De Dwars-voorman, Rutger van den Dool (22), liet gisteren in het NRC Handelsblad weten "achter de inhoud van radicale acties'' te staan. "Nertsen bevrijden of een vrachtwagen met nertsenhuiden in brand steken vind ik in principe goede acties''. Volgens Van Den Dool steunt "een summier gedeelte'' van zijn achterban deze acties, of voert ze soms zelfs mede uit.
Partijvoorzitter H. Meijer van GroenLinks ''bevalt het voor geen meter'' wat Van Den Dool allemaal heeft laten optekenen in het NRC. ''Voor GroenLinks zijn wetsovertredingen nooit een politiek legitiem middel''. Ook waarnemend fractievoorzitter Marijke Vos distantieert zich van de uitlatingen: "We zijn tegen elke vormen van radicaal dierenactivisme'', aldus het Tweede-Kamerlid.
Volgens een woordvoerder van Dwars sprak Van Den Dool op persoonlijke titel. GroenLinks zal binnenkort met Van Den Dool spreken.
Overigens zal ook Gertjan van der Deure, bestuurder van de partijwerkgroep Dierenrechten, door GroenLinks ter verantwoording worden geroepen. Hij liet in het NRC weten dat radicale acties soms nodig zijn om de aandacht voor misstanden met dieren aan de orde te stellen.
TOCH FIJN OM TE WETEN.
In de week dat de kamermeerderheid dieren-activisme tot terrorisme heeft verklaart.
[edit]
ik ben trouwens zelf wel links georiënteerd...
[Dit bericht is gewijzigd door bas-beest op 06-12-2003 21:08]
Het enige waar ze goed in zijn is dwars liggen (de naam zegt het al) en geweld uitoefenen bij extreem-rechtse demonstraties of het vernielen van bepaalde bedrijfspanden.
Een zooitje onkruid dat zich samen sterk voelt, meer is het niet.
quote:Zo zo? En hoe komt Wijnand Duyvendak dan op de lijst en in de Tweede Kamer?
Op zaterdag 6 december 2003 20:58 schreef gtotep het volgende: ''Voor GroenLinks zijn wetsovertredingen nooit een politiek legitiem middel''.
quote:Ja en die financiele woordvoerster van PvdA (ex kraker)
Op zaterdag 6 december 2003 21:11 schreef rroloff het volgende:[..]
Zo zo? En hoe komt Wijnand Duyvendak dan op de lijst en in de Tweede Kamer?
quote:Omdat je oude koeien niet telkens uit de sloot moet halen?
Op zaterdag 6 december 2003 21:11 schreef rroloff het volgende:[..]
Zo zo? En hoe komt Wijnand Duyvendak dan op de lijst en in de Tweede Kamer?
Duyvendak is helemaal niet meer betrokken bij foute acties.
Van den Dool is toch al opgestapt?
quote:Wat heeft zij met (jong) GroenLinks te maken?
Op zaterdag 6 december 2003 21:16 schreef gtotep het volgende: Ja en die financiele woordvoerster van PvdA (ex kraker)
quote:Het gaat erom dat hij er nog altijd trots op is.
Op zaterdag 6 december 2003 21:22 schreef Sidekick het volgende: Duyvendak is helemaal niet meer betrokken bij foute acties.
Als hij spijt had betuigd dan was het voor mij een ander verhaal geweest.
Offtopic: goed je weer te zien, Sidekick. :-)
quote:Niets, maar ook zij heeft een duidelijk wetsovertredend verleden.
Op zaterdag 6 december 2003 21:23 schreef rroloff het volgende:[..]
Wat heeft zij met (jong) GroenLinks te maken?
quote:Is hun eigen keus. Lijkt me 100% legaal.
Op zaterdag 6 december 2003 21:24 schreef Meneer_Aart het volgende: Het schijnt dat het bij Dwars uit den boze is om te spreken over een partijvoorzitter (iedereen is gelijk). En dat maaltijden bij congressen en vergaderingen gesubsidieerd worden, mits ze vegetarisch zijn.
quote:Vanzelfsprekend. Het is alleen wat lachwekkend.
Op zaterdag 6 december 2003 21:27 schreef rroloff het volgende:[..]
Is hun eigen keus. Lijkt me 100% legaal.
quote:Nou, dan weet ik er bij de SP ook wel een. Nee nee, we concentreren hier ons op GroenLinks.
Op zaterdag 6 december 2003 21:27 schreef gtotep het volgende: Niets, maar ook zij heeft een duidelijk wetsovertredend verleden. jet bussemaker bedoelde ik.
quote:Maar goed, Duyvendak staat niet ter discussie. Het is goed dat GL zich compleet distantieert van dit. Ik dacht dat die voorman al geschorst was. Maar daar zal ik nog ff een bericht over zoeken.
Op zaterdag 6 december 2003 21:24 schreef rroloff het volgende:[..]
Het gaat erom dat hij er nog altijd trots op is.
Als hij spijt had betuigd dan was het voor mij een ander verhaal geweest.
quote:Jij zoekt dit soort topics over 'extreem-links-dierenactivisme' wel uit zeg.
Offtopic: goed je weer te zien, Sidekick. :-)
quote:Och, toen een LPF bij een jeugdorganisatie van Boutersen had gezeten had niemand er moeite mee om oude koeien uit de sloot te halen.
Op zaterdag 6 december 2003 21:22 schreef Sidekick het volgende:
Omdat je oude koeien niet telkens uit de sloot moet halen?
quote:Heel GL is lachwekkend.
Op zaterdag 6 december 2003 21:27 schreef Meneer_Aart het volgende:
Vanzelfsprekend. Het is alleen wat lachwekkend.
quote:Zie [POLslowchat #108] Dwars tegen ouders ingaan voor het NRC-artikel. Waarin hij overigens niet alleen pretendeert namens DWARS te spreken, maar namens heel GroenLinks...
Voorman DWARS stapt op vanwege steun dierenactivistenUTRECHT - De coördinator van de jongerenorganisatie DWARS van GroenLinks, heeft zijn functie per direct neergelegd. R. van den Dool lag onder vuur vanwege uitlatingen in NRC Handelsblad, waarin hij zei achter de inhoud van radicale dierenacties te staan. Hij is opgestapt in het belang van DWARS, aldus de verklaring die de jongerenorganisatie zaterdag uitgaf.
Van den Dool zegt in de verklaring de suggestie te betreuren dat hij het gebruik van geweld bij dierenacties goedkeurt. De indruk had nooit mogen ontstaan dat ik namens DWARS sprak. De GroenLinks-top had vrijdag al afstand genomen van de woorden van Van den Dool.
http://nu.nl/news.jsp?n=242280&c=11
quote:
,,Mijn rol bij Dwars'', zegt hij, ,,is te vergelijken met die van de partijvoorzitter van GroenLinks.''[...]
,,Arie van den Brand'', zegt hij, ,,heeft een paar misstappen begaan door te zeggen dat hij zich van de actie in Putten distantieerde. Maar ik begrijp dat hij niet goed in de media is gekomen.''
[...]
,,Ik denk dat de jongeren van Dwars dichterbij de roots van GroenLinks staan dan de Tweede Kamer-fractie.''
quote:Het was meer de leugen die destijds een rol speelde.
Op zaterdag 6 december 2003 21:35 schreef Strolie75 het volgende:[..]
Och, toen een LPF bij een jeugdorganisatie van Boutersen had gezeten had niemand er moeite mee om oude koeien uit de sloot te halen.
quote:Laten we hopen dat er nu ook een onderzoek wordt ingesteld en dat de schuldigen dezelfde staffen krijgen als terroristen.
Op zondag 7 december 2003 15:13 schreef freako het volgende:
Goed dat GroenLinks hier ingegrepen heeft. Goedpraten van criminele acties zijn altijd ongewenst, maakt niet uit waar het om gaat.
quote:Dus als je een paar nertsjes vrij laat dan staat dat gelijk aan het opblazen van een bus vol met onschuldige mensen?
Op zondag 7 december 2003 15:16 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
Laten we hopen dat er nu ook een onderzoek wordt ingesteld en dat de schuldigen dezelfde staffen krijgen als terroristen.
[Dit bericht is gewijzigd door sizzler op 07-12-2003 17:19]
quote:Ze terroriseren deze mensen en hun gezinnen. Doodverwensingen worden gemaakt zowel naar de dierenhouder als hun gezinnen. Daarnaast worden bezittingen vernietigd door ondermeer brandbommen (was laatst nog in het nieuws). Je belast daarmee een gezin voor het hele leven, ook de familieleden die hier niks mee te maken hebben.
Op zondag 7 december 2003 15:23 schreef dazzle123 het volgende:[..]
Dus als je een paar nertsjes vrij laat dan staat dat gelijk aan het opblazen van een bus vol met onschuldige mensen?
Beter kunnen ze deze mensen in een TBS kliniek stoppen in plaats van opsluiten. Je bent gewoon helemaal ZIEK als je tot zulke acties overgaat om voor dierenrechten op te komen.
quote:Wel naar rato natuurlijk.
Op zondag 7 december 2003 15:16 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
Laten we hopen dat er nu ook een onderzoek wordt ingesteld en dat de schuldigen dezelfde staffen krijgen als terroristen.
quote:rato?
Op zondag 7 december 2003 15:36 schreef freako het volgende:[..]
Wel naar rato natuurlijk.
.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |