abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1037134
wie onder de Fok!kers zijn wicca? van een enkele weet ik het wel, maar ben benieuwd wie nog meer..
  † In Memoriam † zaterdag 16 juni 2001 @ 08:23:29 #2
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_1037141
Voor wie net net zo nieuwsgierig is als ik ben..
maar niet weet wat wicca is:

http://members.home.nl/wicca/index1.htm

Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
pi_1037638
Hm, ik zou mezelf niet echt wicca kunnen noemen, maar interessant vind ik het wel.
Ik ben bang dat ik te nuchter ben voor dat soort spirituele dingen, wel jammer eigenlijk, want als je goed kijkt, is bijna niks wat het lijkt.
"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
  zaterdag 16 juni 2001 @ 15:09:18 #4
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_1037644
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zaterdag 16 juni 2001 @ 16:37:48 #5
8372 Bastard
Persona non grata
pi_1037990
quote:
Op zaterdag 16 juni 2001 08:08 schreef iteejer het volgende:
wie onder de Fok!kers zijn wicca? van een enkele weet ik het wel, maar ben benieuwd wie nog meer..
Ik denk dat er geen 1 wicca zal reageren
The truth was in here.
pi_1039140
quote:
Op zaterdag 16 juni 2001 16:37 schreef Bastard het volgende:

[..]

En waarom denk jij dat
Never believe a scientist. Even when they say they're lying!!!
pi_1040024
Fout gedacht, ik ben wiccan. Waarom zou ik er geheimzinnig over doen? Er zit trouwens veel diversiteit onder de noemer "wicca". Meestal noem ik mezelf meer pagan heks dan wiccan, en dan hooguit een eclectic kitchenwitch... hehe

Wel een goeie site hierboven trouwens (die van Just Me). Ik ben het met het meeste wel eens. Het prettige aan wicca is dat het niet (al te) dogmatisch is en dat je je eigen invulling eraan kunt geven. Ik zit zelf niet in een coven (= heksengroep).

[Dit bericht is gewijzigd door BlueHat op 17-06-2001 10:59]

I'm a little teapot, short and stout... Here is my handle and here is my other handle [b]OH MY GOD I'M A SUGAR BOWL![/b]
  zondag 17 juni 2001 @ 11:27:28 #8
6126 Wilgje
Vol vertrouwen
pi_1040112
quote:
Op zaterdag 16 juni 2001 08:08 schreef iteejer het volgende:
Waarom wil je dat weten dan?
Treat everyone with politeness, even those who are rude to you - not because they are nice, but because you are.
  zondag 17 juni 2001 @ 15:37:53 #9
8372 Bastard
Persona non grata
pi_1040867
quote:
Op zondag 17 juni 2001 10:50 schreef BlueHat het volgende:
Fout gedacht, ik ben wiccan. Waarom zou ik er geheimzinnig over doen? Er zit trouwens veel diversiteit onder de noemer "wicca". Meestal noem ik mezelf meer pagan heks dan wiccan, en dan hooguit een eclectic kitchenwitch... hehe

Wel een goeie site hierboven trouwens (die van Just Me). Ik ben het met het meeste wel eens. Het prettige aan wicca is dat het niet (al te) dogmatisch is en dat je je eigen invulling eraan kunt geven. Ik zit zelf niet in een coven (= heksengroep).

Kun je mij een goeie definitie geven van een wicca, vooral omdat je niet in een coven zit...?

Zelf doe ik ook wel heksenrituelen, zoals bv een huis inwijden. Ik hou me bezig met allerlei esotherische zaken van kind af aan, ben aan het rommelen met kruiden etc. etc. Maar om mezelf een heks te noemen ...nee dat niet .

The truth was in here.
  † In Memoriam † zondag 17 juni 2001 @ 16:25:28 #10
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_1040960
Toeval ??

Nu over wicca op nederland 3 !!

Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
pi_1042522
Er zijn heel veel van die wicca-gasten op mijn school.
Ze maken zich heel raar op met make-up.
Ze dragen vreemde kleding(ik had van iemand gehoord dat die kleding van dezelfde stof is gemaakt dat als van een doodskist)
En ze doen vreemd!!!!!!
  zondag 17 juni 2001 @ 20:44:50 #12
8372 Bastard
Persona non grata
pi_1042629
quote:
Op zondag 17 juni 2001 20:35 schreef bossie het volgende:
Ze dragen vreemde kleding(ik had van iemand gehoord dat die kleding van dezelfde stof is gemaakt dat als van een doodskist)
En ze doen vreemd!!!!!!
das volgens mij de gothic cultuur, ik zie het verband niet.
The truth was in here.
pi_1042680
Oh dat bedoel ik, maar is dat niet hetzelfde
  zondag 17 juni 2001 @ 20:55:45 #14
7010 Dagobert
I'm the Benjamin
pi_1042741
quote:
Op zondag 17 juni 2001 11:27 schreef Wilgje het volgende:

[..]

Waarom wil je dat weten dan?

Klinkt als een ja
Civielers uit Twente, wij zijn geniaal
  zondag 17 juni 2001 @ 20:58:11 #15
8372 Bastard
Persona non grata
pi_1042767
quote:
Op zondag 17 juni 2001 20:49 schreef bossie het volgende:
Oh dat bedoel ik, maar is dat niet hetzelfde
kijk maar eens op de genoemde site hier boven
The truth was in here.
pi_1042816
Die mensen zijn niet normaal...
  zondag 17 juni 2001 @ 21:07:16 #17
6126 Wilgje
Vol vertrouwen
pi_1042845
quote:
Op zondag 17 juni 2001 21:05 schreef bossie het volgende:
Kun je je mening onderbouwen?

(Nee, ik voel me niet aangesproken.)

Treat everyone with politeness, even those who are rude to you - not because they are nice, but because you are.
  zondag 17 juni 2001 @ 21:14:51 #18
8372 Bastard
Persona non grata
pi_1042934
quote:
Op zondag 17 juni 2001 21:05 schreef bossie het volgende:
Beste stelling van je ,... en nu?
The truth was in here.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 17 juni 2001 @ 21:29:49 #19
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_1043057
quote:
En ze doen vreemd!!!!!!
Je haalt hier 2 dingen door elkaar, Gothic en wicca's. Behalve dat er vast wel gothics zijn die wicca's zijn zie ik geen overeenkomst. En nee, de kleding is normaal niet gemaakt van stof uit doodskisten. Ik weet niet of er weirdo's zijn die dat wel doen, maar dat zijn uitoznderingsgevallen

Groot verschil is zwart en wit denk ik, de gothics dragen veelal zwart, wicca's zijn volgens mij meestal in het wit.

In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_1043087
Die gothics op mijn school die eerbieden Satan echt,Ze zijn best wel aardig.maar ze zijn gewoon vreemd.

Ik had laatst ruzie met zo'n gothic-wijf, ze zei dat als ze het toveren onder de knie had.dat ze mij als eerst zou betoveren .
Die is toch maf......

zondag 17 juni 2001 @ 21:39:07 #21
8372 Bastard
Persona non grata
pi_1043140
quote:
Op zondag 17 juni 2001 21:33 schreef bossie het volgende:
Die gothics op mijn school die eerbieden Satan echt,Ze zijn best wel aardig.maar ze zijn gewoon vreemd.

Ik had laatst ruzie met zo'n gothic-wijf, ze zei dat als ze het toveren onder de knie had.dat ze mij als eerst zou betoveren .
Die is toch maf......

Klinkt meer naar identiteitsprobleem bij mij..
The truth was in here.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 18 juni 2001 @ 02:30:26 #22
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_1044261
quote:
Op zondag 17 juni 2001 21:39 schreef Bastard het volgende:

[..]

Klinkt meer naar identiteitsprobleem bij mij..

Ik wilde net zeggen
Lekkere extremen zeg, meer satanisten als je het mij vraagt. (gothic staat dus ook niet gelijk aan satanisme)
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_1044474
*Meldt zich*

Hoewel ik niet echt wicca ben, ik voel me meer thuis in keltische zaken. (Nee, ik ben ook geen keltisch wicca)

Wel handig, al die stromingen en tradities...
Kunnen ze er geen ISO 9000 normering voor maken ofzo?

TA! RA! NIS!
  dinsdag 19 juni 2001 @ 07:59:02 #24
8372 Bastard
Persona non grata
pi_1048849
quote:
Op maandag 18 juni 2001 10:38 schreef Herne_the_Hunter het volgende:

Kunnen ze er geen ISO 9000 normering voor maken ofzo?

LOL
The truth was in here.
pi_1057798
weet iemand hier mischien een goed boek hierover, er zijn echt zo veel!!! ik zoek een boek, wat vooral ingaat op het spirituele, maar dan op de wicca manier, omdat het mij heel erg interreseerd en boeit.
koele kikkers kwaken niet
  woensdag 20 juni 2001 @ 17:37:44 #26
4178 Lord Dreamer
I Rule In Hell
pi_1057898
nee ben geen wicca, al heb ik er best wel veel over gelezen. maar om me dan wicca te noemen .nee niet echt .. zou ook niet durven.

en wicca's in wit ??? nee niet echt .. een wicca herken je echt niet aan de kleding !!, wie dat wel zo denkt denkt dat echt fout.

trouwens je hebt een heel internet tot je beschikking om meer over wicca, oculte zaken en esotherisme.

je hebt natuurlijk de onzin sites maar ook de serieuze , vaak gemaakt door serieuze amerikaanse
wiccan bewegingen/stromingen

It is a sad day, it is a red day. It is going to be a black day. When the sun rises........
Some day you shall flee, Panted and weak - Master, Passion, Greed.
  donderdag 21 juni 2001 @ 09:29:21 #27
8372 Bastard
Persona non grata
pi_1060530
* Bastard schopt topic omhoog

Wil graag toch nog steeds een definitie hebben van een echte wicca....

The truth was in here.
  donderdag 21 juni 2001 @ 10:39:37 #28
4178 Lord Dreamer
I Rule In Hell
pi_1060810
quote:
Op donderdag 21 juni 2001 09:29 schreef Bastard het volgende:
* Bastard schopt topic omhoog

Wil graag toch nog steeds een definitie hebben van een echte wicca....

is er eigenlijk wel een echte defenitie te maken van een wicca ? aangezien het een zeer breed vlak betreft denk ik niet dat er een echte defenitie te maken is.
It is a sad day, it is a red day. It is going to be a black day. When the sun rises........
  donderdag 21 juni 2001 @ 11:00:16 #29
8372 Bastard
Persona non grata
pi_1060936
quote:
Op donderdag 21 juni 2001 10:39 schreef Lord Dreamer het volgende:

[..]

is er eigenlijk wel een echte defenitie te maken van een wicca ? aangezien het een zeer breed vlak betreft denk ik niet dat er een echte defenitie te maken is.

Ik zag iemand hier toch echt beweren een wicca te zijn, vandaar dat ik het vroeg...
The truth was in here.
pi_1061584
Oja, daar ben ik weer, mij was een vraag gesteld.
Wicca's herken je niet aan kleding oid. Ik werk als secretaresse bij een groot accountantskantoor en ik kan je verzekeren dat ik niet goth rondloop. Of in sereen wit.

Je kan prima heks zijn zonder in een coven te zitten, dat noemen ze "solitary witch". D.w.z. dat je je rituelen e.d. alleen doet, wat ook prima kan. Een groep genereert meer energie, dat wel, maar je hebt er ook het gezeik van (machtspelletjes e.d.). Dus daar heb ik geen zin in.
Magie/ energie etc. is niet of positief of negatief. Het is. En het is aan jou welke richting je eraan geeft. Over het algemeen volgen alle wicca's wel het principe van de three-fold-law, dat houdt in dat alles wat je de wereld inslingert, naar jezelf terug komt in drievoud. Dus als je iemand kwaad toewenst ofzo, dan komt dat ook drie keer zo hard terug.

Een definitie kan ik zo niet geven, daar zijn trouwens voldoende sites over. De invulling is toch persoonlijk.

Iedereen een Blessed Summer Solstice btw! Het is vandaag 21 juni, één van de heksensabbats.

I'm a little teapot, short and stout... Here is my handle and here is my other handle [b]OH MY GOD I'M A SUGAR BOWL![/b]
  donderdag 21 juni 2001 @ 15:49:51 #31
8372 Bastard
Persona non grata
pi_1061904
Roept zichzelf ook tot wicca

Er is geen definitie voor namelijk

The truth was in here.
pi_1061962
quote:
Op donderdag 21 juni 2001 15:49 schreef Bastard het volgende:
Roept zichzelf ook tot wicca

Er is geen definitie voor namelijk

Ja goed he?
  donderdag 21 juni 2001 @ 16:03:31 #33
8372 Bastard
Persona non grata
pi_1061980
quote:
Op donderdag 21 juni 2001 16:00 schreef BlueHat het volgende:

[..]

Ja goed he?

Collega!!
The truth was in here.
pi_1061986
Mijn ex is er een... ik moest er nooit van van hebben nooit interesse gehad
ReohgnireT
pi_1062265
quote:
Op donderdag 21 juni 2001 16:03 schreef Bastard het volgende:

[..]

Collega!!

*giechel*
pi_1062300
quote:
Op donderdag 21 juni 2001 14:58 schreef BlueHat het volgende:

-knip-

Magie/ energie etc. is niet of positief of negatief. Het is. En het is aan jou welke richting je eraan geeft. Over het algemeen volgen alle wicca's wel het principe van de three-fold-law, dat houdt in dat alles wat je de wereld inslingert, naar jezelf terug komt in drievoud. Dus als je iemand kwaad toewenst ofzo, dan komt dat ook drie keer zo hard terug.

maar word er in de wicca niet gesproken over een bron, of oorsprong ofzo?? mijn vraag is dus eigenlijk komt het ergens vandaan? is er een hogere 'macht'? aanbied je een god/entiteit??
pi_1062355
Nou ja, "aanbieden", ik neem aan dat je aanbidden bedoelt.
Wicca hanteert de duale godheid: dus het mannelijk & vrouwelijk principe. Ik hanteer zelf liever het abstracte daarvan, maar sommige wiccans aanbidden wel degelijk de godheid of de godin (in diverse verschijningsvormen). Vandaag, de zonnewende, gaat de de tijd van de godin weer in: de dagen worden korter en de nacht/winter is van de godin. De godheid (the horned one) is vandaag op zijn hoogtepunt, het einde van de lente, vruchtbaarheid etc.

Bij wicca zijn cycli belangrijk: alles rolt en er is opgang en neergang. Dat geldt ook voor de dood. Je ziet het ook in de seizoenen, dood hoort bij het leven. Het is niet iets dat bevochten moet worden.

Hmmm, ik vertel maar wat, in de hoop dat het hier duidelijker van wordt.

donderdag 21 juni 2001 @ 19:48:56 #38
8372 Bastard
Persona non grata
pi_1063081
quote:
Op donderdag 21 juni 2001 17:10 schreef BlueHat het volgende:

Oefening baart kunst, we zijn blij met je info hoor!
The truth was in here.
  † In Memoriam † vrijdag 22 juni 2001 @ 00:50:43 #39
3234 Slaapmeisje
Jompels nog es an toe
pi_1064983
quote:
Op donderdag 21 juni 2001 14:58 schreef BlueHat het volgende:
Iedereen een Blessed Summer Solstice btw! Het is vandaag 21 juni, één van de heksensabbats.
Goh ik ben jarig op 21 juni, hangt daar nog een speciale betekenis aan vast in de Wicca?

Jompels,
Slaapmeisje

[Dit bericht is gewijzigd door Slaapmeisje op 22-06-2001 01:00]

We moeten bereid zijn het leven dat we gepland hebben op te geven om het leven te vinden dat op ons wacht.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 22 juni 2001 @ 01:04:50 #40
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_1065019
21 juni, december, september en maart zijn idd bijzondere dagen. De zogenoemde zonnewendes, equinoxes, heksensabbaths, midzomernachtsnog iets en wat al niet meer
hoogtepunten en keerpunten van de natuur.
Niet alleen bijzonder voor wicca's, ook voor meerere geloven.
Ik dacht dat het ook vandaag was dat al die druiden bij Stonehenge komen.
  vrijdag 22 juni 2001 @ 01:06:40 #41
5491 PingPong
ik ook van jullie
pi_1065026
quote:
Op vrijdag 22 juni 2001 01:04 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Ik dacht dat het ook vandaag was dat al die druiden bij Stonehenge komen.
Yep:

Geluk ermee, armzalige resultaatboeren.
  vrijdag 22 juni 2001 @ 01:10:06 #42
7955 Kielef
cave canem
pi_1065035
PingPong er staan nu toch hekken omheen?
Een of andere mafkees had namelijk vuurtje gestookt en daardoor een van de stenen beschadigd, en nu is de cirkel verboden voor de gewone mens.
eigenlijk ben ik een straathond
  vrijdag 22 juni 2001 @ 15:51:20 #43
5491 PingPong
ik ook van jullie
pi_1068131
Ik heb echt geen idee, ik ben er zelf niet bij geweest. Iemand anders die het weet misschien?
Geluk ermee, armzalige resultaatboeren.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 22 juni 2001 @ 16:31:12 #44
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_1068432
volgens mij mogen nu alleen nog maar de druiden zelf bij Stonehenge komen en worden toeschouwers weggehouden. Zeker weet ik het niet.
  vrijdag 22 juni 2001 @ 16:36:14 #45
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_1068477
quote:
En ze doen vreemd!!!!!!
en dat merk je nu pas ?
pi_1068560
quote:
Op donderdag 21 juni 2001 17:10 schreef BlueHat het volgende:
Nou ja, "aanbieden", ik neem aan dat je aanbidden bedoelt.
Wicca hanteert de duale godheid: dus het mannelijk & vrouwelijk principe. Ik hanteer zelf liever het abstracte daarvan, maar sommige wiccans aanbidden wel degelijk de godheid of de godin (in diverse verschijningsvormen). Vandaag, de zonnewende, gaat de de tijd van de godin weer in: de dagen worden korter en de nacht/winter is van de godin. De godheid (the horned one) is vandaag op zijn hoogtepunt, het einde van de lente, vruchtbaarheid etc.

Bij wicca zijn cycli belangrijk: alles rolt en er is opgang en neergang. Dat geldt ook voor de dood. Je ziet het ook in de seizoenen, dood hoort bij het leven. Het is niet iets dat bevochten moet worden.

zeker word het duidelijker, het is dus zo dat wicca's eigenlijk 2 goden hebben. weet jij een goed boek wat er goed op ingaat???
pi_1068644
Hmmm, het lastige is dat de meeste boeken die ik ken in het Engels zijn, en bovendien is er veel flauwekul ook.
De boeken van Scott Cunningham kan ik in elk geval aanbevelen. Dan is er nog een roman van Phylis Curot, die is ook in het Nederlands vertaald. Dat was een mooi boek. Ik zal thuis even kijken naar de juiste naam en titel.
pi_1068658
quote:
Op vrijdag 22 juni 2001 17:01 schreef BlueHat het volgende:
Hmmm, het lastige is dat de meeste boeken die ik ken in het Engels zijn, en bovendien is er veel flauwekul ook.
De boeken van Scott Cunningham kan ik in elk geval aanbevelen. Dan is er nog een roman van Phylis Curot, die is ook in het Nederlands vertaald. Dat was een mooi boek. Ik zal thuis even kijken naar de juiste naam en titel.
te gek! ik zoek namelijk al tijden, maar er zijn héél veel boeken over, en tja welke is dan goed of niet.
pi_1068981
Dat boek van Phyllis Curott heet Book of Shadows in het Engels, dus het zal wel Boek der Schaduwen heten in het Nederlands. Ik heb het hier ook wel in de winkel zien staan. Paar jaar geleden uitgekomen. Het is een roman over een vrouw die verhaalt hoe zij tot haar keuze voor wicca is gekomen.

Boeken van Cunningham zijn o.a.: The truth about witchcraft today. Al zijn boeken zijn wel goed qua info. Ik vond zelf Magickal Household een leuk boek. Geen idee of ze in het Nederlands vertaald zijn.
Dan heb ik nog een klein boekje: "Pocket Guide to Wicca" door Tuitean & Daniels. Die heb ik in Nederland gekocht: nl. bij Broese & Wristers in Utrecht, die heeft best boeken over hekserij.
De boeken van Cunningham (en vele andere over wicca) kun je zeker via Amazon bestellen. Heb ik ook gedaan.
Andere goede schrijvers: Margot Adler, Farrar (James & Janet, als ik het wel heb)

Nog een aanrader "psychische zelfverdediging" van Dion Fortune. Die heb ik van De Slegte Zij hoorde bij de Golden Dawn, begin van deze eeuw.

Als ik iets duidelijks vind qua definitie (wat vlg. mij klopt ) in een boek, zal ik het hier posten.

vrijdag 22 juni 2001 @ 19:13:49 #50
8372 Bastard
Persona non grata
pi_1069252
Heeft iemand vanmorgen ook Jensen in de ochtend geluisterd op You are in??? Was namelijk ook een heks in de studio....

The truth was in here.
pi_1072125
Okay dan. Dit zijn de meest algemene overtuigingen van wicca, die de meesten volgen:
1. Dual polarity of Deity (god & goddess)
2. Belief in reincarnation
3. Respect for all; human, animal, plant, mineral, celestial and spiritual kingdoms alike
4. Immanence of God (god is overal in aanwezig)
5. Respect for the Earth Mother
6. Turning of the Wheel and changing seasons mark the Sabbats
7. Eight solar Sabbats and 12 or 13 Lunar Esbats
8. Wicca is a free choice religion, no proselytizing (niet actief werven of overhalen)
9. All initiates are Priests or Priestesses
10. Equality of all sexes and races
11. Magickal Circle is used for worship and celebration.
12. Education and learning are valued and continually pursued.
13. Wicca is counter-culture and somewhat underground.

De 8 sabbats zijnde volgende:
Samhain (halloween): 31 oktober
Yule: 21 december
Imbolc: 2 februari
Ostarra: 21 maart
Beltane: 1 mei
Midsummer: 21 juni
Lughnasadh: 1 augustus
Mabon: september 21
Dit is the turning of the wheel.
De esbats zijn op volle maan.

pi_1072201
deze definities in aanmerking genomen, ben ik ook een wicca
ik doe niets aan rites etc; maar mijn opvattingen komen volledig overeen.
  zondag 24 juni 2001 @ 11:36:22 #53
8372 Bastard
Persona non grata
pi_1077493
quote:
Op zaterdag 23 juni 2001 09:26 schreef BlueHat het volgende:
Okay dan. Dit zijn de meest algemene overtuigingen van wicca etc etc etc....
offtopic

Het zou handig zijn als je mij ook een autherisatie zou geven op icq

/offtopic

The truth was in here.
pi_1077673
quote:
Op zondag 24 juni 2001 11:36 schreef Bastard het volgende:

[..]

offtopic

Het zou handig zijn als je mij ook een autherisatie zou geven op icq

/offtopic

Hmm, heb ik helemaal niet binnen zien komen. Doe dan eens opnieuw!
Stuur me anders een email: elvhenk@yahoo.com

[Dit bericht is gewijzigd door BlueHat op 24-06-2001 12:25]

zondag 24 juni 2001 @ 17:57:10 #55
11948 Xortes
Divide and Conquer
pi_1079038
Wicca meld zich. Geheimzinnig doe ik er ook niet over, maar meestal begin ik er ook niet zomaar over want veel mensen geloven het niet of vinden het ronduit vreemd.

Op een paranormaal beurs ben ik een keer geweest en daar liep ik tegen een hogepriesteres op zeg maar. Ze had een heeeeeeeeel mooi tetragrammaton om haar nek hangen en ik ging voor haar staan en keek haar aan en maakte een opmerking over haar tetragrammaton. We hebben de hele tijd gepraat en ze heeft me een telefoonnummer gegeven van iemand die me informatie over covens zou kunnen geven. Ik heb nooit gebeld want ik voelde me er nog niet klaar voor.

Iedereen is slechts een verzinsel van degene die hij ontmoet - Marten Toonder
pi_1079548
zijn er hier mensen die een coven willen oprichten? zijn er hier mensen die er aan deel zouden willen nemen? ik in ieder geval wel..
  zondag 24 juni 2001 @ 22:57:04 #57
11948 Xortes
Divide and Conquer
pi_1080192
Ja! Daar zou ik best geintresseerd in zijn. Het is alleen moeilijk want ik denk dat de meeste mensen wel ver uit elkaar wonen die op Fok! komen.
Iedereen is slechts een verzinsel van degene die hij ontmoet - Marten Toonder
  zondag 24 juni 2001 @ 23:18:16 #58
8372 Bastard
Persona non grata
pi_1080348
Ik weet niet of ik wel deel wil uitmaken van een groep mensen die allemaal dezelfde hobbys hebben....
En idd, is moeilijk te verwezelijken via fok...

The truth was in here.
pi_1082105
quote:
Op zondag 24 juni 2001 20:55 schreef iteejer het volgende:
zijn er hier mensen die een coven willen oprichten? zijn er hier mensen die er aan deel zouden willen nemen? ik in ieder geval wel..
ik in ieder geval niet..heb geen behoefte aan een coven, vooral omdat mijn geloof iets heel ergs persoonlijks is, en ik niet de behoefte heb om dat via een coven met anderen te uiten...dus ik blijf lekker alleen
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_1082177
quote:
ik zou mij hierbij aan willen sluiten, ik wil mij zelf niet omschrijven als wicca, maar de overtuigingen die Bleuhat post zijn interresant en niet erg beklemmend. wat je meestal tegenkomt bij andere geloven.

is wicca wel een geloof? kun je het zo omschrijven?????

pi_1082230
quote:
Ik niet, maar dat wist je al.

Wicca geldt toch wel als religie dacht ik, hoewel er geen geschreven handleiding is zoals een bijbel or koran. Je kan je eigen Book of Shadows creeren.
Het individualisme is gelijk de sterke en zwakke kant, zoals zo vaak. Mij bevalt het prima, maar het betekent ook dat er veel versplintering is en verschillende interpretaties waardoor groepen ofwel als los zand aan elkaar hangen, ofwel dat zich weer nieuwe varianten afsplitsen. Daar stikt het van.

pi_1082408
Allemaal "injokes" over de verschillende varieteiten, voor de liefhebber...

Q: How many Dianics does it take to change a light bulb?
A: 31 - One to change the light bulb, one to prepare the environmental impact statement, and the rest to do a self-criticism afterwards...

Q: How many Druids does it take to change a light bulb?
A: Thirteen! One to hold the bulb and 12 to drink enough to make the room spin.

Q: How many Isians does it take to change a light bulb?
A: Three. One to change the light bulb, one to handle publicity, and one to write the newsletter.

Q: How many Family traditionalists does it take to change a light bulb?
A: Candle light was good enough for our ancestors, it's good enough for us!

Q: How many Brit.Trad WItches does it take to change a light bulb?
A: Thirteen. One to change the bulb, and 12 to mourn the passing of the old bulb.

Q: How many Gardnerian witches does it take to change a light bulb?
A: It's a third degree secret.

Q: How many Alexandrian witches does it take to change a light bulb?
A: "Lets go see how the Gardnerians do it!"

Q: How many Starhawk Witches does it take to change a light bulb?
A: (plaintively) "There are starving villages in Africa that don't even HAVE light bulbs..."

Q: How many years does it take for a solitary Witch to change a light bulb?
A: How long does it take to get one out of the closet?

Q: How many years does it take a Kitchen Witch to change a light bulb?
A: Its already been changed.

Q: How many years does it take a White Light Wiccan to change a light bulb?
A: Look deep within and find your true essence. That will tell you how long it will take.

Q: How many Frost "School of Wicca" Witches does it take to change a light bulb?
A: "Just you! That's right, YOU! And for only $195 we'll send you our complete "Witches Magic Power of Light Bulb Changing Course" with real knowledge that you can apply this to ANY light bulb ANYWHERE! Listen to the testimony of a young couple from Wisconsin who..."

Q: How many Wiccans does it take to screw in a light bulb?
A: Four. One for each quarter.

Q: How many Buckland Witches does it take to change a light bulb?
A: "Refer to my second book, "Practical Light Bulb Changing" by Raymond Buckland..."

Q: How many Pagans does it take to change a light bulb?
A: Six. One to change it, and five to sit around complaining that light bulbs never burned out before those damned Christians came along.

Q: How many Witches does it take to change a light bulb?
A: What do you want it changed into?

Q: How many Golden Dawners does it take to change a light bulb?
A: One to hold the ladder, one to hold the bulb, three to decipher the Light Bulb Ritual from the Secret Chiefs, one to publish it, and one to sue all the others.

Q: How many Sex magicians does it take to screw in a light bulb?
A: They don't screw in light bulbs, they screw on the altar!

Q: How many New Agers does it to take to change a lightbulb?
A: Have you asked the lightbulb if it wanted change?

pi_1082567
dan ook mijn bijdrage aan de 'injokes'

You Know Your Coven Is Getting Older When ...

* The ritual feast is puréed.
* Last Beltaine the coven decided it would be nice to go out to dinner to celebrate.
* The last time you tried to do a spiral dance your oxygen feeds got tangled
* Viagra is kept in the coven supplies
* The maiden of the coven is a grandmother
* The ritual room is outfitted with defibrillators
* When you are at a festival you go to bed at sunset
* It takes the whole coven to move the cauldron
* The high priest still has a vendetta going against Richard Nixon
* You find yourself using your pendulum over the stock pages in the newspaper
* You tell an initiate that in your day you had to slog through 5' of snow uphill both ways when you did a Yule ritual
* You drop your teeth in the ritual cup
* At Samhain you see more of your coveners in the Wild Hunt than you do in circle.
* You put your athame in the chalice during ritual but you can't remember why.
* You hold an all night blow-out drum frenzy and none of your neighbors noticed.
* You use Glenn Miller records for trance music.
* All of your ritual robes are tie-dyed
* No one's successfully jumped the Beltaine fire since 1983.
* You set comfy chairs around the circle.
* When you sit on the floor and can't get up again.
* You do anointings with Aspercreme.
* The oak tree your coven planted died of old age.
* You use Bran Muffins and Prune Juice for Cakes & Ale because you need the fiber.
* You don't use salt to consecrate you altar because you need to stay away from extra sodium.
* You use a walker during the Wild Hunt
* You prefer to rent a Hall for rituals because the bathrooms are closer.
* You need a flashlight to find the candles.

It's all up to you
pi_1083335
ROFL!! Deze kende ik nog niet! haha
  dinsdag 26 juni 2001 @ 23:17:38 #65
8372 Bastard
Persona non grata
pi_1094483
Over toeval gesproken, sinds het lezen van dit topic kom ik bijna dagelijks iets tegen over wicca op de radio of tv....
Stom he
The truth was in here.
pi_1094595
quote:
Op dinsdag 26 juni 2001 23:17 schreef Bastard het volgende:
Over toeval gesproken, sinds het lezen van dit topic kom ik bijna dagelijks iets tegen over wicca op de radio of tv....
Stom he
Da's dan wel speciaal voor jou want ik heb er niks van gemerkt.
pi_1096471
quote:
Op dinsdag 26 juni 2001 23:17 schreef Bastard het volgende:
Stom he
hmz...Wicca wordt steeds bekender en ik heb gemerkt dat het steeds meer in kranten en op tv komt, soms positief en soms negatief (zoals in de aflevering van Jambers over magie). Gordon's lifestyle is op bezoek geweest bij de heks van appelscha, en ik weet dat er in de haagsche courant en een of andere krant in rotterdam ook wat dingen hebben gestaan. Daarbij komt waarschijnlijk ook nog een beetje extra publiciteit vanwege de viering van de zonnewende op stonehenge?

maar om nou te zeggen dagelijks, dat is wel heel erg vaak, ik denk eerder dat je er gewoon meer op bent gaan letten ofzo?

It's all up to you
  donderdag 28 juni 2001 @ 00:04:51 #68
8372 Bastard
Persona non grata
pi_1102662
Ik let altijd op nieuws over wicca, gewoon uit intresse.
Ik zweer het je bijna dagelijks tot nu toe!!

Maakt verder ook niet uit, het geeft verder geen aanvulling op dit topic.

The truth was in here.
  donderdag 28 juni 2001 @ 09:03:56 #69
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_1104030
Ik ben iig geen wicca aanhanger
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  zaterdag 30 juni 2001 @ 20:18:54 #70
8372 Bastard
Persona non grata
pi_1120369
Heksen perk is geopend
Hoorde ik van iemand die woont in Putten.... Waar wij in de buurt naar toe gaan met "het slose gat" meeting..
Weet iemand wat het inhoudt en of er wat te doen is?
Als het zo is wil ik er heel graag naar toe

Misschien meerdere mee?

The truth was in here.
  vrijdag 5 september 2003 @ 16:14:32 #71
66308 The_Wicked_Witch
Do as ye will an it harm none
pi_12963482
Hoi!

(ik ben een Wiccan)
kijk maar s in m´n profiel,

Blessed Be

,.-~*'¨¯¨'*·~-.¸-(_ * )O( The Wicked Witch )O(* _)-,.-~*'¨¯¨'*·~-.¸
  † In Memoriam † vrijdag 5 september 2003 @ 16:22:24 #72
3234 Slaapmeisje
Jompels nog es an toe
pi_12963696
quote:
Op zich heb ik er wel oren naar en toch ook weer niet. Het probleem is om heksen te vinden die een beetje op hetzelfde niveau bezig zijn. Net als in veel andere geloven, zijn er zoveel verschillende stromingen en levels dat het mij erg lastig lijkt om precies gelijkgestemden te vinden.

Verder is het belangrijk dat je jezelf prettig voelt in de groep. Dat laatste heb ik wel meegemaakt in een coven waar ik een keer een ritueel mee heb gedaan, alleen het niveau was zo laag (als voorbeeld: ze lazen alles voor uit boekjes wat op mij niet erg professioneel overkwam) dat ik niet echt veel kracht voelde tijdens het ritueel.

Thuis, met mijn eigen spreuken, ritual tools etc. voel ik dat daarentegen wel en dat is voor mij dan toch belangrijker dan in een coven te zitten waar je weliswaar gezellig samen bent, maar de kracht van het ritueel niet eens in de buurt komt van wat je zelf al in je eentje kunt bewerkstelligen.

We moeten bereid zijn het leven dat we gepland hebben op te geven om het leven te vinden dat op ons wacht.
  † In Memoriam † maandag 8 september 2003 @ 21:50:06 #73
3234 Slaapmeisje
Jompels nog es an toe
pi_13033765
quote:
Op zaterdag 30 juni 2001 20:18 schreef Bastard het volgende:
Heksen perk is geopend
Hoorde ik van iemand die woont in Putten.... Waar wij in de buurt naar toe gaan met "het slose gat" meeting..
Weet iemand wat het inhoudt en of er wat te doen is?
Als het zo is wil ik er heel graag naar toe

Misschien meerdere mee?

Hmz, het zegt me helemaal niks en ik kan er ook niets over vinden op internet. Wel vond ik dit berichtje bij de combi putten+heksen:

http://www.samhain.dds.nl/archive/teksten/hetztxt.html

Zo is de mening blijkbaar voor sommige mensen nog steeds. Trouwens, wel leuk om te lezen dat heksen ook samenkomen in het Solse Gat

Laat je het hier even weten als je meer van dat heksen perk weet, Bastard?

pi_13040397
* WiccaN-AmeL Zegt niets..

-edit-

*was wiccan, trekt nu meer richting heks zijn..
ritueelen en spells achter me gelaten,
en meer met kruiden, en energieen aan het werken.

[Dit bericht is gewijzigd door WiccaN-AmeL op 09-09-2003 10:02]

Back from tha rootz...
pi_13041037
een beginnende (in de zin van niet overdadig rituelen uitvoeren) wicca hier, die al jarenlang aan het lezen is erover en info verzameld.

ik sta stil bij de sabbats en de esbats en doe dit op mijn eigen manier.
rituelen doe ik niet zoals ze omschreven worden maar ik sta op de dagen van de sabbats en de esbats wel degelijk stil bij de natuur, mijn geloof en vaak ben ik in het (liefst) bos te vinden om door een wandeling rust te vinden en in contact te komen met de natuur.

Vooral de maan heeft een apart plekje in mijn hart ingenomen en in de nachten van de volle maan ben ik me heel erg bewust welk pad ik gekozen heb jaren geleden en het voelt gewoon goed.

ik vind het prettig om geheel mijn eigen invulling te geven aan die momenten.

verder ben ik wel liefhebber van kaarsenmagie. pendelen en tarot

gelukkig ga ik volgend jaar verhuizen en ga ik op een steenworp afstand van het bos wonen zodat ik nog makkelijker kan doen wat ik wil doen op de dagen die belangerijk zijn.

♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_13041628
quote:
Iteejer, Leuk om dit stukje terug te lezen .. Hoe denk je er tegenwoordig over, Nog steeds deel willen nemen aan een coven , of zit je er al in, wat natuurlijk zou kunnen.

====

Wel leuk dat je respect moet hebben voor moeder natuur, iets dat we IRL mee hebben kunnen maken tijdens de droogte en het Solse gat. Hoe mensen toch persee er heen wilden terwijl het ontverantwoord was.

====

Zelf denk ik dat een hoop van de "wicca regels" normale regels voor mij zijn. Maakt mij dat tot een wicca, wordt je in een coven niet in een hokje gestopt ?

Ik heb geen kloon nodig om me zelf kenbaar te maken[BR]Verwacht het onverwachte en blijf scherp. [BR][BR] [b]S.E[/b]
pi_13132612
Jeetje...
dit is wel een heel oud topic

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------

Bovenstaand stukje... zoals LD ook al quote..
* zelfde vraag * als LD..

* Mirage is erg benieuwd

Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_13135605
Er is me inmiddels wel gebleken dat er hier en daar wat groepjes zijn, maar die komen weinig verder dan regelmatige meetings, welke gezellige ontmoetinkjes zijn met vakantie-foto's, boeken, allerlei gesprekjes over dagelijkse dingen.
maar niet op bijzondere dagen, gewoon maandelijks op vaste tijdstippen bv.

De echte covens houden zich stil..?

Een aantal jaren geleden werden er int solse gat bv nog dingen als midzomerfeesten gevierd door kleine groepjes, compleet met heksenkring etc.
Dat is er nu ook niet meer.

† In Memoriam † zaterdag 13 september 2003 @ 17:10:58 #79
3234 Slaapmeisje
Jompels nog es an toe
pi_13142854
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 09:13 schreef iteejer het volgende:
De echte covens houden zich stil..?
Ik denk dat de hekserij een enorme groeispurt heeft gekregen, mede door leuke tv series als Buffy en Charmed. Zelf noem ik de nieuwe generatie heksen, glitterheksen. Jonge meisjes en vrouwen die een nogal irreel beeld hebben van wat hekserij of wicca nu eigenlijk inhoudt.

De echte covens houden zich nu inderdaad stil en zijn zeer lastig te vinden. Je moet toch vaak toevallig iemand tegenkomen of iemand kennen die je kan introduceren in een echte coven. Dit was natuurlijk altijd al het geval, maar zeker in deze tijd zal het nog lastiger worden om toe te treden tot een coven.

zaterdag 13 september 2003 @ 17:23:56 #80
15069 Phoenixx
Handle with care
pi_13143121
quote:
Op woensdag 20 juni 2001 17:16 schreef Rafterman het volgende:
weet iemand hier mischien een goed boek hierover, er zijn echt zo veel!!! ik zoek een boek, wat vooral ingaat op het spirituele, maar dan op de wicca manier, omdat het mij heel erg interreseerd en boeit.
Scott Cunningham schijnt goede boeken hierover te schrijven.
Ik heb Wicca - a guide for the solitary practitioner en Wicca - a further guide for the solitary practitioner liggen.
Deze zijn me aangeraden om me eens in het hele Wicca principe te verdiepen, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik er nog steeds niet in begonnen ben...
The toes you step on today might be connected to the ass you’re going to kiss tomorrow...
  zaterdag 13 september 2003 @ 20:42:08 #81
62520 Hert
*bambi bijt*
pi_13147407
Hert beschouwt zichzelf als heksje
Ik wou dat ik twee hertjes was....
pi_13164924
Hmm, klinkt allemaal wel leuk ... ik wil ook kunnen toveren
Spam uit sig verwijderd door FA, niet terug plaatsen.
pi_13164952
quote:
Op zondag 14 september 2003 19:37 schreef GWD het volgende:
Hmm, klinkt allemaal wel leuk ... ik wil ook kunnen toveren
Schrijf je in bij Hogwarts, wellicht vind je daar wat je zoekt.
Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
pi_13164965
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 20:42 schreef Hert het volgende:
Hert beschouwt zichzelf als heksje
Als alle heksjes zo mooi zijn ga ik me er denk ik ook maar eens in verdiepen
pi_13164983
quote:
Op zondag 14 september 2003 19:39 schreef MUUS het volgende:

[..]

Schrijf je in bij Hogwarts, wellicht vind je daar wat je zoekt.

en dat is?

-edit-

Ow, lol harry potter gedoe

pi_13183133
Ikke ...
Black??? White??? I like grey!
pi_13183153
quote:
Op zaterdag 16 juni 2001 16:37 schreef Bastard het volgende:

Wrom niet?
pi_13183224
quote:
Op zondag 17 juni 2001 21:33 schreef bossie het volgende:

Die is toch maf......

Da's geen wicce, dat grietje is gewoon maf.... Te vaak naar The Craft gekeken(of niet vaak genoeg)
pi_13183262
quote:
Op zondag 17 juni 2001 21:29 schreef TARAraboemdijee het volgende:

Groot verschil is zwart en wit denk ik, de gothics dragen veelal zwart, wicca's zijn volgens mij meestal in het wit.

Wicce dragen kleren. Wit, zwart paarss grijs. ze dragen kleren net als jijzelf. Msischien dat ze bij vieringen de kleding wel afstemmen op de bijbehorende sabbat, maar dat wassut wel hoor . Ik draag veel zwart een vriendin(ook wicce) liever niet.... Da's persoonlijk.
pi_13183292
Ik meen toch dat wiccan niet echt met kleur te maken heeft wel?
"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
pi_13183305
quote:
Scott Cunnigham- Wicca, a guide to solitary practice
pi_13183350
quote:
Op maandag 15 september 2003 16:05 schreef Vampira-spike het volgende:

[..]

Scott Cunnigham- Wicca, a guide to solitary practice

Die hebben we liggen , moet het nog lezen ..
pi_13183384
quote:
Op maandag 15 september 2003 15:59 schreef Vampira-spike het volgende:
Ikke ...
Mirage komt ook uit jouw omgeving, zij wil ook iets oprichten, ik wil ook verder daarin gaan, misschien zijn er wel meer geinteresseerden ook vanuit dat yahoo-groepje, tzou best leuk zijn als er iets uit kan komen
pi_13183418
quote:
En ze doen vreemd!!!!!!
Hahaha ...

* BlackOrchid trekt haar jurk aan van doodskisten bekledingsstof en gaat rondjes rennen om een lantaarnpaal, al gillend *ieeekkssss roaaaaarrrr*

BlaBla mettul
BlaBla heersch
Blablablabla
Gay!
pi_13183508
quote:
Op maandag 15 september 2003 16:07 schreef Lord Dreamer het volgende:

[..]

Die hebben we liggen , moet het nog lezen ..

Hmmmmmz, was dat niet een idee van mij? Lang, lang geleden? .
Oi!
pi_13183513
quote:
Op maandag 25 juni 2001 11:49 schreef BlueHat het volgende:
Allemaal "injokes" over de verschillende varieteiten, voor de liefhebber...
WHahahahaa kewl
pi_13183574
En voor de geinteresseerden onder ons :

Wicca (gesloten, maar misschien leuk om door te lezen)
Wicca # 2 - algemeen wicca topic
Coven-wiccans vs. solitaire wiccans
(Wicca) Wat staat er op je altaar?

Oi!
pi_13183638
quote:
Op maandag 15 september 2003 16:08 schreef iteejer het volgende:

Mirage komt ook uit jouw omgeving, zij wil ook iets oprichten, ik wil ook verder daarin gaan, misschien zijn er wel meer geinteresseerden ook vanuit dat yahoo-groepje, tzou best leuk zijn als er iets uit kan komen

Wie weet, ben benieuwd
pi_13183707
quote:
Op maandag 15 september 2003 16:12 schreef MUUS het volgende:

[..]

Hmmmmmz, was dat niet een idee van mij? Lang, lang geleden? .

klopt .. en ze zitten niet in onder het stof , maar worden elke keer opgepakt en weer neer gelegt, alsof de tijd er nog niet rijp voor is.
pi_13184386
quote:
Op maandag 15 september 2003 16:19 schreef Lord Dreamer het volgende:

[..]

klopt .. en ze zitten niet in onder het stof , maar worden elke keer opgepakt en weer neer gelegt, alsof de tijd er nog niet rijp voor is.

Die tijd komt vanzelf wel en als je het dan oppakt, lees je het in 1 ruk uit. Die man schrijft zo lekker. . Deel 2 plak je er dan meteen achteraan. .
Oi!
pi_13184498
quote:
Op maandag 15 september 2003 16:39 schreef MUUS het volgende:

[..]

Die tijd komt vanzelf wel en als je het dan oppakt, lees je het in 1 ruk uit. Die man schrijft zo lekker. . Deel 2 plak je er dan meteen achteraan. .

Mag ook wel , want het ligt nu al best lang al onder handbereik toch maar eens lezen , na dat m'n ander projectje uit is
pi_13283187
Ik meld me.

Noem mezelf meer een heks dan wicca, maar dat maakt verder niet uit denk ik? Toverkol is ook wel eens de naam die aan me gegeven wordt.
Ik lees boeken, vind informatie op internet en hou me met de natuur bezig, al ben ik er ook nog niet zo heel lang mee bezig.
Ik hou er van om solitair te werken, voornamelijk omdat ik mijn eigen denkwijze over deze religie heb en ik dat graag zo zou houden. Ik ben bang dat als ik in een coven terecht kom, je al snel botst als iemand anders erover denkt dan jij. Wel heb ik contact met anderen, waar ik eventueel een keertje mee samen wil komen om ervaringen uit te wisselen, maar dat is tot nu toe pas 1 keer gebeurd.

Life isn't that simple
pi_13303792
Ik ook meld doet!

Ik beschouw mezelf wel echt als wicca en zit atm ook bij een (virtuele) coven. Mijn traditie is Universal Eclectic Wicca, ik kan hierover wel wat links zoeken als iemand geïnteresseerd is.

Ik doe zelf vrij weinig magie. Ik probeer wel altijd iets te doen op sabbats, een klein ritueeltje of gewoon een boswandeling met meditatie. Je kan mij niet herkennen aan mn kleding of mn huis, ik heb ook geen permanent altaar staan.

Ik heb zelf geen tuin met kruiden, helaas, ik vind het wel heel leuk om 1 plantje te hebben en dat te vertroetelen en te zien dat t groeit. Lavendel is by far mijn favoriet. Ook het maken van brandnetelthee of gewoon het koken op zich vind ik leuk om te doen.

Over covens: het is idd zo dat er een bepaalde machtsstrijd kan optreden in een coven. De energie die je opwekt met z'n allen is niet zo persoonlijk als je eigen energie, maar daarom niet minder krachtig. Uit covenwerk kun je dingen halen die je solitair niet kunt. Ik moet dan ook wel eerlijk zeggen dat ik een coven heb met een clan-systeem. De clan heeft wel leiders, maar ik heb niets gemerkt van een statusverschil. Iedereen is evenveel waard, leiders zullen nooit hun macht gebruiken voor de macht alleen. In 'zelf-gebouwde' covens is het vaak een wisselwerking van de leider die zichzelf heel koel vindt en de leden die jaloers zijn. Ik wil gewoon even zeggen dat het niet altijd mis hoeft te gaan.

zaterdag 20 september 2003 @ 00:29:16 #104
35779 patsys
http://clik.to/patsys
pi_13304539
quote:
Op zaterdag 16 juni 2001 15:06 schreef Forau_Diavolina het volgende:
Hm, ik zou mezelf niet echt wicca kunnen noemen, maar interessant vind ik het wel.
Ik ben bang dat ik te nuchter ben voor dat soort spirituele dingen, wel jammer eigenlijk, want als je goed kijkt, is bijna niks wat het lijkt.
Nuchter en het toch zien he!
Tja ik ben anders!! wie niet?
pi_13772957
Merry meet!

Ik ben Hoge Priesteres van een coven die Velda heet. We zijn nu al een tijdje bij elkaar en vieren samen de sabbats en esbats. Ik heb niet echt een favo-manier, ik ben geen Alexandrian of Gardnerian ofzo. Ik ben eclectisch en dat voelt super goed. Ik geef nu ongeveer een jaar al cursussen in wicca/hekserij (natuurlijk is het niet zo dat je een cursus moet doen om wiccan te worden, maar het is gewoon om mensen er mee kennis te laten maken). Heb twee web-site's waarvan er 1 openbaar en de andere alleen voor de coven leden. http://camothsway.tk is de openbare. Zo, nou genoeg getypt!

Brightest Blessings,

Camoth

zaterdag 3 januari 2004 @ 15:09:19 #106
55923 Mosselkreng
A bushy bushy blonde hairdo
pi_15928646
ik
je bent jong, je word oud..
en dan ga je dood..
pi_15928681
In perfect love in perfect trust..

:y <---------

http://elinhuijboom.punt.nl/
wanna rub mah puppeh?!
pi_15931186
Alweer 5 jaar.
pi_15951539
Er zijn toch een aardig aantal wicca's hier.
Ideetje voor een meet? Bij het Solse Gat bv?
pi_15952220
Ik ben nu ongeveer 6 jaar bezig met wicca. Voor mij is vooral de eerbied voor de natuur heel belangrijk.
Als je niet doet wat je doen wilt en je raakt je dromen kwijt, als je niet doet wat je doen wilt is dat zonde van je tijd.
pi_15952245
quote:
Op zondag 4 januari 2004 13:22 schreef iteejer het volgende:
Heksenwaag is ook altijd leuk om eens te bezoeken.
Als je niet doet wat je doen wilt en je raakt je dromen kwijt, als je niet doet wat je doen wilt is dat zonde van je tijd.
pi_15952330
quote:
Op zondag 4 januari 2004 13:50 schreef _unicorn_ het volgende:
Ik ben nu ongeveer 6 jaar bezig met wicca. Voor mij is vooral de eerbied voor de natuur heel belangrijk.
Juist daarom zou het Solse Gat ook passend zijn.
Vertel es wat meer over de Heksenwaag
pi_15952874
Ik vind het Solse Gat een erg mooie omgeving voor wiccans Prachtige natuur en een plaats met veel energie.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_15953900
quote:
Op zondag 4 januari 2004 13:54 schreef iteejer het volgende:

[..]

Juist daarom zou het Solse Gat ook passend zijn.
Vertel es wat meer over de Heksenwaag

Ik ben er nog nooit geweest maar is ook leuk om je eens in de geschiedenis te verdiepen. Het is in oudewater.
Volgens de site
Midden in het Groene Hart, waar het riviertje de Linschoten uitmondt in de Hollandsche IJssel, Het stadje is van oudsher bekend om zijn touwindustrie, zijn ooievaarsnest en zijn vele monumenten.
Een groot deel van de binnenstad van Oudewater is beschermd stadsgezicht. Daar middenin ligt de Heksenwaag. Het historische gebouw fungeert nu als museum. Op de bovenverdieping kunnen bezoekers een videopresentatie en expositie over 300 jaar heksenvervolging bekijken. De begane grond herbergt een heksenkeuken. Met assistentie van haar gitzwarte heksenpoes creëert een Oudewaterse heks daar een brouwsel van eigenhandig bij elkaar gesprokkelde kruiden.

Wie durft?
De uit 1482 stammende waag staat op de begane grond opgesteld. Ook nu nog kan de bezoeker zich hierop laten wegen. Na weging ontvangt de gewogene - mits niet te licht bevonden - een op naam gesteld Certificaet van Weginghe. Durft u de uitdaging aan?

pi_15988412
wat is de URL van die site ookalweer?
pi_16002684
Is al een tijdje niet echt wiccan meer.. hou me nu meer bezig met hekserij, het wiccan zijn vergt veel tijd van je, veel studie,
klinkt misschien een beetje raar maar toch als je actief met wicca bezig bent komen er veel dingen op je af.
je moet bepaalde dingen aanleren, wet van 3 bijvoorbeeld.
maar ook van alles over kruiden, rituelen, en spell's,

en aangezien ik die tijd daar niet meer voor had, en me niet echt meer bezig wou houden met rituelen, en magie enzo. heb ik de stap gemaakt naar het "heks" zijn. het bewust bezig zijn met de natuur in welke vorm dan ook, en toch nog wel een beetje "magie" of hoe je het dan ook wil noemen.
verder naast het heks zijn ben ik meer bezig gegaan met het werken met energie'en. ik werk dus met reiki (en nog andere vormen daarvan)
dat sluit goed aan bij wicca en hekserij, want je werkt met reiki, met universele levensenergie, en met een genezingsproces iets natuurlijks dus.

tja verder valt er voor mij niet zoveel meer te vertellen..
alleen dat ik geen wiccan meer ben,
dus eingelijk is dit hele verhaal "offtopic"

Brightest Blessings,

[Dit bericht is gewijzigd door WiccaN-AmeL op 06-01-2004 09:52]

Back from tha rootz...
pi_16129464
quote:
Op maandag 5 januari 2004 19:18 schreef Camoth het volgende:
wat is de URL van die site ookalweer?
Als je die van de heksenwaag bedoelt, kom je met http://www.heksenwaag.nl/ al een heel eind. .
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 09:46 schreef WiccaN-AmeL het volgende:

je moet bepaalde dingen aanleren, wet van 3 bijvoorbeeld.
maar ook van alles over kruiden, rituelen, en spell's,

"Moet"? Als je zoiets echt wilt, dan is het geen moeten, hoor.
Er zijn trouwens genoeg wiccans die niet met kruiden in de weer zijn en die bijna nooit spells doen. Ze doen misschien alleen een ritueel af en toe.

Ik heb ook het idee dat sommige mensen zich teveel met de boeken bezig houden. Je wordt enorm overspoeld met spells in die boeken en in elk boek word je wel eventjes verteld wat je allemaal moet zeggen etc. Die kaars zus, dat kruidje zo, dat beeldje hier, dat potje daar.

Daar gaat het helemaal niet om.

Je moet het doen zoals jij het wilt. . Zelfs als dat met alleen een wit waxinelichtje in de tuin is. Je hoeft niet eens iets hardop te zeggen en je hoeft ook geen dansje te doen of met een athame te gaan zwaaien.

Het kan zo simpel zijn, maar die boeken laten je vaak denken dat het moeilijk moet.
En tja, als je alles uit die boeken uit je hoofd wilt leren, is het ineens wel een heleboel.

Oi!
  † In Memoriam † zaterdag 10 januari 2004 @ 16:12:36 #118
3234 Slaapmeisje
Jompels nog es an toe
pi_16129822
MUUS wat ben ik het ontzettend met je eens zeg, goed gesproken en totaal zoals ik er zelf over denk
  dinsdag 13 januari 2004 @ 17:21:46 #119
76884 Rooderick
Doe relax ..
pi_16225931
Een beetje late reactie... maar beter laat dan nooit..

Ik ben zelf sinds een 3 kwart jaar me aan het verdiepen in wicca en spiritualiteit.. een wijze religie vind ik persoonlijk, lekker down to earth maar toch ook weer een beetje zweverig.
Ik heb al vele wijsheden hierin gevonden die mij heel erg aanspreken..

We leren en lezen verder

Het leven is wat je gebeurt terwijl je andere plannen maakt -
  dinsdag 13 januari 2004 @ 17:49:35 #120
76884 Rooderick
Doe relax ..
pi_16226744
quote:
Je moet het doen zoals jij het wilt. . Zelfs als dat met alleen een wit waxinelichtje in de tuin is. Je hoeft niet eens iets hardop te zeggen en je hoeft ook geen dansje te doen of met een athame te gaan zwaaien.
Maar dit is toch de essentie van spiritualiteit en wicca, je moet je eigen weg volgen..

De wiccan rede van Gwen Thompson (vertaald), dit geeft vrij goed weer wat heks-zijn inhoud:

Op heksenrecht zul je bouwen,
in ware liefde en vol vertouwen.
Leef en laat de anderen leven,
houd maat bij nemen en bij geven.

De Circel zal je drie maal keren,
en al het boze eruit weren.
Je spreuken zijn gevat in rijm,
en zullen daarom werkzaam zijn

Een vriendelijk oog, aanraken teer,
toehoren voor spreken dat is de leer.
De Wassende Maan vraagt rechtsom en even,
dans dan, en breng het pentakel tot leven.

Maar huilt de weerwolf bij Ijzerhart,
draai links bij de Maan in 't laatste kwart.
Is de Maangodin in haar nieuwe stand,
druk dan twee kussen op haar hand.

Wees gereed bij Volle Maan,
hartstocht mag haar weg dan gaan.
Staat de stormwind krachtig noord,
strijk het zijl en sluit de poort.

De zuidenwind doet harten ontbloeien,
ook jij kunt dan van liefde gloeien.
Wind uit het oosten brengt nieuws aan het licht,
bereid je voor, feest is in zicht.

Heeft de westenwind de heerschappij,
voor dolende zielen is het onrustig tij.
Negen houtblokken onder de ketel zijn goed,
verbrand ze snel in zachte gloed.

De wijze boom der Godin telt jaren veel,
breng hem schade toe, dan is haar vloek je deel.
Komt het jaarwiel in Beltane te staan,
steek dan de vreugdevuren aan.

Is het rad bij Joel beland,
onsteek de fakkels, pan heerst in het land.
Verzorg de planten toegewijd,
met de zegen van de Godin word je verblijd.

Het kabbelende water is je geweten,
werp en steen om niet te vergeten.
In nood zal je je waardig weren,
en geen bezit van je naaste begeren.

Laat je niet met dwazen in,
't is slecht voor jezelf en heeft geen zin.
Zijn welkom en afscheid warm getoond,
met geluk in 't hart word je beloond.

Door de Wet van Drie laat je je leiden,
drievoudig goede en drievoudig slechte tijden.
Wanner tegenspoed je het licht beroofd,
draag dan een ster op je voor op je hoofd.

Wie je liefhebt, zul je niet bedriegen,
anders zullen zij ook jou bedriegen.
Nog acht woorden, neem die niet mild,
schaadt het niet, doe dan wat je wilt.

Ik heb er ook een pagina op mn website aan besteed, neem eens een kijkje...

Zijn er mischien hier ook nog mensen op FOK die lid waren van Rhea's NL Heksen??

pi_16227006
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 17:49 schreef Rooderick het volgende:

[..]

Maar dit is toch de essentie van spiritualiteit en wicca, je moet je eigen weg volgen..

Juist! . Dat probeerde ik ook te zeggen.

Ik heb alleen het idee dat mensen die erin geinteresseerd zijn, denken dat ze al die boeken/spells/rituelen uit hun hoofd moeten leren.
Blijkbaar snappen zij nog niet helemaal waar wicca over gaat en da's jammer.

Als iemand tegen mij zou zeggen dat ik het telefoonboek uit mijn hoofd moet leren....tja, dat klinkt ook niet echt aantrekkelijk. .

-knipperdeknip anders wordt het zo lang-

quote:
Ik heb er ook een pagina op mn website aan besteed, neem eens een kijkje...
Ik heb de link opgeslagen zodat ik jouw site eens op mijn gemakje kan bekijken.
quote:
Zijn er mischien hier ook nog mensen op FOK die lid waren van Rhea's NL Heksen??
Ik niet iig, maar waarom komt die naam me zo bekend voor? Is het een group op yahoo oid?
Oi!
  dinsdag 13 januari 2004 @ 18:08:37 #122
76884 Rooderick
Doe relax ..
pi_16227369
quote:

Ik niet iig, maar waarom komt die naam me zo bekend voor? Is het een group op yahoo oid?
Een MSN groep, maar de site is helaas ge-hacked en wordt niet meer online gezet door de beheerdster helaas.. het was echt een geweldige community

pi_16227618
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 18:08 schreef Rooderick het volgende:

[..]

Een MSN groep, maar de site is helaas ge-hacked en wordt niet meer online gezet door de beheerdster helaas.. het was echt een geweldige community

Oh jaaaaaaaa!! Ik had een link naar die site op een pagina van mezelf staan.
Oi!
  dinsdag 13 januari 2004 @ 18:21:57 #124
76884 Rooderick
Doe relax ..
pi_16227800
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 18:16 schreef MUUS het volgende:

[..]

Oh jaaaaaaaa!! Ik had een link naar die site op een pagina van mezelf staan.

Off-topic.... wat is je website als ik zo vrij mag zijn??
  dinsdag 13 januari 2004 @ 18:25:25 #125
67587 The_NiteAngyl
and Sylvaënor live forever
pi_16227923
Ja, ik ben sinds m'n 12e een wiccan (ben nu 21), en ik heb het meeste van m'n oma geleerd. Ik ben dus een soortement van erfheks. Ik heb dan ook een tattoo op m'n lijf dat m'n geloof benadrukt.
Het lijkt er steeds meer op dat ik de enigste mannelijke wicca ben, want bij het uitgaan etc. ken ik alleen vrouwelijke...
"Onto the paper scribe I the words that fro my heart move -
With every dight letter, with the ebb of ink,
The point of the quill my penmanship doth mirror."
  dinsdag 13 januari 2004 @ 18:27:38 #126
67587 The_NiteAngyl
pi_16227997
quote:
Dat zou een geweldig idee zijn, echt waar!
  dinsdag 13 januari 2004 @ 18:30:00 #127
76884 Rooderick
Doe relax ..
pi_16228066
quote:
Hier nog een enthausiasteling
pi_16228364
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 18:21 schreef Rooderick het volgende:

Off-topic.... wat is je website als ik zo vrij mag zijn??

Het is een linkjes-verzamelpagina en die kun je hier vinden. Ik had op een gegeven moment zoveel dingen onder mijn Favorieten staan en daarom leek beheerder van deze pagina worden een makkelijkere oplossing. Ruimt mijn Favorieten weer wat op. .
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 18:25 schreef The_NiteAngyl het volgende:
Ja, ik ben sinds m'n 12e een wiccan (ben nu 21), en ik heb het meeste van m'n oma geleerd. Ik ben dus een soortement van erfheks. Ik heb dan ook een tattoo op m'n lijf dat m'n geloof benadrukt.
Het lijkt er steeds meer op dat ik de enigste mannelijke wicca ben, want bij het uitgaan etc. ken ik alleen vrouwelijke...
Nee, dat ben je zeker niet! .
Je komt toch echt wel wat mannen tegen als je langs wicca-sites/fora/communities struint.
True, het zijn er een stuk minder en IRL zal je ze zeker niet snel tegenkomen, maar vrouwen laten zich nu eenmaal makkelijker in met dit soort 'zweverige stof' dan mannen. Ik brul ook niet tegen iedereen die ik tegenkom dat ik me met deze dingen bezig houdt. .

Solse Gat is trouwens een goed idee! Zullen we dat een keer doen als het wat warmer en droger is? .

Oi!
  dinsdag 13 januari 2004 @ 19:06:35 #129
67587 The_NiteAngyl
pi_16229094
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 18:40 schreef MUUS het volgende:
Solse Gat is trouwens een goed idee! Zullen we dat een keer doen als het wat warmer en droger is? .
Zou ik me erg hard moeten schamen als ik vraag waar het Solse Gat is??
Ik denk dat zo'n meeting het beste in het weekend of in een (school)vakantie gehouden kan worden. Niet iedereen kan lukraak vrij nemen natuurlijk.
pi_16229170
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 19:06 schreef The_NiteAngyl het volgende:

[..]

Zou ik me erg hard moeten schamen als ik vraag waar het Solse Gat is??
Ik denk dat zo'n meeting het beste in het weekend of in een (school)vakantie gehouden kan worden. Niet iedereen kan lukraak vrij nemen natuurlijk.

Bij Putten. .

En dat doen we wel een keer in het weekend, hoor. Geen probleem. .

Oi!
  dinsdag 13 januari 2004 @ 19:14:28 #131
67587 The_NiteAngyl
pi_16229342
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 19:08 schreef MUUS het volgende:

[..]

Bij Putten. .

En dat doen we wel een keer in het weekend, hoor. Geen probleem. .

Putten? Dat ligt ook niet naast de deur. Straks moet ik nog een hotelletje nemen ofzo... Of ik slaap gewoon in de auto. Maar het zal vast en zeker wel de moeite waard zijn!
Nja, tegen die tijd wordt er vast wel een topic geopend door een initiatiefnemer, en wordt er in dit topic wel daar naartoe verwezen. Toch?
pi_16230149
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 19:14 schreef The_NiteAngyl het volgende:

[..]

Putten? Dat ligt ook niet naast de deur. Straks moet ik nog een hotelletje nemen ofzo... Of ik slaap gewoon in de auto. Maar het zal vast en zeker wel de moeite waard zijn!
Nja, tegen die tijd wordt er vast wel een topic geopend door een initiatiefnemer, en wordt er in dit topic wel daar naartoe verwezen. Toch?

Ver weg, maar iedereen komt altijd weer veilig thuis 's nachts. .

En ufkurs wordt er hier dan even gemeld hoe en wat!

Oi!
pi_16275798
Lijkt me ook leuk een meeting. Ik lees hier bij veel mensen ook de behoefte om andere pagans te ontmoeten, er zijn ook diverse hele leuke heksecafe's in Nederland. Altijd ontzettend gezellig
  donderdag 15 januari 2004 @ 12:47:32 #134
67587 The_NiteAngyl
pi_16280911
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 08:28 schreef _unicorn_ het volgende:
Lijkt me ook leuk een meeting. Ik lees hier bij veel mensen ook de behoefte om andere pagans te ontmoeten, er zijn ook diverse hele leuke heksecafe's in Nederland. Altijd ontzettend gezellig
Zou je me/ons wat adresjes kunnen geven?
pi_16281050
quote:
De Celestijnse Belofte....

Eén van de eerste boeken die je leest als je gaat voor zelfontdekking en kracht uit de natuur...

Niet echt Wicca misschien, maar weet wel dat andere wicca's dit boek ook mooi vonden.

www.piccas.nl duizenden foto's van bekende celebs en de mogelijkheid om zelf over ze te schrijven!!!
***Get famous - Describe the famous***
pi_16281112
quote:
Zou je me/ons wat adresjes kunnen geven?
Komtie!!!

Vlaardingen
Elke tweede dinsdag van de maand. Meer info bij Layla, mortishia@dolfijn.nl. Bezoekers van het heksencafe kunnen van te voren kennis maken met elkaar en op de hoogte blijven van data e.d., via een yahoogroup. http://groups.yahoo.com/group/vlaardingse_heksen

Vianen
Een heksencafe voor de regio Nieuwegein, Houten, Culemborg, Leerdam en IJsselstein: het gebied Lekstroom. Data zijn nog niet bekend. Info bij moonfox@planet.nl

Utrecht
Elke laatste maandag van de maand vanaf 19.00 uur bij de Wyrd Sisters. Meer info bij morgana@silvercircle.org of Postbus 473, 3700 AL Zeist

St. Truiden, België
Elke donderdag van de maand. Meer info bij Macha: elfenhuis@hotmail.com

Tilburg
Elke tweede vrijdag van de maand vanaf 20.00 uur. Meer info bij Femke, femke6@hotmail.com, Bianca, next_epona@hotmail.com of Remie, remieleinarts@hotmail.com

De Paganten - Noord Holland
Een besloten heksencafe in Noord Holland, elke tweede maandag van de maand om 19.00 uur. Het is bedoeld voor mensen die met de materie bekend zijn en hier ook mee werken. Info bij Raven Michaelis, Postbus 8007, 1802 KA Alkmaar

Nijmegen
Elke derde zaterdag van de maand vanaf 20.00 uur. Meer info bij Desiree, heksencafe_nijmegen@yahoo.com

Maastricht
Tijd en locatie kunnen variëren, Meer info bij Irina Tudor irinatudor@yahoo.com

Leeuwarden
Elke derde zondag van de maand, vanaf 21 september, vanaf 15.00 uur. Meer info bij leonie_sabine@yahoo.com

Kerkrade
Elke eerste dinsdag van de maand. Meer info bij Draak@taxandria.info

Herentals Heksencafe - Kempen
Met de eerste nieuwe maan start de Gideongroep met een heksencafé in de kempen,
bedoeling,
in de eerste plaats de kempische en of internet heksen met elkaar in kontact brengen,
ieder maal een thema te bespreken,
ervaringen uitwisselen,
elkaar ondersteunen in opdrachten of healingwerk,
Een lokatie word gezocht in herenthout bij herentals,
Wil je deelnemen of op de hoogte blijven ?
mail dan
gideongroep@pandora.be

-edit MUUS- Na overleg met een FA heb ik toch maar even de telefoonnummers weggehaald. .

[Dit bericht is gewijzigd door MUUS op 15-01-2004 22:42]

pi_16297744
Deze info is voor de adressen die ik ken veroudert.
Verder word het op een forum zetten van (telefoon) nummers op forums verzover ik weet niet echt op prijs gesteld. De meeste nummers zullen hierdoor ook niet meer bereikbaar zijn.

Degene waarvan ik zeker weet dat ze het nog doen.
Heksencafe Nijmwegen
http://www.dragonnet.nl/heksencafe/

Heksencafe TIlburg
www.hctilburg.tk

Heksencafe Amsterdam
http://www.merry-meet.nl/heksencafe.php

Heksencafe Eindhoven en Den Bosch zijn ook nog steeds open. Van Noord Holland weet ik het niet zeker.
Info
Eindhoven m.vanoort@planet.nl
Den Bosch heksencafe.den.bosch@wanadoo.nl
Noord holland sandy.vanderlaan@wanadoo.nl

Er zijn nog meer heksencafe's maar ze komen en gaan dus zoek verder gewoon op internet naar een bij jezelf in de buurt.
Verder nog 1 leuke discussiegroep over paganisme.
http://groups.msn.com/NederlandsePaganCommunity/npcmeetings.msnw
Dat was het
Hoop dat jullie er wat aan hebben

-edit MUUS- Even de adressen die Rooderick al had genoemd weggehaald anders wordt het wel een hele lange post. .

[Dit bericht is gewijzigd door MUUS op 15-01-2004 22:08]

† In Memoriam † donderdag 15 januari 2004 @ 22:18:03 #138
3234 Slaapmeisje
Jompels nog es an toe
pi_16298262
Hier info over het heksencafe in Almere bij www.vliegendevis.nl

[quote van de site]
Een beetje terug van niet helemaal weggeweest. Heksencafé: een avond in de maand is Vliegende Vis een kroegje voor heksen en niet-heksen. Om te kletsen en interesses te delen. Supergezellig!

Data/tijd: vrijdag 30 januari, 27 februari en 26 maart, vanaf 20.00 uur
Kosten: ¤ 7,50
Meenemen: iets te eten en/of te drinken
[/quote van de site]

Blessed be,
Slaapmeisje

vrijdag 16 januari 2004 @ 11:44:07 #139
76884 Rooderick
Doe relax ..
pi_16309530
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 22:01 schreef _unicorn_ het volgende:
Deze info is voor de adressen die ik ken veroudert.
Verder word het op een forum zetten van (telefoon) nummers op forums verzover ik weet niet echt op prijs gesteld. De meeste nummers zullen hierdoor ook niet meer bereikbaar zijn.
Ohhh, wist ik niet... dubbel snorry
pi_16312000
quote:
Op vrijdag 16 januari 2004 11:44 schreef Rooderick het volgende:

[..]

Ohhh, wist ik niet... dubbel snorry

Kan je ook niet weten, maar voor de volgende keer. Er zijn nogal wat rotte apels helaas. Bedreigen etc gebeurt helaas ook steeds vaker.
  maandag 19 januari 2004 @ 01:47:22 #141
24361 Neva
Mania lovin'
pi_16385598
quote:
een voorbeeldje wegwijs in wicca van scott cunningham

scott cunningham heeft wel meer boeken geschreven duidelijk geshreven met duidelijke uitleg.

Ik weet niet waar je weg komt maar de blauwe maan in ensched eheeft vrij veel boeken over wicca misschien daar eens een kijkje nemen...

Ik vind mezelf geen echte wicca eerder newbie al fascineert het geheel me erg.
Ben er nog over aan het lezen
en de leer van kaarsen en mineralen heb ik redelijk onder de knie.

maandag 19 januari 2004 @ 10:12:59 #142
7740 Kore
Mijn Tattoo :)
pi_16388395
Tja, ik hang een beetje tussen wicca en shamanisme in... Maar in sommige lijnen komt dat dan ook overeen met elkaar, ik ben alleen meer *bezig* met de geestenwereld van dieren.. Zo gebruik ik als tarot een dierentarot wat mij veel beter is gevallen dan de *gewonere tarot*...
Do not blame others for making you mad. Anger is a choice. Choose wisely.
  dinsdag 20 januari 2004 @ 04:41:31 #143
19194 Oversight
&#9698;&#9700;
pi_16418050
Oversight komt uit het donker,.... en is er trots op !
"in the shadow of the light, you rule the darkness with all your might"
"no source of light or life or love, as below, so be above

geboortekaartje van onze jongste zoon:

"as you pronounced a miracle, we knew the promise made..."
" to love a lifetime and beyond, and never be affraid"
" .. was heared by those who may decide, two wrongs together makes one right"
"a fairy sent to darkness, could make the dragon see"
"her light within so beautifull, as ever one could be"

◢◤
  dinsdag 27 januari 2004 @ 13:17:36 #144
16801 Orkaantje
I aM an Evil MotherFucker
pi_16623580
Omdat het rechtsreeks gevraagd word eeeh ja dan ben ik er ook 1
Liefde is het eerste sprookje wat eindigt met er was eens
pi_16624902
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 13:17 schreef Orkaantje het volgende:
Omdat het rechtsreeks gevraagd word eeeh ja dan ben ik er ook 1
Hai, welkom. .

Vertel eens wat meer. Hoe lang ben je hier al mee bezig? Doe je aan rituelen en spells of niet? Wat trekt jou zo aan deze 'levenswijze'? etc. etc.

Vertel! .

Oi!
  maandag 16 februari 2004 @ 10:36:57 #146
65958 hasse
a dirty mind is a joy forever
pi_17216553
Hoi,
Ik noem mezelf hageheks en niet Wiccan, want dat maakt het onderscheid wat makkelijker van de 'georganiseerde' hekserij als wicca. Soms wel moeilijk hoor, alles in je uppie uitvinden, maar voor mij werkt het. Leuk om zoveel heksen op fok tegen te komen! Solse gat is een goed idee! Laat me maar weten wanneer jullie gaan, dan hoop ik dat ik ook kan komen, lijkt me wel leuk om met gelijkgestemden face-to-face te kunnen kletsen
pi_17221828
hmm, das grappig ben net begonnen met info verzamelen over wicca. Weet nog niet echt of dit iets is waar ik me helemaal fulltime mee bezig kan houden, maar het spreekt me enorm aan.

Dank voor al die links nog

pi_22463810
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 13:58 schreef MUUS het volgende:

[..]

Hai, welkom. .

Vertel eens wat meer. Hoe lang ben je hier al mee bezig? Doe je aan rituelen en spells of niet? Wat trekt jou zo aan deze 'levenswijze'? etc. etc.

Vertel! .
geloof jij in wicca dan?
pi_22464067
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 12:31 schreef x-cynthia-x het volgende:

[..]

geloof jij in wicca dan?
waarom zou je er niet in geloven?
www.piccas.nl duizenden foto's van bekende celebs en de mogelijkheid om zelf over ze te schrijven!!!
pi_22464174
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 12:45 schreef Denagam het volgende:

[..]

waarom zou je er niet in geloven?
en dat weet jij
pi_22464195
Ik geloof al in Wicca
pi_22465969
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 12:50 schreef x-cynthia-x het volgende:

[..]

en dat weet jij
nee dat vraag ik
pi_22474502
Oja, dit topic bestaat ook nog!
  vrijdag 8 oktober 2004 @ 10:53:55 #154
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_22485565
* sinds kort ook geinteresseerd is
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_22485653
geloven jullie in een god en/of godin?
welke?
  vrijdag 8 oktober 2004 @ 13:58:27 #156
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_22489178
weet nog niet zo heel veel van wicca af maar volgens mij kan de gaia theorie wel aardig in het wicca geloof passen is het niet?
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_22494544
denk het wel maar weet niet veel over de gaie theorie
pi_22509776
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2004 10:57 schreef x-cynthia-x het volgende:
geloven jullie in een god en/of godin?
welke?
Is dit niet offtopic?
pi_22509840
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2004 13:26 schreef Denagam het volgende:

[..]

Is dit niet offtopic?
meer zie ik er niet erover
pi_22530715
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2004 13:58 schreef Metro2005 het volgende:
weet nog niet zo heel veel van wicca af maar volgens mij kan de gaia theorie wel aardig in het wicca geloof passen is het niet?
Wat ik ervan begrepen heb is dat de Gaiatheorie doelt op het feit dat de wereld een levend wezen is en haar eigen kracht bezit. Een voorbeeld hiervan zou bijvoorbeeld een orkaan kunnen zijn, waarmee de Aarde even een klap uitdeelt aan de mensen die haar schaden.

Ik geloof wel dat er een God en een Godin is, een mannelijke en een vrouwelijke kracht die in balans zo'n beetje de energie van alles beheersen. Over het hele spectrum van Goden en Godinnen heb ik zo mijn eigen idee, maar dat verschilt ook per traditie geloof ik. De ene traditie vindt dat er daadwerkelijk tig Godinnen bestaan die elk een eigen entiteit zijn, de andere vindt dat elke aparte Godin een deel van de grote Godin aanroept zodat er eigelijk maar een Godin is. Ikzelf neig meer naar de laatste theorie. De Godin is de ultieme vrouwelijke helft van de energiebalans, en die vrouwelijke energie heeft vele verschillende aspecten. Zo is er energie voor liefde, schoonheid, vruchtbaarheid, vernieuwing, dood, bederf, geborgenheid etcetera. Elke naam die er is voor de Godin roept een ander aspect aan. Zo roep je met Aphrodite de liefdesenergie aan, met Hera energie voor het huwelijk, met Artemis energie voor de jacht, met Brigid energie van het vuur.... etcetera. Hetzelfde geldt voor de Goden, allemaal verschillende aspecten van de grote God.

Qua bindign heb ik zelf het meest met de Egyptische en klassieke Goden, waarschijnlijk omdat ik zelf het meest bekend ben ben die pantheons .
pi_22531008
quote:
Op zondag 10 oktober 2004 13:08 schreef fee-tje het volgende:
Ik geloof wel dat er een God en een Godin is, een mannelijke en een vrouwelijke kracht die in balans zo'n beetje de energie van alles beheersen.
Daar ga ik een heel eind in mee
Wat versta jij precies onder die 'energie'?
En in hoeverre verschillen de diverse energiesoorten die je noemt? Het fysische begrip schiet hier duidelijk te kort, of is te generaliserend. Waar het feminiene energie-concept wellicht meer als specificerend opgevat kan worden..?
Hoe zie je dat?
pi_22531155
Hmm moeilijk. Energie is al zo moeilijk om te omschrijven. Ik denk dat er heel veel kracht zit in dingen, niet-fysisch gezien. Misschien is het een goed voorbeeld om liefdesenergie te noemen: als je je vrouw/man kust of knuffelt, dan voel je iets, een vonkje ofzo, dat is energie. Die energie kan je bijvoorbeeld door moeilijke situaties heenslepen, je kunt letterlijk meer energie in je lijf krijgen door gewoon even te knuffelen (vind ik). Als je een feestje hebt en je bent leuk opgetut in een mooie jurk enzo straal je ook meer uit dan wanneer je in een oude tuinbroek komt, schoonheidsenergie. (Om maar wat voorbeelden te noemen, ik zou het niet plain kunnen uitleggen.

Het verschil tussen verschillende energievormen is nog moeilijk . Ik denk wel dat je kunt stellen dat sommige energievormen duidelijk meer neigen naar "vrouwelijk", denk bijvoorbeeld aan zorgzaamheid of huiselijkheid, of naar "mannelijk", dan aan fysieke kracht of techniek. Ik denk dat je het zou kunnen omschrijven als een soort energiegolf op een andere frequentie, waarbij verschillen energieën dicht bij elkaar kunnen liggen (bijvoorbeeld liefde, schoonheid, vruchtbaarheid, die vaak verenigd zijn) en dus vaker samen voorkomen. Voor verschillende situaties heb je verschillende goflengtes nodig, de ene keer redt je het met fysieke kracht, de volgende keer is subtiliteit misschien een beter antwoord.

Ik weet niet of ik je vraag zo goed beantwoord heb, maar dit is een beetje mijn niet-fysisch-verantwoordelijke idee daarover .
pi_22531675
quote:
Op zondag 10 oktober 2004 13:37 schreef fee-tje het volgende:
Hmm moeilijk. Energie is al zo moeilijk om te omschrijven. Ik denk dat er heel veel kracht zit in dingen, niet-fysisch gezien. Misschien is het een goed voorbeeld om liefdesenergie te noemen: als je je vrouw/man kust of knuffelt, dan voel je iets, een vonkje ofzo, dat is energie. Die energie kan je bijvoorbeeld door moeilijke situaties heenslepen, je kunt letterlijk meer energie in je lijf krijgen door gewoon even te knuffelen (vind ik). Als je een feestje hebt en je bent leuk opgetut in een mooie jurk enzo straal je ook meer uit dan wanneer je in een oude tuinbroek komt, schoonheidsenergie. (Om maar wat voorbeelden te noemen, ik zou het niet plain kunnen uitleggen.

Het verschil tussen verschillende energievormen is nog moeilijk . Ik denk wel dat je kunt stellen dat sommige energievormen duidelijk meer neigen naar "vrouwelijk", denk bijvoorbeeld aan zorgzaamheid of huiselijkheid, of naar "mannelijk", dan aan fysieke kracht of techniek. Ik denk dat je het zou kunnen omschrijven als een soort energiegolf op een andere frequentie, waarbij verschillen energieën dicht bij elkaar kunnen liggen (bijvoorbeeld liefde, schoonheid, vruchtbaarheid, die vaak verenigd zijn) en dus vaker samen voorkomen. Voor verschillende situaties heb je verschillende goflengtes nodig, de ene keer redt je het met fysieke kracht, de volgende keer is subtiliteit misschien een beter antwoord.

Ik weet niet of ik je vraag zo goed beantwoord heb, maar dit is een beetje mijn niet-fysisch-verantwoordelijke idee daarover .
De ellende met begrippen als golflengte en energie is dat ze beperkend werken, je bent dan genegen de inhoud te koppelen aan de fysische betekenis.
Maar je ziet energie in dit verband dus als een soort geestelijke push? Een impulsje vanuit je rechterhersenhelft, althans vanuit het daarmee te associeren holistische en niet-analytische 'ervaren'.

Ik zelf denk dat je zelfbewustzijn slechts een deeltje van jezelf beslaat, namelijk dat deel dat je rationeel kunt plaatsen in ruimte en tijd, in de wereld om je heen, materieel en wat betreft gevoelens. Maar een ander deel kan niet bewust zijn, simpelweg omdat het de taal van het bewustzijn niet spreekt. Dat deel kan wél zijn invloed doen gelden via vage indrukken, én die energie-vonkjes waar je het over had.
Dus de energie zoals jij die bedoelt, zoals ik die althans in dit verband zelf zou bedoelen, zouden effecten van je niet-bewuste zelf kunnen zijn.

Die Solse Gat meets zijn daar een uitstekende illustratie van: dan kun je ondervinden hoe je 'rationele' helft (linkerhersenhelft, whatever) indrukken krijgt vanuit die rechterhelft. Of dat realiteit is, of er daadwerkelijk verschijningen zitten netc is dan niet eens het interessantste
pi_22531802
Ik probeer zo begrijpelijk mogelijk uit te leggen . Tis idd iets wat niet echt rationeel te benaderen is en veelal gewoon vanuit je voelen komt. De energie die je krijgt van een goed gesprek of een lekkere dansplaat is niet rationeel te benaderen, je voelt gewoon een impuls en daar ga je. Ik denk dat het heel moeilijk is om bewust energie te sturen, vaak probeer ik dat te doen door mijn bewustzijn en met name mijn denken zoveel mogelijk uit te schakelen (mbv meditatie bijvoorbeeld) en dan zie ik wel wat er gebeurd. Bewust proberen om zelf je meditatie te sturen is niet te doen, je kunt niet al denkend je niet-denken beinvloeden. Bewust met energie haspelen zou ik ook niet proberen, je kunt niet met al je vaste rationaliteit wroeten in iets dat zo vluchtig en onbegrepen is.

Ik zou realiteit ook zeker niet beperken tot wat je vanuit je rationele helft beleeft. Wat je beleeft is zo gekleurd door de manier waarop je dingen geleerd hebt te begrijpen, dat het zo weinig dichtbij de werkelijkheid komt dat het nauwelijks de moeite waard is om het te bestempelen als realiteit.
pi_22532030
quote:
Op zondag 10 oktober 2004 14:12 schreef fee-tje het volgende:
Ik probeer zo begrijpelijk mogelijk uit te leggen . Tis idd iets wat niet echt rationeel te benaderen is en veelal gewoon vanuit je voelen komt. De energie die je krijgt van een goed gesprek of een lekkere dansplaat is niet rationeel te benaderen, je voelt gewoon een impuls en daar ga je. Ik denk dat het heel moeilijk is om bewust energie te sturen, vaak probeer ik dat te doen door mijn bewustzijn en met name mijn denken zoveel mogelijk uit te schakelen (mbv meditatie bijvoorbeeld) en dan zie ik wel wat er gebeurd. Bewust proberen om zelf je meditatie te sturen is niet te doen, je kunt niet al denkend je niet-denken beinvloeden. Bewust met energie haspelen zou ik ook niet proberen, je kunt niet met al je vaste rationaliteit wroeten in iets dat zo vluchtig en onbegrepen is.

Ik zou realiteit ook zeker niet beperken tot wat je vanuit je rationele helft beleeft. Wat je beleeft is zo gekleurd door de manier waarop je dingen geleerd hebt te begrijpen, dat het zo weinig dichtbij de werkelijkheid komt dat het nauwelijks de moeite waard is om het te bestempelen als realiteit.
Het hele concept 'werkelijkheid' is op den duur moeilijk houdbaar, althans in deze context. Maar ik merk wel dat jij er écht over hebt nagedacht, iets wat vele anderen die vaker en met meer woorden en poeha hierover brallen nog moeten gaan doen.

Realiteit is een complete wereld, maar wel een wereld alleen voor jóu. Je kunt de realiteit van andere mensen benaderen, contact mee leggen, zien als een ander landschap dan het jouwe, en dat is zeer de moeite waard.
Dan vervallen ook grenzen van plaats en tijd, en heb je echt wel wat ankers nodig om niet geheel op drift te raken wat ervaringen etc betreft.

Heb jij dat soort ervaringen? Moet haast wel he..?
pi_22536463
Ik merk absoluut dat de wereld waarin ik leef niet 100% gelijk staat aan de wereld zoals andere mensen die zien. Als je maar het stomme voorbeeld neemt dat ik wicca ben en geloof in een polytheistisch wereldbeeld en inderdaad de Gaia-theorie ondersteun, dan zie ik in mijn wereld dingen die dat ondersteunen. Ik zie de wereld terugslaan, als ik een ritueel doe voel ik de energie trillen. Als ik bijvoorbeeld een sabbatritueel in mijn kamer heb gedaan voel ik de energie trillen, maar als mijn man een half uur later diezelfde kamer binnenloopt ruikt ie alleen dat er wierook stinkt .

Alles wat je ziet, hoort, zintuigelijk binnenkrijgt wordt automatisch gekleurd door hoe je tegen dingen aankijkt. Sommige mensen merken gelijk dat ze een deja vu hebben, anderen kennen het gevoel totaal niet. Als je niet gelooft in kabouters, dan zie je ze ook nooit. Een klein kind ziet achter elke boom een elfje, een volwassene valt het waaien van de bladeren niet eens op. Alles wat je beleeft pas je aan aan je eigen leefraam en alles wat daar niet in past wordt zo mogelijk ook niet geregistreerd. Daarom kan mijn wereld, met alle rare dingen waar ik wel of niet geloof, nooit de wereld van iemand anders zijn, omdat die een totaal ander wereldbeeld heeft en zijn realiteit daar aan aanpast.

Als je soms in iemand anders zijn wereld duikt kan dat heel apart zijn, omdat je gewoon wordt meegezogen en inderdaad nergens aan vast kan houden. Dat merkte ik al toen ik deze zomer drie weken in Thailand was: de eerste dag voel je je Alice in Wonderland, na drie weken kom je terug in Nederland en dan pas merk je hoe gigantisch je bent meegezogen in die wereld en hoe erg jouw realiteit door die ervaring veranderd is: ik herkende de Nederlandse snelweg amper en moest echt diep nadenken voordat ik begreep dat dit mijn thuisland was .
pi_22542317
Om die redenen ga ik ook vaak naar plekken die een historische belading hebben. Plaatsen waar grote veldslagen geweest zijn, en honderdduizenden doden gevallen zijn bv.
Je kan daar echt overvallen worden door ervaringen die er nog hangen.
Indrukwekkend.
  zondag 10 oktober 2004 @ 22:47:50 #168
97665 Vincenzo
Onthackt sinds 2019
pi_22542959
Ikzelf vind wicca onzin , iets wat de mens zichzelf aanpraat , maar mijn vriendin is een aanhanger van jullie semi-religie (ik weet anders ook niet hoe ik het moet noemen als dit beledigend is op de 1 of andere manier).
pi_22543079
quote:
Op zondag 10 oktober 2004 22:47 schreef Vincenzo het volgende:
Ikzelf vind wicca onzin , iets wat de mens zichzelf aanpraat , maar mijn vriendin is een aanhanger van jullie semi-religie (ik weet anders ook niet hoe ik het moet noemen als dit beledigend is op de 1 of andere manier).
Dan heb je nooit goed naar je vriendin geluisterd; het is niet meer of minder 'aangepraat' als iedere andere levensvisie of overtuiging. Als je iets hoort en je voelt een verwantschap, een herkenning met die ideeen is dat toch geen aangepraat krijgen?
Wat is verder je bedoeling met deze reactie?
pi_22544490
quote:
Op zondag 10 oktober 2004 22:25 schreef iteejer het volgende:
Om die redenen ga ik ook vaak naar plekken die een historische belading hebben. Plaatsen waar grote veldslagen geweest zijn, en honderdduizenden doden gevallen zijn bv.
Je kan daar echt overvallen worden door ervaringen die er nog hangen.
Indrukwekkend.
Ik heb dat een keer gehad in Oostenrijk in de martelkamer van een oud kasteel, dat ik bijna kotsend de ruimte uitrende gewoon van de indrukken die daar hingen en er was nog niks uitgelegd. Ik kon daar niet fatsoenlijk binnenstaan, helemaal aan het trillen enzo.
Als je gevoelig bent voor de lading die in bepaalde ruimtes hangt kan dat ook heel mooi zijn, bijvoorbeeld de rust in een kerk, het leven op een groot veld, de mystiek van een bos in de ochtenddamp. Je voelt vaak de sfeer die er is blijven hangen door al de mensen die er voor je zijn geweest, dat merkte ik in thailand bijvoorbeeld in een heel bekende tempel, gewoon de sfeer die daar hing was zo mind-blowing dat je eik niet meer wist waar je nou was. Heel apart en heel mooi, zulke ervaringen. Tis idd een mooi voorbeeld van een stukje realiteit die niet voor iedereen hetzelfde is, omdat niet iedereen die "vibes" opvangt of als zodanig registreert, en de vibes bepalen voor mij toch hoe goed ik me voel als ik bij iemand of op een bepaalde plaats ben. * fee-tje is een vibes-persoon. .
  maandag 11 oktober 2004 @ 00:02:52 #171
97665 Vincenzo
Onthackt sinds 2019
pi_22544680
quote:
Op zondag 10 oktober 2004 22:52 schreef iteejer het volgende:

[..]

Dan heb je nooit goed naar je vriendin geluisterd; het is niet meer of minder 'aangepraat' als iedere andere levensvisie of overtuiging. Als je iets hoort en je voelt een verwantschap, een herkenning met die ideeen is dat toch geen aangepraat krijgen?
Wat is verder je bedoeling met deze reactie?
Ik had geen verdere bedoeling met deze reactie Van mij mag iedereen geloven wat hij of zij wil , zolang ze mij maar niet tot hun levensvisie / religie proberen te bekeren.
pi_22549128
quote:
Op maandag 11 oktober 2004 00:02 schreef Vincenzo het volgende:

[..]

Ik had geen verdere bedoeling met deze reactie Van mij mag iedereen geloven wat hij of zij wil , zolang ze mij maar niet tot hun levensvisie / religie proberen te bekeren.
Vanuit mijn traditie is mij altijd geleerd dat bekering iets is dat juist niet bij wicca past. Wicca claimt niet de enige ware weg naar verlossing en geluk te zijn, het is gewoon een weg die een aantal mensen helpt om hun leven naar hun gevoel op een betere manier te leven. Als jij gelukkig wordt van Zen-Boeddhisme, New-Age cultfestivals of Neo-Gnostisch Katholicisme, dan moet je dat lekker zelf weten. Zolang jij daar niemand mee lastig valt en vooral niets kwaads mee doet, ga lekker je gang. Dat past perfect in de eerste leefregel van wicca, doe wat je wilt zolang het niemand schaadt.

Bovendien heeft bekeren imho niet zoveel nut. Wicca is een pad dat je loopt vanuit je gevoel, niet een pad waarop je iemand kunt dwingen. Wanneer/als wicca een grotere plaats gaat innemen in de maatschappij hier, dan zal het waarschijnlijk wel prettig zijn als mensen voorgelicht worden, zodat het beeld van de zwarte gothic satanisten of de hippies die naakt in de tuin rond een boom dansen rechtgezet kan worden en er meer begrip voor elkaar kan ontstaan. Wanneer mensen zich dan tot deze religie aangetrokken voelen is het hun keus om met dat gevoel iets te doen, maar het is niet zo dat je mensen dit pad op kunt praten .
pi_22890654
quote:
Op maandag 11 oktober 2004 10:35 schreef fee-tje het volgende:

[..]

(Verhaal)
Hier ben ik het helemaal mee eens, en misschien moeten sommige mensen eens deze site goed doorlezen: http://www.whywiccanssuck.com Dit is gemaakt door een wicca die dus precies en verfijntjes weet uit te leggen hoe het zit met sommige heksen. Nee, het is geen haat-site, al doet de titel dat vermoeden... kijk, lees en leer zou ik zo zeggen
pi_22892957
WhyWiccansSuck is op zich een enorm goede website, die met een ontzettende geestdrift vertelt over hoezeer het hedendaagse "wicca" afdrijft van het wicca dat Gardner ontwikkeld heeft. Aan de ene kant kan ik me in een aantal van de punten, met name die van het Christen-bashen, de "Burning Times" en het zomaar alles overnemen wat er al dan niet leuk gevonden wordt.

Ik denk echter niet dat wicca in detail zo zou moeten blijven als Gardner het in eerste instantie voor ogen had. Wicca als religie is 50 jaar geleden (en niet langer) ontstaan, en profileerde zich in een hoek waar op dat moment religieus gezien behoefte aan was. Die behoefte is/was er o.a. omdat veel van de oudere religies zich niet aanpassen aan deze tijd en moeilijk volledig te integreren zijn met ons leven nu. (Sex voor het huwelijk, anyone?) Ik denk dat het grote pluspunt van wicca toentertijd was dat het zich niet hoefde aan te passen: het werd geschapen in die tijd en hoefde niets aan zichzelf te veranderen om in het tijdsbeeld te passen.

Vijftig jaar verder zie je echter dat de wereld veranderd is en het originele wicca niet meer volledig aan het tijdsbeeld voldoet. Ik persoonlijk zie er dan weinig kwaad in om dingen te veranderen, aan te passen, zolang de essentie blijft bestaan. Waar de grens ligt en wat de essentie is is dan een andere discussie, waar je nog vele topics over kunt vullen. Be my guest . Het belangrijkste voor mij, mede geleerd uit mijn voormalig coven, is dat je *altijd* moet oppassen om niemand te beledigen met wat je doet. Ben je onder de indruk van een Boeddhistische meditatie en wil je een deel daarvan in je ritueel gebruiken, ik hou je niet tegen. Zo gauw die meditatie echter alleen bedoeld is voor mannen ben je imho disrespectvol bezig tegenover de cultuur waar je wat van leent (als je een vrouw bent he).

Zo zou ik liever mijn tong in drie knopen leggen dan dat ik ga zeggen dat ik hogepriesteres van de Godin van de Altijd Schijnende Volle Maan van het Feeëngebergte ben. Hell no, ik heb nietl ang genoeg gewerkt of genoeg geoefend en geleerd om mezelf wat voor titel dan ook toe te dichten. Vanuit mijn coven ken ik mensen die wel jaren en jaren ontzettend veel tijd in hun eigen ontwikkeling hebben gestopt en ik heb zo ontzettend diep veel respect voor die mensen dat ik me niet mee ga meten.

Ik ben wel van mening dat ik het verdien om mezelf wicca te noemen, omdat ik vind dat wicca de religie niet ophoudt bij Gardners geschriften. Gardner en Valiente waren absoluut begaafde mensen, maar het waren geen lopende goden en hoewel zij de belangrijkste aanzet hebben gegeven voor de ontwikkeling van wicca zijn hun woorden voor mij geen wet die eeuwenlang onaangetast moet blijven. Ik denk dat je juist dan aan de essentie van wicca voorbijstreeft.
pi_22903808
quote:
Op zondag 10 oktober 2004 22:47 schreef Vincenzo het volgende:
Het is mij egt niet aangepraat.. kheb er al intresse in sinds ik me er in KAn intresseren.. en toen ik er boeken over ging lezen zag mn moeder dat.. en die kwam er toen pas mee dat mijn oma en mijn moeder ook 'heks' zijn.. tjsah nooit iets van meegekregen eigenlijk.. we vieren nu thuis gewoon alle jaarfeesten en we doen alle 3 ons eigen ding.. het is echt niet aanpraterij, je maakt er utieindelijk toch zelf een keuze in?
Fietsen is gezond, dus eet een fiets!
  woensdag 27 oktober 2004 @ 16:19:38 #176
104233 Rubber_Soul
Vulva in de gloria
pi_22908242
Ik vind zelf oude religies wel interresant.
Maar ik heb het idee dat de meeste van die religies of geloofsovertuigingen erg verbasterd zijn tot een grote soort van hippe hype. Natuurlijk zijn er ook een hoop mensen die er wel gewoon serieus mee bezig zijn. En dan bedoel ik geen meisjes van 13 met zwart geverfd haar in een jurk die 5 maten te groot is, die op een donker zolderkamertje zitten te pendelen.
Ik ken zelf wat (volwassen) mensen, die niet eens hun reet kunnen afvegen zonder eerst een ritueel te doen. Als hun daar vrolijk van worden, prima natuurlijk.
Ik ben helemaal niet a-spiritueel, maar dit gaat me allemaal net iets te ver (de hype eromheen)
pi_22909666
Ik ben ook niet echt een wiccan meer, de meeste wiccans lopen na verloop van tijd ook "over" naar hekserij (ik ben er zelf een van). Ik ben eclectisch maar ik kan me erg vinden in de ideeen van Scott Cunningham. Persoonlijk houdt ik niet erg van covens. Het feit dat daar over het algemeen je een BOS word "opgelegd" staat me tegen en mijn ideeen verschillen teveel van de meeste covens.

Ik vind WWS een goeie site meer omdat het de vloer aanveegt met de zogenaamde "puntmutsheksjes" en dergelijken. Ookal ben ik daar daar in gedachten niet zo radicaal in als de maker van de web-site. Ik vind dat puntmutsen er ook mogen zijn... iedereen heeft zijn eigen manier, ookal is dat niet altijd in mijn ogen de beste.
pi_22909777
quote:
Op woensdag 27 oktober 2004 16:19 schreef Rubber_Soul het volgende:
Ik vind zelf oude religies wel interresant.
Maar ik heb het idee dat de meeste van die religies of geloofsovertuigingen erg verbasterd zijn tot een grote soort van hippe hype. Natuurlijk zijn er ook een hoop mensen die er wel gewoon serieus mee bezig zijn. En dan bedoel ik geen meisjes van 13 met zwart geverfd haar in een jurk die 5 maten te groot is, die op een donker zolderkamertje zitten te pendelen.
Ik ken zelf wat (volwassen) mensen, die niet eens hun reet kunnen afvegen zonder eerst een ritueel te doen. Als hun daar vrolijk van worden, prima natuurlijk.
Ik ben helemaal niet a-spiritueel, maar dit gaat me allemaal net iets te ver (de hype eromheen)
Ik ben persoonlijk van mening dat de gehele "hype" ontstaan is door series als "charmed" (waar ik zelf altijd heel hard om gelachen heb overigens, leuk om te zien wat ze van kleine dingen in wicca voor groots weten te maken) en het kindertijdschrift ( "w.i.t.c.h." geloof ik).

Ik vind het uberhaupt heel apart dat een religie "in" kan zijn... maar beter dat het een beetje bekend raakt en mensen er respect voor krijgen ( al dan niet een verkeerd beeld hebben maar dat dan tenminste wel positief is), in plaats van telkens weer te moeten zeggen dat je niet in de duivel gelooft.
  woensdag 1 februari 2006 @ 14:29:23 #179
140390 Dangel
Vive la Mort
pi_34679955
Ik ben ook wicca
Dans le foret, si noir que la nuit peut devenir, respirer
~Autumn, 2002
  woensdag 1 februari 2006 @ 15:23:03 #180
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_34681673
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 14:29 schreef Dangel het volgende:
Ik ben ook wicca
Je schopt wel een oud topic omhoog
Ik ben overigens ook overtuigd.

Vind Wicca een mooie overtuiging.
  woensdag 1 februari 2006 @ 15:27:38 #181
28908 Magistic
Nu met extra veel vruchtvlees!
pi_34681830
Ik ben hetero, ook een zeldzaamheid tegenwoordig...
Narcist
pi_34686373
Ik doe niet aan wicca, maar interesseer me er wel voor.

[ Bericht 46% gewijzigd door Eveli op 01-02-2006 17:58:30 ]
pi_34686434
ik ben geen wicca, ik vind het wel interessant
Werewolf
  woensdag 1 februari 2006 @ 18:07:58 #184
81237 releaze
best of both worlds
pi_34687188
nee, geen wicca. te georganiseerd, teveel hyrarchie, teveel god en de godin. ik ben meer geinteresseerd in het druidisme. veel leden van de groep waarbij ik zit hebben wel een wicca/hekserij achtergrond en kennen ook veel andere heksen en wicca's en ik vind het wel prachtig om te zien, al die heksen bij elkaar.
  donderdag 2 februari 2006 @ 13:24:11 #185
29347 RickySway
Make your life Sway
pi_34710262
ik beperk mijzelf niet tot de invulling van 1 hokje. een goede vriendin van me heeft mij geleerd niet meer in hokjes te denken.
maar ik kan me wel vinden in de omschrijving van wicca, ookal zou ik mijzelf nooit zo omschrijven.
¡ Experience Everything !
pi_34711856
Wicca is een hype
pi_34712183
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 18:07 schreef releaze het volgende:
nee, geen wicca. te georganiseerd, teveel hyrarchie, teveel god en de godin. ik ben meer geinteresseerd in het druidisme. veel leden van de groep waarbij ik zit hebben wel een wicca/hekserij achtergrond en kennen ook veel andere heksen en wicca's en ik vind het wel prachtig om te zien, al die heksen bij elkaar.
Van alle 'religies' is Wicca toch wel zo'n beetje het *minst* georganiseerd
POLLETJE PREE MUURSCHILDERINGEN! Facebook en website
  maandag 5 juni 2006 @ 12:54:36 #188
99606 kruimel_20
Doe wat je wilt!
pi_38555986
kick!

Ik noem mezelf geen wicca of heks.. maar ik ben vooral geinteresseerd in Natuurreligies en paganisme.

Ik vind het ook leuk om mensen te ontmoeten die dezelfde interesses delen.
Misschien is het leuk om eens in jouw buurt te zoeken naar een heksen cafe?
Ze zitten door het hele land ! (ik kom uit de regio nijmegen , daar zit er ook 1)
the journey is more important than the end or the start
and what it meant to me will eventually be
a memory of the time when i tried so hard
  donderdag 22 juni 2006 @ 16:55:15 #189
8372 Bastard
Persona non grata
pi_39117256
Heksencafe's
The truth was in here.
  donderdag 22 juni 2006 @ 17:01:49 #190
99606 kruimel_20
Doe wat je wilt!
pi_39117450
Ja, gezellig mensen ontmoeten die dezelfde interesses delen ....

Google maar eens op heksencafe
the journey is more important than the end or the start
and what it meant to me will eventually be
a memory of the time when i tried so hard
  vrijdag 23 juni 2006 @ 09:13:17 #191
8372 Bastard
Persona non grata
pi_39139281
Ja ok .. wist niet van het bestaan af.. zijn er niet al te veel, en alleen maar themaavonden dus.
Ik kreeg al helemaal middeleeuwse visioenen van een donkere bar waar allemaal heksen, tovenaars en trollen waren.
The truth was in here.
pi_39139903
een wicca is een neppe nigga .. (of was dat...?)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')