abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15505186
quote:
wormer-De brandweer van Zaanstad en Wormerland is met groot materieel uitgerukt naar een brand bij ADM/Cocoa aan de Veerdijk in Wormer. De brand is omstreeks zeven uur vanochtend ontstaan in de opslagloods van het cacaoverwerkende bedrijf.

Een werknemer raakte bekneld onder een ingestorte stellage. Hij is inmiddels met onbekende verwondingen naar het ziekenhuis gebracht. Een woordvoerder van de politie meldde dat de brand zich nog flink zal uitbreiden. Omliggende panden zoals het gemeentehuis van Wormerland zijn ontruimd.

Bron: NHD.nl

Ik werk dus verderop in Wormer in heb uitzicht vanaf mijn raampje op de brand. Er zijn net heel wat brandweer-auto's aangekomen en de politie heeft de weg ernaast afgezet. Er zijn grote rookwolken en het blijkt nog niet geblust te zijn.

Nieuwstracker.nl - De No.1 nieuwsportal van Nederland
  donderdag 18 december 2003 @ 09:51:46 #2
15057 vcb
Niet beschrijven
pi_15505256
Ik heb hem al gepost in de nieuwspost van frontpage maar als ooggetuige verslag. Ik wist niet dat er een medewerker bekneld was.
Ikzelf werk bij datascan net naast het lassie gebouw, zie de grootte rookwolken
"Je ruikt best lekker. Voor iemand die stinkt"
  donderdag 18 december 2003 @ 09:53:29 #3
15057 vcb
Niet beschrijven
pi_15505288
Ben benieuwd of er nu weer een chinook overkomt om te helpen blussen, zoals die laatste grote cacaobrand. (lijkt me wel een gaaf gezicht
pi_15505321
quote:
Op donderdag 18 december 2003 09:51 schreef vcb het volgende:
Ik heb hem al gepost in de nieuwspost van frontpage maar als ooggetuige verslag. Ik wist niet dat er een medewerker bekneld was.
Ikzelf werk bij datascan net naast het lassie gebouw, zie de grootte rookwolken
Ik zelf wekr bij Accounting-Plaza. Met uitzicht op de Zaan heb je een goed uitzicht. Net kwam er weer een hele colobe Brandweer-auto's langs. Er staat nu zeker 20 auto's. Het zijn nog steeds grote witte rookwolken bij ervandaan komen. Gelukkig is het op een bedrijven-terrein, zodat het redelijk makkelijk afgezet kan worden.
  donderdag 18 december 2003 @ 09:57:24 #5
15057 vcb
Niet beschrijven
pi_15505354
quote:
Op donderdag 18 december 2003 09:55 schreef The_Comeback-kid het volgende:

[..]

Ik zelf wekr bij Accounting-Plaza. Met uitzicht op de Zaan heb je een goed uitzicht. Net kwam er weer een hele colobe Brandweer-auto's langs. Er staat nu zeker 20 auto's. Het zijn nog steeds grote witte rookwolken bij ervandaan komen. Gelukkig is het op een bedrijven-terrein, zodat het redelijk makkelijk afgezet kan worden.

Moet jij niet werken (Pot verwijt de ketel zeg maar)
Lijkt erop dat dit een langdurend brandje kan worden, lekker met die woonwijk erachter, ben je echt niet vrolijk van
pi_15505371
Alweer chocomel.....zal onze belg in de supermarkt nu roepen. (Hij heeft vaak genoeg gevraagd aan brandweermannen na de vorige cacao brand of ze nog een kopje chocomelk lustten die gek..
(Werk en woon aan de overkant, in wormerveer, kan de rook vanuit m'n slaapkamerraam zien)
"If some sissy chick tried to kick my ass I would say hey, missy, go knit me a sweater before I slap you in the face!”
  donderdag 18 december 2003 @ 10:00:02 #7
15057 vcb
Niet beschrijven
pi_15505393
quote:
Op donderdag 18 december 2003 09:58 schreef FunkY-FrankY het volgende:
Alweer chocomel.....zal onze belg in de supermarkt nu roepen. (Hij heeft vaak genoeg gevraagd aan brandweermannen na de vorige cacao brand of ze nog een kopje chocomelk lustten die gek..
(Werk en woon aan de overkant, in wormerveer, kan de rook vanuit m'n slaapkamerraam zien)
Wees blij dat de wind de andere kant op staat Balen voor de mensen die erachter wonen
pi_15505444
quote:
Op donderdag 18 december 2003 10:00 schreef vcb het volgende:

Wees blij dat de wind de andere kant op staat Balen voor de mensen die erachter wonen

Ja idd. We hoorden wel onwijs veel sirenes.. maar zagen niks.. nu werden we pas gebeld door vrienden, dat adm dus in de brand staat.. Toen pas zagen we de enorme rookontwikkeling die dus de andere kant op gaat..
"If some sissy chick tried to kick my ass I would say hey, missy, go knit me a sweater before I slap you in the face!”
pi_15505458
Dat is niet zo best. Cacao doppen zijn toch heel moeilijk te blussen dacht ik?
gymnocalycium saglione in m'n hol
  donderdag 18 december 2003 @ 10:04:27 #10
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_15505474
het heeft daar toch wel vaker in de fik gestaan?
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_15505492
echt niet normaal hoeveel brandweer wagens hier langs komen...
elke 5 minuten weer 1...
In de ban van de mods.
  donderdag 18 december 2003 @ 10:12:59 #12
73327 Deviator
papa van Nimué !!
pi_15505629
Ik hoorde al zoveel sirenes vanochtend..
dacht nog..zal wel weer wat cacao in de fik staan..
en jawel..
  donderdag 18 december 2003 @ 10:15:32 #13
15057 vcb
Niet beschrijven
pi_15505676
quote:
Op donderdag 18 december 2003 10:03 schreef Maud_Dib het volgende:
Dat is niet zo best. Cacao doppen zijn toch heel moeilijk te blussen dacht ik?
inderdaad, probleem is dat ze niet echt branden maar meer smeulen. Laatste cacaobrand in Zaandam langs het noord-hollands kanaal duurde ook een aantal dagen (of langer ?? ) weet het niet precies meer.
pi_15505770
Het is nu eigenlijk 1 grote witte rookwolk die vanaf ADM cacao komt. Ik denk dat de brandweer het wel al onder controlle heeft (er komen geen nieuwe brandweerauto's meer langs), maar het smeult zeker nog wel een dag na zo. Half Wormer staat nu wel blank en dat duurt zeker nog wel wat daagjes. Ik weet dat er een basisschool en een grote woonwijk tegenover de weg is, dus die hebben helemaal last ervan. En de moestuintjes verderop kunnen binnenkort ook chocolade-wortels verkopen
pi_15505846
quote:
Gigantische brand ADM/Cocoa; medewerker bevrijd, buurt ontruimd
WORMER - Bij de ADM/Cocoa aan de Veerdijk in Wormer s donderdagochtend een grote brand uitgebroken. Een werknemer kwam onder een ingestorte stellage terecht. Hij is inmiddels bevrijd. Met hoge spoed is hij per ambulance overgebracht naar een ziekenhuis in de buurt. Het pand is geheel ontruimd. Verder zijn alle brandweerkorpsen uit de regio met hun brandweerwagen uitgerukt. Volgenes een woordvoerder van de politie zal de enorme vuurzee zich nog verder verspreiden uitbreiden. Omliggende panden (schoolgebouw en het het gemeentehuis van Wormerland) zijn ontruimd. Bij een vergelijkbaar ongeval begin juli in Zaandam ging een cacaoloods in vlammen op. Het duurde toen dagen voordat het vuur onder controle was. Een update van deze brand volgt snel.
Webregio.nl
  donderdag 18 december 2003 @ 10:25:30 #16
15057 vcb
Niet beschrijven
pi_15505874
quote:
Op donderdag 18 december 2003 10:23 schreef The_Comeback-kid het volgende:

[..]

Webregio.nl

There goes the neighbourhood
  donderdag 18 december 2003 @ 10:27:09 #17
15057 vcb
Niet beschrijven
pi_15505906
Er komt net een politieheli over en landt erbij in de buurt...
pi_15505969
quote:
Op donderdag 18 december 2003 10:27 schreef vcb het volgende:
Er komt net een politieheli over en landt erbij in de buurt...
Maakt als het goed is luchtfoto's met (onder andere) warmtegevoelige camera's zodat te zien is waar de brandhaarden zich bevinden.
pi_15505981
Een paar minuten geleden kwam er een heli ja. Hij lande tussen de Lassie en Floramedia in, op dat stukje links van de rotonde. Het rookt nog steed flink en de wind lijkt nu een beetje te draaien.
  donderdag 18 december 2003 @ 10:32:52 #20
15057 vcb
Niet beschrijven
pi_15506042
Straks kunnen wij ook ons pandje uit als de wind goed draait
Nah ja vrije dag dan maar
pi_15506062
Eindelijk sensatie in dit kleine durrupie... Ik woon er achter in de flatjes op de gele lis en der trekt hier af en toe wat "mistigs" voorbij rook kan ik niet zien vanuit hier en het ruikt ookniet echt ofzow....

Heel maf... zag net wel een knoepert van een heli overkomen en der rijdt nu weer een brandweer auto heen... die rijden al vanaf zeven uur heen en weer langs mijn huisje.....
Heen met materieel en terug zonder materieel....

Is de zaanbrug nu ook afgesloten????

donderdag 18 december 2003 @ 10:34:59 #22
15057 vcb
Niet beschrijven
pi_15506093
quote:
Op donderdag 18 december 2003 10:33 schreef Angel22 het volgende:
Eindelijk sensatie in dit kleine durrupie... Ik woon er achter in de flatjes op de gele lis en der trekt hier af en toe wat "mistigs" voorbij rook kan ik niet zien vanuit hier en het ruikt ookniet echt ofzow....

Heel maf... zag net wel een knoepert van een heli overkomen en der rijdt nu weer een brandweer auto heen... die rijden al vanaf zeven uur heen en weer langs mijn huisje.....

Zaanbrug is niet gesloten en mag ook niet open, ligt al de hele tijd een schip voor.
pi_15506118
Ik bedoel mag er verkeer overheen of niet?
  donderdag 18 december 2003 @ 10:35:45 #24
73327 Deviator
papa van Nimué !!
pi_15506123
Waarom zie ik nog geen foto's?
pi_15506142
quote:
Op donderdag 18 december 2003 10:33 schreef Angel22 het volgende:

Zaanbrug is nog steeds open, alleen als je dan bij de rotonde komt kan je alleen richting Dorpstraat, dus niet meer rechtdoor richting gemeentehuis enzo. Ze hebben het dus afgezet vanaf de rotonde t/m die rare S-bocht.
  donderdag 18 december 2003 @ 10:36:56 #26
15057 vcb
Niet beschrijven
pi_15506162
quote:
Op donderdag 18 december 2003 10:35 schreef Deviator het volgende:
Waarom zie ik nog geen foto's?
Omdat er niemand nog een cam bij zich heeft...
pi_15506244
Update: De Zaanbrug gaat NU omhoog
  donderdag 18 december 2003 @ 10:40:16 #28
73327 Deviator
papa van Nimué !!
pi_15506254
quote:
Op donderdag 18 december 2003 10:36 schreef vcb het volgende:

[..]

Omdat er niemand nog een cam bij zich heeft...

Bij een bedrijf geen cams? jammer..
Er staat wel een vriend(brandweer) van me nu met z'n camera op zak, die zal wel wat actiefoto's schieten..
pi_15506341
Nou nou nou, en dat allemaal in Wormer! Jammer dat ik vandaag in Zwolle zit, kan ik geen ramptoeristje spelen. Het is toch die ADM aan de zaan? Tegenover de jeans factory?
pffrtrr
pi_15506519
quote:
Op donderdag 18 december 2003 10:43 schreef spinister het volgende:
Nou nou nou, en dat allemaal in Wormer! Jammer dat ik vandaag in Zwolle zit, kan ik geen ramptoeristje spelen. Het is toch die ADM aan de zaan? Tegenover de jeans factory?
Dat noemt zich nu een echte Zaankanter??? Het is ADM Cacao, wat bij het gemeentehuis van Wormer ligt. Het ligt precies daarachter aan de Zaan. Ondertussen lijkt de rook wel wat minder te worden en het is nu hierzo al een druk rustiger qua brandweer- en politiegeluiden
  donderdag 18 december 2003 @ 10:53:44 #31
15057 vcb
Niet beschrijven
pi_15506606
quote:
Op donderdag 18 december 2003 10:49 schreef The_Comeback-kid het volgende:

[..]

Dat noemt zich nu een echte Zaankanter??? Het is ADM Cacao, wat bij het gemeentehuis van Wormer ligt. Het ligt precies daarachter aan de Zaan. Ondertussen lijkt de rook wel wat minder te worden en het is nu hierzo al een druk rustiger qua brandweer- en politiegeluiden

Ja inderdaad lijkt al een stuk rustiger en de rook is een stuk minder. Misschien een mazzeltje en waren ze er snel genoeg bij.
pi_15506888
Er zit nog steeds verschil tussen zaankanters en wormernezen he..
Oh zo diep in Wormer kom ik ook nooit meer..
quote:
Op donderdag 18 december 2003 10:49 schreef The_Comeback-kid het volgende:

[..]

pffrtrr
pi_15507008
Wij willen pics
gymnocalycium saglione in m'n hol
pi_15507309
Jammer dat ik mijn digitale camera niet bij me heb. Kan vanuit hier best wat mooie plaatjes schieten. Ook op verschillende sites blijft het bij tekst-berichten zonder foto's. Ik struin nog even verder
  donderdag 18 december 2003 @ 11:42:59 #35
15057 vcb
Niet beschrijven
pi_15507922
Brand lijkt nu redelijk onder controle, weinig rookontwikkeling van hier waar te nemen iig.

Komt net wel weer een brandauto met sirene langs maar goed....
Kan nog een tijdje door smeulen.
http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=30295 is de link van de vorige cacaobrand.

pi_15508492
Er wordt zeker niet aan verdient, deze cacao-opslagplaatsen branden de laatste jaren wel erg vaak.
TE VAAK.
pi_15510062
Nog iets nieuws?
Wat gebeurt er nu?
Foto's zien er aardig rokend uit.
You only live ones! Enjoy live for as long as you live it!
pi_15510247
Op de verschillende nieuwspagina's zijn weinig updates te vinden betreffende de brand. En die foto's van die link hierboven zijn van een oudere brand, een paar maanden geleden in Zaandam.

Vanuit mijn raam zie ik hierzo nog lichtelijk witte rook van ADM Cacao komen. De ergste lijkt voorbij en de rust is teruggekeerd. Het nasmeulen zal nog wel enkele dagen duren en hopelijk komen snel wat foto's op het web.

pi_15511377
Net me moeder even gebelt, de rook trok alweer weg.

Van morgen lag overgens de brandweer boot ook al bij de fabriek. Maar zo slaperig en geirriteerd door de sirens kon het me eigenlijk geen flikker schelen!

pi_15511623
Er staat 1 foto op www.nu.nl ik was nog een andere website tegen gekomen met foto's maar ik weet even niet meer waar. En die foto's zijn inderdaad van de brand een aantal maanden geleden.
Ik ben ook een zaankanter!
Trouwens ik ken jou ergens van!
Ik herken de foto!
pi_15511666
foto's wordt aan gewerkt, maar is nog weinig te zien alleen een hoop rook

brandweer wacht tot het dak in stort dan kunnen ze pas echt wat doen....
verwacht wordt dat het dak tussen 3 en 4 instort.... dan komt er echte aktie ;-)

foto's staan op http://www.xs4all.nl/~callepro

[Dit bericht is gewijzigd door SaanBits op 18-12-2003 14:47]

pi_15513103
bedoel je mij?!
pi_15513973
Weinig spannends meer te melden. Het rookt nog steeds flink. Een politie-helicopter vliegt wel de hele tijd rond, waarschijnlijk om foto's te maken en te filmen. Die heli is net weer geland vlakbij, maar verder is het betrekkelijk rustig.
pi_15514001
Heheheheheh nee niet jou!
Ja je lijkt op die gast van de M&M reclame!
Maar dan in. incognito
pi_15514035
Roger that The_Comeback-kid
I'm up to date
  donderdag 18 december 2003 @ 15:39:29 #46
15057 vcb
Niet beschrijven
pi_15515226
Het wordt trouwens nu weer erger (met de rook), waarschijnlijk een beetje opgelaaid,
ik zie nu wel dat ze veel meer weg voor auto verkeer hebben afgezet, ook voor de zaanbrug (vond het ineens verdacht rustig)
Fietsers en voetgangers kunnen er nog wel langs
pi_15517133
quote:
Op donderdag 18 december 2003 09:46 schreef The_Comeback-kid het volgende:
Ik werk dus verderop in Wormer in heb uitzicht vanaf mijn raampje op de brand. Er zijn net heel wat brandweer-auto's aangekomen en de politie heeft de weg ernaast afgezet. Er zijn grote rookwolken en het blijkt nog niet geblust te zijn.
Ik kom net van de Bruynvisweg en daar staat de voorraad brandweer dus geparkeerd Zo'n 50 brandweerwagens voor mijn auto.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_15517245
Foto van de brandweer voorraad:

The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_15517655
Er rijden hier net vijf minuten terug een aantal ziekenwagens voorbij....

Zal het dan toch schadelijk zijn die rook ?

gezond lijkt het me iig niet

donderdag 18 december 2003 @ 17:03:37 #50
15057 vcb
Niet beschrijven
pi_15517714
Ik zie net ook inderdaad weer een zooitje brandweer langsrijden.

Zal wel een tijdje duren denk ik, of ze hebben het vanmiddag onderschat ? Nah ja we zien het wel, slaap zacht Wormertjes !

pi_15518006
quote:
Op donderdag 18 december 2003 17:03 schreef vcb het volgende:
Ik zie net ook inderdaad weer een zooitje brandweer langsrijden.

Zal wel een tijdje duren denk ik, of ze hebben het vanmiddag onderschat ? Nah ja we zien het wel, slaap zacht Wormertjes !

Is Datascan in het pand direct na de Zaanbrug (pand van R.Woudt, maar dat zegt niks in de Zaanstreek) ?
pi_15518036
Ik hoor net op Zaan-Radio dat er een persconferentie is geweest en dat de aanliggende wijk helemaal wordt ontruimd. Het gaat om zo'n 1500 mensen. Rede is dat door de dikke rook er teveel CO2 in de lucht komt en zo het zuurstof-gehalte verlaagd. Maar zien waar die mensen heen moeten, want ik moet vanavond om 20:30 in de sporthal Wormer volleybal-trainen. Het zal toch niet zo zijn dat die sporthal vol zit met mensen
pi_15519072
quote:
Op donderdag 18 december 2003 17:12 schreef The_Comeback-kid het volgende:
Ik hoor net op Zaan-Radio dat er een persconferentie is geweest en dat de aanliggende wijk helemaal wordt ontruimd. Het gaat om zo'n 1500 mensen. Rede is dat door de dikke rook er teveel CO2 in de lucht komt en zo het zuurstof-gehalte verlaagd. Maar zien waar die mensen heen moeten, want ik moet vanavond om 20:30 in de sporthal Wormer volleybal-trainen. Het zal toch niet zo zijn dat die sporthal vol zit met mensen
Ik zit nog steeds thuis, ik zou dan ook bij die 1500 mensen moeten horen. Heb nog geen ademhalingsproblemen ofzo
pi_15521027
Ik ben nu in Wormerveer en daar word door de Politie al geadviseerd om ramen en deuren te sluiten.
pi_15521395
Mmmm, dat wet ik net melde neem ik terug..
Politie gaat met geluidswagens door de straat, evacuatie..
Kan een paar dagen duren...

iemand een gasmasker te koop/huur/leen?

pi_15521463
Sterkte dan maar.
  donderdag 18 december 2003 @ 19:39:03 #57
15057 vcb
Niet beschrijven
pi_15521615
quote:
Op donderdag 18 december 2003 17:11 schreef elcastel het volgende:

[..]

Is Datascan in het pand direct na de Zaanbrug (pand van R.Woudt, maar dat zegt niks in de Zaanstreek) ?

Dat is waar, wel een aardige man R.Woudt. En inderdaad Datascan is pand direct naast de zaanbrug.
pi_15521646
Op de tv is nu ook elke 5 minuten een waarschuwing dat je alle deuren en ramen gesloten moet houden.
  donderdag 18 december 2003 @ 19:41:40 #59
15057 vcb
Niet beschrijven
pi_15521678
quote:
Op donderdag 18 december 2003 19:31 schreef DrArcHeH het volgende:
Mmmm, dat wet ik net melde neem ik terug..
Politie gaat met geluidswagens door de straat, evacuatie..
Kan een paar dagen duren...

iemand een gasmasker te koop/huur/leen?

Wolk gaat nu direct over de zaan heen aan de andere kant woon ik
hmmmm raampjes en deurtjes maar dicht doen.
Ik vraag me af of ons kantoor morgen open kan gaan. In die rook ga ik niet werken.
pi_15521688
quote:
Op donderdag 18 december 2003 19:39 schreef vcb het volgende:
Dat is waar, wel een aardige man R.Woudt. En inderdaad Datascan is pand direct naast de zaanbrug.
Mooie stek, Roel is oké, is de oude baas van het bedrijf waar ik werk, Mercurius
  donderdag 18 december 2003 @ 19:42:37 #61
15057 vcb
Niet beschrijven
pi_15521698
quote:
Op donderdag 18 december 2003 19:40 schreef TheFly het volgende:
Op de tv is nu ook elke 5 minuten een waarschuwing dat je alle deuren en ramen gesloten moet houden.
Ja die is irritant als je superman zit te kijken
Teri hatcher *zwijm*

[Dit bericht is gewijzigd door vcb op 18-12-2003 19:44]

donderdag 18 december 2003 @ 19:45:44 #62
15057 vcb
Niet beschrijven
pi_15521761
quote:
Op donderdag 18 december 2003 19:42 schreef elcastel het volgende:

[..]

Mooie stek, Roel is oké, is de oude baas van het bedrijf waar ik werk, Mercurius

Hij is toch nog steeds baas van mercurius ?
pi_15522032
quote:
Op donderdag 18 december 2003 19:45 schreef vcb het volgende:
Hij is toch nog steeds baas van mercurius ?
Nee hij heeft vorig jaar alle aandelen overgedaan aan HAL Investment, 5 jaar terug met zijn broer (samen toen nog) al de eerste 40% vorig jaar of een jaar daarvoor de rest. Hij is nu nog wel commisaris meen ik, maar in ieder geval nog actief achter de schermen.
pi_15522127
Mmmm, post zo foto's, niet echt goede kwaliteit, maar ja..
Wordt alleen maar erger nu, je ziet ook brandende deeltjes in de lucht, is nu helemaal oranje en zwart... hopen dat de wind niet draait..
pi_15522229
Brand is op het moment weer uitslaand, komen verschillende ladder wagens en hoogwerkers te plaatsen. Rook ontwikkeling in de wijk om de brand heen is nihil. Dit door pluimstijging. Al het brandweer personeel moet nu weg tussen het gemeentehuis en de brandende loods in verband met instorting.

Hoor dit net allemaal op scanner. Zal straks weer een update plaatsen.

donderdag 18 december 2003 @ 20:04:04 #66
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_15522257
Als je met een bekertje melk buiten gaat staan, krijg je dan chocolademelk?
kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
pi_15522341
lees dit net op zaanstreek.webregio.nl ...

Tijdens nabluswerkzaamheden op het terrein van ADM/ Cocoa aan de veerdijk in Wormer zijn donderdag aan het eind van de middag twee brandweerlieden gewond geraakt. Naar verluidt vielen de twee van een zogenaamd loading dock zo'n tweeënhalve meter naar beneden. Met in ieder geval botbreuken zijn de twee naar het ziekenhuis gebracht.

pi_15522381
vet hoge vlammen nu, je ziet ze over de huizen heen:
http://82.217.107.162/admfoto/
voor (vage/slechte) foto's
is nu btw erger

gah... m'n verbinding slibt dan natuurlijk dicht, aaaw :/
leuk effect he, zo'n 1min sluitertijd bij lege batterijen

[Dit bericht is gewijzigd door DrArcHeH op 18-12-2003 20:15]

pi_15522588
ja werkt beetje langzaam, en dan metyeen ook bijna 1 mb
maja dat gaat nog wel eff duren daarzo.
Zo;n brand was toen ook in Zevenaar, maar daar was het binne 2 uur ofzo onder controle, maar wel ook zulke hoge vlammen.
Word er nu geevacueert>?
pi_15522614
quote:
Op donderdag 18 december 2003 20:03 schreef TheFly het volgende:
Brand is op het moment weer uitslaand, komen verschillende ladder wagens en hoogwerkers te plaatsen. Rook ontwikkeling in de wijk om de brand heen is nihil. Dit door pluimstijging. Al het brandweer personeel moet nu weg tussen het gemeentehuis en de brandende loods in verband met instorting.

Hoor dit net allemaal op scanner. Zal straks weer een update plaatsen.

Welke frequentie zit je te luisteren? Politie is overgeschakeld op ander kanaal voor verkeer inzake de brand, weet jij toevallig welke frequentie die te vinden is? (Kanaal 845 hebben ze het over, maar de frequentie die ik daarbij kon vinden is niets te horen)
pi_15523807
Vanaf wormeveer ken je die wolken zien
wel nep die kutmelding op tv steeds
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
pi_15523877
Zaanbrug zal wel afgesloten worden/zijn neem ik aan ? Ik ga voor de zekerheid maar achterom morgen naar het werk.
pi_15523912
quote:
Op donderdag 18 december 2003 21:03 schreef elcastel het volgende:
Zaanbrug zal wel afgesloten worden/zijn neem ik aan ? Ik ga voor de zekerheid maar achterom morgen naar het werk.
vanmiddag niet alleen voor auto's
pi_15523934
quote:
Op donderdag 18 december 2003 21:05 schreef Steve-O het volgende:
vanmiddag niet alleen voor auto's
ik ben met de auto, ik rij wel via Molletjesveer zeg maar ...
pi_15524342
quote:
Op donderdag 18 december 2003 20:18 schreef Syslinker het volgende:

[..]

Welke frequentie zit je te luisteren? Politie is overgeschakeld op ander kanaal voor verkeer inzake de brand, weet jij toevallig welke frequentie die te vinden is? (Kanaal 845 hebben ze het over, maar de frequentie die ik daarbij kon vinden is niets te horen)

Ik luister op 168.0100 en op 153.8400 alleen brandweer kanalen dus, politie kanaal weet ik ook niet te vinden. Ben net even wezen kijken en de zaanbrug is inderdaad dicht. Ook vanaf de Clausburg is er niet meer te komen omdat je dan in wormer zelf wordt tegengehouden.

[Dit bericht is gewijzigd door TheFly op 18-12-2003 21:21]

pi_15524369
quote:
Op donderdag 18 december 2003 21:19 schreef TheFly het volgende:
Ook vanaf de Clausburg is er niet meer te komen omdat je dan in wormer zelf wordt tegengehouden.
Ik neem aan dat dat morgen anders zal zijn.
pi_15524441
Als die brand nog niet onder controle is dan lijkt me dat niet. De vlammen zijn nu vooral aan de achter/zijkant van het pand en die grenzen aan het industrie terrein.
pi_15524527
quote:
Op donderdag 18 december 2003 21:22 schreef TheFly het volgende:
Als die brand nog niet onder controle is dan lijkt me dat niet. De vlammen zijn nu vooral aan de achter/zijkant van het pand en die grenzen aan het industrie terrein.
Ja maar dat is echt de Wormer-Wormer kant, ik werk op de Bruynvisweg, bij dat spiegelraampand. Gerkens kant zeg maar.
pi_15524613
Dat zal nog wel lukken ja. Je wordt niet direct op de clausbrug tegen gehouden maar een stuk verderop.
pi_15524674
quote:
Op donderdag 18 december 2003 21:28 schreef TheFly het volgende:
Dat zal nog wel lukken ja. Je wordt niet direct op de clausbrug tegen gehouden maar een stuk verderop.
Bij de rotonde neem ik aan ?
pi_15524746
Wat zonde! Wat erg! .............. al die ongeboren chocolaatjes!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Delivered without an information leaflet
pi_15524775
Dat klopt ja. Er gaan overigens nog steeds brandweer voertuigen heen. Onder andere een schuimblus wagen.
pi_15524783
quote:
Op donderdag 18 december 2003 21:19 schreef TheFly het volgende:

[..]

Ik luister op 168.0100 en op 153.8400 alleen brandweer kanalen dus, politie kanaal weet ik ook niet te vinden. Ben net even wezen kijken en de zaanbrug is inderdaad dicht. Ook vanaf de Clausburg is er niet meer te komen omdat je dan in wormer zelf wordt tegengehouden.

86.585 is heeeeeeeeeeeeeel af en toe de VC politie te horen (wanneer hij doorkomt is het ook luid en duidelijk). Misschien dat in Wormer meer te horen is, zit hier waarschijnlijk net iets te ver om het te horen als ze alleen lokaal zenden.
pi_15524897
Ik woon in krommenie en ontvang daar niks op. Dus hou t maar bij brandweer dan.
pi_15524953
quote:
Op donderdag 18 december 2003 21:33 schreef TheFly het volgende:
Dat klopt ja. Er gaan overigens nog steeds brandweer voertuigen heen. Onder andere een schuimblus wagen.
Logisch, als het om cacao-opslag gaat. Met waterstralen verstoor je alleen maar het cacao-poeder, wat juist weer extra zuurstof bij de cacao brengt (en het zaakje meteen leuk mengt). Met schuim verstik je de brand, zonder de zaak al te veel te verstoren.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_15524984
quote:
Op donderdag 18 december 2003 21:37 schreef TheFly het volgende:
Ik woon in krommenie en ontvang daar niks op. Dus hou t maar bij brandweer dan.
Zelfde hier, maar het is soms minutenlang stil daar. Nu lijkt het even op te leven

(Onder andere politie-eenheid die nog ergens op de snelweg op de crashtenders stond te wachten die inmiddels allang ter plaatse waren )

pi_15525114
quote:
Op donderdag 18 december 2003 21:39 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Logisch, als het om cacao-opslag gaat. Met waterstralen verstoor je alleen maar het cacao-poeder, wat juist weer extra zuurstof bij de cacao brengt (en het zaakje meteen leuk mengt). Met schuim verstik je de brand, zonder de zaak al te veel te verstoren.
Toch zie je ze ook altijd veel met water in de weer, meer zelfs dan met schuim. Is daar een tekort aan capaciteit in, of gebruken ze water om vooral te koelen ? Kheb nou toch al heel wat Cacaobrandjes gezien by the way.
pi_15525330
Schuim is vrij duur zeker in verglijking met water wat ze gewoon uit de zaan halen. Met het water wordt er nu voor gezorgd dat de boel niet over slaat en in een later stadium zal dan het schuim gebruikt worden.
pi_15525336
quote:
Op donderdag 18 december 2003 21:43 schreef elcastel het volgende:

[..]

Toch zie je ze ook altijd veel met water in de weer, meer zelfs dan met schuim. Is daar een tekort aan capaciteit in, of gebruken ze water om vooral te koelen ? Kheb nou toch al heel wat Cacaobrandjes gezien by the way.

water koelt, schuim verstikt, maar door de enorme hitte blijft het schuim niet intact, het verbrand (decompenseerd).
Dus het enige redmiddel is koelen ---> veel water
pi_15527869
ben net gaan kijken
fikt best behoorlijk nog ! hoop mensen langs de kant pics nemen
entzoals ik
ik post ze straks
pi_15528056
Het is niet veel, maar in ieder geval iets.

Deze foto's zijn genomen vanaf het balkon van mijn flatje aan de Watermuntstraat toen de brand weer oplaaide even na achten. Ik zit ongeveer 500 meter van de brand af schat ik.

"I love deadlines. I love the wooshing sound they make as they go by."
"Fuck it Dude, let's go bowling."
pi_15528066
Hm ik woon vlakbij die andere cacaofabriek, Gerkens. Die heeft ook in de fik gestaan, een tijd terug! Of het was een ander gebouw daar vlakbij.
Maar ik ruik de stank hier zelfs, als ik buiten sta!
  donderdag 18 december 2003 @ 23:15:04 #93
46592 xplvr
X-Ray Papa Lima Victor Romeo
pi_15528265
quote:
Op donderdag 18 december 2003 23:09 schreef Capetown het volgende:
Het is niet veel, maar in ieder geval iets.

Deze foto's zijn genomen vanaf het balkon van mijn flatje aan de Watermuntstraat toen de brand weer oplaaide even na achten. Ik zit ongeveer 500 meter van de brand af schat ik.

[afbeelding]

[afbeelding]

ziet er goed uit ......

Ben je niet in de verleiding gekomen om het allemaal van dichtbij te gaan bekijken? (ramptoeristje spelen )

Laat mij in mijn zeven sloten, laat mij de draad volslagen kwijt.
pi_15528641
quote:
Op donderdag 18 december 2003 21:50 schreef BloX het volgende:

[..]

water koelt, schuim verstikt, maar door de enorme hitte blijft het schuim niet intact, het verbrand (decompenseerd).
Dus het enige redmiddel is koelen ---> veel water

Daar heb je gelijk in. Het zal er dan (denk ik) op neer komen dat de randen van de brand aangepakt worden met schuim, om het vuur daar te smoren zonder de cacao te verstuiven, en het centrum met water om proberen te koelen. En uiteraard water om de naastliggende gebouwen nat te houden om overslag tegen te gaan.
pi_15528888
Ik hoorde overigens net van iemand dat er vanwege de hoeveelheid water die gebruikt is nu instortingsgevaar dreigt. Dat kan ook een reden zijn om meer met schuim te werken, instorting levert een flink risico op dat de brand enorm oplaait. Zeker wanneer het gaat om spul dat in (semi) poedervorm ligt opgeslagen.

Weet eimand hoe de cacao daar ligt opgeslagen? Is dat in geperste blokken of in poedervorm in silo's?

pi_15529035
Pics !

© bij mij

pi_15529641
quote:
Op donderdag 18 december 2003 23:41 schreef firecow het volgende:

© bij mij

Mooie foto!

Ik hoorde net op het journaal dat er nu (voornamelijk) met schuim geblust wordt. Het vuur was overgeslagen naar een woonhuis, maar dat is inmiddels geblust. Morgen wordt bekeken wanneer de geevacueerden weer terug kunnen naar hun huis.

Zeker dat laatste geeft aan dat deze brand een serieus probleem is .

vrijdag 19 december 2003 @ 06:49:23 #98
15057 vcb
Niet beschrijven
pi_15532289
hele "mooie" fotos zeker die brandweerman tegen die oranje gloed. Net een National Geographic foto! _0_
  vrijdag 19 december 2003 @ 07:32:29 #99
38695 Seraphim
Credo quia absurdum
pi_15532400
idd een mooie foto
Ik geloof omdat het strijdig is met het verstand.
  vrijdag 19 december 2003 @ 08:05:29 #100
33362 Luvstruck
www.zeikniet.nl
pi_15532537
hele mooi foto, met die fabriek trouwens ook...stuur ze op naar de redactie van nu.nl misschien win je er nog iets leuks mee...

http://www.nu.nl/rubriek.jsp?n=149363&c=700

pi_15532613
firecow,

Super foto's!!! Waarmee heb je die gemaakt???

vrijdag 19 december 2003 @ 08:52:14 #102
29038 Vectra
Buurman, ik hier?!
pi_15532880
Zelf woon ik op de Zaanweg, vlakbij de Zaanbrug. Gisteravond rond etenstijd (een uurtje of 6) zijn wij zelf ook bang geweest dat we wellicht moesten evacueren. De wind draaide en we konden de overkant van de Zaan niet meer zien.

De stank was niet te harden. Gelukkig draaide de wind met een half uurtje weer, en was er niets meer aan de hand.

Toen ik gisteravond naar Zaandam toe ging, was de brand nog niet uitslaand. Echter, bij terugkomst kon ik net buiten Zaandam al de rode gloed zien en bleek de brand uitslaand te zijn.

Ook vanmorgen toen ik opstond was duidelijk te zien dat er nog steeds zeer veel vuur in het pand aanwezig was. Dit kan nog wel een aantal dagen gaan duren!

Wat een ontzettend gave foto's heb je trouwens gemaakt op het Zuideinde Firecow!

Er zijn gisteravond zelfs twee zogenaamde crashtenders ingezet bij de brand (blusvoertuigen zoals ze die op Schiphol hebben). Wat een ontzettend gave voertuigen zijn dat!!! Gigantisch, zo groot!!!

pi_15533094
quote:
Op vrijdag 19 december 2003 08:18 schreef TsiisSkaaf het volgende:
firecow,

Super foto's!!! Waarmee heb je die gemaakt???

idd, dat moet echt een dure motherf..ker van een camera geweest zijn... Echt vet helder. Canon? Powershot G5?

Mwah, zal wel professioneler zijn dan dat...

pi_15533236
Foto's zijn gemaakt met een Canon d60
pi_15533258
Ben gisterenavond me huis uitgezet, heb aan de andere kant van wormer geslapen. Op iedere hoek stond een agent en wou je dr in moest je je legitimeren.

S'nachts reden er ME-busjes door de straat alsof het rally rijden was, want niemand was er natuurlijk

Kom ik vanmorgen even me spullen droppen, moet ik me eerst legitimeren en ik vroeg aan de agent hoe ie het had gehad. Hij zei van ik heb onwijze koppijn en last van me ogen.

Blauwzuur is echte rotzooi!

pi_15533927
Het is zelfs bij mij helemaal te ruiken (Zaandam station > Regio College)

Maar heb nog geen mensen gehoord/gezien die daar uit de buurt komen...

pi_15534614
Hier maar weer even een verslagje van wat ik heb gezien:

Gister toen ik naar huis ging rond 17:00 was de wind gedraaid richting de Zaanbrug en ik heb een groot gedeelte door de rook en stank moeten fietsen. Meteen toen ik thuis kwam de radio aangezet en toen hoorde ik van het evacueren. Rond de klok van 20:00 ging ik naar de sporthal en toen zag je al van veraf dat er een enorme gloed te zien was. Rond 19:30 hadden ze een muur opengebroken en door de zuurstof die erbij kwam is het flink gaan branden. Bij de sporthal stond het vol met ambulances en de medewerkers waren een bakkie aan het doen aan de bar. De mensen die geevacueerd waren, zijn opgevangen bij het Marktplein in Wormerveer, dus gelukkig voor mij ging de training door. De hele nacht heeft het door zitten smeulen en er is voldoende brandweer en politie aanwezig.

Als ik nu uit mijn raam kijk zie ik een lichtgrijze wolk en omdat er weinig wind staat, stijgt de rook redelijk snel omhoog. Het is even afwachten hoe de wind draait vandaag, want er wordt gezegd dat we hierzo ook moeten ontruimen bij Accounting Plaza. Verder ziet het er rustig uit, maar de politie controlleerd goed de in- en uitwegen.

pi_15534741
Nou, ik zal ook maar reageren. Ik ben een automatiseerder dat in een van de ontruimde panden werk. We zitten nu alle thuiswerkplekken aan het gebruiken om toch nog wat productie te kunnen draaien. Het is alleen jammer als dit doorgaat want dan moeten we uitwijken naar Zoetermeer. (Ik zit nu in Hoorn.)

Beetje jammer deze brand

Edit: Op AT5 ( http://www.at5.nl/ ) staat dat de brand meester is. Komt het toch nog goed?

vrijdag 19 december 2003 @ 10:49:55 #109
11731 pr0f
Hit any user to continue
pi_15535034
quote:
Op vrijdag 19 december 2003 10:37 schreef DaDaemon het volgende:
Nou, ik zal ook maar reageren. Ik ben een automatiseerder dat in een van de ontruimde panden werk. We zitten nu alle thuiswerkplekken aan het gebruiken om toch nog wat productie te kunnen draaien. Het is alleen jammer als dit doorgaat want dan moeten we uitwijken naar Zoetermeer. (Ik zit nu in Hoorn.)

Beetje jammer deze brand

Edit: Op AT5 ( http://www.at5.nl/ ) staat dat de brand meester is. Komt het toch nog goed?

Brandmeester betekent alleen dat ze het onder controle hebben, dat er weinig kans meer is dat het overslaat naar andere gebouwen etc. Maar het nablussen kan nog best een paar dagen kosten.
Renault 5 GT Turbo. 120 pk, 848 kg, 0-100 in 7.8 sec.
  vrijdag 19 december 2003 @ 10:55:00 #110
6901 JooB
Out of the frying pan
pi_15535155
Hoorde vanmorgen dat Cacao, door het hoge vetgehalte, zelfs onder water blijft branden...lastig blussen dus! Ook van mijn kant trouwens complimenten voor die geweldige foto's en sterkte aan een ieder die in die omgeving woont/werkt!
Nou doe je het weer!
pi_15535436
Op de radio was net ook het bericht dat het brandmeester is en dat de bewoners weer terug naar huis mogen.
  vrijdag 19 december 2003 @ 13:19:06 #112
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_15539251
Het stonk behoorlijk bij ons in het pand vanmorgen ja, collega's waren ook al eerder weggegaan, vanwege de "mist" in het pand. Andere filiaal (Bordwalserstraat) moest om 18 uur gisteren ook ontruimen.
pi_15539566
quote:
Op vrijdag 19 december 2003 10:55 schreef JooB het volgende:
Hoorde vanmorgen dat Cacao, door het hoge vetgehalte, zelfs onder water blijft branden...lastig blussen dus!
Nee, het brandt niet onder water, maar het drijft op het water.
pi_15540700
quote:
Op donderdag 18 december 2003 23:41 schreef firecow het volgende:
Pics !

[afbeelding]

© bij mij

en dan ontruimen van wege gif gassen en geen gas masker dragen :s
  zaterdag 20 december 2003 @ 01:06:50 #115
64949 Gappie
the one and only
pi_15557378
oooooooh dat ziet je wel vaker.......... is niks nieuws
d(-_-)b
pi_18111091
Beste mensen, het is weer zover

Alweer lijkt er een brand te zijn bij Cacao de Zaan te Wormer. Een half uur geleden reden er tal van brandweer-auto's langs. Wat ik zie is wat witte rook, maar omdat het zonnig is kan ik het niet goed oordelen. Maar het lijkt in ieder geval weer erg.

Iemand anders die het kan volgen??
pi_18111203
Volg al het laatste nieuws hier:

Nieuwstracker
pi_18112519
neeeej he... niet weer....
*zit er dicht bij... ff uit het raam kijken*
In de ban van de mods.
  vrijdag 2 april 2004 @ 00:03:04 #119
14664 Capetown
strapping
pi_18121792
Dit was een 1 april grap neem ik aan?
"I love deadlines. I love the wooshing sound they make as they go by."
"Fuck it Dude, let's go bowling."
  vrijdag 2 april 2004 @ 00:06:58 #120
22754 Steve-O
Sarcasm-O
pi_18121905
Ja rook het vanmiddag alweer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')