abonnement Unibet Coolblue
pi_15534544
Die van mij word Thelonious Monk.
Alleen wel op plaat he
pi_15537117
Ik heb zelf ff een cd'tje samen gesteld.

01 Ella Fitzgerald & Duke Ellington - Howh High The Moon
02 Ella Fitzgerald & Duke Ellington - Satin Doll
03 Ella Fitzgerald - All The Things That You Are
04 Pat Metheny, Holland, Haynes - All the Things You Are
05 George Benson - All The Things You Are
06 Jazz/Dave Brubeck Quartet - How High The Moon
07 Gerry Mulligan & Chet Baker - How High The Moon
08 Stan Kenton - Stella By Starlight
09 Oscar Peterson - Stella By Starlight
10 John Coltrane - Just Friends
11 Art Pepper - Just Friends
12 Stan Getz - Lady bird
13 Duke Ellington & John Coltrane - In A Sentimental Mood
14 Etta James and Louie Armstrong - Dream A Little Dream Of Me

In dat eerste nummer zit een solo van 5 minuten van Ella haar stem alleen. Briljant. Wat een onwijze zangeres is dat toch. Die kan echt alles met haar stem. Laatste nummer is een lekker romantisch zwijmelnummer
Hoop dezelfde liedjes staan erin, komt omdat ik ze voor gitaarles heb gedaan.

pi_15537191
Voor iedereen die van een lekker snelle, sterke, snerpende alt-saxofoon houdt en niet vies is van Hard/Post Bop:
The Jackie Mac Attack Live van Jackie McLean, een relatief nieuw (1993) album opgenomen in Nederland, dus die moeten we koesteren

Ook erg lekkere muziek uit min of meer dezelfde categorie:
Tones for Joans Bones van Chick Corea. Zijn debuutalbum als ik me niet vergis als leider. Joe Farrel onder andere te horen op tenor sax en dat klinkt errug aangenaam

Is iedereen hier bekend met Benny Maupin? Hij speelt allerlei blaasinstrumenten, waaronder de tenor en de sopraansaxofoon. Op de eerste is hij o.a. te horen samen met Chick Corea tijdens de IS Sessions (reissued door Blue Note met de bekende Connoisseur Series). Supergaaf album, alleen niet al te toegankelijk.
Op de sopraan is hij o.a. te horen samen met Herby Hancock op Headhunters (geen uitleg nodig ). Een veel te onbekende virtuoos

My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_15544484
quote:
Op woensdag 17 december 2003 12:56 schreef fripper het volgende:
Ik ken alleen 'The Real McCoy ' , en dat vind ik een prima plaat.
Ah, daar hebben ze dus die naam weggejat.

The Real McCoy was zo'n dance project in het begin van de jaren '90

* Beathoven zet John Coltrane - Spiral op

[Dit bericht is gewijzigd door Beathoven op 19-12-2003 16:46]

pi_15545436
quote:
Op vrijdag 19 december 2003 16:19 schreef Beathoven het volgende:

[..]


* Doff zet John Coltrane - Spiral op


draai meteen Countdown, supernummer
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_15545457
quote:
Op vrijdag 19 december 2003 12:02 schreef Doff het volgende:
Is iedereen hier bekend met Benny Maupin? Hij speelt allerlei blaasinstrumenten, waaronder de tenor en de sopraansaxofoon. Op de eerste is hij o.a. te horen samen met Chick Corea tijdens de IS Sessions (reissued door Blue Note met de bekende Connoisseur Series). Supergaaf album, alleen niet al te toegankelijk.
Op de sopraan is hij o.a. te horen samen met Herby Hancock op Headhunters (geen uitleg nodig ). Een veel te onbekende virtuoos
Volgens mij speelt hij ook nog op "Bitches Brew", basklarinet geloof ik. Wel een indrukwekkende cv in ieder geval.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_15545514
quote:
Op vrijdag 19 december 2003 16:54 schreef Doff het volgende:

[..]

draai meteen Countdown, supernummer


Gooi 'm er zo ff voor, na Mr. P.C.
pi_15545771
quote:
Op vrijdag 19 december 2003 16:55 schreef Zander het volgende:

[..]

Volgens mij speelt hij ook nog op "Bitches Brew", basklarinet geloof ik. Wel een indrukwekkende cv in ieder geval.


zeker indrukwekkend, daarom jammer dat hij toch zo onbekend is gebleven, Bitches Brew en Head Hunters zijn nou niet de slechtste albums
Over het algemeen houd ik niet van de klank van een sopraansaxofoon, op een één of andere manier zie ik meteen de krulletjes van Kenny G voor me opdoemen, maar hoe Maupin dit instrument bespeelt op bijv. Head Hunters doet dit beeld behoorlijk veranderen

edit: ik stuit hier op een album van 'em samen met DeJohnette; The DeJohnette Complex, ziet er erg aantrekkelijk uit. Deze combi werkt getuige The IS Sessions prima
* Doff is blij want Bol heeft em

[Dit bericht is gewijzigd door Doff op 19-12-2003 17:14]

My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_15562497
quote:
Op woensdag 17 december 2003 14:09 schreef Bimmel het volgende:
& Nina Simone
22 januari is er trouwens een documentaire over Nina Simone bij de NPS. Schrijf 't alvast in je agenda..

In het algemeen hou ik zelf meer van instrumentale jazz, maar Nina Simone heeft toch wel een hoop mooie dingen op de plaat gezet.

Gaat goed met dit topic, trouwens, het loopt lekker vergeleken met deel I.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  zaterdag 20 december 2003 @ 17:06:37 #135
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_15567947
quote:
Op zaterdag 20 december 2003 13:35 schreef Zander het volgende:
In het algemeen hou ik zelf meer van instrumentale jazz, maar Nina Simone heeft toch wel een hoop mooie dingen op de plaat gezet.
Haar timbre & timing zijn geweldig. Éen van mijn favorieten: Mood Indigo. Let op het 2e couplet: de drummer gaat tegen de maat in tot-ie ahw. niet meer kan.

Maar ik vind Nina eigenlijk zeer onderschat als pianiste. Wat zo mooi is aan haar (solo) spel is dat ze er duidelijk 'Bachiaans' contrapunt doorheen weeft; dan gaat ze ook op de 1e en 3e tel zitten. Vervolgens klapt ze met een onvervalste blues-feel weer terug op de 2 en de 4. Ik vind sommige van haar solos echt juweeltjes.

Maar ze was meer dan dat, check ook I put a spell on you. De meeste versies zijn 'zeikversies' ivm. Screaming Jay Hawkin's origineel, maar Nina's 'zeikversie' mag er wezen. En de live-versie van Mississippi Goddamn, eigenlijk geen 'jazz' maar een protestnummer, luister & huiver.

iedereen is uniek behalve ik
pi_15575713
Die documentaire die ze bij de NPS uitzonden toen ze overleden was vond ik een hele mooie. Het zit er dik in dat ze die in Januari weer uitzenden maar dat zullen we dan wel zien. Fascinerend mens, vol emotie, vol verdriet en woede. Prachtige muziek. Bij sommige nummers, bijv. See-line woman, leek ze als in een trance. Kippenvel
pi_15588863
Summertime is ook een goed nummer van Simone
  zondag 21 december 2003 @ 19:41:07 #138
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_15589059
quote:
Op zondag 21 december 2003 19:34 schreef T-o-m-a-a-t het volgende:
Summertime is ook een goed nummer van Simone
Billie, Ella, Nina, Louis en Glenn

* zichzelf in lange zwarte avondjurk in de armen van een leuke meneer dansen ziet.

And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_15594991
quote:
Op zondag 21 december 2003 19:34 schreef T-o-m-a-a-t het volgende:
Summertime is ook een goed nummer van Simone
Zal 'm ook nog eens gaan luisteren, ik ben over het algemeen niet zo'n fan van vocalen in jazz maar er zijn uitzonderingen natuurlijk.

Vind de Miles Davis versie van deze standaard tot nu toe nog steeds de meest zomerse van allemaal. De Charlie Parker uitvoering doet me b.v. wat meer aan de herfst denken.

pi_15615565
quote:
Op zondag 7 december 2003 02:24 schreef fripper het volgende:
In het vorige Jazz topic was de naam van Eric Dolphy al eens gevallen.
Hij is vooral bekend van het album 'Out to Lunch' ...

Van zijn laatste solo-periode in Europa zijn 2 opnames bekend :

- Naima (11 juni 1964 Frankrijk)


Heb deze opname vandaag weten te bemachtigen, erg mooi. Zonde dat het kennelijk ook het laatste Dolphy-concert is dat ooit is opgenomen.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  maandag 22 december 2003 @ 18:56:56 #141
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15616597
Ik heb hem zelf helaas nog steeds niet, binnenkort weer eens wat platenwinkels gaan afstruinen. Ik heb wel de opname uit Nederland van een week daarvoor (met de onterechte titel 'Last Date').

Vandaag wel door de postbode voorzien van The complete Africa/Brass Sessions. Met Eric Dolphy naast de saxen ook in de rol van dirigent ...

"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15617159
Africa / Brass heb ik ook, mooie cds vind ik dat.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  maandag 22 december 2003 @ 19:41:28 #143
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_15617602
Ai - ik doe mezelf kennelijk tekort met mijn gebrek aan Eric Dolphy muziek.

Ik heb mij waarschijnlijk onbewust laten leiden door het lezen van Miles Davis' autobiografie. Daarin meldt hij in een interview gezegd te hebben dat 'Dolphy plays as if someone is standing on his toe'. Helaas voor Miles werd die uitspraak pas na maanden in een tijdschrift afgedrukt - toen Dolphy net was overleden; en viel iedereen vervolgens over hem heen vanwege zijn vermeende ongevoeligheid. Maar hij had eigenlijk alleen -terwijl Dolphy nog leefde - eens 'grafisch' gezegd dat-ie dat hoekige spel (grote intervallen) niet zo mooi vond.

Nou, weet je wat? Ik ga eens Dolphy luisteren en jullie checken die Miles autobiografie - het was voor mij een uitermate boeiend stuk jazz-geschiedenis. Lees hem trouwens wel in het engels als het ff kan. Anders zit Miles alleen maar te vloeken ipv. coole dingen als motherfucker te zeggen.

iedereen is uniek behalve ik
  maandag 22 december 2003 @ 20:52:02 #144
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15620030
Ik heb laatst wel de Miles biografie van Eric Carr gelezen. Boeiend werkje ... De autobiografie heb ik nog niet gelezen, deze is inderdaad wel berucht door het ' mooie taalgebruik ' van Miles.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  maandag 22 december 2003 @ 21:16:10 #145
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15620860
Overigens staat Miles Davis niet bepaald alleen in zijn afkeer van Eric Dolphy. Er zijn mensen die het mooi vinden , er zijn mensen die het verschrikkelijk vinden. Een tussenweg kom je zelden tegen.
Ach , en 40 jaar later zijn we natuurlijk ook wat meer gewend
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15621710
Mjah, eigenlijk geldt dat natuurlijk voor hele genres binnen de jazz, en eerlijk gezegd denk ik dat je 'de gemiddelde luisteraar' ook niet erg blij maakt met Miles-platen als "Live Evil' of 'Agartha'. Op de website van Planet Internet loopt al een tijdje zo'n reeks "Jazz voor beginners", en eerlijk gezegd heb ik me behoorlijk gestoord aan sommige artikeltjes daar, zoals les 1: "Het omzeilen van de irritatiefactor".
quote:
De kunst is om de irritatiefactor zoveel mogelijk te vermijden. Per stijl - jazz is eigenlijk een verzamelnaam voor verschillende stromingen - is het heel goed mogelijk om een indeling te maken naar hoge of lage irritatiegraad. Grofweg ziet een verdeling van de belangrijkste stijlen er zo uit:

Hoge irritatiefactor:

free jazz
hard bop
bebop
post-bop

Lage irritatiefactor:

smooth jazz
crossover jazz
cool jazz
vocale jazz
fusion
latin jazz
nu jazz


Nou roept 'smooth jazz' bij mij persoonlijk meer irritatie op dan moeilijk gefreak, maar goed..
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_15622573
nu jazz?

nou ja, het zal wel nieuw zijn

  maandag 22 december 2003 @ 22:14:10 #148
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15623031
Da's wel een mooie onderverdeling
Ik luister voornamelijk naar Hoge irritatiefactor-jazz.

Maar waarom de fusion bij de lage irritatiefactor staat snap ik niet .
Met m'n Mahavishnu Orchestra cd's kan ik vast een hoop mensen de gordijnen in jagen .

"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  maandag 22 december 2003 @ 22:45:24 #149
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15624136
edit : oeps foutje
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15624252
Ze zullen wel fusionbands als Spiro Gyra of de Yellowjackets bedoelen, of zo. Dat ligt wel wat makkelijker in het gehoor dan Mahavishnu Orchestra.

Ik moet zeggen dat mijn interesse in jazz eigenlijk gewekt werd door progrock-acts met jazz-invloeden, als Frank Zappa, Soft Machine, de eerste paar King Crimson-platen en ook inderdaad jaren 70 jazzrock en -funk. En een muziekleraar die me een beetje op het goede spoor heeft gezet, dat hielp ook wel. Misschien dat ik me daardoor nooit zo heb laten afschrikken door wat 'minder toegankelijke' klanken.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')