[Dit bericht is gewijzigd door koudair op 06-01-2004 00:53]
quote:Geldt dit deel niet voor een heleboel bands/zanger(e)s(en)?
Op dinsdag 6 januari 2004 00:46 schreef koudair het volgende:
Een goede plaat
quote:precies, gejat van dj boozywoozy
Op dinsdag 6 januari 2004 00:48 schreef NiteSpeed het volgende:
En hun beste nummers zijn nog covers ook.
Er is altijd wel iemand te vinden die een bepaalde band die succes heeft overhypped vind...
quote:je bent zo'n 9 jaar te laat vrees ik.
nirvana is een van de meest overschatte bands van de afgelopen jaren. Een goede plaat en de zelfmoord van Kurt heeft de hype de laatste jaren doen toenemen.
quote:de platenverkoop was al goed voordat ie dood was
Op dinsdag 6 januari 2004 00:48 schreef 700MB het volgende:
De dood van iemand doet inderdaad de plaatverkoop behoorlijk goed.
quote:Die pleegde geen zelfmoord.
Op dinsdag 6 januari 2004 00:47 schreef Hayek het volgende:
volgens mij bedoel je 2pac
quote:Maar na zijn dood (en bij dode artiesten in het algemeen dus) werd hij beter.
Op dinsdag 6 januari 2004 00:49 schreef Hayek het volgende:[..]
de platenverkoop was al goed voordat ie dood was
quote:Nou leuk...
Op dinsdag 6 januari 2004 00:49 schreef koudair het volgende:
heb net weer een paar nummers van hun gehoord...zit niet veel bijzonders bij
Alsof het zo raar is dat iemand de muziek van een bepaalde band niet leuk vind...
quote:En daar zou Van Gogh ook over mee kunnen praten als die niet dood was...
Op dinsdag 6 januari 2004 00:51 schreef 700MB het volgende:Maar na zijn dood (en bij dode artiesten in het algemeen dus) werd hij beter.
quote:klopt is samen met elvis en hendrix ontvoerd door buitenaardse wezens...
Op dinsdag 6 januari 2004 00:54 schreef Hayek het volgende:
kurt leeft nog.. het is een complot
quote:vergeet john lennon niet
Op dinsdag 6 januari 2004 00:55 schreef MaartenHG het volgende:[..]
klopt is samen met elvis en hendrix ontvoerd door buitenaardse wezens...
Niet dat het mij verder wat interesseert wat jij denkt van Nirvana...,
Sommigen vinden zelfs Queen een zwaar overschatte band, tja en tegen die mensen zeg ik het zelfde....
Het zal mij een zorg zijn wat je er van denkt, ik vind het goed en daar gaat het om!
quote:Queen heeft grunge niet ontdekt hoor!
Op dinsdag 6 januari 2004 00:56 schreef blade182 het volgende:
Tja we hebben wel een muziekgenre aan hun te danken, namelijk: Grunge....of hoe je het ook schrijft...Niet dat het mij verder wat interesseert wat jij denkt van Nirvana...,
Sommigen vinden zelfs Queen een zwaar overschatte band, tja en tegen die mensen zeg ik het zelfde....
Het zal mij een zorg zijn wat je er van denkt, ik vind het goed en daar gaat het om!
quote:Nirvana vs Adam Freeland - Smells Like Teen Spirit 2003
nirvana is een van de meest overschatte bands van de afgelopen jaren. Een goede plaat en de zelfmoord van Kurt heeft de hype de laatste jaren doen toenemen.
Ik hou meer van Trance & Dance muziek over het algemeen, maar soms vind ik andere genre muziek nummers geweldig.
Een aantal orginele nummers van Nirvana moeten gewoon met de volumeknop voluit afspeelt worden.
quote:Unplugged in New York
Op dinsdag 6 januari 2004 01:01 schreef MaartenHG het volgende:
Trouwens, Nevermind is wel een album dat tot de legendarische albumlijst kan worden toegevoegd...
quote:mjah niet echt legendarisch.. nevermind zeker wel
Op dinsdag 6 januari 2004 01:01 schreef NiteSpeed het volgende:[..]
Unplugged in New York
.
praktisch elk nummer daarop is legendarisch, dat onderscheid een topband van een one-day-fly
quote:
"Verder wil ik nog even aan alle Kurt Cobain verafgoders duidelijk maken dat zij van het soort zijn dat ervoor gezorgd heeft dat 'ie zelfmoord heeft gepleegd. Stelletje meelopende kutkutten, weten jullie nou helemaal _niets_?"
quote:beetje onzin, kurt had hele andere redenen
Op dinsdag 6 januari 2004 01:04 schreef nietzman het volgende:[..]
quote:Hij is nu, wat 5 jaar?, dood en er komt nog steeds af en toe iets nieuws uit.
Op dinsdag 6 januari 2004 00:57 schreef Blixar het volgende:
2pac die soms nog eens een leuke plaat uitbrengt!
quote:Een beetje imago helpt ook wel ja.
Op dinsdag 6 januari 2004 01:05 schreef calvobbes het volgende:
Draait ook voornamelijk om een arrogante zanger
quote:Smells Like Freeland heet die toch?
Op dinsdag 6 januari 2004 01:00 schreef Burner2000 het volgende:[..]
Nirvana vs Adam Freeland - Smells Like Teen Spirit 2003
Dit is een lekkere dance remix.
quote:lol
Op dinsdag 6 januari 2004 01:06 schreef Hayek het volgende:
beatles was ook niets natuurlijk, soort backstreet boys van de jaren 60
quote:jij hebt het over the Monkeys, niet the Beatles.
Op dinsdag 6 januari 2004 01:06 schreef Hayek het volgende:
beatles was ook niets natuurlijk, soort backstreet boys van de jaren 60
quote:en jij moet niet altijd happen op loze opmerkingen
Op dinsdag 6 januari 2004 01:08 schreef Tokus het volgende:
jij hebt het over the Monkeys, niet the Beatles.
quote:Ik heb even gezocht. Qua teksts op de .ru site wordt ik er niet echt veel wijzer van. Maar wat jij zegt wordt ook genoemt. Ik weet niet of ze het over 1 en de al dezelfde track hebben.
Op dinsdag 6 januari 2004 01:07 schreef Jantjeuh het volgende:[..]
Smells Like Freeland heet die toch?
-edit-
Wanneer het hier toch een stelling betreft kan ik TS deels gelijk geven mbt bands, dood en overschatting in het algemeen.
[Dit bericht is gewijzigd door Lucyfurr op 06-01-2004 02:38]
Maarruh...in de jaren 80 hadden we prachtige rock muziek (progressief, positief bands) met lange haren en stoere jackies.
En daarna kwam die donkere grauwe grunge..verklaring heb kniet
quote:Thank the pixies
Op dinsdag 6 januari 2004 02:27 schreef giovan het volgende:
Maarruh...in de jaren 80 hadden we prachtige rock muziek (progressief, positief bands) met lange haren en stoere jackies.
En daarna kwam die donkere grauwe grunge..verklaring heb kniet
En idd de dood van Kurt hielp een heleboel bij de legendevorming enzo.
Ik heb dan ook heel weinig met nirvana. Sommige nummers zijn zeker ok, maar hele cd's zet ik er helemaal niet snel van op (sterker nog ik heb er geen).
Nirvana is imho NIET overschat. Misschien door sommigen overdreven verheerlijkt, maar zeker niet overschat. Hoewel ik wel eens t idee dat Kurt Cobain t daar zelf niet mee eens zou zijn
Natuurlijk heeft de zelfmoord van Kurt Cobain bijgedragen aan hoe men nu tegen Nirvana aan kijkt. Dat valt gewoon niet te ontkennen. Hetzelfde bij Jim Morisson / The Doors bijvoorbeeld. En nog bij veeeeeeeel meer bands. Tis ook gewoon logisch.
Nirvana is misschien muzikaal vrij simpel. Tis wel tekstueel geniaal vind ik zelf. Het sprak destijds wel een complete generatie aan, en het bracht een compleet genre naar de mainstream. Nirvana was gewoon een bom die op de destijdse muziek scene viel.
Dit zegt wel wat, maar niet alles. After all, er zijn meer dingen commercieel doorgebroken die dikke stront waren.
Maar het verschil met Nirvana is dat Nirvana ECHT is. Het is vind ik iig zo goed omdat het gewoon echt emotioneel en oprecht is. Geen neppe onzin, geen liedjes die nergens over gaan. Gewoon Kurt die met zn muziek uitdrukt wat die echt voelt. Zijn dood was gewoon een bevestiging hier van.
En natuurlijk zijn er mensen die het overdrijven, die zijn er altijd. Bij elke band. Maar algemeen gezien....nee...nirvana is imho niet overschat.
quote:zo populair is ie niet meer hoor, ja alleen onder een stel nostalgische nobody's van een jaar of 15, die hem niet eens ooit op tv hebben gezien toen ie leefde
de zelfmoord van Kurt heeft de hype de laatste jaren doen toenemen.
Overigens kan ik wel voorstellen waarom de TS het denkt. Nirvana was niet zo heel erg uniek qua sound (Soundgarden en the Pixies zijn belangrijke invloeden geweest), maar het feit dat ze goede nummers met die sound konden maken, bewijst hun relevantie. Soundgarden heeft dat bijvoorbeeld pas iets later (BadMotorfinger) bewezen.
[Dit bericht is gewijzigd door Toffe_Ellende op 06-01-2004 10:16]
quote:ik denk niet dat dit klopt, hoewel er natuurlijk wel een hele blik losers naar luistert.
Op dinsdag 6 januari 2004 11:15 schreef giovan het volgende:
Maarruhh..toch allemaal hele donkere sikkeneurige muziek wat terugslaat op de leeggeestigheid v/d patatgeneratie. Geld en banen zat maar je toch maar kut voelen met je jointje in je mond.
Muziek v/d aangeboren menselijke wanhoop, muziek...voor losers..daarom draai ik het ook af en toe
Voor die tijd was het helemaal geweldig. Al was ik meer een Pearl Jam-er
quote:In welke kast heb jij gezeten ?
Zonder Nirvana op te hemelen, C-C heeft immers een doodhekel aan hinderlijke junks, moet gesteld worden dat Kurt een muzikaal vernieuwend fenomeen was. Een hype is ook iets waar Nirvana niet echt gelukkig van zou worden als band denk ik. Ik meen ook dat het succes van Foo Fighters en iedere andere band waaraan Dave Grohl zijn medewerking verleend een teken aan de wand is voor de muzikale kwaliteiten die Nirvana destijds bezat.
quote:Precies. Typisch geval van goede tijd, goede plaats en dan dondert het niet hoe de muziek is. Niet dat die nou zo slecht is, maar voor Nirvana hadden het zo honderd andere bands kunnen zijn. De reden dat Nirvana nu nog zo gewaardeerd wordt door hele legioenen is volgens mij dan ook grotendeels terug te voeren op nostalgie en hype (die nog extra gevoed wordt door het voortijdig overlijden van Cobain).
Op dinsdag 6 januari 2004 11:44 schreef Miesjel het volgende:
Tijdgeest.
quote:Dat probleem ken ik, vooral Nevermind.
Op dinsdag 6 januari 2004 01:18 schreef Lucyfurr het volgende:
Nirvana, ook toen Kurt nog wel leefde btw.
(en dat hoewel ik alle nummers zó grijs gedraaid heb dat ik ze bijna niet meer kan horen..)
quote:Die moet ik nog steeds een keer aanschaffen.
Op dinsdag 6 januari 2004 01:01 schreef NiteSpeed het volgende:[..]
Unplugged in New York
.
quote:Ik denk dat, dat komt, omdat ie al lang en breed uitgeluld is.
Op dinsdag 6 januari 2004 12:41 schreef calvobbes het volgende:
Altijd grappig dit soort discussies waarbij iemand een vreemd balletje opgooit en daarna niet meer terugkomt als anderen met elkaar in discussie gaan....
Maar ff inhoudelijk, ik denk een band die overschat gevonden wordt, toch altijd een persoonlijke mening zal zijn. Zoals eerder gezegd, sommige vinden dat ook van Queen en andere weer van de Beatles, die trouwens idd wel de boyband waren van de jaren 60. Ikzelf ga daar niet over, ik vind de muziek goed en verder denk ik niet.
quote:In zoverre heb je gelijk dat als de Beatles nu zouden beginnen, ze niet meer de gelegenheid zouden krijgen boven hun eerdere boybandmuziek uit te groeien. Om hun latere, zelfgeschreven werk af te doen als boyband vind ik wat kort door de bocht, maar de eerste paar platen (met de nodige covers), tja
Op dinsdag 6 januari 2004 13:33 schreef Mr.Tear het volgende:
de Beatles, die trouwens idd wel de boyband waren van de jaren 60.
quote:Onzin,hun best verkochte album was al lang uit voordat ie zelfmoord pleegde en stond toen ook al bovenaan in de album charts.
quote:100% mee eens is...
Op dinsdag 6 januari 2004 09:26 schreef Tiemie het volgende:
Nirvana heeft gewoon een groot aantal mooie nummers gemaakt en wees blij dat mensen dat nog steeds kunnen waarderen.
quote:Jaja.. Daarom komt ie zeker regelmatig voor in lijstjes van beste gitaristen ooit. Dat noem ik toch heel wat voor iemand die eigenlijk maar matig gitaar kon spelen. Ik ben daarom eerder van mening dat Kurt erg overschat is als gitarist.
Op dinsdag 6 januari 2004 10:05 schreef DaisyDuke het volgende:
ben zelfs van mening dat Kurt erg onderschat is als gitarist..
Ik zeg niet dat de muziek slecht was. Ik mag er graag naar luisteren, kwaliteit hoeft niet ingewikkeld te zijn. Maar kom nu niet aan met dat geneuzel over dat ie zo'n geweldenaar op de gitaar was.
quote:Dat je goed bent op gitaar wil niet zeggen dat je net zoals Steve Vai binnen 3 seconden 6 keer je hals op en af rost met één of ander kotsend gitaargeluid en dit vervolgens een inmense solo noemt.
Op dinsdag 6 januari 2004 16:53 schreef DIJK het volgende:[..]
Maar kom nu niet aan met dat geneuzel over dat ie zo'n geweldenaar op de gitaar was.
Kurt was gewoon erg goed in het overbrengen van emoties dmv zijn gitaar. Ik krijg meer gevoel bij een (misschien makkelijker na te spelen) solo van Kurt dan een gevoelloos gepriegel van een zogenaamde topgitarist.
En daar gaat het toch om?
[Dit bericht is gewijzigd door Tomek op 06-01-2004 17:03]
Voor kindjes met een Nirvana die net zoveel liedjes kennen van Nirvana als het aantal akkoorden in die liedjes en toch claimen dat ze van die muziek houden wordt het wat moeizamer.
Ach, ik stoor me er in ieder geval niet aan, wie wel en waarom?
quote:Leg eerst bovenstaande zin nog een keer uit, kan aan mij liggen, maar ik vattum niet helemaal
Op dinsdag 6 januari 2004 17:02 schreef RichardQuest het volgende:
Voor kindjes met een Nirvana die net zoveel liedjes kennen van Nirvana als het aantal akkoorden in die liedjes en toch claimen dat ze van die muziek houden wordt het wat moeizamer.Ach, ik stoor me er in ieder geval niet aan, wie wel en waarom?
quote:Dat ben ik met je eens. (alhoewel het taalgebruik me ietsje te kleurrijk is
Op dinsdag 6 januari 2004 16:58 schreef Tomek het volgende:
Dat je goed bent op gitaar wil niet zeggen dat je net zoals Steve Vai binnen 3 seconden 6 keer je hals op en af rost met één of ander kotsend gitaargeluid en dit vervolgens een inmense solo noemt.
quote:En nog ben ik van mening dat kurt een echte 13 in een dozijn gitarist was. Live ook nog eens vaak matig, moest veel goedmaken met z'n energieke performance. Ook in de grunge scene waren er imho VEEL betere gitaristen (mike mccready bijv). Maar ja blijkbaar komt bij mij de emotie niet zo goed over ofzo.
Kurt was gewoon erg goed in het overbrengen van emoties dmv zijn gitaar. Ik krijg meer gevoel bij een (misschien makkelijker na te spelen) solo van Kurt dan een gevoelloos gepriegel van een zogenaamde topgitarist.
En nogmaals, daarmee zeg ik dus niet dat ik niet graag naar z'n muziek luister.
[Dit bericht is gewijzigd door DIJK op 06-01-2004 17:22]
quote:yep volgens zijn plaat Come is Prince ook dood
Op dinsdag 6 januari 2004 00:57 schreef Blixar het volgende:
kurt met zijn nirvana heeft toch een paar onvergetelijke platen uitgebracht? zie het probleem niet.
2pac die soms nog eens een leuke plaat uitbrengt!
Prince die... (of leeft die nog)
quote:Uiteraard zal persoonlijke smaak er ook toe bijdragen hoe goed je iemand vindt. Ik snap ook best dat het technisch gezien geen hoogstaand gitaarwerk was wat hij deed.
Op dinsdag 6 januari 2004 17:13 schreef DIJK het volgende:
En nog ben ik van mening dat kurt een echte 13 in een dozijn gitarist was. Live ook nog eens vaak matig, moest veel goedmaken met z'n energieke performance. Ook in de grunge scene waren er imho VEEL betere gitaristen (mike mccready bijv). Maar ja blijkbaar komt bij mij de emotie niet zo goed over ofzo.En nogmaals, daarmee zeg ik dus niet dat ik niet graag naar z'n muziek luister.
Daarentegen vind ik het muzikaal gezien wel weer heel sterk.
Beide punten bepalen natuurlijk of je wel of geen goede gitarist bent.
Ik zeg altijd maar: er zullen genoeg mensen zijn die het Kurt vlekkeloos na kunnen doen, maar of deze mensen in staat zijn zelf zoiets te schrijven dat moet je dan maar weer afwachten...
En dat telt voor mij ook mee.
quote:Vind niet dat je, door Cobain te typeren als een 13-in-een-dozijn-gitarist, hem recht doet... i.t.t. een 13-i-e-d-gitarist had Cobain echt een eigen stijl.. een manier van gitaar spelen die herkenbaar was.. in mijn ogen totaal niet te vergelijken met de veel meer op wat virtuosere licks gericht Mike McCready (om bij jouw voorbeeld te blijven..).. In mijn ogen is dit echter vaak het geval met dit soort discussies... het is appels met peren vergelijken.. het komt er toch vaak op neer dat het draait om persoonlijke smaak.. ik persoonlijk ga liever voor de Cobain-stijl dan voor de wat meer op Led Zeppelin geinspireerde Pearl Jam riffs...
Op dinsdag 6 januari 2004 17:13 schreef DIJK het volgende:En nog ben ik van mening dat kurt een echte 13 in een dozijn gitarist was. Live ook nog eens vaak matig, moest veel goedmaken met z'n energieke performance. Ook in de grunge scene waren er imho VEEL betere gitaristen (mike mccready bijv). Maar ja blijkbaar komt bij mij de emotie niet zo goed over ofzo.
Covers of geen covers, kvin et allemaal wel vet klinken..
quote:Goed gesproken. Er zijn idd. verschillende bands die Nirvana hebben beinvloed, maar tegelijkertijd is de invloed die Nirvana heeft gehad enorm plus hun uitstraling was uniek.
Op dinsdag 6 januari 2004 10:05 schreef DaisyDuke het volgende:
Nirvana is 1 van de meest invloedrijke bands van de jaren 90 geweest.. bovendien schuilt genialiteit vaak in simplisme.. een band die ondanks de aandacht weigert een knieval voor commercie te maken was sowieso uniek in de tijd... toegegeven, de invloeden (ik noem bv. pixies, melvins en sonic youth) van kurt&co liggen er bij sommige nummers behoorlijk dik boven op, maar de energie, de wanhoop en de passie die uit de muziek en de teksten van Nirvana spreekt zijn naar mijn mening uniek! Nee, ik schat Nirvana op de juiste waarde in... 1 van de meest invloedrijke en gepassioneerde bands van de jaren 90.. zoals eerder gezegd, Nirvana was ECHT.. Tenslotte ben ik het niet eens met degene die beweert dat de leden van Nirvana geen goede musici waren.. ben zelfs van mening dat Kurt erg onderschat is als gitarist..
quote:Nou, ik heb moeite met jongeren die claimen fan te zijn van Nirvana, maar in feite niets van de muziek weten....niets van de geschiedenis, niet van de aanleiding en niets van de gevolgen.
Op dinsdag 6 januari 2004 17:08 schreef Tomek het volgende:[..]
Leg eerst bovenstaande zin nog een keer uit, kan aan mij liggen, maar ik vattum niet helemaal
Daar zakt je broek van af. Daar stoor ik me dus wel aan.
Niet aan de mensen die ervan houden en op z'n minst net zoveel kennis van Nirvana hebben als ik.
quote:dat bestaat ook vooral uit het populair maken van alternatieve muziek overigens. het grote verhaal van de 90ies dus, maar zijn we daar wel blij mee??
Op dinsdag 6 januari 2004 17:28 schreef xplvr het volgende:
...de invloed die Nirvana heeft gehad enorm ...
In mijn ogen was Kurt:
Net zo origineel als een helehoop andere bands uit de omgeving van Seattle. Ze hadden echter door hun energieke optredens en hun charismatische zanger een ongelooflijke aantrekkingskracht. Met het uitbrengen van het album Nevermind en Smells Like Teen Spirit die door Steve Albini erg goed werd geproduceerd braken zij in 1 keer door. Mede dankzij dat ze intussen overgestapt waren van het lokale label Sub Pop records naar het grote label van David Geffen (The Geffen Company) was er meer geld beschikbaar. Nirvana is echter niet doorgebroken door enorme promotie want die had DGC er in eerste instantie niet voor over.
Kurt is een ontzettend goede tekstschrijver, maar zoals Kurt zelf zegt: music comes first, lyrics are secondary. Nirvana heeft een eigen stijl ontwikkeld beinvloed door bands als Led Zeppelin, Beatles, The Pixies, etc.
Kurt was geen gitaarvirtuoos, maar hij heeft wel een typisch eigen stijl als het gaat om de schaarse solo'tjes die hij vooral live nogal eens ten gehore bracht. Daarnaast is de combinatie van zang en gitaarspelen en zang toch redelijk netjes gedaan. Luister bijvoorbeeld eens naar het nummer Come As You Are. Het gitaarloopje is doodsimpel. De zang op zich ook helemaal niet bijzonder. Maar ritmisch lopen ze volledig langs elkaar heen. Toch klinkt het helemaal niet verkeerd in de oren. Verkeerd in de zin van dat het niet klopt.
Toch denk ik dat het zonder twijfel een 'belangrijke' band is geweest. Volgens velen hier zou Kurt ook een goede tekstschrijver zijn, maar de teksten hebben me eigenlijk nooit zo weten te pakken (weet nog steeds niet waar "Smells like teen spirit" eigenlijk over gaat ), het was meer de intensiteit van de muziek die me toen aansprak.
[Dit bericht is gewijzigd door Zander op 06-01-2004 18:39]
quote:Die gast van Garbage, Butch Vig, ja. Steve Albini produceerde geloof ik In Utero.
Op dinsdag 6 januari 2004 18:15 schreef Cellar het volgende:
Met het uitbrengen van het album Nevermind en Smells Like Teen Spirit die door Steve Albini erg goed werd geproduceerd braken zij in 1 keer door.
ik ben absoluut geen Nirvana fan, maar een vriend van me was/is het wel dus ik weet er wel wat vanaf
quote:Ik vond eigelijk dat ze wel aardig wat goede platen hadden, en vind ik nog steeds.
quote:En dankzij zijn geldgeile moeder worden we vrijwel maandelijks getrakteerd op nog onbekende scheten die door 2pac zijn vastgelegd.
Op dinsdag 6 januari 2004 18:15 schreef Cellar het volgende:
Nirvana heeft een eigen stijl ontwikkeld op basis van muziek van killing joke, beinvloed door bands als Led Zeppelin, Beatles, The Pixies, etc.
[Dit bericht is gewijzigd door Toffe_Ellende op 06-01-2004 22:01]
quote:dat geldt voor alle musici die jong gestorven zijn. Only the good die young-principe. Jeff Buckley is ook zwaar overschat...
quote:Jippie... weer een zwaar provocerende stelling waar we weer lekker tegen in kunnen gaan....
Op dinsdag 6 januari 2004 21:58 schreef Viking84 het volgende:
Jeff Buckley is ook zwaar overschat...
quote:Bleach werd geproduceerd voor 'n erg miniem bedrag geloof ik?
Op dinsdag 6 januari 2004 21:54 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Het wrange is dat Nirvana een aanzienlijk deel van het succes te had aan leden van Pearl Jam (Stone Gossard en Jeff Ament) die met de plaatverkoop van hun toenmalige band Green River SubPop voorzag van het nodige geld om o.a. het debuut van Nirvana, Bleach, uit te brengen.
quote:Plus natuurlijk de bandleden van Sonic Youth, die ze in contact bracht met platenbaas David Geffen
Het wrange is dat Nirvana een aanzienlijk deel van het succes te had aan leden van Pearl Jam (Stone Gossard en Jeff Ament) die met de plaatverkoop van hun toenmalige band Green River SubPop voorzag van het nodige geld om o.a. het debuut van Nirvana, Bleach, uit te brengen.
quote:Wrang? Tja, zo werkt de muziekindustrie... de verkoop van Bleach maakte het weer mogelijk voor SubPop om weer andere nieuwe platen uit te brengen.. weet niet wat daar wrang aan is, tenzij je doelt op de slechte band tussen Kurt en Pearl Jam... Maar ja, in Green River zaten ook leden van Mudhoney, met wie Kurt erg goed overweg kon...
Voor mij is Nirvana naast nostalgie (ook al is nog maar dik 10 jaar geleden) ook een band die samen met Pearl Jam het startsein gaf voor een nieuwe periode.
Harde gitaarmuziek kon ineens wel in de top 40 komen, iets dat nog amper vertoond was, althans niet in de jaren '80. Talloze alternatieve gitaarbandjes schoten ineens vanuit de underground naar de mainstream door (Pearl Jam, Stone Temple Pilots, Alice in Chains, Smashing Pumpkins etc) Dat zorgde er ook voor dat punkrockbands als Green Day en The Offspring ineens overal gehoor vonden, in de jaren '80 waren er genoeg punkrockbands, maar door het muzikale klimaat dat in de jaren '90 ontstaan was door bands als Pearl Jam en Nirvana konden deze ineens doorbreken bij een groot publiek.
Nirvana markeert voor mij en voor veel muziekliefhebbers eigenlijk een beetje de grens van de 80's naar de 90's, ze luidden een nieuwe periode in, en ondanks dat ik hun nummers helemaal stuk heb gedraaid en ze nu nooit weinig meer luister, zie ik Nirvana zeker wel als een band die veel voor de muziek heeft betekend.
[Dit bericht is gewijzigd door nozem op 06-01-2004 22:43]
quote:Ik ben (was?) wel fan van nirvana. Ik heb de CD's, twee DVD's, de video Kurt&Courtney en heb drie kleine boekjes geschreven over de complottheoriën rond Kurt's dood.
Op dinsdag 6 januari 2004 17:30 schreef RichardQuest het volgende:[..]
Nou, ik heb moeite met jongeren die claimen fan te zijn van Nirvana, maar in feite niets van de muziek weten....niets van de geschiedenis, niet van de aanleiding en niets van de gevolgen.
Ik ben geen fan van Nirvana (luister er overigens wel naar), maar ik ben mensen tegen gekomen die fan van Nirvana claimen te zijn, en als ik er dan over begin te praten kijken ze alsof ze water zien branden. Ze kennen uiteindelijk maar 2-3 liedjes. Letterlijk gesprek met een 'Nirvana-fan':
"Wat vind je van de Foo Fighters?"
- "Wie?"Daar zakt je broek van af. Daar stoor ik me dus wel aan.
Niet aan de mensen die ervan houden en op z'n minst net zoveel kennis van Nirvana hebben als ik.
Nirvana overschat? Nee, niet echt. Vergeet niet dat Nirvana al wereldberoemd was vóór de dood van Kurt, al drie jaar eerder schreven ze geschiedenis door als alternatief bandje de King of pop van zijn eerste plaats in de albumcharts te stoten. Love him or hate him, Kurt was (en is waarschijnlijk nog steeds) de stem van de rebelse jeugd uit begin jaren '90. Held tegen wil en dank, schreef nummers die uitblinkten in eenvoud, maar toch met hun op het eerste gezich simpele teksten de gevoelens van miljoenen wist te beschrijven. Iedereen leek zich te kunnen vinden in teksten als "all in all is all we are", "I'm not like them, but I can pretend" en "I'm worse at what I do best, and for this gift I feel blessed".
En last but not least, het onvergetelijke Unplugged in New York-album, het beste wat Nirvana gedaan heeft. Of althans, het meest emotionele. Nummers als All Apologies en de magistrale cover Where Did You Sleep Last Night laten een Kurt Cobain horen die verscheurd wordt door emoties en dat klinkt geweldig. Het laatste refrein gaat recht door je hart. Overhyped? Misschien. Overschat? Denk het niet. Overgewaardeerd? Nee.
quote:Aa, ok, helemaal mee eens.
Nou, ik heb moeite met jongeren die claimen fan te zijn van Nirvana, maar in feite niets van de muziek weten....niets van de geschiedenis, niet van de aanleiding en niets van de gevolgen.
Ik ben geen fan van Nirvana (luister er overigens wel naar), maar ik ben mensen tegen gekomen die fan van Nirvana claimen te zijn, en als ik er dan over begin te praten kijken ze alsof ze water zien branden. Ze kennen uiteindelijk maar 2-3 liedjes. Letterlijk gesprek met een 'Nirvana-fan':
Heb ik ook wel eens meegemaakt.. Tsja, tis natuurlijk wel heel erg stoer als je fan bent van Nirvana, dus dat ben je dan al snel. Althans, dat roepen ze dan.
quote:Mooi man, dit is eigenlijk ook 'mijn' verhaal (en van vele anderen).
Op dinsdag 6 januari 2004 22:37 schreef nozem het volgende:
Nirvana brak in Nederland door op het moment dat ik de puberteit inging, betere timing voor Nirvana om door te breken was er voor mij dus niet. Ik was harstikke gek van hun muziek, liet mijn haar halflang groeien, kocht een nirvana shirt en legerkisten, en noemde mezelf alto, net zoals op dat moment miljoenen jochies hetzelfde deden en zich ook alto noemden
Tevens wilde iedereen rond die tijd ineens gitaar spelen, de squiers waren niet aan te slepen, en iedereen begon met nummers van Nirvana. Nirvana, menig gitarist is er groot mee geworden
-snip-Nirvana markeert voor mij en voor veel muziekliefhebbers eigenlijk een beetje de grens van de 80's naar de 90's, ze luidden een nieuwe periode in, en ondanks dat ik hun nummers helemaal stuk heb gedraaid en ze nu nooit weinig meer luister, zie ik Nirvana zeker wel als een band die veel voor de muziek heeft betekend.
quote:Ik las je reply eigenlijk pas goed nadat ik dit stukje had gepost en ik dacht: "Sjee die Zander zegt eigenlijk precies hetzelfde"
Op dinsdag 6 januari 2004 22:48 schreef Zander het volgende:[..]
Mooi man, dit is eigenlijk ook 'mijn' verhaal (en van vele anderen).
quote:*meldt
Op dinsdag 6 januari 2004 22:48 schreef Zander het volgende:[..]
Mooi man, dit is eigenlijk ook 'mijn' verhaal (en van vele anderen).
Kurt Cobain stelde zich op als een kwetsbaar persoon. Evenals Layne Staley of Eddie Vedder. Dat maakt de grunge.
Als puber denk je dat je luistert naar iets bijzonder radicaals terwijl 't in feite toch de pop-elementen zijn die je trekken.
't hadden ook gewoon goede popsongs kunnen worden en had Kurt ze misschien wel 10x beter kunnen schrijven als 'ie alles es niet zo serieus nam.
Wie zei omstreeks 1992 dat grunge bedacht was door de Amerikaanse overheid als antwoord op de zwarte gangsterap (zodat Amerikaanse jongeren weer naar muziek voor blanken ging luisteren).
quote:nee, Jello Biafra is blank en behoorlijk leftwing
Op woensdag 7 januari 2004 09:57 schreef Zander het volgende:
Geen idee eigenlijk, Chuck D. of zo?
[Dit bericht is gewijzigd door Toffe_Ellende op 07-01-2004 11:18]
quote:Ja, het is erg belangrijk dat je heel veel van een band afweet, anders mag je hun muziek natuurlijk niet mooi vinden...
quote:Dat schijnt nog wel enigzins bijgelegd te zijn.
Op dinsdag 6 januari 2004 22:33 schreef DaisyDuke het volgende: tenzij je doelt op de slechte band tussen Kurt en Pearl Jam...
quote:Dat is weer het andere uiterste, maar een band beoordelen op slechts 2-3 liedjes is naast de mensen die complete albums uit hun hoofd kennen ook wat karig.
Op woensdag 7 januari 2004 10:41 schreef GHaven het volgende:
Ja, het is erg belangrijk dat je heel veel van een band afweet, anders mag je hun muziek natuurlijk niet mooi vinden...
quote:Kurt Cobain betichtte Pearl Jam van meesurfen op Nirvana's succes. Cobain had het ook niet zo op Eddie Vedder terwijl ze elkaar nauwelijks ontmoet hebben. Volgens mij is het ook allemaal opgeblazen door de pers.
Op woensdag 7 januari 2004 10:45 schreef DIJK het volgende:[..]
Dat schijnt nog wel enigzins bijgelegd te zijn.
Het grappige is dat toen grunge in 1994 langzaam stierf en in Engeland Oasis en Blur de kans kreeg om de volgende hype te worden, er opeens ook een vete tussen die twee bands was. Het is vrij verdacht.
quote:dan zou dat nu ook nog zo moeten zijn.
Op dinsdag 6 januari 2004 23:14 schreef webfreak het volgende:
Hoewel me de hele band al tijden geen zak meer interresseert, en de muziek mij totaal niet meer kan boeien heeft 't dat enkele jaren geleden toch absoluut wel gedaan.
quote:Bullshit! Zo kun je alles wel met de beatles gaan vergelijken. Ik weet niet hoeveel nummers jij van Nirvana kent? Ik vermoed alleen de nummers die ooit op de radio zijn gedraaid of op single uitgekomen zijn.
En ik begrijp eigenlijk wel waarom ik naar Nirvana luisterde.
't heeft duidelijke elementen van popsongs van bijvoorbeeld the beatles (wat mij altijd al heeft gegrepen), maar dan verhuld achter een een rauwe stem en een onstuimige gitaar-distortion, die 't allemaal een stuk rebelser moet maken.
quote:Het aantal akkoorden in een nummer heeft er echt geen reet mee te maken jongeman
En als naieve puber wil je je met die ideeen identificeren.
Je kunt dan kiezen om je met PUNKROCK bezig te houden, en je verder te distancieren van muziek met meer dan 3 akkoorden.
quote:En dat bepaal jij?
Grunge is voor mij nog steeds de combinatie van kwetsbare popliedjes met punk/metal elementen.
Als puber denk je dat je luistert naar iets bijzonder radicaals terwijl 't in feite toch de pop-elementen zijn die je trekken.
quote:Sorry, jij hebt er weinig van begrepen
't hadden ook gewoon goede popsongs kunnen worden en had Kurt ze misschien wel 10x beter kunnen schrijven als 'ie alles es niet zo serieus nam.
[Dit bericht is gewijzigd door Tomek op 07-01-2004 13:35]
Ik herken me erg in dit stuk. Dat mensen lekker naar Nirvana luisteren is prima natuurlijk. Alle muziek is goed omdat er altijd wel iemand is die het leuk vindt.Maar ik heb die periode ook gehad omdat het gewoon een movement was in de muziek. Het heeft in principe weinig opgeleverd dan alleen een hype en een goedverkochte t-shirt band. Dat Kurt het daar niet mee eens was of zich er niet prettig bij voelde kan mij verder niets rotten. Volgens mij was een heerlijke pijpsessie met 4 groupies en een banaan in zijn hol nog te deprimerend voor hem.Je moest wel veel uit te kast halen om hem eens aan het lachen te krijgen.
Ik heb eens die dagboeken gelezen en ik moest er haast van overgeven. Zo vreselijk radicaal en dom ! Maar allez , het gaat om de muziek zullen we maar zeggen. En die was prima in de jaren 90!!! Het was ook echt even een wake up call voor al dat MTV grut.Maar net zoals politieke bewegingen is het vrij zinloos. Het komt op en gaat weder ten onder.En dat gevoel heb ik dus bij Nirvana.
Smells Like... gaat ergens over?
Maargoed, Ik vind nirvana echt wel mooi muziek hebben, en in die zin zijn ze dan zeker niet overschat. Maar als je dan kijkt naar hoe de muziek in elkaar zit enzo...tja. Dan is het niet veel soeps? ofwel dan
quote:Jullie draaien het verhaal steeds om.
Op woensdag 7 januari 2004 13:58 schreef Billytm het volgende:
Hulde aan Webfreak!!!Ik herken me erg in dit stuk. Dat mensen lekker naar Nirvana luisteren is prima natuurlijk. Alle muziek is goed omdat er altijd wel iemand is die het leuk vindt.Maar ik heb die periode ook gehad omdat het gewoon een movement was in de muziek. Het heeft in principe weinig opgeleverd dan alleen een hype en een goedverkochte t-shirt band. Dat Kurt het daar niet mee eens was of zich er niet prettig bij voelde kan mij verder niets rotten. Volgens mij was een heerlijke pijpsessie met 4 groupies en een banaan in zijn hol nog te deprimerend voor hem.Je moest wel veel uit te kast halen om hem eens aan het lachen te krijgen.
Ik heb eens die dagboeken gelezen en ik moest er haast van overgeven. Zo vreselijk radicaal en dom ! Maar allez , het gaat om de muziek zullen we maar zeggen. En die was prima in de jaren 90!!! Het was ook echt even een wake up call voor al dat MTV grut.Maar net zoals politieke bewegingen is het vrij zinloos. Het komt op en gaat weder ten onder.En dat gevoel heb ik dus bij Nirvana.
Denk je nou werkelijk dat Kurt erop uit was om een of andere mediahype op gang te brengen.
Denk je dat nou werkelijk wanneer je naar vroegere demo tapes of het album Bleach luistert??
Lijkt me stug. Oké hij was een depri persoon en dat uitte hij in zijn muziek. Dat vervolgens heel de wereld daar voor valt, en hij daar vervolgens nog verrotter van wordt, daar kan hij weinig aan doen.
Het beweist echter wel zijn genialiteit, die tot op heden nog door geen enkele andere band is geëvenaard.
quote:Tís muzikaal misschien niet top of the bill, maar wat er vooral uniek aan was, is het eigen geluid dat ze produceerden, en de overgave waarmee het gebracht werd. Passie op simpele akkordenschema's.... Wat dat betreft waren ze de Piet Mondriaan van de muziek.
Op woensdag 7 januari 2004 14:07 schreef BrianMay het volgende:
'geen liedjes die nergens over gaan"Smells Like... gaat ergens over?
Maargoed, Ik vind nirvana echt wel mooi muziek hebben, en in die zin zijn ze dan zeker niet overschat. Maar als je dan kijkt naar hoe de muziek in elkaar zit enzo...tja. Dan is het niet veel soeps? ofwel dan
quote:Dat geldt toch voor de meeste rockmuziek, alsof liedjes van Bob Dylan, de Stones of de Beatles zo ingewikkeld in elkaar zitten. Vind dat ook geen argument om die muziek dan maar gelijk helemaal af te schrijven.
Maar als je dan kijkt naar hoe de muziek in elkaar zit enzo...tja. Dan is het niet veel soeps? ofwel dan
quote:Denk je nou werkelijk dat Nirvana ooit wat geworden was zonder diezelfde mediahype?
Op woensdag 7 januari 2004 14:10 schreef Tomek het volgende:
Denk je nou werkelijk dat Kurt erop uit was om een of andere mediahype op gang te brengen.
quote:Waarom moet je kijken naar hoe iets in elkaar zit?
'geen liedjes die nergens over gaan"Smells Like... gaat ergens over?
Ik bedoel, het is moeilijker om bijvoorbeeld met enkel je acoustische gitaartje een geweldig iets te produceren dan achter je pc met cooledit 8 gitaarpartijen over elkaar heen op te nemen.
quote:Dan waren ze idd nooit zo bekend geworden, maar ik denk wel dat de muziek die ze gemaakt zouden hebben hetzelfde was gebleven.
Op woensdag 7 januari 2004 14:14 schreef Litpho het volgende:[..]
Denk je nou werkelijk dat Nirvana ooit wat geworden was zonder diezelfde mediahype?
quote:dan hadden ze waarschijnlijk geen opvolger voor Nevermind kunnen maken. In ieder geval niet met dezelfde mogelijkheden, en dus zou de muziek ook echt niet hetzelfde zijn.
Op woensdag 7 januari 2004 14:20 schreef Tomek het volgende:[..]
Dan waren ze idd nooit zo bekend geworden, maar ik denk wel dat de muziek die ze gemaakt zouden hebben hetzelfde was gebleven.
quote:toen ook al.
Het is niet op de massa afgestemd ofzo, wat je tegenwoordig wel veel ziet.
Muziek van The Beatles of Stones (in de Brain Jones dagen) zit geweldig in elkaar en dat Nirvana ook. Maar het is niet meer relevant naar mijn mening.Dat is wat ik er mee wilde zeggen.
Hoop dat het zo duidelijk is
quote:Dat denk ik ook. Ik denk ook dat vrij veel van de trouwste Nirvanafans het dan hadden afgedaan als "wel aardig" ipv "de stem van een generatie" oid.
Op woensdag 7 januari 2004 14:20 schreef Tomek het volgende:
Dan waren ze idd nooit zo bekend geworden, maar ik denk wel dat de muziek die ze gemaakt zouden hebben hetzelfde was gebleven.
quote:voor sommige mensen wel
Op woensdag 7 januari 2004 14:15 schreef Tomek het volgende:[..]
Waarom moet je kijken naar hoe iets in elkaar zit?
Okay, daar kijk ik ook wel naar, maar iets dat eenvoudig in elkaar zit kan in mijn ogen net zoveel soeps zijn als een heel ingewikkeld stuk.Ik bedoel, het is moeilijker om bijvoorbeeld met enkel je acoustische gitaartje een geweldig iets te produceren dan achter je pc met cooledit 8 gitaarpartijen over elkaar heen op te nemen.
quote:Het heeft in een jaar tijd alle jarentachtig rock, hard-rock new wave, new romantic en weet ik allemaal wel niet voor typische jarentachtig stijlen weggevaagd. Popmuziek kreeg weer inhoud.
Op woensdag 7 januari 2004 13:58 schreef Billytm het volgende:
Hulde aan Webfreak!!!Ik herken me erg in dit stuk. Dat mensen lekker naar Nirvana luisteren is prima natuurlijk. Alle muziek is goed omdat er altijd wel iemand is die het leuk vindt.Maar ik heb die periode ook gehad omdat het gewoon een movement was in de muziek. Het heeft in principe weinig opgeleverd dan alleen een hype en een goedverkochte t-shirt band. Dat Kurt het daar niet mee eens was of zich er niet prettig bij voelde kan mij verder niets rotten. Volgens mij was een heerlijke pijpsessie met 4 groupies en een banaan in zijn hol nog te deprimerend voor hem.Je moest wel veel uit te kast halen om hem eens aan het lachen te krijgen.
quote:Nou, dat heeft dan niet lang geduurd
Op woensdag 7 januari 2004 14:38 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Popmuziek kreeg weer inhoud.
En je kunt niet zeggen dat bijvoorbeeld New Wave geen inhoud zou hebben. Dat kun je zelfs over geen enkele muziekstijl zeggen ("Heb je even voor mij" SHUT UP FRANS!) .
quote:Nou, niet zo zeer de new wave. Inhoud genoeg trouwens.
Op woensdag 7 januari 2004 14:46 schreef Billytm het volgende:
Zoals ik al zei : muziekstromingen zijn zinloos!En je kunt niet zeggen dat bijvoorbeeld New Wave geen inhoud zou hebben. Dat kun je zelfs over geen enkele muziekstijl zeggen ("Heb je even voor mij" SHUT UP FRANS!) .
quote:Stromingen in het algemeen zijn voor de meezwemmers.
Op woensdag 7 januari 2004 14:46 schreef Billytm het volgende:
Zoals ik al zei : muziekstromingen zijn zinloos!
quote:Toch wel makkelijk dat als je 'grunge' zegt dat iedereen weet wat je bedoelt, niet?
Op woensdag 7 januari 2004 14:51 schreef Litpho het volgende:
Stromingen in het algemeen zijn voor de meezwemmers.
quote:Er is in de loop der tijd zoveel muziek betiteld als grunge dat het me verbaast als iemand weet wat er precies mee wordt bedoeld.
Op woensdag 7 januari 2004 15:06 schreef MadScientist het volgende:
Toch wel makkelijk dat als je 'grunge' zegt dat iedereen weet wat je bedoelt, niet?
So wie so hield grunge een tijd begin jaren 90 allerlei aspecten in, waaronder een bepaalde muziekstijl (in de ruimste zin van het woord), kledingstijl, etc.
quote:Ik denk dat Nirvana weldegelijk o.a. door the Beatles is beïnvloed. Kurt Cobain heeft dat enkele keren gezegd in TV-interviews (MTV)
[Bullshit! Zo kun je alles wel met de beatles gaan vergelijken. Ik weet niet hoeveel nummers jij van Nirvana kent? Ik vermoed alleen de nummers die ooit op de radio zijn gedraaid of op single uitgekomen zijn.
quote:Die tweede heet uiteraard gewoon Something, en vind ik buiten de titel en het tempo nou niet echt veel gemeen hebben.
Op woensdag 7 januari 2004 15:23 schreef SKMbeat het volgende:
Ook qua titels: Nirvana - Something In the Way vs. The Beatles - Something In The Way She Moves,alletwee titels voor een rustig nummer, niet toevallig.
[Dit bericht is gewijzigd door Litpho op 07-01-2004 15:38]
Hij kon dat zelf niet.
Verder was Nirvana een goede band, met zeker enige invloed maar niet echt legendarisch.
quote:Het heet inderdaad Something,maar ik meende ergens in een interview gelezen te hebben dat Kurt 'Something ' van George Harrison een heel mooi nummer vond en erdoor geïnspireerd raakte zijn 'Something in the way' the schrijven
Op woensdag 7 januari 2004 15:32 schreef Litpho het volgende:[..]
Die tweede heet uiteraard gewoon Something, en vind ik buiten de titel en het tempo nou niet echt veel gemeen hebben.
Verder is de videoclip van "In Bloom" van Nirvana volgens mij ook een bewijs dat ze door the Beatles zijn beïnvloed.
De clip is een parodie op het allereerste optreden van the Beatles op de Amerikaanse TV in de "Ed Sullivan Show " in 1963.
[Dit bericht is gewijzigd door SKMbeat op 07-01-2004 15:53]
quote:Mja dat zal ook wel een beetje zo zijn, maar bij de beatles heb ik altijd zoiets van: welke muzikant is daar nou niet door geinspireerd.
Op woensdag 7 januari 2004 15:23 schreef SKMbeat het volgende:
Ik denk dat Nirvana weldegelijk o.a. door the Beatles is beïnvloed. Kurt Cobain heeft dat enkele keren gezegd in TV-interviews (MTV)
Ik herken in ieder geval weinig van de Beatles in Nirvana, althans niet genoeg om deze twee bands daardoor met elkaar te vergelijken.
Zoals ik al eerder zei, je kunt eigenlijk iedere band wel een gelijkenis met de Beatles laten vertonen. Maar ja met die honderden nummers van die lui heb je zowat alle mogelijke standaard akkoorden schema;s al gehad
oké oké ik draaf voor
quote:Dat ik nu naar totaal andere muziek luister zie ik als een progressie.
Op woensdag 7 januari 2004 13:29 schreef Tomek het volgende:[..]
dan zou dat nu ook nog zo moeten zijn.
quote:Ik ben een jaar of 3 een enorme fan geweest, en ik luisterde NIETS anders, dat geef ik toe.
[..]Bullshit! Zo kun je alles wel met de beatles gaan vergelijken. Ik weet niet hoeveel nummers jij van Nirvana kent? Ik vermoed alleen de nummers die ooit op de radio zijn gedraaid of op single uitgekomen zijn.
quote:Stel je niet zo aan.
[..]Het aantal akkoorden in een nummer heeft er echt geen reet mee te maken jongeman
quote:Nee, ik geef alleen mijn mening.
[..]En dat bepaal jij?
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 16:27 schreef webfreak het volgende:
Dat ik nu naar totaal andere muziek luister zie ik als een progressie.
Als je op je 3e naar V.O.F de kunst luistert, doe je dat toch ook niet meer op je 16e?
quote:Ik vind bovenstaande gewoon een vreemde uitspraak voor iemand die jarenlang een diehard fan is geweest.
Hoewel me de hele band al tijden geen zak meer interresseert, en de muziek mij totaal niet meer kan boeien heeft 't dat enkele jaren geleden toch absoluut wel gedaan.
quote:Uit jouw woorden maak ik op dat Punkrock bestaat uit het steeds herhalen van 3 akkoorden. Nou doet zich het toevallige feit voor dat ik een diehard punkfan ben, en deze woorden op de volgende manier kan ontkrachten:
Stel je niet zo aan.
Punk is het hardnekkige herhalen van hetzelfde motiefje, en dat 10 nummers lang, zo heb ik 't altijd gezien. Maar daar gaat de hele discussie niet over.
Misschien hoor jij er wel een hele mooie symphonie in, dat is dan mooi voor je.
Luister eens naar punkrockbands als Propagandhi, Adhesive en Randy.
Dat heeft niks te maken het herhalen van steeds dezelfde akkoorden.
Dat geldt trouwens ook voor Nirvana.
Tis een bekende uitspraak, punk is 3 akkoorden rammen en verder niets. Dat geldt misschien voor de Sex Pistols, maar er is nog meer dan dat.
quote:Dit IS gewoon een belachelijke vergelijking. Onderscheid maken tussen muziek met maximaal 3 akkoorden, en muziek met meer dan 3 akkoorden. Dat onderscheid bestaat helemaal niet. Je zult in alle mogelijke genres nummers tegenkomen met meer en minder dan 3 akkoorden.
Je kunt dan kiezen om je met PUNKROCK bezig te houden, en je verder te distancieren van muziek met meer dan 3 akkoorden.
quote:Dat hoor ik wel vaker, maar ik bekijk 't alleen nuchter, van mijn huidig standpunt. Ik ben flink veranderd door de jaren heen, maar the mind stays the same.
Op woensdag 7 januari 2004 16:44 schreef Tomek het volgende:[..]
Ik vind bovenstaande gewoon een vreemde uitspraak voor iemand die jarenlang een diehard fan is geweest.
quote:Ik heb idd weinig verstand van al die subgenres, maar als ik even uitga van de doorsnee punk kom ik toch daarbij uit.
Uit jouw woorden maak ik op dat Punkrock bestaat uit het steeds herhalen van 3 akkoorden. Nou doet zich het toevallige feit voor dat ik een diehard punkfan ben, en deze woorden op de volgende manier kan ontkrachten:Luister eens naar punkrockbands als Propagandhi, Adhesive en Randy.
Dat heeft niks te maken het herhalen van steeds dezelfde akkoorden.
Dat geldt trouwens ook voor Nirvana.Tis een bekende uitspraak, punk is 3 akkoorden rammen en verder niets. Dat geldt misschien voor de Sex Pistols, maar er is nog meer dan dat.
quote:*zucht*
[..]Dit IS gewoon een belachelijke vergelijking. Onderscheid maken tussen muziek met maximaal 3 akkoorden, en muziek met meer dan 3 akkoorden. Dat onderscheid bestaat helemaal niet. Je zult in alle mogelijke genres nummers tegenkomen met meer en minder dan 3 akkoorden.
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 10:41 schreef GHaven het volgende:[..]
Ja, het is erg belangrijk dat je heel veel van een band afweet, anders mag je hun muziek natuurlijk niet mooi vinden...
quote:Ik ben momenteel ook geen nirvana fan meer. Ooit wel geweest, maar ik luister er nu ook nog zelden naar. Mijn interesses liggen tegenwoordig ook bij hele andere muziek. En dat geldt voor meer bands waar ik vroeger zeer veel naar geluisterd heb.
Op woensdag 7 januari 2004 17:17 schreef webfreak het volgende:
Dat hoor ik wel vaker, maar ik bekijk 't alleen nuchter, van mijn huidig standpunt. Ik ben flink veranderd door de jaren heen, maar the mind stays the same.
Jaren geleden zou ik waarschijnlijk precies hetzelfde reageren als jij.
Toen dacht ik wel es: "Mensen die ooit fan zijn geweest en nu niet meer hebben 't gewoon niet begrepen".
Maar ik heb 't wel degelijk begrepen, je groeit er alleen overheen. Ik tenminste. En ik zou jou ook over een paar jaar wel es willen spreken (niet verkeerd bedoeld, ben gewoon benieuwd).
Het gaat mij er ook niet om dat je nu geen fan meer bent van Nirvana. Ik vind het alleen een beetje vreemd dat je dan zegt dat het je nu geen zak meer interesseert. Je zou toch zeggen dat dat soort dingen wel ergens blijven hangen.
Ik heb naar aanleiding van dit topic vandaag nog wel lekker 2 cd's van Nirvana opgezet, en er nog steeds met hetzelfde gevoel als vroeger naar geluisterd. Ik heb zeker niet zoiets van, ik ben er overheen gegroeid, ik blijf het waarderen.
Maar goed, laten we inderdaad maar ophouden over die akkoorden
quote:Met deze stelling zou ik iemand van Jim ook nog niet mogen beoordelen maar moet ik me eerst door de hel van zijn eerste cd door werken?
Op woensdag 7 januari 2004 17:30 schreef RichardQuest het volgende:[..]
Ik weet niet "heel veel" van Nirvana, maar in ieder geval genoeg om er een oordeel over te vormen. Mensen die 2/3 nummers kennen kunnen m.i. niet oordelen.
on topic, Nirvana was ik vroeger wel fan van, nu kan ik een nummer op zijn tijd wel waarderen. En in a way was het wel overhyped misschien, maar dat heeft iedere grote band wel over zich heen. Maar waar ik heel slecht tegen kan zijn mensen die zeggen "vroeger toen band x nog niet 'commercieel' was waren ze veel beter" (maar dat is weer een hele andere discussie)
quote:Volgens Courtney Love had Kurt niet zo zeer een hekel aan Eddie Vedder maar aan de rest van Pearl Jam. Hij vond hun te commercieel en te op geld belust
Op woensdag 7 januari 2004 11:12 schreef Toffe_Ellende het volgende:[..]
Kurt Cobain betichtte Pearl Jam van meesurfen op Nirvana's succes. Cobain had het ook niet zo op Eddie Vedder terwijl ze elkaar nauwelijks ontmoet hebben. Volgens mij is het ook allemaal opgeblazen door de pers.
quote:Volgens mij had 'ie het over Courtney zelf.
Op woensdag 7 januari 2004 17:45 schreef S_ het volgende:
Hij vond hun te commercieel en te op geld belust
Wat een onuitstaanbaar mens is dat, zeg..
Z'n nummer zaten gewoon goed in elkaar
quote:Zonder Courtney Love zou hij flink uitgebuit zijn geweest.
Op woensdag 7 januari 2004 17:46 schreef Zander het volgende:[..]
Volgens mij had 'ie het over Courtney zelf.
![]()
Wat een onuitstaanbaar mens is dat, zeg..
Courtney Love is cool en een goede tekstschrijver, beter dan Kurt Cobain. Zij heeft hem ook geholpen met een aantal nummers van In Utero
quote:Als je jezelf fan noemt wel....
Op woensdag 7 januari 2004 17:38 schreef Pharkus het volgende:[..]
Met deze stelling zou ik iemand van Jim ook nog niet mogen beoordelen maar moet ik me eerst door de hel van zijn eerste cd door werken?
quote:Kijk, beter kun je het niet samenvatten!
Op woensdag 7 januari 2004 18:04 schreef SilverGun het volgende:
De muziek van Nirvana is geniaal in zijn eenvoud. Zoals iemand al aangaf is de muziek van o.a. de Beatles en de Stones in principe ook niet 'moeilijk'. En iedereen speelt zo een nummer van Nirvana na op zijn gitaar. Complexiteit heeft echter geen donder te maken met briljant songschrijverschap (<- geen idee of dat wel een bestaand woord is eigenlijk). Zie Tool als levend bewijs; een band die moeilijk doet om het moeilijk doen en vervelend lang uitgesponnen prul uitbrengt dat voor 'kwaliteit' moet doorgaan vanwege het ingewikkelde gitaarspel en drumwerk.
Liedjes als Teen Spirit hebben een heel eigen identiteit waar je je vinger niet makkelijk op kunt leggen. Het is een combinatie van het unieke stemgeluid, het energierijke drumwerk, de multi-interpretabele en vooral cynische teksten, het inmiddels overbekene gitaarloopje, etc.
De gouden melodie van Lithium, het heerlijke basloopje van Come As You Are, het zwartgallige Polly; stuk voor stuk klassieke momenten van liedjes met een zeggingskracht en een energie die weinig andere bands hebben (gehad). En dat heeft niets te maken met "hype" of de zelfmoord van Cobain.
Ik vind Nirvana dus niet overschat.
quote:Yeah right... 'geholpen' in de zin van inspiratie (danwel positief of negatief) voor een aantal teksten (in ieder geval de titel heart-shaped-box weet ik zeker.. let wel, ALLEEN de titel.. meer niet!) wil ik best geloven.. maar overdrijf je nou niet een heel klein beetje? Vind Courtney muzikaal zeer zeer talentloos, het enige grote talent dat ze heeft is dat ze altijd weer weet aan te pappen met de juiste mensen... is het niet Micheal Stipe, dan wel Kurt Cobain (schreef volgens vele de meeste songs voor Live throught this...) of Billy Corgan (had een groter aandeel in Celebrity Skin dan Miss Love..)..
Op woensdag 7 januari 2004 17:51 schreef S_ het volgende:[..]
Courtney Love is cool en een goede tekstschrijver, beter dan Kurt Cobain. Zij heeft hem ook geholpen met een aantal nummers van In Utero
[Dit bericht is gewijzigd door DaisyDuke op 07-01-2004 19:01]
quote:Daar ben ik het helemaal mee eens
De muziek van Nirvana is geniaal in zijn eenvoud. Zoals iemand al aangaf is de muziek van o.a. de Beatles en de Stones in principe ook niet 'moeilijk'. En iedereen speelt zo een nummer van Nirvana na op zijn gitaar. Complexiteit heeft echter geen donder te maken met briljant songschrijverschap (<- geen idee of dat wel een bestaand woord is eigenlijk).
quote:Daar ga je nu ff flink de mist in. Wat voor een een prul is is voor de ander een geweldig stuk muziek. Maar belangrijker ik vraag me af of je wel eens naar Tool geluisterd hebt als je het over ingewikkeld gitaar/drumwerk hebt. Zeker het gitaarwerk is nauwelijks ingewikkeld te noemen en de gitarist echt geen gitaarvirtuoos. Voor Tool geldt zeker ook net als voor Nirvana dat het de combinatie van artiesten is die de muziek maakt (mocht je dr van houden) en niet zoals bij sommige bands waar het draait om de egos en solos en het moeilijk doen om het moeilijk doen.
Zie Tool als levend bewijs; een band die moeilijk doet om het moeilijk doen en vervelend lang uitgesponnen prul uitbrengt dat voor 'kwaliteit' moet doorgaan vanwege het ingewikkelde gitaarspel en drumwerk.
[Dit bericht is gewijzigd door DIJK op 07-01-2004 19:18]
quote:Ok, daar ben ik het dus absoluut NIET mee eens. Zijn nummers zaten ook kwa gitaar puik in en elkaar en je moest eens weten hoeveel mensen het nummer Smells Like Teen Spirit op dit moment op aarde kennen. Uiteraard refereer je dan terug naar de uitspraak die Kurt gedaan heeft dat hij geen goed gitarist is. Kijk eens naar zijn andere nummers en live-optredens wil je. Dat speel jij niet zo snel hoor (het heeft ook met een bepaald gevoel te maken in de klank, kijk naar Eric Clapton, je kan nog zo goed spelen, zijn gevoel kun je niet nabootsen) ... En al zou je het kunnen spelen, bedenken is weer iets anders. Als jij het kon had je ook inmiddels wel heel wat plaatjes kunnen verkopen want er zijn nog steeds heel veel mensen out there die van die muziek houden en niet kunnen wachten totdat er weer een soort van Nirvana zou opstaan.
Op woensdag 7 januari 2004 17:46 schreef S_ het volgende:
Kurt Cobain was absoluut geen goede gitarist en z'n teksten waren ook matig.Z'n nummer zaten gewoon goed in elkaar
* Ga nou niet zeggen dat ik niets van gitaar afweet want dat weet ik wel degelijk ... En ja Smells Like Teen Spirit is niet zo moeilijk
quote:Hij was ook geen prutser. Maar ik blijf erbij dat ie overschat is. Hij komt in sommige bladen gewoon in de top 10 van beste gitaristen ooit. Ik kan zo snel ff geen voorbeeld geven, maar wel in de buurt. 12e in de top 100 van rolling stone afgelopen jaar. En ik noem een Eddie van Halen op de 70ste plaats. Kom op zeg Kurt een betere gitarist als van Halen, dat kan toch zelfs een Nirvana fan niet beweren. Nou is dat sowieso een baggerblad en staan daar zat mensen hoog die er helemaal niet inhoren IMHO, maar er zijn nog genoeg andere lijsten waarin kurt ook zo hoog scoort. Ik weet zeker dat dat nooit zou zijn gebeurd als de boel niet zo gehyped zou zijn na z'n dood.
Op woensdag 7 januari 2004 19:19 schreef XTANiUM het volgende:
Ok, daar ben ik het dus absoluut NIET mee eens. Zijn nummers zaten ook kwa gitaar puik in en elkaar en je moest eens weten hoeveel mensen het nummer Smells Like Teen Spirit op dit moment op aarde kennen. Uiteraard refereer je dan terug naar de uitspraak die Kurt gedaan heeft dat hij geen goed gitarist is. Kijk eens naar zijn andere nummers en live-optredens wil je. Dat speel jij niet zo snel hoor (het heeft ook met een bepaald gevoel te maken in de klank
quote:Ach... lijstjes moet je niet zo serieus nemen... hobby-werk van verveelde journalisten...
Op woensdag 7 januari 2004 19:34 schreef DIJK het volgende:[..]
Hij was ook geen prutser. Maar ik blijf erbij dat ie overschat is. Hij komt in sommige bladen gewoon in de top 10 van beste gitaristen ooit. Ik kan zo snel ff geen voorbeeld geven, maar wel in de buurt. 12e in de top 100 van rolling stone afgelopen jaar. En ik noem een Eddie van Halen op de 70ste plaats. Kom op zeg Kurt een betere gitarist als van Halen, dat kan toch zelfs een Nirvana fan niet beweren. Nou is dat sowieso een baggerblad en staan daar zat mensen hoog die er helemaal niet inhoren IMHO, maar er zijn nog genoeg andere lijsten waarin kurt ook zo hoog scoort. Ik weet zeker dat dat nooit zou zijn gebeurd als de boel niet zo gehyped zou zijn na z'n dood.
quote:Zeker, maar iemand beweerde in eerder deze thread dat kurt erg onderschat is als gitarist. Als je regelmatig in dergelijke hobby-lijstjes van verveelde journalisten zeer hoog eindigt kun je toch niet direct van onderschatting spreken lijkt me.
Op woensdag 7 januari 2004 19:36 schreef DaisyDuke het volgende:[..]
Ach... lijstjes moet je niet zo serieus nemen... hobby-werk van verveelde journalisten...
Ik denk dat Kurt gedacht had dat hij de eerste persoon die meer drugs gebruikte dan hijzelf ontmoette als je em verteld had dat hij nog ooit in dergelijke lijstjes voor zou komen tussen mannen als Page, Clapton en Hendrix.
[Dit bericht is gewijzigd door DIJK op 07-01-2004 19:53]
quote:Tja, ik neem zulke lijstjes ook niet als referentiekader om te oordelen over eventuele onder/overschatting.. als ik met andere muzikanten spreek over 'de gitarist' Kurt Cobain kom ik regelmatig tot de conclusie dat hij niet op juiste waarde wordt ingeschat.. Tenminste, niet op die waarde die ik 'm inschat.. in dat kader heb ik gesproken over onderschatting.. niet op basis van verveelde kwasiintellectuelepennelikkerlijstjes maar op basis van discussies met muziekliefhebbers.. menig vs. mening zeg maar...
Op woensdag 7 januari 2004 19:42 schreef DIJK het volgende:[..]
Zeker, maar iemand beweerde in eerder deze thread dat kurt erg onderschat is als gitarist. Als je regelmatig in dergelijke hobby-lijstjes van verveelde journalisten zeer hoog eindigt kun je toch niet direct van onderschatting spreken lijkt me.
quote:Ja, dat klopt. Ik weet dat Eddie Vedder het ook moeilijk had met de commerciele aanpak van de band.
Op woensdag 7 januari 2004 17:45 schreef S_ het volgende:[..]
Volgens Courtney Love had Kurt niet zo zeer een hekel aan Eddie Vedder maar aan de rest van Pearl Jam. Hij vond hun te commercieel en te op geld belust
quote:Juist om die reden was Vedder het enige Pearl Jam lid dat Kurt nog enigszinds te pruimen vond... volgens mij trok Kurt vooral partij voor zijn vriend Mark Arm (zanger Mudhoney) die nogal oorlog had met z'n ex-green river maatjes (ament & gossard)...
Op woensdag 7 januari 2004 20:14 schreef Toffe_Ellende het volgende:[..]
Ja, dat klopt. Ik weet dat Eddie Vedder het ook moeilijk had met de commerciele aanpak van de band.
[Dit bericht is gewijzigd door DaisyDuke op 07-01-2004 20:30]
quote:Jazeker. Twee jaar terug heb ik Lateralus aangeschaft naar aanleiding van positieve recensies. Had ik beter niet kunnen doen. Er zitten hele aardige onderelen in een aantal nummers, maar het geheel doet vreselijk gekunsteld aan met bijna kinderlijke teksten en een volkomen onnodig uitgesponnen lengte. Ik heb nu geen tijd om er verder op in te gaan, maar ik verwijs je graag door naar de recensie van Pitchfork die het album op een, naar mijn mening, treffende manier bespreekt.
Op woensdag 7 januari 2004 19:10 schreef DIJK het volgende:
Maar belangrijker ik vraag me af of je wel eens naar Tool geluisterd hebt als je het over ingewikkeld gitaar/drumwerk hebt.
quote:Daar ben ik het om vele redenen niet met eens, maar eigenlijk wilde ik enkel melden dat het heerlijle basloopje van Come As You Are eigenlijk de heerlijke intro van Eighties van Killing Joke is.
Op woensdag 7 januari 2004 23:08 schreef SilverGun het volgende:[..]
Jazeker. Twee jaar terug heb ik Lateralus aangeschaft naar aanleiding van positieve recensies. Had ik beter niet kunnen doen. Er zitten hele aardige onderelen in een aantal nummers, maar het geheel doet vreselijk gekunsteld aan met bijna kinderlijke teksten en een volkomen onnodig uitgesponnen lengte. Ik heb nu geen tijd om er verder op in te gaan, maar ik verwijs je graag door naar de recensie van Pitchfork die het album op een, naar mijn mening, treffende manier bespreekt.
quote:Je kan werkelijk álles vinden van Nirvana, goed of niet goed, maar als je beweert dat Nevermind geen revolutionaire mijlpaal in de muziekontwikkeling was, dan ben je bij deze niet meer serieus te nemen
Op woensdag 7 januari 2004 20:36 schreef SaintOfKillers het volgende:
Overschat? Dat hangt er van af hoe je het bedoelt. Is het een goede groep? Ik vind van wel, ja. Is het een revolutionaire groep, een mijlpaal? Nee, hoegenaamd niet. Ze hebben hun hele sound bijeen gepikt bij andere bands. Ik denk dat Cobain de eerste was om dit toe te geven.
quote:Ten eerste is het niet exact dat riffje maar is het slotakkoord anders
Op donderdag 8 januari 2004 00:15 schreef MadScientist het volgende:
Wel dan wil ik nog wel even toevoegen dat de intro van Smells like teen spirit ook in U-Mass van de Pixies zit
ps punt 4 is ironisch bedoeld
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 23:19 schreef SaintOfKillers het volgende:
Daar ben ik het om vele redenen niet met eens, maar eigenlijk wilde ik enkel melden dat het heerlijle basloopje van Come As You Are eigenlijk de heerlijke intro van Eighties van Killing Joke is.
quote:Tja, daar kun je elke relevante band uit de geschiedenis wel van beschuldigen. Het boeit mij meer hoe die bands zulke elementen op een nieuwe manier gebruiken in hun eigen muziek.
Wel dan wil ik nog wel even toevoegen dat de intro van Smells like teen spirit ook in U-Mass van de Pixies zit
quote:U-mass lijkt voor geen meter op SLTS, dat nummer wel 's beluisterd uberhaupt?
quote:Daar ben ik het helemaal mee eens, de eeuwenoude regel: "beter goed gejat dan slecht bedacht"... Alhoewel ik Come As You Are echt niet gejat vind van die track van KJ (en KJ geen slecht bedachte track), terwijl de intro feitelijk uit dezelfde noten/melodie bestaat.
Op donderdag 8 januari 2004 00:35 schreef SilverGun het volgende:
Tja, daar kun je elke relevante band uit de geschiedenis wel van beschuldigen. Het boeit mij meer hoe die bands zulke elementen op een nieuwe manier gebruiken in hun eigen muziek.
[Dit bericht is gewijzigd door MaartenHG op 08-01-2004 00:52]
quote:Luister maar eens goed naar dat refrein van U-mass dan.
Op donderdag 8 januari 2004 00:38 schreef DevoiD het volgende:U-mass lijkt voor geen meter op SLTS, dat nummer wel 's beluisterd uberhaupt?
Er zaten nog meer leden in Nirvana hoor. En kijk maar eens wat een geweldige muziek Dave Grohl (Foo Fighters, Queens of the Stone Age) nu nog steeds maakt! Nee, da's echt niet overschat!
quote:Ik blijf het jammer vinden dat niemand het over de bassist heeft, Krist Novoselic zit tegenwoordig ook in een band waar men veel van verwacht.
Op donderdag 8 januari 2004 00:58 schreef bloodymary het volgende:
Dit topic gaat over Nirvana, maar iedereen heeft het alleen maar over Kurt Cobain.Er zaten nog meer leden in Nirvana hoor. En kijk maar eens wat een geweldige muziek Dave Grohl (Foo Fighters, Queens of the Stone Age) nu nog steeds maakt! Nee, da's echt niet overschat!
quote:welke band?
Op donderdag 8 januari 2004 01:03 schreef nevetS het volgende:[..]
Ik blijf het jammer vinden dat niemand het over de bassist heeft, Krist Novoselic zit tegenwoordig ook in een band waar men veel van verwacht.
quote:Waar vernoem ik Nevermind?
Op donderdag 8 januari 2004 00:13 schreef onanymous het volgende:[..]
Je kan werkelijk álles vinden van Nirvana, goed of niet goed, maar als je beweert dat Nevermind geen revolutionaire mijlpaal in de muziekontwikkeling was, dan ben je bij deze niet meer serieus te nemen
. De hele alt scene stond op z'n kop toen SLTS uit kwam, sindsdien begint iedere gitaarspelende alto weer met grungemuziek, dus beweren dat dat maar een gewoon plaatje was zonder verdere betekenis, doet er niet helemaal recht aan is m'n bescheiden mening
Maar ja, dit maakt allemaal weinig uit, want ik ben het niet eens met jou en heb dan blijkbaar geen enkele geloofwaardigheid meer.
[Dit bericht is gewijzigd door SaintOfKillers op 08-01-2004 08:52]
quote:Volgens mij maakt hij sinds kort geen muziek meer maar ga ie de politiek in voor de democraten.
Op donderdag 8 januari 2004 01:03 schreef nevetS het volgende:[..]
Ik blijf het jammer vinden dat niemand het over de bassist heeft, Krist Novoselic zit tegenwoordig ook in een band waar men veel van verwacht.
quote:Ik wilde met m'n post juist aangeven dat ik de manier waarop Nirvana gebruik maakt van onderdelen uit andere nummers, niet onder "jatten" vind vallen
Op donderdag 8 januari 2004 00:45 schreef MaartenHG het volgende:[..]
Daar ben ik het helemaal mee eens, de eeuwenoude regel: "beter goed gejat dan slecht bedacht"... Alhoewel ik Come As You Are echt niet gejat vind van die track van KJ (en KJ geen slecht bedachte track), terwijl de intro feitelijk uit dezelfde noten/melodie bestaat.
quote:* aansluit bij SaintOfKillers *
Op donderdag 8 januari 2004 08:42 schreef SaintOfKillers het volgende:
Waar vernoem ik Nevermind?Ik zeg dat Nirvana zelf niets nieuws bracht en dus geen revolutionaire groep was die iets deed dat tot dan toe ongehoord was. Gewoon right place, right time.
Maar ja, dit maakt allemaal weinig uit, want ik ben het niet eens met jou en heb dan blijkbaar geen enkele geloofwaardigheid meer.
quote:Serieus
Op donderdag 8 januari 2004 09:41 schreef Toffe_Ellende het volgende:[..]
Volgens mij maakt hij sinds kort geen muziek meer maar ga ie de politiek in voor de democraten.
quote:ja:
Op donderdag 8 januari 2004 11:13 schreef Master_Berendsen het volgende:[..]
Serieus
quote:
Krist Novoselic, mede-oprichter en voormalig bassist van de Amerikaanse grungerockgroep´Nirvana´, denkt eraan zich kandidaat te stellen voor het vice-gouverneurschap van de Amerikaanse staat Washington. Dat stond donderdag te lezen in de Amerikaanse krant The Seattle Times. Novoselic, die in augustus nog verklaarde dat hij de muziekindustrie beu was, is al actief binnen de Democratische partij. Hij is wel behoedzaam om het op te nemen tegen de huidige vice-gouverneur Brad Owen, eveneens een Democraat en bovendien ook gelegenheidsmuzikant. Toch wil Novoselic in 2004 niet langer langs de zijlijn toekijken en voerde hij daarvoor gesprekken met de partijleiders."Ik heb goed nagedacht over hoe ik mij volgend jaar wil engageren en een bijdrage kan leveren", aldus de 38-jarige Novoselic. Het vice-gouverneurschap is een grotendeels ceremoniële functie en houdt eigenlijk niet veel meer in dan het voorzitterschap van de Senaat van de staat en het vervangen van de gouverneur als die afwezig of verhinderd is.Bron: Het Laatste Nieuws
quote:eyes adrift, leuke countryband ( vooral Krist's zang is erg komisch
Op donderdag 8 januari 2004 03:00 schreef BrianMay het volgende:[..]
welke band?
quote:Is Krist de leadzanger
Op donderdag 8 januari 2004 11:29 schreef pfaf het volgende:[..]
eyes adrift, leuke countryband ( vooral Krist's zang is erg komisch
)
andere bandleden zijn Curt Kirkwood (![]()
) Bud Gaugh ( ken ik niet zo goed
)
quote:nee, maar hij zingt wel op sommige nummers
Op donderdag 8 januari 2004 11:31 schreef Master_Berendsen het volgende:[..]
Is Krist de leadzanger
Nirvana
Alle albums zijn goed.
quote:Nee, dat snap ik! Ik doelde meer op andere users die zeggen dat Nirvana melodieen e.d. "gestolen" hebben...
Op donderdag 8 januari 2004 10:01 schreef SilverGun het volgende:
Ik wilde met m'n post juist aangeven dat ik de manier waarop Nirvana gebruik maakt van onderdelen uit andere nummers, niet onder "jatten" vind vallen
quote:Dat had ik niet van hem verwacht, in Nirvana leek hij absoluut geen echte meezeggende rol te hebben, hoewel dat door de band trouwens wel steeds nadrukkelijk gezegd was.
Op donderdag 8 januari 2004 11:19 schreef PogueMahone het volgende:[..]
ja:
[..]
quote:jij zegt; ze hebben niets revolutionairs voortgebracht
Op donderdag 8 januari 2004 08:42 schreef SaintOfKillers het volgende:[..]
Waar vernoem ik Nevermind?
Ik zeg dat Nirvana zelf niets nieuws bracht en dus geen revolutionaire groep was die iets deed dat tot dan toe ongehoord was. Gewoon right place, right time.
welk deel van deze logische redenering snap je niet?
quote:Eyes Adrift is cool!
Op donderdag 8 januari 2004 11:29 schreef pfaf het volgende:[..]
eyes adrift, leuke countryband ( vooral Krist's zang is erg komisch
)
andere bandleden zijn Curt Kirkwood (![]()
) Bud Gaugh ( ken ik niet zo goed
)
vroeger was ik er helemaal weg van (hence the avatar) maar door nirvana ben ik muzikaal gegroeid, voordat ik nirvana kende had ik niets met muziek. Nu vind ik nirvana muzikaal gezien echt schijt, maar ik kan neit ontkennen dat ik door hun nu op de manier waarop ik nu bezig ben met muziek bezig bezig ben.
quote:als je de muziek niet goed vindt moet je er niet naar luisteren. en als jij ze overschat vindt, allemaal ok. maarja. beetje de boel opfokken is altijd leuk. je zal vast zelf een nirvana luisteraar zijn
quote:o, heeft meneer soms de jazz ontdekt?
Op donderdag 8 januari 2004 22:40 schreef LenL het volgende:
nirvana overschat: JAvroeger was ik er helemaal weg van (hence the avatar) maar door nirvana ben ik muzikaal gegroeid, voordat ik nirvana kende had ik niets met muziek. Nu vind ik nirvana muzikaal gezien echt schijt, maar ik kan neit ontkennen dat ik door hun nu op de manier waarop ik nu bezig ben met muziek bezig bezig ben.
quote:dat nummer heb ik op een cd. echt een goed nummer!!!
Op donderdag 8 januari 2004 22:27 schreef SKMbeat het volgende:
Iemand trouwens ooit "Verse Chorus Verse"gehoord van Nirvana?
Het is een hidden track die staat op ' No Alternative " een CD uit de jaren '90, gemaakt voor een aidsfonds. Ze vonden het nummer niet goed genoeg voor Nevermind en hebben het dus op deze CD gezet. Ze doen er mysterieus over,want het staat zelfs niet op de CD-sleeve van 'No Alternative'.
Mooi nummer trouwens, Nirvana in hun piekfase.
quote:onder andere
Op donderdag 8 januari 2004 22:42 schreef Toffe_Ellende het volgende:[..]
o, heeft meneer soms de jazz ontdekt?
quote:Hij staat op heel erg veel bekende bootlegs. Keb een stuk of wat bootlegs waar de op staat. Zowel live uitvoeringen als studio opname's Erg leuk nummer inderdaad.
Op donderdag 8 januari 2004 22:27 schreef SKMbeat het volgende:
Iemand trouwens ooit "Verse Chorus Verse"gehoord van Nirvana?
Het is een hidden track die staat op ' No Alternative " een CD uit de jaren '90, gemaakt voor een aidsfonds. Ze vonden het nummer niet goed genoeg voor Nevermind en hebben het dus op deze CD gezet. Ze doen er mysterieus over,want het staat zelfs niet op de CD-sleeve van 'No Alternative'.
Mooi nummer trouwens, Nirvana in hun piekfase.
Zie ook voor meer informatie over Verse Chorus Verse:
http://www.digitalnirvana.net/songguide/body.asp?songid=140
Voor meer onbekende nummers:
quote:Waar zeg ik dat ze niets revolutionairs hebben voortgebracht? Ik zou het op prijs stellen dat er me geen woorden in de mond worden gelegd. Ik ben van mening dat het geen revolutionaire groep was die een tot dan toe ongekende sound hebben geschapen. Ze hebben gewoon de reeds bestaande Seattle-sound verfijnd tot iets wat het grote publiek aansprak. Slim gedaan, ook zeer goed gedaan, maar zeker niet origineel.
Op donderdag 8 januari 2004 21:49 schreef onanymous het volgende:[..]
jij zegt; ze hebben niets revolutionairs voortgebracht
ik zeg: jawel, nevermindwelk deel van deze logische redenering snap je niet?
(Dit alles maakt weining uit, want jij weet blijkbaar beter wat ik denk en vind dan ikzelf)
Overschat? Ja, want hoewel Kurt Cobain een bovengemiddeld songwriter was, was hij niet de vernieuwende geniale messias die plots opstond. Goed maar niet geniaal.
Ik denk dat Nirvana, het is hier al eerder genoemd, de juiste band op de juiste plaats op het juiste tijdstip was. En de productie van Butch Vig op Nevermind was het schot in de roos. Ik denk dat het vooral zijn verdienste is geweest dat Nirvana aansloeg bij het grote publiek en daarbij de Nirvana-hype op gang bracht.
al hoewel vind ik in utero het betere werk maar nevermind was mn eerste cd allertijde
voor mij blijven ze top zeker weten
10 jr dood r.i.p. (is n goede les voor snuivend en spuitend nederland )
Volgens mij zijn er gewoon veel mensen die Nirvana overschat vinden omdat de muziek relatief eenvoudig in elkaar steekt, en ze het zelf ook wel kunnen spelen. Maar ondertussen is het nog maar weinig mensen gelukt om op dergelijk eenvoudige wijze zulke doordringende nummers te schrijven.
Uiteindelijk draait het ook helemaal niet om hoe de muziek in elkaar zit, maar om het gevoel dat er uit voortgebracht wordt.
Toch krijg ik het idee dat muziek teveel wordt beoordeeld op hoe ingewikkeld het is.
En ALS Kurt dan een slechte gitarist blijkt te zijn, en zijn teksten slecht zouden zijn, en zijn nummers niet origineel zouden zijn;
hoe kan het dan toch dat die man ooit een muzikale revolutie teweeg heeft gebracht
Einde discussie
quote:Kiek daar hejje ut gedonder alweer.
Op maandag 12 januari 2004 10:31 schreef JAM het volgende:
Klopt. Nirvana stelt niets voor. Iedereen die een middagje op de gitaar oefent speelt het hele oeuvre van Cobain en aanhang na.
Volgens jouw theorie is het dus zo, dat hoe beter je ZELF een instrument kunt bespelen, hoe slechter je andere muziek vindt.
Dan denk ik dat ik mijn gitaar maar heel rap in de boom hang, anders kan ik straks al mijn cd's in de vuilnisbak knikkeren.
quote:Zoals Tomek al zei: jouw geouwehoer deugt niet.
Klopt. Nirvana stelt niets voor. Iedereen die een middagje op de gitaar oefent speelt het hele oeuvre van Cobain en aanhang na.
quote:Nee hoor, de Beatles hebben wel een paar nummer gemaakt waar tenminste nog een tokkeltje in verwerkt is, zoals bijvoorbeeld Yesterday, Blackbird, Norweigian Wood, etc. Maar eerlijkheid gebied mij te zeggen, dat het eigenlijk ook flutmuziek is.
Op maandag 12 januari 2004 10:36 schreef Tomek het volgende:[..]
Kiek daar hejje ut gedonder alweer.
Jongen dat heeft er toch geen fluit mee te maken. Dat geldt ook voor het complete oeuvre van The Beatles.Volgens jouw theorie is het dus zo, dat hoe beter je ZELF een instrument kunt bespelen, hoe slechter je andere muziek vindt.
Dan denk ik dat ik mijn gitaar maar heel rap in de boom hang, anders kan ik straks al mijn cd's in de vuilnisbak knikkeren.
En mijn theorie is niet dat je eigen muzikale vermogen van belang is bij het al of niet beminnen van muziek. Men mag van mij Nirvana bèst leuk vinden, maar dan moet men ook erkennen dat het simpele, weinig innovatieve flutmuziek is die elke randdebiel binnen een middagje kan spelen. .
quote:Tsja, wat moet je hier nu nog van zeggen....
Op maandag 12 januari 2004 10:42 schreef JAM het volgende:[..]
En mijn theorie is niet dat je eigen muzikale vermogen van belang is bij het al of niet beminnen van muziek. Men mag van mij Nirvana bèst leuk vinden, maar dan moet men ook erkennen dat het simpele, weinig innovatieve flutmuziek is die elke randdebiel binnen een middagje kan spelen..
....niks maar denk ik
quote:Een "tokkeltje"....
Op maandag 12 januari 2004 10:42 schreef JAM het volgende:[..]
Nee hoor, de Beatles hebben wel een paar nummer gemaakt waar tenminste nog een tokkeltje in verwerkt is, zoals bijvoorbeeld Yesterday, Blackbird, Norweigian Wood, etc. Maar eerlijkheid gebied mij te zeggen, dat het eigenlijk ook flutmuziek is.
quote:Idee voor een nieuw topic: "JAM overschat zichzelf een beetje"
Op maandag 12 januari 2004 10:46 schreef DaisyDuke het volgende:[..]
Een "tokkeltje"....
![]()
quote:Idee voor een nieuw topic : "JAM heeft wederom gelijk."
Op maandag 12 januari 2004 10:49 schreef Tomek het volgende:[..]
Idee voor een nieuw topic: "JAM overschat zichzelf een beetje"
quote:Nou, ik zie alweer hoe serieus we jouw mening moeten nemen..
Op maandag 12 januari 2004 10:42 schreef JAM het volgende:
Nee hoor, de Beatles hebben wel een paar nummer gemaakt waar tenminste nog een tokkeltje in verwerkt is, zoals bijvoorbeeld Yesterday, Blackbird, Norweigian Wood, etc. Maar eerlijkheid gebied mij te zeggen, dat het eigenlijk ook flutmuziek is.
quote:Je bent wel goed in het constant opnieuw bevestigen van je rare gedrag.
Op maandag 12 januari 2004 10:50 schreef JAM het volgende:[..]
Idee voor een nieuw topic : "JAM heeft wederom gelijk."
Nirvana is een poepjes-band! .
.
quote:Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Van die over-the-top intellectuele kutmuziek is misschien wel moeilijk, maar, de naam zegt t al een beetje, kutmuziek.
quote:Oh, je bedoelt het eeuwig aanhoudende larmoyante zelfbeklag ? Nou, laat ik zeggen, die Kurt Cobain was wel érg origineel hoor !
Op maandag 12 januari 2004 10:53 schreef ErikT het volgende:[..]
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Van die over-the-top intellectuele kutmuziek is misschien wel moeilijk, maar, de naam zegt t al een beetje, kutmuziek.
De teksten wel eens geluisterd btw? Zit meer in dan in jouw leven.
.
.
.
quote:Je bedoeld dat échte orginele natte-flets-koeievlaai-in-het-gezicht-Nirvana-gevoel ?
Op maandag 12 januari 2004 10:56 schreef pfaf het volgende:
JAM: uitdaging, jij krijgt één middag om aan vanavond mij een nummer te sturen, dat mij net zo raakt als een gemiddeld nirvana nummer.
Dat wordt moeilijk, pfaf. .
quote:Nogal logisch, jouw "argumenten" zijn zes pagina's geleden allang ontkracht. Dat Nirvana simpel om na te spelen is, dat geloven we nu wel.
Op maandag 12 januari 2004 10:52 schreef JAM het volgende:
Een hoop geblaat, maar niemand die er iets tegen inbrengt
quote:Zo zo, grote jongen..
Nirvana is een poepjes-band!.
.
quote:Dank je !
Op maandag 12 januari 2004 10:59 schreef Zander het volgende:[..]
Nogal logisch, jouw "argumenten" zijn zes pagina's geleden allang ontkracht. Dat Nirvana simpel om na te spelen is, dat geloven we nu wel.
quote:Nee, dat gevoel wat door je lichaam stroomt als een nummer als Aneurysm (
Op maandag 12 januari 2004 10:58 schreef JAM het volgende:[..]
Je bedoeld dat échte orginele natte-flets-koeievlaai-in-het-gezicht-Nirvana-gevoel ?
Dat wordt moeilijk, pfaf.
.
quote:Dus? "Fur Elise" is ook makkelijk te spelen op de piano. Die Beethoven was zeker ook maar een prutser?
Op maandag 12 januari 2004 11:01 schreef JAM het volgende:
Dank je !.
Alsof simpele muziek niet innovatief kan zijn... Met zo'n uitspraak veeg je de vloer aan met uiterst belangrijke groepen als The Doors, The Rolling Stones, Iron Maiden, Black Sabbath en zelfs Pink Floyd. Wat blijft over? Jazz, klassiek, prog. rock, avant garde?
En als je wilt mag je Gallons of Rubbing Alcohol Flow Through the strip van Nirvana gaan opnemen en hier op FOK online zetten. En owee als er ook maar een fout in zit!
Man, ga je schamen, je weet geen fuck van muziek.
quote:Met z'n 'tokkeltjes'....
Op maandag 12 januari 2004 11:03 schreef Zander het volgende:[..]
Dus? "Fur Elise" is ook makkelijk te spelen op de piano. Die Beethoven was zeker ook maar een prutser?
quote:Onzin, de muziek vind ik gewoon nog steeds briljant en niet omdat Kurt zich door het hoofd heeft geknalt.
Op maandag 12 januari 2004 11:15 schreef Forau_Diavolina het volgende:
Hm, ik dacht er over een soort gelijk topic te openen...
Het lijkt er vaak op dat nirvana alleen maar populair is omdat k. Cobain zich door het hoofd heeft geschoten..
quote:Overschat is natuurlijk niet noodzakelijk hetzelfde als slecht
Op maandag 12 januari 2004 10:26 schreef Tomek het volgende:
hoe kan het dan toch dat die man ooit een muzikale revolutie teweeg heeft gebracht
Ik blijf erbij dat Nirvana heel veel mazzel heeft gehad door op de juiste tijd op de juiste plaats te zijn. Iedereen wil namelijk wel graag het ideaal aanhouden dat je er met voldoende talent wel komt, maar er zijn legio voorbeelden van getalenteerde muzikanten die "er" niet zijn gekomen.
quote:Het grootste deel van de Nirvanacd's zijn toch echt voor zijn dood over de toonbank gegaan. Hij is naar zijn dood alleen een legende geworden, een icoon voor een generatie, tegen zijn wil in.
Op maandag 12 januari 2004 11:15 schreef Forau_Diavolina het volgende:
Hm, ik dacht er over een soort gelijk topic te openen...
Het lijkt er vaak op dat nirvana alleen maar populair is omdat k. Cobain zich door het hoofd heeft geschoten..
Eddie Vedder vroeg zich altijd af wie er nu als eerst zou gaan, hij of Cobain. Het scheelde allemaal weinig of Eddie Vedder was nu de legende geweest.
quote:Precies.
Op maandag 12 januari 2004 11:38 schreef Litpho het volgende:
Overschat is natuurlijk niet noodzakelijk hetzelfde als slecht.
Het "concept" Nirvana (en ik bedoel daarmee niet dat Nirvana een bedacht geheel is) klopt gewoon van alle kanten. Goede band, goede producer, goed moment, goede marketing, Kurt Cobain had een charisma van hier tot Tokyo (ik vraag me sterk af of Nirvana zo groot was geworden met een iets te zware, pukkelige Jan-lul die geen heroine spoot) en de goede liedjes maken het geheel mooi af.
Als ze ook maar iets van het bovenstaande hadden gemist dan was Nirvana een van de vele getalenteerde bandjes uit Seattle geweest die er misschien net niet zouden zijn gekomen.
[Dit bericht is gewijzigd door MuadDib op 12-01-2004 12:23]
quote:Hmm, ik zou the Doors niet simpel willen noemen. Luister Spanish Caravan nog maar een keertje. (Maar ja, écht moeilijk is het ook niet.) En je kan the Doors ook geen gebrek aan innovativiteit verwijten.
Op maandag 12 januari 2004 11:04 schreef Toffe_Ellende het volgende:
JAM:Alsof simpele muziek niet innovatief kan zijn... Met zo'n uitspraak veeg je de vloer aan met uiterst belangrijke groepen als The Doors, The Rolling Stones, Iron Maiden, Black Sabbath en zelfs Pink Floyd. Wat blijft over? Jazz, klassiek, prog. rock, avant garde?
En als je wilt mag je Gallons of Rubbing Alcohol Flow Through the strip van Nirvana gaan opnemen en hier op FOK online zetten. En owee als er ook maar een fout in zit!
Man, ga je schamen, je weet geen fuck van muziek.
Groot probleem hier, Nirvana was helemáál niet innovatief ! Alleen maar simpel.
En tsja, wat blijft er over ? Ja, Jazz, Klassiek, Flamenco, innovatieve elektrische muziek en vast nog wel een hele hoop andere dingen, maar Nirvana in ieder geval niet ! Wat een mooie wereld zeg. .
[Dit bericht is gewijzigd door JAM op 12-01-2004 15:29]
quote:Spanish Caravan is voor een groot deel een kopie van "Asturias" door Albeniz (zou jij toch moeten weten, als *kuch* flamenco-kenner). Niet zo'n geslaagd voorbeeld, dus, zeker niet wat betreft innovatie. En hoewel ik een groot liefhebber van de Doors ben, zijn het nou echt geen geweldige muzikanten of zo, puur technisch gezien. Net als Nirvana.
Op maandag 12 januari 2004 15:26 schreef JAM het volgende:
Hmm, ik zou the Doors niet simpel willen noemen. Luister Spanis Caravan nog maar een keertje. (Maar ja, écht moeilijk is het ook niet.) En je kan the Doors ook geen gebrek aan innovativiteit verwijten.
[Dit bericht is gewijzigd door Zander op 12-01-2004 15:32]
quote:Grotendeels is weer een statement, maar de manier waarop de Doors dit lied van ome Isaac vertolken is zéker innovatief te noemen.
Op maandag 12 januari 2004 15:29 schreef Zander het volgende:[..]
Spanish Caravan is voor een groot deel een kopie van "Asturias" door Albeniz. Niet zo'n geslaagd voorbeeld, dus, zeker niet wat betreft innovatie. En hoewel ik een groot liefhebber van de Doors ben, zijn het nou echt geen geweldige muzikanten of zo, puur technisch gezien. Net als Nirvana.
Om van the Doors te zeggen dat het technisch gezien geen geweldige muzikanten lijkt me ook iets te vroeg geroepen.. Ik meende toch dat de hoofdgitarist er een keurige conservatorium opleiding op na hield.
En beriep Jim Morisson zich niet op simpele akkoordschema's, en haalde hij zéér innovatieve truckjes uit met de tweeklank van de instrumenten en het ritme. Kan van Kurt niet gezegd worden.
En even op je edit in te gaan.
Ja, natuurlijk wist ik dat. En daarbij is Asturias van Albeniz geen Flamenco maar Spaans Klassiek.
quote:Lijkt me meer een mening dan een feit.
Op maandag 12 januari 2004 15:35 schreef JAM het volgende:
Grotendeels is weer een statement, maar de manier waarop de Doors dit lied van ome Isaac vertolken is zéker innovatief te noemen.
quote:Dat meende je dan verkeerd.
Om van the Doors te zeggen dat het technisch gezien geen geweldige muzikanten lijkt me ook iets te vroeg geroepen.. Ik meende toch dat de hoofdgitarist er een keurige conservatorium opleiding op na hield.
quote:Wederom een mening, geen feit. "de tweeklank van de instrumenten en het ritme" is bovendien een behoorlijk inhoudsloze kreet. Misschien kun je het wat concreter brengen?
En beriep Jim Morisson zich niet op simpele akkoordschema's, en haalde hij zéér innovatieve truckjes uit met de tweeklank van de instrumenten en het ritme. Kan van Kurt niet gezegd worden.
quote:Klopt. Maar nog een keer moet ik herhalen dat the Doors een "sound" hadden die niemand daarvoor had, en ook nog niemand daarna echt weer heeft gemaakt.
Op maandag 12 januari 2004 15:38 schreef Zander het volgende:[..]
Lijkt me meer een mening dan een feit.
quote:
Dat meende je dan verkeerd.
quote:Om een voorbeeld te noemen, in bijna elk pop-nummer vallen de tweede, derde en vierde stemmen keurig in bij het begin van een nieuwe maat, en ook vrijwel altijd op de even maten. Morrison liet ze met gemak midden in de maat inspringen.
Wederom een mening, geen feit. "de tweeklank van de instrumenten en het ritme" is bovendien een behoorlijk inhoudsloze kreet. Misschien kun je het wat concreter brengen?
quote:Jongens, als jullie Nirvana willen luisteren, ga je gang. Ik zal de laatste zijn die als een NSB'er mensen het recht zal afnemen om de muziek te luisteren die zij willen.
Op maandag 12 januari 2004 16:38 schreef cohen het volgende:
laat JAM toch lekker zn gang gaan! boeiend wat HIJ van nirvana vindt. als wij dr graag naar luisteren, moeten we dat vooral blijven doen. WIJ vinden het goede muziek. hij niet....er zijn er genoeg die er niet van houden. waar JAM dan een probleem van maakt, geen idee eigenlijk. maarja, misschien een moeilijke jeugd gehad en moet ie nu afreageren
Je beledigd me hier érg mee, Cohen. En vertel mij eens, waar maak ik een "probleem" van ?
Volgens mij gebruik je de verkeerde maatstaven bij het beoordelen van muziek. Ga het dan over genres hebben.
quote:Klopt.
Op maandag 12 januari 2004 17:15 schreef ErikT het volgende:
Hee maar Jam, Grunge is toch ook geen muziek om innovatief te gaan zitten zijn? Zeg nou zelf.
quote:Ben ik niet helemaal met je eens. Grunge was op zich een moderne interpretatie van seventies hardrock en punk, op een nieuwe manier gebracht.
Op maandag 12 januari 2004 17:15 schreef ErikT het volgende:
Hee maar Jam, Grunge is toch ook geen muziek om innovatief te gaan zitten zijn? Zeg nou zelf.Volgens mij gebruik je de verkeerde maatstaven bij het beoordelen van muziek. Ga het dan over genres hebben.
Zo'n hype ontstaat niet voor niks. Toen Smells Like Teen Spirit (en in mindere mate Alive) op de radio kwam en een hit werd, dachten veel mensen: "wow, wat is dit? Dit hebben we nog nooit eerder gehoord met zoveel energie en dynamiek."
Ik vind het alles behalve retro. Dan kun je ook zeggen dat Radiohead Pink Floyd heeft nageaapt. En dat Radiohead dus niet innovatief is.
quote:Okee daar heb je een punt. Maar wederom gaat t hier om een sound. De Grunge-sound was vernieuwend. Niet de combinaties van akkoorden bv. Denk ik.
Op maandag 12 januari 2004 17:24 schreef Toffe_Ellende het volgende:[..]
Ben ik niet helemaal met je eens. Grunge was op zich een moderne interpretatie van seventies hardrock en punk, op een nieuwe manier gebracht.
Zo'n hype ontstaat niet voor niks. Toen Smells Like Teen Spirit (en in mindere mate Alive) op de radio kwam en een hit werd, dachten veel mensen: "wow, wat is dit? Dit hebben we nog nooit eerder gehoord met zoveel energie en dynamiek."
Ik vind het alles behalve retro. Dan kun je ook zeggen dat Radiohead Pink Floyd heeft nageaapt. En dat Radiohead dus niet innovatief is.
quote:Radiohead heeft Pink Floyd nageaapt.
Op maandag 12 januari 2004 17:24 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Dan kun je ook zeggen dat Radiohead Pink Floyd heeft nageaapt. En dat Radiohead dus niet innovatief is.
Radiohead is dus niet innovatief.
-edit- zo innovatief vind ik de grungesound niet. voor een heel redelijk deel is het op de zachte couplet, harde refreinstructuur van oa de Pixies gebaseerd en het iets harder zetten van je distortion was ook al wel eerder gedaan -edit-
quote:Het heeft er natuurlijk ook mee te maken dat een groot label als Geffen (tenminste, toen was dat nog groot) ze getekend had. Zonder die steun waren ze ook niet doorgebroken, want dan zat er veel minder promotie achter.
Op maandag 12 januari 2004 17:24 schreef Toffe_Ellende het volgende:Zo'n hype ontstaat niet voor niks. Toen Smells Like Teen Spirit (en in mindere mate Alive) op de radio kwam en een hit werd, dachten veel mensen: "wow, wat is dit? Dit hebben we nog nooit eerder gehoord met zoveel energie en dynamiek."
Sony had toen Pearl Jam in de stal, en deed lekker mee.
quote:Nee uiteraard, maar akkoorden zijn natuurlijk niet alles wat een geluid bepaald.
Op maandag 12 januari 2004 17:25 schreef ErikT het volgende:[..]
Okee daar heb je een punt. Maar wederom gaat t hier om een sound. De Grunge-sound was vernieuwend. Niet de combinaties van akkoorden bv. Denk ik.
quote:Over the Pixies: uiteraard van grote invloed geweest op Nirvana. Maar niet op Green River en Soundgarden die grunge zo'n beetje verzonnen hebben. Green River bracht ook al veel eerder platen uit. Niet van geweldige kwaliteit trouwens maar dat was de eerste Nirvana ook niet. Ik vind dat Stone Gossard en Jeff Ament (en Mark Arm van Mudhoney) meer credit mogen krijgen.
Op maandag 12 januari 2004 17:25 schreef Litpho het volgende:[..]
Radiohead heeft Pink Floyd nageaapt.
Radiohead is dus niet innovatief.
-edit- zo innovatief vind ik de grungesound niet. voor een heel redelijk deel is het op de zachte couplet, harde refreinstructuur van oa de Pixies gebaseerd en het iets harder zetten van je distortion was ook al wel eerder gedaan -edit-
quote:Ik heb geen flauw idee waarom Geffen Nirvana gekozen heeft. Ik denk dat Geffen de scene iets beter doorzag dan Epic/Sony dat per toeval Alice in Chains (toen nog bij de hardrock gerekend) en Mother Love Bone gecontracteerd had.
Op maandag 12 januari 2004 17:43 schreef Tokus het volgende:
Het heeft er natuurlijk ook mee te maken dat een groot label als Geffen (tenminste, toen was dat nog groot) ze getekend had. Zonder die steun waren ze ook niet doorgebroken, want dan zat er veel minder promotie achter.Sony had toen Pearl Jam in de stal, en deed lekker mee.
Ik denk dat ook hier Soundgarden een grote rol heeft gespeeld. Soundgarden kreeg eigenlijk als eerste een majorcontract aangeboden bij A&M. De jongens van A&M zagen dat ook wel goed in denk ik.
quote:Zijn Thurston Moore en Kim Gordon grotendeels verantwoordelijk voor geweest.
Op maandag 12 januari 2004 17:51 schreef Toffe_Ellende het volgende:[..]
Ik heb geen flauw idee waarom Geffen Nirvana gekozen heeft. Ik denk dat Geffen de scene iets beter doorzag dan Epic/Sony dat per toeval Alice in Chains (toen nog bij de hardrock gerekend) en Mother Love Bone gecontracteerd had.
quote:Mee eens
Op maandag 12 januari 2004 17:51 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Over the Pixies: uiteraard van grote invloed geweest op Nirvana. Maar niet op Green River en Soundgarden die grunge zo'n beetje verzonnen hebben. Green River bracht ook al veel eerder platen uit. Niet van geweldige kwaliteit trouwens maar dat was de eerste Nirvana ook niet. Ik vind dat Stone Gossard en Jeff Ament (en Mark Arm van Mudhoney) meer credit mogen krijgen.
quote:Ik ben nu heel blij dat ik je mening heb gelezen
Ik kan er sowieso niet tegen als welke band dan ook het nieuwste wereldwonder wordt gevonden.
Maar daarvoor hou ik zelden de band zelf verantwoordelijk. Da's bijna altijd het werk van de media en de platenmaatschappij die zoiets bewerkstelligen.
Dus is Nirvana overschat? Ja, op zich wel gezien vanuit mijn oerhollands denkpatroon. Overschat in de zin dus dat ze gebracht zijn als gods grootste gift sinds de schepping van de aarde (ietsje minder, maar kwam in de buurt).
Maakte Nirvana maar één goede plaat en verder slechte muziek? Nee, zeker niet. Ik vind zelfs grote delen van hun muziek steeds beter worden. Wat dat betreft moet de hype van de muziek gescheiden worden en tsja het blijft natuurlijk subjectief, maar ik vind de muziek nog steeds lekker.
Heeft Nirvana de hedendaagse muziek bepaalt? Ja en nee, ze lagen zeker niet aan de basis van een stroming, maar waren wel de eerste exponent die goed bovengronds kwam. Dit was de eerste naam uit de grunge die de hele wereld kende. Ze zijn niet de uitvinders van een muziekstroming, maar wel de beste verspreiders van het grunge gedachtengoed geweest.
Kortom: Nirvana is een belangrijke band geweest in de muziekgeschiedenis, maar we moeten niet overdrijven
quote:voila, mijn mening ook
Op dinsdag 13 januari 2004 19:12 schreef Weakling het volgende:
Kortom: Nirvana is een belangrijke band geweest in de muziekgeschiedenis, maar we moeten niet overdrijven
quote:Je vergeet een belangrijk aspect: de invloed van Nirvana op de hedendaagse bands. En dan niet alleen postgrunge bands maar ook pop en metalbands. En dat is de belangrijkste erfenis van Nirvana maar zeker ook van Pearl Jam en die andere bands.
Op dinsdag 13 januari 2004 19:12 schreef Weakling het volgende:
Ik kan er sowieso niet tegen als welke band dan ook gehyped wordt.Ik kan er sowieso niet tegen als welke band dan ook het nieuwste wereldwonder wordt gevonden.
Maar daarvoor hou ik zelden de band zelf verantwoordelijk. Da's bijna altijd het werk van de media en de platenmaatschappij die zoiets bewerkstelligen.
Dus is Nirvana overschat? Ja, op zich wel gezien vanuit mijn oerhollands denkpatroon. Overschat in de zin dus dat ze gebracht zijn als gods grootste gift sinds de schepping van de aarde (ietsje minder, maar kwam in de buurt).
Maakte Nirvana maar één goede plaat en verder slechte muziek? Nee, zeker niet. Ik vind zelfs grote delen van hun muziek steeds beter worden. Wat dat betreft moet de hype van de muziek gescheiden worden en tsja het blijft natuurlijk subjectief, maar ik vind de muziek nog steeds lekker.
Heeft Nirvana de hedendaagse muziek bepaalt? Ja en nee, ze lagen zeker niet aan de basis van een stroming, maar waren wel de eerste exponent die goed bovengronds kwam. Dit was de eerste naam uit de grunge die de hele wereld kende. Ze zijn niet de uitvinders van een muziekstroming, maar wel de beste verspreiders van het grunge gedachtengoed geweest.
quote:Ben je wel helemaal goed bij je hoofd?
Een goede plaat
quote:Nee precies, maar dat vind die flapdrol in dit topic dus wel.
Op maandag 12 januari 2004 17:44 schreef Toffe_Ellende het volgende:[..]
Nee uiteraard, maar akkoorden zijn natuurlijk niet alles wat een geluid bepaald.
quote:zon twee jaar terug deed aneurysm dat ogneveer bij mij, als ik nu aneurysm weer luister vraag ik me wel eens af wat ik toen wel hoorde wat ik nu niet meer hoor, of eerder omgekeerd, vroeger hoorde ik geen simpele reeks powerchords met valse zang, slechte gitaarsound en belabberde productie maar een leuk nummer, nu weet ik wel beter.
Op maandag 12 januari 2004 11:01 schreef pfaf het volgende:[..]
Nee, dat gevoel wat door je lichaam stroomt als een nummer als Aneurysm (
) vol op m'n stereo staat.
quote:frans bauer heeft ook ziljoenen platen verkocht, heeft ongekende successen in meerdere landen en staat zelfs in Nederland al een paar weken op nummer 1, toch is de algemene mening toch dat hij niet echt hoogstaande muziek maakt of wel? Dat is zelfs bewezen bij d e antionale eq test van deze week.
Op maandag 12 januari 2004 10:26 schreef Tomek het volgende:
Ik vinnut het zo vreemd dat zoveel mensen maar blijven beweren dat Nirvana overschat is. Ik bedoel, ze zijn over de hele wereld (nog steeds) heel populair en hebben ziljoenen platen verkocht, die imho gewoon heel goed zijn.Volgens mij zijn er gewoon veel mensen die Nirvana overschat vinden omdat de muziek relatief eenvoudig in elkaar steekt, en ze het zelf ook wel kunnen spelen. Maar ondertussen is het nog maar weinig mensen gelukt om op dergelijk eenvoudige wijze zulke doordringende nummers te schrijven.
Uiteindelijk draait het ook helemaal niet om hoe de muziek in elkaar zit, maar om het gevoel dat er uit voortgebracht wordt.
Toch krijg ik het idee dat muziek teveel wordt beoordeeld op hoe ingewikkeld het is.En ALS Kurt dan een slechte gitarist blijkt te zijn, en zijn teksten slecht zouden zijn, en zijn nummers niet origineel zouden zijn;
quote:Zijn muziek is inderdaad niet hoogstaand, en blijkbaar is dat ook niet nodig. Anders krijg je geen 8 keer Ahoi vol.
Op vrijdag 16 januari 2004 18:31 schreef LenL het volgende:[..]
frans bauer heeft ook ziljoenen platen verkocht, heeft ongekende successen in meerdere landen en staat zelfs in Nederland al een paar weken op nummer 1, toch is de algemene mening toch dat hij niet echt hoogstaande muziek maakt of wel? Dat is zelfs bewezen bij d e antionale eq test van deze week.
Maar Frans Bauer is eigenlijk geen goed vergelijkingsmateriaal vind ik, omdat hij zijn eigen muziek en teksten niet schrijft. Hij is alleen maar de persoon die het uitvoert. Dus wat betreft zijn muzikale kunnen is hij denk ik wel erg overschat. Maar daar maakt zijn doelgroep zich toch niet druk om.
ja, ik weet dat nirvana ook veel covers heeft gespeeld
quote:Er zijn inderdaad een aantal hele enge feiten die wel heel erg in de richting van Courtney Love wijzen. Kep er veel over gelezen en over gezien en ik moet zeggen...ik zal er niet raar van opkijken
Op vrijdag 16 januari 2004 19:45 schreef De_Warme_bakker het volgende:
Kurt pleegde geen zelfmoord, hij IS vermoord door Courtney Love..
quote:Hij is niet eens dood, hij zit te chillen met Elvis en Pac in een of andere hut.
Op vrijdag 16 januari 2004 19:45 schreef De_Warme_bakker het volgende:
Kurt pleegde geen zelfmoord, hij IS vermoord door Courtney Love..
quote:en je moeder heeft een tent in der broek. Hij zal vast wel dood zijn, ik ben geen hippie die niet met zijn tijd meegaat, en vast blijft houden dattie nog leeft. Ik geloof alleen niet voor 100 procent in zijn onschuld
Op vrijdag 16 januari 2004 19:54 schreef webfreak het volgende:[..]
Hij is niet eens dood, hij zit te chillen met Elvis en Pac in een of andere hut.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |