Het vorige deel: Wat lees je nu? Deel 11
Zelf ben ik nu bezig in Atonement van Ian McEwan, mooi geschreven, leuk verhaal over familieverwikkelingen.
Vorige week uitgelezen:
- Vernon God Little - DBC Pierre
- Life of Pi - Yann Martel
- Timeline - Michael Crichton
quote:Hoe is de bovenste? Ik heb hem al vaak zien liggen en dan toch net niet meegenomen.
Op vrijdag 5 december 2003 02:08 schreef Libris het volgende:
- Life of Pi - Yann Martel
- Timeline - Michael Crichton
Timeline ken ik wel, ben eigenlijk wel benieuwd naar de verfilming die eraan komt maar ik ben bang dat die tegen gaat vallen.
quote:Life of Pi is echt een onzettend prachtig boek
Op vrijdag 5 december 2003 02:12 schreef Dagonet het volgende:
Hoe is de bovenste? Ik heb hem al vaak zien liggen en dan toch net niet meegenomen.
Ik heb vandaag De Verborgen Glimlach van Nicci French binnengekregen. Ik had meegedaan aan een wedstrijd (ECI), en heb nu een gesigneerd exemplaar gewonnen Normaal hou ik niet zo van dit soort boeken (heb altijd het idee dat het van die misdaadromannetjes zijn die iedereen meeneemt op vakantie voor tussendoor), maar nu ben ik natuurlijk wel verplicht om ermee te gaan beginnen. Ben benieuwd!
quote:Life of Pi is erg goed en leest goed weg, ik heb hem in het Engels gelezen.
Op vrijdag 5 december 2003 02:12 schreef Dagonet het volgende:[..]
Hoe is de bovenste? Ik heb hem al vaak zien liggen en dan toch net niet meegenomen.
Timeline ken ik wel, ben eigenlijk wel benieuwd naar de verfilming die eraan komt maar ik ben bang dat die tegen gaat vallen.
Ik las op IMBD dat de film van timeline erg tegen valt, jammer want het verhaal is wel redelijk.
- Harry Potter deeltje 5
- Phileine zegt sorry (was wel nieuwsgierig nadat ik de film had gezien)
- Dagboek van Anne Frank (voor de zoveelste keer..blijft mooi!)
En ben bezig met de donkere toren eerste boek.
Invasion.
Geen idee van wie. ( wil het eigenmlijk niet eens weten)
Gaat over China welke de derde wereld orloog begint en de USA binnen vallen.
Verder zit ik ook nog in the tweede deel van de Farseer Trilogy.
The Tawny Man serie.
Voor alle Fantasy freaks
Absluut lezen.
Robin Hobb is hier nog beter als in de eerste 3 Boeken .
Fools Errand is prachtig
Ik zit nu in Golden Fool en kan het eigenlijk al niet meer weg leggen .
Aan een Boven Poster
Ik vond de live ships maar niks. Maar daar zijn zoveel meningen over als er sites over Robin Hobb bestaan.
[Dit bericht is gewijzigd door CANARIS op 05-12-2003 15:17]
The heerser van Machiavelli
Art of war van Sun Tzu
De wetenschap der politiek van Bart Tromp
Laatst uitgelezen:
Russische maffia van Robert I. Friedman
quote:Ik vond het eerste boek wel erg leuk om te lezen, maar ik moest toch nog ff langs de bieb, meteen maar ff de eerste 2 boeken van die serie van Hobb gehaald. Thnx for the tip
Op vrijdag 5 december 2003 14:38 schreef CANARIS het volgende:Verder zit ik ook nog in the tweede deel van de Farseer Trilogy.
The Tawny Man serie.
Voor alle Fantasy freaks
Absluut lezen.
Robin Hobb is hier nog beter als in de eerste 3 Boeken .
Fools Errand is prachtig
Ik zit nu in Golden Fool en kan het eigenlijk al niet meer weg leggen .Aan een Boven Poster
Ik vond de live ships maar niks. Maar daar zijn zoveel meningen over als er sites over Robin Hobb bestaan.
Echt leuk geschreven, in de tegenwoordige tijd, hij-vorm met hele sterke dialogen.
Net uit boek over Susan Smith. Moeder die haar 2 zoontjes van 3 en 1 in hun stoeltjes in de auto vastgebonden in het water liet rijden. Daarna kwam ze met het verhaal dat een zwarte man haar kinderen gekidnapped had.waargebeurd
Net begonnen. Jack Olsen predator: Rape,Madness and Injustice in Seattle.
quote:Dat wil ik ook weer doen.
Op vrijdag 5 december 2003 13:49 schreef socko het volgende:
Ik denk dat deze het meest genoemd word:
Ik lees nu de donald duckEn ben bezig met de donkere toren eerste boek.
Interessant boek over de organisatie en werking van de Nederlandse politie.
quote:Ik moet zeggen dat ik het eerste deel ook de mindere van het stel vindt. Ik ben begonnen met deel 2 (Ik had de film van deel 1 gezien, en voordat ik de 2e film ging kijken wou ik er het boek van gelezen hebben), en in mijn enthousiasme heb ik toen 3, 4 en 5 ook gelezen. Toen ik daarna een keer aan deel1 begon schrok ik ervan hoe slecht ik die eigenlijk vond
Op zondag 7 december 2003 00:14 schreef Dodec het volgende:
Ik zit op de helft van de eerste Harry Potter. Op aanraden van m'n zus en een klasgenoot. Het is wel aardig ... alleen ... ik heb nog niet echt zin om al die andere delen te lezen.
Ik heb trouwens 'De verborgen Glimlach' uit, en vond hem tegen mijn verwachtingen in best goed. Vooral het einde was . Erg gemeen gedaan trouwens, want rond het laatste hoofdstuk denk je: 'tjah, dat had ik wel aan zien komen.' Maar dan veranderd het hele plot ineens op de een na laatste bladzijde
quote:Hm ... dan moet ik toch wat meer van die Potter-boeken van m'n zus lenen.
Op zondag 7 december 2003 00:38 schreef Offy het volgende:[..]
Ik moet zeggen dat ik het eerste deel ook de mindere van het stel vindt. Ik ben begonnen met deel 2 (Ik had de film van deel 1 gezien, en voordat ik de 2e film ging kijken wou ik er het boek van gelezen hebben), en in mijn enthousiasme heb ik toen 3, 4 en 5 ook gelezen. Toen ik daarna een keer aan deel1 begon schrok ik ervan hoe slecht ik die eigenlijk vond
![]()
quote:Ik heb niets verklapt hoor
Op zondag 7 december 2003 00:39 schreef SunChaser het volgende:
Er wordt hier toch niet gespoilerd he?
quote:
Op zondag 7 december 2003 00:53 schreef Wolfje het volgende:
Ik lees nu de verzamelde gedichten van J.C.Bloem.
quote:dat dus
Op dinsdag 9 december 2003 01:50 schreef Oxymoron het volgende:
U zult versteld staan van onze Beweeglijkheid _ Dave Eggers![]()
Vanmorgen binnen gekregen: De Santoriaanse Kronieken: De raad van Zeven - Alex de Jong. Naar dit boek ben ik zeer benieuwd. Dit is een nieuwe Nedelandse fantasy schrijver. Voor meer info: http://www.kroniek.tk
quote:Vond ik ietsje tegenvallen, maar misschien omdat ik er iets anders van verwacht had.
Op dinsdag 9 december 2003 01:50 schreef Oxymoron het volgende:
U zult versteld staan van onze Beweeglijkheid _ Dave Eggers![]()
Momenteel: Dark Star Safari, Paul Theroux & On the road, Jack Kerouac.
Hierna: iets van Hemingway
Verder bezig in De Slinger van Foucault en The Grapes of Wrath. Laatste twee liggen wel wat achter moet ik zeggen
Over een wereld met scholen die gesponsord worden door Pepsi en schoenenfabrikanten die tieners doodschieten als marketingcampagne.
quote:Inmiddels al weer bijna uit. Viel me niet mee. Zijn non-fictieboeken zij toch een stuk sterker.
Op woensdag 10 december 2003 13:53 schreef freako het volgende:
Links! van Boudewijn Buch.
Morgen begin ik in The Left Hand Of Destiny deel 1, van J.G. Hertzler en Jeffrey Lang.
Kennismanagement: De Praktijk Mathieu Weggeman :p
Vrije tijd:
Materminds of Terror (het ware verhaal achter 11 september) Yosri Fouda & Nick Fielding
Ik wist helemaal niet dat hij alweer een nieuwe had! Tot nu toe erg taboedoorbrekend en heel anders dan wat ik van hem gewend ben. Maar wel weer (ik heb hem nog niet uit, dus dit kan nog veranderen
)
Super Tex - Leon de Winter. Had ik nooit gelezen. Nu ik het bijna uit heb, realiseer ik me dat ik me daarvoor moet schamen. Meesterwerk.
Glamorama - Bret Easton Ellis (o.a. bekend van Less than Zero en American Psycho) Net in begonnen...
in bezig: Pöezie 1 van Adriaan Roland Holst
Nu herlees ik Kees de Jongen in afwachting van de herlezing van de Avonden.
In deze autobiografie vertelt Kim hoe ze tot haar weerzinwekkende daad, het opblazen van een passagiersvliegtuig, kon komen; waar en hoe ze opgroeide, hoe ze tot een machine werd gemaakt die de wrede bevelen van de Noord-Koreaanse dictator moet opvolgen.
quote:Klinkt goed.
Op woensdag 17 december 2003 21:37 schreef DuchessX het volgende:
Kim Hyon-hi - Tranen van mijn zielIn deze autobiografie vertelt Kim hoe ze tot haar weerzinwekkende daad, het opblazen van een passagiersvliegtuig, kon komen; waar en hoe ze opgroeide, hoe ze tot een machine werd gemaakt die de wrede bevelen van de Noord-Koreaanse dictator moet opvolgen.
quote:Heel onderhoudend geschreven en zeker geen ik-heb-zo'n-spijt-van-mijn-daad-boek. Gewoon de waarheid. Ik wist helemaal niets over Korea eigenlijk maar na dat boek (heb het zo snel mogelijk uitgelezen) wil ik me er toch meer in verdiepen. De tegenstelling tussen noord en zuid Korea is heel groot en de manier waarop in Noord korea met mensen wordt omgegaan...brrrr!
Op donderdag 18 december 2003 21:30 schreef Dodec het volgende:[..]
Klinkt goed.
Leuk boek?
quote:Al een mooi eind op weg. Bovendien ben ik begonnen in "Met twee potten pindakaas naar Moskou" van Karel van het Reve, inmiddels ook al weer bijna uit.
Op donderdag 11 december 2003 16:40 schreef freako het volgende:[..]
Morgen begin ik in The Left Hand Of Destiny deel 1, van J.G. Hertzler en Jeffrey Lang.
En morgen begin ik met "De Avonden", van zijn broer. .
* Harry Potter en de Steen der Wijzen voor de vijftigste keer.
* Donna Tartt - The Secret History
* Tolkien - Lord of the Rings (ben ik al een jaar in bezig en schiet niet op)
quote:Je hebt de rest ook gelezen?
Op zondag 21 december 2003 20:40 schreef Rahl het volgende:
Vuurgeest van Katherine Kerr, goed boek tot nu (ben op 1/3) alleen irriteer ik me mateloos aan de onwetendheid van volken ten opzichte van elkaar (doe ik altijd, ligt niet aan het boek)
De ontwetendheid van de volken ten opzichte van elkaar klopt wel door de geschiedenis die ze hebben met elkaar hebben gehad.
Zit te wachten tot de 4de serie klaar is van deze trilogie (het zijn 3 keer 4 boeken).
Ondertussen lees ik nog steeds Lelieblank, Scharlaken Rood - Michiel Faber.
"Bitter Harvest probes the case of Deborah Green, a doctor and a loving mother who seemed to epitomize the dreams of the American heartland. A small-town girl with a genius IQ, she achieved an enviable life; her own medical practice, a handsome physician-husband, three perfect children, and an opulent home in an exclusive Kansas City Suburb. But when a raging fire destroyed that home and took two lives, the trail of clues led investigators to a stunning conclusion. Piece by piece, Ann Rule digs beneath this placid Midwestern facade to unveil a disturbing portrait of strangely troubled marriages, infidelity, desparation, suicide, and escalating acts of revenge that forever changed dozens of lives. Dr. Deborah Green was a monster, and would stop at nothing to get what she wanted; even murder. "
Ik heb net De Santoriaanse kronieken deel 1- Alex de Jong gelezen. Echt een geweldig boek, deze kan ik iedere liefhebber van fantasy aanraden!
ben nog niet zo ver, maar het doet een beetje patserig aan. echt alles haalt ie erbij. ik ben er nog niet uit of hij het doet om te laten zien hoeveel hij weet of omdat het werkelijk een doel heeft in het verhaal. (het meeste is door de leek toch niet te controleren aan de hand van eigen kennis. maar misschien wil rushdie wel niet voor leken schrijven.)
quote:Idem....wel in het engels
Op vrijdag 5 december 2003 13:48 schreef Anita het volgende:
- Harry Potter deeltje 5
De Aarde is hard en naakt - Jon Ewo (vaag boek)
Daarna ga ik in het eerste boek van Glastra van Loon beginnen (wereld gek geworden)
quote:Hey, ik ben binnenkort jarig en ik moet ff een lijstje maken met boeken die ik nog wil hebben. Nu heb ik nog niets van Feist gelezen en ik wil deze nog wel op mijn lijstje zetten. Welk boek van Feist moet ik dan op mijn lijstje zetten? Ik begin natuurlijk het liefste bij boek 1, maar welke is dit?
Op vrijdag 2 januari 2004 10:23 schreef Xilantof het volgende:
heb net Krondor deel 2 uit.
ga vandaag beginnen in deel 3
(met dank aan OllieA)
[Dit bericht is gewijzigd door zodiakk op 02-01-2004 14:21]
[Dit bericht is gewijzigd door ForeverEternalFreak op 04-01-2004 22:43]
Het is een man die tijdens de internethype gigarijk is geworden en nu met zijn vrouw over de wereld zwerft. Hij bekijkt de landen waar hij komt met een economische bril. Het is dus absoluut geen boek dat clichematig met reizen en reizigers omgaat.
Ik ben op pag. 100 en tot nu toe vind ik het leuk.... op naar pag. 381
quote:Ik snap eindelijk waar de term paranoid android vandaan komt
Op zondag 4 januari 2004 22:46 schreef julekes het volgende:
Douglas Adams - The ultimate hitchhiker's guide.
Een 4de prequel van Dune. Schitterende voortzetting van zijn vaders levenswerk die Brian heeft gerealiseerd !
Dit boek komt uit de volgende serie:
1. A Shadow on the Glass
2. The Tower on the Rift
3. Dark is the Moon
4. The Way between the Worlds
En als je van fantasy houdt is deze wel de moeite waard.
Geen LOTR kloon in ieder geval.
Alleen deel 1 is in het Nederlands verkrijgbaar voor zover ik weet.
De rest heb ik in het Engels gelezen.
quote:Dat is echt een geweldig boek! Ik heb hem een tijdje terug gelezen. Deze maand moet het volgende deel in het Nederlands uitkomen.
Op dinsdag 6 januari 2004 15:00 schreef _Leto_ het volgende:
De Butlerse Jihad van Brian Herbert & Kevin J. Anderson.Een 4de prequel van Dune. Schitterende voortzetting van zijn vaders levenswerk die Brian heeft gerealiseerd !
Ik ben nu zelf bezig in de Poort des Doods 7 - Meesterpoort
[Dit bericht is gewijzigd door -Petor- op 06-01-2004 19:33]
Verplichte kost imo.
[Dit bericht is gewijzigd door -Petor- op 06-01-2004 20:45]
Moet het lezen voor m'n studie, tot nu toe is het erg interessant.
[Dit bericht is gewijzigd door sweek op 06-01-2004 23:13]
Net in begonnen: Oracle Night, van Paul Auster.
Waarschijnlijk nu nog een keertje LOTR ofzo.
* Harry Potter and the order of the Phoenix - ik moet echt al 3 maanden nog maar 100 bladzijden maar ik kan me er steeds niet toe zetten om er weer aan te beginnen...
* the Little Friend van Donna Tart - ben halverwerge en heb het 2 maanden geleden weggelegd. Ben er nu weer aan begonnen maar moet er weer even inkomen.
* Ingenieurs van de ziel. Pas 20 bladzijden gelezen maar vind het nu al prachtig!
quote:Het is ook prachtig.
Op vrijdag 9 januari 2004 01:26 schreef Nokia3310 het volgende:* Ingenieurs van de ziel. Pas 20 bladzijden gelezen maar vind het nu al prachtig!
quote:Jij hebt het gelezen? Ben benieuwd. Ga er zometeen weer in lezen.
Op vrijdag 9 januari 2004 13:31 schreef freako het volgende:[..]
Het is ook prachtig.
.
quote:Die heb ik net uit.
Op zondag 4 januari 2004 22:46 schreef julekes het volgende:
Douglas Adams - The ultimate hitchhiker's guide.
Ik heb alleen 'Young Zaphod plays it Safe' gelezen. De rest van de verhalen had ik al eerder gelezen in de omnibus van de eerste 4 delen en Mostly Harmless
- "Gates of Fire" van Steven Pressfield. Heel, heel erg goed. Historische fictie, zeer de moeite waard voor liefhebbers van het klassieke Griekenland.
Volgende halte:
-"House of Chains" van Steven Erikson. 4e deel in een heel kewle fantasy-reeks. Wel erg dik...
en als ik dit uit heb, ga ik beginnen in de ontdekking van de hemel van Mulisch.
en als ik dát uit heb, Mariken van Nieumeghen denk ik, want dat moet ik lezen voor middelnederlandse letterkunde
nu: "Brandende liefde" van Jan Wolkers (among others)
En
Neil Gaiman, Neverwhere
quote:En nu deel 2.
Op donderdag 11 december 2003 16:40 schreef freako het volgende:[..]
Nu: Vernon God Little (D.B.C. Pierre). Misschien te veel gehyped, maar wel snel en komisch boek.
quote:Ja, ik heb wel de Engelse versie (Disgrace) gelezen. Ik vond het een mooi boek van een terechte nobelprijswinnaar.
Op maandag 12 januari 2004 13:14 schreef Davdof het volgende:
Ik heb net 'In ongenade' van Coetzee uit, heeft iemand dat gelezen?
quote:GOED boek! heb vervolgens ook "Jongensjaren" van hem gelezen, hoewel goed geschreven vond ik het niet echt geweldig. de belevingswereld van iemand van 10 is niet echt iets waarover ik wil lezen.
net uit: "brandende liefde" van Wolkers, valt onder het kopje: vermaak zo lang het duurt.
nu: Lolita (Nabokov) & nog steeds "De Geschiedenis van het denken" van Andre Klukhuhn. Een aanrader voor mensen die in het denken in het algemeen geintereseerd zijn. mooi overzicht met gepast relativeringsvermogen geschreven.
Net in de trein aan begonnen en ik kon het met moeite weer in mijn tas opbergen toen ik weer uit moest stappen. En dat heb ik niet vaak...
quote:Nog steeds in bezig. Concentratie is wat minder dus gaat het lezen wat trager
Op maandag 29 december 2003 17:29 schreef DuchessX het volgende:
Ann Rule, Bitter harvest."Bitter Harvest probes the case of Deborah Green, a doctor and a loving mother who seemed to epitomize the dreams of the American heartland. A small-town girl with a genius IQ, she achieved an enviable life; her own medical practice, a handsome physician-husband, three perfect children, and an opulent home in an exclusive Kansas City Suburb. But when a raging fire destroyed that home and took two lives, the trail of clues led investigators to a stunning conclusion. Piece by piece, Ann Rule digs beneath this placid Midwestern facade to unveil a disturbing portrait of strangely troubled marriages, infidelity, desparation, suicide, and escalating acts of revenge that forever changed dozens of lives. Dr. Deborah Green was a monster, and would stop at nothing to get what she wanted; even murder. "
Hele serie weer van voren af aan gelezen en nu halverwege het vijfde deel. Weet iemand trouwens wanneer het 6e deel uit komt dit jaar?
quote:beetje heel laat
Op vrijdag 2 januari 2004 11:56 schreef Martin_Jager het volgende:[..]
Hey, ik ben binnenkort jarig en ik moet ff een lijstje maken met boeken die ik nog wil hebben. Nu heb ik nog niets van Feist gelezen en ik wil deze nog wel op mijn lijstje zetten. Welk boek van Feist moet ik dan op mijn lijstje zetten? Ik begin natuurlijk het liefste bij boek 1, maar welke is dit?
quote:Die is leuk! Maar het is wel "Dé hemel van Hollywood".
Op woensdag 14 januari 2004 14:27 schreef Xilantof het volgende:
ik lees nu: " het hemel van Hollywood"volgens mij..
van Leon de Winter
Ik was dit weekend bij mijn ouders en helemaal uit een doos op zolder opgespeurd: een superoude druk uit 1960 van "De hobbit" van onze grote vriend J.R.R.. Deze ben ik nu dus aan het lezen
[Dit bericht is gewijzigd door DISC0 op 14-01-2004 17:12]
quote:Geeft niets, maar ik had die er al opgezet. Nu afwachten wat ik krijg maandag
Op woensdag 14 januari 2004 14:27 schreef Xilantof het volgende:[..]
beetje heel laat
De Magier, is zijn eerste boek. (niet zijn beste, maar eerste)
gewoon ook ff de volgende delen lezen (zeker deel 3)
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 14:27 schreef Xilantof het volgende:
ik lees nu: " het hemel van Hollywood"volgens mij..
van Leon de Winter
net als Zionoco (ook van de Winter) -> het einde van de boek vern**kte het hele boek
Het veilige huis van Nicci French en Opwaartse drukte van Daphe Deckers.
quote:Nou, de scheepsjongens zijn het dan toch net niet geworden. Heb voor het vlotlezende boek "Kaplan" van Leon de Winter gekozen. Bij de boeken van de Winter heb ik altijd weer het gevoel de verleidende rattenvanger (de Winter) te moeten volgen; je kunt zijn boeken slecht wegleggen. De W. schrijft vloeiend over het stroeve, moeilijke leven. De verbindingen tussen hoofd- en nevenhandelingen maken zijn romans weliswaar complex, maar tevens ook spannend. Ben blij en treurig dat het uit is.
Op maandag 12 januari 2004 09:37 schreef Merijntje het volgende:
.... maar ik denk, dat ik toch eerst maar weer eens iets eenvoudigs lees (Scheepsjongens van Bontekoe of zo).
"Het zijn en het niet" van J.P Sartre, erg abstract en bij vlagen absoluut onleesbaar,
"Heidegger en zijn tijd" een biografie geschreven door Rudiger Safranski,
en voor in de trein "Voorbij goed en kwaad" en nagelaten fragmenten, beiden van Nietzsche.
Geen makkelijke stof, maar thrillers en dergelijke hebben mij nooit kunnen boeien.
*sociale epidemieen.....geen roman....wel erg interessant*
quote:Nu: "Vertraagde roman" van Leon de Winter (1982) herlezen. Dit boek gaat over de recherchen van de schrijver voor de dan nog te schrijven roman "Hoffmans honger". De story heeft nog al veel affiniteit met "Kaplan" (1986), waarin de schrijver Kaplan het boek "Hoffmans honger" reeds geschreven heeft. In werkelijkheid werd "Hoffmans honger pas in 1990 uitgegeven, vandaar de titel: Vertraagde roman. Ik zou "Hoffmans honger" eigenlijk nu ook nog moeten lezen, maar ik ga eerst in de winterstop.
Lieve, lieve jongen, je weet dat ik een hekel heb aan dergelijke woorden, maar je bent strontbezopen, lieverd.![]()
Renate Dorrestein - Het Duister Dat Ons Scheidt
Een ander boek, Verboden liefde van Norma Albqeen. Een waargebeurd verhaal over eremoorden in Jordanie. Heeeeeeeel goed!
Black Moon. Althans, zo heet 'ie in Engeland. In Amerika heet het ding Cuba Strait: A Novel.
Geen idee waarom.
V.
quote:Ja, "In ongenade" heb ik ook net uit. Een eenvoudig, maar (of juist daarom) zeer mooi geschreven boek. De blijvende erfenis van haat en wraak, die het formele einde van de apartheid helaas nog lang zal overleven. Wereldliteratuur!
quote:Nederlandse literatuur (uitgezondert WFH en LPB) heb ik ook lang gemeden. Daar ben ik de laatste maanden toch wel weer een beetje op teruggekomen.
Op vrijdag 23 januari 2004 09:59 schreef PdeHoog het volgende:
Voor het eerst in mijn leven vrijwillig nederlandse literatuur:
...
Ik ben nu bijna op het eind.
quote:Vinge = SF =
Op vrijdag 6 februari 2004 22:20 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Vernor Vinge (Wie?!?) Dagen des Oordeels.
Zelf bezig in Altered Carbon van Richard Morgan.
Hiervoor las ik 'Godin van de jacht' en hierna wil ik 'Tibetaanse perziken' lezen (heb ik al een tijdje in huis) en dan 'Het duister dat ons scheidt' of 'Terug naar de kust'.
Leila is een gewoon meisje van 15 jaar oud dat in de buurt van Serajevo woont als de oorlog uitbreekt. Korte tijd later wordt zij door militairen gevangengenomen en in een concentratiekamp gezet. Dat is het begin van een hel die twee jaar zal duren en waarin angst en waan haar bestaan bepalen. Leila's drang tot zelfmoord is groot, maar haar wil om te overleven blijkt sterker. Ze weet te ontvluchten en na vele omzwervingen ziet zij haar moeder die haar nauwelijks herkent vijf jaar later weer terug.
'Voor de anderen is de oorlog voorbij. Voor ons is hij pas begonnen.'
Met de berechting van de hoofdschuldigen voor het Joegoslaviëtribunaal is het van belang de stem van de slachtoffers te laten horen. Leila is het waargebeurde verhaal van Leila ¦i¨ic (25), een van de duizenden vrouwen in voormalig Joegoslavië die tijdens de Balkanoorlog werd verkracht en mishandeld. Bijna vijf jaar later durft zij haar verhaal te vertellen en de wereld te laten weten wat er met haar en vele andere vrouwen is gebeurd. Een geschiedenis die de lezer niet meer zal loslaten.
Ik ben diep onder de indruk van dit boek. Af en toe moest ik stoppen met lezen omdat het zo schokkend was. Het verhaal heeft me geraakt, diep ontroerd, geshockeerd en met afschuw vervuld.
In het boek wordt het verhaal van Leila afgewisseld met fragmenten uit het dagboek van Leila's moeder, die wanhopig op zoek is naar haar dochter.
Dit is een verhaal dat ik niet meer zal vergeten. Ik ben me nooit echt bewust geweest van de gruwelen die zich in de Balkan hebben afgespeeld en die zich in andere oorlogsgebieden wellicht nog
steeds afspelen.
Gruwelijk.
quote:(Boekrecensie)
Op dinsdag 10 februari 2004 22:06 schreef DuchessX het volgende:
Ik heb net 'Leila, het schokkende (ware!!!) verhaal van een meisje uit Bosnië' door Leila Sisic en Alexandra Cavelius uitgelezen.Leila is een gewoon meisje van 15 jaar oud dat in de buurt van Serajevo woont als de oorlog uitbreekt. Korte tijd later wordt zij door militairen gevangengenomen en in een concentratiekamp gezet. Dat is het begin van een hel die twee jaar zal duren en waarin angst en waan haar bestaan bepalen. Leila's drang tot zelfmoord is groot, maar haar wil om te overleven blijkt sterker. Ze weet te ontvluchten en na vele omzwervingen ziet zij haar moeder die haar nauwelijks herkent vijf jaar later weer terug.
'Voor de anderen is de oorlog voorbij. Voor ons is hij pas begonnen.'
Met de berechting van de hoofdschuldigen voor het Joegoslaviëtribunaal is het van belang de stem van de slachtoffers te laten horen. Leila is het waargebeurde verhaal van Leila ¦i¨ic (25), een van de duizenden vrouwen in voormalig Joegoslavië die tijdens de Balkanoorlog werd verkracht en mishandeld. Bijna vijf jaar later durft zij haar verhaal te vertellen en de wereld te laten weten wat er met haar en vele andere vrouwen is gebeurd. Een geschiedenis die de lezer niet meer zal loslaten.Ik ben diep onder de indruk van dit boek. Af en toe moest ik stoppen met lezen omdat het zo schokkend was. Het verhaal heeft me geraakt, diep ontroerd, geshockeerd en met afschuw vervuld.
In het boek wordt het verhaal van Leila afgewisseld met fragmenten uit het dagboek van Leila's moeder, die wanhopig op zoek is naar haar dochter.Dit is een verhaal dat ik niet meer zal vergeten. Ik ben me nooit echt bewust geweest van de gruwelen die zich in de Balkan hebben afgespeeld en die zich in andere oorlogsgebieden wellicht nog
steeds afspelen.![]()
Gruwelijk.
"Leila. Het schokkende verhaal van een meisje uit Bosnië", is het waar gebeurde verhaal van Leila Sisic, "een van de duizenden vrouwen in voormalig Joegoslavië die tijdens de Balkanoorlog werd verkracht en mishandeld", aldus de achterkant van het boek. De gruwelijkheden die daarin worden beschreven, zijn nauwelijks te bevatten.
Het moslimmeisje Leila is een doorsnee puber als de oorlog uitbreekt. Langzamerhand kruipt het geweld haar leven binnen. Ze wordt valselijk beschuldigd van spionage en komt als 16-jarige in een concentratiekamp terecht. De omstandigheden daar tarten elk voorstellingsvermogen. Leila moet zwaar en goor werk doen, zoals bebloed verbandgaas met de hand wassen en de bot- en vleesresten er vanaf punniken. Dagenlang is er geen eten of drinken en iedereen wordt stelselmatig mishandeld en gemarteld. Mannen worden onthoofd en de soldaten voetballen met hun hoofden. De vrouwen worden nacht na nacht verkracht. Wie vlucht wordt neergeschoten. Sommigen proberen het toch, als een soort zelfmoord om te ontsnappen aan de gruwelijkheden. Leila komt vervolgens in 2 soldatenkampen terecht waar de vrouwen doorlopend worden verkracht. Ze zitten onder de luizen en zijn vel over been. Ze lopen in lompen met vastgekoekt bloed en hebben open wonden. "Onder al deze kerels was er niet een die bij het zien van onze ellende geen erectie kreeg."
Over de oorlog in Joegoslavië werd vaak gezegd dat de vrouwen als oorlogsbuit werden beschouwd, die van de tegenstander werd afgenomen. Maar er was meer aan de hand. Leila's getuigenis laat zien dat er veel meer sprake was van een algehele haat tegen vrouwen. Ook blijkt uit haar verhaal dat de oorlog niet te verklaren is als een strijd tussen verschillende religies. Leila is zowel slachtoffer van Serviërs als van moslims. Leila's lijdensweg is na 5 jaar gevangenschap en marteling niet voorbij. Ze zal er levenslang last van houden. Mede daarom wilde ze getuigen voor het Joegoslavië-tribunaal. Vanwege ernstige bedreigingen zag ze daar echter uiteindelijk vanaf.
The Subtle Knife
The Amber Spyglass
Allebei van P. Pullman, ga ik vanavond in beginnen. The Northern Lights, 1e deel uit de serie heb ik net uit.
best kinky boek.
hierna ga ik de hobbit uitlezen
en dan beginnen aan In de ban van de ring
Goed boek! Tip, van dezelfde auteur: Walvismuziek.
Ik heb ook oude versies van beide boeken.
De Hobbit is uit 1960 en valt bijna van ellende uitelkaar en In De Ban Van De Ring is een tweede door de vertaler herziene druk uit 1965.
M'n ouders hebben er ook nog een artikel in zitten uit de krant van 1973 en er zit ook nog een losse landkaart van Mordor enz.
Vind wel geinig want het ruikt ook echt oud en is ook op dat dunne bijbelpapier geschreven.
[Dit bericht is gewijzigd door Feetje op 18-02-2004 12:58]
Ben overigens gestopt in Het leven van Pi, zwaar gehyped boek dat even zo zwaar tegenviel.
quote:Gebaseerd op de Anabasis van Xenophon toch?
Op woensdag 18 februari 2004 14:36 schreef MightyV het volgende:
The Ten Thousand van M.C. Ford.
Goed boek dat.
Boudicca, Dreaming the eagle
Deel 1 over de keltische die een grote opstand tegen de Romeinen begon in het jaar 61.
quote:Yep, die ja. Idd leuk tot nu toe. Heb deze gekozen omdat M.C. Ford volgens mij redelijk op Pressfield lijkt qua stijl.
Gebaseerd op de Anabasis van Xenophon toch?
quote:Net uit en vond het wel een goed boek.
Op woensdag 18 februari 2004 13:27 schreef Lilja het volgende:
..
Ben overigens gestopt in Het leven van Pi, zwaar gehyped boek dat even zo zwaar tegenviel.
quote:Er zat zo weinig actie in, hij bleef maar op die oceaan...
Op woensdag 18 februari 2004 23:01 schreef iscara het volgende:[..]
Net uit en vond het wel een goed boek.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |