IK KRIJG MORGEN VOLUME 8 EN 12 VAN MASAAKI SUZUKI'S KANTATE OPNAMES.
quote:Je hoeft niet zo te schreeuwen
Op maandag 18 juni 2001 15:53 schreef CAPTAIN_CAPSLOCK het volgende:
JAZEKER. VOORAL BAROK, EN DAN MET NAME (UITERAARD) J. S. BACH, DE MEEST INVENTIEVE, GENIAALSTE, GROOTSTE MUSICUS/COMPONIST OOIT.IK KRIJG MORGEN VOLUME 8 EN 12 VAN MASAAKI SUZUKI'S KANTATE OPNAMES.
quote:Oh ja?!? Nou...ik ben pro-Händel, net als Beethoven was en Beethoven is ook stoer
Op maandag 18 juni 2001 15:53 schreef CAPTAIN_CAPSLOCK het volgende:
JAZEKER. VOORAL BAROK, EN DAN MET NAME (UITERAARD) J. S. BACH, DE MEEST INVENTIEVE, GENIAALSTE, GROOTSTE MUSICUS/COMPONIST OOIT.
Ik ben vrij nieuw in de wereld van klassiek. Ben eigenlijk Metalhead, maar omdat tegenwoordig veel Metalartiesten door klassiek muziek geïnspireerd zijn en veelal ook getraind zijn (Rhapsody, Dark Moor etc) dacht ik: moet ik ook eens luisteren.
Ik vind barok het coolst, maar van de modernere werken kan ik het werk van Wagner wel apprecieren (hij is ooit zelfs "de eerste Metalhead" genoemd hehe).
Ik houd erg van Händel, J.S. Bach en god vergeef me..Scarlatti (de jongste). Klavecimbel regeert gewoon. Oh en ik vind de luit composities van John Dowland echt top.
Ennuh ondanks je naam zou het erg fijn zijn als de capslock eraf ging, het leest nl. zo irritant.
quote:That combination strikes me as odd.
Op dinsdag 19 juni 2001 22:08 schreef Hagelslag het volgende:
Rachmaninoff (vooral het 3e pianoconcert!), Shostakovich (alles!)
Ik ben zelf anti-Rachmaninov en ook Tsjaikovski is niet mijn lievelingscomponist, maar enorm liefhebber van Sjostakovitsj, Prokofiev, Bach (ik moet me bij CC aansluiten), Mahler, Reger, Bartok.
Van de Barok en de classicistische periode vind ik ook veel mooi. Van Mozart vink niet alles echt supermooi, maar hij boeit me wel heel erg.
Alleen zie ik de bomen door 't bos niet meer met al die Kruidvat releases en al die andere brakke merken...
Beethoven, Mozart, Iron maiden, Straus, Deep purple en vele anderen
quote:Kijk de film "Shine" als je die nog niet gezien hebt!!! super mooi!!!
Op dinsdag 19 juni 2001 22:08 schreef Hagelslag het volgende:
Ik hou enorm van de russische componisten, Rachmaninoff (vooral het 3e pianoconcert!),
-knipje-
heerlijk !!
quote:Twee symfonieen die hun wanstaltige einde gemeen hebben
Op dinsdag 19 juni 2001 23:02 schreef ForrestX het volgende:
Beethoven symphonie No 5 & 9
quote:als er een technobeat onder zit wel ja
Op maandag 18 juni 2001 15:45 schreef Hagelslag het volgende:
Ik vraag me af of er ook fokkers zijn die van klassieke muziek houden? En zo ja wat?
Bij het Requiem moet ik altijd een beetje huilen
quote:Nee ik zei: ik ben pro-Händel, net als Beethoven..Beethoven vond dat Händel (toen) de beste componist ooit was
Op maandag 18 juni 2001 17:16 schreef CAPTAIN_CAPSLOCK het volgende:
BEETHOVEN IS GEEN BAROK COMPONIST.
quote:
Op dinsdag 19 juni 2001 23:40 schreef Herald het volgende:[..]
als er een technobeat onder zit wel ja
Trouwens, ik ben nog op zoek naar een mooie/goede uitvoering van Händel's Water Music; weet iemand een goede?
quote:Naxos is toch altijd goed?
Op dinsdag 19 juni 2001 23:45 schreef Witchfynder het volgende:
Trouwens, ik ben nog op zoek naar een mooie/goede uitvoering van Händel's Water Music; weet iemand een goede?
quote:Zal eens kijken, thnx
Op dinsdag 19 juni 2001 23:48 schreef Koekepan het volgende:[..]
Naxos is toch altijd goed?
quote:Van wat voor muziek houd jij yvonne?
Op woensdag 20 juni 2001 00:06 schreef yvonne het volgende:
Euh, ow er zit een berichtje tussen, ik heb Water dubbel
Enkele favoriete opera liederen:
van Donizetti uit Lucia di Lammermoor - Waanzinsaria (prachtige colloratuurpartij, het mooist gezongen door Joan Sutherland)
van Verdi uit Ernani - Surtué la Notte (eerste aria uit de hele opera, wederom colloratuur)
van Borodin uit Fürst Igor - het recitatief van Konchak met de daaropvolgende aria (zelden een bas zó laag horen zingen!!) Leuk detail hierbij is trouwens dat een aantal thema's uit Fürst Igor terug komen (enigzins gechangeerd) in de musical Kismet.
Ik kan zo nog wel uren doorgaan, maar dan verveel ik ws toch maar een hoop mensen
quote:Het zou toch al te dol worden als mensen in dit forum maar een beetje over muziek gingen praten zeg! Kom nou toch!
Op woensdag 20 juni 2001 00:10 schreef ElizabethR het volgende:
Ik kan zo nog wel uren doorgaan, maar dan verveel ik ws toch maar een hoop mensen
quote:Mjah, okee, je hebt wel gelijk, het is natuurlijk muziek maar ik geloof niet dat er op FOK! echt een doelgroep zit voor opera.
Op woensdag 20 juni 2001 00:12 schreef Koekepan het volgende:[..]
Het zou toch al te dol worden als mensen in dit forum maar een beetje over muziek gingen praten zeg! Kom nou toch!
Yvonne natuurlijk wel!
quote:Neeeeeeeeeeeeeee, niet die engerds, de echte van vroeger, luister eens naar Benjamino Gigli,
Op woensdag 20 juni 2001 00:13 schreef ElizabethR het volgende:
Ik heb trouwens een enorme hekel aan tenoren![]()
Ik vind het vaak zo'n gepiep door een veel te dik menneke met een rooie kop. Nee, tenor is niet mijn favoriete stemsoort. Ooit een CD gekregen van 'de drie tenoren'. Die staat als onderzetter op tafel.
... maar Sacre du Printemps van Stravinsky is een van mijn absolute favorieten. De eerder genoemde Peer Gynt-suite van Grieg vind ik ook erg mooi.
quote:Aha
Op woensdag 20 juni 2001 00:06 schreef yvonne het volgende:
Euh, ow er zit een berichtje tussen, ik heb Water dubbel
CC'S TIP VAN DE DAG: KOOP HERREWEGHES OPNAME VAN DE MIS IN B MINEUR. OH. KYRIE ELEISON. OOOH. QUI TOLLIS PECCATA MUNDI. OOOOOOOOOH. 2 UUR LANG BRILJANTE MUZIEK.
OH, EN 1 VAN DE BESTE BACH DIRIGENTEN VAN DIT MOMENT IS NAAR MIJN MENING MASAAKI SUZUKI. ECHT, HET BACH COLLEGIUM JAPAN KAN ER WAT VAN. KOOP VOLUME 2 VAN ZIJN KANTATE OPNAMES (OF ALLEMAAL NATUURLIJK, DAT IS NOG EEN BETER IDEE).
ECHT, SURF IS NAAR AMAZON EN KOOP WAT CDS VAN SUZUKI (DE VROEGERE VOLUMES) WAARIN YOSHIKAZU MERA NOG ZINGT. HEEL MOOI. VOORAL KANTATE 54 DOET HIJ FANTASTISCH. BETER NOG DAN SCHOLL.
EN HELE GOEDE TENOREN ZIJN CHRISTOPH PREGARDIEN (VAAK ONDER HERREWEGHE OF KOOPMAN), EN GERD TURK (MET UMLAUT OP U) DIE VAAK ZINGT ONDER MASAAKI SUZUKI.
quote:HEB JIJ NL.MUZIEK.KLASSIEK AL ONTDEKT?
Op woensdag 20 juni 2001 00:51 schreef CAPTAIN_CAPSLOCK het volgende:
EN HELE GOEDE TENOREN ZIJN CHRISTOPH PREGARDIEN (VAAK ONDER HERREWEGHE OF KOOPMAN), EN GERD TURK (MET UMLAUT OP U) DIE VAAK ZINGT ONDER MASAAKI SUZUKI.
CHECK JIJ ONDERTUSSEN WWW.LUISTER.NL IS. HET LUISTER FORUM IS BEST GOED, AL IS HET OOK NIET BEPAALD DRUK.
quote:Het lieve kind bedoelt geen counter tenoren alleen. Het lieve kind bedoelt gewoon tenoren. Maar counter- of nog erger!, Wagner tenoren zijn helemaal afgrijselijk!!
Op woensdag 20 juni 2001 00:47 schreef CAPTAIN_CAPSLOCK het volgende:
HET LIEVE KIND BEDOELT NATUURLIJK CONTRA-TENOREN.
Is gewoon persoonlijke smaak hoor. Waarom moet je alle stemsoorten mooi vinden? Ik vind een lyrische sopraan ook eigenlijk niks aan, maar een colloratuur weer wel!
Mijn favoriete stemsoorten zijn mezzo- alt en bas. Mag ut:?
Moet je voor de gein eens luisteren naar een semi-klassiek werkje. West Side Story van Bernstein en dan de uitvoering met de klassiek geschoolde zangers. Dat is vrij toegankelijk voor mensen die nog niet echt kennis hebben gemaakt met klassieke muziek. José Carreras zingt Tony. Dat is dus een tenorpartij en ik vind er niks aan! Heel vlak! ( <--- MIJN mening!)
Kiri Te Kanawa zingt Maria en zij is een lyrische sopraan, ook niet heel bijzonder, maar ook niet heel erg slecht. Dan komt Tatiana Troyanos, die zingt de Anita rol. Dat is een Mezzo-sopraan (richting alt) met een warmte in haar stem waar ik kippenvel van krijg. Moet je maar eens luisteren naar het duet 'A boy like that'. Dan hoor je duidelijk het verschil tussen warmte en een schrille stem.
Maar nogmaals, dat is mijn smaak, en hoeft niet voor iemand anders te gelden.
Overigens vind ik 'lieve kind' wel komisch klinken Ik ben eind dertig en sinds mijn 7e 'opgevoed' met klassieke muziek door familie die betrokken is bij de Nederlandse Operastichting. Dus ik denk dat mijn kennis en smaak inmiddels wel gevormd zijn, na dik dertig jaar.
Hetgeen uiteraard niet impliceert dat ik er alle verstand van de wereld van heb ofzo. Het gaat mij puur om persoonlijke smaak.
[Dit bericht is gewijzigd door ElizabethR op 15-08-2001 20:46]
quote:Hoezo odd?
Op dinsdag 19 juni 2001 22:12 schreef Koekepan het volgende:[..]
That combination strikes me as odd.
quote:hmmm.. teveel nootjes zeker?
Ik ben zelf anti-Rachmaninov
quote:Mahler.. de 5e en de 7e symphonie.. heerlijk.
en ook Tsjaikovski is niet mijn lievelingscomponist, maar enorm liefhebber van Sjostakovitsj, Prokofiev, Bach (ik moet me bij CC aansluiten), Mahler, Reger, Bartok.
quote:Mozart is maar zo zo vind ik. Ik weet 't nooit helemaal bij hem. Best wel wat moois geschreven, maar 't is het NET niet imho.
Van de Barok en de classicistische periode vind ik ook veel mooi. Van Mozart vink niet alles echt supermooi, maar hij boeit me wel heel erg.
quote:Ik denk dat CC z'n klassieke muziek een beetje te hard draait. Probeert 'ie boven de muziek uit te komen.
Op woensdag 20 juni 2001 00:53 schreef Zanderrr het volgende:
[off-topic:] Zet die caps eens ff uit? Ik neem aan dat je ook graag wilt dat mensen je posts echt lezen ipv standaard overslaan? Dit doet gewoon pijn aan m'n ogen.
quote:Vind je? Er zijn ook nog baritons en bassen hoor, en die stemmen vind ik over het algemeen genomen wel erg mooi.
Op woensdag 20 juni 2001 15:11 schreef CAPTAIN_CAPSLOCK het volgende:
Maar, als je tenoren lelijk vindt zingen, dan vind je de gewone mannelijke zangstem dus lelijk. Is goed, maar wel vaag.
quote:IK SLA HET ALTIJD IN DE WIND.
Op woensdag 20 juni 2001 15:12 schreef CAPTAIN_CAPSLOCK het volgende:
OH, RAAD IS WAT IK WEER VERGAT.
Oratorium:
Requiem van W.A. Mozart
Requiem van G. Fauré
Requiem van G. Verdi
Stabat Mater van G. B. Pergolesi
Mattheus Passion van J.S. Bach (favoriete aria: Erbarme dich)
C-moll messe van W.A. Mozart
Lied:
4 letzte Lieder van R. Strauss
en voor de rest liederen van G. Mahler, J. Brahms en Korngold.
Opera:
Dido and Aeneas van H. Purcell
Don Giovanni van W.A. Mozart
The Rakes Progress van I. Stravinsky
L'amour des trois oranges van S. Prokofiev
Ariodante van G.F. Händel
zo kan ik nog wel even doorgaan.
Favoriete stemzoort: mezzo-sopraan.
quote:Laatste keer dat ik het vriendelijk vraag: svp ophouden met alles in Caps typen, nickname of niet.
Op woensdag 20 juni 2001 15:12 schreef CAPTAIN_CAPSLOCK het volgende:
OH, RAAD IS WAT IK WEER VERGAT.
quote:Barok is prachtig, alleen zijn er niet velen die dat fatsoenlijk kunnen uitvoeren. Als je sommige zangers barok hoort zingen rijzen de haren je te berge. Bach gezongen in de stijl van Verdi aaarrrgggh.
Op woensdag 20 juni 2001 00:09 schreef yvonne het volgende:
Barok is mijn passie KP, als je dat luistert valt er een heleboel op z'n plek wat betreft latere muziek, ook van deze tijd.
quote:In Nederland hadden we ook zo een goeie, maar die is nou "retired" nl. Jard van Nes.
Op woensdag 20 juni 2001 01:12 schreef ElizabethR het volgende:[..]
Is gewoon persoonlijke smaak hoor. Waarom moet je alle stemsoorten mooi vinden? Ik vind een lyrische sopraan ook eigenlijk niks aan, maar een colloratuur weer wel!Mijn favoriete stemsoorten zijn mezzo- alt en bas. Mag ut
[..]
Dat is een Mezzo-sopraan (richting alt) met een warmte in haar stem waar ik kippenvel van krijg.
quote:Jan Bouws
Ik heb opera's geregisseerd samen met een regisseur van de Nederlandse Opera.
quote:Of de Duitse sopraan Barbara Schlick. Loepzuiver, nix gewapper. Trouwens zangers die oratorium zingen alsof het opera is is ook zoiets verschrikkelijks. Vorig jaar nog gehad bij een uivoering van Mozart's Reqiuem. De bas stond te zingen alsof het Italiaanse opera was. Yuk.
Op woensdag 20 juni 2001 16:00 schreef Hagelslag het volgende:
Of Monteverdi gezongen door wappersopranen. Voor de niet wapperkenners: wappersopranen zijn sopranen met vibrato. Je hebt overigens ook wapperalten, wappertenoren, wapperbassen, etc, etc. Allemaal even erg. Soms weet je niet eens welke noot ze bedoelen en/of ze zingen totaal onverstaanbaar. Weg ermee! Vibrato dient als verfraaiing, niet als doel op zich. Ik vind zoiets van weinig stembeheersing getuigen. Neem iemand als Emma Kirkby.. die kan dat wel.. of de dames van Sequentia..
En EXX, heb je de Mis in B mineur (H-moll messe) van Bach al? Verplichte kost. Herreweghes uitvoering is top. Suzuki heeft rond september een opname geplanned, geloof ik. Ook kopen.
quote:Nee, ik snap er geen donder van. We hadden het over zangstemmen, niet over spreekstemmen.
Op woensdag 20 juni 2001 15:48 schreef CAPTAIN_CAPSLOCK het volgende:
MET "GEWOON" BEDOEL IK DUS "NATUURLIJK", NIET GETRAINED OF GEFORCEERD. DE KLANKEN DIE EEN CONTRA-TENOR VOORTBRENGT KLINKEN NIET ZOALS EEN GEWONE MANNENSTEM. IDEM DITO VOOR DE BAS, WANT HIJ ZINGT VAAK LAGER DAN HIJ NORMAAL ZOU PRATEN. SNAPPIE?
quote:Bovendien zeg jij ook nog dat je met 'gewoon' bedoelt: 'niet getraind of geforceerd'.
Op woensdag 20 juni 2001 15:11 schreef CAPTAIN_CAPSLOCK het volgende:
...........de gewone mannelijke zangstem ............
quote:Ik heb anders een uitvoering van de Mattheus Passion met o.a. Schlick (dirigent weet ik ff niet zo uit mijn hoofd). Die klinkt toch best wel prima.
Op woensdag 20 juni 2001 16:22 schreef CAPTAIN_CAPSLOCK het volgende:
Schlick is verschrikkelijk. Gatver de gatver. Schrille, schreeuwerige, penetrerende rotstem. Doet echt pijn aan m'n oren. Luister is naar haar op kantate 21 onder Koopman. AAaah! Luister dan hoe Yukari Nonshita het stuk zingt onder Suzuki.En EXX, heb je de Mis in B mineur (H-moll messe) van Bach al? Verplichte kost. Herreweghes uitvoering is top. Suzuki heeft rond september een opname geplanned, geloof ik. Ook kopen.
De Hohe messe van Bach heb ik ook ergens liggen, lang niet meer geluisterd.
quote:De uitvoering die ik thuis heb liggen is van Philips, met ik dacht Barbara Bonney als sopraan en Anne-Sofie von Otter als mezzo/alt
Op woensdag 20 juni 2001 16:24 schreef CAPTAIN_CAPSLOCK het volgende:
En de beste uitvoering die ik ken van Mozarts Requiem is ook onder Herreweghe. Het label waar hij voor opneemt (harmonia mundi) heeft ook superieure opname-technieken. Je kunt de klepjes van de blaasinstrumenten horen.
quote:LOL
Op woensdag 20 juni 2001 16:33 schreef CAPTAIN_CAPSLOCK het volgende:
Ik weet niet welke stukken jij van haar hebt, maar zowel onder Koopman als Herreweghe zingt ze als een zaag.
Eeehm, daar ben ik het dus niet mee helemaal eens. Het "Blute nur" op de Mattheus klingt toch vrij strak.
quote:Ik moet mij idd diep schamen...
Op woensdag 20 juni 2001 16:35 schreef CAPTAIN_CAPSLOCK het volgende:
Hohe Messe een tijd niet meer geluisterd?
Weet je van wie je die hebt? Hohe Messe is wat mij betreft een van de mooiste dingen die er bestaat.
quote:Hmmmm, zal ik eens doen. Ik ben eigenlijk meer een mezzo fan zoals bv. Anne-Sofie van Otter, Cecilia Bartoli, Waltraud Meier, Jard van Nes, Jennifer Larmore etc. Van de huidige generatie sopranen ben ik eigenlijk nu zo goed op de hoogte.
Op woensdag 20 juni 2001 16:39 schreef CAPTAIN_CAPSLOCK het volgende:
Luister is naar de sopranen Ingrid Schmithusen, Midori Suzuki, Johanette Zomer en Yukari Nonoshita. Perfect zuiver, controle, interpretatie, prachtig.
quote:Ik moet bekennen dat Bach's cantantes voor mij grotendeels onontgonnen terrein is (de enige die ik tot nu toe volledig life gehoord en op CD heb is cantate 63: Christen aetzet diesen Tag). Het zijn er ook nogal wat en je kan nou eenmaal niet alles tegenlijk. Bovendien is hier 1 januari jl. de enigste grote CD zaak die gespecialiseerd was in klassiek ermee opgehouden
Op woensdag 20 juni 2001 16:44 schreef CAPTAIN_CAPSLOCK het volgende:
Koop is Volume 1 van Koopmans kantate-opnames om te begrijpen wat er mis met Schlick. Daar zingt ze de aria "Seufzer, Tranen, Kummer, Not" zo lelijk. Dezelfde kantate heb ik ook van Herreweghe, die pakweg 5 jaar eerder was opgenomen, ook met Schlick, en daar klinkt ze nog wel wat beter, maar het blijft onaangenaam. Ik heb van kantate 21 ook 2 uitvoeringen van Suzuki (de Weimar versie en de Leipzig versie), de eerste met sopraan Monika Frimmer, en de 2e met Yukari Nonoshita, en die doen het beiden mijns inziens stukken beter (en dan met name Nonoshita).
BWV 63 is wel aardig, maar niet bepaald een favoriet van mij. Maar, als ik je nog een tip mag geven: koop volume 1 en 2 van Suzuki (11.99 pond per stuk bij amazon). Kun je een beetje kijken of andere kantates je een beetje aanspreken.
quote:Bestellen via Amazon is niet het probleem, ik heb hier op mijn werk Duitse collega's en kan dus alles via hun bestellen bij www.amazon.de zonder verzendkosten. Alleen kun je niet van te voren luisteren. Onlangs een opname van Vivaldi's Gloria besteld. Ze hadden bij amazon er maar 1, en die uitvoering bleek achteraf nogal tegen te vallen. Zo lang het om bekende vocalisten gaat is het niet zo een probleem, maar heb je iets minder bekends nodig.... Bovendien, in de CD zaak zie je weleens iets wat je helemaal niet kent en als je het dan beluisterd, het direkt koopt. Dat had ik bv. met het Salve Regina van Hasse.
Op woensdag 20 juni 2001 16:57 schreef CAPTAIN_CAPSLOCK het volgende:
www.amazon.co.uk is heel betrouwbaar. Daar bestel ik alles.BWV 63 is wel aardig, maar niet bepaald een favoriet van mij. Maar, als ik je nog een tip mag geven: koop volume 1 en 2 van Suzuki (11.99 pond per stuk bij amazon). Kun je een beetje kijken of andere kantates je een beetje aanspreken.
Favoriete dirigent: Carlo Maria Giulini
Gevolgd door: George Szell, Toscaninni (retevlug), Leonard Bernstein en nog een paar namen waar ik even niet zo vlug opkom.
Tsja, en dan de rest (waaronder ook de door velen geroemde Herrgott von Karajan, die ik erg statisch vind klinken, maar ik zal wel weer tegen een paar schenen trappen).
Beethoven: laatst weer naar de derde geluisterd, heerlijk. Ik heb een keer een opname van de vijfde gehoord, olv Giulini, nog altijd spijt dat ik toen geen geld had om het te kopen.
Tshaikovsky: Ouverture 1812, gedirigeerd door Bernstein, uitstekend middel tegen een overvloed aan adrelanine en depressie, werkt alleen op vol volume.
Gershwin: Rhapsody in Blue, het Israel Philharmonic olv Bernstein, meesterlijk; Porgy and Bess (bij ons thuis: Forkie en Mes) is een van de dingen die ik altijd heb kunnen waarderen, puber of niet.
Mussorgsky: Schilderijen van een tentoonstelling, div. uitvoeringen, maar de meest wonderbaarlijke is die olv Giulini (jaar weet ik niet meer, noch het orkest): normaliter luister je naar de gnoom als een van de omstanders die het gedrocht ziet aankomen, hem sart en daarna wegvlucht, maar in deze uitvoering ben je zelf de gnoom en zie je de reacties van de mensen; uitermate ontroerend.
Dvorak: de negende olv Bernstein, wat een geluid!
En natuurlijk het Requiem van Verdi, weer onder leiding van Giulini, uit 1968, live opname van de BBC. De eerste keer dat ik het Dies Irae hoorde, werd ik in de rugleuning van de bank gedrukt en stonden de tranen me in de ogen. Mijn reactie toen was: als ik toch moet gaan, dan maar terwijl ik hier naar luister (vandaar dat ik het niet in de auto draai, ik ga het lot niet tarten).
Van de Carmina Burana heb ik nog niet echt een hele goede uitvoering kunnen vinden. De meesten laten niet de ontwikkeling horen van een groepje dat zich al zingend aan het voltanken is, waarbij de eerste O Fortuna de klank heeft van: we gaan er een gezellige avond van maken, en de laatste het ongenuanceerde gebral van een flink stuk in de kraag hebben. Suggesties?
[edit]Even iets leesbaarder gemaakt (hoop ik).[/edit]
[Dit bericht is gewijzigd door SilkTie op 20-06-2001 17:59]
quote:Is dat een bijnaam van hem?
Op woensdag 20 juni 2001 17:52 schreef SilkTie het volgende:
Herrgott von Karajan
Hij heet Herbert von Karajan
Van Van Beethoven vind ik trouwens de Zevende het mooist.
In het schemergebied that is neo-klassiek (?) luister ik ook graag naar Arvo Pärt, en natuurlijk veel Steve Reich, Philip Glass, John Cage, mensen die op hun eigen manier toch ook 'klassiek' componeerden. Net als Terry Riley.
quote:Basil Poledouris is idd cooooool
Op woensdag 20 juni 2001 16:53 schreef Hooghoudt het volgende:
De soundtrack van Conan the Barbarian is het helemaal!!
quote:Yep, hij vond zichzelf nogal goed, vandaar de bijnaam.
Op woensdag 20 juni 2001 17:56 schreef Koekepan het volgende:[..]
Is dat een bijnaam van hem?
Hij heet Herbert von Karajan
[..]
quote:Ik heb effe gekeken: het is een CD van Harmonia Mundi met Herreweghe.
Op woensdag 20 juni 2001 16:33 schreef CAPTAIN_CAPSLOCK het volgende:
Mijn god. Ik weet niet welke stukken jij van haar hebt, maar zowel onder Koopman als Herreweghe zingt ze als een zaag.
En wat betreft de Hohe Messe van Bach (hier ga ik geheid commentaar op krijgen): dat is een kruidvat CD. Is eigenlijk best aardig. Komt uit een 4 pak met ook het Osteroratorium (die is echt minder), motetten (die zijn dan weer beter) en 2 andere missen.
quote:Wagner's "Trauermusik zum Tode Siegfrieds" uit de Götterdämmerung is ook een van m'n favorieten.
Op woensdag 20 juni 2001 18:51 schreef bogus het volgende:
Beethoven en Bach kunnen me niet echt bekoren. Ik zet het niet vaak op tenminste.
Tschaikovsky wel, en Wagner ook!
quote:Jawel.
Op woensdag 20 juni 2001 17:52 schreef SilkTie het volgende:Van de Carmina Burana heb ik nog niet echt een hele goede uitvoering kunnen vinden. De meesten laten niet de ontwikkeling horen van een groepje dat zich al zingend aan het voltanken is, waarbij de eerste O Fortuna de klank heeft van: we gaan er een gezellige avond van maken, en de laatste het ongenuanceerde gebral van een flink stuk in de kraag hebben. Suggesties?
even uit mijn blote hoofd: de eerste 2 zijn sopraan I en II, de 3de is de altus.
Meestal zijn het niet zo een bekende uitvoerders, maar ook mindere goden kunnen goed muziek maken. Iig voor de paar piek wat die CD's kosten bij het Kruidvat kan je je eigenlijk nooit een buil vallen. Soms zitten er toch goede opnames tussen.
Zo heb ik de Puccini box (Madama Butterfly, Tosca, La Boheme en Turandot) gekocht voor pakweg 3 tientjes. Dit zijn RCA opnames uit jaren 60 / begin jaren 70. De sopraan is o.a. Leontyne Price, tenor is o.a. Tucker(dan heb je dus een idee uit welke periode deze opnames zijn). Hezelfde geldt voor de Verdi box met ik dacht 7 opera's. Van de bekende opera's zit alleen Nabucco er niet bij (maar dus wel La Traviata, Il Trovatore, Aida etc.). Ook RCA opnames uit dezelfde periode als de Puccini box. Het enigste grote nadeel: geen textboekjes in de CD's.
[Dit bericht is gewijzigd door EXX op 21-06-2001 15:48]
Catherine Dubosc: Soprano I
Catherine Denley: Soprano II
James Bowman: Alto
John Mark Ainsley: Tenor
Michael George: Bas
The Sixteen Choir & Orchestra
Harry Christophers
Recording: St. Augustines, Kilburn, London 1994
Licensed from Collins Classics.
Cecilia Bartoli (Mezzosopran), Bryn Terfel (Bariton), Roma Coro dell'Accademia di Santa Cecilia, Roma Orchestra dell'Accademia di Santa Cecilia, Myung-Whun Chung (Dirigent.
Bartoli is dan wel geen sopraan, maar het Pie Jesu kan ook makkelijk door een hogere mezzo gezongen worden.
CAPTAIN_CAPSLOCK: Je bent blijkbaar een fervent Bach luisteraar. Hoe zit het met componisten als Purcell, Vivaldi en Monteverdi. Een tijdje geleden een CD gekocht (ook van DGG) met klaagliederen. Titel: Lamenti. Uitvoerenden zijn Anne-Sofie van Otter (mezzo-sopraan), Reinhard Goebel (dirigent) en Musica Antiqua Köln. Hoogtepunt van deze CD vind ik persoonlijk het Lamento d'Arianna van Monteverdi.
[Dit bericht is gewijzigd door EXX op 22-06-2001 10:26]
Maar bijvoorbeeld de klassieke werken die zijn uitgevoerd door één van 's werelds beste gitaristen: John Williams staan bij mij nog steeds hoog in het vaandel en kan ik altijd naar luisteren, ongeacht mijn stemming.
De uitvoering van Asturias door John Williams vind ik dan ook nog steeds betoverend mooi...
Verder heb ik niet veel verstand van klassieke muziek, ik heb 5 c.d.'s van Beethoven en nog een dozijn van-alles-en-nog-wat, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het niet vaak luister. Jammer eigenlijk, want ik mag er graag naar luisteren.
Klassieke muziek is puur, en speelt in veel gevallen erg in op de emotie... dat is wat ik zo mooi vind aan klassiek...
quote:Yep, ken ik. Erg mooi, maar minder ... apocalyptisch is denk ik het woord waarnaar ik zoek. Ik houd wel van dat machtige en overweldigende.
Op donderdag 21 juni 2001 21:46 schreef CAPTAIN_CAPSLOCK het volgende:
Hey, Silktie. Het Requiem van Verdi kan me niet echt boeien, maar goed. Ken jij het Requiem van Fraure?
Heb onlangs het War Requiem van Britten gekocht (BBC (Radio?) Classics, olv Giulini): heb er nog maar 1x naar geluisterd, maar beviel me wel. Zal het dus zeker nog vaker beluisteren.
Maar, ik richt me voorlopig strikt op Bach. Eerst al zijn werk thuis op CD (dure en tijdrovende missie ), dan een volgende componist, etc.
Edvrad Grieg is cooool
en verder Mozart en nog meer
Ik wil eigenlijk een goede opname van Stavinsky's "Le sacre du printemps". Suggesties welke CD het beste is?
quote:Bernard Haitink met het Concertgebouworkest (uit de jaren '70 of '80), op Philips uitgebracht. Het is de 1947 versie van Le Sacre
Op maandag 25 juni 2001 16:51 schreef EXX het volgende:
Wie heeft er trouwens gisterenavond die reportage gezien (op ned 3) over Igor Stravinsky? Allemaal oude filmopnames en interviews.Ik wil eigenlijk een goede opname van Stavinsky's "Le sacre du printemps". Suggesties welke CD het beste is?
quote:Er wordt hier gesproken over 2 verschillende versies en niet uitvoeringen. Ik ga er dus van uit dat er bedoeld wordt dat er 2 verschillende partituren/composities van zijn die dus duidelijk al op papier van elkaar verschillen.
Op zaterdag 30 juni 2001 02:12 schreef Hagelslag het volgende:
Tuurlijk zit daar verschil tussen! Neem 1 stuk en 2 verschillende dirigenten en je hoort meteen verschil. Er is geen dirigent die een stuk hetzelfde uitvoert, het gaat altijd weer NET een tikkie anders. Zelfs met hetzelfde orkest.
Dat is vaker het geval, soms doordat de componist het werk zelf herschrijft, of omdat men op later datum een reconstructie maakt van een werk dat verloren is gagaan (bv. Bach's Markuspassie). Bij zo een reconstructie krijg je ook vaak verschillende varianten.
Ik hou van muziek uit alle stijlen eigenlijk wel! van Renaissance en barok tot impressionisme en expressionisme!
ik ben eigenlijk begonnen met de muziek van mozart, daarna ben ik muziekperiodes erom heen pas gaan bewonderen!
Zo luister ik graag naar
-werken van Mozart (die liggen goed in het gehoor)
-Daphnis en Chloë van Ravel (prachtige orkestratie)
-Balletten van Stravinsky
-The Messiah van Händel
-The Apostles van Edward Elgar
-muziek van Dvorak (om dezelfde reden als Mozart)
-De Sheherazade (ik weet het, ik schrijf het verkeerd) van Rimsky-Korsakov (prachtig hoe die thema's steeds weer terugkomen)
-en nog veel meer!
-Buxtehude
-Beethoven
En toch moet ik nog veel muziek hebben, zoals bijv.
die pianoconcert van Rachmaninov (ik heb een werk van hem 'Isle of the dead'), etc...
Over componisten gesproken, ik heb een encyclopedie over componisten. Daar staan heel veel interessante dingen in...
quote:Mahler roelt. Helaas is Nederlands beste Mahler zangeres, Jard van Nes, gestopt.
Op dinsdag 03 juli 2001 20:38 schreef Vahlto_II het volgende:
heb uitsluitend vriendinnen gehad die van Mahler houden.
quote:Ik heb de spot nog niet gehoord, maar ik vermoed dat het iets van Rossini moet zijn, want dat hadden Bartoli en Terfel samen opgenomen, en aangezien Bartoli zo goed als Rossini-specialiste genoemd kan worden, lijkt het mij niet onaannemelijk.
Op donderdag 12 juli 2001 12:07 schreef EXX het volgende:
Even iets anders: weet iemand welk duet er op de achtergrond gezongen wordt bij dat Postbus 51 spotje over huursubsidie. De zangeres klinkt heel erg naar Cecilia Bartoli; de zanger zal dan wel Bryn Trefel zijn. Ik denk dat het een duet uit een of andere opera is.
Wie helpt mij???????
George Gershwin (bijna alles!)
Modest Mussorgsky (Pictures at an Exhibition)
Barber (Adagio)
Camille Saint-Saens (Piano Concerto No. 2 in G minor, Op. 22 III. Presto)
.
Aanrader van Rachmaninov (naast de Pianoconcerten 1 tm 4!!) - Rhapsody on a Theme of Paganini (Introduction and 24 Variations) in A minor for piano & orchestra, Op. 43 Var.18.
(en hop, weer naar boven!)
Klassieke opera, zoals Carmen, dat is trouwens ook prachtig. Of telt dat niet?
quote:Ik vind van niet, tenminste niet alles. Andrea Bocelli zingt soms weleens echte klassieke stukken.
Op zondag 26 mei 2002 16:47 schreef loquitos het volgende:
kan je:
- petra berger
- andrea bocelli
- allesandro safina
- vanessa mae
- charlotte church
- etc
ook als klassiek bestempelen ?
Zo ja.. dan luister ik daar wel eens na bij tijd en wijlen.
Maar geen echte oudere klassiek...
quote:Richard Wagner- Ouverture van de Meistersinger.
Op zaterdag 24 augustus 2002 20:09 schreef HaaK het volgende:
Ik ben op zoek naar een indrukwekkend/imponerend stuk die keihard gedraaid kan worden... (voor de introductieweek van mijn studentenvereniging). Iemand suggesties ?
Wagner - ouverture van Die fliegende Hollaender
Wagner- Entry of the nobles.
quote:Haha, allemaal door die zoekgeraakte Wagner-cd?
Op zaterdag 24 augustus 2002 20:40 schreef SportsIllustrated het volgende:[..]
Richard Wagner- Ouverture van de Meistersinger.
Wagner - ouverture van Die fliegende Hollaender
Wagner- Entry of the nobles.
"Imponerend" is ook de orkestratie van "The great gate of Kiev" origineel van Mussourgsky, maar bewerkt door Ravel.
De overtures van Rimsky-Korsakov zijn ook een aanrader.
quote:'Entry of the Nobles' stond op een andere CD
Op zaterdag 24 augustus 2002 20:49 schreef Seborik het volgende:[..]
Haha, allemaal door die zoekgeraakte Wagner-cd?
"Imponerend" is ook de orkestratie van "The great gate of Kiev" origineel van Mussourgsky, maar bewerkt door Ravel.
De overtures van Rimsky-Korsakov zijn ook een aanrader.
Oh ja, Tsjaikovski's 'Ouverture 1812' zou ook niet misstaan.
Je moet alleen wel echt kanonnen afvuren, anders staat het zo amateuristisch.
quote:Die is verkrijgbaar met kanonsschoten.
Op zaterdag 24 augustus 2002 20:54 schreef SportsIllustrated het volgende:
Oh ja, Tsjaikovski's 'Ouverture 1812' zou ook niet misstaan.
Je moet alleen wel echt kanonnen afvuren, anders staat het zo amateuristisch.
O.a. enkele uitvoeringen o.l.v. Karajan.
quote:Is dat niet Pieter-Jan Leusink (dirigent) met het Holland Boys Choir uit Elburg? Vaak zit daar de counter-tenor Sytze Buwalda bij.
Op donderdag 21 juni 2001 15:18 schreef CAPTAIN_CAPSLOCK het volgende:
Wie is de dirigent van de Kruidvat Hohe Messe CD, EXX? En de solisten?
Zelf ben ik ook 'klassiek' opgevoed. Zelf speel ik hobo en ik speel het liefs barok van Bach en Telemann.
Op het moment ben ik ook bezig met Bach en ook Händel wat ook heel erg mooi is. Dit jaar staan voor mij o.a. Marcello, Poulenc, Cimarosa en Sain-Saëns (ik schrijf dat altijd verkeerd maargoed) op het programma.
Vorig jaar heb ik trouwens ook wel Karg-Elert en Andriessen gespeeld dat is ook erg mooi trouwens.
Vanmiddag ben ik nog bij een concert geweest en daar werd een cello-concert van Vivaldi gespeeld, echt prachtig!
Verder vind ik ook Bernstein erg mooi, alhoewel dat tegen het pop aan zit.
Wat ik trouwens walgelijk vind is zo'n cd als Classical Chill Out, waar op een populaire manier klassiek gespeeld wordt.
quote:Als ik me goed herinner, zijn de meeste werken van Mussorgsky door Ravel georkestreerd. Dat kwam omdat Mussorgsky wel een geniaal gevoel voor muziek had, maar welke partij aan welk instrument toedelen lag hem absoluut niet. Ravel heeft dat deel van de compositie op zich genomen, niet geheel onverdienstelijk imho.
Op zaterdag 24 augustus 2002 20:49 schreef Seborik het volgende:[..]
"Imponerend" is ook de orkestratie van "The great gate of Kiev" origineel van Mussourgsky, maar bewerkt door Ravel.
[..]
quote:Dat niet alleen, de opening moet door een koor (liefst Russisch ivm het aparte timbre) gezongen worden, niet quasi-sentimenteel door violen gespeeld.
Op zaterdag 24 augustus 2002 20:54 schreef SportsIllustrated het volgende:[..]
Oh ja, Tsjaikovski's 'Ouverture 1812' zou ook niet misstaan.
Je moet alleen wel echt kanonnen afvuren, anders staat het zo amateuristisch.
quote:Ach, er zitten leuke dingen tussen, maar ik ben niet zo'n fan van orkestraties die gemaakt zijn door andere componisten.
Op dinsdag 03 september 2002 07:09 schreef SilkTie het volgende:[..]
Als ik me goed herinner, zijn de meeste werken van Mussorgsky door Ravel georkestreerd. Dat kwam omdat Mussorgsky wel een geniaal gevoel voor muziek had, maar welke partij aan welk instrument toedelen lag hem absoluut niet. Ravel heeft dat deel van de compositie op zich genomen, niet geheel onverdienstelijk imho.
Barok en Weense Klassieken vind ik ook wel mooi, maar moet ik niet te lang horen. Ik vind het allemaal zo strak en zo voorspelbaar - zo was de muziek in die tijd - en dat is bij de romantische muziek wel anders.
quote:Ik vind Barok juist het volkomen tegendeel van klassiek, en absoluut niet voorspelbaar (mits niet door Vivaldi gecomponeerd).
Op dinsdag 03 september 2002 10:36 schreef Knakker het volgende:
Barok en Weense Klassieken vind ik ook wel mooi, maar moet ik niet te lang horen. Ik vind het allemaal zo strak en zo voorspelbaar - zo was de muziek in die tijd - en dat is bij de romantische muziek wel anders.
quote:psst, is dit topic nog open...? Ja, zo te zien
Op dinsdag 3 september 2002 19:55 schreef SportsIllustrated het volgende:[..]
Ik vind Barok juist het volkomen tegendeel van klassiek, en absoluut niet voorspelbaar (mits niet door Vivaldi gecomponeerd).
Muziek uit de Barok hóeft inderdaad absoluut niet voorspelbaar te zijn (luister maar eens naar de volkomen psychedelische vioolwerken van Biber, de Jimmy Hendrix van de Barok), maar het veelvuldig gebruik van cadenzen (een motiefje dat een trapje hoger of lager wordt herhaald) was wel een favoriete bezigheid van veel dezer componisten, die wellicht tegenwoordig nogal ... mwa... saai en voorspelbaar zou kunnen klinken. Trouwens: Vivaldi leek soms wel een cadens-fetisjist...
Iemand had het over de 3 grote Messen en vergeet dan Schuberts S-Durr Messe
Als God bestaat , dan in de deze muziek.
Ik persoonlijk heb een nogal smalle smaak.
Ja ik luister naar alles, vind heel veel erg mooi , maar echt boeien kan mij alleen de romantik en de overgang naar de moderne.
ie. Beethoven , Mahler Richard Strauss.
Met name de laatste is één van de meest onderschatte componisten als je het mij vraagt. Zijn Electra of Til Eugenspiegel zijn uniek.
Qua symphonien staat Beethoven voor mij onaangevochten op plaats 1.
De 7. en 9 symphonie (met name als Rattle dirigeert) zijn meesterstukken
Barok is ok , maar echt meeslepen doen Vivaldie Bach en Co mij niet.
Mozart hangt enorm van de dirigent af.
Onder Hanoncourt ( de beste dirigent op dit moment) klinkt het zo vris, zo aangrijpbaar. Onder Mutti val ik in slaap.
Mozart zijn operas , zijn echter weer geniaal en waarschijnlijk de beste überhaupt. Met name Don Giovanie
Een een of ander stuk van Goldsmith wat ik niet ken, het vioolconcert van Mendelssohn en..... Der Titan van Mahler
mijn favorieten zijn toch wel mozart en haydn. Vooral die piano concerten van mozart, en de londense symphonien van haydn.
zooo relaxed.
Op dit moment niet uit mijn CD-speler te branden: Vioolconcert van Tchaikovsky en Tweede Vioolconcert van Prokofiev (het andante is zo mooi) door Kyoko Takezawa (RCA/red seal).
Edit: misschien heb ik het wel gehad met de Zauberflote
quote:Klopt. Ik doelde ook voornamelijk op de themaopbouw.
Op donderdag 18 september 2003 19:58 schreef Vahlto het volgende:[..]
psst, is dit topic nog open...? Ja, zo te zien
Muziek uit de Barok hóeft inderdaad absoluut niet voorspelbaar te zijn (luister maar eens naar de volkomen psychedelische vioolwerken van Biber, de Jimmy Hendrix van de Barok), maar het veelvuldig gebruik van cadenzen (een motiefje dat een trapje hoger of lager wordt herhaald) was wel een favoriete bezigheid van veel dezer componisten, die wellicht tegenwoordig nogal ... mwa... saai en voorspelbaar zou kunnen klinken. Trouwens: Vivaldi leek soms wel een cadens-fetisjist...
Probeer Beethovens 7.
Vooral het tweede deel is onovertreffelijk zwaarmoedig.
Eenvoudig geniaal. Een konstante stacatoachtig cello basis , met erover vliegende violen
Prachtig.
quote:Of, zoals de Slowaakse versie van Reese Witherspoon het voor mij kenschetste: "It's like, totally like elves dancing..."
Op dinsdag 23 september 2003 10:36 schreef CANARIS het volgende:
zwaarmoedig?Probeer Beethovens 7.
Vooral het tweede deel is onovertreffelijk zwaarmoedig.
Eenvoudig geniaal. Een konstante stacatoachtig cello basis , met erover vliegende violenPrachtig.
quote:ROFL!
Op zaterdag 24 augustus 2002 21:01 schreef Koekepan het volgende:
Ik hoop wel dat het hier om kanonnen gaat die gestemd zijn volgens de gelijkzwevende temperatuur.
"Die wohltemperierte Kanonen".
Nogal Duitse variant, lijkt mij.
Ik luister de laatste tijd erg veel van Dvorak, en hij maakt geweldige muziek vind ik. Nou vroeg ik me af, wat nog meer aanraders zijn van Dvorak. Zelf heb ik alle Symphony's al en heel wat Symphonische Poems. Vooral The Water Goblin en The Noon Witch vind ik erg mooi. Het Cello concert en serenade for strings zijn ook geweldig.
Nou wil ik ook binnenkort The Spectre's Bride, The Hero's Song en The Golden Spinning wheel aanschaffen en nou vroeg ik me af of die wel moeite waard zijn. De Stabat Mater en Requim zijn eigenlijk niet mijn smaak en vind ik nogal saai.
Oh en nog wat. Ik heb al aardig wat uitvoeringen van de 9de symphony en vroeg me af welke er nog meer zijn en of het nog beter kan. Ik heb 1 van Rafael kubelik en Paavo Järvi en die zijn echt mooi gedaan. Die van Stephen Gunzerhauzen is werkelijk een verkrachting. En is Naxos trouwens een goed merk voor klassiek?
Edit: Oh en de Zdenek Kosler, is dat een beetje een goede Dirigent
[Dit bericht is gewijzigd door This_World_Is_Lost op 07-01-2004 23:19]
Dvorak kan ik je niet echt meehelpen, want daar heb ik zelf ook niet zulke geweldige opnames van, behalve dan van z'n Requiem en Stabat Mater.
[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 08-01-2004 13:29]
Anyway, ook erg mooi klassiek is de muziek van de film "The caveman's valentine". Echt heel intens! Als je daar geen kippevel van krijgt, weet ik het ook niet meer.
Ernesto Cortazar heeft ook erg goede muziek, zoals "Grandpa".
Skriabin (Scriabin / Skrjabin) heeft ook goede muziek. Ook erg intens.
[Dit bericht is gewijzigd door ToT op 08-01-2004 15:58]
Het eerste pianoconcert van Tsjaikovski... de eerste paar maten van het stuk zijn wereldberoemd, maar daarna word het alleen maar beter. Diverse climaxen, een prachtige cello solo, gekke melodietjes, vrolijkheid, treurigheid, grootsheid, kracht, enz enz... alles komt terug in dit prachtige pianoconcert.
En dan Fazil Say op de piano, ik ben blij dat ik perfect zicht had op zijn gezicht. Hij gaat HELEMAAL op in de muziek. Beweegt mee, zingt mee, voelt mee, als je z'n gezichtsuitdrukkingen ziet, zie je gewoon de muziek.
Z'n toegift was misschien nog wel mooier dan het hele pianoconcert van Tsjaikovski. Zo mooi, wat een rust... echt gewoon prachtig. Ik gok dat het een eigen compositie van 'm is...
Na de pauze, de tiende symfonie van Sjostakovitsj. Daar zit zoveel moois in. Bijvoorbeeld het tweede deel nou dat tweede deel is gewoon de letterlijke muzikale vertaling van 'kort maar krachtig'. Allejezus snelle strijkers, turbo-fluiten, formule 1 - klarinetten, gewoon alles is perfect in die paar minuten.
Vooral het gedeelte waar bij de grote trom en bekkens samen heel zacht beginnen te slaan en steeds harder worden, tot je verwacht dat er nog 1 keiharde klap als climax komt... maar dan gaat het orkest gewoon sjeezend verder...
SUPER!
Ik kan wel uren doortypen over dit prachtige concert, maar ik zal het nog bij een ding houden: in de laatste paar maten word álle kracht van het stuk flink samen geperst word en zorgt voor een gigantische climax waarbij je zowat uit je stoel wilt opstaan, het podium op rennen en de dirigent omhelzen.
Ik luister dan voornamelijk naar Shostakovich, Sibelius, Bach, Beethoven, sommige Wagner-nummers/stukken, Haydn (what's in a name ), Brahms en Dvorak
[edit]
ik vergeet Mozart helemaal
3 jaar geleden in Praag naar Die Zauberflöte geweest, echt
(nog nooit zo gelachen, zit echt superveel humor in)
Degene die zei dat Orff's Carmina Burana vaak klinkt alsof er een 'zuipen' stemming hangt onder de uitvoerders... eh, dat is ook een beetje de bedoeling! Gezien de teksten en de atmosfeer van het stuk is het veel erger om het te serieus of plechtig te laten klinken: er moet vooral lol en losheid doorklinken. Ik kan het weten want ik heb zelf in een uitvoering gezongen (slechts als koorlid, maar toch).
Wat Kruidvat-uitvoeringen betreft, ik vind ze vaak prima. Volgens mij is het ten dele snobisme waardoor die uitgaves zo worden afgekraakt. Natuurlijk zijn er superieure uitvoeringen te krijgen, maar grote namen zeggen me niet altijd even veel en ik vind het juist geweldig dat jong talent bij de Kruidvat CD's ook een kans krijgt. Om terug te komen op de Carmina Burana, mijn lievelingsuitvoering ervan komt toch echt bij het Kruidvat vandaan! En ik heb er drie of vier.
Mozart's Zauberflöte daarentegen is niet echt denderend (zeker niet de beste van de 4 uitvoeringen die ik heb) maar Die Entführung Aus Dem Serail vind ik best heel goed. So wie so zitten er in de Mozartcollectie van het Kruidvat hele goede dingen: de box met Messen (vooral de Krönungsmesse en Große Messe) bijvoorbeeld.
Wat betreft countertenors, daar schijnt inderdaad geen tussenweg voor te bestaan: je haat ze of je houdt ervan. Persoonlijk zeg ik: Andreas Scholl supertoll!! Ik ben gek op countertenors, echt geweldig klinken ze! Vivaldi's Stabat Mater en Salve Regina is niet uit mijn CDspeler te branden. De gewone tenor vind ik ook een hele mooie zangstem alleen is het inderdaad zo dat er ook heel veel troep tussenzit, van die schreeuwerige opgeblazen mannetjes inderdaad. Teveel vibrato vind ik bij geen enkele stemsoort mooi, maar bij tenoren is het echt erg.
Iemand hier die de Petite Messe Solennelle van Rossini ook zo geweldig vindt, trouwens?
[Dit bericht is gewijzigd door Melusine op 13-01-2004 00:57]
quote:Die Sibelius heb ik ook liggen, inderdaad wel goede opnames.
Op dinsdag 13 januari 2004 15:35 schreef bas-beest het volgende:
totnutoe heb ik van Kruidvat een Sibelius-box (5 cd's) en een Shostakovich-box (11 cd's ofzo) in mijn bezit. Kwaliteit van beide is imo goed
Nu nog een Beethoven/Bach/Wagner/weetikveelwatvoor-box...
quote:ja sorry,
Op woensdag 21 januari 2004 00:45 schreef Mister_Slide het volgende:
De muziek van Crimson Tide is volgens mij geschreven door Hans Zimmer
quote:Ach 't is al laat hè
Op woensdag 21 januari 2004 00:50 schreef NIJNTJEE85 het volgende:[..]
ja sorry,
kwas een beetje onduidelijk
Zaterdag ga ik weer naar 't concertgebouw
Dit staat er op 't programma:
Markevitch - Rebus
Rachmaninov - Paganini Rapsodie
Lutoslawski - Paganini Variaties
Stravinsky - Petroesjka
Ik ken alleen Petroesjka, maar dat is een geweldig stuk!
Gaan er hier vaker mensen naar 't Concertgebouw? Of ben ik de enige
quote:Ikzelf heb drie uitvoeringen van de 9de: KCO o.l.v. Seiji Ozawa, nette uitvoering; HerrGott von Karajan, indrukwekkend en strak; Bernstein, werkelijk prachtig, het frisse spat ervan af.
Op woensdag 7 januari 2004 23:02 schreef This_World_Is_Lost het volgende:[..]
Oh en nog wat. Ik heb al aardig wat uitvoeringen van de 9de symphony en vroeg me af welke er nog meer zijn en of het nog beter kan. Ik heb 1 van Rafael kubelik en Paavo Järvi en die zijn echt mooi gedaan. Die van Stephen Gunzerhauzen is werkelijk een verkrachting. En is Naxos trouwens een goed merk voor klassiek?
[..]
Aanrader: die van Bernstein (als ik me niet vergis onder het RCA label, maar daar wil ik even van af zijn).
Mijn jonge dochter (bijna drie maanden oud) is al helemaal weg van klassieke muziek
. Zelfs wanneer ze niet meer weet wat met haarzelf te doen en wij krijgen haar ook niet stil, kan ze bij een vioolconcert van Paganini of een stuk van Gershwin rustig worden en langzaam weer tot de wereld terugkeren. Wanneer ze er genoeg van heeft om in de kamer te spelen terwijl ik in de keuken bezig ben, zing ik diverse stukken uit Porgy & Bess, vindt ze geweldig. Hoewel in de opera zelf de baby niet onder de indruk raakt van Summertime en Listen to your Daddy, kan de mijne daarop wel rustig in slaap vallen (zodat ze mijn grijns niet ziet wanneer ik zing: "Yes, a woman is a sometime thing"
).
quote:Respectievelijk: ja en neen.
Op woensdag 21 januari 2004 01:01 schreef Mister_Slide het volgende:[..]
Gaan er hier vaker mensen naar 't Concertgebouw? Of ben ik de enige
Het Concertgebouw is regelmatig mijn tempel der aanbidding. Ik vind het een van de mooiste concertzalen ter wereld, zowel uiterlijk als wat betreft de veelgeroemde akoestiek, zelfs nóg mooier dan de Goldene Saale van de Weense Musikverein.
Sommige musici klagen de eerste keren dat zij er spelen, dat de akoestiek voor het samenspel heel lastig is; je hoort, volgens hen, alleen jezelf. Ik heb daar eerlijk gezegd nooit echt last van gehad (hoewel ik ook graag de anderen hoor spelen, hoor), ik vind het ook om te spelen een heerlijke zaal. Ook gevoelsmatig is het voor mij een bijzondere zaal; ik heb er heel wat mooie herinneringen aan over gehouden.
Was dat 't?quote:Op zaterdag 27 maart 2004 22:18 schreef fille_fatale het volgende:
*meldt
Die is idd fantastisch. * Man_in_a_Shed luistert nu naar de Brandenburg Concertos van Bach. Ook aanrader.quote:Op woensdag 21 januari 2004 02:59 schreef Seborik het volgende:
Ik ga niet, maar de Paganini Rhapsody van Rachmaninoff is geniaal.
Hmmm, dan ligt het dus toch niet aan mij! Heb er maar één keer gestaan (binnenkort voor de tweede keer, whee!) maar ik had er inderdaad heel erg last van, dat "eilandeffect" - je hoort nauwelijks menging, en jezelf inderdaad heel hard. Maar ja, als het in de zaal maar goed overkomt en dat is zo.quote:Op donderdag 5 februari 2004 12:16 schreef Vahlto het volgende:
Sommige musici klagen de eerste keren dat zij er spelen, dat de akoestiek voor het samenspel heel lastig is; je hoort, volgens hen, alleen jezelf. Ik heb daar eerlijk gezegd nooit echt last van gehad (hoewel ik ook graag de anderen hoor spelen, hoor), ik vind het ook om te spelen een heerlijke zaal. Ook gevoelsmatig is het voor mij een bijzondere zaal; ik heb er heel wat mooie herinneringen aan over gehouden.
Uh nouja wat zal ik zeggen... ik ben zelf met klassieke muziek opgegroeid en kan bijna alles echt waarderen. Zo 1 2 3 zou ik geen favoriete componist of stuk op weten te noemen, ik hou van afwisseling.quote:Op zaterdag 27 maart 2004 22:41 schreef Mister_Slide het volgende:
[..]
Was dat 't?
Heb je niet iets meer te vertellen?
edit: Cool! Je studeert schoolmuziekWil ik ook gaan doen als ik ein-de-lijk m'n havo heb.
Nou, als het goed is heb ik mei 2005 m'n diploma...quote:Op vrijdag 2 april 2004 22:10 schreef fille_fatale het volgende:
[..]
Hoe lang duurt het nog voor je van de havo af bent?
Ik moet zeggen dat het goed klinkt tot nu toe. Maar ja, voor 1,60 per cd is het ook moeilijk om een miskoop te begaanquote:Op donderdag 30 september 2004 16:11 schreef Mister_Slide het volgende:
Sjostakovitsj is dé man
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |