quote:Blijft het liggen??
Op zondag 21 december 2003 20:27 schreef Oom_Agent het volgende:
Foto van sneeuw te Zaandam 25 minuten geleden.
quote:Nee het is nog natte sneeuw, maar de temperatuur zakt erg rap met deze arctische lucht. ( temperatuur ligt rond de -40 graden)
Op zondag 21 december 2003 20:28 schreef flugeltje het volgende:[..]
Blijft het liggen??
Temperatuur op enige hoogte
quote:Waar woon je in Zaandam? Ik woon ook in Zaandam maar zag niks
Op zondag 21 december 2003 20:27 schreef Oom_Agent het volgende:
Foto van sneeuw te Zaandam 25 minuten geleden.
quote:Nee zit in Nijmegen, deze komt van het weerforum.
Op zondag 21 december 2003 20:34 schreef Bananenman het volgende:[..]
Waar woon je in Zaandam? Ik woon ook in Zaandam maar zag niks
quote:Paar bliksemflitsen een paar minuten geleden, het onweer bij almere valt wel mee dus
Op zondag 21 december 2003 20:33 schreef Oom_Agent het volgende:
Het onweer trekt nu Flevoland ter hoogte van Almere binnen. Tevens beginnen er ook onweersbuien te ontstaan bij Den Helder.
Dus ff hopen, maar nog geen teken van sneeuw oid
volgens de radarbeelden zou ik over een paar minuten flinke bui moeten krijgen
quote:Op welke site kan ik die radarbeelden eigenlijk bekijken. Op weer.nl lopen ze nml behoorlijk achter...
Op zondag 21 december 2003 20:38 schreef beeblebrox het volgende:
volgens de radarbeelden zou ik over een paar minuten flinke bui moeten krijgen
quote:dat plaatje hier boven
Op zondag 21 december 2003 20:42 schreef flugeltje het volgende:[..]
Op welke site kan ik die radarbeelden eigenlijk bekijken. Op weer.nl lopen ze nml behoorlijk achter...
quote:tnx...
Op zondag 21 december 2003 20:43 schreef beeblebrox het volgende:[..]
dat plaatje hier boven
en radar beelden die ook wel okee zijn:
http://www.eumetsat.de/en/index.html?area=left5.html&body=/en/m_area5.html&a=500&b=0&c=0&d=0&e=0
en gewoon weer ook met radar beelden (zeeeeer handige site veel info)
http://www.unibas.ch/geo/mcr/3d/meteo/fcst32.htm
quote:Ja nog net op het randje, boven de lijn Texel - Sneek - Zwolle - Oldenzaal blijft het vooralsnog droog. dat komt door het schaduweffect van de bergen van Noorwegen.
Op zondag 21 december 2003 20:44 schreef Jan-jaap het volgende:
krijgt enschede nog iets in de vorm van regen/sneeuw of hagel
Klik op F5 en zie wat er gebeurt met de buien. Ze komen door de bergen aan de kust van Noorwegen en de zuidelijke stroming niet in het NO van Nederland.
De storm van vandaag ligt alweer boven Polen en de Oostzee.
Vanmiddag ook al. Maar wie weet komt er nog wat aan
quote:
Op zondag 21 december 2003 21:07 schreef toska het volgende:
*beetje ongeduldig wordt*
quote:best heftig, maar hier in Eindhoven moeten we het zonder bijzonder weer doen
Op zondag 21 december 2003 21:01 schreef glossy het volgende:
hier in denhelder hagelt het gigantische nu.
op de scanner net gehoord dat er een aantal ongelukken al zijn gebeurt op de a7,de pers voorlichter is er ook al dus zal denk straks wel op tv komen.
rijks water staat gaat zo strooien
quote:wees blij ,die hagel is echt niet leuk als je in de auto zit (of als je buiten loopt)
Op zondag 21 december 2003 21:10 schreef indahnesia.com het volgende:[..]
best heftig, maar hier in Eindhoven moeten we het zonder bijzonder weer doen
quote:is waar, maar ik zit tot morgenochtend 7.50 nog lekker binnen
Op zondag 21 december 2003 21:14 schreef glossy het volgende:[..]
wees blij ,die hagel is echt niet leuk als je in de auto zit (of als je buiten loopt)
Even afwachten of het ook nog witte neerslag wordt. Van eventueel onweer nog niets gemerkt overigens.
quote:John Bernard
Op zondag 21 december 2003 21:17 schreef nozem het volgende:
De eventuele droge sneeuw zal toch pas na middernacht gaan vallen, dan pas zijn de bovenluchttemperaturen laag genoeg. Ik denk dat heel het land met uitzondering van de kuststreek kans maakt op een sneeuwlaagje, waarmee ik overigens niet zeg dat het ook op grote schaal wit zal worden, dat is toch een plaatselijke aangelegenheid morgenochtend.
quote:Dat is zeker waar. Het zal dus ook zo goed als nergens heel de nacht droog blijven, de buienlijn lijkt me breed en actief genoeg om heel het land van de nodige neerslag te voorzien (regen, hagel en natte sneeuw aan de kust, sneeuw verder landinwaarts)
Op zondag 21 december 2003 21:24 schreef Oom_Agent het volgende:
Er komen nog heel wat buien aan !
quote:prachtig om het zo langs noorwegen te zien stromen!! lijkt wel water!
Op zondag 21 december 2003 21:24 schreef Oom_Agent het volgende:
Er komen nog heel wat buien aan !
quote:ahhhhhhhhhh foto's!!!!!!!!
Op zondag 21 december 2003 22:32 schreef marbe het volgende:
het sneeuwt!!!!! ( in Almere)
*jalours ben *
quote:ik wilde het net gaan posten
Op zondag 21 december 2003 22:32 schreef marbe het volgende:
het sneeuwt!!!!! ( in Almere)
quote:fotoooooooooooo
Op zondag 21 december 2003 22:50 schreef Sven- het volgende:
Er ligt gewoon een heel pak sneeuw nu... en het sneeuwt nog steeds hard
quote:Dat kan nog even duren, door het schaduweffect van Noorwegen zitten de buien behoorlijk westelijk.
Op zondag 21 december 2003 22:53 schreef KwebeMark het volgende:
Ik wil ook sneeuw(wanneer is oost-groningen aan de beurt?)
quote:Heb geen volle batterijen voor mn digicam deze keer
Op zondag 21 december 2003 22:54 schreef toska het volgende:[..]
fotoooooooooooo
Maar... nog geen sneeuw hier .. wel hagel enzo..
quote:totdat het wit is.......
Op zondag 21 december 2003 23:18 schreef toska het volgende:
Tot hoelaat ga je door . oom agent?
quote:
Op zondag 21 december 2003 23:20 schreef Oom_Agent het volgende:[..]
totdat het wit is.......
Beetje natte sneeuw gehad in Amsterdam, maar nog niet wit hier.
Eens kijken of ik morgenochtend naar mijn werk kan glibberen.
quote:Ha Againzender, ja gaat snel met die deeltjes. Heb wel heimwee naar een zomers onweer. Maar goed, sneeuw is ook wel lachen. Kijk goed uit morgenochtend in het verkeer.
Op zondag 21 december 2003 23:29 schreef Againzender het volgende:
Zo, deeltje 20 alweerBeetje natte sneeuw gehad in Amsterdam, maar nog niet wit hier.
Eens kijken of ik morgenochtend naar mijn werk kan glibberen.
No sneeuw
quote:Loods hem maar even over Drenthe dan
Op zondag 21 december 2003 23:43 schreef Oom_Agent het volgende:
Er komt nu een pittige buienlijn vanuit de wadden Friesland binnen zetten. Ook onweert het daar nu.
quote:ach ja friesland zit gewoon beter voor de sneeuw enzo helaas voor de rest van het land
Op zondag 21 december 2003 23:43 schreef Oom_Agent het volgende:
Er komt nu een pittige buienlijn vanuit de wadden Friesland binnen zetten. Ook onweert het daar nu.
quote:
Op zondag 21 december 2003 23:04 schreef Sonja27 het volgende:
Als ik morgenochtend mijn gordijnen open schuif wil ik een heel pak sneeuw zien!
quote:Hallo,
Op zondag 21 december 2003 20:47 schreef beeblebrox het volgende:
dit zijn ook mooie IR sataliet beelden: http://www.weersinformatie.com/Luxemburg.htm
Ik zag dat hier iets geschreven werd over deze link. Verbaasd was ik erover, gebruik deze niet meer op mijn site, toch leuk om het op deze manier te ontdekken.
Vandaag heerlijk sneeuwjachten gehad.
Vriendelijke groet,
Dirk http://www.weersinformatie.com
quote:Ja ik gebruik hem veel voor poollicht voorspellen enzow, iets leuker dan weer. Alleen weer zie je wat meer
Op maandag 22 december 2003 12:45 schreef Cuby het volgende:[..]
Hallo,
Ik zag dat hier iets geschreven werd over deze link. Verbaasd was ik erover, gebruik deze niet meer op mijn site, toch leuk om het op deze manier te ontdekken.
Vandaag heerlijk sneeuwjachten gehad.
Vriendelijke groet,
Dirk http://www.weersinformatie.com
en.....Oom agent,hoe zit het plaatje voor het zuidwesten van het land eruit,zitten wij te dicht bij zee voor sneeuw of hebben we ook kans op een wit dekentje?
Overgens ,nog een klein weetje:
Waarom lijkt het alsof de klappen van het onweer harder zijn?
Antwoord: Die zijn gewoon harder.
Uitleg: De wolkenbasis ligt in de winter hoger,daardoor moet het spanningsverschil tussen aarde en wolk groter zijn voordat de doorslag spanning is bereikt.
Als de spanning hoger word gaat het amperage mee omhoog en dat resulteert in veel krachtigere bliksemstralen.
Winterse inslagen veroorzaken over het algemeen ook meer schade.
quote:Yep inderdaad,
Op maandag 22 december 2003 18:17 schreef Martinovibes het volgende:
en.....Oom agent,hoe zit het plaatje voor het zuidwesten van het land eruit,zitten wij te dicht bij zee voor sneeuw of hebben we ook kans op een wit dekentje?
Overgens ,nog een klein weetje:Waarom lijkt het alsof de klappen van het onweer harder zijn?
Antwoord: Die zijn gewoon harder.Uitleg: De wolkenbasis ligt in de winter hoger,daardoor moet het spanningsverschil tussen aarde en wolk groter zijn voordat de doorslag spanning is bereikt.
Als de spanning hoger word gaat het amperage mee omhoog en dat resulteert in veel krachtigere bliksemstralen.
Winterse inslagen veroorzaken over het algemeen ook meer schade.
In het westen en uiterste oosten kunnen nog een aantal sneeuwbuien vallen. Maar aangezien het op veel plaatsen helder is gaat het vannacht in het binnenland matig vriezen, dat heeft grote gevolgen morgen. Morgen komt er vanuit het noordwesten een neerslaggebied over het land heen, aan de kust zal het regenen met wat natte sneeuw. In het koudere binnenland gaat er droge sneeuw vallen. Dus voor de sneeuwliefhebbers is het juist goed dat het nu helder wordt en het flink kan gaan vriezen, des te meer kans op een sneeuwdek.
Op onderstaande link is het neerslaggebied al duidelijk zichtbaar boven Groot Brittanie
quote:Nee het is een soort hobby. Ooit begonnen tijdens zware onweerscomplexen in de zomer. Beetje bij beetje heb ik steeds meer over het weer geleerd. Maar ik weet natuurlijk niet zo veel als de meteorologen en weeramateurs. Maar goed, vindt het gaaf om jullie een beetje op de hoogte te houden van het weer als er iets te beleven is.
Op maandag 22 december 2003 18:34 schreef Sonja27 het volgende:
Oom Agent sorry als de vraag al heel vaak gesteld is, maar ben je van beroep een soort Erwin Krol ofzo dat je zo goed op de hoogte bent van eea of is dit een soort van uit de hand gegroeide hobby?
Voor mijn beroep neem ik de 112tjes aan achter de tafel
quote:Mis, is nu http://www.weersinformatie.com en dan bij neerslagradar aan de top
Op maandag 22 december 2003 18:29 schreef Oom_Agent het volgende:[..]
http://www.weersinformatie.com/Luxemburg.htm
quote:Ok Cuby!!
Op maandag 22 december 2003 18:47 schreef Cuby het volgende:[..]
Mis, is nu http://www.weersinformatie.com en dan bij neerslagradar aan de top
quote:
GUIDANCE WEERBEELD NA DE KORTE TERMIJNGuidance Weerbeeld voor Nederland, de Nederlandse kustwateren
en de Noordzee, gebaseerd op de HIRLAM run van 12 UTC en de
overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.
Geldig van dinsdag 23 december 2003, 6 UTC tot woensdag 24
december 2003, 12 UTC.Opgesteld door het KNMI op maandag 22 december 2003, om 17:41
uur lokale tijd.
Meteoroloog: Jos Diepeveen.
SYNOPTISCHE ONTWIKKELING:
In een geleidelijk verder in kracht afnemende stroming beweegt
een occluderend warmtefrontaflopertje zuidwaarts. Rond 06 UTC
ligt dit systeem midden op de Noordzee, Morgenmiddag ligt het
frontensysyeem over het westen en noorden van ons land. Het
aflopertje begeeft zich in de loop van de middag verder
zuidwaarts en verlaat ons aandachtsgebied. Vanuit het westen
nadert morgenavond een zwak warmtefront waarachter zich de
zachtere lucht bevindt. Aan het eind van de periode ligt het
warmtefront over het oosten van het land en bevinden we ons in
de warme sector.MODELBEOORDELING DRUK- / WINDVELD:
De langerekte vore behorend bij het aflopertje wordt in HR
consistent anders beschreven dan in de rest van de modellen: HR
laat de vore sneller oostwaarts verplaatsen en heeft het gehele
patroon noordelijker dan UKRM12, EC12 en EC00. Dit heeft
gevolgen voor het binnenkomen van de zachtere lucht : HR laat
de wind sneller ruimen naar westelijker richting en houdt het
zwaartepunt van de neerslag over de Noordzee. Voor de neerslag
en wind kan beter het patroon van UKRM/EC00 gebruikt worden.GRONDWIND EN WINDSTOTEN:
Gebruik UKMO: geleidelijk krimpend W 4-5, overdag naar Z. Aan
het eind van de periode ruimend W.ZICHT:
10+ km, in neerslag 3-8 km, in sneeuw 1500-3000 meter.NEERSLAG:
De eerste neerslag van het front bereikt in het begin van de
ochtend het noordwesten van het land en breidt zich daarna naar
het zuidoosten uit. Landinwaarts zal de neerslag in de vorm van
sneeuw vallen. Neerslaghoeveelheden: 2-5 mm, zwaartepunt van de
neerslag gaat over de westelijke helft. In de nacht van Dinsdag
op Woensdag wat lichte regen op het warmtefront.BEWOLKING:
Een dik pakket met frontale bewolking. Ook achter het
occlusiefront weinig ruimte voor opklaringen, gezien het feit
dat aan het eind van de periode een warmtefront alweer over het
land ligt.TEMPERATUUR:
Morgenmiddag prikwaarde 2 gr (spreiding van 4 graden aan zee
tot rond het vriespunt dieper landinwaarts. Nacht van Dinsdag
op Woensdag voor het warmte front uit nog rond het vriespunt,
geleidelijk oplopend als warme lucht binnen komt.SPECIALE ITEMS:
Vooral overdag landinwaarts problemen met sneeuwval.
quote:
Vanavond, vallen tijdelijk nog enkel buien van korrelhagel aan de kust en buien van smeltende sneeuw in het binnenland. Tijdens de nacht blijven er sneeuwbuien vallen in de provincies Luik, Namen en Luxemburg. Morgenochtend begint het te sneeuwen ten oosten van de lijn Antwerpen-Brussel-Bergen met mogelijk 5 tot 10 cm verse sneeuw en ten zuiden van Samber en Maas plaatselijk nog iets meer. Tijdens de namiddag blijven de sneeuwbuien aanhouden in de provincies Limburg, Luik, Namen en Luxemburg.
quote:Zou wel leuk zijn, als het gaat sneeuwen ipv. regenen
Op maandag 22 december 2003 19:36 schreef Oom_Agent het volgende:
Volgens het KNMI zal men in het binnenland door de sneeuwval hinder ondervinden.
[..]
10cm in Belgie landinwaarts, dat is wel hinderlijk voor het verkeer te noemen!
quote:Ja, dat ziet er wel positief uit, net als Zuid-Limburg.
Op maandag 22 december 2003 19:58 schreef nozem het volgende:
Aha 5 tot 10 cm in Belgie, dat is hoopgevend voor de Nederlandse Kempen dan
quote:Om heel het land lang in de sneeuw te krijgen moet de kern van de storing toch ten Westen van ons land voorbij trekken of niet? Laten we hopen dat dat gebeurt, maar dat lijkt mij logischerwijs in het Oosten juist de minste hoeveelheden op te leveren?
Op maandag 22 december 2003 20:01 schreef Againzender het volgende:[..]
Ja, dat ziet er wel positief uit, net als Zuid-Limburg.
Maar niet alle modellen zijn het eens met de koers van de storing, dus het kan nog tegenvallen!
quote:Lees onderstaand stuk maar eens van Meteo Consult, dat gaat over de actuele situatie, het antwoord op je vraag staat precies beschreven.
Op maandag 22 december 2003 20:08 schreef nozem het volgende:[..]
Om heel het land in de sneeuw te krijgen moet de kern van de storing toch ten Westen van ons voorbij trekken of niet?
quote:Bron: http://www.weer.nl/bijzonder/verhaal.phtml?onderwerpnaam=winter&verhaal=bijzonderlastig22122003
Na de storm van gisteren, is Nederland gisteravond en de afgelopen nacht in de ban van winterse buien geraakt. De koude lucht stroomde binnen toen de wind gisteravond, achter een trog die vanuit het noordwesten over het land trok, van westnoordwest naar noordnoordwest draaide. De trogpassage ging vooral in het midden en zuiden van het land al met winterse buien gepaard.
Inmiddels hebben heel veel plaatsen een hagel- of een sneeuwbui over zien komen. Op verschillende plekken was het vanochtend bij het krieken van de dag zelfs een beetje wit. Maar ook later op de dag, toen nieuwe buien van noord naar zuid overtrokken, werd het hier en daar opnieuw even wit. In buien ging de temperatuur geregeld tot in de buurt van het vriespunt terug. Verder trok de noordelijke wind aan zee nog steeds af en toe tot hard aan. Het voelde dan ook behoorlijk koud aan buiten. Intussen begint de weersituatie voor morgen, die lange tijd zo onzeker is geweest, langzaam vorm te krijgen.Al sinds afgelopen donderdag stoeien de modellen met de vraag of een storing, die onze omgeving morgen vanuit het noordwesten nadert, net ten westen of juist ten oosten van Nederland zal passeren. In de huidige situatie, met Nederland op de grens van hele koude lucht boven het Europese continent en zachte lucht die vanuit het westen dichterbij komt, maken kleine variaties in de koers van zo'n storing nogal wat uit voor het te verwachten weerbeeld. Blijft de storing namelijk aan de westkant van Nederland, dan waait er bij ons aan de voorzijde een zuidelijke tot zuidoostelijke wind. Die blaast lucht van het koude vasteland in onze richting en dan is de kans groot dat eventuele neerslag in de vorm van sneeuw gaat vallen. Tevens blijft de zachte lucht aan de westzijde van de storing op die manier nog enige tijd op afstand. Komt de storing ten oosten van ons land uit, dan draait de wind al snel van zuid naar zuidwest of zelfs west en zal de sneeuw ook snel in regen overgaan. Verder wordt de zachte lucht op dat moment geen strobreed meer in de weg gelegd.
Wordt het morgen een beetje sneeuw?Tot aan vanochtend toe waren de modellen ruwweg in twee kampen in te delen. Het Europese model koos er (sinds donderdag) steeds voor om de storing west van Nederland langs te laten trekken terwijl het Amerikaanse en het Engelse model vrijwel voortdurend op een oostelijke passage afkoersten. Inmiddels lijkt het dubbeltje heel langzaam in het voordeel van de door het Europese model aangedragen 'westpassage' te kantelen. Al is het nog steeds niet helemaal duidelijk. De vraag rijst waar die onzekerheid vandaan komt. Hoe kan het dat de modellen, zelfs een dag voordat het daadwerkelijk zover is, er nog steeds niet helemaal uitkomen?
Het antwoord op die vraag moet zijn dat het in deze situatie allemaal heel precies komt. De uitgangspositie is dat Nederland in van oorsprong behoorlijk koude lucht is terechtgekomen. Dat was vandaag goed te zien tijdens de buien. De sneeuw die viel was, ondanks het feit dat de temperaturen in de opklaringen voor de buien uit af en toe tot 3 of 4 graden opliepen, in de bui zelf vrijwel droog. De temperaturen gingen daarbij gemakkelijk terug naar in de buurt van het vriespunt. Tegelijkertijd drong in het noordoosten van het land behoorlijk droge lucht binnen. Daar bleven de buien vanmiddag beperkt, terwijl ze in het (zuid)westen nog enige tijd aanhielden. In die droge lucht kan het vanavond, als de omstandigheden voldoende meerwerken, razendsnel afkoelen.
Heel wat sneeuw?Nu wil het geval dat er, voordat de storing van morgen invloed krijgt op het weer bij ons, vanavond nog een rug van hogedruk snel over ons land naar het zuiden trekt. Die zorgt ervoor dat de wind (in elk geval in een deel van het land) korte tijd zo goed als wegvalt. En dan kan de temperatuur aan die al eerder genoemde razendsnelle daling beginnen. In het oosten van het land zou het, als alles meezit natuurlijk (want het komt heel precies) zelfs even tot matige vorst kunnen komen. Nu is koude lucht zwaar en laat zo'n zware, koude laag zich in het algemeen moeilijk verdrijven. De storing, die het morgen gaat proberen, moet dan ook van goede huize komen om die uitdaging in een keer volledig te volbrengen. Daarin schuilt het probleem.
Blijkbaar heeft het Europese model de taaiheid van de koude luchtlaag boven Nederland de afgelopen dagen als wat groter ingeschat dan de andere modellen. Misschien ook wel daarom is het ECMWF tot nu toe steeds met een iets westelijkere koers op de proppen gekomen dan de andere twee modellen. Zitten er voor het Europese model dan geen addertjes onder het gras? Wel degelijk! Want wat zou er gebeuren als het de komende nacht in het oosten van het land niet helder is? Bij voorbeeld doordat de cirrusbewolking, horend bij de naderende storing, Nederland eerder gaat bedekken dan tot nu toe gedacht. Dan wordt het de komende nacht niet zo koud, gaat het in het oosten misschien maar net vriezen en is er morgen minder kou voorradig (aan het aardoppervlak in elk geval) dan op het moment dat er wel een heldere nacht was geweest. In dat geval zou de koers van de naderende storing mogelijk oostelijker kunnen uitkomen. En dan krijgen we voor wat het weerbeeld betreft ineens een heel ander verhaal.
Of toch gewoon regen?
Niet alleen het weer van morgen, maar ook het verdere vervolg is interessant. Want als de optie van het ECMWF (met een westelijke koers voor de storing en de kans op sneeuwval) uitkomt, wordt de komst van het zachte weer naar Nederland waarschijnlijk met een vol etmaal vertraagd. Stel dat er daarbij morgen in een deel van het land een sneeuwdek zou ontstaan, dan kon ook de nacht naar woensdag hier en daar wel eens behoorlijk koud gaan verlopen. Met opnieuw in het oosten van het land kans op lokaal matige vorst. Het verdrijven van de kou, op woensdag is dan ineens een interessante gebeurtenis. Dat zou opnieuw neerslag moeten opleveren. In het oosten van het land mogelijk zelfs winterse neerslag. Maar nu begeven we ons op wel heel glad ijs. Er zijn namelijk nog erg veel open einden.
Al met al lijkt de dinsdag een hele interessante weerdag te gaan worden. Een dag zelfs die mede bepalend is voor wat er de dagen daarna gaat gebeuren
quote:Zeer interessant stuk, en ik had inderdaad gelijk, ben zelf nogal een weerfreak, maar totaal geen expert dus vandaar mijn twijfels.
Op maandag 22 december 2003 20:13 schreef Oom_Agent het volgende:[..]
Lees onderstaand stuk maar eens van Meteo Consult, dat gaat over de actuele situatie, het antwoord op je vraag staat precies beschreven.
[..]Bron: http://www.weer.nl/bijzonder/verhaal.phtml?onderwerpnaam=winter&verhaal=bijzonderlastig22122003
Dit gaat dus heel spannend worden morgen, maar ook met de Kerstdagen voor de deur, zou het dan toch?
Eindhoven momenteel helder en -1.7
quote:Amsterdam bewolkt, maar hard afgekoeld. Om 19:00 uur waren er al aardig wat bruggen opgevroren, en ondertussen zijn alle strooiwagens in de stad actief.
Op maandag 22 december 2003 20:15 schreef nozem het volgende:[..]
Eindhoven momenteel helder en -1.7
quote:Ja precies, ze hebben het wel over sneeuw in het oosten. Maar ik denk dat het westen ook wel in sneeuw verzeild zal raken.
Op maandag 22 december 2003 20:22 schreef Againzender het volgende:[..]
Ik zie dat afkoelen wel lukken vanavond
quote:De Uithof laat zich graag verwennen
Op maandag 22 december 2003 20:38 schreef beeblebrox het volgende:
de bilt: nog dunne bewolking is nu 3 graden op ongeveer 2 meter hoogte en het gras kraakt al
quote:
Op maandag 22 december 2003 20:54 schreef Dr_Flash het volgende:[..]
De Uithof laat zich graag verwennen
Het kan me voorlopig niet koud genoeg worden. Ga volgende week naar Polen voor de jaarwisseling. Vorig jaar was het daar -22 ºC in de Nieuwjaarsnacht. Dit jaar zal het wel weinig anders worden.
Ik zie al gaten in de bewolking alleen het dooit nog wel op het dak (hoor het in de goot druppelen)
quote:Doenik
Op maandag 22 december 2003 20:56 schreef beeblebrox het volgende:
leuk daar doe de groeten aan de polen van me okee!
quote:nee geen connecties eigenlijk, ik doe ze gewoon de groeten gewoon om aardig te zijn
Op maandag 22 december 2003 21:00 schreef Dr_Flash het volgende:[..]
Doenik
Maar hoezo? Speciale connecties daar? Ik wel namelijk
quote:Als het nog gaat opklaren, heb je zo kans op strenge vorst!
Op maandag 22 december 2003 23:02 schreef SpeedyGJ het volgende:
Verse sneeuw in het noorden hiero.
This wat wit woei!
quote:ahhhhhhhhhhhh ist mooi?
Op maandag 22 december 2003 23:02 schreef SpeedyGJ het volgende:
Verse sneeuw in het noorden hiero.
This wat wit woei!
quote:Zal foto maken
Op maandag 22 december 2003 23:03 schreef toska het volgende:[..]
ahhhhhhhhhhhh ist mooi?
Edit:
Even paar snelle foto's gemaakt.
[Dit bericht is gewijzigd door SpeedyGJ op 23-12-2003 00:02]
Leuk hoor , het begin is er, !
[Dit bericht is gewijzigd door toska op 22-12-2003 23:44]
quote:Beetje matig he?
Op maandag 22 december 2003 23:26 schreef SpeedyGJ het volgende:[..]
Even paar snelle foto's gemaakt.
Meer volgen.
quote:Jah gewoon effe snel gemaakt.
Op maandag 22 december 2003 23:43 schreef Skyscape het volgende:[..]
Beetje matig he?
(Foto's toegevoegt)
gister avond kwamen we uit schagen en toen reden er wel strooi wagens het was toch wel wat glad op de weg
quote:Witte kerst kan je vergeten dit jaar, de sneeuw die nu valt komt voor de warme lucht uit waar we vanaf vanavond in zitten, helaas.
Op dinsdag 23 december 2003 10:41 schreef _Flea_ het volgende:
Is er al bekend of het nog harder gaat sneeuwen? Heb wel zin in een witte kerst
quote:Ik wordt hier nu geteisterd door natte sneeuw oom agent en hoe groot is de kans dat als er dan goede sneeuw komt dat de bodem rond die tijd wel goed is afgekoelt want hier is het gewoon een gore plassen zooi
Op dinsdag 23 december 2003 10:47 schreef Oom_Agent het volgende:
De wind begint zo langzamerhand naar het oosten te draaien, het wordt daardoor weer iets kouder wat de kans op droge sneeuw vergroot. Het is nog even afwachten wat de wind precies gaat doen.
quote:In het oosten is de wind nu voor even naar het oosten gedraaid. De temperatuur ligt aan de oostgrens net onder het vriespunt. Plaatselijk blijft daar wel wat liggen (waar de bodem ook nog onder het vriespunt ligt). Maar dat is maar voor een paar uur. Het warmtefront trekt later op de dag verder naar het oosten waardoor er regen zal vallen bij positieve temperaturen.
Op dinsdag 23 december 2003 10:52 schreef beeblebrox het volgende:[..]
Ik wordt hier nu geteisterd door natte sneeuw oom agent en hoe groot is de kans dat als er dan goede sneeuw komt dat de bodem rond die tijd wel goed is afgekoelt want hier is het gewoon een gore plassen zooi
De temperatuur ging de laatste uren even omlaag, maar dat was van korte duur. De wind is inmiddels in een groot deel van het weer westelijk geworden waardoor er zachtere lucht binnenstroomt. Aan de kust is het al 6 graden.
De sneeuw zal snel verdwijnen.
Voor begin januari zijn er weer mooie weerkaarten uit de weercomputers gevallen waarbij er veel sneeuw mogelijk is. Even afwachten nog
quote:waar haal je deze informatie vandaan?
Op dinsdag 23 december 2003 12:47 schreef Oom_Agent het volgende:Voor begin januari zijn er weer mooie weerkaarten uit de weercomputers gevallen waarbij er veel sneeuw mogelijk is. Even afwachten nog
quote:van de weerkaarten op www.wetterzentrale.de
Op dinsdag 23 december 2003 17:01 schreef Blik het volgende:[..]
waar haal je deze informatie vandaan?
quote:érg handig ja!
Op dinsdag 23 december 2003 17:11 schreef toska het volgende:
Heb je er ook een vertaling bij?
quote:Door de rotatie van de aarde stroomt lucht in een draaiende beweging (met de klok mee) vanuit een hogedrukgebied. Evenzo wordt lucht in een draaiende beweging (tegen de klok in) naar een lage drukgebied gezogen. Dit geldt voor het Noordelijk Halfrond. Ten zuiden van de evenaar is het precies anders om.
Op dinsdag 23 december 2003 17:11 schreef toska het volgende:
Heb je er ook een vertaling bij?
Dus de koude lucht met sneeuwbuien boven Scandinavie draait via een noordelijke wind naar ons land toe. Net zoals de storm deze week. Deze draaide tegen de klok in naar de Oostzee en Rusland weg, hierdoor kwam er een noordelijke stroming op gang met koudere lucht en sneeuwbuien.
Boven Scandinavie ligt, zoals het er nu naar uitziet, een lage druk gebied, waar zich sneeuw en koude lucht bevindt. Boven de oceaan en Zuid Europa ligt dan een hoge drukgebied.
Het lage druk gebied gaat wat zakken naar centraal europa, het hoge drukgebied vult zich wat meer op boven Engeland. Hierdoor komt er een noordelijke tot noordoostelijke stroming op gang. Dat is (zeer)koude siberische lucht met aanvoer van sneeuwbuien door de iets warmere Oostzee.
Zie onderstaande kaart !
De paarse pijlen geven de stroming aan rond de drukgebieden, de zwarte pijl geeft aan waar het lage druk gebied heen zakt.
Hoop dat het een beetje duidelijk is
Inmiddels 18:00 uur zijn de kaarten weer wat negatiever geworden over het winterweer.
[Dit bericht is gewijzigd door Oom_Agent op 23-12-2003 18:04]
quote:Jah me to!
Op woensdag 24 december 2003 13:01 schreef Blik het volgende:
hou ons maar op de hoogte, ik vind het wel leuk om te weten wat er allemaal gaat gebeuren
Beetje zwart-wit uitgedrukt ->
Lage drukgebied is koud
Hoog is warm.
In een lage drukgebied is het koud, wat betekend dat de luchtdeeltjes in verhouding dicht op elkaar zitten -> zwaar -> daalt.
Naarmate van tijd word dit lage drukgebied opgewarmd door de aarde, dat zorgt ervoor dat de luchtdeeltjes in verhouding minder dicht op elkaar gaan zitten -> is dus in feite lichter en deze verwarmde lucht stijgt op (zelfde principe als de warme lucht boven een verwarming of kaars, stijgt op, dat troebele gebeuren).
Ik meen dat, wat ik hierboven beweer, klopt
Dit is wat is me opkwam in ieder geval.
quote:In de winter is het juist kouder wanneer een hogedrukgebied over ons land ligt. Het kan s'nachts en overdag flink vriezen tijdens helder weer omdat er geen wolkendeken over het aardoppervlak ligt. Tijdens bewolkte dagen of tijdens een lage drukgebied kan de aarde niet goed afkoelen vanwege het wolkendek. Ook speelt de wind een rol. Als het waait koelt de lucht minder snel af (door menging van luchtlagen) dan als het windstil is.
Op woensdag 24 december 2003 16:43 schreef Skyscape het volgende:
*kleine aanvulling op de post van Oom_Agent:Beetje zwart-wit uitgedrukt ->
Lage drukgebied is koud
Hoog is warm.In een lage drukgebied is het koud, wat betekend dat de luchtdeeltjes in verhouding dicht op elkaar zitten -> zwaar -> daalt.
quote:helaas
Op vrijdag 26 december 2003 11:53 schreef Oom_Agent het volgende:
Tijdens de jaarwisseling gaat het keihard plensen. Jammer voor de vuurwerkafstekers, maar de volgende dag tenminste geen struinende kinderen op zoek naar niet ontploft vuurwerk.
quote:Godverdomme!
Op vrijdag 26 december 2003 11:53 schreef Oom_Agent het volgende:
Tijdens de jaarwisseling gaat het keihard plensen. Jammer voor de vuurwerkafstekers, maar de volgende dag tenminste geen struinende kinderen op zoek naar niet ontploft vuurwerk.
quote:ah joh dan steek je het toch binnenshuis af...
Op vrijdag 26 december 2003 12:07 schreef SpeedyGJ het volgende:[..]
Godverdomme!
Had ik het dan maar eerder geweten, dan had ik dit jaar niks gekocht
quote:Yep, ze hadden eerst een temp van 10 graden verwacht. Zoals het er nu naar uitziet krijgen we sneeuw bij een maximum van 0 graden in het binnenland. Het kan echt winters worden, het is lang geleden dat de weercomputers het allemaal eens waren.
Op zaterdag 27 december 2003 09:59 schreef veekeend het volgende:
Teletekst België verwacht sneeuwval met nieuwjaarsnacht. RTL text verwacht een maximum van 0 graden op nieuwjaarsdag.
Op het moment zitten er flinke onweersbuien boven Texel en Vlieland.
quote:Jah.....
Op zaterdag 27 december 2003 20:24 schreef toska het volgende:
Oom agent , sneeuw ???? jah??????
quote:Ik hou van je
Op zaterdag 27 december 2003 20:27 schreef Oom_Agent het volgende:[..]
Jah.....
vooral in het oosten, maar denk dat dat nog zal veranderen in heel het land.
quote:
Op zaterdag 27 december 2003 20:28 schreef toska het volgende:[..]
Ik hou van je
Stukje uit de guidance van het KNMI:
quote:Het wordt dus nog spannend !!
Hirlam ligt qua treksnelheid en qua positie van het laagje nu
vrijwel in overeenstemming met UKRM12. Toch is deze
overeenkomst niet de garantie voor een goede verwachting. In de
guidance van de Engelsen wordt eveneens twijfels geuit omtrent
de verwachtingen van hun eigen model. Zij kijken ook naar het
Franse model en die geeft een totaal ander positie van het laag
(Parijs i.p.v. net zuid van Londen). Onze twijfels zijn ook
gebaseerd op de actuele drukdalingen in de buurt van Bretagne.
Deze dalingen (rond 11 hPa) worden bij lange na niet gehaald in
het Hirlam. Zeer oplettend Nowcasten is de enige manier om de
mogelijk gevaarlijke ontwikkelingen voor te zijn. Vooralsnog
gaan we uit van Hirlam en maken we melding van een kans op een
NW 9 Bft, maar zeker zijn we niet.
In Frankrijk waarschuwt men voor windstoten tot 130 km/h.
Op de satellietbeelden is een donkere streep te zien. Dat houdt in dat er sterke drukdalingen zijn en dat de depressie flink aan het uitdiepen is.
Heb je al plaatjes van de sneeuw die er aan komt?????
Koud wordt het ook, Amsterdam als voorbeeld:
http://www.weeronline.nl/cgi-bin/citytrend?LANG=nl&WMO=06240&PROVIDER=anwendung
quote:Oke maar wat ik niet begrijp is: Waarom wordt er niks over gezegt op TV?
Op maandag 29 december 2003 23:01 schreef Oom_Agent het volgende:
Het gaat met oudjaar flink waaien (mogelijk stormen) uit noordelijke richting. Ook gaat het volgens de weerkaarten flink sneeuwen.Koud wordt het ook, Amsterdam als voorbeeld:
http://www.weeronline.nl/cgi-bin/citytrend?LANG=nl&WMO=06240&PROVIDER=anwendung
quote:Het gaat niet stormen, er is wel wat wind maar zeker geen windkracht 9. We krijgen alleen sneeuw. Prima omstandigheden voor mijn vuurpijlen dus.
Op maandag 29 december 2003 23:30 schreef SpeedyGJ het volgende:[..]
Oke maar wat ik niet begrijp is: Waarom wordt er niks over gezegt op TV?
Had ik dit eerder geweten dan had ik niet zoveel vuurpijlen gekocht
Sneeuw kan me niks schelen maar de wind
Leuk die ICE in je icon, Steijn, heb er net ingezeten (Asd 19:07 - Fnkft 23:01)
quote:Toen ben ik geboren
Op dinsdag 30 december 2003 00:30 schreef Againzender het volgende:
Als we maar geen herhaling krijgen van de jaarwisseling 1978-1979 dan vind ik alles best! Die was echt bizar!
quote:Windkracht 5 mag nog wel maar liefst niet harder.
Op maandag 29 december 2003 23:35 schreef Steijn het volgende:[..]
Het gaat niet stormen, er is wel wat wind maar zeker geen windkracht 9. We krijgen alleen sneeuw. Prima omstandigheden voor mijn vuurpijlen dus.
Ik zit in Tilburg met oud en nieuw, en als het goed is komt daar wel een aardig sneeuwdek tevoorschijn tijdens nieuwjaar
quote:Eigenlijk ook wel blij toe, van mij hoeft er geen sneeuw te komen. Vind ik alleen maar klote.
Op dinsdag 30 december 2003 12:33 schreef Blik het volgende:
het noorden krijgt misschien wel helemaal niksIk zit in Tilburg met oud en nieuw, en als het goed is komt daar wel een aardig sneeuwdek tevoorschijn tijdens nieuwjaar
quote:Dat kan ik me niet meer herinneren (ik was toen 7). Wat was er bizar aan dan?
Op dinsdag 30 december 2003 00:30 schreef Againzender het volgende:
Als we maar geen herhaling krijgen van de jaarwisseling 1978-1979 dan vind ik alles best! Die was echt bizar!
quote:Sneeuwstorm van 96 uur.
Op dinsdag 30 december 2003 13:31 schreef lily het volgende:[..]
Dat kan ik me niet meer herinneren (ik was toen 7). Wat was er bizar aan dan?
Situatie 19:00 uur tot 01:00, sneeuwgebied ligt boven Groot Brittanie en trekt langzaam oostwaarts
Situatie 01:00 uur tot 07:00 uur, sneeuwgebied ligt voor de Nederlandse kust en vooral boven het (zuid)westen sneeuwt het licht tot matig.
Situatie 07:00 uur tot 13:00 uur, het sneeuwgebied reikt tot het midden van het land en wordt tegengehouden door een hogedrukgebied boven centraal Europa, in west nederland sneeuwt het matig
Situatie 13:00 uur tot 19:00 uur, alleen de noordoostelijke helft is nog droog. In Oost Brabant, zuiden van Gelderland en Limburg sneeuwt het licht. In het westen sneeuwt het nog steeds licht tot matig
Situatie 19:00 uur tot 01:00 uur, het noordoosten is nog steeds droog, in de rest van het land sneeuwt het licht, waarna het na middernacht overal droog zal worden
Maar goed, zo ziet het er nu naar uit. Het kan allemaal nog veranderen. Mocht het H gebied boven Europa sterker worden dan zal het langer duren voordat het gebied oostelijker trekt en zal het neerslaggebied verpieteren. Mocht het L gebied sterker worden dan zit het hele land in de sneeuw.
Afwachten dus.......
quote:Oke wij houden het dus mooi droog thnx thnx thnx laat het zo maar blijfen
Op dinsdag 30 december 2003 14:46 schreef Oom_Agent het volgende:
Tijdens de jaarwisseling zal het alleen in het uiterste westen sneeuwen. Zeeland en Zuid-holland hebben daar de meeste kans op. Later op nieuwjaarsdag zal het sneeuwgebied in activiteit afnemend verder naar het oosten trekken. Dus daar ook sneeuw alleen in mindere mate.Situatie 19:00 uur tot 01:00, sneeuwgebied ligt boven Groot Brittanie en trekt langzaam oostwaarts
[afbeelding]
Situatie 01:00 uur tot 07:00 uur, sneeuwgebied ligt voor de Nederlandse kust en vooral boven het (zuid)westen sneeuwt het licht tot matig.
[afbeelding]Situatie 07:00 uur tot 13:00 uur, het sneeuwgebied reikt tot het midden van het land en wordt tegengehouden door een hogedrukgebied boven centraal Europa, in west nederland sneeuwt het matig
[afbeelding]Situatie 13:00 uur tot 19:00 uur, alleen de noordoostelijke helft is nog droog. In Oost Brabant, zuiden van Gelderland en Limburg sneeuwt het licht. In het westen sneeuwt het nog steeds licht tot matig
[afbeelding]Situatie 19:00 uur tot 01:00 uur, het noordoosten is nog steeds droog, in de rest van het land sneeuwt het licht, waarna het na middernacht overal droog zal worden
[afbeelding]Maar goed, zo ziet het er nu naar uit. Het kan allemaal nog veranderen. Mocht het H gebied boven Europa sterker worden dan zal het langer duren voordat het gebied oostelijker trekt en zal het neerslaggebied verpieteren. Mocht het L gebied sterker worden dan zit het hele land in de sneeuw.
Afwachten dus.......
ADVANCE WARNING OF SEVERE WEATHER
Here is an ADVANCED WARNING of Heavy Snow and Blizzards affecting Scotland, North West England and North East England.
Issued by the Met Office at 10:15 on Tuesday, 30 December 2003.
The Met Office is forecasting a deep Atlantic depression to move close to north-west Scotland by the start of Thursday 01 January 2004. A period of heavy snow combined with gale force winds is expected to affect higher parts of northern England and Scotland tomorrow afternoon and evening, during the run up to the New Year celebrations. Blizzard conditions will occur for a time over higher ground, making driving conditions very difficult and dangerous. Some lighter snowfall is also expected at low levels for a time across eastern and southern Scotland, and eastern England. The snow is expected to turn to rain through the night-time period, except over the highest mountains of Scotland.
For inquires regarding this warning - please contact your regional Met Office.
Transmitted by the Met Office. at 10:15 on Tuesday 30 December
Het speelt zich allemaal af op ca. 50km en we zijn nog ruim 36 uur verwijderd van het gebeuren. Een ietwat sterker Scandinavisch hoog of een ietsjes sterker laag (de depressie zorgt immers voor heel wat neerslag in Groot-Bretagne in wordt pas in onze regio snel zwakker met een occlusie die sterk onderhevig is aan frontolyse) kunnen alles flink opschuiven en de verwachtte neerslaghoeveelheden naar onder of naar beneden trekken. Het komt erop neer dat de tegengas van het hogedrukgebied ons zowel negatief als positief kan beïnvloeden. Negatief in de zin dat de neerslag ons land nauwelijks binnenkomt, maar evengoed positief (zoals bij ETA) in de zin dat het nog relatief actieve front helemaal boven ons uitsneeuwt en zo zorgt voor flinke cumulatie. Sowieso is in beide gevallen de situatie niet rooskleurig voorde mensen in oost en noord Nederland
quote:Misschien is het morgenochtend nog niet duidelijk hoe de sneeuw gaat trekken.Wie in Zeeland woont heeft de meeste kans op sneeuw. Maar goed wie weet krijgt het hele land sneeuw. Je kan nergens op rekenen echter, alleen hopen.
Op woensdag 31 december 2003 10:52 schreef Oom_Agent het volgende:
Mogelijk krijgt alleen Zeeland nog wat lichte sneeuw, de depressie stevent volgens de laatste kaarten op een meer zuidelijke koers af en zal voor een groot deel over het kanaal zwabberen en daar Frankrijk in duiken. Helaas zijn we blij gemaakt met een dooie mus.
quote:
Waarschuwingen geldig vanaf :
woensdag, 31 december 2003 10h30 tot donderdag, 1 januari 2004 22h30Opmerking
Op nieuwjaarsdag zal vanaf de ochtend vanuit het westen een sneeuwzone ons land bereiken. Een sneeuwlaag van 5 tot 10 cm is op bepaalde plaatsen best mogelijk. Wellicht zal er over het oostelijk deel van het land minder sneeuw vallen.
Op het noordelijk halfrond meandert als het ware een vrij brede rivier van lucht. Een rivier waarin de lucht met grote snelheid wordt voortgestuwd. In de rivier zit vaak een vrij smalle band waarin de wind een duidelijk maximum bereikt. Deze band staat bekend onder de naam straalstroom, of, in engels: jetstream. De oorzaak van genoemde westelijke stroming moeten we zoeken in de temperatuurverdeling op aarde. Warm in een brede strook rond de tropen, en kouder als we poolwaarts gaan. Isothermen, lijnen die punten met gelijke temperatuur verbinden, lopen globaal gesproken west-oost. Onderin de atmosfeer zijn er door een specifieke land-zee verdeling vrij grote verschillen, op grotere hoogte lopen de isothermen vaak veel meer west-oost. Dit heeft gevolgen voor de luchtdruk op een bepaalde hoogte. Warme lucht zet meer uit dan koude lucht. Vandaar dat er op bijvoorbeeld een hoogte van 8 kilometer, in een warme luchtsoort nog een aardige hoeveelheid lucht drukt op het niveau van 8 kilometer. In koude lucht zal dit minder zijn en daardoor is de luchtdruk op 8 kilometer dus lager. Daarmee kunnen we verklaren dat luchtdruklijnen eveneens west-oost lopen. Wind waait, onder invloed van draaiing van de aarde, evenwijdig aan luchtdruklijnen, met de lagere druk aan de linkerhand. Zo verklaren we op eenvoudige wijze de overheersense weststroming, die funest is voor onze winters. In zachte winters of tijdens zacht winterweer is de westelijke stroming sterk met relatief weinig meanderingen. Actieve oceaanstoringen, die zich door de straalstroom laten verplaatsen (maar zelf ook de straalstroom beinvloeden), trekken met regelmaat Europa binnen, compleet met regen en hoge temperaturen. Tot zover de theorie. De praktijk wijst uit, in feite een jaar lang, dat meanderingen vrijwel aan de orde van de dag zijn. Want de straalstroom golfde en golft eigenlijk continu en van een strakke jet boven Nederland was en is eigenlijk geen of nauwelijks sprake meer. De "bochten en kronkels" overheersen, waardoor de lagedrukgebieden vanaf de oceaan niet rechtstreeks, maar met een omweg of zijdelings naar Nederland koersen. En laat dat nou juist ook weer het geval zijn met het lagedrukgebied van morgen. Het komt vanaf de oceaan, maar buigt als Nederland eenmaal in zicht komt, af naar het zuidoosten. Dit maakt de sneeuwverwachting moeilijk en aan de andere kant erg uitdagend voor de meteoroloog. Het lagedrukgebied hoeft maar even "uit de bocht van de rivier" te vliegen of de bijbehorende neerslag bereikt geheel Nederland toch nog of juist helemaal niet.
En ook tussenvormen zijn mogelijk. Het zijn onder anderen de uitkomsten van de (krachtige) weercomputers die meteorologen op dit moment bezighouden. We hebben de beschikking over vier rekenmodellen en juist het verfijnde rekenmodel dat zich richt op Nederland en aangrenzende landen laat een andere oplossing zien dan de overige drie. Gaan we puur democratisch te werk, dan geldt in deze: de meeste stemmen gelden. Kortom, de andere drie worden meegenomen in de weersverwachting en die ene de uitbijter houden we wel in het achterhoofd, maar gooien we vandaag althans overboord. Het resultaat is ook te zien in de illustraties.
Daarmee is nog niet verklaard waarom het kan gaan sneeuwen. We hebben ons met het betoog van zojuist eigenlijk alleen beziggehouden met de hogere luchtlagen. Aan de "grond" is van die kolkende, kronkelende rivier van lucht geen sprake. Wel is het zo dat de luchtmassa's zich onder een "bocht" ophopen. Zo kan het gebeuren dat Nederland zich aan het aardoppervlak eerst een tijdje in zachte, dan weer in koude lucht bevindt. Daarbij laat koude lucht zicn moeizamer verdrijven dan warme. Immers, koude lucht is zwaarder. Alleen veel wind, het liefst uit een westelijke of zuidwestelijke richting met aanvoer vanaf zee, kan dan de kou snel opruimen. Op dit moment regeert aan het aardoppervlak de koude lucht, die eigenlijk de komende 24 uur nog verder afkoelt. Daardoor verstevigt zich als het ware een laag koude lucht aan het aardoppervlak en dat is in de meeste gevallen gunstig voor sneeuwval.
Er waait vandaag een noordoostelijke wind, die de kou aanvoert. De temperatuur komt niet ver boven het vriespunt uit. Deze noordoostenwind waait aan de flank van een hogedrukgebied dat zich uitstrekt van Noorwegen tot het Kanaal en in feite verbonden is met een hogedrukgebied boven de Azoren. Op de Atlantische Oceaan heeft zich ondertussen het actieve lagedrukgebied dat de sneeuw van morgen moet brengen, aangediend. Normaal zou dit dus vrij snel naar Nederland trekken. Maar met de straalstroom die noordwest-zuidoost is georienteerd en vooral boven Ierland, het Kanaal, het zuidwesten van Frankrijk en de westelijke Middellandse Zee het sterkst is, kan de depressie Nederland niet bereiken en wordt vermoedelijk vrij snel in die straalstroom weggevoerd. Het blijft morgen dan ook bij een schampschot. En rond een depressie waait de wind tegen de wijzers van de klok in, waardoor wij aan die oostelijke flank een zuidoostenwind kunnen verwachten. De lucht wordt via land aangevoerd, die is en blijft daarmee koud, zodat de neerslag als sneeuw begint en als regen kan eindigen in situaties bij een over Nederland trekkende depressie. Maar dat is ditmaal dus niet het geval. Sterker nog, als het lagedrukgebied eenmaal uit het zicht is verdwenen, komt een oostelijke stroming op gang en gaat het nog wat harder vriezen. En voordat de sneeuw arriveert, daalt de temperatuur tijdens opklaringen en niet al te veel wind al tot enkele graden onder nul tijdens de jaarwisseling en de Nieuwjaarsnacht. De eerste dag van 2004 start dan ook koud maar met toenemende bewolking en wind. Als de wind uiteindelijk het zuidoosten opzoekt en het gaat sneeuwen, zal het extra koud aanvoelen.
Kortom, de sneeuw van Nieuwjaarsdag 2004 zal de meteoroloog tot op het laatste moment bezighouden maar ook diegenen die de nieuwjaarsbezoekjes bij familie gaan afleggen met de auto, zullen de sneeuwval willen volgen
Verwachte weersituatie 1 januari om 13 uur. De sneeuwstoring ligt bij onze westkust met daarvooruit een koude zuidoostelijke wind.
Rond de jaarwisseling nog droog in Nederland maar de neerslag komt al dichtbij. In Londen sneeuwt het dan wel al volop!
Om 7 uur: sneeuw heeft het westen en zuidwesten van Nederland veroverd
Om 13 uur: sneeuw behalve in het oosten en noordoosten.
Het blijft wél lekker spannend zo. Net als vroeger... Dat je dan 's ochtends in je pyama naar het raam rent en dat er dan een dik pak sneeuw ligt. Meteen kleren aan en de sneeuw in.
Alleen jammer dat het met nieuwjaar is. Nu wordt het eerder 's middags dat je met een houten kop en een dood vogeltje in je smoelbakkes naar het raam strompelt en door al dat felle wit meteen een migraine op voelt komen....
quote:Maar je hoopt er toch wel op?
Op woensdag 31 december 2003 15:04 schreef KonnieKipke het volgende:
* KonnieKipke voorspelt op basis van intiutie geen sneeuw
Hier de 3uurlijkse verwachting hoe de neerslag zich zal uitbreiden. De tijd staat rechts bovenin.
Zie ik het goed Oom Agent???
please... zeg ja.....
quote:Heb je oom agent nodig om een kaartje te lezen.
Op woensdag 31 december 2003 16:47 schreef flugeltje het volgende:
als ik het dus goed zie hebben wij (Brabant) morgenmiddag ook nog wat sneeuw....Zie ik het goed Oom Agent???
please... zeg ja.....
quote:Ja !!! Brabant heeft zeker kans !! West Brabant helemaal
Op woensdag 31 december 2003 16:47 schreef flugeltje het volgende:
als ik het dus goed zie hebben wij (Brabant) morgenmiddag ook nog wat sneeuw....Zie ik het goed Oom Agent???
please... zeg ja.....
quote:
Op woensdag 31 december 2003 16:53 schreef Steijn het volgende:[..]
Heb je oom agent nodig om een kaartje te lezen.
quote:Nee, zoals ik het zie komt de sneeuw hier ook langs, maar ik wil het gewoon ff zeker weten.
Op woensdag 31 december 2003 16:53 schreef Steijn het volgende:[..]
Heb je oom agent nodig om een kaartje te lezen.
Oom Agent is nu eenmaal beter weerkaartlezer dan flugeltje....
mensen dit was mijn laatste post dit jaar
Tot volgend jaar en een prettig uiteinde!!
Iedereen de beste wensen voor 2004 !!
quote:
GUIDANCE WEERBEELD NA DE KORTE TERMIJNGuidance Weerbeeld voor Nederland, de Nederlandse kustwateren
en de Noordzee, gebaseerd op de HIRLAM run van 18 UTC en de
overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.
Geldig van donderdag 01 januari 2004, 12 UTC tot vrijdag 02
januari 2004, 18 UTC.Opgesteld door het KNMI op woensdag 31 december 2003, om 22:54
uur lokale tijd.
Meteoroloog: Geert Groen.
SYNOPTISCHE ONTWIKKELING:
SITUATIE:
Met het uitzakken/divergeren van de frontale vore ten westen
van ons land komt het front oplossend boven zee tot stilstand
en komt de lichte sneeuw volgens UKMO en HR tot de lijn
Leeuwarden-Deventer, aan de voorzijde binnen de dagperiode met
0-1 cm, in het zuidwesten mogelijk met ruim 5 cm sneeuw. In de
nacht van Donderdag en Vrijdag verpietert het front snel en
komt de uitdrogende ooststroming op gang, vrijdag is het kouder
met misschien nog wat grenslaag-restanten. Qua gradient geven
beide modellen 6 Bft op/buiten de kust, op de noordelijke
Noordzee geeft HR 11 Bft morgenmiddag, UKMO 9-10, beter
overeenkomend met vorige run en ECMWF dan deze dynamischere HR-
run.GRONDWIND EN WINDSTOTEN:
HR kan worden gevolgd, maar op de noordelijke Noordzee in de
middag een Bft te veel, daar wordt UKMO aangehouden.ZICHT:
Goed zicht, in actievere sneeuw in de middag in het westen soms
matig tot slecht (2-4 km).NEERSLAG:
In de middag komt de sneeuwgrens rond de lijn Leeuwarden
Deventer of zo tot stilstand, tegen middernacht is het
waarschijnlijk afgelopen met de sneeuw. In het zuidwesten is
daardoor de grootste hoeveelheid te verwachten, de prikwaarde
is ongeveer 5 cm in het (zuid)westen, 2 in het midden/zuiden en
vrijwel nul in het noordoosten.BEWOLKING:
Velden grenslaagbewolking, overkapt door de frontale bewolking,
donderdagnacht/vrijdag oplossend. Mogelijk vrijdag in het
oosten enkele velden lagere SC uit de noordduitse laagvlakte.TEMPERATUUR:
KTG kan worden gevolgd, prikwaarde overdag rond +1, in de nacht
-4, lokaal aan de grond tippend aan matige vorst bij een
sneeuwdek(je).SPECIALE ITEMS:
Kans op verkeersproblemen door sneeuwval in de middag, met name
in het westen van het land. Mogelijk matige vorst in de
opvolgende nacht.
quote:En ook van mijn kant de beste wensen richting de weerfreaks hier op Fok!
Op woensdag 31 december 2003 23:20 schreef Oom_Agent het volgende:
De sneeuwgrens is naar het oosten uitgebreid. Nu zal de sneeuw zich ten westen van de lijn Leeuwarden - Deventer - Doetinchem gaan vallen.Iedereen de beste wensen voor 2004 !!
[..]
Ik begin nu voor mijn woonplaatsje Amsterdam toch wel een laagje sneeuw te verwachten voor morgen!
* NT-T.BartMan heeft 'De Winter' van Vivaldi aangezet, maar het ging niet harder sneeuwen
Zachtere lucht dringt het westen binnen
quote:Sneeuw nog niet hier
Op donderdag 1 januari 2004 10:30 schreef Oom_Agent het volgende:
De sneeuw heeft nu ook het midden van het land bereikt.
Zijn echter maar hele kleine vlokjes en het sneeuwt niet echt door. Dus ook geen wit laagje hier...
Nu maar hopen dat de temp niet al te veel gaat stijgen....
* flugeltje wil geen regen!!
* flugeltje wil sneeuw!!!!
[Dit bericht is gewijzigd door flugeltje op 01-01-2004 12:39]
quote:het sneeuwt lekker door hier ja
Op donderdag 1 januari 2004 16:53 schreef Oom_Agent het volgende:
In het midden van het land sneeuwt het flink. (Den Bosch Utrecht - Leeuwarden) Voor de rest valt het allemaal erg mee.
jammer dat er op de straten niks blijft liggen
Het zou toch droog blijfen oom agent??
Ik volg het allemaal even niet meer.
http://members.chello.nl/d.vanspijker/DSCF0405.jpg
http://members.chello.nl/d.vanspijker/DSCF0406.jpg
quote:Ik heb liever dat het vanaf nu helder wordt. Dan kan het gaan vriezen.
Op donderdag 1 januari 2004 22:34 schreef drelletje het volgende:
Hoe zijn de voorspellingen voor vanacht?? zal der in het midden van nederland nog wat sneeuw vallen of is et totaal geen sneeuw meer verwacht?
quote:Dat gaat ook gebeuren ! Vanuit het oosten wordt heldere droge lucht aangevoerd. Alleen in het westen kan nog een enkel vlokje vallen.
Op donderdag 1 januari 2004 22:44 schreef Steijn het volgende:[..]
Ik heb liever dat het vanaf nu helder wordt. Dan kan het gaan vriezen.
Niet perfect.
Paradise, berg Ranier, in de staat Washington is niet helemaal wat het moet zijn. Hij is in het bezit van het record voor het meeste sneeuw in een jaar. Tussen 19 februari 1971 en 18 februari 1972 viel er 31.090 mm sneeuw. Paradise kent een gemiddelde jaarlijkse sneeuwval van 14.600 mm. De hotelmuren moeten verstevigd worden om te voorkomen dat ze in de winter onder het gewicht van de sneeuw bezwijken.
Langste gletsjer.
De langste gletsjer ter wereld is de Lambert-gletsjer in het Antarctische gebied van Australië. Deze is zo'n 64km breed en 402 km lang.
Grote ijsberg.
In 1977 dreef ten noorden van het Zuidpoolgebied een 72 kilometer lange en 40 kilometer brede ijsberg die dreigde de scheepvaart rond de Kaap Hoorn te ontwrichten. Men schatte dat de ijsberg genoeg water bevatte om België tweeduizend jaar van water te voorzien.
Nat en droog:
In Noord-Amerika varieert de regenval van 30 mm per jaar in Bataques (Mexico) tot 6.756 mm bij Henderson Lake, in Brits Columbia.
In Europa varieert de regenval van 165 mm bij Astara (in Azerbajdzan) tot 4.648 mm bij Grkvice (in Joegoslavië).
De natste plaats.
De natste plaats op aarde is de berg Waialeale op Hawaï met een gemiddelde van 1.194 mm regen per jaar. Dit is gelijk aan een gebouw met drie verdiepingen. Gemiddeld regent het 350 dagen per jaar.
Hevigste stortbui.
De hevigste stortbui aller tijden deed zich voor bij Barst op Guadeloupe, een eiland in West-Indië, op 26 november 1970 toen in één minuut tijd 38 mm regen viel.
De 30-30-30 regel.
Om op de Noord- of Zuidpool te overleven, moeten ontdekkingsreizigers zich realiseren dat menselijk vlees in 30 seconden bevriest wanneer dit bij een temperatuur van -30° Fahrenheid (-17° Celsius) wordt blootgesteld aan een windsnelheid van 30 miles per uur (48 kilometer per uur).
De koudste permanent bewoonde plaats.
De 4.000 inwoners van Ojmjakon in Siberië moeten temperaturen verdragen die tot -67° Celsius kunnen dalen.
Laagste temperatuur.
De laagste ooit gemeten temperatuur werd op 21 juli 1983 gemeten in Vostok, een onderzoekscentrum in het Zuidpoolgebied: -89,2° Celsius.
Menselijke warmte.
Het menselijk lichaam straalt warmte uit. Een persoon die in een ongeventileerde kamer van 28 kubieke meter zit, verhoogt de temperatuur in een uur met 8° Celsius.
Bloot comfort.
De meest aangename temperatuur voor een ongekleed persoon is 30° Celsius. Bij deze temperatuur straalt het lichaam evenveel warmte uit als het ontvangt. Het gevolg is een uitgebalanceerde temperatuur. De meest comfortabele temperatuur voor een licht geklede persoon is 21-24° Celsius.
Hoe ver?
Hoe ver de bliksem weg is, kan geschat worden. Geluis plant zich met een snelheid van ongeveer 1 kilometer per seconde voort. De afstand tot de bliksem kan gevonden worden door de tijd (in seconden) tussen het zien van de bliksem en het horen van het gedonder te delen door drie.
Zware sneeuwval.
De zwaarste sneeuwbui gedurende een periode van 24 uur vond plaats op 14 en 15 april 1921 bij het Zilvermeer in Colorado. Er viel toen 1930 mm sneeuw.
Minst variabele temperatuur.
Garapan, op het eiland Saipan van de Marianen in de Grote Oceaan, kent de stabielste temperatuur ter wereld. De temperatuur varieert daar tussen 19° Celsius en 31° Celsius, een verschil van slechts 12° Celsius.
Meest variabele temperatuur.
's Werelds meest variabele temperatuur komt voor in Verchojansk in Siberië. De temperatuur varieert tussen -70° Celsius en +37° Celsius.
Elektrisch vuur.
Statische elektriciteit kan soms een heldere blauwachtig-groene gloed veroorzaken rond het topje van een scheepsmast, of de vleugels van een vliegtuig. Deze gloed wordt Sint-Elmsvuur genoemd naar een Italiaanse bisschop uit de 4de eeuw.
De snelste temperatuurstijging.
De snelste verandering in temperatuur die werd vastgelegd, deed zich voor op 22 januari 1943 's morgens om 7.30 uur voor in Spearfish in South Dakota. De temperatuur steeg in twee minuten tijd met 27° Celsius, van -20° Celsius naar +7° Celsius.
Warmste plaats.
De hoogste temperatuur in de schaduw werd op 13 september 1922 bij Al Aziziyah in Libië gemeten: + 58° Celsius.
De meeste zonneschijn.
De stad Yuma in Arizona krijgt per jaar gemiddeld 4.000 uren zonneschijn. Dit maakt het tot de zonnigste plaats op aarde.
Onder water.
Als er drie centimeter regen valt op 1,6 vierkante kilometer dan weegt deze hoeveelheid water 64.700 ton.
Zwaarste sneeuwstorm.
De zwaarste sneeuwstorm deed zich voor van 13 tot 19 februari 1959 bij de berg Shasta Ski Bowl in Californië. Gedurende deze tijd viel er 4.800 mm sneeuw.
Koudste gemiddelde temperatuur.
De plaats met de koudste gemiddelde temperatuur is Polus Nedostupnosti (de koupool) op de Zuidpool, met een gemiddelde temperatuur van -58° Celsius.
De meest veranderlijke dag.
Van 23 op 24 januari 1916 daalden in Browning in Montana de temperatuur van +7° Celsius naar -49° Celsius. Dit is het grootste gemeten temperatuursverschil op één dag.
Warme plek.
Tussen oktober 1923 en april 1924 werden 162 achtereenvolgende dagen in West-Australische Marble Bar temperaturen van boven 38° Celsius gemeten. De maximumtemperatuur was 49,4° Celsius.
Natste Dag.
Van 15 op 16 maart 1952 viel er in 24 uur meer dan 1.800 mm regen op Cilaos in de Grote Oceaan. Dit is de grootste aanhoudende stortbui ooit gemeten.
quote:leuk lijstje! alleen dit klopt niet helemaal moet 1 km per 3 sec zijn verder helemaal top
-Knip-Hoe ver?
Hoe ver de bliksem weg is, kan geschat worden. Geluis plant zich met een snelheid van ongeveer 1 kilometer per seconde voort. De afstand tot de bliksem kan gevonden worden door de tijd (in seconden) tussen het zien van de bliksem en het horen van het gedonder te delen door drie.-knip
quote:Merken wij niks van
Op vrijdag 2 januari 2004 13:49 schreef Steijn het volgende:
Wat een depressies op de oceaan. Volgens mij kan daar nog wel eens een leuke storm uit voortkomen. 950 hPa is echt laag.
[afbeelding]
quote:Heb je nog full size versies van die 2 foto's ? Zoja zou je ze kunnen sturen naar 5724@ncmail.nl , dat ze misschien wat vaag zijn op fullsize maakt me niet uit
Op donderdag 1 januari 2004 23:42 schreef Steijn het volgende:
Zojuist gestopt met sneeuwen hier in Amersfoort, er ligt op het gras zo'n 2-3 cm sneeuw. Nu half bewolkt.
quote:Kan hier helaas nog niet uit opmaken of wij (oost-groningen) eindelijk eens sneeuw zullen krijgen.
knmi.nl - opgesteld op zaterdag 3 januari 2004, om 01:21 uur
..
Overdag schijnt eerst nog de zon, maar van het westen uit neemt geleidelijk de bewolking toe. De maximumtemperatuur ligt iets onder het vriespunt. De bewolking is de voorbode van een storing die ons in de avond bereikt. Deze storing brengt sneeuw die langs de kust overgaat in regen. In het binnenland kan de sneeuw zondag overgaan in IJZEL.
..
quote:Even opletten morgen (avond?) inderdaad, het hele land kan sneeuw krijgen, en vooral ijzel wordt link natuurlijk.
Op zaterdag 3 januari 2004 01:33 schreef KwebeMark het volgende:
Morgen in het hele land sneeuw?
[..]Kan hier helaas nog niet uit opmaken of wij (oost-groningen) eindelijk eens sneeuw zullen krijgen.
quote:Het zuidoosten heeft het langst sneeuw. Het noorden krijg vanavond rond een uur of 11 al sneeuw. 's Nachts sneeuwt het en 's ochtends zal het al weer regenen. Jammer.
Op zaterdag 3 januari 2004 01:33 schreef KwebeMark het volgende:
Morgen in het hele land sneeuw?
[..]Kan hier helaas nog niet uit opmaken of wij (oost-groningen) eindelijk eens sneeuw zullen krijgen.
quote:het zuid-oosten, als in Arnhem, Nijmegen den Bosch??
Op zaterdag 3 januari 2004 12:34 schreef Steijn het volgende:[..]
Het zuidoosten heeft het langst sneeuw. Het noorden krijg vanavond rond een uur of 11 al sneeuw. 's Nachts sneeuwt het en 's ochtends zal het al weer regenen. Jammer.
quote:Jah.
Op zaterdag 3 januari 2004 13:42 schreef Blik het volgende:[..]
het zuid-oosten, als in Arnhem, Nijmegen den Bosch??
quote:In heel het land gaat het sneeuwen, vanuit het noordwesten verandert de sneeuw langzaam in ijzel en daarna regen. Het kan dus erg glad worden. In het oosten blijft de kans op sneeuw het langst gehandhaafd omdat de koude daar moeilijker te verjagen is.
Op zaterdag 3 januari 2004 19:23 schreef drelletje het volgende:
Ik kan niet zien of het midden (bij knmi (de bilt dus)) of het daar nou ook gaat sneeuwen kunt je dat zien meneer de agent?
[Dit bericht is gewijzigd door glossy op 03-01-2004 19:39]
Pokke land
* Steijn gaat morgenochtend lekker schaatsen op natuurijs.
quote:Morgen overdag ook. Ga daar maar vanuit.
Op zaterdag 3 januari 2004 19:42 schreef MissHobje het volgende:
Hmm vanacht dus nog fff sneeuwballen gooien dus
quote:Dat zijn voornamelijk valse echo's, volgen velen in het noorden van het land sneeuwt het daar nog niet!
Op zaterdag 3 januari 2004 19:19 schreef Oom_Agent het volgende:
Ook in het bereik van de radar is het sneeuwgebied zojuist gearriveerd. Nou......laat het nu ook maar eens in het oosten wit worden.
quote:Precies !! die koude plaklaag is moeilijk weg te ruimen, vooral met een Z-ZW wind, die moet ook nog eens over die sneeuw in het westen heen
Op zaterdag 3 januari 2004 20:59 schreef Steijn het volgende:
Ik moet nog zien dat het morgen overdag al dooit. Er staat geen sterke zuidwesten wind op stapel (ZW3). Bovendien is het in Noord-Frankrijk extreem koud aan het worden. Sommige plekken zitten al op de -12. Dan moeten we ook nog rekening houden met de sneeuw. Dat zorgt er ook voor dat de kou hier blijft hangen.* Steijn gaat morgenochtend lekker schaatsen op natuurijs.
quote:yep inderdaad, het verpietert zelfs wat.
Op zaterdag 3 januari 2004 21:01 schreef Steijn het volgende:[..]
Dat zijn voornamelijk valse echo's, volgen velen in het noorden van het land sneeuwt het daar nog niet!
quote:Gelukkig maar.
Op zaterdag 3 januari 2004 21:02 schreef Oom_Agent het volgende:[..]
yep inderdaad, het verpietert zelfs wat.
"Waarschuwing voor allen: het begint zojuist zachtjes te regenen/ijzelen, dus let op voor extreme gladheid"
En volgens een paar waarnemingstations (zoals Leeuwarden) ijzelt het ook daadwerkelijk. Het KNMI mag wel gaan waarschuwen, wegen kunnen in luttele minuten in ijsbanen veranderen. Sneeuw is nog te zien dus passen de meesten hun snelheid aan, ijzel is veel verradelijker.
Degenen die nog de weg op moeten: Oppassen........
quote:
710 Teletekst za 03 jan
2/2
W E E R WAARSCHUWINGzaterdag 3 januari 22:40 uur
GLADHEID DOOR SNEEUW
In het westen is het plaatselijk glad
door lichte sneeuwval. De gladheid kan
zich geleidelijk uitbreiden.
Eventuele waarschuwingen
voor het verkeer op pagina 730
Dokkum.
Voor de mensen die zich elke keer afvragen waar dokkum ligt.
Net even foto gemaakt van de ijzel wat er valt.
[Dit bericht is gewijzigd door SpeedyGJ op 03-01-2004 23:10]
Er schijnt nu een algemeen strooi alarm uit te zijn gegaan in de Haarlemmermeer. Moet toch behoorlijk ijzelen daar....
Iemand die iets kan bevestigen.
quote:Mijn ex woont in leiden, en ze zegt dat het daar idd aan het ijzelen!
Op zaterdag 3 januari 2004 22:55 schreef Oom_Agent het volgende:
Nog mensen uit omgeving Haarlem / Schiphol / Leiden aanwezig ???Er schijnt nu een algemeen strooi alarm uit te zijn gegaan in de Haarlemmermeer. Moet toch behoorlijk ijzelen daar....
quote:Leuke foto's
Op zaterdag 3 januari 2004 23:31 schreef Sonja27 het volgende:
De kwaliteit is niet zo super, maar het gaat even niet om de kwaliteit zullen we maar zeggen, zo ziet het er momenteel dus uit in Amstelveen (omgeving Haarlemmermeer)
quote:Amsterdam West is wat sneeuw gevallen, ik zie namelijk dat de entree naar mijn huis weer wit is. Nu is het droog overigens.
Op zaterdag 3 januari 2004 22:55 schreef Oom_Agent het volgende:
Nog mensen uit omgeving Haarlem / Schiphol / Leiden aanwezig ???Er schijnt nu een algemeen strooi alarm uit te zijn gegaan in de Haarlemmermeer. Moet toch behoorlijk ijzelen daar....
Het HB in Amsterdam heb ik overigens niet extra horen waarschuwen, maar die hebben geloof ik al uit voorzorg zo min mogelijk motorrijders de straat op gestuurd. En vanaf 20 uur wordt er al volop gestrooid in de stad (preventief)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |