quote:Uhh abs word toch echt niet beinvloed door een andere bandenmaat
Op zaterdag 7 februari 2004 13:10 schreef Djeez het volgende:
Ik heb een Suzuki Swift van 2000, en heb er een set winterbanden bij gekocht. Die gaan er straks weer af, als het weer lente wordt.
Nu wil ik voor die zomerbandjes graag een setje lichtmetaal kopen. Alleen, een Swift heeft standaard 13", wat dus de keuze zeer klein maakt, de meeste velgen beginnen pas vanaf 15". Maarja, dan zal ik ook weer andere, plattere banden moeten kopen. Maar is dat wel verstandig ? Hij is dan zeer kwetsbaar voor stoepranden, wat klote is omdat ik voor de deur altijd moet file parkeren, en zit geregeld te dicht op de stoeprand.
En de Swift heeft ABS, en ik ben bang dat een andere bandenmaat de ABS negatief beinvloedt. Dus, wat moet ik doen ? Gewoon 13" monteren en dezelfde banden behouden ?
quote:Voor zo ver ik het weet is abs voor het remmen en bestuurd ie dus ook de remmen, niet de banden en aangezien je d'r niet grotere remschijven en andere rem klauwen op gaat zetten, beinvloed dat het dus zeker niet negatief.
Op zaterdag 7 februari 2004 13:10 schreef Djeez het volgende:
Ik heb een Suzuki Swift van 2000, en heb er een set winterbanden bij gekocht. Die gaan er straks weer af, als het weer lente wordt.
Nu wil ik voor die zomerbandjes graag een setje lichtmetaal kopen. Alleen, een Swift heeft standaard 13", wat dus de keuze zeer klein maakt, de meeste velgen beginnen pas vanaf 15". Maarja, dan zal ik ook weer andere, plattere banden moeten kopen. Maar is dat wel verstandig ? Hij is dan zeer kwetsbaar voor stoepranden, wat klote is omdat ik voor de deur altijd moet file parkeren, en zit geregeld te dicht op de stoeprand.
En de Swift heeft ABS, en ik ben bang dat een andere bandenmaat de ABS negatief beinvloedt. Dus, wat moet ik doen ? Gewoon 13" monteren en dezelfde banden behouden ?
Het kan natuurlijk wel zijn, dat je slechte kwaliteit banden d'r op zet, waardoor de remweg weer langer wordt, maar dit komt dan niet door het abs systeem, maar door de banden.
quote:14"is ook wel redelijk courant, bij Borbet bijvoorbeeld is bijna de helft van het gamma ook in 14"leverbaar. Volgens mij is dit tevens de standaard velgmaat van de Swift GTI.
Op zaterdag 7 februari 2004 13:10 schreef Djeez het volgende:
INu wil ik voor die zomerbandjes graag een setje lichtmetaal kopen. Alleen, een Swift heeft standaard 13", wat dus de keuze zeer klein maakt, de meeste velgen beginnen pas vanaf 15".
Verder zou je als je bang bent voor beschadegingen een band kunnen kiezen met, zoals Yokohama het noemt, een "rim protector bar", een verdikking op de wang die meer uitsteekt. zie: http://www.yokohamatire.com/TireFeatures.asp?TireID=3# bjvoorbeeld
quote:ook wel velgbescherming genoemd.
Op zaterdag 7 februari 2004 17:01 schreef Zer0 het volgende:[..]
"rim protector bar" [...]
quote:Nee. Bij de laatste verandert je rolomtrek veel meer dan van de eerste, die vrijwel gelijk is aan je referentie.
Op zaterdag 7 februari 2004 17:58 schreef deriopramos het volgende:
dus als ik het goed begrijp, stel je hebt 195/65/15, en je wilt naar 18 inch gaan dan kan je het beste niet 225/40/18, maar 215/35/18 nemen ?
Reactie:quote:Geachte meneer/mevrouw,
Voor mijn opleiding werktuigbouwkunde aan de *knip* (mijn school) moet ik een zeer kleine, lichte aanhanger voor achter een auto ontwerpen. Het eigen gewicht plus laadvermogen hiervan is 280 kilo. De aanhanger moet in de werkplaatsen van mijn school te bouwen zijn. In deze werkplaatsen kan ik geen velgen, banden, verlichting en/of aanhangerkoppeling maken, dus die moet ik los kopen.
Om het laadvermogen zo groot mogelijk te houden moet het eigen gewicht van de aanhanger zo laag mogelijk blijven. Daarom vermoed ik dat wielen die onder een aanhanger voor achter een motorfiets gebruikt worden geschikt kunnen zijn. Ik weet echter nog niet of deze wielen een voldoende groot draagvermogen hebben. Elk wiel moet een belasting aan kunnen van 140 kilo bij 120 kilometer per uur. Ik ben op zoek naar kleine, lichte wielen die dat aan kunnen. Indien u die kunt leveren, wilt u mij dan een duidelijke, technische tekening van die wielen en een prijsopgaaf van 2 van die wielen inclusief banden en -indien nodig- binnenbanden toesturen?
Ik hoop spoedig een passend antwoord van u te mogen ontvangen.
Met vriendelijke groet,
*knip* Mijn Naam
Ik snap echter niets van die bandenmaten. Wie weet hoe het zit?quote:Geachte heer *knip* Naam
De wielen die wij gebruiken zijn de 400 x 8" en 16,5 x 650 x 8" banden
Draagvermogen en snelheid van de banden:
Omschrijving Maat Max. gewicht Max. snelheid Prijs per stuk
Smalle band met velg 400 x 8” 265 kg 130 km/u € 49,00
Brede band met velg 16,5 x 650 x 8” 280 kg 130 km/u € 90,00
Voor meer informatie kunt u ook terecht op de website van de leverancier van onze banden:
www.vlukon.nl
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Schuring Motor & Scooteraanhangers
*knip* Een Naam
Wat betekenen die bandenmaten? Het gaat om banden/wielen/velgen die onder een motorfiets-aanhanger thuis horen.quote:Smalle band met velg 400 x 8”
Brede band met velg 16,5 x 650 x 8”
Aha in mijn geval wijkt die dus 4mm af (ET Escort=41 en Audi 80=37).quote:Op donderdag 1 juli 2004 22:15 schreef Kolkie het volgende:
Het meest interessante plaatje doet het niet (die van de ET-waarden dus).
ET-waarde kun je wel iets van afwijken, maar niet vee. Hangt af van de auto hoeveel. Teveel afwijking beinvloed niet zozeer de looks maar wel de rijdbaarheid van je auto! Kan zelfs gevaarlijk worden als je ET iets van 10 afwijkt. Een aantal auto's zijn heel gevoelig voor maatafwijkingen (306-en, slopel crossa's), andera auto's hebben een ET-waarde die heel moeilijk verkrijgbaar is (PIMPreza's).
Als je banden meer naar buiten gaan staan zal het de stabiliteit alleen maar ten goede komen zou je denken. Denk dat hij bedoelt als de banden teveen naar binnen gaan staan. Dan kan je bijv. krijgen dat de band tegen de binnenkant aankomt en schade kan oplopen na verloop van tijd.quote:Op donderdag 1 juli 2004 23:09 schreef Hollandia2 het volgende:
[..]
Aha in mijn geval wijkt die dus 4mm af (ET Escort=41 en Audi 80=37).
Hoe bedoel je dat het gevaarlijk kan worden als het +/- 10mm afwijkt, ik heb er geen verstand van en die velgen zijn best prijzig
Die zit een paar weekjes in afrika aan de ketting...quote:Op vrijdag 2 juli 2004 02:20 schreef StefanP het volgende:
Velgen zelf spuiten zou ik niet doen, tenzij je ervaring hebt met dat soort dingen. Laten verchromen, poedercoaten door een gespecialiseerd bedrijf of zo kan natuurlijk wel (aanneemende dat het metaal dat ondersteunt).
Het plaatje van de ET, tsja, dat was gehost op Tjabbo's forum. Is Tjabbo nog around?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |