quote:Ik zie hier erg weinig in. Waarom zouden 'onze' kinderen per se in eenzelfde keurslijf gedrukt moeten worden? Het geldt trouwens enkel voor openbare scholen, dus leidt zoiets niet tot een leegloop van die scholen naar bijzonder onderwijs? Echt integratiebevorderend is het op die manier ook niet.
Wethouder Utrecht wil schooluniformUTRECHT De Utrechtse wethouder Verhulst wil dat de leerlingen van de openbare basisscholen in de stad een uniform gaan dragen. Hij gaat hierover deze maand met de schoolbesturen praten.
Verhulst voert aan dat uniformen meer gelijkheid in de klas brengen. Sociale, godsdienstige en culturele verschillen worden niet aangezet, maar verhuld. Het kan bovendien een middel in de strijd tegen het spijbelen zijn, doordat het spijbelaars op straat herkenbaar maakt.
Invoering in het middelbaar onderwijs acht hij kansloos. Daar zijn leerlingen al te veel bezig met hun eigen cultuur en identiteit.
bron: Teletekst
Laten we juist de verschillen koesteren, in plaats van al op jonge leeftijd de mens reduceren tot een soort van kleurloze fabrieksarbeider. Naar mijn mening een slecht plan.
quote:Dit argument snap ik niet. Stel je ziet iemand in een schooluniform op straat lopen. Is hij/zij dan een spijbelaar? Hoeft niet, de persoon kan ook een tussenuur hebben bijvoorbeeld. En als iemand de hele dag in een schooluniform in de speelhal zit? Dan was deze persoon denk ik ook wel te herkennen als een spijbelaar als deze geen uniform aan had. Omdat de leeftijd van een spijbelaar toch redelijk te schatten is. Wat een onzin zeg.
kan bovendien een middel in de strijd tegen het spijbelen zijn, doordat het spijbelaars op straat herkenbaar maakt.
quote:Probeer het nou net te stimuleren dat kinderen op die leeftijd ook al een eigen identiteit krijgen...
Invoering in het middelbaar onderwijs acht hij kansloos. Daar zijn leerlingen al te veel bezig met hun eigen cultuur en identiteit.
"Sociale, godsdienstige en culturele verschillen worden niet aangezet, maar verhuld."
Kennelijk vindt meneer Verhulst verschillen 'eng' want ze moeten verhuld worden? Ten eerste zijn verschillen niet eng, maar juist de krenten in de pap, en ten tweede vind ik het uiterst ongepast om te verhullen wat je niet aanstaat. De verschillen zijn er, daar moet je je ogen niet voor sluiten.
Foei, meneer Verhulst, blijft u vanmiddag maar na
quote:op de basisschool tussenuren?
Op vrijdag 9 januari 2004 10:22 schreef Lucille het volgende:[..]
Dit argument snap ik niet. Stel je ziet iemand in een schooluniform op straat lopen. Is hij/zij dan een spijbelaar? Hoeft niet, de persoon kan ook een tussenuur hebben bijvoorbeeld. En als iemand de hele dag in een schooluniform in de speelhal zit? Dan was deze persoon denk ik ook wel te herkennen als een spijbelaar als deze geen uniform aan had. Omdat de leeftijd van een spijbelaar toch redelijk te schatten is. Wat een onzin zeg.
quote:Ik zie hier wel wat in omdat het de maatschappij kosten spaart:
Op vrijdag 9 januari 2004 10:17 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Ik zie hier erg weinig in. Waarom zouden 'onze' kinderen per se in eenzelfde keurslijf gedrukt moeten worden? Het geldt trouwens enkel voor openbare scholen, dus leidt zoiets niet tot een leegloop van die scholen naar bijzonder onderwijs? Echt integratiebevorderend is het op die manier ook niet.
Laten we juist de verschillen koesteren, in plaats van al op jonge leeftijd de mens reduceren tot een soort van kleurloze fabrieksarbeider. Naar mijn mening een slecht plan.
Het zou dan echter op alle scholen verplicht gesteld moeten worden zonder dat dit ouders op hoge kosten brengt. Ik ben benieuwd wat een brede maatschappelijke discussie voor standpunten brengt en of het schooluniform een eerste stap op weg naar gedeelde rituelen en waarden kan worden. Kinderen vinden wel andere manieren om zich als individu te onderscheiden van andere kinderen dan via hun kleding op school. Na schooltijd zijn zij immers vrij zich te kleden naar eigen (of ouders') keuze.
Door schooluniformen te hanteren krijg je iig niet het gezeik van groeperingen die elkaar met bv hoofddoeken, burqas en Lonsdale kleding bewust opnaaien.
En aangezien het in landen als Engeland en vele aziatische ook prima gaat, zie ik niet in waarom het een slecht idee zou zijn.
quote:Waarom zou je kinderen niet tijdig leren om ook wat te moeten inleveren voor versoepeling van het samenleven? Voor die eigen identiteit die zich per sé in de uiterlijke presentatie moet uitdrukken is buiten de schooltijden toch voldoende tijd over? Ik ben ik zeer benieuwd waar de bewieroking van benadrukking van verschillen vandaan komt en wat dit evangelie in de praktijk oplevert aan handelbaarheid en aanspreekbaarheid van burgers. Mij komt het voor als een mantra dat wordt herhaald.
Op vrijdag 9 januari 2004 10:28 schreef sweek het volgende:
Ik zie hier ook voor- en nadelen aan, maar de voordelen wegen toch niet op tegen de vrijheid.
[..]Probeer het nou net te stimuleren dat kinderen op die leeftijd ook al een eigen identiteit krijgen...
Men moet net leren omgaan met verschillende mensen uit verschillende culturen, de verschillen apprecieren, niet vervagen.
quote:Ten eerste is niks verplicht en ten tweede zijn dergelijke uitgaven nog altijd de verantwoordelijkheid van de ouders.
Op vrijdag 9 januari 2004 10:39 schreef sjun het volgende:[..]
- het verlost kinderen en ouders van verplicht meedoen met de merkenrace om erbij te horen;
quote:Je kunt prima een hoofddoekje op een uniform dragen hoor.
- het verlost de maatschappij van een eventuele hoofddoekjesdiscussie: iedereen wordt verplicht tot het 'uniform' dus levert iedereen iets in;
quote:Zolang kinderen nog niet in Armani gaan lopen is er niks aan de hand
- het bespaart kinderen van arme ouders een stigma vanwege 'goedkope' kleding;
quote:Dit vind ik eigenlijk het enige legitieme argument.
- het brengt kinderen al vroeg wat discipline en oog voor plichten bij;
quote:uhm, hebben we het over hetzelfde? Dit bericht gaat over basisscholen. Je bent kennelijk al heel lang niet meer op een bassischool geweest.
Op vrijdag 9 januari 2004 10:39 schreef Robert_Jensen het volgende:
Ik vind het niet eens zo'n gek plan. Het is gewoon duidelijk dat in de huidige NLe maatschappij groeperingen leven die elkaar niet mogen (zachtjes uitgedrukt) en op school komt die confrontatie steeds meer naar boven.Door schooluniformen te hanteren krijg je iig niet het gezeik van groeperingen die elkaar met bv hoofddoeken, burqas en Lonsdale kleding bewust opnaaien.
quote:Wat gaat er dan precies zo prima daar?
En aangezien het in landen als Engeland en vele aziatische ook prima gaat, zie ik niet in waarom het een slecht idee zou zijn.
Dus tot en met de vierde klas van het middelbaar zou het van mij wel mogen. Daarna heeft het weinig zin meer, want dan speelt merkkleding veel minder een rol.
En daarnaast brengt het misschien een stukje discipline, wat toch van belang is. Zeker in dit land waar kinderen van zes hun onderwijzers Jan en Truus mogen noemen, iets wat mij een doorn in het oog is.
quote:Prima idd, en dat moet je imho juist niet doen door verschillen te verbloemen. Dan leer je kinderen dat verschillen raar zijn, en daarmee heb je een aardig beginnetje gelegd voor onverdraagzaamheid.
Op vrijdag 9 januari 2004 10:45 schreef sjun het volgende:[..]
Waarom zou je kinderen niet tijdig leren om ook wat te moeten inleveren voor versoepeling van het samenleven?
quote:De enige die het verband legt tussen verschillen en raar ben jij hier.
Op vrijdag 9 januari 2004 10:52 schreef Parabola het volgende:[..]
Prima idd, en dat moet je imho juist niet doen door verschillen te verbloemen. Dan leer je kinderen dat verschillen raar zijn, en daarmee heb je een aardig beginnetje gelegd voor onverdraagzaamheid.
quote:Omdat ze wat mij betreft op een openbare school niet hoeven in te leveren op vlak van kleding. Dat is toch nergens voor nodig? Nouja, er moet wel iets aan een kledingsvoorschrift zijn misschien, maar om nou iedere persoonlijke inbreng weg te halen vind ik zeker niet goed.
Op vrijdag 9 januari 2004 10:45 schreef sjun het volgende:[..]
Waarom zou je kinderen niet tijdig leren om ook wat te moeten inleveren voor versoepeling van het samenleven?
quote:Vorige week nog
Op vrijdag 9 januari 2004 10:49 schreef Parabola het volgende:[..]
uhm, hebben we het over hetzelfde? Dit bericht gaat over basisscholen. Je bent kennelijk al heel lang niet meer op een bassischool geweest.
quote:De educatie. Een stuk beter als in NL zelfs.
Wat gaat er dan precies zo prima daar?
quote:Het zou me bakken met geld schelen iig.
Op vrijdag 9 januari 2004 10:41 schreef Robert_Jensen het volgende:
En idd je bent de 'merkenrace' kwijt op school.
quote:Waarom stel je nu ineens dat de verschillen worden verbloemd door een schooluniform? Na schooltijd is er nog tijd genoeg voor verschillende kleding, verder blijft ieder kind de eigen belevingswereld houden en blijven er culturele invloeden van thuis hun invloed houden op het kind. Als je kinderen juist tijdig leert dat ieder in onze maatschappij aan bepaalde dezelfde plichten moet voldoen kweek je naar mijn idee meer aanspreekbare burgers. Via een schooluniform gebeurt dit op speelse manier.
Op vrijdag 9 januari 2004 10:52 schreef Parabola het volgende:[..]
Prima idd, en dat moet je imho juist niet doen door verschillen te verbloemen. Dan leer je kinderen dat verschillen raar zijn, en daarmee heb je een aardig beginnetje gelegd voor onverdraagzaamheid.
Wat is precies het drama van het schooluniform dat je verwacht?
[Dit bericht is gewijzigd door sjun op 09-01-2004 10:59]
quote:Nouja zeg, hoe achterlijk denk jij dat kinderen zijn? Denk je dat ze écht niet door hebben dat er veel verschillen tussen mensen zijn?
Op vrijdag 9 januari 2004 10:52 schreef Parabola het volgende:Prima idd, en dat moet je imho juist niet doen door verschillen te verbloemen. Dan leer je kinderen dat verschillen raar zijn, en daarmee heb je een aardig beginnetje gelegd voor onverdraagzaamheid.
Met de invoering van een schooluniform wordt helemáál niet geleerd dat verschillen 'raar' zijn, en onverdraagzaamheid is daarbij ook totaal niet aan de orde.
Misschien stimuleert het kinderen juist wel om de overeenkomsten te zien, zien ze op zo'n manier beter dat ze veel dingen gemeenschappelijk hebben. Het legt dus een aardig beginnetje voor verdraagzaamheid.
[Dit bericht is gewijzigd door KirmiziBeyaz op 09-01-2004 11:19]
quote:Hier wil aan toevoegen dat culturele verschillen zich echt niet alleen manifesteren middels kleding.
Op vrijdag 9 januari 2004 10:56 schreef sjun het volgende:[..]
Waarom stel je nu ineens dat de verschillen worden verbloemd door een schooluniform? Na schooltijd is er nog tijd genoeg voor verschillende kleding, verder blijft ieder kind de eigen beevingswereld houden en blijven er culturele invloeden van thuis hun invloed houden op het kind. Als je kinderen juist tijdig leert dat ieder in onze maatschappij aan bepaalde dezelfde plichten moet voldoen kweek je naar mijn idee meer aanspreekbare burgers. Via een schooluniform gebeurt dit op speelse manier.
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 10:57 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Wat een goed idee van die wethouder. Ik zou me niet verbazen als jij van de PvdA zou zijn.
quote:
Wat een goed idee van die wethouder. Ik zou me niet verbazen als jij van de PvdA zou zijn.
Ik vermoed overigens eerder dat het een wethouder van conservatieve snit is die in België onder de indruk raakte van de mate van discipline op de scholen.
quote:zegt de Utrechtse loco-burgemeester en wethouder veiligheid R. Verhulst (CDA).
quote:Ga eens inhoudelijk in op mijn argument, of is dat te moeilijk voor je?
Op vrijdag 9 januari 2004 10:54 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
De enige die het verband legt tussen verschillen en raar ben jij hier.
quote:Natuurlijk worden er hoofddoeken gedragen op basisscholen. De onverdraagzaamheid tussen bevolkingsgroepen die jij echter in je post beschrijft, en het opzettelijk dragen van provocerende kledingsstukken is niet iets van de basisscholen, maar meer een zaak van pubers. En zelfs dat probleem is eenvoudig op te lossen door specifiek die uitingen aan te pakken, zonder dat je er meteen een eenheidsworst van hoeft te maken.
Op vrijdag 9 januari 2004 10:55 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Vorige week nog
.
En doe nou niet alsof daar geen hoofddoeken ed gedragen worden, want dan kan ik je nog wat basisscholen laten zien.
[..]
quote:Is dat echt zo? Waar leidt je dat uit af? En als het idd zo is, ligt dat dan aan die uniformen? Interessant. Hoe loopt dat verband dan?
De educatie. Een stuk beter als in NL zelfs.
[Dit bericht is gewijzigd door Parabola op 09-01-2004 11:03]
quote:Dit soort dingen zijn echte ideeën van conservatieve krachten.
Op vrijdag 9 januari 2004 11:02 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
zegt de Utrechtse loco-burgemeester en wethouder veiligheid R. Verhulst (CDA).
quote:Uit de openingspost: "Sociale, godsdienstige en culturele verschillen worden niet aangezet, maar verhuld."
Op vrijdag 9 januari 2004 10:56 schreef sjun het volgende:[..]
Waarom stel je nu ineens dat de verschillen worden verbloemd door een schooluniform?
quote:Een merkwaardig argument: door het benadrukken van de mogelijkheid om na school verschillende kleding te dragen, wek je op zijn minst de indruk dat er toch wel nadelen zitten aan uniforme kleding.
Na schooltijd is er nog tijd genoeg voor verschillende kleding, verder blijft ieder kind de eigen belevingswereld houden en blijven er culturele invloeden van thuis hun invloed houden op het kind.
quote:Ik ben er zeker niet op tegen om kinderen plichten op te leggen. Dat gebeurt op scholen dan ook wel. Ik ben er wel op tegen om plichten op te leggen met als hoofdmotief het wennen aan plichten. Kinderen wennen ook op speelse manier aan plichten door de zinvolle ge- en verboden die ze opgelegd krijgen op school.
Als je kinderen juist tijdig leert dat ieder in onze maatschappij aan bepaalde dezelfde plichten moet voldoen kweek je naar mijn idee meer aanspreekbare burgers. Via een schooluniform gebeurt dit op speelse manier.
quote:Het lijkt me dat ik mijn bezwaren in eerdere posts in dit topic duidelijk genoeg naar voren heb gebracht.
Wat is precies het drama van het schooluniform dat je verwacht?
Goed plan dus van deze wethouder, ik hoop dat het in Utrecht uitgevoerd kan worden op redelijk korte termijn en dat het dan landelijk wordt overgenomen.
quote:Welk argument? Dat JIJ vindt dat verschillen als 'eng' benoemd worden? Ik vind dat geen argument, je verzint het namelijk gewoon en bent zo'n beetje de enige hier die dat erin ziet.
Op vrijdag 9 januari 2004 11:03 schreef Parabola het volgende:[..]
Ga eens inhoudelijk in op mijn argument, of is dat te moeilijk voor je?
quote:Dat speelt ook al in de laatste klassen vd basisschool, wat ik zelfs nog wel weet van vroeger. En in de basisschool leg je toch de basis voor de latere jaren.
Natuurlijk worden er hoofddoeken gedragen op basisscholen. De onverdraagzaamheid tussen bevolkingsgroepen die jij echter in je post beschrijft, en het opzettelijk dragen van provocerende kledingsstukken is niet iets van de basisscholen, maar meer een zaak van pubers.
quote:Ja, en als dat gebeurt dan klaag je over dat aanpakken van die specifieke uitingen!
En zelfs dat probleem is eenvoudig op te lossen door specifiek die uitingen aan te pakken, zonder dat je er meteen een eenheidsworst van hoeft te maken.
quote:Ja de educatie loopt vele malen beter in die landen ja. Nl doet het erg slecht op dat gebied.
Is dat echt zo? Waar leidt je dat uit af? En als het idd zo is, ligt dat dan aan die uniformen? Interessant. Hoe loopt dat verband dan?
quote:Dat is een karikaturale afschildering van mijn standpunt. Kinderen hebben verschillen heel goed door. Kinderen hebben het ook heel goed door als volwassenen moeilijk gaan lopen doen over die verschillen en ze dwangmatig proberen te verbloemen.
Op vrijdag 9 januari 2004 10:57 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Nouja zeg, hoe achterlijk denk jij dat kinderen zijn? Denk je dat ze écht niet door hebben dat er veel verschillen tussen mensen zijn?
quote:Een mooie omkering van mijn argument en ik hoop van harte dat het waar is. Maar in dat geval zijn schooluniformen volstrekt overbodig. Kinderen zijn uit zichzelf namelijk gewoon verdraagzaam. Pietje ziet Joessoef namelijk gewoon als Joessoef en niet als die kut-Marokkaan. Dat is iets wat ze door 'volwassenen' is aangepraat, en dat komt meestal pas op wat latere leeftijd.
Met de invoering van een schooluniform wordt helemáál niet geleerd dat verschillen 'raar' zijn, en onverdraagzaamheid is daarbij ook totaal niet aan de orde.Misschien stimuleert het kinderen juist wel om de overeenkomsten te zien, zien ze op zo'n manier beter dat ze veel dingen gemeenschappelijk hebben. Het legt dus een aardig beginnetje voor verdraagzaamheid.
quote:Bedankt voor de verhelderende info. CDA is ook niet slecht, op een paar gasten na. Ze streven veel normen en waarden na die zeer goed aansluiten op de mijne.
Op vrijdag 9 januari 2004 11:02 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
zegt de Utrechtse loco-burgemeester en wethouder veiligheid R. Verhulst (CDA).
Uiteindelijk is het natuurlijk een prima idee.
quote:Joh, zou het niet komen door het gedrag dat Joessoef later tentoon gaat spreiden? Doordat Amina opeens een doek om moet en niet meer met Henk om mag gaan?
Op vrijdag 9 januari 2004 11:16 schreef Parabola het volgende:[..]Pietje ziet Joessoef namelijk gewoon als Joessoef en niet als die kut-Marokkaan. Dat is iets wat ze door 'volwassenen' is aangepraat, en dat komt meestal pas op wat latere leeftijd.
Nee natuurlijk niet, het komt allemaal door het aanpraten vd gemene volwassene.
En dan durf jij te beweren dat kinderen niet beinvloed worden door kleding.
quote:Je begrijpt niet veel van discussieren he? Omdat een argument maar door 1 persoon naar voren gebracht wordt, is het opeens geen argument?
Op vrijdag 9 januari 2004 11:15 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Welk argument? Dat JIJ vindt dat verschillen als 'eng' benoemd worden? Ik vind dat geen argument, je verzint het namelijk gewoon en bent zo'n beetje de enige hier die dat erin ziet.
quote:nope
[..]Dat speelt ook al in de laatste klassen vd basisschool, wat ik zelfs nog wel weet van vroeger. En in de basisschool leg je toch de basis voor de latere jaren.
[..]Ja, en als dat gebeurt dan klaag je over dat aanpakken van die specifieke uitingen!
[..]
quote:Je stelling herhalen is niet hetzelfde als hem onderbouwen. Je gaat ook helemaal niet in op mijn vragen. Post dan gewoon de tekst "Ik heb gelijk omdat ik dat vind.", dan weten we allemaal waar we aan toe zijn.
Ja de educatie loopt vele malen beter in die landen ja. Nl doet het erg slecht op dat gebied.
quote:Oh please.
Op vrijdag 9 januari 2004 11:16 schreef Parabola het volgende:
Kinderen zijn uit zichzelf namelijk gewoon verdraagzaam.
Vandaar dat pesten op vrijwel élke basisschool in Nederland in grote mate voorkomt.
quote:Dit vind ik nog het beste argument om het in te voeren. Het leert kinderen in feite dat je elkaar op school niet af kunt rekenen op uiterlijkheden, maar uitsluitend op prestaties of gedrag.
Op vrijdag 9 januari 2004 10:57 schreef DennisMoore het volgende:
Misschien stimuleert het kinderen juist wel om de overeenkomsten te zien, zien ze op zo'n manier beter dat ze veel dingen gemeenschappelijk hebben. Het legt dus een aardig beginnetje voor verdraagzaamheid.
quote:Natuurlijk speelt dat in sommige gevallen een rol. Er is echter een essentieel verschil: Als Joesoef zich ontwikkelt tot een eikel, is Joessoef ook gewoon een eikel. En dan komt Mohammed nieuw in de klas, en dat is gewoon Mohammed. Tenzij papa (en natuurlijk niet alleen hij, het is een proces van herhaling) thuis gezegd heeft: "Logisch dat Joessoef een eikel is, het is immers een kut-Marokkan". Terwijl pappa Joessoef nog nooit ontmoet heeft.
Op vrijdag 9 januari 2004 11:22 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Joh, zou het niet komen door het gedrag dat Joessoef later tentoon gaat spreiden? Doordat Amina opeens een doek om moet en niet meer met Henk om mag gaan?
quote:Beide van deze dingen heb ik niet gezegd en sluiten ook helemaal niet aan bij de strekking van mijn betoog. Je leest kennelijk wat je wilt lezen. Jammer, het staat een goede discussie in de weg.
Nee natuurlijk niet, het komt allemaal door het aanpraten vd gemene volwassene.En dan durf jij te beweren dat kinderen niet beinvloed worden door kleding.
quote:Dat druist dus helemaal tegen de academische en individuele vrijheid aan een universiteit. Bovendien is een universiteit zo vrij en open dat dat helemaal niet haalbaar is.
Op vrijdag 9 januari 2004 11:25 schreef Lord_Corani het volgende:
Voor mij part ook op de universiteit
Daarnaast draait het bij een universiteit om zelfdiscipline - discipline hoeft dus niet van hogeraf bijgebracht te worden.
quote:Het is geen argument, jij zegt wat jij DENKT.
Op vrijdag 9 januari 2004 11:23 schreef Parabola het volgende:[..]
Je begrijpt niet veel van discussieren he? Omdat een argument maar door 1 persoon naar voren gebracht wordt, is het opeens geen argument?
quote:In de topics waar bv voor een hoofddoekverbod op scholen gepleit werd was je daar toch zeer op tegen?
nope
quote:Grappig dat je dit mij verwijt terwijl je zelf precies hetzelfde doet. In een discussie mag enige algemene ontwikkeling toch wel als basisvoorwaarde gelden, en dat de het met het onderwijs in landen als Engeland en vele Aziatische zoals Z-Korea vele malen beter gesteld is dan in NL, dat zou je toch wel mogen weten.
Je stelling herhalen is niet hetzelfde als hem onderbouwen. Je gaat ook helemaal niet in op mijn vragen. Post dan gewoon de tekst "Ik heb gelijk omdat ik dat vind.", dan weten we allemaal waar we aan toe zijn.
quote:Als er ergens bruut, keihard en gemeen gereageerd wordt op buiten de boot vallen, dan is het wel tussen kinderen! Pesten op gruwelijke wijze is dan je lot!
Op vrijdag 9 januari 2004 11:16 schreef Parabola het volgende:
Kinderen zijn uit zichzelf namelijk gewoon verdraagzaam.
quote:Je hebt gelijk. Kinderen zijn niet verdraagzaam. Ik drukte me daar niet goed uit. Ik had moeten zeggen dat kinderen geen onderscheid maken naar afkomst (tot het ze aangeleerd is).
Op vrijdag 9 januari 2004 11:25 schreef Lithion het volgende:[..]
Oh please.
.
Vandaar dat pesten op vrijwel élke basisschool in Nederland in grote mate voorkomt.
quote:Dit wordt een dom welles-nietes spelletje over de vraag of het een argument is. Daar voel ik niets voor. Je bent kennelijk niet in staat het op de inhoud te doen.
Op vrijdag 9 januari 2004 11:28 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Het is geen argument, jij zegt wat jij DENKT.
quote:Lees nou nog even een paar posts terug. Is het nou echt zo moeilijk om in te gaan op wat ik daadwerkelijk zeg, ipv van op je eigen perceptie daarvan?
[..]In de topics waar bv voor een hoofddoekverbod op scholen gepleit werd was je daar toch zeer op tegen?
quote:Juist omdat ik die algemene ontwikkeling heb, durf ik te twijfelen aan je bewering tot je hem fatsoenlijk onderbouwd hebt. Stop je energie daar maar eens in, in plaats van jezelf in allerlei bochten te wringen om maar geen bron te hoeven zoeken.
Grappig dat je dit mij verwijt terwijl je zelf precies hetzelfde doet. In een discussie mag enige algemene ontwikkeling toch wel als basisvoorwaarde gelden, en dat de het met het onderwijs in landen als Engeland en vele Aziatische zoals Z-Korea vele malen beter gesteld is dan in NL, dat zou je toch wel mogen weten.
quote:Ja maar, dat is dus niet de bedoeling van de betreffende wethouder.
Op vrijdag 9 januari 2004 10:48 schreef teknomist het volgende:Je kunt prima een hoofddoekje op een uniform dragen hoor.
quote:Dus hoofddoekjes mogen dan niet meer. Misschien is het daar wel allemaal om begonnen!
Verhulst voert aan dat uniformen meer gelijkheid in de klas brengen. Sociale, godsdienstige en culturele verschillen worden niet aangezet, maar verhuld.
Maar ik vind het een prima idee. Heb dit ook al vaker gezegd op Fok. Zou dan echter voor alle scholen moeten gelden, niet alleen voor openbare scholen.
Of bijzonder onderwijs afschaffen, als we toch bezig zijn met gelijkheid.
Een schooluniform is de BASIS. Hier leren kinderen discipline, door zorg te dragen voor de netheid van hun uniform. Netjes naar het lokaal te marcheren. Verschillen vallen weg, ieder kind is gewoon schoolkind en niet youssoef ,of kareltje ... (een uniform is een uniform en daar horen natuurlijk geen hoofdoekjes oid bij)
Het verlicht de taak van ouders enorm, stress over wat het kind aan te doen vervalt. Kinderen leren elkaar te respecteren, doordat ze zien dat ze allen één zijn. Dit zal ook positieve weerslag hebben op het gedrag ná school. De scholen zouden om het respect tussen de kinderen te vergroten ook veel moeten doen aan saamhorigheidstraining, als survivel etc..
Tevens zou elke school een maatschappelijke hulptaak opgelegd moeten krijgen, dus kinderen die eens per maand bejaarden in een verpleeghuis helpen etc.. of kinderen die papier prikken in de steden. Deze taak zal dan moeten rouleren over de scholen. Tevens zou het bijzonder onderwijs per direct moeten worden afgeschaft.
[Dit bericht is gewijzigd door BloodhoundFromHell op 09-01-2004 11:51]
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 11:50 schreef Jarno het volgende:
Tevens alle zooi die niet noodzakelijk is voor het onderwijs verbieden om mee te nemen, zoals GSM enzo.
quote:Inderdaad. 'k Was gisteren in de klas van mijn zoontje om het lokaal te versieren voor de verjaardag van de leerkracht. Een meisje uit die klas moest meehelpen, maar ze moest eerst even naar huis bellen, om door te geven dat ze later thuis was. (Ze wist maandag al dat ze mee moest helpen) Ze had dus inderdaad een mobieltje bij zich. 11 Jaar!
Op vrijdag 9 januari 2004 11:50 schreef Jarno het volgende:
Tevens alle zooi die niet noodzakelijk is voor het onderwijs verbieden om mee te nemen, zoals GSM enzo.
quote:ik vind een mobieltje helemaal geen probleem, als er maar goede afspraken over gemaakt worden op school, dat soort ontwikkelingen hou je toch niet tegen.... maar het gaat hier om het iniform.
Op vrijdag 9 januari 2004 11:58 schreef Gia het volgende:[..]
Inderdaad. 'k Was gisteren in de klas van mijn zoontje om het lokaal te versieren voor de verjaardag van de leerkracht. Een meisje uit die klas moest meehelpen, maar ze moest eerst even naar huis bellen, om door te geven dat ze later thuis was. (Ze wist maandag al dat ze mee moest helpen) Ze had dus inderdaad een mobieltje bij zich. 11 Jaar!
quote:Juist, school uniform is
Op vrijdag 9 januari 2004 12:02 schreef du_ke het volgende:
Maar dan ook doorvoeren voor de middelbare school, meisjes van 16 in een mooi uniform.
quote:daar gaat het topic niet over het gaat hier oven basisschoolkinderen.
Op vrijdag 9 januari 2004 12:02 schreef du_ke het volgende:
Maar dan ook doorvoeren voor de middelbare school, meisjes van 16 in een mooi uniform.
quote:Dat wel maar als het dan toch ingevoerd wordt dan gelijk maar voor alle scholen
Op vrijdag 9 januari 2004 12:05 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
daar gaat het topic niet over het gaat hier oven basisschoolkinderen.
quote:Kijk, dat is nou een goed idee
Op vrijdag 9 januari 2004 11:49 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Tevens zou het bijzonder onderwijs per direct moeten worden afgeschaft.
quote:En wat is daar goed aan?
Op vrijdag 9 januari 2004 10:41 schreef Robert_Jensen het volgende:
En idd je bent de 'merkenrace' kwijt op school.
quote:Ik denk dat dat tegen zal vallen, kleding is maar een mineure reden om te pesten:
Op vrijdag 9 januari 2004 12:00 schreef koele het volgende:
Ik zie er ook wel wat in, maar dan ook helemaal; incl schoenen! Ik ben er van overtuigd dat er bv mensen zullen zijn die altijd gepest zullen worden, maar ik denk dat deze maatregel dat een stuk verminderen zal!
quote:bron
Elk mens kan het slachtoffer worden van pesten, maar sommige mensen lopen meer risico.
Eén belangrijke reden is dat ze niet in staat zijn goed voor zichzelf op te komen. Pesters kiezen de kwetsbaarste in de groep als slachtoffer; de persoon die zich weerloos of machteloos voelt.
Als het slachtoffer gaat huilen of overdreven agressief of verdedigend reageert, is dat voor de pester het bewijs dat de pesterij raak was.
De pester pakt een persoon altijd op diens zwakke plek, zoals een afwijkend uiterlijk, een accent, snel blozen, dik zijn, slim of juist niet zo slim zijn. Zo'n kenmerk is nooit alleen bepalend. Zeker zo belangrijk is dat de persoon er zelf onzeker of ontevreden over is.
Ook kan het zijn dat de gepeste anders is dan 'de groep'. Iemand kan uit de toon vallen door een hobby, een overtuiging of waarden en normen. Als die persoon zich niet wil aanpassen aan de groep, kan dit tot pesten leiden.
quote:als je in een schoolklas een militaire hierarchie creëert waarin pesten gewoonweg niet getolereerd wordt is dat zo opgelost. Een uniform helpt wel degelijk en in ieder geval om die militaire hierarchie te kunnen creëren. Ieder kind moet een taak en een verantwoording kriijgen binnen de groep en daar moeten de kinderen als groep op worden aangesproken.
Op vrijdag 9 januari 2004 12:20 schreef Parabola het volgende:[..]
Ik denk dat dat tegen zal vallen, kleding is maar een mineure reden om te pesten:
[..]
Ik heb al eens vaker verwezen naar het onderwijs systeem dat men in de voormalig DDR had, dat werkte bijzonder goed. Helaas zijn door de Dutse hereniging ook de goede dingen van de DDR weggegooid, iets waar men nu langzaam achter komt.
[Dit bericht is gewijzigd door BloodhoundFromHell op 09-01-2004 12:30]
Mijn argument dat kinderen met duidelijk goedkope kleding dan niet meer gepest worden, snappen ze wel, maar vinden ze onvoldoende om een schooluniform in te voeren.
(En eigenlijk denk ik dat arme mensen ook een minder goed, goedkoper, wasmiddel gebruiken, zodat je op den duur toch aan het uniform wel kan zien wie arm is en wie niet.)
Wat mijn oudste zegt is eigenlijk ook wel waar. Het is wel saai als iedereen hetzelfde aan heeft.
Toch blijf ik wel voor het idee. Het zal de eerste jaren op tegenstand stuiten, omdat we het niet gewend zijn. Maar toekomstige basisschoolkinderen weten straks niet meer beter en het zal vanzelf wel ingeburgerd raken en normaal gevonden worden.
quote:Ze vinden inderdaad altijd wel een stok om mee te slaan.
Op vrijdag 9 januari 2004 12:20 schreef Parabola het volgende:[..]
Ik denk dat dat tegen zal vallen, kleding is maar een mineure reden om te pesten:
[..]
quote:Zo'n oranje overall, zoals Amerikaanse gevangenen?
Op vrijdag 9 januari 2004 13:37 schreef SCH het volgende:
Het is wel weer de week van de proefballonnetjes zegDeze is nog slechter dan die van de foto's van veelplegers. Kunnen we ze niet combineren, dat veel plegers verplicht een uniform moeten dragen?
quote:ik vond de foto's van de veelplegers ook wel goed eigenlijk.
Op vrijdag 9 januari 2004 13:37 schreef SCH het volgende:
Het is wel weer de week van de proefballonnetjes zegDeze is nog slechter dan die van de foto's van veelplegers. Kunnen we ze niet combineren, dat veel plegers verplicht een uniform moeten dragen?
De intentie om verschillen weg te nemen slaat nergens op. Verschillen zijn normaal. Als dat aanleiding is voor pesterijen of misschien een onverdraagzaamheid in de toekomst dan is het zeker niet goed, om dat te verbergen.
Ik zou ook wel graag een bron van Robert_Jensen zien dat zegt dat de kwaliteit van onderwijs vooruitgaat wanneer er een schooluniform is.
quote:Wordt dat beweerd hier?
Op vrijdag 9 januari 2004 13:41 schreef Sidekick het volgende:
Ik zou ook wel graag een bron van Robert_Jensen zien dat zegt dat de kwaliteit van onderwijs vooruitgaat wanneer er een schooluniform is.
Ik hoorde gisteren deze wethouder Verhulst en wat me verbaasde is dat hij geen verhaal heeft. Het is echt weer zo'n ballonnetje, het verhoogt het eenheidsgevoel blablala, hij had er drie zinnen over meer niet. En op kritiek zei hij alleen maar: "het is oude politiek om meteen kritiek te hebben op dit soort plannen, dat moeten we niet meer doen, we moeten het omarmen en uitwerken".
Nou ja
quote:ons onderwijssysteem faalt al jaren, het wordt tijd eens te zorgen voor een drastische ommezwaai naar een systeem dat bewijst goede en stabiele leerlingen af te leveren.. De tijd van de bomenknuffelaars en geitewollensokken is voorbij. Dat de softie aanpak slecht is voor onze kinderen, is zolangzamerhand wel bewezen.
Op vrijdag 9 januari 2004 13:50 schreef SCH het volgende:[..]
Wordt dat beweerd hier?
Het is in ieder geval niet 1 van de motieven van de initiatiefnemer.Ik hoorde gisteren deze wethouder Verhulst en wat me verbaasde is dat hij geen verhaal heeft. Het is echt weer zo'n ballonnetje, het verhoogt het eenheidsgevoel blablala, hij had er drie zinnen over meer niet. En op kritiek zei hij alleen maar: "het is oude politiek om meteen kritiek te hebben op dit soort plannen, dat moeten we niet meer doen, we moeten het omarmen en uitwerken".
Nou ja
Om nou zelf te bepalen als ouder of je wel of niet dure kleding koopt of verplicht bent om een uniform te kopen, en dan ook elk jaar een nieuw omdat kinderen nog wel eens de neiging hebben om te groeien. (Een uniform dat je naar ik aanneem natuurlijk zelf moet onderhouden).
Culture vrijheid blijf je houden, een hoofddoekje kan je altijd omdoen, een ketting met een kruis oid. blijf je toch zien.
Duur doen kan je niet alleen met kleding maar ook met dingen als een duur horloge.
Laat kinderen lekker lopen in kleding waarin ze zich zelf prettig voelen.
quote:Dat het onderwijssysteem faalt is een vrij harde conclusie, maar er valt natuurlijk altijd wat te verbeteren. Hoe dit in verband staat met het niet dragen van een uniform op de basisschool is mij een raadsel, en hoe er een verbetering kan optreden met een schooluniform is ook geheel onduidelijk zonder enige vorm van onderbouwing van jouw kant.
Op vrijdag 9 januari 2004 13:56 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
ons onderwijssysteem faalt al jaren, het wordt tijd eens te zorgen voor een drastische ommezwaai naar een systeem dat bewijst goede en stabiele leerlingen af te leveren.. De tijd van de bomenknuffelaars en geitewollensokken is voorbij. Dat de softie aanpak slecht is voor onze kinderen, is zolangzamerhand wel bewezen.
quote:Wat eikel je?
Op vrijdag 9 januari 2004 13:41 schreef Sidekick het volgende:Ik zou ook wel graag een bron van Robert_Jensen zien dat zegt dat de kwaliteit van onderwijs vooruitgaat wanneer er een schooluniform is.
quote:Een blauw Mao-pak volstaat. Indien de school wat meer reputatie heeft kan worden overgegaan op een variant van het Engelse kostschooltenue.
Op vrijdag 9 januari 2004 13:39 schreef freako het volgende:[..]
Zo'n oranje overall, zoals Amerikaanse gevangenen?
Er waren hier immers geen enkele bezwaren tegen het zichtbaar maken van verschillen. Sommigen vroegen zich zelfs nog af of het maskeren van verschillen kinderen geen schade kon doen...
quote:Maar zorg je aan de andere kant dan ook niet voor een vervreemding op straat of in een later stadium van het onderwijs?
Op vrijdag 9 januari 2004 14:00 schreef DivineJester het volgende:
Naast het saamhorigheidsgevoel en het onderdrukken van de merkenwedloop kan uniforme kleding leiden tot het verlagen van de afstand tot kinderen van een andere cultuur, ze dragen immers dezelfde kleding. Dit zorgt voor een stukje herkenbaarheid en misschien ook meer verdraagzaamheid van de kinderen onderling. Dit zijn natuurlij positieve punten. Het lijkt mij wel wat.
quote:even een quote van die site: http://www.ed.gov/updates/uniforms.html
Op vrijdag 9 januari 2004 14:03 schreef Sidekick het volgende:[..]
Dat het onderwijssysteem faalt is een vrij harde conclusie, maar er valt natuurlijk altijd wat te verbeteren. Hoe dit in verband staat met het niet dragen van een uniform op de basisschool is mij een raadsel, en hoe er een verbetering kan optreden met een schooluniform is ook geheel onduidelijk zonder enige vorm van onderbouwing van jouw kant.
quote:In de VS is er jarenlang onderzoek geweest hoe men de verhoudingen binnen scholen kan verbeteren ,met name in Ghetto's. Het bleek dat het instellen van schooluniformen een grote positieve bijdrage levert aan een betere en veiligere leeromgeving.
School Uniforms: Where They Are and Why They Work
A safe and disciplined learning environment is the first requirement of a good school. Young people who are safe and secure, who learn basic American values and the essentials of good citizenship, are better students. In response to growing levels of violence in our schools, many parents, teachers, and school officials have come to see school uniforms as one positive and creative way to reduce discipline problems and increase school safety.
They observed that the adoption of school uniform policies can promote school safety, improve discipline, and enhance the learning environment. The potential benefits of school uniforms include:
decreasing violence and theft -- even life-threatening situations -- among students over designer clothing or expensive sneakers;
helping prevent gang members from wearing gang colors and insignia at school;
instilling students with discipline;
helping parents and students resist peer pressure;
helping students concentrate on their school work; and
helping school officials recognize intruders who come to the school.
As a result, many local communities are deciding to adopt school uniform policies as part of an overall program to improve school safety and discipline. California, Florida, Georgia, Indiana, Louisiana, Maryland, New York, Tennessee, Utah and Virginia have enacted school uniform regulations. Many large public school systems -- including Baltimore, Cincinnati, Dayton, Detroit, Los Angeles, Long Beach, Miami, Memphis, Milwaukee, Nashville, New Orleans, Phoenix, Seattle and St. Louis -- have schools with either voluntary or mandatory uniform policies, mostly in elementary and middle schools. In addition, many private and parochial schools have required uniforms for a number of years. Still other schools have implemented dress codes to encourage a safe environment by, for example, prohibiting clothes with certain language or gang colors.
--------------------------------------------------------------------------------
Users' Guide to Adopting a School Uniform Policy
The decision whether to adopt a uniform policy is made by states, local school districts, and schools. For uniforms to be a success, as with all other school initiatives, parents must be involved. The following information is provided to assist parents, teachers, and school leaders in determining whether to adopt a school uniform policy.
Get parents involved from the beginning
Parental support of a uniform policy is critical for success. Indeed, the strongest push for school uniforms in recent years has come from parent groups who want better discipline in their children's schools. Parent groups have actively lobbied schools to create uniform policies and have often led school task forces that have drawn up uniform guidelines. Many schools that have successfully created a uniform policy survey parents first to gauge support for school uniform requirements and then seek parental input in designing the uniform. Parent support is also essential in encouraging students to wear the uniform.
Protect students' religious expression
A school uniform policy must accommodate students whose religious beliefs are substantially burdened by a uniform requirement. As U.S. Secretary of Education Richard W. Riley stated in Religious Expression in Public Schools, a guide he sent to superintendents throughout the nation on August 10, 1995:
Students may display religious messages on items of clothing to the same extent that they are permitted to display other comparable messages. Religious messages may not be singled out for suppression, but rather are subject to the same rules as generally apply to comparable messages. When wearing particular attire, such as yarmulkes and head scarves, during the school day is part of students' religious practice, under the Religious Freedom Restoration Act schools generally may not prohibit the wearing of such items.Protect students' other rights of expression
A uniform policy may not prohibit students from wearing or displaying expressive items -- for example, a button that supports a political candidate - so long as such items do not independently contribute to disruption by substantially interfering with discipline or with the rights of others. Thus, for example, a uniform policy may prohibit students from wearing a button bearing a gang insignia. A uniform policy may also prohibit items that undermine the integrity of the uniform, notwithstanding their expressive nature, such as a sweatshirt that bears a political message but also covers or replaces the type of shirt required by the uniform policy.
Determine whether to have a voluntary or mandatory school uniform policy
Some schools have adopted wholly voluntary school uniform policies which permit students freely to choose whether and under what circumstances they will wear the school uniform. Alternatively, some schools have determined that it is both warranted and more effective to adopt a mandatory uniform policy.
When a mandatory school uniform policy is adopted, determine whether to have an "opt out" provision
In most cases, school districts with mandatory policies allow students, normally with parental consent, to "opt out" of the school uniform requirements.Some schools have determined, however, that a mandatory policy with no "opt out" provision is necessary to address a disruptive atmosphere. A Phoenix, Arizona school, for example, adopted a mandatory policy requiring students to wear school uniforms, or in the alternative attend another public school. That Phoenix school uniform policy was recently upheld by a state trial court in Arizona. Note that in the absence of a finding that disruption of the learning environment has reached a point that other lesser measures have been or would be ineffective, a mandatory school uniform policy without an "opt out" provision could be vulnerable to legal challenge.
Do not require students to wear a message
Schools should not impose a form of expression on students by requiring them to wear uniforms bearing a substantive message, such as a political message.
Assist families that need financial help
In many cases, school uniforms are less expensive than the clothing that students typically wear to school. Nonetheless, the cost of purchasing a uniform may be a burden on some families. School districts with uniform policies should make provisions for students whose families are unable to afford uniforms. Many have done so. Examples of the types of assistance include: (a) the school district provides uniforms to students who cannot afford to purchase them; (b) community and business leaders provide uniforms or contribute financial support for uniforms; (c) school parents work together to make uniforms available for economically disadvantaged students; and (d) used uniforms from graduates are made available to incoming students.
Treat school uniforms as part of an overall safety program
Uniforms by themselves cannot solve all of the problems of school discipline, but they can be one positive contributing factor to discipline and safety. Other initiatives that many schools have used in conjunction with uniforms to address specific problems in their community include aggressive truancy reduction initiatives, drug prevention efforts, student-athlete drug testing, community efforts to limit gangs, a zero tolerance policy for weapons, character education classes, and conflict resolution programs. Working with parents, teachers, students, and principals can make a uniform policy part of a strong overall safety program, one that is broadly supported in the community.
[Dit bericht is gewijzigd door BloodhoundFromHell op 09-01-2004 14:10]
quote:Bron? Dat iets geen negatieve effecten heeft, is irrelevant.
Op vrijdag 9 januari 2004 14:04 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Wat eikel je?
Ik heb niet gezegd dat de kwaliteit vooruit gaat DOOR een schooluniform, ik heb gezegd dat in de landen waar het gebruikt wordt de kwaliteit iig beter is dan in NL dus dat het iig geen negatieve effecten heeft.
quote:Allemaal zaken die op de school waar men komt om lessen te leren teneinde in de Nederlandse maatschappij de eigen broek op te kunnen houden nu niet direct een noodzaak tot accentuering laten zien.
Op vrijdag 9 januari 2004 11:11 schreef Parabola het volgende:[..]
Uit de openingspost: "Sociale, godsdienstige en culturele verschillen worden niet aangezet, maar verhuld."
quote:Middels dit argument wordt de voorstelling ontzenuwd als zou kinderen geen enkele ruimte tot zelfexpressie meer overblijven.
Een merkwaardig argument: door het benadrukken van de mogelijkheid om na school verschillende kleding te dragen, wek je op zijn minst de indruk dat er toch wel nadelen zitten aan uniforme kleding.
quote:Een van die zinvolle geboden is een verzorgd uiterlijk, neveneffect van deze dagelijkse plicht is dat kinderen niet langer opvallen doordat hun ouders hen verwaarlozen of in een plunje naar school sturen die de hoon van hun 'lot'genoten over zich afroept. Een ander voordeel is dat kinderen op speelse wijze leren door een uiterlijke verschijning heen te kijken.
Ik ben er zeker niet op tegen om kinderen plichten op te leggen. Dat gebeurt op scholen dan ook wel. Ik ben er wel op tegen om plichten op te leggen met als hoofdmotief het wennen aan plichten. Kinderen wennen ook op speelse manier aan plichten door de zinvolle ge- en verboden die ze opgelegd krijgen op school.
quote:Wellicht kun je ook iets met deze onderschrijvingen van de (naar het zich laat aanzien) Utrechtse CDA-proefballon.
Het lijkt me dat ik mijn bezwaren in eerdere posts in dit topic duidelijk genoeg naar voren heb gebracht.
quote:Oh, okay, verkeerde interpretatie dan.
Op vrijdag 9 januari 2004 14:04 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Wat eikel je?
Ik heb niet gezegd dat de kwaliteit vooruit gaat DOOR een schooluniform, ik heb gezegd dat in de landen waar het gebruikt wordt de kwaliteit iig beter is dan in NL dus dat het iig geen negatieve effecten heeft.
Ein Umwertung alle Werte schaut sich.
raken progressieve politici en hun aanhang vervreemd van progressieve ideeën?
quote:Leuk, weer een proefbalonnetje.
Ik zie hier erg weinig in. Waarom zouden 'onze' kinderen per se in eenzelfde keurslijf gedrukt moeten worden? Het geldt trouwens enkel voor openbare scholen, dus leidt zoiets niet tot een leegloop van die scholen naar bijzonder onderwijs? Echt integratiebevorderend is het op die manier ook niet.
quote:Zie ook dit topic: SGP is toch progressief?.
Op vrijdag 9 januari 2004 14:21 schreef sjun het volgende:
Het valt me op dat het progressieve idee van een schooluniform, het idee staat immers verandering van de status quo voor, wordt tegen'gewerkt' door mensen die zich met 'progressieve' politiek laten associëren.Ein Umwertung alle Werte schaut sich.
![]()
quote:Progressief
Het valt me op dat het progressieve idee van een schooluniform, het idee staat immers verandering van de status quo voor, wordt tegen'gewerkt' door mensen die zich met 'progressieve' politiek laten associëren.Ein Umwertung alle Werte schaut sich.
![]()
Dit is 1 van de meest stompzinnige en tijdverkwistende ideeen van deze tijd en dat is heel knap in januari. Jezusmina, progressief
Een idee om het idee is nooit zo interessant.
quote:Waarom projecteer je je eigen dogmatische redenering op anderen?
![]()
quote:merkwaardig dat juist dat soort lieden de vooruitgang in het onderwijs tegenhouden... het is gewoon een feit dat het invoeren van een schooluniform leidt tot beter onderwijs.
![]()
Elders in ons koninkrijk gaat het wel gebeuren trouwens:
http://www.vpco.org/marnixbasis/informatieboekje.htm
quote:
Schooluniform
U zult zeer binnenkort informatie krijgen over het introduceren van een schooluniform.
Feit is dat we voor het komend schooljaar t uniform zullen introduceren. Over model, maten, bestelling enz zult U tijdig geïnformeerd worden.
quote:Als progressieve politiek inhoudt dat elke verandering van de status quo, hoe weinig wenselijk ook, per definitie moet worden toegejuicht dan ben ik maar conservatief. Voorlopig zie ik in dit plan nog erg weinig voordelen, en Amerikaanse onderzoeken over het overbrengen van de goede Amerikaanse Waarden gooi ik op dezelfde stapel als de Amerikaanse onderzoeken die claimen dat het nalaten van sexuele voorlichting leidt tot minder tienerzwangerschappen.
Het valt me op dat het progressieve idee van een schooluniform, het idee staat immers verandering van de status quo voor, wordt tegen'gewerkt' door mensen die zich met 'progressieve' politiek laten associëren.
quote:Sjun trapt in de bekende valkuil van de verwisseling van 'verandering' en 'progressie'. Heb ik hem dan toch te hoog ingeschat?
![]()
quote:Nee, dat is het niet.
Op vrijdag 9 januari 2004 14:24 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
merkwaardig dat juist dat soort lieden de vooruitgang in het onderwijs tegenhouden... het is gewoon een feit dat het invoeren van een schooluniform leidt tot beter onderwijs.
quote:Laten we het er op houden dat hij een moeilijke start van het nieuwe jaar doormaakt.
Op vrijdag 9 januari 2004 14:30 schreef Parabola het volgende:[..]
Sjun trapt in de bekende valkuil van de verwisseling van 'verandering' en 'progressie'. Heb ik hem dan toch te hoog ingeschat?
Schooluniformen progressief? De invoering van de doodstraf is ook heel links zeker?
quote:Om dit overtuigende argument kan ik natuurlijk niet heen. Het grote lichtende voorbeeld doet het, dus het moet wel goed zijn.
Op vrijdag 9 januari 2004 14:24 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
Elders in ons koninkrijk gaat het wel gebeuren trouwens:
http://www.vpco.org/marnixbasis/informatieboekje.htm
[..]
quote:Ik vind niet dat je lijfstraffen kan vergelijken met schooluniformen. Lees de voordelen maar eens goed na , die in het Amerikaanse onderzoek naar voren zijn gekomen. Er zijn steeds meer landen waar men overstapt ,of terugkomt op geuniformeerd onderwijs. Je kan gewoon niet meer om de voordelen heen, het krampachtig vasthouden aan ons falende systeem zorgt er alleen maar voor dat we steeds verder achterop komen.
Op vrijdag 9 januari 2004 14:31 schreef Sidekick het volgende:[..]
Nee, dat is het niet.
Dat de discipline verbeterd is ook maar een loos begrip. Lijfstraffen herinvoeren zorgt daar ook voor, maar dat betekend niet an sich dat het porsitief is.
Het zou de Nederlandse overheid eens sieren de goede dingen uit het buitenland over te nemen in plaats van alleen maar dat vingertje te heffen als er ergens anders iets niet deugt. Het invoeren van geuniformeerd onderwijs heeft grote voordelen als het gaat om: integratie, opvoeding, normen en waarden, discipline, schoolresultaten en het voorkomt veel drop-outs.
quote:Juist doordat je in een vroeg stadium de omgang tussen verschillende culturen vergemakkelijkt (en daarom vindt ik dat er ook geen bijzondere scholen meer moeten zijn, maar alleen maar algemene waar kinderen een keuze vak in godsdienst kunnen volgen) zal de tolerantie in een later stadium toenemen. Het zal met betrekking tot de vervreemding op straat in het begin een kwestie van gewenning zijn. Je gaat onherroepelijk culture-clashes krijgen. Als het eenmaal een goed draaiend systeem is, en een ieder is er aan gewend, dan zal het mijns inziens de integratie alleen maar kunnen bevorderen.
Op vrijdag 9 januari 2004 14:05 schreef Sidekick het volgende:[..]
Maar zorg je aan de andere kant dan ook niet voor een vervreemding op straat of in een later stadium van het onderwijs?
quote:Hoe zie jij dat bevorderen van de integratie dan? Kun je mij nou eens uitleggen welke rol een schooluniform kan spelen in die integratie?
Op vrijdag 9 januari 2004 14:45 schreef DivineJester het volgende:[..]
Juist doordat je in een vroeg stadium de omgang tussen verschillende culturen vergemakkelijkt (en daarom vindt ik dat er ook geen bijzondere scholen meer moeten zijn, maar alleen maar algemene waar kinderen een keuze vak in godsdienst kunnen volgen) zal de tolerantie in een later stadium toenemen. Het zal met betrekking tot de vervreemding op straat in het begin een kwestie van gewenning zijn. Je gaat onherroepelijk culture-clashes krijgen. Als het eenmaal een goed draaiend systeem is, en een ieder is er aan gewend, dan zal het mijns inziens de integratie alleen maar kunnen bevorderen.
quote:Niet echt het meest overtuigende onderzoek, waarbij de meeste citaten overlopen van de "wishful thinking". Men vindt schooluniformen goed, er is een positieve verandering dùs dat ligt aan de schooluniformen. Erg wetenschappelijk.
Op vrijdag 9 januari 2004 14:37 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Lees de voordelen maar eens goed na , die in het Amerikaanse onderzoek naar voren zijn gekomen.
quote:Juist kinderen in die leeftijd kijken in grote mate naar hoe iemand er uitziet. Is diegene gekleed in een vertrouwde kledij, dan zal het contact sneller gaan. Ze zijn op die leeftijd nog een stuk minder beïnvloed door de reli-bullshit van hun ouders, en staan daardoor eerder open voor andere meningen. Door praten met elkaar komen ze er achter dat mensen van andere culturen toch ook echt gewoon mensen zijn. Je kweet een betere verstandshouding, en dat komt de integratie zeker weer ten goede.
Op vrijdag 9 januari 2004 14:47 schreef Parabola het volgende:[..]
Hoe zie jij dat bevorderen van de integratie dan? Kun je mij nou eens uitleggen welke rol een schooluniform kan spelen in die integratie?
quote:Leuk verhaal, maar als ik naar onze medelandertjes van die leeftijd kijk, zie ik gewoon kindertjes in vertrouwde kledij, een enkele keer met toevoeging van een hoofddoek. En ook met die hoofddoek-dragers wordt door de leeftijdgenootjes gewoon gepraat. Daar heb je toch geen schooluniform voor nodig?
Op vrijdag 9 januari 2004 14:53 schreef DivineJester het volgende:[..]
Juist kinderen in die leeftijd kijken in grote mate naar hoe iemand er uitziet. Is diegene gekleed in een vertrouwde kledij, dan zal het contact sneller gaan. Ze zijn op die leeftijd nog een stuk minder beïnvloed door de reli-bullshit van hun ouders, en staan daardoor eerder open voor andere meningen. Door praten met elkaar komen ze er achter dat mensen van andere culturen toch ook echt gewoon mensen zijn. Je kweet een betere verstandshouding, en dat komt de integratie zeker weer ten goede.
En dan?
Gaan ze naar de middelbare school, waar ze ineens wel voor kinderen met compleet andere kleding komen te staan. Daar zijn ze dan niet aan gewend en het zal als vreemd worden ervaren.
Lijkt mij dat dat toch zeker een negatief punt is voor invoering van een uniform.
Dan heb je ook nog het uiterlijk van het uniform. Wordt het een rokje voor meisjes? Hoe lang? Tot boven de knie? Lijkt me wel, langer is ouderwets! Maar dat zal ook niet in dank worden afgenomen door de moslim-gemeenschap, als hun dochters met blote onderbenen moeten lopen, of zelfs eventueel met een maillot aan.
Dus aan de ene kant valt er zeker wat te zeggen voor het uniform, maar ook tegen.
quote:Lang is ouderwets en kort is modern?
Op vrijdag 9 januari 2004 15:32 schreef Gia het volgende:
Ik denk wel dat het een probleem zal worden als het enkel op de basisschool zou worden ingevoerd. Dus, allemaal hetzelfde, geen keppeltjes, geen hoofddoekjes.En dan?
Gaan ze naar de middelbare school, waar ze ineens wel voor kinderen met compleet andere kleding komen te staan. Daar zijn ze dan niet aan gewend en het zal als vreemd worden ervaren.
Lijkt mij dat dat toch zeker een negatief punt is voor invoering van een uniform.
Dan heb je ook nog het uiterlijk van het uniform. Wordt het een rokje voor meisjes? Hoe lang? Tot boven de knie? Lijkt me wel, langer is ouderwets! Maar dat zal ook niet in dank worden afgenomen door de moslim-gemeenschap, als hun dochters met blote onderbenen moeten lopen, of zelfs eventueel met een maillot aan.
Dus aan de ene kant valt er zeker wat te zeggen voor het uniform, maar ook tegen.
Jij ziet je kinderen zeker graag met korte rokjes. Want dat staat wel zo sexy En daarna raar opkijken als er weer een leraar wordt aangeklaagd voor ontucht of als ze op haar 11 al ontmaagd wordt, want dat hoort ook bij het moderne. Toch?
Het zou me eerder verbazen als je een dergelijk topic niet had aangegrepen om andermaal op moslims af te geven. De haat moet wel erg diep zitten. Jammer.
Net zoals bij gereformeerden het geval is, zal het wel gaan om lange rokken van minimaal vanaf de onderkant knie, waarbij je bij het zitten als het ware nog niet haar slipje kan zien. Als dat modern is, dan hoeft het van mij niet.
quote:Het getuigt van progressiviteit gebruik te maken van in onbruik geraakte ideeën om nieuwe problematiek van ongelijkheid te lijf te gaan. Waar is het bezielende politiek progressieve vuur gebleven dat ongelijkheid trachtte uit te roeien met wortel en tak teneinde het gelijkheidsideaal van gelijke kansen te kunnen bespoedigen?
Op vrijdag 9 januari 2004 14:23 schreef SCH het volgende:[..]
Progressief
![]()
Dit is 1 van de meest stompzinnige en tijdverkwistende ideeen van deze tijd en dat is heel knap in januari. Jezusmina, progressief
![]()
quote:Wat is er allemaal mis met het idee? Waar ben je bang voor?
Een idee om het idee is nooit zo interessant.
quote:De maillot als reeds genoemd om tegemoet te komen aan mensen die wat minder goed tegen het schouwen van ondergoed kunnen. Ik zou de normen en waarden van de Oosterse migranten in deze graag wat meer opgeld zien doen in onze samenleving, zij het dan wat mij betreft beide sexen gelijke rechten en plichten zouden mogen hebben.
Op vrijdag 9 januari 2004 15:54 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Lang is ouderwets en kort is modern?
Jij ziet je kinderen zeker graag met korte rokjes. Want dat staat wel zo sexy
En daarna raar opkijken als er weer een leraar wordt aangeklaagd voor ontucht of als ze op haar 11 al ontmaagd wordt, want dat hoort ook bij het moderne. Toch?
Het zou me eerder verbazen als je een dergelijk topic niet had aangegrepen om andermaal op moslims af te geven. De haat moet wel erg diep zitten. Jammer.
Net zoals bij gereformeerden het geval is, zal het wel gaan om lange rokken van minimaal vanaf de onderkant knie, waarbij je bij het zitten als het ware nog niet haar slipje kan zien. Als dat modern is, dan hoeft het van mij niet.
quote:Wat een merkwaardige opmerking. Ik zie Gia hier niet afgeven op moslims. Integendeel, ze anticipeert bereidwillig op te verwachten wensen van moslim-zijde. Je opmerking zegt meer over hoe jij Gia's posts leest dan over Gia's posts in dit topic.
Op vrijdag 9 januari 2004 15:54 schreef KirmiziBeyaz het volgende:Het zou me eerder verbazen als je een dergelijk topic niet had aangegrepen om andermaal op moslims af te geven. De haat moet wel erg diep zitten. Jammer.
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 15:54 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Jij ziet je kinderen zeker graag met korte rokjes. Want dat staat wel zo sexyEn daarna raar opkijken als er weer een leraar wordt aangeklaagd voor ontucht of als ze op haar 11 al ontmaagd wordt, want dat hoort ook bij het moderne. Toch?
quote:Dank je Parabola. Vond het ook zeer opmerkelijk.
Op vrijdag 9 januari 2004 16:05 schreef Parabola het volgende:[..]
Wat een merkwaardige opmerking. Ik zie Gia hier niet afgeven op moslims. Integendeel, ze anticipeert bereidwillig op te verwachten wensen van moslim-zijde. Je opmerking zegt meer over hoe jij Gia's posts leest dan over Gia's posts in dit topic.
Enneh, nee, Kirmizi, ik zie mijn kinderen liever niet in een rokje, tenzij ik naar Schotland zou verhuizen.
Trouwens: Op deze site kun je wat uniformen zien. De rokken zijn toch echt boven de knie. Lange rokken zijn uit. Wat tegenwoordig erg in is, zijn superkorte geblokte plooirokjes.
http://frenchtoast.com/Default.asp?sid=SITE&bhcd2=1073661094
Er staan ook langere rokken, kuitlengte, bij, maar ook bijvoorbeeld deze:
[Dit bericht is gewijzigd door Gia op 09-01-2004 16:22]
quote:ja wat voor uniform aangeschaft moet gaan worden is een tweede, ik zou de rokjes niet te kort maken om aanstoot te geven, maar het moet ook weer niet zo zijn dat het een lelijke jutezak wordt waar kinderen met tegenzin in nar school gaan. Maargoed, wij hoeven dat wiel niet meer uit te vinden, daar is in de schooluniformlanden genoeg over nagedacht.
Op vrijdag 9 januari 2004 16:15 schreef Gia het volgende:[..]
Dank je Parabola. Vond het ook zeer opmerkelijk.
Enneh, nee, Kirmizi, ik zie mijn kinderen liever niet in een rokje, tenzij ik naar Schotland zou verhuizen.
Trouwens: Op deze site kun je wat uniformen zien. De rokken zijn toch echt boven de knie. Lange rokken zijn uit. Wat tegenwoordig erg in is, zijn superkorte geblokte plooirokjes.
http://frenchtoast.com/Default.asp?sid=SITE&bhcd2=1073661094
Er staan ook langere rokken, kuitlengte, bij, maar ook bijvoorbeeld deze:
Ik zou me ook kunnen voorstellen meisjes gewoon een broek aan te laten doen, waarom moet het perse een rokje zijn. Kan iedereen hetzelfde aan.
voor de oudere kinderen en studenten vind ik het onderstaande zeer decent en toch modieus. (op de schoenen van de heren na dan.. )
quote:Voel ik hier alweer een typisch Nederlands compromis van een broekrok aankomen?
Op vrijdag 9 januari 2004 16:36 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
ja wat voor uniform aangeschaft moet gaan worden is een tweede, ik zou de rokjes niet te kort maken om aanstoot te geven, maar het moet ook weer niet zo zijn dat het een lelijke jutezak wordt waar kinderen met tegenzin in nar school gaan. Maargoed, wij hoeven dat wiel niet meer uit te vinden, daar is in de schooluniformlanden genoeg over nagedacht.
Ik zou me ook kunnen voorstellen meisjes gewoon een broek aan te laten doen, waarom moet het perse een rokje zijn. Kan iedereen hetzelfde aan.
voor de oudere kinderen en studenten vind ik het onderstaande zeer decent en toch modieus.
Een leuk hoedje erbij zou de meisjes ook niet misstaan.. hierboven zie je dat het best heel degelijk kan.
onderstaand is simpel, goedkoop en toch modern, al zou ik wat klassiekers prefereren..:
[Dit bericht is gewijzigd door BloodhoundFromHell op 09-01-2004 16:52]
quote:Zie je, korte geblokte plooirokjes.
Op vrijdag 9 januari 2004 16:36 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
ja wat voor uniform aangeschaft moet gaan worden is een tweede, ik zou de rokjes niet te kort maken om aanstoot te geven, maar het moet ook weer niet zo zijn dat het een lelijke jutezak wordt waar kinderen met tegenzin in nar school gaan. Maargoed, wij hoeven dat wiel niet meer uit te vinden, daar is in de schooluniformlanden genoeg over nagedacht.
voor de oudere kinderen en studenten vind ik het onderstaande zeer decent en toch modieus. (op de schoenen van de heren na dan..
)
Denk dus dat zoiets niet opgedrongen kan en mag worden aan bepaalde gelovige meisjes. Vooral moslims dus. Want daar mogen de benen niet van gezien worden.
Het hoofddoekje weglaten is één ding, maar dan ook nog een kort rokje opdringen, vind zelfs ik te ver gaan.
quote:Vind die geruite overgooiers wel mooi, eigenlijk, zeker niet te bloot. Met een maillot eronder moet het voor iedereen kunnen.
Op vrijdag 9 januari 2004 16:50 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[afbeelding]Een leuk hoedje erbij zou de meisjes ook niet misstaan..
hierboven zie je dat het best heel degelijk kan.
Oudere meisjes moeten dan weer de keus krijgen tussen kort of langer.
Ik vind gewoon zo houden, en als kinderen zeggen dat je moet opzouten omdat je geen dure kleding hebt dan ga je ergens anders zitten, er zijn genoeg mensen die het ook niet hebben en in het zelfde jaar als jou zitten
Of heb ik het verkeerd?
quote:ik denk dat je wel op een school de eenheid van tenue moet bewaken.
Op vrijdag 9 januari 2004 16:52 schreef Gia het volgende:[..]
Vind die geruite overgooiers wel mooi, eigenlijk, zeker niet te bloot. Met een maillot eronder moet het voor iedereen kunnen.
Oudere meisjes moeten dan weer de keus krijgen tussen kort of langer.
Ik denk dat je oudere meisjes gewoon een maillot moet laten dragen als ze problemen hebben met het rokje. Bij buitenschoolse werkactiviteiten zou ik de kinderen in een overal laten lopen. Ik denk dat het belangrijk is dat het uniform netjes blijft. Je hebt natuurlijk uitersten en jke zou een compromis moeten vinden. Dat wil niet zeggen dat je niet met iets heel moois kan komen. J-LO heeft ook ooit een fotosessie laten maken om een merk schooluniform te promoten, ik vond er 1 foto van:
als alle meisjes met zoiets lopen en dan een stijlvol rokje eronder en lakschoentjes en mooie vuitton tas zal niemand zeggen dat het niet hip is.
Ik hoop dat men in Nederland wel een wat meer modieus pak gaat aanschaffen., zoals dus de japanse variant en voor de jongere kinderen die mooie geblockte plooirok. Jongetjes in mooi pak met gouden knopen en voor de zomer wat luchtigers.
Ik de UK is onlangs een enquete gehouden en 89% van de ondervraagden stelde dat hij/zij de kinderen bij voorkeur naar een school sturen waar een uniform verplicht is.
http://www.dfes.gov.uk/parentsmag/data/news/data/summer-2002/love-uniforms.htm
ook heel leuk:
voor de wat oudere kinderen:
[Dit bericht is gewijzigd door BloodhoundFromHell op 09-01-2004 17:37]
quote:dat laatste is nou juist wat je door het verplicht stellen van een uniform kan voorkomen. Je voelt je juist niet onzeker, omdat iedereen dan hetzelfde aanheeft.
Op vrijdag 9 januari 2004 16:58 schreef Renesite het volgende:
v r e s e l i j k
Oke, ik moet er dan in lopen, tuurlijk ben ik er tegen, maar de reden is:
Ik heb het er eerder over gehad, en daar werd gezegt: voor mensen met goedkope kleding van de zeeman is het een hel omdat het niet duur heeft en geen merk heeft.
Bull shit, dat word niet eens meer gedaan! (uitgaande van mijn eigen belevenis) ik ken ook een jochie die het niet breed heeft, maar die gaat er gewoon bij zitten en die praat mee, geen haan die er naar kraait.
Wat het probleem is dat die kinderen zich automatisch onzeker gaan voelen, dat moet je niet doen...
En dat met cultuur verschil, een pet mag niet een hoofddoek mag wel.
Geen eerlijke reden..., bij ons op school moet je in de les je pet omdraaien omdat ze dan je gezicht zien, ook weer opgelost...Ik vind gewoon zo houden, en als kinderen zeggen dat je moet opzouten omdat je geen dure kleding hebt dan ga je ergens anders zitten, er zijn genoeg mensen die het ook niet hebben en in het zelfde jaar als jou zitten
Of heb ik het verkeerd?
quote:Of je wordt alleen maar onzekerder doordat je nu wordt beoordeeld op je *eigen* uiterlijk. Maar dat gebeurt ook wanneer je toch al als pispaal wordt gezien. In die zin verandert een uniform daar sowieso niks aan.
Op vrijdag 9 januari 2004 20:00 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
dat laatste is nou juist wat je door het verplicht stellen van een uniform kan voorkomen. Je voelt je juist niet onzeker, omdat iedereen dan hetzelfde aanheeft.
quote:truttig
Op vrijdag 9 januari 2004 23:42 schreef fokje het volgende:
Het zijn wel buitengewoon ouderwetse en truttige uniforms hoor hierboven. Waarom zou een meisje trouwens ineens weer een rokje moeten dragen indien dat schooluniform ingevoerd zou worden? (nee ook geen broekrok) mgoed daar zou een mode-ontwerper zich over kunnen buigen.
ik vind er wel leuke bij zitten, rokjes zijn voor meisjes juist leuk toch... maar ik kan me voorstellen , dat zeker uit praktische overweging bij jongere meisjes een broek misschien gewenst is? op latere leeftijd willen meiden zich toch wel wat meer identificeren als vrouw en dat zal niet zo lukken met een broek.
quote:
Op zaterdag 10 januari 2004 00:35 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
op latere leeftijd willen meiden zich toch wel wat meer identificeren als vrouw en dat zal niet zo lukken met een broek.
Ik mag hopen dat jij later nooit kinderen krijgt...
quote:Het zal mijn afkeer zijn van plisérokjes.
Op zaterdag 10 januari 2004 00:35 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
truttig
Die groene britse wel, maar de japanse die ik heb laten zien zijn behoorlijk hip!
ik vind er wel leuke bij zitten, rokjes zijn voor meisjes juist leuk toch... maar ik kan me voorstellen , dat zeker uit praktische overweging bij jongere meisjes een broek misschien gewenst is? op latere leeftijd willen meiden zich toch wel wat meer identificeren als vrouw en dat zal niet zo lukken met een broek.
maarreh... niet identificeren als vrouw-zijnde met een broek Onder welke steen ben jij zojuist vandaan gekropen?
heel mooi afgemaakt met de jas!
quote:Dat weet ik zo net nog niet,
Op vrijdag 9 januari 2004 20:00 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
dat laatste is nou juist wat je door het verplicht stellen van een uniform kan voorkomen. Je voelt je juist niet onzeker, omdat iedereen dan hetzelfde aanheeft.
deze kunnen worden afgemaakt door een mooie blazer (als het wat kouder is)
Je kan voor winter en zomer prachtige vcreaties laten maken..
Bij de landmacht is het nette uniform ontworpen door Frans Molenaar, laat een bekende couteriér dan ook een mooi schooluniform ontwerpen, 1 voor winter en 1 voor zomer... het het wordt voor de jongeren weer een feest naar school te gaan, al is het alleen maar omdat ze zo'n prachtig uiniform aanmogen!
Ik moet eerlijk zeggen dat het er ook best schattig uit ziet, maar dat ligt volgens mij ook aan die meisjes zelf die er sowieso al leuk uitzien.
Die heeft het over een trui of een shirt
quote:een uniform vind ik geen trui of shirt, ik geloof ook niet dat zo'n wethouder dat beoogt.. Je moet het dan meteen goed doen en dus een complete set uniformen ontwerpen, voor jongens en meisjes voor winter en zomer. Ben je in één keer klaar voor de komende 20 jaar. Je kan de ouders best vragen een gedeelte zelf te betalen, want door het uniform sparen de ouders heel veel geld aan andere kleden uit... Ik zou wel stomerijen e.d aan de scholen lieren, want het is belangrijk dat het uniform te allen tijde net blijft..
Op zaterdag 10 januari 2004 13:58 schreef SCH het volgende:
BHFH - wat je allemaal post is volslagen onzin, dat is helemaal niet wat die wethouder voorstelt.Die heeft het over een trui of een shirt
De jongere kinderen zou ik dan ook adviseren in wat eenvoudiger pakjes rond te laten lopen zoals bijvoorbeeld die getoond op pagina51:
die kunnen ze nog eens vies maken, zonder dat het meteen gestoomd hoeft te worden.
Even serieus, kom op nou. Misschien dat ik zo'n ontzettend dom kind was en onderschat ik de kinderen van tegenwoordig, maar indertijd maakt ik me echt niet druk om de kleding van mensen hoor. Meer om hun gedrag. We kunnen nu allemaal wel fijn gaan oordelen en de psyche van een kind laten analyseren, maar zonder kinderen als domme dronen te willen bestempelen denk ik niet dat het dragen van eigen kleding bepaalde gevoelens jegens mede-scholieren opwekt.
Leuk en aardig dat we die kindertjes dan allemaal in pakjes willen hijsen, maar buiten dat het allemaal ongetwijfeld een stuk minder aangenaam zit en misschien minder kost (al kreeg ik van mijn ouders vroeger gewoon geen dure merkkleding, en die beslissing kunnen ouders nog steeds maken hoor), denk ik dat we eerst eens in ons geheugen moeten graven hoe wij het hadden gevonden als dit er door was gedrukt in onze kindertijd voordat we met proefballonnetjes beginnen te gooien.
quote:Wat lul je nou met ik geloof niet. Hij heeft het letterlijk gezegd, geen uniform maar een trui of shirt. Jammer voor jouw geile buien
Op zaterdag 10 januari 2004 14:14 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
een uniform vind ik geen trui of shirt, ik geloof ook niet dat zo'n wethouder dat beoogt..
quote:voor de koudere dagen! Onder de rokjes kan gewoon een maillot gdragen worden trouwens, dit geldt evenzeer voor moslimmeisjes!
Op zaterdag 10 januari 2004 14:37 schreef twi het volgende:
Leuk trouwens dat je met rokjes zit te strooien BHFH, maar het is nou niet bepaald warm zo'n driekwart deel van het jaar. Bovendien hebben we niet allemaal zo'n fantastisch figuur om zo'n leuk schattig sexy rokje te dragen. Om maar niet te spreken over die J.Lo outfit. 90% van de meiden willen dat soort dingen gewoon niet dragen omdat het niet prettig zit of mooi staat bij hen of iets dergelijks. Want je post hier wel gelijk weer de rolmodellen in de perfecte situatie natuurlijk.
edit door mod: we get the picture...
[Dit bericht is gewijzigd door sizzler op 10-01-2004 18:18]
Tera Patrick in zo'n pakje is hemel op aarde...Lijkt me alleen niet helemaal de bedoeling van dit voorstel.
Ik denk zelf dat kindermisbruik er dan alleen maar door gestimuleerd word.
Maar BHFH, ik ben wel benieuwd, ben jij er aanmerkelijk slechter af gekomen doordat je vroeger op school je eigen kleertjes aan mocht trekken?
quote:dat lijkt me onzin, je kunt de rokjes natuurlijk ook best wat langer voorstellen, lijkt me zeker bij jonge kinderen ook wel gewenst, maar ik zie niet in dat een mooi uniform tot meer kindermisbruik zou leiden..
Op zaterdag 10 januari 2004 14:47 schreef SHE het volgende:
Wel geil, die uniformpjesTera Patrick in zo'n pakje is hemel op aarde...Lijkt me alleen niet helemaal de bedoeling van dit voorstel.
Ik denk zelf dat kindermisbruik er dan alleen maar door gestimuleerd word.
quote:Gelukkig kom je ook weinig van die pr0n-ads vol met meisjes in sexy schooloutfitjes tegen op het internet he? Het geeft dus totaal geen sexuele prikkel!
Op zaterdag 10 januari 2004 14:56 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
dat lijkt me onzin, je kunt de rokjes natuurlijk ook best wat langer voorstellen, lijkt me zeker bij jonge kinderen ook wel gewenst, maar ik zie niet in dat een mooi uniform tot meer kindermisbruik zou leiden..
Voorlopig ben jij anders al een aardig tijdje zoet met het afstruinen van website met appetijtelijke meisjes in schooluniformen...
quote:Jij bent nu al niet meer te stuiten , en dat is nog maar virtueel!
Op zaterdag 10 januari 2004 14:56 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
dat lijkt me onzin, je kunt de rokjes natuurlijk ook best wat langer voorstellen, lijkt me zeker bij jonge kinderen ook wel gewenst, maar ik zie niet in dat een mooi uniform tot meer kindermisbruik zou leiden..
en in jouw soort zijn er meer ja!
quote:ja ik werd wel gepest opmdat ik altijd oude , versleten dingen aanhad, omdat me ouders geen geld hadden voor dure ribbroeken en sportschoenen. dat was heel erg in die tijd, had je geen nikes en dat soort zaken werd je in elkaar geslagen. zo ging dat. en zo gaat het vaak nog steeds...
Op zaterdag 10 januari 2004 14:48 schreef twi het volgende:
Geef die meisjes in de winter dan op z'n minst gewoon een broek. Jij met je achterlijke maillots. Ik heb die dingen al in geen twintig jaar meer gezien.Maar BHFH, ik ben wel benieuwd, ben jij er aanmerkelijk slechter af gekomen doordat je vroeger op school je eigen kleertjes aan mocht trekken?
quote:Ik heb er met m'n Hema, Bristol en Zeeman-verleden toch geen last van gehad
Op zaterdag 10 januari 2004 14:59 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
ja ik werd wel gepest opmdat ik altijd oude , versleten dingen aanhad, omdat me ouders geen geld hadden voor dure ribbroeken en sportschoenen. dat was heel erg in die tijd, had je geen nikes en dat soort zaken werd je in elkaar geslagen. zo ging dat. en zo gaat het vaak nog steeds...
quote:hoe bedoel je
Op zaterdag 10 januari 2004 14:59 schreef SHE het volgende:[..]
Jij bent nu al niet meer te stuiten , en dat is nog maar virtueel!
Ik hou mijn hart vast als jij in een afsluitbare ruimte bent met minstens 10 meisjes .en in jouw soort zijn er meer ja!
quote:Vond het ook wat overdreven, maar om het milder te zeggen: Het lijkt erop alsof je veel plezier hebt in het verzamelen van plaatjes van wulpse mooie (Aziatische) meisjes in schooluniformpjes. En ik vind ze er persoonlijk ook erg mooi uit zien. Dus ik kan me er wel iets bij voorstellen dat het gepaard zal gaan met de nodige sexuele prikkels bij de iets te "kindervriendelijken" onder ons.
Op zaterdag 10 januari 2004 15:24 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
hoe bedoel je
quote:die "sexy" meisjes op deze pagina zijn ook allemaal min of meer meerderjarig, dus zo gek is dat niet. maar dat heeft niks te maken met het feit dat het schoolpakjes zijn, maar gewoon dat het lekkere meiden zijn, in badpak had het alleen niks meer met het topic te maken gehad.
Op zaterdag 10 januari 2004 15:26 schreef twi het volgende:[..]
Vond het ook wat overdreven, maar om het milder te zeggen: Het lijkt erop alsof je veel plezier hebt in het verzamelen van plaatjes van wulpse mooie (Aziatische) meisjes in schooluniformpjes. En ik vind ze er persoonlijk ook erg mooi uit zien. Dus ik kan me er wel iets bij voorstellen dat het gepaard zal gaan met de nodige sexuele prikkels bij de iets te "kindervriendelijken" onder ons.
quote:Je mag ze toch wel posten hoor
Op zaterdag 10 januari 2004 15:35 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
, in badpak had het alleen niks meer met het topic te maken gehad.
quote:Op deze pagina wel. En je gaat me niet vertellen dat je nog nooit had gehoord van de link tussen de stereotype 'jong schoolmeisje in uniform' en sex. Misschien niet wetenschappelijk te bewijzen, maar ik denk zeker dat het argument dat het misschien ongewenste sexuele toestanden met zich mee zou kunnen brengen toch wel een zwaarder wegende reden dan dat het misschien het pesten van een bepaald persoon in de klas tegenhoudt. Is iemand dik, roodharig of gewoon een kutkind, dan wordt het ook in schooluniformpje ook wel gepest.
die "sexy" meisjes op deze pagina zijn ook allemaal min of meer meerderjarig, dus zo gek is dat niet. maar dat heeft niks te maken met het feit dat het schoolpakjes zijn, maar gewoon dat het lekkere meiden zijn, in badpak had het alleen niks meer met het topic te maken gehad.
[Dit bericht is gewijzigd door sizzler op 10-01-2004 18:16]
quote:nee dat is veel minder het geval... en die sexueel ongewenste toestanden lijken me zwaar overdreven.. kijk maar eens in landen waar uniform dracht is.. Het gaat om het invoeren van een uniform EN de daarbij behorende gedragsregels.. Dus marcheren, uniform netheid, op elkaar letten en elkaar corrigeren..
Op zaterdag 10 januari 2004 15:47 schreef twi het volgende:[..]
Op deze pagina wel. En je gaat me niet vertellen dat je nog nooit had gehoord van de link tussen de stereotype 'jong schoolmeisje in uniform' en sex. Misschien niet wetenschappelijk te bewijzen, maar ik denk zeker dat het argument dat het misschien ongewenste sexuele toestanden met zich mee zou kunnen brengen toch wel een zwaarder wegende reden dan dat het misschien het pesten van een bepaald persoon in de klas tegenhoudt. Is iemand dik, roodharig of gewoon een kutkind, dan wordt het ook in schooluniformpje ook wel gepest.
[Dit bericht is gewijzigd door BloodhoundFromHell op 10-01-2004 16:09]
quote:Marcheren vind ik sowieso gewoon te erg. Op de netheid van je gewone kleren kun je ook letten (en dat zal toch neerkomen op de ouders), en elkaar corrigeren mag je van kinderen gewoon niet verwachten. Het zou me verbazen dat dit in de praktijk gebeurt bij scholen met uniformen in culturen die te vergelijken zijn met de onze.
Op zaterdag 10 januari 2004 16:00 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
nee dat is veel minder het geval... en die sexueel ongewenste toestanden lijken me zwaar overdreven.. kijk maar eens in landen waar uniform dracht is.. Het gaat om het invoeren van een uniform EN de daarbij behorende gedragsregels.. Dus marcheren, uniform netheid, op elkaar letten en elkaar corrigeren..
En kijken naar landen waar uniform dracht is? Ik heb toch niet de indruk dat de Japanners achter gesloten deuren de netste mensen zijn als er schooloutfitjes aan te pas komen, gezien de immense hoeveelheid porno gebaseerd op dit stereotype. Daarbij het feit gegeven dat in deze maatschappij niet iedereen de grenzen kent (er zijn genoeg discussies over), zorgt zoiets in ieder geval voor een risico waar je bij dergelijke kinderen niet aan wilt denken.
Maar voordat dit een semi B&H, semi sexueel kindermisbruiktopic wordt, vind ik daarvan losstaande dat het klakkeloos overnemen van elementen uit totaal verschillende culturen gewoon een veel te simpel opgezet idee. Dat dit in de Japanse cultuur zo goed (?) werkt, wil niet zeggen dat dat hier ook het geval is. Niets wijst erop in ieder geval. M'n buurjongetjes zullen elkaar nog net zo hard verrot trappen in nette pakjes hoor. Misschien zelfs nog wel meer, om de ander z'n nette kleren te bevuilen.
een leuk uniform, met hier duidelijk de winter en zomerlijn zichtbaar: (let op de maillot rechts)
onderstaande vind ik erg leuk voor de kleintjes! let op die leuke hoedjes!
quote:In welk land met vergelijkbare cultuur is dit succesvol ingevoerd dan?
Op zaterdag 10 januari 2004 16:58 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
het gaat niet om Japan, maar om alle landen waar men uniforms draagt op school... en dat is veruit het grootste gedeelte ... Nederland is 1 van de weinige landen waar men het licht nog niet gezien heeft wat dat betreft... dus je moet niet alleen kijken naar japan en dan zeuren over cultuurverschillen.
quote:in grote delen van de VS is men bezig met de invoer... België ook op veel scholen, heel veel Afrikaanse landen, maar ook in Europa nog een aantal. Veruit de meeste landen in Azie en Zuid Amerika... we bekleden echt nog een uitzonderingspositie en het wordt hoog tijd dat daar verandering in komt.
Op zaterdag 10 januari 2004 17:17 schreef twi het volgende:[..]
In welk land met vergelijkbare cultuur is dit succesvol ingevoerd dan?
Op velerlei gebied presenteren we ons als gidsland, maar op dit gebied lopen we dus echt hopeloos achter!!! Op zo'n manier gooi je je reputatie volledig te grabbel.
quote:Zelfs de normale plaatjes kunnen wel achtewege blijven, want dat heeft niets met de discussie te maken, waar jij ook nog niet eens ingaat op argumenten.
Op zaterdag 10 januari 2004 17:06 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
laten we het verder weer serieus houden! Ik zal de quasi erotische plaatjes dan wel achterwege laten, het is niet de bedoeling om hierover te discussieren!
quote:ik ben wel op de argumenten ingegaan hoor! welke niet dan?
Op zaterdag 10 januari 2004 18:01 schreef Sidekick het volgende:[..]
Zelfs de normale plaatjes kunnen wel achtewege blijven, want dat heeft niets met de discussie te maken, waar jij ook nog niet eens ingaat op argumenten.
quote:Volgens mij hebben we een positievere reputatie nu we geen schooluniform hebben. Het past niet in de Nederlandse cultuur. Nederland staat niet bekend om de discipline. En dat is gedeeltelijk ook de reden waarom Nederland een gidsland is/was. We zijn niet conservatief ingetseld waarbij we strak in het gelid staan, maar progressief bij zaken als euthenasie, drugs en abortus.
Op zaterdag 10 januari 2004 17:19 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
in grote delen van de VS is men bezig met de invoer... België ook op veel scholen, heel veel Afrikaanse landen, maar ook in Europa nog een aantal. Veruit de meeste landen in Azie en Zuid Amerika... we bekleden echt nog een uitzonderingspositie en het wordt hoog tijd dat daar verandering in komt.
Op velerlei gebied presenteren we ons als gidsland, maar op dit gebied lopen we dus echt hopeloos achter!!! Op zo'n manier gooi je je reputatie volledig te grabbel.
quote:Dat het niet bewezen is dat de kwaliteit van het onderwijs omhooggaat bij invoering.
Op zaterdag 10 januari 2004 18:13 schreef BloodhoundFromHell het volgende:ik ben wel op de argumenten ingegaan hoor! welke niet dan?
En waarom die kinderen dit soort discipline nodig hebben, naast de normale opvoeding / educatie waarbij er al gewezen wordt op zulke normen en waarden.
quote:Oh please. Dat jij vroeger gepest bent moet je niet projecteren op anderen.
Op zaterdag 10 januari 2004 16:00 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
Dus marcheren, uniform netheid, op elkaar letten en elkaar corrigeren..
-geen gezeur over welke kleding niet of wel mag gedragen op school. Dan heb ik het niet alleen over hoofddoeken, maar ook over Germaanse tekens, runetekens, petten, enz.
-geen merkenrace, wat voor veel ouders een geruststelling kan zijn.
-over de discipline heb wel ik twijfels. Ik ben bang dat je dat niet met uniformen voor elkaar krijgt. Trouwens, dat moet volgens mij het hele schoolsysteem op de kop, omdat we niet zijn ingesteld op discipline.
Grootste nadeel is dat leerlingen niet hun eigen kleding mogen kiezen en dat het misschien niet mooi staat voor iedereen. En eventueel de kosten.
Maar ik ben zeker niet overtuigd over het enorme nut ervan.
En als ze komen: alsjeblieft geen witte blousen, enz. Kinderen mogen best buiten spelen in de pauze zonder de angst te hebben dat hun witte blouse onder de vlekken zit.
quote:Is dat waarom Sizzler je posts edit, mogen wij het weer niet zien?!
in badpak
quote:Ik vind dit zo'n verschrikkelijk non-argument. Ik hoorde het yvonne ook al zeggen op pagina 1, dat ze dan in ieder geval opgelucht kon zijn i.v.m. het verminderen van merkkleding. Ten eerste zal je kind altijd kleding buiten school om gaan dragen. Zodra ze van school af komen doen ze wat anders aan. Ten tweede is het onkundigheid van ouders dat ze hun kinderen maar merkkleding blijven geven.
Op zaterdag 10 januari 2004 18:44 schreef Flumina het volgende:
Ik weet het niet bij schooluniformen. De voordelen lijken mij:-geen merkenrace, wat voor veel ouders een geruststelling kan zijn.
Hier naast me wonen ook van die mensen die hun kinderen alles geven waar ze om vroegen, wat voor die kinderen daarna de normaalste zaak van de wereld is. Niet dat ik een achtergesteld kind ben geweest of iets dergelijks, maar ik was ontzettend blij die ene keer dat m'n ouders wel zo gul waren om me Nike-schoenen te geven.
Alsof je alleen maar merkkleding voor je kind moet kopen. En als ze die niet-merkkleding dan niet dragen, dan geef je ze even (vocaal) op hun lazer. Je kunt namelijk ook "nee" ertegen zeggen. Het is JOUW kind, niet andersom.
quote:met dank aan SCH
Op zaterdag 10 januari 2004 18:53 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
Is dat waarom Sizzler je posts edit, mogen wij het weer niet zien?!
quote:BHFH, ga is naar de dokter. Dit is dicht tegen 'ziek' aan!
Op zaterdag 10 januari 2004 19:39 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
met dank aan SCH
quote:omdat we niet meer zijn ingesteld op discipline.
Op zaterdag 10 januari 2004 18:44 schreef Flumina het volgende:
Trouwens, dat moet volgens mij het hele schoolsysteem op de kop, omdat we niet zijn ingesteld op discipline.
Ik zat vroeger, tot 28 jaar geleden, op dezelfde school als mijn kinderen nu. Toch zijn er veel verschillen, vooral waar het discipline betreft.
Wij moesten vroeger altijd in de rij gaan staan als de bel ging. Dan gingen we klas voor klas naar binnen, zodat er geen gedrang en geduw in de gang was.
Wij noemden de leerkracht altijd 'meneer <achternaam>' en 'u', onze kinderen zeggen nu 'meneer <voornaam>' en 'jij'.
Wij waren altijd vereerd als we werden gekozen voor bijvoorbeeld 'het bord uitvegen', tegenwoordig hebben ze dat niet meer voor de 'meneer' over. (sommigen dan, hè)
Respect voor de schoolspullen, boeken, bankjes e.d. is ook nogal ver te zoeken. Splinternieuwe boeken zeilen zo door het lokaal als de leerkracht even de klas uit is.
Je kunt niks in je jaszak laten zitten op de gang of in je laatje laten zitten. Het wordt zomaar gejat.
Enz....
Ja, er mag best weer wat meer discipline komen.
O.a. netheid qua kleding en respect voor anderen en andermans spullen.
quote:helemaal mee eens, de orde en strenge discipline moet terug. Te beginnen met een uniform en duidelijke regels waar de kinderen zich aan moeten houden. Doen ze dat niet dan kmoeten ze overblijven (ook snachts) of moeten ze de hele dag strafregels schrijven , net als vroeger.... verder moet er gewoon exercitie komen, de kinderen moeten bijvoorbeeld gaan staan als de leraar binnenkomt en spreken de leraar uiteraard aan bij de achternaam en met "u" Ze moeetn per groep het klaslokaal binnenmarcheren en de klasseoudste meldt de klas aan bij de leraar en rapporteert afwezigen en bijzonderheden.
Op zaterdag 10 januari 2004 20:06 schreef Gia het volgende:[..]
omdat we niet meer zijn ingesteld op discipline.
Ik zat vroeger, tot 28 jaar geleden, op dezelfde school als mijn kinderen nu. Toch zijn er veel verschillen, vooral waar het discipline betreft.
Wij moesten vroeger altijd in de rij gaan staan als de bel ging. Dan gingen we klas voor klas naar binnen, zodat er geen gedrang en geduw in de gang was.
Wij noemden de leerkracht altijd 'meneer <achternaam>' en 'u', onze kinderen zeggen nu 'meneer <voornaam>' en 'jij'.
Wij waren altijd vereerd als we werden gekozen voor bijvoorbeeld 'het bord uitvegen', tegenwoordig hebben ze dat niet meer voor de 'meneer' over. (sommigen dan, hè)
Respect voor de schoolspullen, boeken, bankjes e.d. is ook nogal ver te zoeken. Splinternieuwe boeken zeilen zo door het lokaal als de leerkracht even de klas uit is.
Je kunt niks in je jaszak laten zitten op de gang of in je laatje laten zitten. Het wordt zomaar gejat.Enz....
Ja, er mag best weer wat meer discipline komen.
O.a. netheid qua kleding en respect voor anderen en andermans spullen.
Zo kan ik nog wel even doorgaan... verder vind ik ook dat het schoonhouden van het gebouw een taak van de kinderen moet zijn en mniet van schoonmakers.
quote:Totdat er een beugel nodig blijkt te zijn.
Op zaterdag 10 januari 2004 20:49 schreef Stratos het volgende:Hoop ellende en minderwaardigheidscomplexen bij de jeugd weg.
quote:Beugels voor iedereen en ongeslepen brillen voor kinderen met goede ogen. Lijkt me noodzakelijk voor het slagen van dit plan.
Op zaterdag 10 januari 2004 21:14 schreef Sidekick het volgende:
Totdat er een beugel nodig blijkt te zijn.
quote:Ik bedoel dus dat je altijd ongelijkheid blijft houden. Dit invoeren om minderwaardigheidscomplexen weg te nemen, resulteren eerder in het wegstoppen van de intolerantie die later zeker zal terugkeren. Stop het niet weg, en de kinderen kunnen een wijze les over verdraagzaamheid en tolerantie leren. Dit is een verkeerd signaal.
Op zaterdag 10 januari 2004 21:19 schreef Litpho het volgende:[..]
Beugels voor iedereen en ongeslepen brillen voor kinderen met goede ogen. Lijkt me noodzakelijk voor het slagen van dit plan.
quote:onzin, kijk eens hoe prachtig de kinderen in Noord Korea door de straten marcheren. Dat is toch prachtig..(verder wil ik het niet hebben over dat politieke systeem, want dat vind ik ook niks) dat soort dingen zorgt voor goed kunnen samenwerken, training, respect en discipline... In Nederland zou je dat nu niet voor elkaar krijgen.. een uniform en een veel strakkere discpline en execercitie en we kunnen ook op bijvoorbeeld koninginnnen dag duizenden kinderen laten ,marcheren door de straten.
Op zaterdag 10 januari 2004 21:21 schreef Sidekick het volgende:[..]
Ik bedoel dus dat je altijd ongelijkheid blijft houden. Dit invoeren om minderwaardigheidscomplexen weg te nemen, resulteren eerder in het wegstoppen van de intolerantie die later zeker zal terugkeren. Stop het niet weg, en de kinderen kunnen een wijze les over verdraagzaamheid en tolerantie leren. Dit is een verkeerd signaal.
Het onderwijs is nou juist iets wat we WEL heel goed kunnen overnemen van de communistische landen, want dat is disciplinair en qua resultaten heel erg goed.
quote:Grappig dat je expleciet Noord-Korea aanhaald als voorbeeld.
Op zaterdag 10 januari 2004 21:45 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
onzin, kijk eens hoe prachtig de kinderen in Noord Korea door de straten marcheren. Dat is toch prachtig..(verder wil ik het niet hebben over dat politieke systeem, want dat vind ik ook niks) dat soort dingen zorgt voor goed kunnen samenwerken, training, respect en discipline...
quote:ja eigenlijk fout, want het politieke systeem daar is verwerpelijk, maar de parades zijn prachtig, dat zal een ieder moeten toegeven.
Op zaterdag 10 januari 2004 22:08 schreef fokje het volgende:[..]
Grappig dat je expleciet Noord-Korea aanhaald als voorbeeld.
quote:lol BHFH, je gaat dit toch niet menen?
Op zaterdag 10 januari 2004 21:45 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
onzin, kijk eens hoe prachtig de kinderen in Noord Korea door de straten marcheren. Dat is toch prachtig..(verder wil ik het niet hebben over dat politieke systeem, want dat vind ik ook niks) dat soort dingen zorgt voor goed kunnen samenwerken, training, respect en discipline... In Nederland zou je dat nu niet voor elkaar krijgen.. een uniform en een veel strakkere discpline en execercitie en we kunnen ook op bijvoorbeeld koninginnnen dag duizenden kinderen laten ,marcheren door de straten.
Het onderwijs is nou juist iets wat we WEL heel goed kunnen overnemen van de communistische landen, want dat is disciplinair en qua resultaten heel erg goed.
Dat die kinderen in N-K zo braaf zijn komt doordat ze geen eten krijgen als ze het niet doen. Wil je dat ook invoeren in Nederland. En ze moeten ook het plein van de leider schoonvegen. Zullen we onze kinderen ook het paleis van Bea laten schoonmaken.
Je draait helemaal door BHFH; ga slapen!
quote:Nee, dat geef ik niet toe, want ik vind dat niet zo.
Op zaterdag 10 januari 2004 22:09 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
ja eigenlijk fout, want het politieke systeem daar is verwerpelijk, maar de parades zijn prachtig, dat zal een ieder moeten toegeven.
quote:Omdat het een mooi gezicht is, is totaal geen argument. En het discipline-verhaaltje klinkt leuk, maar kinderen wordt nu ook al discipline bijgebracht, maar niet op deze manier die niet in de cultur van Nederland past, zoals ik al heb uitgelegd.
Op zaterdag 10 januari 2004 21:45 schreef BloodhoundFromHell het volgende:onzin, kijk eens hoe prachtig de kinderen in Noord Korea door de straten marcheren. Dat is toch prachtig..(verder wil ik het niet hebben over dat politieke systeem, want dat vind ik ook niks) dat soort dingen zorgt voor goed kunnen samenwerken, training, respect en discipline... In Nederland zou je dat nu niet voor elkaar krijgen.. een uniform en een veel strakkere discpline en execercitie en we kunnen ook op bijvoorbeeld koninginnnen dag duizenden kinderen laten ,marcheren door de straten.
quote:De kwaliteit van communistische landen is belabberd. Het is terrug naar het verleden waar het leren van feitenkennis belangrijker was dan het toepassen van de theorie in de praktijk. De discipline waar je het over hebt gaat echt ten koste van de zelfredzaamheid, ambities en verantwoordelijkheid die een kind ook in een bepaalde mate moet leren.
Geef maar eens cijfers waaruit blijkt dat het onderwijs in Noord Korea beter is.
quote:Die parades zijn onderdeel van het totalitaire systeem
ja eigenlijk fout, want het politieke systeem daar is verwerpelijk, maar de parades zijn prachtig, dat zal een ieder moeten toegeven.
Net zoals het indoctrineren en hersenspoelen van kinderen, zodat ze netjes en strak in uniform gaan marcheren.
Laat je ff nakijken zeg.
quote:er staan genoeg foto's in dit topic, helaas heeft sizzler er ook een aantal verwijderd..
Op zaterdag 10 januari 2004 22:19 schreef rockstah het volgende:
en hoe gaan die dingen eruitzien dan?
[Dit bericht is gewijzigd door BloodhoundFromHell op 10-01-2004 22:23]
quote:De wethouder had het over een trui of t-shirt, niet een compleet uniform.
Op zaterdag 10 januari 2004 22:21 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
er staan genoeg foto's in dit topic, helaas heeft sizzler er ook een aantal verwijderd..
anders kun je ook op internet googlen naar "seifuku" (het japans voor schooluniform) of kijk anders naar www.seifukuheaven.com staan heel veel schooluniformen uitgebeeld. of zoek anders gewoon oop school en uniform.
edit: van pornolink een gewone link gemaakt.
[Dit bericht is gewijzigd door sizzler op 11-01-2004 18:46]
quote:haal dat linkje even weg , wil je in mijn quote!!!
Op zaterdag 10 januari 2004 22:22 schreef gelly het volgende:[..]
De wethouder had het over een trui of t-shirt, niet een compleet uniform.
was per ongeluk verkeerd getypt!!!!!!
quote:Ja, zoiets typ je ook echt verkeerd.
Op zaterdag 10 januari 2004 22:24 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
haal dat linkje even weg , wil je in mijn quote!!!
was per ongeluk verkeerd getypt!!!!!!
Hij blijft dus lekker staan sicko.
quote:doe normaal man,,, seifuku , betekent gewoon "schooluniform" ik dacht dat het die site was waar ik die plaatjes vandaan had gelinkt, maar het was seifukuheaven dus...
Op zaterdag 10 januari 2004 22:24 schreef gelly het volgende:[..]
Ja, zoiets typ je ook echt verkeerd.
Hij blijft dus lekker staan sicko.
quote:thnx voor de link hey!
Op zaterdag 10 januari 2004 22:21 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
er staan genoeg foto's in dit topic, helaas heeft sizzler er ook een aantal verwijderd..
anders kun je ook op internet googlen naar "seifuku" (het japans voor schooluniform) of kijk anders naar http://www.seifukuheaven.com/ staan heel veel schooluniformen uitgebeeld. of zoek anders gewoon oop school en uniform.
quote:Jaaa jij noemt expleciet de Noord-Koreaanse parades ondanks wat je erbij zegt over het politieke systeem; ik vind het opmerkelijk dat je die parades noemt.
quote:omdat die er altijd erg indrukwekkend uitzien. wat bedoel je?
Op zaterdag 10 januari 2004 22:42 schreef fokje het volgende:[..]
Jaaa jij noemt expleciet de Noord-Koreaanse parades ondanks wat je erbij zegt over het politieke systeem; ik vind het opmerkelijk dat je die parades noemt.
quote:misschien vergis ik mij maar toch ga ik er vanuit dat je het zelf wel weet.
Op zaterdag 10 januari 2004 22:43 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
omdat die er altijd erg indrukwekkend uitzien. wat bedoel je?
quote:Het antwoord staat toch in het artikel dat je zelf citeert? In Turkije hebben ze op basisscholen ook een schooluniform.
Waarom zouden 'onze' kinderen per se in eenzelfde keurslijf gedrukt moeten worden?
quote:Eigenlijk vind ik dat ze 's ochtends ook naast hun bankje moeten staan, hun linkerwijsvinger onder de neus moeten houden terwijl ze hun rechterarm de lucht in strekken, met gestrekte hand.
Op zaterdag 10 januari 2004 20:29 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
helemaal mee eens, de orde en strenge discipline moet terug. Te beginnen met een uniform en duidelijke regels waar de kinderen zich aan moeten houden. Doen ze dat niet dan kmoeten ze overblijven (ook snachts) of moeten ze de hele dag strafregels schrijven , net als vroeger.... verder moet er gewoon exercitie komen, de kinderen moeten bijvoorbeeld gaan staan als de leraar binnenkomt en spreken de leraar uiteraard aan bij de achternaam en met "u" Ze moeetn per groep het klaslokaal binnenmarcheren en de klasseoudste meldt de klas aan bij de leraar en rapporteert afwezigen en bijzonderheden.
Zo kan ik nog wel even doorgaan... verder vind ik ook dat het schoonhouden van het gebouw een taak van de kinderen moet zijn en mniet van schoonmakers.
Je hebt echt een complex overgehouden zeg, mijn god. Kinderen 's nachts laten blijven Dat respect binnen scholen terug moet komen wil niet zeggen dat je er maar gelijk dronen van moet maken...
quote:Waarom?
Op zaterdag 10 januari 2004 22:30 schreef rockstah het volgende:[..]
thnx voor de link hey!
zo maak je vrienden!
maar ff serieus, als die dingen er net zo uit gaan zien als in japan ben ik voor!
We hebben het wel over de basisschool, hoor! Dus kinderen tot 12 jaar.
Dus veel sport, een aantal kampen waar respect wordt getraind en waar een militaire discipline bestaat... Het uniform verplichten is, zeker na dit incident noodzaak geworden in combinatie met een totale ommegooi van de omgang met leerlingen..
quote:M'n Oostenrijkse ex-vriendin moest op haar middelbare school ook een schooluniform aandoen. Tja, en in de zomer wilde ze wel eens spijbelen, dus had ze ergenst een tas met d'r gewone kleding klaar staan. Dus kleedde ze zich gewoon buiten ergenst om, en kon ze doen en laten wat ze wou.
Het kan bovendien een middel in de strijd tegen het spijbelen zijn, doordat het spijbelaars op straat herkenbaar maakt.
Maar om verder te reageren op het nieuwsbericht;
Dit is weer zoiets typisch afgekeken van Amerika. 'Verhult godsdienst en cultuur'? Dat vind ik persoonlijk te ver gaan. Zo ontneem je, voor die jongeren, hun vrijheid van uiting (als ze daar al bewust van zijn op die jonge leeftijd). Het leert ze in principe dan al personen in 'hokjes' te stoppen. Ik denk dat dat alleen maar nadelig kan gaan werken.
quote:Ik stem eens met deze zin van BHFH. Wie niet wilt luisteren...
Op vrijdag 16 januari 2004 20:55 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Dus veel sport, een aantal kampen waar respect wordt getraind en waar een militaire discipline bestaat...
quote:Wat is dat, vrijheid van uiting?
Op vrijdag 16 januari 2004 21:03 schreef The_NiteAngyl het volgende:'Verhult godsdienst en cultuur'? Dat vind ik persoonlijk te ver gaan. Zo ontneem je, voor die jongeren, hun vrijheid van uiting
quote:
Op zondag 18 januari 2004 01:34 schreef DrWolffenstein het volgende:
Ik ben voor de uniformen, omdat dat niet alleen de nodige afstand schept, maar ook jonge spijbelaars direct herkenbaar maakt.
quote:Oh ja, geweldig
Op vrijdag 16 januari 2004 21:03 schreef The_NiteAngyl het volgende:
M'n Oostenrijkse ex-vriendin moest op haar middelbare school ook een schooluniform aandoen. Tja, en in de zomer wilde ze wel eens spijbelen, dus had ze ergenst een tas met d'r gewone kleding klaar staan. Dus kleedde ze zich gewoon buiten ergenst om, en kon ze doen en laten wat ze wou.
Idioot onbewezen plan.
quote:de aanslag op de de leraar in den Haag, bewijst dat dergelijke maatregelen nodig zijn... Een uniform en militaire discipline zorgt voor afstand en respect...
Op zondag 18 januari 2004 01:40 schreef Litpho het volgende:[..]
[..]Oh ja, geweldig
.
Idioot onbewezen plan.
De leraar moet gezien worden als de wijze ,alwetende en de kinderen moeten gewoon alles doen wat ie zegt... doen ze dat niet danstrafcorvee en overblijven, maar dan vooral moeten de kinderen in kampen worden heropgevoed en worden doordrongen van hun positie in de maatschappij... Dit kan gebeuren door een duidelijke structuur in de klas aan te brengen, het zingen van liederen en gezamelijk op de straat gaan en het doen van maatschappelijk werk door de klassen.
quote:Eens
Op zondag 18 januari 2004 15:14 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
de aanslag op de de leraar in den Haag, bewijst dat maatregelen nodig zijn...
quote:Tja, dat is wat mij betreft het 'onbewezen'-gedeelte van het plan.
Een uniform en militaire discipline zorgt voor afstand en respect...
Eerlijk gezegd vond ik het wel een beetje jammer.
Schooluniformen, mits je ook een broek aan mag als meisje, hebben veel voordelen, onder andere hoef je 's morgens nooit na te denken over wat je draagt. Al die gangsta wannabees met hun nepkettingen doen die rammeldingen dan ook meteen af, want dat staat niet, een ketting bij een net pakje.
Bovendien kun je in Nederland helemaal geen pak aan, ook volwassenen niet, dan krijg je meteen reacties van "wie is er dood" of "ga je solliciteren" - en zelfs de leraren hebben er schijt aan gekregen, hoe ze eruit zien. Met een schooluniform komt het zich goed willen kleden misschien een keer terug.
Want als ik de Nederlanders vergelijk met bijvoorbeeld de Italianen, Fransen, Russen (in de grote steden), Denen, Zweden, vind ik eerlijk gezegd dat de Nederlanders heel slecht gekleed gaan. Altijd een of andere verwassen spijkerbroek met een grijze - ooit zwarte - trui. Dat ziet er gewoon echt niet uit. Een schooluniform zou daar in de toekomst wel wat aan veranderen denk ik, dus ik ben voor.
quote:Waarom staat dit dús niet op zichzelf?
Op zondag 18 januari 2004 15:19 schreef Robert_Jensen het volgende:
De aanslag in Den Haag stond trouwens helemaal niet op zichzelf, een paar jaar geleden is in dezelfde straat, op een aanpalende school, de conrector in zijn rug gestoken om net zon geintje.
www.buitenhoftv.nlquote:Integratie in de grote stad
Verplichte schooluniformen, het schrappen van het woord allochtoon of het weren van kansarmen: de grote steden grossieren in vergaande plannen om de integratie te bevorderen. Wat zal er in de praktijk van alle voornemens terecht komen? Een debat tussen de verantwoordelijke wethouders.
Een gesprek met Buitenhofcolumnist Paul Cliteur, die besloten heeft voortaan gevoelige onderwerpen als integratie en islam uit de weg te gaan.
En de ‘Brezjnev’ van de gezondheidszorg, Rob Scheerder, neemt na ruim tien jaar afscheid als voorzitter van het CTG, het college dat de tarieven in de gezondheidszorg vaststelt en bewaakt.
Presentatie: Rob Trip
Columnist: Ronald Plasterk
Eindredactie: Rob de Lange
Nietes, je draagt je gewone kleding minder na schooluren. Bovendien, tenminste in de Sovietunie, naaide iedereen hun uniform van de stoffen die zij konden betalen.quote:Op zondag 28 maart 2004 15:42 schreef TeRRoRiTe het volgende:
Ben gelijk voor school uniformen. Maar daarbij moet 1 ding wel goed in de gaten worden gehouden: de kosten!
Arme gezinnen zullen op een of andere manier een toelage moeten krijgen om hun kinderen in uniform te krijgen, want gewone kleding slijt na de schooluren nog net zo snel, dus dit is een extra onderdeel in de garderobe.
Ik denk niet dat kleren onder vrijheid van meningsuiting vallen, eerlijk gezegd. Zelfbeschikkingsrecht ook niet.quote:Op zondag 28 maart 2004 16:17 schreef ExtraWaskracht het volgende:
He gadver, schooluniformen. Laat het lekker aan de scholen zelf over of ze dat willen invoeren. Het leidt tot niks. Geen verbetering in schoolprestaties, geen verbetering in persoonlijke ontwikkeling, geen verbetering in mentaliteit.
Daarnaast zou het heel goed wel eens tegen de vrijheid van meningsuiting in kunnen gaan.
Hier sluit ik mij volledig bij aan. Ook met je post voor deze (over het slecht gekleed gaan van de Nederlanders). Ook wat je zei over het dragen van een pak. Als jongere mag je hier kennelijk al helemaal geen pak dragen. Dat was vroeger wel anders. Toen droegen bijvoorbeeld ook 16jarigen regelmatig een pak. Nu moet men allemaal zo nodig, ja zelfs op gelegenheden als bruiloften, in spijkerbroek verschijnen. Dat kan niet vind ik. Een schooluniform kan dus ook naar mijn idee bijdragen aan meer oog voor de kleding.quote:Op zondag 28 maart 2004 15:16 schreef Sessy het volgende:
Ik blijf erbij dat een schooluniform een goed plan is. Mensen leren zichzelf discipline aan, en als het een beetje meezit dan raken we die domme mode voor gestreepte kniekousen kwijt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |