Welnu, in Chatham hebben ze een museum geopend op de Historic Dockyard waar meer dan 4 eeuwen schepen voor de marine zijn gebouwd.
Wat is er nog meer te zien?
Historische oorlogsschepen, een model van de Victory etc, etc etc,
kijk ook op deze link
www.chdt.org.uk
Ik ben trouwens wel benieuwd wat er met de Royal Charles gebeurd is.
quote:Een Schotse matroos in dienst van De Ruyter ontkoppelde de ketting zodat ze konden doorvaren.
Op maandag 02 juli 2001 15:23 schreef yvonne het volgende:Een 14 ton zware ketting, gespannen over de rivier, kon de zeeheld niet stoppen.
Maar ik wil het topic verder niet verpesten hoor.
quote:Dat doe je niet, ik was eik helemaal niet op de hoogte hoe ze die ketting nu hadden ontweken,
Op maandag 02 juli 2001 23:29 schreef Guus het volgende:[..]
Een Schotse matroos in dienst van De Ruyter ontkoppelde de ketting zodat ze konden doorvaren.
quote:Cornelis Tromp wilde hem als buit meenemen, maar De Ruyter vond het een last en wilde geen schepen uit de eskaders laten vertrekken, dus liet hij de Royal Charles in de brand steken. Tromp is hier erg boos over geweest en heeft bij de admiraliteit zelfs een klacht over De Ruyter ingediend, omdat hij meende dat De Ruyter jaloers op hem was en dat soort dingen. Omdat De Ruyter de grote held was en daarnaast nog eens persoonlijke vriend van Johan de Witt en Tromp Oranjegezind was, werd Tromp ontslagen. De verbittering tussen De Ruyter en Tromp heeft hevig. Pas in 1673 werd Tromp na een groeiende schaarste aan admiraals (ze gingen dood
Op maandag 02 juli 2001 15:23 schreef yvonne het volgende:
Een stukje van de Royale Charles hangt trouwens in een museum. Kweenie hoe dat stuk van een schip heet...het naambordje zogezegd dat deel van de spiegel was.
Genoeg achtergrond info zo?
quote:De actie werd geleid door Van Brakel, die eerder nog een flinke opdonder van De Ruyter had gekregen omdat de bemanning van Van Brakel's schip "De Vreede" zich aan plundering schuldig had gemaakt. Het was echter de brander "Pro Patria" onder Jan Daniëlz van den Rijn die als eerste door ketting kwam. Die Schot zal dan wel onder hem gediend hebben
Een Schotse matroos in dienst van De Ruyter ontkoppelde de ketting zodat ze konden doorvaren.
"ketting" moeten jullie trouwens niet te letterlijk zien. Het was een versperring van trossen, palen, vlotten enz. die aan elkaar gebonden over de Medway gespannen waren.
Dit was trouwens niet het eerste incident rond De Ruyter's persoon. Eerder had een boze menigte zich rond De Ruyter's huis verzamelt met de bedoeling het pand te plunderen. De Ruyter was er zelf niet, maar zijn gezin wel. Gelukkig voor De Ruyter's vrouw Anna woonde verderop in de straat een kapitein van de stadswacht die gealarmeerd kon worden en vervolgens zijn peleton en extra hulp kon inschakelen. Binnen de kortste tijd was de menigte omsingelt door tientallen musketiers en piekeniers. De burgemeesters van Amsterdam, inmiddels op de hoogte, hadden een aantal ruiters gestuurd en een wachtschip dat toevallig voorbij voer richtte zijn 6 kanonnen, geladen met schroot, op de meningte. Needless to say bedaarde deze wel
De Ruyter zei hier later over: "Ick en weet nyet waer de valsche menschen soodanych connen versynnen daer alles te contrary de vloodt noch in goeden staet bijeen is. Het is mij leedt dat daer sulcke menschen in ons lyeve vaderlant sijn dye sulken quaden vertrouwen op mijn hebben, daer ick het nochtans met goet en bloedt anders betoone" (toch is dat Nederlands van toen mooi )
Kort na dit incident heeft Willem III een persoon biljet van bescherming aan De Ruyter's huis laten nagelen, waardoor geflipt Orangisten ook intoomden. Het biljet kwam echter pas na 3 weken aan, daar de postmaatschappij toen al kut was.
[Dit bericht is gewijzigd door Witchfynder op 03-07-2001 12:49]
quote:Er zijn 2 mensen waar je me zelfs midden in de nacht voor wakker kan maken om te bespreken en dat zijn Michiel de Ruyter en prins Maurits
Op dinsdag 03 juli 2001 12:42 schreef yvonne het volgende:
*deeply impressed*
Het leuke is dat De Ruyter nog in zijn jonge jaren onder prins Maurits gediend heeft in het Staatse Leger. Dit was zo rond 1621, 1623
quote:Da's waarschijnlijk gewoon fictie. Er is geen bewijs gevonden dat De Ruyter in z'n leven ooit een blauw geruite kiel heeft gedragen. Waarschijnlijk is dat gewoon creatieve vrijheid van de dichter geweest, wat een beetje uit de hand gelopen is.
Op dinsdag 03 juli 2001 14:15 schreef bixister het volgende:
en hoe zit 't met die Blauw Geruite Kiel?
De Britze wolven, uitgelaten
In breidelooze razerny,
Verbranden Neêrlands koopvaardy,
En blakren Holland in zijn gaten,
En zetten, tegen krijgsverbant,
't Onnoosle Schelling in een brant.
Helt Michael, van edlen toren
Ontstoken, blaekt van ongedult
Om tierannie, zonder schult,
Den armen dorpeling beschoren,
En wenscht, door heldenmoet met lof,
Haer trotsheit neêr te treên in 't stof.
Zoo rukt hy, met een bosch van kielen
Den Teemsstroom op, in 't ingewant
En aengezicht van 's vijands land,
Maer niet ten plaag van arme zielen:
Dat voegt geen oorlogsleeu vol moet,
Maer winterwolven heet na bloet.
Hy sluit den stroommond zelfs van buiten.
En hout den Watergod in toom.
Daer Gent, die zeemard, sonder schroom,
En van geen driest gewelt te stuiten,
Het ondier, met ons bloet gemest,
Verworgt en foltert in zijn nest.
*sniff*, mooi he?
Spekkie voor Witchfynder's bekkie!!!
btw is jouw werkstuk over 17e-eeuwse militaire revolutie al af?
quote:Nee nog niet
Op dinsdag 03 juli 2001 20:27 schreef Vahlto_II het volgende:Spekkie voor Witchfynder's bekkie!!!
btw is jouw werkstuk over 17e-eeuwse militaire revolutie al af?
quote:Nationalist!
Op dinsdag 03 juli 2001 12:46 schreef Witchfynder het volgende:
Er zijn 2 mensen waar je me zelfs midden in de nacht voor wakker kan maken om te bespreken en dat zijn Michiel de Ruyter en prins Maurits![]()
quote:Exsquuueeeeese me
Op dinsdag 03 juli 2001 20:27 schreef Vahlto_II het volgende:Spekkie voor Witchfynder's bekkie!!!
quote:Leuk topic. Leuk verhaal ook.
Op dinsdag 03 juli 2001 12:44 schreef Witchfynder het volgende:
Wat veel mensen trouwens niet weten...
quote:Mooi gesproken. Michiel zag er ook best goed uit voor die tijd:
De Ruyter zei hier later over: "Ick en weet nyet waer de valsche menschen soodanych connen versynnen daer alles te contrary de vloodt noch in goeden staet bijeen is. Het is mij leedt dat daer sulcke menschen in ons lyeve vaderlant sijn dye sulken quaden vertrouwen op mijn hebben, daer ick het nochtans met goet en bloedt anders betoone"
En nu waakt hij over Vlissingen, Zeeland en de rest van ons lieve vaderland.
quote:Leve 't lieve vaderland!
Op dinsdag 03 juli 2001 22:36 schreef speknek het volgende:[..]
Nationalist!
quote:Ik doe mijn best
Op dinsdag 03 juli 2001 23:01 schreef PingPong het volgende:[..]
Leuk topic. Leuk verhaal ook.
[..]
quote:Je hebt alleen wel een van de lelijkste prenten van em gepost. Deze is uit de jaren 1650, laten zouden er veel mooie schilderijen van hem gemaakt worden. Typisch was trouwens dat toen hij en Engel na dat Chatham gebeuren schilderijen van zich lieten maken die van Engel groter waren. Bewijst wel hoe bescheiden Michiel was en dat zijn zoon niet op alle vlakken op zijn vader leek
Mooi gesproken. Michiel zag er ook best goed uit voor die tijd:
quote:Yep, samen met Maarten Tromp, Piet Heyn, Witte de With, Aert van Nes en alle andere helden die ons vaderland ooit voortgebracht heeft. Joh, soms denk ik dat Julius Civillis er nog rondhangt
En nu waakt hij over Vlissingen, Zeeland en de rest van ons lieve vaderland.
das dus het standbeeld op de foto die madcap al plaatste:
weet iemand misschien waarom Michiel de Ruyter bij het standbeeld op de boulevard in Vlissingen een klein katje onder z'n arm heeft???
was het misschien een dierenvriend of heeft het verder weinig betekenis
quote:Al die dingen hadden toen betekenis, net als al die troep die in schilderijen altijd om hun heen ligt, maar wat de betekenis is zou ik op moeten zoeken. Maar waar......
Op woensdag 04 juli 2001 09:46 schreef madcap het volgende:
omdat er hier dus best wat geschiedenis "freaks" rondlopen heb ik nog ff een vraagje...weet iemand misschien waarom Michiel de Ruyter bij het standbeeld op de boulevard in Vlissingen een klein katje onder z'n arm heeft???
was het misschien een dierenvriend of heeft het verder weinig betekenis
quote:Dit weekend ben ik vrij, zal ik eens verder zoeken
Op donderdag 05 juli 2001 23:06 schreef Witchfynder het volgende:
Gaaf... hopelijk gaat dit topic trouwens weer wat leven
In een blauw geruite kiel
Draaide hij aan 't grote wiel
De ganse dag
Maar Michieltjes jongens hart
Leed ondragelijke smart
A-ach, a-ach, a-ach, a-ach!
Als matroosje vlug en net
Heeft hij voet aan boord gezet
Dat hoorde zo
Naar Oostinje, naar de West
Jongens dat gaat opperbest
Hojo, hojo, hojo, hojo!
Daar staat Hollands Admiraal
Nu een man van vuur en staal
De schrik der zee
't Is een Ruyter naar den aard
Glorierijk zit hij te paard
Hoezee, hoezee, hoezee, hoezee!
Ik raad trouwens iedereen aan ooit het boek "Rechterhand van Nederland" door Ronald Prud'homme van Reine te lezen. Misschien wel het beste boek ooit over De Ruyter geschreven.
quote:Het topic is nog niet vol
Op dinsdag 03 juli 2001 12:12 schreef Witchfynder het volgende:
Yvonne! Een topic over Michiel de Ruyter, mijn grootste held, mijn centrum in de geschiedenis.... Ha! Ik kan dit topic in mijn eentje vullen...ff alles lezen
quote:Een van de redenen voor het einde van de gouden eeuw was dat de Nederlanden lang niet genoeg inwoners hadden voor wereldheerschappij, er was gewoonweg niet genoeg bemanning... Ik geloof dat het heel gewoon was dat 75% van een bemanning uit huurlingen uit het buitenland bestond.
quote:Ik had een vaag idee dat ik Witchfynder hier zou vinden...
Op dinsdag 03 juli 2001 12:12 schreef Witchfynder het volgende:
Yvonne! Een topic over Michiel de Ruyter, mijn grootste held, mijn centrum in de geschiedenis.... Ha! Ik kan dit topic in mijn eentje vullen...ff alles lezen
quote:
Op dinsdag 10 juli 2001 15:43 schreef ThE_ED het volgende:[..]
Ik had een vaag idee dat ik Witchfynder hier zou vinden...
Rarely has an enemy attacked the Royal Navy in port but the Dutch Admiral de Ruyter led a daring raid on Chatham's dockyard in June 1667 and England suffered one of its worst ever maritime defeats. The Dutch came up the Thames, ransacking Canvey Island and Sheerness before heading for the great dockyard at Chatham.
Chatham was ill prepared, the only line of defence being a chain stretched across the river. Weighing over 14 tons this chain was a mighty affair. However the chain was easily broken and 15 English ships were either burned or sunk. The Dutch captured the 100-gun Royal Charles without a single shot being fired, much to the consternation of the English authorities in London.
quote:En dat is een ban.
Op donderdag 25 december 2003 01:21 schreef Raging_Bull het volgende:
En dat is nr 600
quote:Als die allemaal net zo kut zijn als de laatste paar dan vind ik dat wel meer dan genoeg
Op donderdag 25 december 2003 01:21 schreef Raging_Bull het volgende:
En dat is nr 600
quote:Vast wel, maar anders kun je terecht in het Nationaal Scheepvaartmuseum in Amsterdam
Op donderdag 25 december 2003 01:47 schreef Martijn_77 het volgende:
Is er van hem ook een museum?
Ene topique speciaal voor mij. Ick heb het over het hoofd gezien.
quote:De britten (zeker die met een maritieme achtergrond) denken er nog steeds niet graag aan terug. Een marine officier heeft me ooit eens gezegd dat het onderwerp anno 2003 een beetje taboe is onder de manschappen. slecht voor het moraal enzo...
Op dinsdag 17 juli 2001 16:59 schreef Noghri het volgende:
Zo beschrijven de engelsen het dus...Rarely has an enemy attacked the Royal Navy in port but the Dutch Admiral de Ruyter led a daring raid on Chatham's dockyard in June 1667 and England suffered one of its worst ever maritime defeats. The Dutch came up the Thames, ransacking Canvey Island and Sheerness before heading for the great dockyard at Chatham.
Chatham was ill prepared, the only line of defence being a chain stretched across the river. Weighing over 14 tons this chain was a mighty affair. However the chain was easily broken and 15 English ships were either burned or sunk. The Dutch captured the 100-gun Royal Charles without a single shot being fired, much to the consternation of the English authorities in London.
quote:LOL. Het is nog steeds leuk om maritiem historici in Engeland mee te pesten als ze weer eens lopen op te scheppen over de Slag bij Duins en zo. Dan langs je neus weg te vragen: Remember Chatham?
Op vrijdag 26 december 2003 18:04 schreef Fixers het volgende:[..]
De britten (zeker die met een maritieme achtergrond) denken er nog steeds niet graag aan terug. Een marine officier heeft me ooit eens gezegd dat het onderwerp anno 2003 een beetje taboe is onder de manschappen. slecht voor het moraal enzo...
Zijn ze gelijk stil
Goh...
Mijn Familie heeft nog een huis waarin een van deze later beroemde admiraals gewoond heeft !
[Dit bericht is gewijzigd door merlin693 op 28-12-2003 19:12]
quote:EEN ECHTE ZEEUW
Op maandag 2 juli 2001 15:23 schreef yvonne het volgende:
Onze nationale held heeft het na 300 en nogwat jaar eindelijk voor elkaar.
Een eigen expositie in Chatham UK.
Waarom in Chatham?
Omdat daar een aardig staaltje is uitgevoerd door onze held.
In 1667 voer de Ruyter de Medway op.
Een 14 ton zware ketting, gespannen over de rivier, kon de zeeheld niet stoppen.
Hij bezorgde de Britten een van de zwaarste nederlagen in hun maritieme geschiedenis.
15 Schepen gingen op de werf in vlammen op of werden tot zinken gebracht.
De nederlaag werd compleet met het enteren van de Royal Charles, een oorlogsschip dat zonder slag of stoot kon worden veroverd en als oorlogsbuit werd meegevoerd.Welnu, in Chatham hebben ze een museum geopend op de Historic Dockyard waar meer dan 4 eeuwen schepen voor de marine zijn gebouwd.
Wat is er nog meer te zien?
Historische oorlogsschepen, een model van de Victory etc, etc etc,
kijk ook op deze link
www.chdt.org.uk
[Dit bericht is gewijzigd door Karrakas op 28-12-2003 18:53]
quote::d Niemand wordt graag herinnerd aan zijn nederlagen.
Op vrijdag 26 december 2003 18:04 schreef Fixers het volgende:[..]
De britten (zeker die met een maritieme achtergrond) denken er nog steeds niet graag aan terug. Een marine officier heeft me ooit eens gezegd dat het onderwerp anno 2003 een beetje taboe is onder de manschappen. slecht voor het moraal enzo...
quote:In Oudeschild verbleef Michiel de Ruyter tijdens de bevoorrading van zijn schip.
Op zondag 28 december 2003 18:27 schreef merlin693 het volgende:
WitchFynder weet jij of De ruyter in Oudeschild (Texel) gewoond heeft ?Mijn Familie heeft nog een huis waarin een van deze later beroemde admiraals gewoond heeft !
In Huize Brakestein, iets ten noorden van Oudeschild en tegenwoordig een boerderij, logeerden regelmatig Hollandse zeehelden als Michiel de Ruyter.
Het dorp Oudeschild ontstond aan het begin van de 17e eeuw uit een groepje huizen aan het einde van de Schilsloot. De Schilsloot was de vaart, waardoor met kleine bootjes de vaten drinkwater van de waterputten bij 'Brakestein' naar de wachtende schepen op de Rede van Texel vervoerd werden. Dit ijzerhoudende water was goed houdbaar en daarom geliefd bij de reders.
Het witte Zeemanskerkje in Oudeschild, gebouwd in 1650, werd vooral bezocht door zeelieden die op de rede van Texel lagen. In 1740 werd de kerk vergroot. Het kerkje bezit drie mooie kroonluchters, geschonken door Cornelis Tromp, Michiel de Ruyter en waarschijnlijk de weduwe van Tromp.
[Dit bericht is gewijzigd door Kielef op 28-12-2003 22:56]
quote:Terwijl toen ik in Chatham was (bij puur toeval op doorreis) en ik in een verloren uurtje dat terrein op ben gewandeld vóór openingstijd een privérondleiding kreeg omdat de vriend met wie ik was en ik wisten dat de Ruyter daar was geweest, maakte indruk en we kregen meer te zien dan ooit
Op vrijdag 26 december 2003 18:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:[..]
LOL. Het is nog steeds leuk om maritiem historici in Engeland mee te pesten als ze weer eens lopen op te scheppen over de Slag bij Duins en zo. Dan langs je neus weg te vragen: Remember Chatham?
Zijn ze gelijk stil
ik ken de 17'de eeuwse echo's van smalle straatjes
quote:das niet waar, ik weet niet of het al gezegd is maar 'the chain' was geen ketting ... het was een keten van deels gezonken schepen, vlotten rotzooi en stampvol kanonnen. Dit kon helemaal niet ontkoppeld worden omdat een groot gedeelte op de rivierbodem rustte.
Op maandag 2 juli 2001 23:29 schreef Guus het volgende:[..]
Toen de Ruyter en co daara aankwamen wisten ze het ff niet meer en werd de algemene aanval afgeroepen maar dit liep niet helemaal lekker en er werd getwijfeld over hoe nu verder te gaan totdat Jan van Braekel vrijwilligerde om er de brand in te steken.
Van Braekel was eerder tijdens de operatie al in actie gekomen toen hij met zijn scheepje de Vreede het fort Sheerness aan puin had geschoten.
Daarna is van het eskader van van Ghent een landingseenheid uitgezet (waaronder 800 mariniers) die een aantal schepen en veel belangrijke shit hebben afgebrand, s'avonds werd er (gestolen) schapenbout gegeten ... de troepen stonden onder bevel niet te plunderen als reactie op het platbranden van Terschelling (holme's bonfire) als een soort 'wij zijn beter dan jullie'.
volgende dag werd bekend dat van Braekel's mannen toch kleinschalig hebben geplunderd en hij en zijn schip werden achteraan de vloot geplaatst Volgende dag zeilde het grootste gedeelte van de Ruyter's vloot door naar Sheerness waar het nu relatief veilig zeilen was.
quote:
"Gantsch Engelandt stondt als voor 't hoofd geslaagen over dit manhaftig bestaan" 't ontstelde de grooten en 't verbaasde de kleenen. Geheel Londen was vol schriks en men vreesde voor nog zwaarder rampen."
quote:http://www.deruyter.org/chronologie_link_chatham_nl.html
In Nederland, schrijft Brandt, werden de harten vervuld met "onuitspreeckelyke blydtschap". Duizenden stroomden naar Hellevoetsluis om daar de onder geleide van Jan Van Brakel aangekomen Royal Charles te bezichtigen. Voor de zesde juli werd een nationale dank- en bededag uitgeschreven. De deelnemers vielen complimenten beloningen ten deel. Cornelis De Witt en de admiraals De Ruyter en Van Ghent een "goude kop ...... daer op het voorschreve exploict en de verkreege victorie ten besten uitgebeelt zy" van de Staten van Holland. Brandt: "Dus quam onze Zeehelt De Ruiter weêr t'huis met een dubbele heldenkroon, met den laurier der overwinning, en met den olyf der bevochte vreede."
quote:was wel belangrijk du dat 't zo gelopen is
De 23ste juni betekende het einde van nog drie trotse Engelse oorlogsschepen: de Royal Charles, de Royal Oak en de Loyal London. Het voormalige vlaggeschip, de Royal Charles, namen de Nederlanders in triomf mee naar het vaderland. De paniek in Engeland was groot, het effect in de Republiek niet minder. De vredesonderhandelingen in Breda liepen daardoor van een leien dakje. De Engelsen mochten Nieuw-Nederland, rondom de stad die zij New-York herdoopten, in hun bezit houden. De Nederlanders hielden als ruil veel liever het door hen veroverde Suriname. Daar viel immers veel suiker vandaan te halen... De Ruyter had echter het grootste deel van de tocht in kooi meegemaakt, zij het dat hij op een belangrijk moment zijn taak naar behoren had verricht. Hij werd vereerd met een schitterende beker, voorstellende de tocht naar Chatham, die nu met andere De Ruyter-relieken nog altijd te bewonderen is in de afdeling Nederlandse geschiedenis van het Rijksmuseum in Amsterdam.
De Royal Charles
quote:zouden er nog meer zijn geweest als de Ruyter de levens van zijn eigen mensen niet belangrijker vond dan oorlogsbuit. Een aantal grote oorlogsschepen zijn voor zover ik weet steeds verder de Thames opgevaren toen de Ruyter en co eraankwamen tot aan London aan toe.
Op maandag 29 december 2003 16:43 schreef merlin693 het volgende:
OK the royal charles is dus toch meegenomen !\
[..]http://www.deruyter.org/chronologie_link_chatham_nl.html
De Ruyter vond dat ivm het weer, de ruimte en de te verwachtte verdediging wel mooi geweest en ging op huis aan om zijn onbezoedelde ere in ontvangst te nemen
Maar in Hongarije, in Debrecen om precies te zijn, daar staat ook een standbeeld van Michiel de Ruyter
Iemand daar een plaatje van toevallig?
Debrecen is de 2de stad in Hongarije
quote:
Op 22 februari 1676 werd een groep in lompen gehulde en psalmen zingende galeislaven aan boord van de Ruyter's vlaggenschip .
De Eendraght. gebracht.De Admiraal drukte hen op het hart de onderlinge tegenstellingen te overwinnen en te beseffen, dat allen dezelfde God eerden, De God, die hun bevrijding mogelijk gemaakt had.
Van de vele overwinningen die hij in zijn leven boekte is dit de meest waardevolle, waarbij hij met God's hulp de levens van deze verstotelingen heeft kunnen redden.Aan de bevrijding was echter nog een voorwaarde verbonden, dat geen van hen nog ooit in hun leven het grondgebied van enig Habsburg vorst (Oostenrijk/Hongarije en Spanje) mocht betreden. De meestyen van hen hebben asyl gekregen in Nederland en zij stichtten er een opleidingsschool. die tot 1939 (!!!!) als enig instituut alle Hongaarse gereformeerde predikanten opleidde.
http://www.deruyter.org/chronologie_link_hong.pred.html
zal hier wat mee te maken hebben?
iig dezelfde stad
edit: offtopic verder maar dit zijn de laatste 2 de Ruyter's van de koninklijke marine, beiden hun tijd ver vooruit
[Dit bericht is gewijzigd door sp3c op 30-12-2003 12:19]
quote:Mijn ouderlijk huis is een paar huizen naast het huis in de Nieuwstraat in Vlissingen waar Michiel de Ruyter woonde voordat hij tot Admiraal van de Hollandse vloot werd benoemd. Het is maar een kort stukje lopen vanaf het standbeeld, en er is een bordje met wat informatie naast de deur. Geen echt museum, helaas.
Op zondag 28 december 2003 18:27 schreef merlin693 het volgende:
Mijn Familie heeft nog een huis waarin een van deze later beroemde admiraals gewoond heeft !
Die actie bij de Medway/Chatham was natuurlijk wel leuk, maar de grootste prestatie heeft hij bij Kijkduin geleverd. Daar heeft hij de gecombineerde Engels-Franse vloot verslagen en waarschijnlijk (samen met stadhouder Willem III op land) de Nederlandse onafhankelijkheid gered.
quote:Die rechtsboven is dat niet de HRMS Rotterdam? Ik vind 'r een beetje breed voor een fregat. (of komt de Ruyterklasse in verschillende uitvoeringen?).
Op dinsdag 30 december 2003 12:07 schreef sp3c het volgende:[..]
[afbeelding]
Schilderij Theologische Hogeschool te Debreczen.zal hier wat mee te maken hebben?
iig dezelfde stad
edit: offtopic verder maar dit zijn de laatste 2 de Ruyter's van de koninklijke marine, beiden hun tijd ver vooruit
[afbeelding]
beste schip in zijn klasse ter wereld , al is die op dat plaatje volgens mij de 7 provincien zelf want de Ruyter vaart geloof ik nog niet (7 provinciën, Tromp en Evertsen wel) die onderste is het 'oude' M-fregat van de Karel Doorman klasse dat is wel de Ruyter geloof ik
maar dat is ff offtopic een beetje
quote:
A Contemporary Dutch Account of the Attack
Given to a Dutch magistrate on 14th November 1667
The men from whom this account comes from sailed on board the man-o'-war DE BESCHERMING under the Command of the Captain Thomas Tobyas.
" .and have on request of, and prompted by their aforementioned Captain Thomas Tobyas, with true words in lieu of and under presentation of their oaths with this deposed, declared and attested how it is true, that the petitioner [Tobyas] has always done and acted with all industry and duty to do all possible harm too the enemy and also that they on the 12th June instant having entered with their ship on the river off Chatham, by order of the petitioner they sailed up the same river with all duty, and that as a sign that they had weighed, the petitioner has had a signal-shot fired, in order that also the other ships would get under way, and [that they] as the fairway was very narrow, have drifted criss-cross past the [Dutch] men-o'-war, through this, too avoid them and not to fall foul of them, they came so near to the Southern shore, that they ran aground behind a small bank and [that] as soon as they [found they] could not get [the ship] before the wind without falling foul of the shore, immediately by order of the petitioner the sails were put aback [so as] to give the ship sternway too reach the fairway again, that, as they were drifting astern in this way, the enemy shot down the main topsails from above, which greatly prevented the deponents from getting sternway and tacking [?], after which the petitioner made a general signal, that everybody would do his best not to lose any time, [that they] ran aground which prevented the petitioner from achieving his intention, and then let go the anchor, so as not to get aground more firmly, and as [they] were busy putting a warp to their anchor-cable Captain Brackel came to the petitioner asking for orders, which were given him by the petitioner, the petitioner proceeding in his gig through the fairway towards the fireships, ordering them to hold themselves in readiness for the moment that the aforementioned Captain Brackel would be coming up and then to use their fireships well, and having come on board again an cleared a passage with his guns the petitioner sent the gig upstream with the fireships, to rescue their crews if needed and according to the attestation given about this rowed towards and boarded the ROYAL CHARLES and having been on board her for some time, the petitioner the deponents' aforementioned Captain was commanded by the Noble Gentleman the Sheriff of Putten - [Cornelis de Witt] - and the Noble Lord de Ruyter to proceed back towards his ship DE BESCHEMINGE to sail further upriver with the Noble Lord van Gent, which the petitioner did, when there was nothing further to be accomplished the Gentlemen petitioner was ordered again by their Lordships' to put his lieutenant with 50 man of his crew [with other prize-detachments] on board the ROYAL CHARLES, which also was done, and on the next day, the 23rd June, the petitioner was again ordered by their Lordships, [the] Sheriff of Putten, de Ruyter and van Gent, to bring down the river and under the flag, the aforementioned ship, the ROYAL CHARLES, which was also immediately effected by the Gentleman petitioner.
Holmes 's Bonfire and Fireships
The Medway raid was probably Dutch retaliation for an event that took place almost a year earlier on 9th - 10th August 1666, known as the Holmes's Bonfire. At this time the English fleet virtually commanded the Dutch seas after a victorious battle over the Dutch the oprevious month ( July 25th ).
Sir Robert Holmes led a raid on the island of Vlieland, where the Dutch government and Dutch East India Company were located. When Holmes arrived in the channel between Vlieland and Terschelling Holmes could hardly believe his luck. Just beyond the islands the whole East India Fleet were situated with very little protection. With a small warship squadron and fireships the Dutch fleet were practically destroyed.
Fireships consisted of old obselete vessels filled with highly combustible materials like faggots, pitch and gun powder arranged in 'fire chambers' between the decks with 'fireworks' hanging from the rigging and yards. The job of their small crew was to set them on fire at the right moment, lay them alongside an enemy ship, grapple with them and set the enemy ablaze, and then make their escape in a small boat. The best defence against them was to meet them with small boats well before they got near their objective, grapple them and tow them out of harm's way.
Holmes put a force ashore on the small island of Terschelling ( See an artist's impression of Holmes's Bonfire, right ) . In a brutal act this force sacked the town of Westterschelling. It was hardly of military significance because it was mainly inhabited by an pacifist religious sect, known as the Mennonites.At least Holmes' warships & fireships had destroyed a good part of the Dutch merchant and naval force. A factor that would lead to the Dutch getting their own back within a year of this defeat.
During the raid on the Medway there was insufficient room for this manoeuvre and Albemarle complained that the small boats were not available.The second line of defence against them was to manoeuvre to avoid them and if they came to close, to fend them off - an operation that required a full crew and considerable courage. Here again this was not possible as the English ships had been scuttled and were lying on the bottom of the shallow river. The defenders were mainly soldiers who had no experience of this operation.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |