abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 29 november 2003 @ 12:07:35 #76
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_15019067
Oh zo veel mensen zijn ervan overtuigd dat er na de dood niets meer is. Biologisch gezien lijkt mij dat ook een compleet logisch antwoord. Als onze cellen sterven, sterven wij ook.

Ik heb ook lang zo gedacht maar ben de laatste tijd een stuk voorzichtiger geworden met mijn stelligheid. Er zijn zoveel verhalen bekend van personen (kinderen) die zich een vorig leven kunnen herrineren, compleet met details (Google maar eens op Ian Stevenson) die biologisch of natuurkundig (nog) niet te verklaren zijn.

De houding van de meesten zal zijn 'onzin, het zijn maar verhalen, fantasie' maar dat vind ik zo makkelijk. Je mag niet zomaar alle belevenissen van anderen weggooien omdat het anders niet in jouw denkbeeld past. Iets dat je niet direct kunt verklaren hoeft nog niet per definitie onwaar te zijn.

Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
  zaterdag 29 november 2003 @ 13:33:31 #77
73940 Choices
Woordeloze lurker
pi_15020221
quote:
Op zaterdag 29 november 2003 12:07 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Oh zo veel mensen zijn ervan overtuigd dat er na de dood niets meer is. Biologisch gezien lijkt mij dat ook een compleet logisch antwoord. Als onze cellen sterven, sterven wij ook.

Ik heb ook lang zo gedacht maar ben de laatste tijd een stuk voorzichtiger geworden met mijn stelligheid. Er zijn zoveel verhalen bekend van personen (kinderen) die zich een vorig leven kunnen herrineren, compleet met details (Google maar eens op Ian Stevenson) die biologisch of natuurkundig (nog) niet te verklaren zijn.

De houding van de meesten zal zijn 'onzin, het zijn maar verhalen, fantasie' maar dat vind ik zo makkelijk. Je mag niet zomaar alle belevenissen van anderen weggooien omdat het anders niet in jouw denkbeeld past. Iets dat je niet direct kunt verklaren hoeft nog niet per definitie onwaar te zijn.

Kijk dat vind ik ook, daarom blijf ik er neutraal over.
pi_15022964
quote:
Op zaterdag 29 november 2003 12:07 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
En stel je dan eens voor dat wij eigenlijk helemaal niet de cellen zijn, maar dat het "Bewustzijn" zich er alleen maar mee geidentificeerd mee heeft.
Dat zou betekenen dat na de dood het kleine stukje bewustzijn wat in het leven meestal vast zit aan het stoffelijke lichaam weer "tot bewustzijn" komt en in een groter bewustzijn opgaat...*)

Er zijn genoeg mensen die al terwijl ze in "de stof zijn" tot bewustzijn komen van het grotere bewustzijn.

"Zich in de wereld bevinden, maar niet van de wereld zijn"

"Mediamata over en uit..."
  zaterdag 29 november 2003 @ 16:47:53 #79
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_15023001
edit: niet doen

[Dit bericht is gewijzigd door shmoopy op 29-11-2003 17:35]

Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
  zaterdag 29 november 2003 @ 16:52:10 #80
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_15023067
quote:
Op zaterdag 29 november 2003 16:45 schreef Xantes het volgende:
En stel je dan eens voor dat wij eigenlijk helemaal niet de cellen zijn, maar dat het "Bewustzijn" zich er alleen maar mee geidentificeerd mee heeft.
Dat kan ik me wel voorstellen maar wat heb ik daaraan? Ik wil niet blind iets geloven omdat het toevallig leuk klinkt. Hoe kom je aan deze wijsheid en waarop is die gebaseerd?
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
  zaterdag 29 november 2003 @ 17:33:58 #81
73290 Huttenkloas76
zeur maar ff door
pi_15023774
edit: doei dan

[Dit bericht is gewijzigd door shmoopy op 29-11-2003 17:36]

Be yourself no mather what they say
pi_15023878
quote:
Op zaterdag 29 november 2003 16:52 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:

[..]

Dat kan ik me wel voorstellen maar wat heb ik daaraan? Ik wil niet blind iets geloven omdat het toevallig leuk klinkt. Hoe kom je aan deze wijsheid en waarop is die gebaseerd?

Graah, ik had net een heel mooi stukje geschreven en toen was alles opeens weg...

Even in het kort dan maar:
-Ten eerste, het loskoppelen van de geest met het lichaam en hierbij opgaan in een groter bewustzijn kan iedereen leren door Raja-yoga, meditatie etc.
-Ten tweede, dit heb ik zelf ook meerdere keren ervaren (telt niet als argument, weet ik).
-Ten derde, dat er een afterlife/reincarnatie is maakt niet uit als je zulke overweldigende en overstijgende ervaringen hebt gehad (van andere bewustzijnsstaten) omdat in je in die ervaringen weet dat "alles goed komt" (in de grootste betekenis van de zin).

Maar het lijkt me wel logisch dwingend in mijn belevingswereld.

zaterdag 29 november 2003 @ 17:44:40 #83
73940 Choices
Woordeloze lurker
pi_15023927
quote:
Op zaterdag 29 november 2003 16:52 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:

[..]

Ik denk niet dat hij datgeen bedoelt als in: het is zo.
Ik denk meer dat hij het bedoelde als in: Zo kan het ook, sinds sommige mensen die en die ervaringen hebben.

Ik denk persoonlijk dat er iets meer vertrouwen moet komen in de mensheid, en iets minder ongeloof in iemand anders zijn beweringen. Niet om totaal blind te worden natuurlijk.
Maar zo is mijn kijk erop.

pi_15023944
quote:
Op zaterdag 29 november 2003 17:41 schreef Xantes het volgende:

[..]

Graah, ik had net een heel mooi stukje geschreven en toen was alles opeens weg...

Even in het kort dan maar:
-Ten eerste, het loskoppelen van de geest met het lichaam en hierbij opgaan in een groter bewustzijn kan iedereen leren door Raja-yoga, meditatie etc.
-Ten tweede, dit heb ik zelf ook meerdere keren ervaren (telt niet als argument, weet ik).
-Ten derde, dat er een afterlife/reincarnatie is maakt niet uit als je zulke overweldigende en overstijgende ervaringen hebt gehad (van andere bewustzijnsstaten) omdat in je in die ervaringen weet dat "alles goed komt" (in de grootste betekenis van de zin).

Maar het lijkt me wel logisch dwingend in mijn belevingswereld.

En voor je geboorte zit je ook in dat grote bewustzijn??
Wat is dan het doel van het leven ?
Als je ervoor en erna daar kan zijn waarom zou je ertussenin dan hier willen zijn
Al die mooie plekken op aarde, en ik zit hier :N
pi_15024090
quote:
Op zaterdag 29 november 2003 09:59 schreef dewd het volgende:

[..]

Is dat niet wat simpel? Als ik geloof dat ik een god word na de dood dan is is dat ook zo? En wie houdt dit allemaal bij, is er een soort universele administratie die zegt waar je naartoe gaat na je dood

jij ben zeker ook zo iemand die (wiskundige) eindeloos ook niet kan accepteren?
pi_15024470
Iedereen houdt er wel allemaal geweldige ideeen op na...maar al dat denkwerk is eigenlijk verspilde moeite want je komt er toch niet achter! Iedereen die de dood-ervaring heeft meegemaakt is niet meer hier om het na te vertellen.
Mensen die zich vastklampen aan de ideeen uit de bijbel moeten zich laten nakijken. De bijbel, en daarmede dus de hemel en de hel, is verzonnen door mensen en berust dus niet op feiten alleen omdat ''het geschreven staat''.
Het enige waar we informatie uit kunnen putten zijn de BDE's( bijna dood ervaringen) aangezien dit het meest dichtbij de dood komt. Jammer alleen is dat er niet experimenteel onderzoek naar gedaan kan worden, want niet op te wekken.
Maar dat iemand die klinisch dood is verklaard er wel herinneringen op na houdt is uiterst merkwaardig-> zonder hersenactiviteit geen manier om herinneringen te creeren in het geheugen.
BDE's van mensen die niet klinisch dood verklaard zijn geweest zijn niet betrouwbaar genoeg. Dit kunnen namelijk makkelijk ook hallucinaties zijn geweest die berusten op interpretaties die mensen over het leven na de dood hebben.
pi_15024528
quote:
Op zaterdag 29 november 2003 17:44 schreef Choices het volgende:

[..]

Ik denk niet dat hij datgeen bedoelt als in: het is zo.
Ik denk meer dat hij het bedoelde als in: Zo kan het ook, sinds sommige mensen die en die ervaringen hebben.

Ik denk persoonlijk dat er iets meer vertrouwen moet komen in de mensheid, en iets minder ongeloof in iemand anders zijn beweringen. Niet om totaal blind te worden natuurlijk.
Maar zo is mijn kijk erop.

Ik weet inderdaad dat er wel wat meer manieren zijn om tegen dit alles aan te kijken. Ik hoop dat mettertijd mijn kijk erop, misschien door ervaring, verandert. Iedere waarheid wordt weer vervangen door een "hogere" waarheid.

En ik lieg niet over de ervaringen waar ik het over had, maar ik zou niet willen dat iemand mij blind volgde hierin. Iedereen kan het zelf ontdekken, en de raja-yoga is daar een weg die ik zelf gevonden heb (ook trouwens ontzettend uitdagend intellectueel om de boeken van Patanjali, de yoga-sutra's, te begrijpen. Zit een erg goede redenering achter).

quote:
Op zaterdag 29 november 2003 17:45 schreef Aardwetenschapper het volgende:

[..]

En voor je geboorte zit je ook in dat grote bewustzijn??
Wat is dan het doel van het leven ?
Als je ervoor en erna daar kan zijn waarom zou je ertussenin dan hier willen zijn

Dat is het grote mysterie eigenlijk. Je zou kunnen zeggen dat de ziel toch iets leert van zijn samengaan met de materie.
Maar ik denk dat dit erg bekeken wordt van een menselijk standpunt en dat je niet dit echt kan begrijpen (in de volledige zin) totdat je, zoals de oosterse filosofie zegt dan, verlicht bent en opgegaan bent in dat grotere bewustzijn terwijl je nog in een lichaam bent.

Anders gaat het allemaal niet verder dan het "logische denken" en argumenten, wat je in ieder geval moet kunnen overstijgen om intuitie te kunnen ontwikkelen en de zogenaamde verlichting te ervaren.

Alleen al dat dan de zogenaamde ziel een lichaam inwoont, betekent dat hij er wat te zoeken heeft. En verder dan dit kom ik ook niet hoor .

zaterdag 29 november 2003 @ 18:24:42 #88
73940 Choices
Woordeloze lurker
pi_15024584
quote:
Op zaterdag 29 november 2003 18:16 schreef Odin83 het volgende:
Iedereen houdt er wel allemaal geweldige ideeen op na...maar al dat denkwerk is eigenlijk verspilde moeite want je komt er toch niet achter! Iedereen die de dood-ervaring heeft meegemaakt is niet meer hier om het na te vertellen.
Ik ben niet religieus. maar jou punt is totaal onwaar. Omdat iets geschreven staat moet het dus onwaar zijn? Omdat het geschreven staat en het niet te checken valt, moet het als onwaar worden beschouwd? Omdat het geschreven staat en het onlogisch, of zelfs onmogelijk klinkt, moe het als onwaar worden beschouwd?

nee.
het is arrogantie welke de niet te bewijzen beschreven zaken als onmogelijk acht.
het is bijgeloof welke de niet te bewijzen beschreven zaken als Waar beschouwd.
Het is Wijsheid welke de niet te bewijzen beschreven zaken als een mogelijkheid beschouwd.

[Dit bericht is gewijzigd door Choices op 29-11-2003 18:29]

pi_15024667
quote:
Op zaterdag 29 november 2003 18:24 schreef Choices het volgende:

[..]

Ik ben niet religieus. maar jou punt is totaal onwaar. Omdat iets geschreven staat moet het dus onwaar zijn? Omdat het geschreven staat en het niet te checken valt, moet het als onwaar worden beschouwd? Omdat het geschreven staat en het onlogisch, of zelfs onmogelijk klinkt, moe het als onwaar worden beschouwd?

nee.
het is arrogantie welke de niet te bewijzen beschreven zaken als onmogelijk acht.
het is bijgeloof welke de niet te bewijzen beschreven zaken als Waar beschouwd.
Het is Wijsheid welke de niet te bewijzen zaken als een mogelijkheid beschouwd.

En vergeet natuurlijk niet dat het Wijsheid is die ervoor zorgt dat de wetenschap uberhaupt ontstaan is.

pi_15024705
Ik zeg alleen dat de bijbel geschreven is door mensen. Mensen die net zoveel over het leven na de dood weten als wij. Mensen die de hemel bedachten om gelovigen hoop te geven dat er meer is dan hun aardse bestaan. Dat lijkt me als realist zijnde toch heel wat aannemelijker dan dat het hier om iets bovennatuurlijks gaat. Maar oke niets is onmogelijk.
pi_15024811
quote:
Op zaterdag 29 november 2003 09:59 schreef dewd het volgende:

[..]

Is dat niet wat simpel? Als ik geloof dat ik een god word na de dood dan is is dat ook zo? En wie houdt dit allemaal bij, is er een soort universele administratie die zegt waar je naartoe gaat na je dood

Nee, dat bepaal je zelf.
Je schept je universum ook zelf, dus mag je ook zelf bepalen wat er na de dood gebeurt.
Unox, the worst operating system.
pi_15024853
quote:
Op zaterdag 29 november 2003 11:47 schreef ErikT het volgende:

[..]

Dit is wetenschappelijk (biologisch) volslagen onmogelijk.

Want? Argumenten graag.
Unox, the worst operating system.
  zondag 30 november 2003 @ 00:26:00 #93
8369 speknek
Another day another slay
pi_15030392
quote:
Op zaterdag 29 november 2003 18:44 schreef Schorpioen het volgende:
Je schept je universum ook zelf, dus mag je ook zelf bepalen wat er na de dood gebeurt.
Je schept hem wel zelf, maar ik heb nog niet de indruk gehad dat je er wat over te zeggen hebt. Dat zou althans niet in overeenstemming zijn met het lijden. Of zouden we eigenlijk allemaal in de rijke wereld leven en de misere projecteren als leedvermaak/relativering? Hmm dat is wel een grappige kijk.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 30 november 2003 @ 00:27:00 #94
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_15030405
Van alles wat ik weet is dat de geest eerst in soort schemerzone terecht komt waar de geest tot rust kan komen en daarna wordt opgehaald door een bekende om te worden begeleid naar de hemel/etc

In ieder geval ben ik totaal niet bang voor de dood,

Era Vulgaris
  zondag 30 november 2003 @ 00:36:07 #95
8369 speknek
Another day another slay
pi_15030539
quote:
Op zondag 30 november 2003 00:27 schreef Vassili_Z het volgende:
Van alles wat ik weet is dat de geest eerst in soort schemerzone terecht komt waar de geest tot rust kan komen en daarna wordt opgehaald door een bekende om te worden begeleid naar de hemel/etc

Heb je daar een argument voor?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_15030560
ik hoop in ieder geval geen nederland
Min-e zei het volgende: Als jij een vrouw was geweest, was je echt een slet geweest..
pi_15030620
quote:
Op zondag 30 november 2003 00:27 schreef Vassili_Z het volgende:
Van alles wat ik weet geloof is dat de geest eerst in soort schemerzone terecht komt waar de geest tot rust kan komen en daarna wordt opgehaald door een bekende om te worden begeleid naar de hemel/etc

Je wéét niks!
  zondag 30 november 2003 @ 10:42:26 #98
73940 Choices
Woordeloze lurker
pi_15033319
quote:
Op zondag 30 november 2003 00:42 schreef P-Style het volgende:

[..]

Je wéét niks!

Doe even een zinvolle bijdrage.
Geef eens voorbeelden van jou kennis, wat betreft dit onderwerp.
pi_15033517
quote:
Op zaterdag 29 november 2003 17:53 schreef _Etter_ het volgende:

[..]

jij ben zeker ook zo iemand die (wiskundige) eindeloos ook niet kan accepteren?

Domme persoonlijke aanvallen doe je maar tegen iemand anders, als je niet bevalt dat ik niet zo denk als jij dan skip je me posts maar.
  zondag 30 november 2003 @ 11:07:21 #100
38549 dewd
100% pure
pi_15033528
quote:
Op zondag 30 november 2003 10:42 schreef Choices het volgende:

[..]

Doe even een zinvolle bijdrage.
Geef eens voorbeelden van jou kennis, wat betreft dit onderwerp.

Wat hij denk ik vind is wel degelijk een bijdrage, hij heeft nog gelijk ook. Je weet niet dat er iets is na de dood, je gelooft het alleen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')