quote:Caucuses
The Primaries and elections in America'Primary election' is the term used in America for the elections which will select the two parties presidential nomination. The primary elections start in January of election year in what is called the "primary season".
There are a variety of ways in which the elections at a local level are held. These can almost be seen as the heats in an athletics meeting. If you win this you move on to the next one, the semi-finals (state party elections) and if you win this, on to the final itself. One is the caucus system. Others are the so-called primaries : closed primaries, open primaries and blanket primaries.
Regardless of their title, the primaries are designed to give as much democracy as is deemed possible to local politics. This is not so true for the caucus system.
quote:Primaries
What is a caucus?A caucus is a series of party meetings at every level of party organisation within a state; wards, precincts, districts and counties. At each level, party members vote for delegates who will take their opinions on the choice of presidential candidate forward to the next level. Ultimately the state conventions choose the delegates to the national convention.
Caucus meetings tend to be dominated by party activists who are sufficiently committed to the party’s cause to take part in each stage. Supporters of the caucus system believe that it leads to the best candidate being selected. However, meetings are closed (i.e. not opened up to anyone other than a party member) and historically they were linked to a small group of men in Congress and in state legislatures who selected party candidates for national and state office including presidential candidates.
As a result of this apparent lack of a democratic approach, fewer and fewer states are using this type of selection. Many feel that the system allows the local ‘big-wigs’ in politics to dominate a ward, precinct etc. and that any final choice of presidential candidate is not really representative of those at the caucus but purely the views of such political figures who dominate at a local level.
quote:
What are primaries?This system allows a broader participation of voters to express their views on who should represent the party at the next election. In some primaries you do not have to be a party member to vote.
Closed primaries offer a greater degree of participation than caucuses in that voting is not confined to party members. Those voters who have declared an affiliation to a party are allowed to participate in that party’s primary. This declaration can literally be done as the voter enters the polling office with a statement that s/he voted for the Democrats at the last election and that they intend voting in this primary; assuming this was a Democrats primary !!
Open primaries allow even greater participation. The voters of a state, regardless of their party affiliation, can participate in either party’s primary but not both. The advantage of this system is that it allows the most popular candidate to be put forward and one who will have appeal across party lines. This, of course, is an advantage. But the purely democratic nature of this system is open to abuse as in the past there have been cases whereby Democrats, for example, have legally voted at a Republican primary, though not at their own, but have voted for what was the worst candidate. The Republicans have done likewise at Democratic primaries. Twenty nine states use this system of voting.
Blanket primaries offer the widest possible participation. Voters are allowed to vote in both primary elections of the parties - i.e. at both the Republican and Democrat primaries.
quote:
Some primaries are also called "advisory primaries" as the elected delegates to the national convention do not have to follow the views of the voters and they are free to follow their own preference for presidential candidate. However, the voters have expressed their advice - hence the title - on the ballot paper.
quote:bron
States also vary in the way they allocate delegates to the presidential candidates. Some primaries use the 'winner-take-all' system (WTA) whereby the candidate who wins the most votes at a primary gets all of the delegates.The alternative system is the proportional representation primary (PR) which allocates delegates in proportion to the number of votes they received in the primary. The Democrats have used PR since 1969 in an effort to increase the voice of the minority groups and to broaden the appeal of the candidates. However in recent years the party has used WTA in larger primaries and some of the larger states favour such a system as they feel that WTA increases their political clout in the overall nomination process of the presidential candidate.
De data van de verschillende primaries zijn hier te vinden: http://www.politics1.com/calendar.htm
Maandag 19 januari zal de eerste caucasus plaatsvinden in de staat Iowa.
Vote on
quote:De Morgen
Race naar Witte Huis: Kerry steekt Dean voorbij in Iowa (20:16)Senator John Kerry is voorop komen te liggen in de kiesintenties in de Amerikaanse staat Iowa waar volgende maandag levensbelangrijke voorverkiezingen voor een nieuwe president worden gehouden. Tevoren was Howard Dean favoriet.
Volgens een peiling van Zogby International, daterend van 12 tot 14 januari, bij vijfhonderd kiezers in de kleine agrarische staat, kan Kerry in de Democratische caucus rekenen op 22 procent van de stemmen. Ex-gouverneur Howard Dean van Vermont heeft er een procentpunt minder. Afgevaardigde voor Missouri Dick Gephardt kan eveneens rekenen op 21 procent van de kiesintenties, terwijl senator John Edwards zeventien procent achter zijn naam krijgt. Volgens een vorige opiniepeiling van Reuters/MSNBC/Zogby van vrijdag tot zondag bleek Dean op 26 procent van de caucusgangers in Iowa te kunnen rekenen. Dick Gephardt zit met 23 procent dichtbij. John Kerry haalde toen een score van zestien procent en John Edwards twaalf procent. De nieuwe enquête toont ook aan dat de afstand groeit tussen de belangrijkste kandidaten en hun concurrenten. Er zijn officieel nog negen Democratische kandidaten voor het Witte Huis. (voc)
(Belga)
Dit blog post dagelijks de laatste pols. Wel interessant om bij te houden dus.
Ook een handige link.
De uiteindelijke Democratische presidentskandidaat moet zich voldoende afsteken tegen het beleid van Bush, omdat veel Amerikanen (meer dan je denkt) Bush echt niet (meer) zien zitten.
[/quote]
Ben ik in dit geval niet met je eens, want bij de progressiefste groep democraten is nu wel een hele grote ergenis-bush sfeer.
Die gaan deze keer zeker stemmen om de fout van de vorige keer goed te maken.
Tevens denk ik dat de opkomst beduidend hoger zal zijn dan vorige keer vanwege het door weinig stemmen gemaakte dubieuze verschil.
2000
Republicans
George W. Bush: 40.99
Steve Forbes: 30.48
Alan Keyes: 14.27
Gary Bauer: 8.52
John McCain: 4.71
Orrin Hatch: 1.03
1996
Democrats
Bill Clinton: 100
Republicans
Bob Dole: 26.72
Pat Buchanan: 23.37
Lamar Alexander: 17.65
Steve Forbes: 10.19
Phil Gramm: 9.34
Alan Keyes: 7.45
Richard Lugar: 3.71
1992
Democrats
Tom Harkin: 76.4 NB deze senator komt uit Iowa.
Uncommitted: 11.9
Paul Tsongas: 4.1
Bill Clinton: 2.8
Bob Kerrey: 2.4
Jerry Brown: 1.6
1988
Democrats
Dick Gephardt: 31.3
Paul Simon: 26.7
Michael Dukakis: 22.2
Jesse Jackson: 8.8
Bruce Babbitt: 6.1
Republicans
Robert Dole: 37.4
Pat Robertson: 24.6
George Bush: 18.6
Jack Kemp: 11.1
Pete du Pont: 7.3
Overigens zouden de republikeinen die primaries ook saborteren zodat er een voor hen voordeligere kandidaat uit komt .
2000
Democrats
Al Gore: 49.73
Bill Bradley: 45.59
Republicans
John McCain: 48.53
George W. Bush: 30.36
Steve Forbes: 12.66
Alan Keyes: 6.37
1996
Democrats
Bill Clinton: 84.37
Pat Paulsen: 1.11
Republicans
Pat Buchanan: 27.25
Bob Dole: 26.22
Lamar Alexander: 22.59
Steve Forbes: 12.22
Richard Lugar: 5.19
Alan Keyes: 2.67
1992
Democrats
Paul Tsongas: 33.15
Bill Clinton: 24.74
Bob Kerrey: 11.07
Tom Harkin: 10.16
Jerry Brown: 8.14
Republicans
George Bush: 52.96
Pat Buchanan: 37.37
1988
Democrats
Michael Dukakis: 35.7
Dick Gephardt: 19.8
Paul Simon: 17.1
Jesse Jackson: 7.8
Al Gore: 6.8
Bruce Babbitt: 4.6
Gary Hart: 4.0
Republicans
George Bush: 37.6
Bob Dole: 28.4
Jack Kemp: 12.8
Pete du Pont: 10.1
Pat Robertson: 9.4
quote:In een aantal staten is dat inderdaad mogelijk. Maar dan moeten ze wel echt in groten getale op komen dagen, anders scheelt het misschien een procent ofzo.
Op maandag 19 januari 2004 14:46 schreef du_ke het volgende:
Overigens zouden de republikeinen die primaries ook saborteren zodat er een voor hen voordeligere kandidaat uit komt.
Sunday Zogby IA Tracking
by Paleo
Sun Jan 18th, 2004 at 16:33:58 GMTKerry 24.4%
Dean 23.1%
Gephardt 18.8%
Edwards 18.4%"Kerry continues to poll strong. Dean seems to have bottomed out and move almost back to where he was," pollster John Zogby said. "There are fewer doubts about Dean's ability to defeat Bush, a factor that has hurt him much of this week.""
http://www.msnbc.msn.com/id/3992425/
UPDATE: From the diaries, courtesy of the human AP polling wire that is Paleo. No question that Dean's on the rebound. But will Kerry's strength in the second-choice numbers push him over the top tomorrow?
Second choice:
Kerry: 26%
Edwards: 20%
Dean: 15%
Gephardt 15%Lean toward (for those answering unsure to 1st question)
Kerry: 16%
Edwards: 15%
Gephardt: 11%
Clark: 4% (not competing)
Dean: 2%
Sharpton: 2%Will Dean's turnout save it for him? Did Gephardt just run out of steam? Will Edwards be able to deliver on his surge -- and if he doesn't where do his supporters break where he fails to get 15%? And the big question, for me, is this: what exactly does John Kerry have on the ground?
It's all happening. --Trapper John
Waarschijnlijk gaat Dean het niet redden. De 2e keuze voor Kerry is veel hoger dan voor Dean.
quote:
The latest polls show John Kerry winning Iowa with 24 percent, but nobody trusts the polls this close to the caucus. The night before, Joe Trippi, Dean's campaign manager, tries to explain the polls to us: The Kerry camp has identified every name on the Democratic list committed to caucusing for Dean. The Democratic list costs $65,000, and, according to Trippi, the Kerry people robo-call the Dean supporters so many times, they stop picking up the phone. That's how you explain the strange shift in the polls; the Dean people aren't answering their phones.
quote:Als dit waar is, is het de meest briljante manier ooit om opiniepeilingen te saboteren.
Op maandag 19 januari 2004 16:29 schreef CeeJee het volgende:[..]
Geniaal.
quote:lol
Op maandag 19 januari 2004 16:29 schreef CeeJee het volgende:[..]
Geniaal.
quote:Nu nog erachter komen wat Maurice de Hond stemt.
Op maandag 19 januari 2004 16:31 schreef freako het volgende:[..]
Als dit waar is, is het de meest briljante manier ooit om opiniepeilingen te saboteren.
.
http://news.bbc.co.uk/1/shared/spl/hi/americas/04/us_election/candidates_issues/html/education.stm
Als Bush het niet wordt, dan maar hem dus.
quote:Hmmz, toch niet kennelijk, want ik vond zojuist het volgende...
Op maandag 19 januari 2004 23:10 schreef JB80 het volgende:
winner takes all
quote:Daar zitten nog wat verdere haken en ogen aan, maar in principe is het dus kennelijk proportioneel.
While the GOP favors "winner-take-all" elections -- compelling all convention delegates tied to a state's vote to support a particular candidate -- Democratic primaries and caucuses are proportional. So multiple Democratic candidates can earn a share of a state and district's delegate pool, based on how they finished in each primary or caucus.http://edition.cnn.com/ELECTION/2004/primaries/pages/misc/more.html
Zit ik verdomme me de hele dag in te lezen op de Primaries weet ik dit nog niet eens goed.
quote:Hoeveel afgevaardigden zijn er in totaal dan? Volgens mij zijn dat er best veel; 45 stelt dan echt niks voor.
Op maandag 19 januari 2004 23:03 schreef Kozzmic het volgende:
Hoe zit het eigenlijk precies.... In Iowa is de steun van 45 afgevaardigden te winnen. Gaat dat volgens het principe "the winner takes it all" of krijg je naar de uitslag een evenredig aantal afgevaardigden?
quote:
Op maandag 19 januari 2004 23:29 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
Hoeveel afgevaardigden zijn er in totaal dan? Volgens mij zijn dat er best veel; 45 stelt dan echt niks voor.
quote:2 maal 2160 dus, oftewel 4320.
The first candidate to receive a majority of the convention floor's votes (2,161 in 2004) becomes the nominee.
Die 45 afgevaardigden van Iowa stellen in zoverre iets voor dat ze allereerste indicatie geven van who's hot & who's not. Maar als echte eerste indicatie wordt traditioneel New Hampshire gezien, de uitslag daar schijnt regelmatig de uiteindelijke presidentskandidaat aan te wijzen.
quote:Ik heb het al gevonden:
Op maandag 19 januari 2004 23:29 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
Hoeveel afgevaardigden zijn er in totaal dan? Volgens mij zijn dat er best veel; 45 stelt dan echt niks voor.
quote:http://www.cnn.com/ELECTION/2004/primaries/pages/scorecard/index.html
There are currently 4,321 total delegates to the Democratic National convention, including 801 unpledged or "superdelegates." Unlike pledged delegates, if a "superdelegate" dies or for some reason is unable to participate at the convention, alternates do not replace that delegate. Therefore, the number of unpledged delegates could decrease, adjusting the total delegate number and reducing the "magic number" needed to clinch the nomination. For more about the delegate selection process, click here.
45 delegates stelt dus echt helemaal niks voor.
quote:
Op maandag 19 januari 2004 23:33 schreef Kozzmic het volgende:[..]
[..]2 maal 2160 dus, oftewel 4320.
Die 45 afgevaardigden van Iowa stellen in zoverre iets voor dat ze allereerste indicatie geven van who's hot & who's not. Maar als echte eerste indicatie wordt traditioneel New Hampshire gezien, de uitslag daar schijnt regelmatig de uiteindelijke presidentskandidaat aan te wijzen.
Clark komt in NH. Maar NH stelt kwa afgevaardigden ook niks voor: 27.
quote:Ja, maar dat is vrij oneerlijk aangezien dat een New England staat is. Die zijn op de hand van Dean.
Op maandag 19 januari 2004 23:33 schreef Kozzmic het volgende:Die 45 afgevaardigden van Iowa stellen in zoverre iets voor dat ze allereerste indicatie geven van who's hot & who's not. Maar als echte eerste indicatie wordt traditioneel New Hampshire gezien, de uitslag daar schijnt regelmatig de uiteindelijke presidentskandidaat aan te wijzen.
Ik steun vanaf nu Kerry (hehe). Hij heeft ook goede plannen. Lees overal dat Edwards nogal een leeghoofd is (wat vrij vreemd is, want hij was een goede jurist).
quote:Volgens mij is hij zo'n kanidaat voor een paar states, en dan weg ... (trouwens wel makkelijk om hem te steunen nu hij bovenaan in de peilingen staat
Op maandag 19 januari 2004 23:41 schreef JB80 het volgende:[..]
Ja, maar dat is vrij oneerlijk aangezien dat een New England staat is. Die zijn op de hand van Dean.
Ik steun vanaf nu Kerry (hehe). Hij heeft ook goede plannen. Lees overal dat Edwards nogal een leeghoofd is (wat vrij vreemd is, want hij was een goede jurist).
Maar Dean en Clark mag ik niet. Dus ik moet kijken tussen de andere kandidaten hè.
Wie steun jij?
quote:Denk Clark. Dean neem ik niet, hij is een pacifist. Van de andere kanidaten is misschien Edwards, Kerry of Kucinich een mogelijkheid. Maar om eerlijk te zijn heb ik me niet echt in die kanidaten verdiept. En wat ik van Clark gezien heb is best aardig (als de Democraten er een zooitje van maken ben ik gewoon voor Bush
Op maandag 19 januari 2004 23:47 schreef JB80 het volgende:
Noem jij mij een opportunist?Opportunisme is nou iets typisch a-politieks.
Maar Dean en Clark mag ik niet. Dus ik moet kijken tussen de andere kandidaten hè.
Wie steun jij?
Ik snap iets nog niet helemaal:
quote:Het Caucus systeem houdt toch juist in dat je tot één kanidaat komt, hoe kunnen ze dan via evenredige verdeling de kiesmannen verdelen?
In this regard, the Democrats' delegate-dividing formula is more intricate than Republicans.While the GOP favors "winner-take-all" elections -- compelling all convention delegates tied to a state's vote to support a particular candidate -- Democratic primaries and caucuses are proportional. So multiple Democratic candidates can earn a share of a state and district's delegate pool, based on how they finished in each primary or caucus.
quote:Clark of Kucinich... Hehe, dat is wel een mooi verschil.
Op maandag 19 januari 2004 23:59 schreef UnderWorld_ het volgende:Denk Clark. Dean neem ik niet, hij is een pacifist. Van de andere kanidaten is misschien Edwards, Kerry of Kucinich een mogelijkheid.
Goede site om ze door te nemen: http://news.bbc.co.uk/1/shared/spl/hi/americas/04/us_election/candidates_issues/html/default.stm
quote:Misschien is Iowa weer verdeeld in 45 districten (cq. caucussen)?
Op maandag 19 januari 2004 23:59 schreef UnderWorld_ het volgende:Het Caucus systeem houdt toch juist in dat je tot één kanidaat komt, hoe kunnen ze dan via evenredige verdeling de kiesmannen verdelen?
Ik snap het ook niet helemaal hoor. Het zal morgen aan de hand van de berichtgeving misschien iets duidelijker worden.
Echt, onwijs bizar systeem daar in Iowa.
Gephart trekt zich terug, Dean gaat door. Wie Gephart nu zal oproepen te steunen is nog niet bekend.
quote:
John Kerry wint eerste Democratische voorverkiezingDES MOINES - De Democraten in de Amerikaanse landbouwstaat Iowa hebben senator John Kerry aangewezen als de beste Democratische kandidaat voor de presidentsverkiezingen in november. Kerry won in de nacht van maandag op dinsdag met overmacht de eerste officiële Democratische voorverkiezing, de 'caucus' van Iowa.
Kerry, senator voor Massachusetts, kreeg de steun van bijna 38 procent van zijn partijgenoten, die op bijna 2000 plaatsen in Iowa hun voorkeur kenbaar maakten in zaaltjes en huiskamers. Kerry zei na afloop tegen zijn uitzinnige sympathisanten dat zijn gevecht pas net is begonnen. 'De VS moeten hun toekomst weer terugkrijgen', aldus de overwinnaar.
Zes van de acht Democratische kandidaten deden mee in Iowa: John Kerry, Howard Dean, Richard 'Dick' Gephardt, John Edwards, Dennis Kucinich en Al Sharpton. Peilingen wezen op een nek-aan-nekrace tussen de eerste vier, maar daarvan bleek uiteindelijk geen sprake. Wesley Clark en Joe Lieberman deden overigens niet mee in Iowa.
Edwards, senator voor North-Carolina, werd tweede in Iowa met bijna 32 procent. Howard Dean, ex-gouverneur van Vermont, eindigde op derde plaats met 18 procent. Dat was flink lager dan peilingen voor de caucus in Iowa voorspelden.
Dean reageerde desondanks opvallend uitgelaten tijdens een partijbijeenkomst in Iowa. Hij schreeuwde zijn gehoor toe dat een derde plek in Iowa slechts de opmaat is voor winst in tal van andere staten en uiteindelijk de winst in het Witte Huis!
Voor Gephardt eindigt de race om het Witte Huis al in Iowa. Hij trekt zijn kandidatuur terug na een tegenvallend resultaat. Gephardt kreeg de steun van slechts ongeveer een op de tien partijgenoten in de kleine staat. Gephardt won de caucus in Iowa in 1988.
In een toespraak dinsdagochtend Nederlandse tijd wenste de politiek veteraan de andere kandidaten alle geluk toe. Gephardt zal zijn terugtreden later dinsdag formeel bekendmaken, aldus medewerkers.
Bij een caucus wordt er niet echt gestemd. Het zijn bijeenkomsten, op in totaal 2000 plaatsen, van partijleden in zaaltjes en ook in huiskamers. De deelnemers maken hun voorkeur bekend door met gelijkgestemden in een hoek van een ruimte te gaan staan of door zich te verzamelen in verschillende zaaltjes.
De voorverkiezing leidt formeel tot de selectie van 'gedelegeerden' die op de nationale Democratische partijconventie in Boston (26-29 juli) de Democratische uitdager van Bush kiezen. In Iowa stonden er 45 gedelegeerden op het spel. In totaal moeten zich tijdens de grote partijconventie zeker 2162 gedelegeerden achter een kandidaat scharen om hem te laten winnen.
Bij de Republikeinen is er geen soortgelijk voorverkiezingstraject omdat Bush de enige kandidaat is. De nationale Republikeinse partijconventie is van 30 augustus tot 2 september in New York. De presidentsverkiezingen zijn op 2 november.
Na de caucus in Iowa trekt het verkiezingscircus naar de staat New Hampshire, Daar wordt op 27 januari een 'primary' gehouden, waar 22 gedelegeerden op het spel staan. Bij dit soort voorverkiezingen wordt wel echt gestemd in stemlokalen. Op 3 februari zijn er primaries of caucuses in zeven staten (Super Seven).
http://www.volkskrant.nl/buitenland/1074580300608.html
Op naar New Hampshire aanstaande dinsdsag! Een uiterst progressieve staat waar Dean het goed zal doen, en ik denk de wat conservatievere Kerry veel minder. De charme van Edwards zal daar denk ik ook wel helpen. Clark doet dan ook mee en dan zullen we zien wat hij doet.
Gephart is dus gelijk eruit.
Of zoals Politics1 het zegt:
quote:
Wow!! We've got a whole new Presidential race now! Senator John Kerry won a solid victory in the Iowa caucuses, placing first with 38%. Senator John Edwards was also impressive with a close second at 32% -- overcoming a perceived lack of organization on the ground. Governor Howard Dean was one of the two "losers" of the evening -- falling far short of media expectations -- by finishing third with 18%. Fatally wounded and finishing fourth was Congressman Dick Gephardt at 11%, who is expected to quit the race on Tuesday in St. Louis. Congressman Dennis Kucinich was fifth with 1%. Kerry found his political message and gained traction in the last two weeks in a risky gamble -- moving all his resources from around the country into Iowa -- that paid off big. Edwards, likewise, parlayed his "nice guy" demeanor, charm and a message of electability to move ahead. Next Tuesday's New Hampshire primary will be now a wild, competitive race between Dean, Kerry, Edwards and the two guys (Wes Clark and Joe Lieberman) who skipped the Iowa contest)
quote:Ik zal de andere kanidaten ook wel even gaan bestuderen.
Op dinsdag 20 januari 2004 00:01 schreef JB80 het volgende:[..]
Clark of Kucinich... Hehe, dat is wel een mooi verschil.
Goede site om ze door te nemen: http://news.bbc.co.uk/1/shared/spl/hi/americas/04/us_election/candidates_issues/html/default.stm
quote:Hij snapt het gewoon niet.
Would cancel Nafta and withdraw from the WTO, protect US jobs. Return to bilateral agreements, emphasising workers' rights.
quote:Hehe.
Op dinsdag 20 januari 2004 12:02 schreef UnderWorld_ het volgende:
Zo, Kucinich valt al af:
[..]Hij snapt het gewoon niet.
Type:
Undeclared, or independent, voters and those pre-registered in a given party can participate in that party's presidential primary. New Hampshire's primary is traditionally one of the first (along with the Iowa caucuses) of the presidential election season.
Geschiedenis:
New Hampshire fiercely protects its first-in-the-nation presidential primary, which it has had since 1920 and which gained even more status in 1952, when Dwight D. Eisenhower's victory put the state primary on the national map. Until Bill Clinton's second-place finish in 1992, no candidate went on to win the presidency without first winning the New Hampshire primary. The primary has provided momentum to candidates like Ronald Reagan in 1980 and Jimmy Carter in 1976 but also showed the weakness of incumbents like Lyndon Johnson in 1968 and George Bush in 1992.
Resultaten 2000 en eerder kun je hier vinden.
Dus in 1992 en 2000 een andere president dan de winnaar van New Hampshire. Maar, wel de juiste democratische kandidaat (toen maar, heel saai 2, als VP deed Gore het daar dus onwijs slecht)
[Dit bericht is gewijzigd door JB80 op 20-01-2004 12:30]
quote:[US2004] The Primaries
Op dinsdag 20 januari 2004 12:24 schreef JB80 het volgende:
New Hampshire
.
Zou Clark er goed aan gedaan hebben om niet mee te doen de eerste keer?
quote:Ik denk dat die andere 6 "unpledged delegates" zijn. Lokale hoogwaardigheidsbekleders enzo.
Op dinsdag 20 januari 2004 12:07 schreef Kozzmic het volgende:
Kerry krijgt in ieder geval 17 van de 45 gedelegeerden uit Iowa, Edwards 15 en Dean 7. De overige 6 staan nog niet vast neem ik aan...http://www.cnn.com/ELECTION/2004/index.html
edit: het zijn wel "pledged delegates":
quote:
and six are "party leader and elected official" (PLEO) delegates.
quote:En dus? Tjemig, wat een systeem zeg! De verkiezingen voor het IOC zijn nog doorzichtiger.
Op dinsdag 20 januari 2004 12:32 schreef freako het volgende:[..]
Ik denk dat die andere 6 "unpledged delegates" zijn. Lokale hoogwaardigheidsbekleders enzo.
edit: het zijn wel "pledged delegates":
[..]
quote:Dus zullen die wel vantevoren aangeven voor welke kandidaat ze gaan stemmen, maar dat is blijkbaar nog niet bekendgemaakt. "Unpledged delegates" gaan geloof ik officieel zonder vooraf vastgelegde voorkeur voor een kandidaat naar de nationale conventie, dit zijn de echte hoogwaardigheidsbekleders van Iowa.
Op dinsdag 20 januari 2004 12:54 schreef JB80 het volgende:[..]
En dus? Tjemig, wat een systeem zeg! De verkiezingen voor het IOC zijn nog doorzichtiger.
Dit is tenminste wat ik ervan kan brouwen. .
De tranen stromen over mijn wangen van geluk, zoveel kneuterigheid doet me gewoon goed. (Edwards-mode aan) Het komt allemaal goed met de wereld (Edwards-mode uit)
Maar voor de zekerheid: In NH mogen de democraten gewoon stemmen via een stembus, toch?
quote:Ja.
Op dinsdag 20 januari 2004 13:14 schreef JB80 het volgende:
Lokale partijbaronnen van de democratische partij van fokkin Iowa dus.
quote:Ja. Alleen Democraten en kiezers die als "onafhankelijk" te boek staan mogen meedoen.
Maar voor de zekerheid: In NH mogen de democraten gewoon stemmen via een stembus, toch?
quote:Nog niet. Eind februari/begin maart zal het wel bekend zijn denk ik.
Op dinsdag 20 januari 2004 14:01 schreef Monidique het volgende:
Kan men zeggen dat Kerry de kandidaat wordt?
quote:Nog niet. NH zal heel belangrijk zijn. Vooral om te kijken wat de Clark en Lieberman doen (die niet in Iowa meededen).
Op dinsdag 20 januari 2004 14:01 schreef Monidique het volgende:
Kan men zeggen dat Kerry de kandidaat wordt?
quote:Nee, zo werkt het alleen bij de presidentsverkiezingen zelf. Niet bij deze voorverkiezingen.
Op woensdag 21 januari 2004 09:52 schreef Het_Vijfde_Wiel het volgende:
Is het niet zo dat Kerry alle gedelegeerden uit Iowa krijgt? Volgens mij werkt het Amerikaanse kiesstelsel zo. Al zou het kunnen dat dat in de primaries van staat tot staat verschilt.
Zie http://www.cnn.com/ELECTION/2004/primaries/pages/scorecard/index.html.
De definitieve uitslag voor Iowa is 20 kiesmannen voor Kerry, 18 voor Edwards en 7 voor Dean.
quote:Dus de partijbaronnen hebben ook gekozen. Okay. Mooie uitslag
Op woensdag 21 januari 2004 09:56 schreef Kozzmic het volgende:Nee, zo werkt het alleen bij de presidentsverkiezingen zelf. Niet bij deze voorverkiezingen.
De definitieve uitslag voor Iowa is 20 kiesmannen voor Kerry, 18 voor Edwards en 7 voor Dean.
Donderwolken komen uit NH:
quote:
NEW NUMBERS FROM NEW HAMPSHIRE. Even before the caucus results were in, it was clear that NH primary voters also sensed the new energy coming from the John Kerry campaign. However, it is hard to tell whether Dean is in virtual tie with Kerry or whether he still has a decent lead. Just check out the latest WHDH-TV poll numbers: Dean-23%, Kerry-20%, Clark-15%. Edwards and Lieberman were in the single digits, while 26% said they were still undecided. Then compare that with the new WMUR-TV tracking poll: Dean-33%, Kerry-24%, Clark-18%, Edwards-8%, Lieberman-5%, and Kucinich-3%. Both polls were completed on the eve of the Iowa caucuses, so expect some upward movement for Kerry and Edwards in the next tracks.
En hoe gaat het dan als bijvoorbeeld edwards zich over een maand zou terugtrekken? Worden de door hem behaalde kiesmannen dan onder de anderen verdeeld?
[Dit bericht is gewijzigd door Het_Vijfde_Wiel op 21-01-2004 12:38]
quote:Gephardt stond tot nu toe op 0, dat blijft dus zo.
Op woensdag 21 januari 2004 12:37 schreef Het_Vijfde_Wiel het volgende:
Ik snap trouwens nog steeds niet exact hoe het werkt, want Gephardt heeft toch ook kiesmannen behaald? Worden die nu onder de rest verdeeld omdat hij zich teruggetrokken heeft?
quote:Dat kan. Meestal bepaalt de kandidaat die zich terugtrekt wie hij nu steunt als kandidaat:
En hoe gaat het dan als bijvoorbeeld edwards zich over een maand zou terugtrekken? Worden de door hem behaalde kiesmannen dan onder de anderen verdeeld?
quote:
Further complicating the process, candidates may drop out of the race before the convention or even before all of the pledged at-large delegates are chosen. In those cases, the state party and the withdrawn candidate may have some influence on how those delegates vote on the convention ballot.
[Dit bericht is gewijzigd door freako op 21-01-2004 12:43]
quote:Die kanidaat heeft invloed om zijn kiesmannen te sturen. Hij kan ze echter niet verplichten om op de kanidaat naar zijn keuze te stemmen. Dit geldt voor alle kiesmannen:
Op woensdag 21 januari 2004 12:42 schreef freako het volgende:
Dat kan. Meestal bepaalt de kandidaat die zich terugtrekt wie hij nu steunt als kandidaat:
[some influence]
Other primaries are called "mandatory primaries" or "binding primaries" as the views of the voters with regards to the presidential candidate are binding on the delegates and the delegates at the national convention cast their votes accordingly.However, this was successfully challenged in 1982 when the Supreme Court declared that a state could not force a delegate to a national convention to support the winner of his/her state’s presidential primary (Democratic Party v La Follette).
quote:Als ik het goed lees, zou het ook wel eens andersom kunnen zijn. Dat er partijbaronnen a.g.v. hun voorkeur naar het congres gaan, niet andersom.
Op woensdag 21 januari 2004 11:32 schreef JB80 het volgende:[..]
Dus de partijbaronnen hebben ook gekozen. Okay. Mooie uitslag
quote:Dan is het raar dat Clark en Lieberman niet meedoen. Natuurlijk kan je een slecht ebgin daar hebben, maar de kiesmannen zijn altijd meegenomen.
Op woensdag 21 januari 2004 09:56 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Nee, zo werkt het alleen bij de presidentsverkiezingen zelf. Niet bij deze voorverkiezingen.
Overigens viel Dean tegen. Flink verloren de afgelopen week. Jammer. Kerry heeft een goed aanzien, maar inhoudelijk viel hij mij tegen tijdens een interview die ik zag van hem bij CNN. Vragen ontwijken of beantwoorden met zijn eigen standaard riedeltje.
Dean gebruikt heel vaak opsommigen in zijn speeches. Zal dat helpen?
Maar Kerry zit duidelijk in de race. Samen met Clark en Dean zijn ze de kanshebbers.
quote:Je bedoelt de opsomming welke staten hij allemaal gaat winnen? Inclusief de home-staten van zijn opponenten
Op woensdag 21 januari 2004 18:27 schreef Sidekick het volgende:[..]
Dean gebruikt heel vaak opsommigen in zijn speeches. Zal dat helpen?
quote:Als Dean in NH weer afgaat is hij out. Dan red hij het nooit meer.
Maar Kerry zit duidelijk in de race. Samen met Clark en Dean zijn ze de kanshebbers.
quote:Ja, maar ook de landen waar iedere burger een ziekenfondsverzekring kan veroorloven (Nederland werd ook genoemd).
Op woensdag 21 januari 2004 18:50 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
Je bedoelt de opsomming welke staten hij allemaal gaat winnen? Inclusief de home-staten van zijn opponenten
En daarnaast nog 3 voorbeelden gezien waarin hij dat gebruikt.
quote:Mhaw. Het is moeilijk te zeggen.Hij moet wel goed bijblijven.
[..]Als Dean in NH weer afgaat is hij out. Dan red hij het nooit meer.
quote:Dat mensen daar geen ziekenfonds kunnen veroorloven komt gewoon door de claimcultuur. Misschien moeten ze daar eerst eens naar kijken ipv te roepen: 'iedereen een ziekenfonds verzekering op kosten van de staat'.
Op woensdag 21 januari 2004 18:57 schreef Sidekick het volgende:[..]
Ja, maar ook de landen waar iedere burger een ziekenfondsverzekring kan veroorloven (Nederland werd ook genoemd).
En daarnaast nog 3 voorbeelden gezien waarin hij dat gebruikt.
quote:Volgens mij is er nog nooit een president geweest die in IA en NH slechte resultaten heeft behaald.
[..]Mhaw. Het is moeilijk te zeggen.Hij moet wel goed bijblijven.
Wanneer is Super Tuesday eigenlijk?
quote:De claimcultuur? Wat voor invloed heeft dat op de lage en middeninkomens?
Op woensdag 21 januari 2004 19:07 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
Dat mensen daar geen ziekenfonds kunnen veroorloven komt gewoon door de claimcultuur. Misschien moeten ze daar eerst eens naar kijken ipv te roepen: 'iedereen een ziekenfonds verzekering op kosten van de staat'.
quote:Dean is derde geworden in Iowa, dat is op zich niet zo slecht. Dean had wel meer in zijn mars natuurlijk, het is een tegenvaller.
[..]Volgens mij is er nog nooit een president geweest die in IA en NH slechte resultaten heeft behaald.
Ik las in het AD dat de presidentskandidaat in Iowa altijd wel bij de eerste 3 is ge-eindigd, dus Dean voldoet nog aan de statistieken.
quote:Patienten claimen geld van doktoren --> de verzekeringskosten van de doktoren gaan omhoog omdat er zoveel geclaimed wordt --> de doktoren rekenen het door aan de patienten --> de verzekeringskosten van de burgers gaan sterk omhoog.
Op woensdag 21 januari 2004 19:10 schreef Sidekick het volgende:[..]
De claimcultuur? Wat voor invloed heeft dat op de lage en middeninkomens?
quote:Hij is keihard afgegaan Sidekick, doe je ogen open. Hij stond ruim bovenaan in elke peiling. Daarvan is haast niks meer overgebleven.
[..]Dean is derde geworden in Iowa, dat is op zich niet zo slecht. Dean had wel meer in zijn mars natuurlijk, het is een tegenvaller.
Ik las in het AD dat de presidentskandidaat in Iowa altijd wel bij de eerste 3 is ge-eindigd, dus Dean voldoet nog aan de statistieken.
quote:http://www.dailykos.com/story/2004/1/21/151032/305
Tracking the tracking polls
by kos
Wed Jan 21st, 2004 at 15:10:32 GMTWe've got four tracking polls for NH, so get ready for a barrage of polling fromt the Granite State. Here's the first of that polling. Note that most of this polling was conducted pre-Iowa results, but takes into consideration Kerry's "pre-Iowa bounce".
Still, it's clear Iowa has been huge for Kerry, and not so good for Dean and Clark.
code:Most of these are pretty consistent, with the UNH poll seemingly an outlier, or more apt to measure Dean's "soft support" (which abandoned him in Iowa).American Research Group 1/20-18 1/19-17
Dean 26 28
Kerry 24 20
Clark 19 18
Edwards 9 8
Lieb 7 7Zogby
1/18-20
Dean 25
Kerry 23
Clark 16
Edwards 7
Lieb 7Suffolk Univ (2-day rolling sample)
1/18-19 1/17-18
Dean 23 25
Kerry 20 19
Clark 15 19
Edwards 6 5
Lieb 6 6Univ. of New Hampshire
1/17-19
Dean 33
Kerry 24
Clark 18
Edwards 8
Lieb 5So the questions are 1) Can Dean "reinvent" himself and hold on to his support, while beating back the surging Kerry? 2) Can Kerry take advantage of the bump over the next week in a state that already knows him well, passing Dean and beating back Clark's challenge, and 3) can Clark challenge for a top-two slot, or at the very least, counter an Edwards surge?
Lieberman will be the next candidate to drop out.
quote:Hij is de enige die zich kanidaat heeft gesteld voor de GOP. Daarom is het niet nodig om Primaries voor de republikeinen te houden.
Op woensdag 21 januari 2004 20:09 schreef du_ke het volgende:
Even een vraagje hebben de conservatieven ook primaries? Of staat Bush al helemaal vast als kandidaat (lijkt me wel eigenlijk).
quote:Maar ze houden officieel nog wel in 46 van de 50 staten voorverkiezingen, dacht ik ergens te lezen.
Op woensdag 21 januari 2004 20:16 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
Hij is de enige die zich kanidaat heeft gesteld voor de GOP. Daarom is het niet nodig om Primaries voor de republikeinen te houden.
Hoe en wat?
quote:Ook nog raar eigenlijk. Niemand die het oneens is met hem in de Partij? Of iemand die ook maar een gok wil nemen? Het zij iemand aan de uiterst rechtse kant, of iemand die wat centraler staat dan W.
Op woensdag 21 januari 2004 20:16 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
Hij is de enige die zich kanidaat heeft gesteld voor de GOP. Daarom is het niet nodig om Primaries voor de republikeinen te houden.
quote:dan snij je jezelf alleen in de vingers... Bush heeft gewoon de grootste kans van de republiekeinen om de verkiezingen te winnen. Als er zich iemand anders aanmeld dan moet die bush zijn beleid aanvallen. En moddergooien binnen de partij vinden kiezers vaak niet leuk. Ook de reden waren Edwards het vrij goed heeft gedaan in Iowa en Dean niet. Zo maak je alleen maar de kans kleiner dat de GOP wint, want er is nu binnen de GOP toch niemand die Bush iets kan doen. Waarom dan die verspilling. Kan je beter je energie inzetten voor 2008
Ook nog raar eigenlijk. Niemand die het oneens is met hem in de Partij? Of iemand die ook maar een gok wil nemen? Het zij iemand aan de uiterst rechtse kant, of iemand die wat centraler staat dan W.
quote:In DC was de eerste Primary ja. Alleen die telde niet mee voor de uiteindelijke keuze van de presidentskandidaat. Het was meer een veredelde peilingen.
Op woensdag 21 januari 2004 20:19 schreef Poepoog het volgende:
Even een vraagje. In de Volkskrant stond een tekening met daarin aangegeven dat de eerste "verkiezing" niet in Iowa was maar in DC.Hoe en wat?
quote:Inderdaad. Washington DC is geen staat, maar een district. Ik weet niet precies hoe het geregeld is, maar ze hebben geen invloed in de primaries (niet echt relevant dus).
Op woensdag 21 januari 2004 20:43 schreef Sidekick het volgende:[..]
In DC was de eerste Primary ja. Alleen die telde niet mee voor de uiteindelijke keuze van de presidentskandidaat. Het was meer een veredelde peilingen.
edit: Heeft de USA eigenlijk nog andere districten naast DC?
quote:Als Dean zelfs in een progressieve staat als New Hampshire verliest dan is het denk ik exit voor hem.
MANCHESTER - Bij de jongste peilingen voor de Democratische voorverkiezingen in de Amerikaanse staat New Hampshire lijkt er geen licht meer te zitten tussen de kandidaten Howard Dean en John Kerry. Dinsdag kunnen de inwoners van de progressieve staat in het noordoosten van de VS hun voorkeur kenbaar maken.
Een rondvraag van de gerenommeerde krant The Boston Globe onder potentiële stemmers leverde zelfs een kleine voorsprong op voor de winnaar van de voorverkiezingen in Iowa van maandag. Kerry zou 27 procent van het elctoraat achter zich weten, tegen 24 procent voor Dean. Generaal Clark complementeert de topdrie met 17 procent.Windeieren
Dat de overwinning van Kerry in Iowa op maandag hem geen windeieren heeft gelegd, blijkt wel uit de dagelijkse rondvraag van The Globe. In een dag tijd steeg hij 7 procentpunt en sinds afgelopen vrijdag zelfs met het dubbele. Dean verloor daarentegen 4 procent sinds het verlies in Iowa. Vooral de wilde toespraak van de voormalige gouverneur van Vermont leek daar debet aan te zijn.
Politiek analisten speculeren zelfs al heel voorzichtig over een mogelijke doodsteek die Dean zichzelf zou hebben toegebracht door schreeuwend met een rood aangelopen hoofd en met opgeheven vuisten tekeer te gaan op het podium in Iowa. Kiezers zouden twijfels hebben gekregen bij zijn gedrag, dat volgens sommige waarnemers niet erg presidentieel zou zijn geweest.
Vier sterren generaal
In een tweede peiling gaat Dean met 26 procent nog wel aan de leiding voor Kerry. Het verschil betreft echter slechts twee procentpunten. Generaal Clark haalt in het onderzoek van de Amercan Research Group 18 procent. De voormalige vier sterren generaal zou vooral profiteren van de uitbarsting van Dean, menen lokale politieke analisten in New Hampshire. Clark deed niet mee in Iowa.
Bron: nu.nl
Wat gebeurd er eigenlijk met al het campagnegeld van Dean als die zich terugtrekt? Toch zo'n 40 miljoen dollar dacht ik dat die bijelkaar heeft gekregen. Kan hij bijvoorbeeld het geld geven aan de campagne van de democratische presidentskandidaat, zodat ze nog een redelijke kans maken in november? (Bush heeft nu al zo'n 135 miljoen dollar bij elkaar)
De primary in het District of Columbia is advisory. In de regels gesteld door de DNC (Democratic National Committee) staat dat als een staat een primary houdt voor die van New Hampshire (de zgn. First-in-the-Nation) dat de gedelegeerden daarvan niet geaccepteerd zullen worden op de conventie. En voordat je het vraagt: Iowa is een caucus.
New Hampshire Democrats zijn inderdaad redelijk progressiever dan de gemiddelde Democrat (ze zitten niet voor niets in New England). De staat zelf echter is sinds 1964 (met de 'radicale' Barry Goldwater tegenover Lyndon Johnson, uit Texas) slechts in 1992 en 1996 naar de Democraten gegaan. En dat was nog met Bill Clinton, uit Arkansas, een van de oprichters van de DLC, de Democratic Leadership Coalition, een gemodereerde stroming binnen de Democratische Partij. Dus om de staat nu uiterst progressief te noemen is ook niet echt correct
Een standaardregel is dat je een zittende President niet in 'het midden' aanvalt. Hierdoor krijgt hij namelijk nare problemen met z'n 'radicalere' achterban -> de mensen die doorgaans het hardst werken in een campagne. Dit zorgt voor problemen m.b.t. de GOTV rally's. Dit staat voor Get Out The Vote (in tegenstelling tot wat Democraten wel eens ironisch zeiden over de gedachtegang van de Republikeinen: Get On TeleVision) en zorgt ervoor dat de steeds apatischer wordende burger ook daadwerkelijk z'n stem gaat uitbrengen op zijn/haar voorkeur. Dus vandaar niemand die 'm aan die kant aanvalt.
Super Tuesday is trouwens traditioneel de eerste dinsdag van february; dat wordt dus de derde van die maand. Dan worden dit jaar de primaries gehouden van o.a. Arizona, New Mexico, Oklahoma, Virginia en, een heel belangrijke voor John Edwards, South Carolina. Dit zijn allemaal zuidelijke staten en zullen dus een beter beeld zien van de verkiesbaarheid in de General Election van de eventuele genomineerde.
Anyway, ik hoop niet over te zijn gekomen als een soort betweter Mijn favoriet is trouwens John Edwards. Noemde ik al toen hij zich kandideerde, maar nooit verwacht dat hij alsnog een daadwerkelijke kans kreeg om de nominatie te winnen.
Groeten!
quote:Interessant. Maar toch een beetje vreemd dat Bush straks ook van het federale fonds gebruik maakt. Hebben de meeste Amerikanen niet de opvatting dat je alleen president kan worden tegenwoordig met veel geld? Verwijt dat je het presidentschap koopt maakt niet echt indruk meer. Mij lijkt het juist een mooier gebaar om het geld te weigeren, het is immers belastingsgeld. Dat kan veel beter naar andere doelen dan de geldverslindende campagne. Hoewel het bedrag natuurlijk niets voorsteld als je het tegenover de begroting van USA zet.
Nog een dingetje. Dat geld wat de kandidaten nu hebben geldt eigenlijk alleen voor de primaries. De centen kunnen van de ene naar de andere kandidaat worden overgeheveld als de ene ermee besluit te stoppen.
Dean en Kerry hebben niet voor het zogenaamde "Federal Matching Funds" gekozen, dat stelt dat elke donatie tot (ik dacht) $250 of $1000 dollar wordt gedoubleerd door de FEC (Federal Election Commission). Als tegenprestatie ben je verplicht niet meer dan (ik dacht... ja, ik doe dit uit het hoofd) $2 dollar per resident in een bepaalde staat uit te geven. Ook Bush kan dus naar hartelust z'n centjes uitgeven in het voorseizoen.
Als de primaries echter zijn afgelopen zullen beide genomineerden echter zonder twijfel kiezen voor het federale fonds. Het risico bestaat namelijk dat je tegenstander je anders verwijt het presidentschap 'te kopen'. Dit fonds bestaat uit een bedrag, opgesteld in 1972 (bij het oprichten van de FEC) en aangepast aan inflatie, van iets van 45 miljoen dollar. Met andere woorden: schrik niet te veel van de centen die Bush nu al heeft. Hij kan er mee rammen tijdens het 'voorseizoen', maar zo belangrijk is dat ook weer niet.
Edit: Die opvatting dat het presidentschap zo makkelijk te koop is, circuleert voornamelijk door mensen die gewoon niet weten hoe het werkelijk zit. Wat ook niet zo raar is, want je moet je er een beetje in verdiepen. De gemiddelde Nederlander ziet zich echter niet snel gehinderd door enige kennis
[Dit bericht is gewijzigd door KieWie op 22-01-2004 08:26]
Wie heeft volgens jou de meeste kans om Bush te verslaan? Ik heb een aantal debatten gezien op CNN en vond
Edwards wel aardig, maar heeft hij uberhaupt een kans om Bush te verslaan? Dat lijkt nu toch wel de doorslag te geven in de primaries bij de democraten. Wie heeft de meeste kans om Bush te verslaan.
Dank je voor het compliment
Ik heb over deze dingen een tijdje terug een boek van zo'n 500 pagina's gelezen, en een beetje daarvan is blijven hangen
Mijn favoriet is John Edwards. Toen ik begin 2003 las dat hij zich kandidaat stelde had ik direct al het idee dat deze man een kans maakte. Dit in tegenstelling tot de meeste experts. De man heeft een soort flair over zich. Hij ziet er zelfs te energiek (lees: jong) uit. Wat wel in z'n voordeel werkt is z'n appeal bij vrouwen. Traditioneel gezien stemmen die vaker Democratisch maar Gore had hier minder voordeel van tegenover Bush dan normaal gebruikelijk is. Edwards kan hierin de zaak weer terugdraaien.
John Kerry is wellicht de meest gekwalificeerde kandidaat. Heeft gezeten (of zit zelfs nog) in de Senate Foreign Relations Committee en heeft daardoor een grote ervaring op het gebied van foreign policy. Hij wordt wel gezien als een New England elitist, en het feit dat hij Luitenant Governor van Michael Dukakis (verloor dik in 1988 van Bush) was speelt niet in z'n voordeel in het zuiden. Z'n moedige optreden in Vietnam is een stevig pluspunt t.o.v. Bush.
Wesley Clark is het grote vraagteken. Hij heeft zeker de war-credentials (Vietnam-veteraan, West Point graduate) maar moet zich op andere zaken nog wat definiëren. Hij is ook nog Rhodes Scholar, en dat zijn er ook maar iets meer dan 100 per jaar in de hele wereld (waaronder Bill Bradley, Gore's tegenstander in de primary's van 2000).
Howard Dean zie ik na New Hampshire niet meer terugkomen. Blijkt uiteindelijk toch teveel de 'angry candidate'. Z'n speech van maandag wil ik niet overdreven meetellen, maar voor zij die twijfelden over hem zal het teveel zijn geweest.
Joe Lieberman maakt helemaal geen kans. Hij ziet er te oud en belichaamd de status quo waar de Democratische Partij vanaf moet. Hij wordt door sommigen zelfs gezien als een liberale Republikein...
Voor New Hampshire voorspel ik het volgende: 1. John Kerry / 2. Wesley Clark / 3. Howard Dean / 4. John Edwards / 5. Joe Lieberman.
Dean zal het voor gezien houden. Lieberman gaat heel misschien nog door (immers, 'Republikeinen' doen het redelijk in het zuiden ). Voor Super Tuesday zal het crunge time worden voor de overige drie. Na NH zal ik daarover wel een voorspellinkje wagen
quote:Trouwens individuele donors die prive geld storten in de campagne van Bush kunnen ook grootaandeelhouders zijn van Oliemaatschappijen...
When it comes to campaign contributions, the Republican Party?s ties to the oil and gas industry have been well documented to say the least. No longer is it a surprise to note that 78 cents out of every dollar the industry has contributed to federal parties and candidates over the last decade has gone to the GOP or that President Bush was the No. 1 recipient of the industry?s money during the last election. But here?s something you might not know: Bush, with more than $1.8 million in contributions, got more money from the industry during 1999-2000 than any other federal candidate over the last decade, barely eclipsing two fellow Texans in the process. Sen. Phil Gramm (R) is the No. 2 recipient of oil money since 1989, with $1.6 million from industry PACs and individuals, while his oil patch colleague Sen. Kay Bailey Hutchison (R) ranks second with $1.3 million. Texas-based companies dominate the industry?s giving. The most generous: the Houston-based Enron, the industry?s No. 1 contributor during 1999-2000 with more than $2.3 million in contributions, about $1 million more than No. 2 ranked Exxon-Mobil.http://www.opensecrets.org/pressreleases/energybriefing.htm
quote:Nou ben ik nieuwsgierig: welk boek? Ik lees me de afgelopen maanden helemaal suf over het onderwerp. Daar kan dus nog best een boek bij
Op donderdag 22 januari 2004 10:13 schreef KieWie het volgende:Ik heb over deze dingen een tijdje terug een boek van zo'n 500 pagina's gelezen, en een beetje daarvan is blijven hangen
Bijft het feit dat dankzij het pupillenvoetbal van de media (met zijn allen achter de bal aan (las ik net bij Hans Laroes)), een op zich zeer geschikte kandidaat het nu erg moeilijk gaat krijgen. Ik wacht aanstaande dinsdag en dan de verkiezingsdag door het zuiden (South Carolina en Arizona enzo) af voordat ik Dean afschrijf.
Maar hij gaat waarschijnlijk geen kans maken.
quote:Als je niet eens naar zijn standpunten kijkt dan maakt dit jou een racist, het is maar dat je het weet.
Op vrijdag 23 januari 2004 12:58 schreef Montov het volgende:
Al Sharpton is voor mij de man die het moet gaan worden. Een zwarte president, dat lijkt me wel wat.
quote:
KERRY MOVES AHEAD IN NEW HAMPSHIRE. The latest independent polls out of New Hampshire released Thursday show that John Kerry has now taken the lead in the Granite State, with just five days to go until the all-important primary there. Here are the numbers from the new Boston Globe poll: Kerry-31%, Dean-21%, Clark-16%, Edwards-11% and Lieberman-4%. MSNBC/Zogby poll: Kerry-27%, Dean-24%, Clark-15%. WHDH-TV/Suffolk University poll: Kerry-27%, Dean-19%, Clark-15%, Edwards-7%, Lieberman-6%. These numbers reflect a jump for Kerry and Edwards, and downward movement for Dean, Clark and Lieberman. In related bad news for the Dean camp, former US Senator John Durkin (D-NH) withdrew his endorsement of Dean on Wednesday and has now declared himself "undecided." Durkin said he changed his mind after viewing Dean's fiery election night speech in Iowa on Monday. Yet, with all Dean's resources -- money and volunteers -- don't count him out yet. He ran strongest when he was an underdog insurgent. Just remember Dean campaign manager Joe Trippi's frequent swipes at Kerry as "the annointed one" when the race looked just like this several months ago. The candidates debate again tonight in NH -- but look for Kerry, Clark or Edwards to be targets of the attacks now, not Dean.
quote:
KERRY WIDENS LEAD IN NEW HAMPSHIRE. John Kerry continues to ride the wave of momentum he acquired with his upset win in the Iowa Caucuses this past Monday, widening his lead further over his various rivals. The latest FOX News/WMUR-TV poll showed Kerry-37%, Dean-19%, Clark-15%, Edwards-11%, Lieberman-8%, and Kucinich-3%. Other new polls released Friday show that the race may actually be closer. MSNBC/Zogby poll has Kerry leading Dean by a 30% to 22% vote. CNN/USA Todat shows Kerry leading by 12 points. However, the new weather forecast for primary day calls for snow, which could have a major effect on GOTV efforts.WHAT ABOUT OKLAHOMA? With all the attention this week on NH, we often forget that voters in seven more states cast ballots on February 3. Oklahoma is one of the hot battleground states that day. A new KFOR-TV poll shows Wes Clark leading there with 32%. Edwards was second with 23%, Kerry had 18%, Dean had 10%, and Lieberman was at 7%.
... AND CALIFORNIA? The crown jewel of the primary season -- particularly in terms of the total delegates at stake in the contest -- is California on March 2nd. The KABC-TV/KPIX-TV poll out Friday has Kerry narrowly leading Dean by a 31% to 26% vote, and the others trailed far behind. This indicates a major leap for Kerry, who has trailed Dean in California by a wide margin for the past several months.
quote:En zo kunnen we ongeveer om de tien minuten aan de gang blijven. Reuters meldt een tracking poll (http://story.news.yahoo.com/news?tmpl=story&cid=564&ncid=2043&e=1&u=/nm/20040124/ts_nm/campaign_poll_dc) waarin een einde is gekomen aan de grote terugval van Dean en de American Research Group (http://americanresearchgroup.com/nhpoll/demtrack/) meldt juist dat Dean terug is gevallen naar de derde plaats. Ik stel voor om niet als een blinde achter alle peilingen aan te rennen en lekker rustig de uitslag van New Hampshire af te wachten. Iowa toonde al aan dat peilingen vaak niet betrouwbaar zijn.
Op zaterdag 24 januari 2004 17:12 schreef JB80 het volgende:
En weer de nieuwe peilingen:
[..]
quote:De Morgen
Kerry verslaat Bush in peiling Newsweek (21:10)
De Amerikaanse president George W. Bush is fel in de achting van zijn kiesgerechtigde landgenoten gedaald. Bij een hypothetische strijd om het Witte Huis tussen Bush en de voorlopige favoriet onder de Democratische kandidaten, senator John Kerry, zou Bush zelfs het onderspit delven. De veteraan van de oorlog in Vietnam zou het halen met 49 tegen 46 procent, aldus een peiling het magazine Newsweek.Enkele dagen na zijn goeddeels lauw ontvangen State of the Union is het percentage Amerikanen dat het beleid van Bush goedkeurt, gedaald van 54 naar 50 procent. Meer dan de helft van de geregistreerde kiezers (52 procent) wil geen tweede ambtstermijn voor de huidige VS-leider. Tegen ex-generaal Wesley Clark zou Bush volgens de peiling nog steeds een zege behalen, zij het uiterst krap: 48-47. (DWM)
(Belga)
Anyway, hopelijk geeft Kucinich nog niet op. Het is niet voor niets dat de Amerikaanse media hem als enige echte linkse kandidaat doodzwijgen.
Kerry daarentegen kan ik echt niet uitstaan. Hij verandert telkens van mening wanneer het hem goed uitkomt (was pro-aanval op Irak en bekritiseert hem nu) en kan de kleine kandidaten als erfgenaam van een imperium van meer dan 600 miljoen $ makkelijk wegspenderen. Hoeveel geld van special interests plakt er trouwens aan?
[Dit bericht is gewijzigd door DeGroeneRidder op 24-01-2004 22:40]
quote:Tsja, zo'n peiling zegt nu nog helemaal niets.
Op zaterdag 24 januari 2004 22:28 schreef zakjapannertje het volgende:
een peiling over iets anders:
[..]De Morgen
Kerry als kandidaat voor de Democraten, het lijkt het steeds serieuzer te worden
Alleen dat Kerry (oh yeah, ik zie de leuke woordgrapjes alweer komen.
) nu als echte kanshebber wordt gezien. Vooralsnog was alleen Dean en Clark in de running.
quote:Kucinich:
Op zaterdag 24 januari 2004 22:33 schreef DeGroeneRidder het volgende:
Anyway, hopelijk geeft Kucinich nog niet op. Het is niet voor niets dat de Amerikaanse media hem als enige echte linkse kandidaat doodzwijgen.
quote:
Would cancel Nafta and withdraw from the WTO, protect US jobs. Return to bilateral agreements, emphasising workers' rights.
[Dit bericht is gewijzigd door UnderWorld_ op 24-01-2004 22:55]
quote:Dean is al out.
Op zaterdag 24 januari 2004 22:39 schreef Sidekick het volgende:[..]
Tsja, zo'n peiling zegt nu nog helemaal niets.
Alleen dat Kerry (oh yeah, ik zie de leuke woordgrapjes alweer komen.
![]()
) nu als echte kanshebber wordt gezien. Vooralsnog was alleen Dean en Clark in de running.
quote:Wacht nou maar met het afschrijven van kandidaten totdat ze echt afgeschreven zijn...
Op zaterdag 24 januari 2004 22:55 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
Dean is al out.
Dean maakt echt nog wel een kans hoor. Het is een lange race nog. Hij staat nog redelijk in de peilingen.
quote:Ik wil eigenlijk nog wel een keer een debat zien (op CNN ofzo). Als iemand weet wanneer er een keer een is, zeg het dan hier even.
Op zaterdag 24 januari 2004 23:02 schreef Sidekick het volgende:[..]
Wacht nou maar met het afschrijven van kandidaten totdat ze echt afgeschreven zijn...
Dean maakt echt nog wel een kans hoor. Het is een lange race nog. Hij staat nog redelijk in de peilingen.
quote:Ik ben Bush fan, maar ik kan gemakkelijk leven met een president Kerry hoor. Zojuist op het VRT-journaal, de zogenaamde progressiviteitsscore (waar de immer anti-Amerikanistische Belgen een lage score ongetwijfeld als iets negatiefs beschouwen), Kerry had een 3,7, Bush 2,7. Dus zoveel scheelt het niet. Ook op de BBC-stek kun je veel overeenkomsten lezen. Komop Kerry!
Op zaterdag 24 januari 2004 22:28 schreef zakjapannertje het volgende:
een peiling over iets anders:
[..]De Morgen
Kerry als kandidaat voor de Democraten, het lijkt het steeds serieuzer te worden
Maar eerst Super Tuesday natuurlijk, ik hoop dat er nog een mooi debat tussen de top 4 komt. Het is echt zonde dat de Nederlandse TV er zo weinig aandacht aan besteedt, het is goedkope televisie waar vast interesse in is. En waarvoor is die publieke omroep anders, neuken doe je zo?
quote:Niet in Iowa, de 3 eersten van de caucus krijgen delegates in proportionele verhoudingen en er zijn nog een aantal superdelegates die vrij mogen kiezen, los van de stemmers.
Op maandag 19 januari 2004 23:10 schreef JB80 het volgende:
winner takes all
Iowa is een van de weinige staten met dit systeem.
quote:Nee, wel terrotories zoals: Puerto rico, American Samoa, Cayman Islands en Virgin islands.
Op woensdag 21 januari 2004 23:39 schreef UnderWorld_ het volgende:edit: Heeft de USA eigenlijk nog andere districten naast DC?
quote:Wat een onzin. De ultra rechtse partijen hebben precies dezelfde meningen hierover.
Op zaterdag 24 januari 2004 22:54 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
Kucinich:
[..]
Vind je het gek dat ze hem doodzwijgen. Die man is een communist.
Kuchinich is voor de VS idd erg links op bepaalde vlakken, maar voor NL begrippen is hij nog steeds rechts.
quote:
Op zondag 25 januari 2004 01:20 schreef JB80 het volgende:[..]
Ik ben Bush fan, maar ik kan gemakkelijk leven met een president Kerry hoor. Zojuist op het VRT-journaal, de zogenaamde progressiviteitsscore (waar de immer anti-Amerikanistische Belgen een lage score ongetwijfeld als iets negatiefs beschouwen),
quote:Kerry lijkt mij ook niet verkeerd (voor wat ik over hem lees dan). Hij schijnt nu ook de meeste kans te hebben Bush te verslaan.
Kerry had een 3,7, Bush 2,7. Dus zoveel scheelt het niet. Ook op de BBC-stek kun je veel overeenkomsten lezen. Komop Kerry!
quote:Waar kan je lezen welke staten die meedoen aan de primaries welk systeem hanteren?
Op zondag 25 januari 2004 03:18 schreef hmmmmmmmmm het volgende:
[..]Niet in Iowa, de 3 eersten van de caucus krijgen delegates in proportionele verhoudingen en er zijn nog een aantal superdelegates die vrij mogen kiezen, los van de stemmers.
Iowa is een van de weinige staten met dit systeem.
quote:Ik weet niet wat hij op andere punten zegt, maar de SP denk precies hetzelfde over handel als Kuchinich.
[..]Wat een onzin. De ultra rechtse partijen hebben precies dezelfde meningen hierover.
Kuchinich is voor de VS idd erg links op bepaalde vlakken, maar voor NL begrippen is hij nog steeds rechts.
quote:Volgens mij staat er een Primary-explainer op de cnn-site.
Op zondag 25 januari 2004 10:25 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
Waar kan je lezen welke staten die meedoen aan de primaries welk systeem hanteren?
quote:Crap. Het is de Amerikaanse SP. Niets rechts aan te bespeuren.
quote:
Oud-generaal Clark wint in Dixville NotchDIXVILLE NOTCH - Oud-generaal Welsey Clark heeft dinsdag een eerste symbolische overwinning behaald. Hij won acht van de vijftien stemmen bij de voorverkiezingen voor een Democratische presidentskandidaat in het Amerikaanse gehucht Dixville Notch in New Hampshire. Al veertig jaar lang maakt het plaatsje als eerste in de staat de uitslagen van verkiezingen bekend.
De kiezers brachten even na middernacht hun stem uit. In de rest van de 1,2 miljoen inwoners tellende staat gaan de stembureaus om 12.00 uur (Nederlandse tijd) open. In de peilingen staat senator John Kerry van Massachusetts op de eerste plaats. In Dixville Notch werd hij tweede met drie stemmen. Alle elf geregistreerde Republikeinen stemden op Bush.
http://nu.nl/news.jsp?n=266861&c=22
quote:Zo, drie families die hebben gestemd.
Op dinsdag 27 januari 2004 09:58 schreef Kozzmic het volgende:
quote:Dus... In NH is wel Winner Takes All?
Niet in Iowa, de 3 eersten van de caucus krijgen delegates in proportionele verhoudingen en er zijn nog een aantal superdelegates die vrij mogen kiezen, los van de stemmers.
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 09:58 schreef Kozzmic het volgende:[..]
quote:Neuh, elke kandidaat die meer dan 15% van de stemmen scoort heeft recht op delegates.
Op dinsdag 27 januari 2004 10:26 schreef JB80 het volgende:[..]
Dus... In NH is wel Winner Takes All?
Dan is plaats #3 nog belangrijk. Spannende strijd tussen Clark en Edwards.
Enig idee wanneer we de eerste uitslagen mogen verwachten?
quote:Grofweg gezegd wel ja.
Op dinsdag 27 januari 2004 11:40 schreef JB80 het volgende:
K. tnx. Zelfde systeem als bij de caucus dus.
quote:Stembussen sluiten geloof ik meestal om 7 uur daar. Ze lopen zes uur voor, dus om 11 uur 's avonds1 uur 's nachts Nederlandse tijd. CNN zal wel direct daarna met de eerste exit-polls komen.
Enig idee wanneer we de eerste uitslagen mogen verwachten?
edit: rekenfoutje. .
[Dit bericht is gewijzigd door freako op 27-01-2004 13:07]
Spannend hoor, zonder gekheid mag toch gezegd worden dat kandidaten lager dan plaats 3 kansloos zijn.
Een andere vraag lijkt me wat Lieberman doet. Het ziet er erg triest uit voor hem.
quote:Nee.
Op dinsdag 27 januari 2004 13:55 schreef JB80 het volgende:Een andere vraag lijkt me wat Lieberman doet. Het ziet er erg triest uit voor hem.
Lieberman heef trouwens in NH een erg pro-oorlog-campagne gevoerd. Hiermee wil hij zich onderschieden van de andere Democraten.
Ik heb overigens ook de schreeuwpartij gezien op CNN. Het viel echt mee. Alleen zijn stemgeluid was wat zwaar. De hele aandacht is overdreven. En dat is ook een beetje de publieke opinie.
Dean haalt wel fel uit naar de tegenstanders. Zo wijst hij op het voorstemmen van de oorlog door Kerry en Edwards (dacht ik).
Kerry heeft ook de steun van senator Edward Kennedy. Een broer dacht ik, iig familie van. Die werd overigens behoorlijk bekritiseerd vanwege zijn houding tijdens de State of the Union waar hij zich niet als klapvee gedroeg maar dat terzijde.
quote:Een broer van John F. en Robert F. Kennedy ja. En al sinds 1962 senator namens Massachusetts.
Op dinsdag 27 januari 2004 15:23 schreef Sidekick het volgende:[..]
Een broer dacht ik, iig familie van.
quote:Idd.
Op dinsdag 27 januari 2004 15:31 schreef freako het volgende:[..]
Een broer van John F. en Robert F. Kennedy ja. En al sinds 1962 senator namens Massachusetts.
Ik heb de info trouwens van CNN dat elke zondagavond een uurtje over de verkiezingen heeft.
Het filmpje van de schreeuwende Dean werd 3 keer getoont, en er was iemand van de Democratische partij die echt zo'n blik had van "Nog een keer? Ja, laat ons maar donderen in de peiling eikel".
quote:Waarom zie ik Jan-Peter dat nou nooit doen?
Op dinsdag 27 januari 2004 15:34 schreef Sidekick het volgende:[..]
Het filmpje van de schreeuwende Dean werd 3 keer getoont
quote:* JB80 denkt met afgrijzen terug aan JP tijdens zijn optreden na de geboorte van prinses Amalia
Op dinsdag 27 januari 2004 15:37 schreef freako het volgende:[..]
Waarom zie ik Jan-Peter dat nou nooit doen?
.
quote:Ben ik de enige die dat best goed vond?
Op dinsdag 27 januari 2004 15:50 schreef JB80 het volgende:[..]
* JB80 denkt met afgrijzen terug aan JP tijdens zijn optreden na de geboorte van prinses Amalia
quote:Ja.
Op dinsdag 27 januari 2004 15:52 schreef freako het volgende:[..]
Ben ik de enige die dat best goed vond?
Maar de negatieve zaken van JP wordt hoogstens 1 keer per actualiteitenprogramma getoont. Bij dit programma was het 2 keer volledig en 1 keer half. Ik vond het eigenlijk onnodig.
Maar de reactie van een partij"voorzitter" bij de Democraten was erg leuk.
quote:http://www.nationalreview.com/thecorner/04_01_25_corner-archive.asp#023784
SOURCES SAY IN EARLY RETURNS: [Rich Lowry]
Kerry 36, Dean 31, Edwards 12, Clark 12
Ik weet trouwens niets van www.nationalreview.com of Rich Lowry.
[doe-hier-alsof-er-een-streep-staat]
quote:http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/3432515.stm
Sample: 601 intending voters, New Hampshire
Date: 23-25 Jan 2004
Margin of error: 4.1%
Source: MSNBC/Reuters/Zogby
[Dit bericht is gewijzigd door Monidique op 27-01-2004 21:58]
En dan bij de volgende verkiezingen in z'n "eigen" staat North-Carolina de meeste stemmen in de wacht slepen, ik zie dat wel zitten
quote:Zowel de National Review als de heer Lowry zijn conservatief. Geen enkele reden om aan te nemen dat ze weten hoe de uitslag in New Hampshire zal zijn. De peilingen weten het overigens ook niet. Kerry zal wel winnen, maar wat daarna komt is anybody's guess. Mocht een peiling de volgorde goed hebben dan zijn ze al in de zevende hemel, want Amerikaanse opiniepeilingen zijn doorgaans net zo onbetrouwbaar als die van Maurice de Hond.
Op dinsdag 27 januari 2004 21:48 schreef Monidique het volgende:[..]
Ik weet trouwens niets van www.nationalreview.com of Rich Lowry.
Over 20 minuten eerste exit-polls. Dean vs Kerry en Edwards vs Clark.
John Kerry: 38%
Howard Dean: 24%
John Edwards: 13%
Wesley Clark: 13%
Joe Lieberman: 10%
Lieberman gaat door, hoe dan ook. Dus ik denk dat volgende week pas de eerste afvallers komen.
quote:Graham, Brown, Gephard zijn toch al afgevallen?
Op woensdag 28 januari 2004 02:23 schreef JB80 het volgende:
Dus ik denk dat volgende week pas de eerste afvallers komen.
Kerry 39%
Dean 25%
Clarck 13%
Edwards 12%
Lieberman 9%
Kucinich 2%
Sharpton ?%
56% van de stemmen geteld
quote:Klopt, dat zou een prachtig duo zijn. Ik denk dat Edwards moet beseffen dat hij het niet gaat halen. Een vice-presidentschap kan nooit kwaad zeg ik. Volgens CNN zou Edwards niet 'electorabel' zijn voor de meeste mensen. Ze hebben ideologisch meer op met Dean, maar willen gewoon tegen Bush winnen en denken dat met de wat rechtsere Kerry wel te kunnen.
Op woensdag 28 januari 2004 09:17 schreef Het_Vijfde_Wiel het volgende:
Op tv werd al over een combinatie Kerry-Edwards gesproken. Een relatief liberale noordelijke presidentskandidaat als Kerry, en een zuidelijke kandidaat als vice-president met Edwards. Electoraal gezien kan dat zeer goud uitpakken. Misschien wel het duo om Bush te verslaan, want dat is wat dient te gebeuren. Zeker als je bedenkt dat Bush na een herverkiezing kan doen en laten wat hij wil omdat hij geen rekening met de kiezer in het midden hoeft te houden.
Nogmaals, leuk duo.
quote:Kerry klinkt Iers. Is ie ook katholiek? Zo ja, dan heeft ie een probleem in het Zuiden, denk ik.
Op woensdag 28 januari 2004 10:38 schreef Monidique het volgende:
Kerry is, als moderate, inderdaad acceptabel voor veel Amerikanen.
quote:Dat zal na honderd jaar toch allemaal wel weg zijn?
Op woensdag 28 januari 2004 10:40 schreef freako het volgende:
Kerry klinkt Iers.
Kerry 39%, 13 afgevaardigden
Dean 26%, 9 afgevaardigden
Clark 12%, 0 afgevaardigden
Edwards 12%, 0 afgevaardigden
Lieberman 9%, 1 afgevaardigde (een "unpledged delegate")
Kucinich 2%, 0 afgevaardigden
Sharpton 0%, 0 afgevaardigden
[url=http://www.cnn.com/ELECTION/2004/primaries/pages/scorecard/index.html]Hier[/url staat een overzicht van alle "unpledged delegates" die hun voorkeur al bekend hebben gemaakt (in alle 50 staten) en de "pledged delegates" van Iowa en New Hampshire.
De tussenstand is daar:
Dean 113
Kerry 94
Edwards 36
Clark 30
Lieberman 25
Sharpton 4
Kucinich 2
Maar zoals CNN dat zegt:
quote:
The information on this page represents the current delegate count for each candidate by state. As candidates drop out, state parties refine their count or assign additional delegates, and unpledged delegates make their preference public, these numbers will be updated.
quote:St. Patrick's Day wordt nogal uitbundig gevierd in Amerika, vooral in steden als Boston enzo.
Op woensdag 28 januari 2004 10:43 schreef Monidique het volgende:[..]
Dat zal na honderd jaar toch allemaal wel weg zijn?
Maar Kerry is inderdaad katholiek:
quote:Ben benieuwd of hij de tweede katholieke president ooit van de VS kan worden.
Kerry stresses his Roman Catholic credentials. "I am a believing and practicing Catholic, married to another believing and practicing Catholic. And being an American Catholic at this particular moment in history has three particular implications for my own point of view as a candidate for the presidency."
quote:Hé, is Kerry katholiek, dat maakt hem nog beter
Op woensdag 28 januari 2004 10:54 schreef freako het volgende:[..]
St. Patrick's Day wordt nogal uitbundig gevierd in Amerika, vooral in steden als Boston enzo.
Maar Kerry is inderdaad katholiek:
[..]Ben benieuwd of hij de tweede katholieke president ooit van de VS kan worden.
quote:Idd....
Op woensdag 28 januari 2004 11:15 schreef Het_Vijfde_Wiel het volgende:
Daarom is het ook zo belangrijk dat de noordelijke katholiek Kerry een zuidelijke running mate kiest, en John Edwards lijkt daarvoor de beste gegadigde.
quote:Nou heren, als wij (met ikzelf als toch wel Bush-fan) eruit kunnen komen, dan moet het Amerikaanse publiek dat toch ook kunnen.
Op woensdag 28 januari 2004 11:19 schreef DonStefano het volgende:[..]
Idd....
Ik zie dit duo ook wel zitten. Vullen elkaar goed aan, Edwards met z'n image (want face it; Kerry is gewoon een houten klaas), en Kerry met z'n ervaring...
Hoe realistisch is dit trouwens? En vanaf wanneer zullen ze erover praten, vanaf volgende week dinsdag allicht al? Van de andere kant ziet het ook vreemd uit als je de hele primaries al een running mate bij je hebt. Dus wellicht wachten ze tot half april.
quote:Edwards heeft al aangegeven dat die zowiezo North Carolina wil winnen, anders stopt die er waarschijnlijk mee. Ik denk dat de kans wel redelijk groot is dat die in het Zuiden een aantal primaries wint of hoog eindigd... denk dus dat die wel even door zal gaan. Maar kans maakt die IMO niet echt... Dus dan maar hopen dat die zich inderdaad aansluit bij Kerry...
Hoe realistisch is dit trouwens? En vanaf wanneer zullen ze erover praten, vanaf volgende week dinsdag allicht al? Van de andere kant ziet het ook vreemd uit als je de hele primaries al een running mate bij je hebt. Dus wellicht wachten ze tot half april.
quote:Want dan kan hij doodleuk tegen zijn delegates zeggen: Stem Kerry?
Op woensdag 28 januari 2004 11:49 schreef SChroevenDrAiur het volgende:[..]
Edwards heeft al aangegeven dat die zowiezo North Carolina wil winnen, anders stopt die er waarschijnlijk mee. Ik denk dat de kans wel redelijk groot is dat die in het Zuiden een aantal primaries wint of hoog eindigd... denk dus dat die wel even door zal gaan. Maar kans maakt die IMO niet echt... Dus dan maar hopen dat die zich inderdaad aansluit bij Kerry...
quote:Ja, dat kan.
Op woensdag 28 januari 2004 11:52 schreef Duritz het volgende:[..]
Want dan kan hij doodleuk tegen zijn delegates zeggen: Stem Kerry?
quote:Ik denk ook wel dat de kans erg groot is dat ie North Carolina wint...
Op woensdag 28 januari 2004 11:49 schreef SChroevenDrAiur het volgende:[..]
Edwards heeft al aangegeven dat die zowiezo North Carolina wil winnen, anders stopt die er waarschijnlijk mee. Ik denk dat de kans wel redelijk groot is dat die in het Zuiden een aantal primaries wint of hoog eindigd... denk dus dat die wel even door zal gaan. Maar kans maakt die IMO niet echt... Dus dan maar hopen dat die zich inderdaad aansluit bij Kerry...
quote:Echt waar, ging het zo in de Nederlandse partijen ook maar. Het Belgisch regiosysteem, waar de prominenten in hun eigen provincie de lijst aanvoeren, spreekt me ook wel aan. Het brengt de politiek weer dichter bij de kiezer en zo. Nederland verdelen in 5 districten en overal een aantal zetels verdelen, naar inkomenaantal natuurlijk.
Op woensdag 28 januari 2004 11:53 schreef freako het volgende:[..]
Ja, dat kan.
.
quote:Volgende week dinsdag is de primary van South Carolina. Raad eens wie bovenaan staat in de peilingen.
Op woensdag 28 januari 2004 11:59 schreef DonStefano het volgende:[..]
Ik denk ook wel dat de kans erg groot is dat ie North Carolina wint...
quote:Ik had vanochtend al gelezen dat het John Edwards was. Weinig verrassend dus
Op woensdag 28 januari 2004 13:31 schreef freako het volgende:[..]
Volgende week dinsdag is de primary van South Carolina. Raad eens wie bovenaan staat in de peilingen.
.
Lieberman is weer wat terugvallen ten opzichte van de peiling. En Clark deed het iets beter. Wel tegenvallend vor Clark vind ik.
Maar het ziet er goed uit voor Kerry.
Leuk kaartje dit. Het laat zien dat Dean eigenlijk alleen gewonnen heeft in de gebieden die aan Vermont grenzen, in het westen.
Volgende week dinsdag de volgende voorverkiezingen, in South Carolina, Arizona, Missouri, Delaware en Oklahoma. Bovendien zijn er caucuses in New Mexico en North Dakota.
Zijn er weer caucussen? Top, dat wordt weer TV kijken. Alleen die klote CNN die ik door krijg laat de hele tijd dat klote Asian Bizz News (of iets dergelijks zien) met reportages over aardige mensen in het Midden Oosten. Argh! Kregen we in Nederland maar Fox News.
quote:Edwards wint South Carolina, Clark wint Arizona, dat lijkt me haast wel zeker. Delaware naar Kerry (of kwam Lieberman daar vandaan?). Missouri en North Dakota geen flauw idee, misschien Kerry? New Mexico en Oklahoma waarschijnlijk naar Clark of Edwards idd.
Op woensdag 28 januari 2004 16:17 schreef Duritz het volgende:
Ik zie vooral veel zuid, daar zal de katholiek en progressief (?) Kerry het niet zo goed doen, maar Edwards en Clark des te beter. Dean lijkt me ook al niet zo'n score halen daar.
quote:Wat wel een probleempje is, is dat veel van de verkiezingen verder naar het westen worden gehouden, dus het wordt denk ik wel een uur of 3-4 's nachts (Nederlandse tijd) voor de stembussen sluiten.
Zijn er weer caucussen? Top, dat wordt weer TV kijken.
quote:Hmmm... En je denkt zeker dat ze zich waarschijnlijk niet gaan aanpassen aan mijn wensen, of wel?
Op woensdag 28 januari 2004 16:23 schreef freako het volgende:
Wat wel een probleempje is, is dat veel van de verkiezingen verder naar het westen worden gehouden, dus het wordt denk ik wel een uur of 3-4 's nachts (Nederlandse tijd) voor de stembussen sluiten.
Dan maar een beetje nakeuvelen. Het wordt aanstaande zondag ook al laat.
quote:Ach, het een paar uur later te weten komen is toch ook niet erg?
Op woensdag 28 januari 2004 16:42 schreef Duritz het volgende:[..]
Hmmm... En je denkt zeker dat ze zich waarschijnlijk niet gaan aanpassen aan mijn wensen, of wel?
Dan maar een beetje nakeuvelen. Het wordt aanstaande zondag ook al laat.
Zijn er ook staten die echt pro-Dean zijn?
quote:Vermont.
Op woensdag 28 januari 2004 17:49 schreef Sidekick het volgende:[..]
Zijn er ook staten die echt pro-Dean zijn?
quote:Is ook wel zo, maar naar de zoveelste herhaling van Hitler's Henchmen kijken verveelt ook zo.
Op woensdag 28 januari 2004 17:49 schreef Sidekick het volgende:[..]
Ach, het een paar uur later te weten komen is toch ook niet erg?
SOUTH CAROLINA (CBS News): Edwards-30%, Kerry-18%, Clark-11%, Sharpton-11%, Dean-10%.
ARIZONA (MSNBC/Zogby): Kerry-36%, Clark-20%, Dean-10%, Lieberman-7%, Edwards-6%
MISSOURI (MSNBC/Zogby): Kerry-46%, Edwards-13%, Dean-8%.
OKLAHOMA (MSNBC/Zogby): Clark-25%, Kerry-22%, Edwards-16%, Dean-8%.
NORTH DAKOTA (Fargo Forum/WDAY-TV): Kerry-31%, Clark-15%, Edwards-6%, Dean-5%
DELAWARE (American Research Group): Kerry-27%, Lieberman-16%, Dean-14%
Bump
quote:nieuws.nl
Democratische rivalen maken zich op voor belangrijke slag 02-02-2004Dinsdag worden in zeven Amerikaanse staten voorverkiezingen voor de Democratische presidentsnominatie gehouden. Maandag richtten de kandidaten hun aandacht op de staten waar zij de meeste kans maken op een overwinning en deden ze hun uiterste best om de grote groep twijfelende kiezers voor zich te winnen. In de zeven staten zijn op 'Mini-Tuesday' 269 stemmen te winnen. Om de nominatie van Democratisch presidentskandidaat in de wacht te slepen, heeft de winnaar in totaal 2.162 stemmen nodig.
De zeven staten, verspreid over het hele land, vormen een zeer diverse combinatie van kiesgebieden. In South Carolina moet voor het eerst in dit primary-seizoen duidelijk worden welke kandidaat de voorkeur geniet van de zwarte kiezers, terwijl New Mexico als graadmeter geldt voor de voorkeur van de Latino's. Missouri, in het midden van de Verenigde Staten, geldt als een ruwe doorsnee van het hele land. Arizona staat te boek als een conservatieve staat, maar is tegelijkertijd een van de snelst groeiende economieën in de VS en is dus zeer veranderlijk. Het kleine Delaware is van belang omdat de bevolkingssamenstelling er vergelijkbaar is met die van de veel grotere buurstaat Indianapolis.
Senator John Kerry heeft na zijn overwinningen in Iowa en New Hampshire in vijf staten - Arizona, Delaware, Missouri, New Mexico en North Dakota - een comfortabele voorsprong in de peilingen. Maar ook in Oklahoma en South Carolina is hij een te duchten tegenstander. Kerry hoopt dat een grote overwinning er na dinsdag voor zal zorgen dat het deelnemersveld, nu nog zes man sterk, uitdunt.
Voormalig favoriet Howard Dean viel Kerry de afgelopen dagen aan op zijn financiële banden met belangenbewegingen waartegen Kerry beweert te strijden. Volgens oud-gouverneur Dean wordt Kerry gesponsord door groepen in Washington die dat tijdens een eventueel presidentschap beloond willen zien. Kerry beantwoordde de aanval door te stellen dat zijn carrière in de politiek bewijst dat hij altijd tegen zulke belangengroeperingen heeft gestreden. Dean houdt er rekening mee dat hij in geen van de zeven staten wint, maar zei zich te willen concentreren op Washington en Michigan, waar zaterdag voorverkiezingen worden gehouden.
Kerry's campagne loopt ondertussen als een trein. De invloedrijke gouverneur van Washington, Gary Locke, en de unie van landbouwvakbonden hebben hun voorkeur uitgesproken voor Kerry. De steun van de landbouwers levert Kerry mogelijk doorslaggevende stemmen op van de Latino's in New Mexico en Arizona.
Voormalig generaal Wesley Clark richtte zijn pijlen op Oklahoma, waar hij volgens de peilingen het meest kans maakt op een overwinning die noodzakelijk is om nog langer als kanshebber te gelden. Senator John Edwards deed hetzelfde in South Carolina. Edwards ontkende geruchten dat hij de running mate van John Kerry wordt. Volgens mij kan je beter aan senator Kerry vragen of hij misschien interesse heeft om vice-president te worden, aldus Edwards.
Senator Joe Lieberman kreeg afgelopen weekeinde weer wat lucht, na slechte resultaten in Iowa en New Hampshire. Kranten in Seattle en South Carolina spraken hun voorkeur uit voor de voormalige running mate van Al Gore.
[Copyright 2004, Novum Nieuws / Associated Press]
ZOals te vinden op: http://edition.cnn.com/ELECTION/2004/primaries/pages/scorecard/index.html
Dean 113
Kerry 94
Edwards 36
Clark 30
Lieberman 25
Sharpton 4
Kucinich 2
quote:Hoe opvallend, Dean is helemaal out als deze peilingen de uitslag zouden zijn.
Op zondag 1 februari 2004 18:43 schreef Duritz het volgende:
Nog twee dagen... Even wat peilingen tussendoor:SOUTH CAROLINA (CBS News): Edwards-30%, Kerry-18%, Clark-11%, Sharpton-11%, Dean-10%.
ARIZONA (MSNBC/Zogby): Kerry-36%, Clark-20%, Dean-10%, Lieberman-7%, Edwards-6%
MISSOURI (MSNBC/Zogby): Kerry-46%, Edwards-13%, Dean-8%.
OKLAHOMA (MSNBC/Zogby): Clark-25%, Kerry-22%, Edwards-16%, Dean-8%.
NORTH DAKOTA (Fargo Forum/WDAY-TV): Kerry-31%, Clark-15%, Edwards-6%, Dean-5%
DELAWARE (American Research Group): Kerry-27%, Lieberman-16%, Dean-14%Bump
quote:Dat is geen correcte weergave. Ze hebben ook een aantal niet gebonden kiesmannen er al bij gedaan die nog elk moment hun stem kunnen veranderen. Kerry staat nog stevig aan de leiding.
Op maandag 2 februari 2004 12:14 schreef Sidekick het volgende:
Dean staat overigens qua aantal kiesmannen op de eerste plaats.ZOals te vinden op: http://edition.cnn.com/ELECTION/2004/primaries/pages/scorecard/index.html
Dean 113
Kerry 94
Edwards 36
Clark 30
Lieberman 25
Sharpton 4
Kucinich 2
quote:Die kiesmannen veranderen echt niet zomaar van mening.
Op maandag 2 februari 2004 12:19 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
Dat is geen correcte weergave. Ze hebben ook een aantal niet gebonden kiesmannen er al bij gedaan die nog elk moment hun stem kunnen veranderen. Kerry staat nog stevig aan de leiding.
Maar je hebt wel gelijk dat het geen realistische weergave is.
quote:Sinds wanneer geloof jij peilingen?
Op maandag 2 februari 2004 12:18 schreef UnderWorld_ het volgende:Hoe opvallend, Dean is helemaal out als deze peilingen de uitslag zouden zijn.
quote:Peilingen een korte tijd voor relevante gebeurtenissen hebben wel wat betekenis. Nu de verkiezingen voor de 2e kamer peilen heeft geen enkele betekenis (het is natuurlijk wel leuk om te kijken hoe de trends verlopen).
Op maandag 2 februari 2004 12:23 schreef Sidekick het volgende:
[..]Sinds wanneer geloof jij peilingen?
quote:Sharpton 11% in South Carolina.
Op maandag 2 februari 2004 12:18 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
Hoe opvallend, Dean is helemaal out als deze peilingen de uitslag zouden zijn.
quote:Ok, ik meende dus dat Wesley Clark uit Arizona kwam, maar hij komt uit Arkansas (AR).
Op woensdag 28 januari 2004 16:23 schreef freako het volgende:Edwards wint South Carolina, Clark wint Arizona, dat lijkt me haast wel zeker.
quote:Yup, in 2 dagen zal er niet zo gek veel meer veranderen, tenzij een van de kandidaten een geweldige blunder maakt.
Op maandag 2 februari 2004 12:27 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
Peilingen een korte tijd voor relevante gebeurtenissen hebben wel wat betekenis. Nu de verkiezingen voor de 2e kamer peilen heeft geen enkele betekenis (het is natuurlijk wel leuk om te kijken hoe de trends verlopen).
ARIZONA: Kerry-36%, Clark-25%, Dean-13%, Lieberman & Edwards 6% , Kucinich-1%.
SOUTH CAROLINA: Edwards-26%, Kerry-24%, Clark-9%, Dean-7%, Sharpton-6%, Lieberman-5%, Kucinich-1%. (Edwards stopt als hij deze staat niet wint)
DELAWARE: Kerry-42%, Dean-12%, Edwards-11%, Lieberman-10%, Clark, Sharpton 9%.
MISSOURI: Kerry-43%, Edwards-14%, Dean-7%, Clark-4%, Lieberman, Sharpton: 3%
OKLAHOMA: Clark, Kerry 24%, Edwards-16%, Lieberman-6%, Dean-5%.
NEW MEXICO: Kerry-31%, Dean-15%, Clark-14%, Edwards-7%, Lieberman-3%, Kucinich-2%.
Geen peilingen uit North Dakota.
quote:Oftewel: Kerry heeft de nominatie te pakken.Damn, volgens deze peilingen pakt hij dus in Delaware en in Missouri alle delegates, in totaal 89, en meer dan de helft van de delegates in andere staten, in totaal meer dan 160 delegates.
Op dinsdag 3 februari 2004 16:45 schreef Duritz het volgende:
Super 7-Dag. Laatste peilingen:ARIZONA: Kerry-36%, Clark-25%, Dean-13%, Lieberman & Edwards 6% , Kucinich-1%.
SOUTH CAROLINA: Edwards-26%, Kerry-24%, Clark-9%, Dean-7%, Sharpton-6%, Lieberman-5%, Kucinich-1%. (Edwards stopt als hij deze staat niet wint)
DELAWARE: Kerry-42%, Dean-12%, Edwards-11%, Lieberman-10%, Clark, Sharpton 9%.
MISSOURI: Kerry-43%, Edwards-14%, Dean-7%, Clark-4%, Lieberman, Sharpton: 3%
OKLAHOMA: Clark, Kerry 24%, Edwards-16%, Lieberman-6%, Dean-5%.
NEW MEXICO: Kerry-31%, Dean-15%, Clark-14%, Edwards-7%, Lieberman-3%, Kucinich-2%.
Geen peilingen uit North Dakota.
quote:Hij krijgt dan wel een groot 'momentum' inderdaad. Toch is het verschil kwa kiesmannen nog wel te overbruggen voor de andere 3 kandidates. We zullen zien. Kerry heeft aardig goede standpunten, dus hem zou ik wel steunen.
Op dinsdag 3 februari 2004 16:47 schreef freako het volgende:[..]
Oftewel: Kerry heeft de nominatie te pakken.Damn, volgens deze peilingen pakt hij dus in Delaware en in Missouri alle delegates, in totaal 89, en meer dan de helft van de delegates in andere staten, in totaal meer dan 160 delegates.
quote:Ja, ik vraag me af of Dean dit kan overbruggen. Voor Edwards kan dit het einde betekenen. En bij Lieberman weet je het ook niet, omdat er wat onafhankelijke delegates naar hem zouden neigen.
Op dinsdag 3 februari 2004 17:01 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
Hij krijgt dan wel een groot 'momentum' inderdaad. Toch is het verschil kwa kiesmannen nog wel te overbruggen voor de andere 3 kandidates. We zullen zien. Kerry heeft aardig goede standpunten, dus hem zou ik wel steunen.
Ik vind het erg boeiend weer! Veel staten dus. Maar het lijkt op een race tussen Clark en Kerry. En Dean geeft natuurlijk ook niet op. En als Edwards gewoon SC wint dan houden we er eigenlijk vier over. Ik hoop dat er dan debatten komen.
Het is voor mij of Kerry, of Bush. Linkser dan Kerry kan mijn gestel niet aan.
quote:Ik vindt edwards moeilijk te plaatsen, maar de kanidaten die ik steun zijn Kerry of Clark.
Op dinsdag 3 februari 2004 17:09 schreef Duritz het volgende:[..]
Het is voor mij of Kerry, of Bush. Linkser dan Kerry kan mijn gestel niet aan.
Bush moet oprotten met zijn Christelijke waarden en normen. Wordt er een beetje moe van.
quote:Edwards zie ik een beetje als Kerry, maar ik denk niet dat Edwards de primaries gaat winnen. Daarom noemde ik hem niet.
Op dinsdag 3 februari 2004 17:19 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
Ik vindt edwards moeilijk te plaatsen, maar de kanidaten die ik steun zijn Kerry of Clark.
Bush moet oprotten met zijn Christelijke waarden en normen. Wordt er een beetje moe van.
quote:Inderdaad, hij lijkt wel een beetje een lemming. Ik zie niks unieks tov de andere kandidaten.
Op dinsdag 3 februari 2004 17:22 schreef Duritz het volgende:[..]
Edwards zie ik een beetje als Kerry, maar ik denk niet dat Edwards de primaries gaat winnen. Daarom noemde ik hem niet.
Ach we zullen het zien. Wanneer komen de eerste uitslagen?
Arizona: 55
Delaware: 15
Missouri: 74
New Mexico: 26
North Dakota: 14
Oklahoma: 40
South Carolina: 45
Totaal: 269
Nodig om te winnen: 2,161
Stel er zijn 3 kandidaten, kandidaat A, B en C.
Kandidaat A en B hebben een redelijk gelijk beleid voor ogen en kandidaat C een redelijk ander beleid.
Als A en B samen nu meer stemmen hebben dan C, wordt C dan toch de kandidaat, terwijl de mensen eigenlijk gestemd hebben voor het beleid die A en B voor ogen hadden? Of zijn er mechanismes om zulke situaties tegen te gaan?
quote:Het is wel zo dat kandidaten minsten een bepaald percentage moeten halen. Maar volgens mij heb je dit probleem in alle situaties waar een persoon moet worden gekozen.
Op woensdag 4 februari 2004 00:00 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Eerlijk gezegd weet ik niet veel van het democratische proces af waarmee de democratische kandidaat gekozen wordt. Ik vraag me af of het wel eerlijk is.Stel er zijn 3 kandidaten, kandidaat A, B en C.
Kandidaat A en B hebben een redelijk gelijk beleid voor ogen en kandidaat C een redelijk ander beleid.Als A en B samen nu meer stemmen hebben dan C, wordt C dan toch de kandidaat, terwijl de mensen eigenlijk gestemd hebben voor het beleid die A en B voor ogen hadden? Of zijn er mechanismes om zulke situaties tegen te gaan?
quote:Volgens mij niet. CNN heeft tenminste nog niks. Ik zie het morgen wel.
Op dinsdag 3 februari 2004 23:33 schreef UnderWorld_ het volgende:
Wanneer komen de eerste exit polls? 12 uur al voor Delaware?
quote:Op zich wel, tenzij niet iedereen zich kandidaat kan stellen of door de 2 personen wordt samengewerkt, waarbij één persoon de mogelijkheid de ander zijn stemmen te geven oid (al kan ik niet, zo 1 2 3, overzien tot welke situaties dat zou leiden)
Op woensdag 4 februari 2004 00:04 schreef UnderWorld_ het volgende:
Het is wel zo dat kandidaten minsten een bepaald percentage moeten halen. Maar volgens mij heb je dit probleem in alle situaties waar een persoon moet worden gekozen.
quote:Als een kandidaat zich terugtrekt heeft hij volgens mij wel invloed op de reeds verworven kiesmannen om die de kandidaat naar zijn keuze te laten steunen. De kandidaat kan de kiesmannen echter geen bindende voorkeur opleggen.
Op woensdag 4 februari 2004 00:08 schreef ExtraWaskracht het volgende:[..]
Op zich wel, tenzij niet iedereen zich kandidaat kan stellen of door de 2 personen wordt samengewerkt, waarbij één persoon de mogelijkheid de ander zijn stemmen te geven oid (al kan ik niet, zo 1 2 3, overzien tot welke situaties dat zou leiden)
quote:Ah, ok, klinkt op zich redelijk fair. Theoretisch, als veel kandidaten tot het einde mee doen en pas aan het einde (als het zo is dat de kiesmannen dan pas kiezen) beslissen niet meer mee te doen.En 1 persoon heeft een behoorlijk grote voorsprong, kan het dus gebeuren dan ineens 1 andere kandidaat het toch wordt. Ben benieuwd hoe dat opgevat zou worden
Op woensdag 4 februari 2004 00:11 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
Als een kandidaat zich terugtrekt heeft hij volgens mij wel invloed op de reeds verworven kiesmannen om die de kandidaat naar zijn keuze te laten steunen. De kandidaat kan de kiesmannen echter geen bindende voorkeur opleggen.
Lieberman is eruit, Dean ligt op sterven, Kerry is ruim aan kop met Clark en Edwards erachter.
Gezegd moet wel worden dat dit allemaal flustaatjes zijn die net 10% van de afgevaardigden leveren.
South Carolina
John Edwards: 45%
John Kerry: 30
Al Sharpton: 9
Wesley Clark: 7
Howard Dean: 5
Joe Lieberman: 2
Missouri
John Kerry: 50%
John Edwards: 25
Howard Dean: 8
Wesley Clark: 4
Joe Lieberman: 3
Al Sharpton: 3
Dick Gephardt: 3
Dennis Kucinich: 1
Delaware
John Kerry: 50%
Joe Lieberman: 11
John Edwards: 11
Howard Dean: 10
Wesely Clark: 9
Al Sharpton: 6
Dennis Kucinich: 1
Dick Gephardt: 1
Arizona
John Kerry: 43%
Wesley Clark: 27
Howard Dean: 14
John Edwards: 7
Joe Lieberman: 7
Dennis Kucinich: 2
Al Sharpton: 0
New Mexico
Kerry: 37%
Clark: 22
Dean: 19
Edwards: 10
Kucinich: 4
Lieberman: 2
North Dakota
Kerry: 51%
Clark: 24
Dean: 12
Edwards: 10
Kucinich: 3
Lieberman: 1
Sharpton: 0
Oklahoma
Clark: 29.9%
Edwards: 29.5
Kerry: 27
Lieberman: 6
Dean: 4
Sharpton: 1
Kucinich: 0
Komt van Associated Press en heb ik midden in de nacht over zitten... ehh... knippen en plakken voor mijn verkiezingsweblog (http://www.potus2004.blogspot.com). Laten we het maar nuttig hergebruik noemen.
Ziet er wel naar uit dat Edwards de enige is die Kerry evt. nog zou kunnen stoppen.....
Kerry: 244
Dean: 121
Edwards: 102
Clark: 79
Lieberman (gestopt): 25
Sharpton: 5
Kucinic: 2
Aanstaande zaterdag: Caucus-time in Washington en Michigan (is dat gewoon 's middags? dan gaat de TV aan )
quote:Ik vrees het ergste qua tijd, zeker voor Washington State. Westkust, dus nog meer tijdsverschil. Je zal toch lang op moeten blijven, of gewoon midden in de nacht wakker worden zoals mij altijd weer lukt.
Op woensdag 4 februari 2004 09:58 schreef Duritz het volgende:Aanstaande zaterdag: Caucus-time in Washington en Michigan (is dat gewoon 's middags? dan gaat de TV aan
)
Nou ja, met Kerry is de kans wel groter dat Bush verslagen wordt. Zijn best grote verschillen.
En Lieberman is out. Niet verrassend.
Het maakt vrijwel geen verschil, maar toch.
Kerry is een heel wat gevaarlijker tegenstander, vooral zijn solide militaire verleden lijkt me marketable.
quote:Ik denk dat Edwards en Clark ook nog wel een goede kans maken. Remember dat de grote staten nog moeten komen. Daar moeten de kandidaten ook scoren.
Op woensdag 4 februari 2004 11:35 schreef Het_Vijfde_Wiel het volgende:
Het ziet er nu wel naar uit dat Kerry het gaat redden, tenzij hij een stupide uitspraak zal doen of er iets vervelends uit zijn verleden naar voren komt.
quote:Er komt altijd wel iets uit het verleden naar boven drijven. Dat gaat nog wel komen.
Op woensdag 4 februari 2004 11:35 schreef Het_Vijfde_Wiel het volgende:
Het ziet er nu wel naar uit dat Kerry het gaat redden, tenzij hij een stupide uitspraak zal doen of er iets vervelends uit zijn verleden naar voren komt.
quote:Michigan tussen 10.00 en 16.00 EST (16.00 en 22.00 Nederlandse tijd), dit is meer een primary, maar dan georganiseerd door de Democratische Partij van Michigan.
Op woensdag 4 februari 2004 09:58 schreef Duritz het volgende:Aanstaande zaterdag: Caucus-time in Washington en Michigan (is dat gewoon 's middags? dan gaat de TV aan
)
De Washington caucus eindigt om 11.00 PST (20.00 uur Nederlandse tijd).
quote:Ik denk dat ze bang zijn dat er foto's van Kerry opduiken waar ie als een nozem staat te protesteren tegen de Vietnam-oorlog.
Op woensdag 4 februari 2004 12:03 schreef Sidekick het volgende:[..]
Er komt altijd wel iets uit het verleden naar boven drijven. Dat gaat nog wel komen.
quote:Kerry heeft nooit een geheim gemaakt van zijn Vietnam verleden, hij heeft daar medailles verdiend en die na terugkomst in de VS demonstratief weggegooid. Dat issue is nu dood, tegen de Vietnam oorlog zijn is algemeen geaccepteerd.
Op woensdag 4 februari 2004 12:07 schreef freako het volgende:[..]
Ik denk dat ze bang zijn dat er foto's van Kerry opduiken waar ie als een nozem staat te protesteren tegen de Vietnam-oorlog.
.
Tussen Ewards en Kerry is natuurlijk nog helemaal niets beslist, er zijn pas 10 procent van de delegates verdeeld. Alleen al in Calafornie zijn nog 370 delagates te verdelen, dat is al meer dan Kerry er tot nu toe in totaal heeft gewonnen.
Ik heb net ff het hele topic doorgebladerd en ik las van Kiewie dat afgelopen dinsdag super tuesday zou zijn. Dat is niet waar, gisteren was een soort mini super tuesday, de echte is pas dinsdag 2 maart. Dan wordt alles beslist.
En nog een opmerking voor tellende kraai (de bush fan) kijk eens op het topic over de state of the union . Ik moet er niet aan denken dat zo'n man het voor nog vier jaar voor het zeggen krijgt in de wereldpolitiek.
quote:En om het af te leren.
Op woensdag 4 februari 2004 12:06 schreef freako het volgende:[..]
Michigan tussen 10.00 en 16.00 EST (16.00 en 22.00 Nederlandse tijd), dit is meer een primary, maar dan georganiseerd door de Democratische Partij van Michigan.
De caucus in Maine zondag a.s. is daar 's middags, met nogal wisselende aanvangstijden (tussen 13.00 en 17.00 uur). Dus dat wordt na 23.00 uur voor uitslagen bekend worden denk ik (als ze tenminste wachten tot elke caucus afgelopen is).
Virginia (dinsdag a.s.): stembussen sluiten om 19.00 uur (1.00 Nederlandse tijd)
Tennessee (ook dinsdag): kan niks vinden over tijden, maar het zal wel hetzelfde zijn als Virginia, 19.00 uur dus. Alleen ligt Tennessee in 2 tijdzones ( ), dus het kan nog wel een uurtje later worden in Nederlandse tijd (2.00 Nederlandse tijd).
quote:Ik denk het niet. Veel mensen waarderen Deans visie op de oorlog niet. Amerikanen zijn veel reeeler en zien dat de oorlog nodig was om een massa-moordenaar weg te jagen.
Op woensdag 4 februari 2004 16:16 schreef tomson het volgende:
Ik denk dat heel veel Democraten vinden dat Dean de beste kandidaat is, inhoudelijk gezien. Maar dat ze kiezen voor Edwarts of Kerry omdat deze twee gematigder zijn en dus meer kans zullen maken om Bush uit het witte huis te wippen.
Amerika wil Dean niet als president.
Omdat de meerderheid de kansen van Dean tegen Bush als 'slecht' inschat doet Dean het op dit moment zo beroerd.
De theorie van Dean is juist dat hij een heleboel mensen naar de stembus lokt die anders niet zouden gaan. Tussen Kerry en Bush zou te weinig verschil zitten, en dus linkse kiezers niet motiveren om te gaan stemmen . Aan de andere kant zou je ook kunnen zeggen dat wanneer Dean het tegen Bush opneemt er ook een heleboel republikeinen extra gaan stemmen omdat ze Dean per-se niet in het witte huis willen hebben.
Lang verhaal kort: Dean gaat het in de voorrondes al niet redden dus we zullen nooit weten of hij Bush verslagen zou hebben.
[Dit bericht is gewijzigd door tomson op 04-02-2004 18:09]
Het stellen dat op 2 maart "alles beslist" zou worden lijkt mij niet juist. Uiteraard is het best mogelijk, het hangt natuurlijk af van wat er daarvoor is gebeurd, maar aangezien slechts een week later vijf zuidelijke staten hun primary's houden kan een match-up tussen Kerry en Edwards prima mogelijk zijn na die dinsdag.
quote:Dat denk ik niet. Dean is een pacifist. Ik denk dat zelfs de Democraten niet zo egocentrisch zijn.
Op woensdag 4 februari 2004 18:05 schreef tomson het volgende:
Dat is precies wat ik zeg, Amerika wil Dean niet als president, maar ik denk dat de meerderheid van de Democraten dat wel zou willen.Omdat de meerderheid de kansen van Dean tegen Bush als 'slecht' inschat doet Dean het op dit moment zo beroerd.
quote:Daar kan ik wel met zekerheid op antwoorden dat dat niet het geval zou zijn.
Lang verhaal kort: Dean gaat het in de voorrondes al niet redden dus we zullen nooit weten of hij Bush verslagen zou hebben.
quote:nieuws.nl
Dean is weg bij verlies in Wisconsin 05-02-2004Howard Dean trekt zich terug uit de strijd om de Democratische nominatie voor de presidentsverkiezingen als hij dinsdag over een week de voorverkiezingen in de staat Wisconsin niet wint. Dat heeft Dean donderdag bekendgemaakt.
Als hij op 17 februari in Wisconsin niet wint, kan hij het op 2 maart ook wel vergeten, redeneert Dean. Op die datum, Super Tuesday, stemmen grote staten als Californië en New York. Tot nu toe zei Dean steeds zeker tot en met 2 maart in de race te zullen blijven, maar zijn resultaten tot nu toe zijn veel slechter dan verwacht. Voor het begin van de voorverkiezingen lag hij aan kop in alle peilingen, maar hij heeft nog in geen enkele staat gewonnen.
Vóór Super Tuesday zijn er voorverkiezingen in Michigan en Washington (7 februari); Maine (8 februari); Tennessee en Virginia (10 februari); Nevada en Washington D.C. (14 februari); Wisconsin (17 februari) en Idaho, Utah en Hawaii (24 februari).
[Copyright 2004, Novum Nieuws / Associated Press]
quote:Goede vraag. Ik denk Clark. Als anti-oorlogstemmers.
Op donderdag 5 februari 2004 19:43 schreef DonStefano het volgende:
Vraag me dan af naar wie de potentiele Deanstemmers toe zouden zweven...Kerry...Edwards...Clark?!
quote:Kerry is toch ook anti-oorlog ?
Op donderdag 5 februari 2004 20:13 schreef Duritz het volgende:[..]
Goede vraag. Ik denk Clark. Als anti-oorlogstemmers.
quote:Geen idee, Dean wel. Maar die is mede daardoor gigantisch eronderdoor gegaan.
Op vrijdag 6 februari 2004 21:04 schreef JAM het volgende:[..]
Kerry is toch ook anti-oorlog ?
quote:Kerry is tegen de oorlog. Tenzij hij er voor is. De standpunten van Kerry veranderen regelmatig.
Op vrijdag 6 februari 2004 21:04 schreef JAM het volgende:[..]
Kerry is toch ook anti-oorlog ?
quote:Volgens Kerry stemde hij voor de oorlog tegen Irak in de veronderstelling dat president Bush alleen tot actie zou overgaan als er een brede internationale colatie op de been zou worden gebracht. Kerry zegt tegen de oorlog te zijn omdat die unilateraal is gevoerd. Zoveel nuance kunnen de meeste journalisten en andere mensen met een mening niet aan.
Op vrijdag 6 februari 2004 21:04 schreef JAM het volgende:Kerry is toch ook anti-oorlog ?
quote:Heeft iemand de laatste polls?
Op woensdag 4 februari 2004 12:06 schreef freako het volgende:[..]
Michigan tussen 10.00 en 16.00 EST (16.00 en 22.00 Nederlandse tijd), dit is meer een primary, maar dan georganiseerd door de Democratische Partij van Michigan.
quote:http://www.politics1.com/
Op zaterdag 7 februari 2004 15:20 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
Heeft iemand de laatste polls?
quote:Kortom, Kerry zit gebakken.
Op zaterdag 7 februari 2004 15:36 schreef DrWolffenstein het volgende:[..]
quote:waar, ik zie geen polls.
Op zaterdag 7 februari 2004 15:36 schreef DrWolffenstein het volgende:[..]
Kortom, Kerry zit gebakken.
quote:WISCONSIN NUMBERS. ...
Op zaterdag 7 februari 2004 15:44 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
waar, ik zie geen polls.
Here are the latest numbers from the Milwaukee Sentinel-Journal/Univ of Wisconsin poll of likely Dem primary voters: Kerry-45%, Dean-12%, Clark-11%, Edwards-6%, Kucinich-3%, Sharpton-1%.
Er is geen grafiekje
quote:Wisconsin is pas 17 februari?
Op zaterdag 7 februari 2004 15:45 schreef DrWolffenstein het volgende:[..]
WISCONSIN NUMBERS. ...
Here are the latest numbers from the Milwaukee Sentinel-Journal/Univ of Wisconsin poll of likely Dem primary voters: Kerry-45%, Dean-12%, Clark-11%, Edwards-6%, Kucinich-3%, Sharpton-1%.
Er is geen grafiekje
Vandaag is Michigan en Washington State, toch?
quote:En nog een derde.
Op zaterdag 7 februari 2004 15:50 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
Wisconsin is pas 17 februari?
Vandaag is Michigan en Washington State, toch?
quote:Niet volgens politics1: http://www.politics1.com/calendar.htm
Op zaterdag 7 februari 2004 15:58 schreef DrWolffenstein het volgende:[..]
En nog een derde.
Maar heb jij de peilingen van Washington state and Michigan kunnen vinden?
quote:Nee, de site is nogal onoverzichtelijk en de NOS heeft al helemaal geen duidelijke info. CNN heeft ook geen peilingen maar wel een goede info site.
Op zaterdag 7 februari 2004 16:00 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
Niet volgens politics1: http://www.politics1.com/calendar.htm
Maar heb jij de peilingen van Washington state and Michigan kunnen vinden?
http://www.cnn.com/ELECTION/2004/primaries/pages/states/MI/
Kerry neemt in het totaal flink de leiding. Hij heeft nu 409 kiesmannen tegen respectievelijk 174, 116 en 82 voor Dean, Edwards en Clark.
http://www.cnn.com/ELECTION/2004/primaries/pages/scorecard/index.html
Clark lijkt helemal uitgespeeld. Dean en Edwards hebben nog een hele kleine kans, maar dat lijkt steeds onlogischer.
quote:Ik denk eerder dat Clark en Edwards nog een kleine kans hebben. Zij hebben immers nog een staat gewonnen. Dean heeft nog nergens gewonnen.
Op zondag 8 februari 2004 11:19 schreef Sidekick het volgende:
Ja, Kerry had vanaf de eerste overwinning het momentum. Als je ziet dat hij wint, dan krijg je ook de kiezers achter die denken "Tja, hij lijkt me wel goed genoeg".Clark lijkt helemal uitgespeeld. Dean en Edwards hebben nog een hele kleine kans, maar dat lijkt steeds onlogischer.
quote:Ach ja, je kunt ook overdrijven in optimisme.
Op zondag 8 februari 2004 12:04 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
Dean heeft nog nergens gewonnen.
JEAHHH
quote:Ja, dat winnen is leuk, maar wat heb je daaraan? Als mensen al kijken naar winnaars dan is dat enkel Kerry.
Op zondag 8 februari 2004 12:04 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
Ik denk eerder dat Clark en Edwards nog een kleine kans hebben. Zij hebben immers nog een staat gewonnen. Dean heeft nog nergens gewonnen.
quote:winnen = momentum
Op zondag 8 februari 2004 13:06 schreef Sidekick het volgende:[..]
Ja, dat winnen is leuk, maar wat heb je daaraan? Als mensen al kijken naar winnaars dan is dat enkel Kerry.
quote:En Kerry strijkt dat allemaal op. Clark wint misschien wel ietsjes daardoor, maar daarmee staat hij nog steeds onder Dean. Edwards heeft dezelfde kansen als Dean.
Op zondag 8 februari 2004 13:23 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
winnen = momentum
quote:Hatsikidee. Toch, zie ik daar Dean een beetje aan het opkrabbelen? Maakt het wel weer spannend natuurlijk. Het liefst nog een paar echoe kandidaten voor Super Tuesday!
Op zondag 8 februari 2004 11:07 schreef UnderWorld_ het volgende:
En Kerry heeft met 52% (!) Michigan gewonnen.
quote:De ultrarechtse constitution party en libertarian party ook en met die 2 partijen vergeleken zijn zelfs de republikeinen nog communisten.
Op zondag 25 januari 2004 10:26 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
Ik weet niet wat hij op andere punten zegt, maar de SP denk precies hetzelfde over handel als Kuchinich.
quote:Dat zal wel meevallen, Staten als Mississippi, Alabama en Georgia gaan de democraten uberhaupt niet winnen. Ze moeten zich richten op de Zuidelijke immigrantenstaten zoals Texas en Louisiana, maar vooral op Florida. Alle immigranten zijn bijna katholieke Latino's en Texas en Florida leveren ontzettend veel kiesmannen, die 2 hebben meer kiesmannen dan de rest van de Zuidelijke staten volgens mij.
Op woensdag 28 januari 2004 10:40 schreef freako het volgende:[..]
Kerry klinkt Iers. Is ie ook katholiek? Zo ja, dan heeft ie een probleem in het Zuiden, denk ik.
Maar Clark en Edwards zullen het daar ook goed doen.
quote:Van de ultrarechtse weet ik het niet, maar volgens mij staat de libertarian party voor vrijhandel, dat is niet echt overeenkomstig met de protectionistische houding van Kuchinich en de SP.
Op zondag 8 februari 2004 19:20 schreef hmmmmmmmmm het volgende:[..]
De ultrarechtse constitution party en libertarian party ook en met die 2 partijen vergeleken zijn zelfs de republikeinen nog communisten.
quote:Vergeet het maar. Op super tuesday worden 1150 delegates gekozen in oa California, Minnesota, Ohio en NY gekozen, staten waar ik Edwards nauwelijks kans geef op de overwinning. De week daarna zullen pas Texas, Florida en louisiana worden gekozen, goed voor maar 460 delegates.
Op woensdag 4 februari 2004 19:15 schreef KieWie het volgende:
Sinds deze election-cycle zijn er feitelijk twee Super Tuesdays. Oorspronkelijk zouden er meer van de maart-Primary's opschuiven naar afgelopen dinsdag, maar uiteindelijk is de maart Super Tuesday toch een stuk groter gebleven dan z'n februari-broertje.Het stellen dat op 2 maart "alles beslist" zou worden lijkt mij niet juist. Uiteraard is het best mogelijk, het hangt natuurlijk af van wat er daarvoor is gebeurd, maar aangezien slechts een week later vijf zuidelijke staten hun primary's houden kan een match-up tussen Kerry en Edwards prima mogelijk zijn na die dinsdag.
quote:Ik denk Clark als die er een beetje goed voorstaat, anders Kerry.
Op donderdag 5 februari 2004 19:43 schreef DonStefano het volgende:
Vraag me dan af naar wie de potentiele Deanstemmers toe zouden zweven...Kerry...Edwards...Clark?!
quote:Wat is dat voor idiote opmerking? Voor legalisering van drugs is ineens ultra-rechts?
Op zondag 8 februari 2004 19:20 schreef hmmmmmmmmm het volgende:De ultrarechtse libertarian party ook en met die 2 partijen vergeleken zijn zelfs de republikeinen nog communisten.
quote:Als je een heel klein staatje (qua inwoners dan) wint, mag je dan spreken over "met grote cijfers"?
Op maandag 9 februari 2004 09:47 schreef freako het volgende:
En Kerry heeft ook Maine gewonnen met grote cijfers.
quote:Niet helemaal idioot, maar de Libertarian Party is een een beejte ongrijpbare partij om in te delen in links-rechts. Ze zijn namelijk voor de afschaffing van ongeveer alle regels en ultiem dus voor de afschaffing van een centrale overheid. Weg dus met de regels die drugs verbieden, maar harde aanpak misdaad, weg met de belasting, maar ook weg met steun aan bedrijven, weg met de grenzen, weg met Social Security. Knappe vent die ze kan indelen blij links of bij rechts.
Op zondag 8 februari 2004 19:45 schreef Duritz het volgende:[..]
Wat is dat voor idiote opmerking? Voor legalisering van drugs is ineens ultra-rechts?
quote:Er was toch een groot verschil met Dean en Kucinich (
Op maandag 9 februari 2004 10:32 schreef Potus het volgende:[..]
Als je een heel klein staatje (qua inwoners dan) wint, mag je dan spreken over "met grote cijfers"?
code:NB: dit is een caucus, daarom is het stemmenaantal zo laag.Kerry 4,843 45%
Dean 2,774 26%
Kucinich 1,581 15%
Edwards 916 9%
Clark 407 4%
Sharpton 23 0%
quote:Wat ik bedoelde te zeggen is: er zijn maar 24 gedelegeerden te verdelen. Maakt het dan wat uit dat Kerry er maar liefst 15 van wint? Ik denk dat dat wel los loopt. In Michigan en Washington State haalde h ijbij elkaar bijna tien keer zoveel gedelegeerden op.
Op maandag 9 februari 2004 10:43 schreef freako het volgende:[..]
Er was toch een groot verschil met Dean en Kucinich (
). Alleen jammer dat nog maar 50% van de uitslagen binnen zijn.
NB: dit is een caucus, daarom is het stemmenaantal zo laag.
quote:Alles is meegenomen, maar Maine is inderdaad niet de grootste prijs. Maar "met grote cijfers winnen" betekent domweg dat er een groot verschil is met de nummers twee en drie. Als het 12e team van v.v. Jubbega met 10-2 wint van Harkemase Boys 14, is dat ook "met grote cijfers winnen", ook al stellen beide teams weinig voor.
Op maandag 9 februari 2004 10:53 schreef Potus het volgende:[..]
Wat ik bedoelde te zeggen is: er zijn maar 24 gedelegeerden te verdelen. Maakt het dan wat uit dat Kerry er maar liefst 15 van wint? Ik denk dat dat wel los loopt. In Michigan en Washington State haalde h ijbij elkaar bijna tien keer zoveel gedelegeerden op.
Bovendien was in Maine Dennis Kucinich erg sterk, terwijl Edwards en Clark er niet veel van bakten. Dat maakt het verschil met de andere serieuze kandidaten wel erg groot.
quote:Kucinich heeft ongeveer net zoveel kans op het presidentschap als Harkemase Boys 9 op de UEFA Cup om maar even in dezelfde lijn door te gaan.
Op maandag 9 februari 2004 11:05 schreef freako het volgende:[..]
Bovendien was in Maine Dennis Kucinich erg sterk, terwijl Edwards en Clark er niet veel van bakten. Dat maakt het verschil met de andere serieuze kandidaten wel erg groot.
quote:De andere serieuze kandidaten hebben Maine lekker aan zich voorbij laten gaan, want ze willen scoren in het zuiden: Tennessee en Virginia. John Kerry is momenteel de enige Democraat die echt in alle staten serieus campagne voert/heeft gevoerd. Met uitzondering van Maine dan, daar heeft hij als New Englander toch al een voorsprong en als hij daar opeens niet had gewonnen, dan had hij daar geen noemenswaardige last van gehad. Hoe serieus moet je Clark en Edwards nemen als ze eigenlijk alleen hun best doen in het zuiden?
Op maandag 9 februari 2004 11:05 schreef freako het volgende:[..]
En Clark heeft te weinig budget voor een goede campagne, dus die schrijf ik ook helemaal af.
Ach, Super Tuesday, Kerry zal flink winnen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |