abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16094297
quote:
Wethouder Utrecht wil schooluniform

UTRECHT De Utrechtse wethouder Verhulst wil dat de leerlingen van de openbare basisscholen in de stad een uniform gaan dragen. Hij gaat hierover deze maand met de schoolbesturen praten.

Verhulst voert aan dat uniformen meer gelijkheid in de klas brengen. Sociale, godsdienstige en culturele verschillen worden niet aangezet, maar verhuld. Het kan bovendien een middel in de strijd tegen het spijbelen zijn, doordat het spijbelaars op straat herkenbaar maakt.

Invoering in het middelbaar onderwijs acht hij kansloos. Daar zijn leerlingen al te veel bezig met hun eigen cultuur en identiteit.

bron: Teletekst

Ik zie hier erg weinig in. Waarom zouden 'onze' kinderen per se in eenzelfde keurslijf gedrukt moeten worden? Het geldt trouwens enkel voor openbare scholen, dus leidt zoiets niet tot een leegloop van die scholen naar bijzonder onderwijs? Echt integratiebevorderend is het op die manier ook niet.

Laten we juist de verschillen koesteren, in plaats van al op jonge leeftijd de mens reduceren tot een soort van kleurloze fabrieksarbeider. Naar mijn mening een slecht plan.

vrijdag 9 januari 2004 @ 10:19:12 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_16094335
Och, voor veel mensen zal het wel een opluchting zijn. Geen dure kleren meer 'om erbij te horen' en zo.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  vrijdag 9 januari 2004 @ 10:19:42 #3
19840 Libris
Live from Singapore
pi_16094354
Het zou een hele omschakeling zijn. Ik denk dat uniformen een goed plan zijn. Het voorkomt een 'merkwedloop' onder scholieren. Hier dragen de scholieren van het lager en middelbaar onderwijs ook uniformen en niemand die erover klaagt.
Maar om van 'vrije kleding' naar uniform over te gaan is volgens mij niet haalbaar.
pi_16094372
Ik heb zelf een schooluniform moeten dragen, en ik kan je zeggen dat het helemaal zo erg niet was!
I don't suffer from insanity; I enjoy every minute of it!
pi_16094407
quote:
kan bovendien een middel in de strijd tegen het spijbelen zijn, doordat het spijbelaars op straat herkenbaar maakt.
Dit argument snap ik niet. Stel je ziet iemand in een schooluniform op straat lopen. Is hij/zij dan een spijbelaar? Hoeft niet, de persoon kan ook een tussenuur hebben bijvoorbeeld. En als iemand de hele dag in een schooluniform in de speelhal zit? Dan was deze persoon denk ik ook wel te herkennen als een spijbelaar als deze geen uniform aan had. Omdat de leeftijd van een spijbelaar toch redelijk te schatten is. Wat een onzin zeg.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_16094431
Het heeft inderdaad voordelen omdat je er ongelijkheid mee uit de weg ruimt. Ik vermoed echter dat dit in Nederland niet gepikt wordt, het past naar mijn idee totaal niet in de Nederlandse samenleving.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_16094509
Ik zie hier ook voor- en nadelen aan, maar de voordelen wegen toch niet op tegen de vrijheid.
quote:
Invoering in het middelbaar onderwijs acht hij kansloos. Daar zijn leerlingen al te veel bezig met hun eigen cultuur en identiteit.
Probeer het nou net te stimuleren dat kinderen op die leeftijd ook al een eigen identiteit krijgen...
Men moet net leren omgaan met verschillende mensen uit verschillende culturen, de verschillen apprecieren, niet vervagen.
Een auto en een man en een rivier
Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
pi_16094542
Wat Verhulst presenteert als een voordeel, is nou net mijn belangrijkste bezwaar:

"Sociale, godsdienstige en culturele verschillen worden niet aangezet, maar verhuld."

Kennelijk vindt meneer Verhulst verschillen 'eng' want ze moeten verhuld worden? Ten eerste zijn verschillen niet eng, maar juist de krenten in de pap, en ten tweede vind ik het uiterst ongepast om te verhullen wat je niet aanstaat. De verschillen zijn er, daar moet je je ogen niet voor sluiten.

Foei, meneer Verhulst, blijft u vanmiddag maar na

Slaapt winter
en zomer
pi_16094647
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 10:22 schreef Lucille het volgende:

[..]

Dit argument snap ik niet. Stel je ziet iemand in een schooluniform op straat lopen. Is hij/zij dan een spijbelaar? Hoeft niet, de persoon kan ook een tussenuur hebben bijvoorbeeld. En als iemand de hele dag in een schooluniform in de speelhal zit? Dan was deze persoon denk ik ook wel te herkennen als een spijbelaar als deze geen uniform aan had. Omdat de leeftijd van een spijbelaar toch redelijk te schatten is. Wat een onzin zeg.

op de basisschool tussenuren?
Ik denk trouwens sowieso niet dat er veel spijbelaars zijn op de basisschool....
  vrijdag 9 januari 2004 @ 10:39:29 #10
52589 sjun
uit solidariteit
pi_16094710
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 10:17 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Ik zie hier erg weinig in. Waarom zouden 'onze' kinderen per se in eenzelfde keurslijf gedrukt moeten worden? Het geldt trouwens enkel voor openbare scholen, dus leidt zoiets niet tot een leegloop van die scholen naar bijzonder onderwijs? Echt integratiebevorderend is het op die manier ook niet.

Laten we juist de verschillen koesteren, in plaats van al op jonge leeftijd de mens reduceren tot een soort van kleurloze fabrieksarbeider. Naar mijn mening een slecht plan.

Ik zie hier wel wat in omdat het de maatschappij kosten spaart:
- het verlost kinderen en ouders van verplicht meedoen met de merkenrace om erbij te horen;
- het verlost de maatschappij van een eventuele hoofddoekjesdiscussie: iedereen wordt verplicht tot het 'uniform' dus levert iedereen iets in;
- het bespaart kinderen van arme ouders een stigma vanwege 'goedkope' kleding;
- het brengt kinderen al vroeg wat discipline en oog voor plichten bij;

Het zou dan echter op alle scholen verplicht gesteld moeten worden zonder dat dit ouders op hoge kosten brengt. Ik ben benieuwd wat een brede maatschappelijke discussie voor standpunten brengt en of het schooluniform een eerste stap op weg naar gedeelde rituelen en waarden kan worden. Kinderen vinden wel andere manieren om zich als individu te onderscheiden van andere kinderen dan via hun kleding op school. Na schooltijd zijn zij immers vrij zich te kleden naar eigen (of ouders') keuze.

Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
  vrijdag 9 januari 2004 @ 10:39:51 #11
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_16094719
Ik vind het niet eens zo'n gek plan. Het is gewoon duidelijk dat in de huidige NLe maatschappij groeperingen leven die elkaar niet mogen (zachtjes uitgedrukt) en op school komt die confrontatie steeds meer naar boven.

Door schooluniformen te hanteren krijg je iig niet het gezeik van groeperingen die elkaar met bv hoofddoeken, burqas en Lonsdale kleding bewust opnaaien.

En aangezien het in landen als Engeland en vele aziatische ook prima gaat, zie ik niet in waarom het een slecht idee zou zijn.

Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
pi_16094747
goed plan, mag ook wel in het voortgezet onderwijs ingevoerd worden..
  vrijdag 9 januari 2004 @ 10:41:18 #13
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_16094758
En idd je bent de 'merkenrace' kwijt op school.
Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
pi_16094797
Ik vind het helemaal geen slecht plan. Het mag best wel wat strenger worden.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  vrijdag 9 januari 2004 @ 10:45:42 #15
52589 sjun
uit solidariteit
pi_16094863
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 10:28 schreef sweek het volgende:
Ik zie hier ook voor- en nadelen aan, maar de voordelen wegen toch niet op tegen de vrijheid.
[..]

Probeer het nou net te stimuleren dat kinderen op die leeftijd ook al een eigen identiteit krijgen...
Men moet net leren omgaan met verschillende mensen uit verschillende culturen, de verschillen apprecieren, niet vervagen.

Waarom zou je kinderen niet tijdig leren om ook wat te moeten inleveren voor versoepeling van het samenleven? Voor die eigen identiteit die zich per sé in de uiterlijke presentatie moet uitdrukken is buiten de schooltijden toch voldoende tijd over? Ik ben ik zeer benieuwd waar de bewieroking van benadrukking van verschillen vandaan komt en wat dit evangelie in de praktijk oplevert aan handelbaarheid en aanspreekbaarheid van burgers. Mij komt het voor als een mantra dat wordt herhaald.
pi_16094921
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 10:39 schreef sjun het volgende:

[..]

- het verlost kinderen en ouders van verplicht meedoen met de merkenrace om erbij te horen;

Ten eerste is niks verplicht en ten tweede zijn dergelijke uitgaven nog altijd de verantwoordelijkheid van de ouders.
quote:
- het verlost de maatschappij van een eventuele hoofddoekjesdiscussie: iedereen wordt verplicht tot het 'uniform' dus levert iedereen iets in;
Je kunt prima een hoofddoekje op een uniform dragen hoor.
quote:
- het bespaart kinderen van arme ouders een stigma vanwege 'goedkope' kleding;
Zolang kinderen nog niet in Armani gaan lopen is er niks aan de hand
quote:
- het brengt kinderen al vroeg wat discipline en oog voor plichten bij;
Dit vind ik eigenlijk het enige legitieme argument.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_16094951
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 10:39 schreef Robert_Jensen het volgende:
Ik vind het niet eens zo'n gek plan. Het is gewoon duidelijk dat in de huidige NLe maatschappij groeperingen leven die elkaar niet mogen (zachtjes uitgedrukt) en op school komt die confrontatie steeds meer naar boven.

Door schooluniformen te hanteren krijg je iig niet het gezeik van groeperingen die elkaar met bv hoofddoeken, burqas en Lonsdale kleding bewust opnaaien.

uhm, hebben we het over hetzelfde? Dit bericht gaat over basisscholen. Je bent kennelijk al heel lang niet meer op een bassischool geweest.
quote:
En aangezien het in landen als Engeland en vele aziatische ook prima gaat, zie ik niet in waarom het een slecht idee zou zijn.
Wat gaat er dan precies zo prima daar?
Slaapt winter
en zomer
  vrijdag 9 januari 2004 @ 10:51:26 #18
73633 Het_Vijfde_Wiel
Mining Once & 4ever
pi_16094989
Och, ik weet niet of dat zo slecht is. Ik denk toch dat merkkleding als kinderen tussen de 10 en de 17 (althans in mijn tijd) van groot belang is voor ze, en dat juist de kinderen wiens ouders zich dat niet kunnen veroorloven zich erg ongemakkelijk kunnen voelen. Met een schooluniform speelt dat probleem niet.

Dus tot en met de vierde klas van het middelbaar zou het van mij wel mogen. Daarna heeft het weinig zin meer, want dan speelt merkkleding veel minder een rol.

En daarnaast brengt het misschien een stukje discipline, wat toch van belang is. Zeker in dit land waar kinderen van zes hun onderwijzers Jan en Truus mogen noemen, iets wat mij een doorn in het oog is.

Soms is het beter iets moois te verliezen, Beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad.
pi_16095020
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 10:45 schreef sjun het volgende:

[..]

Waarom zou je kinderen niet tijdig leren om ook wat te moeten inleveren voor versoepeling van het samenleven?

Prima idd, en dat moet je imho juist niet doen door verschillen te verbloemen. Dan leer je kinderen dat verschillen raar zijn, en daarmee heb je een aardig beginnetje gelegd voor onverdraagzaamheid.
Slaapt winter
en zomer
  vrijdag 9 januari 2004 @ 10:54:18 #20
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_16095062
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 10:52 schreef Parabola het volgende:

[..]

Prima idd, en dat moet je imho juist niet doen door verschillen te verbloemen. Dan leer je kinderen dat verschillen raar zijn, en daarmee heb je een aardig beginnetje gelegd voor onverdraagzaamheid.

De enige die het verband legt tussen verschillen en raar ben jij hier.
pi_16095070
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 10:45 schreef sjun het volgende:

[..]

Waarom zou je kinderen niet tijdig leren om ook wat te moeten inleveren voor versoepeling van het samenleven?

Omdat ze wat mij betreft op een openbare school niet hoeven in te leveren op vlak van kleding. Dat is toch nergens voor nodig? Nouja, er moet wel iets aan een kledingsvoorschrift zijn misschien, maar om nou iedere persoonlijke inbreng weg te halen vind ik zeker niet goed.
Een auto en een man en een rivier
Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
  vrijdag 9 januari 2004 @ 10:55:19 #22
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_16095076
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 10:49 schreef Parabola het volgende:

[..]

uhm, hebben we het over hetzelfde? Dit bericht gaat over basisscholen. Je bent kennelijk al heel lang niet meer op een bassischool geweest.

Vorige week nog .
En doe nou niet alsof daar geen hoofddoeken ed gedragen worden, want dan kan ik je nog wat basisscholen laten zien.
quote:
Wat gaat er dan precies zo prima daar?
De educatie. Een stuk beter als in NL zelfs.
  Admin vrijdag 9 januari 2004 @ 10:55:34 #23
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_16095081
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 10:41 schreef Robert_Jensen het volgende:
En idd je bent de 'merkenrace' kwijt op school.
Het zou me bakken met geld schelen iig.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  vrijdag 9 januari 2004 @ 10:56:45 #24
52589 sjun
uit solidariteit
pi_16095108
quote:

[..]

Waarom stel je nu ineens dat de verschillen worden verbloemd door een schooluniform? Na schooltijd is er nog tijd genoeg voor verschillende kleding, verder blijft ieder kind de eigen belevingswereld houden en blijven er culturele invloeden van thuis hun invloed houden op het kind. Als je kinderen juist tijdig leert dat ieder in onze maatschappij aan bepaalde dezelfde plichten moet voldoen kweek je naar mijn idee meer aanspreekbare burgers. Via een schooluniform gebeurt dit op speelse manier.

Wat is precies het drama van het schooluniform dat je verwacht?

[Dit bericht is gewijzigd door sjun op 09-01-2004 10:59]

pi_16095116
quote:

Nouja zeg, hoe achterlijk denk jij dat kinderen zijn? Denk je dat ze écht niet door hebben dat er veel verschillen tussen mensen zijn?

Met de invoering van een schooluniform wordt helemáál niet geleerd dat verschillen 'raar' zijn, en onverdraagzaamheid is daarbij ook totaal niet aan de orde.

Misschien stimuleert het kinderen juist wel om de overeenkomsten te zien, zien ze op zo'n manier beter dat ze veel dingen gemeenschappelijk hebben. Het legt dus een aardig beginnetje voor verdraagzaamheid.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')