Gelukkig duurt dit nog wel een tijdje, hopelijk...
Maar alsnog,
Mijn vraag is :
Kan je dit in een ziekenhuis laten doen, of zoveel narcose aanvragen dat je de eerste vier dagen niet wakker wordt?
Zijn toch maar rare dingen, die verstandskiezen. Ik ben 22 en nu pas beginnen die dingen een beetje door te komen. De eerste begon vorig jaar februari ergens en zit nu nòg voor de helft onder tandvlees. Gelukkig heb ik er wel plek voor.
quote:Wrijf het lekker in
Op woensdag 14 januari 2004 19:17 schreef P-Style het volgende:
Gelukkig heb ik er wel plek voor.
Maar onderkaak gebeurt volgens mij altijd bij de chirurg... en als ie dan toch bezig is en de bovenste liggen er mooi voor rukt ie die er ook uit...
Geen punt.
1 van de onderste is er in 5 stukken uitgekomen, en behalve dat het een verschrikkelijk klotegeluid was viel dat op zich best mee...
Let dan wel dat ze alle vier tegelijk eruit gaan. Normaal doen ze één kant tegelijk. Dus eerst de ene kant en een aantal weken daarna de andere, zodat je toch normaal kan eten. Maar als ik jou was, zou ik het gewoon op de normale manier doen. Oké, je heb een dag of twee last er van, maar narcose is ook niet alles. Plus, dat ze alle vier getrokken zijn en dus een paar dagen vla moet drinken/eten
quote:Heel herkenbaar... (behalve dan het feit dat ik 22 ben), ik had die "bobbeltjes" dus ook al heel lang achter mijn kiezen zitten (sinds mijn 17e ofzo) dus in principe zijn mijn verstandskiezen al een tijdje lang "klaar", maar het duurde een poos voordat ze door mijn tandvlees heen begonnen te komen en daar zijn ze nu nog mee bezig...
Op woensdag 14 januari 2004 20:20 schreef Taurus1978 het volgende:
Bij mij zijn ze nog steeds niet doorgekomen en ik ben 25. Wel zitten er 'bobbels' achter m'n kiezen en het zou me niks verbazen als ze alsnog gaan doorkomen. Had laatst al een beetje last achter bij de kiezen maar dat kan ook met m'n tandsteenontsteking te maken hebben. Ik ga aanstaande maandag toch naar de tandarts, die kan me er vast meer over vertellen.
quote:na 4 weken oorpijn te hebben gehad zijn mijn vriend en ik er op oudejaarsavond (of all nights) achter gekomen dat het mijn verstandskies was. een en al gat. ik afgelopen vrijdag naar de kaakchirurg. werkte mijn verdoving dus ook niet. doordat hij zo ontstoken was, maar 1 groot voordeel sinds hij eruit is heb ik totaal geen pijn meer gehad. dus hoef ik die gare pijnstillers niet te slikken.
Op woensdag 14 januari 2004 19:38 schreef D75 het volgende:
Ben nu 28 en er zijn er bij mij afgelopen zomer 3 uitgehaald... De kunst lijkt mij om het niet te lang uit te stellen. Er was er één ontstoken en het nadeel daarvan is dat de verdoving dan bijna niet werkt....
ik ben ook een beetje bang voor de tandarts laat staan de kaakchirurg dus ik zag er ook erg tegenop, maar ondanks de pijn viel het reuze mee. volgende maand moet ik voor de andere kant en daar ben ik nu niet bang voor. aangezien die nog heel zijn doet de verdoving het dan wel goed. dus geen last (hoop ik).
probeer je nu niet gek te maken, want uit eigen ervaring spreek ik dat je het jezelf aanpraat en het steeds erger word. terwijl het allemaal wel meevalt. neem iemand mee van wie je de hand kan knijpen dan is er geen probleem.
quote:Bij mij lagen ze net zo! Maak je er niet te druk om, de behandeling bij de kaakchirurg stelt niks voor, alleen daarna kan je er ff last van hebben. Bij 1 kies had ik veel last, bij de 2e niet. Je weet het niet. Maar maak je echt niet druk het valt (zeker achteraf gezien) reuze mee!
Op woensdag 14 januari 2004 21:53 schreef vinsbergen het volgende:
Ik heb binnenkort ook een afspraak bij de kaakchirurg..
Mijn bovenste verstandskiezen kunnen gewoon groeien, er is plek voor gemaakt door de orthodontist...
maarja als je ondersteverstandkiezen HORIZONTAAL onder je onderste kiezen zitten aan allebie de kanten
Ik ben benieuwd heb ook twee operaties, dus ik ze het wel...
de eerste is in maart dus duurt nog even...
Succes
Dit is ook de enige verstandkies die doorgekomen is.
Ik denk dat het maandag wel mee gaat vallen!
quote:Good luck
Op donderdag 22 januari 2004 18:59 schreef UFOtje het volgende:
A.s. Maandag moet ik er dan aan gaan geloven. Bij de kaakchirurg wordt dan mijn verstandkies rechts-onder verwijderd.Dit is ook de enige verstandkies die doorgekomen is.
Ik denk dat het maandag wel mee gaat vallen!
De verdovingsprik vond ik nog het meest onprettig. Verder van de "operatie" zelf weinig gevoeld, maar wel veel druk op de kaak wat niet echt prettig is.
Gewoon al wat lekker kunnen eten... wel zacht voedsel. Soep, ontbijtdrink, zachte rijst.
Oja, doen de prikken van de verdoving zeer?
quote:Bij mij kwamen ze ook pas op mijn 21e... en zijn nu nòg bezig met doorkomen... sommige mensen krijgen ze pas op hun 24e. Als je d'r plek voor hebt, maak je geen zorgen.
Op maandag 2 februari 2004 00:08 schreef fille_fatale het volgende:
Ik ben 18 en heb (nog?) geen verstandskiezen. Kan het dat ik ze gewoon niet krijg?
En... als ze horizontaal in je kaak zitten, merk je dat dan altijd? Want dan lijkt me dat je ze niet ziet. Mja dat voel je dan toch wel? Maar ik dacht: maakt de tandarts misschien rond een bepaalde leeftijd altijd een foto om te kijken of je ze toch hebt?
Oeh ik hoop echt zo dat er nooit wat aan gedaan hoeft te wordenOja, doen de prikken van de verdoving zeer?
quote:Ik heb het onder narcose laten doen in het ziekenhuis. Wat daar voor nodig was? Gewoon naar de kaakchirurg gegaan en hem schijnbaar aangekeken met een blik die zei: "Ja je KAN natuurlijk proberen met zo'n tang bij me in de buurt te komen, of je het gaat overleven .. is een 2e"
Op woensdag 14 januari 2004 19:14 schreef Piro het volgende:
Yeah, den verstandskies, ik moet ze nog krijgen kennelijk, en ik hebEen tandartsenfobie van hier tot Tokio en weer terug Geen plaats meer in mijn bakkes. Gelukkig duurt dit nog wel een tijdje, hopelijk...
Maar alsnog,
Mijn vraag is :
Kan je dit in een ziekenhuis laten doen, of zoveel narcose aanvragen dat je de eerste vier dagen niet wakker wordt?
Al had ik het zelf niet door serieus. Maar die man zei toen meteen: "Dit gaat niet werken, we verwijzen u door naar narcose".
Vraag er gewoon om.
Ik ben 23 en mag er tzt ook aan geloven.
Buiten het feit dat ik er als een berg tegenop zie, laat ik het niet onder narcose doen. Van zo'n narcose zijn er na maanden nog die stoffen in je systeem. En bang om er niet meer wakker uit te worden ben ik ook wel een beetje...
Oja hier is al een centraal topic voor:
TandjesTopic
quote:Ik las eerder in dit topic dat het ook mogelijk is om volledige narcose aan te vragen.
Op dinsdag 3 februari 2004 22:07 schreef Elvi het volgende:
OMG ik vind het zó eng! Ik heb dus ook 2 kiezen inde onderkaak die eruit moeten maar ik heb t al n half jaar uitgesteld....Ik durf gewoon écht niet.... Gewone tandarts vinnik al erg. Ik denk dak t meeste tegen het krakende geluid opzie...
Misschien dat een optie?
quote:Nou, ik vertrouw de ziekenhuizen in Gouda ook niet echt....
Op dinsdag 3 februari 2004 22:19 schreef UFOtje het volgende:Ik las eerder in dit topic dat het ook mogelijk is om volledige narcose aan te vragen.
Misschien dat een optie?
quote:Ik heb ook heilig ontzag voor tandartsen en had het ook wat jaren laten versloffen, mijn gebit dan. Tot ik een jaar of 3 geleden of zo de stoute schoenen aantrok en terecht kon bij de hoofdstedelijke ACTA, waar men mensen behandelt met tandartsangst. Ik heb hier echt hele goeie ervaringen mee en was na een behandeling of 4 (wat gaatjes vullen en een verstandskies verwijderd) klaar om weer naar de 'gewone' tandarts te gaan. Overigens was het verwijderen van DIE verstandskies echt een fluitje van een cent. Gewoon plaatselijk verdoofd en hij was eruit voordat ik Hottentottententententoonstelling kon zeggen, wat nog niet meevalt met al die watten in je bek.
Op woensdag 14 januari 2004 19:14 schreef Piro het volgende:
Yeah, den verstandskies, ik moet ze nog krijgen kennelijk, en ik hebEen tandartsenfobie van hier tot Tokio en weer terug Geen plaats meer in mijn bakkes. Gelukkig duurt dit nog wel een tijdje, hopelijk...
Maar alsnog,
Mijn vraag is :
Een jaar later had ik ineens ongelofelijke kiespijn en moest een andere kies eruit. Ik vol moed naar de tandartsafdeling van het VU ziekenhuis. Nu wil ik je niet ontmoedigen of zo, maar degene die dat klusje moest doen had beter een carriere kunnen kiezen als uitbener in een slagerij, want ik ben 3 kwartier echt gebeuld door die fijne man. Hij oefende op een gegeven moment zoveel kracht uit op mijn kaak (aan de rechterkant) (vanuit mijn perspectief) dat mijn linkerkaak bijkans ontwricht raakte. Maar: Eind goed al goed. De kies was eruit en de pijn was voorbij.
Ik loop, ondanks dat ik nog immer enorm bang ben voor tandartsen, inmiddels weer bij de reguliere tandarts en afgelopen week kreeg ik de verheugende mededeling dat er weer eentje uitmoet. Je begrijpt dat ik dit niet in het (Deja) VU ziekenhuis laat doen, maar in het OLVG, beide overigens ook gesitueerd in Amsterdam.Oh ja, verder had ik geen gaatjes!
Tenslotte nog een kleine en wellicht geruststellende mededeling: Als je echt wilt omdat je bijvoorbeeld extreem angstig bent, is het mogelijk dit onder narcose te laten doen. Je moet dan wel eerst een soort van intake gesprek aangaan en het wordt over het algemeen afgeraden, maar het KAN wel.
Ik kies (25 februari) opnieuw heel stoer voor een plaatselijke verdoving.
Gewoon mijn 2 centen
[Dit bericht is gewijzigd door PeterV op 03-02-2004 23:18]
quote:Waarom wordt een narcose afgeraden?
Op dinsdag 3 februari 2004 23:12 schreef PeterV het volgende:
verhaal
quote:Verstandskiezen krijg je altijd, en als ze horizontaal in je kaak zitten dan hou ik mijn hart voor je vast, volgens mij is dat namelijk altijd gedonder.
Op maandag 2 februari 2004 00:08 schreef fille_fatale het volgende:
Ik ben 18 en heb (nog?) geen verstandskiezen. Kan het dat ik ze gewoon niet krijg?
En... als ze horizontaal in je kaak zitten, merk je dat dan altijd? Want dan lijkt me dat je ze niet ziet. Mja dat voel je dan toch wel? Maar ik dacht: maakt de tandarts misschien rond een bepaalde leeftijd altijd een foto om te kijken of je ze toch hebt?
Oeh ik hoop echt zo dat er nooit wat aan gedaan hoeft te wordenOja, doen de prikken van de verdoving zeer?
quote:Het schijnt, maar pin me er niet op vast, dat je meer last hebt van de narcose dan van de gehele ingreep. En die slager; tsja, dat wist ik vantevoren ook niet, Het leek best een aardige man. Die kies moest trouwens uit de onderkaak verwijderd worden, en dat schijnt sowieso lastiger te zijn.
Op dinsdag 3 februari 2004 23:40 schreef Piro het volgende:[..]
Waarom wordt een narcose afgeraden?
En je keurslagers in het ziekenhuisverhaal doet me ook niet echt de moed geven, ik ben zuinig op mijn tandjes, ookal staan ze zo scheef als de huizen in iran na een aardbeving, en om nou een een of andere debiel aan mijn kaak te laten wroeten terwijl ik al door het lint ga als ik iets anders in mijn bek krijg dan het spiegeltje en dat naaldending van de tandarts...
Overigens wilde ik je niet bang(er) maken dan je al bent hoor, maar uhm nou ja, zie het als een hart onder de riem, als een Wij Lotgenoten. Sterkte in elk geval.
maar nu had ik een vraag heeft het gevolgen als je dezelfde dag rookt??
[Dit bericht is gewijzigd door trance_fan op 05-02-2004 17:27]
En zoals velen hier: ik ben bang voor de tandarts, laat staan voor de kaakchirurg. Maar goed, ik hoop dat die andere 2 nooit doorkomen, want ik ken genoeg "oudere" mensen die ze nooit gehad hebben.
Dan over de narcose. Mijn schoonzusje heeft dat 11 september j.l. laten doen. Alle 4 eruit. Wat had ze een dik gezicht. Maar een gelukje, ze is hierdoor wel gestopt met roken, want dat raadde ze haar ook af om diezelfde dag te roken.
ben er nu alweer bang voor terwijl er al 1 uit is gehaald en dat deed helemaal geen zeer
most toen linksboven eruit en dat ging echt in een wip, voelde alleen een erge druk op mn hoofd maar toen dat voorbij was, was de kies er ook uit
het hechten vond ik eigenlijk wel grappig klinken want je voelt er niks van en dan hoor je een soort rijggeluid
heb de brief voor deze (linksboven) al in huis vanaf september en heb gister al gebeld..
Nou goed, was net verhuist (kuch jaar of anderhalf ) maar nooit aan een nieuwe tandarts toegekomen. Ik me rot bellen om zo'n slagersassistente aan de lijn te krijgen. Wat denk je? Ik kon nergens terecht, dan maar naar mn oude tandarts. Ik kon een paar dagen later terecht.
Met lood in mn schoenen binnengelopen, en doodsbenauwd in de wachtkamer plaats genomen. "meneer L, komt u maar binnen" -slik-. Ik ging in de stoel liggen, de beste hufter neemt een kijkje, "ja die moet getrokken worden". Woei toen was tommy even wit weggetrokken.
Ah fijn, hij neemt nog een kijkje waarna hij vervolgens zo'n lief "spuitje" pakt, en mn mond plat spuit. Helaas was de tent onstoken dus toen hij een of ander lepeltje in mn mond stak om de tand eruit te wippen, was het een beetje gevoelig, maar niet al te pijnlijk.
De ziekte was, hij kreeg hem er zo niet uit! . "Jah dat moet ik echt even met de tang doen", AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!! Hij pakt de tang, de hufter, zet hem in mn mond, duwt de tand het gat weer in, en geeft een gore ruk aan mn kies. Tering dat deed dus wel ff fijn zeer. Gelukkig was de tand er in 1 geheel uitgekomen, heb ik het overleefd, en de tandarts dus automatisch ook.
Ik had wel een gat in mn bovenbek, maar eigenlijk nergens last van. Even een uurtje niets eten of drinken en verder wast goed, ja even om een gaasje kauwen tegen het bloedden, maar dat was het. Ook heb ik lekker doorgerookt en nergens last van gehad.
Het vervelende aan het laten verwijderen van je verstandskiezen is neit de pijn van de tandarts, maar het gat wat overblijft. Ga is een koekje eten ofzo, al-les blijft erin zitten (goor!) en je krijgt het er niet uit zonder een goede tandenborstel erin te proppen .
quote:huh wat vreemd
Het vervelende aan het laten verwijderen van je verstandskiezen is neit de pijn van de tandarts, maar het gat wat overblijft. Ga is een koekje eten ofzo, al-les blijft erin zitten (goor!) en je krijgt het er niet uit zonder een goede tandenborstel erin te proppen .
quote:Oh, had ik het al over mijn hechtingen fobie gehad?
Op vrijdag 6 februari 2004 15:51 schreef polly_rulez het volgende:[..]
huh wat vreemd
bij mij werd dat gat dus gewoon gehecht..
In het ziekenhuis kregen ze hem er direct uit. Je hoeft daar echt niet bang te zijn. En die hechtingen vallen er op ten duur van zelf uit. Ik heb mijn kiezen laten trekken in het LUMC in Leiden en het Rijnland ziekenhuis in Leiderdorp en ging hartstikke goed! Die mensen trekken op een dag tientallen kiezen.
quote:Als die voor mij bedoelt was: ik had die link al gezien. Ik ben niet bang voor de tandarts maar bang voor de pijn van het trekken van die kiezen. De helft van mijn verstandskiezen zijn er al uit, nu worden donderdag de laatste twee getrokken.
Op maandag 9 februari 2004 10:38 schreef edje34 het volgende:
http://www.angstvoortandarts.nl/
quote:Als je er geen last van hebt worden ze over het algemeen niet getrokken. (Eigenlijk net als je blindedarm en amandelen
Op maandag 9 februari 2004 11:56 schreef Chillmeister het volgende:
dus ik ben 22 en ik denk dat ik nog geen verstandkiezen hebt, en heb ook een grote bek. maar als ik het goed begrijp worden verstandkiezen niet altijd getrokken?
de operatie stelt opzich weinig voor, alleen rare geluiden en ene hele grote felle 'ok-lamp' boven je..
nu heb ik een hele dikke wang en dankzij de pijnstillers géén pijn, en het spugen van bloed is sinds vanochtend ook gestopt dus op naar de 2e
(vond ik ff nodig naar aanleiding van mijn vorige post in dit topic )
Het is nu zo'n 4 uur geleden, maar het bloedt nog steeds. Ik heb al meerdere keren een steriel gaasje tussen m'n kiezen gehouden, maar niets helpt. Is dit normaal?!
als het grote hoeveelheden zijn toch maar even contact opnemen met de tandarts..
owja geen hete dranken!!! dat is niet goed voor het 'bloed-propje' iig voor het stollen.. misschien is dat het
Ook heb ik nu totaal geen pijnstillers op. Waar ik nogmaals blij mee ben. heb alleen een beetje last met eten dat mijn mond nog niet zo ver open kan.
nu maar hopen dat mijn laatste verstandskies niet doorkomt anders moet ik nog een derde keer.
Zelfmedicatiequote:Op woensdag 14 januari 2004 19:14 schreef Piro het volgende:
Yeah, den verstandskies, ik moet ze nog krijgen kennelijk, en ik hebEen tandartsenfobie van hier tot Tokio en weer terug</li> Geen plaats meer in mijn bakkes.</li><p>Gelukkig duurt dit nog wel een tijdje, hopelijk...<br>Maar alsnog,<br>Mijn vraag is : <br>Kan je dit in een ziekenhuis laten doen, of zoveel narcose aanvragen dat je de eerste vier dagen niet wakker wordt?
Murdock is de piloot.. Dus denk niet dat ze hem KO zullen slaan.. Jij bedoeld die grote zwarte meneer oftewel B.A. Baracus (of ze gooien slaappilletjes in zijn melk (waar ie zo gek op is))...quote:Op donderdag 15 april 2004 15:40 schreef DonSauza het volgende:
Mijn bovenste 2 zijn ongeveer een jaar geleden tegelijk getrokken.
De onderste 2 kunnen niet tegelijk omdat je dan kans hebt dat je in je tong stikt (omdat je tongspier volledig verlamd is)
Daarom doen ze bij mij eerst de ene kant en week later de andere kant...![]()
a.s maandag de 1e
week erop de 2e
Hopelijk slaan ze mij met een moker op me kopnet als in A-Team bij Murdock, voordat ie gaat vliegen
Dat heeft niet zo veel met je tandarts te maken maar meer met de manier waarop je verstandskiezen in je mond zitten.quote:Op donderdag 15 april 2004 14:56 schreef Kevanovitch het volgende:
Als ik het zo lees hier is mijn tandarts echt een held. Ik heb er nu 1 laten trekken (de rest volgt nog), maar ik heb dr helemaal geen last van gehad. Het enigste was dat de wond een uurtje of 3 bleef bloeden.
Ik heb er geloof ik niet zo heel erg veel last van gehad als jij, maar als ik zo lees wat de tandarts/kaakchirurg heeft gedaan is het niet heel erg gek dat het wat langer dik blijft. Bij mij werd de zwelling na een dag of 2-3 minder. Echte pijn was ongeveer tegelijkertijd met het slinken over, maar ik heb nog zeker een 1-2 weken last gehad van de kant waar de kiezen getrokken waren. NIet echt pijn, maar een zeurderig gevoel.quote:Op vrijdag 16 april 2004 11:23 schreef charmed_angel het volgende:
Vierde dag: Mijn wang is nog redelijk dik, en de binnekant doet ook nog een klein beetje zeer. Maar gelukkig wel minder dan de afgelopen 3 dagen. Ik kan nog steeds niet eten, alleen drinken.......
Morgen probeer ik soep te eten......dat mocht de eerste 3 dagen niet ivm met de wond, die zou weer open kunnen gaan........
Ik hoop dat morgen de pijn weg is en dat me wang weer normaal is, dan kan ik nog een klein beetje genieten van het mooie weer!
Ik mocht ook geen thee drinken....omdat dat heet is. Dat hebben ze mij verteld. Ik heb wel medicijnen meegekregen alleen die helpen niet. Nasorex 500 geloof ik.quote:Op vrijdag 16 april 2004 12:08 schreef Tedda het volgende:
Dat je geen soep mag eten vind ik wel een beetje vreemd trouwens, ik heb diezelfde avond nog soep gegeten en mijn wond ging niet open.
En ik snap niet dat je geen pijnstillers hebt meegekregen of een recept daarvoor. Paracetamol is denk ik niet goed genoeg voor dit soort pijn. Ik had Ibuprofen (600 mg) meegekregen en daarvan zij mijn schoonvader (die is huisarts) dat het eigenlijk al vrij 'ouderwets' is.
Sterkte iig!! Een voordeel: ze zijn er wel uit nu, en als je van deze pijn af bent heb je iig nooit meer last van je verstandskiezen
Moet je even bellen denk ik. Ik had een recept van de kaakchirurg gekregen. Maar misschien wil je huisarts dat ook wel voorschrijven.quote:Op vrijdag 16 april 2004 12:37 schreef charmed_angel het volgende:
[..]
Ik mocht ook geen thee drinken....omdat dat heet is. Dat hebben ze mij verteld. Ik heb wel medicijnen meegekregen alleen die helpen niet. Nasorex 500 geloof ik.
Ik wil ook Ibuprofen 600! Kan ik gewoond e dokter belllen? Want ik blij echt pijn houden! Ook mijn mond kan niet dicht vanwege de zwelling in me mond, en ik kan hem ook niet openen!
Dit topic moet je ook niet lezen als het nog moet gebeurenquote:Op vrijdag 16 april 2004 13:20 schreef P4nic het volgende:
Zo leuke verhalen zeg, begin mei moet ik alle 4 mijn verstandskiezen laten trekken onder volledige narcose, leuke tijden staan mij te wachten... :-s
Bij mij zijn 30 maart ook onder narcose alle 4 m'n verstandskiezen getrokken en het is me ongelooflijk meegevallen!quote:Op vrijdag 16 april 2004 13:20 schreef P4nic het volgende:
Zo leuke verhalen zeg, begin mei moet ik alle 4 mijn verstandskiezen laten trekken onder volledige narcose, leuke tijden staan mij te wachten... :-s
Sterkte. Ben net wakker aan aan de eerste meegegeven pijnstiller. En wordt er zowaar vrolijk van.quote:Op maandag 19 april 2004 13:25 schreef DonSauza het volgende:
ben net naar de tandarts geweest en mijn verstandskies rechtsonder is der uit!
Duurde wel lang man, stelletje amateurs!!![]()
Mijn bovenste 2 zijn er gelukkig al een tijdje uit!
Heb net even een aspirine gehad!! hopelijk heb ik er niet al te veel last van!!
Het ergste vind ik nog dat ik allemaal bloed moet doorslikken![]()
Dankje!!quote:Op maandag 19 april 2004 13:26 schreef Megumi het volgende:
[..]
Sterkte. Ben net wakker aan aan de eerste meegegeven pijnstiller. En wordt er zowaar vrolijk van.
Tis niet dik, en ijs in mijn mond lijkt me ook niet alles..quote:Op maandag 19 april 2004 17:58 schreef Stephanie_l het volgende:
scrammbled eggs
Tegen dat kloppen moet je ijs erop leggen, moet je sowieso doen, wordt het niet zo dik en kan het bloeden stoppen!
De grootste zwelling is pas na een dag of 2-3.quote:Op maandag 19 april 2004 21:25 schreef DonSauza het volgende:
[..]
Tis niet dik, en ijs in mijn mond lijkt me ook niet alles..
Maar bedankt voor de tip iig
Uit ervaring weet ik dat ik na 3 dagen nergens meer last van heb!quote:Op maandag 19 april 2004 22:10 schreef Stephanie_l het volgende:
[..]
De grootste zwelling is pas na een dag of 2-3.
Je moet dat ijs ook niet in je mond doen, maar op je wang leggen (in een doek!)
Raar dat de kaakchirurg niet tegen je heeft gezegd dat je dat moet doen![]()
Waarom ze weg laten halen als je er geen last van hebt?quote:Op woensdag 21 april 2004 15:17 schreef gekke_sandra het volgende:
Mijn bovenste komen nu door... ze komen er aan de zijkant al een stukje uit
Dus ga binnenkort maar s een afspraak met de tandarts maken...
Dan ben ik verstandskiesloos!
quote:Op donderdag 29 april 2004 22:37 schreef Christine het volgende:
Ik heb even een vraagje: mijn tandarts zegt dat als ik mijn verstandskies onderin laat trekken, dat de verstandskies daarboven dan ook weg moet, omdat deze dan geen tegendruk meer krijgt en door kan groeienIk vind het zo'n raar verhaal en ben bang dat als ik mijn bovenste verstandskies laat trekken (die is helemaal perfect doorgekomen) dat mijn andere tanden en kiezen dan op reis gaan en dat ik over een aantal jaren gaten tussen mijn tanden heb.
Ik zou het gewoon aan de kaakchirurg vragen. Ik dnek dat hij er meer verstand van heeft dat de tandarts.quote:Op maandag 3 mei 2004 14:19 schreef Christine het volgende:
Heeft er iemand nog antwoord op mijn vraag?
[..]
quote:J.J.McKay - woensdag 12 mei 2004 @ 18:45
Damn..ben net bij de kaakchirurg geweest...verstandskiesje eruit...nu begint de verdoving uit te werken...EN PIJN DAT HET DOET!!!!!!!
Iemand een tipje om de pijn wat te verzachten?
Thnx!
Kan zijn dat je ze NOOIT krijgt hoor!quote:Op maandag 2 februari 2004 00:08 schreef fille_fatale het volgende:
Oeh ik hoop echt zo dat er nooit wat aan gedaan hoeft te worden
Oja, doen de prikken van de verdoving zeer?
quote:wingerd - maandag 24 mei 2004 @ 22:42
Het is geen prangend probleem, maar wat zijn eigenlijk de kosten van het trekken van een verstandskies. En wordt dit nog door de verzekering gedekt?
senks
quote:Agressor - maandag 24 mei 2004 @ 23:03
Morgen is het zover, na 22 jaar een super gaaf gebit te hebben, waarin zelfs mijn verstandkiezen 100 procent goed zetten, is vorige week een "klein plekje" op een van de verstandskiezen geconstateerd.
Als ze erbij kunnen fixen ze het, anders word ie getrokken,
Maareh..... kheb nog nooit geen gaatje gehad of wat dan ook, ben niet bang voor de tandarts
maar die hele kies eruit rukken lijkt mij toch wat minder.
Ga ik hier de hele dag last van houden?
En een kies trekken zonder verdoving kan dat, of is dat te pijnlijk? Zo'n verdoving lijkt mij ook niets!
Je hebt er sowieso geen last van totdat de verdoving is uitgewerkt.quote:Op maandag 24 mei 2004 23:09 schreef Brennie het volgende:
Uit gesloten topic:
[..]
quote:Op donderdag 27 mei 2004 16:40 schreef lovely31 het volgende:
Ik heb dinsdagochtend mijn kies laten trekken en heb nu ontzettende pijn...
1 jaar geleden werd er een gaatje in deze kies ontdekt maar ik durfde niet meer terug om hem te laten boren.
3 weken terug kreeg ik erge last van kiespijn en besloot toch maar naar de tandarts te gaan...
Het gat was nu groter en de kies moest getrokken worden.
Nu is die dinsdag dus getrokken met een hoop geweld want hij zat behoorlijk vast (en tandsteen verwijdert), nu doet dus die wond zeer, mijn kaak doet heel erg zeer. Ook heb ik koortsig gevoel met hoofdpijn en oorpijn ...
Moet ik terug naar de tandarts of is deze napijn (met "koorts, oorpijn en hoofdpijn") normaal???
Alvast bedankt
Aangezien je dit hier brengt verwacht je een antwoord veronderstel ik.quote:Op donderdag 27 mei 2004 16:52 schreef schatje het volgende:
Uit gesloten topic:
[..]
quote:Op maandag 31 mei 2004 12:34 schreef simmu het volgende:
morgen om half 3 moet de ene verstandskies eruit, de andere over twee weken allebei onder. ze liggen allebei 'op hun kant' dus de kaakchirurg moet eraan te pas komen. nou ben ik al panisch voor de tandarts, dus ik zie er nogal tegenop: graag de hooroverhalen achterwege laten, ik wil alleen nuttige tips voor zowel vooraf (ivm zenuwachtig, extra mondwater, kalmerende shit enzovoorts) en achteraf (is er nog iets te eten, kan drinken kwaad, etc....) naar ik begrepen heb is het redelijk random hoeveel last je er achteraf van hebt, maar dat boeit mij niet zo heel erg. je chijnt goed verdooft te zijn, maar alle brekende botjes enzo te horen: is er iets wat ik kan doen om dat te voorkomen? hoelang duurt zo'n ingreep? graag wat objectieve info.
Wilde ik doen, maar dat wou de tandarts niet, want als er iets zou zijn, moet hij je wel kunnen informeren. Weet natuurlijk niet of alle tandartsen er zo over denken...quote:Op maandag 31 mei 2004 17:27 schreef nietzman het volgende:
Zo hard mogelijk muziek opzetten is helaas het enige wat je kunt doen. Of je daar het gekraak mee kunt voorkomen vraag ik me af..
quote:Op woensdag 2 juni 2004 15:52 schreef tongytongylickylicky het volgende:
Ff een heel nieuw topic
Net getrokken bij mij, verdoving viel me erg mee. Allle 4 me verstandskiezen werden er in 1 behandeling uitgetrokken.
Nu zit ik met ijs op me bek.![]()
Weed mag je gerust roken, 1dag nadat ik uit het ziekenhuis was zat ik al aan de jointjes, geen enkel probleem !! Warme drank ook geen probleem,drank evenmin. Je kunt nog van alles genietenquote:Op dinsdag 1 juni 2004 15:55 schreef simmu het volgende:
k: kom net van de chirurg+apotheek vandaan. ik moet spoelen met zout water, en heb pijnstillers meegekregen. heb aan de meneer gevraagd over roken drank en wiet: roken: 3 dagen niet, maar daar zijn ze niet zo streng in, drank, no way, en de wiet wistie niet
Armzalige wachtlijksten bij julliequote:Op vrijdag 4 juni 2004 19:21 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
Sinds vandaag heb ik echt ontzettende pijn in mn kaak, het traant gewoon bij 'een verkeerde beweging'![]()
Dus ik ging voelen waar dat van zou komen, groeit die kies dus half over mn huidige kies.
De orthodontist vertelde al een paar jaar geleden dat ze eruitgetrokken zouden moeten worden, nu weet ik het wel zeker met die pijn.
Alleen ik heb nog nooit gaatjes gehad of niets van vervelende dingen gehad m.b.t. de tandarts, nu zit ik dus gigantisch tegen het trekken van die kiezen op!!!
Hoe lang zou het eigenlijk nog duren tussen 'het begin van de pijn' en wanneer ze dan getrokken worden? Want nu steekt er maar een klein stukje tand uit het vlees.
Ik kon pas de 17e bij de tandarts terecht dus ik kan er nog wel even mee zitten dat is ook fijn![]()
Ouch, nu weet ik wat er bedoelt wordt met jullie wachtlijsten, erg !!!!!quote:Op vrijdag 4 juni 2004 20:03 schreef simmu het volgende:
uhm: hier in delft: ikke weet eerst de enige tandarts in een straal van 20 kilometer die patienten aanneemt over te halen tot controle-afspraak in juni 2003. oktober 2003 mocht ik dan komen, verstandskiezen scheef->eruit, kaakchirirg. ikke ziekenhuis bellen: 'ja hoor we maken ff een afspraak voor de intake: februari 2004, en nu in juni 2004 gaan ze eruiten ik betaal me blauw aan verekering
Zo te horen woon je niet zover van de Belgische grens, wel dan kun je toch evengoed een belgisch ziekenhuis opzoeken ? Zal je minder lang moeten wachten,zeker als ze zien dat het zeer ernstig is.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 20:07 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
Wauw Simmu, deed het de hele tijd zoveel zeer dan of viel dat nog mee?
Ik heb in ieder geval geen zin meer om nog 2 weken te wachten, zeker aangezien de chirurg het beter schijnt te doen.
Als ik maar snel in Roosendaal ofzo terecht kan dat hoop ik echt want dit is echt niet goed![]()
Gewoon relaxen....dat trekken valt nog wel mee, maar de dagen erna is pijnlijker. Denk daar maar aan. Die verdoving is alleen maar lekker/grappig ik ging er van lachen, van dat vreemde gevoel.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 21:50 schreef Vodka_Lime het volgende:
mijn verstandskiezen moeten er ook uit, mijn gebit is te klein voor die kiezen. en 1 van de 4 groeit horizontaal tegen me kiezen aan, afspraak op 9 juli. voor linksboven en gelijk onder..
heb nogal last van tandartsvrees, eerst was dit veel erger maar ben emotioneel gegroeid om zo maar te zeggen, zit nu bij een andere tandarts hele aardige die dingen goed uitlegt en doet alsof ze mij begrijpt. maar nu moet ik naar een kaakchirurg die ik niet ken.. en dat vind ik wel eng. vooral de ged8e al dat ik in die w8kamer zit en onwijs ga stressen... en de n8 ervoor uiteraard, wie herkent zich hierin en hoe ga je ermee om? iemand tips om rustig te zijn/blijven.
Ja het deed geen pijn omwille van de algemen verdoving hé. En over het feit van de gevolgen achteraf heb ik gewoon geluk gehad, de dokters stonden er zelf versteld van dat ik niets van gevolgend had, jammergenoeg is dit bij de meeste wel het geval.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 20:44 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
Hartstikke bedankt, voor de info p4nic dat je zei dat het trekken niet heel erg veel pijn doet (dit i.t.t. andere dingen hier voor in dit topic)
Ik ga maar eens paracetamol ofzo nemen hopen dat ik het dan minder merk.
je lijkt mij wel:) lees de beriocvhten een astukkie terug maar: staat een boel nuttigs in! en tis zo over, en daarna hoeft het ooit meer!quote:Op vrijdag 4 juni 2004 21:50 schreef Vodka_Lime het volgende:
mijn verstandskiezen moeten er ook uit, mijn gebit is te klein voor die kiezen. en 1 van de 4 groeit horizontaal tegen me kiezen aan, afspraak op 9 juli. voor linksboven en gelijk onder..
heb nogal last van tandartsvrees, eerst was dit veel erger maar ben emotioneel gegroeid om zo maar te zeggen, zit nu bij een andere tandarts hele aardige die dingen goed uitlegt en doet alsof ze mij begrijpt. maar nu moet ik naar een kaakchirurg die ik niet ken.. en dat vind ik wel eng. vooral de ged8e al dat ik in die w8kamer zit en onwijs ga stressen... en de n8 ervoor uiteraard, wie herkent zich hierin en hoe ga je ermee om? iemand tips om rustig te zijn/blijven.
4 tegelijk bij de tandarts?quote:Op maandag 14 juni 2004 16:27 schreef So_Addictive het volgende:
Ow nee!! Ik ben vandaag naar de tandarts gegaan omdat ik zo'n pijn had in mijn rechterkaak. Nu moet ik morgenmiddag alle 4 de verstandkiezen laten trekken!! Gewoon bij de tandarts zelf.
Hopelijk is het snel voorbij..
Ja ik begin nu ook ernstig te twijfelen, maar ik zie mijn tandarts er goed voor aan hoor ( hij is niet zo aardigquote:Op maandag 14 juni 2004 19:56 schreef Angelcakes het volgende:
Weet je wel zeker dat je hem/haar goed begrepen hebt? Allevier de verstandskiezen tijdens 1 sessie trekken wordt eigenlijk nooit gedaan ivm de verdoving. Rechtsboven en rechtsonder kan wel tegelijk maar rechtsonder en linksonder niet omdat je dan geen controle meer hebt over je tong (die is meeverdoofd)
Maar in ieder geval succes gewenst
Tja hij is echt lomp, hij doet zijn achternaam eer aan ( Ik weet niet of ik die hier neer mag zetten dus dat laat ik maar even achterwege)quote:Op dinsdag 15 juni 2004 08:43 schreef wonderer het volgende:
Lekkere tandarts heb jij! Eikel. Dat mag je gewoon weigeren hoor, als je dat niet wil.
Kijk dat er 4 tegelijk worden getrokken in 1 keer is niet zo'n probleem was bij mij ook 2 weken geleden, maar bij de tandarts is een beetje vreemd. maarja wie weet is er niets aan de hand.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 09:06 schreef So_Addictive het volgende:
ja om 12.15 is het zover, maar die pijn die ik nu heb is ook niks, heb al 2 ibupro's op en dan zijn ze nog niet eens getrokken!
Maar ik vind het zo gek, ze zijn alle 4 goed doorgekomen, maar toch gaan die wortels liggen klooien met mijn kaak, naja rare dingen die verstandskiezen..
Hij is wel leuk.....quote:Op dinsdag 15 juni 2004 12:49 schreef So_Addictive het volgende:
nou zeg, die tandarts maakte een grapje dat ie er 4 uit ging trekken... lul voor niks zo druk gemaakt. in september gaan de andere 2 uit.
heb wel pijn maarja... so be it.
Nou hij had flink wat spuiten gezet, dat was wel het pijnlijkste.. alleen dat trekken sjjjezzuuss...quote:Op dinsdag 15 juni 2004 19:52 schreef wonderer het volgende:
Hoe ging het verder? Mijn verhemelte is helemaal rauw van de injectie en dat scherpe foto plaatje, hoe is dat bij jou?
met zout water spoelen helpt ook, maar kamillethee is lekkerder denk ik...quote:Op woensdag 16 juni 2004 20:36 schreef wonderer het volgende:
Sterkte ermee. Veel kamillethee drinken, dat ontsmet.
Goede tip, spoelen met zout water raden wij ook altijd aan. Maar wel pas na een dag want anders heb je kans dat het weer gaat bloedenquote:Op woensdag 16 juni 2004 21:41 schreef Cheshire het volgende:
[..]
met zout water spoelen helpt ook, maar kamillethee is lekkerder denk ik...
heb anderhalve week geleden 2 kiezen rechts weg laten halen.. geen pretje omdat de wortels gekruisd zaten en steeds afbraken... dus moesten er gaten geboord in mijn kaak..brrr! nou moet ik de 24e weer voor de linkerkant..![]()
weet wat je doormaakt dus. sterkte!!!
quote:Op maandag 21 juni 2004 19:45 schreef Xebrozius het volgende:
Mijn laatste verstandskies komt door, maar ik kan nauwelijks meer eten zo'n pijn doet dat kreng...
Iemand tips?
De verdoving van je ok wordt achterin je mond gezet, achter de verstandskiezen, en verdoofd heel de kaak aan die kant en de helft van je tong. Als je dat aan allebei de kanten tegelijk doetquote:Op maandag 21 juni 2004 20:24 schreef MissX het volgende:
iemand ervaring met allebei de kiezen onder er in 1x uit onder plaatselijke verdoving?
Gebeurt in 1x omdat ik van te voren hele zware antibiotica kuur moet en die ik niet in korte tijd 2x mag hebben. En ik mag ook niet onder narcose.
Dus nu gebeurt het dus plaatselijk in 1x. Maar vraag me nu af in hoeverre je echt niets meer kan met je mond dan en hoelang.
Ja ben zelf ook wel benieuwd, de 14e gaan ze eruit. De kaakchirurg was er ook niet al te happig op. Maar dit was de beste oplossing van 3 kwaden. Gelukkig ben ik niet bang of ietsquote:Op dinsdag 22 juni 2004 10:12 schreef Angelcakes het volgende:
Succes ermee en laat ff weten hoe het gegaan is want je bent dan de eerste die ik ken bij wie er twee verstandskiezen uit de ok in 1 keer uitgehaald zijn![]()
Fuck dude...quote:Op woensdag 14 januari 2004 19:18 schreef scheerenveen het volgende:
www.angstvoordetandarts.nl
(serieuze link)
succes![]()
Fijjn dat het er weer op zit voor jequote:Op donderdag 24 juni 2004 18:43 schreef Cheshire het volgende:
zo... ook weer overleefd![]()
enneh.. vorige keer zijn er toch echt gaten in de kaak geboord, ze doen dat dus wel...
gelukkig hoefde dat deze keer niet!
Het wil alleen niet zo goed met bloeden stoppen ..
![]()
als je tandvlees ontstoken is dan proef je dat echt wel!!!!! dat is echt een van de smerigste smaken die ik ken..quote:Op maandag 28 juni 2004 11:25 schreef Fokker200 het volgende:
Ik heb die pijn nu sinds vrijdagavond, en ik kan eigenlijk niks meer. Mijn hele hoofd doet er door pijn en ook mijn keel. Ik denk niet dat ik een ontsteking heb, maar hoe zou ik dat kunnen controleren?
quote:Ik heb vanochtend de tandarts gebeld en kan morgenochtend om 08:00 terecht. Ik hoop niet dat ik nu een paar weken moet wachten voordat ik behandeld kan worden door de kaakchirurg? Ze hebben toch wel ruimte voor spoedgevallen?![]()
Ha Fokkerquote:Op maandag 28 juni 2004 11:25 schreef Fokker200 het volgende:
Angelcakes en de rest:
Sinds een dag of 2 verga ik van de pijnZowel rechtsboven als rechtsonder drukken mijn verstandskiezen mijn hele gebit naar buiten. Ik kan er echt nauwelijks van slapen.
Toen ik 10 was kreeg ik een beugel en zijn er foto's gemaakt. De tandarts zei toen al: "die verstandskiezen, daar ga je nog een keer last van krijgen". Nou, 20 jaar later is het dus zover.
Ik heb het afgelopen halfjaar gemerkt dat ik af en toe een duwende pijn had, maar dat ging altijd na 2 dagen weer weg. Na een paar weken kwam dat dan weer even terug, maar het ging altijd weer weg. Nu hebben mijn verstandskiezen blijkbaar besloten om definitief door te willen zetten, maar dan wel horizontaal. Wie heeft ditzelfde patroon meegemaakt?
Ik heb die pijn nu sinds vrijdagavond, en ik kan eigenlijk niks meer. Mijn hele hoofd doet er door pijn en ook mijn keel. Ik denk niet dat ik een ontsteking heb, maar hoe zou ik dat kunnen controleren?
Ik heb vanochtend de tandarts gebeld en kan morgenochtend om 08:00 terecht. Ik hoop niet dat ik nu een paar weken moet wachten voordat ik behandeld kan worden door de kaakchirurg? Ze hebben toch wel ruimte voor spoedgevallen?![]()
LOL@Elmoballonquote:Op donderdag 24 juni 2004 21:37 schreef Cheshire het volgende:
het bloedt af en toe nog een beetje.. als ik praat of lach ofzo... moeilijk om te laten hoor!!![]()
dat gaasje heb ik al twee keer gedaan en daarna bloedde het dus steeds weer een beetje.
Vandaag zeiden ze in het ziekenhuis dat ze gaten in het kaakbot moesten boren om de achtergebleven wortels weg te kunnen halen.. ze kregen het er niet uit.. dus dan boren ze een stukje bot weg zodat ze erbij kunnen... en dat dus steeds dieper.
maar dat hoefde dus vandaag niet
mijn vriend stond me op te wachten met een Elmoballon haha![]()
![]()
en vanavond serveerde hij me soep met vliegjes ( vergeten de groente te wassen![]()
) maar toch fijn dat er iemand voor je zorgt
![]()
Maar in Belgie noemen ze het wijsheidstandenquote:Op maandag 28 juni 2004 19:51 schreef P4nic het volgende:
Of je bezoekt een tandarts in Belgie en dan is alles op 2w of minder geregeld.
Nee hoor, er hoeven niet perse foto's gemaakt te worden voordat ze een verstandskies trekken, maar uit je verhaal een paar posts terug, maakte ik op dat je 30 bent en het lijkt mij niet meer dan normaal dat er een keer bitewings(=overzichtsfoto's waarop je vooral de kiezen kunt zien) gemaakt zijn. En dan had hij de stand van je verstandskiezen ook kunnen zienquote:Op maandag 28 juni 2004 21:32 schreef Fokker200 het volgende:
@Angelcakes:
Ik zal morgen zoveel mogelijk proberen te eten van te voren. Het is wel vroeg natuurlijk, maar ontbijten ben ik gewend. Het tikken op mijn kiezen doet niet pijn, dus ik vermoed geen ontsteking. Daar mag ik wel blij mee zijn, denk ik, als ik de verhalen hier lees.
Van mij mag de tandarts ze er morgen direct uit halen. Foto's zijn er al heel lang niet meer genomen. Moet dat per se gebeuren voordat ie ze eruit trekt?
[vioolmuziek] dank je, en nog vrijgezel ookquote:Op dinsdag 29 juni 2004 17:18 schreef Fokker200 het volgende:
Dankje, wat ben jij een aardige tandarts-assistente, Angelcakes !![]()
quote:Het blijkt wel weer dat die verstandskiezen er echt beter preventief uit kunnen worden gehaald. En natuurlijk ieder half jaar op controle gaan en niet een paar keer overslaan zoals ik heb gedaan(schaam)
Je kunt met een gerust hart een biertje pakken hoor, alcohol wordt door ons eigenlijk alleen de eerste dag afgeraden omdat je bloed daar wat dunner van wordt.quote:Op woensdag 30 juni 2004 14:21 schreef XS4U het volgende:
@Angelcakes en eventuele andere verstandskies kenners
Mijn verstandskiezen rechtsboven en onder zijn er vorige week woensdag uitgehaald bij Mr de kaakchirurg.
Met de aankomende wedstrijd vanavond wil ik wel een biertje drinken, maar is dat al mogelijk of krijg ik daar spijt van?
quote:Op woensdag 30 juni 2004 23:23 schreef Patries86 het volgende:
Mijn verstandskiezen moeten er uit...
Heb het al 1.5 jaar kunnen rekken maar nu moeten ze der echt uit.
En dat trek ik dus nu al niet meer.. hoef volgende week dinsdag pas maar als ik er nu al aan denk krijg ik het warm![]()
Ik kan dus absoluut niet tegen dit soort dingen...
Paar jaar geleden moest mijn kies worden getrokken.. tandarts heef 7 keer moeten prikken voor het goed was (ben als de doods voor prikken dus schudde heen en weer en huilde ) niet echt fijne herinnering daar van over gehouden, was trouwens ook niet goed verdoofd
Dus ik zie nu echt tegen dinsdag op...![]()
![]()
thnx for asking angelcakesquote:Op woensdag 30 juni 2004 19:36 schreef Angelcakes het volgende:
Hey Cheshire... hoe is het nu met je ?
Als een verstandskies nog niet helemaal door is maakt de tandarts met een scalpel een klein sneetje in het tandvlees en probeert zo wat ruimte te maken om hem er uit te krijgen. In veel andere gevallen laten ze zo'n kies over aan de specialist en dat is dus de kaakchirurg in dit gevalquote:Op woensdag 30 juni 2004 23:28 schreef Patries86 het volgende:
Ik zie er dus echt tegen op ... niet normaal
Ze moeten er nu uit, de wortels zijn nog niet zo lang en als ik ze er langer laat zitten is de kans dat hij mijn andere kies wegdrukt of een gat daarin veroorzaakt..
Maar wat ik me afvraag hij zit nog onder mijn vlees... gaat hij dan gaatje snijden om er bij te kunne?
Je zou het water kunnen koken, een theelepeltje zout erbij, af laten koelen en daar dan mee spoelen, dan ontsmet het meteenquote:Op donderdag 1 juli 2004 12:39 schreef ruffian het volgende:
ik spuit mijn mond neit schoon
ik spoel het gewoon met water (net as je mond spoelen met mondwater)
of is dit fout?
Duh!! My badquote:Op donderdag 1 juli 2004 13:38 schreef ruffian het volgende:
maar die waterstof peroxide ontsmet toch ook?
Ik ga niet bij mijn tandarts... door haar heb ik dat trauma van het prikkenquote:Op donderdag 1 juli 2004 00:13 schreef Angelcakes het volgende:
[..]
Als een verstandskies nog niet helemaal door is maakt de tandarts met een scalpel een klein sneetje in het tandvlees en probeert zo wat ruimte te maken om hem er uit te krijgen. In veel andere gevallen laten ze zo'n kies over aan de specialist en dat is dus de kaakchirurg in dit geval
Maar aangezien hij besloten heeft om het zelf te doen zal hij waarschijnlijk denken dat het niet zo moeilijk zal gaan worden dus dat is positief.
Alvast succes volgende week !
Daar heb je gelijk inquote:Op donderdag 1 juli 2004 14:09 schreef XS4U het volgende:
Je voelt echt niets van die prikken, en van de 'operatie' al helemaal niet.
Alleen ging het naar huis rijden niet echt vlot, kon mijn rechteroog niet helemaal focussen waardoor ik alles dubbel zag.
En het alles-over-de-andere-kant-eten is ff wennen.
Meestal maken mensen zich van tevoren zo druk en zenuwachtig terwijl dat eigenlijk helemaal niet hoeft.
Mijn Kaakchirurg vertelde me dit:quote:Op donderdag 1 juli 2004 16:30 schreef Patries86 het volgende:
ik zie wel hoe ik ga eten...
Links en rechts onder worden tegelijk gedaan
Dinsdagquote:Op donderdag 1 juli 2004 22:30 schreef ruffian het volgende:
Ja ik weet niet of ze het dan toch aan beide kanten doen
Wanneer moet je?
the HORROR!!quote:Op woensdag 7 juli 2004 12:20 schreef schatje het volgende:
Een kanaalwortelbehandeling is idd echt het ergste.
[afbeelding]
1. De kies is opengemaakt
[afbeelding]
2. De wortelkanalen worden schoongemaakt met een speciaal vijltje
[afbeelding]
3. Situatie direct na de behandeling: de wortelkanalen zijn afgesloten met vulmateriaal en de kies is (opnieuw) voorzien van een vulling
[afbeelding]
4. Geruime tijd later: geen spoor meer van de ontsteking
Dat weet ik wel zeker, zal wel iets meer pijn doen zei hij omdat ze alle 4 gaan... alles beter dan die prikkenquote:Op woensdag 7 juli 2004 13:04 schreef Koetjeboe18 het volgende:
Ik zag er ook altijd ram tegenop en wilde het liefste narcose. Maar het valt best mee, ik denk dat de meesten zich drukker maken dan eigenlijk nodig is.
Maar ik ben wel blij voor jou Patries86 dat je narcose krijgt. Vooral als je niet tegen die spuiten kan. Veel succes in spetember! Komt echt wel allemaal goed!
Het is toch gewoon dagopname?quote:Op donderdag 8 juli 2004 18:35 schreef Stephanie_l het volgende:
Je krijgt wel een infuus he, voor die narcose!
Maar goed, daar is ook wel overheen te komen natuurlijk
Ik heb ze er ook alle 4 tegelijk uit laten halen onder narcose en de pijn is me ontzettend meegevallen! Kon de tweede dag alweer gewoon zachte dingen eten en m'n wangen zijn niet dik of blauw geweest.
Veel succes!
Lekkeer gevoel is het dan hè als het achter de rug is??quote:Op vrijdag 9 juli 2004 15:27 schreef Vodka_Lime het volgende:
kom net terug van het ziekenhuis, 2x links mijn verstandskiezen eruit.
had last van spanning maar was achteraf helemaal niet nodig. binnen 15 min allebei eruit gehaald.
zit nu thuis met pijnstillers en koude compres op me wang tegen de zwelling. had ene onwijs goede chirurg , mag die kerel wel. hij alles netjes uitleggen wat hij ging doen. toppie !!
Ik krijg kapje en daar ging hij voorzorgen,....quote:Op vrijdag 9 juli 2004 08:16 schreef Stephanie_l het volgende:
Ja, gewoon dagopname.
Raar dat je via een kapje krijgt, tegen mij zeiden ze dat dat maar tot 12 jaar kan of zo...
Maar als je wakker wordt zul je waarschijnlijk wel een infuus hebben, maar daar heb je dan niks van gemerkt
quote:Op dinsdag 20 juli 2004 12:58 schreef Roellio het volgende:
Ik heb net m'n 1e verstandskies laten trekken en ik vond het echt een eitje. Ik heb de prikjes een heel klein beetje gevoeld en voor de rest niets en zit weer vrolijk achter m'n pc'tje.
Zijn andere mensen zulke mietjes of beland ik op het moment dat de verdoving uitgewerkt raakt in een wereld van pijn en ellende?
Heb je wel goed gespoeld dan, met kokend water(af laten koelen uiteraard) en wat zout erin. Ik heb een speciaal spuitje erbij gekregen zodat ik na een dag of 2 ermee in de wond kan spuiten.quote:Op dinsdag 20 juli 2004 15:28 schreef Santjuh het volgende:
Aiii hier wil ik niet meer aan denkenMijn verstandskiezen onder zijn 'n maand en 2 maanden geleden operatief verwijderd (niet tegelijk natuurlijk). Dat viel op zich allemaal wel mee... maar een paar weken nadat het gebeurd was begon het te ontsteken, dus liep ik weer met een dikke wang en dat was echt zoooo pijnlijk. En dit gebeurde allebei de keren, nadat het rechts gebeurd was, en 6 weken later aan de linkerkant ook
![]()
Tja.. de eerste keer heb ik het inderdaad niet goed schoongehouden, dus was wel een beetje m'n eigen schuld. Maar daarna aan de linkerkant heb ik wel met zout water gespoeld een paar keer per dag, en toch na een maand weer ontstokenquote:Op dinsdag 20 juli 2004 17:21 schreef Souljah het volgende:
[..]
Heb je wel goed gespoeld dan, met kokend water(af laten koelen uiteraard) en wat zout erin. Ik heb een speciaal spuitje erbij gekregen zodat ik na een dag of 2 ermee in de wond kan spuiten.
De eerste dag sowieso niet spoelen, dan raakt het bloedstolsel misschien los. Daarna met lauwe kamille thee (warme kun je ook drinken) en een zoutoplossing. Volgens mij bijt LIsterine veel te veel, het is wel een wond natuurlijk.quote:Op woensdag 21 juli 2004 14:30 schreef HarigeKerel het volgende:
Zou spoelen met listerine een goed idee zijn?
Ach die kaakchirurg kan het nog beter, vind ik tenminste. Toen ik 4 kiezen moest laten trekken voor mn beugel verliep het allemaal vrij stroef, verdoving nog niet goed ingewerkt en het duurde ook langer als normaal voordat ie em had. Die kaakchirurg pakt em de kies beet, wrikt er 2 keer aan en dan heeft ie em alquote:Op woensdag 21 juli 2004 20:56 schreef Virus.NL het volgende:
Morgen mag ik naar het ziekenhuis om mn 3e verstandskies eruit te laten halen
De andere 2 heeft mijn tandarts zelf gedaan, dat viel opzich wel mee.
Ja, rechts onder, want daar zit een gaatje in.quote:Op donderdag 22 juli 2004 03:31 schreef Souljah het volgende:
[..]
Hoef je maar voor 1 verstandskies te komen?
Ik heb van tevoren een brief gekregen, met allerlei uitleg omtrent de operatie. Neveneffecten, dingen die je mag eten, niet mag eten, etc ... en er staat onder andere ook op dat ik 3 dagen niet mag roken. Ik zag dit als een ideale kans om te stoppen met roken, maar nu denk ik daar anders over, aangezien ik zo graag een sigaretje zou roken.quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 19:43 schreef Virus.NL het volgende:
Heb je het niet van te voren gevraagd aan je tandarts of kaakchirurg?
Niet doen dusquote:De wond geneest het beste met veel rust. Dit is zeker gedurende de eerste dag belangrijk, omdat dan het stolsel ontstaat dat de wond dicht moet maken. Spoelen wordt de eerste dag dan ook ontraden. Gewoon drinken mag natuurlijk wel. In het algemeen duurt het zo'n tien dagen voordat de wond geheeld is.
Roken en alcohol werken nadelig op de genezing van de wond. Het wordt ontraden na het trekken van een kies of tand te roken of alcoholhoudende dranken te drinken, totdat de wond goed geheeld is. Het laten smelten van een pijnstiller op de plaats van de wond heeft geen enkele zin en kan bovendien irritatie aan de wond veroorzaken. Als de verdoving is uitgewerkt mag u weer gewoon eten en tandenpoetsen. Probeer de wond hierbij wat te ontzien.
hier in belgie kun je kiezen: ofwel alle 4 in één keer eruit (das dan onder volledige verdoving), of in twee keer en per twee eruit (das dan plaatselijk verdoofd) ... ik denk niet dat de tandarts dat doet hierquote:Op vrijdag 13 augustus 2004 20:35 schreef FUNKDOCTOR het volgende:
Ik heb ze stuk voor stuk laten trekken, maar 10 dagen nodig om die wond te helen viel bij mij wel mee. Ik heb ook niet zo'n brief e.d. gehad, heb het dan ook gewoon bij de tandarts laten doen ipv een kaakchirurg. Daarom ben ik ook die avond nog de kroeg in gedoken, nergens last van. Dus het lijkt me dat als je niet als een ketter gaat roken en het niet als een malle bloed of zo het wel moet kunnen. Daarnaast is het inderdaad natuurlijk een goed moment om te stoppen met roken, dat probleem had ik niet...
Hoi estherisbackquote:Op dinsdag 17 augustus 2004 17:16 schreef estherisback het volgende:
Ik ben gisteren naar de kaakchirurg om onder een verstandskies eruit te laten halen. Geen problemen, was zo gebeurd.
Nu een dag later, is mn wang ongelooflijk opgezwollen/blauw en voelt erg warm aan. Verder heb ik geen pijn of wat dan ook....
Hoe krijg ik dit weer weg?
Heel veel sterkte gewenst en laat ff weten hoe het gegaan isquote:Op woensdag 1 september 2004 18:28 schreef Patries86 het volgende:
Morgen is het dan zover... alle 4 de kiezen eruit
Helaas geen kapje maar infuus...
Maar niet tegelijk toch?quote:Op vrijdag 3 september 2004 12:29 schreef Scandalous het volgende:
Ik heb er dus ook 4 laten trekken...
En vandaag is de 2e set verstandskiezen eruit gegaan.quote:Op dinsdag 20 april 2004 14:39 schreef Halfgedraaide het volgende:
Ik heb mijn linker kant 4 weken geleden laten doen.
Erg tegen gevallen.
Eerst werden foto's gemaakt. Boven kant was al door gekomen en was beetje scheef. Onderkant kon nooit door komen want die lag dus dwars in mijn mond. Waardoor grote druk op de rest van de kiezen was. Verder geen last van.
Ik kreeg vervolgens 7 of 8 grote spuiten. Spuiten deden wel zeer. Operatie was pijnloos. Bovenkies was er heel snel uit. Onder was een heel gewrik geboor en gedoe. Uiteindelijk 5 losse stukken kies eruit getrokken.
Pijnstillers mee genomen doos en naar huis gegaan. Flink was ijs tegen mijn wang gehouden i.v.m zwellingen. (gelukkig ook niet gehad)
NU KOMT HET:
Bovenkies die alleen getrokken is fluitje van een cent. 1 of 2 dagen last van gehad.
Onderkant die gesneden en gehecht is: ENORME pijn van gehad. Heeft minstens 1 week hevige pijn veroorzaakt waardoor ik amper kon eten. Na 2 weken werd de pijn stuk minder. 2,5 week later is de pijn bijna weg. 3 weken later amper last van. 4 weken later bijna helemaal genezen. Voel er amper nog iets van.
Het schoonspuiten van de onderkant doet ook erg zeer vooral als het net is geopereerd. Dit moet na elke maaltijd. WEL DOEN want er komt flink wat rotzooi mee.
Ik heb de 1e week veel zware pijnstillers gehad. 2e week bijna geen pijnstillers meer genomen.
Het is bij iedereen verschillend. Als je onder en boven alleen moet laten trekken zou ik helemaal nie bang zijn. Dat doet nie veel pijn en je hebt er nauwelijks last van. Snijden (vooral onder) kan erg let op erg tegen vallen. Maar ook dit is per persoon verschillend. De ene kan 40 graden koorst krijgen en er goed ziek van worden. De ander (zoals ik) kan er 2 weken last van houden en amper eten. En nog iemand anders heeft er paar daagjes last maar van............
SUCCES![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |