abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 27 november 2003 @ 03:48:02 #1
56483 wingerd
p l a s t i c f a c e
pi_14962741
Mensen en vooral de huidige jongeren lijken steeds meer politiek betrokken te raken. Dankzij internet, 'extreem' wereldnieuws & de daaruit voortvloeiende maatschappelijke polarisaties.
Ook op andere fronten liegen de statistieken er niet om. Jongeren zijn verantwoordelijk voor een steeds groter aandeel van de totale uitgaven. (www.cbs.nl).
En vrij recentelijk is de minimumleeftijd om te werken (weliswaar tegen een minimaal schijntje) nog naar beneden gebracht.
En etc.

De invloed van jongeren op de maatschappij, wordt steeds groter. Zou de stap "Stemrecht vanaf 16 jaar?" zinvol zijn?

De slaap van de Rede brengt Monsters voort.
Welterusten.
pi_14962783
Vergeet het maar! 16 jarigen zijn veel te naïef!

(net als... mensen met een iq lager dan 110, mensen die LPF stemmen, mensen zonder tv, mensen met een sterke geloofsovertuiging, mensen die wereldvreemd zijn in het algemeen, mensen...)

Redactie Games donderdag 27 november 2003 @ 04:17:23 #3
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_14962790
Nee, ik ben hier niet voor...

Ik geloof dat "scholieren" zich algemeen nog niet zo goed ontwikkeld hebben met de werking van ons politiek stelsel. In die tijd had ik andere interesses dan politiek en ik geloof dat dit wel voor meer mensen geldt.

En inderdaad ze zijn nog te naïef. Politieke programma's zijn zo'n op een uitlokkende manier geschreven, dat je je bijna wel gedwongen voelt om voor een bepaalde partij te stemmen, nadat je zo'n pamflet gelezen hebt . Het is al vaak genoeg gebeurt dat veel punten op zo'n lijst niet of nauwelijks worden behandeld

How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
pi_14962792
quote:
Op donderdag 27 november 2003 04:11 schreef P-Style het volgende:
mensen die LPF stemmen

dus ik mag niet stemmen van jou

Nouja laatste keer stemde ik op VVD

Je IP-adres is 127.0.0.1 Bij misbruik van dit forum kunnen we je provider op de hoogte stellen.
In geval van illegale praktijken verlenen wij volledige medewerking aan justitie.
pi_14962798
quote:
Op donderdag 27 november 2003 04:19 schreef Hayek het volgende:

[..]

dus ik mag niet stemmen van jou

Nouja laatste keer stemde ik op VVD

Die kunnen we ook uitlsuiten natuurlijk.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_14962806
16-jarigen hebben toch al stemrecht? Bij Idols enzo... Dat is voorlopig wel genoeg voor ze.

Ik heb wel een ander voorstel: Je moet een diploma halen om überhaupt te mogen stemmen. Uit dit diploma moet blijken dat je weet wat het betekent wanneer je je stem uitbrengt.

...but still my little ship outbraves the blust'ring winds and stormy waves.
  donderdag 27 november 2003 @ 05:42:46 #7
19840 Libris
Live from Singapore
pi_14962837
quote:
Op donderdag 27 november 2003 04:47 schreef zeildrenaline het volgende:
16-jarigen hebben toch al stemrecht? Bij Idols enzo... Dat is voorlopig wel genoeg voor ze.

Ik heb wel een ander voorstel: Je moet een diploma halen om überhaupt te mogen stemmen. Uit dit diploma moet blijken dat je weet wat het betekent wanneer je je stem uitbrengt.

Haha, lol,

Maar niet eens met > 16 jaar en ook niet dat je een diploma moet hebben. Ik denk dat mensen tussen hun 16e en 18e zich sterk ontwikkelen en een stuk serieuzer worden, dus vanaf 18 jaar is een mooie grens.
Diploma hebben om te stemmen? Nee, dan krijg je een aritocratische maatschappij, waarin alleen de elite kan stemmen. Geen enkele westerse staat heeft dit, omdat het niet te handhaven is. Laat het maar mooi zoals het is.

pi_14962859
quote:
Op donderdag 27 november 2003 05:42 schreef Libris het volgende:

[..]

Haha, lol,

Maar niet eens met > 16 jaar en ook niet dat je een diploma moet hebben. Ik denk dat mensen tussen hun 16e en 18e zich sterk ontwikkelen en een stuk serieuzer worden, dus vanaf 18 jaar is een mooie grens.
Diploma hebben om te stemmen? Nee, dan krijg je een aritocratische maatschappij, waarin alleen de elite kan stemmen. Geen enkele westerse staat heeft dit, omdat het niet te handhaven is. Laat het maar mooi zoals het is.

Nee, het is ook maar een gedachtenspinsel. Ik vind het alleen vreemd dat je voor van alles en nog wat een papiertje nodig hebt. Stemmen echter mag zelfs de grootste domkop en dan krijg je taferelen als ik stem op Wouter, want hij heeft zo'n lekker kontje. Iemand die niet weet waar hij op stemt, zou imo ook geen (of minder) stemrecht moeten mogen hebben.

[Dit bericht is gewijzigd door zeildrenaline op 27-11-2003 06:19]

pi_14962861
dubbelpost

[Dit bericht is gewijzigd door zeildrenaline op 27-11-2003 06:19]

donderdag 27 november 2003 @ 06:18:30 #10
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_14962862
quote:
Op donderdag 27 november 2003 06:15 schreef zeildrenaline het volgende:
Stemmen mag zelfs de grootste domkop en dan krijg je taferelen als ik stem op Wouter, want hij heeft zo'n lekker kontje.
en dat is nog nioet eens het ergste, nee ze zeggen het nog eens vol trots voor de camera, dat is het ergste
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  donderdag 27 november 2003 @ 06:23:28 #11
19840 Libris
Live from Singapore
pi_14962865
quote:
Op donderdag 27 november 2003 06:15 schreef zeildrenaline het volgende:

[..]

Nee, het is ook maar een gedachtenspinsel. Ik vind het alleen vreemd dat je voor van alles en nog wat een papiertje nodig hebt. Stemmen echter mag zelfs de grootste domkop en dan krijg je taferelen als ik stem op Wouter, want hij heeft zo'n lekker kontje. Iemand die niet weet waar hij op stemt, zou imo ook geen (of minder) stemrecht moeten mogen hebben.

Ehm, misschien kan er een soort quiz element bij het stemmen ingebouwd worden, stem op iemand, je krijgt een vraag over de persoon of de partij. Als je het goed hebt, telt je stem en anders niet
  donderdag 27 november 2003 @ 07:20:05 #12
62021 Muizig
Kijkt verbaasd..
pi_14962923
Stemmen is een van de belangrijkste rechten die de burgers hebben, beetje raar omdat mensen te ontnemen omdat ze in jouw ogen niet goed stemmen

stemrecht voor vanaf zestien jaar lijkt mij geen slecht idee, op die manier raakt de jeugd ook veel eerder intensief betrokken bij het politiek systeem en krijg je op den duur een hogere intresse en een betere opkomst bij en voor de stembus

De hele grote gemene wereld in!
pi_14962936
16-jarige zijn kudde dieren....dus niet de beste groep om te laten stemmen....Stemgrens juist verhogen naar 21. Je ouders zijn toch ook tot je 21ste financieel verantwoordelijk voor je.
Fat Kids Are Harder To Kidnap
pi_14962937
Weet je wat? Laten we een enquette houden onder de 16 en 17 jarigen en kijken wat ze zouden stemmen. Als dat overeen komt met de huidige regering, dan komt zo'n wets voorstel er natuurlijk makkelijk door....

Maar ja... Het is algemeen bekend dat juist de jeugd massaal links stemt, dus met de huidige regering kunnen we dat rustig vergeten... Laten we nog een jaartje of 4 wachten voor we dit voorstel lanceren

pi_14962945
quote:
Op donderdag 27 november 2003 07:20 schreef Muizig het volgende:
Stemmen is een van de belangrijkste rechten die de burgers hebben, beetje raar omdat mensen te ontnemen omdat ze in jouw ogen niet goed stemmen
Ik beweer helemaal niet dat mensen slecht stemen. Ik beweer alleen dat er hordes mensen zijn die niet weten waarop ze stemmen. Ik stem op partij X, omdat mijn ouders dat ook doen. Ik stem op partij Y, omdat die persoon er zo leuk uit ziet. Dat zijn redenen die niks met politiek te maken hebben.
  donderdag 27 november 2003 @ 07:34:54 #16
62021 Muizig
Kijkt verbaasd..
pi_14962970
quote:
Op donderdag 27 november 2003 07:28 schreef zeildrenaline het volgende:

[..]

Ik beweer helemaal niet dat mensen slecht stemen. Ik beweer alleen dat er hordes mensen zijn die niet weten waarop ze stemmen. Ik stem op partij X, omdat mijn ouders dat ook doen. Ik stem op partij Y, omdat die persoon er zo leuk uit ziet. Dat zijn redenen die niks met politiek te maken hebben.

Als die mensen denken dat ze op die manier dan aan de juiste persoon komen mogen ze dat best.. Er zijn ook mensen die het argument: 'ik stem op Zalm want hij kan zou goed debatteren" oid, als een evengroot onzin argument afdoen, aangezien dat niet in hun referentiekader past

Het verlagen van stemrecht zou naar mijn idee wel de situatie kunnen veranderen doordat er dan ook al op de middelbare school heel veel meer nadruk gelegt gaat worden op de verkiezingen, en dat mensen dan al veel eerder een beter beeld krijgen van wat het stemmen in houdt en waarbij je dan op zou moeten letten, iets dat dus veel andere mensen graag zouden hebben

De hele grote gemene wereld in!
pi_14962991
nee ga weg!
16 jarigen (en de meeste 18-jarigen) weten veel te weinig om uberhaupt een goede afweging te kunnen maken.
Dan zou een politieke partij kunnen winnen dmv flitsende spotjes op TMF.
Metal Up Your Ass!! Bouque de Pheauteau
pi_14963019
16 jaar = puberteit = meelopen met rage's

oftewel

16 jaar = 1 Zeg stem LPF = Anderen.... humm.. JA LPF Ze zijn cool

Back to oldskool!
  donderdag 27 november 2003 @ 07:58:08 #19
26777 MrTorture
Welcome to the torture chamber
pi_14963042
quote:
Op donderdag 27 november 2003 07:27 schreef Croga het volgende:
Maar ja... Het is algemeen bekend dat juist de jeugd massaal links stemt
Dit forum doet mij doorgaans anders vermoeden
No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own.
Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
Vis een optie?
pi_14963075
Hmm, ik merkte dat mijn idee om stemmen te koppelen aan enige mate van kennis over de politiek al enige aversie opwekt.
Ik weet er nog wel eentje. Ik vind dat de stem van werkende mensen, zwaarder moet wegen dan van niet-werkenden. Werkenden brengen tenslotte het geld binnen in ons land. Let op! Ik stel dus niet dat een stem inkomens-gerelateerd zou moeten zijn!
  donderdag 27 november 2003 @ 08:12:49 #21
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_14963117
quote:
Op donderdag 27 november 2003 07:58 schreef MrTorture het volgende:

[..]

Dit forum doet mij doorgaans anders vermoeden

ach ja, als jij aan de hand van enkele opmerkingen in topics waarin de dader van allochtone afkomst gelijk het idee krijgt dat de negatief reagerende users niet links kunnen zijn dan kun je dat idee krijgen ja.
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_14963120
Ik denk dat dit 't slechtste idee is wat ik in tijden heb gelezen. Straks krijg je bij iedere stem op de lpf 10 gratis smsjes naar TMF
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
  Redactie Games donderdag 27 november 2003 @ 08:14:51 #23
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_14963134
Newsflash!

Stemmen voor 16-jarigen, NU ook in BrEEzAhStYLe!

How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
  donderdag 27 november 2003 @ 08:16:39 #24
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_14963145
Meeste 18 jarigen stemmen al niet omdat ze niet weten wie wat doet of omdat ze gewoon te lam zijn, laat staan 16 jarigen.

Tuurlijk, er zijn altijd uitzonderingen, maar ik ben toch tegen...

I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
  donderdag 27 november 2003 @ 08:30:59 #25
26417 Dovenwereld
Ingenieur Informatica
pi_14963231
Alleen in Iran mogen 16-jarigen stemmen..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')