abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16968662
quote:
Op zaterdag 7 februari 2004 13:10 schreef Djeez het volgende:
Ik heb een Suzuki Swift van 2000, en heb er een set winterbanden bij gekocht. Die gaan er straks weer af, als het weer lente wordt.
Nu wil ik voor die zomerbandjes graag een setje lichtmetaal kopen. Alleen, een Swift heeft standaard 13", wat dus de keuze zeer klein maakt, de meeste velgen beginnen pas vanaf 15". Maarja, dan zal ik ook weer andere, plattere banden moeten kopen. Maar is dat wel verstandig ? Hij is dan zeer kwetsbaar voor stoepranden, wat klote is omdat ik voor de deur altijd moet file parkeren, en zit geregeld te dicht op de stoeprand.
En de Swift heeft ABS, en ik ben bang dat een andere bandenmaat de ABS negatief beinvloedt. Dus, wat moet ik doen ? Gewoon 13" monteren en dezelfde banden behouden ?
Uhh abs word toch echt niet beinvloed door een andere bandenmaat
pi_16968943
quote:
Op zaterdag 7 februari 2004 13:10 schreef Djeez het volgende:
Ik heb een Suzuki Swift van 2000, en heb er een set winterbanden bij gekocht. Die gaan er straks weer af, als het weer lente wordt.
Nu wil ik voor die zomerbandjes graag een setje lichtmetaal kopen. Alleen, een Swift heeft standaard 13", wat dus de keuze zeer klein maakt, de meeste velgen beginnen pas vanaf 15". Maarja, dan zal ik ook weer andere, plattere banden moeten kopen. Maar is dat wel verstandig ? Hij is dan zeer kwetsbaar voor stoepranden, wat klote is omdat ik voor de deur altijd moet file parkeren, en zit geregeld te dicht op de stoeprand.
En de Swift heeft ABS, en ik ben bang dat een andere bandenmaat de ABS negatief beinvloedt. Dus, wat moet ik doen ? Gewoon 13" monteren en dezelfde banden behouden ?
Voor zo ver ik het weet is abs voor het remmen en bestuurd ie dus ook de remmen, niet de banden en aangezien je d'r niet grotere remschijven en andere rem klauwen op gaat zetten, beinvloed dat het dus zeker niet negatief.

Het kan natuurlijk wel zijn, dat je slechte kwaliteit banden d'r op zet, waardoor de remweg weer langer wordt, maar dit komt dan niet door het abs systeem, maar door de banden.

pi_16974249
quote:
Op zaterdag 7 februari 2004 13:10 schreef Djeez het volgende:
INu wil ik voor die zomerbandjes graag een setje lichtmetaal kopen. Alleen, een Swift heeft standaard 13", wat dus de keuze zeer klein maakt, de meeste velgen beginnen pas vanaf 15".
14"is ook wel redelijk courant, bij Borbet bijvoorbeeld is bijna de helft van het gamma ook in 14"leverbaar. Volgens mij is dit tevens de standaard velgmaat van de Swift GTI.

Verder zou je als je bang bent voor beschadegingen een band kunnen kiezen met, zoals Yokohama het noemt, een "rim protector bar", een verdikking op de wang die meer uitsteekt. zie: http://www.yokohamatire.com/TireFeatures.asp?TireID=3# bjvoorbeeld

pi_16974839
quote:
Op zaterdag 7 februari 2004 17:01 schreef Zer0 het volgende:

[..]

"rim protector bar" [...]


ook wel velgbescherming genoemd.
  zaterdag 7 februari 2004 @ 17:58:10 #30
41107 deriopramos
If you can't beat them,
pi_16975912
dus als ik het goed begrijp, stel je hebt 195/65/15, en je wilt naar 18 inch gaan dan kan je het beste niet 225/40/18, maar 215/35/18 nemen ?
Noord , Zuid ,............. Oost, West, ASBEST !!!
pi_16976138
quote:
Op zaterdag 7 februari 2004 17:58 schreef deriopramos het volgende:
dus als ik het goed begrijp, stel je hebt 195/65/15, en je wilt naar 18 inch gaan dan kan je het beste niet 225/40/18, maar 215/35/18 nemen ?
Nee. Bij de laatste verandert je rolomtrek veel meer dan van de eerste, die vrijwel gelijk is aan je referentie.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_17421876
weetje hoe erg ik dit topic ff nodig had
Vanmorgen over een hard scherp iets gereden... Nieuw bandje nodig...
  † In Memoriam † dinsdag 30 maart 2004 @ 13:58:12 #33
25682 2cv
Niet subtiel
pi_18061754
Aangezien ik hier schijnbaar niet (meer) mag posten (bugje?) flikker ik het huier maar neer:

Ik heb wat heen en weer gemaild naar een bedrijf dat gespecialiseerd is in motorfiets aanhangers:
quote:
Geachte meneer/mevrouw,

Voor mijn opleiding werktuigbouwkunde aan de *knip* (mijn school) moet ik een zeer kleine, lichte aanhanger voor achter een auto ontwerpen. Het eigen gewicht plus laadvermogen hiervan is 280 kilo. De aanhanger moet in de werkplaatsen van mijn school te bouwen zijn. In deze werkplaatsen kan ik geen velgen, banden, verlichting en/of aanhangerkoppeling maken, dus die moet ik los kopen.

Om het laadvermogen zo groot mogelijk te houden moet het eigen gewicht van de aanhanger zo laag mogelijk blijven. Daarom vermoed ik dat wielen die onder een aanhanger voor achter een motorfiets gebruikt worden geschikt kunnen zijn. Ik weet echter nog niet of deze wielen een voldoende groot draagvermogen hebben. Elk wiel moet een belasting aan kunnen van 140 kilo bij 120 kilometer per uur. Ik ben op zoek naar kleine, lichte wielen die dat aan kunnen. Indien u die kunt leveren, wilt u mij dan een duidelijke, technische tekening van die wielen en een prijsopgaaf van 2 van die wielen inclusief banden en -indien nodig- binnenbanden toesturen?

Ik hoop spoedig een passend antwoord van u te mogen ontvangen.

Met vriendelijke groet,
*knip* Mijn Naam
Reactie:
quote:
Geachte heer *knip* Naam

De wielen die wij gebruiken zijn de 400 x 8" en 16,5 x 650 x 8" banden
Draagvermogen en snelheid van de banden:

Omschrijving Maat Max. gewicht Max. snelheid Prijs per stuk
Smalle band met velg 400 x 8” 265 kg 130 km/u € 49,00
Brede band met velg 16,5 x 650 x 8” 280 kg 130 km/u € 90,00

Voor meer informatie kunt u ook terecht op de website van de leverancier van onze banden:
www.vlukon.nl

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Schuring Motor & Scooteraanhangers
*knip* Een Naam
Ik snap echter niets van die bandenmaten. Wie weet hoe het zit?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † dinsdag 30 maart 2004 @ 14:01:17 #34
25682 2cv
Niet subtiel
pi_18061818
PC's op school zijn wat maf, daarom heb ik onbedoeld zitten crossposten. Sorry daarvoor.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 30 maart 2004 @ 19:06:33 #35
41107 deriopramos
If you can't beat them,
pi_18068240
wat zou je nou beter kunnen plaatsen? ik weet dat er onder mijn toledo 19 inch kan, maar uitgaand van 18 of 17 inch, wat is nu het beste. Hoor vaak dat je met 18 inch niet meer confortabel rijdt. Ik heb een sportonderstel, maar dan nog ga ik hier aanzienlijk mee achteruit? Verder wat is de meerverbruik bij het van 15 naar 18 inch gaan? Hoe zit het trouwens met die "stoep"randjes bij banden, Zie vaak mooie velgen met schade door stoepen, helpt zo'n rand nog een beetje of niet echt?
Noord , Zuid ,............. Oost, West, ASBEST !!!
  dinsdag 30 maart 2004 @ 21:28:55 #36
46960 StefanP
polemicist
pi_18071494
Het gaat niet om het aantal inches (R) maar om de breedte/hoogte verhouding EN de R. Een 250/45R19 zal zeker geen problemen geven met comfort maar 250/25R19 zeer zeker. Onder jouw toledo zal de verhouding meer richting de laatste gaan dan de eerste en het resultaat is dan ook BONK bij elk rimpeltje in de weg. Meerverbruik zal heel weinig zijn maar houd er rekening mee dat je auto langzamer wordt. En die stoeprandjes helpen echt alleen maar als je heel zwak en bijna evenwijdig de stoep raakt, ze zijn nl. niet dikker dan 3-4 mm. Als je je velgen mooi wil houden, dan parkeer je dus héél erg voorzichtig.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  woensdag 31 maart 2004 @ 17:49:15 #37
41107 deriopramos
If you can't beat them,
pi_18088247
ok dus uitgaand van een 225/40/18 zal niet oncomfortabel worden? Had d8 ik gelezen dat Toyo Proxis zowat de dikste randje had, maar dat zal dan wel verkoperspraatjes zijn geweest wel jammer. Ik werd er trouwens op geattendeerd dat Toyo's veel lawaai maken. Is dit zo en wat zijn zo'n beetje de stilste banden op bovenstaand formaat?
Noord , Zuid ,............. Oost, West, ASBEST !!!
pi_18095415
225/40 zou geen problemen moeten geven met comfort denk ik zelf. Geluidsniveaus weet ik niet maar kijk eens op http://www.reifentest.com/ daar staat geluid info bij.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  † In Memoriam † donderdag 1 april 2004 @ 10:28:03 #39
25682 2cv
Niet subtiel
pi_18102077
quote:
Smalle band met velg 400 x 8”
Brede band met velg 16,5 x 650 x 8”
Wat betekenen die bandenmaten? Het gaat om banden/wielen/velgen die onder een motorfiets-aanhanger thuis horen.

* 2cv heeft het gevoel dat de vorige post over deze bandenmaten niet duidelijk was.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 1 april 2004 @ 10:33:04 #40
41107 deriopramos
If you can't beat them,
pi_18102199
haha, mijn duits is nicht so gut , haha, maar wat ik verstond is dat ze aardig comfortabel zijn, geluid kon ik niet bepaald uithalen.
Noord , Zuid ,............. Oost, West, ASBEST !!!
pi_20343948
heej keek hier op de steekwijzer en vroeg me af wat de naaf was
http://www.fznederland.com/Steekwijzer/Steekwijzer.html
bij mijn auto hoort de ET 41 kan hier gewoon 37 op of staat dat dan voor geen meter?
pi_20344697
Dit is een mooie topic om me vraag te stellen.
Het zit zo me broer heeft een set velgen gekocht namelijk de BMW M5 imitatie voor een 3serie. We hebben die velgen 2ehands kocht en nu begint het lak een beetje los te laten en dat is natuurlijk heel erg vervelend en niet mooi, ik vroeg me gewoon af hoe kan je je velgen het best zelf spuiten...
de lak wat erop zit heet Blackchrome ik weet of dat gemaakt kan morgen of het in een spuitbus bestaat.

ik hoop dat iemand me kan helpen
pi_20344812
laten stralen en dan laten poedercoaten. Geeft het mooiste, en sterkste resultaat.
Kost je misschien een paar tientjes per velg.
pi_20346629
maar is het mogelijk om die velgen zelf te spuiten?. wat ik me ook afvraag is de kleur als iemand die kleur code weet dan zou ik het erg fijn vinden.
  donderdag 1 juli 2004 @ 22:15:34 #45
56074 Kolkie
in a state of trance
pi_20347327
Het meest interessante plaatje doet het niet (die van de ET-waarden dus).

ET-waarde kun je wel iets van afwijken, maar niet vee. Hangt af van de auto hoeveel. Teveel afwijking beinvloed niet zozeer de looks maar wel de rijdbaarheid van je auto! Kan zelfs gevaarlijk worden als je ET iets van 10 afwijkt. Een aantal auto's zijn heel gevoelig voor maatafwijkingen (306-en, slopel crossa's), andera auto's hebben een ET-waarde die heel moeilijk verkrijgbaar is (PIMPreza's).
Life is too short don't stress every day
pi_20348917
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 22:15 schreef Kolkie het volgende:
Het meest interessante plaatje doet het niet (die van de ET-waarden dus).

ET-waarde kun je wel iets van afwijken, maar niet vee. Hangt af van de auto hoeveel. Teveel afwijking beinvloed niet zozeer de looks maar wel de rijdbaarheid van je auto! Kan zelfs gevaarlijk worden als je ET iets van 10 afwijkt. Een aantal auto's zijn heel gevoelig voor maatafwijkingen (306-en, slopel crossa's), andera auto's hebben een ET-waarde die heel moeilijk verkrijgbaar is (PIMPreza's).
Aha in mijn geval wijkt die dus 4mm af (ET Escort=41 en Audi 80=37).
Hoe bedoel je dat het gevaarlijk kan worden als het +/- 10mm afwijkt, ik heb er geen verstand van en die velgen zijn best prijzig
pi_20350275
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 23:09 schreef Hollandia2 het volgende:

[..]

Aha in mijn geval wijkt die dus 4mm af (ET Escort=41 en Audi 80=37).
Hoe bedoel je dat het gevaarlijk kan worden als het +/- 10mm afwijkt, ik heb er geen verstand van en die velgen zijn best prijzig
Als je banden meer naar buiten gaan staan zal het de stabiliteit alleen maar ten goede komen zou je denken. Denk dat hij bedoelt als de banden teveen naar binnen gaan staan. Dan kan je bijv. krijgen dat de band tegen de binnenkant aankomt en schade kan oplopen na verloop van tijd.
  vrijdag 2 juli 2004 @ 02:20:05 #48
46960 StefanP
polemicist
pi_20353173
Velgen zelf spuiten zou ik niet doen, tenzij je ervaring hebt met dat soort dingen. Laten verchromen, poedercoaten door een gespecialiseerd bedrijf of zo kan natuurlijk wel (aanneemende dat het metaal dat ondersteunt).

Het plaatje van de ET, tsja, dat was gehost op Tjabbo's forum. Is Tjabbo nog around?
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  vrijdag 2 juli 2004 @ 14:54:19 #49
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_20362642
quote:
Op vrijdag 2 juli 2004 02:20 schreef StefanP het volgende:
Velgen zelf spuiten zou ik niet doen, tenzij je ervaring hebt met dat soort dingen. Laten verchromen, poedercoaten door een gespecialiseerd bedrijf of zo kan natuurlijk wel (aanneemende dat het metaal dat ondersteunt).

Het plaatje van de ET, tsja, dat was gehost op Tjabbo's forum. Is Tjabbo nog around?
Die zit een paar weekjes in afrika aan de ketting...
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_20393993
StefanP kijk ben vandaag naar een verf winkel geweest en die zegt dat het een moeilijke kleur is ene keer is het beetje chroom andere keer lijkt het donker chroom ofzo tja ik snap het zelf niet eens wat voor kleur het is. Maar zover ik het weet moet dit een Blackchrome kleur zijn het ziet namelijk zo uit die kleur http://www.bmwmax.nl/pagi(...)-04/arjan320i-02.jpg het is een voorbeeld dus niet me vader bmw maar de velgen zijn het zelfde. effe op jou opmerking terug komen als je gaat verchromen en poedercoaten dan krijg je volgens mij een andere effect. kijk zo ziet me vader ze bmw eruit http://www.bmwmax.nl/visitor/bez29/vladimir01.jpg ( maar niet onze foto ) als je vergelijkt dan kan je zien dat de kleur helemaal veranderd is van licht naar donker chroom.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')