abonnement Unibet Coolblue
pi_15199044

Dit is het topic voor alle jazzliefhebbers op Fok. Discussies, tips en aanraders over alle albums, muzikanten, stijlen en genres die enige verwantschap met jazz hebben, van dixieland tot avantgarde en fusion, zijn hier van harte welkom. Veel plezier, en hou het gezellig

Deel I: JAZZ! Ook weleens prettig luistergenot!

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_15199082
Hmm, niet echt een geweldige topictitel. Misschien heeft iemand een betere suggestie?
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  zaterdag 6 december 2003 @ 15:38:55 #3
22497 Bioslock
we hope that you choke
pi_15199101
Ik zweer bij Stephane Grappelli. .
pi_15199111
misschien dat "forum" ertussenuit

en "the"

  zaterdag 6 december 2003 @ 15:44:53 #5
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_15199202
john coltrane - my favourite things
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
  zaterdag 6 december 2003 @ 15:46:04 #6
49901 PogueMahone
Yapo N'Guema - Honé
pi_15199228
leuk gedaan Zander
De Narcis van Gabon
  zaterdag 6 december 2003 @ 15:50:13 #7
58915 aleko
Gewoon oerdwerg dan maar
pi_15199298
Miles Davis - Pharao's Dance

eigenlijk heel bitches brew wel.

en natuurlijk Dave Brubeck met

unsquare dance en toch wel take five

up for grabs
pi_15199354
quote:
Op zaterdag 6 december 2003 15:39 schreef Beathoven het volgende:
misschien dat "forum" ertussenuit

en "the"


Nou ja, het is een beetje een parodie op de tientallen jazzplaten die allemaal "Live at the Village Vanguard, volume X" of iets dergelijks heten.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_15199385
Ik zou de complete "Ken Burns Jazz" documentaire nog weleens op DVD willen hebben. Helaas is deze nog onvindbaar in de winkels en op bol.com. Is het uberhaupt te krijgen op DVD?

Ik heb namelijk zo'n beetje alle afleveringen gezien behalve de eerste 2 en die zou ik graag nog eens willen zien. Het is een BBC docu, maar de NPS heeft 'm recent nog uitgezonden.

quote:
Op zaterdag 6 december 2003 15:52 schreef Zander het volgende:

[..]

Nou ja, het is een beetje een parodie op de tientallen jazzplaten die allemaal "Live at the Village Vanguard, volume X" of iets dergelijks heten.


dan heb ik niks gezegd

* Beathoven luistert naar Roy Hargrove's Crisol - Una Mas

[Dit bericht is gewijzigd door Beathoven op 06-12-2003 15:58]

pi_15199447
quote:
Op zaterdag 6 december 2003 15:53 schreef Beathoven het volgende:
Ik zou de complete "Ken Burns Jazz" documentaire nog weleens op DVD willen hebben. Helaas is deze nog onvindbaar in de winkels en op bol.com. Is het uberhaupt te krijgen op DVD?
Toevallig zag ik hier gisteren iets over staan op de NPS Jazz-site:
quote:
Is de serie over de geschiedenis van de Amerikaanse Jazz van Ken Burns ook op VHS of DVD in de winkel te koop?

Tot onze grote verbazing zijn van deze serie in de Nederlands winkels geen VHSjes of DVDs te koop. Hiervoor moet je online gaan. En dan schijnt het ook nog zo te zijn dat sommige DVD spelers de amerikaanse standaard niet aankunnen... (Zelfde geldt natuurlijk voor VHS: in Amerika gebruikt met niet PAL, maar NTSC als standaard)

Een mogelijkheid is: op PBS.org te kijken in de shop

tip van een bezoeker:
Op de Duitse Amazon kost de serie EUR 122,99 plus verzendkosten. De voordeligste manier is te gaan winkelen via www.amazon.co.uk waar de prijs al maanden blijft hangen op £65.59 (de totale som komt ± op EUR 110.- incl. verzendkosten).


Wel een prijzige set, maar dan heb je ook wel iets moois. Ik vond het een erg interessante serie, in ieder geval, al is er door jazzfans ook wel veel kritiek op geweest (met name omdat de laatste 20 jaar er in 1 aflevering doorheen werden gestampt).
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_15199750
quote:
Op zaterdag 6 december 2003 15:56 schreef Zander het volgende:

[..]

Toevallig zag ik hier gisteren iets over staan op de NPS Jazz-site:
[..]


oei.. dat is inderdaad wat aan de dure kant, maar toch bedankt voor de info. Weet ik iig dat het bestaat en waar ik 'm moet zoeken
quote:
Wel een prijzige set, maar dan heb je ook wel iets moois. Ik vond het een erg interessante serie, in ieder geval, al is er door jazzfans ook wel veel kritiek op geweest (met name omdat de laatste 20 jaar er in 1 aflevering doorheen werden gestampt).
mogen ze dat nog eens goedmaken met een 2e serie
pi_15200263
ik ben met gitaarles bezig met standards, dus leer nu een hoop van de jazz geschiedenis. Vond het wel leuk dat je veel namen tijdens de Miles documentairy nu herkent.
Maar er valt nog een hoop te leren..
pi_15200284
Ha een deel II, goede titel

* Scrutinizer luistert nu naar Joe Zawinul en is nog steeds heel blij met zijn aankopen van gisteren

terugvindpost

  zaterdag 6 december 2003 @ 16:35:40 #14
14505 OProg
A Life in Music
pi_15200327
Woei, leuk. Een 2e deel

Ben toevallig net CD 3 van The Complete Bitches Brew sessions aan het draaien. Wat een wereldplaat is dat toch

"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  zaterdag 6 december 2003 @ 23:34:52 #15
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15212035
quote:
Op zaterdag 6 december 2003 15:56 schreef Zander het volgende:

[..]

Toevallig zag ik hier gisteren iets over staan op de NPS Jazz-site:
[..]

Wel een prijzige set, maar dan heb je ook wel iets moois. Ik vond het een erg interessante serie, in ieder geval, al is er door jazzfans ook wel veel kritiek op geweest (met name omdat de laatste 20 jaar er in 1 aflevering doorheen werden gestampt).


Ik heb 'm wel eens bij Fame in Amsterdam zien liggen, en via de website van Fame is hij ook nog te koop. Maar de 319 euro die ze er voor vragen is het echt niet waard . Wel met plezier op de BBC bekeken overigens.

Wynton Marsalis is nogal betrokken geweest bij het maken van de serie. Hij is iemand die volgens mij nogal bekend staat om zijn afkeur van vernieuwingen binnen de jazz. Het is wat dat betreft een tegenpool van Miles Davis.

Het vertrek van Miles bij Columbia had oa te maken met de rivaliteit tussen Miles en Marsalis. Columbia gaf volgens Miles te veel de voorkeur aan Wynton Marsalis.

Dat alles zou een reden kunnen zijn waarom de jazz na 1970 in de serie zo magertjes besproken wordt.

[Dit bericht is gewijzigd door fripper op 07-12-2003 02:05]

"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15212178
4 en 5 maart 2004 staat Jools Holland weer in Nederland. Komen jullie ook?

groet,
Frida

  zondag 7 december 2003 @ 02:24:36 #17
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15215110
In het vorige Jazz topic was de naam van Eric Dolphy al eens gevallen.
Hij is vooral bekend van het album 'Out to Lunch' .

Hoewel hij bijna alles binnen slechts 4 jaar opnam (april 60 tot juni 64), heeft hij toch een groot aantal zeer mooie dingen nagelaten. Er zijn ongeveer 20 solo cd's van hem verkrijgbaar, bovendien zijn er een aantal opnames met Mingus, met Coltrane en ook een met Ornette Coleman.

Dolphy speelde altsax, bassklarinet en fluit. Vooral het werk op de bassklarinet vind ik erg mooi; dat komt misschien ook wel een beetje omdat het een instrument is dat erg weinig gebruikt wordt.

Er is in 1991 een film over Eric Dolphy gemaakt getiteld 'Eric Dolphy : Last Date'. De film gaat voornamelijk over de concerten die hij in Nederland gaf (begin juni 1964), en de periode daarna tot aan zijn dood op 29 juni 1964. De film is een paar jaar geleden ook (ingekort ?) door de VPRO uitgezonden.

Hoewel ik lang niet al zijn opnames ken, zal ik toch een poging doen een min of meer chronologisch overzicht te geven. Verre van compleet overigens !

1959 : opnames met Chico Hamilton

1960 : Opnames op Prestige ( nu verkrijgbaar op OJC (Original Jazz Classics) als midprice )
belangrijkste platen zijn :
- Outward bound (1 april 1960)
- Out there (15 augustus 1960)
- Far Cry (21 dec 1960)

Op 21 december 1960 speelt hij bovendien mee op het album Free Jazz van Ornette Coleman, een volledig geimproviseerd album. Hij nam die dag dus 2 albums op, voor 2 verschillende labels !

Vanaf 1960 speelt hij ook in de band van Charlie Mingus.
- Mingus Revisited / Pre Bird (24 mei 1960)
- Mingus at Antibes (13 juli 1960)
- Charles Mingus Presents Charles Mingus (20 oktober 1960)
- Mingus! (20 oktober en 11 november 1960)

1961 : Vervolgens weer een aantal solo opnames, voornamelijk live platen.
- Live at the 5 Spot (16 juli 1961). Dit concert is momenteel over 3 losse cd's uitgebracht, had overigens makkelijk op een dubbel-cd gepast (Live at the 5 Spot Vol 1, Live at the 5 Spot Vol 2 en Memorial Album). Een van de bekendere opnames van Dolphy, alleen waren ze helaas vergeten de piano te stemmen.
- Diverse live opnames van een tournee door Europa, oa Stockholm en Berlijn (augustus/september 1961)

In de periode 61-62 neemt hij een aantal platen op met John Coltrane, oa :
- Complete Africa/Brass sessions (23 mei, 4 juni 1961)
- Ole Coletrane (25 mei 1961)
- Live at the Village Vanguard (2,3 november 1961)
- Diverse live opnames van een tournee door Europa, oa Stockholm en Parijs (november 1961)
- Live at the Birdland (10 februari en 2 juni 1962)

Vervolgens weer terug naar Mingus :
- The Complete Town Hall Concert (12 oktober 1962)
- Mingus, Mingus, Mingus, Mingus, Mingus (januari en september 1963)

Uit 1963 zijn weer een aantal solo platen bekend :
- The Illinois Concert ( 10 maart 1963)
- Conversations / Iron Man. Deze 2 platen zijn diverse malen onder andere titels heruitgebracht, ik heb ze samen als dubbel-cd 'Dolphy Sound' .

In 1964 neemt hij zijn bekendste plaat op (op Blue Note)
- Out to Lunch (25 februari 1964)

Bij Blue Note speelde zo'n beetje iedereen op elkaars platen mee, Dolphy horen we terug bij oa Andrew Hill :
- Andrew Hill - Point of departure (31 maart 1964)

en weer terug naar Mingus ..
- Diverse liveopnames uit Europa (april 1964) , oa 10 april Amsterdam, 12 april Oslo, 13 april Stockholm, 17 / 19 april Parijs .

Na de tour blijft Dolphy in Europa achter. Het Mingus nummer 'So Long Eric' is een reactie op Dolphy's vertrek uit de groep.

Van zijn laatste solo-periode in Europa zijn 2 opnames bekend :
- Last date (2 juni 1964 Nederland)
- Naima (11 juni 1964 Frankrijk)

Op 29 juni sterft hij in Berlijn, 36 jaar oud.

"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15215393
Top-post, fripper.

Mijn Dolphy-collectie is ook nog verre van compleet, ik heb alleen "Out To Lunch", een Live at the Five Spot-cd en divers werk met Coltrane en Mingus, maar zo te zien valt er nog een hoop moois te verzamelen.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_15215404
Net met de band een funk versie van 'Well you needn't' van Thelenious Monk gespeeld! Leent zich er eigenlijk uitstekend voor!
pi_15253424
Vandaag ook weer twee nieuwe jazz-cdtjes gekocht: "Money Jungle" van Duke Ellington, Mingus en Max Roach (ik heb eigenlijk nog maar heel weinig Ellington-muziek in de kast staan) en "Maiden Voyage" van Herbie Hancock (had ik ook nog niet ).

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_15255713
.. en weet iemand hoe het zit met die Arrow Classic Jazz - zender die onlangs een etherfrequentie heeft gekregen? Volgens het persbericht zouden ze in december beginnen met uitzenden.
quote:
Arrow Classic Jazz FM mag zich de komende acht jaar eigenaar noemen van de laatste landelijke radiofrequentie. Arrow heeft daarvoor ruim 8 miljoen euro neergeteld. Radio 538, Sanoma, Radiocorp en het duo John de Mol en Mojo zien het FM-pakket aan hun neus voorbij gaan.

Het laatste landelijke FM-pakket, dat bedoeld is voor klassieke en/of jazzmuziek, bleef over bij de verdeling van alle frequenties in juni dit jaar omdat er onvoldoende gekwalificeerde aanvragers waren. Voor de vervolgverdeling meldden zich 7 kandidaten, waarvan er 6 goed genoeg werden bevonden. Daarvan heeft de hoogste bieder gewonnen, en dat is Arrow Classic FM met een bod van 8.000.111,- euro.

Arrow-directeur A. Ossendrijver denkt op 1 december te kunnen beginnen met uitzenden op de nieuwe golflengte. Hij twijfelt er niet aan dat zijn station de investering terugverdiend. "Jazz is hot. We gaan ons vooral richten op namen als Herbie Hancock en het laatste werk van Miles Davis." Daarnaast zal hij geen dj's met topsalarissen in dienst nemen. Arrow Classic Jazz FM dient 97 procent klassieke en jazzmuziek uit te zenden.
"Het laatste werk" van Miles Davis. Waarom de rest niet?
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  maandag 8 december 2003 @ 19:53:11 #22
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_15255806
Ik zou die Ken Burns docu ook nog wel eens op m'n gemak willen kijken, maar 300+ euro? Nee, bedankt.
  maandag 8 december 2003 @ 20:37:47 #23
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15257512
quote:
Op maandag 8 december 2003 19:49 schreef Zander het volgende:
.. en weet iemand hoe het zit met die Arrow Classic Jazz - zender die onlangs een etherfrequentie heeft gekregen? Volgens het persbericht zouden ze in december beginnen met uitzenden.
[..]

"Het laatste werk" van Miles Davis. Waarom de rest niet?


Waarom de rest niet ? Omdat het doel niet is om leuke muziek uit te zenden, maar het doel is geld verdienen.

Beetje het zelfde probleem bij Arrow Classic Rock. Als het te moeilijk wordt dan jaag je de luisteraars weg (denkt men). Dat leidt tot een zender met wel leuke muziek, maar verder niks spannends. Op Arrow hoor je ook steeds de zelfde bands. Geen Captain Beefheart of King Crimson dus. Draaien ze gewoon niet , past niet in het format.

"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  maandag 8 december 2003 @ 20:49:15 #24
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15257962
op http://www.gmgradio.co.uk/newsarticles/news14.html staat oa :

The station, which will be based in The Hague, will launch early next year, and will reach over 10 million adults (around 66% of the population). The licence will come into effect per December 1st.

...
The name of the station has not yet been decided but its working title at the moment is Arrow Classics Jazz.

"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15259408
Is er ook een soort site waarop allemaal Nederlandse (eventueel Belgische) jazzconcertdata staan?
  maandag 8 december 2003 @ 21:33:31 #26
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15259709
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15259782
Yep, thanks.
pi_15272839
Iemand hier in het bezit van een of meerdere albums van Mosaic Records? Ik heb er over gelezen en het klinkt heel overtuigend. Ik wilde eigenlijk Grachan Moncur III (001) bestellen, maar dat ging niet (geen mastercard, visa etc.) Is het de moeite waard om er nog eens goed achteraan te gaan?
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_15272985
Kan iemand mij een bepaald album van Jobim aanraden? Het zijn er zoveel, en kan niet echt kiezen. Ik zit zelf aan een verzamelaar van hem te denken nl. Antonio Carlos Jobim's Finest Hour.
Aldus.
pi_15273047
quote:
Op dinsdag 9 december 2003 13:17 schreef Z het volgende:
Kan iemand mij een bepaald album van Jobim aanraden? Het zijn er zoveel, en kan niet echt kiezen. Ik zit zelf aan een verzamelaar van hem te denken nl. Antonio Carlos Jobim's Finest Hour.
niet aan die verzamelaars beginnen, kijk hier es rond
http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&uid=UIDMISS70312081033571950&sql=Bkhpyxdkbjols~C#disc0
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_15273841
quote:
Op dinsdag 9 december 2003 13:20 schreef Doff het volgende:

[..]

niet aan die verzamelaars beginnen, kijk hier es rond
http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&uid=UIDMISS70312081033571950&sql=Bkhpyxdkbjols~C#disc0


Ik ken de amg, ben ook eigenlijk geen fan van verzamelaars idd. Kan jij me niets aanraden wat jij leuk van hem een goede CD vind?
Aldus.
pi_15280107
Ik heb een cd van em samen met Stan Getz en Joao en Astrud Gilberto
heel leuke cd. Verder geen superfan. Maar dit album is zeker wel erg fijn
link: http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&uid=UIDMISS70312081033571950&sql=Aht66mpsd9f6o
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_15293086
Leuke video-interpretatie van John Coltrane's Giant Steps: Link

BTW kent iemand Joe Maneri?

"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
pi_15295126
quote:
Op woensdag 10 december 2003 02:15 schreef MadScientist het volgende:
Leuke video-interpretatie van John Coltrane's Giant Steps: Link
Dat was leuk
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  woensdag 10 december 2003 @ 15:54:24 #35
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15304786
quote:
Op dinsdag 9 december 2003 13:11 schreef Doff het volgende:
Iemand hier in het bezit van een of meerdere albums van Mosaic Records? Ik heb er over gelezen en het klinkt heel overtuigend. Ik wilde eigenlijk Grachan Moncur III (001) bestellen, maar dat ging niet (geen mastercard, visa etc.) Is het de moeite waard om er nog eens goed achteraan te gaan?
Ik heb er niks van, maar zit wel regelmatig even op mosaicrecords.com te kijken.
Ziet er erg mooi uit. Niet te lang over nadenken, want dan zijn ze op.

Van een aantal boxjes op dit label vraag ik me overigens af waarom de losse cd's niet weer eens worden uitgegeven door Blue Note. Die Elvin Jones platen zijn de moeite van een heruitgave toch wel waard ?

"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  woensdag 10 december 2003 @ 20:28:05 #36
11502 nipeng
The last ride is free
pi_15312326
Wie kent er Gary Burton en in welke klasse van Jazz valt zijn muziek?
  donderdag 11 december 2003 @ 01:49:53 #37
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_15321409
quote:
Op zaterdag 6 december 2003 15:38 schreef Bioslock het volgende:
Ik zweer bij Stephane Grappelli. .
Ah, great - speel je ook viool? Kunnen we eens jammen.

Grappelli heeft met de klassieke violist Yehudi Menuhin een plaat met Gershwin nummers opgenomen. Ik d8 eerst, verrek, een klassiek musicus die kan improviseren! Hij klinkt wat matter dan de messcherpe Grappelli, maar 't is melodisch toch sterk. Toen las ik tot mijn teleurstelling dat al zijn solo's voor hem zijn uitgeschreven. Maar toch leuk dat twee musici uit verschillende werelden 'common ground' kunnen vinden. Ik vertraag het vioolspel op die plaat en zet ze een octaaf omlaag met WinAmp (met DJ Helper plugin, handig) om wat licks uit mijn cello te proberen te persen. Mijn instrument heeft weinig voorbeelden dus dat is wel een leuke oplossing. Maar andere instrumenten zijn natuurlijk ook nuttig; Miles is altijd goed en Coleman Hawins is ook wel te behappen (solo van 'Body and Soul' uit 1939 ).

Hoelang zal het trouwens nog duren voor we (naar voorbeeld van de topictitel) online kunnen jammen; écht live @ the Fok!Forum.

iedereen is uniek behalve ik
pi_15322436
quote:
Op woensdag 10 december 2003 20:28 schreef nipeng het volgende:
Wie kent er Gary Burton en in welke klasse van Jazz valt zijn muziek?
Ik heb hem een paar keer live gezien, een keer met band en twee keer in duet met Chick Corea. Maar welke categorie? Hmm.. ik ken eigenlijk alleen die duo-platen met Chick (die zijn wel mooi, trouwens).
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_15324801
gave poster dit, denk dat ik'm ga kopen. Lijssie erom

pi_15326048
quote:
Op donderdag 11 december 2003 10:43 schreef Echoes het volgende:
gave poster dit, denk dat ik'm ga kopen. Lijssie erom

[afbeelding]


Ja, is mooi. The Duke zit echt te genieten
pi_15327136
quote:
Op donderdag 11 december 2003 10:43 schreef Echoes het volgende:
gave poster dit, denk dat ik'm ga kopen. Lijssie erom

[afbeelding]


!

Waar komt die vandaan, waar is die te koop ?

En ik had nog een andere vraag: heeft iemand een url van een leuk online jazz radio station ? Ik zit hier op de universiteit en ik zou wel graag wat jazz willen horen, maar ik ben veel te lui om een cd te gaan halen, dus heeft iemand een leuke tip ?

It's my party and I'll cry if I want to.
  donderdag 11 december 2003 @ 12:45:30 #42
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15327464
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15327603
De Modern Jazz-zender van Digitally Imported (http://www.di.fm/) vind ik zelf vaak ook wel aangenaam. In ieder geval voor de ehm.. "wat abstractere" jazzstijlen.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_15328727
zoek op bijna iedere willekeurige postersite naar fitzgerald en dan krijg je deze. http://poster.pagina.nl
  donderdag 11 december 2003 @ 15:44:11 #45
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15331745
In het nieuwe nummer van Aloha staat een leuk stuk over Miles Davis en de Jack Johnson sessies.

korte quote :
Wie de vijf cd's van The Complete Jack Johnson Sessions beluistert, komt namelijk al snel tot de conclusie dat er zonder postproductie geen enkel volwaardig album uit deze jamsessie-achtige muziek te destilleren viel. Marcero slaagde er uiteindelijk in om er naast A Tribute to Jack Johnson nog vier dubbel albums uit te halen : Live Evil, Big Fun, Get up With It en Directions.

"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15333346
quote:
Op donderdag 11 december 2003 15:44 schreef fripper het volgende:
Wie de vijf cd's van The Complete Jack Johnson Sessions beluistert, komt namelijk al snel tot de conclusie dat er zonder postproductie geen enkel volwaardig album uit deze jamsessie-achtige muziek te destilleren viel.
Dat was en is een vaak gebruikte manier om een album te maken. De sessies dienen vaak als basis om bepaalde partijen nader te arrangeren. George Duke spreekt daar ook over in de Music Maker
pi_15333958
In ieder geval zijn de meeste Miles Davis-platen uit de late jaren 60 en de jaren 70 op die manier in elkaar gezet. In die documentaire vertelde Chick Corea (dacht ik?) dan ook dat ze zelden tot nooit composities van blad afspeelden, maar dat bijna alle muziek uit jamsessies ontstond. Ik vind het soms ook wel jammer dat de edits op sommige platen (bijv. "On the Corner" of "Live at Fillmore East") zo duidelijk te horen zijn.

"Live Evil" en "Jack Johnson" vind ik trouwens uitstekende platen, al is een vijf-cd box van die sessies misschien ook wel iets teveel van het goede.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  donderdag 11 december 2003 @ 17:33:39 #48
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_15334853
quote:
Op donderdag 11 december 2003 17:01 schreef Zander het volgende:
In ieder geval zijn de meeste Miles Davis-platen uit de late jaren 60 en de jaren 70 op die manier in elkaar gezet. In die documentaire vertelde Chick Corea (dacht ik?) dan ook dat ze zelden tot nooit composities van blad afspeelden, maar dat bijna alle muziek uit jamsessies ontstond.
Miles was dan ook een meester in het bijeen zoeken van mede-musici - je zou het bijna 'pre-productie' kunnen noemen; zodat na zo'n jamsession geen 'post-productie meer nodig was. Dat was misschien één van zijn grootste talenten; díe musici bijelkaar brengen die zo geestverwant aan hem en elkaar waren dat hij ze niet of nauwelijks hoefde te vertellen wat ze moesten doen. A solid basis for kick-butt stuff...
iedereen is uniek behalve ik
pi_15355406
quote:
Op woensdag 10 december 2003 15:54 schreef fripper het volgende:

[..]

Ik heb er niks van, maar zit wel regelmatig even op mosaicrecords.com te kijken.
Ziet er erg mooi uit. Niet te lang over nadenken, want dan zijn ze op.

Van een aantal boxjes op dit label vraag ik me overigens af waarom de losse cd's niet weer eens worden uitgegeven door Blue Note. Die Elvin Jones platen zijn de moeite van een heruitgave toch wel waard ?


Ze zullen heus wel een keer op neiuw worden uitgegeven in een ietwat minder exclusieve versie. Na een aantal jaren (verschilt van land tot land) mag het materiaal namelijk ook door andere platenmaatschappijen worden uitgegeven.
Blue Note zal hier lijkt mij niet op gaan wachten. Dat hoop ik niet ieder geval
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  vrijdag 12 december 2003 @ 13:05:36 #50
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15355936
Die box van Grachan Moncur III is momenteel ook de enige manier om One Step Beyond van Jackie McLean aan te schaffen. Ook zo'n plaat waarvan ik op een heruitgave hoop.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15356075
Bol.com zegt dit album nog te kunnen leveren.
Lijkt me ook superalbum.
Heb trouwens paar dagen geleden ook 'The Jackie Mac Attack Live' besteld, ik ben erg benieuwd.
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_15357027
zat net op ticketservice.nl te kijken:

zo 15 feb 2004 Paradiso grote zaal AMSTERDAM GEORGE DUKE

za 24 jan 2004 De Oosterpoort GRONINGEN HERBIE HANCOCK & METROPOLE ORKEST

  vrijdag 12 december 2003 @ 13:47:36 #53
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15357121
Bol heeft 'm ook niet op voorraad, en moet 'm bestellen.
"levertijd 4-6 weken, Gezien de beperkte beschikbaarheid van dit artikel bij onze leveranciers, kan de termijn worden overschreden "

Ik heb wel eens vaker van dit soort items besteld, dat leidt meestal tot niks. De prijs van 29 euro is ook niet leuk , bijna net zo duur als die box van $39 .

"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  vrijdag 12 december 2003 @ 13:51:34 #54
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15357247
quote:
Op vrijdag 12 december 2003 13:44 schreef Citroentje het volgende:
za 24 jan 2004 De Oosterpoort GRONINGEN HERBIE HANCOCK & METROPOLE ORKEST
en 25 jan in paradiso.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15360723
quote:
Op vrijdag 12 december 2003 13:44 schreef Citroentje het volgende:
zat net op ticketservice.nl te kijken:

zo 15 feb 2004 Paradiso grote zaal AMSTERDAM GEORGE DUKE


is dat leuk? wat voor muziek is dat? (wat voor soort jazz)
pi_15363716
Ik vind het met Herbie Hancock live altijd maar afwachten wat je voorgeschoteld krijgt. Ik heb 'm inmiddels toch een flink aantal keren gezien, en soms is het erg goed (bijv. het Headhunters-concert op NSJ van een paar jaar terug), en soms staat er ineens een arrienbie-zangeres of Trijntje Oosterhuis de halve avond mee te kwelen. Eerst maar wat meer info inwinnen voordat ik ga.

George Duke heb ik ook 1x gezien, maar toen was 'ie (naar mijn smaak) ook een beetje teveel op de arrenbie-tour, terwijl ook hij toch een aantal uitstekende solo-platen heeft gemaakt. Maar goed, dat was ook op NSJ, in de Statenhal (in mijn vriendenkring beter bekend als de "Statenhel"), dus ik kan me voorstellen dat hij dan ook wat meer poppy materiaal speelt.

[Dit bericht is gewijzigd door Zander op 12-12-2003 18:13]

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_15370430
quote:
Op vrijdag 12 december 2003 13:51 schreef fripper het volgende:

[..]

en 25 jan in paradiso.


kijk eens aan, dat is beter. Groningen is zo'n eind weg.
  zaterdag 13 december 2003 @ 00:50:43 #58
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_15371780
Ik lees nu een biografie van Ornette Coleman, tot nu toe m'n favoriete Jazz artiest. Het is echt ongelooflijk wat die man in z'n tienerjaren is aangedaan, simpelweg omdat hij maling had aan bebop conformiteit en graag op aanvankelijk bescheiden wijze mocht improviseren.
pi_15431208
quote:
Op vrijdag 12 december 2003 17:47 schreef Zander het volgende:
Ik vind het met Herbie Hancock live altijd maar afwachten wat je voorgeschoteld krijgt. Ik heb 'm inmiddels toch een flink aantal keren gezien, en soms is het erg goed (bijv. het Headhunters-concert op NSJ van een paar jaar terug), en soms staat er ineens een arrienbie-zangeres of Trijntje Oosterhuis de halve avond mee te kwelen. Eerst maar wat meer info inwinnen voordat ik ga.
Zaterdag per toeval op leuke live opname uit 1993 van Hancock aangelopen, 'Paralell Realities Live...'. Te horen met Dave Holland, Jack DeJohnette en Pat Metheny. De namen zeggen denk ik wel genoeg over het album. Het doet me een beetje denken aan 'Live at the Greek' van Stanley Clarke met Larry Carlton en Billy Cobham , Deron Johnson op keyboards en Najee op alt sax. De laatste werd door Clarke als grootste verrassing genoemd en zeker niet onterecht.

2 albums die goed laten horen dat live errug kan aangenaam zijn

My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_15437857
quote:
Op maandag 15 december 2003 16:30 schreef Doff het volgende:
Zaterdag per toeval op leuke live opname uit 1993 van Hancock aangelopen, 'Paralell Realities Live...'. Te horen met Dave Holland, Jack DeJohnette en Pat Metheny. De namen zeggen denk ik wel genoeg over het album. Het doet me een beetje denken aan 'Live at the Greek' van Stanley Clarke met Larry Carlton en Billy Cobham , Deron Johnson op keyboards en Najee op alt sax.
Ik ken geen van beide albums, maar Holland en Clarke vind ik als bassisten toch wel erg verschillend. Waarin lijken die beide albums dan op elkaar?
  maandag 15 december 2003 @ 20:41:58 #61
73895 RjD2
Hiphop is what you make of it
pi_15438102
Ik ben een erg grote oldskool Hiphop/Rap fan
en heb vandaag in de Jazz bakken iets geweldigs gevonden :
Us 3
Geweldig
bevalt jullie niet echt denk vanwege de rap erin, of toch wel?
ik hou ervan iig
6. Memory Lane "I drop the ancient manifested hip-hop, straight off the block"
pi_15438332
quote:
Op maandag 15 december 2003 20:41 schreef RjD2 het volgende:
Ik ben een erg grote oldskool Hiphop/Rap fan
en heb vandaag in de Jazz bakken iets geweldigs gevonden :
Us 3
Geweldig
bevalt jullie niet echt denk vanwege de rap erin, of toch wel?
ik hou ervan iig
Van Us3 heb ik:
*Broadway & 52nd
*An Ordinary Day in an Unusual Place
*Hand on the Torch

Toch wel dus

  maandag 15 december 2003 @ 20:48:39 #63
73586 Evariste_Galois
Ce poignard, pour Louis!
pi_15438358
Één woord : Django. .

. . .

Tout voir, tout entendre, ne perdre aucune idée.
pi_15438371
quote:
Op maandag 15 december 2003 20:41 schreef RjD2 het volgende:
Ik ben een erg grote oldskool Hiphop/Rap fan
en heb vandaag in de Jazz bakken iets geweldigs gevonden :
Us 3
Geweldig
bevalt jullie niet echt denk vanwege de rap erin, of toch wel?
ik hou ervan iig
Ik heb ook een cd van Us3 (hun tweede, geloof ik) en ik hou sowieso wel van hiphop met veel jazz-samples en -invloeden. Vaak zijn de originele platen die rappers gesampled hebben ook zeker wel de moeite waard.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  maandag 15 december 2003 @ 20:57:41 #65
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15438673
Us3 ? Yep, ik heb Hand on the Torch
Als ik hem draai heb ik steeds zo'n gevoel van ' waar ken ik dit van ?'
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15438809
Ik geloof dat de producers van Us3 onbeperkt toegang hadden tot de Blue Note-catalogus, dus dan heb je wel wat keuze om te samplen. Op die cd die ik heb ('Broadway and 52nd'), spelen trouwens ook 'echte' muzikanten mee.

Die "Shades of Blue"-cd van Madlib die een tijdje terug op Blue Note is verschenen vond ik trouwens ook wel erg aardig.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  maandag 15 december 2003 @ 21:08:33 #67
73895 RjD2
Hiphop is what you make of it
pi_15439087
'Broadway and 52nd'
'Hand on the Torch'

vandaag gekocht voor 17,98
en ik ben zo te zien niet te enige fan
supermuziek

6. Memory Lane "I drop the ancient manifested hip-hop, straight off the block"
  maandag 15 december 2003 @ 21:25:33 #68
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15439729
Ik heb Hand on the Torch zelfs met bonus cd "the jazz mixes" .

Die Madlib heeft zo te zien ook flink in de Blue Note kast zitten graaien , toch ?

"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15440291
Ja, er staan een hoop covers van bekend Blue Note-materiaal op: Donald Byrd, Bobbi Humphrey, Horace Silver etc. Maar het is lang niet allemaal gesampeld, veel nummers zijn eerder coverversies met een hiphop-inslag (zonder rap, overigens) en met 'echte instrumenten' (al is Madlib eerlijk gezegd niet echt een virtuoos op de keyboards, maar het klinkt verder wel lekker).

Ik zag dat er nu ook weer een verzamelaar op Blue Note is verschenen waar ze juist weer de originele versies op hebben gezet.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  maandag 15 december 2003 @ 21:42:38 #70
73586 Evariste_Galois
Ce poignard, pour Louis!
pi_15440331
Ok, live Jazz in Utrecht, Amsterdam, Den Haag, Leiden en Delft, waar moet ik zijn ? . .
Tout voir, tout entendre, ne perdre aucune idée.
  maandag 15 december 2003 @ 21:54:51 #71
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_15440798

M'n trein had ( uiteraard ) vertraging, dus ben ik van ellende maar even de lokale FRS in gedoken om de aanbiedingen-bak door te neuzen.
Niet voor niets, bleek wel, want niet zo heel veel later zweefde ik, met twee kietelende oortjes en een glimlach op m'n porem, zo vanuit het winkeltje de inmiddels gearriveerde trein weer in.

Dus nee,
die vertragingen zijn zo slecht nog niet.
En ja,
dit is ook een erg lekker jazzplaatje,

wilde ik maar zeggen. .

...dass wir fliegen.
  maandag 15 december 2003 @ 22:05:29 #72
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_15441195
quote:
Ok, live Jazz in Utrecht, Amsterdam, Den Haag, Leiden en Delft, waar moet ik zijn ? . .
Nou, ook gewoon hier: http://www.northseajazz.nl/agenda.html - 'k wist het ook niet hoor, maar kwestie van topic lezen.
quote:
[afbeelding]
[..] En ja, dit is ook een erg lekker jazzplaatje, wilde ik maar zeggen. .
Blue Rondo a la Turk 'k Heb ook nog een versie van het Turtle Island String Quartet (improviserend strijkkwartet) - is ook erg leuk.

En wat het nummer Take 5 betreft - ik luisterde dat laatst, waarna ik Piazzolla's Libertango opzette en ging slapen. Het gevolg: ik droomde de Libertango in 5/4 maat! De volgende dag gecheckt en het werkt echt. Ga ik eens op een jamsessie proberen.

[Dit bericht is gewijzigd door Philosocles op 15-12-2003 22:09]

iedereen is uniek behalve ik
pi_15443823
quote:
Op maandag 15 december 2003 22:05 schreef Philosocles het volgende:

[..]

[quote]
En wat het nummer Take 5 betreft - ik luisterde dat laatst, waarna ik Piazzolla's Libertango opzette en ging slapen. Het gevolg: ik droomde de Libertango in 5/4 maat! De volgende dag gecheckt en het werkt echt. Ga ik eens op een jamsessie proberen.


Ik vind take five zoals hij normaal klinkt en niet in de 4 kwarts uitvoering van Tito Puente ( ) wel een beetje klinken als een waltz. Volgens mij kun je bepaalde nummers in 3/4 ook wel aardig omzetten naar 5/4

Ik droom ook weleens met muziek erbij. Zijn altijd erg mooie composities, maar vaak ben ik ze al weer vergeten als ik wakker ben.

  maandag 15 december 2003 @ 23:48:25 #74
54777 Anotsu
El Duende Flamenco
pi_15444426
quote:
Op maandag 15 december 2003 21:42 schreef Evariste_Galois het volgende:
Ok, live Jazz in Utrecht, Amsterdam, Den Haag, Leiden en Delft, waar moet ik zijn ? . .
In Den Haag moet je in o.a. De Pater, Pannonica of Murphy's Law zijn. In Leiden is The Duke wel aardig, maar eigenlijk hoor je in Den Haag meestal betere muziek. Cafe Alto is het enige dat ik weet in Amsterdam, en in Utrecht kom ik bijna nooit...
O ja en Delft, het dorp waar ik woon : vergeet t maar. Hier gebeurt qua livemuziek niks, behalve op t jaarlijkse jazzfestival dat ook niet meer dan "wel aardig" is. Op een willekeurige dinsdag- of donderdagavond in De Pater hoor je veel betere muziek (tsjek de pater op donderdag voor (meestal) ontzettend goede latin-jazz).
pi_15454648
kick
  dinsdag 16 december 2003 @ 14:08:34 #76
33549 Thomasumo
User 33549 reporting for
pi_15454880
In de CD speler; Keith Jarrett-Music at Night with you supergevoelige, romantische solo plaat van deze pianist, nummers uit oa Porgy and Bess.

In de discman; Thelonious Monk - s/t met een glimlach op de fiets luisteren naar Thelonious' gewoonte om mee te praten met de piano (goed luisteren)

I am SO omniscient that if there were to be two omnisciences, I'd be both!
  dinsdag 16 december 2003 @ 14:21:26 #77
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15455175
Die Keith Jarrett kan anders ook behoorlijk mee-neuzelen.
Doet de muziek niet altijd goed vind ik.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15455459
Ik vind het als amateur-muzikant vaak wel helpen om m'n eigen solos "mee te zingen" als ik aan het improviseren ben. Vind het altijd wel leuk om te zien dat sommige pro's dat ook doen, al hoef ik het inderdaad nou niet echt al te duidelijk op de op de plaat terug te horen, zoals bij Keith Jarrett.

Ook wel grappig: zat vanmorgen een cd van Grant Green ('Matador', best een goede plaat met McCoy Tyner en Elvin Jones) in de trein te luisteren, en met hoofdtelefoon kun je vrij duidelijk horen dat de stemmen uit de controleruimte over de intercom per ongeluk ook zijn opgenomen.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  dinsdag 16 december 2003 @ 14:39:00 #79
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_15455641
quote:
Die Keith Jarrett kan anders ook behoorlijk mee-neuzelen.
Doet de muziek niet altijd goed vind ik.
Allem8ig ja, Keith is bijna een straf om naar te luisteren.. Als een Keith-solo goed op gang komt, brengt-ie het beste deel om zeep met zijn onuitstaanbare gekreun. Ik heb eens alle versies van All the things you are verzameld die ik kon vinden, en de solo van Keith is absoluut top, maar er lekker relaxed naar luisteren gaat gewoon niet - ik heb 'm dan ook al tijden niet meer gehoord. Een voice-killer erover is helaas geen optie..

Ze moeten die man voortaan gewoon om de tuin leiden in de studio - een echt-uiziende vleugel waar stiekum een steengoeie digitale piano in verborgen zit - dan hoeft het 'vocale' gedeelte niet eens opgenomen te worden.

iedereen is uniek behalve ik
  dinsdag 16 december 2003 @ 15:50:23 #80
33549 Thomasumo
User 33549 reporting for
pi_15457475
Inderdaad bij Keith is het een straf, bij THelonius zit het echter allemaal net genoeg op de achtergrond. Het tovert iig een glimlach op mijn gezicht.
I am SO omniscient that if there were to be two omnisciences, I'd be both!
  dinsdag 16 december 2003 @ 22:41:58 #81
54777 Anotsu
El Duende Flamenco
pi_15467882
Sommige gitaristen, zoals George Benson en Kurt Rosenwinkel, maken er juist een kunst van om mee te zingen. Vooral bij George Benson klinkt t gaaf omdat-ie gewoon ontzettend goed kan zingen.
  dinsdag 16 december 2003 @ 23:36:03 #82
14505 OProg
A Life in Music
pi_15469661
quote:
Op dinsdag 16 december 2003 14:31 schreef Zander het volgende:
.... al hoef ik het inderdaad nou niet echt al te duidelijk op de op de plaat terug te horen, zoals bij Keith Jarrett.
Nel alt op "The Koln Concert". Daar hoor je hem door heen snuiven en kreunen. Het voegt op dat album wel wat toe imho. Het heeft iets eigens, iets wat het misschien nog wel leuker maakt om naar te luisteren

"Sextant" van Herbie Hancock is trouwens goed zeg

"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  woensdag 17 december 2003 @ 12:48:17 #83
11211 Bimmel
Optimistisch als altijd
pi_15479893
quote:
Op dinsdag 16 december 2003 23:36 schreef OProg het volgende:

[..]

Nel alt op "The Koln Concert". Daar hoor je hem door heen snuiven en kreunen. Het voegt op dat album wel wat toe imho. Het heeft iets eigens, iets wat het misschien nog wel leuker maakt om naar te luisteren


Vind persoonlijk dat het helemaal de sfeer bepaald van het album.
Geniaal stukje piano. Ben alleen een beetje beurs van deel I...te vaak gehoord.
Over achtergrond herrie gesproken:
Vorige week net "Live at the Pershing" (full version) van Ahmed Jamal op de kop getikt..Wat een geniaal album ! Heb sindsdien 10 x per dag Poinciana aanstaan en in dat nummer hoor je het personeel op de achtergrond de tafels afruimen en met de borden kletteren...Geweldig knullig, maar niet hinderlijk.
Onderbouwd, onderlegd, ondergewaardeerd, B-IJ-Z-ondergoed
  woensdag 17 december 2003 @ 12:54:05 #84
11211 Bimmel
Optimistisch als altijd
pi_15480087
quote:
Op dinsdag 16 december 2003 14:31 schreef Zander het volgende:

Ook wel grappig: zat vanmorgen een cd van Grant Green ('Matador', best een goede plaat met McCoy Tyner ....


Heb laatst Infinity van McCoy Tyner aangeschaft en ik vond het razend tegenvallen..jammer. Heeft iemand andere aanraders ?
Onderbouwd, onderlegd, ondergewaardeerd, B-IJ-Z-ondergoed
  woensdag 17 december 2003 @ 12:56:58 #85
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15480170
Ik ken alleen 'The Real McCoy ' , en dat vind ik een prima plaat.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  woensdag 17 december 2003 @ 13:01:33 #86
11211 Bimmel
Optimistisch als altijd
pi_15480287
quote:
Op woensdag 17 december 2003 12:56 schreef fripper het volgende:
Ik ken alleen 'The Real McCoy ' , en dat vind ik een prima plaat.
Ga ik dan maar eens beluisteren. Tnx.

Nog een andere "heeft er iemand tips"-vraag :
Aanraders van Mingus ? Ik heb Blues & Roots. (Geweldig album)

Onderbouwd, onderlegd, ondergewaardeerd, B-IJ-Z-ondergoed
pi_15480435
"The Real McCoy" vind ik zelf ook wel goed. Verder heb ik nog "Trident" (met Ron Carter en Elvin Jones): naar mijn smaak ook een uitstekende plaat (op wat incidenteel gepingel op een clavecimbel na, dat had van mij nou weer niet gehoeven) en "McCoy Tyner plays John Coltrane", met pianotrio-versies van Coltrane-nummers. Ik vind deze drie albums in ieder geval allemaal wel goed. "Infinity" ken ik zelf niet.

Verder is Grant Green's "Matador" ook wel een sterke plaat (vreemd genoeg is deze pas jaren na opname verschenen), al is dat misschien meer iets voor gitaarjazz-liefhebbers.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  woensdag 17 december 2003 @ 13:07:13 #88
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15480449
Alle andere albums uit 1959

Dat zijn naast Blues & Roots dus Mingus Ah Um , Mingus Dynasty en Mingus in Wonderland.

Maar hij heeft veel meer mooie platen gemaakt !

"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15480696
Of anders "Pithecantropus Erectus", "The Clown", "Mingus Mingus Mingus Mingus", "Black Saint and the Sinner Lady" of "Let My Children Hear Music". Keuze genoeg, in ieder geval.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  woensdag 17 december 2003 @ 13:19:49 #90
11211 Bimmel
Optimistisch als altijd
pi_15480840
Damn...ik ga weer arm het nieuwe jaar in

Recensies volgen spoedig.

Andere aanrader voor de heren : Ray Brown- Bass Hit, meer het klassiekere jazz werk, maar erg goed.

Onderbouwd, onderlegd, ondergewaardeerd, B-IJ-Z-ondergoed
pi_15480968
Thelonious Monk. Bizar figuur. Laatst hoorde ik hem op tv zo vals als de tievus. Maar het was wel goed.

Oja een tip. Houd a u b eens op met cd's kopen. Jazz moet op plaat. Das veel mooier hoor. Als jazz artiesten het op cd hadden gewild hadden ze de cd in de jaen 30 wel uitgevonden hoor

  woensdag 17 december 2003 @ 13:28:58 #92
11211 Bimmel
Optimistisch als altijd
pi_15481127
quote:
Op woensdag 17 december 2003 13:23 schreef T-o-m-a-a-t het volgende:
Thelonious Monk. Bizar figuur. Laatst hoorde ik hem op tv zo vals als de tievus. Maar het was wel goed.

Oja een tip. Houd a u b eens op met cd's kopen. Jazz moet op plaat. Das veel mooier hoor. Als jazz artiesten het op cd hadden gewild hadden ze de cd in de jaen 30 wel uitgevonden hoor



Is al goed hoor. Helaas zijn meeste (goede) platen alleen niet meer verkrijgbaar en zal je het moeten stellen met de "kleinere glimmende" variant.
Onderbouwd, onderlegd, ondergewaardeerd, B-IJ-Z-ondergoed
pi_15481176
En originele persingen van klassieke jazz-albums moeten tegenwoordig een aardige duit opbrengen op tweedehands markten, e-bay etc. Vinyl is mooi hoor, daar niet van, maar doe mij dan toch maar liever een goedkoop cd'tje. Hoewel er tegenwoordig wel steeds meer mooie 180 grams vinyl-reissues verschijnen.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_15481394
Nee zon grote zwarte schijf. lekker dat dingetje van zon oude pick up door het gat van de plaat rammen, naald erop
  woensdag 17 december 2003 @ 13:39:24 #95
11211 Bimmel
Optimistisch als altijd
pi_15481423
Oh en niet te vergeten dat de Pick-up niet in mijn binnenzak past en dat vinyl zo rot in mijn autoradio gaat.

[Dit bericht is gewijzigd door Bimmel op 17-12-2003 13:43]

Onderbouwd, onderlegd, ondergewaardeerd, B-IJ-Z-ondergoed
pi_15481515
Daar zit wel wat in ja
pi_15481585
quote:
Op woensdag 17 december 2003 13:19 schreef Bimmel het volgende:
Andere aanrader voor de heren : Ray Brown- Bass Hit, meer het klassiekere jazz werk, maar erg goed.
Ook leuk voor degenen die van jazzbassisten houden:
SuperBass 2 met Ray Brown, John Clayton en Christian McBride.
Live opname.

Ik neem aan dat er ook een deel 1 van bestaat maar die ben ik nog niet tegengekomen. En of drie contrabassen niet teveel van het goede is? Nee toch niet, ook voor niet-bassisten is hij zeker de moeite van het beluisteren waard. Doordat ze Brown in het midden hebben gemixed, McBride op rechts en Clayton op links zijn de verschillen in stijl heel goed te horen.

  woensdag 17 december 2003 @ 13:51:14 #98
11211 Bimmel
Optimistisch als altijd
pi_15481754
Oh...shit...ik wou dat ik dit topic nooit had gevonden. Dit gaat me zo onwijs veel geld kosten

Of ik moet gewoon een waslijst aan album's op mijn verlanglijstje zetten en maar hopen dat de Kerstman de "Jazz Center" overvalt.

Onderbouwd, onderlegd, ondergewaardeerd, B-IJ-Z-ondergoed
pi_15481991
Ella Fitzgerald
wat een stem
  woensdag 17 december 2003 @ 14:02:23 #100
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_15482068
quote:
Op woensdag 17 december 2003 13:59 schreef Echoes het volgende:
Ella Fitzgerald
wat een stem
Ja !
Net als Billie Holiday
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_15482158
Hebben jullie veel verstand van Jazz. Ik ben de naam vergeten van een gast. Piano speeld die. Ik weet wel een nummer van hem. Aint misbehaiving, tenminste dat heeft hij ooit eens gespeeld
  woensdag 17 december 2003 @ 14:09:36 #102
11211 Bimmel
Optimistisch als altijd
pi_15482253
quote:
Op woensdag 17 december 2003 14:02 schreef ondeugend het volgende:

[..]

Ja !
Net als Billie Holiday


& Nina Simone
Onderbouwd, onderlegd, ondergewaardeerd, B-IJ-Z-ondergoed
  woensdag 17 december 2003 @ 14:10:24 #103
11211 Bimmel
Optimistisch als altijd
pi_15482272
quote:
Op woensdag 17 december 2003 14:06 schreef T-o-m-a-a-t het volgende:
Hebben jullie veel verstand van Jazz. Ik ben de naam vergeten van een gast. Piano speeld die. Ik weet wel een nummer van hem. Aint misbehaiving, tenminste dat heeft hij ooit eens gespeeld
Welke periode hebben we het over ? (Ball park)
Onderbouwd, onderlegd, ondergewaardeerd, B-IJ-Z-ondergoed
pi_15482575
jaren 30


Heb et al gevonden, Het is Fats Waller

  woensdag 17 december 2003 @ 14:26:03 #105
11211 Bimmel
Optimistisch als altijd
pi_15482713
quote:
Op woensdag 17 december 2003 14:21 schreef T-o-m-a-a-t het volgende:
jaren 30


Heb et al gevonden, Het is Fats Waller


Graag gedaan Nog meer vragen.... ?
Onderbouwd, onderlegd, ondergewaardeerd, B-IJ-Z-ondergoed
  woensdag 17 december 2003 @ 14:43:26 #106
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_15483272
quote:
[..] Ook leuk voor degenen die van jazzbassisten houden [..]
Ik ben iha. erg gecharmeerd van bassisten die het ..uhh.. 'whoomp-whoomp' niveau ontstijgen en afrekenen met de 'bas-solo' waarin je eigenlijk alleen maar waarneemt dát er een bassolo gespeeld wordt - je hoort wat 'gedoe' in het laag zonder te horen wát.

Wat dat betreft is één van mijn favorieten een nummer uit de film Let's get lost over Chet Baker - ik heb het alleen op een teepje zonder de namen vd. nummers maar vlgs mij heet het nummer Zingaro - 't heeft iig. een latin feel, en een zingende zoemende bas die een te gekke solo speelt. Die opname bevat veel "Chet Baker sings" maar ook mooi instrumentaal werk en die hele mooie bass-sound. Zelfde 'cool style' als wat Chet later met de belgische meestergitarist Philipe Catherine en een bassist heeft gedaan (ook een trio zonder drums; te gekke opname die ik ook alleen op een teepje zonder tracklisting heb of de naam van de bassist - ik moet toch eens op zoek om te weten waar ik over lul ). Ook een hele mooie bass-sound & solo's; en Catherine speelt daar trouwens de koelste jazzgitaar solo's die ik ken.

Van NL bodem moet je trouwens het trio van trompettist Eric Vloeimans met cellist Ernst Reijseger (en afwisselend Harmen Fraanje op piano en Anton Goudsmit op gitaar) eens checken. Live gezien in A'dam, 'k denk niet dat er al opnamen van zijn. Vloeimans is IMHO één van de beste jazzmusici van NL. En Reijseger speelt te gek 'bas' op zijn cello, strijkt er ook vet op, speelt akkoorden en trommelt op de klankkast (eigenlijk het enige goeie voorbeeld van mijn eigen instrument dat ik ken).

[Dit bericht is gewijzigd door Philosocles op 17-12-2003 15:30]

iedereen is uniek behalve ik
pi_15486807
quote:
Op woensdag 17 december 2003 14:43 schreef Philosocles het volgende:

Ik ben iha. erg gecharmeerd van bassisten die het ..uhh.. 'whoomp-whoomp' niveau ontstijgen en afrekenen met de 'bas-solo' waarin je eigenlijk alleen maar waarneemt dát er een bassolo gespeeld wordt - je hoort wat 'gedoe' in het laag zonder te horen wát.


In dat geval moet je ook eens luisteren naar Niels-Henning Orsted Pedersen. Dat is denk ik wel één van de meest lyrisch solerende bassisten die ik gehoord heb. Ik heb een cd van Niels Lan Doky (Misty Dawn) waarop hij soleert in een bewerking van een zweeds volksliedje (Ach Värmland Du Sköna), dat is echt onbehoorlijk goed.
  donderdag 18 december 2003 @ 00:23:12 #108
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15500779
quote:
Op woensdag 17 december 2003 13:23 schreef T-o-m-a-a-t het volgende:
Oja een tip. Houd a u b eens op met cd's kopen. Jazz moet op plaat. Das veel mooier hoor. Als jazz artiesten het op cd hadden gewild hadden ze de cd in de jaen 30 wel uitgevonden hoor
Ik zet ook nog even een cd'tje op.
en als ik mooie oude hoezen wil zien ga ik hier wel even kijken

"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15504356
Weet iemand waarop ik die opname van Charlie Parker kan vinden die Hans Teeuwen in z'n show mee'zingt'?
pi_15507089
hee coole hoezen :-) thanks voor de link.

Hans Teeuwen, ik weet welk stukje je bedoelt maar heb geen idee van welke show dat was.

pi_15510491
Iemand hier een beetje bekend met (Rahsaan) Roland Kirk? Ik had vanmorgen "Rip Rig and Panic" in de discman zitten, en dat klinkt zeer aangenaam. Maar wat zijn verder nog aanraders?
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_15510550
Ik ben net begonnen me fanatiek o Jazz te storten. Wat wel cool is om te luisteren is naar een stukje Thelonious Monk waar die thuis ana het klooien is op de piano.


http://www.monkzone.com/WEBCASTHTML.htm

en dta het nummer:

LISTEN TO A HOME RECORDING OF THELONIOUS MONK TRANSPOSING I'M GETTING SENTIMENTAL OVER YOU. . PART I (WORLD PREMIERE

  donderdag 18 december 2003 @ 13:16:06 #113
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_15510765
quote:
Op donderdag 18 december 2003 00:23 schreef fripper het volgende:

[..]

hier
[


Oeh!
Kunstige hoesjes! .
...dass wir fliegen.
pi_15510885
Ja mooi he

Ik zag ze en dacht:

Ik wil die, en die, en die, en die, en die, en die

  donderdag 18 december 2003 @ 13:34:46 #115
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15511430
quote:
Op donderdag 18 december 2003 13:07 schreef Zander het volgende:
Iemand hier een beetje bekend met (Rahsaan) Roland Kirk? Ik had vanmorgen "Rip Rig and Panic" in de discman zitten, en dat klinkt zeer aangenaam. Maar wat zijn verder nog aanraders?
Hij is goed die Kirk !
The inflated Tear en Domino behoren ook tot mijn favorieten.

Ik heb verder ook oa nog de 4 cd box 'Aces Back to Back' .
Daar staat ook een nummer op waar Kirk op 2 saxofoons tegelijktijdig 2 verschillende melodieen speelt. Zal vanavond even opzoeken van welke cd dat oorspronkelijk kwam.
Opnames van na ongeveer 1973 kun je beter overslaan. Na een herseninfarct had hij nog maar 1 werkende hand , waardoor hij nog maar 1 saxofoon kon spelen.

"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15511542
quote:
Op donderdag 18 december 2003 13:34 schreef fripper het volgende:

[..]

Hij is goed die Kirk !
The inflated Tear en Domino behoren ook tot mijn favorieten.


Fats Domino?
  donderdag 18 december 2003 @ 13:41:46 #117
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15511658

Domino !

"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15511723
Ik zie niks?


- zie em al -

pi_15512058
Bedankt voor de tips, fripper.

Deze week de cd-boer dan maar eens met een bezoekje vereren. Zoals andere mensen al eerder opmerkten zijn dit soort topics goed voor de cd-collectie, maar slecht voor de portemonnee.

Op mijn Rip, Rig and Panic-cd staat ook nog een ander Kirk-album, "Now please don't you cry, beautiful Edith". Bij sommige stukken had ik in eerste instantie niet eens door dat Roland Kirk zelf beide blazers tegelijk speelde.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  donderdag 18 december 2003 @ 13:56:41 #120
73586 Evariste_Galois
Ce poignard, pour Louis!
pi_15512111
Jarno Hoogendijk kan lekker toeteren. .
Tout voir, tout entendre, ne perdre aucune idée.
pi_15512189
Heb niet veel verstand van Jazz maar die Domino hoes Komt mij bekend voor. Volgens mij was die laatst op tv.
pi_15513689
quote:
Op donderdag 18 december 2003 13:07 schreef Zander het volgende:
Iemand hier een beetje bekend met (Rahsaan) Roland Kirk? Ik had vanmorgen "Rip Rig and Panic" in de discman zitten, en dat klinkt zeer aangenaam. Maar wat zijn verder nog aanraders?
Kirks Work
samen met Jack McDuff (hammondorgel), Kirk zelf is te horen met meerdere saxofoons tegelijk, altijd leuk natuurlijk
album swingt behoorlijk, maar het ligt er niet al te dik bovenop, vrij subtiel. Een echte aanrader, vraag me alleen af of je er gemakkelijk aan komt, ik heb 'em zelf in Concerto (A'dam) gehaald.
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  donderdag 18 december 2003 @ 23:39:22 #123
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15528969
Ik het rijtje van beste Kirk albums hoort ook 'We Free kings' wel thuis.

'Prepare Thyself to Deal With a Miracle' is zwaar georkestreerd.
Meestal heb ik het niet zo op Jazz met violen , maar dit is erg leuk.

'Rashaan Rashaan' is een live plaat, daar staat oa de medley op waar
hij verschillende melodieen door elkaar blaast.

Maar eigenlijk is alles wat ik ken tot 1973 goed , of op z'n minst bijzonder. Alleen de albums op Warner vanaf 1975 (zoals The Return of the 5000 Lb. Man, Kirkatron) zijn aanmerkelijk minder.

Voor hen die Kirk nog niet kennen , hier kun je een paar stukjes luisteren.

(en ja, ook hij heeft bij Mingus gespeeld, oa Mingus Oh Yeah )

"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15532784
Klinkt goed
pi_15534255
Ik hoor 't al, 'The inflated tear' wordt m'n eerst volgende jazz aankoop.. klinkt erg interessant die Roland Kirk
pi_15534544
Die van mij word Thelonious Monk.
Alleen wel op plaat he
pi_15537117
Ik heb zelf ff een cd'tje samen gesteld.

01 Ella Fitzgerald & Duke Ellington - Howh High The Moon
02 Ella Fitzgerald & Duke Ellington - Satin Doll
03 Ella Fitzgerald - All The Things That You Are
04 Pat Metheny, Holland, Haynes - All the Things You Are
05 George Benson - All The Things You Are
06 Jazz/Dave Brubeck Quartet - How High The Moon
07 Gerry Mulligan & Chet Baker - How High The Moon
08 Stan Kenton - Stella By Starlight
09 Oscar Peterson - Stella By Starlight
10 John Coltrane - Just Friends
11 Art Pepper - Just Friends
12 Stan Getz - Lady bird
13 Duke Ellington & John Coltrane - In A Sentimental Mood
14 Etta James and Louie Armstrong - Dream A Little Dream Of Me

In dat eerste nummer zit een solo van 5 minuten van Ella haar stem alleen. Briljant. Wat een onwijze zangeres is dat toch. Die kan echt alles met haar stem. Laatste nummer is een lekker romantisch zwijmelnummer
Hoop dezelfde liedjes staan erin, komt omdat ik ze voor gitaarles heb gedaan.

pi_15537191
Voor iedereen die van een lekker snelle, sterke, snerpende alt-saxofoon houdt en niet vies is van Hard/Post Bop:
The Jackie Mac Attack Live van Jackie McLean, een relatief nieuw (1993) album opgenomen in Nederland, dus die moeten we koesteren

Ook erg lekkere muziek uit min of meer dezelfde categorie:
Tones for Joans Bones van Chick Corea. Zijn debuutalbum als ik me niet vergis als leider. Joe Farrel onder andere te horen op tenor sax en dat klinkt errug aangenaam

Is iedereen hier bekend met Benny Maupin? Hij speelt allerlei blaasinstrumenten, waaronder de tenor en de sopraansaxofoon. Op de eerste is hij o.a. te horen samen met Chick Corea tijdens de IS Sessions (reissued door Blue Note met de bekende Connoisseur Series). Supergaaf album, alleen niet al te toegankelijk.
Op de sopraan is hij o.a. te horen samen met Herby Hancock op Headhunters (geen uitleg nodig ). Een veel te onbekende virtuoos

My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_15544484
quote:
Op woensdag 17 december 2003 12:56 schreef fripper het volgende:
Ik ken alleen 'The Real McCoy ' , en dat vind ik een prima plaat.
Ah, daar hebben ze dus die naam weggejat.

The Real McCoy was zo'n dance project in het begin van de jaren '90

* Beathoven zet John Coltrane - Spiral op

[Dit bericht is gewijzigd door Beathoven op 19-12-2003 16:46]

pi_15545436
quote:
Op vrijdag 19 december 2003 16:19 schreef Beathoven het volgende:

[..]


* Doff zet John Coltrane - Spiral op


draai meteen Countdown, supernummer
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_15545457
quote:
Op vrijdag 19 december 2003 12:02 schreef Doff het volgende:
Is iedereen hier bekend met Benny Maupin? Hij speelt allerlei blaasinstrumenten, waaronder de tenor en de sopraansaxofoon. Op de eerste is hij o.a. te horen samen met Chick Corea tijdens de IS Sessions (reissued door Blue Note met de bekende Connoisseur Series). Supergaaf album, alleen niet al te toegankelijk.
Op de sopraan is hij o.a. te horen samen met Herby Hancock op Headhunters (geen uitleg nodig ). Een veel te onbekende virtuoos
Volgens mij speelt hij ook nog op "Bitches Brew", basklarinet geloof ik. Wel een indrukwekkende cv in ieder geval.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_15545514
quote:
Op vrijdag 19 december 2003 16:54 schreef Doff het volgende:

[..]

draai meteen Countdown, supernummer


Gooi 'm er zo ff voor, na Mr. P.C.
pi_15545771
quote:
Op vrijdag 19 december 2003 16:55 schreef Zander het volgende:

[..]

Volgens mij speelt hij ook nog op "Bitches Brew", basklarinet geloof ik. Wel een indrukwekkende cv in ieder geval.


zeker indrukwekkend, daarom jammer dat hij toch zo onbekend is gebleven, Bitches Brew en Head Hunters zijn nou niet de slechtste albums
Over het algemeen houd ik niet van de klank van een sopraansaxofoon, op een één of andere manier zie ik meteen de krulletjes van Kenny G voor me opdoemen, maar hoe Maupin dit instrument bespeelt op bijv. Head Hunters doet dit beeld behoorlijk veranderen

edit: ik stuit hier op een album van 'em samen met DeJohnette; The DeJohnette Complex, ziet er erg aantrekkelijk uit. Deze combi werkt getuige The IS Sessions prima
* Doff is blij want Bol heeft em

[Dit bericht is gewijzigd door Doff op 19-12-2003 17:14]

My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_15562497
quote:
Op woensdag 17 december 2003 14:09 schreef Bimmel het volgende:
& Nina Simone
22 januari is er trouwens een documentaire over Nina Simone bij de NPS. Schrijf 't alvast in je agenda..

In het algemeen hou ik zelf meer van instrumentale jazz, maar Nina Simone heeft toch wel een hoop mooie dingen op de plaat gezet.

Gaat goed met dit topic, trouwens, het loopt lekker vergeleken met deel I.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  zaterdag 20 december 2003 @ 17:06:37 #135
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_15567947
quote:
Op zaterdag 20 december 2003 13:35 schreef Zander het volgende:
In het algemeen hou ik zelf meer van instrumentale jazz, maar Nina Simone heeft toch wel een hoop mooie dingen op de plaat gezet.
Haar timbre & timing zijn geweldig. Éen van mijn favorieten: Mood Indigo. Let op het 2e couplet: de drummer gaat tegen de maat in tot-ie ahw. niet meer kan.

Maar ik vind Nina eigenlijk zeer onderschat als pianiste. Wat zo mooi is aan haar (solo) spel is dat ze er duidelijk 'Bachiaans' contrapunt doorheen weeft; dan gaat ze ook op de 1e en 3e tel zitten. Vervolgens klapt ze met een onvervalste blues-feel weer terug op de 2 en de 4. Ik vind sommige van haar solos echt juweeltjes.

Maar ze was meer dan dat, check ook I put a spell on you. De meeste versies zijn 'zeikversies' ivm. Screaming Jay Hawkin's origineel, maar Nina's 'zeikversie' mag er wezen. En de live-versie van Mississippi Goddamn, eigenlijk geen 'jazz' maar een protestnummer, luister & huiver.

iedereen is uniek behalve ik
pi_15575713
Die documentaire die ze bij de NPS uitzonden toen ze overleden was vond ik een hele mooie. Het zit er dik in dat ze die in Januari weer uitzenden maar dat zullen we dan wel zien. Fascinerend mens, vol emotie, vol verdriet en woede. Prachtige muziek. Bij sommige nummers, bijv. See-line woman, leek ze als in een trance. Kippenvel
pi_15588863
Summertime is ook een goed nummer van Simone
  zondag 21 december 2003 @ 19:41:07 #138
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_15589059
quote:
Op zondag 21 december 2003 19:34 schreef T-o-m-a-a-t het volgende:
Summertime is ook een goed nummer van Simone
Billie, Ella, Nina, Louis en Glenn

* zichzelf in lange zwarte avondjurk in de armen van een leuke meneer dansen ziet.

And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_15594991
quote:
Op zondag 21 december 2003 19:34 schreef T-o-m-a-a-t het volgende:
Summertime is ook een goed nummer van Simone
Zal 'm ook nog eens gaan luisteren, ik ben over het algemeen niet zo'n fan van vocalen in jazz maar er zijn uitzonderingen natuurlijk.

Vind de Miles Davis versie van deze standaard tot nu toe nog steeds de meest zomerse van allemaal. De Charlie Parker uitvoering doet me b.v. wat meer aan de herfst denken.

pi_15615565
quote:
Op zondag 7 december 2003 02:24 schreef fripper het volgende:
In het vorige Jazz topic was de naam van Eric Dolphy al eens gevallen.
Hij is vooral bekend van het album 'Out to Lunch' ...

Van zijn laatste solo-periode in Europa zijn 2 opnames bekend :

- Naima (11 juni 1964 Frankrijk)


Heb deze opname vandaag weten te bemachtigen, erg mooi. Zonde dat het kennelijk ook het laatste Dolphy-concert is dat ooit is opgenomen.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  maandag 22 december 2003 @ 18:56:56 #141
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15616597
Ik heb hem zelf helaas nog steeds niet, binnenkort weer eens wat platenwinkels gaan afstruinen. Ik heb wel de opname uit Nederland van een week daarvoor (met de onterechte titel 'Last Date').

Vandaag wel door de postbode voorzien van The complete Africa/Brass Sessions. Met Eric Dolphy naast de saxen ook in de rol van dirigent ...

"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15617159
Africa / Brass heb ik ook, mooie cds vind ik dat.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  maandag 22 december 2003 @ 19:41:28 #143
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_15617602
Ai - ik doe mezelf kennelijk tekort met mijn gebrek aan Eric Dolphy muziek.

Ik heb mij waarschijnlijk onbewust laten leiden door het lezen van Miles Davis' autobiografie. Daarin meldt hij in een interview gezegd te hebben dat 'Dolphy plays as if someone is standing on his toe'. Helaas voor Miles werd die uitspraak pas na maanden in een tijdschrift afgedrukt - toen Dolphy net was overleden; en viel iedereen vervolgens over hem heen vanwege zijn vermeende ongevoeligheid. Maar hij had eigenlijk alleen -terwijl Dolphy nog leefde - eens 'grafisch' gezegd dat-ie dat hoekige spel (grote intervallen) niet zo mooi vond.

Nou, weet je wat? Ik ga eens Dolphy luisteren en jullie checken die Miles autobiografie - het was voor mij een uitermate boeiend stuk jazz-geschiedenis. Lees hem trouwens wel in het engels als het ff kan. Anders zit Miles alleen maar te vloeken ipv. coole dingen als motherfucker te zeggen.

iedereen is uniek behalve ik
  maandag 22 december 2003 @ 20:52:02 #144
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15620030
Ik heb laatst wel de Miles biografie van Eric Carr gelezen. Boeiend werkje ... De autobiografie heb ik nog niet gelezen, deze is inderdaad wel berucht door het ' mooie taalgebruik ' van Miles.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  maandag 22 december 2003 @ 21:16:10 #145
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15620860
Overigens staat Miles Davis niet bepaald alleen in zijn afkeer van Eric Dolphy. Er zijn mensen die het mooi vinden , er zijn mensen die het verschrikkelijk vinden. Een tussenweg kom je zelden tegen.
Ach , en 40 jaar later zijn we natuurlijk ook wat meer gewend
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15621710
Mjah, eigenlijk geldt dat natuurlijk voor hele genres binnen de jazz, en eerlijk gezegd denk ik dat je 'de gemiddelde luisteraar' ook niet erg blij maakt met Miles-platen als "Live Evil' of 'Agartha'. Op de website van Planet Internet loopt al een tijdje zo'n reeks "Jazz voor beginners", en eerlijk gezegd heb ik me behoorlijk gestoord aan sommige artikeltjes daar, zoals les 1: "Het omzeilen van de irritatiefactor".
quote:
De kunst is om de irritatiefactor zoveel mogelijk te vermijden. Per stijl - jazz is eigenlijk een verzamelnaam voor verschillende stromingen - is het heel goed mogelijk om een indeling te maken naar hoge of lage irritatiegraad. Grofweg ziet een verdeling van de belangrijkste stijlen er zo uit:

Hoge irritatiefactor:

free jazz
hard bop
bebop
post-bop

Lage irritatiefactor:

smooth jazz
crossover jazz
cool jazz
vocale jazz
fusion
latin jazz
nu jazz


Nou roept 'smooth jazz' bij mij persoonlijk meer irritatie op dan moeilijk gefreak, maar goed..
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_15622573
nu jazz?

nou ja, het zal wel nieuw zijn

  maandag 22 december 2003 @ 22:14:10 #148
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15623031
Da's wel een mooie onderverdeling
Ik luister voornamelijk naar Hoge irritatiefactor-jazz.

Maar waarom de fusion bij de lage irritatiefactor staat snap ik niet .
Met m'n Mahavishnu Orchestra cd's kan ik vast een hoop mensen de gordijnen in jagen .

"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  maandag 22 december 2003 @ 22:45:24 #149
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15624136
edit : oeps foutje
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15624252
Ze zullen wel fusionbands als Spiro Gyra of de Yellowjackets bedoelen, of zo. Dat ligt wel wat makkelijker in het gehoor dan Mahavishnu Orchestra.

Ik moet zeggen dat mijn interesse in jazz eigenlijk gewekt werd door progrock-acts met jazz-invloeden, als Frank Zappa, Soft Machine, de eerste paar King Crimson-platen en ook inderdaad jaren 70 jazzrock en -funk. En een muziekleraar die me een beetje op het goede spoor heeft gezet, dat hielp ook wel. Misschien dat ik me daardoor nooit zo heb laten afschrikken door wat 'minder toegankelijke' klanken.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  maandag 22 december 2003 @ 23:02:32 #151
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15624715
Grappig, het was mij mij precies andersom. Mijn vader draaide vroeger altijd veel jazz. Dus toen ik naar pop/rock muziek ging luisteren kwam ik al snel uit bij muziek die daar enige connectie mee had. Inderdaad King Crimson en Zappa en zo ...
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  dinsdag 23 december 2003 @ 12:08:03 #152
49901 PogueMahone
Yapo N'Guema - Honé
pi_15634811
ik draai jazz dankzij fok
De Narcis van Gabon
pi_15638044
quote:
Op donderdag 18 december 2003 14:49 schreef Doff het volgende:
Kirks Work
samen met Jack McDuff (hammondorgel), Kirk zelf is te horen met meerdere saxofoons tegelijk, altijd leuk natuurlijk
album swingt behoorlijk, maar het ligt er niet al te dik bovenop, vrij subtiel. Een echte aanrader, vraag me alleen af of je er gemakkelijk aan komt, ik heb 'em zelf in Concerto (A'dam) gehaald.
Deze heb ik vandaag gekocht bij de Boudisque / Ear & Eye jazzwinkel in Utrecht. Het was zelfs zo'n beetje de enige Roland Kirk - cd die ze daar _wel_ hadden. Zo maar eens ff opzetten.

Hoop leuke kerst-aanbiedingen daar, trouwens. Veel Prestige en Blue Note in de uitverkoop, dus als jullie binnenkort in de buurt zijn..

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_15639220
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 13:50 schreef Zander het volgende:


Hoop leuke kerst-aanbiedingen daar, trouwens. Veel Prestige en Blue Note in de uitverkoop, dus als jullie binnenkort in de buurt zijn..


Goede tip, is toch al één van m'n vaste zaken voor jazz. Eerst bij Boudisque om vervolgens ook nog even een stukje verderop bij Plato de kelder in te duiken.
Welke albums van Sun Ra zou jij aanbevelen?

[Dit bericht is gewijzigd door Scrutinizer op 23-12-2003 14:35]

pi_15639669

Van de Sun Ra-albums die ik heb zijn mijn favorieten de 2-op-1 cds "Angels and demons at play / Nubians of Plutopia, "Sun Ra Visits Planet Earth / Interstellar Low Ways", "Fate in a Pleasant Mood / When Sun Comes Out" . "Space is the Place" is ook een classic. (het studioalbum dat zo heet, niet de filmsoundtrack, hoewel die ook best okee is). "The Singles Collection" is ook erg leuk, maar daar staat echt van alles op: jazz, doo-wop, blues, etc. De meeste van deze albums zijn z'n wat vroegere werk uit de jaren 50/60.

Die Sun Ra-catalogus is echt een onoverzichtelijke jungle, dus ik ken ook maar een fractie van alles wat er te krijgen is, maar in ieder geval kan ik bovenstaande platen allemaal wel aanraden.

[Dit bericht is gewijzigd door Zander op 23-12-2003 14:52]

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_15640024
Tnx Zander, ik zal tussen Kerst en nieuwjaar eens op zoek gaan. Ik heb hem twee keer live gezien, indrukwekkend, een lust voor het oor en het oog. Ik heb alleen maar een oud en versleten teepie van 'm: 'Hours After'.
  dinsdag 23 december 2003 @ 18:18:12 #157
3878 Vork
Manisch creatief
pi_15646060
quote:
Op maandag 22 december 2003 22:48 schreef Zander het volgende:
Ik moet zeggen dat mijn interesse in jazz eigenlijk gewekt werd door progrock-acts met jazz-invloeden, als Frank Zappa, Soft Machine, de eerste paar King Crimson-platen en ook inderdaad jaren 70 jazzrock en -funk. En een muziekleraar die me een beetje op het goede spoor heeft gezet, dat hielp ook wel. Misschien dat ik me daardoor nooit zo heb laten afschrikken door wat 'minder toegankelijke' klanken.
Hoe ben je eigenlijk via de bovenstaande progrockacts o.a. de jazz-kant ingerold, welke artiesten, wat sluit er een beetje op aan? Ik heb zelf best een hoop muziek (steeds meer ook) met jazz-invloeden, maar de stap naar Jazz heb ik eigenlijk nooit gemaakt. er is zoveel, ik weet niet waar ik moet beginnen, het is eigenlijk net een beetje als Klassiek, alhoewel klassiek voor mij een hele hoge ontoegankelijkheidsfactor (veel hoger als bij Jazz) heeft om een of andere reden.

Wat zijn dan de onvermijdelijke aanraders?

pi_15649072
Terje Rypdal/Miroslav Vitous/Jack DeJohnette (ecm)
Brian Blade Fellowship - 'Red River Revel'
Medeski, Mirtin & Wood - Combustication
The Sorts - Contemporary Music

.... vind ik mooi!


ps: goeie binnenkomers zijn de verzamelcd's van Blue Note!

[url]http://rotfeest.tk[/url]
pi_15649269
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 20:14 schreef saladz het volgende:
Medeski, Martin & Wood - Combustication
.... vind ik mooi!
Yeah! "Shackman"[1996] en vooral "Uninvisible"[2002] zijn ook erg goed!
pi_15654180
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 18:18 schreef Vork het volgende:
Hoe ben je eigenlijk via de bovenstaande progrockacts o.a. de jazz-kant ingerold, welke artiesten, wat sluit er een beetje op aan? Ik heb zelf best een hoop muziek (steeds meer ook) met jazz-invloeden, maar de stap naar Jazz heb ik eigenlijk nooit gemaakt. er is zoveel, ik weet niet waar ik moet beginnen,

Ik herken dit zelf ook zeker wel, ik ben ook nog steeds bezig om een beetje grip te krijgen op alle 'grote' namen en 'belangrijke' platen binnen de jazz. Ik vind het ook altijd moeilijk om andere mensen zomaar iets aan te raden, want smaken verschillen, natuurlijk.

Maar ik denk, aangezien ik jouw ook smaak wel een beetje ken, dat je met Miles Davis' jaren 70-fusionwerk een erg aardige introductie te pakken hebt, en helemaal als je al vertrouwd bent met Zappa en Soft Machine. Zo is het bij mij in ieder geval gegaan.

"Bitches Brew" en In a silent way zijn min of meer essentiele titels, maar een wat minder bekende Miles Davis-cd die naar mijn smaak ook een erg goed overzicht geeft van zijn 'elektrische' periode, is Panthalassa, waarin een aantal jaren 70 Miles-klassiekers (imo) smaakvol opnieuw gemixed zijn, waardoor het wat moderner en frisser klinkt, maar dan zonder de originelen geweld aan te doen. Puristen hebben het niet zo op deze schijf, maar zelf heb ik er wel een aantal Miles Davis-fans mee weten te maken. Niet te verwarren met de cd 'Panthalassa: the remixes", die heel wat minder eerbiedig met het originele materiaal omgaat. En sommige puristen vinden 'elektrische jazz' sowieso al niks of in ieder geval niet 'echt', maar daar reken ik mezelf dus niet toe.

Vanaf dit punt kun je twee kanten op: veel 'bekende' namen uit de jazz van de afgelopen 40/50 jaar (o.a. Herbie Hancock, Chick Corea, John McLaughlin of Joe Zawinul, maar eerder ook bijv. John Coltrane en Cannonball Adderley) werden in eerste instantie bekend in de band van Miles Davis en begonnen vervolgens hun eigen groepen of ensembles. Als je meer de modernere jazzrock / fusion-kant op wil, dan zijn bands als Weather Report, Mahavishnu Orchestra, Return to Forever en het jaren 70-werk van Herbie Hancock met de Headhunters min of meer 'verplichte' kost. Al moet ik zeggen dat de kwaliteit van die albums naar mijn smaak ook vaak wisselend is, dus de Allmusic Guide raadplegen voordat je iets koopt, dat kan zeker geen kwaad. Ik ben het niet altijd met de waarderingen daar eens, maar over het geheel genomen kun je zo de essentiele platen er wel uitpikken.

Ga je iets meer terug in de tijd, zeg maar vanaf halverwege de jaren 50 tot halverwege de jaren 60, dan kom je weer uit bij grootheden als John Coltrane, Charles Mingus, Sonny Rollins, Ornette Coleman, Thelonious Monk etc, al waren veel van deze namen jaren later ook nog steeds actief. In ieder geval wordt "Kind of Blue" van Miles Davis ook als een "verplichte" klassieker beschouwd, en verder staan er in dit topic en deel I ook nog een flink aantal album-tips.

En zodra je daar weer een beetje grip op hebt, dan kun je je weer in nog 'oudere' stijlen gaan verdiepen, maar eerlijk gezegd schort het bij mij zelf ook een beetje aan gedegen kennis van de jazz van voor 1950.

Het hangt denk ik ook van je voorkeur voor bepaalde instrumenten af: ik hou bijvoorbeeld veel van gitaarjazz (bijv. Wes Montgomery of Grant Green) en pianotrio's (bijv. Bill Evans Trio of Oscar Peterson), terwijl andere mensen juist misschien meer op bezettingen met veel blazers gericht zijn. Je moet, denk ik, ook een beetje voor jezelf uitzoeken welke klanken en bezettingen je het meeste aanspreken. Van vocale jazz weet ik bijv. weer vrij weinig, omdat dat toch wat minder mijn 'ding' is. In ieder geval is de Allmusic Guide ook hier weer een handig hulpmiddel.

Hmm, het is, vrees ik, een beetje een verwarrend ipv verhelderend verhaal geworden, maar ik hoop toch dat je er iets aan hebt. En natuurlijk mogen andere mensen (graag!) het nog verder aanvullen. Titels van jazzplaten die ik zelf verder goed vind, en natuurlijk nog de tips van anderen, kun je verder nog terugvinden in dit topic en in deel I. Hopelijk helpt het iig een beetje.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  dinsdag 23 december 2003 @ 23:06:19 #161
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_15654645
Mooie post, Zander.

Ik ben zelf als prille jazz-liefhebber nu voornamelijk bezig met Coltrane en Coleman. Ik heb niet een soort 'guide' gevolgd om bekend te raken met jazz, in plaats van (verstandig) eerst de temperatuur van het water te voelen met m'n tenen en van daaruit maar zien hoe verder te gaan, heb ik, met kleding nog aan, een blinde duik in het diepe genomen door meteen met de vrij zware free jazz periode van Coleman te beginnen. In eerste instantie schrok ik daar erg voor terug, maar het wende wel en ik ontwikkelde er een 'speciaal oor' voor. Van daaruit was luisteren naar minder hektische jazz een stuk gemakkelijker. Achteraf gezien had ik echter beter zo'n 'guide' kunnen volgen, volgens mij krijg je dan ook een beter begrip voor de reacties die de ontwikkelingen van de jazz bij mensen van die tijd losmaakten.

  dinsdag 23 december 2003 @ 23:08:51 #162
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_15654751
Maar ik moet zeggen dat ik het jazz genre nog steeds behoorlijk intimiderend vind, met al die stijlen en uitgebreide discografieën.

Ik denk dat het wel scheelt als je zelf muzikant bent en wat kennis hebt van de theorie, de meeste jazz reviews die ik lees kan ik dan nog wel volgen, maar ik zou zelf nooit zo'n soort recensie kunnen schrijven omdat ik niet met muzikantenoren naar zo'n plaat luister.

pi_15655606
- even terzijde -

Kennen jullie het gedicht van Jules Deelder "Jazz is"

quote:
Jazz is...

Jazz is. Jazz leeft. Gebeurt. Beweegt. Jazz neemt. Jazz geeft. Jazz weet. Jazz spreekt. Jazz doet. Jazz laat. Jazz komt. Jazz gaat. Uniek. Muziek. Van vlees en bloed. Jazz waagt. Jazz wint. Breekt baan. Jazz bonkt. Jazz staat. Jazz valt. Is overal. Ontroert. Verwarmt. Grijpt bij de keel. Jazz knettert. Knalt. Ontketent. Heerst. Jazz heelt. Jazz zuivert. Lichaam. Geest. Jazz swingt. Jazz vecht. Is waar. Is echt. Geen loze kreet. Geen leeg gebaar. Jazz werkt. Versterkt. Ontwapent. Toont. Jazz laaft. Jazz loont. Is water. Brood. Jazz lacht. Jazz huilt. Jazz in. Jazz uit. Legt bloot. Daagt uit. Jazz kookt. Jazz bruist. Jazz troost. Jazz bijt. Jazz bloedt. Heeft schijt. Is zwart. Is wit. Is rood. Niet grijs. Jazz vloekt. Jazz moet. Verbroedert. Zoekt. Jazz vindt. Jazz wijst. Jazz schokt. Jazz eist. Jazz hoog. Jazz laag. Jazz voor. Jazz na. Jazz rookt. Jazz jaagt. Is eigen baas. Vereent. Verzoent. Begeestert. Woedt. Bevrijdt. Bewijst. Begrijpt. Vervoert. Jazz spreidt. Jazz sluit. Bezielt. Verrijkt. Geeft hoop. Verblijdt. Jazz shittert. Glanst. Jazz flitst. Jazz danst. Verhit. Zweept op. Bemint. Verleidt. Jazz roept. Jazz voelt. Jazz groeit. Jazz bloeit. Jazz blaakt. Jazz blijkt. Betovert. Geilt. Jazz ademt. Zweet. Jazz fluistert. Schreeuwt. Ontmaskert. Snijdt. Jazz glijdt. Jazz sluipt. Jazz slijpt. Jazz spuit. Jazz klinkt. Jazz dwingt. Jazz lonkt. Jazz blinkt. Jazz vraagt. Jazz raakt. Verlost. Verbaast. Viert feest. Verklaart. Is bitter. Zoet. Is hot. Is cool. Jazz ijlt. Vooruit. Voorbij. Ver weg. Dichtbij. Paraat. Bereid. Op weg. Altijd. Jazz was. Jazz is. Jazz blijft.


pi_15655758
Dat zou best eens kunnen, hoewel dat ook weer per instrument verschilt: ik hoor zelf sneller het verschil tussen een geweldige of 'gewoon' een goede gitarist of pianist, dan bij een saxofonist of trompettist, omdat ik wat meer verstand heb van die instrumenten en daarom ook beter onder woorden kan brengen wat (voor mij) het verschil maakt.

Veel luisterplezier in jazz gaat (voor mij) ook zitten in de manier waarop een bepaalde muzikant een 'jazzstandard' interpreteert. Als je een beetje bekend bent met de accoordenschema's van (ik noem maar iets) "Summertime", "So What" of "Giant Steps", dan is het ook juist weer interessant om te zien hoe verschillende muzikanten dat schema weer hun eigen invulling geven. Aan de andere kant moet ik mezelf soms ook wel weer dwingen om niet al te analytisch te luisteren en gewoon van de muziek te genieten, maar dat 'probleem' heb ik met alle muziek die ik luister, niet alleen met jazz.

Wat betreft de omvangrijke discografieen: ik probeer wel zo veel mogelijk albums op 'bekende' platenlabels te kopen en 'vage' uitgaves een beetje te vermijden. Op de een of andere manier zijn van veel opnames de auteursrechten raar verdeeld, waardoor je dezelfde opnames vaak ook onder letterlijk tientallen verschillende titels aantreft, en vaak is de geluidskwaliteit dan ook vrij dubieus. Aan de andere kant zijn sommige goede opnames weer alleen maar op obscure labels te krijgen, dus dat maakt het er allemaal niet eenvoudiger op.

Zow, ik zit wel lekker op de praatstoel, vanavond Ik ben zelf ook meer liefhebber dan expert, trouwens, dus vrijwel alles wat ik schrijf is meer een mening dan een feit.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  dinsdag 23 december 2003 @ 23:49:04 #165
73586 Evariste_Galois
Ce poignard, pour Louis!
pi_15656020
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 23:35 schreef T-o-m-a-a-t het volgende:
- even terzijde -

Kennen jullie het gedicht van Jules Deelder "Jazz is"
[..]


Ja, dat ken ik. . Het volgende "gedicht" gaat ook over Jazz.
quote:
Jazz.

I like being fucked up, it suits me.


Briljant. .
Tout voir, tout entendre, ne perdre aucune idée.
pi_15656046
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 23:35 schreef T-o-m-a-a-t het volgende:
- even terzijde -

Kennen jullie het gedicht van Jules Deelder "Jazz is"


Ja, gaaf. Ik ben ook een keer naar een theatervoorstelling van Deelder geweest, en toen speelde hij in de pauze met z'n jazzcombo. Zelf zat 'ie achter de drumkit, en in z'n bundels met korte verhalen schrijft hij ook regelmatig over jazz. Hij heeft trouwens ook een mooi kort verhaal over zijn ontmoeting met Jimi Hendrix geschreven (al weet ik niet of het nou feit of fictie is, maar wel leuk om te lezen).

Gave vent. Ik geloof dat er niet zo lang geleden ook twee jazz- verzamelcds zijn uitgekomen die door hem zijn samengesteld. Schijnen de moeite waard te zijn, maar ik heb ze zelf nog niet gehoord. Hij is wel duidelijk een kenner en liefhebber.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  dinsdag 23 december 2003 @ 23:50:13 #167
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_15656067
Inderdaad Zander, ik probeer me nu voornamelijk op de Blue Note en Atlantic releases te richten, als ik daar een beetje in gevorderd ben kan ik m'n horizon wel wat verbreden.
  woensdag 24 december 2003 @ 19:24:37 #168
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_15676619
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 23:49 schreef Zander het volgende:
[..]
Ja, gaaf. Ik ben ook een keer naar een theatervoorstelling van Deelder geweest, en toen speelde hij in de pauze met z'n jazzcombo.
Ah, Trio Me Reet.
iedereen is uniek behalve ik
pi_15681646
Ik ben een beetje Jazz muziek aan het uit proberen, ik heb al wat van Miles Davis, Dave Brubeck en Oscar Peterson. Hebben jullie nog tips voor de Jazz-newbie?
pi_15681747
Check dit:

www.nps.nl/jazz

Jules Deelder praat over Jazz. Geweldig mooi.

pi_15682062
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 13:50 schreef Zander het volgende:

[..]

Deze heb ik vandaag gekocht bij de Boudisque / Ear & Eye jazzwinkel in Utrecht. Het was zelfs zo'n beetje de enige Roland Kirk - cd die ze daar _wel_ hadden. Zo maar eens ff opzetten.


en hoe vind je 'em?
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  woensdag 24 december 2003 @ 23:06:34 #172
3878 Vork
Manisch creatief
pi_15682451
Dankjewel voor deze hele grote informatie post Zander. HEt grappige is dat deze post vol staat met allemaal bekende namen, waarbij ik bij demeeste namen nog weinig tot niets heb gehoord, of wel nummers ken maar geen idee had dat dat bij die artiest hoorde.

Toevallig heb ik Weather Report en Mahavishnu Orchestra in de te-downloaden-wachtrij staan, waarvan ik van de laatst genoemde al enkele bijzonder goed in de smaak vallende dingen heb gehoord.

Ik denk sowieso dan ik wel aan de Coltrane en de Miles Davis moet gaan geloven, maar dat kan niet afgedaan worden als een schande. Het wordt een mooie kerst, maar niet voor m'n computer, die gaat het zwaar krijgen

pi_15682676
Pssst Vork

Vergeet je Thelonious Monk niet!!

En nog iets

Je kan beter kopen weet je wel. Op zon mooie grammafoon plaat

Downloaden is vies

  woensdag 24 december 2003 @ 23:19:15 #174
3878 Vork
Manisch creatief
pi_15682908
quote:
Op woensdag 24 december 2003 23:12 schreef T-o-m-a-a-t het volgende:
Pssst Vork

Vergeet je Thelonious Monk niet!!

En nog iets

Je kan beter kopen weet je wel. Op zon mooie grammafoon plaat

Downloaden is vies


Helemaal mee eens, maar als ik alles waar ik nu wil luisteren, wil ontdekken en wil horen zou moeten gaan kopen dan heb ik het slaris van een AH topman nodig en helaas ik moet het nu doen met een stagevergoeding dus dan wordt het downloaden, downloaden downloaden en bij de eerstvolgende gelegenheid dat ik geld heb komt de denkbeeldige nog-aan-te-schaffen lijst weer tevoorschijn die ervoor zorgt dat ik altijd over mijn te besteden budget heen ga omdat ik zo nodig weer niet kan kiezen. En dan te bedenken dat ik sinds vandaag nu ook de perfecte locatie heb gevonden voor al die wazige electronica die anders nooit te vinden valt.

Ooit komt het goed tot die tijd, moet ik maar een loterij zien te winnen ofzo.

Ps. Ik heb geen speler voor die mooie grammafoon platen, dus aanschaffen is een beetje zinloos.

pi_15683016
En dat te bedenken dat ik geen eens stagevergoeding krijg :-)
Das de romantiek he. Toch voorelkaar krijgen om die platen te kopen.
  woensdag 24 december 2003 @ 23:24:41 #176
3878 Vork
Manisch creatief
pi_15683098
Ja, maar er is meer dan Jazz.
Al is het tamelijk gewaagd om zulke dingen te gaan lopen roepen in een Jazz-topic
pi_15683211
Er zijn dingen en er is Jazz
  donderdag 25 december 2003 @ 00:32:47 #178
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15685322
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 22:53 schreef Zander het volgende:

[..]

En zodra je daar weer een beetje grip op hebt, dan kun je je weer in nog 'oudere' stijlen gaan verdiepen, maar eerlijk gezegd schort het bij mij zelf ook een beetje aan gedegen kennis van de jazz van voor 1950.

[..]

Hmm, het is, vrees ik, een beetje een verwarrend ipv verhelderend verhaal geworden, maar ik hoop toch dat je er iets aan hebt. En natuurlijk mogen andere mensen (graag!) het nog verder aanvullen. Titels van jazzplaten die ik zelf verder goed vind, en natuurlijk nog de tips van anderen, kun je verder nog terugvinden in dit topic en in deel I. Hopelijk helpt het iig een beetje.


Ik luister ook voornamelijk naar jaar Jazz uit de jaren 50 en 60. Ik heb wel wat uit de jaren daarvoor, ik heb me daarbij voornamelijk laten leiden door wat over het algemeen worden beschouwd als belangrijke opnames.

Wat er nu aan opnames uit de vroege periode beschikbaar is, is behoorlijk gelimiteerd door de technische mogelijkheden.

Jazz is ontstaan rond 1900, maar pas in 1917 zijn de eerste 78 toeren opnames van jazz gemaakt door de Original Dixieland Jazz Band. Van de eerste 20 jaar zijn bijna geen opnames. Door de gebrekkige opnamestudio's uit die tijd was het niet goed mogelijk om drums op te nemen, dus meestal werden de drums bij een plaatopname vervangen door bijvoorbeeld een banjo. Daar kwam bij dat een 78 toeren plaat maar ongeveer 3 1/2 minuut muziek kon bevatten, dus van langere nummers zijn geen opnames. Die 3 1/2 minuut zou een standaard maat blijven tot rond 1950.

Veel van die oude opnames zijn tientallen keren opnieuw uitgegeven, dus cd-titels moet je maar als voobeeld zien. Er zijn vaak meer cd's met de zelfde opnames.

Veel van de opnames uit de jaren 20 vallen onder de 'New Orleans Jazz'
Uit 1923 zijn opnames verkrijgbaar als King Oliver Creole Jazz Band - The complete set

Op deze opnames spelen oa King Oliver ( cornet en sax ) , Johnny Dodds ( clarinet ) en Louis Armstrong ( cornet ).

Daarna ging Louis Armstrong solo, als je iets koopt aan jaren 20 jazz moet je hier beginnen.
Met de Hot 5 en Hot 7 maakte hij opnames van 1925 tot 1928.
Er is in 2000 een dure 4cd box verschenen met alle opnames (The Complete Hot Five and Hot Seven Recordings) maar het kan met wat zoeken ook goedkoper.

Een andere belangrijke naam uit deze periode is pianist Jelly Roll Morton.
Zijn bewering dat hij de jazz persoonlijk heeft uitgevonden is waarschijnlijk schromelijk overdreven,
maar hij heeft wel erg mooie dingen gedaan.Het beste werk is verzameld op de Centennial box.

In de periode 1928 tot 1945 valt de muziek voornamelijk onder de noemer Swing of Big Band.
Belangrijke namen zijn Fletcher Henderson, Count Basie , Duke Ellington, Benny Goodman en Glenn Miller. Voornamelijk grote orkesten die dansmuziek spelen. Ik ken er niet veel van.

Begin jaren 40 onstaat de bebop muziek. Door een staking bij de amerikaanse platenmaatschappijen, die enige jaren duurde, zijn er helaas uit de begintijd vrijwel geen opnames.
De opnames van gitarist Charlie Christian bij Bennie Goodman behoren tot de vroege bop.

Andere bekende bebop opnames uit de periode 1944-1950 zijn van Charlie Parker, Dizzy Gillespie, Thelonious Monk, Max Roach en Bud Powell :
Charlie Parker - the Complete Dial Masters
Charlie Parker - the Complete Savoy Masters
Dizzy Gillespie - The complete RCA Victor recordings
Thelonious Monk- Genius of Modern Music, Vol. 1 en 2

Ook de meeste Verve opnames van Charlie Parker zijn zeer behoorlijk.

Na 1950 ontstaan oa de Hard bop en de cool jazz. Bovendien zijn er dan lp's , waardoor er ook langere opnames gemaakt worden.

En dan zijn we weer ongeveer bij het verhaal van Zander terug ...

[Dit bericht is gewijzigd door fripper op 25-12-2003 10:00]

"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15685517
Cool verhaal. Ik ben nog nie zover. Als we een topic over rock n roll hebben ben ik aan de beurt
  donderdag 25 december 2003 @ 00:39:22 #180
14505 OProg
A Life in Music
pi_15685588
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 22:53 schreef Zander het volgende:

[..]


Ik herken dit zelf ook zeker wel, ik ben ook nog steeds bezig om een beetje grip te krijgen op alle 'grote' namen en 'belangrijke' platen binnen de jazz. Ik vind het ook altijd moeilijk om andere mensen zomaar iets aan te raden, want smaken verschillen, natuurlijk.


Mooit stuk Zander

Ik zal hier ook maar eens neerplanten hoe ik er toe kwam.

Wie mijn posts wel eens tegenkomt zal het niet verbazen dat ik uit de wereld van de Progessieve Rock kom en dus bands als King Crimson, oude Genesis, Yes, Dream Theater en noem maar op adoreer.

Via het Genesis-spoor kwam ik bij Brand X uit, maarja, daar liep het min of meer dood en hoe kwam ik verder?

Op een gegeven moment was er een Hackett-CD uit Japan (live) met de prachtige sticker waarop oa stond "ex-members from ... Weather Report". De oorzaak was Chester Tompson. Naja, ik was al een beetje jazzy door Frank Zappa, Hatfield en Soft Machine onder andere, dus toch maar proberen. Ik kwam "Mysterious Traveler" tegen in digipack en mede door de mooie verpakking meegenomen. Beviel wel, ondanks het wennen aan de muziek. Daarna Heavy Weather meegenomen en die beviel al prima natuurlijk. Door diverse links met bands kwam ik onder andere bij Return to Forever en Keith Jarret. Via die weg was de zijstraat naar Miles Davis een voor de hand liggende afslag. Ik had eerder al een keer zitten luisteren naar "Kind of Blue" maar dat beviel niet en viel zwaar, het was te anders dan waar ik normaal naar luisterde, mede door de ritmesectie. Deze keer "Biches Brew" meegenomen en daar viel het kwartje al redelijk snel. Door die weg kwam ik bij Mahavishnu Orchestra, Coltrane en noem maar op.

Wat Summo zegt herken ik wel. Ik heb inmiddels wel van Davis een goed overzicht, maar dat komt mede doordat er maar een paar labels in het spel zijn (Columbia natuurlijk), bij andere artiesten is het moeilijker imho, maar ik kom er wel

"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_15686358
Ik ben met jazz in aanraking gekomen door het luisteren naar radio 4 en het kijken van muziekdocumentaires op bijvoorbeeld Nederland 3 en programma's als Reiziger in de Muziek.

Heb me er toen nooit echt in verdiept zoals met klassieke muziek en ben het nu langzaam aan het uitbreiden.

Af en toe een paar cd'tjes kopen, voornamelijk de bekende titels die hier op het forum voorbijkomen en aan de hand van John Zorn en vanaf hem met personen met wie hij gewerkt heeft. Een web dat in het midden begint en zich steeds verder uitbreidt. Op het moment spreekt dat soort werk me meer aan, maar op z'n tijd kan ik ook erg genieten van John Coltrane en Miles Davis van wie klassiekers als Giant Steps (Coltrane), Blue Train (Coltrane), My Favorite Things (Coltrane) en Kind of Blue (Davis) ook hier in de kast liggen. Maar ook cd's van Herbie Hancock, Dave Brubeck, Michel Petrucianni en Bill Evans (het meeste op aanraden van Zander) zijn hier terug te vinden.

Echt veel is het nog niet, maar dat komt vanzelf wel.

pi_15690644
quote:
Op donderdag 25 december 2003 00:32 schreef fripper het volgende:

...


uitstekende post!

Dit zou eigenlijk de openingspost van het volgende jazztopic moeten worden

  zaterdag 27 december 2003 @ 16:32:37 #183
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15744198
Een dagje Amsterdam kan best leuk zijn :
quote:
Op maandag 22 december 2003 18:12 schreef Zander het volgende:

[..]

Heb deze opname vandaag weten te bemachtigen, erg mooi. Zonde dat het kennelijk ook het laatste Dolphy-concert is dat ooit is opgenomen.


Deze gevonden
quote:
Op maandag 22 december 2003 19:41 schreef Philosocles het volgende:

Nou, weet je wat? Ik ga eens Dolphy luisteren en jullie checken die Miles autobiografie - het was voor mij een uitermate boeiend stuk jazz-geschiedenis. Lees hem trouwens wel in het engels als het ff kan. Anders zit Miles alleen maar te vloeken ipv. coole dingen als motherfucker te zeggen.


En vandaag ook de autobiografie van Miles gekocht. En welke Eric Dolphy cd gaat het worden , Philosocles ??
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15758449
quote:
Op woensdag 24 december 2003 22:54 schreef Doff het volgende:
en hoe vind je 'em?
Ja, ik vind het een erg genietbare cd, al vind ik de composities op zich niet zo enorm bijzonder. Op "Rip Rig and Panic" steken de meeste composities echt ingenieus in elkaar, terwijl de meeste nummers op deze cd gewoon 'standaard' blues-schema'tjes zijn. Maar het klinkt allemaal lekker en er wordt goed gespeeld, dus ik ben wel blij met deze aanschaf.

Hulde aan fripper voor zijn informatieve post over de beginjaren van de jazz.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  zondag 28 december 2003 @ 03:01:05 #185
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_15758748
quote:
Op zaterdag 27 december 2003 16:32 schreef fripper het volgende:
[..] En vandaag ook de autobiografie van Miles gekocht. En welke Eric Dolphy cd gaat het worden , Philosocles ??
Ik geloof Far Cry om er 'in te komen'. Het zou kunnen dat de les 'Jazz voor beginners' uit een post van Zander van toepassing is ivm. het omzeilen van de irritatiefactor in het begin.

Ik kwam erbij omdat de eerste google hit op Eric Dolphy 2 solo's van die plaat gaf en die bevallen wel. Inclusief transcripties trouwens. Deze pagina geeft me het idee dat het inderdaad wel een goeie is om mee te beginnen.

iedereen is uniek behalve ik
pi_15761157
ik heb nu Diana Krall - Live in Paris cd'tje. Had'm al op DVD gehuurd een keertje. Absoluut de moeite waard. Heerlijke rustige zwoele jazz.
ontzettend lekkere stem heeft ze
  zondag 28 december 2003 @ 12:58:37 #187
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15762873
Ik heb net even een stukje geluisterd van mevrouw Krall, die kan inderdaad wel zingen.
Zelf kom ik met de vocale jazz nog niet veel verder dan Frank Sinatra, Louis Armstrong en Billie Holiday.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  maandag 29 december 2003 @ 14:51:50 #188
46605 Mahavishnu
I've seen things.
pi_15795983
Iedereen moet verplicht John Coltrane's versie van My Favorite Things van Newport '63 horen (17:24, met Roy Haynes op drums) en wel nu! .
Like carrots, handbags, cheese, toilets, Russians, planets, hamsters, weddings, poets, Stalin, Kuala Lumpur, pygmys, budgies, Kuala Lumpur, carrots, handbags, cheese.
pi_15798078
Deze vraag komt uit het Coltrane-topic, maar is misschien hier wat meer op zijn plaats:
quote:
Op maandag 29 december 2003 15:44 schreef Seborik het volgende:
Wat voor dvd's zijn er dan over jazz?
Ik weet het zelf eigenlijk ook niet goed. Heeft iemand aanraders? Zoals al eerder hier aan bod is geweest, is Ken Burns' documentaire iig ook op DVD te koop, al hangt daar (helaas) wel een stevig prijskaartje aan.

Deze DVD lijkt mij bijv. wel wat.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_15799047
Diana Krall - Live in Paris DVD..absolute aanrader!

(mooie meid ook )

pi_15800293
Gisteren trouwens een erg goede cd van iemand geleend: "The Funkiest Band You've Never Heard" van Catalyst, een vrij obscure fusionband uit de jaren 70. De titel is een beetje misleidend, want het is niet echt funk, maar jazzrock die enigszins te vergelijken is met de eerste paar Weather Report - albums. Ik was er in ieder geval erg aangenaam door verrast.

Een andere goede cd die ik recent heb aangeschaft in dit genre is "The Placebo Sessions" van de Belgische toetsenist Marc Moulin. Ook opnames uit de jaren 70, ik vind het een zelf beetje lijken op Soft Machine circa Third en Fourth, maar dan met wat meer funk-invloeden en vette drums. Er is zelfs beeldmateriaal van deze gasten bewaard gebleven. Surf naar http://www.allphon.com/ en klik op nieuws..

[Dit bericht is gewijzigd door Zander op 29-12-2003 17:38]

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_15800723
quote:
Op maandag 29 december 2003 17:25 schreef Zander het volgende:
Gisteren trouwens een erg goede cd van iemand geleend: "The Funkiest Band You've Never Heard" van Catalyst, een vrij obscure fusionband uit de jaren 70.
Niet zo obscuur hoor, het was toch de band rond Odeon Pope? Met Alphonso Johnson op basgitaar.

Ik heb vandaag de nieuwe van George Duke gekocht. Moest er wel even over nadenken, het is een nogal wisselvallig/stuurloos album. Het nummer "Ten Mile Jog" heeft me over de streep getrokken, daarin laat Christian McBride even horen dat hij ook op een basgitaar lekker uit de voeten kan.

pi_15806244
Nou ja, ik had het nog niet eerder gehoord (maar dat zegt niks, natuurlijk) en in het cd-boekje en de Allmusic Guide doen ze alsof het om een of andere langverloren schat gaat. Misschien is dat een beetje hype, maar het zijn zeker goede cds.

Christian McBride is trouwens ook als electrisch bassist te horen op The Philadelphia Experiment, ook wel een aardige cd (waar heel toevallig ook twee Catalyst-covers op staan. )

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_15809423
Ik zit Allmusic.com een beetje af te stuimen en loop tegen de een na de andere mooi voorkanten van albums (hoe noem je zoiets ) aan. Allemaal van het label Black Lion. Ik zal er een paar met jullie delen

Sfeervolle, veelzeggende zwartwitplaten die al een reden opzich vormen om het album te kopen , jammer dat ze bijna allemaal lastig tot niet verkrijgbaar zijn.

Ik heb via bol.com wel Grand Max van Charles Tolliver kunnen bestellen. Ik ken hem niet goed, maar zijn verschijning op een album van Jackie McLean (Jacknife) heeft me doen overtuigen. Ik ben benieuwd!

[Dit bericht is gewijzigd door Doff op 29-12-2003 23:20]

My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_15809489
Ik kick op mysterieuze jazzfunk met fluiten en zware xylofoon-geluiden zoals Amon Tobin en DJ Food (Ninjatune) die ook wel eens gebruikt.

Weet jullie binnen deze stijl goede albums?

“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_15810449
quote:
Op maandag 29 december 2003 22:33 schreef teknomist het volgende:
Ik kick op jazzfunk met fluiten
Als dit de enige eis zou zijn zou ik denken aan Headhunters van Herbie Hancock .
Klinkt jazz-funk niet al snel eerder licht dan heel zwaar?
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_15810539
quote:
Op maandag 29 december 2003 23:09 schreef Doff het volgende:

[..]

Als dit de enige eis zou zijn zou ik denken aan Headhunters van Herbie Hancock .
Klinkt jazz-funk niet al snel eerder licht dan heel zwaar?


Misschien moet ik het woordje 'funk' weglaten. HH is niet echt wat ik bedoel. Luister maar eens naar DJ Food en je snapt wat ik bedoel.

Het klinkt als donkere jazz en komt dicht in de buurt van de soundtrack van bijvoorbeeld "Dirty Harry"

“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_15810841
quote:
Op maandag 29 december 2003 23:12 schreef teknomist het volgende:

[..]

Misschien moet ik het woordje 'funk' weglaten. HH is niet echt wat ik bedoel. Luister maar eens naar DJ Food en je snapt wat ik bedoel.

Het klinkt als donkere jazz en komt dicht in de buurt van de soundtrack van bijvoorbeeld "Dirty Harry"


Ik ken DJ Food en de soundtrack van Dirty Harry niet (al is me dat denk ik wel duidelijk ), maar als ik aan heel donkere house denk met een beetje jazzinvloed denk ik aan Laurent Garnier, een Franse DJ met heel wat zware basses en lange, mysterieuze tunes. Errug leuk, aanradertje is 'Man with a red face'.
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_15811137
Foei!

[Dit bericht is gewijzigd door teknomist op 29-12-2003 23:57]

“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_15811190
Pff, 64 mb.. it better be worth it. Ik heb trouwens wel het een en ander van Amon Tobin en 1 cd van DJ Food, en de Dirty Harry anthology heb ik ook. Ik ga eerst ff nog luisteren naar dat andere linkje.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_15811357
quote:
Op maandag 29 december 2003 23:38 schreef Zander het volgende:
Pff, 64 mb.. it better be worth it. Ik heb trouwens wel het een en ander van Amon Tobin en 1 cd van DJ Food, en de Dirty Harry anthology heb ik ook. Ik ga eerst ff nog luisteren naar dat andere linkje.
---

[Dit bericht is gewijzigd door teknomist op 29-12-2003 23:57]

“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_15811522
Okee, done. Nu nog ff luisteren.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  maandag 29 december 2003 @ 23:58:26 #203
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15811585
quote:
Op maandag 29 december 2003 17:25 schreef Zander het volgende:
Een andere goede cd die ik recent heb aangeschaft in dit genre is "The Placebo Sessions" van de Belgische toetsenist Marc Moulin. Ook opnames uit de jaren 70, ik vind het een zelf beetje lijken op Soft Machine circa Third en Fourth, maar dan met wat meer funk-invloeden en vette drums. Er is zelfs beeldmateriaal van deze gasten bewaard gebleven. Surf naar http://www.allphon.com/ en klik op nieuws..
Ik had er nooit van gehoord, maar de filmpjes waren inderdaad leuk . Moeilijk voor te stellen dat Marc Moulin later in Telex heeft gespeeld. Da's toch wel erg foute andere muziek, voor zover ik het mij herinner.
quote:
Op maandag 29 december 2003 15:44 schreef Seborik het volgende:
Wat voor dvd's zijn er dan over jazz?

Zag wel dvd's van John Zorn op ebay, maar dat zijn vast bootlegs...


Ik heb helemaal geen jazz op dvd. Als je op zoek bent naar oudere jazz (jaren 60) kom je vooral veel documentaires tegen. Da's dus vaak veel geklets en te weinig muziek.

Vaak is er ook gewoon geen beeldmateriaal. Van Charlie Parker bijvoorbeeld zijn twee stukjes film van ongeveer een minuut bekend. Een van de twee heeft zelfs ook nog geluid.

Van het meer recente werk zijn waarschijnlijk wel betere dvd's te vinden. Maar daar ben ik dan weer wat minder in thuis.Van Miles Davis zie ik alleen maar dvd's uit de jaren 80 en 90, maar niks ouds.

Via internet zijn wel Amerikaans dvd's te koop, die mischien interessanter zijn. Maar dan loop je weer tegen regiokodes en zo aan.

"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15811598
Het eerste nummer herken ik niet, maar het nummer dat begint op 17:30 is "Shh/Peaceful" van Miles Davis, staat op "In a silent way". Die kun je alvast op je lijst zetten.

Oh wacht, het is nu alweer in iets anders overgegaan... hmm, deze mix zit wel goed in elkaar dan.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_15811722
quote:
Op maandag 29 december 2003 23:59 schreef Zander het volgende:
Het eerste nummer herken ik niet, maar het nummer dat begint op 17:30 is "Shh/Peaceful" van Miles Davis, staat op "In a silent way". Die kun je alvast op je lijst zetten.

Oh wacht, het is nu alweer in iets anders overgegaan... hmm, deze mix zit wel goed in elkaar dan.


Een geniale mix van een deephouse-God

Maar een nummer dat rond 30:00 begint... hoe moet ik dat nu classificeren? Openingsnummer btw ook.

“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_15812182
Die donkere mysterieuze jazz. Is daar geen naam voor?
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_15812693
Ik weet het eerlijk gezegd ook niet precies, ik vind sommige stukken ook wel een beetje 'easy listening'-achtig klinken (wat ik niet negatief bedoel, overigens), omdat er niet echt prominente drums in voorkomen. Maar echt een naam weet ik er ook niet aan te geven, meestal komen dit soort tracks als losse nummers voor op albums die wat diverser zijn.

Zit er trouwens wel met plezier naar te luisteren, dus sorry dat ik je ook niet beter kan helpen.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_15813193
Die bitches brew sessies en andere 'moeilijke' fusionplaten etc. komen mij als beginnende jazz luisteraar nog over als erg uit de lucht gegrepen, jam-achtig... niet echt een coherent geheel, klopt dat?
  dinsdag 30 december 2003 @ 01:10:37 #209
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15813550
Bitches Brew en veel andere Miles Davis platen van rond 1970 zijn inderdaad gebaseerd op 'eindeloze' studio-jams , die later door producer Teo Macero met veel knip- en plakwerk tot lp's zijn omgezet. De medemuzikanten van Miles wisten vaak van te voren ook niet wat er van ze verwacht werd.
Dus ik kan me wel voorstellen dat je dat gevoel hebt.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  dinsdag 30 december 2003 @ 09:20:56 #210
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15817292
Ik heb 2 cd's van Pharoah Sanders , Karma en Jewels of Thought ( alletwee uit 1969 ) . Zijn er hier mensen die meer van hem kennen en bepaalde albums kunnen aanraden ( of juist afraden ) ?
edit : sinds vandaag ook in het bezit van Deaf Dumb Blind

[Dit bericht is gewijzigd door fripper op 30-12-2003 16:56]

"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  dinsdag 30 december 2003 @ 11:28:17 #211
46605 Mahavishnu
I've seen things.
pi_15819727
Nog een aanrader: The Shape of Jazz to Come van Ornette Coleman uit 1959.

Ornette Coleman's muziek heeft de reputatie moeilijk te zijn maar dat valt (bij deze plaat) heel erg mee.

Like carrots, handbags, cheese, toilets, Russians, planets, hamsters, weddings, poets, Stalin, Kuala Lumpur, pygmys, budgies, Kuala Lumpur, carrots, handbags, cheese.
pi_15839358
Ik ben geen kenner van Pharoah Sanders' solo-werk (en ik moet eerlijk zeggen dat zijn spel op sommige Coltrane-platen mij ook een beetje afschrikt om zijn solo-catalogus eens dieper uit te spitten), maar ik hoorde laatst een opname van een live-concert uit 1994 waarin hij een geweldige versie speelde van John Coltrane's "Ole". Die hele show was erg goed, trouwens, weet alleen niet of het van een cd afkwam of alleen een radiouitzending was. Verder vind ik zijn spel op Alice Coltrane's "Journey in Satchidananda" (sp?) ook wel erg aangenaam.

Die Coleman-plaat is inderdaad ook zeker de moeite waard, en inderdaad niet eens zo ontoegankelijk als je het vergelijkt met bijv. de lp "Free Jazz".

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  dinsdag 30 december 2003 @ 22:01:56 #213
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_15839624
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 11:28 schreef Mahavishnu het volgende:
Nog een aanrader: The Shape of Jazz to Come van Ornette Coleman uit 1959.
Ah, deze heb ik vandaag nog beluisterd. Coleman is zonder meer een van m'n favoriete Jazz artiesten, en ook waar ik het meest van heb. Andere Coleman titels die erg de moeite waard zijn, zijn "This is Our Music" (een van de andere vroege klassiekers), "Free Jazz" natuurlijk, de twee "At the Golden Circle" albums (free jazz door het Coleman trio op z'n best, en magistraal gebruik van viool door de man zelf), "Science Fiction" (een briljant album met erg veel verschillende texturen, als een muzikale dierentuin) en "Tone Dialing" (uit z'n jazz-funk fusion periode met Prime Time).
  dinsdag 30 december 2003 @ 22:41:13 #214
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15840877
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 21:53 schreef Zander het volgende:
Ik ben geen kenner van Pharoah Sanders' solo-werk (en ik moet eerlijk zeggen dat zijn spel op sommige Coltrane-platen mij ook een beetje afschrikt om zijn solo-catalogus eens dieper uit te spitten), maar ik hoorde laatst een opname van een live-concert uit 1994 waarin hij een geweldige versie speelde van John Coltrane's "Ole". Die hele show was erg goed, trouwens, weet alleen niet of het van een cd afkwam of alleen een radiouitzending was.
Ik kan zo snel geen live cd vinden met Ole, dus dat zal waarschijnlijk alleen een radio-opname zijn. Er is wel een live cd uit 92 ( Crescent with Love ). Daarop speelt hij oa een aantal stukken van Coltrane.
Volgens allmusic is dit inderdaad meer in de stijl van het oude Coltrane werk. Klink wel als een leuke cd om eens achteraan te gaan.
quote:
Verder vind ik zijn spel op Alice Coltrane's "Journey in Satchidananda" (sp?) ook wel erg aangenaam.
Ik heb nog nooit naar iets van Alice C geluisterd, dus dit zou een mooie zijn om mee te beginnen .

Als je ooit nog eens luisteren naar Sanders begin dan bij Karma. Hierop staat het 32 minuten durende "The Creator Has a Master Plan" , wat later nog opgenomen is door King Crimson Maar het is inderdaad af en toe wel erg chaotische muziek.

"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15844292
quote:
Op maandag 15 december 2003 21:42 schreef Evariste_Galois het volgende:
Ok, live Jazz in Utrecht, Amsterdam, Den Haag, Leiden en Delft, waar moet ik zijn ? . .
Komende zaterdag goede jazz in de wijnhaven te Delft: mr. Luca.

Misschien ook wel iets voor de kruithuis muziekmeet...

" there is nothing to not be amazed at "
pi_15880559
En ook alle jazzliefhebbers natuurlijk een gelukkig nieuwjaar toegewenst.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  donderdag 1 januari 2004 @ 20:30:00 #217
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15883972
Mag ik me daar geheel bij aansluiten ; beste wensen voor 2004 !
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  donderdag 1 januari 2004 @ 21:31:46 #218
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_15885779
Een jazzy nieuwjaar met veel nuttige improvisaties gewenst!
pi_15888111
als het ff mee zit heb ik binnenkort dit op LP

1. ELLA & LOUIS (Verve 2352 070)
2. ELLA & BASIE "On the sunny side of the street" (Verve)
3. ELLA SINGS GERSHWIN (Metro records)
4. ELLA SINGS GERSHWIN vol. 2 (Metro records)
5. A Tisket a tasket (discofoon)
6. Ella Fitzgerald (impact)
7. The best of ella (Brunswick goldenaces)
8. Newport jazz festival, Live at Carnegie hall july 5,1973 (CBS)
9. Ella wishes you a swinging christmas (Verve)

  donderdag 1 januari 2004 @ 23:02:22 #220
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_15888282
quote:
Op donderdag 1 januari 2004 21:31 schreef Summoner het volgende:
Een jazzy nieuwjaar met veel nuttige improvisaties gewenst!
Nou, speel hier dan maar een solootje over als het echt in de stemming (no pun intended) moet zijn:
quote:
VERSE:
(A) No more cham (Bm7)pagne
And the fireworks are through
Here we are (D)
Me and you (A/C#)
Feeling lost (Bm7)
And feeling blue (E9sus4)
It's the (A) end
Of the party (Bm7b5)
And the (A/C#) morning seems so (C#7) grey
So unlike (D)
Yesterday (A/C#)
Now's the (Bm7) time for us to say (Esus4) (E)

CHORUS:
Happy new (A) year Happy new (C#7) year
May we all (F#m) have a (D) vision now and then (F#7)
Of a world where every neighbour is a friend (Bm7) (E)
Happy new (A) year Happy new (C#7) year
May we all (F#m) have our (D) hopes, our will to try (F#7)
If we don't, we might as well lay down and die (Bm7) (E)
You and I (Bm7) (E7)

Bron & rest


Ik ga inderdaad maar es ff oefenen (was immers één van m'n goede voornemens) - hoewel voor mij vanavond 'All of me' op het program staat. Happy new year to y'all.
iedereen is uniek behalve ik
  vrijdag 2 januari 2004 @ 00:06:47 #221
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15890120
Rare jongens die Belgen. The Complete Jack Johnson Sessions van Miles Davis liggen nog geen 3 maanden in de winkel, en in Antwerpen vond ik hem al in de uitverkoopbakken. Voor ongeveer de helft van de normale prijs kon ik hem niet laten liggen.

Ik heb alles pas een keer gehoord (ruim 6 uur muziek) , maar ik ben er best positief over.Ik begin de indruk te krijgen dat het juist de toevoegingen van Macero platen als Big Fun af en toe wat moeilijk luisterbaar maken. Het is wel eens prettig om deze muziek te horen zonder de post-productie van Teo Marcero.

"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15897515
Ik ga vanavond naar het nieuwjaarsconcert in het BIMhuis
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
pi_15902355
leuk forum

[Dit bericht is gewijzigd door tomb op 02-01-2004 16:57]

pi_15902604
Bezoek het onze ook eens: http://www.jazzforum.be

[Dit bericht is gewijzigd door tomb op 02-01-2004 18:06]

pi_15902831
quote:
Op maandag 8 december 2003 18:30 schreef Zander het volgende:
Vandaag ook weer twee nieuwe jazz-cdtjes gekocht: "Money Jungle" van Duke Ellington, Mingus en Max Roach (ik heb eigenlijk nog maar heel weinig Ellington-muziek in de kast staan) en "Maiden Voyage" van Herbie Hancock (had ik ook nog niet ).
prachtalbums!

andere aanraders van Duke Ellington:

Complete recordings with Ben Webster & Jimmie Blanton
Fargo concert
At Newport 1956

pi_15902886
quote:
Op maandag 8 december 2003 21:25 schreef Seborik het volgende:
Is er ook een soort site waarop allemaal Nederlandse (eventueel Belgische) jazzconcertdata staan?
voor België:

http://www.jazzinbelgium.org

http://jazz.start.be

http://www.jazzforum.be

veel plezier!

pi_15902960
quote:
[..] George Duke

is dat leuk? wat voor muziek is dat? (wat voor soort jazz)


heel funky jazz. Duke speelde bij o.m. Cannonbal Adderly en Frank Zappa.

[Dit bericht is gewijzigd door tomb op 02-01-2004 16:38]

pi_15903025
quote:
Op maandag 15 december 2003 20:48 schreef Zander het volgende:

[..]

Ik heb ook een cd van Us3 (hun tweede, geloof ik) en ik hou sowieso wel van hiphop met veel jazz-samples en -invloeden. Vaak zijn de originele platen die rappers gesampled hebben ook zeker wel de moeite waard.


o.a.

Art Blakey / A night at Birdland vol. 1 / Blue note
Grant Green / Blue breakbeats / Blue note (compilatie)

pi_15903077
quote:
Op woensdag 17 december 2003 12:54 schreef Bimmel het volgende:

[..]

Heb laatst Infinity van McCoy Tyner aangeschaft en ik vond het razend tegenvallen..jammer. Heeft iemand andere aanraders ?


McCoy Tyner / The real McCoy / Blue note
  vrijdag 2 januari 2004 @ 16:41:11 #230
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15903089
Misschien moet je dit even lezen ??
Prachtige nieuwe Muziek FAQ! Updated: 28/12/2003
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15903248
quote:
[b]Op vrijdag 19 december 2003 12:02 schreef Doff het volgende
The Jackie Mac Attack Live van Jackie McLean, een relatief nieuw (1993) album opgenomen in Nederland, dus die moeten we koesteren
Jouw informatie klopt niet.
Die cd werd in 1991 in de Hnita jazzclub in Heist o/d Berg in België opgenomen.
pi_15903254
gaat er nog iemand naar Herbie Hancock in Paradiso de 25e?
pi_15903366
quote:
Op zondag 28 december 2003 03:01 schreef Philosocles het volgende:

[..]

Ik geloof Far Cry om er 'in te komen'. Het zou kunnen dat de les 'Jazz voor beginners' uit een post van Zander van toepassing is ivm. het omzeilen van de irritatiefactor in het begin.

Ik kwam erbij omdat de eerste google hit op Eric Dolphy 2 solo's van die plaat gaf en die bevallen wel. Inclusief transcripties trouwens. Deze pagina geeft me het idee dat het inderdaad wel een goeie is om mee te beginnen.


Far Cry met trompettist Booker Little is een ideale introductie. Check hierna naar 'Out to lunch'.
pi_15903409
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:57 schreef Theeboon het volgende:
Die bitches brew sessies en andere 'moeilijke' fusionplaten etc. komen mij als beginnende jazz luisteraar nog over als erg uit de lucht gegrepen, jam-achtig... niet echt een coherent geheel, klopt dat?
Daar kan ik inkomen. Bitches Brew bevat veel free jazz invloeden en is niet echt een goede introductie tot jazz. Probeer 'in a silent way' van Miles Davis.
pi_15903464
quote:
Op vrijdag 2 januari 2004 16:41 schreef fripper het volgende:
Misschien moet je dit even lezen ??
Prachtige nieuwe Muziek FAQ! Updated: 28/12/2003
Ik heb de url uit mijn profiel gehaald.
pi_15904301
tomb, kan je niet al je reacties in 1 post doen?
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
  vrijdag 2 januari 2004 @ 18:25:49 #237
11950 ullie
Motherfucker from Hell
pi_15905646
Ha vandaag op m'n werk Wynton Marsalis live at the vilage vanguard aangeschaft. Voor 5 euro kon ik die niet laten staan al mist cd 1...
Geldverdienen? Dat is zooo vorige eeuw!
  vrijdag 2 januari 2004 @ 18:37:14 #238
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15905969
Dan blijven er nog 6 cd's over. Heb je goed gedaan lijkt mij.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15910929
zou iemand mij alsjeblieft kunnen helpen aan een versie van Loverman?
Ik ben bezig met gitaarles met het nummer. Het is een jazz standaard van Davis/Ramirez/Sherman.
Ik heb een meespeel versie, maar ik zoek er nog eentje voor het thema.
Kazaa vind niets

hoop dat iemand mij kan helpen..

  vrijdag 2 januari 2004 @ 21:45:46 #240
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15911196
Het nummer heet Lover man ( met spatie )
Misschien helpt dat ?
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15911378
geweldig je bent een held! Boven mijn boekje staat gewoon loverman aan elkaar namelijk.
Mijn gitaarleraar vond het al zo vreemd dat ik niets kon vinden want het is een vrij bekende standaard volgens hem

thnx!! *erg blij*

  vrijdag 2 januari 2004 @ 21:52:59 #242
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15911447
Graag gedaan
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  vrijdag 2 januari 2004 @ 23:11:08 #243
54777 Anotsu
El Duende Flamenco
pi_15914144
quote:
Op woensdag 31 december 2003 00:42 schreef corc het volgende:

[..]

Komende zaterdag goede jazz in de wijnhaven te Delft: mr. Luca.

Misschien ook wel iets voor de kruithuis muziekmeet...


Ken je de bandleden? Of ben je er toevallig een...
De gitarist is een vage bekende van me. Goede band, al een tijdje niet live gezien.
pi_15914920
quote:
Op vrijdag 2 januari 2004 23:11 schreef Anotsu het volgende:

[..]

Ken je de bandleden? Of ben je er toevallig een...
De gitarist is een vage bekende van me. Goede band, al een tijdje niet live gezien.


Nee, ik ben geen bandlid, was het maar zo'n feest. Die gitarist (Philip Ross) is een studiegenoot van me, maar ik ken ze niet. Ik heb ze al 'ns op het IO-Festival gezien, en in de Dizzy - R'dam.

Helaas hoorde ik vandaag dat het optreden gecancelled is vanwege persoonlijke omstandigheden.

edit: ik heb je profiel gecheckt en gezien dat jij dan dus ook een studiegenoot van me bent.

" there is nothing to not be amazed at "
pi_15918156
quote:
Op vrijdag 2 januari 2004 00:06 schreef fripper het volgende:
-- over de Jack Johnson boxset --

Ik heb alles pas een keer gehoord (ruim 6 uur muziek) , maar ik ben er best positief over.Ik begin de indruk te krijgen dat het juist de toevoegingen van Macero platen als Big Fun af en toe wat moeilijk luisterbaar maken. Het is wel eens prettig om deze muziek te horen zonder de post-productie van Teo Marcero.


Teo Macero zelf denkt er anders over:
quote:
The set offers unprecedented insights into the musical intelligence that went into the album's creation. But with mistakes and doodles included in the mix, are these private explorations really for public consumption decades later? Despite producing the original sessions, Teo Macero was not involved in putting the set together, and is adamant that they should never have been released in this form. "I hate it," he says. "I think it's a bunch of shit, and you can quote me on that. And I hope you do. It has destroyed Miles and made him sound like an idiot. It's a terrible thing to do to an artist when he's dead. Those records were gems, and you should leave them as gems."
http://www.guardian.co.uk/arts/fridayreview/story/0,12102,1064093,00.html

Klinkt wel een beetje zuur, allemaal. Het lijkt me zelf wel een mooie set, moet ik zeggen.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  zaterdag 3 januari 2004 @ 01:37:28 #246
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15918342
Die reactie van Macero lijkt mij inderdaad wat overdreven. Dit is gewoon een andere kijk op de muziek. Net zo als bijvoorbeeld Panthalassa een andere kijk op deze muziek is.
Het is gewoon leuk om te proberen te begrijpen hoe deze muziek tot stand is gekomen. Ik denk dat dat uiteindelijk leidt tot meer begrip van de oorspronkelijke lp's .
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15918658
Is hier iemand bekend met Wadada Leo Smith en is'ie goed?
  zaterdag 3 januari 2004 @ 02:08:04 #248
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15919072
Geen idee. Ik zag dat hij ook mee doet op The Unknown Masada ?
Die heb je vast wel.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15919344
Yep, hij heeft ook eigen cd's die van Allmusic erg hoge punten krijgen.
  zaterdag 3 januari 2004 @ 17:22:00 #250
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15932062
Hier is meer info te vinden over Wadada Leo Smith. De linkjes naar de soundclips doen het bij mij niet , maar er staan wel een paar kleine stukjes video .
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15935120
quote:
Op vrijdag 2 januari 2004 16:47 schreef ernie09 het volgende:
gaat er nog iemand naar Herbie Hancock in Paradiso de 25e?
25 euro (exclusief reserveringskosten nog)
  zaterdag 3 januari 2004 @ 19:26:13 #252
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15935511
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 19:11 schreef Echoes het volgende:

[..]

25 euro (exclusief reserveringskosten nog)


Dat is om het metropole-orkest te kunnen betalen dat ik liever ook niet wil horen. Ik laat het ook maar even voorbij gaan ......
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15935579
Ach, Herbie staat traditiegetrouw dit jaar vast ook wel weer op North Sea Jazz. Moet zeggen dat ik de afgelopen jaren wel een aantal goede optredens van hem gezien heb daar, al is het altijd even afwachten met wat voor bezetting + repertoire hij komt.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  zaterdag 3 januari 2004 @ 19:39:12 #254
49901 PogueMahone
Yapo N'Guema - Honé
pi_15935816
de jazz-topics lopen lekker
De Narcis van Gabon
  zaterdag 3 januari 2004 @ 19:50:12 #255
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15936092
Binnen een maandje al weer (bijna) vol
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15937094
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 17:22 schreef fripper het volgende:
Hier is meer info te vinden over Wadada Leo Smith. De linkjes naar de soundclips doen het bij mij niet , maar er staan wel een paar kleine stukjes video .
Bedankt, Fripper.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')