. Als dit ding geen fatsoenlijke 3D met een goede framerate kan tonen, dan kunnen ze beter meteen ophouden. Maar ze zijn niet gek bij Nintendo . In die 27 jaar hebben ze maar 1 jaar *bijna* verlies gedraaid
.
Toch nog effe off-topic: de X-Box van Microsoft is veel te duur in productie, daar heeft Microsoft zich flink mee in de vingers gesneden. Volgens mij heeft de X-Box alleen maar geld gekost. Microsoft heeft dus vet betaald om een userbase te krijgen. Maar als de X-Box 2 niet winstgevend wordt, liggen ze er uit.
quote:De Gameboy link IS al houtje-touwtje en gewoon *klote*. Veel te langzaam om een fatsoenlijke hoeveelheid data te kunnen uitwisselen. Daarom zijn er ook zo weinig games waarbij je in real-time met of tegen elkaar kunt spelen. Vooral voor co-operative gameplay moet er nogal veel data uitgewisseld worden.
Op donderdag 22 januari 2004 00:20 schreef Khadgar het volgende:
Dat is veel kloteriger om te ontwerpen. En je krijgt een hele beperkte 'houtje touwtje' oplossing ivm geheugen bandbreedte, ondersteunende chips, communicatie tussen de twee delen enzovoort.
Ik ken een developer die een schietspel heeft gemaakt voor de GBA. Dat spel is wekenlang uitgesteld geweest omdat ze de link niet goed kregen. Ze konden gewoon niet genoeg data oversturen. En het real-time gedrag van de link is ook niet zo best, waardoor de GBA's nogal eens uit sync wilden raken. En voor opnieuw syncen tijdens de gameplay heb je NOG meer data nodig. Sja, niemand wil dat het spel 3 tot 5 seconden stil staat omdat beide games uit sync zijn.
Dus die link, die kun je vergeten. Die is nog uit de tijd van de GB classic. Ik mag hopen dat ze er nu ethernet, USB 2.0 of iets in die richting in stoppen . Al was het maar high-speed I2C.
Nintendo heeft het de laatste tijd nogal vaak over co-operative gameplay. Ik neem aan dat ze wel van die Gameboy link hebben geleerd...
quote:Ik mag toch hopen dat we nu eindelijk eens wireless gaan werken. Weg met draadjes.
Op donderdag 22 januari 2004 10:54 schreef RetepV het volgende:[..]
De Gameboy link IS al houtje-touwtje en gewoon *klote*. Veel te langzaam om een fatsoenlijke hoeveelheid data te kunnen uitwisselen. Daarom zijn er ook zo weinig games waarbij je in real-time met of tegen elkaar kunt spelen. Vooral voor co-operative gameplay moet er nogal veel data uitgewisseld worden.
Ik ken een developer die een schietspel heeft gemaakt voor de GBA. Dat spel is wekenlang uitgesteld geweest omdat ze de link niet goed kregen. Ze konden gewoon niet genoeg data oversturen. En het real-time gedrag van de link is ook niet zo best, waardoor de GBA's nogal eens uit sync wilden raken. En voor opnieuw syncen tijdens de gameplay heb je NOG meer data nodig. Sja, niemand wil dat het spel 3 tot 5 seconden stil staat omdat beide games uit sync zijn.
Dus die link, die kun je vergeten. Die is nog uit de tijd van de GB classic. Ik mag hopen dat ze er nu ethernet, USB 2.0 of iets in die richting in stoppen
. Al was het maar high-speed I2C.
Nintendo heeft het de laatste tijd nogal vaak over co-operative gameplay. Ik neem aan dat ze wel van die Gameboy link hebben geleerd...
quote:http://www.gameinformer.com/News/Story/200401/N04.0121.1808.42530.htm
Game Informer Onlines Managing Editor and resident Nintendo freak Billy Berghammer got to speak with Nintendo of Americas Director of Public Relations Beth Llewelyn about yesterdays cryptic announcement of the Nintendo DS. Many questions have been answered, and some er...dodged.Billy Berghammer: According to the press releases it said that there would be new semiconductor memory up to one gigabit." What Im curious about is if this is the onboard memory of the system or what the game sizes will be whatever format it is. Does that roughly translate to 128 megabytes of memory?
Beth Llewelyn: Ahh! Youre going to ask me to do math! Im gonna have to figure that one out.
Billy: At least according to my math, thats the way it works out. Its just odd that you chose to use bits instead of bytes because historically bits are used for the transportation of data.
Beth: Were talking about a new type of semiconductor memory that will hold up to one gigabit of memory. This is the software storage method. We will use a new type of semiconductor memory that will be able to hold up to 1 gigabit of memory which is roughly 8 times the storage capacity of the current GBA semiconductor memory. With an increased amount of storage in a small package, we think this semiconductor memory will allow us to maintain our stellar anti-shock protection while keeping the size and weight of the portable device to a minimum. Its not going to be optical discs.
Billy: So GameCube games will not be playable on this unit.
Beth: No. I mean, no. You wont be able to take your GameCube game disc and play it on the DS. This is a completely separate thing.
Billy: Will the unit be backwards compatible with the Game Boy Advance or the Game Boy?
Beth: We havent announced anything about that, yet.
Billy: The press release also stated that theres two separate 3 TFT LCD screens on the DS. Are those 3 actually square or could that mean the screens are 3 high, but could have a wide screen?
Beth: They are 3" diagonal -- so a little bit bigger than GBA screens.
Billy: I also read that developers can use both screens as one if they so choose.
Beth: Yes, you can use the two screens as one big monitor. I think its one of those things that the developer will have the freedom to do what they want to do.
Billy: Will the screens be side-by-side, or vertical? Also, will the screens be set right next to each other or will they be separate, much like the classic Game & Watch designs?
Beth: They will be in the vertical position.
Billy: Why does Nintendo feel like they need to have a third system?
Beth: Were always looking at ways to keep innovating in the industry. Were always looking to make gameplay more fun a little bit different and we felt this would be a unique way to do that. Were certainly not abandoning our current platforms. Were still working on the successor to the Game Boy Advance, and what will be the successor to GameCube. Heres really just a third product line that just adds some new and innovative gameplay opportunities.
Billy: I thought Nintendo was aiming to make gaming simpler. How does having a system with two screens simpler?
Beth: Thats probably a difficult thing to answer right now because we have nothing to show you. But I think the bigger picture answer there is that some games out there get very, very complicated, and it may turn away a lot of gamers. So what we want to make sure is we do make games that can be accessible for all gamers all ages, all types. Were looking for ways to make it fun and easy to get into. I think with this system that is certainly being taken into account. So when the games are being developed for this there are going to be games that are easy to get into. Its just hard to get into explaining it in detail because we cant get into the detail yet. But I think when you see this and most likely thatll be at E3 youll get a much better idea.
Billy: Is E3 when well actually get to see the hardware and the software?
Beth: Thats the current schedule. Thats the plan.
Billy: Will E3 be the first time well learn about third party agreements?
Beth: Ah, yes. Thats the current schedule.
Billy: So there hasnt been any third party or second parties that have games in development.
Beth: Nobody has been announced yet.
Billy: Do developers have development kits, or can interested developers get access to kits?
Beth: Weve been talking to developers. I know a lot of work is going on behind the scenes in that regard.
Billy: Last year ATI announced that they were working with Nintendo on the graphics chips for their next generation systems. Is ATI doing the graphics chipset for the DS?
Beth: We havent announced specifically who were working with on this system, outside of ARM. Thats really all we can say on that.
Billy: A little earlier than this time last year Nintendo debuted the Game Boy Advance SP, and now this is another January announcement. Is this announcement related to the fact that the fiscal year is coming to a close? Iwata stated that we wouldnt hear about this new system until the spring (E3). Earlier this week Nintendos stock was downgraded by Goldman Sachs. What was the reason for the gun jump? Is there any correlation at all?
Beth: No. We realize that well obviously were out there talking to people about the system there was going to be no way to keep this completely quiet. Because you guys talk! (laughs)
Billy: I never talk to anyone. I didnt hear about this at all! (laughs)
Beth: (laughs) Well thats why we got this out there ahead of time. Well people have been out there speculating about this mystery product. And then once we started going full bore with developers, and all the third parties, we knew it was going to get out there. So it just made sense to make the announcement, so we could put an end to all the rumors. Thats all it had to do with.
Billy: Nintendo also stated that this unit would have a worldwide launch at the end of 2004. Will the launch be worldwide on the same day or will it be Japan first?
Beth: The goal is if it happens this year for all the markets thats one of those things that time will tell. It certainly comes down to all the components can we get everything, are we going to be able to manufacture enough to supply the major markets? Thats certainly our goal. Whether its same day, same month thats much too soon to tell. But well know more as we get closer to E3.
Billy: So currently Japan for sure by the end of the year?
Beth: Which market it would be, whether its all markets I really cant answer that.
Billy: You said that the Nintendo DS would be debuted in North America at E3. What about Japan? When do you think Japan will get their first look at the Nintendo DS? Would Nintendo possibly be thinking about another Spaceworld show?
Beth: Ummmm, I really cant answer that right now. I dont think that has been decided. As Ive said, a lot of this hasnt been announced. Basically were lifting the curtain a little bit giving you a little bit of information and really a lot more is going to be talked about when we get to E3, or when the time gets closer to E3.
Billy: Now, for your typical Nintendo gamer out there thats got a Game Boy, and a GameCube why would they be interested in the Nintendo DS?
Beth: You know, the same reason that youre interested in the other systems because its got some great games that you want to play. Thats why we make hardware systems so we can provide some fun games, and some games that youre probably not going to be able to play on any other system.
Billy: Why are you excited about the system?
Beth: You know, were just learning a lot about it. So, it sounds great. Theres a lot more that we know about it, and unfortunately I cant tell you those things yet. (laughs) Thats the hard part. But I think its going to be a fun E3, and I think you guys are going to be excited when you see it.
Billy: I think Nintendo should bring back the open door policy theyve always had with the flow of information.
Beth: Uh-huh, yes. And when did we have that? (laughs)
Billy: Ummmm. (laughs) I think Peter Main said it at E3 about 4 years ago. I dont know.
Beth: Most of the stuff you really want to know will happen closer to E3, if not at E3.
Billy: Okay. Well thanks again for your time Beth!
Beth: Youre welcome.
Billy Berghammer
quote:Hmmm.....
Billy: Will the unit be backwards compatible with the Game Boy Advance or the Game Boy?Beth: We havent announced anything about that, yet.
quote:Zou je voortaan aub inhoudelijk willen reageren
Op donderdag 22 januari 2004 19:45 schreef rockstah het volgende:
wel leuk......is de beeldkwaliteit evengroot als ene xbox?
dan koop ik hem wel.
Dank u!
quote:Mwhehehehe
Op donderdag 22 januari 2004 19:53 schreef febster het volgende:[..]
Zou je voortaan aub inhoudelijk willen reageren
?
Dank u!
quote:jammer ik had gehoopt al eerder
Billy: Will E3 be the first time well learn about third party agreements?Beth: Ah, yes. Thats the current schedule.
quote:Tsjaa, maar ze zegt wel de hele tijd "Beth: Most of the stuff you really want to know will happen closer to E3, if not at E3."
Op donderdag 22 januari 2004 21:09 schreef Fathom het volgende:[..]
Mwhehehehe
[..]jammer ik had gehoopt al eerder
Dus ik verwacht zo rond april/mei al redelijk wat info over de NDS te horen, al dan niet over het third party gebeuren
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |