FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / [Hoe zit dat met...] banden en velgen
StefanPmaandag 19 januari 2004 @ 20:16


Dit topic gaat over banden en velgen.

Banden


De technische presentatie van een autoband is wettelijk vastgelegd. Voor personenautobanden geldt een Europese norm, ECE-R 30 genoemd. Deze norm stelt dat er op de zijde van de band de belangrijkste technische informatie te vinden is. Hieronder vind je een plaatje van de zijkant een band.



Je ziet hier onder andere:
[list]
*Bandmarkering
*Merk
*Profielaanduiding / Bandtype
*Breedte van de band in mm
*Verhouding van de bandhoogte/bandbreedte in %
*Radiaalbanden
oorsnee van de velg in inches
*Kenmerk voor de draagkracht van de band
*Snelheidscategorie
*Tubeless (banden zonder binnenband)
*Productiedatum (XX = Week, X = Jaar, < = 9. Decade)
*Slijtage index (Tread Wear Indicator) (1,6 mm)
*Toegevoeging voor banden met een verhoogde draagkracht (Re-inforced)
*Aanwijzing over toepasbaarheid in de winter (op winter- en all-year banden)
[/list]

Hieronder vind je informatie over mogelijk minder duidelijke gegevens. De nummering komt overeen met die in het plaatje hierboven.

(2) Profiel
Het profiel is het rubber op de band dat voor het contact met de weg zorgt. Verschillende merken en types hebben verschillende profielen, aangepast aan het doel van de band. Een sportieve band heeft bijvoorbeeld een heel ander profiel dan een band die bedoeld is voor off-road gebruik, en een band onder een bestelbusje is op zijn beurt ook weer anders. Afgezien van de 'kleine' verschillen hier genoemd, is het profiel met name belangrijk bij het rijden op een natte weg. De band moet het water afvoeren en voorkomen dat de band min of meer gaat 'drijven' op de weg, dus dat er een dun laagje water tussen de band en weg vormt. De auto wordt hierdoor slecht bestuurbaar en dit is natuurlijk erg gevaarlijk. Dit is meteen waarom er een wettelijke minimale profieldiepte is - 1.6mm. Als de banden een profiel hebben dat dunner is, dan wordt de auto afgekeurd bij de APK. Maar voor je eigen veiligheid zou ik ze zeker al vervangen voordat het zo ver is!

Aangezien de meeste auto's voorwielaandrijving hebben, is het logisch dat de voorbanden sneller slijten dan de achterbanden. Ze moeten immers én draaien bij het sturen, én remmen. Het is mogelijk om de voorbanden als ze minder profiel krijgen naar achteren te verplaatsen, en de achterbanden naar voren (als de bandbreedte en velgdiameter hetzelfde is natuurlijk). Zo doe je er langer mee.

(3) Bandbreedte
De breedte van de band wordt in milimeters aangegeven (b.v. 175. Bij de doorsnee personenautoband varieert de breedte van nominaal 125 mm (b.v. 125/80 R 12) tot ongeveer 335 mm (b.v. 335/30 R 19). De breedte gaat hierbij met stappen van 10 millimeter omhoog. De werkelijke breedte wijkt van de nominale breedte af, door de gebruikelijke tolerantie in de productie. Deze variatie zal in de praktijk per fabrikant wat variëren en niet meer dan enkele millimeters bedragen. Daarnaast hangt ze af van de velgbreedte waar de band op gemonteerd is. De normering van banden maakt het mogelijk om verschillende bandbreedtes op één soort velg te monteren. Het onderscheid in breedte kan ook tot gevolg hebben dat op bepaalde merken auto's alleen banden van een bepaalde fabrikant gemonteert kunnen worden, of uitsluitend in combinatie met bepaalde velgen. Dit, omdat in deze situaties alleen deze banden in alle omstandigheden met zekerheid (dus ook bij diep door de vering gaan) "vrij blijven lopen". Ook kan het zijn dat bij de toepasbaarheid van sneeuwkettingen aan bepaalde breedtes en fabrikanten gebonden is.

(4) Hoogte/breedte verhouding
Dit is een getal als bijvoorbeeld /50, /45 of /35. Dit is de verhouding tussen de hoogte en de breedte van de banddoorsnee in procenten. Bijvoorbeeld: een /50 betekent dat de bandhoogte half zo groot is als de bandbreedte, terwijl een 235/35 band 255mm breed en 83mm hoog is. Hoe kleiner het verhoudingsgetal, hoe kleiner de zijkant van de band en hoe sportiever hij lijkt, maar hoe minder comfortabel je zult rijden bij slecht wegdek!

Bij banden van de /80- en /82 serie was vroeger de ".../80" in de markering niet duidelijk - Het kan voorkomen dat in een instructieboekje van een oudere auto alleen "155 R 13" staat. Het betreft hier eigenlijk "155/80 R 13".

Onderstaand plaatje toont de verhoudingen van een band:




(5) Bandentype
"R" betekend "Radial" (vaak ook nog extra voluit vermeld). Het betreft de tegenwoordig veel toegepaste bouwwijze, waarbij de karkasdraden radiaal geordend zijn. Tot ver in de 60er jaren was de diagonaalband het meest voorkomende bandtype. Als dit bandtype in speciale gevallen nog wordt geproduceerd (b.v. voor oldtimers), staat in plaats van een"R" een "D" of "-". Er mogen uitsluitend banden van hetzelfde type gemonteerd worden! Het gebruik van Diagonaal- en Radiaal-banden op één auto is wettelijk niet toegestaan.

(6) Velgdoorsnee
De doorsnee van de velg wordt diagonaal van velgrand naar velgrand gemeten en wordt meestal in Inches ( " ) aangegeven. De meest gangbare maten variëren tussen de 10 en 20 inch. Een band met de aanduiding 15 kan dus op een 15" velg gemonteerd worden - op een 16" of 17" velg gaat dus niet!

(7) Kenmerk voor de draagkracht van de band (Load Index, LI)
Dit getal is het kenmerk voor de belastbaarheid van de band. Elke LI waarde staat voor een bepaalde belasting van de band bij een bepaalde bandenspanning. De waarde is af te lezen in de tabel hieronder. Bijvoorbeeld "85" = 515 kg.

De gemonteerde banden moeten in ieder geval minimaal de in de instructieboekjes vermeldde LI waarde hebben. Een hogere LI waarde is uiteraard toegestaan. Als er nog "Versterkt" of "Re-inforced" (12) vermeld staat, betekent dit dat de band nog extra draagvermogen bezit (bij transportbusjes, kleine personenbusjes, vans, etc.). Van doorslaggevende betekenis is ook hier echter de hoogte van het LI getal.

LI kg
63 272
64 280
65 290
66 300
67 307
68 315
69 325
70 335
71 345
72 355
73 365
74 375
75 387
76 400
77 412
78 425
79 437
80 450
81 462
82 475
83 487
84 500
85 515
86 530
87 545
88 560
89 580
90 600
91 615
92 630
93 650
94 670
95 690
96 710
97 730
98 750
99 775
100 800
101 825
102 850
103 875
104 900
105 925
106 950
107 975
108 1000
109 1030
110 1060
111 1090
112 1120

(8) Snelheidscategorie (GSY, ook "Speedindex")
Het betreft hier de categorie indeling, die de maximaal toelaatbare snelheid van de banden aangeeft. Hier volgt de GSY voor personenauto's:

GSY km/u
M 130
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
V 240
W 270
Y 300
ZR >240

Looprichting
Vooral bij banden met bijzondere profielvormen zijn op de zijkant van de band namen als "Rotation", "Draairichting", "Direction", in combinatie met een looprichtingspijl aangebracht. Houd bij de montage van de band rekening met de aangegeven loop- of draairichting! Sommige soorten banden hebben geen looprichting. Je kunt ze dus in beide richtingen laten lopen.

(9) Tubeless ("Zonder binnenband")
Banden voor personenauto's zijn hoofdzakelijk tubeless. Het aanbrengen van een binnenband is niet alleen overbodig, het is op een enkele uitzondering na zelfs niet toegestaan. Vraag het bij twijfelgevallen aan de garage.

(10) Produktiedatum
Het tot nu toe gebruikte markeringssysteem: De laatste 3 cijfers van het z.g.n. DOT nummer laten de productiedatum zien. De eerste twee cijfers slaan op de productieweek, het laatste cijfer op het productie jaar. Bijvoorbeeld: 409 = 40e week van 1999. Dat het om de jaren 90 gaat, wordt nog zichtbaar gemaakt door een klein driehoekje, vlak onder het drie cijferig getal. Nieuwe markering vanaf 01-01-2000: een 4-cijferig getal. Bv: 0100 = 1e week van 2000.

(11) Slijtage index (Treadwear Indicator, "TWI")
Rondom op de zijkant van de band wordt herhaaldelijk het korte "TWI" (ook andere afkortingen zijn mogelijk) afgedrukt. Als je de pijl volgt, zul je zien dat op deze plaatsen het profiel niet volledig tot op de basis van de band gaat. Reden: mocht de band tot op de wettelijke 1.6mm afgesleten zijn, dan liggen deze plekken duidelijk herkenbaar aan de oppervlakte van de band. De slijtagegrens is bereikt! Zover moet je het echter niet laten komen, zoals hierboven al werd vermel bij 'Profiel'. Onderzoek wijst uit dat de grip bij een profiel van 3mm al afneemt, vooral bij natheid.

(13) M&S (Winterbanden/All-year banden)
Winterbanden worden met het "M&S", "M+S" (Mud and Snow) of een daarop lijkende markering aangegeven. Hierdoor zijn dit type banden niet alleen herkenbaar, als zijnde een bepaald bandentype voor een bepaald weertype, het heeft ook direct gevolgen voor de plaatsing in de snelheidscategorie. Je kunt in theorie met winterbanden 's zomers rijden, maar ze zullen heel erg hard slijten omdat het rubber veel zachter is! All-year banden kunnen, zoals de naam al zegt, het hele jaar door gebruikt worden. Uit tests blijkt echter dat ze 's winters nauwelijks beter presteren dan zomerbanden, en dat ze 's zomers niet de prestaties halen van een normale band.

Uitzonderingsregels voor enkele Europese landen:
Mocht in bepaalde landen winteruitrusting voorgeschreven zijn, dan wordt hiermee het gebruik van "M&S" gesymboliseerde banden bedoeld. In Oostenrijk bijvoorbeeld wordt hierbij een wettelijke minimale profieldiepte van 4mm geëist. Banden met minder dan 4mm profiel worden simpelweg als zomerbanden getypeerd. Hoewel deze regelgeving voor een aantal andere landen niet geldt, dien je bij deze banden beneden de 4 mm profiel toch rekening te houden met de sterk verminderde werking in de winter .

Velgen

Velgmaat

De maat van een velg wordt weergegeven in inches. Een velg in de maat 6x14 is 6" breed en heeft een diameter van 14". Wie zijn meetlat erbij pakt en de velgbreedte gaat controleren komt bedrogen uit; de meetlat geeft meer aan dan 6 inch. Dit komt doordat de velgbreedte wordt weergegeven over de binnenkant van de velgrand, zoals in onderstaande afbeelding te zien is. Als richtlijn geldt dat er aan beide zijden een halve inch moet worden opgeteld om de werkelijke breedte te verkrijgen. De velgbreedte wordt ook wel als J beschreven: een 9J19 velg is dus 9" breed en heeft een diameter van 19".



Grotere velgen zijn meestal mooier, maar als je een snelheidsduivel bent dan doe je er goed aan te onthouden dat die grote velgen trager zijn dan een maatje kleiner.

ET

De ET van een velg, ook wel de offset of Einpress Tiefe genoemd, bepaalt hoever een velg naar binnen valt of naar buiten steekt in de wielkast. Een ET van 38 wil zeggen dat het bevestigingspunt 38 mm aan de buitenkant van het midden van de velg ligt (zie plaatje hieronder).

Steekt een velg te ver naar buiten, dan moet er een velg met een hogere ET worden gemonteerd. Bij ET 42 valt de velg 4 mm meer naar binnen dan bij ET 38. Omgedraaid geldt: hoe lager de ET, hoe meer een velg naar buiten steekt.

Fabrikanten produceren elke velgtype maar in een beperkt aantal fitments. Het kan dus zo zijn dat de velg die je gekozen hebt niet gemaakt wordt in een ET waarde die voor jouw auto geschikt is.

Of de velg van je keuze ook daadwerkelijk past op jouw auto kun je het best navragen bij je plaatselijke velgenspecialist. Deze weet in welke fitments de velg geleverd wordt en zal je o.a. op basis van de ET-waarde adviseren de velg wel of niet te monteren. Hier is geen ijzeren regel voor. Natuurlijk zijn er per autotype bepaalde toleranties, maar ook persoonlijke voorkeur speelt een rol. De ene automoblist wil tot het uiterste gaan en is bereid de carrosserie iets aan te passen, terwijl de andere automoblist hier absoluut niets van wil weten.



Het is mogelijk om een hoge offset te verminderen door gebruik te maken van spacers - dit zijn metalen schijfjes die tussen de velg en de auto worden geplaatst. De velg komt dus meer naar buiten te staan. Let wel dat de auto hierop niet berekend is, de dragende onderdelen krijgen krachten te verduren die groter zijn dan normaal. De rij-eigenschappen worden slechter en met spacers komt een auto ook niet door de APK, want ze zijn verboden.

Let wel: de wielen mogen niet buiten de wielkassen uitsteken, dit is ook verboden.

Steek

De steek van een wiel heeft betrekking op de bevestiging. De steek wordt omschreven met 2 cijfers: het aantal boutgaten en de diameter van de denkbeeldige cirkel die door het hart van de boutgaten getrokken kan worden. Een steek van 4x100 betekent dus dat de velg 4 boutgaten heeft met een steekcirkel van 100 mm. Bij velgen met 4 boutgaten is het meten van de steekcirkel eenvoudig omdat de boutgaten loodrecht op elkaar staan. Je kunt dan een liniaal pakken en van hart tot hart meten. Bij velgen met 5 boutgaten wordt het meten wat lastiger. Je zult dan een denkbeeldige cirkel moeten tekenen, zoals in de afbeelding hieronder.



Onderhoud en schade

Lichtmetalen velgen zijn dan wel mooi, maar houd er rekening mee dat je ze regelmatig moet schoonmaken om ze mooi te houden. Als je het stof van je remblokjes, viezigheid van de weg en modder maar lang genoeg laat zitten, dan krijg je het er ook nooit meer vanaf. Regelmatig eventjes zacht poetsen met een sopje dus, gewone autoshampoo werkt goed zolang je je maar aan de regel hebt gehouden dat je niet te lang wacht.

Het is mogelijk om beschadigde velgen te laten repareren of overspuiten (www.wheeltrim.nl of www.develgendokter.nl), maar houd er rekening mee dat ze -ook al zijn ze optisch weer perfect- eventuele breuklijntjes vaak aanwezig blijven. Als je dus van plan bent om flink te gaan crossen of hard te gaan rijden, dan kan het verstandig zijn om gewoon nieuwe velgen aan te schaffen.


Op- en aarmerkingen welkom.

[ Bericht 4% gewijzigd door Tjabbo op 25-02-2005 08:59:00 ]
Black-jackmaandag 19 januari 2004 @ 20:19
Een heel mooi en duidelijk verhaal.....heb er zelf nog wat van opgestoken ook...
Tjabbomaandag 19 januari 2004 @ 20:27
wauw
Sjiwanmaandag 19 januari 2004 @ 20:29
doe je goed hoor
Terence_Hillmaandag 19 januari 2004 @ 20:36
OK, vraagje:
Tot waar kan een autoband geplakt worden? Ik neem aan dat je hem niet kan plakken als er een gat in de wang zit, maar ik heb een gat van een schroef op de rand van het loopvlak. Kan deze nog geplakt worden?
(mooie informatieve post trouwens)
johancliomaandag 19 januari 2004 @ 21:38
quote:
Op maandag 19 januari 2004 20:16 schreef StefanP het volgende:

Grotere velgen zijn meestal mooier, maar als je een snelheidsduivel bent dan doe je er goed aan te onthouden dat die grote velgen trager zijn dan een maatje kleiner.
.


als je een grotere velg neemt dan moet/kun je ook een plattere band nemen om dezelfde hoogte/afrolomtrek van je vorige band + velg te bereiken. bv. als je 15" velgen met 195/50/15 banden heb en je wilt 16" velgen dan is het verstandig als je 195/45/16 banden neemt. en als je dan 17" wil een 195/40/17 maar deze zijn bijna nergens te krijgen dus dan een 205/40/17 band. zo voorkom je een te grootte km-teller afwijking en je acceleratie blijft ongeveer even snel.
nog een mooie site om bandjes te kijken/bestellen: www.autobandenmarkt.nl
StefanPmaandag 19 januari 2004 @ 22:05
quote:
Op maandag 19 januari 2004 21:38 schreef johanclio het volgende:

[..]

je acceleratie blijft ongeveer even snel.


Daar heb je geen gelijk in. Ik vond het zelf ook lastig om te snappen waarom, maar de uitleg is als volgt:

Aluminium is in de regel zwaarder dan lucht en rubber; dus hoe meer aluminium je hebt en hoe verder dit verwijderd is van het midden van de velg (gewicht x arm), hoe meer moeite je auto heeft om het rond te krijgen. Bovendien is de buitenring van je velg het zwaarste geheel, een inch meer maakt dan al veel verschil. En daar komt weer overheen gewicht x arm!

Een kleine velg met grote band is dus sneller dan een grote velg met een kleine band.

Tjabbomaandag 19 januari 2004 @ 22:14
man man man wat kun jij uitleggen
slashmemaandag 19 januari 2004 @ 22:46
Nog even een aanvullig voor de sloperrijders onder ons:
Voor de APK is het niet (meer) verplicht om 2 dezelfde banden op 1 as te hebben. Het is zelfs niet verplicht om dezelfde maat te voeren op 1 as, zolang het stuurgedrag van de auto maar niet beinvloed wordt.
johancliodinsdag 20 januari 2004 @ 15:43
quote:
Op maandag 19 januari 2004 22:05 schreef StefanP het volgende:

[..]

Aluminium is in de regel zwaarder dan lucht en rubber; dus hoe meer aluminium je hebt en hoe verder dit verwijderd is van het midden van de velg (gewicht x arm), hoe meer moeite je auto heeft om het rond te krijgen. Bovendien is de buitenring van je velg het zwaarste geheel, een inch meer maakt dan al veel verschil. En daar komt weer overheen gewicht x arm!


mm ja zo had ik er nog niet over gedacht. maar het klopt wel ja, want als je je vliegwiel afdraait wordt je auto ook iest sneller in de acceleratie. maar als je eerst zeg maar 15" stalen velgen had en er nu 16" of 17" lichtmetaal / aluminium velgen onderzet, maakt het volgens mij niet veel meer uit want alu is ongeveer 3 x zo licht als staal. je zou ook nog magnesium velgen kunnen nemen (nog lichter dan alu) maar dat wordt wel een beetje duur.
CExdinsdag 20 januari 2004 @ 16:08
Wow, echt duidelijk verhaal
Ben er veel van opgestoken
Spyroniusdonderdag 22 januari 2004 @ 10:20
Ander vraagje, ik kan voor een niet al te hoge prijs Bridgestone Potenza Re720's bij een groothandel kopen, het enige is, deze banden haalt hij uit Duitsland, dit zegt ie zelf.

Nu hoorde ik iemand anders zeggen dat wanneer de banden uit Duitsland of een ander Europees land, in ieder geval niet Nederland, komen, dit nadelig is voor de verzekering, in het geval van een aanrijding.

Nu klonk mij dit onwaarschijnlijk, maar misschien weet iemand hier iets meer over, aangezien ik niet hoop op schade maar you never know en als ik dan onverzekerd ben is dit niet echt een vrolijk uitgangspunt.

[Dit bericht is gewijzigd door Spyronius op 22-01-2004 10:27]

slashmedonderdag 22 januari 2004 @ 10:23
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 10:20 schreef Spyronius het volgende:
Nu hoorde ik iemand anders zeggen dat wanneer de banden uit Duitsland of een ander Europees land, in ieder geval niet Nederland, komen, dit nadelig is voor de verzekering, in het geval van een aanrijding.
Naar mijn idee zijn banden die in de pruus goedgekeurd zijn voor straatgebruik hier in nederland zeker goedgekeurd. Duitsland is nog veel strenger met de TUV enzo.
StefanPdonderdag 22 januari 2004 @ 21:20
Hee Tjabbo, de links naar je karbonade site waar ik de plaatjes ge-up heb, werken niet meer
Tjabbodonderdag 22 januari 2004 @ 21:35
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 21:20 schreef StefanP het volgende:
Hee Tjabbo, de links naar je karbonade site waar ik de plaatjes ge-up heb, werken niet meer
ze doen het weer
Pirodonderdag 22 januari 2004 @ 23:21
Wat als je een personenwagen hebt die zwaarder is dan 1100 kg, dus een band met een hogere LL waarde dan 112 nodig heeft?
Speciale banden bestellen ofzo?
Eyeopenervrijdag 23 januari 2004 @ 00:03
Misschien handig om er info over sneeuwkettingen bij te doen?
- wanneer je ze nodig hebt
- huren of kopen
- typen en kwaliteit
- waar verkrijgbaar
- grootste maten te huur/ te koop
- alternatieven (wij hadden bijv. speciale 'Spikes Spider' sneeuwkettingen nodig omdat gewone niet verkijgaar waren in 275/35R18)
- hoe te monteren

Terence_Hilldinsdag 27 januari 2004 @ 12:57
quote:
Op maandag 19 januari 2004 20:36 schreef Terence_Hill het volgende:
OK, vraagje:
Tot waar kan een autoband geplakt worden? Ik neem aan dat je hem niet kan plakken als er een gat in de wang zit, maar ik heb een gat van een schroef op de rand van het loopvlak. Kan deze nog geplakt worden?
Ik zal het antwoord op mijn eigen vraag maar posten:
Aan de rand van het loopvlak kan je hem plakken, zolang er maar geen beschadiging aan de wang zit.
c00kiem0nsterdinsdag 27 januari 2004 @ 15:46
Je hebt met acceleratie en topsnelheid met twee dingen te maken.

Namelijk de massatraagheid van het wiel. Zoals hierboven al correct opgemerkt is meer massa naar buiten langzamer op gang te krijgen, aluminium velgen maken dit goed door een lichter materiaal dan staal.

Het andere aspect waar je wel mee te maken krijgt als je bredere banden eronder legt is rolweerstand. Een bredere band heeft over het algemeen een groter contactoppervlak met de grond wat leidt tot een vergrote rolweerstand van de band. Ik weet niet helemaal zeker zo uit m'n hoofd of dit effect nog verlaagd wordt door de afname van de druk op elke vierkante centimeter.

Maar algemeen mag aangenomen worden dat bredere banden je topsnelheid en ook je acceleratie negatief beinvloed. (en daarmee ook je benzineverbruik)

Of je het in alledaags gebruik erg zal merken is nog de vraag. Dit is weer afhankelijk van de auto die je rijdt (gewicht versus pk's). Mijn vorige auto nissan almera 1.4 (ja bah ik weet het, maar wel betrouwbaar) had in verhouding met het gewicht (1035kg) een wat lichte motor. Dan kan een bredere velg een duidelijk negatief hebben.

Dikkiewoensdag 28 januari 2004 @ 12:29
Dan is er nog iets om rekening mee te houden. Wanneer je een groter velgmaat neemt en dat compenseert met een lagere band, dan verandert ook de veerkarakteristiek van de auto. Een lagere band maakt de vering harder. Wanneer de auto al hard geveerd is kan dat zo onaangenaam worden dat je bij wijze van spreken bij het rijden over een munt kunt voelen of het kop of munt is.
Rijcomfort is dus ook belangrijk. Snelle auto's met grote velgen en lage banden hebben een veer-/dempingskarakteristiek die hieraan is aangepast. De vering kun je niet gemakkelijk veranderen, de schokdempers vaak wel.
WittE_ReuSdonderdag 5 februari 2004 @ 23:22
Ik heb andere velgen op mijn auto gegooid,het is een heel andere maat dan dat erop zat ,krijg ik nu een kilometerafwijking ?,zo ja hoe zit dat ?


origineel 185/65/14 nu 205/50/16 ????????????

yupvrijdag 6 februari 2004 @ 00:32
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 23:22 schreef WittE_ReuS het volgende:
Ik heb andere velgen op mijn auto gegooid,het is een heel andere maat dan dat erop zat ,krijg ik nu een kilometerafwijking ?,zo ja hoe zit dat ?


origineel 185/65/14 nu 205/50/16 ????????????


Ja, de teller zal nu teveel aanwijzen.

En StefanP, goeie uitleg

WittE_ReuSvrijdag 6 februari 2004 @ 19:46
Heb handige link gevonden ........daar rekenen ze het voor je uit
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
Zer0zaterdag 7 februari 2004 @ 10:50
quote:
Op maandag 19 januari 2004 22:05 schreef StefanP het volgende:
Een kleine velg met grote band is dus sneller dan een grote velg met een kleine band.
Maar heeft als nadeel dat door de hogere wang de auto gaat "hangen" in snelle bochten, en het bochtgedrag slechter word.
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 23:21 schreef Piro het volgende:
Wat als je een personenwagen hebt die zwaarder is dan 1100 kg, dus een band met een hogere LL waarde dan 112 nodig heeft?
Speciale banden bestellen ofzo?
De load-index geeft het draagvermogen per wiel, dus je hoeft pas speciale banden te zoeken als je een auto hebt die zwaarder is als 4480 kilo...
Djeezzaterdag 7 februari 2004 @ 13:10
Ik heb een Suzuki Swift van 2000, en heb er een set winterbanden bij gekocht. Die gaan er straks weer af, als het weer lente wordt.
Nu wil ik voor die zomerbandjes graag een setje lichtmetaal kopen. Alleen, een Swift heeft standaard 13", wat dus de keuze zeer klein maakt, de meeste velgen beginnen pas vanaf 15". Maarja, dan zal ik ook weer andere, plattere banden moeten kopen. Maar is dat wel verstandig ? Hij is dan zeer kwetsbaar voor stoepranden, wat klote is omdat ik voor de deur altijd moet file parkeren, en zit geregeld te dicht op de stoeprand.
En de Swift heeft ABS, en ik ben bang dat een andere bandenmaat de ABS negatief beinvloedt. Dus, wat moet ik doen ? Gewoon 13" monteren en dezelfde banden behouden ?
yupzaterdag 7 februari 2004 @ 13:13
quote:
Op zaterdag 7 februari 2004 13:10 schreef Djeez het volgende:
Ik heb een Suzuki Swift van 2000, en heb er een set winterbanden bij gekocht. Die gaan er straks weer af, als het weer lente wordt.
Nu wil ik voor die zomerbandjes graag een setje lichtmetaal kopen. Alleen, een Swift heeft standaard 13", wat dus de keuze zeer klein maakt, de meeste velgen beginnen pas vanaf 15". Maarja, dan zal ik ook weer andere, plattere banden moeten kopen. Maar is dat wel verstandig ? Hij is dan zeer kwetsbaar voor stoepranden, wat klote is omdat ik voor de deur altijd moet file parkeren, en zit geregeld te dicht op de stoeprand.
En de Swift heeft ABS, en ik ben bang dat een andere bandenmaat de ABS negatief beinvloedt. Dus, wat moet ik doen ? Gewoon 13" monteren en dezelfde banden behouden ?
Uhh abs word toch echt niet beinvloed door een andere bandenmaat
Spyroniuszaterdag 7 februari 2004 @ 13:26
quote:
Op zaterdag 7 februari 2004 13:10 schreef Djeez het volgende:
Ik heb een Suzuki Swift van 2000, en heb er een set winterbanden bij gekocht. Die gaan er straks weer af, als het weer lente wordt.
Nu wil ik voor die zomerbandjes graag een setje lichtmetaal kopen. Alleen, een Swift heeft standaard 13", wat dus de keuze zeer klein maakt, de meeste velgen beginnen pas vanaf 15". Maarja, dan zal ik ook weer andere, plattere banden moeten kopen. Maar is dat wel verstandig ? Hij is dan zeer kwetsbaar voor stoepranden, wat klote is omdat ik voor de deur altijd moet file parkeren, en zit geregeld te dicht op de stoeprand.
En de Swift heeft ABS, en ik ben bang dat een andere bandenmaat de ABS negatief beinvloedt. Dus, wat moet ik doen ? Gewoon 13" monteren en dezelfde banden behouden ?
Voor zo ver ik het weet is abs voor het remmen en bestuurd ie dus ook de remmen, niet de banden en aangezien je d'r niet grotere remschijven en andere rem klauwen op gaat zetten, beinvloed dat het dus zeker niet negatief.

Het kan natuurlijk wel zijn, dat je slechte kwaliteit banden d'r op zet, waardoor de remweg weer langer wordt, maar dit komt dan niet door het abs systeem, maar door de banden.

Zer0zaterdag 7 februari 2004 @ 17:01
quote:
Op zaterdag 7 februari 2004 13:10 schreef Djeez het volgende:
INu wil ik voor die zomerbandjes graag een setje lichtmetaal kopen. Alleen, een Swift heeft standaard 13", wat dus de keuze zeer klein maakt, de meeste velgen beginnen pas vanaf 15".
14"is ook wel redelijk courant, bij Borbet bijvoorbeeld is bijna de helft van het gamma ook in 14"leverbaar. Volgens mij is dit tevens de standaard velgmaat van de Swift GTI.

Verder zou je als je bang bent voor beschadegingen een band kunnen kiezen met, zoals Yokohama het noemt, een "rim protector bar", een verdikking op de wang die meer uitsteekt. zie: http://www.yokohamatire.com/TireFeatures.asp?TireID=3# bjvoorbeeld

johancliozaterdag 7 februari 2004 @ 17:23
quote:
Op zaterdag 7 februari 2004 17:01 schreef Zer0 het volgende:

[..]

"rim protector bar" [...]


ook wel velgbescherming genoemd.
deriopramoszaterdag 7 februari 2004 @ 17:58
dus als ik het goed begrijp, stel je hebt 195/65/15, en je wilt naar 18 inch gaan dan kan je het beste niet 225/40/18, maar 215/35/18 nemen ?
StefanPzaterdag 7 februari 2004 @ 18:07
quote:
Op zaterdag 7 februari 2004 17:58 schreef deriopramos het volgende:
dus als ik het goed begrijp, stel je hebt 195/65/15, en je wilt naar 18 inch gaan dan kan je het beste niet 225/40/18, maar 215/35/18 nemen ?
Nee. Bij de laatste verandert je rolomtrek veel meer dan van de eerste, die vrijwel gelijk is aan je referentie.
t0nzondag 29 februari 2004 @ 08:46
weetje hoe erg ik dit topic ff nodig had
Vanmorgen over een hard scherp iets gereden... Nieuw bandje nodig...
2cvdinsdag 30 maart 2004 @ 13:58
Aangezien ik hier schijnbaar niet (meer) mag posten (bugje?) flikker ik het huier maar neer:

Ik heb wat heen en weer gemaild naar een bedrijf dat gespecialiseerd is in motorfiets aanhangers:
quote:
Geachte meneer/mevrouw,

Voor mijn opleiding werktuigbouwkunde aan de *knip* (mijn school) moet ik een zeer kleine, lichte aanhanger voor achter een auto ontwerpen. Het eigen gewicht plus laadvermogen hiervan is 280 kilo. De aanhanger moet in de werkplaatsen van mijn school te bouwen zijn. In deze werkplaatsen kan ik geen velgen, banden, verlichting en/of aanhangerkoppeling maken, dus die moet ik los kopen.

Om het laadvermogen zo groot mogelijk te houden moet het eigen gewicht van de aanhanger zo laag mogelijk blijven. Daarom vermoed ik dat wielen die onder een aanhanger voor achter een motorfiets gebruikt worden geschikt kunnen zijn. Ik weet echter nog niet of deze wielen een voldoende groot draagvermogen hebben. Elk wiel moet een belasting aan kunnen van 140 kilo bij 120 kilometer per uur. Ik ben op zoek naar kleine, lichte wielen die dat aan kunnen. Indien u die kunt leveren, wilt u mij dan een duidelijke, technische tekening van die wielen en een prijsopgaaf van 2 van die wielen inclusief banden en -indien nodig- binnenbanden toesturen?

Ik hoop spoedig een passend antwoord van u te mogen ontvangen.

Met vriendelijke groet,
*knip* Mijn Naam
Reactie:
quote:
Geachte heer *knip* Naam

De wielen die wij gebruiken zijn de 400 x 8" en 16,5 x 650 x 8" banden
Draagvermogen en snelheid van de banden:

Omschrijving Maat Max. gewicht Max. snelheid Prijs per stuk
Smalle band met velg 400 x 8” 265 kg 130 km/u € 49,00
Brede band met velg 16,5 x 650 x 8” 280 kg 130 km/u € 90,00

Voor meer informatie kunt u ook terecht op de website van de leverancier van onze banden:
www.vlukon.nl

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Schuring Motor & Scooteraanhangers
*knip* Een Naam
Ik snap echter niets van die bandenmaten. Wie weet hoe het zit?
2cvdinsdag 30 maart 2004 @ 14:01
PC's op school zijn wat maf, daarom heb ik onbedoeld zitten crossposten. Sorry daarvoor.
deriopramosdinsdag 30 maart 2004 @ 19:06
wat zou je nou beter kunnen plaatsen? ik weet dat er onder mijn toledo 19 inch kan, maar uitgaand van 18 of 17 inch, wat is nu het beste. Hoor vaak dat je met 18 inch niet meer confortabel rijdt. Ik heb een sportonderstel, maar dan nog ga ik hier aanzienlijk mee achteruit? Verder wat is de meerverbruik bij het van 15 naar 18 inch gaan? Hoe zit het trouwens met die "stoep"randjes bij banden, Zie vaak mooie velgen met schade door stoepen, helpt zo'n rand nog een beetje of niet echt?
StefanPdinsdag 30 maart 2004 @ 21:28
Het gaat niet om het aantal inches (R) maar om de breedte/hoogte verhouding EN de R. Een 250/45R19 zal zeker geen problemen geven met comfort maar 250/25R19 zeer zeker. Onder jouw toledo zal de verhouding meer richting de laatste gaan dan de eerste en het resultaat is dan ook BONK bij elk rimpeltje in de weg. Meerverbruik zal heel weinig zijn maar houd er rekening mee dat je auto langzamer wordt. En die stoeprandjes helpen echt alleen maar als je heel zwak en bijna evenwijdig de stoep raakt, ze zijn nl. niet dikker dan 3-4 mm. Als je je velgen mooi wil houden, dan parkeer je dus héél erg voorzichtig.
deriopramoswoensdag 31 maart 2004 @ 17:49
ok dus uitgaand van een 225/40/18 zal niet oncomfortabel worden? Had d8 ik gelezen dat Toyo Proxis zowat de dikste randje had, maar dat zal dan wel verkoperspraatjes zijn geweest wel jammer. Ik werd er trouwens op geattendeerd dat Toyo's veel lawaai maken. Is dit zo en wat zijn zo'n beetje de stilste banden op bovenstaand formaat?
StefanPwoensdag 31 maart 2004 @ 22:56
225/40 zou geen problemen moeten geven met comfort denk ik zelf. Geluidsniveaus weet ik niet maar kijk eens op http://www.reifentest.com/ daar staat geluid info bij.
2cvdonderdag 1 april 2004 @ 10:28
quote:
Smalle band met velg 400 x 8”
Brede band met velg 16,5 x 650 x 8”
Wat betekenen die bandenmaten? Het gaat om banden/wielen/velgen die onder een motorfiets-aanhanger thuis horen.

* 2cv heeft het gevoel dat de vorige post over deze bandenmaten niet duidelijk was.
deriopramosdonderdag 1 april 2004 @ 10:33
haha, mijn duits is nicht so gut , haha, maar wat ik verstond is dat ze aardig comfortabel zijn, geluid kon ik niet bepaald uithalen.
Hollandia2donderdag 1 juli 2004 @ 20:01
heej keek hier op de steekwijzer en vroeg me af wat de naaf was
http://www.fznederland.com/Steekwijzer/Steekwijzer.html
bij mijn auto hoort de ET 41 kan hier gewoon 37 op of staat dat dan voor geen meter?
Vegitodonderdag 1 juli 2004 @ 20:28
Dit is een mooie topic om me vraag te stellen.
Het zit zo me broer heeft een set velgen gekocht namelijk de BMW M5 imitatie voor een 3serie. We hebben die velgen 2ehands kocht en nu begint het lak een beetje los te laten en dat is natuurlijk heel erg vervelend en niet mooi, ik vroeg me gewoon af hoe kan je je velgen het best zelf spuiten...
de lak wat erop zit heet Blackchrome ik weet of dat gemaakt kan morgen of het in een spuitbus bestaat.

ik hoop dat iemand me kan helpen
_VoiD_donderdag 1 juli 2004 @ 20:31
laten stralen en dan laten poedercoaten. Geeft het mooiste, en sterkste resultaat.
Kost je misschien een paar tientjes per velg.
Vegitodonderdag 1 juli 2004 @ 21:48
maar is het mogelijk om die velgen zelf te spuiten?. wat ik me ook afvraag is de kleur als iemand die kleur code weet dan zou ik het erg fijn vinden.
Kolkiedonderdag 1 juli 2004 @ 22:15
Het meest interessante plaatje doet het niet (die van de ET-waarden dus).

ET-waarde kun je wel iets van afwijken, maar niet vee. Hangt af van de auto hoeveel. Teveel afwijking beinvloed niet zozeer de looks maar wel de rijdbaarheid van je auto! Kan zelfs gevaarlijk worden als je ET iets van 10 afwijkt. Een aantal auto's zijn heel gevoelig voor maatafwijkingen (306-en, slopel crossa's), andera auto's hebben een ET-waarde die heel moeilijk verkrijgbaar is (PIMPreza's).
Hollandia2donderdag 1 juli 2004 @ 23:09
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 22:15 schreef Kolkie het volgende:
Het meest interessante plaatje doet het niet (die van de ET-waarden dus).

ET-waarde kun je wel iets van afwijken, maar niet vee. Hangt af van de auto hoeveel. Teveel afwijking beinvloed niet zozeer de looks maar wel de rijdbaarheid van je auto! Kan zelfs gevaarlijk worden als je ET iets van 10 afwijkt. Een aantal auto's zijn heel gevoelig voor maatafwijkingen (306-en, slopel crossa's), andera auto's hebben een ET-waarde die heel moeilijk verkrijgbaar is (PIMPreza's).
Aha in mijn geval wijkt die dus 4mm af (ET Escort=41 en Audi 80=37).
Hoe bedoel je dat het gevaarlijk kan worden als het +/- 10mm afwijkt, ik heb er geen verstand van en die velgen zijn best prijzig
MercedesCLdonderdag 1 juli 2004 @ 23:55
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 23:09 schreef Hollandia2 het volgende:

[..]

Aha in mijn geval wijkt die dus 4mm af (ET Escort=41 en Audi 80=37).
Hoe bedoel je dat het gevaarlijk kan worden als het +/- 10mm afwijkt, ik heb er geen verstand van en die velgen zijn best prijzig
Als je banden meer naar buiten gaan staan zal het de stabiliteit alleen maar ten goede komen zou je denken. Denk dat hij bedoelt als de banden teveen naar binnen gaan staan. Dan kan je bijv. krijgen dat de band tegen de binnenkant aankomt en schade kan oplopen na verloop van tijd.
StefanPvrijdag 2 juli 2004 @ 02:20
Velgen zelf spuiten zou ik niet doen, tenzij je ervaring hebt met dat soort dingen. Laten verchromen, poedercoaten door een gespecialiseerd bedrijf of zo kan natuurlijk wel (aanneemende dat het metaal dat ondersteunt).

Het plaatje van de ET, tsja, dat was gehost op Tjabbo's forum. Is Tjabbo nog around?
Xtreemvrijdag 2 juli 2004 @ 14:54
quote:
Op vrijdag 2 juli 2004 02:20 schreef StefanP het volgende:
Velgen zelf spuiten zou ik niet doen, tenzij je ervaring hebt met dat soort dingen. Laten verchromen, poedercoaten door een gespecialiseerd bedrijf of zo kan natuurlijk wel (aanneemende dat het metaal dat ondersteunt).

Het plaatje van de ET, tsja, dat was gehost op Tjabbo's forum. Is Tjabbo nog around?
Die zit een paar weekjes in afrika aan de ketting...
Vegitozaterdag 3 juli 2004 @ 22:12
StefanP kijk ben vandaag naar een verf winkel geweest en die zegt dat het een moeilijke kleur is ene keer is het beetje chroom andere keer lijkt het donker chroom ofzo tja ik snap het zelf niet eens wat voor kleur het is. Maar zover ik het weet moet dit een Blackchrome kleur zijn het ziet namelijk zo uit die kleur http://www.bmwmax.nl/pagi(...)-04/arjan320i-02.jpg het is een voorbeeld dus niet me vader bmw maar de velgen zijn het zelfde. effe op jou opmerking terug komen als je gaat verchromen en poedercoaten dan krijg je volgens mij een andere effect. kijk zo ziet me vader ze bmw eruit http://www.bmwmax.nl/visitor/bez29/vladimir01.jpg ( maar niet onze foto ) als je vergelijkt dan kan je zien dat de kleur helemaal veranderd is van licht naar donker chroom.
Kolkiezondag 4 juli 2004 @ 20:53
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 23:09 schreef Hollandia2 het volgende:

[..]

Aha in mijn geval wijkt die dus 4mm af (ET Escort=41 en Audi 80=37).
Hoe bedoel je dat het gevaarlijk kan worden als het +/- 10mm afwijkt, ik heb er geen verstand van en die velgen zijn best prijzig


Als het goed is staat in je instructieboekje wel ergens wat toelaatbaar is voor welke auto. Moet je natuurlijk wel die waarde weten van de desbetreffende velg (want dat ie ergens vanaf en niet fabrieksorigineel is (de velg dus) dan wil het nog niet zeggen dat die velg ook exact de benodigde ET-waarde daadwerkelijk heeft ).

En gevaarlijk is hier een breed woord: Een erg afwijkende ET-waarde kan leiden tot trillingen in het stuur, hogere slijtage van enkele wielophangingselementen maar ook tot een ander weggedrag dan met de originele wielen.

Dat laatste komt zo: een wielophanging en het weggedrag worden ontworpen en afgestemd op een bepaalde wiel- en bandenmaat of een bepaalde serie velgen/bandenmaten (veel fabrikanten bieden zelf ook afwijkende wielen aan, en logischer wijs reageert een auto niet enorm anders met fabrieksoriginele wielen, da's niet echt wenselijk zeg maar ). Wijk je hier een klein beetje vanaf dan zul je nauwelijks iets merken, wijk je hier veel vanaf dan kun je er veel van merken, afhankelijk van het type auto. Sommige auto's zijn zeg maar erg 'vergevensgezind' en daar kun je redelijk probleemloos enorm lompe wielen onder zetten. Andere auto's vinden dat minder fijn. Hangt ook af wat je van een auto verlangd en hoe je ermee rijd (als je niet een bochtenridder bent en er weinig gevoel mee voor hebt bv. zal je dat gevoel ook niet zo heel erg veel boeien).

Tenminste, dat is wat ik zo links en rechts opgevangen en onthouden heb, en wat ik met een portie logisch nadenken kan opschrijven .
Hollandia2zaterdag 31 juli 2004 @ 17:13
Maar wat houdt nu precies de 'Naaf diameter' in.

Dit lees ik namelijk hier http://www.fznederland.com/Steekwijzer/Steekwijzer.html af, maar heb geen idee wat het is
Jyrunzondag 1 augustus 2004 @ 15:20
geen zin om te lezen
effe toevoegen aan AT
Hollandia2vrijdag 6 augustus 2004 @ 20:34
quote:
Op zaterdag 31 juli 2004 17:13 schreef Hollandia2 het volgende:
Maar wat houdt nu precies de 'Naaf diameter' in.

Dit lees ik namelijk hier http://www.fznederland.com/Steekwijzer/Steekwijzer.html af, maar heb geen idee wat het is
oow ik zie nu deze afbeelding


Ik wil dus audi 80 velgen op mn escort, maar de naaf diameter van de audi is 57,1 en van mn escort 63,3. Betekent dit dat dit niet gaat passen, ondanks ze wel dezelfde steek hebben?

[ Bericht 0% gewijzigd door Hollandia2 op 06-08-2004 20:35:20 (typvout) ]
Paladin82dinsdag 28 juni 2005 @ 07:57
Tis een oud topic maar kan hier denk ik wel mijn vraag kwijt,

Heb gister helaas een stoeprandje mee genomen en nu zit er een kras op mijn velg rond de 1 cm bij 4 mm groot ofzo, is er een mogelijkheid om dit een beetje bij te werken, ipv de velg compleet te restoureren, want zo erg is de kras nu ook weer niet.
Tjabbodinsdag 28 juni 2005 @ 09:02
Is haast niet te doen. lichtmetaal is ook niet fatsoenlijk te zandstralen. Tenminste, ik neem aan dat je LM velgen bedoelt. Stalen velgen kan je zandstralen.
Je kan bedrijven proberen zoals de velgendokter ( www.develgendokter.nl ), die zijn hierin gespecialiseerd.
TGTdinsdag 28 juni 2005 @ 09:15
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 07:57 schreef Paladin82 het volgende:
Tis een oud topic maar kan hier denk ik wel mijn vraag kwijt,

Heb gister helaas een stoeprandje mee genomen en nu zit er een kras op mijn velg rond de 1 cm bij 4 mm groot ofzo, is er een mogelijkheid om dit een beetje bij te werken, ipv de velg compleet te restoureren, want zo erg is de kras nu ook weer niet.
In leusden zit een bedrijfje.. Daar wilde ik mn velg heen brengen om broduurschade te herstellen. Zou uiteindelijk durder worden dan een nieuwe velg.

Het schijnt dat ze de schade "bijlassen" daarna moet er worden gespoten.. Kwam bij mij uit op 250 euro voor 1 velg.
Paladin82dinsdag 28 juni 2005 @ 09:51
Hmz tis een leasebak, dus dan blijf ik wel lekker met kras rondrijden, ga er echt geen 250 pleure voor uitgeven, en het is idd licht metaal met volgens mij een metalic lak laag er overheen gespoten. Naja tis zonde over 4 jaar als ik weer nieuwe heb moet ik maar is beter uitkijken voor stomme stoeprandjes

Hmz bij velgendokter is het 30 euro voor een 17"velg met uitspuiten enz, valt me opzich nog mee wel jammer dat de band van de velg gehlaad moet worden enz, zit je alsnog met extra kosten als band opnieuw erom leggen enz, niet echt dingen die je imho zelf doet

[ Bericht 26% gewijzigd door Paladin82 op 28-06-2005 09:58:09 (toevoeging text) ]
TGTdinsdag 28 juni 2005 @ 11:27
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 09:51 schreef Paladin82 het volgende:
Hmz tis een leasebak, dus dan blijf ik wel lekker met kras rondrijden, ga er echt geen 250 pleure voor uitgeven, en het is idd licht metaal met volgens mij een metalic lak laag er overheen gespoten. Naja tis zonde over 4 jaar als ik weer nieuwe heb moet ik maar is beter uitkijken voor stomme stoeprandjes

Hmz bij velgendokter is het 30 euro voor een 17"velg met uitspuiten enz, valt me opzich nog mee wel jammer dat de band van de velg gehlaad moet worden enz, zit je alsnog met extra kosten als band opnieuw erom leggen enz, niet echt dingen die je imho zelf doet
Ja wel irritant dat je je velg bandloos moet aanleveren.

Ik hor verschillende verhalen over de velgendokter. Positief en negatief. Ik ben er niet naar toe gegaan omdat hij nogal ver weg zit voor me.
FlowDesignvrijdag 23 september 2005 @ 19:32
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 09:51 schreef Paladin82 het volgende:
Hmz tis een leasebak, dus dan blijf ik wel lekker met kras rondrijden, ga er echt geen 250 pleure voor uitgeven, en het is idd licht metaal met volgens mij een metalic lak laag er overheen gespoten. Naja tis zonde over 4 jaar als ik weer nieuwe heb moet ik maar is beter uitkijken voor stomme stoeprandjes

Hmz bij velgendokter is het 30 euro voor een 17"velg met uitspuiten enz, valt me opzich nog mee wel jammer dat de band van de velg gehlaad moet worden enz, zit je alsnog met extra kosten als band opnieuw erom leggen enz, niet echt dingen die je imho zelf doet
En als de velg bij het erop leggen van de band beschadigd wordt, dan is het niet hun schuld. Daarom doen ze dat.
StefanPzaterdag 24 september 2005 @ 06:01
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 09:15 schreef TGT het volgende:

[..]

In leusden zit een bedrijfje.. Daar wilde ik mn velg heen brengen om broduurschade te herstellen. Zou uiteindelijk durder worden dan een nieuwe velg.

Het schijnt dat ze de schade "bijlassen" daarna moet er worden gespoten.. Kwam bij mij uit op 250 euro voor 1 velg.
Zie ook http://www.guidetodetailing.com/articles.php?articleId=30 over hoe je het zelf doet. De 'Na' foto is vrijwel identiek aan de 'Voor' foto! Als je een beetje handig bent (ik niet overigens) dan kun je dit ook.
Rev-zaterdag 24 september 2005 @ 06:18
http://members.home.nl/smalliesan/images/velgen/
FunnyNamevrijdag 21 oktober 2005 @ 10:59
Is er een manier om te bepalen welke velgbreedte bij welke minimale en welke maximale bandbreedte past?

Voorbeeld:
Een 7j velg (178 mm) kan banden hebben van 195 breedte (zat onder mijn vorige seat) en 225 breedte (zit onder mijn Porsche). Maar wat is nu het maximum en wat het minimum en wat is de stelregel hiervoor?
Der_Ghopmeistervrijdag 21 oktober 2005 @ 12:50
spam

[ Bericht 97% gewijzigd door Tjabbo op 23-10-2005 10:50:58 ]
FunnyNamemaandag 24 oktober 2005 @ 11:40
lastige vraag gloof ik
Repeatzondag 6 november 2005 @ 16:15
wat ik me toch afvraag:

stel je hebt gewoon asfalt en een slick band....

Wat zorgt dan voor betere grip?

Een hele brede band, door het grotere raakoppervlak? Maar deze heeft dan toch minder druk per cm2, juist door dat grotere oppervlak...

Of een smallere band, met dus een kleiner raakoppervlak, maar daardoor wel een hogere druk per cm2....

Of zit het ideale daar ergens tussen
StefanPzondag 6 november 2005 @ 19:39
Een brede band. De wrijving tussen band en wegdek is veel groter dan de neerwaartse druk. De vermeerdering van neerwaartse druk door een smallere band te nemen, is nihil tov de wrijving en is niet voldoende om meer grip te veroorzaken. Vergroot je het wrijvingsgebied, dan is het daarentegen wel moeilijker om die kracht te overwinnen en je wiel te laten spinnen. Nu zul je daar in alle eerlijkheid ook weinig van merken, maar het is wel degelijk veel makkelijker om met hetzelfde vermogen een band van 165 breed te laten slippen bij wegrijden dan een band van 355 breed.
Furbmaandag 7 november 2005 @ 17:06
idd een bredere band heeft meer grip op het droge
je kunt veel verder gaan voordat de band grip verliest, punt is wel dat je op het moment dat het fout gaat, ook echt hard eruit gaat

daarentegen is het met winterbanden (of in de regen) precies omgedraaid...
met gladheid heeft een smalle band meer grip omdat er op een kleiner oppervlak meer druk wordt geleverd.
kijk maar naar de rally als ze in de sneeuw rijden, dan hebben ze van die mooie smalle wieltjes erop zitten!
Moitessierzondag 13 november 2005 @ 20:51
Ben vandaag per ongeluk over glazen fles bier gereden op een parkeerplaats, hoorde behoorlijke veel herrie maar aan band zelf was niets te zien. Heb hierna een redelijk stuk over terrein met veel bochten/drempels gereden daarna en er gebeurde verder niets raars, band leek ook niet lek te zijn/zachter te worden) Iemand enig idee of het verantwoord is om zonder naar die band te laten kijken verder te rijden? Banden plus auto zijn redelijk nieuw (5000km op teller oid) Raken banden snel lek? Is er kans dat die band het op de snelweg gaat begeven opeens?

tenks
StefanPzondag 13 november 2005 @ 22:06
Ik denk niet dat er iets mis zal zijn. Rubber is best hard, en glas breekt snel in nog kleinere stukjes waardoor je er uiteindelijk gewoon overheen rijdt. Ik heb ook wel eens glas in m'n band maar dat zit nooit dieper dan misschien een halve cm en dat is nog gewoon in het rubber.
Repeatzaterdag 3 december 2005 @ 18:44
En waarom heeft een Lotus dan van die dunne bandjes als bredere voor (nog) meer grip zorgen?
JF_zaterdag 3 december 2005 @ 19:07
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 18:44 schreef Repeat het volgende:
En waarom heeft een Lotus dan van die dunne bandjes als bredere voor (nog) meer grip zorgen?
Lotus dunne bandjes? Hm. Onder de Exige ligt toch heel fraai 225/45r17, en dat kan ik niet echt supersmal noemen.
Waarschijnlijk heeft 't te maken met het gewicht van de auto. Brede banden hebben namelijk niet altijd meer grip dan smal, er is een punt waarop breder juist minder grip gaat geven doordat de druk (gewicht per oppervlak) te laag wordt om nog de nodige grip (=druk*wrijvingscoefficient) te bereiken.
En 't kan ook een design-aspect zijn: 275/35 banden passen voor geen meter bij de uitstraling van een klein autootje, en als je (zoals Lotus) niet gaat voor brute acceleratie en topsnelheid maar juist voor wegligging en bochtengedrag ga je geen 50 kilo aan rubber onder de auto gooien als dat niet nodig is.
Repeatzaterdag 3 december 2005 @ 19:10
Voorop een (standaard) Elise zit 175/55R16

Dat vind ik smal ja
Repeatdinsdag 6 december 2005 @ 13:07


[ Bericht 60% gewijzigd door Repeat op 06-12-2005 13:07:38 ]
VSGdotcomdinsdag 6 december 2005 @ 18:25
Nu heb ik een Alfa 147 met 195/60VR15 banden meen ETwaarde 35.

Nu is er aan die banden wel te komen alleen schijnt de velgen maar moeilijk te zijn??
De jongen die ik erover sprak vroeg me te onderzoeken welke maten er nog meer onder konden.

Ik weet ondertussen dat 14" niet kan gezien mijn remklauw in de weg zit. Maar welke maat zou hij bedoelen dan? Alleen de inches? Ik neem aan de ET waarde echt ET35 moet zijn toch?
VSGdotcomdinsdag 6 december 2005 @ 18:32
Andere vraag .. hoe nuttig zijn 2 winterbanden (voor op voorwielaandrijfing) op een auto?

Je hoort het nog wel eens dat mensen ipv 4 banden slechts alleen de voorbanden vervangen door winterbanden omdat dat de belangrijkste banden zijn mits ze een voorwielaangedreven auto hebben.

Ik moet ook de keuze maken namelijk.
Tjabbodinsdag 6 december 2005 @ 20:04
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 18:32 schreef VSGdotcom het volgende:
Andere vraag .. hoe nuttig zijn 2 winterbanden (voor op voorwielaandrijfing) op een auto?

Je hoort het nog wel eens dat mensen ipv 4 banden slechts alleen de voorbanden vervangen door winterbanden omdat dat de belangrijkste banden zijn mits ze een voorwielaangedreven auto hebben.

Ik moet ook de keuze maken namelijk.
absoluut onwaar. je achterbanden zijn evenzo belangrijk.
gewoon niet bezuinigen op je veiligheid en die van anderen, en er netjes 4 omheen leggen.

En voor je bovenstaande vraag, daar bedoelde je man inches ja. Dat de remklauw in de weg zit heeft meestal te maken met de grootte van de klauw en dus moet je velg groot genoeg zijn.
StefanPwoensdag 7 december 2005 @ 04:07
Ik weet wel dat je bij voorwielaandrijving de beste banden achter moet leggen (raar als het klinkt), dus misschien dat dat ook geldt bij sneeuw?
Tjabbozaterdag 10 december 2005 @ 18:13
quote:
Op woensdag 7 december 2005 04:07 schreef StefanP het volgende:
Ik weet wel dat je bij voorwielaandrijving de beste banden achter moet leggen (raar als het klinkt), dus misschien dat dat ook geldt bij sneeuw?
ja ook bij sneeuw
Rampestamperwoensdag 18 januari 2006 @ 01:57
Misschien een domme vraag, maar ik ben dan ook een volledige auto-noob. Ik heb sinds kort een andere auto, en daarvan kan ik met enige zekerheid zeggen dat er niet de originele velgen onder zitten. Kan ik nu gewoon de bandenspanning aanhouden die in het tabelletje in het instructieboekje staan?
StefanPwoensdag 18 januari 2006 @ 02:48
Officieel niet. Die moet je bij de bandenfabrikant opvragen o.v.v. je auto en nieuwe bandenmaat.

Maar officieus kan het geen kwaad omdat het waarschijnlijk toch maar een inch of zo zal minder betreffen.

Ik heb banden die veel breder en veel smaller zijn dan origineel, waarschijnlijk procentueel veel meer dan bij jou, en had dezelfde vraag. Ik heb de fabrikant van de nieuwe banden een email gestuurd met mijn type auto, gewicht, originele en nieuwe bandenmaat . Tot mijn verbazing werd ik een paar dagen later gebeld door een ingenieur van de fabrikant, niet zomaar een of andere marketing persoon maar echt iemand die wist waar hij het over had. Hij was bezorgd voor mijn "well-being"! Hij legde uit wat de nieuwe bandenspanning voor en achter moest zijn om "stock" te evenaren met de nieuwe bandgrootte, en dat was echt een significante afwijking! 39psi t.o.v. 32 psi en 26 t.o.v. 32 bv. Maar het verhaal was daarmee niet af, want omdat de hele ophanging, suspensie, uitlijning (caster, camber, toe, heel-in enz) van mijn auto ook veranderd is, kon hij er verder weinig over zeggen dat alles opnieuw berekend zou moeten worden. Dat dat eigenlijk onmogelijk was, gaf hij gewoon toe. Ik rijd nu dan ook maar met waarden die me zelf redelijk lijken en die wijken behoorlijk af van zijn advies (26psi is bv veel te laag).
Rampestamperwoensdag 18 januari 2006 @ 08:13
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 02:48 schreef StefanP het volgende:
Officieel niet. Die moet je bij de bandenfabrikant opvragen o.v.v. je auto en nieuwe bandenmaat.

Maar officieus kan het geen kwaad omdat het waarschijnlijk toch maar een inch of zo zal minder betreffen.

Ik heb banden die veel breder en veel smaller zijn dan origineel, waarschijnlijk procentueel veel meer dan bij jou, en had dezelfde vraag. Ik heb de fabrikant van de nieuwe banden een email gestuurd met mijn type auto, gewicht, originele en nieuwe bandenmaat . Tot mijn verbazing werd ik een paar dagen later gebeld door een ingenieur van de fabrikant, niet zomaar een of andere marketing persoon maar echt iemand die wist waar hij het over had. Hij was bezorgd voor mijn "well-being"! Hij legde uit wat de nieuwe bandenspanning voor en achter moest zijn om "stock" te evenaren met de nieuwe bandgrootte, en dat was echt een significante afwijking! 39psi t.o.v. 32 psi en 26 t.o.v. 32 bv. Maar het verhaal was daarmee niet af, want omdat de hele ophanging, suspensie, uitlijning (caster, camber, toe, heel-in enz) van mijn auto ook veranderd is, kon hij er verder weinig over zeggen dat alles opnieuw berekend zou moeten worden. Dat dat eigenlijk onmogelijk was, gaf hij gewoon toe. Ik rijd nu dan ook maar met waarden die me zelf redelijk lijken en die wijken behoorlijk af van zijn advies (26psi is bv veel te laag).
OK! Dan ga ik maar even navraag doen. Bedankt in ieder geval.
Five_Aceswoensdag 18 januari 2006 @ 15:08
26 PSI is nog geen 2 bar, lijkt me sowieso aan de lage kant voor een auto van 1600 KG.

Volgens mij is dat ook niet in 1 klap te zeggen omdat je ook nog te maken hebt met de gewichtsv erdeling van de auto, bij een oudere porsche met 43:57 zullen die drukken wel anders uitvallen als bijvoorbeeld een BMW met 50:50

Wijder gaan kan betekenen dat je de druk iets moet laten zakken om te zorgen dat de auto niet al te zoekerig word, vooral met de voorwielen. Maar het hangt nogal af van de constructie enz of dat wel kan. Daarom is overdreven wijd op een auto zetten ook niet goed.

En het ligt ook aan de rijstijl waar je het voertuig voor gebruikt. Bij mij is 2,1 voor en 2,4 achter standaard, maar met een beetje expirimenteren kom ik op ongeveer 2,5 rondom uit. Op die manier word het door BMW natuurlijk ingebouwde ondestuur verminderd en ligt de auto neutraler op de weg.

Interressante link btw:
http://chris-longhurst.com/carbibles/tyre_bible.html
Googolplexianzondag 22 januari 2006 @ 14:51
Op verzoek krijgt dit topic van mij een >kick<

ontopic:
Banden Bijbel

offtopic:
Ophanging Bijbel
Motorolie Bijbel
Remmen Bijbel

Zeer uitgebreid
Unneoetechmaandag 23 januari 2006 @ 13:08
Ik ben aan het denken over binnenbanden voor mijn Suzuki Alto. Dit omdat ik denk dat er lucht langs de velg ontsnapt (Poreuze velg ofzo). Ik heb er namelijk al 2 keer nieuwe banden opgelegd maar toch moet ik nog steeds bij iedere tankbeurt de banden pompen. Nu was dus mijn idee om er binnenanden op te (laten) leggen. Nu lees ik dat dit niet mag (startpost). Is dit zo? En ten tweede, als het wel mag wat gaat dat me kosten? (Banden maat 145/70 R12)
StefanPdinsdag 24 januari 2006 @ 03:48
Geen idee, maar het lijkt me inderdaad niet zo hendig.

Iets wat ik zelf niet snap: de band gaat om de velg. De wrijving van de band op de weg zorgt er voor dat je auto gaat bewegen. Maar hoe zit het met de aanhechting van de band aan de velg? Als ik auto's met 1500pk zie launchen bij een dragrace, met zulke onnoemelijke krachten (helemaal als je de squat en het gewicht van de auto meetelt), hoe komt het dan dat de velg nooit gewoon in de band gaat spinnen? Het lijkt me dat een drag radial van 350mm breed veel meer grip op de weg heeft dan de band zelf grip heeft op de velg. Ik niet snap.
FunnyNamedinsdag 24 januari 2006 @ 07:40
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 03:48 schreef StefanP het volgende:
Geen idee, maar het lijkt me inderdaad niet zo hendig.

Iets wat ik zelf niet snap: de band gaat om de velg. De wrijving van de band op de weg zorgt er voor dat je auto gaat bewegen. Maar hoe zit het met de aanhechting van de band aan de velg? Als ik auto's met 1500pk zie launchen bij een dragrace, met zulke onnoemelijke krachten (helemaal als je de squat en het gewicht van de auto meetelt), hoe komt het dan dat de velg nooit gewoon in de band gaat spinnen? Het lijkt me dat een drag radial van 350mm breed veel meer grip op de weg heeft dan de band zelf grip heeft op de velg. Ik niet snap.
Het is de trekkracht die het geweld loslaat op de banden, niet de PK's.
Bij Dragraces (TopFuel) zie je vaak genoeg dat de band (meerdere) malen om de vleg draaid/tordeert, dat is heel normaal bij 6000 Nm
mannyzondag 26 februari 2006 @ 17:12
Noobvraag:

Heb een setje winterbanden liggen, inclusief velgen, waar kan ik snel checken of het gaat passen ?

winterbanden afkomstig van Toyota Avensis vorige model, wil ze graag onder Audi A3 huidige model schroeven. Allebei in ieder geval 5 bouten.

Iemand die dit weet / een site kent waar je dit kan opzoeken ?
StefanPzondag 26 februari 2006 @ 20:43
OP lezen De steek moet identiek zijn en de ET moet ongeveer hetzelfde zijn zodat de banden niet aanlopen. Steek en ET kun je met google eenvoudig vinden.
hedges1woensdag 29 maart 2006 @ 17:09
Hoi Stefan

ik zie dat jij er verstand van hebt

ik ben bezig met een vertaling waarin ze het hebben over tyre radial force variation (R.F.V.)
ik kan de juiste NL term daar niet voor vinden

het punt van de maximale RFV wordt met een rode stip aangegeven op de flank van een band

weet jij hoe ik dit moet noemen?

reactie ook graag naar mijn e-mailadres, zie profiel

bvd
Gurbdonderdag 20 april 2006 @ 11:53
ff een topic kick

Ik heb een nieuw setje velgen op kop getikt, die een beetje smerig zijn. Mijn vraag is nu, hoe maak ik deze het veiligst / makkelijkst / mooist schoon?
En mijn tweede vraag is ook: welke spullen mag ik niet op mijn velgen kwakken, qua aggressiviteit?
Bad_Mother_Fuckerzaterdag 20 mei 2006 @ 20:11
Hoi, eens kijken of hier iemand het weet...

Ik heb ook een paar leuke velgen met banden gezien voor een mooi prijsje, maar ik kan nergens iets vinden waardoor ik zeker weet of ze onder mijn auto zullen passen of niet. Wie weet of het mogelijk is om velgen met ET 42 en bandenmaat 205/50/15 onder een Suzuki Swift 1.3 GS uit '93 te proppen? ZONDER dat ze aan gaan lopen bedoel ik dan he..

Ik heb geloof ik het hele internet nu al afgezocht en ik weet het nog steeds niet boehoe

Alvast bedankt
Googolplexianzaterdag 20 mei 2006 @ 20:26
quote:
Op zaterdag 20 mei 2006 20:11 schreef Bad_Mother_Fucker het volgende:
Hoi, eens kijken of hier iemand het weet...

Ik heb ook een paar leuke velgen met banden gezien voor een mooi prijsje, maar ik kan nergens iets vinden waardoor ik zeker weet of ze onder mijn auto zullen passen of niet. Wie weet of het mogelijk is om velgen met ET 42 en bandenmaat 205/50/15 onder een Suzuki Swift 1.3 GS uit '93 te proppen? ZONDER dat ze aan gaan lopen bedoel ik dan he..

Ik heb geloof ik het hele internet nu al afgezocht en ik weet het nog steeds niet boehoe

Alvast bedankt
hejje hier wat aan?

http://fznederland.com/Downloads/Pagina1&2.pdf

Weet niet of ze voor auto's doorgaans dezelfde waarden aanhouden door de jaren heen.
Bad_Mother_Fuckerwoensdag 31 mei 2006 @ 00:21
Ehm.. nee niet echt eigenlijk. Maar toch bedankt.
De hele vraag is inmiddels toch ook triviaal geworden aangezien ik dit weekend mijn swift total loss heb gereden Heb nu een Kia Sephia 1.5 GTX uit '98 Misschien passen ze daar wel op
MikeT80woensdag 12 december 2007 @ 20:32
Een heel oud topic, maar eigenlijk best interesant...

Ik snap het steek verhaal niet zo....
Heb een VW bora: 195/65/R15 schijnt steek 5*100 te zijn..

Kan ik daar nu 205/55/R16 steek 5*112 op zetten (velgen van een VW Passat)

Of zit ik echt aan 5*100 vast ???
Repeatwoensdag 12 december 2007 @ 20:47
Ja, dat past niet
Googolplexianwoensdag 12 december 2007 @ 20:52
quote:
Op woensdag 12 december 2007 20:32 schreef MikeGSM het volgende:
Een heel oud topic, maar eigenlijk best interesant...

Ik snap het steek verhaal niet zo....
Heb een VW bora: 195/65/R15 schijnt steek 5*100 te zijn..

Kan ik daar nu 205/55/R16 steek 5*112 op zetten (velgen van een VW Passat)

Of zit ik echt aan 5*100 vast ???
Steek is de diameter van de denkbeeldige cirkel die door de wielbouten loopt.

Steek 4 = 4 bouten, steek 5 = 5 bouten

Steek 5x100 = diameter die door het midden van de 5 wielbouten loopt bedraagt 100 millimeter
Steek 5x112 = diameter die door het midden van de 5 wielbouten loopt bedraagt 112 millimeter (oftewel, de gaten staan verder uit elkaar).

Steek moet exact hetzelfde zijn...zelfs bij de kleinste afwijking (als het al lukt om de velg te monteren) staan de bouten onder extreme spanning / krachten. De kans dat de bouten breken en het wiel eraf vliegt is dan zeer groot.
MikeT80vrijdag 14 december 2007 @ 16:42
quote:
Op woensdag 12 december 2007 20:52 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Steek is de diameter van de denkbeeldige cirkel die door de wielbouten loopt.

Steek 4 = 4 bouten, steek 5 = 5 bouten

Steek 5x100 = diameter die door het midden van de 5 wielbouten loopt bedraagt 100 millimeter
Steek 5x112 = diameter die door het midden van de 5 wielbouten loopt bedraagt 112 millimeter (oftewel, de gaten staan verder uit elkaar).

Steek moet exact hetzelfde zijn...zelfs bij de kleinste afwijking (als het al lukt om de velg te monteren) staan de bouten onder extreme spanning / krachten. De kans dat de bouten breken en het wiel eraf vliegt is dan zeer groot.
Dat is nog eens een duidelijk uitleg.....
Als ik fok niet had

Mike