Is er trouwens al iets bekend wat er nou op die hangplek precies gebeurde en of deze plek er iets mee te maken had..?
quote:Die Boerderij bedoel je?
Op woensdag 10 december 2003 22:55 schreef EvilFaith het volgende:
En hier weer verder, gelieve zonder tmf-chat etc..Is er trouwens al iets bekend wat er nou op die hangplek precies gebeurde en of deze plek er iets mee te maken had..?
Nee, welke dan?
quote:Daar is ze toch verbrand , na in de auto gewurgd te zijn????????/
En hier weer verder, gelieve zonder tmf-chat etc..Is er trouwens al iets bekend wat er nou op die hangplek precies gebeurde en of deze plek er iets mee te maken had..?
quote:direct daarop aansluitend: hoe zit 't met de geruchten over een uitgebrande auto op de plek waar Maja is gevonden?
Op woensdag 10 december 2003 23:03 schreef toska het volgende:[..]
Daar is ze toch verbrand , na in de auto gewurgd te zijn????????/
quote:goedzo, ga nu maar weer buitenspelen..
Op woensdag 10 december 2003 23:01 schreef volksnationalist het volgende:
Ze is dood..Daders gepakt..
Waar wil je over praten?
Ik bedoelde inderdaad die boerderij waar nu ook een soort plekje voor Maja is ingericht en waar ze allemaal vaak schenen te komen.
Over die uitgebrande auto heb ik eigenlijk nog nooit iets gehoord?
quote:Nee..
Op woensdag 10 december 2003 23:06 schreef volksnationalist het volgende:
Is ze btw nog verkracht voordat ze werd vermoord en verbrand?
quote:Het OM heeft gezegd dat daarvan niets is gebleken.
Op woensdag 10 december 2003 23:06 schreef volksnationalist het volgende:
Is ze btw nog verkracht voordat ze werd vermoord en verbrand?
Lees ook de verhalen uit het vorige topic, waar in detail wordt besproken wat is gebeurd (bron: de gelderlander). Dat artikel klinkt nog steeds het meest overtuigend. Het OM heeft 't ook niet tegengesproken. Als het grote fouten zou bevatten, zouden ze dat zeker doen (zie De Telegraaf over het feit dat Goran M. een neef van Maja zou zijn).
quote:Je bedoelt dat daar dingen zouden gebeuren die 't daglicht niet kunnen verdragen?
Op woensdag 10 december 2003 23:07 schreef EvilFaith het volgende:[..]
goedzo, ga nu maar weer buitenspelen..
Ik bedoelde inderdaad die boerderij waar nu ook een soort plekje voor Maja is ingericht en waar ze allemaal vaak schenen te komen.
Over die uitgebrande auto heb ik eigenlijk nog nooit iets gehoord?
quote:Mja, zoiets heb ik wel gehoord maar dat was in het "Nijmeegse geruchtencircuit". Geen idee of daar iets van waar is. Maja zou zijn vermoord omdat ze had geklikt of wilde gaan klikken.
Op woensdag 10 december 2003 23:10 schreef milagro het volgende:
Je bedoelt dat daar dingen zouden gebeuren die 't daglicht niet kunnen verdragen?
quote:Er heeft wel in de krant gestaan dat Maja roddels over Goran M. zou verspreiden.
Op woensdag 10 december 2003 23:14 schreef thaleia het volgende:[..]
Mja, zoiets heb ik wel gehoord maar dat was in het "Nijmeegse geruchtencircuit". Geen idee of daar iets van waar is. Maja zou zijn vermoord omdat ze had geklikt of wilde gaan klikken.
Dit alles onder voorbehoud, ik heb daar nog niets over gelezen in een krant oid. Alleen gehoord in de kroeg, bij wijze van spreken.
Alleen in het geval dat Nina K. onschuldig wordt bevonden (doordat het OM haar niet langer aanmerkt als verdachte of doordat ze als het tot een rechtzaak komt wordt vrijgesproken) zal ze misschien haar verhaal vertellen, alhoewel ik ook geinteresseerd ben in hoe zij deze gebeurtenissen heeft ervaren (als ze onschuldig is zal ze er waarschijnlijk een trauma eraan over houden ).
zie pagina 111 teletekst omroep gelderland
"weer bezoek verdachten zaak-maja"
(ik weet niet hoe ik dat bericht hier neer moet zetten)
Misschien is het iets voor zowel de familie van het slachtoffer als de familie van de daders om de breezer-fabriek aan te klagen.
Want waarschijnlijk zijn deze snode plannen bedacht tijdens het drinken van een breezer op de tmf-chat.
quote:Het motief was wraak.
Op vrijdag 12 december 2003 22:19 schreef emmy het volgende:
Net aangekondigd:
Nieuwe feiten over de moord vanavond in Nova op Ned. 3:
De verklaringen verschillen echter op punten
quote:dat was toch al bekend?
Op vrijdag 12 december 2003 22:30 schreef milagro het volgende:
Maja zat voorin, de Goran's achterin, Ferdi reed dus.
Maja is in de auto gewurgd met een stuk touw...door Goran P (?) de oudere iig, heeft bekend.De verklaringen verschillen echter op punten
quote:Geen nieuws dus (zie artikel Gelderlander dat al heel aannemelijk was).
Op vrijdag 12 december 2003 22:30 schreef milagro het volgende:
Maja zat voorin, de Goran's achterin, Ferdi reed dus.
Maja is in de auto gewurgd met een stuk touw...door Goran P (?) de oudere iig, heeft bekend.
quote:Hmz. Daar hebben ze niet méér over verteld?
De verklaringen verschillen echter op punten
quote:Waarom? Wat was de aanleiding?
Op vrijdag 12 december 2003 22:23 schreef milagro het volgende:[..]
Het motief was wraak.
quote:werd niet gezegd bij NOVA.
Op vrijdag 12 december 2003 22:33 schreef Roel_Jewel het volgende:[..]
Waarom? Wat was de aanleiding?
ms straks bij SBS? zij komen ook met nieuwe feiten
quote:Hm.
Op vrijdag 12 december 2003 22:35 schreef milagro het volgende:[..]
werd niet gezegd bij NOVA.
ms straks bij SBS? zij komen ook met nieuwe feiten
Waarom komen ze juist allemaal vandaag met zogenaamd nieuwe feiten? OM heeft toch niets bekendgemaakt? Anders zou dat ook op andere sites wel te vinden zijn.
Ah, ik zie het al: spreekverbod is vandaag geëindigd
quote:Er was een "spreekverbod"
Op vrijdag 12 december 2003 22:36 schreef Roel_Jewel het volgende:[..]
Hm.
Waarom komen ze juist allemaal vandaag met zogenaamd nieuwe feiten? OM heeft toch niets bekendgemaakt? Anders zou dat ook op andere sites wel te vinden zijn.
Ah, ik zie het al: spreekverbod is vandaag geëindigd
Goran M. ontkent nog steeds iedere betrokkenheid bij de moord.
Blijkbaar spreken de anderen dat tegen.
quote:Tsjongejonge ... Hoe kan die Goran M. op dit moment nog iedere betrokkenheid bij de moord ontkennen??? Het moet wel heel raar zijn als de gebeurtenissen anders zijn geweest zoals ze nu bekend zijn ...
Op vrijdag 12 december 2003 22:39 schreef milagro het volgende:[..]
Er was een "spreekverbod"
Bij NOVA zat de advocaat die dus heel summier feiten naar buiten bracht, omdat het zijn client zou kunnen schaden (Goran M).Goran M. ontkent nog steeds iedere betrokkenheid bij de moord.
Dus ik snap er geen zak van ...
quote:Ik ben nu even in de war wie er nu bij NOVA zat, de advocaat van P of M.
Op vrijdag 12 december 2003 22:41 schreef Roel_Jewel het volgende:[..]
Tsjongejonge ... Hoe kan die Goran M. op dit moment nog iedere betrokkenheid bij de moord ontkennen??? Het moet wel heel raar zijn als de gebeurtenissen anders zijn geweest zoals ze nu bekend zijn ...
Maar de advocaat van M, dat is toch Moskodingus?
quote:Advocaat Moskodingus vindt dat zijn client vrij moet komen nu omdat hij iedere betrokkenheid ontkent.
Op vrijdag 12 december 2003 22:45 schreef toska het volgende:
Wat bedoel je???
en ik dacht dat Mosko de advocaat van M. (de jongere) was.
bij NOVA zat de advocaat van de oudere
quote:Ik snap het ook niet
Op vrijdag 12 december 2003 22:42 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=35384 --> Bekentenis van Goran M. En dat was door Justitie bevestigd ...Dus ik snap er geen zak van ...
"Het is je eigen schuld dat je zusje is overleden" zouden de ouders
van Maja gezegd hebben tegen Goran M., en hij heeft ttoen het plan opgevat wraak te nemen op hen.
Wekenlang van te voren is hij bezig geweest met plannen vd moord.
Zijn vrienden namen hem niet serieus.
De advocaat van Goran M. zegt dat het motief niet wraak is, wat het wel is wilt hij niet zeggen.
quote:
[b]
Bij NOVA zat de advocaat die dus heel summier feiten naar buiten bracht, omdat het zijn client zou kunnen schaden (Goran M).
Goran M. ontkent nog steeds iedere betrokkenheid bij de moord.
quote:okay , ze hadden het voornamelijk over de Gorans, dus ik nam aan dat hij de advocaat van de Goran was die bekend heeft
Op vrijdag 12 december 2003 23:27 schreef emmy het volgende:
Nee, bij Nova zat de advocaatvan Ferdi!
[..]
maar goed, de Goran P ontkent iedere betrokkenheid, zijn advocaat wlt danook dat hij vrijgelaten wordt, maar zat wel in de auto en wist wat Goran M al die tijd van plan was.
Lijkt mij dat ook al dacht je al die tijd dat hij het niet meende (dat hij wraak zou nemen) dat je op dat moment toch wel gaat twijfelen en hem voor zijn kop ramt op het moment dat Goran M (de oudere) het touw pakte...
Ook Nina's rol blijft zeer dubieus.
Als Goran M al wekenlang rondliep met die plannen en dat ook verteld heeft tegen zijn vrienden, moet zij toch zijn gaan twijfelen aan zijn gebluf tien hij haar vroeg een "afspraak" met Maja te regelen?
Ook Ferdi deed niets.
Maar die claimed dan ook niet onschuldig te zijn.
