abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 26 november 2003 @ 15:30:53 #1
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_14944976
Omdat in Parapsychologie Deel 1 gezegd wordt dat dat niet het topic is om te bewijzen dat het kan (telekinese e.d.),
wil ik daar nou dus speciaal wel een topic voor openen.

Dan zijn we voor eens en voor altijd van het gemekker af;
hoeven de andere topics niet meer vervuild te worden met gemekker om bewijzen
en wordt de sceptici de mond gesnoerd door het ongetwijfeld overweldigende bewijs dat in dit topic geleverd gaat worden.

Normaal is 't zo dat de topicstarter begint;
maar ik heb niks en kan niks, dus dat schiet niet erg op.

Kom maar op met die bewijzen dus !

Edit:
Laten we het wel even ontopic en serieus houden svp;
geen ellenlange discussies, gewoon een video dat je je kat optilt of een uitnodiging om mensen te demonstreren wat je kunt.

Ook geen filmpjes van anderen svp; alleen bewijzen wat je zelf kunt.
Filmpjes downloaden kan iedereen.

[Dit bericht is gewijzigd door L.Denninger op 26-11-2003 15:35]

zzz
  woensdag 26 november 2003 @ 15:33:22 #2
17698 nappel
raar menneke..
pi_14945056
Dat kun je wel zeggen...
..maar bewijs maar eens dat je nix kunt..
Kopen ze dure kunstmest, maar als de hond in de tuin schijt doen ze moeilijk..
pi_14945133
Zal aardig leeg blijven denk ik, deze thread
pi_14945376
ik laat al jaren de maan zweven
Not that we needed all that for the trip, but once you get into a serious drug collection, the tendency is to push it as far as you can.
  woensdag 26 november 2003 @ 15:46:06 #5
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_14945457
ik heb een keer een foto nagetekend van een vriendin van me, waar haar overleden opa ook op stond(hij was toen al dood).
ik heb ook een keer een ongeluk nagetkend waarbij de beste vriendin van een vriendin van me bij was verongelukt.
en laatst heb ik de uitstrooi plaats van de moeder van andere vriendin beschreven.

hiervoor had ik nog nooit van deze plaatsen/plekken gehoord!!!

It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_14945529
enigste bewijs wat ik ooit heb gezien is een filmpje van David Blaine, maar die gast doet zo veel gare compleet onverklaarbare dingen
If you want to see a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face...forever.
  woensdag 26 november 2003 @ 15:51:12 #7
31101 _Led_
pi_14945591
quote:
Op woensdag 26 november 2003 15:49 schreef Demon-X het volgende:
enigste bewijs wat ik ooit heb gezien is een filmpje van David Blaine, maar die gast doet zo veel gare compleet onverklaarbare dingen
Dat lijkt me dus niet echt bewijs aangezien DB een goochelaar is
Hans Klok doet ook onverklaarbare dingen
zzz
pi_14945638
quote:
Op woensdag 26 november 2003 15:51 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

nee die vent is toch van een ander slag, echt streetperformance waar je compleet van 8erover staat
voorbeeld:
een leeg verfrommeld blikje pakt ie vast, et begint langzaam uit te deuken, hij wrijft even over de dop en hij is weer afgesloten, koud en gevult met bier
If you want to see a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face...forever.
  woensdag 26 november 2003 @ 15:55:05 #9
31101 _Led_
pi_14945716
quote:
Op woensdag 26 november 2003 15:52 schreef Demon-X het volgende:

[..]

nee die vent is toch van een ander slag, echt streetperformance waar je compleet van 8erover staat
voorbeeld:
een leeg verfrommeld blikje pakt ie vast, et begint langzaam uit te deuken, hij wrijft even over de dop en hij is weer afgesloten, koud en gevult met bier

Jaja ik heb de DVD's van DB, en ik kan je 75% van z'n trucs uitleggen.
En Hans Kazan legt een meisje neer, zwaait er met z'n stokje overheen en zaagt 'r zo in tweeen.
'T is leuk maar 't is allemaal niet echt.

Nu weer ontopic svp,
echt bewijzen please !

zzz
pi_14945763
Geen flame, verre van, maar zo is het dus geen keihard bewijs.

En dat is het hele probleem dan ook, je kunt geen keihard bewijs leveren voor parapsychologische fenomenen zonder er een klynisch experiment op los te laten.

Dat is al vaak geprobeerd en tot op heden geen sluitend bewijs.

woensdag 26 november 2003 @ 15:56:48 #11
73940 Choices
Woordeloze lurker
pi_14945768
quote:
Op woensdag 26 november 2003 15:52 schreef Demon-X het volgende:

[..]

voorbeeld:

Naar horen en zeggen dacht ik dat DB een goochelaar was, en geen real psychic.

Net zoals Uri Geller (naam vast fout geschreven ). Een persoon die in de jaren 70 op tv lepels kon buigen en dergelijke. Schijnbaar is die man dus wel een oplichter geweest. maar in die tijd zijn er wel duizenden mensen getest in U.K. omdat zij Uri na wilde doen, welke succesvolle tests bleken te zijn.

http://users.pandora.be/MichaelHemelaer/Paranormaal.htm voor een verhaal erbij, weet niet meer precies welke link het was.

pi_14945866
even heel flauw..

wanneer heb je iets bewezen ?

Als bijv. Choises nu een filmpje zou plaatsen.
Wie zegt dan dat het werkelijk HIJ is die de aansteker over zijn bureau laat verplaatsen ?
Wie zegt dat er niet net een tank door de straat rijdt ?
Wie zegt dat er niet net iets met een groot magnetisch veld of iets dergelijks in beweging is ?
( water in de grond.. je broertje met zijn mega scheikunde experiment, de buurman die zijn meubels mbv grote magneten aan het plafond hangt etc. )

Wie zegt dat als Choises 5 filmpjes plaatst er niet " toevallig" op alle 5 de tijdstippen van de filpjes die tank langs bulderde ? ( eventueel zonder dat hij het zelf weet )

Wat is sluitend bewijs ?

Groot onzin topic zonder potentie dus.

: herstel... klein ! topic dus

[Dit bericht is gewijzigd door Mirage op 26-11-2003 16:03]

Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  woensdag 26 november 2003 @ 16:05:21 #13
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_14946010
Om nou meteen dit hele topic een bagger topic te noemen vind ik een beetje overdreven! het is inderdaad lastig om telekinese te bewijzen, soms kan je het alleen bewijzen als je er echt zelf bij bent!
en als ik je beter zou kennen zou ik miscchien ook iets over jou kunnen zeggen!
It's Time To Shine
  woensdag 26 november 2003 @ 16:10:39 #14
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_14946138
quote:
Op woensdag 26 november 2003 15:51 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Het zijn illusionisten. Zoek nu het woord illusie op en kijk dan nog eens of het echt is.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  woensdag 26 november 2003 @ 16:12:49 #15
31101 _Led_
pi_14946202
quote:
Op woensdag 26 november 2003 16:10 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Het zijn illusionisten. Zoek nu het woord illusie op en kijk dan nog eens of het echt is.

Moet je niet mij gaan quoten, ik was zeg maar degene die riep dat DB enzo hier niet zo veel mee te maken hebben aangezien ik niet vroeg om te bewijzen dat goochelaars echt kunnen goochelen
zzz
  woensdag 26 november 2003 @ 16:20:31 #16
46114 DzjieDub
M'n initialen, wat doe je
pi_14946393
quote:
Op woensdag 26 november 2003 16:00 schreef Mirage het volgende:
even heel flauw..

wanneer heb je iets bewezen ?

Als bijv. Choises nu een filmpje zou plaatsen.
Wie zegt dan dat het werkelijk HIJ is die de aansteker over zijn bureau laat verplaatsen ?
Wie zegt dat er niet net een tank door de straat rijdt ?
Wie zegt dat er niet net iets met een groot magnetisch veld of iets dergelijks in beweging is ?
( water in de grond.. je broertje met zijn mega scheikunde experiment, de buurman die zijn meubels mbv grote magneten aan het plafond hangt etc. )

Wie zegt dat als Choises 5 filmpjes plaatst er niet " toevallig" op alle 5 de tijdstippen van de filpjes die tank langs bulderde ? ( eventueel zonder dat hij het zelf weet )

Wat is sluitend bewijs ?

Groot onzin topic zonder potentie dus.

: herstel... klein ! topic dus

Jammer dat je het op deze manier brengt. Jij wil niet dat het bewezen wordt, dus probeer je het belachelijk te maken.
Geller was inderdaad een bedrieger. Goochelaars all over the world kunnen hetzelfde zonder enige moeite. Dat "testen" bleek door mensen te gebeuren die zelf ook erg geïnteresseerd waren in het bewijzen van paranormaliteit - en die dus niet echt onbevooroordeeld waren. Testverslagen ontbraken ook. En een enkele geslaagde test tussen tien niet-geslaagde werd al als bewijs gezien, in plaats van toeval.

Als iemand zich wil laten testen, post dat dan hier en ik zal meedenken om een geschikte test die foute waarnemingen (en valsspelen) zoveel mogelijk tracht uit te sluiten. Heb ik al vaker op dit forum gezegd, maar het aantal reacties was altijd bedroevend laag - namelijk 'nul'.

De cursus "Omgaan met teleurstellingen" gaat vandaag helaas niet door
  woensdag 26 november 2003 @ 16:38:57 #17
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_14946838
quote:
Op woensdag 26 november 2003 16:20 schreef DzjieDub het volgende:

[..]

Jammer dat je het op deze manier brengt. Jij wil niet dat het bewezen wordt, dus probeer je het belachelijk te maken.
Geller was inderdaad een bedrieger. Goochelaars all over the world kunnen hetzelfde zonder enige moeite. Dat "testen" bleek door mensen te gebeuren die zelf ook erg geïnteresseerd waren in het bewijzen van paranormaliteit - en die dus niet echt onbevooroordeeld waren. Testverslagen ontbraken ook. En een enkele geslaagde test tussen tien niet-geslaagde werd al als bewijs gezien, in plaats van toeval.

Als iemand zich wil laten testen, post dat dan hier en ik zal meedenken om een geschikte test die foute waarnemingen (en valsspelen) zoveel mogelijk tracht uit te sluiten. Heb ik al vaker op dit forum gezegd, maar het aantal reacties was altijd bedroevend laag - namelijk 'nul'.

* qu63 meldt zich*

[Dit bericht is gewijzigd door qu63 op 26-11-2003 16:39]

It's Time To Shine
  woensdag 26 november 2003 @ 16:41:37 #18
73940 Choices
Woordeloze lurker
pi_14946915
quote:

[..]

Online testen gaat haast niet, want er zijn bijna altijd mensen die daarbij onzuiverheid kunnen verklaren, terecht, of onterecht. En er als er 1 het kan, kunnen het er meer.
  woensdag 26 november 2003 @ 16:43:46 #19
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_14946989
quote:
Op woensdag 26 november 2003 16:12 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Moet je niet mij gaan quoten, ik was zeg maar degene die riep dat DB enzo hier niet zo veel mee te maken hebben aangezien ik niet vroeg om te bewijzen dat goochelaars echt kunnen goochelen

Jij zei goochelaars, ik wilde het aan de hand daarvan met het woord illusionisten even verduidelijken. Toen ik het gepost had verwachtte ik deze reactie echter al.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  woensdag 26 november 2003 @ 16:53:53 #20
73940 Choices
Woordeloze lurker
pi_14947313
quote:

[..]

Nou ze heeft wel een punt. En dat punt maakt ze duidelijk door het te overdrijven op een redelijke normale manier, vind ik.

Zoals ik al zei;
Online bewijzen gaat haast niet. En ik heb gelezen over veel experimenten die wel gelukt zijn maar onzuiver verklaard zijn.

pi_14948269
quote:
Op woensdag 26 november 2003 16:53 schreef Choices het volgende:
Zoals ik al zei;
Online bewijzen gaat haast niet. En ik heb gelezen over veel experimenten die wel gelukt zijn maar onzuiver verklaard zijn.
Een filmfragment bewijst natuurlijk niet altijd iets, dat is duidelijk, maar er kunnen wel betrouwbare onderzoeks resultaten gepubliceerd worden in deze thread. Aan de hand van zo'n onderzoeksrapport kun je dan voor jezelf uitmaken of iets bewezen is of niet.
  woensdag 26 november 2003 @ 18:00:33 #22
46114 DzjieDub
pi_14949172
quote:
Op woensdag 26 november 2003 16:38 schreef qu63 het volgende:

[..]

* qu63 meldt zich*

Je zegt gedachten te kunnen lezen. Doodsimpel te testen m.b.v. Zenerkaarten. Dit is een set van vijf kaarten met makkelijk herkenbare symbolen: 'plus'-teken, cirkel, golven, ster en vierkant. Als je een enkele kaart moet kiezen heb je 20 procent kans het goed te hebben. Als jij er van 20 kaarten die iemand achter elkaar gedurende 10 secondes goed bekijkt, zonder dat jij die kaart ziet uiteraard, 10 goed zou hebben; en deze test twee keer zou kunnen herhalen (dus drie testen totaal) - een toevalskans van 1 op ettelijke miljoenen - dan kun jij er aanspraak op maken gedachten inderdaad goed te kunnen lezen. Sterker nog, dan kun je ook aanspraak maken op 1 miljoen US dollar.
  woensdag 26 november 2003 @ 18:04:19 #23
46114 DzjieDub
pi_14949280
quote:
Op woensdag 26 november 2003 16:41 schreef Choices het volgende:

[..]

Online testen gaat haast niet, want er zijn bijna altijd mensen die daarbij onzuiverheid kunnen verklaren, terecht, of onterecht. En er als er 1 het kan, kunnen het er meer.

Ik zei niet "online testen" - ik zei dat ik mee zal denken een test te ontwerpen die iemands claim hard kan maken - of verwerpen. Of althans, dat probeerde ik te zeggen

Ik hoef niet persé overtuigd te worden (alhoewel het wel een leuke bonus zou zijn) maar ik hoop dat mensen zelf kritisch genoeg willen zijn om te weten of hun vermeende gaven echt zijn of ingebeeld.

woensdag 26 november 2003 @ 20:00:28 #24
73940 Choices
Woordeloze lurker
pi_14952394
quote:
Op woensdag 26 november 2003 18:04 schreef DzjieDub het volgende:

[..]

Ik zei niet "online testen" - ik zei dat ik mee zal denken een test te ontwerpen die iemands claim hard kan maken - of verwerpen. Of althans, dat probeerde ik te zeggen

Ik hoef niet persé overtuigd te worden (alhoewel het wel een leuke bonus zou zijn) maar ik hoop dat mensen zelf kritisch genoeg willen zijn om te weten of hun vermeende gaven echt zijn of ingebeeld.

ah oke.. dan heb ik niks gezegd . Tjah dat heeft men snel jah.. Denken dat het inbeelding is. Maar daar kan je nooit natuurlijk zeker van zijn, als je het zelf niet van de persoon in kwestie hebt gezien.
  woensdag 26 november 2003 @ 20:24:52 #25
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_14953137
quote:
Op woensdag 26 november 2003 18:00 schreef DzjieDub het volgende:

[..]

Je zegt gedachten te kunnen lezen. Doodsimpel te testen m.b.v. Zenerkaarten. Dit is een set van vijf kaarten met makkelijk herkenbare symbolen: 'plus'-teken, cirkel, golven, ster en vierkant. Als je een enkele kaart moet kiezen heb je 20 procent kans het goed te hebben. Als jij er van 20 kaarten die iemand achter elkaar gedurende 10 secondes goed bekijkt, zonder dat jij die kaart ziet uiteraard, 10 goed zou hebben; en deze test twee keer zou kunnen herhalen (dus drie testen totaal) - een toevalskans van 1 op ettelijke miljoenen - dan kun jij er aanspraak op maken gedachten inderdaad goed te kunnen lezen. Sterker nog, dan kun je ook aanspraak maken op 1 miljoen US dollar.

en het is trouwens niet zo dat ik ineens kan zeggen wat iemand denkt. ik had vaak met deze personen gepraat over paranormale dingen en zij stonden er ook voor open. dat maakt het allemaal veel makkelijker.
wat jij beschrijft heb ik een keer gedaan met een spel kaarten (zwart of rood dus). maar dat gaat niet altijd even goed, misschien als ik meer oefen dat het dan beter gaat. ik denk dat ik dan maar voor die $1.000.000 ga! waar kan ik me aanmedlen???

[Dit bericht is gewijzigd door qu63 op 26-11-2003 20:27]

It's Time To Shine
pi_14953140
Ik kan wel iets, maar dat is misschien natuurkundig verklaarbaar.

Als je 10 kommen neemt, en in 1 van de kommen doe je water, kan ik de kom met water m.b.v. een wichelroede vinden. De kommen zijn dan uiteraard afgedekt met bijv. een bord. Ik weet uiteraard niet in welke kom het water zit.

The catch is better than the chase
  woensdag 26 november 2003 @ 20:37:53 #27
46114 DzjieDub
pi_14953576
Wichelroede is ook niet verklaarbaar. Komt ook in aanmerking voor de miljoen Dollar.

Voor meer informatie: http://www.randi.org/research/index.html

Er zijn mensen die denken dat deze club - de James Randi Foundation - valsspeelt doordat ze veel te veel bewijs eisen. Maar, de test wordt samen met de applicant ontworpen, en de test wordt zodanig ontworpen dat het resultaat voor zich spreekt. Er is dus geen 'interpretatie' nodig. Er zullen overigens twee volkomen onafhankelijke tests plaatsvinden; een 'preliminary' ("voorlopige") test in de regio waar de applicant woont, en de echte test in de USA. De echte test mag pas genomen worden als de preliminary test is geslaagd. Tot nog toe is het niemand gelukt de preliminary test te doorstaan.

In het geval van Qu63 zou de test zoals ik die beschreef voldoende zijn. In het geval van M4stermind zal waarschijnlijk verwacht worden dat de kommen onder een egaal vlak gezet worden (maar voor de details moet je hen contacteren).

Overigens: De meeste wichelroedelopers willen persé dat stromend water gebruikt wordt. Mag ik vragen - gewoon, persoonlijke interesse - hoe je er dan bij komt dat stilstaand water voldoende is om te detecteren?

woensdag 26 november 2003 @ 20:43:59 #28
73940 Choices
Woordeloze lurker
pi_14953774
quote:
Op woensdag 26 november 2003 18:00 schreef DzjieDub het volgende:

[..]

Verdomme ik ben dat aan het trainen.. grrom ..
net te laat begonnen :S.
  woensdag 26 november 2003 @ 20:59:35 #29
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_14954289
quote:
Op woensdag 26 november 2003 20:43 schreef Choices het volgende:

[..]

Verdomme ik ben dat aan het trainen.. grrom ..
net te laat begonnen :S.

lama

[Dit bericht is gewijzigd door qu63 op 26-11-2003 21:08]

It's Time To Shine
pi_14954377
Ik lees wel eens foto's en zie dan dingen, weet ze..
en het klopt meestal wel

75% ofzo..

daarnaast zag ik eens beelden bij iemand over vorige levens..
zag ze gewoon voor me..
en ik vertelde dit
en zij zei dat klopt tijdens een regressie had ze dit al eerder gehoord

zucht
pi_14954443
quote:
Op woensdag 26 november 2003 20:37 schreef DzjieDub het volgende:
Wichelroede is ook niet verklaarbaar. Komt ook in aanmerking voor de miljoen Dollar.
Lijkt mij eerlijk gezegd een soort van "instinct" hoor. Waterputten in droge gebieden worden ook m.b.v wichelroedes opgespoord.

Het lijkt raar, maar je moet de gevorkte tak dusdanig vasthouden met je handpalmen naar boven en je duimen naar buiten, dat de tak onder spanning staat en bij lichte fluctiatie in de spieren omhoog trekt.

Dieren zijn hier nog gevoeliger voor, deze kunnen het zonder gevorkte tak.

The catch is better than the chase
  woensdag 26 november 2003 @ 21:09:25 #32
15660 chocolatemoeze
Is that a gun in your pocket?
pi_14954557
nah, komt er nog wat van of wordt het een lultopic?
quote:
Op woensdag 26 november 2003 21:10 schreef qu63 het volgende:
zet dan zelf wat neer. ik heb mn best gedaan!
* chocolatemoeze Uiteraard niet op ingaand...
oké, oké dan, ik kan in de toekomst quoten
quote:
Op woensdag 26 november 2003 21:28 schreef qu63 het volgende:
niet leuk dus...
ach gut...

[Dit bericht is gewijzigd door chocolatemoeze op 27-11-2003 10:16]

Humans should not attempt to fire this gun without the gun being secured. Failure to do so will result in serious injury or death. - Charlie don't surf!
  woensdag 26 november 2003 @ 21:10:40 #33
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_14954592
quote:
Op woensdag 26 november 2003 21:09 schreef chocolatemoeze het volgende:
zet dan zelf wat neer. ik heb mn best gedaan!
It's Time To Shine
  woensdag 26 november 2003 @ 21:28:31 #34
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_14955157
quote:
Op woensdag 26 november 2003 21:09 schreef chocolatemoeze het volgende:
[..]

* qu63 Uiteraard niet op ingaand...
oké, oké dan, ik kan in de toekomst quoten

niet leuk dus...
It's Time To Shine
pi_14955792
quote:
Op woensdag 26 november 2003 21:05 schreef M4stermind het volgende:

[..]

Lijkt mij eerlijk gezegd een soort van "instinct" hoor. Waterputten in droge gebieden worden ook m.b.v wichelroedes opgespoord.

Het lijkt raar, maar je moet de gevorkte tak dusdanig vasthouden met je handpalmen naar boven en je duimen naar buiten, dat de tak onder spanning staat en bij lichte fluctiatie in de spieren omhoog trekt.

Waarom ga je niet voor de 1 miljoen dollar prijs van Randi?
  woensdag 26 november 2003 @ 22:11:54 #36
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_14956614
quote:
Op woensdag 26 november 2003 21:46 schreef Qi het volgende:
Waarom ga je niet voor de 1 miljoen dollar prijs van Randi?
Eerst een wichelroede-meet!
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
  woensdag 26 november 2003 @ 22:44:44 #37
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_14957681
quote:
Op woensdag 26 november 2003 22:11 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:

[..]

Eerst een wichelroede-meet!

* qu63 meldt zich*
en een schopje erbij
It's Time To Shine
  woensdag 26 november 2003 @ 22:47:10 #38
73940 Choices
Woordeloze lurker
pi_14957764
wacht even dat wichelroede is dus een 2 tanderige vork-achtig iets? -sry niet echt erover gelezen..-
  donderdag 27 november 2003 @ 09:52:15 #39
46114 DzjieDub
pi_14964361
Wichelroedes heb je in diverse vormen - soms een gebogen tak in de vorm van de Griekse letter 'gamma' (onderkastletter); of een tak in een Y-vorm, of twee stalen staven (voor iedere hand één), gebogen in een rechte hoek en meestal in een buisje gezet - je houdt het buisje vast, zodat de staven vrij kunnen bewegen.
Wat ze allemaal gemeen met elkaar hebben is dat ze heel snel en veel bewegen als de pols een minieme beweging maakt; ze versterken dus het effect van de spieren in de pols van degene die ze vasthoudt. Tot zover is iedereen het met elkaar eens (uitzonderingen daargelaten natuurlijk ).
Mensen die in het wichelroede-effect geloven menen dan ook dat de wichelroedes hun onderbewuste kennis ("vibraties", zesde / zevende / ...nde zintuig) - waar het water, of het goud ligt - helpt.
Niet-gelovigen daarentegen menen dat het wichelroede-effect alleen helpt als je al voorkennis hebt over de locatie van de te zoeken objecten.
pi_14964829
Als er genoeg animo is dan zouden we iemand kunnen vragen ons te begeleiden. ( Dit zal wel enige kosten met zich meebrengen natuurlijk )

Bij voorkeur iemand die op regelmatige basis dit soor " excursies " begeleid ".

Misschien is het Solse gat wel een leuke (bekende) leuke plek ?

Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  donderdag 27 november 2003 @ 17:31:27 #41
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_14977585
quote:
Op woensdag 26 november 2003 20:24 schreef qu63 het volgende:

[..]
Ik denk dat ik dan maar voor die $1.000.000 ga! Waar kan ik me aanmelden???

Bij James Randi www.randi.org
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
pi_15003056
quote:
Op woensdag 26 november 2003 20:25 schreef M4stermind het volgende:
Ik kan wel iets, maar dat is misschien natuurkundig verklaarbaar.

Als je 10 kommen neemt, en in 1 van de kommen doe je water, kan ik de kom met water m.b.v. een wichelroede vinden. De kommen zijn dan uiteraard afgedekt met bijv. een bord. Ik weet uiteraard niet in welke kom het water zit.

quote:
Nog nooit is echter overtuigend aangetoond dat de wichelroede zou werken. Een groot onderzoek van het Amerikaanse ministerie van Binnenlandse Zaken van 500 artikelen over wichelroedelopers kwam al in 1917 tot de conclusie dat 'verdere tests van de US Geological Survey van dit zogenaamde witching naar water, olie of mineralen een misbruik van publieke fondsen [zouden] betekenen.'
bron: www.skepsis.nl
fokschaap
  vrijdag 28 november 2003 @ 15:51:52 #43
73940 Choices
Woordeloze lurker
pi_15003093
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 15:49 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

[..]

De skepsis.nl zet de dingen altijd zo alsof iets dus onmogelijk is.
Niet een betrouwbare bron naar mijn inziens.
pi_15003158
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 15:51 schreef Choices het volgende:

[..]

De skepsis.nl zet de dingen altijd zo alsof iets dus onmogelijk is.
Niet een betrouwbare bron naar mijn inziens.

hun bron was een onderzoek van een amerikaans ministerie.

wie moet volgens jou het onderzoek doen ? Ronald Jan Heijn ?

fokschaap
  vrijdag 28 november 2003 @ 16:00:45 #45
73940 Choices
Woordeloze lurker
pi_15003315
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 15:54 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

hun bron was een onderzoek van een amerikaans ministerie.

wie moet volgens jou het onderzoek doen ? Ronald Jan Heijn ?

Amerikaans ministerie.. daar zeg je eigenlijk al de reden waarom het niet betrouwbaar is..
Niet omdat ik fan ben van conspiracy dingen .

Ik ga liever totaal niet af op onderzoeken, al verschilt dat ook wel weer per onderwerp.

pi_15003489
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 16:00 schreef Choices het volgende:

Amerikaans ministerie.. daar zeg je eigenlijk al de reden waarom het niet betrouwbaar is..
Niet omdat ik fan ben van conspiracy dingen .

Ja, inderdaad. Stel je voor dat iedereen zelf olie vindt dmv een wichelroede, dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn van de amerikaanse regering
quote:
Ik ga liever totaal niet af op onderzoeken, al verschilt dat ook wel weer per onderwerp.
als het je uitkomt !
fokschaap
  vrijdag 28 november 2003 @ 17:50:52 #47
15660 chocolatemoeze
Is that a gun in your pocket?
pi_15006177
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 16:00 schreef Choices het volgende:
Dan zit je in dit topic verkeerd.
Humans should not attempt to fire this gun without the gun being secured. Failure to do so will result in serious injury or death. - Charlie don't surf!
  zaterdag 29 november 2003 @ 00:42:09 #48
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_15015064
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 15:49 schreef Viola_Holt het volgende:
Je verwerpt iemands persoonlijke ervaring door met een algemeen onderzoek te komen. Dat kan toch niet?
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
  zaterdag 29 november 2003 @ 01:49:02 #49
46114 DzjieDub
pi_15016149
quote:
Op zaterdag 29 november 2003 00:42 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:

[..]

Je verwerpt iemands persoonlijke ervaring door met een algemeen onderzoek te komen. Dat kan toch niet?

Juist wel. "Iemand's" persoonlijke ervaring - inderdaad, inclusief de mijne - is weinig waard; aangezien niemand alle beschikbare kennis heeft, of inzicht, of onbelemmerd waarnemingsvermogen... etc.
Als Hans Kazan een goocheltruc uithaalt zou ik dat als magie kunnen beschouwen, terwijl een andere goochelaar direct doorheeft wat er wel aan de hand is - namelijk goede voorbereiding en geprepareerde rekwisieten.
pi_15017093
In telekinese geloof ik eerlijk gezegd niet; telekinese is idd zeer eenvoudig te bewijzen. Dit is niet gebeurd, en dat zegt op zich genoeg. Maar in dingen als telepathie en helderziendheid/-voelendheid zeker wel. Alleen het probleem daarmee is: hoe bewijs/ontkracht je dat? Want voor een goed wetenschappelijk onderzoek is er een objectieve controle nodig, en hoe meet je objectief iemands gedachten? Hoe weet je of iemand de waarheid spreekt?

Ik heb wel eens via irc een test gedaan in een futiele poging de werking van tarot te bewijzen aan een scepticus. Eigenlijk zag ik de bui al een beetje hangen maar heb toch uit een gevoel van bewijsdrift eraan meegewerkt. Uiteraard faalde ik miserabel. Tenminste, wat ik in de kaarten las werd compleet verworpen door de proefpersoon. Die was begonnen aan het experiment met het idee "ik zal de tarot wel even ontkrachten". Hij stelde de vraag: hoe zit ik momenteel in mijn vel? en ik trok kaarten die duiden op zorgen. Dit klopte helemaal niet, want hij voelde zich geweldig zei hij, dus tarot was onzin was de conclusie. Maar ja, hoe controleer je zoiets? Er is geen objectieve controle mogelijk. Zelfs als die persoon van te voren aan een onafhankelijke derde zijn antwoord had gegeven had dat niks bewezen. Mensen kunnen bijv ervan overtuigd zijn dat ze gelukkig zijn, terwijl dat eigenlijk helemaal niet zo is. Mensen zijn vaak erg goed in het zichzelf voor het lapje houden.

Daarom zal iets als tarot nooit wetenschappelijk bewezen kunnen worden, de enige manier om achter de waarheidswaarde van dergelijke dingen te komen is er zelf ervaring mee opdoen. The proof of the pudding is in the eating.

Unox, the worst operating system.
  zondag 30 november 2003 @ 16:48:16 #51
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_15039176
quote:
Op zaterdag 29 november 2003 03:30 schreef Schorpioen het volgende:
In telekinese geloof ik eerlijk gezegd niet; telekinese is idd zeer eenvoudig te bewijzen. Dit is niet gebeurd, en dat zegt op zich genoeg. Maar in dingen als telepathie en helderziendheid/-voelendheid zeker wel. Alleen het probleem daarmee is: hoe bewijs/ontkracht je dat? Want voor een goed wetenschappelijk onderzoek is er een objectieve controle nodig, en hoe meet je objectief iemands gedachten? Hoe weet je of iemand de waarheid spreekt?

Ik heb wel eens via irc een test gedaan in een futiele poging de werking van tarot te bewijzen aan een scepticus. Eigenlijk zag ik de bui al een beetje hangen maar heb toch uit een gevoel van bewijsdrift eraan meegewerkt. Uiteraard faalde ik miserabel. Tenminste, wat ik in de kaarten las werd compleet verworpen door de proefpersoon. Die was begonnen aan het experiment met het idee "ik zal de tarot wel even ontkrachten". Hij stelde de vraag: hoe zit ik momenteel in mijn vel? en ik trok kaarten die duiden op zorgen. Dit klopte helemaal niet, want hij voelde zich geweldig zei hij, dus tarot was onzin was de conclusie. Maar ja, hoe controleer je zoiets? Er is geen objectieve controle mogelijk. Zelfs als die persoon van te voren aan een onafhankelijke derde zijn antwoord had gegeven had dat niks bewezen. Mensen kunnen bijv ervan overtuigd zijn dat ze gelukkig zijn, terwijl dat eigenlijk helemaal niet zo is. Mensen zijn vaak erg goed in het zichzelf voor het lapje houden.

Daarom zal iets als tarot nooit wetenschappelijk bewezen kunnen worden, de enige manier om achter de waarheidswaarde van dergelijke dingen te komen is er zelf ervaring mee opdoen. The proof of the pudding is in the eating.

en dat doen/durven de meeste mensen niet omdat ze weten wat ze te wachten staat of omdat ze gewoon bang zijn. de beste manier om hier mee in aanraking te komen is of via een goed vriend/vriendin of bij toeval!
It's Time To Shine
pi_15039765
quote:
Op woensdag 26 november 2003 21:05 schreef M4stermind het volgende:

[..]

Wat maakt het uit of het een instinct is of paranormaal, het blijft in beide gevallen wetenschappelijk onverklaarbaar. Misschien is alle paranormaliteit wel instinctief te noemen, maar zijn we dat instinct grotendeels kwijtgeraakt. Maar hoe je het ook noemt, dat verandert natuurlijk niks aan de essentie.
Unox, the worst operating system.
  zondag 30 november 2003 @ 19:30:18 #53
693 ChOas
** Warning: Choking hazard **
pi_15042337
-edit-al weg

tief op, kind

[Dit bericht is gewijzigd door Bluezz op 30-11-2003 19:38]

"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
  maandag 1 december 2003 @ 07:55:57 #54
73940 Choices
Woordeloze lurker
pi_15052694
quote:
Op zondag 30 november 2003 16:48 schreef qu63 het volgende:

[..]

en dat doen/durven de meeste mensen niet omdat ze weten wat ze te wachten staat of omdat ze gewoon bang zijn. de beste manier om hier mee in aanraking te komen is of via een goed vriend/vriendin of bij toeval!

Jah, al denk ik wel dat de maatschappij ooit een grote verandering qua structuur en kijk zal hebben.
Waarbij dus de meerderheid weet, en doorheeft wat de mogelijkheden van de mens zijn.
  maandag 1 december 2003 @ 10:32:41 #55
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_15054536
quote:
Op maandag 1 december 2003 07:55 schreef Choices het volgende:

[..]

Jah, al denk ik wel dat de maatschappij ooit een grote verandering qua structuur en kijk zal hebben.
Waarbij dus de meerderheid weet, en doorheeft wat de mogelijkheden van de mens zijn.

precies. heb je ook al wel eens nagedacht hoe snel je eigenlijk denkt?? Als je met je gedachten met iemand kunt "praten", gaat dat veeeel sneller dan dat je gewoon met iemand gaat praten. iedere zin die je bedenkt, "spreek" je op dat moment ook uit. zit alleen wel een nadeel aan. je kan niet meer nadenken over wat je gaat zeggen
It's Time To Shine
  maandag 1 december 2003 @ 10:43:04 #56
73940 Choices
Woordeloze lurker
pi_15054730
quote:
Op maandag 1 december 2003 10:32 schreef qu63 het volgende:

[..]

precies. heb je ook al wel eens nagedacht hoe snel je eigenlijk denkt?? Als je met je gedachten met iemand kunt "praten", gaat dat veeeel sneller dan dat je gewoon met iemand gaat praten. iedere zin die je bedenkt, "spreek" je op dat moment ook uit. zit alleen wel een nadeel aan. je kan niet meer nadenken over wat je gaat zeggen

ik snap wat je bedoelt, dit is de sleutel tot snellezen.
Als men wilt Snellezen, zal men de innerlijke stem moeten negeren.
Want als wij iets lezen zeggen wij hetgeen hard op in onze gedachtens. ALs wij dit niet doen kunnen wij 500% sneller lezen.

Dit zit hem in alles. De limiet van de snelheid van de taal is behoorlijk groot.
Je hebt dus ook 2 verschillen in denken:

Gedachtenstroming - taalloos.
Innerlijke stem - taal.

maandag 1 december 2003 @ 10:55:59 #57
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_15054910
quote:
Op maandag 1 december 2003 10:43 schreef Choices het volgende:

[..]

ik snap wat je bedoelt, dit is de sleutel tot snellezen.
Als men wilt Snellezen, zal men de innerlijke stem moeten negeren.
Want als wij iets lezen zeggen wij hetgeen hard op in onze gedachtens. ALs wij dit niet doen kunnen wij 500% sneller lezen.

Dit zit hem in alles. De limiet van de snelheid van de taal is behoorlijk groot.
Je hebt dus ook 2 verschillen in denken:

Gedachtenstroming - taalloos.
Innerlijke stem - taal.

en als je die gedachtenstroom dus goed kan beheren, en de ander waarmee je "praat" ook, kan je dus super snel communiceren!!
It's Time To Shine
  maandag 1 december 2003 @ 11:17:20 #58
73940 Choices
Woordeloze lurker
pi_15055344
quote:
Op maandag 1 december 2003 10:55 schreef qu63 het volgende:

[..]

en als je die gedachtenstroom dus goed kan beheren, en de ander waarmee je "praat" ook, kan je dus super snel communiceren!!

Telepathisch gezien.. jah.
  maandag 1 december 2003 @ 12:37:26 #59
17928 averty
Retroactief ziener
pi_15057280
quote:
Op zaterdag 29 november 2003 03:30 schreef Schorpioen het volgende:

Probleem is dat de tarot helemaal niets meetbaars oplevert! De houding van bovenstaande proefpersoon valt niet onder erg open te plaatsen, maar... welk mens heeft nu geen zorgen af en toe? Die uitkomst is altijd wel waar.

En je kunt je zelf als tarotkaarten lezer ook aardig voor het lapje houden: als de uitkomst dan niet strookt met hetgeen je proefpersoon aangeeft kun je voor jezelf altijd zeggen dat hij zelf niet weet dat hij, bijvoorbeeld, (on)gelukkig is.

Dus eigenlijk voorspel je het altijd goed. Of de persoon is echt ongelukkig of hij weet niet dat hij ongelukkig is maar is toch ongelukkig.

Het niets meetbaars opleveren is een probleem dat inherent is aan het paranormale. Dat verklaart tevens zijn succes. Het past altijd.

"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
  maandag 1 december 2003 @ 20:03:14 #60
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_15068840
*schopt*
of is dit nu weer te snel [ ]
It's Time To Shine
  dinsdag 2 december 2003 @ 08:10:35 #61
73940 Choices
Woordeloze lurker
pi_15080488
quote:
Op maandag 1 december 2003 20:03 schreef qu63 het volgende:
*schopt*
of is dit nu weer te snel [ ]
*schopt mee*
  dinsdag 2 december 2003 @ 11:57:32 #62
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_15084711
quote:
Op dinsdag 2 december 2003 08:10 schreef Choices het volgende:

[..]

*schopt mee*

*schopt weer terug*
It's Time To Shine
  dinsdag 2 december 2003 @ 22:44:53 #63
73940 Choices
Woordeloze lurker
pi_15102887
Oke.. nu gaat dit topic compleet veranderen. ik zie voorspoed en ik zie onheil...

Ik zie hier mensen discussieren over het bestaan van het paranormale..

Ik geef hier de stelling, mensen, gooi alle feiten, en geloven, hierop los:

Telekinese bestaat.
Telepathie bestaat.
Teleportatie bestaat.
Een Geest Bestaat.

En voor alle gelovigen: Geef theorieën hoe het zou werken! .
Voor de ongelovigen: Maak de theorieën af !

Let the battle begin
Discussieer! hehe.

*en zo eindigt deze poging tot het weer levend maken van dit topic *

dinsdag 2 december 2003 @ 22:49:03 #64
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_15103011
quote:
Op dinsdag 2 december 2003 22:44 schreef Choices het volgende:
Oke.. nu gaat dit topic compleet veranderen. ik zie voorspoed en ik zie onheil...

Ik zie hier mensen discussieren over het bestaan van het paranormale..bestaat!

Ik geef hier de stelling, mensen, gooi alle feiten, en geloven, hierop los:

Telekinese bestaat.
Telepathie bestaat.
Teleportatie bestaat.
Een Geest Bestaat.

En voor alle gelovigen: Geef theorieën hoe het zou werken! .
Voor de ongelovigen: Maak de theorieën af !
hier kom ik op terug!!
Let the battle begin
Discussieer! hehe.

*en zo eindigt deze poging tot het weer levend maken van dit topic *

It's Time To Shine
  woensdag 3 december 2003 @ 16:51:48 #65
41051 Rasing
pi_15120249
quote:
Op dinsdag 2 december 2003 22:44 schreef Choices het volgende:
Telekinese bestaat.
Please, laat zien!
quote:
Telepathie bestaat.
Wederom: laat zien!
quote:
Teleportatie bestaat.
Laat zien en ik geloof het!
quote:
Een Geest Bestaat.
Valt eigenlijk niet te bewijzen, is ook een kwestie van definitie.

Als je roept dat telekinese zo gemakkelijk te doen is, waarom heb ik er dan nog nooit een goed voorbeeld van gezien? Waarom zijn alle filmpjes op internet zo onduidelijk? Touwtjes, mogelijkheid tot blazen, vanalles. Het kan dan toch niet zo moeilijk zijn om een klein voorwerp te laten bewegen, onder een glazen stolp (om beweging door luchtstroom uit te sluiten), onder gecontroleerde omstandigheden te laten bewegen met niets dan je gedachten?

Ook telepathie: Men neme twee mensen. Een denkt aan iets, en zonder de ander te kunnen beinvloeden met gebaren ofzo, moet diegene zeggen waar die aan denkt. Dubbelblind, gecontroleerd... moet kunnen!

Teleportatie: laat maar zien! Geen onduidelijke filmpjes van 160*120, maar goed bewijs.

Er is $ 1.000.000 op te halen bij James Randi. Het feit dat hij nog steeds dat miljoen heeft, is voor mij best een goed bewijs dat het dus gewoon niet kan. Jammer dat er dan vaak op de persoon Randi gespeeld wordt, om maar te zorgen dat je niet daar op je bek hoeft te gaan.

Conclusie: het kan niet.

Dat over die geest kunnen we misschien beter even laten zitten, is niet te bewijzen enzo, en heeft meer met geloof te maken dan wat anders.

FOK!fotograaf woensdag 3 december 2003 @ 17:22:10 #66
18921 freud
Who's John Galt?
pi_15121097
Als iets nog niet bewezen is, geeft nog niet aan dat het niet kan. Ik heb persoonlijk nog nooit hoger dan een meter gesprongen in een roze tutu, maar omdat ik nog nooit bewezen heb dat ik het niet kan, betekent niet automatisch dat ik het niet kan.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  woensdag 3 december 2003 @ 17:54:41 #67
41051 Rasing
pi_15121942
Als jij probeert hoger te springen dan een meter in je roze tutu, en het lukt niet, dan geloof ik er ook geen bal van dat je het anders wel kunt. Het is echter wel aannemelijk dat jij hoger dan een meter kunt springen in een roze tutu, daarom hoef ik daar niet per se bewijs voor. Telepathie, telekinese etc., dat is voor mij absoluut niet aannemelijk. Toch praat men er vaak over alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Als het dat echt is, dan wil ik dat wel eens zien.

En het miljoen is nog niet opgehaald. Dan is het inderdaad niet zo dat het bewezen is dat het niet kan, maar het is wel minder aannemelijk geworden dat het kan. En aannemelijker geworden dat het niet kan.
En als die million-dollar-challenge al jaren staat, en er is nog niet eens iemand door de voorronde gekomen, dan stel ik dat gelijk aan: het kan niet.

woensdag 10 december 2003 @ 22:04:44 #68
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_15315401
*schopt*
It's Time To Shine
pi_15316957
Onzin topic.

Stel dat iemand iets ZOU kunnen.
Dus voor de sceptici : stel iemand kan echt iets ongelofelijks.

Dan word er gereageerd met :
Trucage
Magneten
Blazen
Nep

Tja, wat heeft het dan voor nut een filmpje te posten.

Lambo of Rekt
  donderdag 11 december 2003 @ 00:08:38 #70
46114 DzjieDub
pi_15319608
quote:
Op woensdag 10 december 2003 22:45 schreef EggsTC het volgende:
Onzin topic.

Trucage
Magneten
Blazen
Nep

Skepsis betekent 'onderzoek' - en dat is precies wat er moet gebeuren. Filmpjes posten heeft inderdaad weinig zin - of ga je ervan uit dat, bijvoorbeeld, Independence Day ook echt gebeurd is...

Als het onderzoek goed wordt uitgevoerd zal het gebruik van magneten, blazen etc. worden uitgesloten.
Tot nog toe is er bij geen enkel correct uitgevoerd onderzoek gebleken dat paranormale verschijnselen bestaan. Vandaar dat een grote groep 'paranormalen' tegenwoordig steeds meer tijd kwijt is met het verzinnen van smoezen waarom iets niet onderzocht zou kunnen worden: "Tarotkaarten werken alleen de eerste keer dat hen een bepaalde vraag gesteld wordt"; "Het is zeer persoonlijk en kan niet herhaald worden"; "Skeptici zenden negatieve energie uit" om er maar een paar te noemen.

Maar de meeste paranormale verschijnselen - wichelroede, telekinese, telepathie; out-of-body experiences / astrale projectie; astrologie, homeopathie, handlezen, breatharianisme, genezing d.m.v. handoplegging en dergelijke, zijn gewoon goed te testen - en komen altijd negatief uit.

vrijdag 12 december 2003 @ 00:57:22 #71
31101 _Led_
pi_15346872
quote:
Op woensdag 10 december 2003 22:45 schreef EggsTC het volgende:
Onzin topic.

Trucage
Magneten
Blazen
Nep

Flauw zo'n dooddoener, deze post is het 'zweverige' equivalent van het posten van 'trucage!'

Waar het in dit topic om ging was dat er iemand op zou staan die zou zeggen - "prima, ik kan iets waar veel skeptici niet in geloven maar ik sta er best voor open om het te laten testen.".

En da's niet zo moeilijk hoor, ik denk dat heel veel mensen hier het al vrij overtuigend zouden vinden als iemand inderdaad fenomenaal met z'n wichelroede is en de TS (ikke) en misschien 5 andere notoire skeptici van Fok! erbij zijn.

Want kom op, als je zo gelooft in je eigen paranormale gaven en je kunt die skeptici hiero op hun bek laten gaan - waarom zou je het dan niet doen ..?

Lijkt me prachtig, haal de 10 grootste 'Truth'-verpesters bij elkaar en snoer ze de mond, dat zal ze leren :-)
En waarschijnlijk heb je er dan weer een paar fanatieke medestanders bij die er ook alles over willen weten

zzz
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')