abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 juli 2001 @ 11:25:05 #1
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1140280
www.trouw.nl
quote:
Na veel dubben stemde ook de SGP gisteren in met hethuwelijk tussen kroonprins Willem-Alexander en Máxima. Maar de manier waarop de SGP praatte over de katholieke kerk - de kerk van Máxima - maakte katholieke kamerleden woedend.

DEN HAAG - Het was dat de leden van de Staten-Generaal gisteren in de snikhete Ridderzaal ingeklemd zaten op te dicht bij elkaar gezette stoelen. Maar anders was het liberale kamerlid Nellie Verbugt bij de speech van SGP'er Holdijk de zaal uitgelopen. Hoe hij van leer trok tegen de katholieke kerk, dat stuitte haar en 'heel veel' andere kamerleden geweldig tegen de borst.''

,,Ik ben echt gegriefd'', zegt Verbugt, die normaliter niet kwaad te krijgen is. ,,Ik ben niet de meest devote rooms-katholiek, maar als je aan mijn wortels komt, dan beledig je me echt. Ik heb even gedacht om op te staan, maar dat is toch te veel eer voor deze ideeën. Bij ons hebben velen zich moeten inhouden.''

Punt van irritatie en woede was de bijdrage van Gerrit Holdijk, voorzitter van de senaatsfractie van de SGP. Hij maakte een duik in de geschiedenis, met de bedoeling uit te leggen waarom zijn partij zoveel bezwaar heeft tegen het feit dat Máxima katholiek is. Holdijk, zelf lid van de gereformeerde bond in de hervormde kerk, memoreerde dat 'meer dan één Oranje' ten strijde was getrokken tegen de katholieke kerk, een kerk waartoe prinses Irene zich bij haar huwelijk had bekeerd. ,,Zij had'', zei Holdijk over Irene, ,,gekozen voor een kerk die in het verleden de vrijheid van godsdienst en geweten ernstig had bedreigd''. Hij voegde daaraan toe dat een kerk niet altijd herinnerd mag worden aan het verleden en dat ook calvinisten fouten hebben gemaakt. ,,Maar voor het besef van het gereformeerde deel van het Nederlandse volk was én is de tachtigjarige oorlog een geloofsstrijd.''

Los van die historische dimensie, zou het volgens de SGP zowel voor de huwelijksband en voor de opvoeding van eventuele kinderen als voor de band tussen volk en koningshuis, heel goed zijn als Máxima van de 'volkskerk van Argentinië' overgaat naar de Nederlands hervormde kerk.

,,Ik ben rooms-katholiek en dit geeft de suggestie alsof het koningshuis ons koningshuis niet is, alsof de koningin onze koningin niet is, bijna alsof wij geen volwaardige Nederlanders zijn'', zegt een beledigde Maxime Verhagen van het CDA. Zijn partijgenoot Gerd Leers foetert: ,,Als ik dit had geroepen over moslims had ik zo voor de rechter moeten verschijnen wegens discriminatie''.

Cees van der Staaij, met zijn 32 jaar het jongste SGP-kamerlid, heeft de tekst van zijn collega vooraf gezien. Het is geen moment bij hem opgekomen dat die slecht zou kunnen vallen. ,,Ik dacht dat onze visie wel bekend was'', zegt hij, licht verwonderd. Dan: ,,De irritatie komt misschien door een stuk onbekendheid met ons gedachtegoed''.

Het is voor Van der Staaij gissen wat de bezwaren precies waren, want geen van de fractievoorzitters ging tijdens het debat met Holdijk in discussie. Iedereen hield zich stil. Met opzet, zegt de katholieke fractievoorzitter van het CDA, De Hoop Scheffer: ,,Ik heb me er zeer aan gestoord, maar je dient je waardigheid het best door op dat moment te zwijgen''.

Stem dan tegen!

ik ben trouwens geen voorstander van zo'n paapse trut op de troon. De tachtigjarige oorlog ligt nog vers in het geheugen, en de overwinning van Spanje tegen Malta stonk ook.

Maar goed, je kunt niet voor de rechter komen wegens uitlatingen in de kamer, dus er zal wel niets aan te doen zijn.

Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
pi_1140315
1 vraagje: Wat heeft SGP en de katholieke kerk uberhaupt voor maatschappelijke betekenis ? Achterlijk geleuter van hun.

Wat betreft het 'koningshuis', is nix anders dan politieke marketing Beter dan een president iig.

woensdag 4 juli 2001 @ 11:32:51 #3
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_1140337
Links probeert tegengewicht te creeeren voor de moslimtopics door zoveel mogelijk topics te openenen die WEL nieuws zijn (zodat ze niet gesloten kunnen worden), maar totaal 0-nieuwswaarde hebben, maar waarin WEL het christelijke/katholieke geloof negatief te voorschijn komt

Vandaar nu dit topic en daarnet die van die Simonenis

Ben benieuwd wat volgt

Je wordt wel erg doorzichtig hoor, Links234

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
  woensdag 4 juli 2001 @ 11:34:10 #4
10090 waspman
life is sweet
pi_1140340
wat een achterlijk volk, zeg.. die SGP (streng gereformeerde pedo's )

ik heb helemaal niks met gelovigen, maar ik vind niet dat je zoiets kan maken

----------

quote:
,,Als ik dit had geroepen over moslims had ik zo voor de rechter moeten verschijnen wegens discriminatie''.
ze beginnen het in de 2e kamer ook door te krijgen....
pi_1140473
Waarneer houdt geouwehoer over geloof eens op.
Die gasten gedragen zich net als voetbal hooligans; elkaar de grond in boren omdat ze bij een andere partij zitten.

Het is echt jammer dat er nog steeds mensen zijn die ongeluk/problemen hebben of die iets missen in hun leven zijn dat proberen te compenseren met gelovigheid.
De kerk is in alle opzichten een sekte.

Als het om accepteren van anderen gaat word er opeens niet meer op de bijbel gelet.

Het is te hopen dat over 50 jaar geen ene kerk mee in nederland te vinden is.

pi_1140537
quote:
Op woensdag 04 juli 2001 11:32 schreef X-Ray het volgende:
Links probeert tegengewicht te creeeren voor de moslimtopics door zoveel mogelijk topics te openenen die WEL nieuws zijn (zodat ze niet gesloten kunnen worden), maar totaal 0-nieuwswaarde hebben, maar waarin WEL het christelijke/katholieke geloof negatief te voorschijn komt

Ben benieuwd wat volgt

Zou je even kunnen stoppen met trollen? Dank je wel. Inhoudelijk reageren lijkt me niet zo heel moeilijk op dit topic.
  woensdag 4 juli 2001 @ 12:49:46 #7
3542 Gia
User under construction
pi_1140867
quote:
Op woensdag 04 juli 2001 11:32 schreef X-Ray het volgende:

Ben benieuwd wat volgt

Ik ben het wel met je eens. Dus je kunt er maar een ding tegen doen. Niet op reageren.
  woensdag 4 juli 2001 @ 13:10:55 #8
272 R@b
No-nonsens
pi_1141062
quote:
Op woensdag 04 juli 2001 12:02 schreef MrBig het volgende:

[..]

Zou je even kunnen stoppen met trollen? Dank je wel. Inhoudelijk reageren lijkt me niet zo heel moeilijk op dit topic.

X-Ray heeft wel gelijk. Wat wil links234 nou eigenlijk zeggen, dat het christelijke geloof niet deugt? Laat hem dat dan meteen doen.
R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_1141142
Ben het ook eens met X-ray, niet alleen had ik bij het zien van de titel zo iets van 'het nieuws was zeker op, de SGP is altijd al tegen de katholieke kerk geweest'.

Maar kennelijk naam links234 het ook niet zo heel serieus als ik z'n eigen bijdrage onder het citaat zie.

pi_1141205
Ongelooflijk. Ze geloven allebei in dezelfde God, hebben dezelfde bijbel, en nog lopen ze elkaar voor rotte vis uit te maken. Ze moesten zich schamen.

Wat dat betreft is de Islam heel wat toleranter en ruimdenkender.

Unox, the worst operating system.
pi_1141222
quote:
Op woensdag 04 juli 2001 13:35 schreef Schorpioen het volgende:
jammer voor je
niet waar: Sjiieten en Soennieten vinden elkaar ook niet altijd zo leuk
  woensdag 4 juli 2001 @ 13:41:38 #12
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_1141256
Slotje dan maar?

Wat betreft een inhoudelijke reactie:
Belachelijk. Wanneer houden die zwarte kousen knakkers eens op met dat enorme gezeur en gemuggezift

Een beetje een oorlog uit de 17e eeuw erbij halen
Wanneer gaan we Napoleon om "Weergoedmaking" vragen

Laat die 2 lekker trouwen, kan mij het verotten welke stroming ze aanhangen

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
  woensdag 4 juli 2001 @ 14:46:52 #13
272 R@b
No-nonsens
pi_1141762
quote:
Op woensdag 04 juli 2001 13:35 schreef Schorpioen het volgende:

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_6584744
potverdorie....als nu het kabinet maar niet valt
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_6584810
Topickick zonder toegevoegde waarde. Over de SGP is overigens een ander topic actief: De SGP, wat vinden we ervan..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')