nee, je gaat eerst op proefverlof en komt dan niet meer terug.quote:Op woensdag 26 mei 2004 13:16 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Je komt niet zo maar vrij als je tbs met dwangverpleging krijgt.
Mwah. Ik weet niet of die zieke geest wat Wei Wei heeft ontvoerd, onder dwangverpleging in die kliniek zat/zit.quote:Op woensdag 26 mei 2004 14:12 schreef milagro het volgende:
[..]
nee, je gaat eerst op proefverlof en komt dan niet meer terug.
Proefverlof zou zich moeten beperken tot de speelplaats van de gevangenisquote:Op woensdag 26 mei 2004 14:12 schreef milagro het volgende:
[..]
nee, je gaat eerst op proefverlof en komt dan niet meer terug.
als je niet onder dwang zit, mag je weg wanneer je wil , volgens mij.quote:Op woensdag 26 mei 2004 14:22 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Mwah. Ik weet niet of die zieke geest wat Wei Wei heeft ontvoerd, onder dwangverpleging in die kliniek zat/zit.
Ik twijfel daaraan. Die kerel was toch op proefverlof? Neem aan dat je niet zomaar proefverlof mag nemen?quote:Op woensdag 26 mei 2004 14:25 schreef milagro het volgende:
[..]
als je niet onder dwang zit, mag je weg wanneer je wil , volgens mij.
dat neem je niet, dat krijg je toegezegd na langdurig beraad van meerder deskundigen.quote:Op woensdag 26 mei 2004 14:26 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Ik twijfel daaraan. Die kerel was toch op proefverlof? Neem aan dat je niet zomaar proefverlof mag nemen?
Tja. Wederom een voorbeeld van het meer dan droevige strafrechtregime in Nederland. De rechter vond de lage leeftijd en het feit dat de heren moordenaars daarvoor een blanco strafblad hadden (te bespottelijk voor woorden natuurlijk) reden voor het opleggen van een straf lager dan de eis. Zo krijg je als nabestaanden nog even een flinke trap na. Het willekeurig en met voorbedachte rade doodmartelen (laten we wel wezen: als je er 40 minuten over doet iemand dood te maken is dat etiket op zijn plaats) is dus niet voldoende voor de zwaarste straf. Volstrekt niet uit te leggen.quote:Op woensdag 26 mei 2004 12:38 schreef CANARIS het volgende:
Kan iemand mij vertellen waarom deze kneus van een rechter het heeft over
''koelbloedige gerichtheid'' en met weerzinwekkende minachting voor het slachtoffer''.
en dan toch 4 jaar onder de toch al magere eis van het OM gaat zitten?
Het moge duidelijk zijn
In Nederland kan je iemand vermoorden , in koele bloede zelfs met voorbedachte rade ( Murat en Goran) en je hoeft alles bij elkaar niet langer als 5 jaar te zitten. ( dat is met TBS ! Langer zijn die jongens echt niet weg Mark my words)
Als rechters daar al rekening mee gaan houden zijn we wel erg ver van huis in Nederland zeg. Wat denken ze van de nabestaanden dan? Zouden die soms geen gevoelens hebben?!quote:Omdat Ferdi O in tegenstelling tot Goran M volledig toerekeningsvatbaar is bevonden, heeft hij een hogere straf gekregen dan de Beuningenaar, maar korter dan geeist omdat de rechtbank ervan overtuigd is dat zijn geweten nog gaat opspelen en de wetenschap dat hij iemand van het leven heeft beroofd de jonge dader de rest van zijn leven zal achtervolgen.
behalve dat het verspeeld is. maar idd, ik ben het er roerend mee eens...quote:Op donderdag 27 mei 2004 12:05 schreef CANARIS het volgende:
Het recht op een normaal leven hebben ze verspeelt op het moment dat hun slachtoffer haar laatste adem uitblies
einde quoete
helemaal mee eens
Niets aan toe te voegen
quote:Het Openbaar Ministerie (OM) in Arnhem heeft hoger beroep aangetekend tegen de straffen die zijn opgelegd voor de moord op Maja Bradaric, in november vorig jaar. Het OM is van mening dat de door de rechtbank opgelegde straffen te laag zijn.
Twee weken geleden veroordeelde de rechtbank in Arnhem de 18-jarige Goran M. tot acht jaar celstraf en tbs met dwangverpleging. De eis tegen hem was twaalf jaar cel en tbs met dwangverpleging. De inmiddels 19-jarige Ferdi Ö., die samen met Goran M. als hoofdverdachte wordt beschouwd, werd elf jaar cel opgelegd nadat vijftien jaar tegen hem werd geëist. De derde dader, de 16-jarige Goran P., werd volgens het volwassenenrecht tot drie jaar cel, waarvan zes maanden voorwaardelijk, veroordeeld. De eis tegen hem was zes jaar.
Direct na de uitspraak tekenden de verdachten zelf al hoger beroep aan. J. Boone, raadsman van Ferdi Ö., noemde de rechtbank 'verdachte-vijandig' en sprak van een 'lomp vonnis'. Advocaat D. Moszkowicz, die Goran P. verdedigt, was niet blij met het feit dat de rechtbank Goran P. volgens het volwassenenrecht veroordeelde.
Zelfs als er nog 20 soortgelijke moorden worden gepleegd, blijven de straffen belachelijk laagquote:Op woensdag 6 oktober 2004 23:48 schreef Dutch_Courage het volgende:
Ik las vandaag in de krant weer welke straffen de daders gekregen hebben. Ik werd er weer boos over. Idioterie hier, geef eens een keer een signaal af!
quote:,,Een van verdachten moord Maja is psychopaat''
ARNHEM (ANP) - De 19-jarige Goran M. uit Beuningen, die volgens de rechtbank in Arnhem vorig jaar november de 16-jarige Nijmeegse scholiere Maja Bradaric heeft vermoord, is een psychopaat. Dat zei mr. J. Boone, raadsman van de 19-jarige Ferdi Ö. uit Nijmegen, maandag voor het gerechtshof in Arnhem.
Volgens Boone is iedereen doodsbang voor de jongen, die op zeer bedreigende wijze macht uitoefent. De ouders van het meisje waren bij de zitting aanwezig. Zij kennen de jongens die terechtstaan, omdat het vrienden van hun dochter waren.
O. is door de rechtbank veroordeeld tot elf jaar cel voor de moord op het Nijmeegse meisje. Goran M. kreeg acht jaar en tbs. De 17-jarige Goran P. heeft drie jaar gevangenisstraf waarvan zes maanden voorwaardelijk opgelegd gekregen, omdat hij wel bij de gruwelijke moord aanwezig was, maar zelf niet heeft meegedaan, aldus de rechtbank. Het Openbaar Ministerie vond de straffen te laag en is in beroep gegaan. Ook de verdachten tekenden beroep aan.
Getuigen
Boone wil acht getuigen horen, die volgens hem kunnen verklaren dat ook zij buitenproportioneel bang waren voor de jongen uit Beuningen. ,,Dat laat zien wat de aanloop tot de uiteindelijke daad is geweest'', meent de raadsman. Volgens advocaat-generaal Grimbergen zegt de angst van anderen evenwel niets over het handelen van de Nijmeegse jongen, die bovendien heeft bekend.
Het hof doet op 25 november uitspraak in de verzoeken van Boone. Het is de bedoeling dat het hof de zaken tegen de drie jongens op 18 en 19 november inhoudelijk gaat behandelen.
Ja ik had het ook wel willen zienquote:Op dinsdag 19 oktober 2004 22:48 schreef -moi- het volgende:
shit ik ben t gewoon vergeten te kijkenkomt er nog een herhaling vanavond
?
quote:De strafzaak in hoger beroep tegen de 19-jarige Ferdi Ö., verdachte van de <a href="?http://weblog.roelonline.net/archives/001128.php">moord op de Nijmeegse scholiere Maja Bradaric</a>, is uitgesteld tot maart volgend jaar. Het was de bedoeling dat het hof in Arnhem zich donderdag over de zaak zou buigen.
Ferdi O. kreeg van de rechtbank elf jaar celstraf opgelegd. Maar volgens raadsman J. Boone heeft zijn cliënt gehandeld uit doodsangst voor mededader Goran M., die van de rechtbank acht jaar cel en tbs kreeg.
Twee deskundigen doen daarom een nieuwe psychiatrisch en psychologisch onderzoek naar de Turkse jongen en daar hebben zij meer tijd voor nodig, aldus een woordvoerder van het hof. De zaken tegen Goran M. en medeplichtige Goran P. gaan vrijdag wel door.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 20:17 schreef milagro het volgende:
als je bedenkt dat er standaard 1 derde vd straf afgaat..
quote:Op vrijdag 3 december 2004 20:31 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Ja, maar de opgelegde tbs maakt 't weer enigszins goed. Daar geldt die strafkorting niet voor ...
quote:OM eist opnieuw 15 jaar tegen moordenaar Maja
ARNHEM (ANP0 - Het Openbaar Ministerie heeft voor het gerechtshof in Arnhem opnieuw vijftien jaar cel tegen de 19-jarige Ferdi Ö. uit Nijmegen geëist. De jongen heeft bekend dat hij medeplichtig was aan de moord op de Nijmeegse scholiere Maja Bradaric in november 2003.
Ook hielp hij mee met het in brand steken van haar stoffelijk overschot in de uiterwaarden bij Bemmel.
Het hof heeft de 19-jarige Goran M. in december veroordeeld tot tien jaar cel en tbs met dwangverpleging. Het plan om de scholiere te vermoorden was van hem afkomstig. Hij bedacht met Ferdi Ö. allerlei manieren om het meisje van het leven te beroven. De jongens vonden hun vriendin lastig en brutaal. De 17-jarige Goran P. was bij de misdaden aanwezig en deed niets om het meisje te helpen. Hij kreeg daarvoor vijf jaar cel opgelegd van het hof.
Het hof heeft de twee mededaders zwaarder bestraft dan de rechtbank eerder deed. Ferdi Ö. kreeg van de rechtbank een celstraf van elf jaar opgelegd, terwijl het OM ook toen een straf van vijftien jaar eiste.
De ouders van de vwo-scholiere lieten woensdag een brief voorlezen aan het hof. ,,De rechtbank had het wel steeds over een tweede kans voor deze jonge daders, maar onze dochter van 16 jaar was nog jonger. Zij heeft geen toekomst meer. Elke keer als we voor het huis hakken horen tikken op straat, denken we dat Maja thuis komt. Wat zoiets betekent kan je alleen in je hart voelen'', zo schreven zij.
Uitspraak 27 april.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |