abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 8 juli 2004 @ 18:10:01 #251
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_20494198
quote:
Op donderdag 8 juli 2004 17:58 schreef Oxymoron het volgende:

[..]

Thnx!
Hallo
Ik dacht laat ik even zwaaien naar een ouwe bekende
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
  donderdag 8 juli 2004 @ 18:31:51 #252
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_20494625
quote:
Op donderdag 8 juli 2004 18:10 schreef ook_gek het volgende:
Ik dacht laat ik even zwaaien naar een ouwe bekende
hoi!
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_20509760
Makkelijke bonensalade:

nodig ingredienten:
2 blikjes witte reuzenbonen (merk bonduelle)
1 bosje lenteuitjes
1 grote rode ui
1 bosje bladselderij
1 bosje peterselie
3 eieren
olijfolie
cayennepeper
paprikapoeder
zout
water

nodig materiaal
1 schaal
1 zeef
1 kookpan
1 keukenmes
1 snijplank
1 lepel
1 theelepel

Doen:

- pak de pan en doe 'm half vol met water
- pak de eieren en doe ze in de pan
- zet de pan op hoog vuur tot het water kookt
- zet het vuur laag en laat 8 minuten koken
- zet het vuur uit en haal met de lepel de eiren uit het vuur
- hou de eieren onder de kraan om af te koelen leg ze opzij

- pak de blikken bonen en maak ze open (er zit een lipje aan dus je hebt geen blikopener nodig)
- pak de zeef en giet de blikken erin leeg onder een lopende kraan.
- spoel de bonen goed af
- gooi de bonen in de schaal

- pak de snijplank en het mes
- pak de lenteuitjes.
- snij de worteltjes van de uitjes af en gooi ze weg
- snij de rest van de ui in dunne ringetjes tot halverwege het groen, gooi de rest van het groen weg
- gooi de u iringetjes bij de bonen

- pak de rode ui
- schil de ui en snij de oven en onderkant eraf en gooi die weg
- snij de rest van de ui in halve, dunne ringen (eerst door de helft over de lengte en dan in ringen)
- gooi de ui bij de bonen

- pak de eiren
- pel de eieren en gooi de schalen weg
- snij de eieren in kleine stukjes
- gooi de eieren bij de bonen

- neem de selderij
- snij de helft van de selderij klein en gooi bij de bonen, de rest kan terug de koelkast in.
- neem de peterselie
- snij de helft van de peterselie fijn en gooi bij de bonen, de rest kan de koelkast in

- pak de theelepel en de caennepeper
- doe de theelpel half vol met cayene peper en doe bij de bonen
- pak de paprika
- doe de theelepel hafvol met paprika en doe bij de bonen
- pak het zout
- doe de theelepel kwartvol met zout en doe bij de bonen

- pak de lepel
- schep de salade goed door zodat ie goed gemengd is

- pak de olijfolie
- doe twee lepels oliefolie bij de salade
- roer nog eens goed door

KLAAR!
pi_20511561
Klinkt goed dat ga ik ook een keer maken!
Mooi dat er weer recepten gepost worden in dit topic.
Er waren nog wel een paar waar ook ik naar uit zat te kijken.. (roti anyone?)
pi_20519088
Volgens mij heb ik geen last van autisme.. maar hiernaar ben ik dus ook op zoek.. een kook plattegrond..

Vandaar dus deze tvp..
  woensdag 1 september 2004 @ 22:58:33 #256
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_21695560
Even een update: ik zit me een beetje te vervelen en ben dit topic maar weer eens aan het doorbladeren. Heel leuk al die recepten en die reacties .
De komende dagen ga ik alles uitprinten, want aanstaande zaterdag verhuis ik naar een instelling omdat ik niet meer op mijzelf kan wonen. Hopelijk kan het leven daar wat beter gaan.
Wanneer ik kok-vragen heb, zal ik ze hier posten.

FOK!- Er is altijd wel iemand die een antwoord heeft!
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
  woensdag 1 september 2004 @ 23:04:10 #257
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_21695708
sterkte met het verhuizen
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
pi_21695948
Wat een stap, Oxymoron, ik hoop dat het je daar bevalt.

Veel succes, en blijf maar mooi posten.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  donderdag 2 september 2004 @ 10:27:08 #259
3658 _joepie_
Blijft zoeken.. en zal vinden.
pi_21701572
Sterkte met verhuizen Oxy en ik hoop dat je het daar naar zin zult hebben en je ook op culinair gebied weer lekker aan de slag kunt daar.
Happiness is like a butterfly sitting on your hand..beautiful and fragile..when it flies away..you never know whether it might return one day..
pi_21875973
Oxy, ik moest aan je denken toen ik op deze link zat te lezen.

http://www.cookingforengineers.com

Het is echt wat voor jou!
Een soort "koken voor nerds" (ik bedoel het aardig ben zelf nerd )
Veel uitgebreide uitleg, veel foto's, niet beschreven op de gewone cryptische en superbeknopte manier van veel kookboeken.

[ Bericht 1% gewijzigd door sushi-nori op 13-09-2004 01:06:02 ]
pi_22454152
Ik ken ook een soort kookboek (eigenlijk kookmap) die waarschijnlijk erg geschikt voor je is.

Mijn moeder werkte vroeger in de gehandicaptenzorg. Ze werkte met verstandelijk gehandicapten die op zichzelf woonden, maar die niet alles zelf konden regelen. Daarvoor had ze deze kookmap.

Er staan super gedetailleerd, met foto's, heel veel gerechten in. Wel basisgerechten hoor, niet hele ingewikkelde bijzondere gerechten, maar toch.

De map heet "Wij koken zo". Ik zal thuis even kijken wie het geschreven heeft enzo.
  woensdag 6 oktober 2004 @ 23:17:40 #262
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_22455395
Alvast bedankt, Gutnre.

Inmiddels ben ik een maand geleden verhuist naar een instelling. Koken, dat leer ik nu ook, door elke week verplicht te koken voor mijn groep van 6 mensen. Wel onder begeleiding hoor, anders maak ik er een bende van.
Het leven valt me erg zwaar, en mede door de verhuizing naar de instelling heb ik voor mijzelf bevestigd dat ik in het dagelijks leven erg belemmerd wordt door mijn autisme. Dat is moeilijk om mee om te gaan, die bekentenis, voor jezelf, uit noodzaak. Toch probeer ik mensen ook op FOK! te helpen, zie ook een topic in de Ouders-serie.

Oxy.
pi_22456472
Hartstikke knap van je, om toch naar die groep te gaan. Zoiets toegeven lijkt me vreselijk moeilijk. Ik hoop dat je het toch naar je zin hebt daar.
Ik zal aanstaande zondag meer informatie plaatsen over dat kookboek, dan ben ik weer thuis.
  woensdag 6 oktober 2004 @ 23:51:22 #264
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_22456481
ik hou van mensen die durfen te koken,

en nu voor 6 man ik vindt het knap van je
zou volgens mij best bij jullie een keer willen koken samen met jullie, ik durf te weden namelijk dat je ook een 3 gangen diner neer kan zetten
  zaterdag 9 oktober 2004 @ 00:47:06 #265
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_22503977
quote:
Op woensdag 6 oktober 2004 23:17 schreef Oxymoron het volgende:
Alvast bedankt, Gutnre.

Inmiddels ben ik een maand geleden verhuist naar een instelling. Koken, dat leer ik nu ook, door elke week verplicht te koken voor mijn groep van 6 mensen. Wel onder begeleiding hoor, anders maak ik er een bende van.
Het leven valt me erg zwaar, en mede door de verhuizing naar de instelling heb ik voor mijzelf bevestigd dat ik in het dagelijks leven erg belemmerd wordt door mijn autisme. Dat is moeilijk om mee om te gaan, die bekentenis, voor jezelf, uit noodzaak. Toch probeer ik mensen ook op FOK! te helpen, zie ook een topic in de Ouders-serie.

Oxy.
Ik plaats even een verkapte tvp. Ik heb misschien nog wel wat aardigs voor recepten voor 6 personen, omdat ik zelf ook vaak voor 4-8 personen kook. Aangezien ik ingenieur ben lees: een sociaal geaccepteerde autist en vele jaren professionele keukenervaring heb, kan ik je ook wel voorzien in een paar aardige ideeen.

Dus: Wat wil je graag bereiden voor je collega's? Geef je idee wat je wil maken Liefst geen 14-sterren 27-gangen diner en ik zal er (proberen) een 1-2-3 recept van te maken. Met een sigaartje na:
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_22505559
oxy, studeer je wel nog steeds of niet meer?
pi_22538411
Ik heb gekeken, maar we hebben die map weggegooid, helaas....

Mijn moeder zal kjiken of iemand van haar oude werk die map misschien nog heeft.
  zaterdag 6 november 2004 @ 21:37:41 #268
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_23129502
Even een update: ik heb inmiddels redelijk leren koken, maar wel met begeleiding constant aanwezig. Ze vinden het nog te ''link'' om me alleen te laten. Dat is het ook wel.
En ja ik studeer (nog) wel. Ga binnenkort overstappen naar een andere opleiding die mij wat meer kan begeleiden. Kortom: het gaat echt op-en-af, vaker niet goed dan wel, maar dat is het leven. Ik eet in elk geval weer regelmatig.
pi_23129659
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 21:37 schreef Oxymoron het volgende:
Even een update: ik heb inmiddels redelijk leren koken, maar wel met begeleiding constant aanwezig. Ze vinden het nog te ''link'' om me alleen te laten. Dat is het ook wel.
En ja ik studeer (nog) wel. Ga binnenkort overstappen naar een andere opleiding die mij wat meer kan begeleiden. Kortom: het gaat echt op-en-af, vaker niet goed dan wel, maar dat is het leven. Ik eet in elk geval weer regelmatig.

Dit klinkt goed . Heel veel succes dan alvast met de nieuwe opleiding
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_23136014
welke nieuwe opleiding ga je doen, oxy?
  zondag 7 november 2004 @ 23:47:17 #271
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_23154766
tvp, zéér leuk topic! Mocht je ooit wat specifieke recepten nodig hebben dan geef maar een gil!
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_23154778
tvp'tje uit interesse in Oxy's opleiding!
pi_25069674
Ergens stond een link naar deze topic en hij is wel ernstig verouderd, maar ik heb stiekem toch een heel simpel en lekker lauwwarm pastarecept.. Het is officieel voor vier personen, maar met twee hou je niet heel veel over.

Koop:
500g rijpe pomodori (ovale, lekkerdere tomaten)
1 basilicumplantje of verse basilicum in een zakje (1 grote handvol nodig)
115 gram ricotta of ricotta salata (gezouten gedroogde ricotta in delicatessenwinkel)
knoflook (1 teen nodig)
Als je het lekker vindt: geschaafde Pecorino (soort kaas, ik vind het nooit nodig)
Ook zout, peper en olijfolie (liefst extra vergine) moet erin, maar dat heb je vast in huis

Kookbenodigdheden:
pan met water voor pasta
vergiet
snijplank
scherp mes
knoflookpers
kom waar alles in past
deksel of folie voor afdekken kom
lepel

Voorbereiden, minstens een uur voor het eten:
Doe 5 eetlepels olijfolie in de kom.

Schil de knoflook en pers deze boven de kom.

Scheur een handvol basilicumblaadjes allemaal in 2 of 3 stukjes, komt niet zo nauw. Gooi ze in de schaal.

Snij op de snijplank de pomodori doormidden. Verwijder het kroontje en gooi dat weg. Snijd de pomodori in grove stukken en verwijder, als je niet van soppig houdt, de kern en pitjes. Gooi de pomodori in de schaal.

Heb je ricotta salata, snijd deze dan in blokjes. Gooi in de schaal. Gewone ricotta kan er zo uit het bakje bij.

Voeg zout en (versgemalen) peper naar smaak toe.

Roer alles met de lepel goed door elkaar. Dek de schaal af met folie of deksel en laat 1 tot 2 uur op kamertemperatuur staan.

Vlak voor je wil gaan eten kook je pasta naar keuze volgens de eerder beschreven aanwijzingen (staat al eerder in dit topic...). Giet de pasta af en meng ze door de andere ingrediënten die je eerder in de schaal hebt gedaan. Serveer eventueel de geschaafde Pecorino erbij.

Weinig kookwerk, weinig kans om iets te laten verbranden en toch superlekker.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  maandag 14 februari 2005 @ 13:30:09 #274
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_25085438
Erg grote kick idd, daarbij heeft ze daar niks aan, ze heeft echt aanwijzingen nodig als pak de snijplank, leg het neer, pak het mes, snij het vlees, etc
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_26329421
Vreselijk jammer dat dit topic al zo oud is, maar ik wilde zelf toch ook even posten, omdat ik mezelf hier in herken Hoewel ik het er zelf niet mee eens ben, ben ik een jaar geleden gediagnosticeerd met Asperger. Het klinkt misschien raar dat ik het niet met de diagnose eens ben, maar ik vind dat de lijst met kenmerken die wordt toegeschreven aan mensen met Asperger niet voldoende overeenkomt met mijn persoon.

Toch moet ik zeggen dat ik mezelf best goed in de TS kan herkennen Ik kan best koken, maar ik laat rustig een pollepel verblakeren of saus aanbranden (een keer, nooit weer: sindsdien hou ik mij bij aardappelen, groenten, vlees ) en door recepten in kookboeken word ik helemaal moedeloos, omdat de beschrijving inderdaad te summier is. Dus: ik wil de TS bedanken voor dit initiatief en alle posters voor de recepten en dergelijke: het wordt namelijk tijd dat ik zelf ook weer wat vaker ga koken Ik woon op een studentenkamer in een unit van 15 personen, zonder speciale begeleiding (heb ik ook niet nodig, vind ik). Ik kook alleen vrijwel nooit (en als ik kook, dan is dat voor mijn vriend en ik) en mijn ganggenoten klagen over mijn gebrek aan initiatief, dus het wordt tijd dat ik daar eens wat aan ga veranderen
  maandag 18 april 2005 @ 19:04:11 #276
693 ChOas
** Warning: Choking hazard **
pi_26329508
Even een vraagje, zijn dit soort schema's iets voor mensen met dit soort problemen ? :

www.cookingforengineers.com

De recepten zijn beschreven in een soort structuur diagram, wat alles wat duidelijker maakt.

(excuses als deze link al gepost is)
"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
pi_26377556
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 14:43 schreef sushi-nori het volgende:
Klinkt goed dat ga ik ook een keer maken!
Mooi dat er weer recepten gepost worden in dit topic.
Er waren nog wel een paar waar ook ik naar uit zat te kijken.. (roti anyone?)
Weer een topickick, maar ik heb wel een lekker recept voor roti. In plaats van de roti zelf gebruik ik alleen even gewone wraps uit de supermarkt. Het echte recept is iets ingewikkelder dan dit, maar ik doe het zelf ook op deze manier en het is net zo lekker. Ik zal het zo opschrijven dat het voor iedereen te volgen zou moeten zijn.

Ingrediënten voor 4 personen:
800 gram aardappels
500 gram sperziebonen (potje)
600 gram kipfilet
1 kippenbouillonblokje
2 teentjes knoflook
2 uien
kerriepoeder (klein potje van Silvo)
chilipeper (poeder, ook in een potje van Silvo)
olijfolie
zout
peper

Verder heb je een wok nodig.

Was goed je handen, dan ben je klaar om te beginnen.

Schil de aardappels en gooi de schillen weg.
Snij de aardappels op een snijplank in blokjes van 2 tot 3 centimeter.
Doe de aardappelblokjes in een kom en zet ze even weg.

Pak de knoflook, een snijplank en een scherp mesje.
Snij bij allebei de tenen aan elke kant het topje er vanaf en haal de schil ervanaf.
Snij dan de tenen in heel kleine stukjes.
Leg de knoflook aan de kant en pak de uien.
Snij ook van de uien de topjes af en haal dan de schillen eraf.
Snij de ui in kleine stukjes (ongeveer een halve centimeter mag het wel zijn).
Doe de stukjes ui en de knoflook in een kommetje.
Breek het bouillonblokje in een paar kleinere stukken en doe die bij de knoflook en uien in het kommetje.
Pak een eetlepel en de kerriepoeder. Doe ongeveer anderhalve eetlepel met kerriepoeder in het kommetje. Leg de lepel weg en pak een theelepel en de chilipeper. Doe ongeveer een halve theelepel chilipeper in het kommetje. Leg nu de theelepel en de chilipeper weg, zet het kommetje aan de kant en was goed je handen (als er chilipeper aan blijft zitten kan dat nogal prikken als het in contact komt met je ogen, dat moet je niet hebben).

Pak een schone snijplank, het liefst geen houten, pak een scherp mes en pak de kipfilet.
Snij eerst de witte en rode stukjes uit de kipfilets zodat je alleen nog roze vlees overhoudt. Gooi het afval weg. Snij dan het vlees in blokjes van ongeveer 2 bij 2 centimeter. Zet de plank met de stukjes kip even aan de kant en was weer je handen.

Maak de pot met sperziebonen open en doe de inhoud boven de gootsteen in een vergiet zodat het vocht van de bonen afloopt en de bonen in het vergiet blijven zitten. Als het vocht eruit is, zet dan het vergiet op een bord aan de kant.

Doe het fornuis aan op een redelijk hoge stand en zet de wok erop. Pak nu de olijfolie en een eetlepel en doe 3 eetlepels olijfolie in de wok. Zet de olie weg en wacht even tot hij heet is.
Pak nu het kommetje met de knoflook, uien, bouillonblokje en kruiden. Doe de inhoud van het kommetje in de wok en pak een houten pollepel.
Roer af en toe door het mengsel heen zodat het niet aan de bodem vastbakt. Als het toch aan de bodem vast blijft zitten, zet dan het fornuis op een lagere stand.
Als de uien glazig beginnen te worden, zet dan het fornuis op een nog lagere stand. Haal de houten lepel uit de wok.

Pak een maatbeker en doe er 1,5 deciliter kraanwater in. Pak nu de kom met de blokjes aardappel en doe die erbij in de wok. Pak dan het vergiet met sperziebonen en doe die ook erbij. Doe dan het water uit de maatbeker in de wok. Blijf hier af en toe in roeren.

Wacht nu tien minuten en doe dan de blokjes kip erbij. Roer nog eens goed in de pan en doe dan wat zout en peper erin. Hoeveel hangt er vanaf wat je zelf lekker vindt, maar beter te weinig dan te veel!

Nu moet het nog ongeveer twintig minuten opstaan. Intussen af en toe blijven roeren. Na twintig minuten is het de bedoeling dat het water er grotendeels uitgekookt is. Als dit niet gebeurt kun je het fornuis weer iets hoger zetten, maar pas op want als het water op is gaat alles aanbakken.

Als je water voldoende weggekookt is, kun je eens in een aardappelblokje prikken met een vork. Als het zacht is, is het gaar en is je eten bijna klaar. Als de aardappeltjes nog niet zacht zijn kun je opnieuw wat water in de pan doen en het geheel nog even op laten staan.

Als je aardappels wel zacht zijn, zet het fornuis dan op een lage stand zodat je eten warm blijft. Haal dan de wraps uit de verpakking en doe ze op een bord. Zet het bord in de magnetron en stel hem in op de hoogste stand. Laat de wraps nu ongeveer een minuutje verwarmen. Pak ondertussen een onderzetter en leg hem op tafel. Als de magnetron klaar is, pak dan voorzichtig met een pannenlap het bord weer uit de magnetron en zet het op de onderzetter.

Zet weer een onderzetter klaar op tafel. (Ik neem even aan dat de rest van de tafel al gedekt is.) Zet het fornuis nu uit. Pak twee pannenlappen en haal daarmee je pan van het fornuis. Zet hem op de onderzetter. De bedoeling is dat je een wrap op een bord doet en daar het spul uit de wok op schept en het dan samen op eet.

Ik hoop dat het zo duidelijk genoeg is.
Are you pondering what I'm pondering?
pi_26835016
Ik hoop dat oxy snel weer eens post...
pi_26840847
Als je nou iemand anders, bijvoorbeeld je moeder een recept geeft wat je graag zou willen kunnen maken. Geef haar een taperecorder en vraag haar alles wat ze doet in te spreken. Kwestie van afluisteren tijdens het koken!
  maandag 9 mei 2005 @ 00:09:56 #280
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_26841034
quote:
Op zondag 8 mei 2005 21:10 schreef Leintjeuh het volgende:
Ik hoop dat oxy snel weer eens post...
Laatste bezoek: 2 uur, 35 minuten geleden

Ze is er iig dus wel nog
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  zaterdag 25 juni 2005 @ 20:08:47 #282
77511 floopzz
feeling a bit floopy
pi_28231571
Hmm ik weet niet eens hoe ik hier nu terecht kwam maar ik was zo enthousiast van het lezen dat ik na twee pagina's al een favoriet recept van mij ben gaan uittypen
Niet gezien dat het ene oud topic was dus...
Nu het werk gedaan is geef ik ht topic maar ff een schop met een salade die heerlijk is op een warme zomerdag (of elke andere dag van het jaar ).

kopen:

- 1 appel
- 1 peer
- 1 zakje cashewnoten
- 1 zakje spinazie (bladeren)
- brie
- honing-mosterddressing
- kipfilet
als je dat nog niet hebt:
- peper
- zout
- kipkruiden
- bakboter

Zet de volgende dingen klaar op het aanrecht:
- twee bakpannen
- een vergiet
- een bakje voor restafval
- een schilmesje (voor de appel en de peer)
- 2 schaaltjes
- een snijplankje (waar je de kip op snijdt)
- een snijmesje (voor de kip)
- roerspatel (hout of plastic)
- zout
- peper
- kipkruiden
- bakboter (alleen voor de kip)
- een bord

was eerst je handen

1. pak het schilmesje, de appel, de peer ,de twee schaaltjes en het restafvalbakje
2. schil de appel
3. doe de schillen in het restafvalbakje
4. snij de appel in plakjes en doe deze in een schaaltje
5. pak de peer
6. schil de peer
7. doe de schillen in het restafvalbakje
8. snij de peer in plakjes en doe deze in het andere schaaltje
9. zet de schaaltjes in de koelkast

10. pak het snijplankje en het mesje waarmee je de kip gaat snijden
11. pak de kip uit de koelkast
12. haal de kip uit de verpakking
13. gooi het plastic schaaltje weg
14. snij de vieze randjes van de kipfilet af en doe deze in het restafvalbakje
15. snij de schoongemaakte kipfilet in blokjes
16. pak de bakpan en zet deze op je elektrische kookplaat
17. zet de kookplaat aan (tussen middelmatig en hoog)
18. houdt je hand boven de pan, als je de warmte voelt doe je de bakboter in de pan
19. wacht tot de grote bellen van de boter kleine belletjes worden
20. doe de in blokjes gesneden kipfilet in de pan
21. bestrooi de kip met peper, zout en kipkruiden
22. zet de peper, zout en kipkruiden terug in de kast
23. pak het snijplankje en het snijmesje en houd deze even onder de hete kraan (in
verband met de bacteriën), was ook je handen
24. roer de kip om met de roerspatel
25. wordt de kip al snel donkerbruin en sist de boter heel erg hard, zet dan je kookplaat
iets lager

26. pak de zak spinazie uit de koelkast
27. pak de vergiet en zet deze in de spoelbak
28. doe de spinazie in het vergiet en spoel de spinazie
29. laat de spinazie in het vergiet staan om deze te laten uitlekken

30. roer de stukjes kipfilet even om met de roerspatel
31. zet het kookplaatje onder kipfilet laag

32. pak het schaaltje met appel uit de koelkast
33. pak de andere bakpan en zet deze op de kookplaat
34. zet je kookplaat tussen middelmatig en laag
35. doe de schijfjes appel in de pan

38. pak het bord
39. leg twee handen spinazie op je bord
40. pak het schaaltje met peer uit je koelkast
41. doe de peer op je bord

42. haal de schijfjes appel uit de pan en doe ze op je bord
43. zet de kookplaat uit
43. haal de blokjes kipfilet uit de pan en doe ze op je bord
44. zet de pan van de kip terug op de kookplaat
45. zet de kookplaat op middelmatig

46. pak het zakje met de cashewnoten
44. doe in de bakpan een handje met cashewnoten
45. beweeg de pan heen en weer
46. haal na 30 tellen de pan van de kookplaat en strooi de cashewnoten over de spinazie.
appel, peer en kip op het bord

47. zet de pan terug op de kookplaat (nog steeds op middelmatig)
48. pak de brie uit de koelkast

49. snijd twee plakjes van de brie af
50. doe de brie in de pan
51. als je ziet dat de brie smelt (gaat best snel) doe je hem op je bord
52. zet de kookplaat uit (ze zijn nu allebei uit)

53. pak de honing-mosterdressing
54. doe deze over de spinazie, appel, peer, cashewnoten en brie

55. smakelijk eten!
*snucks*
  zaterdag 25 juni 2005 @ 23:32:16 #283
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_28237434
quote:
Op zaterdag 25 juni 2005 20:08 schreef floopzz het volgende:
Niet gezien dat het ene oud topic was dus...
Dat maakt niks uit. Het is een kick die zeker de moeite waard is.

Is ook nog een lekker recept ook!!
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_28627857
quote:
Op maandag 1 december 2003 23:45 schreef Oxymoron het volgende:

Maar ik ga wel eens een cake maken in de toekomst!
Ik gebruik deze altijd om cake te bakken:
http://noot.op.het.net/cake.html
HELP ALSJEBLIEFT !
http://www.tim.zvssite.nl/
  dinsdag 12 juli 2005 @ 19:16:43 #285
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_28746157
Hallo, ik ben er nog .
Ik wist niet dat er nog in dit topic gepost was. Maar ik zal vertellen hoe het nu met het koken gaat.
Ik heb een kook-cursus gevolgd einde 2004. Daarvoor had ik recepten meegenomen die de mensen van fok geschreven hadden en die zijn waar nodig bewerkt en ik heb nog andere dingen leren maken zoals muffins en een toetje.
Na die cursus had ik tijdens het koken nog intensieve begeleiding maar nu kook ik 1 keer per week met schaduwbegeleiding.
Dat houdt in dat de begeleiding meekijkt en dat ik gericht hulp moet vragen als er iets niet lukt. Als het misgaat grijpt de begeleiding in.

Een favoriet is nog steeds de spagetti met spinazie en worst van dit topic. Dat lusten ze op de leefgroep heel graag en ik kan het nu maken.
  dinsdag 12 juli 2005 @ 19:59:50 #286
26341 Mariposa
Telt af...
pi_28747378
Mooi Oxy, dat men zo van je kookkunsten geniet . Had je nu ook al zelf quiches gemaakt Of had je ze zelf gekocht (met de meeting?)
"No hay mal que por bien no venga" Geen ongeluk zo groot, of er is altijd nog wel een geluk bij
  dinsdag 12 juli 2005 @ 20:44:44 #287
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_28748664
Nee die had ik meegeholpen te maken, deels zelf dus
pi_28759806
quote:
Op dinsdag 12 juli 2005 19:16 schreef Oxymoron het volgende:
Hallo, ik ben er nog .
<knip>
Een favoriet is nog steeds de spagetti met spinazie en worst van dit topic. Dat lusten ze op de leefgroep heel graag en ik kan het nu maken.
Hé, wat leuk om te lezen (recept had ik gepost). Het is trouwens typisch studenteneten .

Heel veel succes verder!
  woensdag 13 juli 2005 @ 07:45:43 #289
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_28759814
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 07:44 schreef femmeChantal het volgende:

[..]

Hé, wat leuk om te lezen (recept had ik gepost). Het is trouwens typisch studenteneten .

Heel veel succes verder!
Studenten zijn ook autisten als het op koken aankomt (ervaringsdeskundige).
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
  maandag 26 september 2005 @ 19:22:50 #290
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_30949999
Vandaag was wel het hoogtepunt wat koken betreft voor mij. Ik heb samen met de begeleiding vanavond een high-tea verzorgd en ik ben er erg trots op dat alles gelukt is en heel lekker gesmaakt heeft.
We hadden gemaakt: scones, brownies, muffins, cherry tomaatjes, sandwiches met zalm en komkommersalade, clotted cream, sausijzenbroodjes en als toetje een trifle met kokos. En natuurlijk veel theesmaken!

Met dank aan dit topic leer ik steeds beter koken. 'Ik wok door Fok'"
pi_30950911
Heb je nog recepten nodig?
Ik vind het leuk om ze uit te schrijven als ik tijd heb.
Ik kan bijvoorbeeld gevulde pompoensoep voor je doen, of, nou ja vraag maar, ik weet er aardig wat.
(Had je trouwens een staafmixer?)

Klinkt trouwens als een enorme klus, die high tea. Knap van je!
pi_30972639
Goed gedaan joh! Ik ben niet autistisch ( alhoewel mijn omgeving soms anders denkt ) maar een high tea is een enorme klus!!!! Petje af..
burgerweeshuis
"de mens heeft geen smaak, tenzij hij opgegeten wordt."
woensdag 26 mei 2010 12:26 schreef Kluts het volgende: Een vicieuze cirkel heeft idd geen invalshoeken.
pi_64838577
Hallo Oxymoron,

Ik heb nog een aantal vraagjes betreffende de recepten.

Ik las dat je het prettig vind om plaatjes mee te krijgen.
Maar ik kan me ook voorstellen dat dat verwarrend werkt.
De ene pot tomatensaus is de andere niet.

ik wil weten hoe letterlijk je de recepten wilt hebben.
bijvoorbeeld als er bij de benodigdheden 1 kleine schaal staat en in het
recept wordt deze omschreven als het kleine schaaltje. Is het dan duidelijk
dat het om dezelfde schaal gaat?

Bij snij de onderkant van de wortel, wil je dan ook weten hoeveel je
moet afsnijden?

En wanneer er, meng goed door elkaar, staat, wil je dan dat erbij staat
hoelang je moet mengen?

Als er staat, 2 minuten op het vuur laten staan, wil je dan dat er
ook bijstaat dat je de kookwekker hiervoor aan moet zetten?

"Doe een klontje boter in de koekenpan of wok." is dat duidelijk genoeg?

bij de beschrijving "Snij het vlees", wil je dan weten met wat voor
mes het moet gesneden worden?

Ik heb ook bij heel wat recepten niet gezien dat het vuur (of in jou geval de kookplaat)
uitgezet moest worden.
Zijn er enkele basisprincipes die je je hebt aangeleerd altijd te doen.
zoals o.a.:
- vuur uitzetten
- spullen (potten, verpakkingen) weggooien
of kan je dit nog vergeten als het niet in de beschrijving staat?

als er 125 gram tot 150 gram kipfilet nodig is, hoeveel kipfilet haal je dan?

Wat zijn nog andere problemen die je in de keuken bent tegengekomen?
Ik zou het graag willen weten. Ik ben heel erg benieuwd hoe letterlijk ik moet
kijken om een recept voor autisten te kunnen maken.

ik hoop dat je dit bericht nog zal lezen. Ik weet niet of je nog op Fok
komt, aangezien je laatste post van 3,5 jaar geleden is.

vriendelijke groeten
http://www.youtube.com/watch?v=l4pnMaVBaaA
pi_64839828
Dude.... zo'n kick heb ik nog niet gezien bij Fok! ...
burgerweeshuis
"de mens heeft geen smaak, tenzij hij opgegeten wordt."
woensdag 26 mei 2010 12:26 schreef Kluts het volgende: Een vicieuze cirkel heeft idd geen invalshoeken.
pi_64859710
oxy fokt in ieder geval nog dus die zal zo wel eens langswaaien denk ik
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  vrijdag 9 januari 2009 @ 20:22:43 #296
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_64864841
Ik fok nog wel, inderdaad. Maar over een paar posts is het topic vol en ik wil niet dat er een deel 2 komt, omdat ik inmiddels al goed heb leren koken! Maar zal zo snel mogelijk proberen te antwoorden op de vragen.
pi_64866892
je kan ook in mijn inbox reageren
http://www.youtube.com/watch?v=l4pnMaVBaaA
  vrijdag 9 januari 2009 @ 23:10:36 #298
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_64871241
Okee, dit is eng
ik zat vanmiddag in de trein aan dit topic te denken, ik slinger de laptop aan en tadaah hier is oxy's topic weer

Ook al is het topic bijna vol, je mag me altijd om hulp vragen hoor
Ik ben wel geen cul-modje meer, maar een mens moet toch koken he? haha

Ben trouwens heel blij te lezen dat het zo goed gaat!
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_64890687
Ik heb het topic doorgelezen en ben razend benieuwd wat er de afgelopen 4 jaar is gebeurd!
We komen hard, zo hard.
pi_64898792
Tof om te horen dat je inmiddels goed kan koken!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')