Tot mijn grote verbazing reageerden "de dames" erg positief: de ene riep "oh leuk!", een ander "had altijd al zoiets willen zien".
En inderdaad, even later zaten ze met z'n allen te kijken hoe een man een stier vol prikte met speren.
Ik heb direct naar een ander kanaal gezapt en zal niet meer naar Yorin kijken. Ik hoop dat ik wat dat betreft wat medestanders kan krijgen.
Ik vind het niet kunnen dat een omroep mensen naar een stierengevecht stuurt, daar waarschijnlijk voor betaald en zo dit vreselijke volksvermaak in stand houdt!
Ik vind het zelf ook zielig, maar ik kan er ook wel een bepaald soort "schoonheid" in ontdekken, maar ja, ik denk dat ik gewoon teveel Hemingway heb gelezen
Ben iig benieuwd hoe lang je het volhoudt om niet naar Yorin te kijken
Kan HMG niet gewoon opgedoekt worden ? En de publieke zenders ook gelijk... Lang leve SBS6/NET5/Vacht!
quote:Ik ben ook niet voor dit soort tradities, maar om nou gelijk een tv verbod voor Yorin uit te roepen vind ik wel een beetje ver gaan. Yorin heeft toch ook best leuke programmas? Je zou wel een statement kunnen maken door niet naar ticket to love te gaan kijken, dan vallen de kijkcijfers tegen en gooit Yorin het er wel af.
Op dinsdag 03 juli 2001 12:32 schreef HH het volgende:Ik heb direct naar een ander kanaal gezapt en zal niet meer naar Yorin kijken. Ik hoop dat ik wat dat betreft wat medestanders kan krijgen.
Ik kijk toch niet naar Ticket to Love
quote:Ik pleit ook voor een uitzondering voor friends, dat is de enigste keer dat ik bewust voor Yorin kies.
Op dinsdag 03 juli 2001 12:41 schreef VlasBaard het volgende:
Ik keek toch al niet naar Yorin (behalve Friends... mag dat ter uitzondering ?) dus ik denk dat ik me daar wel aan kan houden verder.. Doe ik er ook gelijk gratis RTL 4 & 5 bij.
quote:Ik eet wel vlees. Vlees eten is natuurlijk, de ene helft van de natuur eet de andere helft op. Zo gaat dat al zo lang we bestaan.
Op dinsdag 03 juli 2001 12:35 schreef Vivi het volgende:
Het is wel onderdeel van de cultuur daar, Jij eet zeker ook geen vlees?
Natuurlijk gebeuren er in de vlees verwerkende industrie ook vreselijke dingen. En ik hoop door als het kan biovlees te kopen daar niet aan mee te werken.
Maar om dieren zo te treiteren puur voor de lol, daar kan ik niet tegen. We zouden toch inmiddels beschaafder moeten zijn.
En daarnaast zijn vrouwen besnijdenissen ook onderdeel van sommige culturen, dat moeten we toch ook niet in stand houden?
quote:Ja, maar waarom moet dat nou ten koste van die stier gaan? Kijk dan naar boksen ofzo.
Ik vind het zelf ook zielig, maar ik kan er ook wel een bepaald soort "schoonheid" in ontdekken, maar ja, ik denk dat ik gewoon teveel Hemingway heb gelezen
quote:Ik kijk toch al zelden tv, dus dat is niet zo'n probleem.
Mijn statement is niet zozeer richting Yorin, dan zou ik hen daarop aanspreken, maar meer naar de mensen die er naar kijken en denken: "oh een stieren gevecht." en verder niets.
Als er naar gekeken wordt, wordt het uitgezonden. Wij bepalen dus wat er uitgezonden wordt.
quote:Klopt, en de reacties van de kandidates vallen me in dat kader dus wel tegen..
Op dinsdag 03 juli 2001 12:53 schreef HH het volgende:
Zolang Friends nog herhalingen zijn, kan je dat toch ook wel missen?Mijn statement is niet zozeer richting Yorin, dan zou ik hen daarop aanspreken, maar meer naar de mensen die er naar kijken en denken: "oh een stieren gevecht." en verder niets.
Als er naar gekeken wordt, wordt het uitgezonden. Wij bepalen dus wat er uitgezonden wordt.
quote:Zal voor mij niet moeilijk zijn, ik kijk toch al nooit naar Urine, allemaal grote bagger. En Friends heb ik na ong. 6000 afleveringen nu ook wel gezien.
Op dinsdag 03 juli 2001 12:32 schreef HH het volgende:Ik heb direct naar een ander kanaal gezapt en zal niet meer naar Yorin kijken. Ik hoop dat ik wat dat betreft wat medestanders kan krijgen.
waar zitten die mensen met hun hoofd, vast achter een fles 'Corona'
Het is een ronduit domme actie van de makers van het programma (en van die wijven, maar eerlijk is eerlijk: je bent natuurlijk al niet zo snugger als je met zo'n dom programma meedoet).
Om Yorin te gaan boycotten, tsja. Je bereikt er niets mee.
Over stierenvechten: ja, het is een traditie. Maar het is een walgelijke traditie. Niks mooi gevecht tussen mens en dier (wat trouwens sowieso al nooit mooi is).
Pezen en spieren van een stier worden voor het gevecht al doorgesneden, waardoor hij een groot deel van zijn kracht al kwijt is. Om het niet te hebben over de flinke pijn die het beest lijdt...
Tijdens het 'gevecht' zijn er nog picadors die het beest extra kwellen door er speren in te prikken.
En ALS dat beest dan eens een keer zo'n vent op de hoorns neemt is het een monster en wordt het alsnog afgemaakt (hoezo, hij had toch gewonnen?).
Stierenvechten is walgelijk. Punt.
V.
[Dit bericht is gewijzigd door Verbal op 03-07-2001 15:45]
quote:Vanaf het begin van de naamsverandering. Nog nooit naar gekeken, het kán dus wel.
Op dinsdag 03 juli 2001 12:35 schreef Vivi het volgende:
quote:Dat vind ik dus het allerkwalijkste eraan. Als je dat beest dan ook een gelijke kans geeft, dan wordt het volgens mij veel leuker om naar te kijken. Zie je er ook wat meer van die akelige ventjes die op de horens genomen worden. Want een stier die niet van te voren bewerkt is komt veel sneller door de bocht..
Op dinsdag 03 juli 2001 14:53 schreef Verbal het volgende:
Pezen en spieren van een stier worden voor het gevecht al doorgesneden, waardoor hij een groot deel van zijn kracht al kwijt is.
Irene-tje prik!
quote:Humor!
Op dinsdag 03 juli 2001 15:58 schreef Elbutre het volgende:
Had die stierenvechter zijn speren niet op Irene kunnen richten! Dat vind ik nou wel een mooie sport!Irene-tje prik!
Tja, delicaat punt. Ze hebben het in ieder geval niet opgehemeld en niemand verplicht erheen te gaan, de dames mochtten gaan, hoefde niet.
Daarbij hebben ze het vrij nuchter in beeld gebracht met wel een sterke nadruk op de twee dames die het niet leuk vonden, in ieder geval niet opgehemeld!
En daarbij genomen dat het een HELAAS nog steeds een cultuur is in Spanje en Mexico hoort het eigenlijk wel bij het programma!
Ik vind het hartstikke amusant om naar stierengevechten te kijken.. tis gewoon een traditie..
quote:Tsja... je hoeft ze niet alledrie op een rijtje te hebben natuurlijk
Op woensdag 04 juli 2001 00:27 schreef Qarinx het volgende:
tjah wat is er mis met stierenvechten, het hoort bij het land, dus waarom zou het niet als een cultureel onderdeel uitgezonden mogen worden..??Ik vind het hartstikke amusant om naar stierengevechten te kijken.. tis gewoon een traditie..
V.
quote:Ik heb ze perfect op een rijtje..word een beetje moe van de hypocrisie van de meeste nederlanders.. want als jullie dierenmishandeling zo zielig vinden, waarom eten jullie überhaupt nog vlees..??
Op woensdag 04 juli 2001 00:39 schreef Verbal het volgende:[..]
Tsja... je hoeft ze niet alledrie op een rijtje te hebben natuurlijk
V.
quote:Vlees eten is iets heel anders dan genieten van blatante dierenmishandeling.
Op woensdag 04 juli 2001 00:47 schreef Qarinx het volgende:[..]
Ik heb ze perfect op een rijtje..word een beetje moe van de hypocrisie van de meeste nederlanders.. want als jullie dierenmishandeling zo zielig vinden, waarom eten jullie überhaupt nog vlees..??
Maar goed, vier er feest mee, zou ik zeggen.
Doe nog effe een excursietje nertsenfarm voor de lol,
Lachen joh
V.
quote:Hmm verbal niet echt nette reactie he?
