abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15550683
quote:
Op vrijdag 19 december 2003 20:18 schreef zodiakk het volgende:
Ok, ik ben er klaar voor.

Nu nog een exemplaar van De Avonden regelen.

Ik ben er ook klaar voor . En ik heb al een exemplaar van "de avonden" gekocht.
pi_15556491
mooi

TS gaat nu op wintersport, ik hoop tussendoor nog ergens een PC'tje te vinden, anders zie ik U de 26ste weer.

Ik zal mijn bijzondere bevindingen met een pen (sic!) op papier (parbleu!) vastleggen (vet 1337! ).

Enjoy!

" there is nothing to not be amazed at "
pi_15556690
OK, count me in.

Ik heb het boek inmiddels gelokaliseerd in mijn boekenkast, vermomd als kroonlijster (handig zo'n moeder in het onderwijs...). Ben benieuwd hoeveel mensen er maandagochtend ook in de trein zitten met hun exemplaar...

Cat hair is a fashion statement
I'm really a cat you see and it's not my last life at all
pi_15573743
Mmm, het was blijkbaar niet doorgekomen. Maar ik bedoelde met mijn vorige post dus dat ik mee doe.
pi_15578627
Goegemeente,

Voor de Reve-adepten onder ons is er sinds enig tijd het Grote Gerard Reve Forum, zie www.woelrat.tk

Hier is het interview van Gerard Reve en Hanny Michaelis (de Pannespons) en het marathoninterview met Hanny Michaelis alleen te downloaden. MP3 format.

Reve, dat is pas Leven & Leven met Reve is Gezond Leven.

Groet,

Adelbert

Tune in to GUMMBAH.TK radio
  zondag 21 december 2003 @ 19:34:27 #56
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_15588869
*meldt

Ik doe ook mee. Alleen denk ik wel dat dit mijn laatste post in dit topic wordt, in verband met de langzame verbinding waarmee ik nu zit te werken. Ik hou het bij lurken denk ik. Ik heb al een exemplaar weten te vinden (uit het magazijn van de bieb moest ie komen. ), dus ik ben er klaar voor.

zondag 21 december 2003 @ 21:55:31 #57
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_15593078
Vergeten mee te nemen bij m'n ouders, maar heb een geleend biebpasje geregeld en hoop dat er nog exemplaren beschikbaar zijn daar.

Ik vrees dat ik weinig gelegenheid om m'n ervaringen te delen, bij gebrek aan computer, maar ik zal m'n best doen.

Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_15594695
Argh. De avonden was uitgeleend tot 19-12, dus ik denk daarna pik ik hem wel op. Nu is hij nog steeds niet ingeleverd (te laat dus) en ik betwijfel of hij er morgen is

Helpt allen hopen!

pi_15594945
Helaas geen tijd.
It is much easier to be critical than to be correct.
pi_15601294
Zo, ik ben wakker. Eens kijken wie er nog meer om kwart voor zes begint.
pi_15601346
Hoewel met een korte onderbreking, heb ik inmiddels het eerste hoofdstuk herlezen, bij kaarslicht voor het raam. Mooi om dit werk weer eens in handen te hebben en de letters mijn ogen te laten strelen.

Morgen verder.

[Dit bericht is gewijzigd door jackmcfox op 22-12-2003 07:03]

pi_15604662
Ik kan niet aan een exemplaar van De Avonden komen, dus jullie zullen het zonder mijn diepzinnige literaire analyses moeten doen.
pi_15608589
quote:
Op maandag 22 december 2003 11:51 schreef zodiakk het volgende:
Ik kan niet aan een exemplaar van De Avonden komen, dus jullie zullen het zonder mijn diepzinnige literaire analyses moeten doen.
zodiakk, je bent een kluns. Je kan toch zeker wel met je charismatische persoonlijkheid een bedeesd boekwinkeljuffrouwtje over halen om jou het betreffende boekje te overhandigen?

Zelf heb ik vannacht, kort na het aantreden van de nieuwe dag, het eerst hoofdstuk gelezen. Tot dusverre vind ik het een interessant boek. Wat er gebeurt is niet echt boeiend, hoe Frits er mee om gaat en zijn overpeinzingen zijn dat echter wel.

maandag 22 december 2003 @ 14:05:26 #64
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_15608774
Dit jaar niet, mensen.
  maandag 22 december 2003 @ 14:17:00 #65
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_15609164
Ik zal mijn exemplaar uit mijn boekenkast opsnorren. Ik vond het wel een aardig boek.
pi_15637505
He, daar wilde ik ook deze kerstvakantie mee beginnen, maar ik wacht nog even tot ik het boek krijg met kerst.
Die Welt ist alles was der Fall ist.
  dinsdag 23 december 2003 @ 13:35:24 #67
42940 Kang-He
Sklansky $$$ Millionaire
pi_15637570
Ik begin vanavond.
pi_15800283
Nou, wat zijn de bevindingen? Ikzelf heb, in mijn oneindige onvermogen, het verzuimd om ergens een exemplaar van De Avonden te ritselen. Daarom ben ik dubbel benieuwd naar de geestelijke gesteldheid van onze Revianen in spé. Kom, vertel op, hoe is het nou?
pi_15802170
Ik kan zeggen, dat het voor mij deze zesde keer weer een buitengewoon louterend en bevredigend ritueel is. Maar inderdaad, gepost wordt er niet. Ik neem aan dat er wel gelezen wordt, maar dat de excusen van Batuwu_Griekgriek van toepassing zijn:
quote:
"Ik wilde wel posten, maar de bel stond niet stil de afgelopen week."

"Ik zag zo'n mooie bochelaar dat ik helemaal vergat in dit topic te kijken."

"Ik heb tot nu toe niet gepost, maar de rest van de week kan nog veel goed maken."

"Met het posten over De Avonden gaat het slecht, maar qua lezen gaat het goed."

Ik heb mijn bevindingen vanaf dag 1 op papier bijgehouden, maar heb weinig animo om deze over te tikken als er toch niet echt een discussie gaande is.
Eentje dan als start, uit hoofdstuk 1:
Vergelijk de zin " 'Louis te zijn, of Frans, dacht ik' , zij hij bij zichzelf, 'En naar ze kijken, en ontevreden zijn.' " (De Avonden, pagina 19 onderaan) eens met de zin "dichtertje te zijn, en dan te sterven. (Want voor een dichtertje lopen de mooiste meisjes altijd aan de andere kant van de gracht)", uit 'dichtertje' van Nescio.
Ik weet niet of de '(..) te zijn' constructie in die tijd gebruikelijke was, maar deze prachtige constructie lijkt mij wel geleend van Nescio.
Daarvoor moet je weten, dat de jonge Reve een groot bewonderaar was van Nescio. Zo komt de voornaam van Frits van Egters van Frits Grönloh, de man achter het pseudoniem Nescio. (de achternaam 'Egters' is het tegenovergestelde van 'Reve' (=Frans:droom)).
ik weet niet of de citaten kloppen, ik heb nog geen Nescio in mijn bibliotheek en op internet kan ik de tekst niet vinden
pi_15810580
quote:
Op maandag 29 december 2003 18:30 schreef corc het volgende:
Ik kan zeggen, dat het voor mij deze zesde keer weer een buitengewoon louterend en bevredigend ritueel is. Maar inderdaad, gepost wordt er niet. Ik neem aan dat er wel gelezen wordt, maar dat de excusen van Batuwu_Griekgriek van toepassing zijn:
[..]

Ik heb mijn bevindingen vanaf dag 1 op papier bijgehouden, maar heb weinig animo om deze over te tikken als er toch niet echt een discussie gaande is.
Eentje dan als start, uit hoofdstuk 1:
Vergelijk de zin " 'Louis te zijn, of Frans, dacht ik' , zij hij bij zichzelf, 'En naar ze kijken, en ontevreden zijn.' " (De Avonden, pagina 19 onderaan) eens met de zin "dichtertje te zijn, en dan te sterven. (Want voor een dichtertje lopen de mooiste meisjes altijd aan de andere kant van de gracht)", uit 'dichtertje' van Nescio.
Ik weet niet of de '(..) te zijn' constructie in die tijd gebruikelijke was, maar deze prachtige constructie lijkt mij wel geleend van Nescio.
Daarvoor moet je weten, dat de jonge Reve een groot bewonderaar was van Nescio. Zo komt de voornaam van Frits van Egters van Frits Grönloh, de man achter het pseudoniem Nescio. (de achternaam 'Egters' is het tegenovergestelde van 'Reve' (=Frans:droom)).
ik weet niet of de citaten kloppen, ik heb nog geen Nescio in mijn bibliotheek en op internet kan ik de tekst niet vinden

Het verbaast me keer op keer hoeveel symboliek schrijvers in boeken gooien. Waarom kan het nooit eens natte-vingerwerk zijn? Het kan toch ook zo zijn dat Reve, al wandelend langs kille grachten, op het lumineuze idee kwam om zijn hoofdpersoon de naam 'Frits' mee te geven?

Maar dat ben ik, waardeloze prozaïst en bezoedelaar van mupi's.

pi_15826074
Ik ben helaas een week of anderhalf off-line geweest, maar ik vertrouw erop dat jullie het zonder mij ook heel gezellig hebben gehad.
Wittgenstein
pi_15842812
quote:
Op maandag 29 december 2003 23:14 schreef zodiakk het volgende:

[..]

Het verbaast me keer op keer hoeveel symboliek schrijvers in boeken gooien. Waarom kan het nooit eens natte-vingerwerk zijn? Het kan toch ook zo zijn dat Reve, al wandelend langs kille grachten, op het lumineuze idee kwam om zijn hoofdpersoon de naam 'Frits' mee te geven?

Maar dat ben ik, waardeloze prozaïst en bezoedelaar van mupi's.

Tja, de verleiding om er toch een leuk grapje in te stoppen zal wel te groot zijn. Zo neem ik ook maar aan dat Victor (=overwinnaar) heet omdat hij diegene is tegen wie Frits opkijkt. Dat zou betekenen dat Maurits Duivenis een negatieve connotatie moet hebben. Iemand... ?
pi_15886810
de Avonden: kern vh Absurdisme, de absolute oorsprong. De basis.
Wat bedoel je daarmee, Waldemar?
pi_15894387
Welnu, voor mij zit het er weer op. Benieuwd hoeveel fok!kers dit volbracht hebben...
pi_23976755
*kickt*

Jawel, een nieuw jaar, NIEUWE KANSEN. Vorig jaar haalde niemand behalve TS de eindstreep, dit jaar kunnen we weer los! Wie leest er mee, dagelijks een hoofdstuk in 'de Avonden' van Gerard Reve, te beginnen op de vroege morgen van de tweeentwintigste december, zodat de dagen van hoofdpersoon Frits van Egters gelijk lopen met de kalender?

Omdat er nog ruimte genoeg is , acht ik een 2004-avonden lees topic overbodig. De openingspost gaat eigenlijk ook nog wel op.

Dus jawel, we gaan weer van start met een nieuwe succesvolle Avondenleespoging, en het bijbehorende STORMLOOPTOPIQUE!
pi_23977682
Ik ben er klaar voor.

Nu alleen nog een exemplaar van 'de Avonden' regelen.
pi_23977766
* Whiskers meldt zich voor de herkansing
Cat hair is a fashion statement
I'm really a cat you see and it's not my last life at all
  dinsdag 14 december 2004 @ 22:45:28 #78
11923 I.R.Baboon
pi_23977821
Dit jaar heb ik niet de beschikking over een exemplaar, dus kan ik niet meedoen, maar ik heb seborik wel aangespoord om me te gaan doen.
pi_23977950
Ik vind dit het leukste topic dat ik sinds maanden herlezen heb. Ik stel voor dat we dit topic ieder jaar integraal herlezen. Beginnend op 9 december en eindigend op 2 januari.
pi_23978049
Ik heb het boek niet gelezen, maar ik weet toevallig dat op studievereniging Prometheus in Leiden er een dispuut is wat tot enige doel heeft ieder jaar De Avonden te herlezen.

As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  dinsdag 14 december 2004 @ 23:56:27 #81
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_23979632
Vrees niet! Ik heb me voorgenomen om voor dit jaar een overtuigend excuus te verzinnen.
Geef me nog een paar dagen.
...dass wir fliegen.
  woensdag 15 december 2004 @ 00:20:49 #82
11923 I.R.Baboon
pi_23980156
quote:
Op vrijdag 12 december 2003 21:00 schreef Troel het volgende:

[..]

Overigens zijn we hard bezig dat wel van de grond te krijgen, ik vind het erg jammer dat je het nu al in de grond trapt.
Hoe staat het er mee?
  woensdag 15 december 2004 @ 00:25:43 #83
11923 I.R.Baboon
pi_23980260
Vorig jaar heb ik het trouwens toch een dag of 6 volgehouden. Vlak na tweede kerstdag is het misgegaan, waarna het boek me maandenlang opengeslagen aan heeft liggen grijnzen vanaf mijn tafel.
pi_23980264
quote:
Op woensdag 15 december 2004 00:20 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Hoe staat het er mee?
Wat heerlijk vals.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_23980398
Ik doe mee.

Heb zowaar ook een exemplaar van 'De Avonden' in mijn bezit.
Die Welt ist alles was der Fall ist.
  woensdag 15 december 2004 @ 00:41:13 #86
11923 I.R.Baboon
pi_23980529
quote:
Op woensdag 15 december 2004 00:25 schreef OllieA het volgende:

[..]

Wat heerlijk vals.
Het is niet onopgemerkt gebleven.

Zo, en dan ga ik nu in een diepe slaap vallen.
pi_23981025
En ik ga het doèn dit jaar, godverredomme.
pi_23981031
Ik doe wel mee, maar alleen omdat IR een leuke grap heeft gemaakt in dit topic en natuurlijk omdat m'n kopie van De Avonden nog ongelezen is.
pi_23981060
Je doet het dus niet voor Gerard, Seborik? Of tenminste dan voor jezelf?

Verdriet.
pi_23981088
Ik heb niets meer van onze vaderlandse schrijfhomo gelezen sinds De Vierde Man op de middelbare school, maar nu heb ik van De Sint mijn eigen De Avonden bekomen. Een zwarte kaft met gouden letters en gouden versiering. Het is natuurlijk geen echt goud, maar wel heel kitscherig en dat vind ik heel erg in de geest van Gerard Reve.

Natuurlijk doe ik het ook voor mezelf én een beetje voor Reve, want stiekem doe ik alles een piepkleinbeetje voor mezelf.
pi_23981269
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 22:53 schreef heiden6 het volgende:
Ik heb het boek niet gelezen, maar ik weet toevallig dat op studievereniging Prometheus in Leiden er een dispuut is wat tot enige doel heeft ieder jaar De Avonden te herlezen.

Haha, dat dispuut ben ik ooit begonnen! In 2000 geloof ik, het legendarische
'integraal (her) lezen van "de Avonden" van G.K. /Simon (van het) Reve Gilde'

Gebeurd er nog wat bij prometheus?
pi_23981395
He, gezellig alweer, hier.

Ik heb overigens geen kopie van 'de Avonden' bij de hand, ik zit tijdelijk in Califonie (verkapte patspost) en ben vergeten hem in te pakken. FF Gutenberg enzo checken... of het taleninstituur van Berkeley.

Is het audioboek ergens gefileshared? Voorgelezen door die vieze ouwe seniele homo himself
De 'volkseditie', zoals hij officieel gedoopt is.
pi_23981946
quote:
Op woensdag 15 december 2004 01:36 schreef corc het volgende:

[..]

Haha, dat dispuut ben ik ooit begonnen! In 2000 geloof ik, het legendarische
'integraal (her) lezen van "de Avonden" van G.K. /Simon (van het) Reve Gilde'

Gebeurd er nog wat bij prometheus?
Ik ben er maar een keer geweest, tijdens een infoavondje in de El Cid afgelopen zomer. Als jij daar ook bij was heb ik je waarschijnlijk wel gezien. Er is iig wel over dat dispuut gesproken.

Hoe vaak heb je het boek al gelezen dan?
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  woensdag 15 december 2004 @ 08:24:41 #94
35189 Troel
scherp en bot
pi_23982869
quote:
Op woensdag 15 december 2004 00:20 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Hoe staat het er mee?
Ik heb werkelijk geen flauw idee
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_23983126
quote:
Op woensdag 15 december 2004 01:44 schreef corc het volgende:
He, gezellig alweer, hier.

Ik heb overigens geen kopie van 'de Avonden' bij de hand, ik zit tijdelijk in Califonie (verkapte patspost) en ben vergeten hem in te pakken. FF Gutenberg enzo checken... of het taleninstituur van Berkeley.

Is het audioboek ergens gefileshared? Voorgelezen door die vieze ouwe seniele homo himself
De 'volkseditie', zoals hij officieel gedoopt is.
Californië! En dan ook nog eens de 'de Avonden' opvragen bij het taleninstituut van Berkeley. Wat een kosmopoliet ben je toch. Berkeley, Californië... jeetje ik zit hier in Rotterdam, met bruine havenmist aan de horizon. Ik kan niet op tegen Californië. Waar zit je eigenlijk in Californië? Bij Berkeley vermoed ik, maar waar ligt Berkeley in Californië?
pi_23983591
Ik ga hem wederom niet lezen, denk ik. Maar het is toch leuk dat dit topic nog bestaat.
Wittgenstein
  woensdag 15 december 2004 @ 11:22:04 #97
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_23985451
Mijn broertje heeft nog steeds mijn exemplaar!
Ik zal eens kijken of ik er ergens nog een kan opduikelen.

Wanneer beginnen we? (Ja ja, de openingszin van het boek, ik weet het )
  woensdag 15 december 2004 @ 23:30:39 #98
11923 I.R.Baboon
pi_24001922
Voor de mensen die alvast in de stemming willen komen kwam ik de aangename site www.nadertotreve.nl tegen.
pi_24001995
quote:
Op woensdag 15 december 2004 23:30 schreef I.R.Baboon het volgende:
Voor de mensen die alvast in de stemming willen komen kwam ik de aangename site www.nadertotreve.nl tegen.
En de mensen die niet in de stemming willen komen, daar denk je natuurlijk niet aan hè?
Het is ook altijd het zelfde in dit tranendal. Stemmingmakende bavianen, overal.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  woensdag 15 december 2004 @ 23:42:14 #100
11923 I.R.Baboon
pi_24002205
quote:
Op woensdag 15 december 2004 23:33 schreef OllieA het volgende:

[..]

En de mensen die niet in de stemming willen komen, daar denk je natuurlijk niet aan hè?
O jawel hoor, die kunnen mooi helpen om het leesclubje nieuw leven in te blazen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')