quote:Ik zie hier erg weinig in. Waarom zouden 'onze' kinderen per se in eenzelfde keurslijf gedrukt moeten worden? Het geldt trouwens enkel voor openbare scholen, dus leidt zoiets niet tot een leegloop van die scholen naar bijzonder onderwijs? Echt integratiebevorderend is het op die manier ook niet.
Wethouder Utrecht wil schooluniformUTRECHT De Utrechtse wethouder Verhulst wil dat de leerlingen van de openbare basisscholen in de stad een uniform gaan dragen. Hij gaat hierover deze maand met de schoolbesturen praten.
Verhulst voert aan dat uniformen meer gelijkheid in de klas brengen. Sociale, godsdienstige en culturele verschillen worden niet aangezet, maar verhuld. Het kan bovendien een middel in de strijd tegen het spijbelen zijn, doordat het spijbelaars op straat herkenbaar maakt.
Invoering in het middelbaar onderwijs acht hij kansloos. Daar zijn leerlingen al te veel bezig met hun eigen cultuur en identiteit.
bron: Teletekst
Laten we juist de verschillen koesteren, in plaats van al op jonge leeftijd de mens reduceren tot een soort van kleurloze fabrieksarbeider. Naar mijn mening een slecht plan.
quote:Dit argument snap ik niet. Stel je ziet iemand in een schooluniform op straat lopen. Is hij/zij dan een spijbelaar? Hoeft niet, de persoon kan ook een tussenuur hebben bijvoorbeeld. En als iemand de hele dag in een schooluniform in de speelhal zit? Dan was deze persoon denk ik ook wel te herkennen als een spijbelaar als deze geen uniform aan had. Omdat de leeftijd van een spijbelaar toch redelijk te schatten is. Wat een onzin zeg.
kan bovendien een middel in de strijd tegen het spijbelen zijn, doordat het spijbelaars op straat herkenbaar maakt.
quote:Probeer het nou net te stimuleren dat kinderen op die leeftijd ook al een eigen identiteit krijgen...
Invoering in het middelbaar onderwijs acht hij kansloos. Daar zijn leerlingen al te veel bezig met hun eigen cultuur en identiteit.
"Sociale, godsdienstige en culturele verschillen worden niet aangezet, maar verhuld."
Kennelijk vindt meneer Verhulst verschillen 'eng' want ze moeten verhuld worden? Ten eerste zijn verschillen niet eng, maar juist de krenten in de pap, en ten tweede vind ik het uiterst ongepast om te verhullen wat je niet aanstaat. De verschillen zijn er, daar moet je je ogen niet voor sluiten.
Foei, meneer Verhulst, blijft u vanmiddag maar na
quote:op de basisschool tussenuren?
Op vrijdag 9 januari 2004 10:22 schreef Lucille het volgende:[..]
Dit argument snap ik niet. Stel je ziet iemand in een schooluniform op straat lopen. Is hij/zij dan een spijbelaar? Hoeft niet, de persoon kan ook een tussenuur hebben bijvoorbeeld. En als iemand de hele dag in een schooluniform in de speelhal zit? Dan was deze persoon denk ik ook wel te herkennen als een spijbelaar als deze geen uniform aan had. Omdat de leeftijd van een spijbelaar toch redelijk te schatten is. Wat een onzin zeg.
quote:Ik zie hier wel wat in omdat het de maatschappij kosten spaart:
Op vrijdag 9 januari 2004 10:17 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Ik zie hier erg weinig in. Waarom zouden 'onze' kinderen per se in eenzelfde keurslijf gedrukt moeten worden? Het geldt trouwens enkel voor openbare scholen, dus leidt zoiets niet tot een leegloop van die scholen naar bijzonder onderwijs? Echt integratiebevorderend is het op die manier ook niet.
Laten we juist de verschillen koesteren, in plaats van al op jonge leeftijd de mens reduceren tot een soort van kleurloze fabrieksarbeider. Naar mijn mening een slecht plan.
Het zou dan echter op alle scholen verplicht gesteld moeten worden zonder dat dit ouders op hoge kosten brengt. Ik ben benieuwd wat een brede maatschappelijke discussie voor standpunten brengt en of het schooluniform een eerste stap op weg naar gedeelde rituelen en waarden kan worden. Kinderen vinden wel andere manieren om zich als individu te onderscheiden van andere kinderen dan via hun kleding op school. Na schooltijd zijn zij immers vrij zich te kleden naar eigen (of ouders') keuze.
Door schooluniformen te hanteren krijg je iig niet het gezeik van groeperingen die elkaar met bv hoofddoeken, burqas en Lonsdale kleding bewust opnaaien.
En aangezien het in landen als Engeland en vele aziatische ook prima gaat, zie ik niet in waarom het een slecht idee zou zijn.
quote:Waarom zou je kinderen niet tijdig leren om ook wat te moeten inleveren voor versoepeling van het samenleven? Voor die eigen identiteit die zich per sé in de uiterlijke presentatie moet uitdrukken is buiten de schooltijden toch voldoende tijd over? Ik ben ik zeer benieuwd waar de bewieroking van benadrukking van verschillen vandaan komt en wat dit evangelie in de praktijk oplevert aan handelbaarheid en aanspreekbaarheid van burgers. Mij komt het voor als een mantra dat wordt herhaald.
Op vrijdag 9 januari 2004 10:28 schreef sweek het volgende:
Ik zie hier ook voor- en nadelen aan, maar de voordelen wegen toch niet op tegen de vrijheid.
[..]Probeer het nou net te stimuleren dat kinderen op die leeftijd ook al een eigen identiteit krijgen...
Men moet net leren omgaan met verschillende mensen uit verschillende culturen, de verschillen apprecieren, niet vervagen.
quote:Ten eerste is niks verplicht en ten tweede zijn dergelijke uitgaven nog altijd de verantwoordelijkheid van de ouders.
Op vrijdag 9 januari 2004 10:39 schreef sjun het volgende:[..]
- het verlost kinderen en ouders van verplicht meedoen met de merkenrace om erbij te horen;
quote:Je kunt prima een hoofddoekje op een uniform dragen hoor.
- het verlost de maatschappij van een eventuele hoofddoekjesdiscussie: iedereen wordt verplicht tot het 'uniform' dus levert iedereen iets in;
quote:Zolang kinderen nog niet in Armani gaan lopen is er niks aan de hand
- het bespaart kinderen van arme ouders een stigma vanwege 'goedkope' kleding;
quote:Dit vind ik eigenlijk het enige legitieme argument.
- het brengt kinderen al vroeg wat discipline en oog voor plichten bij;
quote:uhm, hebben we het over hetzelfde? Dit bericht gaat over basisscholen. Je bent kennelijk al heel lang niet meer op een bassischool geweest.
Op vrijdag 9 januari 2004 10:39 schreef Robert_Jensen het volgende:
Ik vind het niet eens zo'n gek plan. Het is gewoon duidelijk dat in de huidige NLe maatschappij groeperingen leven die elkaar niet mogen (zachtjes uitgedrukt) en op school komt die confrontatie steeds meer naar boven.Door schooluniformen te hanteren krijg je iig niet het gezeik van groeperingen die elkaar met bv hoofddoeken, burqas en Lonsdale kleding bewust opnaaien.
quote:Wat gaat er dan precies zo prima daar?
En aangezien het in landen als Engeland en vele aziatische ook prima gaat, zie ik niet in waarom het een slecht idee zou zijn.
Dus tot en met de vierde klas van het middelbaar zou het van mij wel mogen. Daarna heeft het weinig zin meer, want dan speelt merkkleding veel minder een rol.
En daarnaast brengt het misschien een stukje discipline, wat toch van belang is. Zeker in dit land waar kinderen van zes hun onderwijzers Jan en Truus mogen noemen, iets wat mij een doorn in het oog is.
quote:Prima idd, en dat moet je imho juist niet doen door verschillen te verbloemen. Dan leer je kinderen dat verschillen raar zijn, en daarmee heb je een aardig beginnetje gelegd voor onverdraagzaamheid.
Op vrijdag 9 januari 2004 10:45 schreef sjun het volgende:[..]
Waarom zou je kinderen niet tijdig leren om ook wat te moeten inleveren voor versoepeling van het samenleven?
quote:De enige die het verband legt tussen verschillen en raar ben jij hier.
Op vrijdag 9 januari 2004 10:52 schreef Parabola het volgende:[..]
Prima idd, en dat moet je imho juist niet doen door verschillen te verbloemen. Dan leer je kinderen dat verschillen raar zijn, en daarmee heb je een aardig beginnetje gelegd voor onverdraagzaamheid.
quote:Omdat ze wat mij betreft op een openbare school niet hoeven in te leveren op vlak van kleding. Dat is toch nergens voor nodig? Nouja, er moet wel iets aan een kledingsvoorschrift zijn misschien, maar om nou iedere persoonlijke inbreng weg te halen vind ik zeker niet goed.
Op vrijdag 9 januari 2004 10:45 schreef sjun het volgende:[..]
Waarom zou je kinderen niet tijdig leren om ook wat te moeten inleveren voor versoepeling van het samenleven?
quote:Vorige week nog
Op vrijdag 9 januari 2004 10:49 schreef Parabola het volgende:[..]
uhm, hebben we het over hetzelfde? Dit bericht gaat over basisscholen. Je bent kennelijk al heel lang niet meer op een bassischool geweest.
quote:De educatie. Een stuk beter als in NL zelfs.
Wat gaat er dan precies zo prima daar?
quote:Het zou me bakken met geld schelen iig.
Op vrijdag 9 januari 2004 10:41 schreef Robert_Jensen het volgende:
En idd je bent de 'merkenrace' kwijt op school.
quote:Waarom stel je nu ineens dat de verschillen worden verbloemd door een schooluniform? Na schooltijd is er nog tijd genoeg voor verschillende kleding, verder blijft ieder kind de eigen belevingswereld houden en blijven er culturele invloeden van thuis hun invloed houden op het kind. Als je kinderen juist tijdig leert dat ieder in onze maatschappij aan bepaalde dezelfde plichten moet voldoen kweek je naar mijn idee meer aanspreekbare burgers. Via een schooluniform gebeurt dit op speelse manier.
Op vrijdag 9 januari 2004 10:52 schreef Parabola het volgende:[..]
Prima idd, en dat moet je imho juist niet doen door verschillen te verbloemen. Dan leer je kinderen dat verschillen raar zijn, en daarmee heb je een aardig beginnetje gelegd voor onverdraagzaamheid.
Wat is precies het drama van het schooluniform dat je verwacht?
[Dit bericht is gewijzigd door sjun op 09-01-2004 10:59]
quote:Nouja zeg, hoe achterlijk denk jij dat kinderen zijn? Denk je dat ze écht niet door hebben dat er veel verschillen tussen mensen zijn?
Op vrijdag 9 januari 2004 10:52 schreef Parabola het volgende:Prima idd, en dat moet je imho juist niet doen door verschillen te verbloemen. Dan leer je kinderen dat verschillen raar zijn, en daarmee heb je een aardig beginnetje gelegd voor onverdraagzaamheid.
Met de invoering van een schooluniform wordt helemáál niet geleerd dat verschillen 'raar' zijn, en onverdraagzaamheid is daarbij ook totaal niet aan de orde.
Misschien stimuleert het kinderen juist wel om de overeenkomsten te zien, zien ze op zo'n manier beter dat ze veel dingen gemeenschappelijk hebben. Het legt dus een aardig beginnetje voor verdraagzaamheid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |