Pag. 510
wereldprimeur
JAN MOONS KEEPTE MET EEN OORTELEFOON
Jan Moons heeft tegen Club Brugge voor een wereldprimeur gezorgd. De doelman van RC Genk stond tussen de palen met een piepklein oortelefoontje.
Via dat oortje ontving hij richtlijnen van keeperstrainer Guy Martens die in de dug-out zat. Genk experimenteerde er tijdens de oefenstage al mee.
"Ik stond vaak voor joker", zegt trainer Sef Vergoossen in Het Belang
van Limburg. "De jongens hoorden me niet. En dan is het moeilijk coachen." Moons beschikte zelf niet over een microfoontje. Hij kon niet communiceren met de bank, enkel richtlijnen krijgen.
Pag. 511
FIFA: "EEN OORTJE IS VERBODEN"
Is een oortje verboden in het voetbal? "Nee", zegt de Genkse trainer Sef Vergoossen. "In de reglementen was niets terug te vinden over het oortje. De match met 0-5 verliezen? Ben je gek?"
Bij de wereldvoetbalbond Fifa zijn ze niet helemaal zeker, "Er bestaan geen specifieke regels over het gebruik van oortelefoons", zegt een woordvoerder in Het Belang van Limburg.
De Fifa wijst wel op het reglement dat de veiligheid van de spelers gewaarborgd moet zijn. "En met een oortje spelen, lijkt ons niet helemaal veilig. Want wat als de spelers botsen?"
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Ik weet dat er eerdere discussies zijn geweest over technologische veranderingen in het voetbal, maar dit verdient volgens mij een eigen topic. De andere technologieen die eerder bediscussieerd zijn gaan om het vaststellen van een feit, bv is het buitenspel, is de bal over de doellijn?
Dit gaat meer om de coaching. Willen we straks 22 spelers hebben met een oortje die allemaal vanaf de bank individueelgecoached kunnen worden? Nu was het een oorschelpje.. wat is de volgende stap? Een piepklein microfoontje?
Wat is jullie mening over de intrede van deze communicatietechnologieen in het voetbal?
quote:Niets aan toe te voegen
Op zaterdag 17 januari 2004 09:43 schreef twi het volgende:
Slechte ontwikkeling, zo haal je de creatieviteit uit het voetbal.Punt.
quote:Ja, zonder zo'n oortje is botsen namelijk niet gevaarlijk.
Op zaterdag 17 januari 2004 09:34 schreef Eilanden het volgende:
De Fifa wijst wel op het reglement dat de veiligheid van de spelers gewaarborgd moet zijn. "En met een oortje spelen, lijkt ons niet helemaal veilig. Want wat als de spelers botsen?"
Vind het altijd prachtig van die coaches langs de lijn die zich de longen uit het lijf schreeuwen. Als dit ingevoerd wordt zit diezelfde coach ergens in de nok van het stadion met zendapparatuur om hem heen
quote:inderdaad en je zou je toch gek worden als de trainer de hele tijd in je oor zit te tetteren.
Op zaterdag 17 januari 2004 09:43 schreef twi het volgende:
Slechte ontwikkeling, zo haal je de creatieviteit uit het voetbal.Punt.
quote:Whehehe, zou je wel willen.
Op zaterdag 17 januari 2004 10:30 schreef Heero het volgende:
0-5 Brugge aub.
Maar dit is natuurlijk belachelijk ende lachwekkend.
quote:Ach, bij wielrenners kan je ze nog inlichten over de situatie in de koers. Aangeven wanneer iemand weg zou kunnen rijden of zich beter terug kan laten zakken. Ik zie het al voor me dat Zlatan net een van z'n trucjes wil doen, maar dan keihard in z'n oor getettert krijg "HE ZLATAN, TIKKIE TERUG NAAR RAFFIE!"
Op zaterdag 17 januari 2004 15:26 schreef Eilanden het volgende:
Bij wielrennen wordt het ook gebruikt, maar daar zie je soms via die oortjes ploegleiders een grote invloed uitoefenen op het gedrag van de renner
Geef liever wat meer techniek aan de arbitrage
quote:En wat waren de ervaringen van spelers en coaches met die oortjes?
Op zaterdag 17 januari 2004 16:26 schreef I.R.Baboon het volgende:
Bij het hockey is het een paar jaar geleden verboden, dus dat zal hier ook wel gebeuren.
[Dit bericht is gewijzigd door Staanplaats op 17-01-2004 19:57]
Of dat je hem helemaal verrot scheld na een tegengoal of blunder dat die keeper in tranen uitbarst en iedereen denkt dat ie t zo moeilijk heeft met die tegengoal...
quote:Volgens mij waren die wel tevreden, de coaches konden zo strafcornervarianten influisteren en zo. Maar goed, het wordt er niet creatiever op.
Op zaterdag 17 januari 2004 16:36 schreef Eilanden het volgende:[..]
En wat waren de ervaringen van spelers en coaches met die oortjes?
k zie ook als een speler op zn knieen in het gras zn oortje zoeken als ie m kwijt is
quote:Dat klopt: bij hockey is het niet de bedoeling de bal te koppen...
Op zondag 18 januari 2004 15:33 schreef Eilanden het volgende:
Met kopduels zijn die oortjes bij voetbal trouwens gevaarlijker dan bij hockey
quote:want dan is koppen bij hackey weer gevaarlijker zonder dopje, dan bij voetbal met dopje
Op maandag 19 januari 2004 11:03 schreef Dylan Dog het volgende:[..]
Dat klopt: bij hockey is het niet de bedoeling de bal te koppen...
quote:
* Het oortje dat doelman Jan Moons in
de wedstrijd tegen Club Brugge droeg
was geen wereldprimeur. Dat schrijft
Het Laatste Nieuws. In 1960 werd oud-
international Freddy Chaves gevraagd
een gelijkaardig communicatiesysteem
uit te testen bij Racing Gent. "Ik zat
op het dak van de tribune met een
microfoon. De spelers hadden allemaal
zo'n "telefoontje" in hun oor. Ik ge-
loofde er niet in en na enkele minuten