Wie nu haar lijk in brand heeft gestoken is niet duidelijk.
Die verklaringen, dacht ik, spreken elkaar tegen.
"...Als Goran M al wekenlang rondliep met die plannen en dat ook verteld heeft tegen zijn vrienden, moet zij toch zijn gaan twijfelen aan zijn gebluf tien hij haar vroeg een "afspraak" met Maja te regelen?..."
Tja, het hangt er maar vanaf wat er met 'vrienden' wordt bedoelt. Vrienden als in mannelijke vrienden of vrienden als in zijn hele kennissenkring, vriendinnetje incluis? Zeiden ze niets nieuws over die Nina in Nova?
En zelfs als die Goran het aan Nina had verteld dan wil dat nog niet zeggen dat ze er iets mee te maken had, vooral als die Goran vaker dat soort praatjes had: "Tuurlijk Goran, lul maar lekker verder." Ik wacht met spanning de uitkomst van het politieonderzoek af.
quote:
Goran houdt 'uit angst' zijn mond over motief
Door FLIP VERSTEEGH
ARNHEM - Hoofdverdachte Goran M. in de zaak - Maja weigert te vertellen wat het motief is voor de moord op de Nijmeegse scholiere. Zelfs voor de rechter mag straks volgens de achttienjarige Beuningenaar niet onthuld worden waarom de zestienjarige Maja Bradaric dood moest.
Goran heeft gistermorgen zijn advocaat P. Vestiëns een nieuwe versie van het motief verteld maar hem absoluut verboden daarover ooit te spreken. Vestiëns: "Hij heeft mij een spreekverbod opgelegd over deze volgens hem werkelijke achtergrond van de moord. Ik heb vergeefs geprobeerd hem ervan te overtuigen dat het beter is daarover eerlijk te zijn, zeker tijdens zijn strafproces. Maar hij was niet te vermurwen."De raadsman zegt dat hij 'hogelijk verbaasd' was over de hernieuwde verklaring van zijn cliënt. "Deze wijkt op het punt van het motief aanzienlijk af van de versie die hij in zijn eerste bekennende verklaringen aan de rechter-commissaris heeft verteld."
Vestiëns wil niet ingaan op de achtergronden die volgens Goran M. geleid hebben tot de gewelddadige dood van Maja Bradaric. "Het komt op mij nogal absurd en bizar over, als het allemaal waar is. Maar dat moet nog onderzocht worden. Ik ga dat ook van justitie verlangen."
Wel wil de advocaat kwijt dat volgens zijn cliënt openbaarmaking van het werkelijke motief 'erg riskant zou zijn gezien de grote consequenties'. Of Goran hiermee doelt op betrokkenheid van professionele criminelen wil hij bevestigen noch ontkennen.
Dat de Beuningenaar een psychisch probleem zou hebben, waardoor hij met waanideeën op de proppen komt over de gruwelijke daad waarvan hij wordt verdacht, gelooft de raadsman niet. "Hij maakt een redelijk stabiele indruk, is in mijn ogen goed bij zinnen. Dat maakt zijn nieuwe verklaring des te lastiger."
Vestiëns ontkent dat in de beide versies over het motief enige aanwijzing te vinden valt voor een achtergrond in de sfeer van eerwraak.
quote:wow nu wordt het wel erg vreemd hoor...
Op zaterdag 13 december 2003 10:50 schreef Roel_Jewel het volgende:
De Gelderlander vanmorgen:
[..]
quote:Psies.
Op zaterdag 13 december 2003 10:56 schreef EvilFaith het volgende:[..]
wow nu wordt het wel erg vreemd hoor...
tja ach moet toch kunnen ongelukje 2 jaar cel ofzoiets zullen ze krijgen in de praktijk
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
Ik vraag me echt af wat een advocaat "absurd en bizar" noemt. dan moet het toch wel iets héél raars zijn ...
quote:
Goran M. voelde zich gekwetstMaja vermoord om 'verkeerde opmerking'
Een verkeerd gevallen opmerking lijkt het motief te zijn voor de gruwelmoord op de 16-jarige Maja Bradaric uit Nijmegen. De 18-jarige Goran M., een van de twee hoofdverdachten, wilde Maja dood hebben, omdat haar ouders iets kwetsends hadden gezegd over zijn overleden zusje. De uit Bosnië gevluchte families kenden elkaar al jaren.
Een en ander valt volgens advocaat D. Moszkowicz op te maken uit het justitiedossier over de moordzaak. De Maastrichtse raadsman staat de 16-jarige Goran P. bij, die vastzit in verband met de moord, maar niet wordt gerekend tot de hoofdverdachten. De Nijmegenaar was er wel bij toen Maja op maandagavond 17 november tijdens een autorit door Beuningenaar Goran M. werd gewurgd met een stuk touw.
Goran M. liep al enkele weken met plannen rond om de vwo-scholiere te vermoorden. Hij wilde dit, omdat hij zich enorm stoorde aan een opmerking van Maja's ouders over zijn zusje, die jaren geleden is overleden. Onder welke omstandigheden is niet duidelijk. Volgens Maja's ouders was het in elk geval niet gebeurd, als de ouders van Goran M. beter op hun dochter hadden gepast. Maja's vader zou iets hebben gezegd in de trant van 'het is hun eigen schuld'.
Goran M. stelde zijn goede vriend Ferdi O. (18) begin november op de hoogte van het moordplan. De Nijmegenaar, de tweede hoofdverdachte, wilde Goran M. wel een handje helpen. In de weken vóór de moord bleven de jongens als vrienden met de nietsvermoedende Maja omgaan. Op de avond van de moord leende Ferdi O. de auto van zijn moeder, zogenaamd om een stukje te gaan rijden met wat vrienden. De 16-jarige Goran P. werd voor het ritje uitgenodigd om alles zo gewoon mogelijk te laten lijken. Goran M. zette vervolgens zijn 15-jarige vriendin Nina K. - tevens de hartsvriendin van Maja - onder druk om Maja de auto in te lokken. Nina, die zelf niet meemocht, was op de hoogte van het plan toen de jongens met Maja wegreden. Goran P. had tot het moment van de moord geen idee wat Maja stond te wachten.
Na een paar kilometer stopte Ferdi O. de wagen en beval Goran P., die met zijn naamgenoot op de achterbank zat, een klaarliggend stuk touw te pakken. Hij weigerde dit en raakte in paniek. Goran P. wilde de auto uit, maar dit lukte niet doordat het een tweedeurstype was. Goran M. heeft toen zelf het stuk touw gepakt en Maja gewurgd. Haar lichaam is in de uiterwaarden bij Bemmel gedumpt. Om eventuele sporen uit te wissen, staken Ferdi O. en Goran M. het lichaam van Maja in brand. Zij hadden speciaal voor dit doel een jerrycan benzine in de kofferbak gezet. Maja's verkoolde lichaam werd nog dezelfde nacht door voorbijgangers ontdekt.
Mede dankzij telefoontaps kon de politie op vrijdag 21 november, vier dagen na de moord, zowel de beide Gorans als Ferdi O. oppakken. Nina K. werd maandag 24 november gearresteerd. Zij kwam vorige week zondag vrij, maar blijft wel verdacht van betrokkenheid bij de moord.
Volgens advocaat Moszkowicz is uit een eerste psychologisch onderzoek gebleken, dat bij Goran P. door de moord herinneringen zijn bovengekomen aan de oorlog in zijn geboorteland. De raadsman spreekt tegen dat zijn cliënt ooit een liefdesrelatie met Maja heeft gehad, iets dat vrienden en klasgenoten van Maja kort na de moord beweerden. ,,Hij was wel een goede vriend van het meisje.''
Volgens de advocaat van Goran M., P. Vestiëns, is er nog een heel ander motief voor de moord. Hij zei zaterdag tegenover dagblad De Gelderlander dat zijn cliënt hem een nieuwe versie van het motief heeft verteld, maar wil daar verder niet op ingaan. ,,Mijn cliënt heeft mij een spreekverbod opgelegd over de volgens hem werkelijke achtergrond van de moord'', aldus Vestiëns, die zegt 'hooglijk verbaasd' te zijn over de nieuwe verklaring.
http://www.ad.nl/artikelen/Nieuws/1071388907047.html
Omdat er geen bewijs is?
Vanwege haar leeftijd was het niet mogelijk haar langer vast te houden?
Omdat de verklaringen vooralsnog elkaar tegenspreken.
Duidelijk is volgens mij wel, dat ze wist dat Goran M. plannen had, maar ms nam ze die niet serieus.
Dat zou m.i. veranderd moeten zijn op het moment dat hij haar vroeg Maja te bellen
En het feit dat ze bedreigd zou zijn en daarom niets gezegd heeft, geeft aan dat ze het wist wat er ging gebeuren en/of wat er gebeurd is.
Hoe dan ook, haar rol is zeer twijfelachtig..wat een vriendin
Ze had naar haar ouders kunnen gaan, en die onmiddelijk naar de politie.
Ik zie werkelijk geen excuus voor haar gedrag.
quote:Nou, het is voor mij (op basis van de info die naar buiten is gebracht natuurlijk) duidelijk dat Nina K. er vanaf wist en dus "gewoon" medeplichtig is aan deze moord.
Op maandag 15 december 2003 10:31 schreef milagro het volgende:
[quote]Op maandag 15 december 2003 10:18 schreef Roel_Jewel het volgende:
Dan komt bij mij meteen de vraag op: waarom zit Goran P. dan nog vast enOmdat er geen bewijs is?
Vanwege haar leeftijd was het niet mogelijk haar langer vast te houden?
Omdat de verklaringen vooralsnog elkaar tegenspreken.Duidelijk is volgens mij wel, dat ze wist dat Goran M. plannen had, maar ms nam ze die niet serieus.
Dat zou m.i. veranderd moeten zijn op het moment dat hij haar vroeg Maja te bellen
En het feit dat ze bedreigd zou zijn en daarom niets gezegd heeft, geeft aan dat ze het wist wat er ging gebeuren en/of wat er gebeurd is.Hoe dan ook, haar rol is zeer twijfelachtig..wat een vriendin
Ze had naar haar ouders kunnen gaan, en die onmiddelijk naar de politie.
Ik zie werkelijk geen excuus voor haar gedrag.
Nee, het wordt door die krantenartikelen er niet duidelijker op ...
Ook bij Goran P moeten de alarmbellen zijn gaan rinkelen toen de afspraak met Maja gemaakt werd en hij gevraagd werd mee te gaan.
Lijkt mij.
quote:In het geval dat Goran P. bij het plannen van de moord betrokken was wel ja. Maar in het artikel staat:
Op maandag 15 december 2003 10:40 schreef milagro het volgende:
Goran M heeft weken van te voren al over zijn plannen gesproken.Ook bij Goran P moeten de alarmbellen zijn gaan rinkelen toen de afspraak met Maja gemaakt werd en hij gevraagd werd mee te gaan.
Lijkt mij.
quote:Dan wist hij er dus helemaal niets van.
Goran P. had tot het moment van de moord geen idee wat Maja stond te wachten.
quote:Zegt Goran P natuurlijk...
Op maandag 15 december 2003 10:45 schreef Roel_Jewel het volgende:[..]
In het geval dat Goran P. bij het plannen van de moord betrokken was wel ja. Maar in het artikel staat:
[..]Dan wist hij er dus helemaal niets van.
Maar Goran M. heeft van te voren gezegd dat deze en gene een (dodelijk) lesje geleerd diende te worden, zo heb ik gelezen, maar dat zijn vrienden dat niet echt serieus namen.
De motieven lopen uiteen van wraak voor een overleden zusje tot een geheim, dat nooit bekend mag worden. Justitie houdt het volgens een woordvoerster op "een motief in de relatiesfeer."
Op de avond van 17 november is Maja in de auto van de moeder van Ferdi O. (18) gelokt. Haar hartsvriendin Nina K. (15), tevens het vriendinnetje van hoofdverdachte Goran M. (18), had die afspraak geregeld zonder te weten wat de bedoeling was. In de auto zat ook Goran P.(16). Goran M. heeft het meisje eerst met zijn handen en daarna met een meegenomen touw gewurgd. Daarna zijn de jongens naar de uiterwaarden tussen Bemmel en Lent gereden, waar zij het dode meisje overgoten met benzine en in brand staken.
Voor mr. D. Moszkowicz, raadsman van Goran P., is het duidelijk. "Goran M. en Ferdi O. hebben verklaard dat Goran M. wraak wilde nemen, omdat de ouders van Maja destijds in Bosnië een ongelukkige opmerking over de dood van zijn zusje maakten tegen zijn ouders. Goran, die wel vaker over het vermoorden van mensen sprak, maakte de plannen, maar niemand nam hem serieus. Ferdi O. heeft een psychiatrisch verleden en kon zijn vriend niet stoppen. Hij kocht in opdracht van Goran M. de benzine. Hij heeft ook aan het touw getrokken toen Goran er niet alleen in slaagde het meisje te doden."
Moszkowicz' cliënt Goran P. wist volgens zijn advocaat van niets. " Hij zat verstijfd in de auto en was tot niets meer in staat toen het gebeurde. Twee psychiaters van de zogeheten vroeghulp hebben Goran P. onderzocht. Zij vinden die verklaring authentiek vanwege het Bosnische oorlogsverleden van de jongen." Goran P. verblijft op dit moment in de jeugdgevangenis Den Hey-Acker in Vught.
Mr. P. Vestiens uit Doetinchem heeft een heel andere verklaring voor de handelwijze van zijn cliënt Goran M. "Goran M. heeft mij in vertrouwen over een motief verteld dat absoluut geheim moet blijven. Hij zwijgt daar ook tegen justitie over. Het is een weliswaar bizarre, maar tegelijk de meest plausibele verklaring voor de gebeurtenissen", aldus Vestiens. "Ik probeer Goran er van te overtuigen dat hij het veel beter wel kan vertellen, want als hij blijft zwijgen, wordt zijn verdediging een ondankbare taak."
Moszkowicz noemt dat geheime motief "pertinent onjuist." Ook voor advocaat mr. H. van der Linden van Ferdi O. is het verhaal nieuw. " Volgens mij gaat het in essentie om een relatieprobleem, maar verdere kwalificaties vind ik uiterst gevaarlijk. En een ding is duidelijk: geen enkel motief rechtvaardigt zo'n buitengewoon ernstig delict", aldus de raadsman van medepleger Ferdi.
De drie jongens moeten op 23 december opnieuw voor de raadkamer van de rechtbank in Arnhem verschijnen. Die bepaalt of zij nog langer in gevangenhouding blijven. Justitie is volgens een woordvoerster van plan voor die datum meer details over de zaak bekend te maken. Tot die tijd zwijgt justitie over elk aangedragen motief
------------------------------------------
Lekker duidelijk allemaal. Het motief is dus nog steeds niet vastgesteld en in dit artikel staat dat Nina K. het toch niet wist wat ze ze van plan waren. Met de huidige berichtgeving lijkt deze zaak eerder op een real-life versie van Cluedo dan op een helder onderzoek.
quote:Wie zegt dat Nina K. dat niet wist? Het staat hier stellig, terwijl de advocaten iets anders zeggen.
Op de avond van 17 november is Maja in de auto van de moeder van Ferdi O. (18) gelokt. Haar hartsvriendin Nina K. (15), tevens het vriendinnetje van hoofdverdachte Goran M. (18), had die afspraak geregeld zonder te weten wat de bedoeling was.
quote:*koude rillingen krijgt*
In de auto zat ook Goran P.(16). Goran M. heeft het meisje eerst met zijn handen en daarna met een meegenomen touw gewurgd.
quote:dit blijft ook bizar.
Daarna zijn de jongens naar de uiterwaarden tussen Bemmel en Lent gereden, waar zij het dode meisje overgoten met benzine en in brand staken.
quote:Wordt dat GVD weer het excuus? "Verminderd toerekeningsvatbaar" zeker
Ferdi O. heeft een psychiatrisch verleden en kon zijn vriend niet stoppen. Hij kocht in opdracht van Goran M. de benzine. Hij heeft ook aan het touw getrokken toen Goran er niet alleen in slaagde het meisje te doden."
quote:Ook dit snap ik niet. Omdat hij een "oorlogsverleden" heeft, is het gerechtvaardigd om niets meer te doen? Kijk, dat je helemaal verstijfd van angst bent, okay. Maar ga daar niet het verleden bijhalen.
Moszkowicz' cliënt Goran P. wist volgens zijn advocaat van niets. " Hij zat verstijfd in de auto en was tot niets meer in staat toen het gebeurde. Twee psychiaters van de zogeheten vroeghulp hebben Goran P. onderzocht. Zij vinden die verklaring authentiek vanwege het Bosnische oorlogsverleden van de jongen." Goran P. verblijft op dit moment in de jeugdgevangenis Den Hey-Acker in Vught.
quote:Ik vind het "huidige" motief, dat Maja is vermoord vanwege die opmerking door haar ouders, ook bizar maar plausibel. Ben benieuwd wat die Goran M. voor motief heeft verzonnen.
Mr. P. Vestiens uit Doetinchem heeft een heel andere verklaring voor de handelwijze van zijn cliënt Goran M. "Goran M. heeft mij in vertrouwen over een motief verteld dat absoluut geheim moet blijven. Hij zwijgt daar ook tegen justitie over. Het is een weliswaar bizarre, maar tegelijk de meest plausibele verklaring voor de gebeurtenissen", aldus Vestiens. "Ik probeer Goran er van te overtuigen dat hij het veel beter wel kan vertellen, want als hij blijft zwijgen, wordt zijn verdediging een ondankbare taak."
quote:Zo geheim blijft dat geheime motief blijkbaar niet ...
Moszkowicz noemt dat geheime motief "pertinent onjuist." Ook voor advocaat mr. H. van der Linden van Ferdi O. is het verhaal nieuw. "
quote:Weinig nieuws.
Op dinsdag 16 december 2003 19:32 schreef Roel_Jewel het volgende:
zometeen item over deze zaak bij RTL Nieuws
Gestook Maja moest stoppen
NIJMEGEN - Maja gedroeg zich in haar vriendengroep zeer vervelend, vond Goran M. De leider van de groep vond Maja bedreigend voor zijn status en zijn relatie met de 15 - jarige Nina K., Maja's beste vriendin.
http://www.gelderlander.nl/regioportal/GLD/1,3112,1444-Voorpagina__1925890_,00.html
quote:Ik had geen zin om me op die gelderlandersite te registreren, maar heb net even vluchtig de voorpagina gelezen in de supermarkt: Maja zou gestookt hebben in de relatie van Nina + Goran, continu gebeld en gesmsd hebben e.d. Kan me voorstellen dat je daar als stel op een gegeven moment gek van wordt, maar toch niet echt reden genoeg om iemand bruut te vermoorden, wel?
Op donderdag 18 december 2003 10:15 schreef paudo het volgende:
NIJMEGEN - Maja gedroeg zich in haar vriendengroep zeer vervelend, vond Goran M. De leider van de groep vond Maja bedreigend voor zijn status en zijn relatie met de 15 - jarige Nina K., Maja's beste vriendin.http://www.gelderlander.nl/regioportal/GLD/1,3112,1444-Voorpagina__1925890_,00.html
quote:Ik twijfel nog...ze heeft Nina wel gelokt... en ik mag aannemen dat ze van dat "stoken" op de hoogte was, ms had ze het idee dat Maja Goran wilde inpikken.
Op donderdag 18 december 2003 14:17 schreef paudo het volgende:
http://www.omroepgelderland.nl/
pag 114 teletekstNina ontkent rol bij moord op Maja
quote:In diverse artikelen is al gezegd dat Nina vantevoren wist wat Maja zou overkomen. En dat klinkt nog steeds heel aannemelijk.
Op donderdag 18 december 2003 14:17 schreef paudo het volgende:
http://www.omroepgelderland.nl/
pag 114 teletekstNina ontkent rol bij moord op Maja
quote:Idd. Want dit motief is niet extreem bizar, dus die advocaat die het over een extreem bizar motief had had het ongetwijfeld over iets anders. Wie weet wat voor versies er nog allemaal voorbij gaan komen de komende tijd...
Op donderdag 18 december 2003 14:38 schreef Mandos het volgende:
Hmmmm, dus het nieuwe motief is dus dat Maja liep te stoken? En nu maar hopen dat ze over een week weer niet iets anders beweren.
quote:
'Maja moest dood vanwege haar jaloezie'De 16-jarige Maja Bradaric is slachtoffer geworden van haar eigen jaloezie ten opzichte van anderen. Dat zou blijken uit het recherchedossier waarin dagblad De Gelderlander inzage heeft gehad.
Goran M., de 18-jarige hoofdverdachte die eerder de moordbekende, vond dat Maja zich in zijn vriendengroep zeer vervelend gedroeg. Hij vond haar bedreigend voor zijn status en zijn relatie met de 15-jarige Nina K., Maja's hartsvriendin. Uit verhoren is gebleken dat Maja contact met Goran M. had gezocht omdat ze op die manier dichter in de buurt van Goran P. kon komen. Maja was smoorverliefd op Goran P., maar hij wees haar af omdat hij al een vriendin had, een 16-jarig meisje uit Winssen.
Uit de verklaringen van Goran M. blijkt verder dat Maja hem en Nina K. niet met rust wilde laten. Hij noemt Maja jaloers, omdat "al haar vriendinnen verkering kregen, waardoor Maja bang was alleen achter te blijven". Ze zou ook hebben voorkomen dat Ferdi Ö, ook verdachte in deze zaak, een relatie met een andere vriendin van haar.
De vrije en brutale manier waarop Maja Goran M. aansprak, was voor hem één van de redenen dat Maja doodmoest. Ruim een week voor de moord werden, in het bijzijn van Nina K., diverse scenario's besproken. Zo werd het idee geopperd om Maja tijdens het uitgaan om te brengen door een overdosis xtc-pillen, maar dat werd uiteindelijk afgeblazen. Uiteindelijk werd besloten om haar te wurgen en daarna de haar lichaam te verbranden "om alle sporen uit te wissen." Ferdi Ö moest Goran M. helpen bij de uitvoering, omdat hij de enige was met een rijbewijs en auto.
Vorige week nog zou Goran M. zijn advocaat hebben verboden om het werkelijke motief naar buiten te brengen omdat openbaarmaking van het motief 'erg riskant zou zijn gezien de grote consequenties'.
Hoewel uit bovenstaande verklaringen blijkt dat Nina K. vantevoren wist welk lot Maja te wachten stond, ontkent Nina K. dat ze bij de moord op haar hartsvriendin betrokken was. Hoewel ze niet bij de moord zelf aanwezig was, wordt ze nog steeds verdacht van medeplichtigheid. Nina was degene die Maja uit haar ouderlijk huis naar buiten lokte. Haar advocate heeft verklaard dat Nina K. wel aanwezig was toen Goran M. op internet en rechtstreeks heeft verteld dat hij Maja wilde vermoorden. Echter ze zou dit niet letterlijk hebben opgevat. De advocate noemt dit taalgebruik tijdens chatsessies "normaal". Nina K. werd enkele dagen na de moord aangehouden, maar kwam anderhalve week geleden weer vrij.
quote:
Ruim een week voor de moord werden, in het bijzijn van Nina K., diverse scenario's besproken.
quote:Ik durfde 't al bijna niet in 't bericht te zetten
Op donderdag 18 december 2003 15:16 schreef milagro het volgende:[..]
Maar zou dit verhaal het bizarre motief zijn waarover de advocaat van Goran M. niet mag praten?
quote:Misschien.
Op donderdag 18 december 2003 15:28 schreef Roel_Jewel het volgende:[..]
Ik durfde 't al bijna niet in 't bericht te zetten
Maar zou dit verhaal het bizarre motief zijn waarover de advocaat van Goran M. niet mag praten?
Uit angst dat de familie weer wraak gaat nemen of zo..
quote:ja, maarja, is de moord op zich al niet voldoende reden daarvoor?
Op donderdag 18 december 2003 15:31 schreef milagro het volgende:[..]
Misschien.
Uit angst dat de familie weer wraak gaat nemen of zo..
quote:ja om Goran's familie te pakken, maar dan ook Nina's... of zo..
Op donderdag 18 december 2003 15:33 schreef Roel_Jewel het volgende:[..]
ja, maarja, is de moord op zich al niet voldoende reden daarvoor?
quote:Hm, ja. wellicht. Feit is dat Nina's betrokkenheid haast niet meer ontkend kan worden. Ze heeft veel schijn tegen (hoewel dat natuurlijk nog geen keihard bewijs is).
Op donderdag 18 december 2003 15:35 schreef milagro het volgende:[..]
ja om Goran's familie te pakken, maar dan ook Nina's... of zo..
quote:Het Bericht wat er vandaag in staat bewijst toch dat ze van dat eerwraak-verhaal zijn afgestapt?
Op donderdag 18 december 2003 15:39 schreef IPdaily het volgende:
Zou de Telegraaf hun eerdere "eerwraak" bericht nu voldoende rectificeren? Als nu blijkt dat de Islam toch niets met de moord te maken heeft. Niet dat het veel zal uitmaken voor simpele zielen die in de Islam enkel een gevaar zien...
quote:Het is wel eerwraak, geen bloedwraak, en dat is niet direct aan de Islam te linken persé, de maffia kent het ook, bijvoorbeeld.
Op donderdag 18 december 2003 15:39 schreef IPdaily het volgende:
Zou de Telegraaf hun eerdere "eerwraak" bericht nu voldoende rectificeren? Als nu blijkt dat de Islam toch niets met de moord te maken heeft. Niet dat het veel zal uitmaken voor simpele zielen die in de Islam enkel een gevaar zien...
quote:Aha het staat niet alleen in "De gelderlander"
Op donderdag 18 december 2003 15:41 schreef Tiemie het volgende:Het Bericht wat er vandaag in staat bewijst toch dat ze van dat eerwraak-verhaal zijn afgestapt?
(terecht trouwens)
quote:Wat versta jij onder eerwraak bij de maffia?
Op donderdag 18 december 2003 15:42 schreef milagro het volgende:[..]
Het is wel eerwraak, geen bloedwraak, en dat is niet direct aan de Islam te linken persé, de maffia kent het ook, bijvoorbeeld.
quote:Kan het ook "gewoon" wraak zijn...
Op donderdag 18 december 2003 15:42 schreef milagro het volgende:Het is wel eerwraak, geen bloedwraak, en dat is niet direct aan de Islam te linken persé, de maffia kent het ook, bijvoorbeeld.
quote:Nou, dat als jij mijn broer wat aan doet, dan pak ik jouw broer..dat is dan bloedwraak
Op donderdag 18 december 2003 15:45 schreef JohnDope het volgende:[..]
Wat versta jij onder eerwraak bij de maffia?
en eerwraak is als een lid vd familie de goede naam vd familie aantast, en die om die reden kan wieberen..
en beide dingen komen ook in dat milieu voor..
quote:dit staat vandaag in de gelderlander, naast dat andere bericht wat al eerder dit topic is gepost.
NIJMEGEN - Daags voor de moord kocht Ferdi Ö. bij een benzinestation in Bemmel een jerrycan, nodig voor de benzine. Op de avond zelf pikte Ferdi Goran M. op in Beuningen. Rond zeven uur tankten ze bij het benzinestation aan de Schoolstraat in Beuningen de auto en vulden de jerrycan.
Vervolgens reden ze naar de Nijmeegse wijk Gildekamp, waar Nina woont. Maja was bij Nina, maar besloot na een telefoontje van Goran om buiten op de jongens te wachten. Nina ging niet mee, ze mocht van haar moeder 's avonds niet meer weg. Maja stapte aan de rand van de wijk in de auto. Ze reden daarna door naar de wijk Hatert om Goran P. op te halen. De groep zou zoals wel vaker 'wat rondjes door de stad gaan rijden'. Verderop in Zwanenveld, een wijk in stadsdeel Dukenburg, probeerde Goran M. Maja eerst met zijn handen en armen te wurgen. Toen dat niet lukte, heeft Ferdi de auto gestopt en de neus en de mond van het slachtoffer dichtgeknepen. Daarna hebben hij en Goran nog een touw gebruikt. Met het stoffelijk overschot zijn ze naar het recreatiegebied De Beerendonck, tussen Nijmegen en Wijchen, gereden. Daar is het lichaam van Maja van de passagiersstoel voorin, verplaatst naar de achterbank. Via de brug bij Ewijk reden ze ten slotte naar Bemmel.Goran M. toont in de verhoren geen spijt over de moord.
echt ziek, ze hebben haar gewoon midden in de auto in een woonwijk (zwanenveld) gewurgd...
het zou wel heel ziek zijn als Nina echt bij de gesprekken is geweest tussen Goran en Ferdi hoe Maja vermoord zou moeten worden. Maar zou me eigenlijk niet eens verbazen, volgens mij deed ze echt alles voor dr vriend Goran M. aan haar cu2 te zien dan.
quote:ok. ik begrijp het.
Op donderdag 18 december 2003 15:48 schreef milagro het volgende:[..]
en eerwraak is als een lid vd familie de goede naam vd familie aantast, en die om die reden kan wieberen..
quote:ja precies... op Maja is wraak
Op donderdag 18 december 2003 15:47 schreef IPdaily het volgende:[..]
Kan het ook "gewoon" wraak zijn...
maar als haar familie haar gaat wreken wordt het bloedwraak
Als je problemen met iemand hebt dan ga je zo iemand toch niet vermoorden? Zeg dan gewoon wat je dwars zit of negeer die persoon gewoon. Ik hoop echt dat deze idioten nooit meer vrij over straat kunnen.
quote:damn...dat klinkt wel heel ziek, lukte niet in 1x, auto gestopt, neus en mond dichtgeknepen, gatverdamme hoe bang moet zo'n kind op dat moment geweest zijn, wat voor angsten heb je dan, gatver de gatver kan er niet eens over nadenken...
Op donderdag 18 december 2003 15:51 schreef -moi- het volgende:[..]
dit staat vandaag in de gelderlander, naast dat andere bericht wat al eerder dit topic is gepost.
quote:ik zat er onderweg naar huis ook nog ff over na te denken. Bizar gewoon
Op donderdag 18 december 2003 20:08 schreef EvilFaith het volgende:[..]
damn...dat klinkt wel heel ziek, lukte niet in 1x, auto gestopt, neus en mond dichtgeknepen, gatverdamme hoe bang moet zo'n kind op dat moment geweest zijn, wat voor angsten heb je dan, gatver de gatver kan er niet eens over nadenken...
quote:
Goran P. 'vet bang'
voor Goran M.
Door MARTIJN VAN BEEK en HENK VAN GELDER
NIJMEGEN - DE 16 - jarige Goran P., verdacht van medeplichtigheid aan de moord op de Maja Bradaric, ontkent elke betrokkenheid. In zijn verklaring aan justitie zegt hij niets van de moordplannen te hebben geweten.Direct na de wurging van Maja Bradaric, terwijl hij het gebruikte touw nog vasthield, heeft hoofdverdachte Goran M. in de auto zijn medeverdachte Goran P. ernstig bedreigd. De 16-jarige Nijmegenaar moest 'oppassen' omdat hem 'dit ook kon gebeuren'. Dat blijkt uit het recherchedossier dat De Gelderlander heeft ingezien.
P. heeft na zijn arrestatie tegenover rechercheurs van het Kervelteam verklaard 'vet bang' te zijn geweest voor de 18-jarige hoofdverdachte uit Beuningen. Ook zijn 16-jarige vriendin uit Winssen was doodsbenauwd voor de leider van de vriendengroep. Beiden zeggen de dagen na de moord hun mond te hebben gehouden, omdat ze bang waren 'elkaar te verliezen'. Mr. D. Moszkowicz, advocaat van P., bevestigt dit desgevraagd
quote:
'Elke dag huilen
we om Maja'
Door MENNO POLS
De moord op de Nijmeegse scholiere Maja Bradaric heeft ook tot groot verdriet geleid in haar geboorteland Bosnië. Onze verslaggever sprak met familie in Zenica, de stad waar Maja opgroeide.In de deuropening van de flat in de grauwe wijk Radakovo van de Bosnische stad Zenica staat een gebroken man. De ogen van grootvader Hidajet Bradaric, ongeschoren in een trainingsbroek en een trui over zijn gezette postuur, staan dof en spreken van wanhoop en groot verdriet.
Beneden op de deur van het portiek heeft opa het overlijdensbericht van zijn kleindochter opgehangen. Maja werd maandag 17 november in Nijmegen vermoord. Haar lichaam werd brandend gevonden in de polder bij Bemmel.
Terneergeslagen legt Maja's opa uit dat een ziekte hem belette om samen met zijn vrouw naar Nederland te reizen. Het was hem daarom niet gegeven om zijn kleindochter Maja de laatste eer te bewijzen. "Maja is elf jaar geleden naar Nederland verhuisd. Ze was toen vijf jaar. Ze had een goed leven hier, ze had alles wat ze nodig had. Ze was mijn zoons enige kind", zegt de oude man. Voordat hij met afgewend gezicht de deur sluit, wordt het grootvader Bradaric te veel: "Ik heb mijn vrouw en dochter elke dag aan de telefoon, en elke dag huilen we. Ik huil zelf ook elke dag
quote:bron : http://www.gelderlander.nl
Verdachten betuigden medeleven ouders Maja
NIJMEGEN - Goran M. en Ferdi Ö., de twee hoofdverdachten van de moord op de Nijmeegse scholiere Maja Bradaric, hebben drie dagen na de moord haar ouders een condoleancebezoek gebracht. Bij die gelegenheid gaf Maja's vader Ferdi Ö. nog de twintig euro terug die Maja van hem geleend had.
Uit diverse bronnen, waaronder het recherchedossier van de zaak, blijkt dat de vier verdachten van de moord op Maja na het misdrijf geprobeerd hebben hun gewone leven weer op te pakken. De drie jongens en het meisje gingen weer naar werk of school. Trainingen bij de voetbalclub werden bezocht alsof er niets gebeurd was.Het motief voor de moord is niet echt duidelijk. Goran M. zegt dat het meisje een bedreiging was voor zijn status in de vriendengroep en voor zijn relatie met Nina K., eveneens verdacht.
De vriendin van Goran P., de derde mannelijke verdachte, is de enige die tegenover de recherche heeft geopperd dat Goran M. misschien uit wraak heeft gehandeld om een overleden zusje. Haar vriend zou tegen haar hebben gezegd dat de vader van Maja eens tegen Goran M. had gezegd dat de dood van zijn zusje zijn schuld is geweest. "Mijn vriend dacht dat dit wellicht het motief was."Verder zegt geen van de hoofdrolspelers hier iets over. Of het moet Goran's vriendin Nina K. zijn, de vrouwelijke verdachte: "Toen Goran Maja een keer met de dood bedreigde, antwoorde Maja: dat is niet erg, je voelt dan altijd in je hart dat je 'je kleine zusje' hebt omgebracht."
Mr. C. Hermesdorf, advocaat van Nina, zegt dat niet duidelijk is of Goran M. een zusje heeft gehad dat is overleden.
Zijn advocaat, mr. P. Vestiens, heeft verklaard dat Goran M. vorige week zijn lezing heeft herzien: de ware reden voor de moord zou schuilen in een geheim dat nooit mag worden onthuld. In recherchekringen wordt dit ingeschat als een smoes van een verdachte in het nauw. Justitie houdt het op een motief 'in de relationele sfeer
quote:thanks
Op zondag 21 december 2003 20:19 schreef ilona-scuderia het volgende:
Nu op ned.1 een reportage over de moord...
quote:Nu dus...
Op zondag 21 december 2003 20:31 schreef ilona-scuderia het volgende:
Herhaling Netwerk vannacht om 1 uur...
quote:Waar ben je naar opzoek Sherlock?
Jij bent zeker ook zo'n iemand die de file veroorzaakt.......(kijker!!!)
quote:
Op maandag 22 december 2003 12:21 schreef Ed_Gein het volgende:[..]
Waar ben je naar opzoek Sherlock?
Laat haar rusten man..!Jij bent zeker ook zo'n iemand die de file veroorzaakt.......(kijker!!!)
quote:
Vandaag is het voorarrest van de drie jongens die vastzitten voor de moord op Maja Bradaric, met dertig dagen verlengd.Twee van de jongens, Goran M. (18) en Ferdi Ö. (18), hebben eerder beiden de moord op Maja bekend. De derde verdachte, Goran P. (16) ontkent nog steeds alle betrokkenheid bij de zaak, hoewel hij wel in de auto zat toen Maja werd gewurgd. David Moszkowicz, advocaat van Goran P., had bij de rechtbank aangedrongen op vrijlating van zijn cliënt, maar dat verzoek is niet ingewilligd. "De enige reden waarom hij nog vastzit, is omdat de officier van justitie meent dat de maatschappelijke orde ernstig is verstoord", aldus Moszkowicz.
De vierde verdachte in deze zaak, de 15-jarige Nina K., was Maja's hartsvriendin. Hoewel ze eerder is vrijgelaten, blijft ze verdacht van betrokkenheid bij de moord. Nina K. was degene die Maja op de avond van de moord naar buiten lokte.
Over het werkelijke motief voor de moord bestaat nog steeds onduidelijkheid. Hoofdverdachte Goran M. blijft tegenover derden zwijgen over het motief, omdat dit 'erg riskant zou zijn gezien de grote consequenties'. Daarom heeft hij zijn advocaat, P. Vestiëns, verboden om hier ooit over te praten, ook niet tijdens een eventuele rechtszitting. Wel noemde Vestiëns dit motief 'absurd en bizar'.
Uit bestudering van het recherchedossier door dagblad De Gelderlander blijkt dat Maja slachtoffer zou zijn geworden van haar eigen jaloezie ten opzichte van anderen. Goran M. vond dat een bedreiging voor zijn status binnen de vriendengroep en besloot dat Maja dood moest. Een andere lezing van het motief is dat Maja werd vermoord vanwege een opmerking die de ouders van Maja tegen Goran M. hadden gemaakt over zijn overleden zusje.
Het is de vraag of ooit de werkelijke reden van deze moord openbaar wordt.
T Blijft toch bizar , je pleegt mi toch geen moord omdat je je irriteerd aan een meisje?
In en in triest
quote:tsja, alleen dat dat voorarrest is verlengd en dat Goran M. blijft zwijgen ...
Op dinsdag 23 december 2003 20:03 schreef toska het volgende:
Ik wil niet vervelend doen hoor , maar wat is er hier nieuw aan? Dit wisten we toch?T Blijft toch bizar , je pleegt mi toch geen moord omdat je je irriteerd aan een meisje?
In en in triest
quote:Nou is jouw dochter brandend aan getroffen....Hoe zou jij het vinden als je als voortdurend bepaalde dingen worden herinnerd..!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Op maandag 22 december 2003 16:35 schreef EvilFaith het volgende:[..]
ik laat haar toch rusten? Ik weet niet of je de topic reeks hebt gevolgd, en het nieuws hebt bijgehouden, maar dan zou je weten dat het een vreemde moordzaak is die steeds vager wordt, en tja sorry maar ik vind het interessant en op deze manier, dus doordat er topics zijn op Fok doe hierover gaan, houd ik al het nieuws bij, best handig hoor!
Beetje je grensen kennen he!!
Gaat je gewoon geen kut aan!
nog maals laat haar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
is het niet genoeg dan?....
heb je er geen genoegen mee.....
Uitgegeven: 5 januari 2004 14:50
ARNHEM - De twee 18-jarige verdachten van de moord op de Nijmeegse vwo-scholiere Maja Bradaric moeten op 20 februari voor de rechtbank in Arnhem verschijnen. Dat heeft een woordvoerder van het Openbaar Ministerie in Arnhem maandag gezegd.
Het Pieter Baan Centrum in Utrecht is bezig met een persoonlijkheidsonderzoek op de meerderjarige Goran M. en Ferdi O., die beiden hebben bekend dat zij Maja Bradaric gewurgd hebben en daarna in brand gestoken.
Omdat nog niet duidelijk is hoeveel tijd die onderzoeken gaan vergen, is het waarschijnlijk dat de zaak tegen de meerderjarige verdachten in februari niet inhoudelijk wordt behandeld.
http://www.nu.nl/news.jsp?n=255225&c=15
Ik las ook nog ergens (Spits? Metro?) dat die andere twee (de zestienjarige Goran en Nina) voor de kinderrechter komen, of dat ook in februari is stond er niet bij.
quote:Het gezicht en de naam van de echte daders (of beter: de verdachten die nu nog vastzitten) zijn in Nijmegen en omgeving toch wel bekend. Het heeft dan ook weinig zin om zo'n mailtje te gaan rondsturen.
Op donderdag 15 januari 2004 13:35 schreef Da hopman het volgende:
In de buurt van Nijmegen circuleert nu een mailtje met de foto van de moordenaar met het verzoek om hem rond te sturen. Mij lijkt het niet verstandig als je die gast niet persoonlijk kent om die foto zomaar rond te sturen. zo meteen is het iemand anders die "een geintje is geflikt".
quote:die foto's hebben al lang een breed op het internet gestaan, snap alleen niet wat het doel van zo'n mailtje is.
Op donderdag 15 januari 2004 13:35 schreef Da hopman het volgende:
In de buurt van Nijmegen circuleert nu een mailtje met de foto van de moordenaar met het verzoek om hem rond te sturen. Mij lijkt het niet verstandig als je die gast niet persoonlijk kent om die foto zomaar rond te sturen. zo meteen is het iemand anders die "een geintje is geflikt".
quote:Nu.nl
Justitie gaat vriendin Maja vervolgenUitgegeven: 13 februari 2004 14:49
Laatst gewijzigd: 13 februari 2004 15:18ARNHEM - Het Openbaar Ministerie (OM) in Arnhem vervolgt de 15-jarige Nina K. uit Nijmegen omdat ze wist van de moordplannen op haar hartsvriendin Maja Bradaric en die niet bij de politie meldde. Justitie heeft dit vrijdag laten weten. Maja werd vorig jaar november gewurgd.
Nina K. heeft vorig jaar ruim een week vastgezeten op verdenking van betrokkenheid bij dit misdrijf. Ze wordt daar dus niet strafrechtelijk voor aangepakt.
quote:ik las in de Gelderlander dat Nina K. niet meer op het Dominicus college hoeft te komen. Zowel leerlingen als een aantal docenten willen haar niet meer hebben. Ze krijgt thuis begeleiding geloof ik.
Op vrijdag 13 februari 2004 15:38 schreef milagro het volgende:[..]
Nu.nl
quote:dat is op zich onverwacht omdat het destijds niet erop leek dat ze vervolgd zou worden.
Op vrijdag 13 februari 2004 15:38 schreef milagro het volgende:[..]
Nu.nl
Wanneer begint de rechtszaak tegen de andere 3 ook alweer?
Volgende week woensdag gaan die drie anderen dus voor het eerst naar de rechtbank.quote:Justitie gaat vriendin Maja vervolgen
NIJMEGEN - Het Openbaar Ministerie (OM) in Arnhem vervolgt de 15-jarige Nina K. uit Nijmegen omdat ze wist van de moordplannen op haar hartsvriendin Maja Bradaric en die niet bij de politie meldde. Justitie heeft dit vrijdag laten weten. Het meisje kan hier maximaal een half jaar jeugddetentie voor krijgen.
Maja werd vorig jaar november gewurgd. Nina K. heeft daarna ruim een week vastgezeten op verdenking van betrokkenheid bij dit misdrijf. Ze wordt daar dus niet strafrechtelijk voor aangepakt. De 16-jarige vwo-scholiere Maja Bradaric werd op 16 november op gruwelijke wijze vermoord. De 18-jarige Goran M., de vriend van Nina K., en Ferdi O. (18) hebben daarover een gedeeltelijke bekentenis afgelegd. De twee zouden Maja Bradaric in een auto hebben gewurgd met een touw. Daarna lieten zij haar lichaam brandend achter in de uiterwaarden bij Bemmel. Naar het meisje is drie dagen lang gezocht. In de auto zat ook de 16-jarige Goran P., die zegt dat hij in een shock raakte en daarom niets kon doen om het slachtoffer te helpen. Goran M. had voor de moord al enkele malen gezegd dat hij Maja wilde doden, omdat zij zou stoken in zijn relatie met Nina K. Justitie heeft Nina K. om die reden lange tijd gezien als betrokken bij de misdaad, aangezien zij van tevoren wist wat haar vriend van plan was. Maar veel getuigen hebben verklaard, dat Goran M. zo vaak zulke dingen zei, en dat niemand dat serieus nam. Ook Maja zelf wist dat Goran dat zei, zeggen haar vriendinnen. Nina K. en Maja Bradaric zaten op het Dominicus College in Nijmegen. Besloten is dat Nina, die sinds 6 december thuis zit, niet meer terugkeert naar haar oude school. Volgens rector E. Peters is die beslissing in samenspraak met haar ouders genomen, omdat de school de veiligheid van het meisje niet kan garanderen. Veel oud-klasgenoten van Maja nemen het Nina K. kwalijk dat zij in de dagen dat haar vriendin werd vermist, niets heeft gezegd. Dat terwijl zij toen al wist wat er was gebeurd. Ook voor de vwo-scholiere zelf zou haar oude schoolomgeving te confronterend kunnen zijn, denkt de rector. De drie van de moord verdachte jongens moeten volgende week woensdag voor het eerst voor de rechtbank in Arnhem verschijnen. Hun zaak wordt dan niet inhoudelijk behandeld, omdat er nog psychologisch onderzoek wordt gedaan. Wel besluit de rechtbank woensdag naar verwachting of de minderjarige Goran P. onder het jeugd- of volwassenenstrafrecht wordt vervolgd. Mocht de kinderrechter zijn zaak gaan behandelen, dan beslist de rechtbank ook of die zittingen openbaar zullen zijn of niet. Gewoonlijk worden jeugdzaken achter gesloten deuren behandeld, maar bij zeer schokkende zaken kan de rechter anders besluiten.
Ze was slechts ( ) op de hoogte van de plannen van die jongens.
quote:Idd.
Op vrijdag 13 februari 2004 17:06 schreef milagro het volgende:
Omdat ze niet direct betrokken was bij de moord zelf.
Ze was niet aanwezig , ze heeft geen voorbereidingen getroffen, geen spullen verdoezeld of wat dan ook.Ze was slechts (
) op de hoogte van de plannen van die jongens.
Opvallend overigens dat de naam van Nina nu voluit wordt genoemd. Volgens mij voor het eerst in deze zaak (?).
quote:Dat was me nog niet eens opgevallen.
Op vrijdag 13 februari 2004 17:14 schreef Roel_Jewel het volgende:[..]
Idd.
en ik denk dat het haar ook wordt verweten dat ze de dagen erna niets heeft gezegd ..Opvallend overigens dat de naam van Nina nu voluit wordt genoemd. Volgens mij voor het eerst in deze zaak (?).
Je bent strafbaar als je op de hoogte was van een op hande zijnd misdrijf en dat niet meldt, 't is alleen vaak lastig te bewijzen.
quote:Klopt. 't Is een "ongeschreven regel" enz.
Op vrijdag 13 februari 2004 17:17 schreef milagro het volgende:[..]
Dat was me nog niet eens opgevallen.
Het is niet verboden om de naam te noemen.
quote:Klopt.
Je bent strafbaar als je op de hoogte was van een op hande zijnd misdrijf en dat niet meldt, 't is alleen vaak lastig te bewijzen.
quote:Ik neem "vriendin" vanaf nu maar met een korrel zout
Op vrijdag 13 februari 2004 17:21 schreef Roel_Jewel het volgende:[..]
Klopt. 't Is een "ongeschreven regel" enz.
[..]Klopt.
Beetje vaag dat vriendinnen van Maja zeggen dat Maja zelf ook van de "bedreigingen" van Goran M. op hoogte was ...
Maja had geen vrienden, dat is wel duidelijk.
quote:Klopt.
Op vrijdag 13 februari 2004 17:24 schreef milagro het volgende:[..]
Ik neem "vriendin" vanaf nu maar met een korrel zout
Maja had geen vrienden, dat is wel duidelijk.
Ben benieuwd wat er verder nog allemaal boven water gaat komen tijdens de rechtszaken ...
quote:OM eist 12 jaar en tbs tegen Goran M. in zaak-Maja
12 mei 2004, 12:52:23
ARNHEM (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft woensdag voor de rechtbank in Arnhem twaalf jaar celstraf en tbs met dwangverpleging geëist tegen de 18-jarige Goran M. uit Beuningen.
Volgens officier van justitie M. de Weert is Goran schuldig aan het medeplegen van moord op de 16-jarige Maja Bradaric uit Nijmegen. Ook is hij volgens De Weert schuldig aan het verbranden van het lichaam van Maja om sporen uit te wissen.
Het lichaam van het meisje werd na haar dood op 17 november door Goran in brand gestoken. Volgens De Weert hebben Goran en de 19-jarige Ferdi Ö. de moord gepleegd, maar wist de 16-jarige Goran P. ervan, heeft hij niets gedaan om het te voorkomen en kan hen alledrie medeplegen van moord worden verweten.
http://www.gelderlander.n(...)na__2152321_,00.htmlquote:12 jaar en tbs in zaak Maja
ARNHEM - Het Openbaar Ministerie heeft woensdag voor de rechtbank in Arnhem twaalf jaar celstraf en tbs met dwangverpleging geëist tegen de 18-jarige Goran M. uit Beuningen. Volgens officier van justitie M. de Weert is Goran schuldig aan het medeplegen van moord op de 16-jarige Maja Bradaric uit Nijmegen.
Ook is hij volgens De Weert schuldig aan het verbranden van het lichaam van Maja om sporen uit te wissen. Het lichaam van het meisje werd na haar dood op 17 november door Goran in brand gestoken. Volgens De Weert hebben Goran en de 19-jarige Ferdi È. de moord gepleegd, maar wist de 16-jarige Goran P. ervan, heeft hij niets gedaan om het te voorkomen en kan hen alledrie medeplegen van moord worden verweten. De Weert neemt het Goran M. zeer kwalijk dat hij geen echt motief voor de moord heeft gehad. Ook kan zij niet begrijpen, zei zij in haar requisitoir, dat Goran M. op verzoek van de ouders van Maja meegeholpen heeft met het zoeken naar het meisje, dat vanaf maandagavond als vermist was opgegeven. Toen bekend was dat Maja vermoord was, zijn Goran M. en zijn medeplegers naar verschillende herdenkingen geweest en hebben zij de ouders gecondoleerd. „Goran M. genoot het vertrouwen van de ouders van Maja”, aldus De Weert. Volgens de officier van justitie is er sprake van een weerzinwekkende en heel angstaanjagende misdaad. „Maja's doodsstrijd heeft meer dan een half uur geduurd. Haar lichaam was door de brand zo verminkt dat pas na twee dagen aan de hand van gebitsgegevens vastgesteld kon worden wie het lijk was. Daarmee werd de grootste angst van de ouders werkelijkheid. Hun leven is stilgevallen; hun enige kind is vermoord. En ze zullen nooit begrijpen waarom”, betoogde De Weert. Goran M. heeft met zijn medeplegers „onherstelbaar leed” aangericht en de rechtsorde zwaar geschokt volgens het OM. Dat hij geen motief voor zijn gedrag kan aangeven is volgens de officier van justitie een strafverzwarende omstandigheid.
quote:Goran M. heeft spijt, zegt hij de rechter
Goran zegt tegen de rechters dat hij spijt heeft van zijn daad. De ouders van Maja aankijken tijdens zijn spijtbetuiging, durft hij niet. Als hij na het uitspreken van zijn laatste woord, wordt weggevoerd, roept de vader van Maja hem in het Bosnisch iets na.
Na Goran M., moet 'kleine Goran', de zeventienjarige P. voorkomen. Zijn zaak heeft achter gesloten deuren plaats omdat hij minderjarig is. Na anderhalf uur gaat de deur eventjes open. Ondersteund door zijn buurman komt de vader van Maja naar buiten. Hij heeft het zichtbaar te kwaad.
De derde verdachte, Ferdi Ö., komt zelfbewust en chic gekleed de rechtszaal binnen. Op de publieke tribune nemen veel familieleden en kennissen van hem plaats. Gelegenheid om het woord te doen, krijgt hij nauwelijks. Zijn advocaat mr. J. Boone houdt eerst een monoloog tegen het Pieter Baan Centrum en Goran M. De zaal zucht.
Dan begint de strafpleiter een procedurele strijd tegen de rechtbank. Twee schorsingen vertragen de voortgang verder. Tot grote ergernis van de vriendenclub van Maja. "Hij heeft geen respect voor de ouders van Maja. Hij is een schoft."
Als Boone tegen zessen de rechters wraakt, stroomt de publieke tribune leeg. Alleen enkele familieleden van Maja blijven wachten. Om kwart over negen meldt de wrakingskamer dat dezelfde rechters de zaak maandag mogen voortzetten. Maja's familie gaat staan en applaudiseert.
Gadver wat een walgelijk figuur.quote:
112 Teletekst wo 12 mei
Goran kan zijn daad niet verklaren
ARNHEM Goran M.,hoofdverdachte van de
moord op Maja Bradaric (16), kon voor de
rechtbank niet verklaren waarom ze dood
moest. Wel zei hij dat hij "veel ruzie"
met haar had. Hij betuigde spijt,maar
durfde zich niet om te draaien om dat
rechtstreeks tegen de ouders te zeggen.
Het OM spreekt van een "angstaanjagende
en weerzinwekkende misdaad".De wurging
op de achterbank van de auto, waarin
Goran M. en de twee andere verdachten
zaten,heeft een half uur geduurd.
Het OM zegt dat Goran en Ferdi Ö. (19)
samen de moord hebben gepleegd.De derde
verdachte,Goran P. (16),wist ervan maar
zou niets hebben gedaan ter voorkoming.
*************************zie 111 ******
quote:Verdachte Maja Bradaric: 'Het was zij of ik'
Uitgegeven: 17 mei 2004 11:44
ARNHEM - "Het was Maja of ik." Dat geeft Ferdi Ö. maandag als belangrijkste motief aan waarom hij de moord op de 16-jarige Maja Bradaric niet heeft tegengehouden. Ö. vertelde tijdens zijn verhoor voor de rechtbank in Arnhem opnieuw dat hij doodsbang was voor Goran M., die heeft bekend Maja in de auto van Ö. te hebben gewurgd.
Uit de kritische vraagstelling van de drie rechters bleek dat de magistraten vraagtekens plaatsen of dat echt waar is. Uit de antwoorden van Ö. viel op te maken dat hij alleen de zaterdag voor de moord slechts een keer tegen Goran M. heeft gezegd dat hij Maja niet wilde vermoorden. "Daarna durfde ik dit niet meer te zeggen. Het was Maja of ik. Hij zou mij hebben vermoord als ik niet had meegewerkt", benadrukte Ö.
De ouders van Maja verlieten na deze uitleg van Ö. huilend de rechtszaal. Na een korte periode keerden ze weer terug. De rechtbank vroeg aan Ö. of het niet zo was dat hijzelf een motief had om Maja te vermoorden, omdat het meisje hem eerder had afgewezen. Ferdi gaf als antwoord dat hij nooit daarom iemand zou doden. Een van de rechters reageerde daarop, dat er wat hem betreft maar een zekerheid is. "Dat is dat Maja Bradaric is vermoord."
Aan het eind van maandagochtend gaat de rechtbank door met het behandelen van het psychologisch en psychiatrisch rapport over Ö. van het Pieter Baan Centrum.
quote:Vijftien jaar geëist tegen Ferdi
ARNHEM - Het Openbaar Ministerie heeft maandag voor de rechtbank in Arnhem een gevangenisstraf van vijftien jaar geëist tegen Ferdi voor het medeplegen van de moord op de 16-jarige Maja Bradaric. Eerder eiste justitie al twaalf jaar en tbs tegen de 18-jarige Goran M. uit Beuningen en zes jaar cel voor Goran P. uit Nijmegen voor dezelfde misdaad.
Volgens officier van justitie M. de Weert is de moord op Maja een "weerzinwekkende en heel angstaanjagende misdaad". Zeker omdat het echte motief hiervoor niet duidelijk is geworden, stelde de aanklaagster. Goran M. en Ferdi spraken wekenlang met elkaar over het "afmaken" van Maja en verzonnen ook allerlei manieren om dat te doen. Zo wilden zij het meisje dronken voeren en van een toren gooien, een overdosis XTC-pillen in een drankje doen of haar van een brug afduwen.
Op 17 november haalden Goran M. en Ferdi Maja op om een stukje te rijden. Later stapte ook Goran P. in. Onderweg probeerde Goran M., geholpen door Ferdi, Maja met zijn handen te wurgen. Daarna gaf Goran P. volgens de andere jongens een stuk meegenomen touw aan. Daar trokken Ferdi en Goran M. samen aan.
De doodsstrijd van Maja duurde al met al wel een halfuur, is later vastgesteld. Ferdi voelde volgens Goran M. of het meisje echt dood was. Daarna reed het drietal naar Bemmel en stak het lichaam daar in een weiland in brand met meegenomen benzine.
De Weert noemde een aantal redenen waarom ze wil dat de rechtbank in Arnhem Ferdi de zware straf oplegt. De verdachte heeft volgens haar een jong meisje van nog maar 16 jaar van het meest waardevolle bezit van een mens beroofd, haar leven. Haar ouders en andere nabestaanden zijn getekend voor het leven en Maja is op een gruwelijke manier om het leven gebracht, stelde de aanklaagster vast. "Ook zijn op een weerzinwekkende manier de sporen van de moord uitgewist door de verdachten door het inmiddels dode lichaam van Maja te verbranden en daarna achter te laten op een stuk verlaten weiland", constateerde ze. "De ongeruste ouders van Maja hebben de verdachten zelfs nog ingeschakeld bij de zoektocht naar Maja. Zij hebben daar ook nog aan meegedaan. Dat maakt hun gedrag onwerkelijk en onvoorstelbaar."
Ja, ze zullen toch er serieus op ingaan, maar ik vraag me echt af of dat in deze zaak geholpen zou hebben, zoals veel users in het forum of op de FP aangeven. Als een gestoord figuur als Goran weet dat jij degene bent die gelekt heeft, dan ben je echt de lul, en als hij jou niet kan pakken, dan je familie wel. Ik vraag me af of de media dit aspect wel belicht, of wil belichten. Ze zijn in hun verslaglegging niet echt aan het kijken naar alle hoeken en alternatieven voor handelingen.quote:Op maandag 17 mei 2004 17:17 schreef milagro het volgende:
True, Freud, hoewel mijn verhaal wel serieus genomen werd toen ik met slechts een telefonische bedreiging aankwam..politie was zeer behulpzaam, moet ik zeggen..
nope, die komt binnenkort voor de rechter.quote:Op maandag 17 mei 2004 21:44 schreef N.icka het volgende:
Is die vriendin al berecht?
Okay, voorkomen kan je feitelijk weinig, maar dat meehelpen om zgn je eigen hachje te redden, vind ik toch redelijk twijfelachtigquote:Op dinsdag 18 mei 2004 10:03 schreef freud het volgende:
[..]
Ja, ze zullen toch er serieus op ingaan, maar ik vraag me echt af of dat in deze zaak geholpen zou hebben, zoals veel users in het forum of op de FP aangeven. Als een gestoord figuur als Goran weet dat jij degene bent die gelekt heeft, dan ben je echt de lul, en als hij jou niet kan pakken, dan je familie wel. Ik vraag me af of de media dit aspect wel belicht, of wil belichten. Ze zijn in hun verslaglegging niet echt aan het kijken naar alle hoeken en alternatieven voor handelingen.
quote:De 18-jarige Goran M. uit Beuningen is wegens de moord op Maja Bradaric uit Nijmegen veroordeeld tot 8 jaar celstraf en tbs met dwangverpleging. De eis was 12 jaar en tbs. Volgens de rechtbank is de moord gepleegd met ''koelbloedige gerichtheid'' en met weerzinwekkende minachting voor het slachtoffer''.
Het 16-jarige slachtoffer werd op 17 november door Goran en twee vrienden, Ferdi Ö. (19) en Goran P. (17), gewurgd tijdens een autoritje. Daarna staken ze haar lichaam in brand.
Update 10:02
Ferdi Ö. is veroordeeld tot 11 jaar cel. Tegen hem was twee weken geleden 15 jaar cel geëist. De minderjarige Goran P. werd veroordeeld tot 3 jaar cel waarvan een half jaar voorwaardelijk, na een eis van 6 jaar.
--
De gebeurtenissen in deze zaak
quote:Op woensdag 26 mei 2004 12:09 schreef freud het volgende:
Ik ben zoooo trots op de rechtspraak in dit landje... Ik vraag me af of die rechters hetzelfde zouden doen als het hun dochter geweest was...
Je komt niet zo maar vrij als je tbs met dwangverpleging krijgt. Maar die tbs moet je dan wel opgelegd krijgen en dat is helaas bij twee van de drie moordenaars niet 't gevalquote:Op woensdag 26 mei 2004 12:38 schreef CANARIS het volgende:
In Nederland kan je iemand vermoorden , in koele bloede zelfs met voorbedachte rade ( Murat en Goran) en je hoeft alles bij elkaar niet langer als 5 jaar te zitten. ( dat is met TBS ! Langer zijn die jongens echt niet weg Mark my words)
nee, je gaat eerst op proefverlof en komt dan niet meer terug.quote:Op woensdag 26 mei 2004 13:16 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Je komt niet zo maar vrij als je tbs met dwangverpleging krijgt.
Mwah. Ik weet niet of die zieke geest wat Wei Wei heeft ontvoerd, onder dwangverpleging in die kliniek zat/zit.quote:Op woensdag 26 mei 2004 14:12 schreef milagro het volgende:
[..]
nee, je gaat eerst op proefverlof en komt dan niet meer terug.
Proefverlof zou zich moeten beperken tot de speelplaats van de gevangenisquote:Op woensdag 26 mei 2004 14:12 schreef milagro het volgende:
[..]
nee, je gaat eerst op proefverlof en komt dan niet meer terug.
als je niet onder dwang zit, mag je weg wanneer je wil , volgens mij.quote:Op woensdag 26 mei 2004 14:22 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Mwah. Ik weet niet of die zieke geest wat Wei Wei heeft ontvoerd, onder dwangverpleging in die kliniek zat/zit.
Ik twijfel daaraan. Die kerel was toch op proefverlof? Neem aan dat je niet zomaar proefverlof mag nemen?quote:Op woensdag 26 mei 2004 14:25 schreef milagro het volgende:
[..]
als je niet onder dwang zit, mag je weg wanneer je wil , volgens mij.
dat neem je niet, dat krijg je toegezegd na langdurig beraad van meerder deskundigen.quote:Op woensdag 26 mei 2004 14:26 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Ik twijfel daaraan. Die kerel was toch op proefverlof? Neem aan dat je niet zomaar proefverlof mag nemen?
Tja. Wederom een voorbeeld van het meer dan droevige strafrechtregime in Nederland. De rechter vond de lage leeftijd en het feit dat de heren moordenaars daarvoor een blanco strafblad hadden (te bespottelijk voor woorden natuurlijk) reden voor het opleggen van een straf lager dan de eis. Zo krijg je als nabestaanden nog even een flinke trap na. Het willekeurig en met voorbedachte rade doodmartelen (laten we wel wezen: als je er 40 minuten over doet iemand dood te maken is dat etiket op zijn plaats) is dus niet voldoende voor de zwaarste straf. Volstrekt niet uit te leggen.quote:Op woensdag 26 mei 2004 12:38 schreef CANARIS het volgende:
Kan iemand mij vertellen waarom deze kneus van een rechter het heeft over
''koelbloedige gerichtheid'' en met weerzinwekkende minachting voor het slachtoffer''.
en dan toch 4 jaar onder de toch al magere eis van het OM gaat zitten?
Het moge duidelijk zijn
In Nederland kan je iemand vermoorden , in koele bloede zelfs met voorbedachte rade ( Murat en Goran) en je hoeft alles bij elkaar niet langer als 5 jaar te zitten. ( dat is met TBS ! Langer zijn die jongens echt niet weg Mark my words)
Als rechters daar al rekening mee gaan houden zijn we wel erg ver van huis in Nederland zeg. Wat denken ze van de nabestaanden dan? Zouden die soms geen gevoelens hebben?!quote:Omdat Ferdi O in tegenstelling tot Goran M volledig toerekeningsvatbaar is bevonden, heeft hij een hogere straf gekregen dan de Beuningenaar, maar korter dan geeist omdat de rechtbank ervan overtuigd is dat zijn geweten nog gaat opspelen en de wetenschap dat hij iemand van het leven heeft beroofd de jonge dader de rest van zijn leven zal achtervolgen.
behalve dat het verspeeld is. maar idd, ik ben het er roerend mee eens...quote:Op donderdag 27 mei 2004 12:05 schreef CANARIS het volgende:
Het recht op een normaal leven hebben ze verspeelt op het moment dat hun slachtoffer haar laatste adem uitblies
einde quoete
helemaal mee eens
Niets aan toe te voegen
quote:Het Openbaar Ministerie (OM) in Arnhem heeft hoger beroep aangetekend tegen de straffen die zijn opgelegd voor de moord op Maja Bradaric, in november vorig jaar. Het OM is van mening dat de door de rechtbank opgelegde straffen te laag zijn.
Twee weken geleden veroordeelde de rechtbank in Arnhem de 18-jarige Goran M. tot acht jaar celstraf en tbs met dwangverpleging. De eis tegen hem was twaalf jaar cel en tbs met dwangverpleging. De inmiddels 19-jarige Ferdi Ö., die samen met Goran M. als hoofdverdachte wordt beschouwd, werd elf jaar cel opgelegd nadat vijftien jaar tegen hem werd geëist. De derde dader, de 16-jarige Goran P., werd volgens het volwassenenrecht tot drie jaar cel, waarvan zes maanden voorwaardelijk, veroordeeld. De eis tegen hem was zes jaar.
Direct na de uitspraak tekenden de verdachten zelf al hoger beroep aan. J. Boone, raadsman van Ferdi Ö., noemde de rechtbank 'verdachte-vijandig' en sprak van een 'lomp vonnis'. Advocaat D. Moszkowicz, die Goran P. verdedigt, was niet blij met het feit dat de rechtbank Goran P. volgens het volwassenenrecht veroordeelde.
Zelfs als er nog 20 soortgelijke moorden worden gepleegd, blijven de straffen belachelijk laagquote:Op woensdag 6 oktober 2004 23:48 schreef Dutch_Courage het volgende:
Ik las vandaag in de krant weer welke straffen de daders gekregen hebben. Ik werd er weer boos over. Idioterie hier, geef eens een keer een signaal af!
quote:,,Een van verdachten moord Maja is psychopaat''
ARNHEM (ANP) - De 19-jarige Goran M. uit Beuningen, die volgens de rechtbank in Arnhem vorig jaar november de 16-jarige Nijmeegse scholiere Maja Bradaric heeft vermoord, is een psychopaat. Dat zei mr. J. Boone, raadsman van de 19-jarige Ferdi Ö. uit Nijmegen, maandag voor het gerechtshof in Arnhem.
Volgens Boone is iedereen doodsbang voor de jongen, die op zeer bedreigende wijze macht uitoefent. De ouders van het meisje waren bij de zitting aanwezig. Zij kennen de jongens die terechtstaan, omdat het vrienden van hun dochter waren.
O. is door de rechtbank veroordeeld tot elf jaar cel voor de moord op het Nijmeegse meisje. Goran M. kreeg acht jaar en tbs. De 17-jarige Goran P. heeft drie jaar gevangenisstraf waarvan zes maanden voorwaardelijk opgelegd gekregen, omdat hij wel bij de gruwelijke moord aanwezig was, maar zelf niet heeft meegedaan, aldus de rechtbank. Het Openbaar Ministerie vond de straffen te laag en is in beroep gegaan. Ook de verdachten tekenden beroep aan.
Getuigen
Boone wil acht getuigen horen, die volgens hem kunnen verklaren dat ook zij buitenproportioneel bang waren voor de jongen uit Beuningen. ,,Dat laat zien wat de aanloop tot de uiteindelijke daad is geweest'', meent de raadsman. Volgens advocaat-generaal Grimbergen zegt de angst van anderen evenwel niets over het handelen van de Nijmeegse jongen, die bovendien heeft bekend.
Het hof doet op 25 november uitspraak in de verzoeken van Boone. Het is de bedoeling dat het hof de zaken tegen de drie jongens op 18 en 19 november inhoudelijk gaat behandelen.
Ja ik had het ook wel willen zienquote:Op dinsdag 19 oktober 2004 22:48 schreef -moi- het volgende:
shit ik ben t gewoon vergeten te kijkenkomt er nog een herhaling vanavond
?
quote:De strafzaak in hoger beroep tegen de 19-jarige Ferdi Ö., verdachte van de <a href="?http://weblog.roelonline.net/archives/001128.php">moord op de Nijmeegse scholiere Maja Bradaric</a>, is uitgesteld tot maart volgend jaar. Het was de bedoeling dat het hof in Arnhem zich donderdag over de zaak zou buigen.
Ferdi O. kreeg van de rechtbank elf jaar celstraf opgelegd. Maar volgens raadsman J. Boone heeft zijn cliënt gehandeld uit doodsangst voor mededader Goran M., die van de rechtbank acht jaar cel en tbs kreeg.
Twee deskundigen doen daarom een nieuwe psychiatrisch en psychologisch onderzoek naar de Turkse jongen en daar hebben zij meer tijd voor nodig, aldus een woordvoerder van het hof. De zaken tegen Goran M. en medeplichtige Goran P. gaan vrijdag wel door.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 20:17 schreef milagro het volgende:
als je bedenkt dat er standaard 1 derde vd straf afgaat..
quote:Op vrijdag 3 december 2004 20:31 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Ja, maar de opgelegde tbs maakt 't weer enigszins goed. Daar geldt die strafkorting niet voor ...
quote:OM eist opnieuw 15 jaar tegen moordenaar Maja
ARNHEM (ANP0 - Het Openbaar Ministerie heeft voor het gerechtshof in Arnhem opnieuw vijftien jaar cel tegen de 19-jarige Ferdi Ö. uit Nijmegen geëist. De jongen heeft bekend dat hij medeplichtig was aan de moord op de Nijmeegse scholiere Maja Bradaric in november 2003.
Ook hielp hij mee met het in brand steken van haar stoffelijk overschot in de uiterwaarden bij Bemmel.
Het hof heeft de 19-jarige Goran M. in december veroordeeld tot tien jaar cel en tbs met dwangverpleging. Het plan om de scholiere te vermoorden was van hem afkomstig. Hij bedacht met Ferdi Ö. allerlei manieren om het meisje van het leven te beroven. De jongens vonden hun vriendin lastig en brutaal. De 17-jarige Goran P. was bij de misdaden aanwezig en deed niets om het meisje te helpen. Hij kreeg daarvoor vijf jaar cel opgelegd van het hof.
Het hof heeft de twee mededaders zwaarder bestraft dan de rechtbank eerder deed. Ferdi Ö. kreeg van de rechtbank een celstraf van elf jaar opgelegd, terwijl het OM ook toen een straf van vijftien jaar eiste.
De ouders van de vwo-scholiere lieten woensdag een brief voorlezen aan het hof. ,,De rechtbank had het wel steeds over een tweede kans voor deze jonge daders, maar onze dochter van 16 jaar was nog jonger. Zij heeft geen toekomst meer. Elke keer als we voor het huis hakken horen tikken op straat, denken we dat Maja thuis komt. Wat zoiets betekent kan je alleen in je hart voelen'', zo schreven zij.
Uitspraak 27 april.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |