abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14944075
Iemand toevallig de Elsevier van deze week gelezen (die met Kennedy op de voorkant)? Hierin stond een redactioneel commentaar waar ik toch wel van stond te kijken. Ik kan hem helaas niet inscannen en ik ga hem ook niet overtypen. Maar ik wil het wel even samenvatten.

Het kwam erop neer dat de Nederlandse Raad voor de Journalistiek een boekje heeft geschreven met als titel Richtlijnen voor berichtgeving ten aanzien van minderheden (of iets in die trend) en die naar alle leden van de pers heeft gestuurd. In dat boekje staat dat de pers zich moet inhouden als het om negatieve berichten gaat, dit om stigmatisering te voorkomen. Als er al een negatief bericht wordt geplaatst dan moet men net zolang zoeken totdat er iets wordt gevonden dat het bericht ontkracht (bijvoorbeeld een Iman die vindt dat homosexualiteit geen ziekte is). Positieve berichten moeten juist zoveel mogelijk worden geplaatst.

Begrijpelijkerwijs heeft de redactie van Elsevier zijn billen afgeveegd met dat boekje. Maar kan dit zomaar? Mag een clubje dat journalisten vertegenwoordigd de wijze van berichtgeving proberen te sturen zodat objectiviteit verdwijnt? Zeer kwalijke zaak vind ik.

Ow, en graag reacties met meer inhoud als "Die linkse media ook weer! "

"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_14944203
ik doe dit trouwens vanuit mijn geheugen, dus als iemand het hele artikel wil plaatsen, graag!
pi_14944313
Belachelijk!
Ik, als links georienteerd persoon met een journalistieke opleiding, vind totaal niet kunnen.

Door minderheden in de pers op een andere manier te behandelen discrimineer je ze juist. Bovendien lijkt het principe van hoor en wederhoor me in elk geval opgaan, autochtoon of allochtoon, maar dat wil niet zeggen dat je krampachtig moet gaan zoeken naar een positieve draai aan iets.

Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
pi_14944490
Dit is idd niet echt zoals het zou moeten maarja wat doe je ertegen ??
Het is namelijk zo dat de pers objectief moet blijven. Dit lijkt op censuur dus dat is heel erg kwalijk.

Maar goed de pers is al lang niet meer objectief maar dat is ook best normaal als je de macht hebt dan wil je die ook houden en dan zorg je er gewoon voor dat politieke tegenstanders gedemoniseerd worden in de pers dan lost dat zichzelf op.

pi_14944517
Te gek voor woorden om bepaalde factoren dood te zwijgen. Lijkt wel op de zelfcensuur uit de jaren negentig.
Eigen brokjes eerst.
pi_14944552
Oops vergeten. Als het alleen over minderheden gaat dan betekend dit dat ze willen dat minderheden een speciale behandeling krijgen die alleen gebaseerd is op niet te zake doende kenmerken.
Dus ze zetten aan dit discrimiatie en dat is strafbaar je mag namelijk niemand aanzetten tot een strafbaar feit.
  woensdag 26 november 2003 @ 15:18:47 #7
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_14944615
Journalisten hebben de verantwoordelijkheid om gebeurtenissen objectief te verslaan en daarbij waarheidsgetrouw beeld te geven van de situatie waarbij hoor en wederhoor wordt toegepast en daarbij moet het niet uitmaken wie het onderwerp is. Verdere verantwoordelijkheid jegens bepaalde etnische groepen, jegens de samenleving of jegens politieke partijen hebben ze helemaal niet. Compleet waardeloos, die zelfcensuur.
pi_14944680
typische linkse propagande
we hebben recht op de waarheid, hoe verrot die ook mag zijn
pi_14944845
quote:
Op woensdag 26 november 2003 15:20 schreef zandukan het volgende:
typische linkse propagande
we hebben recht op de waarheid, hoe verrot die ook mag zijn
Die krijg je nu ook al niet te horen... de oorlog in Irak bijvoorbeeld: allemaal (rechtse) propagandistische verslaggeving
Over Israel idemdito... kijk een naar Belgie, daar is de berichtgeving duidelijk anders. Niet dat dat zaligmakend is, maar het verschil is wel opvallend!
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***
pi_14945069
Goed initiatief. De complete allochtonen bevolking wordt tegenwoordig dermate gestigmatiseerd, dat een dergelijke maatregel wel op zijn plaats lijkt. Het is nu eenmaal zo dat het 'in' is om over allochtonen te schrijven, want dat trekt lezers. Wat is bijvoorbeeld de toegevoegde waarde van een bericht wanneer dat specifiek een nationaliteit bij wordt vermeld. Is een moord bijvoorbeeld erger als het door een allochtoon wordt gepleegd? Mensen willen graag een bevestiging zien van hun gedachtengang en daar maakt de media graag gebruik van.

Maar ja, wat moet je als lezer in slechte economische tijden? Er moet toch echt een zondebok worden gekozen. Dat het nu weer de allochtonen zijn, dat is hun pech.

pi_14946457
Vond het ook opmerkelijk inderdaad. Een scannetje voor de liefhebber.

Elsevier - Zelfcensuur.

Die Welt ist alles was der Fall ist.
  woensdag 26 november 2003 @ 16:24:48 #12
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_14946512
Erger me wel eens aan alle negatieve berichten over minderheden. Maar dit is weer een ander uiterste. Censuur.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_14946891
Toch wel raar dat persvrijheid op deze manier vanuit de media aan banden word gelegd, laat je toch wel denken dat bepaalde belangenorganisaties de media bezitten/besturen.
  woensdag 26 november 2003 @ 16:43:23 #14
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_14946975
quote:
Op woensdag 26 november 2003 16:23 schreef keeper het volgende:
Vond het ook opmerkelijk inderdaad. Een scannetje voor de liefhebber.

Elsevier - Zelfcensuur.

Sterk stuk, bedankt.
pi_14947024
ik heb het stuk met grote aandacht zitten lezen. Overnemen vind ik wat teveel van het goede!

Het liefste zou ik idd plaatsen -->

quote:
"Die linkse media ook weer! "
Maar goed, het lijkt een terugkeer naar voor Fortuyn en consorten. Een probleem kan je pas oplossen wanneer het probleem erkend wordt. In dit stuk staat dus beschreven dat men het probleem wil "ontkennen". Dit door politiek-correct taalgebruik.

Erg fout dus, en ook fout van de journalisten. Journalisten moeten proberen evenwichtig en zo objectief mogelijk nieuws geven. Dat betekend dat zij dus niet 1 persoon / groep alleen maar negatief mogen benaderen, maar vermelden dat: 20 marokkaanse jongeren weer een buurt terroriseren wel kan. Anders ruikt het mij te snel naar "linkse" censuur --> WIJ bepalen wat goed is voor Nederland.

woensdag 26 november 2003 @ 16:45:58 #16
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_14947057
Men moet natuurlijk niets gaan achterhuden of manipuleren, maar een zekere stigmatisering is er wel door 'al die' berichten over zekere minderheden. Dat blijkt overduidelijk op Fok! en zelfs bij mij aan de eettafel. Dus extra informatie om te tonen dat niet iedereen voorbij de Alpen een harddrug spuitende uitkering trekkende strak staande crimineel is, is mijn ogen niet geheel verwerpbaar.
kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
pi_14953513
Of ook als het om autochtonen gaat het duidelijk vermelden.
  donderdag 27 november 2003 @ 08:07:49 #18
21510 dr.Tesla
Gnothe seauton
pi_14963088
Typisch dat sommige mensen hier censuur goedpraten alleen omdat sommige minderheden zich gewoonweg niet weten te gedragen

Overigens is Fok! geen journalistiek orgaan, dus wat Fok! er nou weer mee te maken heeft ontgaat mij helemaal.

En stigmatisering is op dit moment ook zo'n Pavlov-opmerking.
Als er al een artikel over minderheden gaat is daar vrijwel altijd een aanleiding voor, meestal nav een relletje of iets dergelijks.

Journalisten die hiervan berichten zuigen dit nieuws niet uit hun duim.
Die minderheden hebben daar zelf debet aan, door zich zo te gedragen.

[Dit bericht is gewijzigd door dr.Tesla op 27-11-2003 08:15]

Alles is één
pi_14967460
quote:
Op donderdag 27 november 2003 08:07 schreef dr.Tesla het volgende:
Overigens is Fok! geen journalistiek orgaan, dus wat Fok! er nou weer mee te maken heeft ontgaat mij helemaal.
Dat wordt ook nergens beweerd.
  donderdag 27 november 2003 @ 12:02:26 #20
262 Re
Kiss & Swallow
pi_14967668
quote:
Op woensdag 26 november 2003 15:18 schreef Lithion het volgende:
Journalisten hebben de verantwoordelijkheid om gebeurtenissen objectief te verslaan en daarbij waarheidsgetrouw beeld te geven van de situatie waarbij hoor en wederhoor wordt toegepast en daarbij moet het niet uitmaken wie het onderwerp is. Verdere verantwoordelijkheid jegens bepaalde etnische groepen, jegens de samenleving of jegens politieke partijen hebben ze helemaal niet. Compleet waardeloos, die zelfcensuur.
Ik kan me een gevalletje groepsverkrachting/brandstichting door Turken voor de geest halen, hoe fout ook die berichtgeving was, gebaseerd op dat stukje is er al aardig wat naar terug gekoppeld qua stigmatiseren.

Zolang een journalist bepaalde ethiek/gedragsregels naleeft is deze zelfcencuur natuurlijk belachelijk

04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_14968464
quote:
Op donderdag 27 november 2003 12:02 schreef Re het volgende:

[..]

Ik kan me een gevalletje groepsverkrachting/brandstichting door Turken voor de geest halen, hoe fout ook die berichtgeving was, gebaseerd op dat stukje is er al aardig wat naar terug gekoppeld qua stigmatiseren.

Zolang een journalist bepaalde ethiek/gedragsregels naleeft is deze zelfcencuur natuurlijk belachelijk

En later bleek dat meisje dat hele verhaal verzonnen te hebben. Dat verhaal bedoel je? Er is toen inderdaad behoorlijk wat afgestigmatiseerd.
  donderdag 27 november 2003 @ 13:40:38 #22
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_14970166
quote:
Op donderdag 27 november 2003 08:07 schreef dr.Tesla het volgende:
Journalisten die hiervan berichten zuigen dit nieuws niet uit hun duim.
Die minderheden hebben daar zelf debet aan, door zich zo te gedragen.
Ja, kijk en dat is dus, volgens mij, de fout. Het zijn niet die minderheden die fout zijn, maar die individuen, die toevallig ook nog lid zijn van die minderheid, toch wordt geheel onterecht die héle groep aangesproken.
kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
  vrijdag 28 november 2003 @ 08:24:08 #23
21510 dr.Tesla
Gnothe seauton
pi_14992928
quote:
Op donderdag 27 november 2003 11:54 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Dat wordt ook nergens beweerd.

Toch wel, zie meer het berichtje van tvlxd voor mijn post, die doelde namelijk op Fok!
Alles is één
  vrijdag 28 november 2003 @ 08:28:37 #24
21510 dr.Tesla
Gnothe seauton
pi_14992971
quote:
Op donderdag 27 november 2003 12:34 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

En later bleek dat meisje dat hele verhaal verzonnen te hebben. Dat verhaal bedoel je? Er is toen inderdaad behoorlijk wat afgestigmatiseerd.

Gestigmatiseerd zeker, maar vergeet niet dat die journalist(en) gewoonweg hun werk niet goed deden.
Die had dit eerst grondig moeten uitzoeken en zoveel mogelijk bronnen moet raadplegen, alvorens over te gaan tot daadwerkelijk berichtgeving.

Ik vraag me overigens af die hij of zij daar nog steeds werkt als journalist, ik hoop het van niet.

Alles is één
  vrijdag 28 november 2003 @ 08:34:48 #25
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_14993043
quote:
Op woensdag 26 november 2003 15:16 schreef ShadowHawk het volgende:
Oops vergeten. Als het alleen over minderheden gaat dan betekend dit dat ze willen dat minderheden een speciale behandeling krijgen die alleen gebaseerd is op niet te zake doende kenmerken.
Och ja, ongeveer het zelfde als wat minister Donner van plan is (http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=35405), dus och als toch iedereen met twee maten begint te meten, waarom niet.

Natuurlijk zijn dit beide belachelijke ideeën!

Krekker is de bom!
  vrijdag 28 november 2003 @ 08:45:46 #26
21510 dr.Tesla
Gnothe seauton
pi_14993184
quote:
Op donderdag 27 november 2003 13:40 schreef tvlxd het volgende:

[..]

Ja, kijk en dat is dus, volgens mij, de fout. Het zijn niet die minderheden die fout zijn, maar die individuen, die toevallig ook nog lid zijn van die minderheid, toch wordt geheel onterecht die héle groep aangesproken.

Ik kan je perspectief begrijpen.
In het prille begin zal notie van etnische ahtergrond als discriminatie kunnen worden beschouwd.

Maar, als vele malen een specifiek soort delict door een groep met zeer vaak een bepaalde etnische achtergrond gepleegd wordt, dan wordt die etnische achtergrond die voorheen irrelevant was nu wel relevant.

Laten we wel zijn:
Als ik ergens in een bericht het woord "tasjesrover" lees kan ik aan veel soorten mensen denken behalve een Chinees.
Ten eerste ik ben zelf nooit bestolen door een Chinees
Al mijn vrienden en kennissen zijn nog nooit bestolen door een Chinees.
En in de media heb ik ook nog nooit gehoord van een geval hier in Nederland dat Chinezen dit doen.

Dit in tegenstelling tot mensen met weer een andere etnische achtergrond.
Na verloop van tijd doen die toen niet terdoende zaken, waarop men onderscheidt maakt, er nu wel toe omdat een bepaald delict vaak door een groep van overheersend een bepaalde etnische achtergrond gepleegd wordt.
Dat zien mensen, en kunnen dat aan hun laarsen aanvoelen.

Als een koe zich meerdere malen verwond aan het schikdraad weet zij na verloop van tijd ook dat ze daar uit de buurt moet blijven.

Alles is één
  vrijdag 28 november 2003 @ 16:16:14 #27
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_15003717
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 08:45 schreef dr.Tesla het volgende:

[..]

Als een koe zich meerdere malen verwond aan het schikdraad weet zij na verloop van tijd ook dat ze daar uit de buurt moet blijven.

Met het cruciale verschil dat schrikdraad de koe ongeveer altijd zal verwonden, hier is het zelfs voor gemaakt. Terwijl een allochtoon niet per definitie een delict zal plegen. Het is zelfs de meerderheid van de allochtonen waar jij over spreekt die dit niet zal doen. Erg groot verschil niet waar?
Krekker is de bom!
pi_15004040
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 08:34 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Och ja, ongeveer het zelfde als wat minister Donner van plan is (http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=35405), dus och als toch iedereen met twee maten begint te meten, waarom niet.

Natuurlijk zijn dit beide belachelijke ideeën!

Ah die man is gek geworden. Een andere straf omdat iemand allochtoon is?
  Moderator vrijdag 28 november 2003 @ 16:28:50 #29
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_15004060
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 08:28 schreef dr.Tesla het volgende:

[..]

Gestigmatiseerd zeker, maar vergeet niet dat die journalist(en) gewoonweg hun werk niet goed deden.
Die had dit eerst grondig moeten uitzoeken en zoveel mogelijk bronnen moet raadplegen, alvorens over te gaan tot daadwerkelijk berichtgeving.

Ik vraag me overigens af die hij of zij daar nog steeds werkt als journalist, ik hoop het van niet.

ik denk niet dat je dat geval op de journalist af kan schuiven.
Nederlandse media is idd niet het toonbeeld van objectiviteit (zowel links als rechts voor we daar weer over beginnen te zagen) maar als dat meisje bij hoog en laag beweert dat ze door een groep Turkse jongens is verkracht en de politie zelfs wordt ingeschakeld dan kan de journalist er onmogelijk achter komen dat dat meisje het verzonnen heeft.

ja hij kan met die jongens in kwestie babbelen (als er uberhaupt al specifieke namen en adressen zijn opgegeven) maja je gelooft het slachtoffer in zo'n geval natuurlijk sneller dan de mogelijke dader(s).

mwah ik vind die richtlijnen voor de journalistiek zowieso onzin tenzij ze wettelijk vaststellen dat elke journalist zich eraan moet houden. Nu kunnen journalisten onderling besluit dat ze met een uitzonderingsgeval te maken hebben oid om de oplage wat te verhogen

Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')