Op woensdag 04 juli 2001 00:39 schreef Verbal het volgende:[..]
Tsja... je hoeft ze niet alledrie op een rijtje te hebben natuurlijk
V.
quote:Pffft, noem je DIT persoonlijk worden? Hahahahaha
Op woensdag 04 juli 2001 01:01 schreef ToBe het volgende:[..]
Hmm verbal niet echt nette reactie he?
Kan me herinneren dat je ergens anders schreef dat je pas persoonlijk ging worden op het moment dat anderen dat naar jou toe deden.
Ik maak mijn mening duidelijk. Iemand mag zich dan aangesproken voelen of niet.
Maarreh, had JIJ nog een ontopic-mening, of kwam je alleen effe olie op het vuur smijten?
V.
quote:Eerst dan maar ff me mening:
Op woensdag 04 juli 2001 01:07 schreef Verbal het volgende:[..]
Pffft, noem je DIT persoonlijk worden? Hahahahaha
Maarreh, had JIJ nog een ontopic-mening, of kwam je alleen effe olie op het vuur smijten?
V.
<snip stukje wat nog wat commentaar op Verbal gaf, gezien zijn vorige reply op mij is het toch niet nuttig om hier neer te zetten en zou alleen maar voor offtopic geneuzel zorgen>
quote:Als je het erover wilt hebben: verbal@fokzine.net of icq35725715 (maar ik ga nu naar bed)
Op woensdag 04 juli 2001 01:19 schreef ToBe het volgende:
V.
quote:Oftewel, zoals sommige mods dat graag betitelen: flamen.
Op woensdag 04 juli 2001 01:07 schreef Verbal het volgende:[..]
Pffft, noem je DIT persoonlijk worden? Hahahahaha
quote:tsssk
Op woensdag 04 juli 2001 01:22 schreef aa het volgende:[..]
Oftewel, zoals sommige mods dat graag betitelen: flamen.
jongens... ga lekker effe hier verder dan of zo...
aa, je ONtopic bijdrage is ook van harte welkom.
V.
quote:tnx Verbal
Op woensdag 04 juli 2001 01:25 schreef Verbal het volgende:aa, je ONtopic bijdrage is ook van harte welkom.
V.
Ik heb er geen moeite mee dat zoiets als stierenvechten wordt uitgezonden. Het is wat Qarinx al zegt, in sommige landen een belangrijk onderdeel van het cultuur. De daarbij eeuwig veroordelende houding die in Nederland naar mijn mening vaak heerst moet daar geen verandering in brengen.
Dieren staan gewoon niet gelijk aan de mens, daarom vind ik niet dat je zo emotioneel moet worden als dieren het fysiek zwaar te verduren krijgen door de mens. Dat is onderdeel van de natuur, de ene groep wezens heerst over de anderen, etc. Ik neem aan dat bijna iedereen weleens een vlieg of een mug doodmept, is dat dan minder erg als stierenvechten? Omdat het dier onmiddelijk overlijdt? Ik heb er zo mijn twijfels over.
quote:Eeeh het vlees van de stier na zijn dood..wordt aan gevangenissen en dergelijke verkocht hoor.. tis dus ook voor consumptie..huid wordt als leer gebruikt en zelfs de ballen worden gebruikt om soep van te maken.
Op woensdag 04 juli 2001 01:19 schreef ToBe het volgende:
Beesten die opgroeien om opgegeten te worden lijden ook onnodig, maar die worden niet puur en alleen voor vermaak afgemaakt, maar voor consumptie. Daar zit imho het grote verschil
quote:is normaal reageren ook nog een optie bij je?
Op woensdag 04 juli 2001 01:25 schreef Verbal het volgende:[..]
tsssk
jongens... ga lekker effe hier verder dan of zo...
aa, je ONtopic bijdrage is ook van harte welkom.
V.
Verschillende mensen, verschillende meningen.
Ok nu weer ONtopic
quote:In het genieten van het lijden van het dier... Het rekken ervan.
Op woensdag 04 juli 2001 01:35 schreef Qarinx het volgende:
..dus waar zat het verschil..?
Overigens moef ik 'm even, want de discussie over stierenvechten is inmiddels centraler komen te staan en dat heeft weer minder met tv te maken
V.
quote:de zware mishandeling
Op woensdag 04 juli 2001 01:35 schreef Qarinx het volgende:
quote:oeps weer wat geleerd. Wist dit niet.
Op woensdag 04 juli 2001 01:35 schreef Qarinx het volgende:[..]
