De open mail:
Geachte heer Kleijer,
Via internet verneem ik dat u onderzoek doet naar geweld op scholen. Ik heb u vandaag ook even op radio1 gehoord en vernam uit uw woorden dat het schietincident in wezen het topje van de ijsberg is. Het toenemende geweld is een maatschappelijk probleem.
Wat ik graag van u zou willen vernemen, als zeer bezorgde ouder van 2 peuters, hoe u denkt over bepaalde oplossingen om deze geweldspiraal te doen keren. Zo begrijp ik best dat een school geen vesting kan worden en dat dit soort incidenten niet te voorkomen zijn, maar mij lijkt het keren van het proces op lange termijn wel mogelijk met "simpele" ingrepen.
Ik denk daarbij dus niet aan repressieve maatregelen zoals een wijkagent permanent op school, kluizen e.d., maar wel aan aanpassing van wetgeving op het gebied van privacyregeling (eerder mogen foulleren, zonder in de stress te schieten). Maar nog meer; richten op de volgende generatie en beslissen dat met ingang van het schooljaar 2004-2005 alle pubers van 5 jaar hun eerste lessen gaan volgen IN SCHOOLUNIFORM.
Daarnaast verplichte landelijke invoering van het vak "normen en waarden, dat doen wij in Nederland hier, zo!", cultuurvakken etc...
Daarnaast zal de wet mogelijkheden moeten gaan bieden om ouders te straffen wiens minderjarige kinderen zich niet houden aan de regels van de maatschappij.
Het gezag voor leraren dient te worden hersteld door mensen te werven voor de lerarenopleiding die achter deze visie gaan staan.
Graag mail ik u dit soort aanbevelingen als simpele maar overbezorgde vader van 2 kinderen (3 en 1 jaar). Ik hoop dat u er iets mee kunt en misschien heeft u even 2 minuten tijd om een korte reactie op mijn denkbeelden te geven. Ik denk dat ik namens een zeer grote groep verontruste ouders spreek als ik veronderdstel dat de politiek (druk makend over satire ipv te starten met het cultiveren van de nieuwste generatie) nog lang niet wakker is. Mogelijk dat u in uw aanbevelingen hen de ogen zal doen openen. Als we NU nog niet wakker worden, dan voorspel ik dat niet alleen de dodelijke schietincidenten structurele vormen gaan aannemen, maar ook een
fors toenemende agressie tussen bevolkingsgroepen en culturen. En we weten allemaal waar dit uiteindelijk op uit zal lopen (zie o.a. de Balkan).
Conclusie: Aanpak van DEZE schooljeugd is te laat (het zal nog wel verergeren), maar om op lange termijn ECHT naar een veiligere samenleving en school toe te gaan, moeten we starten bij de nieuwe generatie, enwel zorgen dat de neuzen van de 5-jarigen vanaf 2005 allemaal dezelfde kant op gaan en blijven kijken.
quote:Bedankt voor deze hartverwarmende reactie!
Op woensdag 14 januari 2004 16:20 schreef GREENSKiN het volgende:
Ik kan je zeggen dat als je je kinderen niet op Randstad VMBO's doet je je echt geen grote zorgen hoeft te maken.
quote:Sorry hoor maar dit soort onzin hoor je bijna elke generatie, er wordt altijd vanuit gegaan dat er van de volgende generatie niks terecht komt.
Op woensdag 14 januari 2004 16:31 schreef Famas het volgende:
Ik vind dat TS gelijk heeft.
De huidige generatie schooljeugd is niet meer te veranderen, daarvoor zijn ze gewoon weg te oud.
Het is idd van belang dat de volgende generatie wordt bij geleerd wat wel / niet kan dmv het vak 'Normen & Waarden'.
Schooluniformen vind ik ook een goed idee. Je krijgt dan meteen de reactie van "ik kan dan mijn indentiteit laten zien".
Jammer dan...thuis draag je kleren die je zelf aan wilt maar op school draag je een uniform.
Degene die de volgende generatie moet leren wat wel en niet kan in deze maatschappij zijn de opvoeders, dus o.a. de TS. Dus als deze generatie schooljeugd al verpest is, is dit de schuld van de vorige generatie.
Schooluniformen ben ik opzich niet tegen maar helpt niks tegen geweld op school, in Engeland hebben ze al meer ervaring met geweld op school als hier in Nederland.
quote:Ten eerste ben ik niet bang voor geweld op school maar voor passief gedrag bij politici.
Op woensdag 14 januari 2004 16:31 schreef Cybarite het volgende:
Je bent wel heel erg labiel als je nu ineens bang bent...
Ik kan je zeggen dat als je je kinderen niet op Randstad VMBO's doet je je echt geen grote zorgen hoeft te maken.
quote:In vorige generaties werden gezagsdragers nog niet door minderjarigen vermoord... Maar affijn... Kom JIJ dan eens met oplossingen?
Op woensdag 14 januari 2004 16:41 schreef Chewie het volgende:[..]
Sorry hoor maar dit soort onzin hoor je bijna elke generatie, er wordt altijd vanuit gegaan dat er van de volgende generatie niks terecht komt.
quote:Dat is in de hele maatschappij zo, niet alleen op scholen.
Op woensdag 14 januari 2004 16:55 schreef Edyourservice het volgende:
Als derde: volgens mij neemt het geweld (ook verbaal) toe op ALLE scholen...
quote:Nut schooluniform: neuzen dezelfde kant op, allemaal hetzelfde doel!
Op woensdag 14 januari 2004 16:35 schreef -Beestje- het volgende:
en wat is het nut van zo'n school uniform?
en waarom zouden alle neuzen de zelgde kant op moeten wijzen?
Nut neuzen dezelfde kant op: meer respect voor elkaar, dus minder agressie
quote:Klopt, dus moet je de volgende generatie beter opvoeden (ouders EN leraren). Te starten bij het volgend schooljaar en niet eerst nog eens 300 gesubsidieerde onderzoekers loslaten op een probleem dat iedereen nu wel kent...
Op woensdag 14 januari 2004 16:59 schreef Posdnous het volgende:[..]
Dat is in de hele maatschappij zo, niet alleen op scholen.
Daarnaast ben ik het er totaal niet mee eens, wat hebben jij en je kind er nou aan dat je kind niet mag dragen wat ie zelf wilt, pesten wordt gedaan om afwijkend gedrag en hoe je er uitziet, daar is dat kostuum maar een klein onderdeel van.
Ook dat waarden en normen dat je zo graag als vak wilt in de toekomst. Sta ik niet zo postief tegenover, een uur praten over hoe je je moet gedragen noemde we vroeger strafwerk. Meer een taak die jij als ouder op je moet nemen en niet moet afschuiven op het onderwijs.
quote:waarom moet iedereen het zelfde zijn?
Op woensdag 14 januari 2004 17:01 schreef Edyourservice het volgende:[..]
Nut schooluniform: neuzen dezelfde kant op, allemaal hetzelfde doel!
quote:Ik denk niet dat dit toegevoegde waarde heeft op de omgang van leerlingen en docenten. Het effect zal niet significant zijn.
Op woensdag 14 januari 2004 16:17 schreef Edyourservice het volgende:
in schooluniform
quote:In het laatst verschenen rapport over normen en waarden is volgens mij gebleken dat een apart vak niet echt veel zin heeft. Er bestaan al genoeg bestaande varianten, en ook het opnemen van normen en waarden in 'echte' vakkken is een beter idee.
Daarnaast verplichte landelijke invoering van het vak "normen en waarden, dat doen wij in Nederland hier, zo!", cultuurvakken etc...
quote:Dat is toch nu ook al het geval. Een ouder draagt de verantwoordelijkheid over minderjarige kinderen.
Daarnaast zal de wet mogelijkheden moeten gaan bieden om ouders te straffen wiens minderjarige kinderen zich niet houden aan de regels van de maatschappij.
Daarnaast is de kans op zulke incidenten vooral groot op vmbo scholen (een hoger wapenbezit onder de leerlingen) en scholen die zich in grote steden bevinden (vaak meerdere culturen).
quote:Was het maar zo makkelijk. Strenge restricties leiden alleen maar tot tegenzin.
quote:bron?
Op woensdag 14 januari 2004 16:55 schreef Edyourservice het volgende:[..]
quote:en natuurlijk is het aandeel rampdebielen op vmbo's groter
Op woensdag 14 januari 2004 17:04 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
Ik denk niet dat dit toegevoegde waarde heeft op de omgang van leerlingen en docenten. Het effect zal niet significant zijn.
[..]In het laatst verschenen rapport over normen en waarden is volgens mij gebleken dat een apart vak niet echt veel zin heeft. Er bestaan al genoeg bestaande varianten, en ook het opnemen van normen en waarden in 'echte' vakkken is een beter idee.
[..]Dat is toch nu ook al het geval. Een ouder draagt de verantwoordelijkheid over minderjarige kinderen.
Daarnaast is de kans op zulke incidenten vooral groot op vmbo scholen (een hoger wapenbezit onder de leerlingen) en scholen die zich in grote steden bevinden (vaak meerdere culturen).
quote:Heb je ook voorbeelden uit de maatschappij dat dit echt werkt? In Engeland hebben ze toch schooluniformen, zijn daar wel eens leraren vermoord?
quote:Inderdaad, maar het tegenovergestelde: teveel vrijheden voor de jeugd leiden tot chaos, drugs, geweld en zelfs moord.
Op woensdag 14 januari 2004 17:06 schreef Posdnous het volgende:[..]
Was het maar zo makkelijk. Strenge restricties leiden alleen maar tot tegenzin.
Ja, dat zal wel helpen!
quote:wat ze allemaal ook in school uniform kunnen doen
Op woensdag 14 januari 2004 17:09 schreef Edyourservice het volgende:[..]
Inderdaad, maar het tegenovergestelde: teveel vrijheden voor de jeugd leiden tot chaos, drugs, geweld en zelfs moord.
quote:Natuurlijk voorkom je deze incidenten niet met een schooluniform! Het gaat er mij om dat je op school wel allemaal hetzelfde doel moet hebben om je goed te kunnen ontwikkelen. Een schooluniform is daarbij ondersteunend. Ik ben er wel van overtuigd dat dit soort maatregelen het geweld verminderd, en heb daar echt geen jarenlange studie voor nodig...
Op woensdag 14 januari 2004 17:09 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
Heb je ook voorbeelden uit de maatschappij dat dit echt werkt? In Engeland hebben ze toch schooluniformen, zijn daar wel eens leraren vermoord?
Volgens mij moeten we geen brede maatschappelijke discussies gaan voeren of we nu wel of geen uniformen gaan invoeren. Nee, we moeten HANDELEN en wel m.i.v. 1 augustus dit verplicht invoeren bij groep 1.
Het is laat...
[Dit bericht is gewijzigd door Edyourservice op 14-01-2004 17:16]
quote:Mijn gezond boeren verstand.
Op woensdag 14 januari 2004 17:07 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
bron?
quote:Ik vroeg om een onderzoek of feiten die je redenering kunnen onderbouwen. Ik vroeg niet naar de bron van je redenering.
Op woensdag 14 januari 2004 17:14 schreef Edyourservice het volgende:[..]
Mijn gezond boeren verstand.
quote:Overdrijven is ook een vak (typisch nederlands trouwens en dan gelijk melden hoe slecht het wel niet is in dit land),schietincidenten op school gebeuren nu ook nog niet dagelijks, gelukkig. Schandalig dat het gebeurt is maar ik hoop dat dit een incident blijft. Dat er te weinig respect is voor leraren en overige gezagsdragers is een feit maar is niet nieuw, in mijn schooltijd (jaren 80) werden leraren ook agresief behandeld alleen dan niet met vuurwapens.
Op woensdag 14 januari 2004 16:58 schreef Edyourservice het volgende:[..]
In vorige generaties werden gezagsdragers nog niet door minderjarigen vermoord... Maar affijn... Kom JIJ dan eens met oplossingen?
Wat wel een verschil is met vroeger is dat kinderen veel eerder op zich zelf moeten staan omdat vaak beide ouders werken.
Dat er geen respect meer is, is ook niet alleen de schuld van deze generatie. Respect in de klas dwing je niet af door leerlingen jou als leraar bij de voornaam te noemen en te tutoieren.
Oplossingen die ik wel zie zitten
- Geschiedenisonderwijs in ere herstellen (geschiedenis herhaalt zich nogal vaak) en niet op de huidige sociale manier over vrouwenemancipatie ergens in Zuid-Amerika ofzo
- Leraar moet weer meer gezag krijgen
- Ouders sneller verantwoordelijk stellen voor gedrag kind.
PS: Ik krijg trouwens een beetje het idee dat TS de opvoeding van zijn kinderen liever overlaat aan de overheid, hoop dat ik dit fout zie
[Dit bericht is gewijzigd door Chewie op 14-01-2004 17:19]
quote:Volgens mij moeten we niet blind om ons heen het eerste gaan doen wat in ons opkomt. De kans dat dat het verkeerde is, is aanzienlijk.
Op woensdag 14 januari 2004 17:11 schreef Edyourservice het volgende:
Volgens mij moeten we geen brede maatschappelijke discussies gaan voeren of we nu wel of geen uniformen gaan invoeren. Nee, we moeten HANDELEN en wel m.i.v. 1 augustus dit verplicht invoeren bij groep 1.
Het is laat...
quote:Ik ben ook wel voor een schooluniform, maar dan wel op alle scholen, niet alleen openbare.
Op woensdag 14 januari 2004 17:11 schreef Edyourservice het volgende:[..]
Natuurlijk voorkom je deze incidenten niet met een schooluniform! Het gaat er mij om dat je op school wel allemaal hetzelfde doel moet hebben om je goed te kunnen ontwikkelen. Een schooluniform is daarbij ondersteunend. Ik ben er wel van overtuigd dat dit soort maatregelen het geweld verminderd, en heb daar echt geen jarenlange studie voor nodig...
Doe je dat niet, dan krijg je een leegloop van openbaar naar bijzonder onderwijs, wat het bijzonder onderwijs niet kan verwerken. Het gevolg zal zijn dat een katholieke school alleen nog maar katholieken aan zal nemen.
Dus, gewoon op alle scholen, ook voortgezet onderwijs. Universiteit valt nog over te discussieren. Heb ik niet echt een mening over.
quote:Er is een verschil tussen respect tonen en uit je hoofd geleerde formele aanspreektitels gebruiken. Ik ben persoonlijk niet onder de indruk van het tweede.
Op woensdag 14 januari 2004 17:16 schreef Chewie het volgende:
Respect in de klas dwing je niet af door leerlingen jou als leraar bij de voornaam te noemen en te tutoieren.
quote:Kinderen op de basisschool hebben allemaal hetzelfde doel; spelen met de blokkendoos. Ik zie niet in waar het schooluniform voor nodig is. Het zal juist een afschrikkende werking hebben op de informele en goede sfeer.
Op woensdag 14 januari 2004 17:11 schreef Edyourservice het volgende:[..]
Natuurlijk voorkom je deze incidenten niet met een schooluniform! Het gaat er mij om dat je op school wel allemaal hetzelfde doel moet hebben om je goed te kunnen ontwikkelen. Een schooluniform is daarbij ondersteunend. Ik ben er wel van overtuigd dat dit soort maatregelen het geweld verminderd, en heb daar echt geen jarenlange studie voor nodig...
Het is laat...
quote:En mijn gezond boeren verstand zegt van niet
Op woensdag 14 januari 2004 17:14 schreef Edyourservice het volgende:[..]
Mijn gezond boeren verstand.
quote:Het is TE LAAT voor onderzoek. Er dient eens GEHANDELD te worden in dit land. Zonder brede maatschappelijke discussies en nader onderzoek dienen er snel drastische maatregelen genomen te worden omdat het water aan onze lippen staat.
Op woensdag 14 januari 2004 17:16 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
Ik vroeg om een onderzoek of feiten die je redenering kunnen onderbouwen. Ik vroeg niet naar de bron van je redenering.
quote:Mee eens, maar ik vind wel dat er wel afstand moet zijn tussen leraar en leerling.
Op woensdag 14 januari 2004 17:19 schreef Litpho het volgende:[..]
Er is een verschil tussen respect tonen en uit je hoofd geleerde formele aanspreektitels gebruiken. Ik ben persoonlijk niet onder de indruk van het tweede.
quote:Handelen, okay. Maar dat moet dan wel de goede handeling zijn, niet handelen om het handelen. Ik ben er niet van overtuigd dat schooluniformen de goede handeling zijn.
Op woensdag 14 januari 2004 17:20 schreef Edyourservice het volgende:
Het is TE LAAT voor onderzoek. Er dient eens GEHANDELD te worden in dit land. Zonder brede maatschappelijke discussies en nader onderzoek dienen er snel drastische maatregelen genomen te worden omdat het water aan onze lippen staat.
quote:en wat moet er dan in de cultuur les gegeven worden
Op woensdag 14 januari 2004 17:20 schreef Edyourservice het volgende:[..]
Het is TE LAAT voor onderzoek. Er dient eens GEHANDELD te worden in dit land. Zonder brede maatschappelijke discussies en nader onderzoek dienen er snel drastische maatregelen genomen te worden omdat het water aan onze lippen staat.
Alleen de huidige politici weten ons land verder naar de afgrond te trekken door door te vragen naar nader onderzoek. Alleen op deze manier (vooruitschuiven van het probleem) kan men de eigen positie behouden in de Haagse jungle. Het is tijd voor aktie en wel 1 augustus 2004: uniformen voor groep 1 en starten met cultuurlessen.
En voor mij part gaan ze de ouders ook eenmaal per 2 weken voorlichten/opvoeden
quote:Geef je nu zelf aan dat je niet geschikt bent als opvoeder? Ben jezelf niet als eerste verantwoordelijk voor de opvoeding van je kinderen? dus ook voor eventuele fouten die ze maken?
Op woensdag 14 januari 2004 17:20 schreef Edyourservice het volgende:[..]
Alleen de huidige politici weten ons land verder naar de afgrond te trekken door door te vragen naar nader onderzoek. Alleen op deze manier (vooruitschuiven van het probleem) kan men de eigen positie behouden in de Haagse jungle. Het is tijd voor aktie en wel 1 augustus 2004: uniformen voor groep 1 en starten met cultuurlessen.
En voor mij part gaan ze de ouders ook eenmaal per 2 weken voorlichten/opvoeden
quote:Opvoeden is een taak van ons allemaal. Op dit moment doet NIEMAND het.
Op woensdag 14 januari 2004 17:16 schreef Chewie het volgende:[..]
PS: Ik krijg trouwens een beetje het idee dat TS de opvoeding van zijn kinderen liever overlaat aan de overheid, hoop dat ik dit fout zie
quote:Tuurlijk, maar leraren met "U" aanspreken in de klas en met "klootzak" achter zijn rug om, heeft niets met respect te maken maar is slechts nutteloos het spelletje meespelen.
Op woensdag 14 januari 2004 17:22 schreef Chewie het volgende:
Mee eens, maar ik vind wel dat er wel afstand moet zijn tussen leraar en leerling.
De vraag is hoe je ze er dan wel van overtuigd dat die docent voor de klas een beleefde en respectvolle respons verdient .
[Dit bericht is gewijzigd door Litpho op 14-01-2004 17:29]
quote:Uhm.... jij hebt de afgelopen 10 jaar vast in een grot geslapen...
Op woensdag 14 januari 2004 17:25 schreef Chewie het volgende:[..]
En hoe kom je erbij na 1 tragisch incident dat het helemaal mis is met de jeugd?
quote:Nee, maar zo erg vind ik het niet gesteld, hanggroepjongeren zijn echt niet van de laatste 10 jaar. Mensen vonden het bijvoorbeeld in de jaren 50 ook niet veilig op straat in de grote steden.
Op woensdag 14 januari 2004 17:29 schreef Edyourservice het volgende:[..]
Uhm.... jij hebt de afgelopen 10 jaar vast in een grot geslapen...
Jeugd komt over het algemeen toch nog aardig goed terecht.
quote:soms. Maar alleen als het lekker weer was. Anders is het zo koud.
Op woensdag 14 januari 2004 17:29 schreef Edyourservice het volgende:[..]
Uhm.... jij hebt de afgelopen 10 jaar vast in een grot geslapen...
quote:Dat blijkt niet uit je brief. Politici zijn er niet voor om de jeugd op te voeden.
Ten eerste ben ik niet bang voor geweld op school maar voor passief gedrag bij politici.
quote:En ? Ik wil niet weten hoeveel mensen er in achterbuurten wonen, moeten we die misstanden nu ook ineens allemaal op gaan lossen ?
Ten tweede moeten dus honderduizenden mensen zich zorgen gaan maken, want je wil niet weten hoeveel gezinnen en scholieren in de randstad op VMBO's zitten.
Als je naar het VMBO gaat dan weet je (ook als ouder) gewoon wat je kunt verwachten. Het hoort nu eenmaal onvermijdelijk bij het leven van zulk soort kinderen, later gaan ze ook in een rijtjeshuis in een volkswijk wonen.
quote:Hahaha, nou ik ervaar dat hééél anders, ik heb er zelf 5 jaar opgezeten amper een jaar terug. Jij hebt echt een vertekend beeld, en ben typisch zo'n figuur die zich door alle mediaheisa laat beinvloeden.
[Dit bericht is gewijzigd door Cybarite op 14-01-2004 17:42]
quote:Klopt, maar we hebben het over het verval van waarden en normen en toenemende onverdraagzaamheid dat tot uiting komt in het onderwijs.
Op woensdag 14 januari 2004 17:31 schreef Chewie het volgende:[..]
Nee, maar zo erg vind ik het niet gesteld,......
Jeugd komt over het algemeen toch nog aardig goed terecht.
Maar ja, je kunt slechts mijn voorgestelde maatregelen alleen gaan toepassen in de regio's en steden waar het WEL uit de hand is gelopen, want het probleem zal zich als olievlek uitbreiden over heel Nederland!
quote:Is het dan niet te gek dat je je kind niet op randstedelijke VMBOs kan doen?
Als ik een kind krijg dan gaat ie idd niet hier in Den Haag op school maar verhuis ik naar een kutdorp ergens. Is toch eigenlijk vd gekke?
quote:Verval van normen en waarden zeurden ouders ten tijde van het oude romijnse rijk al over
Op woensdag 14 januari 2004 17:40 schreef Edyourservice het volgende:[..]
Klopt, maar we hebben het over het verval van waarden en normen en toenemende onverdraagzaamheid dat tot uiting komt in het onderwijs.
In de gemoedelijke Brabantse dorpen (om maar iets te noemen) hebben mensen ook veel minder last van dit soort maatschappelijke problemen. Ten eerste omdat er nog 1 cultuur heerst (en niet 10) en ten tweede omdat er nog enige sociale controle is (ook op scholen).Maar ja, je kunt slechts mijn voorgestelde maatregelen alleen gaan toepassen in de regio's en steden waar het WEL uit de hand is gelopen, want het probleem zal zich als olievlek uitbreiden over heel Nederland!
quote:Lach jij maar. Zodra je kinderen hebt zal dat lachen je vergaan. Op ELKE basisschool (ik herhaal: ELKE) lopen minderjarigen te kutten tegen de leraren omdat het gezag thuis, op school en op straat weg is. Moet jij niet aankomen met je Atheneum-voorbeeld in landelijk Overijssel.
[b]
Hahaha, nou ik ervaar dat hééél anders, ik heb er zelf 5 jaar opgezeten amper een jaar terug. Jij hebt echt een vertekend beeld, en ben typisch zo'n figuur die zich door alle mediaheisa laat beinvloeden.
quote:Wat zijn de waarden en normen die jij normaal vind ? Hoe kom je er bij dat er toenemende onverdraagzaamheid is, en al helemaal dat die in het onderwijs tot uiting komt ?
Klopt, maar we hebben het over het verval van waarden en normen en toenemende onverdraagzaamheid dat tot uiting komt in het onderwijs.
quote:Ben jij ooit in zo'n 'gemoedelijk Brabants dorp' geweest ? Ik heb de indruk dat je nooit de regio rijnmond uit bent geweest (wild guess).
In de gemoedelijke Brabantse dorpen (om maar iets te noemen) hebben mensen ook veel minder last van dit soort maatschappelijke problemen.
quote:Ten eerste, bullshit, ten tweede tegenwoordig bestaat er gewoonweg geen 'cultuur' meer onder het nederlandse volksdeel.
Ten eerste omdat er nog 1 cultuur heerst (en niet 10)
quote:Door wie ? Hoe kom je daar in hemelsnaam bij ? Jij leeft echt nog in de jaren 50 he ?
en ten tweede omdat er nog enige sociale controle is (ook op scholen).
quote:Is het uit de hand gelopen ? Jouw 'boerenverstand' is nog niet voldoende bewijs, aangezien jij juist geen boerenverstand lijkt te hebben.
Maar ja, je kunt slechts mijn voorgestelde maatregelen alleen gaan toepassen in de regio's en steden waar het WEL uit de hand is gelopen,
quote:Hier spreekt de visionair weer. Heb je daar ook maar enige aanwijzing voor ?
want het probleem zal zich als olievlek uitbreiden over heel Nederland!
quote:dat deden we op mijn basis school al en daar ben ik al zo'n 12 jaar vanaf
Op woensdag 14 januari 2004 17:47 schreef Edyourservice het volgende:[..]
Lach jij maar. Zodra je kinderen hebt zal dat lachen je vergaan. Op ELKE basisschool (ik herhaal: ELKE) lopen minderjarigen te kutten tegen de leraren omdat het gezag thuis, op school en op straat weg is. Moet jij niet aankomen met je Atheneum-voorbeeld in landelijk Overijssel.
Het is niet een probleem van kinderen alleen, maar van _iedereen_. Dus de zittende generatie, jij, ik, iedereen.
Nou kun je wel fijn om discipline roepen bij jonge kinderen maar dat werkt _toch_ niet. Op school de ijzeren vuist? Dan thuis of op straat maar lastig doen. Tenzij je het leven van kinderen _geheel_ gaat domineren kun dit niet voorkomen. En zodra je dat gaat doen vind ik de 'oplossing', als het uberhaupt een oplossing is, erger dan het probleem.
[Dit bericht is gewijzigd door paladin op 14-01-2004 21:20]
quote:Grote onzin !
Lach jij maar. Zodra je kinderen hebt zal dat lachen je vergaan. Op ELKE basisschool (ik herhaal: ELKE) lopen minderjarigen te kutten tegen de leraren omdat het gezag thuis, op school en op straat weg is.
quote:Ook al onzin.Ten eerste kom ik niet uit landelijk Overijssel, maar uit een gebied wat 10x ontwikkelder in vergelijking met de Randstad, alleen in economisch opzicht ongeveer gelijk. Ik zat niet op het Atheneum, en op een brede school met oa VMBO. Natuurlijk zie je daar tuig, maar niet meer dan de "kwajongens" van vroeger, die graag stoer lopen te doen. Overigens was die school voor zeker 50 % 'zwart'.
Moet jij niet aankomen met je Atheneum-voorbeeld in landelijk Overijssel.
quote:Tsja...
Op woensdag 14 januari 2004 17:44 schreef -Beestje- het volgende:
Verval van normen en waarden zeurden ouders ten tijde van het oude romijnse rijk al over
Normen en waarden veranderen nu eenmaal constant
Waar ik overigens wel bang voor ben is dat overspannen gedoe (iemand hier die "bowling for columbine" gezien heeft?), die hele media-hype die nu ontstaat.
Als een leraar vriendschappelijk omgaat met leerlingen, dan schept dat verwarring als diezelfde leerkracht op een bepaald moment moet straffen. De leerling pikt dat niet van 'harrie'.
Dus de leerkracht is de baas en de leerling hoort daar respect voor te hebben.
Bovendien: als hij denkt dat het buitenshuis voor kinderen veilig is, of veilig te maken, dan had hij misschien beter geen kinderen kunnen nemen. Voor enorm veel kinderen is het in hun eigen huis niet eens veilig.
Dat schooluniform blijf ik een maf en hilarisch idee vinden. Alsof dit incident daarmee was voorkomen???
quote:Willem gaf Nederlands. Fantastische jongen, jaar of dertig toen ik 14 was. Het was Willem voor en Willem na, en of ik respect voor hem had.
Op woensdag 14 januari 2004 18:57 schreef Gia het volgende:
Ik vind wel dat we terug moeten naar een grotere afstand tussen leerkracht en leerling. Dat kameraadschappelijke van de laatste 15 jaar is niet goed. Een leraar hoor je aan te spreken met Mijnheer Jansen, niet "hey, Harrie".Als een leraar vriendschappelijk omgaat met leerlingen, dan schept dat verwarring als diezelfde leerkracht op een bepaald moment moet straffen. De leerling pikt dat niet van 'harrie'.
Dus de leerkracht is de baas en de leerling hoort daar respect voor te hebben.
Misschien juist omdat hij niet zo'n afstandelijke meneer was. Respect zit hem niet in dat soort dingen, in aanspreekvormen of uniformen maar in de houding die de leerkracht zelf uitstraalt.
quote:Het zou slechts een onderdeel moeten zijn van wat militaire discipline die op de scholen ingevoerd mag worden.
Op woensdag 14 januari 2004 19:02 schreef SCH het volgende:Dat schooluniform blijf ik een maf en hilarisch idee vinden. Alsof dit incident daarmee was voorkomen???
quote:Ah ga toch weg. Ik liep over leraren heen die zich zo opstelde. Dikke lul, hij deed toch niets.
Op woensdag 14 januari 2004 19:04 schreef SCH het volgende:[..]
Willem gaf Nederlands. Fantastische jongen, jaar of dertig toen ik 14 was. Het was Willem voor en Willem na, en of ik respect voor hem had.
Misschien juist omdat hij niet zo'n afstandelijke meneer was. Respect zit hem niet in dat soort dingen, in aanspreekvormen of uniformen maar in de houding die de leerkracht zelf uitstraalt.
Leraren die me daar in tegen keihard aanpakte, daar luisterde ik wel naar. Toen vond ik het kut, nu blijkt dat ze gelijk hadden.
Leraren met de voornaam aanspreken op de middelbare school . Dat doen ze maar op de Uni. En zelfs tijdens mijn studie sprak ik de meest docenten met hun achternaam aan. Stukje respect.
quote:Dan is er iets mis met jou en je ouders, als dat je houding is.
Op woensdag 14 januari 2004 19:06 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Ah ga toch weg. Ik liep over leraren heen die zich zo opstelde. Dikke lul, hij deed toch niets.
quote:Ik heb ook respect voor mensen als ik ze bij hun achternaam aanspreek.
En zelfs tijdens mijn studie sprak ik de meest docenten met hun achternaam aan. Stukje respect.
quote:Nog meer wapens zeker??? Hou toch op man.
Op woensdag 14 januari 2004 19:04 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Het zou slechts een onderdeel moeten zijn van wat militaire discipline die op de scholen ingevoerd mag worden.
quote:Ik denk dat jongeren veel eerder een grote mond durven te hebben tegen een leerkracht die ze met de voornaam aanspreken dan tegen een leerkracht die ze meneer achternaam moeten noemen.
Op woensdag 14 januari 2004 19:04 schreef SCH het volgende:[..]
Willem gaf Nederlands. Fantastische jongen, jaar of dertig toen ik 14 was. Het was Willem voor en Willem na, en of ik respect voor hem had.
"Sjors, je bent een eikel", bekt nu eenmaal beter dan "Meneer van Staveren, u ben een eikel".
quote:Bek dicht over mijn ouders. Die wisten me tenminste onder controle te houden, hetgeen ze niet gelukt was als het van die softies waren geweest.
Op woensdag 14 januari 2004 19:07 schreef SCH het volgende:[..]
Dan is er iets mis met jou en je ouders, als dat je houding is.
quote:Middelbare scholieren meestal niet.
Ik heb ook respect voor mensen als ik ze bij hun achternaam aanspreek.
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 19:07 schreef SCH het volgende:[..]
Nog meer wapens zeker??? Hou toch op man.
quote:Same here. Plus de leraren die me op de huid zaten. Met die softies maakte ik de kachel aan.
Op woensdag 14 januari 2004 19:12 schreef Robert_Jensen het volgende:
Die wisten me tenminste onder controle te houden, hetgeen ze niet gelukt was als het van die softies waren geweest.
quote:Je zeg zelf dat je over leraren heenliep die je bij de voornaam mocht noemen. Dat is toch idioot. Mijn ouders leerden me respect te hebben voor mensen, of ik ze nou bij de voornaam of achternaam noemde.
Op woensdag 14 januari 2004 19:12 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Bek dicht over mijn ouders. Die wisten me tenminste onder controle te houden, hetgeen ze niet gelukt was als het van die softies waren geweest.
quote:Ach, sommige mensen kunnen respect nou eenmaal niet los zien van het papegaaien van aangeleerde aanspreektitels.
Op woensdag 14 januari 2004 19:58 schreef SCH het volgende:
Mijn ouders leerden me respect te hebben voor mensen, of ik ze nou bij de voornaam of achternaam noemde.
quote:Het is een glijdende schaal. Het begint met het aanspreken bij de voornaam en eindigt bij het totaal geen respect meer hebben.
Op woensdag 14 januari 2004 20:00 schreef Litpho het volgende:[..]
Ach, sommige mensen kunnen respect nou eenmaal niet los zien van het papegaaien van aangeleerde aanspreektitels.
quote:Tja, het is duidelijk dat jij dat zo ziet en dat ik dat niet zo zie. Er over doorgaan heeft dan ook geen zin
Op woensdag 14 januari 2004 20:02 schreef Robert_Jensen het volgende:
Het is een glijdende schaal. Het begint met het aanspreken bij de voornaam en eindigt bij het totaal geen respect meer hebben.
quote:Voor jou dus. Ik heb geen militaire discipline nodig om me te gedragen. Integendeel, dat zou alleen maar averechts werken vrees ik.
Op woensdag 14 januari 2004 20:02 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Het is een glijdende schaal. Het begint met het aanspreken bij de voornaam en eindigt bij het totaal geen respect meer hebben.
quote:Je ziet dat het met te makkelijk zijn te snel de verkeerde kant op gaat. Kan iedere leraar je heden ten dage beamen. Vooral die in de randstad. En wat nou averrechts? Je hebt helemaal niets 'averrechts' te doen in een harde school.
Op woensdag 14 januari 2004 20:22 schreef SCH het volgende:[..]
Voor jou dus. Ik heb geen militaire discipline nodig om me te gedragen. Integendeel, dat zou alleen maar averechts werken vrees ik.
quote:Externe discipline versus de moeilijker te creëren interne discipline/zelfdiscipline. Ik weet precies aan welke van de twee je meer hebt in je leven.
Op woensdag 14 januari 2004 20:25 schreef Robert_Jensen het volgende:
En wat nou averrechts? Je hebt helemaal niets 'averrechts' te doen in een harde school.
quote:Het is een totalitair regime ofzo? Ik heb deze twee dagen toch heel veel leraren gehoord en de meeste zeggen dat ze met veel plezier naar hun werk gaan en niet dat het "helemaal de verkeerde kant op gaat". Wel dat de maatschappij verruwt en dat dat ook op school te merken is.
Op woensdag 14 januari 2004 20:25 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Je ziet dat het met te makkelijk zijn te snel de verkeerde kant op gaat. Kan iedere leraar je heden ten dage beamen. Vooral die in de randstad. En wat nou averrechts? Je hebt helemaal niets 'averrechts' te doen in een harde school.
quote:Ik weet ook hoe je de gewenste kan stimuleren en je barierres kan opwerpen tegen het foutgaan.
Op woensdag 14 januari 2004 20:27 schreef Litpho het volgende:[..]
Externe discipline versus de moeilijker te creëren interne discipline/zelfdiscipline. Ik weet precies aan welke van de twee je meer hebt in je leven.
quote:Praat eens een keertje met een van die vele duizenden die vroeger les gaven en het bijltje erbij neer hebben gegooid vanwege het feit dat ze de jeugd niet meer aankonden...
Op woensdag 14 januari 2004 20:33 schreef SCH het volgende:[..]
Ik heb deze twee dagen toch heel veel leraren gehoord en de meeste zeggen dat ze met veel plezier naar hun werk gaan en niet dat het "helemaal de verkeerde kant op gaat". Wel dat de maatschappij verruwt en dat dat ook op school te merken is.
Zelfs de Turken en Marokkanen zelf willen deze duidelijkheid, maar wij blijven ook hun mening aan de kant schuiven.
Starten met 5 jarigen vanaf 1 augustus 2004 (in uniform). Voor mij part voor heel Nederland (dus OOK op witte scholen). Of op sommige scholen, zodat ouders nog zelf kunnen kiezen of ze hun kinderen via een harde of de softe leerschool willen sturen...
Als bovenstaande NIET haalbaar is in Nederland op korte termijn, stuur ik mijn kinderen naar een Belgische school vlak over de grens, waar waarden en normen hoger in het vaandel staan.
Mijns insziens is niet in de eerste plaats onze maatschappij ziek, maar de door de maatschappij gekozen volksvertegenwoordigers, die blind blijven voor de problemen. Het ontbreekt ze aan lef en daadkracht.
quote:Sorry hoor, stuur ze maar lekker naar een Belgische schoo. En ga er ook maar wonen. Als je je kinderen zo graag in een pakje steekt. Ik moet er niet aan denken, ik ben erg gelukkig met het onderwijs hier en met al die leraren die hun werk met liefde en plezier doen.
Op woensdag 14 januari 2004 21:21 schreef Edyourservice het volgende:[..]
Praat eens een keertje met een van die vele duizenden die vroeger les gaven en het bijltje erbij neer hebben gegooid vanwege het feit dat ze de jeugd niet meer aankonden...
M.b.t. de "zwarte scholen" zou het niet slecht zijn om leraren van Turkse en Marokkaanse afkomst aan te stellen. Alle leerlingen in uniform, en in rijen van twee opstellen op de binnenplaats. Zonder praten het gebouw ingaan zodra de bel gaat. De eerste die afwijkt, kan vertrekken naar een tuchtschool met een nog strenger regime, waar ze binnen 2 dagen weer smeken om terug te mogen keren naar school.
Dat softe praat-gedoe van onze Nederlandse leraren breekt ze op...Zelfs de Turken en Marokkanen zelf willen deze duidelijkheid, maar wij blijven ook hun mening aan de kant schuiven.
Starten met 5 jarigen vanaf 1 augustus 2004 (in uniform). Voor mij part voor heel Nederland (dus OOK op witte scholen). Of op sommige scholen, zodat ouders nog zelf kunnen kiezen of ze hun kinderen via een harde of de softe leerschool willen sturen...Als bovenstaande NIET haalbaar is in Nederland op korte termijn, stuur ik mijn kinderen naar een Belgische school vlak over de grens, waar waarden en normen hoger in het vaandel staan.
Mijns insziens is niet in de eerste plaats onze maatschappij ziek, maar de door de maatschappij gekozen volksvertegenwoordigers, die blind blijven voor de problemen. Het ontbreekt ze aan lef en daadkracht.
Ontevreden en mopperige ouders zoals jij die het allerhoogste eisen maar nooit tevreden zullen zijn, die blijven er altijd.
quote:Zo redeneren vanuit je riante doorzonwoning in een witte wijk zonder problemen is wel errug makkelijk... Probeer nu je eens te verplaatsen in de situatie van anderen, m.n. de achterstandswijken.
[b]
Ontevreden en mopperige ouders zoals jij die het allerhoogste eisen maar nooit tevreden zullen zijn, die blijven er altijd.
quote:Jammer voor je maar ik woon midden in de grote stad. En ik heb echt te doen met kinderen die ouders hebben die hen bij het minste of geringste naar een tuchtschool willen sturen en die denken dat het allemaal goed komt als er maar orde en discipline is.
Op woensdag 14 januari 2004 21:40 schreef Edyourservice het volgende:[..]
Zo redeneren vanuit je riante doorzonwoning in een witte wijk zonder problemen is wel errug makkelijk... Probeer nu je eens te verplaatsen in de situatie van anderen, m.n. de achterstandswijken.
Denk na en reageer dan eens opnieuw. (en zet je oogkleppen eerst af)
Want jij noemt praten met kinderen soft. Dan ga je voorbij aan al die leerlingen die heel veel hebben aan de leraren waar ze bij terecht kunnen. Bijvoorbeeld om dat ze met hun ouders niet kunnen praten.
quote:Praten met kinderen is niet soft. Geen regels handhaven op een school, zodat de kinderen het voor het zeggen krijgen, DAT noem ik soft.
Op woensdag 14 januari 2004 21:42 schreef SCH het volgende:[..]
Want jij noemt praten met kinderen soft. Dan ga je voorbij aan al die leerlingen die heel veel hebben aan de leraren waar ze bij terecht kunnen. Bijvoorbeeld om dat ze met hun ouders niet kunnen praten.
quote:Ja ik ook en dat gebeurt gelukkig niet.
Op woensdag 14 januari 2004 21:50 schreef Edyourservice het volgende:[..]
Praten met kinderen is niet soft. Geen regels handhaven op een school, zodat de kinderen het voor het zeggen krijgen, DAT noem ik soft.
quote:Geen straf?
Als je vroeger een lerares voor zijkhoer uitschold, werd je van school gestuurd, nu moet er gepraat worden. En wat helpt? In het laatste geval geen straf, dus wordt het erger.
quote:Nou nee hoor. Jij legt jouw eigen blik op de mijne en vindt dat ik ook zo moet denken, ik woon hier geweldig - geniet van de multiculturele samenleving en heb een pokkehekel aan al dat ontevreden geleuter van verwende Nederlanders.
Als jij midden in "de grote stad" woont moet ook jij weten dat de verloedering daar nu juist is ontstaan door teveel geouwhoer en veel te weinig regels en discipline.
quote:Nee dat is wel een hartverwarmende reactie? Wat als je kinderen wel in de Randstad naar het VMBO gaan
Je bent wel heel erg labiel als je nu ineens bang bent...
quote:Ja, dan heb je pech
Op woensdag 14 januari 2004 22:16 schreef hace_x het volgende:[..]
Nee dat is wel een hartverwarmende reactie? Wat als je kinderen wel in de Randstad naar het VMBO gaan
Ieder zijn leven, die mensen hebben ook zo hun waarde.
quote:Als leerkracht ben je vogelvrij
Op woensdag 14 januari 2004 20:33 schreef SCH het volgende:[..]
Het is een totalitair regime ofzo? Ik heb deze twee dagen toch heel veel leraren gehoord en de meeste zeggen dat ze met veel plezier naar hun werk gaan en niet dat het "helemaal de verkeerde kant op gaat". Wel dat de maatschappij verruwt en dat dat ook op school te merken is.
De man, die twintig jaar voor de klas staat, vindt de situatie dusdanig alarmerend dat hij het spreekverbod van zijn schooldirectie negeert. Hij wil wel vertellen over het moeilijke werk als docent, maar niet met zijn naam in de krant. "Dan komen er hoe dan ook leerlingen verhaal halen. Ik heb genoeg toestanden meegemaakt. Het wordt absoluut steeds erger. Het is grotendeels een allochtonenprobleem. Over het algemeen krijgen deze kinderen van huis uit weinig mee, en dat uit zich op school." "Als leerkracht ben je af en toe vogelvrij. Leerlingen kunnen zich bij ons heel veel permitteren voor ze van school worden verwijderd. Zelf ben ik ook enkele malen bedreigd. 'Jij gaat dood!' of 'Ik wacht je buiten wel op!' wordt je dan meegedeeld, op een toon die aan duidelijkheid niets te wensen overlaat. Het ziekteverzuim op onze school is mede door dit soort situaties schrikbarend hoog, maar geen enkele instantie die daar lering uit trekt."
Ziekmelden
"De directie steunt je bovendien op geen enkele wijze na zo'n bedreiging. Je moet zelf dreigen dat je ziek naar huis gaat als de betreffende leerling toch je lokaal weer wordt ingestuurd. Dit is momenteel ons enige middel. Collega's die wel dit soort leerlingen bij de directie afleveren, komen diezelfde leerling een uur later weer doodleuk in de gangen tegen. De hele toestand is dan afgedaan met een waarschuwing."
Leerlingen van het Haagse Terra College uiten gisterenelk op hun eigen wijze hun gevoelens over de dood van biologieleraar Hans van Wieren.
"Van vechtpartijen tussen groepen Marokkaanse en Antilliaanse leerlingen kijken we al niet meer op. Er is de laatste tijd zeker al drie keer zwaar vuurwerk afgestoken in de kantine tijdens de pauze, maar daar wordt niets tegen gedaan. Soms vliegen de stoelen door de kantine. Leerlingen die niet op onze school staan ingeschreven, komen de school binnen om ruzies te beslechten en andere leerlingen in elkaar te slaan. Je auto moet je ver van school vandaan parkeren, want het aantal auto's van collega's dat is beschadigd tijdens schooltaken is niet meer op de vingers van twee handen te tellen. En als het niet gebeurt bij school, dan zoeken leerlingen je thuis wel op en spuiten je wagen daar geheel onder de verf. Dat is vorige week nog gebeurd bij een collega."
Regels
"Tegen te laat binnen komen wordt geen actie meer ondernomen. Verzuim wordt niet of nauwelijks geregistreerd. Met alle gevolgen van dien. Regels die lange tijd niet worden nageleefd, worden maar afgeschaft zodat dit geen probleem meer oplevert. Zodoende worden de leraren steeds zwaarder belast en moeten zij het in hun lokaal maar recht zien te breien. Wat er moet gebeuren? Hele strakke regels en een hele strakke leiding. En een betere beveiliging."
Bij de onderwijsbond AOb kwamen gisteren tientallen telefoontjes binnen van docenten die zich kapot zijn geschrokken van het schietdrama. "Laten we wel wezen: een groot deel van het lerarenkorps staat nu met knikkende knieën voor de klas. Hoewel het statistisch om een incident gaat, is de dood van de leraar gevoelsmatig de druppel die de emmer doet overlopen", aldus Marc Matthies van de Algemene Onderwijsbond. "De afgelopen 24 uur hebben veel onderwijzers contact gezocht met de bond, om woede en angst te delen. Daaronder zaten veel leraren die zelf traumatische ervaringen hebben meegemaakt, omdat leerlingen of ouders hen bedreigden of aanvielen", vertelt AOb-voorzitter Walter Dresscher. Ook bij de ouderbelangenvereniging Ouders&Coo hebben ouders gisteren hun zorgen geuit over het veiligheidsklimaat op scholen. "Je verwacht als ouder dat je kind veilig is op school en niet dat er met pistolen wordt rondgelopen", vindt woordvoerder Maaike Lok. "Maar ook naar de opvoedkundige kant moet worden gekeken. Er zijn nu eenmaal ouders die het moeilijk vinden een kind op te voeden. Met als gevolg dat er licht ontvlambare kinderen ontstaan. Eigenlijk zouden ouders en scholen meer moeten samenwerken en hun kind gezamenlijk met een pedagogisch oog moeten volgen."
Het Veghelse Leijgraafcollege, waar in 1999 een 17-jarige jongen uit eerwraak om zich heen schoot en daarbij vijf personen verwondde, meldt desgevraagd dat een aantal betrokkenen de gebeurtenis nooit geheel heeft kunnen verwerken, ondanks begeleiding van traumapsychologen. Woordvoerder Elzen: "Na het incident zijn er extra camera's geplaatst en is er een project intercultureel onderwijs gestart omdat de dader van allochtone afkomst was. Maar wij zijn ook tot de conclusie gekomen dat een dergelijke gebeurtenis nooit is te voorkomen."
quote:Hm, dat is natuurlijk ook geheel de verkeerde instelling. Ik begrijp niet dat zoveel over zich heen laten lopen.
Op donderdag 15 januari 2004 09:18 schreef koekjesbakken het volgende:
Toen ik nog jong was en op school zat had ik ook veel problemen op school voornamelijk met allochtone jongeren. Ze waren heersend en speelden altijd de baas omdat ze in de meerderheid waren. Ik durfde ook niets te zeggen tegen ze want voor je het weet had je een klap op je gezichtEerlijk gezegd was ik best wel bang voor ze. Ik heb niet direct iets tegen allochtonen, maar dit zijn mijn ervaringen die ik heb meegemaakt. Ik wist dat dit ooit eens eruit zou komen maar dit is wel dergelijk een alochtonen probleem
Ik zeg dit niet graag, maar het wordt alleen erger. Zolang de regering niet strenger optreed tegen allochtonen ben ik ervan overtuigd dat het niet lang meer zal duren voor de allochtonen de heersende kracht krijgen.
In mijn middelbare schooltijd was er ook altijd gezeik met Turken/Marokkanen-groepen, maar aangezien de gabber toen nogal populair was waren wij altijd sowieso met een man of 30 a 40 aanwezig. Dus dat was altijd erg imponerend, als er gezeik was en 40 kaalkoppen in Aus kwamen naar buiten om even te vragen of er problemen waren . Waren ze zo weg. Ik kan me nog een akkefietje herinneren in de Energiehal waar er knokken was buiten met groepen *ahum* en dat als een lopend vuurtje door de zaal ging en even een man of 500 naar buiten kwamen lopen om die gasten op te laten tiefen.
quote:
Het is grotendeels een allochtonenprobleem.nuff said
quote:nuff said 2
"De directie steunt je bovendien op geen enkele wijze na zo'n bedreiging. Je moet zelf dreigen dat je ziek naar huis gaat als de betreffende leerling toch je lokaal weer wordt ingestuurd. Dit is momenteel ons enige middel. Collega's die wel dit soort leerlingen bij de directie afleveren, komen diezelfde leerling een uur later weer doodleuk in de gangen tegen. De hele toestand is dan afgedaan met een waarschuwing."
quote:Niet alle leerkrachten ervaren het hetzelfde. Maar doen voorkomen alsof het 1 grote ellende is, is geen recht doen aan de werkelijkheid.
Op donderdag 15 januari 2004 09:17 schreef Robert_Jensen het volgende:
-geschokte leraren-
quote:Tering. Wat stoer. Maar niet heus. I
Op donderdag 15 januari 2004 09:22 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Hm, dat is natuurlijk ook geheel de verkeerde instelling. Ik begrijp niet dat zoveel over zich heen laten lopen.
In mijn middelbare schooltijd was er ook altijd gezeik met Turken/Marokkanen-groepen, maar aangezien de gabber toen nogal populair was waren wij altijd sowieso met een man of 30 a 40 aanwezig. Dus dat was altijd erg imponerend, als er gezeik was en 40 kaalkoppen in Aus kwamen naar buiten om even te vragen of er problemen waren
. Waren ze zo weg. Ik kan me nog een akkefietje herinneren in de Energiehal waar er knokken was buiten met groepen *ahum* en dat als een lopend vuurtje door de zaal ging en even een man of 500 naar buiten kwamen lopen om die gasten op te laten tiefen.
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 09:28 schreef Megumi het volgende:
Tering. Wat stoer. Maar niet heus. I
1. In Turkije kan elke idioot een pistool, aanvalsgeweer of geweer kopen, dus waarom is daar nooit zoeits voorgekomen?
2. In Turkije heeft de leraar altijd gelijk, no matter what!
3. In Turkije hebben kinderen, tieners en jonge-volwassenen, vrijwel altijd respect voor het gezag en leraren.
IMHO is het probleem in Nederland dat geen van de jongeren respect heeft voor het gezag of voor leraren... Dat is het probleem in Nederland. En tjah dat gebeurt er als je zo een vrij land hebt... vrijheid* is goed, maar teveel vrijheid zorgt ervoor dat dit soort dingen gewoon gebeuren...
*Ik bedoel vrijheid niet als in meningsuiting, maar dat je vrij bent om de leraar tegen te spreken of de politie tegen te spreken...
quote:Toen ik nog jong was en op school zat had ik ook veel problemen op school voornamelijk met allochtone jongeren gabbers. Ze waren heersend en speelden altijd de baas omdat ze in de meerderheid waren. Ik durfde ook niets te zeggen tegen ze want voor je het weet had je een klap op je gezicht Eerlijk gezegd was ik best wel bang voor ze. Ik heb niet direct iets tegen allochtonen gabbers, maar dit zijn mijn ervaringen die ik heb meegemaakt. Ik wist dat dit ooit eens eruit zou komen maar dit is wel dergelijk een allochtonen gabber probleem Ik zeg dit niet graag, maar het wordt alleen erger. Zolang de regering niet strenger optreed tegen allochtonen gabbers ben ik ervan overtuigd dat het niet lang meer zal duren voor de allochtonen gabbers de heersende kracht krijgen.
Op donderdag 15 januari 2004 09:22 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Hm, dat is natuurlijk ook geheel de verkeerde instelling. Ik begrijp niet dat zoveel over zich heen laten lopen.
In mijn middelbare schooltijd was er ook altijd gezeik met Turken/Marokkanen-groepen, maar aangezien de gabber toen nogal populair was waren wij altijd sowieso met een man of 30 a 40 aanwezig. Dus dat was altijd erg imponerend, als er gezeik was en 40 kaalkoppen in Aus kwamen naar buiten om even te vragen of er probelemen waren
. Waren ze zo weg.
[bullshit-mode] Want alle gabbers zijn natuurlijk neo-nazi's die slechts allochtonen willen hakkuh. [/bullshit-mode]
(Ik hoop dat mensen ooit inzien dat men elkaar individueel moet beoordelen...)
quote:15 jaar eis in bloedwraak zaak
Op donderdag 15 januari 2004 09:31 schreef yup het volgende:
Het probleem tegenwoordig is dat jongeren (allochtoon of autochtoon, btw ik ben het eerste...) geen respect hebben voor leraren of het gezag.
Veel mensen bashen hier Turkije maar ik ga maar eens jullie dit laten zien:1. In Turkije kan elke idioot een pistool, aanvalsgeweer of geweer kopen, dus waarom is daar nooit zoeits voorgekomen?
2. In Turkije heeft de leraar altijd gelijk, no matter what!
3. In Turkije hebben kinderen, tieners en jonge-volwassenen, vrijwel altijd respect voor het gezag en leraren.
En pas geleden nog die Turk die zijn dochter doodschiet
Nee in Turkije gebeurt niks.
quote:Ik hoop dat mensen ook inzien wat de realiteit is.
Op donderdag 15 januari 2004 09:34 schreef Castor het volgende:[..]
Toen ik nog jong was en op school zat had ik ook veel problemen op school voornamelijk met allochtone jongeren gabbers. Ze waren heersend en speelden altijd de baas omdat ze in de meerderheid waren. Ik durfde ook niets te zeggen tegen ze want voor je het weet had je een klap op je gezicht Eerlijk gezegd was ik best wel bang voor ze. Ik heb niet direct iets tegen allochtonen gabbers, maar dit zijn mijn ervaringen die ik heb meegemaakt. Ik wist dat dit ooit eens eruit zou komen maar dit is wel dergelijk een allochtonen gabber probleem Ik zeg dit niet graag, maar het wordt alleen erger. Zolang de regering niet strenger optreed tegen allochtonen gabbers ben ik ervan overtuigd dat het niet lang meer zal duren voor de allochtonen gabbers de heersende kracht krijgen.
[bullshit-mode] Want alle gabbers zijn natuurlijk neo-nazi's die slechts allochtonen willen hakkuh. [/bullshit-mode]
quote:Jouw realiteit is niet de realiteit, X-ray.
Op donderdag 15 januari 2004 09:37 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Ik hoop dat mensen ook inzien wat de realiteit is.
quote:Natuurlijk moet je generalisaties vermijden maar om nu de dialoog over eventuele criminaliteit/onbeheersbaarheid bij bepaalde bevolkingsgroepen helemaal niet aan te gaan...
Op donderdag 15 januari 2004 09:34 schreef Castor het volgende:
Voorbeeld, incidenten komen vaker voor bij VMBO-ers en lager. Mag dat ook niet gezegd worden?
[Dit bericht is gewijzigd door Karboenkeltje op 15-01-2004 09:42]
quote:Het probleem is dat veel mensen niet met die vrijheid om weten te gaan. Sowieso ga je naar school omdat je dan verder kunt komen in het leven, dat begrijpen de meeste mensen ook al niet. Maar dat is nog te begrijpen gezien de leeftijd, dan houdt je je met andere dingen bezig.
Op donderdag 15 januari 2004 09:31 schreef yup het volgende:
*Ik bedoel vrijheid niet als in meningsuiting, maar dat je vrij bent om de leraar tegen te spreken of de politie tegen te spreken...
Het is van alle tijden dat men probeert te stangen en dergelijke, maar escalaties en bedreigingen zijn een hele stap verder. Op mijn middelbare school (pakweg 15 jaar terug) had ik wel respect voor leraren, maar het uitgangspunt was ook duidelijk: Regels zijn regels, en die worden gehandhaafd, je weet waar je aan toe bent.
Ik weet uit betrouwbare bron (voormalige collega's die uit het lesgeven zijn gestapt) dat in bepaalde onderwijsinstellingen nauwelijks nog regels werden gehandhaafd. Op zo'n manier ondermijn je iedere vorm van gezag van de leraren.
Ik kan me ook niet onttrekken aan de indruk dat zowel de opzet van het VMBO (minder theorie) en het hoge gehalte leerlingen wat meer discipline nodig heeft dat je toch daar moet beginnen. Als leerling wil je mijns inziens ook orde en duidelijkheid, dat hoeft ook helemaal niet repressief te zijn.
[Dit bericht is gewijzigd door drexciya op 15-01-2004 09:43]
quote:Wat is de realtiteit? Dat je een persoon moet beoordelen (of eigenlijk veroordelen) op basis van afkomst/cultuur? Dit enkel en alleen omdat je slechte ervaringen hebt met anderen van die afkomst/cultuur? Triest...
Op donderdag 15 januari 2004 09:37 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Ik hoop dat mensen ook inzien wat de realiteit is.
quote:Niet nuff said... Verwoord jij nu zelf eens exact wat je daarmee bedoelt... alsjeblieft?
Op donderdag 15 januari 2004 09:26 schreef Re het volgende:
Op donderdag 15 januari 2004 09:01 quote deantoine het volgende:
[..]
[..]nuff said 2
quote:Nee, maar je mag wel zeggen dat er wel degelijk een bepaalde groepering is die bovenmatig veel gezeik veroorzaakt. De realiteit is nu eenmaal zo. Soit.
Op donderdag 15 januari 2004 09:41 schreef Castor het volgende:[..]
Wat is de realtiteit? Dat je een persoon moet beoordelen (of eigenlijk veroordelen) op basis van afkomst/cultuur? Dit enkel en alleen omdat je slechte ervaringen hebt met anderen van die afkomst/cultuur? Triest...
quote:Ja Nederlanders ja.
Op donderdag 15 januari 2004 09:44 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Nee, maar je mag wel zeggen dat er wel degelijk een bepaalde groepering is die bovenmatig veel gezeik veroorzaakt. De realiteit is nu eenmaal zo. Soit.
quote:Natuurlijk wel. Ontkennen dat er bij bepaalde groepen meer problemen zijn dan bij anderen is geen oplossing. Echter het beoordelen van een individu op basis van uiterlijke kenmerken is nooit goed te praten.
Op donderdag 15 januari 2004 09:40 schreef Karboenkeltje het volgende:[..]
Natuurlijk moet je generalisaties vermijden maar om nu de dialoog over eventuele criminaliteit/onbeheersbaarheid bij bepaalde bevolkingsgroepen helemaal niet aan te gaan...
Voorbeeld, incidenten komen vaker voor bij VMBO-ers en lager. Mag dat ook niet gezegd worden?
quote:ja duh, in een land met een paar miljoen mensen zal heus wel eens iets gebeuren ofwil je zeggen dat een autochtoonse Nederlandse vader nog nooit een dochter heeft doodgeschoten?
Op donderdag 15 januari 2004 09:35 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
15 jaar eis in bloedwraak zaak
'Verkrachte vrouw moet dader huwen'En pas geleden nog die Turk die zijn dochter doodschiet
Nee in Turkije gebeurt niks.
quote:Ervanuitgaande dat er 14 a 15 miljoen rasechte nederlanders zijn in dit land, en zo'n 1 a 2 miljoen niet zo rasechte nederlanders... en dan bedenkende dat de gevangenispopulatie in NL voor het grootste deel uit niet zo rasechte nederlanders bestaat. Tsja.... je hebt gelijk.
Nee, maar je mag wel zeggen dat er wel degelijk een bepaalde groepering is die bovenmatig veel gezeik veroorzaakt. De realiteit is nu eenmaal zo. Soit.
quote:Dat mag je best zeggen...maar wat schiet je hiermee op. Besef je niet dat hiermee bij veel autochtonen een beeld wordt gecreeerd dat alle allochtonen (of in iedergeval alle moslims) fout zitten? Dit komt integratie/acceptatie niet ten goede en zal alleen leiden tot meer confrontaties en problemen.
quote:dat de vrijheden die deze ontspoorde allochtoontjes zich kunnen veroorloven niet worden bestraft, dan kan je wel gaan miepen dat de fout alleen bij de allochtoontjes ligt maar daar zul je weinig mee bereiken anders dan het voor discussie te misbruiken
Op donderdag 15 januari 2004 09:44 schreef Compressor het volgende:[..]
Niet nuff said... Verwoord jij nu zelf eens exact wat je daarmee bedoelt... alsjeblieft?
quote:Ik denk dat dit iets genuanceerder ligt, mijns inziens hebben mensen die VMBO volgen juist meer behoefte aan opgelegde discipline en actief bezighouden (minder theorievakken, meer doen) dan bijvoorbeeld VWO leerlingen. Dat is niet direct negatief, je moet er domweg op inspelen.
Op donderdag 15 januari 2004 09:40 schreef Karboenkeltje het volgende:[..]
Natuurlijk moet je generalisaties vermijden maar om nu de dialoog over eventuele criminaliteit/onbeheersbaarheid bij bepaalde bevolkingsgroepen helemaal niet aan te gaan...
Wat dat aangaat moet men eens van het het uitgangspunt afstappen in het onderwijs dat iedereen gelijk is. In het HAVO en VWO mag je meer discipline verwachten vanuit de leerlingen zelf, op VMBO niveau niet.
Verder moet je op VMBO niveau op de andere leerstijl en manier van werken van leerlingen inspelen.
quote:Degene die iets flikt is degene die fout zit. Niet degene die er wel of niet iets aan doet. Jij maakt er de omgekeerde wereld van mannetje.
Op donderdag 15 januari 2004 09:48 schreef Re het volgende:[..]
dat de vrijheden die deze ontspoorde allochtoontjes zich kunnen veroorloven niet worden bestraft, dan kan je wel gaan miepen dat de fout alleen bij de allochtoontjes ligt maar daar zul je weinig mee bereiken anders dan het voor discussie te misbruiken
quote:Wat is er mis met het woord rasecht dan?
Op donderdag 15 januari 2004 09:49 schreef Karboenkeltje het volgende:
Hoi. Zullen we termen zoals "rasecht" even gewoon vervangen voor "autochtoon"? Dank.
quote:Ik ken de cijfers van de gevangenispopulatie niet maar laten we eens van een aantal fictieve cijfers uitgaan.
Op donderdag 15 januari 2004 09:46 schreef Compressor het volgende:[..]
Ervanuitgaande dat er 14 a 15 miljoen rasechte nederlanders zijn in dit land, en zo'n 1 a 2 miljoen niet zo rasechte nederlanders... en dan bedenkende dat de gevangenispopulatie in NL voor het grootste deel uit niet zo rasechte nederlanders bestaat. Tsja.... je hebt gelijk.
Stel:
80% van de gevangenen zijn allochtonen
20% van de gevangenen zijn autochtonen.
Wat heb je hiermee aangetoond? Zijn 80% van alle allochtonen crimineel? Nee, natuurlijk niet. Net zoals het niet zo is dat 20% van de autochtonen crimineel is.
Verkeerde conclusies zijn erg makkelijk...en erg gevaarlijk.
quote:Ja - vorige week gingen autochtonen hier een advocaat met een ijspriem te lijf. Stoute autochtonen? Of stoute mensen die dat deden?
Op donderdag 15 januari 2004 09:49 schreef Compressor het volgende:[..]
Degene die iets flikt is degene die fout zit. Niet degene die er wel of niet iets aan doet. Jij maakt er de omgekeerde wereld van mannetje.
quote:ik reageerde alleen op de dooddoener, blijkbaar is dat voor jou genoeg om te stoppen met denken.
Op donderdag 15 januari 2004 09:49 schreef Compressor het volgende:[..]
Degene die iets flikt is degene die fout zit. Niet degene die er wel of niet iets aan doet. Jij maakt er de omgekeerde wereld van mannetje.
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 09:51 schreef Compressor het volgende:[..]
Wat is er mis met het woord rasecht dan?
[Dit bericht is gewijzigd door Karboenkeltje op 15-01-2004 09:57]
quote:Nee. dat toon je er niet mee aan. En dat zeg ik ook niet. Wat jij zegt klopt echter wel: JIJ TREKT verkeerde conclusies.
Op donderdag 15 januari 2004 09:51 schreef Castor het volgende:[..]
Ik ken de cijfers van de gevangenispopulatie niet maar laten we eens van een aantal fictieve cijfers uitgaan.
Stel:
80% van de gevangenen zijn allochtonen
20% van de gevangenen zijn autochtonen.Wat heb je hiermee aangetoond? Zijn 80% van alle allochtonen crimineel? Nee, natuurlijk niet. Net zoals het niet zo is dat 20% van de autochtonen crimineel is.
Verkeerde conclusies zijn erg makkelijk...en erg gevaarlijk.
Wat het zegt als 80% van 1 miljoen A-tjes in de bak zitten tegenover 20% van 15 miljoen B-tjes? Nou sorry, maar als je dat echt niet ziet...... maar ik zal het voor je voorkauwen:
Dan geven die cijfers aan dat de A-tjes voor meer problemen zorgen dan de B-tjes. En dan heb ik het nog niet eens over "verhoudingsgewijs"
quote:Pot-ketel.
Op donderdag 15 januari 2004 09:53 schreef SCH het volgende:[..]
Je bedoelt dat je mensen gelooft die iets vertellen dat in jou straatje te pas komt. Je zou er beter aan doen de verhalen van iedereen serieus te nemen.
quote:Nee, je bent een verknipte, onrealistische, dogmatische, blinde en geflipte dwaas die geen greintje realiteitsbesef heeft. Je bent als de band die op de Titanic door bleef spelen terwijl het schip zonk.
En mijn realiteit deugt wel degelijk meer dan de jouwe, ik ben niet verziekte door racistische gevoelens en buitenlanderhaat en haat jegens religies. Dat verkleurt toch echt de waarheid.
quote:Hap.
Op donderdag 15 januari 2004 09:55 schreef Karboenkeltje het volgende:[..]
Afgezien van enkele ingeteelde exemplaren in eventuele zwarte kousen gemeentes bestaat er niet zoiets als een "rasechte Nederlander" Met de term "rasecht" impliceer je dat dergelijk gedrag genetisch bepaald is en de nurture/nature discussie loopt toch altijd uit op gescheld. Associaties.
quote:Dat zal best maar alles beter dan een racist
Op donderdag 15 januari 2004 09:57 schreef Robert_Jensen het volgende:
Nee, je bent een verknipte, onrealistische, dogmatische, blinde en geflipte dwaas die geen greintje realiteitsbesef heeft. Je bent als de band die op de Titanic door bleef spelen terwijl het schip zonk.
quote:Whatever jochie. Als het jij maar denkt dat je wereldje klopt.
Op donderdag 15 januari 2004 09:58 schreef SCH het volgende:[..]
Dat zal best maar alles beter dan een racist
Ras zegt me trouwens niets, cultuur wel. Maak er maar cultuurist van.
quote:Hmm,,, bij eergenoemd vergelijk zet ik daar toch enige vraagtekens bij
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 10:00 schreef Robert_Jensen het volgende:
Ras zegt me trouwens niets, cultuur wel. Maak er maar cultuurist van.
quote:Ach, om de vergelijking even door te trekken: Denk je dat het schip ophoudt met zinken als de muziek stopt?
Op donderdag 15 januari 2004 09:57 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Je bent als de band die op de Titanic door bleef spelen terwijl het schip zonk.
Natuurlijk hapte ik, Compressor. Jij stelde toch gewoon een vraag?
quote:Probeer het eens met argumenten. Dus stoppen met dat geknul, gejaap, gejochie en andere persoonlijk uithalen.
Op donderdag 15 januari 2004 09:55 schreef Robert_Jensen het volgende:-knip-
Geldt ook voor anderen in deze discussie.
Overigens gaat dit topic over maatregelen die scholen moeten en kunnen nemen.
quote:Inderdaad - maar het moet altijd zonodig weer over allochtonen gaan.
Op donderdag 15 januari 2004 10:04 schreef Kozzmic het volgende:
Overigens gaat dit topic over maatregelen die scholen moeten en kunnen nemen.
quote:Ik trek helemaal geen conclusies. Knap dat je dat toch uit mijn tekst weet te halen. Zeg meer over jou dan mij.
Op donderdag 15 januari 2004 09:56 schreef Compressor het volgende:[..]
Nee. dat toon je er niet mee aan. En dat zeg ik ook niet. Wat jij zegt klopt echter wel: JIJ TREKT verkeerde conclusies.
Wat het zegt als 80% van 1 miljoen A-tjes in de bak zitten tegenover 20% van 15 miljoen B-tjes? Nou sorry, maar als je dat echt niet ziet...... maar ik zal het voor je voorkauwen:
Dan geven die cijfers aan dat de A-tjes voor meer problemen zorgen dan de B-tjes. En dan heb ik het nog niet eens over "verhoudingsgewijs"
Verder heb je aangetoond dat A-tjes (over het algemeen) voor meer problemen zorgen dan B-tjes....en toen?
Wat kun je hiermee? Helemaal niets, je kunt ook aantonen dat mannen voor meer criminaliteit zorgen dan vrouwen. Moet je alle mannen hierop aanspreken? Moet je mannen voor de wet anders gaan behandelen? Moet je mannen strenger (of "anders") straffen?
quote:Klopt
Op donderdag 15 januari 2004 10:03 schreef Karboenkeltje het volgende:[..]
Ach, om de vergelijking even door te trekken: Denk je dat het schip ophoudt met zinken als de muziek stopt?
Natuurlijk hapte ik, Compressor. Jij stelde toch gewoon een vraag?
Het meest zorgelijke vind ik dat het blijkbaar vrij gemakkelijk is aan een wapen te komen.
quote:Prima, maar dat gaat lastig tegen 'racist', 'het is niet waar want je bent verblind bla bla'. Actie=reactie.
Op donderdag 15 januari 2004 10:04 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Probeer het eens met argumenten. Dus stoppen met dat geknul, gejaap, gejochie en andere persoonlijk uithalen.
quote:
quote:Wat?
Op donderdag 15 januari 2004 10:07 schreef SCH het volgende:
Het belangrijkste is dat er geen hysterie ontstaat, dat willen de meeste leraren ook niet. Het Terra College is en was een veilige school - daar verandert dit incident niks aan.
Hoe kan jij stellen dat dit een veilige school is? Je KENT die school helemaal niet. Weet je uberhaupt waar die ligt?
quote:Dat is al jaren zo.
Het meest zorgelijke vind ik dat het blijkbaar vrij gemakkelijk is aan een wapen te komen.
quote:Het is wel belangrijk om dat vast te stellen. Racisten zoeken niet naar een oplossing maar willen het probleem verergeren. Dat zie ik jou ook steeds doen, ik zie je niet op zoek naar een oplossing maar kje hakt voortdurend op mede-landers in. Daar lijkt me 1 post wel genoeg voor.
Op donderdag 15 januari 2004 10:07 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Prima, maar dat gaat lastig tegen 'racist', 'het is niet waar want je bent verblind bla bla'. Actie=reactie.
Het voortdurend roepen dat Nederland naar de klote gaat, ik zie niet in wat we daar mee opschieten?
quote:Jij trekt die conclusie wel. Ik heb daar nooit iets over gezegd dus hoe kom jij er dan bij om een opmerking te plaatsen over het trekken van conclusies? Daarmee impliceer je op zijn minst een conclusie te hebben getrokken. Maar goed, onzin discussie. Volg eens een cursusje psychologie zou ik zeggen.
Op donderdag 15 januari 2004 10:05 schreef Castor het volgende:[..]
Ik trek helemaal geen conclusies. Knap dat je dat toch uit mijn tekst weet te halen. Zeg meer over jou dan mij.
Verder heb je aangetoond dat A-tjes (over het algemeen) voor meer problemen zorgen dan B-tjes....en toen?
Wat kun je hiermee? Helemaal niets, je kunt ook aantonen dat mannen voor meer criminaliteit zorgen dan vrouwen. Moet je alle mannen hierop aanspreken? Moet je mannen voor de wet anders gaan behandelen? Moet je mannen strenger (of "anders") straffen?
Puur neurologisch gezien.... ik zou de hersenpan van de jongen die dit deed wel eens willen vergelijken met de hersenpan van een niet geestesziek iemand....
quote:Het voortdurend bagataliseren doet nog minder.
Op donderdag 15 januari 2004 10:09 schreef SCH het volgende:[..]
Het is wel belangrijk om dat vast te stellen. Racisten zoeken niet naar een oplossing maar willen het probleem verergeren. Dat zie ik jou ook steeds doen, ik zie je niet op zoek naar een oplossing maar kje hakt voortdurend op mede-landers in. Daar lijkt me 1 post wel genoeg voor.
Het voortdurend roepen dat Nederland naar de klote gaat, ik zie niet in wat we daar mee opschieten?
En ik heb al lang gezegd wat er mi moet veranderen op scholen. Tucht, orde en discipline. NIET dat slappe gedoe meer, wat daar van komt is zo langzamerhand bekend.
quote:Yep. Die gozer spoort gewoon niet. Wat ik typisch vind is dat hij zich meldde met de mededeling dat hij spijt zou hebben gehad van zijn daad maar dat hij verder wel elke vorm van medewerking weigert.
Op donderdag 15 januari 2004 10:07 schreef SCH het volgende:
Het belangrijkste is dat er geen hysterie ontstaat, dat willen de meeste leraren ook niet. Het Terra College is en was een veilige school - daar verandert dit incident niks aan.Het meest zorgelijke vind ik dat het blijkbaar vrij gemakkelijk is aan een wapen te komen.
quote:Dat bedoel ik nou. Hoe kom je daar allemaal bij?
Op donderdag 15 januari 2004 10:08 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Wat?
Op het Stevin loopt een wout rond! Dat doen ze niet omdat het zo'n veilige school is.Hoe kan jij stellen dat dit een veilige school is? Je KENT die school helemaal niet. Weet je uberhaupt waar die ligt?
En dat het al jaren zo is dat je makkelijk aan een wapen kan komen, maakt het niet minder erg. Dat is het probleem - hoe kan het dat een 17-jarige een pistool kan kopen?
quote:Mooi om te zien heh? Dat een moderator zich iets aantrekt van geknul, gejaap en gejochie.... en voor het gemak de opmerking racist maar even negeert.............
Op donderdag 15 januari 2004 10:07 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Prima, maar dat gaat lastig tegen 'racist', 'het is niet waar want je bent verblind bla bla'. Actie=reactie.
quote:Misschien kan hij zich wel vinden in die constatering
Op donderdag 15 januari 2004 10:12 schreef Compressor het volgende:
Mooi om te zien heh? Dat een moderator zich iets aantrekt van geknul, gejaap en gejochie.... en voor het gemak de opmerking racist maar even negeert.............
quote:Maar zou jij je kinderen er naartoe sturen?
De school wordt door velen dezer dagen geroemd als een zeer veilige school en tuurlijk weet ik waar de school ligt. Man
Ik niet.
quote:Tuurlijk.
Op donderdag 15 januari 2004 10:14 schreef dvr het volgende:[..]
Maar zou jij je kinderen er naartoe sturen?
Ik niet.
quote:Omdat ik die school ken misschien?
Op donderdag 15 januari 2004 10:11 schreef SCH het volgende:[..]
Dat bedoel ik nou. Hoe kom je daar allemaal bij?
Er loopt notabene een wout rond op die school. En dat doen ze niet omdat het zo'n veilige school is. Stevin is gewoon regelmatig gezeik met knok- en steekpartijen.
quote:Ja, door de directeur ja. Die's bang voor zijn hachie.
De school wordt door velen dezer dagen geroemd als een zeer veilige school
quote:Oh ja? Vertel maar eens! Je noemde het ten eerste al Terra College terwijl dat alleen de overkoepelende naam is. Het heet Stevin!
en tuurlijk weet ik waar de school ligt. Man
quote:Simpel. Loop naar de coffeeshop of het Yougoslavische restaurant op de hoek en bestel een blaffer. Geen enkel probleem.
En dat het al jaren zo is dat je makkelijk aan een wapen kan komen, maakt het niet minder erg. Dat is het probleem - hoe kan het dat een 17-jarige een pistool kan kopen?
quote:Hoe kan je spreken van een veilige school als er een agent rond moet lopen om voor die veiligheid te zorgen? Alleen al het feit dat er een agent rond moet lopen geeft al aan dat het tegendeel waar is.
Op donderdag 15 januari 2004 10:11 schreef SCH het volgende:[..]
Dat bedoel ik nou. Hoe kom je daar allemaal bij?
De school wordt door velen dezer dagen geroemd als een zeer veilige school
quote:Ah. Partijdigheid bedoel je?.... das dan duidelijk. Is nie erg hoor, ik denk alleen dat de moderator daar zijn doel mee voorbijstreeft. Maar dat moet hij lekker zelf weten.
Op donderdag 15 januari 2004 10:13 schreef SCH het volgende:[..]
Misschien kan hij zich wel vinden in die constatering
quote:Je zou ook kunnen stellen dat het feit dat er een agent rondloopt zorgt voor een bepaald stukje veiligheid.
Op donderdag 15 januari 2004 10:17 schreef Compressor het volgende:[..]
Hoe kan je spreken van een veilige school als er een agent rond moet lopen om voor die veiligheid te zorgen? Alleen al het feit dat er een agent rond moet lopen geeft al aan dat het tegendeel waar is.
quote:De school wordt geroemd om zijn maatregelen en veiligheid, en echt niet alleen door de directeur.
Op donderdag 15 januari 2004 10:16 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Omdat ik die school ken misschien?
Er loopt notabene een wout rond op die school. En dat doen ze niet omdat het zo'n veilige school is. Stevin is gewoon regelmatig gezeik met knok- en steekpartijen.
quote:Steven is onderdeel van het Terra, en waarom moet ik altijd examen bij jou afleggen. Ik ken die school. Punt.
Oh ja? Vertel maar eens! Je noemde het ten eerste al Terra College terwijl dat alleen de overkoepelende naam is. Het heet Stevin!.
quote:Dat moet tegen gegaan worden, da's het probleem.
Simpel. Loop naar de coffeeshop of het Yougoslavische restaurant op de hoek en bestel een blaffer. Geen enkel probleem.
quote:Ja. En volgens die redenering zorg je door de palestijnen tussen twee muren te laten lopen met zwaarbewapende mensen erop ook voor veiligheid.
Op donderdag 15 januari 2004 10:19 schreef Castor het volgende:[..]
Je zou ook kunnen stellen dat het feit dat er een agent rondloopt zorgt voor een bepaald stukje veiligheid.
Bullshit. Iets is veilig als dat soort maatregelen niet nodig zijn. Anders blijft het een broeinest. En DAAR moet iets aan gedaan worden.
quote:Sorry hoor, maar dat slaat echt nergens op. Je wilt alles sluiten waar camera's hangen? Als je iets veiliger maakt, en dat lukt, dan is het veiliger.
Op donderdag 15 januari 2004 10:22 schreef Compressor het volgende:
Bullshit. Iets is veilig als dat soort maatregelen niet nodig zijn. Anders blijft het een broeinest. En DAAR moet iets aan gedaan worden.
quote:Waar is je kritische blik?? Dat wordt alleen gezegd door mensen die er belang bij hebben om hun falende beleid toe te dekken en de rust te bewaren.
De school wordt geroemd om zijn maatregelen en veiligheid, en echt niet alleen door de directeur.
Hieronder wat een leraar van het Terra College, die de moed had zijn spreekverbod(!) te negeren, vanmorgen in een krant zei:
quote:Nogmaals, ik zou mijn kinderen nooit aan zo'n school toevertrouwen, en ik heb medelijden met degenen die geen keus hebben.
AMSTERDAM - Het schokkende schooldrama op het Terra College in Den Haag is in ons land weliswaar het eerste met dodelijke afloop voor een leerkracht, maar geweld op scholen is aan de orde van de dag. Veel leraren zijn feitelijk niet eens verbaasd. "Politici die nu nog durven stellen dat dit het werk van een gestoorde leerling is en dat dit niet snel nog een keer zal gebeuren, hebben geen idee van het aantal leerlingen die met dezelfde problemen kampen als de dader van deze aanslag", zegt een ervaren docent van het Terra College.De man, die twintig jaar voor de klas staat, vindt de situatie dusdanig alarmerend dat hij het spreekverbod van zijn schooldirectie negeert. Hij wil wel vertellen over het moeilijke werk als docent, maar niet met zijn naam in de krant. "Dan komen er hoe dan ook leerlingen verhaal halen. Ik heb genoeg toestanden meegemaakt. Het wordt absoluut steeds erger. Het is grotendeels een allochtonenprobleem. Over het algemeen krijgen deze kinderen van huis uit weinig mee, en dat uit zich op school." "Als leerkracht ben je af en toe vogelvrij. Leerlingen kunnen zich bij ons heel veel permitteren voor ze van school worden verwijderd. Zelf ben ik ook enkele malen bedreigd. 'Jij gaat dood!' of 'Ik wacht je buiten wel op!' wordt je dan meegedeeld, op een toon die aan duidelijkheid niets te wensen overlaat. Het ziekteverzuim op onze school is mede door dit soort situaties schrikbarend hoog, maar geen enkele instantie die daar lering uit trekt."
Ziekmelden
"De directie steunt je bovendien op geen enkele wijze na zo'n bedreiging. Je moet zelf dreigen dat je ziek naar huis gaat als de betreffende leerling toch je lokaal weer wordt ingestuurd. Dit is momenteel ons enige middel. Collega's die wel dit soort leerlingen bij de directie afleveren, komen diezelfde leerling een uur later weer doodleuk in de gangen tegen. De hele toestand is dan afgedaan met een waarschuwing."Leerlingen van het Haagse Terra College uiten gisterenelk op hun eigen wijze hun gevoelens over de dood van biologieleraar Hans van Wieren.
"Van vechtpartijen tussen groepen Marokkaanse en Antilliaanse leerlingen kijken we al niet meer op. Er is de laatste tijd zeker al drie keer zwaar vuurwerk afgestoken in de kantine tijdens de pauze, maar daar wordt niets tegen gedaan. Soms vliegen de stoelen door de kantine. Leerlingen die niet op onze school staan ingeschreven, komen de school binnen om ruzies te beslechten en andere leerlingen in elkaar te slaan. Je auto moet je ver van school vandaan parkeren, want het aantal auto's van collega's dat is beschadigd tijdens schooltaken is niet meer op de vingers van twee handen te tellen. En als het niet gebeurt bij school, dan zoeken leerlingen je thuis wel op en spuiten je wagen daar geheel onder de verf. Dat is vorige week nog gebeurd bij een collega."
quote:Heb ik het woord camera's gebruikt? Of het woord sluiten?
Op donderdag 15 januari 2004 10:23 schreef SCH het volgende:[..]
Sorry hoor, maar dat slaat echt nergens op. Je wilt alles sluiten waar camera's hangen? Als je iets veiliger maakt, en dat lukt, dan is het veiliger.
Dat soort maatregelen zijn geen blijvende oplossing. Klaar. Er moet aan het fundament iets verandert worden anders blijft het broeien en komt het telkens weer tot een explosie tot het uiteindelijk in een blijvende teringzooi verandert. Mooi voorbeeld van dat principe is het midden-oosten.
quote:Ja maar die past niet in zijn straatje en dan verdwijnt dat opeens. Daarom zal dit soort mensen nooit aan de echte veiligheid bij kunnen dragen. Wel aan rottigheid.
Op donderdag 15 januari 2004 10:27 schreef dvr het volgende:[..]
Waar is je kritische blik?? Dat wordt alleen gezegd door mensen die er belang bij hebben om hun falende beleid toe te dekken en de rust te bewaren.
Hey maar gaan jullie nog ff lekker verder hier, ik ga me weer eens inzetten voor het echte "goed" in de wereld.
[Dit bericht is gewijzigd door Compressor op 15-01-2004 10:30]
quote:Hou dat soort domme opmerkingen nou even voor je man.
Op donderdag 15 januari 2004 10:29 schreef Compressor het volgende:[..]
Ja maar die past niet in zijn straatje en dan verdwijnt dat opeens. Daarom zal dit soort mensen nooit aan de echte veiligheid bij kunnen dragen. Wel aan rottigheid.
quote:Tsssssssssk..... op je pik getrapt of kan je niet tegen de waarheid? Bang dat anderen je zien voor wat je echt bent?
Op donderdag 15 januari 2004 10:30 schreef SCH het volgende:[..]
Hou dat soort domme opmerkingen nou even voor je man.
quote:Omdat jij gewoon duidelijk liegt. Hoe zou jij, als Fries die naar Utrecht verhuist is een school in Den Haag kennen? He? Ik weet gewoon zeker dat je niet eens weet in welke wijk het ligt en dat je er nooit geweest bent.
Op donderdag 15 januari 2004 10:20 schreef SCH het volgende:[..]Steven is onderdeel van het Terra, en waarom moet ik altijd examen bij jou afleggen. Ik ken die school. Punt.
[..]
Wat duidelijk naar voren kwam door het 'Terra' te noemen, en door te stellen dat het een veilige school is, terwijl er notabene agenten op die school rond moeten lopen om de veiligheid te waarborgen! .
En het stukje, wat nu WEER hier gequote is en ik ook al had neergezet, waarin een docent VAN het Stevin verteld dat het gewoon een pestzooi op die school is (wat het ook is, dat was het vroeger al) negeer je gewoon.
quote:Zou mohammed het zo hebben gewild?
Op donderdag 15 januari 2004 10:34 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Wat ik mij afvraag. Zou Pim het ook zo hebben gewild?
Waar slaaat die vraag in godsnaam op?
quote:Hij heeft er flink toe bijgedragen in ieder geval.
quote:Nee. Ik denk niet dat Pim gewild zou hebben dat een geesteszieke turk (of was het toch een ander soort allochtoon?) een leraar neer zou schieten.
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 10:36 schreef SCH het volgende:[..]
Hij heeft er flink toe bijgedragen in ieder geval.
Nu is zelfs PF medeschuldig aan een kutjoch dat zijn leraar door zijn kop schiet. .
Het wordt debieler en debieler. Ik ben er van tussen. Ik ga tegen de grassprieten lullen, die praten nog intelligenter terug.
quote:Je weet helemaal niks van mij. Je weet niet waar ik geweest ben, je weet niet in hoeverre ik met dit incident te maken heb gehad. Dus kap eens met dat soort onzin.
Op donderdag 15 januari 2004 10:34 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Omdat jij gewoon duidelijk liegt. Hoe zou jij, als Fries die naar Utrecht verhuist is een school in Den Haag kennen? He? Ik weet gewoon zeker dat je niet eens weet in welke wijk het ligt en dat je er nooit geweest bent.
Wat duidelijk naar voren kwam door het 'Terra' te noemen, en door te stellen dat het een veilige school is, terwijl er notabene agenten op die school rond moeten lopen om de veiligheid te waarborgen!
.
En het stukje, wat nu WEER hier gequote is en ik ook al had neergezet, waarin een docent VAN het Stevin verteld dat het gewoon een pestzooi op die school is (wat het ook is, dat was het vroeger al) negeer je gewoon.
Ik citeer diverse mensen die het een veilige school noemen. Dat blijkt ook wel uit de prijzen die ze krijgen en uit het geringe aantal incidenten.
quote:Incidenten worden in het onderwijs stelselmatig verzwegen. De loftuitingen en prijzen komen zonder uitzondering van belanghebbenden.
Ik citeer diverse mensen die het een veilige school noemen. Dat blijkt ook wel uit de prijzen die ze krijgen en uit het geringe aantal incidenten.
Dat iemand je zonet verweet deel van het probleem te zijn, verbaast me niet. Sterker, ik sluit me er bij aan en dat doe ik als iemand die ooit overtuigd PSPer was. Er is niets redelijks, humanitairs of vooruitstrevends aan om je kop in het zand te steken en de zwakken in de samenleving -waartoe ik ook de leraren reken die in VMBO-scholen "aan het front" staan- de klappen op te laten vangen van het falikant mislukte beleid dat jij voorstaat.
Senatu deliberante, Saguntum perit.
quote:Citaat dan graag.
Op donderdag 15 januari 2004 10:38 schreef SCH het volgendeIk citeer diverse mensen die het een veilige school noemen.
quote:"Politici die nu nog durven stellen dat dit het werk van een gestoorde leerling is en dat dit niet snel nog een keer zal gebeuren, hebben geen idee van het aantal leerlingen die met dezelfde problemen kampen als de dader van deze aanslag", zegt een ervaren docent van het Terra College.
Dat blijkt ook wel uit de prijzen die ze krijgen en uit het geringe aantal incidenten.
Leerlingen van het Haagse Terra College uiten gisterenelk op hun eigen wijze hun gevoelens over de dood van biologieleraar Hans van Wieren.
Onze school deugt, onze leerlingen deugen...
quote:Gelukkig steek ik mijn kop dan ook niet in het zand. Maar ik laat me zelf ook niet opfokken door de racistische hype die onder Fortuyn is ontstaan en waar door het zo "fijn is dat we eindelijk kunnen zeggen wat we denken". Het heeft geen schuld naar anderen te wijzen. En je opmerkingen over de zwakkeren snap ik niet. Het gaat juist om de zwakkeren man.
Op donderdag 15 januari 2004 10:44 schreef dvr het volgende:[..]
Incidenten worden in het onderwijs stelselmatig verzwegen. De loftuitingen en prijzen komen zonder uitzondering van belanghebbenden.
Dat iemand je zonet verweet deel van het probleem te zijn, verbaast me niet. Sterker, ik sluit me er bij aan en dat doe ik als iemand die ooit overtuigd PSPer was. Er is niets redelijks, humanitairs of vooruitstrevends aan om je kop in het zand te steken en de zwakken in de samenleving -waartoe ik ook de leraren reken die in VMBO-scholen "aan het front" staan- de klappen op te laten vangen van het falikant mislukte beleid dat jij voorstaat.
Senatu deliberante, Saguntum perit.
Einfach negieren.
quote:De leraren zijn hier de zwakkeren, dodo. Zij zijn het die dagelijks geconfronteerd worden met (zwaar) verbaal geweld, bedreigingen, vernielingen en erger.
Op donderdag 15 januari 2004 10:51 schreef SCH het volgende:
En je opmerkingen over de zwakkeren snap ik niet. Het gaat juist om de zwakkeren man.
quote:Wellicht uiten deze leerlingen hun onvrede over de richting waar de discussie heengaat. Dat de acties van één gestoorde leerling invloed heeft op de manier waarop mensen naar alle allochtone leerlingen kijken...
Op donderdag 15 januari 2004 10:47 schreef Strolie75 het volgende:
Leerlingen van het Haagse Terra College uiten gisteren elk op hun eigen wijze hun gevoelens over de dood van biologieleraar Hans van Wieren.Onze school deugt, onze leerlingen deugen...
Alsof ze niet al genoeg met de nek worden aangekeken... Ik kan me de gevoelens van onvrede in die groepen best voorstellen.
quote:Ach zielig hoor.
Op donderdag 15 januari 2004 10:53 schreef Lithion het volgende:[..]
De leraren zijn hier de zwakkeren, dodo. Zij zijn het die dagelijks geconfronteerd worden met (zwaar) verbaal geweld, bedreigingen, vernielingen en erger.
quote:Hoi. Zou je die even kunnen uitleggen?
Op donderdag 15 januari 2004 10:36 schreef SCH het volgende:[..]
Hij heeft er flink toe bijgedragen in ieder geval.
quote:Kun je godverdomme die kloterige persoonlijke aanvallen achterwege laten. Je weet gelukkig niks van mij en dat houwen we ook mooi zo. Hou het bij het onderwerp, dit toont alleen maar je onmacht aan
Op donderdag 15 januari 2004 10:51 schreef Lithion het volgende:
Mensen, je hebt het tegen een homosexuele vader van een stel kinderen die hij met pedo's zou laten spelen en naar zulk soort scholen zou sturen, die toegang heeft tot de computers van Idols en die, zo druk als hij is met zijn journalisitieke carrière, tijd genoeg vrij kan maken om in alle rust op Fok! te discussiëren en élke grote stad op zijn duimpje kent als hem dat uitkomt.Einfach negieren.
quote:Het huidige klimaat waarin allochtonen als een groep worden gezien, geen onderscheid des persoons meer wordt gemaakt, er een zondebok is gezocht en gevonden - mensen steeds harder op elkaar reageren, veel allochtonen verharden omdat ze toch al uitgekotst worden enz enz enz.
Op donderdag 15 januari 2004 10:56 schreef Karboenkeltje het volgende:[..]
Hoi. Zou je die even kunnen uitleggen?
dat ligt uiteindelijk aan de mensen die zo denken - maar Fortuyn heeft daar het fundament voor gelegd imo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |