quote:http://www2.telegraaf.nl/nieuwslink/article7161241.ece
Islamitisch begraven in Nederland probleemRIJSWIJK - Steeds meer gemeenten worstelen met de vraag hoe ze het best kunnen omgaan met islamitisch begraven. De islamitische gewoonten wijken namelijk sterk af van de Nederlandse.
Zo is het voor moslims belangrijk om binnen 24 uur na het overlijden te worden begraven. In Nederland schrijft de wet echter voor dat er minimaal 36 uur tussen het tijdstip van overlijden en de begrafenis moet liggen. Een ander probleem is dat een islamitisch graf eeuwig dient te zijn. Dit betekent dat het niet mag worden geruimd.
De problemen komen woensdag aan de orde tijdens een themadag in Den Bosch, waaraan adviseurs van begraafplaatsen, vertegenwoordigers van de provincie Noord-Brabant en de Brabantse Islamitische Raad deelnemen.
Tot nu toe worden veel moslims met een buitenlandse herkomst in het land van herkomst begraven. Binding met de familie en verbondenheid met de grond aldaar spelen hierin een belangrijke rol. Wat ook meespeelt is dat een begrafenis in het land van herkomst de garantie geeft dat de islamitische voorschriften worden nagekomen.
Volgens het 'Steunpunt stervensbegeleiding en rouw in de multiculturele samenleving' in Rotterdam wil vooral de eerste generatie moslims graag in het land van herkomst worden begraven. "De tweede en volgende generaties zullen in toenemende mate in Nederland begraven willen worden, maar dan wel in een islamitisch graf", aldus het steunpunt.
De Stichting Platform Islamitische Organisaties Rijnmond (SPIOR) meent dat de vraag naar een islamitische begrafenis ook stijgt door de komst van (politieke) vluchtelingen uit onder meer Somalië, Irak en Iran. Zij hebben geen mogelijkheid in hun land te worden begraven.
In Nederland bestaan op diverse begraafplaatsen speciale afdelingen voor islamieten, bijvoorbeeld in Rotterdam, Utrecht, Leeuwarden, Schiedam en Eindhoven. Diverse gemeenten hebben plannen in eenzelfde richting. Er is in Nederland nog geen sprake van zelfstandige islamitische begraafplaatsen.
Ingaand op de wens om de begrafenis binnen 24 uur te laten plaatsvinden heeft de gemeente Rotterdam een zogenaamde bespoedigingsprocedure aangenomen. Mits een overlijdensakte is opgesteld, verlenen burgemeester en officier van justitie ontheffing van de termijn van 36 uur.
Er moet ook rekening worden gehouden met de uiteenlopende culturele achtergronden van moslims. De Zuiderbegraafplaats in Rotterdam heeft daarom, naast een algemeen islamitisch gedeelte, aparte vakken gemaakt voor soennieten, Javanen en Pakistani. Daarmee biedt zij ook een oplossing voor een ander probleem: de verhouding tussen soennitische en sjiitische moslims kan zodanig gevoelig liggen dat zij niet op dezelfde plaats begraven willen worden.
Een groter probleem is de eeuwige grafrust. In Nederland is de bekostiging van grafrechten ingedeeld in periodes van bijvoorbeeld tien jaar. De eeuwigdurende grafrust is hierdoor niet gewaarborgd. SPIOR heeft de afgelopen jaren diverse voorstellen ontwikkeld om hier een oplossing voor te bieden. Tot nu toe is geen van deze voorstellen gerealiseerd.
Ik vraag me af hoe het probleem van het 'eeuwigdurende' graf moet worden opgelost. Het mag toch wel duidelijk zijn dat dit een onmogelijke eis is.
quote:Houwe zo. En wat dat eeuwige graf betreft, je betaald per 10 jaar. Dus als jij wilt dat het nooit geruimd wordt wordt dat dokken.
Tot nu toe worden veel moslims met een buitenlandse herkomst in het land van herkomst begraven.
quote:Lijkt me ook.
Ik vraag me af hoe het probleem van het 'eeuwigdurende' graf moet worden opgelost. Het mag toch wel duidelijk zijn dat dit een onmogelijke eis is.
quote:Dat word een duur grapje
Op woensdag 14 januari 2004 10:57 schreef Mr.Spock het volgende:[..]
Houwe zo. En wat dat eeuwige graf betreft, je betaald per 10 jaar. Dus als jij wilt dat het nooit geruimd wordt wordt dat dokken.
quote:Dan moeten we uit solidariteit met onze allochtonen landgenoten de premie voor een uitvaartverzekering maar voor iedereen verhogen.
Op woensdag 14 januari 2004 11:00 schreef Erwin1e het volgende:
Dat word een duur grapje
volgens de traditie worden die in een doek en op hun zij begraven in een graf van een hand en vier vingers breed!
quote:Het punt is dat niet elke Moslim in het buitenland is geboren natuurlijk. De 2e, 3e en verdere generaties, hoe moet dat worden opgelost?
Op woensdag 14 januari 2004 11:01 schreef Mutant01 het volgende:
Voor zover ik weet wil praktisch elke moslim in het land van herkomst begraven worden. Ze zien een probleem die er niet is?
quote:In Nederland zal er vast hoe cru dit ook moge klinken een milieu-wet zijn die voorschrijft hoeveel mensen er per vierkante meter begraven worden. Dus dat zal ook niet opgaan.
Op woensdag 14 januari 2004 11:03 schreef _The_General_ het volgende:
er kunnen wel meer moslims op een kerkhof dan nederlanders trouwens,volgens de traditie worden die in een doek en op hun zij begraven in een graf van een hand en vier vingers breed!
quote:Natuurlijk, alleen reken jij maar 's uit hoe lang eeuwigdurend is...
Op woensdag 14 januari 2004 11:03 schreef SeraphimX het volgende:
gewoon lekker laten betalen voor zo'n graf zeg.. kom op dat moet iedereen hier die een graf wil waar is hier dan de uitzondering?
quote:open een moslim uitvaart centrum en begraafplaats
Op woensdag 14 januari 2004 11:04 schreef nikk het volgende:[..]
Het punt is dat niet elke Moslim in het buitenland is geboren natuurlijk. De 2e, 3e en verdere generaties, hoe moet dat worden opgelost?
quote:Je laat de kerk gewoon voor de kosten opdraaien. Hetzij door ze gewoon eigen grond te laten aankopen die als begraafplaats kan worden gebruikt, hetzij door net als iedere andere familie de grafrechten te blijven betalen.
Op woensdag 14 januari 2004 10:53 schreef nikk het volgende:
Uit de telegraaf:
Gelovigen betalen een bijdrage aan de moskee, en die zorgt voor voldoende begraafplaatsen. En tsja, als er niet geruimd mag worden, dan zullen de kosten dus steeds oplopen.
Die kosten rijzen op een gegeven moment de pan uit, en dan houdt die onzin van een eeuwigdurend graf vanzelf op.
quote:ja lang.. zo is het nou eenmaal in een klein land.. als alle moslims straks dus hier zomaar voor "eeuwig" worden begraven hebben we straks helemaal geen plaats meer in nederland want op graven kun je natuurlijk geen huizen zetten.
Op woensdag 14 januari 2004 11:06 schreef nikk het volgende:[..]
Natuurlijk, alleen reken jij maar 's uit hoe lang eeuwigdurend is...
dus als je zoiets wilt doen.. njah moet je maar dokken toch? ik kan me voorstellen dat zulke gebruiken in een groot land makkelijk te doen zijn en dus ook gebruikelijk zijn.. mjah als je dat wilt moet je toch daar heen gaan dan.
quote:Een uitvaartverzekering is niet verplicht, en vaak duurder dan geen verzekering.
Op woensdag 14 januari 2004 11:02 schreef Strolie75 het volgende:[..]
Dan moeten we uit solidariteit met onze allochtonen landgenoten de premie voor een uitvaartverzekering maar voor iedereen verhogen.
quote:Precies, laat ze het zelf doen.
Op woensdag 14 januari 2004 11:08 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:[..]
Je laat de kerk gewoon voor de kosten opdraaien. Hetzij door ze gewoon eigen grond te laten aankopen die als begraafplaats kan worden gebruikt, hetzij door net als iedere andere familie de grafrechten te blijven betalen.
Gelovigen betalen een bijdrage aan de moskee, en die zorgt voor voldoende begraafplaatsen. En tsja, als er niet geruimd mag worden, dan zullen de kosten dus steeds oplopen.
Die kosten rijzen op een gegeven moment de pan uit, en dan houdt die onzin van een eeuwigdurend graf vanzelf op.
Bovendien mag er wat mij betreft best wel uitzondering worden gemaakt voor moslims voor da 24-uurprobleem.
quote:Ik ben ook 2/3 (?) generatie moslim en ik word in Turkije begraven. Dat is allemaal al geregeld.
Op woensdag 14 januari 2004 11:04 schreef nikk het volgende:[..]
Het punt is dat niet elke Moslim in het buitenland is geboren natuurlijk. De 2e, 3e en verdere generaties, hoe moet dat worden opgelost?
quote:als zij dat graf eeuwig willen hebben dan zullen ze er voor eeuwig voor moeten betalen, is normaal gesproken geen enkel probleem voor zover ik weet behalve dat het geld kost.
Uit de telegraaf:
[..]http://www2.telegraaf.nl/nieuwslink/article7161241.ece
wij hebben hier nu eenmaal geen kilometers zandbak om uitgestrekte begraafplaatsen van te bouwen.
dat binnen 24 uur begraven is wat crú maar dat kan gewoon niet altijd, ivm onderzoeken enzo naar de doodsoorzaak maar als dat 100% vast staad (ouderdom of autoongeluk oid) dan mag dat best versneld worden van mij.
dit is problemen zoeken waar ze er niet zijn als je het mij vraagt
quote:Wat vrij logisch is, want iedereen gaat een keer dood. Het is niet zoals bij een gewone verzekering dat het merendeel van de clienten nooit iets claimed.
Op woensdag 14 januari 2004 11:28 schreef I.R.Baboon het volgende:[..]
Een uitvaartverzekering is niet verplicht, en vaak duurder dan geen verzekering.
Als een moslim een eeuwig graf wil is dat toch geen probleem. Je stelt de kosten van een graf en het is zo berekend welk bedrag je eenmalig in moet leggen om in de eeuwigheid die kosten te kunnen betalen.
De kosten voor de grond kunnen meegenomen worden.
quote:jammer alleen dat dit normaal geregeld wordt voor een bepaalde periode... je kunt dus niet gewoon een stukje grond "kopen" en er dan klaar mee zijn.
Op woensdag 14 januari 2004 12:08 schreef Menyo het volgende:
Het enige probleem dat ik zie is die 24uurs regel. Daar heb ik geen oplossing voor.Als een moslim een eeuwig graf wil is dat toch geen probleem. Je stelt de kosten van een graf en het is zo berekend welk bedrag je eenmalig in moet leggen om in de eeuwigheid die kosten te kunnen betalen.
van mij mogen ze overigens
quote:maar dan is het dus hun eigen keuze
Op woensdag 14 januari 2004 12:12 schreef ixion het volgende:[..]
jammer alleen dat dit normaal geregeld wordt voor een bepaalde periode... je kunt dus niet gewoon een stukje grond "kopen" en er dan klaar mee zijn.
en het lijkt me ook niet dat die mensen altijd de kosten willen blijven betalen omdat je dan op een gegevenmoment de kosten mag ophoesten voor je oma,opa,overgrootopa enzenzvan mij mogen ze overigens
als zij niet willen betalen voor een eeuwig/landurig graf net zoals de rest van de medelanders dan doen ze dat toch niet, dat is niet mijn probleem.
quote:Tja, hoe je dit gaat oplossen weet ik ook niet...
Zo is het voor moslims belangrijk om binnen 24 uur na het overlijden te worden begraven. In Nederland schrijft de wet echter voor dat er minimaal 36 uur tussen het tijdstip van overlijden en de begrafenis moet liggen.
Beide redenen zijn dus historisch verklaarbaar.
En die 24 uurs regel. Die is volgens mij ook ingesteld om zeker te zijn van iemands dood. Het is al eens vaker voorgekomen dat iemand dood was verklaard, maar binnen 24 uur weer 'tot leven' kwam.
Maar ja, als zij graag het risico willen lopen levend begraven te worden, moeten ze vooral hun gang gaan. Heb ik geen moeite mee.
Maar in gevallen van overlijden onder verdachte omstandigheden, zullen ze gewoon moeten wachten tot het lichaam wordt vrijgegeven.
quote:2e/3e generatie moslim of 2e/3e generatie Turk?
Op woensdag 14 januari 2004 11:33 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Ik ben ook 2/3 (?) generatie moslim en ik word in Turkije begraven. Dat is allemaal al geregeld.
quote:Wat een onzin dat andere mensen de kosten op zich moeten nemen, je kan nu een X bedrag storten en dan tot het einde der tijden een Y bedrag uitgekeerd krijgen. Dan hoeft er toch niemand voor de kosten op te draaien?
Op woensdag 14 januari 2004 12:12 schreef ixion het volgende:[..]
jammer alleen dat dit normaal geregeld wordt voor een bepaalde periode... je kunt dus niet gewoon een stukje grond "kopen" en er dan klaar mee zijn.
en het lijkt me ook niet dat die mensen altijd de kosten willen blijven betalen omdat je dan op een gegevenmoment de kosten mag ophoesten voor je oma,opa,overgrootopa enzenzvan mij mogen ze overigens
Ook meteen een goede investering in NL, als opeens alle moslim een paar duizend euro doneren.
quote:Ik voel me nog steeds grotendeels Turks, ook al ben ik hier geboren. Plus dat ik zeker weet dat mijn graf in Turkije gerespecteerd zal worden en er niet de kans bestaat dat mijn graf wordt ondergezeken door een stel neo's.
Op woensdag 14 januari 2004 13:03 schreef FreedonNadd het volgende:[..]
2e/3e generatie moslim of 2e/3e generatie Turk?
Mag ik vragen waarom je in turkije begraven wilt worden?
quote:Hm, ik weet niet of je daar tot het einde ter tijden zeker van kunt zijn. Ook in Turkije wordt de jeugd vrijer. Er komt ook steeds meer toerisme, dus grafschennerij zal daar ook wel voor kunnen komen. Jongeren die op stap gaan, te veel zuipen en dan lekker stoer doen onderweg naar huis.
Op woensdag 14 januari 2004 13:58 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Ik voel me nog steeds grotendeels Turks, ook al ben ik hier geboren. Plus dat ik zeker weet dat mijn graf in Turkije gerespecteerd zal worden en er niet de kans bestaat dat mijn graf wordt ondergezeken door een stel neo's.
quote:De jeugd in Turkije wordt zeker vrijer, maar hierbij wordt respect bijna nooit uit het oog verloren.
Op woensdag 14 januari 2004 14:09 schreef Gia het volgende:[..]
Hm, ik weet niet of je daar tot het einde ter tijden zeker van kunt zijn. Ook in Turkije wordt de jeugd vrijer. Er komt ook steeds meer toerisme, dus grafschennerij zal daar ook wel voor kunnen komen. Jongeren die op stap gaan, te veel zuipen en dan lekker stoer doen onderweg naar huis.
De schenders tussen de toeristen zullen dan zeker kennismaken van de "gastvrijheid" van de Turkse politie of gendarme. De lokale jongeren kijken dus al wel uit. Overigens woon ik 200km van de kust af, dus van zoveel toeristen zal ik geen last hebben.
quote:Goh, waarom wordt dat respect dan in Nederland wel uit het oog verloren?
Op woensdag 14 januari 2004 14:16 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
De jeugd in Turkije wordt zeker vrijer, maar hierbij wordt respect bijna nooit uit het oog verloren.
quote:Waarom in Turkije? Je bent toch Nederlander?
Op woensdag 14 januari 2004 11:33 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Ik ben ook 2/3 (?) generatie moslim en ik word in Turkije begraven. Dat is allemaal al geregeld.
quote:1) Je woont toch in Nederland?
Op woensdag 14 januari 2004 14:16 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Overigens woon ik 200km van de kust af, dus van zoveel toeristen zal ik geen last hebben.
quote:Waarschijnlijk zal een van de redenen de 36-uursregel zijn....
Op woensdag 14 januari 2004 14:29 schreef dr.Tesla het volgende:[..]
Waarom in Turkije? Je bent toch Nederlander?
quote:Met twee nationaliteiten ben je op elk gewenst moment datgene wat voor jou op dat moment het gunstigst is.
In Nederland kun je niet voor eeuwig begraven worden, nou dan ben je toch Turk en laat je je in Turkije begraven.
Makkelijk toch!
quote:Dat maak jij ervan. De meeste jongeren hebben zeer zeker wel respect.
Op woensdag 14 januari 2004 14:23 schreef Gia het volgende:[..]
Goh, waarom wordt dat respect dan in Nederland wel uit het oog verloren?
quote:Antwoord is al gegeven.
quote:1) Ja, maar mijn begraafplaats is in Turkije.
Op woensdag 14 januari 2004 14:37 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:[..]
1) Je woont toch in Nederland?
2) Als je begraven wordt heb je sowieso geen last meer van toeristen. Da's inherent aan dood zijn namelijk.
[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic op 14-01-2004 15:01]
quote:Ik ben wat mij betreft altijd al Turk geweest. Ik gebruik mijn paspoort alleen als ik bepaalde landen over moet steken. En omdat ik niet constant naar de vreemdelingenpolite wil om de zoveel tijd. Voor het gemak zeg maar. Voor de rest is het maar een stukje papier. Ik zou me meer nederlander kunnen voelen als ik door sommigen in NL niet als paria zou worden gezien.
Op woensdag 14 januari 2004 14:38 schreef Gia het volgende:[..]
Met twee nationaliteiten ben je op elk gewenst moment datgene wat voor jou op dat moment het gunstigst is.
In Nederland kun je niet voor eeuwig begraven worden, nou dan ben je toch Turk en laat je je in Turkije begraven.
Makkelijk toch!
Voor de rest klopt het wel.
quote:Och, indien je alleen Nederlander bent kun je je ook laten begraven in Turkije of een willekeurig ander land. Dat is ieders goed recht.
Op woensdag 14 januari 2004 14:38 schreef Gia het volgende:[..]
Met twee nationaliteiten ben je op elk gewenst moment datgene wat voor jou op dat moment het gunstigst is.
Makkelijk toch!
Overigens lijkt het mij niet echt een probleem in Nederland uitzonderingen te maken op de 36-uursregel, maar als je een eeuwigdurend grafrecht wil dan kan je je maar beter in het buitenland laten begraven. Ieders eigen keuze.
quote:In Nederland ook. Flauwekul argument.
Op woensdag 14 januari 2004 14:51 schreef KirmiziBeyaz het volgende:2) Ik had het niet over toeristen, dat was een ander. Ik had het over eventuele neo's in NL die mijn graf zouden kunnen onderzeiken als ik hier begraven zou worden. Dat risico is in Turkije vrijwel nihil.
quote:Dat kun je een flauwekul argument vinden of niet. Ik vind van wel. Ik zeg ook niet dat het nu gebeurt, maar gezien de ontwikkelingen sluit ik niets uit.
Op woensdag 14 januari 2004 14:58 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Och, indien je alleen Nederlander bent kun je je ook laten begraven in Turkije of een willekeurig ander land. Dat is ieders goed recht.
Overigens lijkt het mij niet echt een probleem in Nederland uitzonderingen te maken op de 36-uursregel, maar als je een eeuwigdurend grafrecht wil dan kan je je maar beter in het buitenland laten begraven. Ieders eigen keuze.
[..]In Nederland ook. Flauwekul argument.
quote:Is er in Nederland dan zoveel respect te zien van mensen?
Op woensdag 14 januari 2004 14:23 schreef Gia het volgende:Goh, waarom wordt dat respect dan in Nederland wel uit het oog verloren?
Zie ook Hoe geweld NORMAAL op te lossen? .
quote:Ik vraag me echt af hoe je een lichaam binnen 24 uur in Turkye kan begraven.
Op woensdag 14 januari 2004 14:58 schreef Kozzmic het volgende:Overigens lijkt het mij niet echt een probleem in Nederland uitzonderingen te maken op de 36-uursregel, maar als je een eeuwigdurend grafrecht wil dan kan je je maar beter in het buitenland laten begraven. Ieders eigen keuze.
Stel dat je als Turk in Delfzijl komt te overlijden, dan ben je nogal wat uren kwijt om uberhaupt bij een vliegveld (Schiphol in dit geval, Eelde heeft niet veel vluchten richting Turkije) te komen. Het vliegen, uitladen, verplaatsen en begraven daar nog niet bijgerekend.
Daar gaat nogal wat tijd overheen
quote:De Islam is wat dat betreft niet zo streng hoor. In zo'n geval moet er slechts zo snel mogelijk gehandeld worden. Het kan best zijn dat de persoon pas 2 of 3 dagen later begraven wordt, als er geen andere mogelijkheid is.
Op woensdag 14 januari 2004 15:21 schreef robh het volgende:[..]
Ik vraag me echt af hoe je een lichaam binnen 24 uur in Turkye kan begraven.
Stel dat je als Turk in Delfzijl komt te overlijden, dan ben je nogal wat uren kwijt om uberhaupt bij een vliegveld (Schiphol in dit geval, Eelde heeft niet veel vluchten richting Turkije) te komen. Het vliegen, uitladen, verplaatsen en begraven daar nog niet bijgerekend.
quote:En dan ligt het ook nog maar aan het tijdstip van overlijden of er wel gauw een vlucht is naar de plaats van bestemming. Denk ook niet dat de begraafplaats naast het vliegveld is.
Op woensdag 14 januari 2004 15:21 schreef robh het volgende:[..]
Ik vraag me echt af hoe je een lichaam binnen 24 uur in Turkye kan begraven.
Hoe doen ze dat dan?
[Dit bericht is gewijzigd door dr.Tesla op 14-01-2004 15:31]
quote:Ah, dus de 36-uurs wet kan eigenlijk gewoon blijven bestaan.
Op woensdag 14 januari 2004 15:28 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
De Islam is wat dat betreft niet zo streng hoor. In zo'n geval moet er slechts zo snel mogelijk gehandeld worden. Het kan best zijn dat de persoon pas 2 of 3 dagen later begraven wordt, als er geen andere mogelijkheid is.
quote:Oh, ok.
Op woensdag 14 januari 2004 15:28 schreef KirmiziBeyaz het volgende:De Islam is wat dat betreft niet zo streng hoor. In zo'n geval moet er slechts zo snel mogelijk gehandeld worden. Het kan best zijn dat de persoon pas 2 of 3 dagen later begraven wordt, als er geen andere mogelijkheid is.
Dus het probleem met de 36-uurs regel van Nederland bestaat dan ook niet.
quote:Volgens mij niet, want volgens mij komt dat neer op onnodig oponthoud en dat mag weer niet. Maar ik kan het mis hebben. Misschien weet je plaatselijke imam het.
Op woensdag 14 januari 2004 15:31 schreef nikk het volgende:[..]
Ah, dus de 36-uurs wet kan eigenlijk gewoon blijven bestaan.
quote:Volgens mij kom je zonder die wet ook nooit in de buurt van de 24-uur. Dus, ach, laat maar staan
Op woensdag 14 januari 2004 15:31 schreef nikk het volgende:Ah, dus de 36-uurs wet kan eigenlijk gewoon blijven bestaan.
quote:Op zich zou ik er ook helemaal geen problemen mee hebben als dat ook voor leden van andere religies teruggebracht zou worden naar 24 uur. De historische reden voor die 36 uur bestaat (hopelijk) met de huidige medische wetenschap toch al niet meer.
Op woensdag 14 januari 2004 15:35 schreef robh het volgende:
Volgens mij kom je zonder die wet ook nooit in de buurt van de 24-uur. Dus, ach, laat maar staan
quote:Nou ja zeg. Dan is er toch zeker ook geen probleem als de Nederlandse wet voorschrijft om 36 uur te wachten!
Op woensdag 14 januari 2004 15:28 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
De Islam is wat dat betreft niet zo streng hoor. In zo'n geval moet er slechts zo snel mogelijk gehandeld worden. Het kan best zijn dat de persoon pas 2 of 3 dagen later begraven wordt, als er geen andere mogelijkheid is.
quote:Ik begrijp de hele ophef ook niet zo. Maar volgens mij gaat het meer om mensen die niet in eigen land begraven kunnen worden, om wat voor reden dan ook. Deze mensen kunnen in NL in principe wel gewoon binnen 24 begraven worden, maar daarbij botsen ze dus met die 36 uurs regeling.
Op woensdag 14 januari 2004 15:35 schreef robh het volgende:[..]
Volgens mij kom je zonder die wet ook nooit in de buurt van de 24-uur. Dus, ach, laat maar staan
quote:Klopt. Volgens mij gebeurt dat ook al wel.
Op woensdag 14 januari 2004 15:38 schreef Kugari-Ken het volgende:
moeten moslims zich niet volgens de koran houden aan de regels van het land waar ze in wonen?
quote:Behalve het lichaam in een kliko gooien zie ik niet hoe je het binnen 24 uur kan klaarspelen eigenlijk. Maargoed, als dat het is, schaf die wet dan maar af (hey, lekker consequent
Op woensdag 14 januari 2004 15:39 schreef KirmiziBeyaz het volgende:Ik begrijp de hele ophef ook niet zo. Maar volgens mij gaat het meer om mensen die niet in eigen land begraven kunnen worden, om wat voor reden dan ook. Deze mensen kunnen in NL in principe wel gewoon binnen 24 begraven worden, maar daarbij botsen ze dus met die 36 uurs regeling.
quote:Volgens mij wel hoor. Ik meen me te herinneren dat niet zo lang geleden een lijk in een rouwkamer nog bleek te leven.
Op woensdag 14 januari 2004 15:37 schreef Litpho het volgende:[..]
Op zich zou ik er ook helemaal geen problemen mee hebben als dat ook voor leden van andere religies teruggebracht zou worden naar 24 uur. De historische reden voor die 36 uur bestaat (hopelijk) met de huidige medische wetenschap toch al niet meer.
quote:Ik heb geen plaatselijke imam en ik ga al helemaal niet aan een imam vragen wat in Nederland wel en niet mag volgens hem.
Op woensdag 14 januari 2004 15:33 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Volgens mij niet, want volgens mij komt dat neer op onnodig oponthoud en dat mag weer niet. Maar ik kan het mis hebben. Misschien weet je plaatselijke imam het.
Als het de Nederlandse wet is, is dat net zoveel overmacht als het niet tijdig de begraafplaats kunnen bereiken.
De Nederlandse wet gaat namelijk boven de islamitische wet in Nederland.
quote:We weten nu wel hoe jij over de Islam denkt en dat je bij voorbaat al niet met een imam zou praten, dat hoef je niet nogmaals te bevestigen.
Op woensdag 14 januari 2004 15:47 schreef Gia het volgende:[..]
Ik heb geen plaatselijke imam en ik ga al helemaal niet aan een imam vragen wat in Nederland wel en niet mag volgens hem.
Als het de Nederlandse wet is, is dat net zoveel overmacht als het niet tijdig de begraafplaats kunnen bereiken.
De Nederlandse wet gaat namelijk boven de islamitische wet in Nederland.
Overigens is dat laatste al gezegd. Is nu wel bekend denk ik.
Als je als vluchteling naar Nederland komt dien je je te gedragen volgens de nederlandse normen en waarden.
dus dien je ook begraven te worden volgens deze waarden en normen
Een graf is dus niet eeuwig durend, of je moet er flink voor betalen.
En wil je wel eeuwig begraven worden, dan zorg je maar dat dat gebeurd in je thuisland.
En wat betreft de 24 uur.. In de Nederlandse wet staat minimaal 36 uur, dus daar hou je je dan maar aan. of je nu oorspronkelijk uit nederland komt of niet. Dat is in dat geval niet relevant, De Nederlandse wet schrijft het voor dus daar heb je je maar aan te houden, anders had je niet hier naartoe moeten komen.
Dit klinkt misschien heel rechts extremistisch maar dat vind ik het niet.
Nederland gedoogd alles al jaren en we zijn véél te tollerant geworden.
quote:Geen idee, maar voor de zekerheid zou je je lokale imam kunnen raadplegen. Dat zijn ook gewoon mensen en je kan er prima mee praten.
Op woensdag 14 januari 2004 15:52 schreef _The_General_ het volgende:
KirmiziBeyaz, houden moslims in nl zich wel aan de voorgeschreven regels van de grote van het graf, het op een zij begraven worden etc?
quote:Ach, wie heeft er problemen mee als een wet uit 1800, toen mensen nog opstonden uit hun graf omdat ze al doodverklaard werden na een avondje doorzakken, afgeschaft wordt? Jij?
Op woensdag 14 januari 2004 15:52 schreef Goldnugget het volgende:
Het is toch belachelijk.Als je als vluchteling naar Nederland komt dien je je te gedragen volgens de nederlandse normen en waarden.
dus dien je ook begraven te worden volgens deze waarden en normen
Een graf is dus niet eeuwig durend, of je moet er flink voor betalen.
En wil je wel eeuwig begraven worden, dan zorg je maar dat dat gebeurd in je thuisland.En wat betreft de 24 uur.. In de Nederlandse wet staat minimaal 36 uur, dus daar hou je je dan maar aan. of je nu oorspronkelijk uit nederland komt of niet. Dat is in dat geval niet relevant, De Nederlandse wet schrijft het voor dus daar heb je je maar aan te houden, anders had je niet hier naartoe moeten komen.
Dit klinkt misschien heel rechts extremistisch maar dat vind ik het niet.
Nederland gedoogd alles al jaren en we zijn véél te tollerant geworden.
Laat ze er maar flink voor betalen, dat is weer goed voor de economie
quote:Dat klinkt misschien makkelijker dan gedaan. Want spreken de meeste imams wel Nederlands?
Op woensdag 14 januari 2004 15:55 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Geen idee, maar voor de zekerheid zou je je lokale imam kunnen raadplegen. Dat zijn ook gewoon mensen en je kan er prima mee praten.
quote:Ik zie het al voor me..
Op woensdag 14 januari 2004 15:55 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Geen idee, maar voor de zekerheid zou je je lokale imam kunnen raadplegen. Dat zijn ook gewoon mensen en je kan er prima mee praten.
Ik, volledig blank, blonde vriendin aan m'n arm, zie dat de Moskee vandaag open is. Het is er een drukte van jewelste, kinderen rennen rond, en er staan groepjes jonge turken in armani-wanne-b kleding, tussen de ouderen die hard aan het lachen zijn, en dingen roepen die ik niet versta.
Ik loop naar voren, laat m'n vriendin maar achter aan een lijn bij een boom, anders is ze de enige vrouw, en ik vraag: Hallo, wie hier is IMAM? (Verkeerde uitspraak natuurlijk!).
Wat voor reactie zou dat teweeg brengen?
quote:Precies, als er in een krantenartikel melding wordt gemaakt van de Marokkaanse danwel Turkse nationaliteit van de dader dan heet dit niet relevant te zijn en wordt er geprotesteerd van "hij is gewoon een Nederlander hoor, met een Nederlands paspoort", in zo'n situatie zijn ze dus volkomen Nederlander omdat het ze dan wél goed uitkomt, maar als hun lichaamsomhulsel begraven dient te worden dan hebben ze opeens nooit de Nederlandse nationaliteit gehad; WALGELIJK!!!
Op woensdag 14 januari 2004 14:38 schreef Gia het volgende:Met twee nationaliteiten ben je op elk gewenst moment datgene wat voor jou op dat moment het gunstigst is.
[Dit bericht is gewijzigd door MasterPeace op 14-01-2004 16:04]
quote:Ze blazen je vast op.
Op woensdag 14 januari 2004 16:00 schreef Oksel het volgende:
quote:Er is altijd wel een persoon bij die voor de vertaling kan zorgen, als de imam geen nederlands kan praten.
Op woensdag 14 januari 2004 15:59 schreef Spotmatic het volgende:[..]
Dat klinkt misschien makkelijker dan gedaan. Want spreken de meeste imams wel Nederlands?
quote:Nu even serieus, kameraad Rob.
Op woensdag 14 januari 2004 16:01 schreef robh het volgende:[..]
Ze blazen je vast op.
Na veel gefluisterd en gelach komt er een man, netjes gekleed, naar me toe, en stelt zich voor. "Ik ben de Imam, zegt het eens, mijn zoon."
Ja, meneer, ik had een vraag over dode moslims. Kan ik u die onder 4 ogen stellen?
quote:Waarschijnlijk een reactie zoals elke normaal persoon zou reageren: "De imam is binnen aan het bidden. Als je hier even wacht tot hij klaar is, dan roep ik hem wel voor je"
Op woensdag 14 januari 2004 16:00 schreef Oksel het volgende:[..]
Ik zie het al voor me..
Ik, volledig blank, blonde vriendin aan m'n arm, zie dat de Moskee vandaag open is. Het is er een drukte van jewelste, kinderen rennen rond, en er staan groepjes jonge turken in armani-wanne-b kleding, tussen de ouderen die hard aan het lachen zijn, en dingen roepen die ik niet versta.
Ik loop naar voren, laat m'n vriendin maar achter aan een lijn bij een boom, anders is ze de enige vrouw, en ik vraag: Hallo, wie hier is IMAM? (Verkeerde uitspraak natuurlijk!).
Ik dacht: nou, die mensen bijten niet, laat ik leuk wat foto's gaan maken. BAM! Meteen 4 man naar me toe, de jongste roept: WAT JIJ DOEN MAN!
Nou, fijn.
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 16:01 schreef MasterPeace het volgende:[..]
Precies, als er in een krantenartikel melding wordt gemaakt van de Marokkaanse danwel Turkse nationaliteit van de dader dan heet dit niet relevant te zijn en wordt er geprotesteerd van "hij is gewoon een Nederlander hoor, met een Nederlands paspoort", in zo'n situatie zijn ze dus volkomen Nederlander omdat het ze dan wél goed uitkomt, maar als hun lichaamsomhulsel begraven dient te worden dan hebben ze opeens nooit de Nederlandse nationaliteit gehad; WALGELIJK!!!
quote:Zou het? Echt? Ik durf het niet. Serieus niet. Er staan altijd zoveel moslims voor de deur. En geen 1 vrouw. Wel een hoop schoenen.
Op woensdag 14 januari 2004 16:05 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Waarschijnlijk een reactie zoals elke normaal persoon zou reageren: "De imam is binnen aan het bidden. Als je hier even wacht tot hij klaar is, dan roep ik hem wel voor je"
quote:Jouw dominee zou jou je zoon vinden, een imam niet hoor. Voor de rest kun je de vraag ook stellen alsof je ze niet belachelijk wilt laten overkomen.
Op woensdag 14 januari 2004 16:04 schreef Oksel het volgende:[..]
Nu even serieus, kameraad Rob.
Na veel gefluisterd en gelach komt er een man, netjes gekleed, naar me toe, en stelt zich voor. "Ik ben de Imam, zegt het eens, mijn zoon."
Ja, meneer, ik had een vraag over dode moslims. Kan ik u die onder 4 ogen stellen?
quote:Moet ik je nou echt serieus nemen? Probeer eens normaal te doen.
Op woensdag 14 januari 2004 16:06 schreef Oksel het volgende:
.. ik was voor een project bezig, van mn vriendin, doet PABO. Moest getallen hebben. Foto's van getallen, aanduidingen etc. Dus ik rondlopen in de oude buurt hier.. en jahoor. Op een mooi oud pand stonden mooie getallen. Laat het nou NET een Moskee zijn.Ik dacht: nou, die mensen bijten niet, laat ik leuk wat foto's gaan maken. BAM! Meteen 4 man naar me toe, de jongste roept: WAT JIJ DOEN MAN!
Nou, fijn.
quote:Ben je bang voor mannen dan? En hou eens op met dat denigrerende ondertoontje van je. Doet je niet bepaald intelligent overkomen en zeker niet serieus.
Op woensdag 14 januari 2004 16:07 schreef Oksel het volgende:[..]
Zou het? Echt? Ik durf het niet. Serieus niet. Er staan altijd zoveel moslims voor de deur. En geen 1 vrouw. Wel een hoop schoenen.
quote:Nee, okay. Maargoed. Turken zijn aardige, rustige mensen. Ik weet het. De meeste dan. 99%. Maargoed. Naar een Moskee stappen, en naar een Imam vragen, lijkt me raar.
Op woensdag 14 januari 2004 16:07 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Jouw dominee zou jou je zoon vinden, een imam niet hoor. Voor de rest kun je de vraag ook stellen alsof je ze niet belachelijk wilt laten overkomen.
quote:Ik zou ook niet zomaar een kerk binnenstappen om iets aan een dominee of priester te vragen. Dat lijkt mij ook raar. Daar geef ik je wel gelijk in.
Op woensdag 14 januari 2004 16:10 schreef Oksel het volgende:[..]
Nee, okay. Maargoed. Turken zijn aardige, rustige mensen. Ik weet het. De meeste dan. 99%. Maargoed. Naar een Moskee stappen, en naar een Imam vragen, lijkt me raar.
quote:Ik meen het serieus! Ik ben serieus! Ik zal niet denegrerend zijn, maar mijn vriendin wordt godverdomme na-gestaard alsof ze vliegt, ipv loopt!
Op woensdag 14 januari 2004 16:09 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Ben je bang voor mannen dan? En hou eens op met dat denigrerende ondertoontje van je. Doet je niet bepaald intelligent overkomen en zeker niet serieus.
En ja, toen ik foto's ging maken WERD ik raar aangesproken. En ja, ze zien er niet bijster ge-intregreerd uit! En ja, er ging een "Dood aan Pim"-poster op de deur!
Ik zal niet snel naar een Moskee stappen om naar de imam te vragen. Sorry. Ik heb het idee dat ze me niet zullen verstaan, en me raar aan zouden kijken, en wantrouwig zouden doen.
quote:Misschien dachten ze wel dat je voorbereidingen aan het treffen was voor een aanslag met een molotovcocktail.
Op woensdag 14 januari 2004 16:06 schreef Oksel het volgende:
.. ik was voor een project bezig, van mn vriendin, doet PABO. Moest getallen hebben. Foto's van getallen, aanduidingen etc. Dus ik rondlopen in de oude buurt hier.. en jahoor. Op een mooi oud pand stonden mooie getallen. Laat het nou NET een Moskee zijn.Ik dacht: nou, die mensen bijten niet, laat ik leuk wat foto's gaan maken. BAM! Meteen 4 man naar me toe, de jongste roept: WAT JIJ DOEN MAN!
Nou, fijn.
quote:Maar eeuwig is bijzonder lang.
Op woensdag 14 januari 2004 14:16 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
De jeugd in Turkije wordt zeker vrijer, maar hierbij wordt respect bijna nooit uit het oog verloren.
De schenders tussen de toeristen zullen dan zeker kennismaken van de "gastvrijheid" van de Turkse politie of gendarme. De lokale jongeren kijken dus al wel uit. Overigens woon ik 200km van de kust af, dus van zoveel toeristen zal ik geen last hebben.
quote:Dat bedoel ik. En als jij naar een kerk toestapt, ben je niet de enige donker-gekleurde. Ik zou er wel de enige blanke zijn!
Op woensdag 14 januari 2004 16:11 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Ik zou ook niet zomaar een kerk binnenstappen om iets aan een dominee of priester te vragen. Dat lijkt mij ook raar. Daar geef ik je wel gelijk in.
Als jij naar een kerk toestapt, verstaat iedereen je!
Als jij naar een kerk toestapt met je vriendin aan je arm, wordt ze niet raar aangekeken!
Als jij het al raar vind om naar een kerk toe te stappen en naar een dominee te vragen, is het andersom toch nog raarder?
Overigens: Turken: , aardige, rustige, hardwerkende mensen. De meeste dan. Maar dat heb je bij Nederlanders ook.
quote:Denk bijvoorbeeld eens aan Pimmetje.
Op woensdag 14 januari 2004 14:58 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Och, indien je alleen Nederlander bent kun je je ook laten begraven in Turkije of een willekeurig ander land. Dat is ieders goed recht.
quote:Nee hoor, je hebt mij alleen de ware aard van jou en je doctrine-genoten laten zien en bevestigd wat ik altijd al vermoede; ga zó door!
Op woensdag 14 januari 2004 16:06 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Beetje frustie?
quote:Als dat zo was dan zouden we deze discussie niet hebben.
Op woensdag 14 januari 2004 15:40 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Klopt. Volgens mij gebeurt dat ook al wel.
quote:Nee, ik legde het ze uit. Maar ze bleven argwanend toekijken.
Op woensdag 14 januari 2004 16:13 schreef KreKkeR het volgende:[..]
Misschien dachten ze wel dat je voorbereidingen aan het treffen was voor een aanslag met een molotovcocktail.
En? Verder hebben ze je toch niet lastig gevallen toen je zei wat je aan het doen was neem ik aan? (Wat overigens niet wegneemt dat hun reactie in mijn ogen fout is).
quote:Wel volledig antwoorden natuurlijk
Op woensdag 14 januari 2004 16:18 schreef Kugari-Ken het volgende:
Als dat overal en altijd zo was dan zouden we deze discussie niet hebben.
quote:Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Leg eens uit wat je nu bedoelt?
Op woensdag 14 januari 2004 16:17 schreef MasterPeace het volgende:[..]
Nee hoor, je hebt mij alleen de ware aard van jou en je doctrine-genoten laten zien en bevestigd wat ik altijd al vermoede; ga zó door!
Gewoon interessant om te weten, hoewel het verder niks met dit topic te maken heeft...
quote:De vader van mijn zwager is op die manier naar Turkije gestuurd na zijn dood. Hij verbleef hier ook langer dan 24 uur. Het zullen wel uitzonderingen zijn en fundamentalisten zijn die iets te klagen hebben. Zij zorgen voor de discussie. Het overgrote deel heeft nergens problemen mee.
Op woensdag 14 januari 2004 16:18 schreef Kugari-Ken het volgende:[..]
Als dat zo was dan zouden we deze discussie niet hebben.
quote:Kan het in elk geval niet veel pijn doen als ze je eruit schoppen!
Op woensdag 14 januari 2004 16:07 schreef Oksel het volgende:[..]
Zou het? Echt? Ik durf het niet. Serieus niet. Er staan altijd zoveel moslims voor de deur. En geen 1 vrouw. Wel een hoop schoenen.
quote:Onzin. Het een heeft niks met het ander te maken. Iedere normale persoon kan, tot op zekere hoogte, zelf beslissen waar hij begraven wil worden. Een moordenaar heeft echter niks te beslissen omdat hij volgens het Nederlandse recht hier berecht moet worden volgens Nederlandse normen (lucky him!)
Op woensdag 14 januari 2004 16:32 schreef MasterPeace het volgende:
Oh, maar je moet niet denken dat ik er een probleem mee heb dat men z'n lege lichaamsomhulsel laat begraven in het land waar men werkelijke affiniteit mee heeft gehad, netzomin als ik er moeite mee zou hebben dat een moordenaar als Murat D. in het land waar zijn werkelijke affiniteit ligt (het geboorteland van paps&mams) de cel ingaat; consequent zijn heet dát!
quote:Het staat niet vast dat de werkelijke affiniteit van Murat D. in het geboorteland van paps&mams ligt. Dat maak jij ervan voor het gemak.
Op woensdag 14 januari 2004 16:32 schreef MasterPeace het volgende:
Oh, maar je moet niet denken dat ik er een probleem mee heb dat men z'n lege lichaamsomhulsel laat begraven in het land waar men werkelijke affiniteit mee heeft gehad, netzomin als ik er moeite mee zou hebben dat een moordenaar als Murat D. in het land waar zijn werkelijke affiniteit ligt (het geboorteland van paps&mams) de cel ingaat; consequent zijn heet dát!
quote:eeuwig is toch wel erg lang hoor
Op woensdag 14 januari 2004 12:08 schreef Menyo het volgende:
Het enige probleem dat ik zie is die 24uurs regel. Daar heb ik geen oplossing voor.Als een moslim een eeuwig graf wil is dat toch geen probleem. Je stelt de kosten van een graf en het is zo berekend welk bedrag je eenmalig in moet leggen om in de eeuwigheid die kosten te kunnen betalen.
quote:Jezus, hoeveel van die schimmige organisaties zijn er wel niet? Hier worden er 3 in 1 artikel genoemd...
Uit de telegraaf:
[..]
...de Brabantse Islamitische Raad......het 'Steunpunt stervensbegeleiding en rouw in de multiculturele samenleving'...
...De Stichting Platform Islamitische Organisaties Rijnmond (SPIOR)...
En hoeveel subsidie krijgen ze voor hun fantastische activiteiten?
Bah, wat een belachelijke verspilling van geld zeg. Daar betaal je dan belasting voor, zodat het bij zo'n $@!# clubje terechtkomt!
quote:Je, ze hebben iets tegen cremeren, hé
Op woensdag 14 januari 2004 22:28 schreef BAZZA het volgende:
Volgens mij is een Joods graf ook iets voor eeuwig (in theorie) heo zouden die dat doen dan
In een overbevolkt land als Nederland is het toch niet mogelijk om iedereen een eeuwig graf te geven? Dan is het hier over enkele tientallen jaren een groot kerkhof. Fraai zicht wordt dat dan.
Ik denk inderdaad dat het voor de allochtone nederlanders die dit wensen beter is om zich dan te laten begraven in het land waar ze vandaan komen mits dit in de meeste gevallen toch veel dunner bevolkt is dan het onze. En anders wordt het toch aanpassen aan de Nederlandse situatie.
Maar wie weet, met de nieuwe Amerikaanse ruimtevaartplannen is het in de toekomst misschien mogelijk om je op de maan of op Mars te laten begraven. En dan kan de familie af en toe langskomen.
Of we hebben weer een leuke potje erbij waar de regering een bescheiden bedragje bij kan doen om onze islamitische vrienden tevreden te houden.
quote:Of je wordt gewoon afgeschoten de ruimte in. Heb je ook een eeuwig graf en geen onderhoudskosten. Hoef je niet eens af en toe een bloemetje erop te gaan zetten.
Op donderdag 15 januari 2004 12:48 schreef Hingking het volgende:
Maar wie weet, met de nieuwe Amerikaanse ruimtevaartplannen is het in de toekomst misschien mogelijk om je op de maan of op Mars te laten begraven. En dan kan de familie af en toe langskomen.
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 17:39 schreef Gia het volgende:[..]
Of je wordt gewoon afgeschoten de ruimte in. Heb je ook een eeuwig graf en geen onderhoudskosten. Hoef je niet eens af en toe een bloemetje erop te gaan zetten.
Geniaal idee.
En als je dan gecremeerd wilt worden, schieten ze je gewoon direct naar de zon..
Geintje hoor.... Ik zeg er alvast maar bij
quote:Nederlands begraven is toch om 6 mensen in hetzelfde graf te begraven boven elkaar, om geld en ruimte te besparen of zie ik dat verkeerd?
Op donderdag 15 januari 2004 23:05 schreef jagermeister1 het volgende:
Islamitisch begraven is toch een bom om je middelbinden en in een openbare gelegenheid op de knop drukken of zie ik dat verkeerd?Geintje hoor.... Ik zeg er alvast maar bij
De kosten? Die kunnen ze zelf betalen. Als ik nu 100 euro in een pot stop (bijvoorbeeld eeuwiglopende obligatie o.i.d.) dan kan ik daar elk jaar 4 euro uitkrijgen. Tot in de eeuwigheid. Dat noemen we rente. Dan kan dat ook met het bedrag dat een graf kost. Die oplossing is alleen maar goed voor de Nederlandse economie.
En zoals in de eerdere pagina's besproken is die 24-uurs regel niet echt bindend. Dat geeft dus ook geen problemen.
quote:Laat het nou net voor moslims verboden zijn om rente te ontvangen.
Op vrijdag 16 januari 2004 10:40 schreef Menyo het volgende:
Ik snap echt niet wat het probleem nou is.De kosten? Die kunnen ze zelf betalen. Als ik nu 100 euro in een pot stop (bijvoorbeeld eeuwiglopende obligatie o.i.d.) dan kan ik daar elk jaar 4 euro uitkrijgen. Tot in de eeuwigheid. Dat noemen we rente. Dan kan dat ook met het bedrag dat een graf kost. Die oplossing is alleen maar goed voor de Nederlandse economie.
quote:
Op vrijdag 16 januari 2004 13:46 schreef freako het volgende:[..]
Laat het nou net voor moslims verboden zijn om rente te ontvangen.
.
quote:Had geloof ik met woekeraars te maken, in de tijd van Mohammed.
Op vrijdag 16 januari 2004 14:00 schreef Menyo het volgende:[..]
![]()
Waarom dat?
quote:
Bron: trouwMoslims worstelen met rente en hypotheek
door Hanan Nhass
2003-12-06Hoewel de Koran het verbiedt en sommige gelovigen het ontvangen en betalen van rente blijven afkeuren, is bij een bank aankloppen voor een lening tegenwoordig ook onder moslims algemeen geaccepteerd. Vooral voor het kopen van een huis willen ze wel een uitzondering maken op het renteverbod. ,,We hadden geen keus. Dat geld zouden we nooit bij elkaar gespaard krijgen.''
Het islamitische verbod op betalen en ontvangen van rente is moreel van aard. Volgens veel moslims vergroot het de kloof tussen arm en rijk. Bovendien wordt een praktiserende moslim geacht niet van behoeftigen te profiteren en dient hij gewoon voor zijn geld te werken in plaats van 'slapend rijk' te worden. Ondanks de bezwaren tegen het rentewezen is een hypotheek nemen voor veel jonge moslimgezinnen een bittere noodzaak. Ze doen het liever niet, maar wie op de huidige krappe woningmarkt aan een huisje wil komen, ontkomt er eenvoudigweg niet aan.Ahmed Aboura (38) en zijn vrouw kochten vier jaar geleden een huis. ,,We woonden op de hoogste etage van een huurflat zonder lift en mijn vrouw was zwanger. We wilden graag een huis met een tuin.'' Een geschikt huurhuis was niet te vinden, dus besloot het paar te kopen.
Bij het afsluiten van de hypotheek hadden de Aboura's wel last van gewetensbezwaren. ,,Ik wist dat je bij het aflossen van een huis een percentage rente aan de bank betaalt. Maar we hadden geen keus. We waren pas getrouwd en we wisten dat we dat geld nooit bij elkaar gespaard zouden krijgen. En een huis is een eerste levensbehoefte.''
Om precies die laatste reden laat een klein deel van de moslimgeleerden (oelama) de deur op een kier staan, weet Aboura. ,,Ze wijzen het betalen van rente niet resoluut af, maar maken het evenmin honderd procent halal. Zij zeggen dat je bij het betalen van huur óók niet weet welk percentage daarvan rente is.''
Hoe sta je tegenover rente die je zelf ontvangt op je bankrekening?
,,Een spaarrekening heb ik niet. De rente die ik op mijn betaalrekening krijg, leg ik apart en eens per jaar doneer ik dat aan behoeftige mensen. Deze giften gelden binnen de islam niet als aalmoezen, omdat die alleen gegeven mogen worden van rechtmatig verkregen geld. En rente is dat niet. Maar door het geld te geven aan armen, weet ik in ieder geval wel dat het terechtkomt bij iemand die het nodig heeft. Als je je rente op de bank laat staan, weet je sowieso niet wat ermee gebeurt.''
Koop je weleens op afbetaling?
,,Alleen van eerste levensbehoeften is het toegestaan ze op afbetaling te kopen. Een televisie dus niet. Als we het geld niet hebben, houdt het op.'' Bij kopen op afbetaling gaat het vaak om luxegoederen die eigenlijk in de islam niet gewenst zijn, zegt Aboura. ,,Als moslim dien je sober te leven en daar proberen wij ons aan te houden. Je bent niet verplicht een auto van 20000 euro aan te schaffen.''
Als er een islamitische bank in Nederland was, zou Aboura daarvan zeker gebruikmaken. ,,Het grote voordeel is dat je weet waarvoor je geld wordt gebruikt. In Saoedie-Arabië bijvoorbeeld weet je als cliënt dat de bank investeert in bouwprojecten en olieraffinaderijen. In het Westen weet je dat niet. Een bank kan je geld ook gebruiken voor de bouw van een megacasino, waarin je als moslim niet mag investeren, omdat gokken verboden is.''
Shaney Semek (27) heeft pas een huis gekocht, samen met haar echtgenoot. ,,Als je in de Randstad naar wens wilt wonen, ben je bijna verplicht te kopen.'' Lang heeft ze nagedacht over de hypotheekvorm. Uiteindelijk koos ze voor een beleggingshypotheek, omdat ze daarmee het meeste risico loopt. ,,Rente is in de islam haram, omdat je geld verdient zonder risico te nemen. Als ik jou 1000 euro leen en er 1200 voor terugvraag, dan is die 200 euro een verrijking die ten koste gaat van een ander en waarbij ik bovendien geen risico loop. Investeren en handel is wel altijd toegestaan.''
Omar Masoud (63) kwam in 1969 als gastarbeider vanuit Marokko naar Nederland. Hij had verschillende baantjes in fabrieken door het hele land. ,,In het begin heb ik nooit nagedacht over het kopen van een huis. Ik ging ervan uit dat ik hier maar tijdelijk zou zijn. Toen tien jaar later bleek dat we hier zouden blijven, werd de gedachte aan een huis kopen wel aantrekkelijker. Maar ik had geen vaste baan en zes monden om te voeden. Als er al iets overbleef, stuurde ik dat naar mijn moeder in Marokko.''
Wat vindt u van rente?
,,Rente is haram omdat het de kloof tussen arm en rijk groter maakt. En de islam is juist een religie die houdt van de armen en ze in bescherming neemt. Maar voor de hypotheek, waarop je ook rente betaalt, maken sommige geleerden van de Hanafitische wetsschool een uitzondering. Ze stellen dat je geen keus hebt, wanneer je geen huurhuis kunt vinden en ook nog in een westers land woont. Zo denk ik er ook over.''
Larbi Salhi (40) woont met zijn vrouw en drie kinderen in een flat. Hij betaalt iedere maand huur. Het kopen van een huis heeft hij nooit echt overwogen. ,,Ik woon hier ook prima. Het is niet zo dat we geen dak boven ons hoofd hebben. En ik zie mezelf gewoon niet mijn hele leven lang een zonde begaan door rente te betalen. Dat wil ik per se niet.'' Salhi probeert rentegeld zoveel mogelijk gescheiden te houden van zijn overige financiën. ,,Een spaarrekening heb ik niet en de rente die ik via mijn gewone rekening krijg, neem ik niet op. Meestal spaar ik dat geld op en geef het één keer per jaar aan mijn familieleden in Marokko.''
Petra/Aicha van Helden (26), zes jaar geleden bekeerd tot de islam en tweeënhalf jaar geleden getrouwd met haar Marokkaanse partner, woont nog in een huurhuis. Ze kijkt uit naar de eerste islamitische hypotheken die nu in Engeland en de VS worden ontwikkeld.
,,Ik sta kritisch tegenover de huidige hypotheekvormen, maar ik veroordeel de moslims die daarvoor kiezen absoluut niet. Ik vind het belangrijker dat moslims in een mooi huis in een mooie buurt kunnen wonen. Als ze uit principiële overwegingen geen hypotheek willen aangaan, bouwen ze geen vermogen op, komen ze niet uit de sociaal zwakkere wijken en lukt het ze niet hun maatschappelijke positie te verbeteren.''
Het blijft een raar geloof de islam.
quote:Zelfs dan zijn ze 'zuinig', schandalig gewoon
Op vrijdag 16 januari 2004 10:34 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Nederlands begraven is toch om 6 mensen in hetzelfde graf te begraven boven elkaar, om geld en ruimte te besparen of zie ik dat verkeerd?
quote:ha ha ha ha!!
Op donderdag 15 januari 2004 23:05 schreef jagermeister1 het volgende:
Islamitisch begraven is toch een bom om je middelbinden en in een openbare gelegenheid op de knop drukken of zie ik dat verkeerd?Geintje hoor.... Ik zeg er alvast maar bij
quote:ha ha ha ha ha haaa!!
Op vrijdag 16 januari 2004 10:34 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Nederlands begraven is toch om 6 mensen in hetzelfde graf te begraven boven elkaar, om geld en ruimte te besparen of zie ik dat verkeerd?
Een eeuwig graf dat kan hier niet. Geen ruimte genoeg. Graven moeten op den duur geruimd kunnen worden anders is Nederland straks een grote islamitische begraafplaats!
quote:Jep.
Op vrijdag 16 januari 2004 14:46 schreef sanniejj het volgende:Het blijft een raar geloof de islam.
Maar welk geloof is dat niet..!?
Elk geloof is raar. Geloven is raar. Geloven in iets wat er niets is raar.
Ik geloof in het collectief bewustzijn. Zeker ook raar? Wij als mensheid zijn een mierencolonie die er een teringzooi van maakt. Als een schol vissen die alle kanten op zwemmen. Het leven is te kort om te geloven in iets wat niet bestaat, denk ik...
Maargoed, als iedereen elkaar in z'n waarde zou laten, als iedereen alleen aan zichzelf zou denken, zou er aan iedereen worden gedacht..
Het moeten geloven in iets lijkt me kut.
Ik geloof in mijzelf.. is voor mij genoeg. Ik geniet, ik doe en ik leef met plezier.. die korte 80 jaar dat we hier zijn.. (kanker nu even buitenspel gezet!).
Ik ga slapen, groetjes!
quote:Beter een Islamitische begraafplaats, dan een Islamitische staat!!
Op zaterdag 17 januari 2004 02:03 schreef Thorka het volgende:
Die tijdslimiet vind ik geen probleem, mits dat voor iedere inwoner van Nederland dan een vrije keuze wordt en niet alleen voor Islamieten!Een eeuwig graf dat kan hier niet. Geen ruimte genoeg. Graven moeten op den duur geruimd kunnen worden anders is Nederland straks een grote islamitische begraafplaats!
quote:verbaasd me niets, in Nederland is geen dodencultuur, maar als die jongens en meisjes dat willen, waarom beginnen ze dan geen islamitisch kerkhof?
Uit de telegraaf:
[..]http://www2.telegraaf.nl/nieuwslink/article7161241.ece
quote:De zee neemt geen dode lichamen op, die komen vanzelf weer op het strand terecht. Leuk geprobeert
Op donderdag 15 januari 2004 12:39 schreef Harmonius het volgende:
gooi ze in de zee :/
quote:Daar is men al mee bezig.
Op zaterdag 17 januari 2004 03:11 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
verbaasd me niets, in Nederland is geen dodencultuur, maar als die jongens en meisjes dat willen, waarom beginnen ze dan geen islamitisch kerkhof?
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 01:21 schreef Alulu het volgende:[..]
Zelfs dan zijn ze 'zuinig', schandalig gewoon
en daarom hebben wij centjes en het gemiddelde islamitische land vaak tjokvol olie) niet
quote:Dat vraag ik me dus nu ook af.
Op woensdag 14 januari 2004 22:28 schreef BAZZA het volgende:
Volgens mij is een Joods graf ook iets voor eeuwig (in theorie) heo zouden die dat doen dan
Is er een Jood in tha house?
quote:
quote:
Ontruimd
Joodse graven worden nooit geruimd omdat de doden in hun graf de jongste dag afwachten. Alleen onder rabbinaal toezicht kunnen doden worden herbegraven. Dat gebeurde toen in 1956 de Flevoweg werd aangelegd en het oudste deel van begraafplaats naar de nieuwe joodse begraafplaats in Diemen werd overgebracht. Het overplaatsen nam 2 jaar in beslag.
Joodse begrafenis
Joden worden altijd begraven en niet gecremeerd, want wat God geschapen heeft mag niet vernietigd worden. Zo snel mogelijk na het overlijden vindt een sobere begrafenis plaats, waarbij gebeden gezegd worden. Op het graf wordt een steen geplaatst. De begraafplaatsen van de Hoogduitse joden herkent men gewoonlijk aan de rechtopstaande stenen. De Portugese joden daarentegen zijn gewend om hun graven met een liggende steen af te dekken.
quote:Makkelijker? Hoezo, het enige verschil is dat Moslims hun doden sneller begraven. En daar hebben de Moslims dan maar even lekker pech mee, want Nederlandse wet is wet.
Op zaterdag 17 januari 2004 13:05 schreef sanniejj het volgende:
De joden zijn daar dus gelukkig iets makkelijker in.
quote:Misschien mag dat bij moslims ook wel onder toezicht van een Imam, weet jij het ?
Op zaterdag 17 januari 2004 13:22 schreef sanniejj het volgende:
Dat de joden WEL opgegraven mogen worden onder toezicht van een rabbijn
quote:De meesten lappen met z'n allen geld om pa of ma te laten begraven in het land waar zij geboren waren dus lul niet zo dom
Op zaterdag 17 januari 2004 13:25 schreef Toadette het volgende:
We hebben helemaal geen plaats voor zovele eeuwige graven. De meeste betalen nog niet eens aan overlijdensverzekeringen, dus is het fijn als ze vlak voor hun dood lekker terug gaan naar land van herkomst.
quote:Die graven vergaan op een gegeven moment echt wel vanzelf hoor. Anders had de aarde nu wel vol geweest denk ik
We hebben helemaal geen plaats voor zovele eeuwige graven. De meeste betalen nog niet eens aan overlijdensverzekeringen, dus is het fijn als ze vlak voor hun dood lekker terug gaan naar land van herkomst.
quote:So fuckin what?
De meeste betalen nog niet eens aan overlijdensverzekeringen,
quote:Opgraven om weer herbegraven te worden is heel iets anders dan opgraven en ruimen.
Op zaterdag 17 januari 2004 13:22 schreef sanniejj het volgende:
Dat de joden WEL opgegraven mogen worden onder toezicht van een rabbijn
De bevreemding die dat opwekt verklaart natuurlijk ook het opvallend gebrek aan creativiteit om het probleem op te lossen: Men blijft maar een beetje steken in grondprijzen en vergelijkend warenonderzoek, maar dat is nergens voor nodig, want...
Natúúrlijk kan dat in Nederland, een eeuwigdurend graf voor moslims: Je moet het alleen WILLEN oplossen, dan ben je er heel snel uit:
De wassende waterstand begint ons langzaamaan over de voeten te spoelen, en de veendijken storten in. Dat probleem zal in de toekomst alleen nog maar groter worden. Dus die dijken moeten steviger, en ook hoger. Welnu, daar heb je je islamitische begraafplaatsen: Elk graf krijgt een mooie gemengde buitenlaag en een prachtige binnenlaag van vers edelveen, een geschenk van Staatsbosbeheer waarin de integratiegedachte smaakvol wordt uitgedrukt en tevens het nieuwe dijkverstevigingslichaam optimaal wordt geconserveerd zodat het langdurig dienst kan doen...
U ziet het, al polderend wordt elk probleem uiteindelijk opgelost...
Groeten van Graver
quote:Stel je voor dat de waarheid boven water zou komen
Op zaterdag 17 januari 2004 13:24 schreef gelly het volgende:[..]
Misschien mag dat bij moslims ook wel onder toezicht van een Imam, weet jij het ?
quote:Nederlanders en de eeuwige strijd tegen het water.
Op zondag 18 januari 2004 06:59 schreef Graver_Fundamenteel het volgende:
De wassende waterstand begint ons langzaamaan over de voeten te spoelen, en de veendijken storten in. Dat probleem zal in de toekomst alleen nog maar groter worden. Dus die dijken moeten steviger, en ook hoger. Welnu, daar heb je je islamitische begraafplaatsen: Elk graf krijgt een mooie gemengde buitenlaag en een prachtige binnenlaag van vers edelveen, een geschenk van Staatsbosbeheer waarin de integratiegedachte smaakvol wordt uitgedrukt en tevens het nieuwe dijkverstevigingslichaam optimaal wordt geconserveerd zodat het langdurig dienst kan doen...U ziet het, al polderend wordt elk probleem uiteindelijk opgelost...
Groeten van Graver
![]()
![]()
Prachtige oplossing!
Als ik maar gewoon een plekje krijg achter onze parochiekerk, vind ik het allemaal prima. En als er niemand meer naar mijn graf omkijkt, mag het gewoon geruimd worden. Een graf is enkel een plek voor de nabestaanden, om te rouwen of even aan die persoon terug te denken. Voor diegene die erin ligt heeft het verder geen enkele waarde, want het is toch alleen maar het lichaam dat er ligt. De ziel is dan allang naar de hemel.
quote:Ik snap ook het probleem niet.
Op woensdag 14 januari 2004 11:01 schreef Mutant01 het volgende:
Voor zover ik weet wil praktisch elke moslim in het land van herkomst begraven worden. Ze zien een probleem die er niet is?
Hier kan een mooi bedrijf in Nederland voor worden opgericht, gat in de markt! Een bedrijf die het vervoer van nabestaanden regelt, connecties heeft in herkomstlanden, de begrafenis, het vervoer, alles regelt voor een bepaald bedrag.
[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 19-01-2004 13:26]
quote:Het gaat om moslims die om verschillende redenen niet meer in eigen land begraven kunnen worden. Voor het overgrote deel is er geen probleem.
Op maandag 19 januari 2004 12:58 schreef Yokozuna het volgende:[..]
Ik snap ook niet wat hier mis mee is.
quote:Of naar de hel. Afhankelijk van je leven op aarde.
Op maandag 19 januari 2004 12:54 schreef Gia het volgende:[..]
Nederlanders en de eeuwige strijd tegen het water.
Prachtige oplossing!
Als ik maar gewoon een plekje krijg achter onze parochiekerk, vind ik het allemaal prima. En als er niemand meer naar mijn graf omkijkt, mag het gewoon geruimd worden. Een graf is enkel een plek voor de nabestaanden, om te rouwen of even aan die persoon terug te denken. Voor diegene die erin ligt heeft het verder geen enkele waarde, want het is toch alleen maar het lichaam dat er ligt. De ziel is dan allang naar de hemel.
quote:Daar hoef ik me niet ongerust over te maken.
Op maandag 19 januari 2004 13:22 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Of naar de hel. Afhankelijk van je leven op aarde.
quote:Altijd alles van de positieve kant bekijken, hè?
Op maandag 19 januari 2004 16:36 schreef Gia het volgende:[..]
Daar hoef ik me niet ongerust over te maken.
quote:Ben benieuwd of ik jou daar nog ooit tegen kom!
Op maandag 19 januari 2004 17:02 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Altijd alles van de positieve kant bekijken, hè?
quote:Insaallah (Als Allah het wil).
Op maandag 19 januari 2004 18:50 schreef Gia het volgende:[..]
Ben benieuwd of ik jou daar nog ooit tegen kom!
Waarom laten zij (de islamitische vluchtelingen) zich dan niet ook in Turkije begraven. Ze weten daar dat hun manier van begraven algemeen geaccepteerd is.
quote:Zo hoort het
Almere krijgt joodse begraafplaats
Gepubliceerd op woensdag 28 januari 2004
ALMERE (ANP) - Op het algemene kerkhof in Almere Stad komt een joodse begraafplaats. Het is voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog dat er weer een joodse grafakker wordt aangelegd in Nederland, aldus een gemeentewoordvoerder woensdag.Op de joodse begraafplaats in Almere is ruimte voor ongeveer honderd graven. Het terrein wordt op dit moment opgeknapt en over een half jaar ingezegend. Direct daarna kan het in gebruik worden genomen. Initiatiefnemer de Nederlands Israëlitische Gemeente Almere heeft de grond gekocht van de gemeente, want volgens het joodse geloof heeft een overledene recht op eeuwige grafrust. Nederlandse graven worden normaal gesproken geruimd na tien of twintig jaar.
Er zijn plannen om in Almere Haven ook een islamitisch kerkhof aan te leggen. In die religie geldt ook eeuwige grafrust.
Maar wat zou het kosten??
quote:Hangt ervan af wat voor bestemming er op de grond ligt. Landbouwgrond doet gemiddeld zo'n 30.000 euro/ha, misschien wat minder in de Flevopolder. Een hectare lijkt me wat ruim voor honderd graven (tenzij je graven van 10x10m wilt hebben
Op woensdag 28 januari 2004 16:27 schreef schatje het volgende:Maar wat zou het kosten??
Er is gewoon een hoekje van de algemene begraafplaats verkocht, dus veel kosten wat betreft aanleggen zul je niet hebben.
[Dit bericht is gewijzigd door freako op 28-01-2004 16:38]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |