abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 6 januari 2004 @ 00:46:41 #1
58507 koudair
Only god can judge me
pi_15998890
nirvana is een van de meest overschatte bands van de afgelopen jaren. Een goede plaat en de zelfmoord van Kurt heeft de hype de laatste jaren doen toenemen.

[Dit bericht is gewijzigd door koudair op 06-01-2004 00:53]

pi_15998911
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 00:46 schreef koudair het volgende:
Een goede plaat
Geldt dit deel niet voor een heleboel bands/zanger(e)s(en)?
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
pi_15998912
volgens mij bedoel je 2pac
Je IP-adres is 127.0.0.1 Bij misbruik van dit forum kunnen we je provider op de hoogte stellen.
In geval van illegale praktijken verlenen wij volledige medewerking aan justitie.
pi_15998917
En hun beste nummers zijn nog covers ook .
We'll keep on whispering our mantras.
pi_15998928
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 00:48 schreef NiteSpeed het volgende:
En hun beste nummers zijn nog covers ook .
precies, gejat van dj boozywoozy
Je IP-adres is 127.0.0.1 Bij misbruik van dit forum kunnen we je provider op de hoogte stellen.
In geval van illegale praktijken verlenen wij volledige medewerking aan justitie.
pi_15998932
De dood van iemand doet inderdaad de plaatverkoop behoorlijk goed.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
pi_15998944
Nou leuk dat je die mening hebt. En nu?

Er is altijd wel iemand te vinden die een bepaalde band die succes heeft overhypped vind...

FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 6 januari 2004 @ 00:49:22 #8
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_15998952
quote:
nirvana is een van de meest overschatte bands van de afgelopen jaren. Een goede plaat en de zelfmoord van Kurt heeft de hype de laatste jaren doen toenemen.
je bent zo'n 9 jaar te laat vrees ik.
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_15998954
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 00:48 schreef 700MB het volgende:
De dood van iemand doet inderdaad de plaatverkoop behoorlijk goed.
de platenverkoop was al goed voordat ie dood was
  dinsdag 6 januari 2004 @ 00:49:42 #10
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_15998962
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 00:47 schreef Hayek het volgende:
volgens mij bedoel je 2pac
Die pleegde geen zelfmoord.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  dinsdag 6 januari 2004 @ 00:49:52 #11
58507 koudair
Only god can judge me
pi_15998969
heb net weer een paar nummers van hun gehoord...zit niet veel bijzonders bij
pi_15998999
noem wat nummers waarvan jij denkt dat ze overschat zijn, als je wilt...
pi_15999003
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 00:49 schreef Hayek het volgende:

[..]

de platenverkoop was al goed voordat ie dood was

Maar na zijn dood (en bij dode artiesten in het algemeen dus) werd hij beter.
pi_15999029
relkloon
pi_15999036
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 00:49 schreef koudair het volgende:
heb net weer een paar nummers van hun gehoord...zit niet veel bijzonders bij
Nou leuk...
Kan mij dat nou boeien welke bands jij precies wel en niet leuk vind....

Alsof het zo raar is dat iemand de muziek van een bepaalde band niet leuk vind...

pi_15999037
De muziek vind ik zelf wel okee, maar die fans die zo enorm met Kurt (of Jim Morrison of 2Pac of [vul hier een andere dode ster in] dwepen, die zijn wel irritant.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_15999038
onzin, nirvana is goede muziek.. en hebben ook veel betekend in de muziekwereld, dus stop met ijlen..
pi_15999055
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 00:51 schreef 700MB het volgende:

Maar na zijn dood (en bij dode artiesten in het algemeen dus) werd hij beter.

En daar zou Van Gogh ook over mee kunnen praten als die niet dood was...
pi_15999073
kurt leeft nog.. het is een complot
pi_15999098
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 00:54 schreef Hayek het volgende:
kurt leeft nog.. het is een complot
klopt is samen met elvis en hendrix ontvoerd door buitenaardse wezens...
pi_15999112
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 00:55 schreef MaartenHG het volgende:

[..]

klopt is samen met elvis en hendrix ontvoerd door buitenaardse wezens...

vergeet john lennon niet
  dinsdag 6 januari 2004 @ 00:56:56 #22
16733 blade182
Guess what I don't give a
pi_15999137
Tja we hebben wel een muziekgenre aan hun te danken, namelijk: Grunge....of hoe je het ook schrijft...

Niet dat het mij verder wat interesseert wat jij denkt van Nirvana...,

Sommigen vinden zelfs Queen een zwaar overschatte band, tja en tegen die mensen zeg ik het zelfde....

Het zal mij een zorg zijn wat je er van denkt, ik vind het goed en daar gaat het om!

How about a nice warm cup of SHUT THE FUCK UP!
pi_15999148
kurt met zijn nirvana heeft toch een paar onvergetelijke platen uitgebracht? zie het probleem niet.
2pac die soms nog eens een leuke plaat uitbrengt!
Prince die... (of leeft die nog)
pi_15999149
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 00:56 schreef blade182 het volgende:
Tja we hebben wel een muziekgenre aan hun te danken, namelijk: Grunge....of hoe je het ook schrijft...

Niet dat het mij verder wat interesseert wat jij denkt van Nirvana...,

Sommigen vinden zelfs Queen een zwaar overschatte band, tja en tegen die mensen zeg ik het zelfde....

Het zal mij een zorg zijn wat je er van denkt, ik vind het goed en daar gaat het om!

Queen heeft grunge niet ontdekt hoor!
pi_15999193
Pff Nirvana heb meer goeie platen dan aldie kutbandjes waar de TS fan van is.
Loving Nohr
pi_15999204
Ik vind het mooi
pi_15999219
quote:
Nirvana vs Adam Freeland - Smells Like Teen Spirit 2003
Dit is een lekkere dance remix.

Ik hou meer van Trance & Dance muziek over het algemeen, maar soms vind ik andere genre muziek nummers geweldig.
Een aantal orginele nummers van Nirvana moeten gewoon met de volumeknop voluit afspeelt worden.

History can't change the past, the future can.
pi_15999246
Trouwens, Nevermind is wel een album dat tot de legendarische albumlijst kan worden toegevoegd...
pi_15999260
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 01:01 schreef MaartenHG het volgende:
Trouwens, Nevermind is wel een album dat tot de legendarische albumlijst kan worden toegevoegd...
Unplugged in New York .
We'll keep on whispering our mantras.
pi_15999292
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 01:01 schreef NiteSpeed het volgende:

[..]

Unplugged in New York .

mjah niet echt legendarisch.. nevermind zeker wel

praktisch elk nummer daarop is legendarisch, dat onderscheid een topband van een one-day-fly

dinsdag 6 januari 2004 @ 01:04:16 #31
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_15999308
quote:
"Verder wil ik nog even aan alle Kurt Cobain verafgoders duidelijk maken dat zij van het soort zijn dat ervoor gezorgd heeft dat 'ie zelfmoord heeft gepleegd. Stelletje meelopende kutkutten, weten jullie nou helemaal _niets_?"
Ik ga naar huis.
pi_15999321
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 01:04 schreef nietzman het volgende:

[..]

beetje onzin, kurt had hele andere redenen
pi_15999323
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 00:57 schreef Blixar het volgende:
Hij is nu, wat 5 jaar?, dood en er komt nog steeds af en toe iets nieuws uit.
pi_15999344
Ik vind Guns N' Roses ook wel behoorlijk overschat. Wat hebben die nou voortgebracht?
Draait ook voornamelijk om een arrogante zanger die een beetje raar doet. En de nummers waarmee ze hits hebben gescoord zijn toch ook vooral de slappere rocknummers.
pi_15999353
Overschatte band van de laatste jaren? Pardon? Laatste jaren. Ik weet niet hoe ruim je dat wil nemen. Maar Nevermind is van september 1991 als ik het goed heb. Smells Like Teen Spirit is het meest gedraaide nummer op MTV en het verstootte Michael Jackson van de nummer 1 positie (iets wat in die tijd NOOIT gebeurde). Dat je er geen zak aan vind ok. Das wat anders. Ennum. Oja. Dan nog wat. Als je een band overschat vindt, zeg ff waarom. Dan kunnen we ook inhoudelijk discussieren
pi_15999356
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 01:05 schreef calvobbes het volgende:
Draait ook voornamelijk om een arrogante zanger
Een beetje imago helpt ook wel ja.
pi_15999357
beatles was ook niets natuurlijk, soort backstreet boys van de jaren 60
pi_15999366
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 01:00 schreef Burner2000 het volgende:

[..]

Nirvana vs Adam Freeland - Smells Like Teen Spirit 2003
Dit is een lekkere dance remix.

Smells Like Freeland heet die toch?
pi_15999384
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 01:06 schreef Hayek het volgende:
lol
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 6 januari 2004 @ 01:08:07 #40
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_15999393
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 01:06 schreef Hayek het volgende:
jij hebt het over the Monkeys, niet the Beatles.
pi_15999421
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 01:08 schreef Tokus het volgende:
jij hebt het over the Monkeys, niet the Beatles.
en jij moet niet altijd happen op loze opmerkingen
pi_15999611
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 01:07 schreef Jantjeuh het volgende:

[..]

Smells Like Freeland heet die toch?

Ik heb even gezocht. Qua teksts op de .ru site wordt ik er niet echt veel wijzer van. Maar wat jij zegt wordt ook genoemt. Ik weet niet of ze het over 1 en de al dezelfde track hebben.
History can't change the past, the future can.
pi_15999639
Nirvana , ook toen Kurt nog wel leefde btw.
(en dat hoewel ik alle nummers zó grijs gedraaid heb dat ik ze bijna niet meer kan horen..)
pi_16000217
Ik denk eerder dat het hier een stelling betreft ipv een mening.
pi_16000712
TS zegt dat de band overschat is. Lijkt me toch echt een mening.

-edit-
Wanneer het hier toch een stelling betreft kan ik TS deels gelijk geven mbt bands, dood en overschatting in het algemeen.

[Dit bericht is gewijzigd door Lucyfurr op 06-01-2004 02:38]

dinsdag 6 januari 2004 @ 02:27:31 #46
16639 giovan
Mr fancypants himself
pi_16000741
Hmmzz...ze hadden wel beatle stijl!
desalniettemin ook flut muzikanten die slechts het minimale met hun instrument kunnen..maar dat maakt de muziek zo leuk.

Maarruh...in de jaren 80 hadden we prachtige rock muziek (progressief, positief bands) met lange haren en stoere jackies.
En daarna kwam die donkere grauwe grunge..verklaring heb kniet

pi_16000938
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 02:27 schreef giovan het volgende:
Maarruh...in de jaren 80 hadden we prachtige rock muziek (progressief, positief bands) met lange haren en stoere jackies.
En daarna kwam die donkere grauwe grunge..verklaring heb kniet
Thank the pixies
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
pi_16001735
Ik ben het redelijk met de stelling eens. Ik zie in geen van alle (in hun nirvana tijd) goede muziek kanten. Het is allemaal erg simpel en redelijk hetzelfde ook. Ze waren wel fijn op het juiste moment. Men had behoefte aan wat anders. Daardoor is de hele grunge ook opgekomen naar mijn id. Nirvana heeft de grunge vast niet alleen uitgevonden btw.

En idd de dood van Kurt hielp een heleboel bij de legendevorming enzo.

Ik heb dan ook heel weinig met nirvana. Sommige nummers zijn zeker ok, maar hele cd's zet ik er helemaal niet snel van op (sterker nog ik heb er geen).

dinsdag 6 januari 2004 @ 09:23:28 #49
40220 -username-
Hopeloos geval...
pi_16002353
hmmmz, nirvana, leuk!

Nirvana is imho NIET overschat. Misschien door sommigen overdreven verheerlijkt, maar zeker niet overschat. Hoewel ik wel eens t idee dat Kurt Cobain t daar zelf niet mee eens zou zijn

Natuurlijk heeft de zelfmoord van Kurt Cobain bijgedragen aan hoe men nu tegen Nirvana aan kijkt. Dat valt gewoon niet te ontkennen. Hetzelfde bij Jim Morisson / The Doors bijvoorbeeld. En nog bij veeeeeeeel meer bands. Tis ook gewoon logisch.

Nirvana is misschien muzikaal vrij simpel. Tis wel tekstueel geniaal vind ik zelf. Het sprak destijds wel een complete generatie aan, en het bracht een compleet genre naar de mainstream. Nirvana was gewoon een bom die op de destijdse muziek scene viel.

Dit zegt wel wat, maar niet alles. After all, er zijn meer dingen commercieel doorgebroken die dikke stront waren.

Maar het verschil met Nirvana is dat Nirvana ECHT is. Het is vind ik iig zo goed omdat het gewoon echt emotioneel en oprecht is. Geen neppe onzin, geen liedjes die nergens over gaan. Gewoon Kurt die met zn muziek uitdrukt wat die echt voelt. Zijn dood was gewoon een bevestiging hier van.

En natuurlijk zijn er mensen die het overdrijven, die zijn er altijd. Bij elke band. Maar algemeen gezien....nee...nirvana is imho niet overschat.

Therapy has tought me that nothing is my fault
  dinsdag 6 januari 2004 @ 09:26:37 #50
46383 Tiemie
sowieso wel!
pi_16002387
Nirvana heeft gewoon een groot aantal mooie nummers gemaakt en wees blij dat mensen dat nog steeds kunnen waarderen.
pi_16002398
quote:
de zelfmoord van Kurt heeft de hype de laatste jaren doen toenemen.
zo populair is ie niet meer hoor, ja alleen onder een stel nostalgische nobody's van een jaar of 15, die hem niet eens ooit op tv hebben gezien toen ie leefde
A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
  dinsdag 6 januari 2004 @ 10:05:08 #52
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_16002980
Nirvana is 1 van de meest invloedrijke bands van de jaren 90 geweest.. bovendien schuilt genialiteit vaak in simplisme.. een band die ondanks de aandacht weigert een knieval voor commercie te maken was sowieso uniek in de tijd... toegegeven, de invloeden (ik noem bv. pixies, melvins en sonic youth) van kurt&co liggen er bij sommige nummers behoorlijk dik boven op, maar de energie, de wanhoop en de passie die uit de muziek en de teksten van Nirvana spreekt zijn naar mijn mening uniek! Nee, ik schat Nirvana op de juiste waarde in... 1 van de meest invloedrijke en gepassioneerde bands van de jaren 90.. zoals eerder gezegd, Nirvana was ECHT.. Tenslotte ben ik het niet eens met degene die beweert dat de leden van Nirvana geen goede musici waren.. ben zelfs van mening dat Kurt erg onderschat is als gitarist..
1,000,000 demons can't be wrong...
pi_16003031
Je moet ook kijken naar het effect van de platen van Nirvana en als je ook daar naar kijkt zul je toch moeten concluderen dat Nirvana een van de belangrijkste amerikaanse rockbands (samen met Pearl Jam, Smashing Pumpkins...enz) van de jaren negentig was. De topicstarter doet aan geschiedsvervalsing.

Overigens kan ik wel voorstellen waarom de TS het denkt. Nirvana was niet zo heel erg uniek qua sound (Soundgarden en the Pixies zijn belangrijke invloeden geweest), maar het feit dat ze goede nummers met die sound konden maken, bewijst hun relevantie. Soundgarden heeft dat bijvoorbeeld pas iets later (BadMotorfinger) bewezen.

[Dit bericht is gewijzigd door Toffe_Ellende op 06-01-2004 10:16]

dinsdag 6 januari 2004 @ 11:15:08 #54
16639 giovan
Mr fancypants himself
pi_16004533
Maarruhh..toch allemaal hele donkere sikkeneurige muziek wat terugslaat op de leeggeestigheid v/d patatgeneratie. Geld en banen zat maar je toch maar kut voelen met je jointje in je mond.
Muziek v/d aangeboren menselijke wanhoop, muziek...voor losers..daarom draai ik het ook af en toe
pi_16004823
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 11:15 schreef giovan het volgende:
Maarruhh..toch allemaal hele donkere sikkeneurige muziek wat terugslaat op de leeggeestigheid v/d patatgeneratie. Geld en banen zat maar je toch maar kut voelen met je jointje in je mond.
Muziek v/d aangeboren menselijke wanhoop, muziek...voor losers..daarom draai ik het ook af en toe
ik denk niet dat dit klopt, hoewel er natuurlijk wel een hele blik losers naar luistert.
pi_16004929
wat maakt het nou uit of ie popi was of niet z'n muziek was gewoon goed
klaar.
pi_16005291
Nirvana is gewoon goed, daar kun je geen andere mening over hebben!!!!! Oke, er zijn nummers die gewoon klote zijn maar de rest rockt gewoon!!!! Queen, Nirvana, the Doors, the Who, de Stones, de Beatles en K3 zijn gewoon bands die je goed moet vinden!!!!!
ai ai
pi_16005374
Tijdgeest.

Voor die tijd was het helemaal geweldig. Al was ik meer een Pearl Jam-er

Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
  dinsdag 6 januari 2004 @ 11:45:27 #59
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_16005394
quote:
In welke kast heb jij gezeten ?

Zonder Nirvana op te hemelen, C-C heeft immers een doodhekel aan hinderlijke junks, moet gesteld worden dat Kurt een muzikaal vernieuwend fenomeen was. Een hype is ook iets waar Nirvana niet echt gelukkig van zou worden als band denk ik. Ik meen ook dat het succes van Foo Fighters en iedere andere band waaraan Dave Grohl zijn medewerking verleend een teken aan de wand is voor de muzikale kwaliteiten die Nirvana destijds bezat.

Jawohl Herr Kaloin!
pi_16006243
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 11:44 schreef Miesjel het volgende:
Tijdgeest.
Precies. Typisch geval van goede tijd, goede plaats en dan dondert het niet hoe de muziek is. Niet dat die nou zo slecht is, maar voor Nirvana hadden het zo honderd andere bands kunnen zijn. De reden dat Nirvana nu nog zo gewaardeerd wordt door hele legioenen is volgens mij dan ook grotendeels terug te voeren op nostalgie en hype (die nog extra gevoed wordt door het voortijdig overlijden van Cobain).
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_16006802
Altijd grappig dit soort discussies waarbij iemand een vreemd balletje opgooit en daarna niet meer terugkomt als anderen met elkaar in discussie gaan....
pi_16008020
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 01:18 schreef Lucyfurr het volgende:
Nirvana , ook toen Kurt nog wel leefde btw.
(en dat hoewel ik alle nummers zó grijs gedraaid heb dat ik ze bijna niet meer kan horen..)
Dat probleem ken ik, vooral Nevermind.
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 01:01 schreef NiteSpeed het volgende:

[..]

Unplugged in New York .

Die moet ik nog steeds een keer aanschaffen.
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 12:41 schreef calvobbes het volgende:
Altijd grappig dit soort discussies waarbij iemand een vreemd balletje opgooit en daarna niet meer terugkomt als anderen met elkaar in discussie gaan....
Ik denk dat, dat komt, omdat ie al lang en breed uitgeluld is.

Maar ff inhoudelijk, ik denk een band die overschat gevonden wordt, toch altijd een persoonlijke mening zal zijn. Zoals eerder gezegd, sommige vinden dat ook van Queen en andere weer van de Beatles, die trouwens idd wel de boyband waren van de jaren 60. Ikzelf ga daar niet over, ik vind de muziek goed en verder denk ik niet.

Wat ik hier doe?
Uit me nek lullen!
pi_16008230
off-topic, maar goed:
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 13:33 schreef Mr.Tear het volgende:
de Beatles, die trouwens idd wel de boyband waren van de jaren 60.
In zoverre heb je gelijk dat als de Beatles nu zouden beginnen, ze niet meer de gelegenheid zouden krijgen boven hun eerdere boybandmuziek uit te groeien. Om hun latere, zelfgeschreven werk af te doen als boyband vind ik wat kort door de bocht, maar de eerste paar platen (met de nodige covers), tja .
pi_16010256
quote:
Onzin,hun best verkochte album was al lang uit voordat ie zelfmoord pleegde en stond toen ook al bovenaan in de album charts.
life is a game....and im winning
pi_16010322
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 09:26 schreef Tiemie het volgende:
Nirvana heeft gewoon een groot aantal mooie nummers gemaakt en wees blij dat mensen dat nog steeds kunnen waarderen.
100% mee eens is...
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
pi_16013446
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 10:05 schreef DaisyDuke het volgende:
ben zelfs van mening dat Kurt erg onderschat is als gitarist..
Jaja.. Daarom komt ie zeker regelmatig voor in lijstjes van beste gitaristen ooit. Dat noem ik toch heel wat voor iemand die eigenlijk maar matig gitaar kon spelen. Ik ben daarom eerder van mening dat Kurt erg overschat is als gitarist.

Ik zeg niet dat de muziek slecht was. Ik mag er graag naar luisteren, kwaliteit hoeft niet ingewikkeld te zijn. Maar kom nu niet aan met dat geneuzel over dat ie zo'n geweldenaar op de gitaar was.

dinsdag 6 januari 2004 @ 16:58:20 #67
42555 Tomek
Take on the world!
pi_16013574
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 16:53 schreef DIJK het volgende:

[..]
Maar kom nu niet aan met dat geneuzel over dat ie zo'n geweldenaar op de gitaar was.

Dat je goed bent op gitaar wil niet zeggen dat je net zoals Steve Vai binnen 3 seconden 6 keer je hals op en af rost met één of ander kotsend gitaargeluid en dit vervolgens een inmense solo noemt.

Kurt was gewoon erg goed in het overbrengen van emoties dmv zijn gitaar. Ik krijg meer gevoel bij een (misschien makkelijker na te spelen) solo van Kurt dan een gevoelloos gepriegel van een zogenaamde topgitarist.

En daar gaat het toch om?

[Dit bericht is gewijzigd door Tomek op 06-01-2004 17:03]

pi_16013697
Muzikale kwaliteit is niet alleen de vaardigheid in de instrumenten (al verbreedt dat de horizon wel, mocht het nodig zijn). Als mensen het oprecht mooi vinden kan ik daar moeiteloos respect voor geven.

Voor kindjes met een Nirvana die net zoveel liedjes kennen van Nirvana als het aantal akkoorden in die liedjes en toch claimen dat ze van die muziek houden wordt het wat moeizamer.

Ach, ik stoor me er in ieder geval niet aan, wie wel en waarom?

Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
  dinsdag 6 januari 2004 @ 17:08:36 #69
42555 Tomek
Take on the world!
pi_16013878
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 17:02 schreef RichardQuest het volgende:
Voor kindjes met een Nirvana die net zoveel liedjes kennen van Nirvana als het aantal akkoorden in die liedjes en toch claimen dat ze van die muziek houden wordt het wat moeizamer.

Ach, ik stoor me er in ieder geval niet aan, wie wel en waarom?

Leg eerst bovenstaande zin nog een keer uit, kan aan mij liggen, maar ik vattum niet helemaal
pi_16014057
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 16:58 schreef Tomek het volgende:
Dat je goed bent op gitaar wil niet zeggen dat je net zoals Steve Vai binnen 3 seconden 6 keer je hals op en af rost met één of ander kotsend gitaargeluid en dit vervolgens een inmense solo noemt.
Dat ben ik met je eens. (alhoewel het taalgebruik me ietsje te kleurrijk is )
quote:
Kurt was gewoon erg goed in het overbrengen van emoties dmv zijn gitaar. Ik krijg meer gevoel bij een (misschien makkelijker na te spelen) solo van Kurt dan een gevoelloos gepriegel van een zogenaamde topgitarist.
En nog ben ik van mening dat kurt een echte 13 in een dozijn gitarist was. Live ook nog eens vaak matig, moest veel goedmaken met z'n energieke performance. Ook in de grunge scene waren er imho VEEL betere gitaristen (mike mccready bijv). Maar ja blijkbaar komt bij mij de emotie niet zo goed over ofzo.

En nogmaals, daarmee zeg ik dus niet dat ik niet graag naar z'n muziek luister.

[Dit bericht is gewijzigd door DIJK op 06-01-2004 17:22]

pi_16014184
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 00:57 schreef Blixar het volgende:
kurt met zijn nirvana heeft toch een paar onvergetelijke platen uitgebracht? zie het probleem niet.
Prince die... (of leeft die nog)
yep volgens zijn plaat Come is Prince ook dood
(maar doet verdacht veel optredens voor een dode )
  dinsdag 6 januari 2004 @ 17:19:12 #72
42555 Tomek
Take on the world!
pi_16014199
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 17:13 schreef DIJK het volgende:
En nog ben ik van mening dat kurt een echte 13 in een dozijn gitarist was. Live ook nog eens vaak matig, moest veel goedmaken met z'n energieke performance. Ook in de grunge scene waren er imho VEEL betere gitaristen (mike mccready bijv). Maar ja blijkbaar komt bij mij de emotie niet zo goed over ofzo.

En nogmaals, daarmee zeg ik dus niet dat ik niet graag naar z'n muziek luister.

Uiteraard zal persoonlijke smaak er ook toe bijdragen hoe goed je iemand vindt. Ik snap ook best dat het technisch gezien geen hoogstaand gitaarwerk was wat hij deed.

Daarentegen vind ik het muzikaal gezien wel weer heel sterk.

Beide punten bepalen natuurlijk of je wel of geen goede gitarist bent.
Ik zeg altijd maar: er zullen genoeg mensen zijn die het Kurt vlekkeloos na kunnen doen, maar of deze mensen in staat zijn zelf zoiets te schrijven dat moet je dan maar weer afwachten...

En dat telt voor mij ook mee.

dinsdag 6 januari 2004 @ 17:21:26 #73
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_16014273
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 17:13 schreef DIJK het volgende:

Vind niet dat je, door Cobain te typeren als een 13-in-een-dozijn-gitarist, hem recht doet... i.t.t. een 13-i-e-d-gitarist had Cobain echt een eigen stijl.. een manier van gitaar spelen die herkenbaar was.. in mijn ogen totaal niet te vergelijken met de veel meer op wat virtuosere licks gericht Mike McCready (om bij jouw voorbeeld te blijven..).. In mijn ogen is dit echter vaak het geval met dit soort discussies... het is appels met peren vergelijken.. het komt er toch vaak op neer dat het draait om persoonlijke smaak.. ik persoonlijk ga liever voor de Cobain-stijl dan voor de wat meer op Led Zeppelin geinspireerde Pearl Jam riffs...
pi_16014353
Smells Like Teen Spririt, Lake of Fire, Lithium, On a plain, Polly, Where Did You Sleep Last Night, In Bloom, Breed, Come As You Are, About A Girl..

Covers of geen covers, kvin et allemaal wel vet klinken..

dinsdag 6 januari 2004 @ 17:28:01 #75
46592 xplvr
X-Ray Papa Lima Victor Romeo
pi_16014440
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 10:05 schreef DaisyDuke het volgende:
Nirvana is 1 van de meest invloedrijke bands van de jaren 90 geweest.. bovendien schuilt genialiteit vaak in simplisme.. een band die ondanks de aandacht weigert een knieval voor commercie te maken was sowieso uniek in de tijd... toegegeven, de invloeden (ik noem bv. pixies, melvins en sonic youth) van kurt&co liggen er bij sommige nummers behoorlijk dik boven op, maar de energie, de wanhoop en de passie die uit de muziek en de teksten van Nirvana spreekt zijn naar mijn mening uniek! Nee, ik schat Nirvana op de juiste waarde in... 1 van de meest invloedrijke en gepassioneerde bands van de jaren 90.. zoals eerder gezegd, Nirvana was ECHT.. Tenslotte ben ik het niet eens met degene die beweert dat de leden van Nirvana geen goede musici waren.. ben zelfs van mening dat Kurt erg onderschat is als gitarist..
Goed gesproken. Er zijn idd. verschillende bands die Nirvana hebben beinvloed, maar tegelijkertijd is de invloed die Nirvana heeft gehad enorm plus hun uitstraling was uniek.
(Echter Kurt Cobain vond zichzelf daarentegen geen goede gitarist, meer een akkoorden-rammer.)
Laat mij in mijn zeven sloten, laat mij de draad volslagen kwijt.
pi_16014508
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 17:08 schreef Tomek het volgende:

[..]

Leg eerst bovenstaande zin nog een keer uit, kan aan mij liggen, maar ik vattum niet helemaal

Nou, ik heb moeite met jongeren die claimen fan te zijn van Nirvana, maar in feite niets van de muziek weten....niets van de geschiedenis, niet van de aanleiding en niets van de gevolgen.
Ik ben geen fan van Nirvana (luister er overigens wel naar), maar ik ben mensen tegen gekomen die fan van Nirvana claimen te zijn, en als ik er dan over begin te praten kijken ze alsof ze water zien branden. Ze kennen uiteindelijk maar 2-3 liedjes. Letterlijk gesprek met een 'Nirvana-fan':
"Wat vind je van de Foo Fighters?"
- "Wie?"

Daar zakt je broek van af. Daar stoor ik me dus wel aan.
Niet aan de mensen die ervan houden en op z'n minst net zoveel kennis van Nirvana hebben als ik.

Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_16015797
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 17:28 schreef xplvr het volgende:
...de invloed die Nirvana heeft gehad enorm ...
dat bestaat ook vooral uit het populair maken van alternatieve muziek overigens. het grote verhaal van de 90ies dus, maar zijn we daar wel blij mee??
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
pi_16015844
Een goede muziekrecensent maakt een onderscheid tussen of een gitarist technisch goed is en of ie iets maakt wat lekker in het gehoor ligt en origineel is en blijft hangen. Helaas zie ik veel reacties waarin maar 1 van deze aspecten belicht wordt. Nou wil ik niet zeggen dat ik een goede muziekrecensent ben, maar hier dan toch mijn mening.

In mijn ogen was Kurt:

Net zo origineel als een helehoop andere bands uit de omgeving van Seattle. Ze hadden echter door hun energieke optredens en hun charismatische zanger een ongelooflijke aantrekkingskracht. Met het uitbrengen van het album Nevermind en Smells Like Teen Spirit die door Steve Albini erg goed werd geproduceerd braken zij in 1 keer door. Mede dankzij dat ze intussen overgestapt waren van het lokale label Sub Pop records naar het grote label van David Geffen (The Geffen Company) was er meer geld beschikbaar. Nirvana is echter niet doorgebroken door enorme promotie want die had DGC er in eerste instantie niet voor over.

Kurt is een ontzettend goede tekstschrijver, maar zoals Kurt zelf zegt: music comes first, lyrics are secondary. Nirvana heeft een eigen stijl ontwikkeld beinvloed door bands als Led Zeppelin, Beatles, The Pixies, etc.

Kurt was geen gitaarvirtuoos, maar hij heeft wel een typisch eigen stijl als het gaat om de schaarse solo'tjes die hij vooral live nogal eens ten gehore bracht. Daarnaast is de combinatie van zang en gitaarspelen en zang toch redelijk netjes gedaan. Luister bijvoorbeeld eens naar het nummer Come As You Are. Het gitaarloopje is doodsimpel. De zang op zich ook helemaal niet bijzonder. Maar ritmisch lopen ze volledig langs elkaar heen. Toch klinkt het helemaal niet verkeerd in de oren. Verkeerd in de zin van dat het niet klopt.

pi_16016425
Ik vind Nirvana op zich nog steeds wel goed, maar het is voor mij ook wel heel erg tijdgebonden muziek. Toen 'Nevermind' aan het begin van de jaren 90 verscheen, had dat toch wel een enorme impact, en in het kielzog daarvan werden een hoop andere indie-bandjes ook ineens populair. Toentertijd heeft me dat wel op een 'goed' spoor gezet, maar eigenlijk draai ik hun muziek tegenwoordig nauwelijks meer. Vraag me ook af of ik het nog wel goed zou vinden als ik het nu voor het eerst zou horen, want in de loop der jaren is mijn muzieksmaak ook wel wezenlijk veranderd.

Toch denk ik dat het zonder twijfel een 'belangrijke' band is geweest. Volgens velen hier zou Kurt ook een goede tekstschrijver zijn, maar de teksten hebben me eigenlijk nooit zo weten te pakken (weet nog steeds niet waar "Smells like teen spirit" eigenlijk over gaat ), het was meer de intensiteit van de muziek die me toen aansprak.

[Dit bericht is gewijzigd door Zander op 06-01-2004 18:39]

pi_16016627
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 18:15 schreef Cellar het volgende:
Met het uitbrengen van het album Nevermind en Smells Like Teen Spirit die door Steve Albini erg goed werd geproduceerd braken zij in 1 keer door.
Die gast van Garbage, Butch Vig, ja. Steve Albini produceerde geloof ik In Utero.

ik ben absoluut geen Nirvana fan, maar een vriend van me was/is het wel dus ik weet er wel wat vanaf

Nee.
pi_16016653
quote:
Ik vond eigelijk dat ze wel aardig wat goede platen hadden, en vind ik nog steeds.
pi_16019169
Nirvana is wel goed!
  dinsdag 6 januari 2004 @ 20:52:57 #83
75627 nogiemand
onder niemand
pi_16019604
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 18:15 schreef Cellar het volgende:
Nirvana heeft een eigen stijl ontwikkeld op basis van muziek van killing joke, beinvloed door bands als Led Zeppelin, Beatles, The Pixies, etc.
En dankzij zijn geldgeile moeder worden we vrijwel maandelijks getrakteerd op nog onbekende scheten die door 2pac zijn vastgelegd.
too drunk to fok!
pi_16021339
Het wrange is dat Nirvana een aanzienlijk deel van het succes te had aan leden van Pearl Jam (Stone Gossard en Jeff Ament) die met de plaatverkoop van hun toenmalige band Green River SubPop voorzag van het nodige geld om o.a. het debuut van Nirvana, Bleach, uit te brengen.

[Dit bericht is gewijzigd door Toffe_Ellende op 06-01-2004 22:01]

dinsdag 6 januari 2004 @ 21:58:21 #85
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_16021447
quote:
dat geldt voor alle musici die jong gestorven zijn. Only the good die young-principe. Jeff Buckley is ook zwaar overschat...
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 6 januari 2004 @ 22:06:09 #86
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_16021613
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 21:58 schreef Viking84 het volgende:
Jeff Buckley is ook zwaar overschat...
Jippie... weer een zwaar provocerende stelling waar we weer lekker tegen in kunnen gaan....
pi_16022373
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 21:54 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Het wrange is dat Nirvana een aanzienlijk deel van het succes te had aan leden van Pearl Jam (Stone Gossard en Jeff Ament) die met de plaatverkoop van hun toenmalige band Green River SubPop voorzag van het nodige geld om o.a. het debuut van Nirvana, Bleach, uit te brengen.
Bleach werd geproduceerd voor 'n erg miniem bedrag geloof ik?
Now, my story begins in nineteen-dickety-two. We had to say dickety because the Kaiser had stolen our word twenty. I chased that rascal to get it back, but gave up after dickety-six miles.
  dinsdag 6 januari 2004 @ 22:30:20 #88
46592 xplvr
pi_16022379
quote:
Plus natuurlijk de bandleden van Sonic Youth, die ze in contact bracht met platenbaas David Geffen
  dinsdag 6 januari 2004 @ 22:33:11 #89
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_16022464
quote:
Wrang? Tja, zo werkt de muziekindustrie... de verkoop van Bleach maakte het weer mogelijk voor SubPop om weer andere nieuwe platen uit te brengen.. weet niet wat daar wrang aan is, tenzij je doelt op de slechte band tussen Kurt en Pearl Jam... Maar ja, in Green River zaten ook leden van Mudhoney, met wie Kurt erg goed overweg kon...
pi_16022580
Nirvana brak in Nederland door op het moment dat ik de puberteit inging, betere timing voor Nirvana om door te breken was er voor mij dus niet. Ik was harstikke gek van hun muziek, liet mijn haar halflang groeien, kocht een nirvana shirt en legerkisten, en noemde mezelf alto, net zoals op dat moment miljoenen jochies hetzelfde deden en zich ook alto noemden
Tevens wilde iedereen rond die tijd ineens gitaar spelen, de squiers waren niet aan te slepen, en iedereen begon met nummers van Nirvana. Nirvana, menig gitarist is er groot mee geworden

Voor mij is Nirvana naast nostalgie (ook al is nog maar dik 10 jaar geleden) ook een band die samen met Pearl Jam het startsein gaf voor een nieuwe periode.
Harde gitaarmuziek kon ineens wel in de top 40 komen, iets dat nog amper vertoond was, althans niet in de jaren '80. Talloze alternatieve gitaarbandjes schoten ineens vanuit de underground naar de mainstream door (Pearl Jam, Stone Temple Pilots, Alice in Chains, Smashing Pumpkins etc) Dat zorgde er ook voor dat punkrockbands als Green Day en The Offspring ineens overal gehoor vonden, in de jaren '80 waren er genoeg punkrockbands, maar door het muzikale klimaat dat in de jaren '90 ontstaan was door bands als Pearl Jam en Nirvana konden deze ineens doorbreken bij een groot publiek.
Nirvana markeert voor mij en voor veel muziekliefhebbers eigenlijk een beetje de grens van de 80's naar de 90's, ze luidden een nieuwe periode in, en ondanks dat ik hun nummers helemaal stuk heb gedraaid en ze nu nooit weinig meer luister, zie ik Nirvana zeker wel als een band die veel voor de muziek heeft betekend.

[Dit bericht is gewijzigd door nozem op 06-01-2004 22:43]

I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
pi_16022687
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 17:30 schreef RichardQuest het volgende:

[..]

Nou, ik heb moeite met jongeren die claimen fan te zijn van Nirvana, maar in feite niets van de muziek weten....niets van de geschiedenis, niet van de aanleiding en niets van de gevolgen.
Ik ben geen fan van Nirvana (luister er overigens wel naar), maar ik ben mensen tegen gekomen die fan van Nirvana claimen te zijn, en als ik er dan over begin te praten kijken ze alsof ze water zien branden. Ze kennen uiteindelijk maar 2-3 liedjes. Letterlijk gesprek met een 'Nirvana-fan':
- "Wie?"

Niet aan de mensen die ervan houden en op z'n minst net zoveel kennis van Nirvana hebben als ik.

Ik ben (was?) wel fan van nirvana. Ik heb de CD's, twee DVD's, de video Kurt&Courtney en heb drie kleine boekjes geschreven over de complottheoriën rond Kurt's dood.

Nirvana overschat? Nee, niet echt. Vergeet niet dat Nirvana al wereldberoemd was vóór de dood van Kurt, al drie jaar eerder schreven ze geschiedenis door als alternatief bandje de King of pop van zijn eerste plaats in de albumcharts te stoten. Love him or hate him, Kurt was (en is waarschijnlijk nog steeds) de stem van de rebelse jeugd uit begin jaren '90. Held tegen wil en dank, schreef nummers die uitblinkten in eenvoud, maar toch met hun op het eerste gezich simpele teksten de gevoelens van miljoenen wist te beschrijven. Iedereen leek zich te kunnen vinden in teksten als "all in all is all we are", "I'm not like them, but I can pretend" en "I'm worse at what I do best, and for this gift I feel blessed".

En last but not least, het onvergetelijke Unplugged in New York-album, het beste wat Nirvana gedaan heeft. Of althans, het meest emotionele. Nummers als All Apologies en de magistrale cover Where Did You Sleep Last Night laten een Kurt Cobain horen die verscheurd wordt door emoties en dat klinkt geweldig. Het laatste refrein gaat recht door je hart. Overhyped? Misschien. Overschat? Denk het niet. Overgewaardeerd? Nee.

pi_16022791
vind k dus niet.....ze zijn wel degelijk goed.
Aap uit de mouw
  dinsdag 6 januari 2004 @ 22:48:21 #93
42555 Tomek
Take on the world!
pi_16022919
quote:

[..]

- "Wie?"

Aa, ok, helemaal mee eens.

Heb ik ook wel eens meegemaakt.. Tsja, tis natuurlijk wel heel erg stoer als je fan bent van Nirvana, dus dat ben je dan al snel. Althans, dat roepen ze dan.

pi_16022928
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 22:37 schreef nozem het volgende:
Nirvana brak in Nederland door op het moment dat ik de puberteit inging, betere timing voor Nirvana om door te breken was er voor mij dus niet. Ik was harstikke gek van hun muziek, liet mijn haar halflang groeien, kocht een nirvana shirt en legerkisten, en noemde mezelf alto, net zoals op dat moment miljoenen jochies hetzelfde deden en zich ook alto noemden
Tevens wilde iedereen rond die tijd ineens gitaar spelen, de squiers waren niet aan te slepen, en iedereen begon met nummers van Nirvana. Nirvana, menig gitarist is er groot mee geworden
-snip-

Nirvana markeert voor mij en voor veel muziekliefhebbers eigenlijk een beetje de grens van de 80's naar de 90's, ze luidden een nieuwe periode in, en ondanks dat ik hun nummers helemaal stuk heb gedraaid en ze nu nooit weinig meer luister, zie ik Nirvana zeker wel als een band die veel voor de muziek heeft betekend.

Mooi man, dit is eigenlijk ook 'mijn' verhaal (en van vele anderen).
pi_16023097
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 22:48 schreef Zander het volgende:

[..]

Ik las je reply eigenlijk pas goed nadat ik dit stukje had gepost en ik dacht: "Sjee die Zander zegt eigenlijk precies hetzelfde"
Maar inderdaad, dit geldt voor heel veel mensen van midden 20.
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
  dinsdag 6 januari 2004 @ 22:56:42 #96
42555 Tomek
Take on the world!
pi_16023199
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 22:48 schreef Zander het volgende:

[..]

*meldt
pi_16023731
Hoewel me de hele band al tijden geen zak meer interresseert, en de muziek mij totaal niet meer kan boeien heeft 't dat enkele jaren geleden toch absoluut wel gedaan.
Nirvana heeft mij een compleet andere kant opgestuurd toen ik een jaar of 11 of 12 was.
Dit heeft tot zeker 't eind van mijn 14e aangehouden.
En ik begrijp eigenlijk wel waarom ik naar Nirvana luisterde.
't heeft duidelijke elementen van popsongs van bijvoorbeeld the beatles (wat mij altijd al heeft gegrepen), maar dan verhuld achter een een rauwe stem en een onstuimige gitaar-distortion, die 't allemaal een stuk rebelser moet maken.
En als naieve puber wil je je met die ideeen identificeren.
Je kunt dan kiezen om je met PUNKROCK bezig te houden, en je verder te distancieren van muziek met meer dan 3 akkoorden, maar ik kwam er na een beetje proberen toch achter dat ik daar niets te zoeken had.
Grunge is voor mij nog steeds de combinatie van kwetsbare popliedjes met punk/metal elementen.

Kurt Cobain stelde zich op als een kwetsbaar persoon. Evenals Layne Staley of Eddie Vedder. Dat maakt de grunge.
Als puber denk je dat je luistert naar iets bijzonder radicaals terwijl 't in feite toch de pop-elementen zijn die je trekken.

't hadden ook gewoon goede popsongs kunnen worden en had Kurt ze misschien wel 10x beter kunnen schrijven als 'ie alles es niet zo serieus nam.

pi_16024142
nu we het toch over grunge hebben , even een quizvraag:

Wie zei omstreeks 1992 dat grunge bedacht was door de Amerikaanse overheid als antwoord op de zwarte gangsterap (zodat Amerikaanse jongeren weer naar muziek voor blanken ging luisteren).

pi_16030498
Geen idee eigenlijk, Chuck D. of zo?
pi_16031014
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 09:57 schreef Zander het volgende:
Geen idee eigenlijk, Chuck D. of zo?
nee, Jello Biafra is blank en behoorlijk leftwing

[Dit bericht is gewijzigd door Toffe_Ellende op 07-01-2004 11:18]

woensdag 7 januari 2004 @ 10:41:43 #101
631 GHaven
Dementerende borstenbetaster.
pi_16031374
quote:

[..]

- "Wie?"

Ja, het is erg belangrijk dat je heel veel van een band afweet, anders mag je hun muziek natuurlijk niet mooi vinden...
Haalt gelijk bij rechter.
pi_16031453
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 22:33 schreef DaisyDuke het volgende: tenzij je doelt op de slechte band tussen Kurt en Pearl Jam...
Dat schijnt nog wel enigzins bijgelegd te zijn.
pi_16031487
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 10:41 schreef GHaven het volgende:
Ja, het is erg belangrijk dat je heel veel van een band afweet, anders mag je hun muziek natuurlijk niet mooi vinden...
Dat is weer het andere uiterste, maar een band beoordelen op slechts 2-3 liedjes is naast de mensen die complete albums uit hun hoofd kennen ook wat karig.
pi_16032087
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 10:45 schreef DIJK het volgende:

[..]

Dat schijnt nog wel enigzins bijgelegd te zijn.

Kurt Cobain betichtte Pearl Jam van meesurfen op Nirvana's succes. Cobain had het ook niet zo op Eddie Vedder terwijl ze elkaar nauwelijks ontmoet hebben. Volgens mij is het ook allemaal opgeblazen door de pers.

Het grappige is dat toen grunge in 1994 langzaam stierf en in Engeland Oasis en Blur de kans kreeg om de volgende hype te worden, er opeens ook een vete tussen die twee bands was. Het is vrij verdacht.

woensdag 7 januari 2004 @ 13:29:10 #105
42555 Tomek
Take on the world!
pi_16035922
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 23:14 schreef webfreak het volgende:
Hoewel me de hele band al tijden geen zak meer interresseert, en de muziek mij totaal niet meer kan boeien heeft 't dat enkele jaren geleden toch absoluut wel gedaan.
dan zou dat nu ook nog zo moeten zijn.
quote:
En ik begrijp eigenlijk wel waarom ik naar Nirvana luisterde.
't heeft duidelijke elementen van popsongs van bijvoorbeeld the beatles (wat mij altijd al heeft gegrepen), maar dan verhuld achter een een rauwe stem en een onstuimige gitaar-distortion, die 't allemaal een stuk rebelser moet maken.
Bullshit! Zo kun je alles wel met de beatles gaan vergelijken. Ik weet niet hoeveel nummers jij van Nirvana kent? Ik vermoed alleen de nummers die ooit op de radio zijn gedraaid of op single uitgekomen zijn.
quote:
En als naieve puber wil je je met die ideeen identificeren.
Je kunt dan kiezen om je met PUNKROCK bezig te houden, en je verder te distancieren van muziek met meer dan 3 akkoorden.
Het aantal akkoorden in een nummer heeft er echt geen reet mee te maken jongeman
quote:

Grunge is voor mij nog steeds de combinatie van kwetsbare popliedjes met punk/metal elementen.
Als puber denk je dat je luistert naar iets bijzonder radicaals terwijl 't in feite toch de pop-elementen zijn die je trekken.
En dat bepaal jij?
quote:
't hadden ook gewoon goede popsongs kunnen worden en had Kurt ze misschien wel 10x beter kunnen schrijven als 'ie alles es niet zo serieus nam.
Sorry, jij hebt er weinig van begrepen

[Dit bericht is gewijzigd door Tomek op 07-01-2004 13:35]

woensdag 7 januari 2004 @ 13:58:25 #106
78801 Billytm
Arf she said
pi_16037001
Hulde aan Webfreak!!!

Ik herken me erg in dit stuk. Dat mensen lekker naar Nirvana luisteren is prima natuurlijk. Alle muziek is goed omdat er altijd wel iemand is die het leuk vindt.Maar ik heb die periode ook gehad omdat het gewoon een movement was in de muziek. Het heeft in principe weinig opgeleverd dan alleen een hype en een goedverkochte t-shirt band. Dat Kurt het daar niet mee eens was of zich er niet prettig bij voelde kan mij verder niets rotten. Volgens mij was een heerlijke pijpsessie met 4 groupies en een banaan in zijn hol nog te deprimerend voor hem.Je moest wel veel uit te kast halen om hem eens aan het lachen te krijgen.

Ik heb eens die dagboeken gelezen en ik moest er haast van overgeven. Zo vreselijk radicaal en dom ! Maar allez , het gaat om de muziek zullen we maar zeggen. En die was prima in de jaren 90!!! Het was ook echt even een wake up call voor al dat MTV grut.Maar net zoals politieke bewegingen is het vrij zinloos. Het komt op en gaat weder ten onder.En dat gevoel heb ik dus bij Nirvana.

pi_16037229
'geen liedjes die nergens over gaan"

Smells Like... gaat ergens over?

Maargoed, Ik vind nirvana echt wel mooi muziek hebben, en in die zin zijn ze dan zeker niet overschat. Maar als je dan kijkt naar hoe de muziek in elkaar zit enzo...tja. Dan is het niet veel soeps? ofwel dan

"Looooooooooooosch!!"
"Onze doelgroep is dan natuurlijk ook vooral jongeren die nog echt keihard Loosch kunnen gaan"
- Pim Derks, 1 juni 2005
  woensdag 7 januari 2004 @ 14:10:46 #108
42555 Tomek
Take on the world!
pi_16037318
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 13:58 schreef Billytm het volgende:
Hulde aan Webfreak!!!

Ik herken me erg in dit stuk. Dat mensen lekker naar Nirvana luisteren is prima natuurlijk. Alle muziek is goed omdat er altijd wel iemand is die het leuk vindt.Maar ik heb die periode ook gehad omdat het gewoon een movement was in de muziek. Het heeft in principe weinig opgeleverd dan alleen een hype en een goedverkochte t-shirt band. Dat Kurt het daar niet mee eens was of zich er niet prettig bij voelde kan mij verder niets rotten. Volgens mij was een heerlijke pijpsessie met 4 groupies en een banaan in zijn hol nog te deprimerend voor hem.Je moest wel veel uit te kast halen om hem eens aan het lachen te krijgen.

Ik heb eens die dagboeken gelezen en ik moest er haast van overgeven. Zo vreselijk radicaal en dom ! Maar allez , het gaat om de muziek zullen we maar zeggen. En die was prima in de jaren 90!!! Het was ook echt even een wake up call voor al dat MTV grut.Maar net zoals politieke bewegingen is het vrij zinloos. Het komt op en gaat weder ten onder.En dat gevoel heb ik dus bij Nirvana.

Jullie draaien het verhaal steeds om.
Het is allemaal niet Kurts insteek geweest dat het allemaal zo gelopen is. Daar kan Nirvana niks aan doen.

Denk je nou werkelijk dat Kurt erop uit was om een of andere mediahype op gang te brengen.
Denk je dat nou werkelijk wanneer je naar vroegere demo tapes of het album Bleach luistert??

Lijkt me stug. Oké hij was een depri persoon en dat uitte hij in zijn muziek. Dat vervolgens heel de wereld daar voor valt, en hij daar vervolgens nog verrotter van wordt, daar kan hij weinig aan doen.

Het beweist echter wel zijn genialiteit, die tot op heden nog door geen enkele andere band is geëvenaard.

woensdag 7 januari 2004 @ 14:12:40 #109
46592 xplvr
pi_16037377
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 14:07 schreef BrianMay het volgende:

Maargoed, Ik vind nirvana echt wel mooi muziek hebben, en in die zin zijn ze dan zeker niet overschat. Maar als je dan kijkt naar hoe de muziek in elkaar zit enzo...tja. Dan is het niet veel soeps? ofwel dan

Tís muzikaal misschien niet top of the bill, maar wat er vooral uniek aan was, is het eigen geluid dat ze produceerden, en de overgave waarmee het gebracht werd. Passie op simpele akkordenschema's.... Wat dat betreft waren ze de Piet Mondriaan van de muziek.
pi_16037388
quote:
Maar als je dan kijkt naar hoe de muziek in elkaar zit enzo...tja. Dan is het niet veel soeps? ofwel dan
Dat geldt toch voor de meeste rockmuziek, alsof liedjes van Bob Dylan, de Stones of de Beatles zo ingewikkeld in elkaar zitten. Vind dat ook geen argument om die muziek dan maar gelijk helemaal af te schrijven.
pi_16037441
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 14:10 schreef Tomek het volgende:
Denk je nou werkelijk dat Kurt erop uit was om een of andere mediahype op gang te brengen.
Denk je nou werkelijk dat Nirvana ooit wat geworden was zonder diezelfde mediahype?
  woensdag 7 januari 2004 @ 14:15:36 #112
42555 Tomek
Take on the world!
pi_16037478
quote:

Waarom moet je kijken naar hoe iets in elkaar zit?
Okay, daar kijk ik ook wel naar, maar iets dat eenvoudig in elkaar zit kan in mijn ogen net zoveel soeps zijn als een heel ingewikkeld stuk.

Ik bedoel, het is moeilijker om bijvoorbeeld met enkel je acoustische gitaartje een geweldig iets te produceren dan achter je pc met cooledit 8 gitaarpartijen over elkaar heen op te nemen.

woensdag 7 januari 2004 @ 14:20:14 #113
42555 Tomek
Take on the world!
pi_16037617
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 14:14 schreef Litpho het volgende:

[..]

Denk je nou werkelijk dat Nirvana ooit wat geworden was zonder diezelfde mediahype?

Dan waren ze idd nooit zo bekend geworden, maar ik denk wel dat de muziek die ze gemaakt zouden hebben hetzelfde was gebleven.
Het is niet op de massa afgestemd ofzo, wat je tegenwoordig wel veel ziet.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 7 januari 2004 @ 14:22:26 #114
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_16037668
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 14:20 schreef Tomek het volgende:

[..]

Dan waren ze idd nooit zo bekend geworden, maar ik denk wel dat de muziek die ze gemaakt zouden hebben hetzelfde was gebleven.

dan hadden ze waarschijnlijk geen opvolger voor Nevermind kunnen maken. In ieder geval niet met dezelfde mogelijkheden, en dus zou de muziek ook echt niet hetzelfde zijn.
quote:
Het is niet op de massa afgestemd ofzo, wat je tegenwoordig wel veel ziet.
toen ook al.
  woensdag 7 januari 2004 @ 14:23:12 #115
78801 Billytm
Arf she said
pi_16037692
Tomek , Ik schrijf toch ook dat ik wel weet dat Kurt zich bij die hele mediahype niet prettig voelde.Maar zoals gezegd : hij voelde zich nergens prettig bij! Dus vrij zinloos om daarover te praten.

Muziek van The Beatles of Stones (in de Brain Jones dagen) zit geweldig in elkaar en dat Nirvana ook. Maar het is niet meer relevant naar mijn mening.Dat is wat ik er mee wilde zeggen.

Hoop dat het zo duidelijk is

pi_16037707
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 14:20 schreef Tomek het volgende:
Dat denk ik ook. Ik denk ook dat vrij veel van de trouwste Nirvanafans het dan hadden afgedaan als "wel aardig" ipv "de stem van een generatie" oid.
pi_16037790
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 14:15 schreef Tomek het volgende:

[..]

Waarom moet je kijken naar hoe iets in elkaar zit?
Okay, daar kijk ik ook wel naar, maar iets dat eenvoudig in elkaar zit kan in mijn ogen net zoveel soeps zijn als een heel ingewikkeld stuk.

Ik bedoel, het is moeilijker om bijvoorbeeld met enkel je acoustische gitaartje een geweldig iets te produceren dan achter je pc met cooledit 8 gitaarpartijen over elkaar heen op te nemen.

voor sommige mensen wel
maar ik vind als een band wereldberoemd word, en dat er mensen zijn dat het zulke muzikale meesterbreinen zijn, dat ze best overschat zijn
"Looooooooooooosch!!"
"Onze doelgroep is dan natuurlijk ook vooral jongeren die nog echt keihard Loosch kunnen gaan"
- Pim Derks, 1 juni 2005
pi_16038185
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 13:58 schreef Billytm het volgende:
Hulde aan Webfreak!!!

Het heeft in een jaar tijd alle jarentachtig rock, hard-rock new wave, new romantic en weet ik allemaal wel niet voor typische jarentachtig stijlen weggevaagd. Popmuziek kreeg weer inhoud.
pi_16038350
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 14:38 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Popmuziek kreeg weer inhoud.
Nou, dat heeft dan niet lang geduurd .
  woensdag 7 januari 2004 @ 14:46:06 #120
78801 Billytm
Arf she said
pi_16038445
Zoals ik al zei : muziekstromingen zijn zinloos!

En je kunt niet zeggen dat bijvoorbeeld New Wave geen inhoud zou hebben. Dat kun je zelfs over geen enkele muziekstijl zeggen ("Heb je even voor mij" SHUT UP FRANS!) .

pi_16038547
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 14:46 schreef Billytm het volgende:

En je kunt niet zeggen dat bijvoorbeeld New Wave geen inhoud zou hebben. Dat kun je zelfs over geen enkele muziekstijl zeggen ("Heb je even voor mij" SHUT UP FRANS!) .

Nou, niet zo zeer de new wave. Inhoud genoeg trouwens. Maar het slaat vooral op de verschrikkelijke hardrock van de jaren tachtig. Er geloof zelfs een topic over.
pi_16038602
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 14:46 schreef Billytm het volgende:
Stromingen in het algemeen zijn voor de meezwemmers.
  woensdag 7 januari 2004 @ 14:57:29 #123
78801 Billytm
Arf she said
pi_16038761
Tadaaa....daarmee is alles gezegd Litpho !
pi_16039015
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 14:51 schreef Litpho het volgende:
Stromingen in het algemeen zijn voor de meezwemmers.
Toch wel makkelijk dat als je 'grunge' zegt dat iedereen weet wat je bedoelt, niet?
pi_16039309
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 15:06 schreef MadScientist het volgende:
Toch wel makkelijk dat als je 'grunge' zegt dat iedereen weet wat je bedoelt, niet?
Er is in de loop der tijd zoveel muziek betiteld als grunge dat het me verbaast als iemand weet wat er precies mee wordt bedoeld.

So wie so hield grunge een tijd begin jaren 90 allerlei aspecten in, waaronder een bepaalde muziekstijl (in de ruimste zin van het woord), kledingstijl, etc.

woensdag 7 januari 2004 @ 15:23:20 #126
76456 SKMbeat
Are You Experienced ?
pi_16039486
Op woensdag 7 januari 2004 13:29 schreef Tomek het volgende:
quote:
[Bullshit! Zo kun je alles wel met de beatles gaan vergelijken. Ik weet niet hoeveel nummers jij van Nirvana kent? Ik vermoed alleen de nummers die ooit op de radio zijn gedraaid of op single uitgekomen zijn.
Ik denk dat Nirvana weldegelijk o.a. door the Beatles is beïnvloed. Kurt Cobain heeft dat enkele keren gezegd in TV-interviews (MTV)
Als je luistert naar het nummer Helter Skelter (White Album) van de Beatles dan hoor je daar Paul McCartney op een manier zingen die Kurt Cobain erg aangesproken moet hebben. De 'alle remmen los'-zang is uiteindelijk een typerend Nirvanahandelsmerk geworden. Hij had overigens wel een pleurishekel aan Paul McCartney.
Ook qua titels: Nirvana - Something In the Way vs. The Beatles - Something In The Way She Moves,alletwee titels voor een rustig nummer, niet toevallig.
Let me be who I am ! Let me Kick Out The Jams ! Kick Out The Jams ! I done kick them out.
pi_16039676
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 15:23 schreef SKMbeat het volgende:
Ook qua titels: Nirvana - Something In the Way vs. The Beatles - Something In The Way She Moves,alletwee titels voor een rustig nummer, niet toevallig.
Die tweede heet uiteraard gewoon Something, en vind ik buiten de titel en het tempo nou niet echt veel gemeen hebben.

[Dit bericht is gewijzigd door Litpho op 07-01-2004 15:38]

woensdag 7 januari 2004 @ 15:39:00 #128
15600 BB-King
Long live the King!
pi_16039847
Die Cobain was volgens mij wel een bewonderaar van Freddie Mercury.
Hij noemt hem niet voor niks op in zijn afscheidsbriefje, iemand die van optredens genoot.

Hij kon dat zelf niet.

Verder was Nirvana een goede band, met zeker enige invloed maar niet echt legendarisch.

Wat lees je mijn signature? Heb ik soms wat van je aan?
  woensdag 7 januari 2004 @ 15:46:50 #129
76456 SKMbeat
Are You Experienced ?
pi_16040085
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 15:32 schreef Litpho het volgende:

[..]

Die tweede heet uiteraard gewoon Something, en vind ik buiten de titel en het tempo nou niet echt veel gemeen hebben.

Het heet inderdaad Something,maar ik meende ergens in een interview gelezen te hebben dat Kurt 'Something ' van George Harrison een heel mooi nummer vond en erdoor geïnspireerd raakte zijn 'Something in the way' the schrijven

Verder is de videoclip van "In Bloom" van Nirvana volgens mij ook een bewijs dat ze door the Beatles zijn beïnvloed.
De clip is een parodie op het allereerste optreden van the Beatles op de Amerikaanse TV in de "Ed Sullivan Show " in 1963.

[Dit bericht is gewijzigd door SKMbeat op 07-01-2004 15:53]

Let me be who I am ! Let me Kick Out The Jams ! Kick Out The Jams ! I done kick them out.
  woensdag 7 januari 2004 @ 16:21:17 #130
42555 Tomek
Take on the world!
pi_16040767
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 15:23 schreef SKMbeat het volgende:
Ik denk dat Nirvana weldegelijk o.a. door the Beatles is beïnvloed. Kurt Cobain heeft dat enkele keren gezegd in TV-interviews (MTV)

Mja dat zal ook wel een beetje zo zijn, maar bij de beatles heb ik altijd zoiets van: welke muzikant is daar nou niet door geinspireerd.

Ik herken in ieder geval weinig van de Beatles in Nirvana, althans niet genoeg om deze twee bands daardoor met elkaar te vergelijken.

Zoals ik al eerder zei, je kunt eigenlijk iedere band wel een gelijkenis met de Beatles laten vertonen. Maar ja met die honderden nummers van die lui heb je zowat alle mogelijke standaard akkoorden schema;s al gehad

oké oké ik draaf voor

pi_16040896
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 13:29 schreef Tomek het volgende:

[..]

dan zou dat nu ook nog zo moeten zijn.

Dat ik nu naar totaal andere muziek luister zie ik als een progressie.
Als je op je 3e naar V.O.F de kunst luistert, doe je dat toch ook niet meer op je 16e?
quote:
[..]

Bullshit! Zo kun je alles wel met de beatles gaan vergelijken. Ik weet niet hoeveel nummers jij van Nirvana kent? Ik vermoed alleen de nummers die ooit op de radio zijn gedraaid of op single uitgekomen zijn.

Ik ben een jaar of 3 een enorme fan geweest, en ik luisterde NIETS anders, dat geef ik toe.
(Je zou 't forum er es op na moeten trekken )
En wat materie betreft ken ik dus alles. Nog steeds. Uit m'n hoofd. Hoewel ik 't al 2 jaar niet meer heb opgezet. Ik heb 't prachtige muziek gevonden, en ik weet ook WAAROM ik 't zo mooi vond. Maar dat is hetzelfde als met platen die je toen je een jaar of 5 was zo leuk vond en nu niet meer. Op het begeven moment groei je eruit, heb je 't gehad..
Maar kom niet aan met "je begrijpt 't niet", want ik weet dondersgoed waar ik over praat.
'k snap overigens ook niet waarom je zo doorflipt, want 'k heb absoluut niet gezegd dat ik Nirvana een slechte (of overschatte) band vind. Integendeel, ik denk dat zonder deze band een deel van mijn leven er misschien wel heel anders uit had kunnen zien.
quote:
[..]

Het aantal akkoorden in een nummer heeft er echt geen reet mee te maken jongeman

Stel je niet zo aan.
Punk is het hardnekkige herhalen van hetzelfde motiefje, en dat 10 nummers lang, zo heb ik 't altijd gezien. Maar daar gaat de hele discussie niet over.
Misschien hoor jij er wel een hele mooie symphonie in, dat is dan mooi voor je.
quote:
[..]

En dat bepaal jij?

Nee, ik geef alleen mijn mening.
Bepaal JIJ nou maar gewoon of ik er wel iets van begrijp of niet.
  woensdag 7 januari 2004 @ 16:44:07 #132
42555 Tomek
Take on the world!
pi_16041418
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 16:27 schreef webfreak het volgende:
Dat ik nu naar totaal andere muziek luister zie ik als een progressie.
Als je op je 3e naar V.O.F de kunst luistert, doe je dat toch ook niet meer op je 16e?
quote:
Ik vind bovenstaande gewoon een vreemde uitspraak voor iemand die jarenlang een diehard fan is geweest.
quote:
Stel je niet zo aan.
Punk is het hardnekkige herhalen van hetzelfde motiefje, en dat 10 nummers lang, zo heb ik 't altijd gezien. Maar daar gaat de hele discussie niet over.
Misschien hoor jij er wel een hele mooie symphonie in, dat is dan mooi voor je.
Uit jouw woorden maak ik op dat Punkrock bestaat uit het steeds herhalen van 3 akkoorden. Nou doet zich het toevallige feit voor dat ik een diehard punkfan ben, en deze woorden op de volgende manier kan ontkrachten:

Luister eens naar punkrockbands als Propagandhi, Adhesive en Randy.
Dat heeft niks te maken het herhalen van steeds dezelfde akkoorden.
Dat geldt trouwens ook voor Nirvana.

Tis een bekende uitspraak, punk is 3 akkoorden rammen en verder niets. Dat geldt misschien voor de Sex Pistols, maar er is nog meer dan dat.

quote:
Je kunt dan kiezen om je met PUNKROCK bezig te houden, en je verder te distancieren van muziek met meer dan 3 akkoorden.
Dit IS gewoon een belachelijke vergelijking. Onderscheid maken tussen muziek met maximaal 3 akkoorden, en muziek met meer dan 3 akkoorden. Dat onderscheid bestaat helemaal niet. Je zult in alle mogelijke genres nummers tegenkomen met meer en minder dan 3 akkoorden.
pi_16042576
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 16:44 schreef Tomek het volgende:

[..]

Ik vind bovenstaande gewoon een vreemde uitspraak voor iemand die jarenlang een diehard fan is geweest.

Dat hoor ik wel vaker, maar ik bekijk 't alleen nuchter, van mijn huidig standpunt. Ik ben flink veranderd door de jaren heen, maar the mind stays the same.
Jaren geleden zou ik waarschijnlijk precies hetzelfde reageren als jij.
Toen dacht ik wel es: "Mensen die ooit fan zijn geweest en nu niet meer hebben 't gewoon niet begrepen".
Maar ik heb 't wel degelijk begrepen, je groeit er alleen overheen. Ik tenminste. En ik zou jou ook over een paar jaar wel es willen spreken (niet verkeerd bedoeld, ben gewoon benieuwd).
quote:
Uit jouw woorden maak ik op dat Punkrock bestaat uit het steeds herhalen van 3 akkoorden. Nou doet zich het toevallige feit voor dat ik een diehard punkfan ben, en deze woorden op de volgende manier kan ontkrachten:

Luister eens naar punkrockbands als Propagandhi, Adhesive en Randy.
Dat heeft niks te maken het herhalen van steeds dezelfde akkoorden.
Dat geldt trouwens ook voor Nirvana.

Tis een bekende uitspraak, punk is 3 akkoorden rammen en verder niets. Dat geldt misschien voor de Sex Pistols, maar er is nog meer dan dat.

Ik heb idd weinig verstand van al die subgenres, maar als ik even uitga van de doorsnee punk kom ik toch daarbij uit.
Er zullen best andere punkbands tussenzitten, maar die vallen dan simpelweg onder een subgenre, en vertegenwoordigen niet de Punkrock in het algemeen.
Je zou idd kunnen verwijzen naar de Sex Pistols, dat is een typisch voorbeeld, laat al die andere bandjes maar effe achterwege
quote:
[..]

Dit IS gewoon een belachelijke vergelijking. Onderscheid maken tussen muziek met maximaal 3 akkoorden, en muziek met meer dan 3 akkoorden. Dat onderscheid bestaat helemaal niet. Je zult in alle mogelijke genres nummers tegenkomen met meer en minder dan 3 akkoorden.

*zucht*
Neem nou niet alles zo letterlijk.
Die 3 akkoorden waren een voorbeeld, er zullen ook punkbands zijn die er 4 gebruiken. Dat is allemaal het punt niet.
pi_16042933
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 10:41 schreef GHaven het volgende:

[..]

Ik weet niet "heel veel" van Nirvana, maar in ieder geval genoeg om er een oordeel over te vormen. Mensen die 2/3 nummers kennen kunnen m.i. niet oordelen.
  woensdag 7 januari 2004 @ 17:31:57 #135
42555 Tomek
Take on the world!
pi_16042980
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 17:17 schreef webfreak het volgende:
Dat hoor ik wel vaker, maar ik bekijk 't alleen nuchter, van mijn huidig standpunt. Ik ben flink veranderd door de jaren heen, maar the mind stays the same.
Jaren geleden zou ik waarschijnlijk precies hetzelfde reageren als jij.
Toen dacht ik wel es: "Mensen die ooit fan zijn geweest en nu niet meer hebben 't gewoon niet begrepen".
Maar ik heb 't wel degelijk begrepen, je groeit er alleen overheen. Ik tenminste. En ik zou jou ook over een paar jaar wel es willen spreken (niet verkeerd bedoeld, ben gewoon benieuwd).
Ik ben momenteel ook geen nirvana fan meer. Ooit wel geweest, maar ik luister er nu ook nog zelden naar. Mijn interesses liggen tegenwoordig ook bij hele andere muziek. En dat geldt voor meer bands waar ik vroeger zeer veel naar geluisterd heb.

Het gaat mij er ook niet om dat je nu geen fan meer bent van Nirvana. Ik vind het alleen een beetje vreemd dat je dan zegt dat het je nu geen zak meer interesseert. Je zou toch zeggen dat dat soort dingen wel ergens blijven hangen.

Ik heb naar aanleiding van dit topic vandaag nog wel lekker 2 cd's van Nirvana opgezet, en er nog steeds met hetzelfde gevoel als vroeger naar geluisterd. Ik heb zeker niet zoiets van, ik ben er overheen gegroeid, ik blijf het waarderen.

Maar goed, laten we inderdaad maar ophouden over die akkoorden

Forum Admin woensdag 7 januari 2004 @ 17:38:41 #136
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_16043178
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 17:30 schreef RichardQuest het volgende:

[..]

Ik weet niet "heel veel" van Nirvana, maar in ieder geval genoeg om er een oordeel over te vormen. Mensen die 2/3 nummers kennen kunnen m.i. niet oordelen.

Met deze stelling zou ik iemand van Jim ook nog niet mogen beoordelen maar moet ik me eerst door de hel van zijn eerste cd door werken?

on topic, Nirvana was ik vroeger wel fan van, nu kan ik een nummer op zijn tijd wel waarderen. En in a way was het wel overhyped misschien, maar dat heeft iedere grote band wel over zich heen. Maar waar ik heel slecht tegen kan zijn mensen die zeggen "vroeger toen band x nog niet 'commercieel' was waren ze veel beter" (maar dat is weer een hele andere discussie)

Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
  woensdag 7 januari 2004 @ 17:40:56 #137
37966 TimoBasso
Vai Vai,we need Bayliss
pi_16043246
Nirvana was gewoon de juiste band,op de juiste plaats in die tijd.. niks mee toch?.. Sommige bands hebben dat geluk gewoon
Laat de band Nirvana gewoon in zijn waarde .. ookal zijn ze gewoon heel "Easy" ..
ik ben er ookal een paar jaar "overheen" .. maar soms luister ik er ook nog wel eens naar
SKB | Michel Fabrizio | Noriyuki Haga
MotoGP | World Champion 2006 Nicky Hayden | World Champion 2007 Casey Stoner
Alice Team | Mika Kallio | Niccolò Canepa
  woensdag 7 januari 2004 @ 17:45:07 #138
39128 S_
Shame on you
pi_16043376
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 11:12 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Kurt Cobain betichtte Pearl Jam van meesurfen op Nirvana's succes. Cobain had het ook niet zo op Eddie Vedder terwijl ze elkaar nauwelijks ontmoet hebben. Volgens mij is het ook allemaal opgeblazen door de pers.

Volgens Courtney Love had Kurt niet zo zeer een hekel aan Eddie Vedder maar aan de rest van Pearl Jam. Hij vond hun te commercieel en te op geld belust
pi_16043413
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 17:45 schreef S_ het volgende:
Hij vond hun te commercieel en te op geld belust
Volgens mij had 'ie het over Courtney zelf.

Wat een onuitstaanbaar mens is dat, zeg..

woensdag 7 januari 2004 @ 17:46:24 #140
39128 S_
Shame on you
pi_16043425
Kurt Cobain was absoluut geen goede gitarist en z'n teksten waren ook matig.

Z'n nummer zaten gewoon goed in elkaar

woensdag 7 januari 2004 @ 17:51:10 #141
39128 S_
Shame on you
pi_16043568
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 17:46 schreef Zander het volgende:

[..]

Volgens mij had 'ie het over Courtney zelf.

Wat een onuitstaanbaar mens is dat, zeg..

Zonder Courtney Love zou hij flink uitgebuit zijn geweest.

Courtney Love is cool en een goede tekstschrijver, beter dan Kurt Cobain. Zij heeft hem ook geholpen met een aantal nummers van In Utero

pi_16043575
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 17:38 schreef Pharkus het volgende:

[..]

Met deze stelling zou ik iemand van Jim ook nog niet mogen beoordelen maar moet ik me eerst door de hel van zijn eerste cd door werken?

Als je jezelf fan noemt wel....
  woensdag 7 januari 2004 @ 18:04:26 #143
19542 SilverGun
Wort wort wort!
pi_16043997
De muziek van Nirvana is geniaal in zijn eenvoud. Zoals iemand al aangaf is de muziek van o.a. de Beatles en de Stones in principe ook niet 'moeilijk'. En iedereen speelt zo een nummer van Nirvana na op zijn gitaar. Complexiteit heeft echter geen donder te maken met briljant songschrijverschap (<- geen idee of dat wel een bestaand woord is eigenlijk). Zie Tool als levend bewijs; een band die moeilijk doet om het moeilijk doen en vervelend lang uitgesponnen prul uitbrengt dat voor 'kwaliteit' moet doorgaan vanwege het ingewikkelde gitaarspel en drumwerk.
Liedjes als Teen Spirit hebben een heel eigen identiteit waar je je vinger niet makkelijk op kunt leggen. Het is een combinatie van het unieke stemgeluid, het energierijke drumwerk, de multi-interpretabele en vooral cynische teksten, het inmiddels overbekene gitaarloopje, etc.
De gouden melodie van Lithium, het heerlijke basloopje van Come As You Are, het zwartgallige Polly; stuk voor stuk klassieke momenten van liedjes met een zeggingskracht en een energie die weinig andere bands hebben (gehad). En dat heeft niets te maken met "hype" of de zelfmoord van Cobain.
Ik vind Nirvana dus niet overschat.
You'll think I'm dead but I sail away on a wave of mutilation
  woensdag 7 januari 2004 @ 18:16:55 #144
68892 Guidosaurus
United chaos and anarchy
pi_16044301
Nirvana ruled nog steeds! Dat die nummers mij nog steeds kunnen raken is toch wel bijzonder want dat zijn er maar weinig die dat kunnen.
Wie de bal kaatst moet z'n bek houden.
  woensdag 7 januari 2004 @ 18:38:50 #145
42555 Tomek
Take on the world!
pi_16044823
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 18:04 schreef SilverGun het volgende:
De muziek van Nirvana is geniaal in zijn eenvoud. Zoals iemand al aangaf is de muziek van o.a. de Beatles en de Stones in principe ook niet 'moeilijk'. En iedereen speelt zo een nummer van Nirvana na op zijn gitaar. Complexiteit heeft echter geen donder te maken met briljant songschrijverschap (<- geen idee of dat wel een bestaand woord is eigenlijk). Zie Tool als levend bewijs; een band die moeilijk doet om het moeilijk doen en vervelend lang uitgesponnen prul uitbrengt dat voor 'kwaliteit' moet doorgaan vanwege het ingewikkelde gitaarspel en drumwerk.
Liedjes als Teen Spirit hebben een heel eigen identiteit waar je je vinger niet makkelijk op kunt leggen. Het is een combinatie van het unieke stemgeluid, het energierijke drumwerk, de multi-interpretabele en vooral cynische teksten, het inmiddels overbekene gitaarloopje, etc.
De gouden melodie van Lithium, het heerlijke basloopje van Come As You Are, het zwartgallige Polly; stuk voor stuk klassieke momenten van liedjes met een zeggingskracht en een energie die weinig andere bands hebben (gehad). En dat heeft niets te maken met "hype" of de zelfmoord van Cobain.
Ik vind Nirvana dus niet overschat.
Kijk, beter kun je het niet samenvatten!
  woensdag 7 januari 2004 @ 18:54:50 #146
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_16045207
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 17:51 schreef S_ het volgende:

[..]

Courtney Love is cool en een goede tekstschrijver, beter dan Kurt Cobain. Zij heeft hem ook geholpen met een aantal nummers van In Utero

Yeah right... 'geholpen' in de zin van inspiratie (danwel positief of negatief) voor een aantal teksten (in ieder geval de titel heart-shaped-box weet ik zeker.. let wel, ALLEEN de titel.. meer niet!) wil ik best geloven.. maar overdrijf je nou niet een heel klein beetje? Vind Courtney muzikaal zeer zeer talentloos, het enige grote talent dat ze heeft is dat ze altijd weer weet aan te pappen met de juiste mensen... is het niet Micheal Stipe, dan wel Kurt Cobain (schreef volgens vele de meeste songs voor Live throught this...) of Billy Corgan (had een groter aandeel in Celebrity Skin dan Miss Love..)..

[Dit bericht is gewijzigd door DaisyDuke op 07-01-2004 19:01]

pi_16045653
quote:
De muziek van Nirvana is geniaal in zijn eenvoud. Zoals iemand al aangaf is de muziek van o.a. de Beatles en de Stones in principe ook niet 'moeilijk'. En iedereen speelt zo een nummer van Nirvana na op zijn gitaar. Complexiteit heeft echter geen donder te maken met briljant songschrijverschap (<- geen idee of dat wel een bestaand woord is eigenlijk).
Daar ben ik het helemaal mee eens
quote:
Zie Tool als levend bewijs; een band die moeilijk doet om het moeilijk doen en vervelend lang uitgesponnen prul uitbrengt dat voor 'kwaliteit' moet doorgaan vanwege het ingewikkelde gitaarspel en drumwerk.
Daar ga je nu ff flink de mist in. Wat voor een een prul is is voor de ander een geweldig stuk muziek. Maar belangrijker ik vraag me af of je wel eens naar Tool geluisterd hebt als je het over ingewikkeld gitaar/drumwerk hebt. Zeker het gitaarwerk is nauwelijks ingewikkeld te noemen en de gitarist echt geen gitaarvirtuoos. Voor Tool geldt zeker ook net als voor Nirvana dat het de combinatie van artiesten is die de muziek maakt (mocht je dr van houden) en niet zoals bij sommige bands waar het draait om de egos en solos en het moeilijk doen om het moeilijk doen.

[Dit bericht is gewijzigd door DIJK op 07-01-2004 19:18]

pi_16045710
K*t dubbel.

[Dit bericht is gewijzigd door DIJK op 07-01-2004 19:18]

woensdag 7 januari 2004 @ 19:19:10 #149
80036 XTANiUM
"Trapped In A BoX"
pi_16045945
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 17:46 schreef S_ het volgende:
Kurt Cobain was absoluut geen goede gitarist en z'n teksten waren ook matig.

Z'n nummer zaten gewoon goed in elkaar

Ok, daar ben ik het dus absoluut NIET mee eens. Zijn nummers zaten ook kwa gitaar puik in en elkaar en je moest eens weten hoeveel mensen het nummer Smells Like Teen Spirit op dit moment op aarde kennen. Uiteraard refereer je dan terug naar de uitspraak die Kurt gedaan heeft dat hij geen goed gitarist is. Kijk eens naar zijn andere nummers en live-optredens wil je. Dat speel jij niet zo snel hoor (het heeft ook met een bepaald gevoel te maken in de klank, kijk naar Eric Clapton, je kan nog zo goed spelen, zijn gevoel kun je niet nabootsen) ... En al zou je het kunnen spelen, bedenken is weer iets anders. Als jij het kon had je ook inmiddels wel heel wat plaatjes kunnen verkopen want er zijn nog steeds heel veel mensen out there die van die muziek houden en niet kunnen wachten totdat er weer een soort van Nirvana zou opstaan.

* Ga nou niet zeggen dat ik niets van gitaar afweet want dat weet ik wel degelijk ... En ja Smells Like Teen Spirit is niet zo moeilijk

Fighting For Peace, Is Like F*cking For Virginity!
pi_16046425
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 19:19 schreef XTANiUM het volgende:
Ok, daar ben ik het dus absoluut NIET mee eens. Zijn nummers zaten ook kwa gitaar puik in en elkaar en je moest eens weten hoeveel mensen het nummer Smells Like Teen Spirit op dit moment op aarde kennen. Uiteraard refereer je dan terug naar de uitspraak die Kurt gedaan heeft dat hij geen goed gitarist is. Kijk eens naar zijn andere nummers en live-optredens wil je. Dat speel jij niet zo snel hoor (het heeft ook met een bepaald gevoel te maken in de klank
Hij was ook geen prutser. Maar ik blijf erbij dat ie overschat is. Hij komt in sommige bladen gewoon in de top 10 van beste gitaristen ooit. Ik kan zo snel ff geen voorbeeld geven, maar wel in de buurt. 12e in de top 100 van rolling stone afgelopen jaar. En ik noem een Eddie van Halen op de 70ste plaats. Kom op zeg Kurt een betere gitarist als van Halen, dat kan toch zelfs een Nirvana fan niet beweren. Nou is dat sowieso een baggerblad en staan daar zat mensen hoog die er helemaal niet inhoren IMHO, maar er zijn nog genoeg andere lijsten waarin kurt ook zo hoog scoort. Ik weet zeker dat dat nooit zou zijn gebeurd als de boel niet zo gehyped zou zijn na z'n dood.
  woensdag 7 januari 2004 @ 19:36:59 #151
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_16046487
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 19:34 schreef DIJK het volgende:

[..]

Hij was ook geen prutser. Maar ik blijf erbij dat ie overschat is. Hij komt in sommige bladen gewoon in de top 10 van beste gitaristen ooit. Ik kan zo snel ff geen voorbeeld geven, maar wel in de buurt. 12e in de top 100 van rolling stone afgelopen jaar. En ik noem een Eddie van Halen op de 70ste plaats. Kom op zeg Kurt een betere gitarist als van Halen, dat kan toch zelfs een Nirvana fan niet beweren. Nou is dat sowieso een baggerblad en staan daar zat mensen hoog die er helemaal niet inhoren IMHO, maar er zijn nog genoeg andere lijsten waarin kurt ook zo hoog scoort. Ik weet zeker dat dat nooit zou zijn gebeurd als de boel niet zo gehyped zou zijn na z'n dood.

Ach... lijstjes moet je niet zo serieus nemen... hobby-werk van verveelde journalisten...
pi_16046663
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 19:36 schreef DaisyDuke het volgende:

[..]

Ach... lijstjes moet je niet zo serieus nemen... hobby-werk van verveelde journalisten...

Zeker, maar iemand beweerde in eerder deze thread dat kurt erg onderschat is als gitarist. Als je regelmatig in dergelijke hobby-lijstjes van verveelde journalisten zeer hoog eindigt kun je toch niet direct van onderschatting spreken lijkt me.

Ik denk dat Kurt gedacht had dat hij de eerste persoon die meer drugs gebruikte dan hijzelf ontmoette als je em verteld had dat hij nog ooit in dergelijke lijstjes voor zou komen tussen mannen als Page, Clapton en Hendrix.

[Dit bericht is gewijzigd door DIJK op 07-01-2004 19:53]

woensdag 7 januari 2004 @ 19:53:40 #153
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_16047007
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 19:42 schreef DIJK het volgende:

[..]

Zeker, maar iemand beweerde in eerder deze thread dat kurt erg onderschat is als gitarist. Als je regelmatig in dergelijke hobby-lijstjes van verveelde journalisten zeer hoog eindigt kun je toch niet direct van onderschatting spreken lijkt me.

Tja, ik neem zulke lijstjes ook niet als referentiekader om te oordelen over eventuele onder/overschatting.. als ik met andere muzikanten spreek over 'de gitarist' Kurt Cobain kom ik regelmatig tot de conclusie dat hij niet op juiste waarde wordt ingeschat.. Tenminste, niet op die waarde die ik 'm inschat.. in dat kader heb ik gesproken over onderschatting.. niet op basis van verveelde kwasiintellectuelepennelikkerlijstjes maar op basis van discussies met muziekliefhebbers.. menig vs. mening zeg maar...
pi_16047625
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 17:45 schreef S_ het volgende:

[..]

Volgens Courtney Love had Kurt niet zo zeer een hekel aan Eddie Vedder maar aan de rest van Pearl Jam. Hij vond hun te commercieel en te op geld belust

Ja, dat klopt. Ik weet dat Eddie Vedder het ook moeilijk had met de commerciele aanpak van de band.
  woensdag 7 januari 2004 @ 20:23:49 #155
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_16047964
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 20:14 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Ja, dat klopt. Ik weet dat Eddie Vedder het ook moeilijk had met de commerciele aanpak van de band.

Juist om die reden was Vedder het enige Pearl Jam lid dat Kurt nog enigszinds te pruimen vond... volgens mij trok Kurt vooral partij voor zijn vriend Mark Arm (zanger Mudhoney) die nogal oorlog had met z'n ex-green river maatjes (ament & gossard)...

[Dit bericht is gewijzigd door DaisyDuke op 07-01-2004 20:30]

woensdag 7 januari 2004 @ 20:36:54 #156
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_16048369
Overschat? Dat hangt er van af hoe je het bedoelt. Is het een goede groep? Ik vind van wel, ja. Is het een revolutionaire groep, een mijlpaal? Nee, hoegenaamd niet. Ze hebben hun hele sound bijeen gepikt bij andere bands. Ik denk dat Cobain de eerste was om dit toe te geven.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  woensdag 7 januari 2004 @ 23:08:23 #157
19542 SilverGun
Wort wort wort!
pi_16053440
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 19:10 schreef DIJK het volgende:
Maar belangrijker ik vraag me af of je wel eens naar Tool geluisterd hebt als je het over ingewikkeld gitaar/drumwerk hebt.
Jazeker. Twee jaar terug heb ik Lateralus aangeschaft naar aanleiding van positieve recensies. Had ik beter niet kunnen doen. Er zitten hele aardige onderelen in een aantal nummers, maar het geheel doet vreselijk gekunsteld aan met bijna kinderlijke teksten en een volkomen onnodig uitgesponnen lengte. Ik heb nu geen tijd om er verder op in te gaan, maar ik verwijs je graag door naar de recensie van Pitchfork die het album op een, naar mijn mening, treffende manier bespreekt.
  woensdag 7 januari 2004 @ 23:19:37 #158
67640 SaintOfKillers
pi_16053826
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 23:08 schreef SilverGun het volgende:

[..]

Jazeker. Twee jaar terug heb ik Lateralus aangeschaft naar aanleiding van positieve recensies. Had ik beter niet kunnen doen. Er zitten hele aardige onderelen in een aantal nummers, maar het geheel doet vreselijk gekunsteld aan met bijna kinderlijke teksten en een volkomen onnodig uitgesponnen lengte. Ik heb nu geen tijd om er verder op in te gaan, maar ik verwijs je graag door naar de recensie van Pitchfork die het album op een, naar mijn mening, treffende manier bespreekt.

Daar ben ik het om vele redenen niet met eens, maar eigenlijk wilde ik enkel melden dat het heerlijle basloopje van Come As You Are eigenlijk de heerlijke intro van Eighties van Killing Joke is.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_16055529
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 20:36 schreef SaintOfKillers het volgende:
Overschat? Dat hangt er van af hoe je het bedoelt. Is het een goede groep? Ik vind van wel, ja. Is het een revolutionaire groep, een mijlpaal? Nee, hoegenaamd niet. Ze hebben hun hele sound bijeen gepikt bij andere bands. Ik denk dat Cobain de eerste was om dit toe te geven.
Je kan werkelijk álles vinden van Nirvana, goed of niet goed, maar als je beweert dat Nevermind geen revolutionaire mijlpaal in de muziekontwikkeling was, dan ben je bij deze niet meer serieus te nemen . De hele alt scene stond op z'n kop toen SLTS uit kwam, sindsdien begint iedere gitaarspelende alto weer met grungemuziek, dus beweren dat dat maar een gewoon plaatje was zonder verdere betekenis, doet er niet helemaal recht aan is m'n bescheiden mening
pi_16055570
Wel dan wil ik nog wel even toevoegen dat de intro van Smells like teen spirit ook in U-Mass van de Pixies zit
pi_16055990
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 00:15 schreef MadScientist het volgende:
Wel dan wil ik nog wel even toevoegen dat de intro van Smells like teen spirit ook in U-Mass van de Pixies zit
Ten eerste is het niet exact dat riffje maar is het slotakkoord anders
Ten tweede is het slagje fundamenteel anders
Ten derde komt het vaak voor dat stukjes akkoorden in nummers overeenkomen
Ten vierde is het dan lekker goed stom van the Pixies dat ze dat niet als intro hebben gebruikt, dan waren zíj nu de miljonairs geweest

ps punt 4 is ironisch bedoeld

donderdag 8 januari 2004 @ 00:35:50 #162
19542 SilverGun
Wort wort wort!
pi_16056015
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 23:19 schreef SaintOfKillers het volgende:
Daar ben ik het om vele redenen niet met eens, maar eigenlijk wilde ik enkel melden dat het heerlijle basloopje van Come As You Are eigenlijk de heerlijke intro van Eighties van Killing Joke is.
quote:
Tja, daar kun je elke relevante band uit de geschiedenis wel van beschuldigen. Het boeit mij meer hoe die bands zulke elementen op een nieuwe manier gebruiken in hun eigen muziek.
pi_16056090
quote:
U-mass lijkt voor geen meter op SLTS, dat nummer wel 's beluisterd uberhaupt?
Now, my story begins in nineteen-dickety-two. We had to say dickety because the Kaiser had stolen our word twenty. I chased that rascal to get it back, but gave up after dickety-six miles.
pi_16056258
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 00:35 schreef SilverGun het volgende:
Tja, daar kun je elke relevante band uit de geschiedenis wel van beschuldigen. Het boeit mij meer hoe die bands zulke elementen op een nieuwe manier gebruiken in hun eigen muziek.
Daar ben ik het helemaal mee eens, de eeuwenoude regel: "beter goed gejat dan slecht bedacht"... Alhoewel ik Come As You Are echt niet gejat vind van die track van KJ (en KJ geen slecht bedachte track), terwijl de intro feitelijk uit dezelfde noten/melodie bestaat.

[Dit bericht is gewijzigd door MaartenHG op 08-01-2004 00:52]

pi_16056331
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 00:38 schreef DevoiD het volgende:

U-mass lijkt voor geen meter op SLTS, dat nummer wel 's beluisterd uberhaupt?

Luister maar eens goed naar dat refrein van U-mass dan.
Ik verbond er ook geen conclusies aan, maar ik kon het niet laten om het op te merken. En bestaan er uberhaupt wel mensen die Smells like nog nooit beluisterd hebben?
pi_16056571
Dit topic gaat over Nirvana, maar iedereen heeft het alleen maar over Kurt Cobain.

Er zaten nog meer leden in Nirvana hoor. En kijk maar eens wat een geweldige muziek Dave Grohl (Foo Fighters, Queens of the Stone Age) nu nog steeds maakt! Nee, da's echt niet overschat!

pi_16056697
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 00:58 schreef bloodymary het volgende:
Dit topic gaat over Nirvana, maar iedereen heeft het alleen maar over Kurt Cobain.

Er zaten nog meer leden in Nirvana hoor. En kijk maar eens wat een geweldige muziek Dave Grohl (Foo Fighters, Queens of the Stone Age) nu nog steeds maakt! Nee, da's echt niet overschat!

Ik blijf het jammer vinden dat niemand het over de bassist heeft, Krist Novoselic zit tegenwoordig ook in een band waar men veel van verwacht.
Original Ratbiker
pi_16058174
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 01:03 schreef nevetS het volgende:

[..]

Ik blijf het jammer vinden dat niemand het over de bassist heeft, Krist Novoselic zit tegenwoordig ook in een band waar men veel van verwacht.

welke band?
"Looooooooooooosch!!"
- Pim Derks, 1 juni 2005
  donderdag 8 januari 2004 @ 08:42:22 #169
67640 SaintOfKillers
pi_16059546
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 00:13 schreef onanymous het volgende:

[..]

Je kan werkelijk álles vinden van Nirvana, goed of niet goed, maar als je beweert dat Nevermind geen revolutionaire mijlpaal in de muziekontwikkeling was, dan ben je bij deze niet meer serieus te nemen . De hele alt scene stond op z'n kop toen SLTS uit kwam, sindsdien begint iedere gitaarspelende alto weer met grungemuziek, dus beweren dat dat maar een gewoon plaatje was zonder verdere betekenis, doet er niet helemaal recht aan is m'n bescheiden mening

Waar vernoem ik Nevermind? Ik zeg dat Nirvana zelf niets nieuws bracht en dus geen revolutionaire groep was die iets deed dat tot dan toe ongehoord was. Gewoon right place, right time.

Maar ja, dit maakt allemaal weinig uit, want ik ben het niet eens met jou en heb dan blijkbaar geen enkele geloofwaardigheid meer.

[Dit bericht is gewijzigd door SaintOfKillers op 08-01-2004 08:52]

pi_16060227
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 01:03 schreef nevetS het volgende:

[..]

Volgens mij maakt hij sinds kort geen muziek meer maar ga ie de politiek in voor de democraten.
  donderdag 8 januari 2004 @ 10:01:39 #171
19542 SilverGun
Wort wort wort!
pi_16060550
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 00:45 schreef MaartenHG het volgende:

[..]

Daar ben ik het helemaal mee eens, de eeuwenoude regel: "beter goed gejat dan slecht bedacht"... Alhoewel ik Come As You Are echt niet gejat vind van die track van KJ (en KJ geen slecht bedachte track), terwijl de intro feitelijk uit dezelfde noten/melodie bestaat.

Ik wilde met m'n post juist aangeven dat ik de manier waarop Nirvana gebruik maakt van onderdelen uit andere nummers, niet onder "jatten" vind vallen
pi_16061820
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 08:42 schreef SaintOfKillers het volgende:
Waar vernoem ik Nevermind? Ik zeg dat Nirvana zelf niets nieuws bracht en dus geen revolutionaire groep was die iets deed dat tot dan toe ongehoord was. Gewoon right place, right time.

Maar ja, dit maakt allemaal weinig uit, want ik ben het niet eens met jou en heb dan blijkbaar geen enkele geloofwaardigheid meer.

* aansluit bij SaintOfKillers *
  donderdag 8 januari 2004 @ 11:13:16 #173
70344 Master_Berendsen
Does not punches back...
pi_16062037
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 09:41 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Volgens mij maakt hij sinds kort geen muziek meer maar ga ie de politiek in voor de democraten.

Serieus
Most people don't realize, that two large pieces of coral, painted brown and attached to his skull with common wood screws can make a child look like a deer
  donderdag 8 januari 2004 @ 11:19:01 #174
49901 PogueMahone
Yapo N'Guema - Honé
pi_16062206
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 11:13 schreef Master_Berendsen het volgende:

[..]

Serieus

ja:
quote:
Krist Novoselic, mede-oprichter en voormalig bassist van de Amerikaanse grungerockgroep´Nirvana´, denkt eraan zich kandidaat te stellen voor het vice-gouverneurschap van de Amerikaanse staat Washington. Dat stond donderdag te lezen in de Amerikaanse krant The Seattle Times. Novoselic, die in augustus nog verklaarde dat hij de muziekindustrie beu was, is al actief binnen de Democratische partij. Hij is wel behoedzaam om het op te nemen tegen de huidige vice-gouverneur Brad Owen, eveneens een Democraat en bovendien ook gelegenheidsmuzikant. Toch wil Novoselic in 2004 niet langer langs de zijlijn toekijken en voerde hij daarvoor gesprekken met de partijleiders."Ik heb goed nagedacht over hoe ik mij volgend jaar wil engageren en een bijdrage kan leveren", aldus de 38-jarige Novoselic. Het vice-gouverneurschap is een grotendeels ceremoniële functie en houdt eigenlijk niet veel meer in dan het voorzitterschap van de Senaat van de staat en het vervangen van de gouverneur als die afwezig of verhinderd is.

Bron: Het Laatste Nieuws

De Narcis van Gabon
  donderdag 8 januari 2004 @ 11:29:27 #175
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_16062466
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 03:00 schreef BrianMay het volgende:

[..]

welke band?

eyes adrift, leuke countryband ( vooral Krist's zang is erg komisch )
andere bandleden zijn Curt Kirkwood ( ) Bud Gaugh ( ken ik niet zo goed )
  donderdag 8 januari 2004 @ 11:31:23 #176
70344 Master_Berendsen
Does not punches back...
pi_16062514
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 11:29 schreef pfaf het volgende:

[..]

Is Krist de leadzanger
Most people don't realize, that two large pieces of coral, painted brown and attached to his skull with common wood screws can make a child look like a deer
  donderdag 8 januari 2004 @ 11:42:39 #177
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_16062819
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 11:31 schreef Master_Berendsen het volgende:

[..]

Is Krist de leadzanger

nee, maar hij zingt wel op sommige nummers
  donderdag 8 januari 2004 @ 11:45:30 #178
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_16062900
Nirvana overschat?

Nirvana
Alle albums zijn goed.

Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  donderdag 8 januari 2004 @ 11:49:55 #179
80036 XTANiUM
"Trapped In A BoX"
pi_16063047
Ok, maar om even ontopic terug te komen, Nirvana is niet overschat, maar ook niet onderschat (duidelijker kan ik het niet zeggen). Ze hadden gewoon lekker aanstekelijke nummertjes en bij de bladen die een 'Top100' maken gaat het volgens mij om de bekendheid van de gitaristen dan hoe goed ze zijn (wanneer noem je een gitarist eigenlijk goed, als hij een toontje bedenkt wat in je hoofd blijft rondspoken ... JUIST!, en wat deed Nirvana en wat lukte ze ook nog??).
Dat denk ik ...
Fighting For Peace, Is Like F*cking For Virginity!
pi_16063347
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 10:01 schreef SilverGun het volgende:
Ik wilde met m'n post juist aangeven dat ik de manier waarop Nirvana gebruik maakt van onderdelen uit andere nummers, niet onder "jatten" vind vallen
Nee, dat snap ik! Ik doelde meer op andere users die zeggen dat Nirvana melodieen e.d. "gestolen" hebben...
pi_16069333
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 11:19 schreef PogueMahone het volgende:

[..]

ja:
[..]

Dat had ik niet van hem verwacht, in Nirvana leek hij absoluut geen echte meezeggende rol te hebben, hoewel dat door de band trouwens wel steeds nadrukkelijk gezegd was.
Original Ratbiker
pi_16082779
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 08:42 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

jij zegt; ze hebben niets revolutionairs voortgebracht
ik zeg: jawel, nevermind

welk deel van deze logische redenering snap je niet?

pi_16083558
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 11:29 schreef pfaf het volgende:

[..]

Eyes Adrift is cool!
Krist zingend is ook weer eens wat euhm...anders!
Blackball, the new disease!
  donderdag 8 januari 2004 @ 22:27:54 #184
76456 SKMbeat
Are You Experienced ?
pi_16084191
Iemand trouwens ooit "Verse Chorus Verse"gehoord van Nirvana?
Het is een hidden track die staat op ' No Alternative " een CD uit de jaren '90, gemaakt voor een aidsfonds. Ze vonden het nummer niet goed genoeg voor Nevermind en hebben het dus op deze CD gezet. Ze doen er mysterieus over,want het staat zelfs niet op de CD-sleeve van 'No Alternative'.
Mooi nummer trouwens, Nirvana in hun piekfase.
pi_16084731
nirvana overschat: JA

vroeger was ik er helemaal weg van (hence the avatar) maar door nirvana ben ik muzikaal gegroeid, voordat ik nirvana kende had ik niets met muziek. Nu vind ik nirvana muzikaal gezien echt schijt, maar ik kan neit ontkennen dat ik door hun nu op de manier waarop ik nu bezig ben met muziek bezig bezig ben.

pi_16084777
quote:
als je de muziek niet goed vindt moet je er niet naar luisteren. en als jij ze overschat vindt, allemaal ok. maarja. beetje de boel opfokken is altijd leuk. je zal vast zelf een nirvana luisteraar zijn
wie zaait zal oogsten.....
pi_16084784
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 22:40 schreef LenL het volgende:
nirvana overschat: JA

vroeger was ik er helemaal weg van (hence the avatar) maar door nirvana ben ik muzikaal gegroeid, voordat ik nirvana kende had ik niets met muziek. Nu vind ik nirvana muzikaal gezien echt schijt, maar ik kan neit ontkennen dat ik door hun nu op de manier waarop ik nu bezig ben met muziek bezig bezig ben.

o, heeft meneer soms de jazz ontdekt?
pi_16084839
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 22:27 schreef SKMbeat het volgende:
Het is een hidden track die staat op ' No Alternative " een CD uit de jaren '90, gemaakt voor een aidsfonds. Ze vonden het nummer niet goed genoeg voor Nevermind en hebben het dus op deze CD gezet. Ze doen er mysterieus over,want het staat zelfs niet op de CD-sleeve van 'No Alternative'.
dat nummer heb ik op een cd. echt een goed nummer!!!
pi_16085033
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 22:42 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

o, heeft meneer soms de jazz ontdekt?

onder andere
  zaterdag 10 januari 2004 @ 17:27:57 #190
40220 -username-
Hopeloos geval...
pi_16131567
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 22:27 schreef SKMbeat het volgende:
Hij staat op heel erg veel bekende bootlegs. Keb een stuk of wat bootlegs waar de op staat. Zowel live uitvoeringen als studio opname's Erg leuk nummer inderdaad.

Zie ook voor meer informatie over Verse Chorus Verse:

http://www.digitalnirvana.net/songguide/body.asp?songid=140

Voor meer onbekende nummers:

http://www.digitalnirvana.net/songguide/

Therapy has tought me that nothing is my fault
  zaterdag 10 januari 2004 @ 17:31:04 #191
78918 SeLang
Black swans matter
pi_16131642
Ja, Nirvana is inderdaad aardig overschat
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 10 januari 2004 @ 18:41:04 #192
67640 SaintOfKillers
pi_16133495
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 21:49 schreef onanymous het volgende:

[..]

jij zegt; ze hebben niets revolutionairs voortgebracht
ik zeg: jawel, nevermind

welk deel van deze logische redenering snap je niet?

Waar zeg ik dat ze niets revolutionairs hebben voortgebracht? Ik zou het op prijs stellen dat er me geen woorden in de mond worden gelegd. Ik ben van mening dat het geen revolutionaire groep was die een tot dan toe ongekende sound hebben geschapen. Ze hebben gewoon de reeds bestaande Seattle-sound verfijnd tot iets wat het grote publiek aansprak. Slim gedaan, ook zeer goed gedaan, maar zeker niet origineel.

(Dit alles maakt weining uit, want jij weet blijkbaar beter wat ik denk en vind dan ikzelf)

pi_16157792
Overschat? Nee, want het was Nirvana die de rockwereld weer wakkerschudde en er voor zorgde dat "alternatief" mainstream werd.

Overschat? Ja, want hoewel Kurt Cobain een bovengemiddeld songwriter was, was hij niet de vernieuwende geniale messias die plots opstond. Goed maar niet geniaal.

Ik denk dat Nirvana, het is hier al eerder genoemd, de juiste band op de juiste plaats op het juiste tijdstip was. En de productie van Butch Vig op Nevermind was het schot in de roos. Ik denk dat het vooral zijn verdienste is geweest dat Nirvana aansloeg bij het grote publiek en daarbij de Nirvana-hype op gang bracht.

In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
  zondag 11 januari 2004 @ 20:00:54 #194
71497 pennyroyaltea
dit is een lorrie (AV)
pi_16163555
nirvana blijf van ze houden al 12 jr (haast 13 jr)
ik was 9 en t begon toendertijd met net als vele smells like teen spirit (maar ja wat wil je van n 9en jarige) maar blijf altijd n zwake plek voor me want nirvana blijft in mn hart en heb alle cd's

al hoewel vind ik in utero het betere werk maar nevermind was mn eerste cd allertijde

voor mij blijven ze top zeker weten

10 jr dood r.i.p. (is n goede les voor snuivend en spuitend nederland )

iedereen is anders...gelukkig of anders is de wereld zo saai
  maandag 12 januari 2004 @ 10:26:40 #195
42555 Tomek
Take on the world!
pi_16178454
Ik vinnut het zo vreemd dat zoveel mensen maar blijven beweren dat Nirvana overschat is. Ik bedoel, ze zijn over de hele wereld (nog steeds) heel populair en hebben ziljoenen platen verkocht, die imho gewoon heel goed zijn.

Volgens mij zijn er gewoon veel mensen die Nirvana overschat vinden omdat de muziek relatief eenvoudig in elkaar steekt, en ze het zelf ook wel kunnen spelen. Maar ondertussen is het nog maar weinig mensen gelukt om op dergelijk eenvoudige wijze zulke doordringende nummers te schrijven.

Uiteindelijk draait het ook helemaal niet om hoe de muziek in elkaar zit, maar om het gevoel dat er uit voortgebracht wordt.
Toch krijg ik het idee dat muziek teveel wordt beoordeeld op hoe ingewikkeld het is.

En ALS Kurt dan een slechte gitarist blijkt te zijn, en zijn teksten slecht zouden zijn, en zijn nummers niet origineel zouden zijn;

hoe kan het dan toch dat die man ooit een muzikale revolutie teweeg heeft gebracht

maandag 12 januari 2004 @ 10:30:08 #196
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_16178523
Nirvana heeft met Nevermind gewoon een van de beste albums ooit gemaakt punt

Einde discussie

Bij tijd en wijle aanwezig...
  maandag 12 januari 2004 @ 10:31:38 #197
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_16178550
Klopt. Nirvana stelt niets voor. Iedereen die een middagje op de gitaar oefent speelt het hele oeuvre van Cobain en aanhang na.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  maandag 12 januari 2004 @ 10:36:19 #198
42555 Tomek
Take on the world!
pi_16178655
quote:
Op maandag 12 januari 2004 10:31 schreef JAM het volgende:
Klopt. Nirvana stelt niets voor. Iedereen die een middagje op de gitaar oefent speelt het hele oeuvre van Cobain en aanhang na.
Kiek daar hejje ut gedonder alweer.
Jongen dat heeft er toch geen fluit mee te maken. Dat geldt ook voor het complete oeuvre van The Beatles.

Volgens jouw theorie is het dus zo, dat hoe beter je ZELF een instrument kunt bespelen, hoe slechter je andere muziek vindt.

Dan denk ik dat ik mijn gitaar maar heel rap in de boom hang, anders kan ik straks al mijn cd's in de vuilnisbak knikkeren.

pi_16178690
quote:
Zoals Tomek al zei: jouw geouwehoer deugt niet.
  maandag 12 januari 2004 @ 10:42:30 #200
37950 JAM
pi_16178774
quote:
Op maandag 12 januari 2004 10:36 schreef Tomek het volgende:

[..]

Kiek daar hejje ut gedonder alweer.
Jongen dat heeft er toch geen fluit mee te maken. Dat geldt ook voor het complete oeuvre van The Beatles.

Volgens jouw theorie is het dus zo, dat hoe beter je ZELF een instrument kunt bespelen, hoe slechter je andere muziek vindt.

Dan denk ik dat ik mijn gitaar maar heel rap in de boom hang, anders kan ik straks al mijn cd's in de vuilnisbak knikkeren.

Nee hoor, de Beatles hebben wel een paar nummer gemaakt waar tenminste nog een tokkeltje in verwerkt is, zoals bijvoorbeeld Yesterday, Blackbird, Norweigian Wood, etc. Maar eerlijkheid gebied mij te zeggen, dat het eigenlijk ook flutmuziek is.

En mijn theorie is niet dat je eigen muzikale vermogen van belang is bij het al of niet beminnen van muziek. Men mag van mij Nirvana bèst leuk vinden, maar dan moet men ook erkennen dat het simpele, weinig innovatieve flutmuziek is die elke randdebiel binnen een middagje kan spelen. .

"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  maandag 12 januari 2004 @ 10:45:06 #201
42555 Tomek
Take on the world!
pi_16178829
quote:
Op maandag 12 januari 2004 10:42 schreef JAM het volgende:

[..]
En mijn theorie is niet dat je eigen muzikale vermogen van belang is bij het al of niet beminnen van muziek. Men mag van mij Nirvana bèst leuk vinden, maar dan moet men ook erkennen dat het simpele, weinig innovatieve flutmuziek is die elke randdebiel binnen een middagje kan spelen. .

Tsja, wat moet je hier nu nog van zeggen....

....niks maar denk ik

maandag 12 januari 2004 @ 10:46:17 #202
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_16178854
quote:

[..]

Nee hoor, de Beatles hebben wel een paar nummer gemaakt waar tenminste nog een tokkeltje in verwerkt is, zoals bijvoorbeeld Yesterday, Blackbird, Norweigian Wood, etc. Maar eerlijkheid gebied mij te zeggen, dat het eigenlijk ook flutmuziek is.

Een "tokkeltje"....
  maandag 12 januari 2004 @ 10:49:07 #203
42555 Tomek
Take on the world!
pi_16178931
quote:
Op maandag 12 januari 2004 10:46 schreef DaisyDuke het volgende:

[..]

Een "tokkeltje"....

Idee voor een nieuw topic: "JAM overschat zichzelf een beetje"
  maandag 12 januari 2004 @ 10:50:06 #204
37950 JAM
pi_16178960
quote:
Op maandag 12 januari 2004 10:49 schreef Tomek het volgende:

[..]

Idee voor een nieuw topic: "JAM overschat zichzelf een beetje"

Idee voor een nieuw topic : "JAM heeft wederom gelijk."
pi_16178967
quote:
Nou, ik zie alweer hoe serieus we jouw mening moeten nemen..
  maandag 12 januari 2004 @ 10:51:52 #206
42555 Tomek
Take on the world!
pi_16179013
quote:
Op maandag 12 januari 2004 10:50 schreef JAM het volgende:

[..]

Idee voor een nieuw topic : "JAM heeft wederom gelijk."

Je bent wel goed in het constant opnieuw bevestigen van je rare gedrag.
  maandag 12 januari 2004 @ 10:52:29 #207
37950 JAM
pi_16179032
Een hoop geblaat, maar niemand die er iets tegen inbrengt, laat ik dan ook maar overgaan tot loze zinnen en smileys plaatsen.

Nirvana is een poepjes-band! . .

maandag 12 januari 2004 @ 10:53:18 #208
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_16179051
quote:
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Van die over-the-top intellectuele kutmuziek is misschien wel moeilijk, maar, de naam zegt t al een beetje, kutmuziek.
De teksten wel eens geluisterd btw? Zit meer in dan in jouw leven.
  maandag 12 januari 2004 @ 10:55:24 #209
37950 JAM
pi_16179091
quote:
Op maandag 12 januari 2004 10:53 schreef ErikT het volgende:

[..]

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Van die over-the-top intellectuele kutmuziek is misschien wel moeilijk, maar, de naam zegt t al een beetje, kutmuziek.
De teksten wel eens geluisterd btw? Zit meer in dan in jouw leven.

Oh, je bedoelt het eeuwig aanhoudende larmoyante zelfbeklag ? Nou, laat ik zeggen, die Kurt Cobain was wel érg origineel hoor !

. . .

maandag 12 januari 2004 @ 10:56:40 #210
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_16179124
JAM: uitdaging, jij krijgt één middag om aan vanavond mij een nummer te sturen, dat mij net zo raakt als een gemiddeld nirvana nummer.
  maandag 12 januari 2004 @ 10:58:41 #211
37950 JAM
pi_16179161
quote:
Op maandag 12 januari 2004 10:56 schreef pfaf het volgende:
JAM: uitdaging, jij krijgt één middag om aan vanavond mij een nummer te sturen, dat mij net zo raakt als een gemiddeld nirvana nummer.
Je bedoeld dat échte orginele natte-flets-koeievlaai-in-het-gezicht-Nirvana-gevoel ?

Dat wordt moeilijk, pfaf. .

maandag 12 januari 2004 @ 10:58:41 #212
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_16179162
ooo ik moet me inhouden....
pi_16179180
quote:
Op maandag 12 januari 2004 10:52 schreef JAM het volgende:
Een hoop geblaat, maar niemand die er iets tegen inbrengt
Nogal logisch, jouw "argumenten" zijn zes pagina's geleden allang ontkracht. Dat Nirvana simpel om na te spelen is, dat geloven we nu wel.
quote:
Nirvana is een poepjes-band! . .
Zo zo, grote jongen..
  maandag 12 januari 2004 @ 11:01:10 #214
37950 JAM
pi_16179203
quote:
Op maandag 12 januari 2004 10:59 schreef Zander het volgende:

[..]

Nogal logisch, jouw "argumenten" zijn zes pagina's geleden allang ontkracht. Dat Nirvana simpel om na te spelen is, dat geloven we nu wel.

Dank je ! .
  maandag 12 januari 2004 @ 11:01:53 #215
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_16179220
quote:
Op maandag 12 januari 2004 10:58 schreef JAM het volgende:

[..]

Je bedoeld dat échte orginele natte-flets-koeievlaai-in-het-gezicht-Nirvana-gevoel ?

Dat wordt moeilijk, pfaf. .

Nee, dat gevoel wat door je lichaam stroomt als een nummer als Aneurysm ( ) vol op m'n stereo staat.
maar je hebt bij deze al toegegeven dat je die gave neit bezit, waarmee je jezelf toch nog weer belachelijk maakt.
pi_16179246
quote:
Op maandag 12 januari 2004 11:01 schreef JAM het volgende:
Dank je ! .
Dus? "Fur Elise" is ook makkelijk te spelen op de piano. Die Beethoven was zeker ook maar een prutser?
pi_16179277
JAM:

Alsof simpele muziek niet innovatief kan zijn... Met zo'n uitspraak veeg je de vloer aan met uiterst belangrijke groepen als The Doors, The Rolling Stones, Iron Maiden, Black Sabbath en zelfs Pink Floyd. Wat blijft over? Jazz, klassiek, prog. rock, avant garde?

En als je wilt mag je Gallons of Rubbing Alcohol Flow Through the strip van Nirvana gaan opnemen en hier op FOK online zetten. En owee als er ook maar een fout in zit!

Man, ga je schamen, je weet geen fuck van muziek.

maandag 12 januari 2004 @ 11:07:34 #218
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_16179337
quote:
Op maandag 12 januari 2004 11:03 schreef Zander het volgende:

[..]

Dus? "Fur Elise" is ook makkelijk te spelen op de piano. Die Beethoven was zeker ook maar een prutser?

Met z'n 'tokkeltjes'....
pi_16179538
Hm, ik dacht er over een soort gelijk topic te openen...
Het lijkt er vaak op dat nirvana alleen maar populair is omdat k. Cobain zich door het hoofd heeft geschoten..
"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
  maandag 12 januari 2004 @ 11:27:41 #220
68892 Guidosaurus
United chaos and anarchy
pi_16179860
quote:
Op maandag 12 januari 2004 11:15 schreef Forau_Diavolina het volgende:
Het lijkt er vaak op dat nirvana alleen maar populair is omdat k. Cobain zich door het hoofd heeft geschoten..
Onzin, de muziek vind ik gewoon nog steeds briljant en niet omdat Kurt zich door het hoofd heeft geknalt.
pi_16180146
quote:
Op maandag 12 januari 2004 10:26 schreef Tomek het volgende:
hoe kan het dan toch dat die man ooit een muzikale revolutie teweeg heeft gebracht
Overschat is natuurlijk niet noodzakelijk hetzelfde als slecht .

Ik blijf erbij dat Nirvana heel veel mazzel heeft gehad door op de juiste tijd op de juiste plaats te zijn. Iedereen wil namelijk wel graag het ideaal aanhouden dat je er met voldoende talent wel komt, maar er zijn legio voorbeelden van getalenteerde muzikanten die "er" niet zijn gekomen.

pi_16180273
quote:
Op maandag 12 januari 2004 11:15 schreef Forau_Diavolina het volgende:
Het grootste deel van de Nirvanacd's zijn toch echt voor zijn dood over de toonbank gegaan. Hij is naar zijn dood alleen een legende geworden, een icoon voor een generatie, tegen zijn wil in.

Eddie Vedder vroeg zich altijd af wie er nu als eerst zou gaan, hij of Cobain. Het scheelde allemaal weinig of Eddie Vedder was nu de legende geweest.

pi_16180517
Technisch gezien waren ze niet zo geweldig. Hun riffjes zijn redelijk simpel te spelen. Dat betekent niet dat het slecht is, integendeel. Ik vind dat ze die aandacht allemaal wel verdiend hebben, muzikaal gezien. Muzikaal technisch gezien worden ze wel eens overschat, ja.
pi_16181151
quote:
Op maandag 12 januari 2004 11:38 schreef Litpho het volgende:
Overschat is natuurlijk niet noodzakelijk hetzelfde als slecht .
Precies.

Het "concept" Nirvana (en ik bedoel daarmee niet dat Nirvana een bedacht geheel is) klopt gewoon van alle kanten. Goede band, goede producer, goed moment, goede marketing, Kurt Cobain had een charisma van hier tot Tokyo (ik vraag me sterk af of Nirvana zo groot was geworden met een iets te zware, pukkelige Jan-lul die geen heroine spoot) en de goede liedjes maken het geheel mooi af.
Als ze ook maar iets van het bovenstaande hadden gemist dan was Nirvana een van de vele getalenteerde bandjes uit Seattle geweest die er misschien net niet zouden zijn gekomen.

[Dit bericht is gewijzigd door MuadDib op 12-01-2004 12:23]

In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
  maandag 12 januari 2004 @ 15:26:05 #225
37950 JAM
pi_16186230
quote:
Op maandag 12 januari 2004 11:04 schreef Toffe_Ellende het volgende:
JAM:

Alsof simpele muziek niet innovatief kan zijn... Met zo'n uitspraak veeg je de vloer aan met uiterst belangrijke groepen als The Doors, The Rolling Stones, Iron Maiden, Black Sabbath en zelfs Pink Floyd. Wat blijft over? Jazz, klassiek, prog. rock, avant garde?

En als je wilt mag je Gallons of Rubbing Alcohol Flow Through the strip van Nirvana gaan opnemen en hier op FOK online zetten. En owee als er ook maar een fout in zit!

Man, ga je schamen, je weet geen fuck van muziek.

Hmm, ik zou the Doors niet simpel willen noemen. Luister Spanish Caravan nog maar een keertje. (Maar ja, écht moeilijk is het ook niet.) En je kan the Doors ook geen gebrek aan innovativiteit verwijten.

Groot probleem hier, Nirvana was helemáál niet innovatief ! Alleen maar simpel.

En tsja, wat blijft er over ? Ja, Jazz, Klassiek, Flamenco, innovatieve elektrische muziek en vast nog wel een hele hoop andere dingen, maar Nirvana in ieder geval niet ! Wat een mooie wereld zeg. .

[Dit bericht is gewijzigd door JAM op 12-01-2004 15:29]

pi_16186370
quote:
Op maandag 12 januari 2004 15:26 schreef JAM het volgende:
Hmm, ik zou the Doors niet simpel willen noemen. Luister Spanis Caravan nog maar een keertje. (Maar ja, écht moeilijk is het ook niet.) En je kan the Doors ook geen gebrek aan innovativiteit verwijten.
Spanish Caravan is voor een groot deel een kopie van "Asturias" door Albeniz (zou jij toch moeten weten, als *kuch* flamenco-kenner). Niet zo'n geslaagd voorbeeld, dus, zeker niet wat betreft innovatie. En hoewel ik een groot liefhebber van de Doors ben, zijn het nou echt geen geweldige muzikanten of zo, puur technisch gezien. Net als Nirvana.

[Dit bericht is gewijzigd door Zander op 12-01-2004 15:32]

maandag 12 januari 2004 @ 15:35:40 #227
37950 JAM
pi_16186582
quote:
Op maandag 12 januari 2004 15:29 schreef Zander het volgende:

[..]

Spanish Caravan is voor een groot deel een kopie van "Asturias" door Albeniz. Niet zo'n geslaagd voorbeeld, dus, zeker niet wat betreft innovatie. En hoewel ik een groot liefhebber van de Doors ben, zijn het nou echt geen geweldige muzikanten of zo, puur technisch gezien. Net als Nirvana.

Grotendeels is weer een statement, maar de manier waarop de Doors dit lied van ome Isaac vertolken is zéker innovatief te noemen.

Om van the Doors te zeggen dat het technisch gezien geen geweldige muzikanten lijkt me ook iets te vroeg geroepen.. Ik meende toch dat de hoofdgitarist er een keurige conservatorium opleiding op na hield.

En beriep Jim Morisson zich niet op simpele akkoordschema's, en haalde hij zéér innovatieve truckjes uit met de tweeklank van de instrumenten en het ritme. Kan van Kurt niet gezegd worden.

En even op je edit in te gaan.

Ja, natuurlijk wist ik dat. En daarbij is Asturias van Albeniz geen Flamenco maar Spaans Klassiek.

pi_16186662
quote:
Op maandag 12 januari 2004 15:35 schreef JAM het volgende:
Grotendeels is weer een statement, maar de manier waarop de Doors dit lied van ome Isaac vertolken is zéker innovatief te noemen.
Lijkt me meer een mening dan een feit.
quote:
Om van the Doors te zeggen dat het technisch gezien geen geweldige muzikanten lijkt me ook iets te vroeg geroepen.. Ik meende toch dat de hoofdgitarist er een keurige conservatorium opleiding op na hield.
Dat meende je dan verkeerd.
quote:
En beriep Jim Morisson zich niet op simpele akkoordschema's, en haalde hij zéér innovatieve truckjes uit met de tweeklank van de instrumenten en het ritme. Kan van Kurt niet gezegd worden.
Wederom een mening, geen feit. "de tweeklank van de instrumenten en het ritme" is bovendien een behoorlijk inhoudsloze kreet. Misschien kun je het wat concreter brengen?
  maandag 12 januari 2004 @ 15:49:16 #229
37950 JAM
pi_16187055
quote:
Op maandag 12 januari 2004 15:38 schreef Zander het volgende:

[..]

Lijkt me meer een mening dan een feit.

Klopt. Maar nog een keer moet ik herhalen dat the Doors een "sound" hadden die niemand daarvoor had, en ook nog niemand daarna echt weer heeft gemaakt.
quote:
Dat meende je dan verkeerd.
.
quote:
Wederom een mening, geen feit. "de tweeklank van de instrumenten en het ritme" is bovendien een behoorlijk inhoudsloze kreet. Misschien kun je het wat concreter brengen?
Om een voorbeeld te noemen, in bijna elk pop-nummer vallen de tweede, derde en vierde stemmen keurig in bij het begin van een nieuwe maat, en ook vrijwel altijd op de even maten. Morrison liet ze met gemak midden in de maat inspringen.
Ook wisselt het ritme in veel nummers spontaan van 4/4 naar 5/8 naar 4/4 naar 6/8 naar wat dan ook.
Dat vind ik toch wel leuke truckjes. .
pi_16188536
Heb nog steeds niet gehoord van wie Nirvana nu eigenlijk een kopie was.
pi_16188956
laat JAM toch lekker zn gang gaan! boeiend wat HIJ van nirvana vindt. als wij dr graag naar luisteren, moeten we dat vooral blijven doen. WIJ vinden het goede muziek. hij niet....er zijn er genoeg die er niet van houden. waar JAM dan een probleem van maakt, geen idee eigenlijk. maarja, misschien een moeilijke jeugd gehad en moet ie nu afreageren
  maandag 12 januari 2004 @ 17:12:20 #232
37950 JAM
pi_16190369
quote:
Op maandag 12 januari 2004 16:38 schreef cohen het volgende:
laat JAM toch lekker zn gang gaan! boeiend wat HIJ van nirvana vindt. als wij dr graag naar luisteren, moeten we dat vooral blijven doen. WIJ vinden het goede muziek. hij niet....er zijn er genoeg die er niet van houden. waar JAM dan een probleem van maakt, geen idee eigenlijk. maarja, misschien een moeilijke jeugd gehad en moet ie nu afreageren
Jongens, als jullie Nirvana willen luisteren, ga je gang. Ik zal de laatste zijn die als een NSB'er mensen het recht zal afnemen om de muziek te luisteren die zij willen.

Je beledigd me hier érg mee, Cohen. En vertel mij eens, waar maak ik een "probleem" van ?

maandag 12 januari 2004 @ 17:15:12 #233
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_16190462
Hee maar Jam, Grunge is toch ook geen muziek om innovatief te gaan zitten zijn? Zeg nou zelf.

Volgens mij gebruik je de verkeerde maatstaven bij het beoordelen van muziek. Ga het dan over genres hebben.

maandag 12 januari 2004 @ 17:17:17 #234
37950 JAM
pi_16190530
quote:
Op maandag 12 januari 2004 17:15 schreef ErikT het volgende:
Hee maar Jam, Grunge is toch ook geen muziek om innovatief te gaan zitten zijn? Zeg nou zelf.
Klopt. .
pi_16190747
quote:
Op maandag 12 januari 2004 17:15 schreef ErikT het volgende:

Volgens mij gebruik je de verkeerde maatstaven bij het beoordelen van muziek. Ga het dan over genres hebben.

Ben ik niet helemaal met je eens. Grunge was op zich een moderne interpretatie van seventies hardrock en punk, op een nieuwe manier gebracht.

Zo'n hype ontstaat niet voor niks. Toen Smells Like Teen Spirit (en in mindere mate Alive) op de radio kwam en een hit werd, dachten veel mensen: "wow, wat is dit? Dit hebben we nog nooit eerder gehoord met zoveel energie en dynamiek."

Ik vind het alles behalve retro. Dan kun je ook zeggen dat Radiohead Pink Floyd heeft nageaapt. En dat Radiohead dus niet innovatief is.

maandag 12 januari 2004 @ 17:25:42 #236
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_16190803
quote:
Op maandag 12 januari 2004 17:24 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Ben ik niet helemaal met je eens. Grunge was op zich een moderne interpretatie van seventies hardrock en punk, op een nieuwe manier gebracht.

Zo'n hype ontstaat niet voor niks. Toen Smells Like Teen Spirit (en in mindere mate Alive) op de radio kwam en een hit werd, dachten veel mensen: "wow, wat is dit? Dit hebben we nog nooit eerder gehoord met zoveel energie en dynamiek."

Ik vind het alles behalve retro. Dan kun je ook zeggen dat Radiohead Pink Floyd heeft nageaapt. En dat Radiohead dus niet innovatief is.

Okee daar heb je een punt. Maar wederom gaat t hier om een sound. De Grunge-sound was vernieuwend. Niet de combinaties van akkoorden bv. Denk ik.
pi_16190813
quote:
Dan kun je ook zeggen dat Radiohead Pink Floyd heeft nageaapt. En dat Radiohead dus niet innovatief is.
Radiohead heeft Pink Floyd nageaapt.

Radiohead is dus niet innovatief.

-edit- zo innovatief vind ik de grungesound niet. voor een heel redelijk deel is het op de zachte couplet, harde refreinstructuur van oa de Pixies gebaseerd en het iets harder zetten van je distortion was ook al wel eerder gedaan -edit-

FOK!-Schrikkelbaas maandag 12 januari 2004 @ 17:43:00 #238
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_16191421
quote:

Het heeft er natuurlijk ook mee te maken dat een groot label als Geffen (tenminste, toen was dat nog groot) ze getekend had. Zonder die steun waren ze ook niet doorgebroken, want dan zat er veel minder promotie achter.

Sony had toen Pearl Jam in de stal, en deed lekker mee.

pi_16191463
quote:
Op maandag 12 januari 2004 17:25 schreef ErikT het volgende:

[..]

Okee daar heb je een punt. Maar wederom gaat t hier om een sound. De Grunge-sound was vernieuwend. Niet de combinaties van akkoorden bv. Denk ik.

Nee uiteraard, maar akkoorden zijn natuurlijk niet alles wat een geluid bepaald.
pi_16191674
quote:
Op maandag 12 januari 2004 17:25 schreef Litpho het volgende:

[..]

Radiohead heeft Pink Floyd nageaapt.

Radiohead is dus niet innovatief.

-edit- zo innovatief vind ik de grungesound niet. voor een heel redelijk deel is het op de zachte couplet, harde refreinstructuur van oa de Pixies gebaseerd en het iets harder zetten van je distortion was ook al wel eerder gedaan -edit-

Over the Pixies: uiteraard van grote invloed geweest op Nirvana. Maar niet op Green River en Soundgarden die grunge zo'n beetje verzonnen hebben. Green River bracht ook al veel eerder platen uit. Niet van geweldige kwaliteit trouwens maar dat was de eerste Nirvana ook niet. Ik vind dat Stone Gossard en Jeff Ament (en Mark Arm van Mudhoney) meer credit mogen krijgen.
quote:
Op maandag 12 januari 2004 17:43 schreef Tokus het volgende:
Het heeft er natuurlijk ook mee te maken dat een groot label als Geffen (tenminste, toen was dat nog groot) ze getekend had. Zonder die steun waren ze ook niet doorgebroken, want dan zat er veel minder promotie achter.

Sony had toen Pearl Jam in de stal, en deed lekker mee.

Ik heb geen flauw idee waarom Geffen Nirvana gekozen heeft. Ik denk dat Geffen de scene iets beter doorzag dan Epic/Sony dat per toeval Alice in Chains (toen nog bij de hardrock gerekend) en Mother Love Bone gecontracteerd had.

Ik denk dat ook hier Soundgarden een grote rol heeft gespeeld. Soundgarden kreeg eigenlijk als eerste een majorcontract aangeboden bij A&M. De jongens van A&M zagen dat ook wel goed in denk ik.

maandag 12 januari 2004 @ 18:12:28 #241
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_16192391
quote:
Op maandag 12 januari 2004 17:51 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Ik heb geen flauw idee waarom Geffen Nirvana gekozen heeft. Ik denk dat Geffen de scene iets beter doorzag dan Epic/Sony dat per toeval Alice in Chains (toen nog bij de hardrock gerekend) en Mother Love Bone gecontracteerd had.

Zijn Thurston Moore en Kim Gordon grotendeels verantwoordelijk voor geweest.
pi_16193402
quote:
Op maandag 12 januari 2004 17:51 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Over the Pixies: uiteraard van grote invloed geweest op Nirvana. Maar niet op Green River en Soundgarden die grunge zo'n beetje verzonnen hebben. Green River bracht ook al veel eerder platen uit. Niet van geweldige kwaliteit trouwens maar dat was de eerste Nirvana ook niet. Ik vind dat Stone Gossard en Jeff Ament (en Mark Arm van Mudhoney) meer credit mogen krijgen.
Mee eens .
pi_16228962
quote:
Ik ben nu heel blij dat ik je mening heb gelezen
  dinsdag 13 januari 2004 @ 19:12:11 #244
27648 Weakling
available in strong mint
pi_16229273
Ik kan er sowieso niet tegen als welke band dan ook gehyped wordt.

Ik kan er sowieso niet tegen als welke band dan ook het nieuwste wereldwonder wordt gevonden.

Maar daarvoor hou ik zelden de band zelf verantwoordelijk. Da's bijna altijd het werk van de media en de platenmaatschappij die zoiets bewerkstelligen.

Dus is Nirvana overschat? Ja, op zich wel gezien vanuit mijn oerhollands denkpatroon. Overschat in de zin dus dat ze gebracht zijn als gods grootste gift sinds de schepping van de aarde (ietsje minder, maar kwam in de buurt).

Maakte Nirvana maar één goede plaat en verder slechte muziek? Nee, zeker niet. Ik vind zelfs grote delen van hun muziek steeds beter worden. Wat dat betreft moet de hype van de muziek gescheiden worden en tsja het blijft natuurlijk subjectief, maar ik vind de muziek nog steeds lekker.

Heeft Nirvana de hedendaagse muziek bepaalt? Ja en nee, ze lagen zeker niet aan de basis van een stroming, maar waren wel de eerste exponent die goed bovengronds kwam. Dit was de eerste naam uit de grunge die de hele wereld kende. Ze zijn niet de uitvinders van een muziekstroming, maar wel de beste verspreiders van het grunge gedachtengoed geweest.

Kortom: Nirvana is een belangrijke band geweest in de muziekgeschiedenis, maar we moeten niet overdrijven

There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  dinsdag 13 januari 2004 @ 19:13:33 #245
49901 PogueMahone
Yapo N'Guema - Honé
pi_16229318
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 19:12 schreef Weakling het volgende:
Kortom: Nirvana is een belangrijke band geweest in de muziekgeschiedenis, maar we moeten niet overdrijven
voila, mijn mening ook
De Narcis van Gabon
pi_16234237
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 19:12 schreef Weakling het volgende:
Ik kan er sowieso niet tegen als welke band dan ook gehyped wordt.

Ik kan er sowieso niet tegen als welke band dan ook het nieuwste wereldwonder wordt gevonden.

Maar daarvoor hou ik zelden de band zelf verantwoordelijk. Da's bijna altijd het werk van de media en de platenmaatschappij die zoiets bewerkstelligen.

Dus is Nirvana overschat? Ja, op zich wel gezien vanuit mijn oerhollands denkpatroon. Overschat in de zin dus dat ze gebracht zijn als gods grootste gift sinds de schepping van de aarde (ietsje minder, maar kwam in de buurt).

Maakte Nirvana maar één goede plaat en verder slechte muziek? Nee, zeker niet. Ik vind zelfs grote delen van hun muziek steeds beter worden. Wat dat betreft moet de hype van de muziek gescheiden worden en tsja het blijft natuurlijk subjectief, maar ik vind de muziek nog steeds lekker.

Heeft Nirvana de hedendaagse muziek bepaalt? Ja en nee, ze lagen zeker niet aan de basis van een stroming, maar waren wel de eerste exponent die goed bovengronds kwam. Dit was de eerste naam uit de grunge die de hele wereld kende. Ze zijn niet de uitvinders van een muziekstroming, maar wel de beste verspreiders van het grunge gedachtengoed geweest.

Je vergeet een belangrijk aspect: de invloed van Nirvana op de hedendaagse bands. En dan niet alleen postgrunge bands maar ook pop en metalbands. En dat is de belangrijkste erfenis van Nirvana maar zeker ook van Pearl Jam en die andere bands.
pi_16234314
quote:
Een goede plaat
Ben je wel helemaal goed bij je hoofd?
  woensdag 14 januari 2004 @ 13:09:46 #248
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_16250127
quote:
Op maandag 12 januari 2004 17:44 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Nee uiteraard, maar akkoorden zijn natuurlijk niet alles wat een geluid bepaald.

Nee precies, maar dat vind die flapdrol in dit topic dus wel.
  donderdag 15 januari 2004 @ 23:02:24 #249
68892 Guidosaurus
United chaos and anarchy
pi_16299814
Nirvana is gewoon supergoed en het gelul dat het te makkelijk zou zijn is gewoon bullshit. Het is juist erg moeilijk om een nummer heel eenvoudig te houden maar toch zo ontzettend mooi. Met alle respect, als ik kijk naar de laatste CD van Muse zijn het ook hele simpele accoorden allemaal. Alleen hebben zij er zoveel toeters en bellen doorheen getiefd dat het erg ingewikkeld lijkt. Ik ben overigens ook erg grote fan van Muse
pi_16320699
quote:
Op maandag 12 januari 2004 11:01 schreef pfaf het volgende:

[..]

Nee, dat gevoel wat door je lichaam stroomt als een nummer als Aneurysm ( ) vol op m'n stereo staat.

zon twee jaar terug deed aneurysm dat ogneveer bij mij, als ik nu aneurysm weer luister vraag ik me wel eens af wat ik toen wel hoorde wat ik nu niet meer hoor, of eerder omgekeerd, vroeger hoorde ik geen simpele reeks powerchords met valse zang, slechte gitaarsound en belabberde productie maar een leuk nummer, nu weet ik wel beter.
pi_16320785
quote:
Op maandag 12 januari 2004 10:26 schreef Tomek het volgende:
Ik vinnut het zo vreemd dat zoveel mensen maar blijven beweren dat Nirvana overschat is. Ik bedoel, ze zijn over de hele wereld (nog steeds) heel populair en hebben ziljoenen platen verkocht, die imho gewoon heel goed zijn.

Volgens mij zijn er gewoon veel mensen die Nirvana overschat vinden omdat de muziek relatief eenvoudig in elkaar steekt, en ze het zelf ook wel kunnen spelen. Maar ondertussen is het nog maar weinig mensen gelukt om op dergelijk eenvoudige wijze zulke doordringende nummers te schrijven.

Uiteindelijk draait het ook helemaal niet om hoe de muziek in elkaar zit, maar om het gevoel dat er uit voortgebracht wordt.
Toch krijg ik het idee dat muziek teveel wordt beoordeeld op hoe ingewikkeld het is.

En ALS Kurt dan een slechte gitarist blijkt te zijn, en zijn teksten slecht zouden zijn, en zijn nummers niet origineel zouden zijn;

frans bauer heeft ook ziljoenen platen verkocht, heeft ongekende successen in meerdere landen en staat zelfs in Nederland al een paar weken op nummer 1, toch is de algemene mening toch dat hij niet echt hoogstaande muziek maakt of wel? Dat is zelfs bewezen bij d e antionale eq test van deze week.
  vrijdag 16 januari 2004 @ 19:44:08 #252
42555 Tomek
Take on the world!
pi_16322468
quote:
Op vrijdag 16 januari 2004 18:31 schreef LenL het volgende:

[..]

frans bauer heeft ook ziljoenen platen verkocht, heeft ongekende successen in meerdere landen en staat zelfs in Nederland al een paar weken op nummer 1, toch is de algemene mening toch dat hij niet echt hoogstaande muziek maakt of wel? Dat is zelfs bewezen bij d e antionale eq test van deze week.

Zijn muziek is inderdaad niet hoogstaand, en blijkbaar is dat ook niet nodig. Anders krijg je geen 8 keer Ahoi vol.

Maar Frans Bauer is eigenlijk geen goed vergelijkingsmateriaal vind ik, omdat hij zijn eigen muziek en teksten niet schrijft. Hij is alleen maar de persoon die het uitvoert. Dus wat betreft zijn muzikale kunnen is hij denk ik wel erg overschat. Maar daar maakt zijn doelgroep zich toch niet druk om.

ja, ik weet dat nirvana ook veel covers heeft gespeeld

pi_16322519
Kurt pleegde geen zelfmoord, hij IS vermoord door Courtney Love..
  vrijdag 16 januari 2004 @ 19:51:48 #254
42555 Tomek
Take on the world!
pi_16322698
quote:
Op vrijdag 16 januari 2004 19:45 schreef De_Warme_bakker het volgende:
Er zijn inderdaad een aantal hele enge feiten die wel heel erg in de richting van Courtney Love wijzen. Kep er veel over gelezen en over gezien en ik moet zeggen...ik zal er niet raar van opkijken
pi_16322770
quote:
Op vrijdag 16 januari 2004 19:45 schreef De_Warme_bakker het volgende:
Hij is niet eens dood, hij zit te chillen met Elvis en Pac in een of andere hut.
pi_16322927
quote:
Op vrijdag 16 januari 2004 19:54 schreef webfreak het volgende:

[..]

Hij is niet eens dood, hij zit te chillen met Elvis en Pac in een of andere hut.

en je moeder heeft een tent in der broek. Hij zal vast wel dood zijn, ik ben geen hippie die niet met zijn tijd meegaat, en vast blijft houden dattie nog leeft. Ik geloof alleen niet voor 100 procent in zijn onschuld
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')