Eeeh het vlees van de stier na zijn dood..wordt aan gevangenissen en dergelijke verkocht hoor.. tis dus ook voor consumptie..huid wordt als leer gebruikt en zelfs de ballen worden gebruikt om soep van te maken.
Maar goed. De dieren worden altijd nog imho dieronvriendelijker afgemaakt dan dat consumptie dieren afgemaakt worden.
quote:35725715
Op woensdag 04 juli 2001 01:41 schreef ToBe het volgende:[..]
is normaal reageren ook nog een optie bij je?
V.
quote:Ach kom op zeg..beesten die vetgemest worden speciaal voor de slacht (dus consumptie) die ondergaan ook een lange lijdensweg...kippen die in een legbatterij worden gestouwd..ook niet zielig natuurlijk..dat is toch ook allemaal pure dierenmishandeling..
Op woensdag 04 juli 2001 01:41 schreef Verbal het volgende:[..]
In het genieten van het lijden van het dier... Het rekken ervan.
quote:Waarom wordt er automatisch aangenomen dat mensen die vlees eten kistkalveren vreten en legbatterij-eieren nuttigen?
Op woensdag 04 juli 2001 01:44 schreef Qarinx het volgende:[..]
Ach kom op zeg..beesten die vetgemest worden speciaal voor de slacht (dus consumptie) die ondergaan ook een lange lijdensweg...kippen die in een legbatterij worden gestouwd..ook niet zielig natuurlijk..dat is toch ook allemaal pure dierenmishandeling..
Of dat wel acceptabel zouden vinden?
Tell me...
V.
quote:het leven voorafgaand is perfect hoor...ze worden onderhouden als de beste zodat ze mooi gezond zijn voor de gevechten.. alleen dat half uurtje dat ze in de arena zijn is iets minder prettig...
Op woensdag 04 juli 2001 01:42 schreef waspman het volgende:[..]
de zware mishandeling
maar goed... als de stier de toreador tussen z'n hoorns neemt is natuurlijk ook geweldig leedvermaak
quote:Wat een understatement
Op woensdag 04 juli 2001 01:47 schreef Qarinx het volgende:
alleen dat half uurtje dat ze in de arena zijn is iets minder prettig...
V.
quote:Als ze dan die stier gewoon even doodmaken en naar de gevangenis sturen. Gaat de rest lekker een half uurtje naar Yorin kijken want dat is toch al bijna cultuur.
Op woensdag 04 juli 2001 01:47 schreef Qarinx het volgende:[..]
het leven voorafgaand is perfect hoor...ze worden onderhouden als de beste zodat ze mooi gezond zijn voor de gevechten.. alleen dat half uurtje dat ze in de arena zijn is iets minder prettig...
maar goed... als de stier de toreador tussen z'n hoorns neemt is natuurlijk ook geweldig leedvermaak
En inderdaad, stierenvechten is walgelijk en de redenen daarvoor zijn al wel genoemd. Dat Yorin het uitzendt vind ik ook walgelijk. Cultuur of niet
quote:En waarom niet uitzenden.. das toch je ogen sluiten voor de realiteit..?!!
Op woensdag 04 juli 2001 01:55 schreef Lodi het volgende:En inderdaad, stierenvechten is walgelijk en de redenen daarvoor zijn al wel genoemd. Dat Yorin het uitzendt vind ik ook walgelijk. Cultuur of niet
quote:Lijkt me niet. Ik weet toch van het bestaan. Ik hoef toch niet te gaan kijken om nog eens te zien waarom ik het walgelijk vind. Zeker niet met het enthousiaste commentaar dat er ongetwijfeld bij zat.
Op woensdag 04 juli 2001 01:58 schreef Qarinx het volgende:[..]
En waarom niet uitzenden.. das toch je ogen sluiten voor de realiteit..?!!
quote:Jah maar er zijn ook zoveel dingen die je nog niet kent... en waar het op neer komt is dat jullie alle tradities, culturele verschijnselen die niet overeenkomen met de onze en die enigszins shockerend over zouden kunnen komen niet aan het nederlandse publiek willen tonen.. zoveel mogelijk op de achtergrond willen houden..
Op woensdag 04 juli 2001 02:06 schreef Lodi het volgende:[..]
Lijkt me niet. Ik weet toch van het bestaan. Ik hoef toch niet te gaan kijken om nog eens te zien waarom ik het walgelijk vind. Zeker niet met het enthousiaste commentaar dat er ongetwijfeld bij zat.
de "wat niet weet, wat niet deert" instelling..
[Dit bericht is gewijzigd door Qarinx op 04-07-2001 02:21]
Als de Spaanse bevolking al tegen is, voor wie wordt deze wrede traditie dan nog in stand gehouden, vraag ik mezelf af...
quote:Je ooit afgevraagd hoeveel mensen vanuit alle plekken op deze aardkloot jaarlijks naar Pamplona afreizen om San Fermin mee te mogen maken..??
Op woensdag 04 juli 2001 02:26 schreef Meaghan het volgende:Als de Spaanse bevolking al tegen is, voor wie wordt deze wrede traditie dan nog in stand gehouden, vraag ik mezelf af...
quote:Eens zullen deze mensen zich dit tripje kunnen besparen, want de weerstand tegen het stierenvechten zal alleen maar toenemen, het is immers een ouderwetse traditie en het is vaak zo dat deze uiteindelijk toch verdwijnen, zoals in andere landen al het geval is (New Mexico, Canarische Eilanden, Panama, Dominicaanse Republiek en Bolivia).
Op woensdag 04 juli 2001 02:34 schreef Qarinx het volgende:[..]
Je ooit afgevraagd hoeveel mensen vanuit alle plekken op deze aardkloot jaarlijks naar Pamplona afreizen om San Fermin mee te mogen maken..??
Vooral het feit dat er onder steeds meer jongeren geen tot weinig animo te vinden is, zal ervoor zorgen dat het stierenvechten een onzekere toekomst heeft.
Maar waarom voor de lol een dier zo treiteren? Er zijn toch ook andere dingen die wel leuk zijn en bij de cultuur horen. Laat die stier dan met rust.
quote:Och als je geen grenzen trekt omdat het toch bij de cultuur hoort, zijn er wel meer gebruiken die we vooral in stand moeten houden en uitzenden, zoals bv vrouwenbesnijdenissen.
tjah wat is er mis met stierenvechten, het hoort bij het land, dus waarom zou het niet als een cultureel onderdeel uitgezonden mogen worden..??
Daarnaast zijn er natuurlijk nog verschillende manieren om iets te brengen op tv. Je kan als journalist een objectief verslag maken. Of je kan het in een reality soap stoppen als Ticket to Love.
Scharrelvlees? Dieren vermoorden? .... wees blij dat je inderdaad in staat bent vlees te kopen, en dat je het niet zelf hoeft te vangen en ontleden. Wees blij dat je een koelkast en een vrieskist hebt (die lekker milieu-onvriendelijk is) waarin je dat vlees kunt bewaren totdat jij zin hebt om dat vlees op te eten.
Als je niet tevreden bent over de manier waarop een stier geslacht word in een arena 'onder het oog van duizenden gelukkige mensen'... ga dan maar eens in een koeien-, paarden- of kippenslachterij kijken, dan ben je ook nog eens blij voor die stier dat ie zo'n waardige dood krijgt.
Ow, en over die tv.... je hoeft niet te kijken.
quote:'waardige dood'
Op woensdag 04 juli 2001 09:27 schreef MrWilliams het volgende:
ben je ook nog eens blij voor die stier dat ie zo'n waardige dood krijgt.
Hmmmmmmm, zoek het woord waardig eens op in een woordenboek?
V.
Ten eerste kan je scharrelvlees eten waar ik dan van uit ga dat het wel op een fatsoenlijke manier geslacht is.
Ten tweede maken we ons wel druk over zinloos geweld terwijl er overal in de wereld oorlog is en andere vreselijke dingen gebeuren. Waarom maakt die ene jongen of dat ene meisje dat minder in elkaar geschopt wordt wel uit, en boeit die ene stier meer of minder blijkbaar niet??
Plezier beleven aan andermans pijn is niet menselijk (en als mens zijnde, hopen wij toch ook allemaal menselijk te zijn, toch?)
Dat gezeur over dat een dier simpelweg niet gelijk is aan de mens, en dat het daarom niet erg is als een dier het 'fysiek zwaar te verduren heeft' door toedoen van de mens, is natuurlijk onzin.
In de prehistorie gingen mensen ook niet met hun eten spelen. Dieren fokken om te eten is wel natuurlijk, over of de manier waarop dat gebeurt wel dierwaardig is zijn de meningen nogal verdeeld.
Om dezelfde reden ben ik ook tegen het laten dansen van beren (Turkije, Tunesie) / dat de katten en honden nog moeten leven als ze geserveerd worden (China) / het jaarlijkse geitgooien in Spanje / stierkalf verdrinken (Spanje) / ezeltje zitten (Spanje) / elk jaar 1 stier per dorp een dag of 4 treiteren (steken met messen, ogen uitsnijden, brandende fakkels op m gooien) vervolgens aan stukken snijden en verdelen onder de bevolking (zogenaamd om de boze geesten te verdrijven voor het komende jaar, Spanje)
Dieren doden is niet altijd even erg, maar dieren onnodig laten lijden wel. en op het moment dat wij daar dan ook nog eens plezier aan beleven, mogen we toch wel even bij onszelf nagaan in hoeverre wij nog mens en menselijk zijn.....
vind ik.
quote:Da's de Nederlandse cultuur.
Op woensdag 04 juli 2001 09:49 schreef HH het volgende:
Waarom maakt die ene jongen of dat ene meisje dat minder in elkaar geschopt wordt wel uit, en boeit die ene stier meer of minder blijkbaar niet??
Nieuw programmaconcept voor Yorin: Zinloos Geweldig
Trekt vast kijkers
V.
quote:Daarom zijn alle commerciele vechtsporten er natuurlijk? (boxen, karate, cage-fighten, wrestling, etc. etc.)
Op woensdag 04 juli 2001 09:57 schreef Beebie het volgende:
...[knip]...Plezier beleven aan andermans pijn is niet menselijk (en als mens zijnde, hopen wij toch ook allemaal menselijk te zijn, toch?)
...[knip]...
Vind ik een beetje naieve opstelling.
Over het leed wat wij dieren aandoen (buiten de consumptie om, dus het doden en verminken voor plezier) heb je helemaal gelijk.
quote:excuse me? Waar in een slachthuis de electrocutie van een koe 5x mislukt, steekt de toreador de stier met een steek door de rug / het hart waardoor hij meteen doodgaat. Wat is waardiger? Een klungelige slachter of een professionele toreador?
Op woensdag 04 juli 2001 09:36 schreef Verbal het volgende:[..]
'waardige dood'
Hmmmmmmm, zoek het woord waardig eens op in een woordenboek?
V.
quote:1. Omdat het vlees van een stier uit de arena ook voor consumptie gebruikt wordt,
Op woensdag 04 juli 2001 09:49 schreef HH het volgende:
Waarom wordt stierenvechten hier steeds goed gepraat met het argument dat in de vlees verwerkende industrie ook vreselijke dingen gebeuren??Ten eerste kan je scharrelvlees eten waar ik dan van uit ga dat het wel op een fatsoenlijke manier geslacht is.
quote:Geen van beide is waardig.
Op woensdag 04 juli 2001 10:14 schreef MrWilliams het volgende:[..]
excuse me? Waar in een slachthuis de electrocutie van een koe 5x mislukt, steekt de toreador de stier met een steek door de rug / het hart waardoor hij meteen doodgaat. Wat is waardiger? Een klungelige slachter of een professionele toreador?
Waarom de toreador ineens een toonbeeld van professionaliteit is een een slager automatisch een klungel, ontgaat me trouwens.
Daarnaast steekt de toreador niet 'vakkundig' in het hart... het beest wordt aan alle kanten ingesneden om het te verzwakken, en daarna probeert de toreador de boel zo lang mogelijk te rekken.
Pffffffft
V.
Ga je eerst maar eens laten informeren en kom dan maar terug, dan praten we verder.
quote:Exactly
Op woensdag 04 juli 2001 10:37 schreef MrWilliams het volgende:
.
Ga je eerst maar eens laten informeren en kom dan maar terug, dan praten we verder.
Dus die toreador probeert het spelletje zo lang mogelijk vol te houden, sowieso langer dan nodig is om het beest te doden voor consumptie.
Leg mij trouwens even uit wat ik verkeerd zie, want ik heb nog nooit een stierengevecht bijgewoond.
quote:Bron: World Sociëty for the Protection of Animals
In Spanje worden jaarlijks 35.000 stieren gedood bij stierengevechten.Ook in Portugal en Zuid-Frankrijk komt stierenvechten voor; hier vinden nog eens een paar duizend stieren de dood. Buiten Europa vinden stierengevechten plaats in Midden en Zuid-Amerika.
Een stierengevecht duurt ca. 20 minuten:
Eerst wordt de stier uitgeput door de bewegingen met de rode lap. Dan worden zijn nekspieren zwaar beschadigd door er een centimetersdikke ijzeren lans in te steken tot ongeveer 15 centimeter diep.
Dit gebeurt door de picador die, te paard gezeten, met zijn volle gewicht op de lans gaat hangenDaarna worden 6 banderillas in de stierennek gestoken. Banderillas zijn de vrolijk gekleurde stokken, die een meter lang zijn en waaraan vlijmscherpe, ijzeren weerhaken zitten.
Uiteindelijk maakt de matador het karwei af door een zwaard tussen de ruggewervels door tot in het hart te steken. Als dit lukt is de stier direct dood, maar meestal blijft het zwaard in de longen steken, waardoor het dier in zijn eigen bloed verdrinkt.
Als afsluiting worden met een dolk de ruggemergzenuwen doorgesneden, waarna de dode en verminkte stier de arena wordt uitgesleept.
Per gevecht worden er meestal 6 stieren gebruikt, die vrijwel de gehele periode vreselijk bloeden en daardoor liters bloed kwijtraken.
De bij een stierengevecht gebruikte paarden lopen regelmatig letsel op door de hoorn van de stier.
Als de flanken van een paard worden opengereten, naait men het dier vaak zonder verdoving dicht voor het volgende gevecht. De stembanden zijn doorgesneden, zodat de paarden geen ijselijke kreten kunnen slaken in de arena. Dit is namelijk niet leuk voor het publiek.Ook voor het gevecht worden de stieren al afgemat. Dit gebeurt om de matador bijna 100% kans te geven het gevecht te winnen. Zo worden stieren soms met zandzakken op de nieren geslagen; door de inwendige bloedingen betreedt de stier dan al ernstig verzwakt de arena, terwijl dit niet zichtbaar is voor het publiek.
Ook krijgen ze soms handenvol zout te eten en geen drinken; dit veroorzaakt enrstige diarree en verzwakt de stier. Een stier die een uitgebluste indruk maakt, wordt soms met elektrische stroomstoten in de testikels opgepept. Verder wordt de punt van de hoorns soms afgezaagd, tot bloedens toe, waardoor de stier het 'richtinggevoel' hierover kwijt is. Het opsluiten van een stier in een donkere, schuingeplaatste kist behoort ook tot de vormen van uitputting vooraf; een stier wil van nature horizontaal staan en krabbelt in de kist uur na uur tevergeefs om deze stand te bereiken.
STIERENVECHTLANDEN
De meest mensen kennen het stierenvechten alleen van Spanje. Helaas zijn er meer landen waar het plaatsvindt. Hieronder hebben we dit voor u op een rijtje gezet. De belangrijkste conclusie is dat ongeveer 90% van alle landen ter wereld helemaal geen stierengevechten kennen!
En ik heb dus ook een keer een documentaire gezien waar dat snijden vooraf gebeurde.
Maar een waardige dood, hoor
V.
quote:Dat vind ik dus wel ziek... (maar dat kan ik dus niet uitleggen denk ik)
En ik heb dus ook een keer een documentaire gezien waar dat snijden vooraf gebeurde.
Heb je het ooit echt gezien Mr. V?
quote:In die docu, waar met een geheime camera's opnames werden gemaakt, ja.
Op woensdag 04 juli 2001 11:01 schreef MrWilliams het volgende:
Nee, ik ben nog nooit naar een stierengevecht wezen kijken.
Gaat ook niet gebeuren.
V.
quote:Sorry, dat bedoelde ik ook. Vechtsporten als: mens tegen mens, daar ben ik het prima mee eens. Die mensen kiezen er zelf voor om bijv. te gaan boksen. Wat ik dus bedoelde met het plezier beleven aan andermans pijn, is dat ik dat niet rechtvaardig vind als het een dier betreft omdat een dier er niet voor kan kiezen om wel of niet te gaan vechten. En omdat bij het 'o zo eerlijke stierenvechten', de mens van tevoren allang gezorgd heeft dat de stier echt absoluut never nooit niet kan winnen. Dat vind ik FOUT!!!
Op woensdag 04 juli 2001 10:12 schreef MrWilliams het volgende:[..]
Daarom zijn alle commerciele vechtsporten er natuurlijk? (boxen, karate, cage-fighten, wrestling, etc. etc.)
Vind ik een beetje naieve opstelling.
Over het leed wat wij dieren aandoen (buiten de consumptie om, dus het doden en verminken voor plezier) heb je helemaal gelijk.
Iedereen die hiervoor nog van mening was dat de stier een eerlijke kans krijgt moet maar eens een anti-stierenvechtensite opzoeken. Daar kun je alles lezen over wat er aan zo'n gevecht vooraf gaat. Kijk dus een beetje uit met heel hard roepen hoe eerlijk het wel niet is en dat de toreador 'hardstikke professioneel' is, voordat je weet hoe het echt zit.
Dat van die zandzakken op de nieren is trouwens erg geniepig: er is niets te zien aan de stier, maar hij heeft wel inwendige bloedingen.
Geen drinken, wel een paar handjes zout ---> agressie, kriebels; godver, ik heb dorst!!!!
Gruwels....
quote:ehm, you lost me on that one...
enne ufo's bestaan! Types buitenaardse wezens
quote:Ik niet in elk geval, kan je me misschien uitleggen wat het verschil is met het verhaal hierboven van World Sociëty for the Protection of Animals en de werkelijkheid zoals jij die ziet?
quote:Erg zwakke manier om toe te geven dat je uitgelult bent.
Op woensdag 04 juli 2001 11:01 schreef MrWilliams het volgende:
Ik kan ook lezen V. Daarbij is Bonsai Kitten ook een gruwel, dat onrecht enne ufo's bestaan! Types buitenaardse wezens
En in het algemeen, ik op stierengevechten, laffe dierenmishandeling.
En rot op met je 'het is cultuur' argument, alsof cultuur als verheiligd. Bloedwraak is onder sommige mensen ook cultuur, dus dat moet ook maar getolereerd worden?
Reden om er nog wat dieper in te duiken iig.
tong heeft dit nog nooit van dichtbij mogen aanschouwen, heb er wel een mening over.
quote:Helaas HH, na even goed lezen concludeer je dat ik nog nooit bij een ufo ben geweest en dus wel bij een stierengevecht. Ik kan dus wel zeggen dat ik het stierenvechten van een heel andere optiek heb meegemaakt als dat jullie dat gedaan hebben.
Op woensdag 04 juli 2001 13:57 schreef HH het volgende:
MrW.> Moeten we hieruit concluderen dat je zelf ook nooit een echt stierengevecht hebt gezien? En volgens je eigen woorden dus niet weet waar je het over hebt?
quote:Mooi, dan ben jij dus iemand die mij kan uitleggen wat er nou zo leuk en mooi aan is. Op die manier hoef ik om me beter te informeren niet mee te werken aan nog zo'n onnodige slachting.
Op woensdag 04 juli 2001 14:05 schreef MrWilliams het volgende:[..]
Helaas HH, na even goed lezen concludeer je dat ik nog nooit bij een ufo ben geweest en dus wel bij een stierengevecht. Ik kan dus wel zeggen dat ik het stierenvechten van een heel andere optiek heb meegemaakt als dat jullie dat gedaan hebben.
Zoals ik in mijn vorige post ook al schreef heb ik misschien de 'verkeerde' docu's over stierengevechten gezien.
quote:Weet je wat verboden zou moeten worden.. het traditionele vissen hier in nederland.. urenlang aan de oever van een sloot zitten, turend naar het water, wachtend totdat er een onschuldig visje in je haakje bijt en je vol enthousiasme het visje, bengelend aan een haakje enkele meters de lucht in kan hijsen...
Op dinsdag 03 juli 2001 12:45 schreef RB-tje het volgende:
ik vind stierenvechterij geen sport, het is laagste der laagste dingen die je maar kunt verzinnen. Zou verboden moeten worden
maar goed, tis een typisch nederlands gebruik, dus geen haan die er naar kraait.. maar dit is pure dierenmishandeling..want het visje wordt vervolgens weer het water in geflikkerd met een misschien wel fatale wond en gewoonweg aan zijn lot overgelaten...de visser gaat naar huis en heeft volop genoten van zijn dagje vissen... en waarom knaagt het geweten in dit geval niet..?? Hoeft men zich niet te bekommeren om een visje dat voor amusement verwondt wordt?? (en vissen als sport valt dus onder geen enkele voorwaarde onder consumptie)...
Een stier wordt in ieder geval uit zijn lijden verlost...dat kan je van de vis niet zeggen... waarom wordt dit soort van dierenmishandeling dan wel maatschappelijk geaccepteerd..??
quote:Niet door mij...
Op donderdag 05 juli 2001 00:53 schreef Qarinx het volgende:
waarom wordt dit soort van dierenmishandeling dan wel maatschappelijk geaccepteerd..??
V.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |