quote:Ik ben er ook klaar voor
Op vrijdag 19 december 2003 20:18 schreef zodiakk het volgende:
Ok, ik ben er klaar voor.Nu nog een exemplaar van De Avonden regelen.
TS gaat nu op wintersport, ik hoop tussendoor nog ergens een PC'tje te vinden, anders zie ik U de 26ste weer.
Ik zal mijn bijzondere bevindingen met een pen (sic!) op papier (parbleu!) vastleggen (vet 1337! ).
Enjoy!
Ik heb het boek inmiddels gelokaliseerd in mijn boekenkast, vermomd als kroonlijster (handig zo'n moeder in het onderwijs...). Ben benieuwd hoeveel mensen er maandagochtend ook in de trein zitten met hun exemplaar...
Voor de Reve-adepten onder ons is er sinds enig tijd het Grote Gerard Reve Forum, zie www.woelrat.tk
Hier is het interview van Gerard Reve en Hanny Michaelis (de Pannespons) en het marathoninterview met Hanny Michaelis alleen te downloaden. MP3 format.
Reve, dat is pas Leven & Leven met Reve is Gezond Leven.
Groet,
Adelbert
Ik doe ook mee. Alleen denk ik wel dat dit mijn laatste post in dit topic wordt, in verband met de langzame verbinding waarmee ik nu zit te werken. Ik hou het bij lurken denk ik. Ik heb al een exemplaar weten te vinden (uit het magazijn van de bieb moest ie komen. ), dus ik ben er klaar voor.
Ik vrees dat ik weinig gelegenheid om m'n ervaringen te delen, bij gebrek aan computer, maar ik zal m'n best doen.
Helpt allen hopen!
Morgen verder.
[Dit bericht is gewijzigd door jackmcfox op 22-12-2003 07:03]
quote:zodiakk, je bent een kluns. Je kan toch zeker wel met je charismatische persoonlijkheid een bedeesd boekwinkeljuffrouwtje over halen om jou het betreffende boekje te overhandigen?
Op maandag 22 december 2003 11:51 schreef zodiakk het volgende:
Ik kan niet aan een exemplaar van De Avonden komen, dus jullie zullen het zonder mijn diepzinnige literaire analyses moeten doen.
Zelf heb ik vannacht, kort na het aantreden van de nieuwe dag, het eerst hoofdstuk gelezen. Tot dusverre vind ik het een interessant boek. Wat er gebeurt is niet echt boeiend, hoe Frits er mee om gaat en zijn overpeinzingen zijn dat echter wel.
quote:Ik heb mijn bevindingen vanaf dag 1 op papier bijgehouden, maar heb weinig animo om deze over te tikken als er toch niet echt een discussie gaande is.
"Ik wilde wel posten, maar de bel stond niet stil de afgelopen week.""Ik zag zo'n mooie bochelaar dat ik helemaal vergat in dit topic te kijken."
"Ik heb tot nu toe niet gepost, maar de rest van de week kan nog veel goed maken."
"Met het posten over De Avonden gaat het slecht, maar qua lezen gaat het goed."
quote:Het verbaast me keer op keer hoeveel symboliek schrijvers in boeken gooien. Waarom kan het nooit eens natte-vingerwerk zijn? Het kan toch ook zo zijn dat Reve, al wandelend langs kille grachten, op het lumineuze idee kwam om zijn hoofdpersoon de naam 'Frits' mee te geven?
Op maandag 29 december 2003 18:30 schreef corc het volgende:
Ik kan zeggen, dat het voor mij deze zesde keer weer een buitengewoon louterend en bevredigend ritueel is. Maar inderdaad, gepost wordt er niet. Ik neem aan dat er wel gelezen wordt, maar dat de excusen van Batuwu_Griekgriek van toepassing zijn:
[..]Ik heb mijn bevindingen vanaf dag 1 op papier bijgehouden, maar heb weinig animo om deze over te tikken als er toch niet echt een discussie gaande is.
Eentje dan als start, uit hoofdstuk 1:
Vergelijk de zin " 'Louis te zijn, of Frans, dacht ik' , zij hij bij zichzelf, 'En naar ze kijken, en ontevreden zijn.' " (De Avonden, pagina 19 onderaan) eens met de zin "dichtertje te zijn, en dan te sterven. (Want voor een dichtertje lopen de mooiste meisjes altijd aan de andere kant van de gracht)", uit 'dichtertje' van Nescio.
Ik weet niet of de '(..) te zijn' constructie in die tijd gebruikelijke was, maar deze prachtige constructie lijkt mij wel geleend van Nescio.
Daarvoor moet je weten, dat de jonge Reve een groot bewonderaar was van Nescio. Zo komt de voornaam van Frits van Egters van Frits Grönloh, de man achter het pseudoniem Nescio. (de achternaam 'Egters' is het tegenovergestelde van 'Reve' (=Frans:droom)).
ik weet niet of de citaten kloppen, ik heb nog geen Nescio in mijn bibliotheek en op internet kan ik de tekst niet vinden
Maar dat ben ik, waardeloze prozaïst en bezoedelaar van mupi's.
quote:Tja, de verleiding om er toch een leuk grapje in te stoppen zal wel te groot zijn. Zo neem ik ook maar aan dat Victor (=overwinnaar) heet omdat hij diegene is tegen wie Frits opkijkt. Dat zou betekenen dat Maurits Duivenis een negatieve connotatie moet hebben. Iemand... ?
Op maandag 29 december 2003 23:14 schreef zodiakk het volgende:[..]
Het verbaast me keer op keer hoeveel symboliek schrijvers in boeken gooien. Waarom kan het nooit eens natte-vingerwerk zijn? Het kan toch ook zo zijn dat Reve, al wandelend langs kille grachten, op het lumineuze idee kwam om zijn hoofdpersoon de naam 'Frits' mee te geven?
Maar dat ben ik, waardeloze prozaïst en bezoedelaar van mupi's.
Hoe staat het er mee?quote:Op vrijdag 12 december 2003 21:00 schreef Troel het volgende:
[..]
Overigens zijn we hard bezig dat wel van de grond te krijgen, ik vind het erg jammer dat je het nu al in de grond trapt.
Het is niet onopgemerkt gebleven.quote:
Haha, dat dispuut ben ik ooit begonnen! In 2000 geloof ik, het legendarischequote:Op dinsdag 14 december 2004 22:53 schreef heiden6 het volgende:
Ik heb het boek niet gelezen, maar ik weet toevallig dat op studievereniging Prometheus in Leiden er een dispuut is wat tot enige doel heeft ieder jaar De Avonden te herlezen.
Ik ben er maar een keer geweest, tijdens een infoavondje in de El Cid afgelopen zomer. Als jij daar ook bij was heb ik je waarschijnlijk wel gezien. Er is iig wel over dat dispuut gesproken.quote:Op woensdag 15 december 2004 01:36 schreef corc het volgende:
[..]
Haha, dat dispuut ben ik ooit begonnen! In 2000 geloof ik, het legendarische
'integraal (her) lezen van "de Avonden" van G.K. /Simon (van het) Reve Gilde'
Gebeurd er nog wat bij prometheus?
Californië! En dan ook nog eens de 'de Avonden' opvragen bij het taleninstituut van Berkeley. Wat een kosmopoliet ben je toch. Berkeley, Californië... jeetje ik zit hier in Rotterdam, met bruine havenmist aan de horizon. Ik kan niet op tegen Californië. Waar zit je eigenlijk in Californië? Bij Berkeley vermoed ik, maar waar ligt Berkeley in Californië?quote:Op woensdag 15 december 2004 01:44 schreef corc het volgende:
He, gezellig alweer, hier.
Ik heb overigens geen kopie van 'de Avonden' bij de hand, ik zit tijdelijk in Califonie (verkapte patspost) en ben vergeten hem in te pakken. FF Gutenberg enzo checken... of het taleninstituur van Berkeley.
Is het audioboek ergens gefileshared? Voorgelezen door die vieze ouwe seniele homo himself
De 'volkseditie', zoals hij officieel gedoopt is.
En de mensen die niet in de stemming willen komen, daar denk je natuurlijk niet aan hè?quote:Op woensdag 15 december 2004 23:30 schreef I.R.Baboon het volgende:
Voor de mensen die alvast in de stemming willen komen kwam ik de aangename site www.nadertotreve.nl tegen.
O jawel hoor, die kunnen mooi helpen om het leesclubje nieuw leven in te blazen.quote:Op woensdag 15 december 2004 23:33 schreef OllieA het volgende:
[..]
En de mensen die niet in de stemming willen komen, daar denk je natuurlijk niet aan hè?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |