abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14821430
Ik moet voor Nederlands een presentatie gaan houden. Over piercings maar ik kan weinig vinden hierover. Weet er iemand hoe deze zijn ontstaan. aan het einde van onze presentatie gaat er een discussie over piercings en nu zou ik me even willen voorbereiden. Dit wou ik doen om van jullie je reacties over piercings te horen, vind je ze mooi waar wel\niet heb je er zelf
  vrijdag 21 november 2003 @ 16:55:38 #2
42510 Baleog
semi kale wijsneus
pi_14821473
google?!

en mijn eigen mening tja, bij sommige mensen staat het wel cool, maar ik hoef er geen 1

MrSASO's ille rhyme: DA SHIZNIT 33 1/3 (y)
  vrijdag 21 november 2003 @ 16:56:33 #3
45511 TimmyAsd
Raise your hands motherfuckers
pi_14821502
Al eeuwen lang laten mensen hun lichaam doorboren met allerlei sieraden.
In de bijbel kun je het gebruik van neusbellen terugvinden.
Egyptische farao's en hoge ambtenaren als teken dat ze belangrijk waren.
Hoe belangrijker de mensen waren, hoe meer ze versierd werden met piercings.
Romeinse soldaten droegen tepelringen als teken van hun moed.
Afrikaansen stammen doorboren hun lichaam ook al jaren op allerlei plaatsen.
Ongeveer tien of twintig jaar geleden, werd het piercen als iets gezien dat niet goed was.

http://huiswerk.scholieren.com/werkstukken/verslag.php?verslagid=1853

beter zoeken... http://www.google.nl/search?q=piercings+++geschiedenis&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nl&btnG=Google+zoeken&lr=lang_nl

vrijdag 21 november 2003 @ 16:57:38 #4
45511 TimmyAsd
Raise your hands motherfuckers
pi_14821540
ow ja, ik vind het zeker mooi, vooral in de navel..
maar moet niet overdrreven zijn, geslachtsdelen en piercings samen..
pi_14821559
in klaagbaak
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
  vrijdag 21 november 2003 @ 16:58:33 #6
46305 succubus
helhoer in het nederlands
pi_14821568
ik vind het ontsierend maar dat is persoonlijk
pi_14821627
Volgens mij is er zat te vinden over piercings ....
en ik heb een navelpiercing...maar vind het nie echt bijzonder...
in ieder geval succes met zoeken
  vrijdag 21 november 2003 @ 17:02:26 #8
15406 BigWillyDerSuperSpender
You choo-choo-choose me?
pi_14821682
Om de een of andere reden kan ik piercings en tattoos echt niet uitstaan, sorry!
Words... nothing but sweet, sweet words that turn into bitter orange wax in my ears
  vrijdag 21 november 2003 @ 17:03:55 #9
12302 Principessa
zoekt haar kikker
pi_14821734
quote:
Op vrijdag 21 november 2003 16:58 schreef WeirdMicky het volgende:
in klaagbaak
hij is er boos over...

ik heb een gat in mijn buik -> ook heel trendy.

En ze leefden nog lang en gelukkig
pi_14821897
quote:
Op vrijdag 21 november 2003 16:54 schreef jefwit het volgende:
Ik moet voor Nederlands een presentatie gaan houden. Over piercings maar ik kan weinig vinden hierover. Weet er iemand hoe deze zijn ontstaan. aan het einde van onze presentatie gaat er een discussie over piercings en nu zou ik me even willen voorbereiden. Dit wou ik doen om van jullie je reacties over piercings te horen, vind je ze mooi waar wel\niet heb je er zelf
Ik heb zelf een neuspiercing een pierging boven in mijn oor en in dat stukje kraakbeen dat boven je oorlel zit http://home.quicknet.nl/qn/prive/r.boelen/images/piercing/10.jpg de meeste linkse en aan elke kant 2 gewone gaatjes in mijn oren.

Ik vind piercings echt harstikke mooi, als het maar te veel word.

vrijdag 21 november 2003 @ 17:39:26 #11
13783 Anthraxx
When you see the robot, drink!
pi_14822686
Deze past imho beter in Lifestyle.

KLB >> LIF.

pi_14822724
Ik vind het niet echt mooi staat, vooral niet omdat iedereen tegenwoordig ineens ermee rondloopt. Piercings zijn ook helemaal niet goed maar dat is weer een ander verhaal...
Feauteaux
You make me sick, because I adore you so...
Ik besefte de ernst van mijn kater, toen de poes stampend de kamer binnen kwam.
  vrijdag 21 november 2003 @ 17:58:32 #13
22136 MaxiTitan
Een echte vaderlander.
pi_14823046
quote:
Op vrijdag 21 november 2003 16:58 schreef succubus het volgende:
ik vind het ontsierend maar dat is persoonlijk
* mee eens is
Mists of dreams drip along the nascent echo and love no more. End of line.
MaxiTitan City
pi_14823097
Ik vind ze wel ok Anders had ik er zelf geen 2 in mijn neus.
Maar navelpiercings vind ik een beetje kinderlijk staan altijd.
Zo van 'mijn vriendinnetjes hebben er ook 1 dus ik ook'. Niet dat het zo IS maar ik vind dat
pi_14823175
ik vind piercings in het gezicht anders dan oorbellen afstotelijk.
een bellybutton piercing is leuk voor meisjes van 16.
Piercings in de (vrouwelijke) tepels en geslachtsdelen vind ik daarentegen wel weer aantrekkelijk.

Wat is de algemenen opinie over gezichtspiercings? (tong, wenkbrauw, etc), moet dat overal als de normaalste zaak van de wereld geaccepteerd worden? Kan/mag een werkgever verlangen dat voor een bepaalde baan/functie je zie niet draagt?

En dan nog een vraag, waarom laat men piercings zetten? Is het om op te vallen? is het zodat je samen met 10000 anderen kunt roepen dat je anders bent? wel benieuwd

pi_14824331
quote:
Op vrijdag 21 november 2003 18:04 schreef Emmeau het volgende:
Piercings in de (vrouwelijke) tepels en geslachtsdelen vind ik daarentegen wel weer aantrekkelijk.

Wat is de algemenen opinie over gezichtspiercings? (tong, wenkbrauw, etc), moet dat overal als de normaalste zaak van de wereld geaccepteerd worden? Kan/mag een werkgever verlangen dat voor een bepaalde baan/functie je zie niet draagt?

En dan nog een vraag, waarom laat men piercings zetten? Is het om op te vallen? is het zodat je samen met 10000 anderen kunt roepen dat je anders bent? wel benieuwd

Men laat piercings zetten omdat ze het mooi vinden, vroeger werd het gebruikt om aan te geven dat je iets had zoals macht egypte, moed romeinen. Dit gebeurd nu ook nog wel kijk maar naar de zeevaart maar het wordt wel minder.
Ik zou ook niet weten waarom je een piercings zou moeten zetten, t zit toch alleen maar in de weg, vrijen douchen gymen. En ik vind het ook bijna nooit mooi af en toe wel. Over tattoeages denk ik vrijwel hetzelfde. Waarom zou je je mooier willen maken, de schoonheid zit toch vanbinnen?
pi_14828700
ik heb een tongpiercing en ik ben er na 2 jaar nog steeds erg blij mee
Oldenzaaltjuh en HeaRt_woRm's weblog!:KLIK!
FAN VAN DE RED HOT CHILI PEPPERS??? Klik hier!!!!!
pi_14834168
Ik vind piercings mooi. Ik heb er zelf 1 in mijn neus en 1 in mijn lip (aan de zijkant).
Sit back, relax.
pi_14834284
Ik hou er niet zo van.

*meer het tattoo typje is.

And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_14834297
Ik heb er 1 in mijn neus gehad, maar door een ziekenhuis bezoekje moest die er toen heel even uit. En toen kreeg ik 'm daarna niet meer erin. Gaatje dicht laten groeien, niks meer te zien. Het kan heel leuk zijn, maar ik hou toch liever van 'pure' gezichten en/of lichamen. Zonder piercings en tattoo's. Ik vind het menselijk lichaam van nature al erg mooi (ja ok, er zijn uitzonderingen). En tegenwoordig ben je niet meer origineel en apart met tattoo en/of piercing. Het is echt zo'n standaard iets geworden.
pi_14834653
ik vind ze mooi, piercings.
Voor mezelf heb ik nog steeds een lippiercing in de planning staan ( eigenlijk 2 maar ja eerst maar 1 .
Die wil ik dan aan de rechterkant van mijn lip, een ringetje
pi_14836019
Lelijk en vreselijk uit de tijd.
Of is dat nu juist weer retro
  zaterdag 22 november 2003 @ 09:48:30 #23
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_14836442
Ik ben aan het twijfelen tussen een staafje door mn wenkbrauw, of zo'n pin beneden m'n onderlip.
  Moderator zaterdag 22 november 2003 @ 09:50:46 #24
18653 crew  D.
pi_14836450
Vind piercings niet per definitie lelijk, maar de mensen die ze dragen wel mooier zonder
pi_14837407
quote:
Op zaterdag 22 november 2003 05:47 schreef Aernout het volgende:
Retro is in ieder geval weer hartstikke in !
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_14841721
quote:
Op zaterdag 22 november 2003 05:47 schreef Aernout het volgende:
Wat is retro?
  zaterdag 22 november 2003 @ 21:33:34 #27
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_14849616
Bij vrouwen kan het best mooi en sexy zijn zolang het niet teveel is. 3 tot 4 piercings is nog oke maar dan houd het echt op. Zelf zou ik ze niet nemen. Bij jongens vind ik het nogal nichterig om eerlijk te zijn
pi_14879116
quote:
Op vrijdag 21 november 2003 18:04 schreef Emmeau het volgende:

Hallo,

Ik heb zelf 6 (4 echte) piercings. 1 in me neus, 1 in me tepel, en een ringetje door de zijkant van me onderlip en een knopje door het midden van mn onderlip. Ik heb ook nog 2 oorbellen ma da vind ik geen echte piercings. Waarom heb ik ze laten zetten? Omdat ik het mooi vind natuurlijk!!! Het is trouwens ook extreem verslavend. Mn vriendin heeft er nu 6 in dr gezicht, ma daar past dus niet veel meer bij

Ik vind dat je wel iemand werk mag weigeren met als reden piercings, maar dan wel een goede reden. Als je bijv in een fabriek werkt kan het heel gevaarlijk zijn, maar als je in een winnkel werkt vind ik niet dat ze er een groot punt van moeten maken. Maar vaak zijn piercings ook maar een onderdeel van iemand zn uitstraling. Ik heb zelf bijv ook geverfd zwart/rood haar en draag ook standaard zwarte t shirts met vaak antichristelijke boodschappen. Ik begrijp dan best dat je zo iemad als mij niet wil aannemen in een deftige kleding zaak.
Piercings doen trouwens wel degelijk pijn, ma ik vind dat je datv er voor moet over hebben. De pijn duurt tgrouwens maar 2 weken ofzo, ma het is toch niet prettig. Zelf merk ik de pijn bij een nieuwe piercing vaak niet, omdat ik zo mooi vind dat ik er niet oplet!
Wat ik wilde vragen is, hoe kijkt de "main-stream" (vreselijk woord btw) nu tegen mensen met piercings aan? Hoop snel antwoord te krijgen

pi_14879145
quote:
Op maandag 24 november 2003 05:34 schreef Theo het volgende:

[..]

Hallo,

Ik heb zelf 6 (4 echte) piercings. 1 in me neus, 1 in me tepel, en een ringetje door de zijkant van me onderlip en een knopje door het midden van mn onderlip. Ik heb ook nog 2 oorbellen ma da vind ik geen echte piercings. Waarom heb ik ze laten zetten? Omdat ik het mooi vind natuurlijk!!! Het is trouwens ook extreem verslavend. Mn vriendin heeft er nu 6 in dr gezicht, ma daar past dus niet veel meer bij

Ik vind dat je wel iemand werk mag weigeren met als reden piercings, maar dan wel een goede reden. Als je bijv in een fabriek werkt kan het heel gevaarlijk zijn, maar als je in een winnkel werkt vind ik niet dat ze er een groot punt van moeten maken. Maar vaak zijn piercings ook maar een onderdeel van iemand zn uitstraling. Ik heb zelf bijv ook geverfd zwart/rood haar en draag ook standaard zwarte t shirts met vaak antichristelijke boodschappen. Ik begrijp dan best dat je zo iemad als mij niet wil aannemen in een deftige kleding zaak.
Piercings doen trouwens wel degelijk pijn, ma ik vind dat je datv er voor moet over hebben. De pijn duurt tgrouwens maar 2 weken ofzo, ma het is toch niet prettig. Zelf merk ik de pijn bij een nieuwe piercing vaak niet, omdat ik zo mooi vind dat ik er niet oplet!
Wat ik wilde vragen is, hoe kijkt de "main-stream" (vreselijk woord btw) nu tegen mensen met piercings aan? Hoop snel antwoord te krijgen

Je... bent een beetje alternatief, of niet?

Piercings... tja... ik hèb er geen en ik hoef er geen. Mijn lichaam heeft geen versieringen nodig

Ik hoef dan ook geen vriendin met piercings. Veel piercings in het gezicht (überhaubt piercings in het gezicht) vind ik niet aantrekkelijk. Dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening en mensen mogen ze best nemen van mij. Bovendien vind ik vrouwen met navelpiercing niet origineel! (d'r zijn er al zóó veel van).

Als ik erover nadenk... ik draag sowieso geen versieringen. Heb geen ringen, armbanden of kettingen. Niet eens een (mooi) horlóge! Ik sier mezelf alleen met (in mijn ogen) vrij nette, mooie kleding. Mijn haar doe ik altijd millimeteren, dus daar valt ook weinig aan te versieren.

Hoe kijk ìk tegen mensen met piercings aan? Uh... ze vallen altijd op, ik vind ze altijd "appart" en ik denk dan ook dat het een manier van aandacht trekken is. Verder vind ik piercings "niet nodig". Nou ben ik natuurlijk niet representatief voor "de mainstream", maar zo denk ik er dus over.

Tot zover mijn mening over piercings en andere versieringen!

pi_14895987
Ik snap wel dat werkgevers liever iemand zonder piercings in hun winkel willen hebben maar eigenlijk is best oneerlijk. Er wordt bijvoorbeeld veel minder moeilijk gedaan over een neusknopje dan over over een lippiercing. Dan vind ik dat je alles moet verbieden of alles moet toelaten... Maar dat is mijn mening..
Sit back, relax.
  maandag 24 november 2003 @ 20:04:38 #31
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_14896698
Waarom wordt er om een hoofddoekje niet moeilijk gedaan, en om een piercing wel?
pi_14902099
Piercings zijn fout, het is niet mooi en het voegt niets toe vind ik. Ik heb geen piercings nodig om er leuk uit te zien.
pi_14917502
quote:
Op maandag 24 november 2003 20:04 schreef Ixnay het volgende:
Waarom wordt er om een hoofddoekje niet moeilijk gedaan, en om een piercing wel?
Omdat hoofddoekjes een onderdeel van het geloof (moslim) is, de werkgevers begrijpen dit eerder. 1 Ding snap ik nog niet waarom wordt er moeilijk gedaan over piercings in het lichaam en niet in de oren, dat is schijnbaar al "gewoon"
pi_14917691
quote:
Op dinsdag 25 november 2003 15:21 schreef jefwit het volgende:
1 Ding snap ik nog niet waarom wordt er moeilijk gedaan over piercings in het lichaam en niet in de oren, dat is schijnbaar al "gewoon"
Waarom wordt er moeilijk gedaan over drugs (soft en hard) en niet over alcohol...

Als heel veel mensen het doen wordt het vanzelf normaal!

dinsdag 25 november 2003 @ 18:09:44 #35
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_14922502
Stel dan dat de betreffende zegt: "Die piercing is een onderdeel van mijn eigen geloof" dan hebben ze dat net zo goed te respecteren, als diegene met dat hoofddoekje.
Ik word in een winkel liever geholpen door iemand met een piercing, als iemand met zo'n belachelijk hoofddoekje, en ik weet zeker dat ik niet de enige ben.

Trouwens die piercings zijn een onderdeel van sommige subculturen, net als dat hoofddoekje een onderdeel van de islam is.

Als ze neit in staat zijn dat hoofddoekje af te laten, hebben ze ook neit genoeg over voor het werk. En aan het hele aanpassen aan de Nederlandse samenleving.

pi_14922765
quote:
Op dinsdag 25 november 2003 18:09 schreef Ixnay het volgende:
Stel dan dat de betreffende zegt: "Die piercing is een onderdeel van mijn eigen geloof" dan hebben ze dat net zo goed te respecteren, als diegene met dat hoofddoekje.
Ik word in een winkel liever geholpen door iemand met een piercing, als iemand met zo'n belachelijk hoofddoekje, en ik weet zeker dat ik niet de enige ben.

Trouwens die piercings zijn een onderdeel van sommige subculturen, net als dat hoofddoekje een onderdeel van de islam is.

Als ze neit in staat zijn dat hoofddoekje af te laten, hebben ze ook neit genoeg over voor het werk. En aan het hele aanpassen aan de Nederlandse samenleving.

Ja... zo kan ik ook wel naakt gaan solliciteren naar een baan en als die kerel dan een opmerking maakt over het feit dat ik geen kleren aan heb, zeggen dat het niet dragen van kleren bij mijn persoonlijke cultuur hoort.
  dinsdag 25 november 2003 @ 18:45:10 #37
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_14923368
quote:
Op dinsdag 25 november 2003 18:21 schreef P-Style het volgende:

[..]

Ja... zo kan ik ook wel naakt gaan solliciteren naar een baan en als die kerel dan een opmerking maakt over het feit dat ik geen kleren aan heb, zeggen dat het niet dragen van kleren bij mijn persoonlijke cultuur hoort.

Precies, daarom mag je best hoofdoekjes afkeuren.

Het ging zich er bij mij ook om dat als je die piercings afkeurt, ook de minder ergere dingen afkeurt.

pi_14942998
quote:
Op dinsdag 25 november 2003 18:21 schreef P-Style het volgende:

[..]

Dat is nou het mooie van mensen, iedereen heeft zijn eigen gebruiken. Maar als jou gebruiken niet met die van andere overeenkomen vind ik het niet gek dat je afgekeurd wordt je moet immers niet alleen aan jezelf denken maar aan de hele samenleving. Dit zal niet altijd mogelijk zijn maar ik vind wel dat je dat moet proberen
pi_14943041
Maar is hier iemand die mij kan uitleggen wat retro is. Hetro weet ik maar retro???
pi_14943534
quote:
Op woensdag 26 november 2003 14:24 schreef jefwit het volgende:
Maar is hier iemand die mij kan uitleggen wat retro is. Hetro weet ik maar retro???
Daar kom je wel achter als je wat ouder bent... dan vallen je bepaalde dingen op en dan zeg je: "Hé, da's retro!!!"

pi_14946351
quote:
Op woensdag 26 november 2003 14:44 schreef P-Style het volgende:

[..]

Daar kom je wel achter als je wat ouder bent... dan vallen je bepaalde dingen op en dan zeg je: "Hé, da's retro!!!"

Op zich kan ik me best vinden in het beleid dat in sommige bedrijven een piercing niet gewenst is.
Ik werk zelf op een zaterdag in een supermarkt, en wil zelf graag een lippiercing ( ringetje).
Vriendelijk toestemming gevraagd ( werk er 5 jaar vond het wel zo netjes) en ze zouden er over denken.
Conclusie het mag niet: Ik ben de laatste persoon die de klanten zien, als 1 het wil willen er meer, straks wil je nog een groter ringetje enz..

( terwijl er wel meisjes achter de kassa zitten met tongpiercings,mega grote oorringen, rare kettingen, vreemde kapsels,gekleurde brilglazen, veel ringen ed, valt ook erg op in mijn ogen)

Wat dan wel weer grappig is is dat in het zelfde bedrijf het bij de bakkerij, kw enz wel toegestaan is om piercings te hebben ( terwijl je dan ook in het zicht van de klant staat)

En als je er als medewerker achter de kassa wil gaan werken en je hebt al een tongpiercing dan mag het, wil je er 1 terwijl je er al werkt dan mag het niet

Zo, dat ben ik weer even kwijt

pi_14946606
ben het echt helemaal met je eens, als je toch klanten net behandeld waarom zouden ze dan niet meer terug komen? kijk eerst eens naar het gedrag van sommige 'werknemers'. ik denk dat mensen daardoor eerder niet terug zouden komen dan door een piercing
ik zit zelf ook achter de kassa en heb een tongpiercing en navelpiercing, nou nog nooit heeft een klant er een vervelende opmerking over gemaakt.
ik doe het ook echt niet om anders te zijn, maar mag ik zo'n gekleurd steentje in je navel of op je tong misschien mooi vinden?
klopt idd wel dat het een beetje verslavend werkt.. begon met oorbellen en daarna de piercings, maar nu hou ik dr mee op hoor, want dan wordt het weer overdreven.
  maandag 15 december 2003 @ 14:20:16 #43
77320 Nuek
Jouw mening telt niet!
pi_15427878
Over smaak valt gewoon niet te twisten.

Men had in Europa in de middeleeuwen al schaamlippiercings. Slot erop en de man kon met een gerust hart van huis...
Verder is het modificeren van het menselijk lichaam al zo oud als dat de weg naar Rome. Mensen hebben altijd al individuen willen zijn. Heel vroeger in de grotten sneed men zich en strooide dan as in de wonden. De eerste tattoos zo te zeggen. Ook sloeg men bijv. botjes door de neusgaten om te laten zien welke stand iemand had. Ach... er is zoveel interessants over te melden

Proud Powerpauper
  zondag 6 juni 2004 @ 09:58:05 #44
77320 Nuek
Jouw mening telt niet!
pi_19678870
Jefwit, hoe is het eigenlijk afgelopen met je presentatie?
Proud Powerpauper
  zondag 6 juni 2004 @ 10:35:32 #45
64834 Miss_mini
Wee bis diech??
pi_19679153
ik heb ook een navelpiercing,alhoewel je er niet veel aan hebt,de enige die hem ziet is m,n vriend en ik zelf.Voor de rest heb je er weinig aan
Welkom in Limburg....wat un geveul
  zondag 6 juni 2004 @ 10:48:10 #46
77320 Nuek
Jouw mening telt niet!
pi_19679282
quote:
Op zondag 6 juni 2004 10:35 schreef Miss_mini het volgende:
ik heb ook een navelpiercing,alhoewel je er niet veel aan hebt,de enige die hem ziet is m,n vriend en ik zelf.Voor de rest heb je er weinig aan
Waarom heb je je dan laten piercen als je er niets aan hebt.

[Centraal] Piercings deel 4
Proud Powerpauper
  zondag 6 juni 2004 @ 12:37:28 #47
19018 Brennie
CCU nurse
pi_19680784
Nuek..De ts reageert zeer weinig op het forum, laatste keer was afgelopen maart.
Betwijfel of hij dit snel ziet.
Om te voorkomen dat er verder over piercings gepraat wordt hier ( er is een centraal topic) laat ik hem eventjes open, maar als hij niet spoedig reageert doe ik hem dicht.
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
  zondag 6 juni 2004 @ 12:41:41 #48
77320 Nuek
Jouw mening telt niet!
pi_19680843
quote:
Op zondag 6 juni 2004 12:37 schreef Brennie het volgende:
Nuek..De ts reageert zeer weinig op het forum, laatste keer was afgelopen maart.
Betwijfel of hij dit snel ziet.
Om te voorkomen dat er verder over piercings gepraat wordt hier ( er is een centraal topic) laat ik hem eventjes open, maar als hij niet spoedig reageert doe ik hem dicht.
Ja zag ik al Ik hoopte dat zijn onderzoekje iets opgeleverd had (wat ik nog niet weet) en er misschien iets over op het net zou staan.
Proud Powerpauper
  dinsdag 8 juni 2004 @ 00:33:51 #49
19018 Brennie
CCU nurse
pi_19718514
Nuek als je hem ( de ts) ziet dan kun je het beter eventjes vragen.
Deze doe ik nu maar dicht.
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')