Laatste reactie:
quote:
Op woensdag 19 november 2003 14:54 schreef GotenSSJ het volgende:
nu is mijn algeneter weer de pijp uitik snap echt niet wat er aan de hand is
temp is goed
voor de rest heb ik er
5 neon tetras
iets van 10 guppies
2 black molleys
2 maanvissen
[Dit bericht is gewijzigd door Prowl op 19-11-2003 15:02]
quote:tsjaa, je zult toch echt wat meer informatie moeten geven, anders kunnen we je niet helpen. hoe groot is je bak, wat voor waterwaarden, hoelang draait ie al, wat voor filter. het kan aan zoveel dingen liggen.
Op woensdag 19 november 2003 14:54 schreef GotenSSJ het volgende:
nu is mijn algeneter weer de pijp uitik snap echt niet wat er aan de hand is
temp is goed
voor de rest heb ik er
5 neon tetras
iets van 10 guppies
2 black molleys
2 maanvissen
* NiGeLaToR heeft tijdje geleden een Jewel Rekord60 bak gekregen.. zeer blij mee, erg mooi en compleet.. met echt biofilter
Heb er wel wat veel vissen in.
Meten jullie die meuk altijd? Ik doe het al jaren op gevoel en m'n dooz doet het altijd erg goed.
Owjah, heb een compleet mini aquariumpje over misschien is er een kleine-kamer-bewoner die daar wel zin in heeft, met verwarming, tl, filter etc..
(Jaja, een V&A topic volgt, had er alleen nog neit aan gedacht em te verkopen
)
quote:moeten algeneters speciaal eten hebben dan?
Op woensdag 19 november 2003 15:04 schreef NiGeLaToR het volgende:
GotenSSJ heeft je algeneter wel te eten?
Ik maak de spruiten schoon, kook ze goed gaar en gooi ze in de diepvries, het hele jaar door verse groente voor die beestjes en niet alleen de algeneters (in mijn aquarium ancistrussen) vinden het lekker maar de rest ook.
Binnen een dag zijn bij mij 2 spruitjes helemaal opgegeten
quote:ik heb maar 1 algeneter van 5cm ong....dus om die nou spruiten te gaan voeren...
Op woensdag 19 november 2003 16:20 schreef Prowl het volgende:
Misschien een tip voor de bezitters van algeneters: ik geef ze spruitenIk maak de spruiten schoon, kook ze goed gaar en gooi ze in de diepvries, het hele jaar door verse groente voor die beestjes en niet alleen de algeneters (in mijn aquarium ancistrussen) vinden het lekker maar de rest ook.
quote:Dan geef je een halve
Op woensdag 19 november 2003 16:31 schreef Ilsjuhh het volgende:[..]
ik heb maar 1 algeneter van 5cm ong....dus om die nou spruiten te gaan voeren...
Andere vissen zijn er ook gek op
quote:Klein stukje komkommer werd me ook ge-adviseerd. Al worden die groenten door m'n slakken al weggevreten
Misschien een tip voor de bezitters van algeneters: ik geef ze spruitenIk maak de spruiten schoon, kook ze goed gaar en gooi ze in de diepvries, het hele jaar door verse groente voor die beestjes en niet alleen de algeneters (in mijn aquarium ancistrussen) vinden het lekker maar de rest ook.
zijn er hier trouwens mensen die interesse hebben in een automatisch dimbare TL balast. de balast moet je dan zelf kopen (of misschien kan ik er een paar tegelijk bestellen om korting te krijgen). de automatische dimmer, die kun je zelf bouwen, of laten bouwen: http://www.inkoopacties.net/topic/w705njrt
als je interesse hebt in die dimmer, kun je dat even op dat forum laten weten. dan wordt de kans dat ie gebouwd wordt ook groter.
[Dit bericht is gewijzigd door Byte_Me op 20-11-2003 16:57]
Ik heb weer nieuwe visjes erbij. Had een tweede bak (record 60) gekocht, voor een zieke diamantgoeramie, die helaas toch dood gegaan is. Hij had worm waarschijnlijk, en dat was te ver gevorderd, heb er een kuur nog tegenaan gegooid, maar het hielp niet meer. In eerste instantie dacht ik dat hij witte stip had, dus had ik daar medicijnen voor gegeven, ook omdat ze dat bij de aquariumwinkel zeiden.
Maar goed die bak heb ik toen schoongemaakt even leeg laten draaien en er toen een sherrybarbeelpaartje uit mijn grote bak, die daar eik niet thuishoren, ingezet. Alleen dat vrouwtje werd nu zo door het mannetje nagezeten, dat ik besloten had er maar wat visjes bij te doen. Ik heb nog 4 sherrybarbeeltjes erbij gekocht, 6 kegelvleekbarbeeltjes, 7 kardinaaltetra's (er was er 1 teveel gevangen ) en 2 ancistrussen. De bak draait lekker beter dan mijn grote bak in het begin. Weinig alg, omdat ik nu precies weet hoeveel ik moet voeren.
Met mijn grote bak een Rio240, gaat het trouwens ook erg goed. De vissen zien er heel erg mooi uit. Ik moet nog maar een keertje foto's maken. Want ik hem zo'n mooie Aulonocara Jacobfreibergi, dat ik er helemaal op ben.
Mannetje:
Vrouwtje:
quote:Wat een mooie vissen Leipo! Die zien er goed uit.
Op donderdag 20 november 2003 19:52 schreef Leipo666 het volgende:
nieuwe foto's van een nieuw paartje Ramirezi's:
kamer verduisterd en alleen de lampen van het aquarium aan en dan maar plaatjes schieten.
quote:Is een leuke tip zal eens proberen als mijn bak eindelijk klaar is..
quote:oke ik zal t morgenavond wel ff proberen......
Op donderdag 20 november 2003 21:18 schreef Leipo666 het volgende:
mijn foto's zijn gemaakt met een Canon G2 digitale camera op auto instelling, geen flits en macro stand.kamer verduisterd en alleen de lampen van het aquarium aan en dan maar plaatjes schieten.
Waarom ik dit vraag is omdat vorige week voor de 3e opeen volgende keer een botia is doodgegaan maar volgens mijn info zijn de water waardes goed (uitstekend zelfs)
daarbij kan het ook een interne infectie zijn of iets dergelijks bij de vissen zelf. enige rare uiterlijk of gedragskenmerken van je botia's voordat ze dood gingen?
quote:ik vrees dat je bak overbevolkt is.
Op donderdag 20 november 2003 22:02 schreef Terrah het volgende:
Waarom ik dit vraag is omdat vorige week voor de 3e opeen volgende keer een botia is doodgegaan maar volgens mijn info zijn de water waardes goed (uitstekend zelfs)
quote:je bak is te klein voor je anicistrussen en corydorassen. je botia zal ook wel zijn doodgegaan door de stress van zo'n kleine bak. welke modderkruipers heb je? van die kuhli's?
Op donderdag 20 november 2003 22:02 schreef Terrah het volgende:
Nog ff over die water waardes. Ik heb een bak van 50 liter met daarin 3 platy's 6 neons, 5 lichtvissen, 2 modderkruipers en corydorassenen 2 ancistrusWaarom ik dit vraag is omdat vorige week voor de 3e opeen volgende keer een botia is doodgegaan maar volgens mijn info zijn de water waardes goed (uitstekend zelfs)
je hebt een bak van 50 liter (welke afmetingen) maar waarschijnlijk zit daar maar 40 liter water in (door planten, filter, grind, hout en/of stenen). dan mag je daar zo'n 20 tot 40 cm vis in houden. met 6 neons kom je al over de 20 als ze volwassen zijn, dus tel maar uit.
quote:kijk, je kunt ook 5 honden in een kamertje opsuiten en ze geregeld eten en drinken brengen. dat overleven ze ook wel. maar of je dan aan het welzijn van je huisdieren denkt...
Op vrijdag 21 november 2003 11:56 schreef Ilsjuhh het volgende:
als ik het hier zo lees heb ik ook teveel vissen voor in mijn bak.....maar ze zijn gewoon allemaal rustig....en ze leven allemaal nog.....dus het lijkt mij dat t bij mij niet zoveel kwaad kan....en meer vissen erbij kopen doe ik iig voorlopig niet....
bij vissen is het sowieso moeilijk in te schatten of ze het goed hebben. maar als ze zonder duidelijke redenen het loodje leggen kun je natuurlijk wel raden dat er iets mis is.
quote:dat doen ze bij mij ook niet....t probleem van de vissterfte in mijn bak was dat ze steeds in het pompje vastzaten of er achter....maar nu en een pantykousje omheen zit is er niet meer aan de hand....en ik denk trouwens dat t bij mij twijfelig is of er teveel in zitten of niet....omdat ik dus gewoon veel kleine visjes erin heb zitten....maar ik denk dat ik gewoon een grotere bak moet kopen als ik er geld en ruimte voor heb
Op vrijdag 21 november 2003 13:14 schreef Byte_Me het volgende:[..]
bij vissen is het sowieso moeilijk in te schatten of ze het goed hebben. maar als ze zonder duidelijke redenen het loodje leggen kun je natuurlijk wel raden dat er iets mis is.
quote:die laatste zin was eigenlijk meer op terruh gericht
Op vrijdag 21 november 2003 13:53 schreef Ilsjuhh het volgende:[..]
dat doen ze bij mij ook niet....t probleem van de vissterfte in mijn bak was dat ze steeds in het pompje vastzaten of er achter....maar nu en een pantykousje omheen zit is er niet meer aan de hand....en ik denk trouwens dat t bij mij twijfelig is of er teveel in zitten of niet....omdat ik dus gewoon veel kleine visjes erin heb zitten....maar ik denk dat ik gewoon een grotere bak moet kopen als ik er geld en ruimte voor heb
quote:ik had er veel inzitten maar die zijn bruin geworden dus er weer uit gehaald...
Op vrijdag 21 november 2003 15:53 schreef Byte_Me het volgende:
heb je er weinig planten inzitten dan? dat is namelijk de beste methode om veel zuurstof te hebben. planten zetten het door je vissen geproduceerde CO2 weer om in O2. zo houdt dat elkaar mooi in evenwicht.
Dit is een paartje diamantgoerami's. Er is nog een vrouwtje, maar die heb ik niet op de foto.
Dit is de mooiste vis van het aquarium vind ik zelf. Een Aulonocara Jacobfreibergi man, ik heb er nog 3 vrouwtjes bij.
Deze noem ik Bob de Bouwer, omdat hij zo graafde in het begin Het is waarschijnlijk een Pseudotropheus Zebra, maar ik ben er niet zeker van welke en of het wel zo is. Dus als iemand het weet, help me out! Ik wil hem kwijt omdat hij niet bij de bak past, maar moet nog even kijken wat en hoe. Als iemand interesse heeft, laat het dan ff weten
Dit is een Prinses van Burundi, hier heb ik er 3 van, waarschijnlijk 2 mannetjes en 1 vrouwtje.
Dit is een Labidochromis Caerulus Yellow. Erg lieve visjes. Heb 2 mannetjes, binnenkort krijg ik er 2 vrouwtjes bij als het goed is.
Dit is een regenboogzalm, heb hier nog een mannetje van. Het vrouwtje is in de eerste maand dood gegaan.
Kijkje in het aquarium.
quote:idd zuurstogebrek dat had ik snel zuurstof pompje halen anders gaan ze 1 voor 1 dood...
Op vrijdag 21 november 2003 20:45 schreef NiGeLaToR het volgende:
Vraagje: Mijn vissies zwemmen lekker blij rond in de bak, maar toch vind ik iets raar. Ze maken continu een happende beweging, alsof ze hijgen zeg maar. Kan me niet herrineren dat ze dat in me kleine bak ook deden.. enig idee of dat hoort.. echt heel snel achter elkaar.. misschien zuurstofgebrek?
quote:Ze zitten er al een maandje in en zijn rete actief.. zal wel meevallen. Valt me op dat de kieuwen zichtbaar rood zijn, heeft het iets met bacterien te maken soms?
Op vrijdag 21 november 2003 20:46 schreef GotenSSJ het volgende:[..]
idd zuurstogebrek dat had ik snel zuurstof pompje halen anders gaan ze 1 voor 1 dood...
Btw: heb nu ff luchtpompje gepakt en erin gehangen, zien we vanzelf of het helpt he
Ik las hier een paar opmerkingen over te drukke aquaria. Ik streef daarom juist naar een zo spaarzaam mogelijk ingerichte bak: vissen zijn zo stressgevoelig dat 'te veel' buren al tot sterfgevallen kan leiden, net als verkeerde waterwaarden etc. Vissen vertonen ook 'natuurlijker' gedrag indien ze niet constant anderen tegenkomen.
Ik heb nu 9 vissen in een bak van 540 liter, 5 petricola, 3 electric yellow en 1 ancistrus. da's misschien wat erg onderbezet...
quote:540 liter?!? Ik heb zo'n 15 visjes in een bak van 60 liter
Op vrijdag 21 november 2003 21:42 schreef Sniper het volgende:
Mariposa, waarom wil je van die vis af: te groot? te aggressief?Ik las hier een paar opmerkingen over te drukke aquaria. Ik streef daarom juist naar een zo spaarzaam mogelijk ingerichte bak: vissen zijn zo stressgevoelig dat 'te veel' buren al tot sterfgevallen kan leiden, net als verkeerde waterwaarden etc. Vissen vertonen ook 'natuurlijker' gedrag indien ze niet constant anderen tegenkomen.
Ik heb nu 9 vissen in een bak van 540 liter, 5 petricola, 3 electric yellow en 1 ancistrus. da's misschien wat erg onderbezet...
![]()
quote:Ik wil van hem af om verschillende redenen:
Op vrijdag 21 november 2003 21:42 schreef Sniper het volgende:
Mariposa, waarom wil je van die vis af: te groot? te aggressief?Ik heb nu 9 vissen in een bak van 540 liter, 5 petricola, 3 electric yellow en 1 ancistrus. da's misschien wat erg onderbezet...
![]()
2. Ik wil dat hij ook vrouwtjes erbij heeft. Daar heb ik zeker niet de plek voor. En daarnaast moet ik dit soort dan ook nog eens vinden. Wat me tot nu toe nog niet echt gelukt is.
Al met al is het een hele mooie vis en ik ben erg aan hem gehecht geraakt. Maar ik denk dat hij in mijn bak dus niet echt tot zijn recht komt.
quote:Denk ook dat het een ps. zebra is of misschien een ps. lombardoi (maar van zebra heb je weer een dozijn ondersoorten..die allemaal op elkaar lijken...
Op zaterdag 22 november 2003 10:18 schreef Mariposa het volgende:[..]
Ik wil van hem af om verschillende redenen:
1. Hij is agressiever dan mijn andere vissen, op zich niet erg hoort bij zijn soort, maar hij is dus heerser van de bak, daarom heb ik het idee dat mijn labidocromssen en aulonocara;s niet kunnen doen wat ze oorspronkelijk doen, nl in de holletjes van de stenen zitten omdat Bob ze telkens weg jaagt. Ik weet niet of je toendertijd mijn allereerste post gelezen had, maar toen was de bak nog niet echt goed ingericht qua stenen enzo, en dat heb ik langzamer hand dus verbeterd, en ik merk echt dat alle vissen dat fijner vinden.2. Ik wil dat hij ook vrouwtjes erbij heeft. Daar heb ik zeker niet de plek voor. En daarnaast moet ik dit soort dan ook nog eens vinden. Wat me tot nu toe nog niet echt gelukt is.
Al met al is het een hele mooie vis en ik ben erg aan hem gehecht geraakt. Maar ik denk dat hij in mijn bak dus niet echt tot zijn recht komt.
quote:Hmm, ik zal eens kijken, of ik er wat over kan vinden. Want ben wel benieuwd wat hij nou precies voor een vis is, is ook makkelijker als ik hem evt. weg wil doen en wil aanbieden.
Op zaterdag 22 november 2003 12:55 schreef Sniper het volgende:
Denk ook dat het een ps. zebra is of misschien een ps. lombardoi (maar van zebra heb je weer een dozijn ondersoorten..die allemaal op elkaar lijken...), die kunnen een bak zeker overheersen. Misschien kunnen ze de vis preciezer identificeren op sites als fishgeeks.com.
Mooie pics trouwens.
Wat betreft die pics mijn vriend is daar een hele tijd mee bezig geweest en had zo'n 100 foto's geschoten daar zijn er maar iets meer dan 10 van gelukt, want deze beestjes kunnen zo lekker bewegen en weer wegzwemmen
quote:maar ik bedoel vissen als sumatraantjes enzo dus niet ?
Op zaterdag 22 november 2003 17:56 schreef Byte_Me het volgende:
kersenbuiken, manen (als je geluk hebt, wel een bak van 50cm of hoger nodig), ancistrus dolichopterus, sommige killivissen, sommige dwergcichliden, zoals bijvoorbeeld cacatuoides.
quote:Voor maanvissen is ie te klein!!
Op zaterdag 22 november 2003 17:56 schreef Byte_Me het volgende:
kersenbuiken, manen (als je geluk hebt, wel een bak van 50cm of hoger nodig), ancistrus dolichopterus, sommige killivissen, sommige dwergcichliden, zoals bijvoorbeeld cacatuoides.
quote:tetra's niet. sumatraantjes weet ik niet, geen ervaring mee.
Op zaterdag 22 november 2003 18:09 schreef GotenSSJ het volgende:[..]
maar ik bedoel vissen als sumatraantjes enzo dus niet ?
en neon tetras ?
quote:
Op zaterdag 22 november 2003 13:14 schreef Salie het volgende:
Ik heb een nieuwe bak gekregen 80x40x40, das dus 128 liter. Wie weet er nog een leuke combinatie voor vissen?? Ik heb al wat guppies 1 platy 1 kuhli en 1 algeneter. Zeg er ook ff bij hoeveel ik er in kan doen. Kan ik er ook chicliden in doen???
quote:ik heb er 2 maanvissen inzitten ben bijde beste vissenzaak hier in de buurt geweest die kweekt echt alles (discussen,roggen enzovoort ) die zei dat het makkelijk een jaar kon dus ik overtuigd en 2 maanvisjes( van 3 cm lang ) gekocht
Op zaterdag 22 november 2003 21:49 schreef moussy het volgende:[..]
Voor maanvissen is ie te klein!!
maar nu denk ik dat ze gupjes aanvallen en ze dood maken
maar tegen black molleys en NEON TETRAS( die veel kleiner zijn) doen ze niks ?
quote:Nee het is een bak van normaal 60 liter heb er 10 liter vanaf gehaalt met grind ed. Strees is er toch niet anders krijg je toch niet telkens jonge vissen (corydorassen ancistrus danio's). De eerste botio leefde een jaar ofzo en nu opeens zijn ze zo weg. Ancistrus zijn relatief klein en ook heb ik wel een grotere neons gezien maar ja.
Op vrijdag 21 november 2003 09:22 schreef Byte_Me het volgende:[..]
je bak is te klein voor je anicistrussen en corydorassen. je botia zal ook wel zijn doodgegaan door de stress van zo'n kleine bak. welke modderkruipers heb je? van die kuhli's?
je hebt een bak van 50 liter (welke afmetingen) maar waarschijnlijk zit daar maar 40 liter water in (door planten, filter, grind, hout en/of stenen). dan mag je daar zo'n 20 tot 40 cm vis in houden. met 6 neons kom je al over de 20 als ze volwassen zijn, dus tel maar uit.
volgens de aquariaan hadden die kardinalen een bacteriele infectie en omdat we geen antibiotica hebben toegediend gingen ze snel het hoekje om. de roodneuszalmpjes zijn door de kardinalen aangestoken zei hij.
nu die kardinalen eruit zijn wachten we nog minstens een week om te zien of het nu uit is met de vissterfte voordat er nieuwe vissen bijkomen.
tot nu toe lijkt het erop dat de maanvissen, algeneters en meervallen niet gevoelig zijn voor die bacterie.
bedankt voor de tip van het aquarium forum trouwens !
quote:Ik denk niet dat guppies en chicliden samengaan, gezien de verschillende eisen qua watertemperatuur en ph waarde. Ook zullen de meeste chicliden de guppies als snack zien denk ik....
Op zaterdag 22 november 2003 13:14 schreef Salie het volgende:
Ik heb een nieuwe bak gekregen 80x40x40, das dus 128 liter. Wie weet er nog een leuke combinatie voor vissen?? Ik heb al wat guppies 1 platy 1 kuhli en 1 algeneter. Zeg er ook ff bij hoeveel ik er in kan doen. Kan ik er ook chicliden in doen???
In 128 liter zou ik zelf hooguit 12 vissen (a maximaal 10 cm) houden.
quote:Tuurlijk kunnen ze leven in een te kleine ak, jij zou toch ook niet dood gaan als ik je in ene ruimte zo groot als een wc zou opsluiten? Je zal alleen wat vergroeien, maar ach, wat maakt het uit, mensen genoeg op deze aardkloot.
Op zondag 23 november 2003 20:00 schreef GotenSSJ het volgende:[..]
ik heb er 2 maanvissen inzitten ben bijde beste vissenzaak hier in de buurt geweest die kweekt echt alles (discussen,roggen enzovoort ) die zei dat het makkelijk een jaar kon dus ik overtuigd en 2 maanvisjes( van 3 cm lang ) gekocht
maar nu denk ik dat ze gupjes aanvallen en ze dood maken
![]()
maar tegen black molleys en NEON TETRAS( die veel kleiner zijn) doen ze niks ?
en die guppen, dat zijn inderdaad héérlijke puddinghapjes voor maanvissen De andere kleine visjes straks ook.
Leuk he, maanvissen, die gekke platte cichliden
quote:HEEY HALLO
Op zondag 23 november 2003 21:41 schreef moussy het volgende:[..]
Tuurlijk kunnen ze leven in een te kleine ak, jij zou toch ook niet dood gaan als ik je in ene ruimte zo groot als een wc zou opsluiten? Je zal alleen wat vergroeien, maar ach, wat maakt het uit, mensen genoeg op deze aardkloot.
en die guppen, dat zijn inderdaad héérlijke puddinghapjes voor maanvissen
De andere kleine visjes straks ook.
Leuk he, maanvissen, die gekke platte cichliden
quote:manen worden vooral hoog. ze kunnen wel 15 cm hoog worden. als je bak 40 cm hoog is (minus 5-10cm bodemmateriaal), kun je wel nagaan dat er niet zoveel ruimte overblijft
Op maandag 24 november 2003 14:54 schreef GotenSSJ het volgende:
trouwens ook belachelijk dat 2 van die visjes zoon gigantisch leefruimte nodig hebben.... zo groot zijn ze nog niet eens...
zelfs de guppen zijn langer !
quote:Hoi
Op maandag 24 november 2003 14:46 schreef GotenSSJ het volgende:[..]
HEEY HALLO
IK GA DER VAN UIT DAT DIE GAST ER VERSTAND VAN HEEFT HEB NETJES ALLE VISSEN GEZEGD DIE ER IN ZATEN EN DE AFMETINGEN
Je bent in een verkooptruc voor beginnende aquarianen gestonken
quote:eh beginnende ?
Op maandag 24 november 2003 15:34 schreef moussy het volgende:[..]
Hoi
Je bent in een verkooptruc voor beginnende aquarianen gestonken
dit is al ongeveer het 7de aquarium wat ik heb ( nadat ik vroger verschillende heb gehad ben nu maar weer is opnieuw begonnen )
maar heb nog nooit maanvissen gehad vandaar...
quote:maar ik had ook gehoord dat vissen groeien naar de ruimte die ze hebben
Op maandag 24 november 2003 15:21 schreef Byte_Me het volgende:[..]
manen worden vooral hoog. ze kunnen wel 15 cm hoog worden. als je bak 40 cm hoog is (minus 5-10cm bodemmateriaal), kun je wel nagaan dat er niet zoveel ruimte overblijft
Ik heb een extra aquarium. Dat wil ik nu twee weken ,met planten e.d. erin, laten draaien voordat de vissen erin gaan. Is het dan ook belangrijk om de filter en het verwarmingselement erin te doen in de twee weken?
Is het ook belangrijk om waterbereider bij het kraanwater te doen als je een deel van de bak ververst. Ons kraanwater is erg zacht.
quote:moeilijk te zeggen, want ik heb zelf gaan manen. weet je waarom? omdat mijn bak niet hoog genoeg is (40cm). lees nou maar een beetje op internet, ipv naar verkopers te luisteren. verkopers willen vooral verkopen, dat vinden (de meesten) belangrijker dan correct advies geven.
Op maandag 24 november 2003 16:37 schreef GotenSSJ het volgende:[..]
maar ik had ook gehoord dat vissen groeien naar de ruimte die ze hebben
dus zouden ze dan alsnog zo groot worden ?
quote:kan jij mij misschien hier over advies geven ?
Op maandag 24 november 2003 18:00 schreef Byte_Me het volgende:[..]
moeilijk te zeggen, want ik heb zelf gaan manen. weet je waarom? omdat mijn bak niet hoog genoeg is (40cm). lees nou maar een beetje op internet, ipv naar verkopers te luisteren. verkopers willen vooral verkopen, dat vinden (de meesten) belangrijker dan correct advies geven.
http://www.aquaforum.nl/cgi-bin/ultimatebb.cgi
daar lopen veel mensen rond met heel veel verstand van aquaria. ik weet er zelf ook wel iets van, maar lanmg niet alles.
ik denk dat je met een clowbotia ook in de problemen komt. dit is een scholenvis, dus eigenlijk moet je er een stuk of 5 nemen. bovendien hebben ze aardig wat ruimte nodig. als je een niet al te grote bak hebt kan ik je de volgende vissen aanraden:
guppen/plaatjes/tetra's standaard, maar ook lekker makkelijk vooral guppen en plaatjes zullen zichzelf lekker makkelijk voortplanbten, zodat je niet zo snel nieuwe vissen hoeft te kopen. zet een mannetje met 2 vrouwtjes in je bak en binnen een paar maanden heb je een hele school
ancistrus dolichopterus: mooie algeneter, wel een 1m bak voor nodig. ook makkelijk na te kweken
dwerggourami: mooie chichlide, wordt niet groot. kweekt ook makkelijk
bepaalde killivissen: erg kleurrijke mannetjes, een aantal soorten kweekt makkelijk. van te voren uitzoeken welke in gezelschapsbak kunnen
diverse dwergcichliden: cacatu, kersenbuik, etc: ook weer makkelijk te kweken, niet te kwetsbaar, leuk gedrag, worden niet te groot.
maar zoek van elke vis van te voren uit wat de eisen zijn, of ze niet te groot worden voor je bak, of ze niet agressief worden, of je 1 of meerdere mannetjes kunt nemen, hoeveel vrouwtjes erbij.
o ja, ik weet ook nog weel een leuke botia voor je: botia robusta. kan solitair gehouden worden, volgens mij is een 1m bak groot genoeg.
quote:maar ik heb geen 1 meter bak maar 60 cm
Op maandag 24 november 2003 18:15 schreef Byte_Me het volgende:
ik kan je dit forum aanraden:http://www.aquaforum.nl/cgi-bin/ultimatebb.cgi
daar lopen veel mensen rond met heel veel verstand van aquaria. ik weet er zelf ook wel iets van, maar lanmg niet alles.
ik denk dat je met een clowbotia ook in de problemen komt. dit is een scholenvis, dus eigenlijk moet je er een stuk of 5 nemen. bovendien hebben ze aardig wat ruimte nodig. als je een niet al te grote bak hebt kan ik je de volgende vissen aanraden:
guppen/plaatjes/tetra's standaard, maar ook lekker makkelijk vooral guppen en plaatjes zullen zichzelf lekker makkelijk voortplanbten, zodat je niet zo snel nieuwe vissen hoeft te kopen. zet een mannetje met 2 vrouwtjes in je bak en binnen een paar maanden heb je een hele school
ancistrus dolichopterus: mooie algeneter, wel een 1m bak voor nodig. ook makkelijk na te kweken
dwerggourami: mooie chichlide, wordt niet groot. kweekt ook makkelijk
bepaalde killivissen: erg kleurrijke mannetjes, een aantal soorten kweekt makkelijk. van te voren uitzoeken welke in gezelschapsbak kunnen
diverse dwergcichliden: cacatu, kersenbuik, etc: ook weer makkelijk te kweken, niet te kwetsbaar, leuk gedrag, worden niet te groot.
maar zoek van elke vis van te voren uit wat de eisen zijn, of ze niet te groot worden voor je bak, of ze niet agressief worden, of je 1 of meerdere mannetjes kunt nemen, hoeveel vrouwtjes erbij.
o ja, ik weet ook nog weel een leuke botia voor je: botia robusta. kan solitair gehouden worden, volgens mij is een 1m bak groot genoeg.
Maanvissen moet je minimaal met 5 te gelijk houden. Voor iedere vis om ze zo groot mogelijk en zo mooi mogelijk te laten worden moet je 50 liter water pér vis berekenen. Zo moet je minimaal de hoogte van het water van 50 cm hebben. Anders zullen je maanvissen krom groeien rare kleine vinnen krijgen, zodat ze nog maar amper kunnen zwemmen. Ook kunnen ze verschrikkelijk agressief zijn. Het zijn nou eenmaal cichlide's.
Dat een vis zich aan zou passen naar de maat van de bak is een dikke vette fabel!!
Een kogelvisje zou kunnen, maar is absoluut geen aanrader. Die moet slakjes eten, anders groeien zn tanden door en kan hij niet meer eten, dus gaat hij dood. Als jij hem goed kan bijvoeren met diepvriesvoer zal hij het wel redden. Maar ze staan er ook om bekend om hapjes van hun medebewonders te nemen. Ook zijn het brakwatervissen en ik geloof dat je echt op zoet wilde gaan ipv met zout gaan klooien om brakwater te krijgen, want tja, wat voor vissen moet je daar nou weer bij zetten he?!
Ga anders een een boek lezen over vissen. Kan je leuke en nuttige dingen uit halen.
Leuke visjes voor die maat bak zijn bijv. de Colisa Lalia, neem je een mannetje en een vrouwtje, dan kan je ook nog eens een schuimnest verwachten, erg leuk. Een Betta man met 3 vrouwen, ook leuk. Kegelvlekbarbelen, leuk scholenvisje, ook de zebradanio's, speelse kleine scholenvisjes.
Op de bodem zou je zelfs garnaaltjes kunnen houden, maar absoluut niet met maanvissen en een kogelvis.
HIer nog 1 uit ervaring, een bak van 60 cm is eigenlijk te voor kersenbuiken. Ze kunnen ook zéér agressief verdrag vertonen tijdens de broedzorg. Erg leuk dat natuurlijke gedrag, maar dodelijk voor de mede-bewoners van de kersenbuiken.
maar even goed bedankt voor de raad ik zat er over te denken zebrabarbeeltjes te nemen want ik had gehoord dat die zich makkelijk voortparen ?
De Braziliaanse maanvis (Onder) is een zilverbrons van kleur, met verschillende zwarte dwarsstrepen. Het ligt aan zijn stemming of deze vis zijn strepen laat zien. Wanneer de vis goed gehumourd is heeft hij de rugvin open. Deze vis is makkelijk te houden en is een vrede liefende vis. Let wel er goed op dat deze vis je kleinere vissen niet op eet bijvoorbeeld baby gupjes. Tetra's kun je gerust bij hem zetten want die zijn groot genoeg.
bron : http://www.tropischevissen.tmfweb.nl/maanvissen.htm
merkt er niet echt veel van
quote:Die knokken idd ja, maar mannen knokken elkaar dood. Daarom kan je maar 1 man in je bak hebben. Het lijkt vaak of de mannen met de vrouwen knokken, maar de mannen zijn nogal hitsig en willen constant bevruchten. Als je er dan maar 1 vrouwtje bij zou zetten zou hij haar zo de dood in jagen. Daarom moet je zorgen voor meerdere vrouwtjes, veel ruimte en vooral veel schuilplaatsen. Dat kan je maken door lekker veel planten in je bak te kwakken en vooral mos.
Op maandag 24 november 2003 19:36 schreef GotenSSJ het volgende:
en bedoel je met betta's betta splendens(iets in die richting) dat zijn toch kempvissen die constant knokken ?
Tja, de maanvissen, het zijn nou eenmaal cichlide's. Dat wordt erg vaak vergeten. Dat zijn gewoon geen zachtaardige visjes. En die site, lap die maar onder je schoenzolen, de schrijffouten zeggen al genoeg dacht ik zo.
quote:hehe ik vindt ze zo leuk
Op maandag 24 november 2003 20:07 schreef moussy het volgende:[..]
Die knokken idd ja, maar mannen knokken elkaar dood. Daarom kan je maar 1 man in je bak hebben. Het lijkt vaak of de mannen met de vrouwen knokken, maar de mannen zijn nogal hitsig en willen constant bevruchten. Als je er dan maar 1 vrouwtje bij zou zetten zou hij haar zo de dood in jagen. Daarom moet je zorgen voor meerdere vrouwtjes, veel ruimte en vooral veel schuilplaatsen. Dat kan je maken door lekker veel planten in je bak te kwakken en vooral mos.
Tja, de maanvissen, het zijn nou eenmaal cichlide's. Dat wordt erg vaak vergeten. Dat zijn gewoon geen zachtaardige visjes. En die site, lap die maar onder je schoenzolen, de schrijffouten zeggen al genoeg dacht ik zo.
quote:klopt, foutje.
Op maandag 24 november 2003 18:46 schreef moussy het volgende:
Byte_Me, een dwerggourami is géén cichlide, maar een labyrint vis. Die halen ook adem met het labyrint op hun kop. Dan mag je wateropp. niet te dicht bij de hete lampen staan. Net als bijv. bij een betta.
overigens is een 60cm bak eigenlijk ook te klein voor kempvissen.
en ik heb gewoon maar wat leuke vissen opgenoemd, ik wist niet wat voor bak hij had.
misschien moet je maar eens aan een grotere bak gaan denken
quote:Ook daar zijn kleinere soorten van.
Op maandag 24 november 2003 20:19 schreef Byte_Me het volgende:overigens is een 60cm bak eigenlijk ook te klein voor kempvissen.
quote:kijk ik ben 13
Op maandag 24 november 2003 20:19 schreef Byte_Me het volgende:[..]
klopt, foutje.
overigens is een 60cm bak eigenlijk ook te klein voor kempvissen.
en ik heb gewoon maar wat leuke vissen opgenoemd, ik wist niet wat voor bak hij had.
misschien moet je maar eens aan een grotere bak gaan denken
ik koop andere dingen ( nee geen breezers of zo ) dus zoveel geld heb ik niet te besteden...
quote:er zijn wel andere soorten betta's, maar voor zover ik weet wordt met kempvis betta splendens bedoeld. en die heeft vrij veel ruimte nodig.
Op maandag 24 november 2003 20:20 schreef moussy het volgende:[..]
Ook daar zijn kleinere soorten van.
Ik heb ook dus zo'n 60 cm bak (Record 60 Juwel). Ik heb er kardinaaltetra's, kegelvlekbarbeeltjes en sherrybarbeeltjes in zitten. Dit zijn bij elkaar heel leuke visjes. Vooral die kegelbarbeeltjes zijn leuk. Maar er zijn genoeg kleinere, leuke/mooie visjes waar je uit kunt kiezen, dat heb ik gemerkt toen ik op zoek ging naar visjes voor die bak, waar een sherrybarbeel paartje al in zat.
quote:ik heb hier een mooie vergelijking voor: Ken je de beelden van apen die in te kleine kooitjes werden gehouden en dus helemaal vergroeid waren? nou hetzelfde gebeurd met je vissen!
Op maandag 24 november 2003 16:37 schreef GotenSSJ het volgende:[..]
maar ik had ook gehoord dat vissen groeien naar de ruimte die ze hebben
dus zouden ze dan alsnog zo groot worden ?
het is een mythe dat vissen gezond(!) kunnen blijven in een te kleine bak.
Dan heb ik nog een vraagje. Die twee ancistrus zaten telkens bij elkaar de afgelopen tijd. En nu heeft het mannetje de bloempot voor zichzelf opgeeist geen vis die er in de buurt komt en hij verlaat zijn stek zelfs niet voor een blaadje spinazie of een algen pil. Hij wappert alleen maar met zijn staart zo van wegwezen ullen er opnieuw jongen op komst zijn of is dat te optimistisch?
[Dit bericht is gewijzigd door GotenSSJ op 25-11-2003 16:24]
quote:waarom doet iedereen zo aggeresief tegen mij het is niet mijn schuld dat ik nu 2 maanvissen heb ! ik ging er vanuit dat het kon
Op maandag 24 november 2003 23:21 schreef Leipo666 het volgende:[..]
ik heb hier een mooie vergelijking voor: Ken je de beelden van apen die in te kleine kooitjes werden gehouden en dus helemaal vergroeid waren? nou hetzelfde gebeurd met je vissen!
het is een mythe dat vissen gezond(!) kunnen blijven in een te kleine bak.
quote:Ik heb vaker aquaria gezien bij kennissen die op advies van de verkoper de meest vreemde (en doodlopende) combinaties vissen gekocht hadden. Met als criterium waarschijnlijk de kleur van de vis ofzo. Ook bakken van hooguit 100 liter met per kubieke decimeter zo'n beetje 5 vissen, duurde een maandje of 2 voor 80% dood was. Veel verkopers (zeker in algemene 'dierenwinkels') kijken alleen naar de omzet. Van specialisten kun je waarschijnlijk ook goed advies krijgen maar belangrijker is zelf veel kennis te vergaren.
Op maandag 24 november 2003 14:46 schreef GotenSSJ het volgende:[..]
HEEY HALLO
IK GA DER VAN UIT DAT DIE GAST ER VERSTAND VAN HEEFT HEB NETJES ALLE VISSEN GEZEGD DIE ER IN ZATEN EN DE AFMETINGEN
quote:kan jij me vraag over de kogelvis beantwoorden ?
Op dinsdag 25 november 2003 17:22 schreef Sniper het volgende:[..]
Ik heb vaker aquaria gezien bij kennissen die op advies van de verkoper de meest vreemde (en doodlopende) combinaties vissen gekocht hadden. Met als criterium waarschijnlijk de kleur van de vis ofzo. Ook bakken van hooguit 100 liter met per kubieke decimeter zo'n beetje 5 vissen, duurde een maandje of 2 voor 80% dood was. Veel verkopers (zeker in algemene 'dierenwinkels') kijken alleen naar de omzet. Van specialisten kun je waarschijnlijk ook goed advies krijgen maar belangrijker is zelf veel kennis te vergaren.
( vraagt voortaan eerst hier advies )
quote:Doet ik ook maar
Op dinsdag 25 november 2003 17:27 schreef GotenSSJ het volgende:[..]
Maaruh als ik nu een bak van 60 (50 exclusief) liter en een grotere wil hebben op wat voor maat zal ik dan ongeveer uitkomen? Moet mijn moeder ervan overtuigen dat een grotere bak niet meteen 100 liter hoefft te zijn toch???
quote:Heb de vis even opgezocht in 'Aquarium Fishes of the World' (1000 blz met vissen
Op dinsdag 25 november 2003 17:27 schreef GotenSSJ het volgende:[..]
kan jij me vraag over de kogelvis beantwoorden ?
Sowieso heb je alweer allerlei ondersoorten maar de kenmerken zijn:
-aggressief (eten vinnen van andere vissen), letterlijk staat hier (in het engels dan) : oorlogszuchtig ...
-brak water
-levend voer (slakken, vissen , garnalen)
alvast bedankt
De indische glasmeerval wordt een 10 á 16 cm lang, ook een scholenvis, eet graag kleine visjes, is gevoelig voor ziekten en vraagt om een flink aquarium, valt ook af....
Er is niet zo veel voor een klein bakje, ja, kleine visjes.
Kijk anders hier eens, een redelijk betrouwbare vis-database http://aquavisie.retry.org/Database/Vissen/Vissen1.html#I
Glass Catfish: groepje houden, niet bij heel actieve vissen, temp 24, tot 10 cm, droog en levend voer, weinig licht, veel planten, schuilmogelijkheden.
Clown Botia: temp 24, tot 30cm maar meeste niet groter dan 10, groepje, schuilmogelijkheden, opruimers (eten zo'n beetje alles).
Niet alle grote vissen hebben trouwens ook veel zwemruimte nodig. Hoe dat bij de clown zit weet ik zo niet.
quote:ik he zelf een 100*40*40 bak, en die vind ik al niet echt groot meer. maar 60cm vind ik echt klein. kleiner dan dat vind ik eigenlijk geen aquarium meer. 80cm is ook nog aan de kleine kant. 100 is gemiddeld, groter dan dat vind ik vrij grote bakken. maar het gaat natuurlijk niet alleen om de lengte. hoogte en diepte zijn ook belangrijk.
Op dinsdag 25 november 2003 22:21 schreef Terrah het volgende:
Wat verstaan de mensen hier eigenlijk onder een kleine bak?
quote:wat ga je daar dan indoen?
Op dinsdag 25 november 2003 23:31 schreef moussy het volgende:
Ik vond onze 450 liter bak niet eens écht grootMaar we hebben ook het dubbele al gehad. Héél misschien..... maar dan ook héél misschien, komt er een 3 meter bak..... maar daar komen dan geen vissies in
quote:3 baardagamen
Op woensdag 26 november 2003 10:57 schreef Byte_Me het volgende:[..]
wat ga je daar dan indoen?
quote:yippie 2 clown botia's moet dan toch wel kunnen ?
Op dinsdag 25 november 2003 20:54 schreef Sniper het volgende:
In een notedopGlass Catfish: groepje houden, niet bij heel actieve vissen, temp 24, tot 10 cm, droog en levend voer, weinig licht, veel planten, schuilmogelijkheden.
Clown Botia: temp 24, tot 30cm maar meeste niet groter dan 10, groepje, schuilmogelijkheden, opruimers (eten zo'n beetje alles).
Niet alle grote vissen hebben trouwens ook veel zwemruimte nodig. Hoe dat bij de clown zit weet ik zo niet.
niet meteen weer van die reacties aub ik stel een normale vraag...
[Dit bericht is gewijzigd door GotenSSJ op 26-11-2003 15:09]
quote:dat zijn toch die reptielen ?
Op woensdag 26 november 2003 12:53 schreef moussy het volgende:[..]
3 baardagamen
vroeger had ik 2 indische modderkruipers na ongeveer 5 maanden had ik er opeens nog maar 1 ! ik heb het hele aquarium akls het ware omgespit maar nooit meer wat terug gevonden
kan die opgegeten zijn of wat ? ik had er geen grote vissen inzitten
volgens mij
gupjes
platy's
neons
quote:gefeliciteerd
Op woensdag 26 november 2003 17:30 schreef akkien het volgende:
jaaaa............IK HEB EINDELIJKE KERSENBUIKENBABIES
quote:dankje....
Op woensdag 26 november 2003 17:32 schreef GotenSSJ het volgende:[..]
gefeliciteerd
quote:hoe groot zijn die >?
Op woensdag 26 november 2003 17:41 schreef akkien het volgende:[..]
dankje....
( ik heb geen verstand van kersebuiken )
quote:absoluut niet!!
Op woensdag 26 november 2003 13:48 schreef GotenSSJ het volgende:[..]
yippie 2 clown botia's moet dan toch wel kunnen ?
quote:
Op woensdag 26 november 2003 18:24 schreef Black_Crow het volgende:[..]
absoluut niet!!
quote:ik heb er wel een paar voor je, voor zover ze nog niet genoemd waren:
Op woensdag 26 november 2003 19:30 schreef GotenSSJ het volgende:[..]
* dwerggoerrami
* killivissen (div. soorten)
quote:uhm...de jonkies zijn 8 mm denk ik, en de groten...
Op woensdag 26 november 2003 17:53 schreef GotenSSJ het volgende:[..]
hoe groot zijn die >?
( ik heb geen verstand van kersebuiken )
Kersenbuiken zijn net als guppen als ze de smaak te pakken hebben, krijgen ze het enen na het andere nest.
volgens mij had ik dat al ergens getikt
quote:wat zijn killivissen ?
Op woensdag 26 november 2003 20:16 schreef Byte_Me het volgende:[..]
ik heb er wel een paar voor je, voor zover ze nog niet genoemd waren:
* dwerggoerrami
* killivissen (div. soorten)
quote:Heb je een foto van je kokosnoot? ik heb er ook een, maar de visjes gaan er nooit in:? (ja er zit wel een gat in
Op woensdag 26 november 2003 22:35 schreef Byte_Me het volgende:
ik ben benieuwd. twee van mijn cacatu's houden permanent hun cocosnoot bezet. hopelijk binnenkort kleintjes.
quote:http://www.aquarialeeuwarden.nl/pagina's/eierleggende_tandkarpers.htm
Op donderdag 27 november 2003 18:20 schreef GotenSSJ het volgende:[..]
wat zijn killivissen ?
quote:in dit topic: http://www.aquaforum.nl/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=19;t=000142
Op donderdag 27 november 2003 23:18 schreef Mute_Me het volgende:[..]
Heb je een foto van je kokosnoot? ik heb er ook een, maar de visjes gaan er nooit in:? (ja er zit wel een gat in
)
overigens, als er al eitjes waren zijn ze nu weg. een ancistrus was de binnenkant van de kokosnoot aan het afgrazen toen ik thuiskwam.
quote:niet? ik vind ze erg mooi:
Op vrijdag 28 november 2003 17:32 schreef GotenSSJ het volgende:
na diem killivissen vind ik niks aan...
quote:Kom eens kijken in het aquarium van Artis!
Op dinsdag 25 november 2003 20:28 schreef moussy het volgende:
De clownbotia kan met gemak een 30 cm halen, is een scholenvis (minimaal 5), dus kan absoluut niet in een klein bakje.
Btw: vandaag als experiment de Pacu''s (een soort vruchtenetende/notenetende piranha's) walnoten gegeven.
Ze vonden het eerst eng, toen intressant, en toen begonnen de grote exemplaren (80 cm lang, 50 cm hoog) de noten te kraken!
Erg gaaf om te zien en... te horen!
Bijkomend voordeel: de schil drijft en kan niet vastlopen tussen de schroefjes van het filter! (lang & lastig verhaal, er zijn namelijk 2 wegen naar t filter, vanaf bodem&oppervlakte)
Het was mijn idee, ik loop er stage, toch gaaf als de dieren er dan zo lekker mee bezig kunnen zijn (en de dierverzorgers enthousiast zijn...)
Het amazone aquarium waar de Pacu's zwemmen:
Grtx Maaike..
quote:je hebt echt helemaal gelijk....
Op woensdag 26 november 2003 22:02 schreef moussy het volgende:
Vanwegen het agressieve gedrag van de kersenbuiken met broedzorg kan je die beter alleen in zo'n formaat bak hebben, anders slachten ze alle medebewoners.Kersenbuiken zijn net als guppen als ze de smaak te pakken hebben, krijgen ze het enen na het andere nest.
volgens mij had ik dat al ergens getikt
![]()
quote:Er zijn best veel kleine visjes hoor, geen enkel probleem. Kijk op bovenstaande databse, maar dan bij de Latijnse namen. Er staan al meer dan 600 soorten daar beschreven.
Op dinsdag 25 november 2003 20:28 schreef moussy het volgende:
De clownbotia kan met gemak een 30 cm halen, is een scholenvis (minimaal 5), dus kan absoluut niet in een klein bakje.De indische glasmeerval wordt een 10 á 16 cm lang, ook een scholenvis, eet graag kleine visjes, is gevoelig voor ziekten en vraagt om een flink aquarium, valt ook af....
Er is niet zo veel voor een klein bakje, ja, kleine visjes.
Kijk anders hier eens, een redelijk betrouwbare vis-database http://aquavisie.retry.org/Database/Vissen/Vissen1.html#I
Ons aquarium, een Jewel Panorama 200 (geloof ik).
Gevuld met voornamelijk water ( ) en:
-Maanvissen (2)
-Clownvissen (2), zie je nooit
-Neons (10)
-Zwaarddragers (XX)
-Platys (?)
-Khuli (2)
-Zwarte tetra's
-En nog wat aparte vissies waar ik even niet opkom.
Foto's:
Hier een hartekreet van mij!! (blahblahblah)
Maar ff serieus hopelijk heb ik binnenkort een nieuw aquarium, na
een aantal jaren geen gehad te hebben, maar goed die dingen kosten je een rip uit je lijf, en dan moet je ook nog 's een rip neerleggen voor visjes en planten en maar goed. Is een lekker groot aquarium (130 bij 60 bij 50 ofzow), en ik wil simpel beginnen geen rare frutsels enzow, gezelschapsaquarium dus.
Nu woon ik in Utrecht, in het bezit van OV en fiets, en mijn hartekreet is de volgende: zijn er mensen die in eerste instantie wat plantjes (stekjes) over hebben (liefst voor niks natuurlijk) die ik binnenkort op kan halen, die gebracht kunnen worden (in ruil voor kop koffie uiteraard) of opgestuurd kunnen worden??
Over enkele weken houd ik mij natuurlijk ook aanbevolen voor visjes voor zachte prijsjes.
En ow ja, een tweedehands filter staat ook nog op mijn verlanglijst, en ik vrees ook nog grind en grond ed. En tips en ideen en... en... en... en... en...
Liefst, Lisette
er zit alleen nog maar grond en plantjes in en we zijn nu het water op temp te krijgen en dat het water goed gefilterd is .
volgende week komen er vissies in die krijgen we van een collega van me vriend,die heeft nog wat syclides over (hoe je het ook schrijven mag)
en 2 water slangen of wat het ook wezen mag en meneer en mevrouw algen eter
Kon zelf niet zolang wachten heb ik er water in gedaan en daarna wat wit spul waardoor het aquarium gezuiverd wordt. Visjes hebben het gewoon overleefd.
Als het op deze manier kan, waarom zou je dan eerst het water 2 weken moeten laten stromen?
quote:dat is beter voor je aquarium en voor je visjes,de kans is groter dat je vissen het overleven als je hem 2 weken laat staan,die van ons staat nu een week te draaien en als het goed is gaan we volgende week de vissen op halen bij de collega van me vriend.
Op zondag 7 december 2003 13:09 schreef Viperdesign het volgende:
Trouwens, met een nieuw aquarium hoor ik altijd dat je het water eerst 2 weken moet laten filteren omdat anders de vissen dood gaan.Kon zelf niet zolang wachten heb ik er water in gedaan en daarna wat wit spul waardoor het aquarium gezuiverd wordt. Visjes hebben het gewoon overleefd.
Als het op deze manier kan, waarom zou je dan eerst het water 2 weken moeten laten stromen?
quote:Na die 2 weken leven er genoeg bacteriën in het water om de poep van de vissen om te zetten, anders krijg je een te hoge waarde van nitriet in je water en gaan je vissen inderdaad dood.
Op zondag 7 december 2003 13:09 schreef Viperdesign het volgende:
Trouwens, met een nieuw aquarium hoor ik altijd dat je het water eerst 2 weken moet laten filteren omdat anders de vissen dood gaan.Kon zelf niet zolang wachten heb ik er water in gedaan en daarna wat wit spul waardoor het aquarium gezuiverd wordt. Visjes hebben het gewoon overleefd.
Als je meteen 20 vissen in je aquarium zou doen, dan overleven deze het zonder de bacteriën gewoonweg niet.
Je hebt bactozyd en wanneer je dat in je water doet kun je al na 2 dagen vissen erin doen. Dan geldt nog steeds: niet te veel in een keer.
Maar wanneer je een aquarium van 200 liter hebt en je doet meteen er 2 visjes in, dan is er ook niets aan de hand. Wel moet je na 1 week veel water verversen omdat je dan misschien wel een nitriet piek zult hebben.
quote:Ik heb grind voor je, komt uit een bak van 130x40, dus moet genoeg zijn denk ik (weenie hoe groot jou bak is? ).
Op zondag 7 december 2003 01:51 schreef Suika het volgende:
Hoi mensen,Hier een hartekreet van mij!! (blahblahblah)
Maar ff serieus hopelijk heb ik binnenkort een nieuw aquarium, na
een aantal jaren geen gehad te hebben, maar goed die dingen kosten je een rip uit je lijf, en dan moet je ook nog 's een rip neerleggen voor visjes en planten en maar goed. Is een lekker groot aquarium (130 bij 60 bij 50 ofzow), en ik wil simpel beginnen geen rare frutsels enzow, gezelschapsaquarium dus.
Nu woon ik in Utrecht, in het bezit van OV en fiets, en mijn hartekreet is de volgende: zijn er mensen die in eerste instantie wat plantjes (stekjes) over hebben (liefst voor niks natuurlijk) die ik binnenkort op kan halen, die gebracht kunnen worden (in ruil voor kop koffie uiteraard) of opgestuurd kunnen worden??Over enkele weken houd ik mij natuurlijk ook aanbevolen voor visjes voor zachte prijsjes.
En ow ja, een tweedehands filter staat ook nog op mijn verlanglijst, en ik vrees ook nog grind en grond ed. En tips en ideen en... en... en... en... en...
Liefst, Lisette
mail me maar s_blaauwgeers $ zonnet!!nl
Ik woon in zoetermeer...
quote:je algeneter en plaatjes zijn verdachten. zit er alg in je bak? als er geen alg meer is beginnen je algeneters aan planten. je kunt bijvoeren met bijvoorbeeld komkommerschijfjes, of speciale algentabletjes.
Op maandag 8 december 2003 18:19 schreef Mr_Flip het volgende:
Hallo mijn planten worden voortdurend aangevreten. Ik vind namelijk steeds bladeren met hapjes eruit drijvend in mijn bak. Ik heb geen slakken dus ik vroeg mij af of een andere aquarium bewoner dit op zijn geweten heeft. Ik heb zoetwatergarnalen, guppen, plaatjes, brokaatbarbeeltjes, modderkruiper, siamese algeneter, pantsermeervallen en vuurneons. Alvast bedankt!
[Dit bericht is gewijzigd door Mr_Flip op 09-12-2003 10:17]
quote:je kunt je komkommer gemakkelijk laten zinken door er zo'n plantenloodje doorheen te steken. ik schil de komkommer altijd eerst, tegen insecticiden.
Op maandag 8 december 2003 21:06 schreef Mr_Flip het volgende:
Ah okee bedankt voor de tip! Er zitten inderdaad geen algen in de bak. Ik blij maar toch niet zo handig dusMaar ik zal er wat komkommer in gooien.
quote:staat er niks op marktplaats?
Op donderdag 11 december 2003 17:52 schreef Mute_Me het volgende:
Heeft iemand nog een buitenfilter over??
Iets van een eheim 2013 is voldoende.
Ben niet zo rijk maar bied maar aan wat je hebt
quote:wel wat, maar ik dacht probeer het hier is.
Op donderdag 11 december 2003 19:04 schreef glossy het volgende:[..]
staat er niks op marktplaats?
Heeft iemand dit ooit meegemaakt, en loopt het altijd slecht af of kan het nog helen? In de natuur heb je ook wel vissen die een handicap hebben, maar die kunnen ergens ver weg van de anderen zwammen hier gaat dat in die bak wat moeilijker vandaar dus de rust in de kweekbak, kan hij iig niet aangevallen worden.
Er loopt nu zelf wat troep/bloed uit de oogbol, is dat infecterend?
Alvast bedankt voor de antwoorden c.q advies
quote:ik denk dat je iig moet uitkijken vor infecties. heb je geen quarantaine bak vor hem? dan kun je daar ook wat esha oid ingooien.
Op donderdag 11 december 2003 21:47 schreef Mariposa het volgende:
Hmmm, mijn 2 labidochromissen hebben gisteravond met elkaar lopen vechten. Daarbij heeft de een de ander blijkbaar bij zijn oog geraakt, en dat bloedde dus, inwendig de oogbol was/is opgezet. De rest van de tijd dat het licht nog aan was, heb ik hem geprobeerd te vangen maar dat lukte niet. Gelukkig vond hij een schuilplaats en werd hij verder met rust gelaten. Helaas was ik vandaag tot na achten weg en toen ik thuis kwam zag ik dat de andere letterlijk de pik op hem hadden. Zijn vinnen waren behoorlijk aangetast. Nu heb ik hem eindelijk na wat moeite kunnen vangen en nu rust hij in de bak uit in zo'n drijvend kweekbakje, om wat uit te rusten.Heeft iemand dit ooit meegemaakt, en loopt het altijd slecht af of kan het nog helen? In de natuur heb je ook wel vissen die een handicap hebben, maar die kunnen ergens ver weg van de anderen zwammen hier gaat dat in die bak wat moeilijker vandaar dus de rust in de kweekbak, kan hij iig niet aangevallen worden.
Er loopt nu zelf wat troep/bloed uit de oogbol, is dat infecterend?Alvast bedankt voor de antwoorden c.q advies
quote:Een quarantaine bak is het handigst maar die moet je inderdaad net hebben. Zonder dat kweekbakje was de vis allang door de anderen gedood. Volgens mij zijn vissen waarvan de 'huid' kapot is (ook door de extra stress) extreem gevoelig voor allerlei uitwendige parasieten en schimmels, dodelijker dan de wond zelf.
Op donderdag 11 december 2003 21:47 schreef Mariposa het volgende:
Hmmm, mijn 2 labidochromissen hebben gisteravond met elkaar lopen vechten. Daarbij heeft de een de ander blijkbaar bij zijn oog geraakt, en dat bloedde dus, inwendig de oogbol was/is opgezet. De rest van de tijd dat het licht nog aan was, heb ik hem geprobeerd te vangen maar dat lukte niet. Gelukkig vond hij een schuilplaats en werd hij verder met rust gelaten. Helaas was ik vandaag tot na achten weg en toen ik thuis kwam zag ik dat de andere letterlijk de pik op hem hadden. Zijn vinnen waren behoorlijk aangetast. Nu heb ik hem eindelijk na wat moeite kunnen vangen en nu rust hij in de bak uit in zo'n drijvend kweekbakje, om wat uit te rusten.Heeft iemand dit ooit meegemaakt, en loopt het altijd slecht af of kan het nog helen? In de natuur heb je ook wel vissen die een handicap hebben, maar die kunnen ergens ver weg van de anderen zwammen hier gaat dat in die bak wat moeilijker vandaar dus de rust in de kweekbak, kan hij iig niet aangevallen worden.
Er loopt nu zelf wat troep/bloed uit de oogbol, is dat infecterend?Alvast bedankt voor de antwoorden c.q advies
quote:Zal vanavond even in de schuur duiken, er staan nog zeker 5 eheimfilters, maar welke weet ik niet uit mijn hoofd
Op donderdag 11 december 2003 17:52 schreef Mute_Me het volgende:
Heeft iemand nog een buitenfilter over??
Iets van een eheim 2013 is voldoende.
Ben niet zo rijk maar bied maar aan wat je hebt
quote:okey ik wacht in spanning af
Op vrijdag 12 december 2003 11:32 schreef moussy het volgende:[..]
Zal vanavond even in de schuur duiken, er staan nog zeker 5 eheimfilters, maar welke weet ik niet uit mijn hoofd
De betreffende vis zit nu goed in zijn kweekbakje, heeft rust en hangt wat minder. Hij heeft net goed gegeten, dus dat vind ik positief. Zijn oog ziet er minder eng/erg uit. Gisteravond heb ik in dat kweekbakje 2 druppels esha gedaan en net ook. Ondanks de doorstromingsgaten van het kweekbaakje heb ik het idee dat dat dan bij hem in het bakje blijft hangen. De hele bak (240 liter) volgens normale dosering doen, zou heel veel esha kosten en de rest van de vissen hebben er dan ook wel last van. Ik heb dat eerder gedaan en daarna was een gourami ziek geworden (reden dat ik bakje 2 gekocht heb), dus ik heb het idee dat die gourami's dat niet echt goed verdragen.
Iig heb ik vanavond een feestje, waar ook een vriendin komt die bij een aquariumwinkel werkt en haar vriend die inmiddels tig bakken heeft. Hoop dat zij me dan wat verder kunnen adviseren. Maar het blijft erg vervelend.
Dus wie wil er een gourami!? eventueel ruilen tegen een algeneter, of een buitenfilter (ik betaal dan bij )
Iets anders is ook wel leuk.
even een foto om alvast kennis te maken
Je maanvissen kan je er beter uit kegelen, die hebben er een handje van om vissen te treiteren en om in vinnen te gaan hangen. Je moet niet vergeten dat dit eigenlijk géén lieve cichlide's zijn.
quote:Maar de maanvissen pesten alleen de gourami, en de gourami vindt ik toch al niet zo spannend (tis dat ie bij t aquarium zat).
Op zaterdag 13 december 2003 21:07 schreef moussy het volgende:
We hebben alleen nog maar super-grote eheim potten staan.Je maanvissen kan je er beter uit kegelen, die hebben er een handje van om vissen te treiteren en om in vinnen te gaan hangen. Je moet niet vergeten dat dit eigenlijk géén lieve cichlide's zijn.
gegaigen voor twee mooie maanvissen? ze zijn nog niet zo oud, ze zijn denk 10 hoog en 5 lang ofzo.
Tevens nog een vraagje:
ik wil een zandbodem in mn aquarium, omdat ik dit mooier vindt.
ik heb de volgende vissen:
2x algeneter ( weet niet precies welke soort)
1X de gourami
1x sluierstaart
4x
barbeeltjes die veel op haaitjes lijken.
en dan die twee maanvissen nog.
Maar vinden deze vissen een zandbodem prettig?
Ik heb ook stenen gehaald voor erin, die gaan dan het kienhout vervangen.
Ik was deze eerst grondig af maar al ik er eentje in mn aquarium leg komt er nog een beetje stof vanaf, kan ik dan het beste nu alvast beginnen met stenen in mn aquarium plaatsen zodat de filter wat stof kan wegfilteren? of moet ik ze echt gaan uitkoken?
dus niet dat die zandbodem moet, maar gewoon een vraag (Voordat ik een stortvloed van commentaar krijg )
Kan wel hoor, die zandbodem. Corydorassen grutten graag in een zandbodem, leuke bodemopruimers voor in je bakje
Maar die sluierstaart, is dat zo'n goudvissending? Zo ja, denk je er wel aan dat het een staarten en planten vreter is?
quote:dunno, het is een zwarte vis, de de staart begint zwart en loopt over van rood naar blauw. (niet een goudvissending)
Op zaterdag 13 december 2003 23:42 schreef moussy het volgende:
De zandbodem zal voor nog veel meer troebel water zorgenKan wel hoor, die zandbodem. Corydorassen grutten graag in een zandbodem, leuke bodemopruimers voor in je bakje
Maar die sluierstaart, is dat zo'n goudvissending? Zo ja, denk je er wel aan dat het een staarten en planten vreter is?
Maar de vissen die er nu in maakt dus het niet uit of ze steentjes of zand hebben?
de corydorassen vint ik nou niet bepaald knappe beesten
Het zou jammer zijn als je hem er uit zou doen, om praktische redenen. Bij een black molly kan je al héél snel zien of je stip,schimmel of weet ik veel wat voor slijmziekte je in je bak hebt. Daarom heb ik ze eigenlijk altijd in een bak gehouden.
beter lezen volgende keer
by the way: ik ga dadelijk enkele lavastenen uitkoken
hoelang moeten die koken?
[Dit bericht is gewijzigd door jeroenglc op 14-12-2003 11:40]
Als het een mannetje is, absoluut! Dan minimaal 2 vrouwtjes er bij zetten, 1 is te weinig.
dit zijn ze
zou het mos dat ik er niet afkrijg schadelijk zijn voor m'n algeneters (labeo's enz...)?
het is tenslotte eigenlijk toch gekookt?
Maarja als jij schaduw wilt...
quote:Hoe warm is je water? Waterpest overleeft bijna alles. Schaduw is wel prettig voor je vissen ja. Vooral een gourami zoekt de donkere plekjes graag op.
Op zondag 14 december 2003 18:15 schreef Mute_Me het volgende:
is het nodig om schaduw te creeeren? met drijfplantjes bv?
En wat voor soort plantjes moet je dan nemen? ik had er eerst waterpest in gedaan, maar dat was na 4 dagen aan het rotten
quote:Die "haaitjes" worden een 30 cm, dan mag je wel snel gaan verhuizen en op zoek naar een grote bak.
Op maandag 15 december 2003 09:04 schreef glossy het volgende:
sinds vorige week hebben wij 2 malawi chipokea chiclides in onze aquarium,en gister hebben we er 2 zoetwater haaien bij gedaan.
we hebben niet zo een grote bak ,kan ook niet is het huis te klein voor,maar als we het leuk blijven vinden en we zijn verhuist volgend jaar ofzo dan komt er een 2 meter bak.
quote:deze zijn 8 cm ,dit zijn mini haaitjes.ze blijven zo klein,me vriend heeft ze jaren geleden ook al is gehad .
Op maandag 15 december 2003 09:10 schreef moussy het volgende:[..]
Die "haaitjes" worden een 30 cm, dan mag je wel snel gaan verhuizen en op zoek naar een grote bak.
quote:zulke?
Op maandag 15 december 2003 09:17 schreef glossy het volgende:[..]
deze zijn 8 cm ,dit zijn mini haaitjes.ze blijven zo klein,me vriend heeft ze jaren geleden ook al is gehad .
een grotere bak is zo gehaald ,maar de centen om te verhuizen niet.
Zoek bij google maar eens op de arius seemani (de enige mini-haai die veel verkocht wordt in aquaria-zaken.)
quote:ik had het al gelezen op een site.
Op maandag 15 december 2003 09:38 schreef moussy het volgende:
Goedzo, dat zijn die mini dingen die ongeveer 30 cm worden.Zoek bij google maar eens op de arius seemani (de enige mini-haai die veel verkocht wordt in aquaria-zaken.)
Daar komt bij dat je, je niet van alles moet laten aansmeren in een dierenwinkel. Ze zeggen alles om je maar iets te verkopen want het zal ze een rotzorg zijn. Maar dat geeft niet want jou maakt het blijkbaar ook niks uit.
quote:oww een geintje kan niet meer gemaakt worden (sneu hoor)
Op maandag 15 december 2003 11:09 schreef Faithz het volgende:
Lekker verantwoordelijk. Jammer dan mensen vergeten dat ze nog steeds met dieren te maken hebben.Daar komt bij dat je, je niet van alles moet laten aansmeren in een dierenwinkel. Ze zeggen alles om je maar iets te verkopen want het zal ze een rotzorg zijn. Maar dat geeft niet want jou maakt het blijkbaar ook niks uit.
enne by the way, mijn vriend heeft al is eerder een aquarium gehad met van die haaitjes er in en die waren ook zo klein en is ook zo klein gebleven.We zien wel wat ze doen mochten ze wel groter worden dan heeft een kennis van ons een 2 meter bak en dan mag hij tijdelijk op ze passen
Dat aquarium is trouwens nu een kweekbak voor krekels
quote:ook handig.
Op maandag 15 december 2003 11:28 schreef moussy het volgende:
Ja maar in die bak hebben ze geen lang leven gehad, ze gingen toen vrij snel dood.Dat aquarium is trouwens nu een kweekbak voor krekels
we zien wel wat ze doen,het ziet er wel geinig uit die haaitjes met die 2 chiclides.Mochten ze dood gaan dan is dat heel jammer dan komen er alleen chiclides in denk ik ,maar hopelijk blijven ze nog een hele poos,maar dan moeten ze niet snel gaan groeien want plek voor een 2 meterbak heben we niet (jah op het balkon maar dat is een beetje te koud )
Ik heb een bak van 130 liter, niet even een bakje die je boven de wastafel leeggooit. Het water is wel schoon maar op het zand liggen oranje achtige poepjes e.d. Komt er dus op neer dat ik het zand wil reinigen. Hoe kan ik dit het beste doen?
Alvast bedankt
Zand is slecht te spoelen en zo duur om er véél moeite voor te doen is het toch ook niet?
quote:Ik zou ff wachten hoor, misschien komen er wel tips over het uitspoelen van zand.
Op maandag 15 december 2003 14:30 schreef Viperdesign het volgende:
Dan ga ik dat maar proberen
Glossy, hebben jullie deze ?
(man)
(vrouw)
quote:ja die hebben wij
Op maandag 15 december 2003 14:46 schreef moussy het volgende:[..]
Ik zou ff wachten hoor, misschien komen er wel tips over het uitspoelen van zand.
Glossy, hebben jullie deze ?
[afbeelding]
(man)[afbeelding]
(vrouw)
het mannetje wil nog wel is grijs worden als hij ergens van schrikt
quote:Heb je daar al info over gezocht? Die horen nml ook in een grote bak..
Op maandag 15 december 2003 16:26 schreef glossy het volgende:[..]
ja die hebben wij
de chipokea of zo iets heten ze.het mannetje wil nog wel is grijs worden als hij ergens van schrikt
Familie : Cichlidae
Herkomst : Malawimeer
Lengte vd vis : 15 cm
Min.lengte aquarium : 150 cm
Deze soort is vooral in de wat kleinere aquaria bizonder agressief tegen zowel soortgenoten als andere vissen. De bak moet ingericht worden met stenen tot aan de oppervlakte, zodat voldoende holen gevormt worden. Eventuele planten worden met rust gelaten en er wordt ook niet gegraven. Er moet wel voldoende zwemruimte overblijven.
De vis is een alleseter, dus er kan voldoende gevarieerd worden.
De kweek is zeer eenvoudig. Deze soort is een muilbroeder. Bevruchting vindt plaats met behulp van de eivlekmethode. Het is aan te raden om het vrouwtje na de bevruchting uit de bak te vangen zodat ze de jongen rustig groot kan brengen.
http://aquavisie.retry.org/Database/Vissen/Melanochromis_chipokae.html
quote:we hebben ze gekregen van kennissen en die hadden ze in een 60 cm bak zitten,dus ze zijn wel gewend aan een kleine omgeving
Op maandag 15 december 2003 18:14 schreef moussy het volgende:[..]
Heb je daar al info over gezocht? Die horen nml ook in een grote bak..
quote:Denk niet dat dat veel uit maakt...
Op maandag 15 december 2003 18:22 schreef glossy het volgende:[..]
we hebben ze gekregen van kennissen en die hadden ze in een 60 cm bak zitten,dus ze zijn wel gewend aan een kleine omgeving
Maar niemand intresse in 2 mooie maanvissen?!!
Ik moet ze kwijt hoor!
quote:Foto ?
Op maandag 15 december 2003 20:03 schreef Mute_Me het volgende:
Maar niemand intresse in 2 mooie maanvissen?!!
Ik moet ze kwijt hoor!
asjeblieft, eventueel heb ik nu ook 4 van die mini haaitjes in de verkoop , wil me meer op de goerami's gaan irchten die vindt ik t leukst
Dus te ruil tegen goerami's of geld? (niet veel natuurlijk, maar ik wil gourami's kopen )
[Dit bericht is gewijzigd door Mute_Me op 16-12-2003 16:09]
quote:men pakt een slang en een emmer.
Op maandag 15 december 2003 12:49 schreef Viperdesign het volgende:
Kan iemand me vertellen hoe ik mn aquarium efficiënt schoonmaak?Ik heb een bak van 130 liter, niet even een bakje die je boven de wastafel leeggooit. Het water is wel schoon maar op het zand liggen oranje achtige poepjes e.d. Komt er dus op neer dat ik het zand wil reinigen. Hoe kan ik dit het beste doen?
Alvast bedankt
het vergt even oefening maar uiteindelijk is het heel makkelijk.
veel mensen tapen ook de afgeknipte bovenkant van een frisdrankfles aan de slang: dan verdeel je de zuigkracht meer en maak je in 1 keer een groter oppervlak schoon.
quote:werkt goed, alleen niet een te groot stuk van de fles nemen, anders blijft het vuil rondcirculeren.
Op dinsdag 16 december 2003 16:09 schreef Leipo666 het volgende:[..]
veel mensen tapen ook de afgeknipte bovenkant van een frisdrankfles aan de slang: dan verdeel je de zuigkracht meer en maak je in 1 keer een groter oppervlak schoon.
Ik ga trouwens mn bak helemaal leegmaken
Ik wil graag dwergcichliden gaan houden.
Dus mensen, in de aanbieding heb ik de volgende vissen:
2x maanvissen (+/- 6cm lang geelkleurig)
1x orange goerami (weet de naam niet precies)
1x Sluierstaartvisje
4x die mini haaitjes
Iemand nog tips als ik ze niet kwijtraak?
Ik wil ongeveer ¤20,- voor de vissies hebben..
is dat een beetje redelijk?
En zijn er nog specifieke problemen met deze soort vissen?
Ik heb (aquarium)zand gekocht en een aantal stenen.
Momenteel heb ik een binnenfilter, maar daar wil ik een eheim 2013 of iets vergelijkbaars voor hebben.
Op internet staan niet echt problemen die je met ze kan krijgen..
[Dit bericht is gewijzigd door Mute_Me op 17-12-2003 16:52]
quote:leuk!
Op dinsdag 16 december 2003 18:07 schreef Mute_Me het volgende:
Ik ga trouwens mn bak helemaal leegmaken
Ik wil graag dwergcichliden gaan houden.
quote:niet onredelijk, maar meestal geef ik vissen weg als ik andere wil. terugbrengen naar de winkel is meestal ook mogelijk.
Dus mensen, in de aanbieding heb ik de volgende vissen:2x maanvissen (+/- 6cm lang geelkleurig)
1x orange goerami (weet de naam niet precies)
1x Sluierstaartvisje
4x die mini haaitjesIemand nog tips als ik ze niet kwijtraak?
Ik wil ongeveer ¤20,- voor de vissies hebben..
is dat een beetje redelijk?
quote:er zijn heel veel verschillende soorten van, zowel makkelijke als moeilijke, dus dat kan ik zo niet zeggen.
En zijn er nog specifieke problemen met deze soort vissen?
quote:Vissen worden vanavond opgehaald
Op woensdag 17 december 2003 19:00 schreef Byte_Me het volgende:[..]
leuk!
[..]niet onredelijk, maar meestal geef ik vissen weg als ik andere wil. terugbrengen naar de winkel is meestal ook mogelijk.
[..]er zijn heel veel verschillende soorten van, zowel makkelijke als moeilijke, dus dat kan ik zo niet zeggen.
Er komt een zandbodem in, dat wil zeggen dat ik cichidles uit afrika moet nemen toch?
Kan iemand mij daarover adviseren?
quote:Ja kan in elk aquarium, maar dan moeten je vissen er ook van houden toch...
Op woensdag 17 december 2003 21:53 schreef Byte_Me het volgende:
je neemt afrikaanse cichliden omdat je een zandbodem hebt? wat een onzin. een zandbodem kan in elk aquarium.
De vissen zijn net opgehaald, wat een ^&**& snelle beesten zijn die haaitjes ik kreeg ze niet te pakken dus heeft die vrouw dat maar voor me gedaan.
Morgen naar de dierzaken kijken wat ze hebben...
quote:hmmz ok
Op woensdag 17 december 2003 22:34 schreef Byte_Me het volgende:
tsjaa dat zeggen ze. ik heb niet het idee dat mijn goerami's er last van hebben (ik heb ook een zandbodem).
Ik wil dus van dit soort vissen
Alleen dan dwergcichlides, iemand een tip voor mij?!
Ik heb een bak(je) van 100L, dus echte cychlides zal niet gaan, een dwergpaartje lijkt me wel leuk.
Dan wordt de bevolking dus:
2x Dwergcichlides
1x grote algeneter
1x kleine algeneter
..x vissen voor boven, zalmpjes zouden goed kunnen heb ik gelezen..
Mijn pantsermeervalletjes (albino's) hebben eitjes op mijn aquarium geplakt alleen is er een probleem. Het is een gezelschapsaquarium... En er zijn vissen die de eitjes wel lekker vinden o.a. de ouders. Ik heb geen kweekbak. Dus ik heb heel provosorisch zo'n klein plastic bakje tegen de ruit gezet met een stuk kienhout er tegen aan. Nu kunnen de andere vissen er niet bij. Maar heeft iemand een wat proffesionelere tip? Andere tips voor grootbrengen zijn ook welkom!
Alvast bedankt
Michel
Iemand een idee wat dit kan zijn?
quote:Heb je niet een wat grotere plastic bak? ik heb momenteel voor 2 algeneters de box in gebruik waar normaal de kerstballen in zitten
Op vrijdag 19 december 2003 10:08 schreef Mr_Flip het volgende:
ha beste mensen,Mijn pantsermeervalletjes (albino's) hebben eitjes op mijn aquarium geplakt
alleen is er een probleem. Het is een gezelschapsaquarium... En er zijn vissen die de eitjes wel lekker vinden o.a. de ouders. Ik heb geen kweekbak. Dus ik heb heel provosorisch zo'n klein plastic bakje tegen de ruit gezet met een stuk kienhout er tegen aan. Nu kunnen de andere vissen er niet bij. Maar heeft iemand een wat proffesionelere tip? Andere tips voor grootbrengen zijn ook welkom!
Alvast bedankt
Michel
Verder weer ik er niks vanaf
Ik heb wel een tweede grotere bak (van glas) maar geen verwarmingselement en geen filter. En ik weet dus niet of je de eitjes zomaar van de ruit af kan halen... Het lijkt mij van niet.
Maar toch bedankt!
Michel
quote:corydorassen?
Op vrijdag 19 december 2003 10:08 schreef Mr_Flip het volgende:
ha beste mensen,Mijn pantsermeervalletjes (albino's) hebben eitjes op mijn aquarium geplakt
alleen is er een probleem. Het is een gezelschapsaquarium... En er zijn vissen die de eitjes wel lekker vinden o.a. de ouders. Ik heb geen kweekbak. Dus ik heb heel provosorisch zo'n klein plastic bakje tegen de ruit gezet met een stuk kienhout er tegen aan. Nu kunnen de andere vissen er niet bij. Maar heeft iemand een wat proffesionelere tip? Andere tips voor grootbrengen zijn ook welkom!
Alvast bedankt
Michel
verzorging:
http://www.aquaristik-hilfe.de/gast03.htm
ik hoop dat je duits kunt
quote:Je kunt ze beter in je aquarium laten zitten tot ze een paar cm zijn.
Op zaterdag 20 december 2003 19:09 schreef Terrah het volgende:
---Ancistrus verhaal---
Ik heb gisteren mijn 20 jonge Ancistrussen ingeruild voor 6 Diamantgourami's; dierenwinkel blij en ik blij
quote:Ik wordt hier dus gruwelijk ziek van. Het gaat er toch niet om wat een dier gewend is, maar wat een dier verdient. EN DAT IS VOLDOENDE RUIMTE OM TE LEVEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Op maandag 15 december 2003 18:22 schreef glossy het volgende:[..]
we hebben ze gekregen van kennissen en die hadden ze in een 60 cm bak zitten,dus ze zijn wel gewend aan een kleine omgeving
quote:Iemand die zulke opmerkingen maakt moet ook geen aquarium houden.
Op zondag 21 december 2003 20:21 schreef aquavisie het volgende:[..]
Ik wordt hier dus gruwelijk ziek van. Het gaat er toch niet om wat een dier gewend is, maar wat een dier verdient. EN DAT IS VOLDOENDE RUIMTE OM TE LEVEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
opgegeten denk ik, mijn kersenbuiken vinden mn algeneter niet zo lief en zijn toen gaan vechten en toen waren mannetje en vrouwtje beetje zielig en nu zijn alle jonkies weg
maarja ze zijn alweer druk bezig met nieuwe...nu op tijd mn algeneter weghalen...
we hebben nu 2 licht blauwe met zwarte streepjes chiclides en 2 paars/blauwe met streepjes en een klein geel vissie.
hopelijk gaat het nu wel beter ,uit de tests bleken dat het water nu geheel goed is,dus lijkt mij wel dat ze blijven leven.
quote:ja dat weet ik ook wel.toen we hem net hadden gekocht heeft hij 2 weken gestaan en het water goed laten pompen,maar de pomp die er in zat was toch niet veel bijzonders dus hebben we nu een andere pomp gekocht een grotere en die filterd sneller en beter
Op dinsdag 23 december 2003 10:49 schreef Faithz het volgende:
Het was beter geweest als je de bak tot rust had laten komen voordat je er nieuwe vissen in zet.
maarja er zijn ook mensen die vissen hebben en die doen ze al gelijk in de bak en die leven nog steeds.
quote:Wart voor cichliden heb je nu gekocht dan?, je moet natuurlijk wel goed opletten of de bak wel bij je vis past.
Op dinsdag 23 december 2003 11:17 schreef glossy het volgende:[..]
ja dat weet ik ook wel.toen we hem net hadden gekocht heeft hij 2 weken gestaan en het water goed laten pompen,maar de pomp die er in zat was toch niet veel bijzonders dus hebben we nu een andere pomp gekocht een grotere en die filterd sneller en beter
maar die bak staat al een aantal weken alleen door de ontplofte termometer moest het water er wel uit,kan toch moeilijk de vissen die er in zater 2 weken in een emmer laten,en aangezien we op vakantie gaan van de week ,moesten ze er wel weer in,maar ja de haaitjes zijn nu dood en die andere vis is bij de dierenwinkel (irritant beest).
maarja er zijn ook mensen die vissen hebben en die doen ze al gelijk in de bak en die leven nog steeds.
quote:weet ff niet meer hoe ze heten,moeilijke naam.
Op dinsdag 23 december 2003 11:55 schreef Mute_Me het volgende:[..]
Wart voor cichliden heb je nu gekocht dan?, je moet natuurlijk wel goed opletten of de bak wel bij je vis past.
Sommige cychlides willen een zandbodem, sommigen holen van stenen waar ze in kunnenn scuilen en baren.. enz enz..
quote:Welke kleuren hebben ze dan? Misschien kunnen we daar wat uit opmaken?
Op dinsdag 23 december 2003 12:00 schreef glossy het volgende:
weet ff niet meer hoe ze heten,moeilijke naam.
quote:we hebben nu 2 licht blauwe met zwarte streepjes chiclides en 2 paars/blauwe met zwarte streepjes en een klein geel vissie.ze zijn nog geen 5 cm lang
Op dinsdag 23 december 2003 12:10 schreef Mariposa het volgende:[..]
Welke kleuren hebben ze dan? Misschien kunnen we daar wat uit opmaken?
quote:ja malawis zijn het ook zover was ik ook al maar dan de rest nog wat er achter aan komt van de naam
Op dinsdag 23 december 2003 12:43 schreef Byte_Me het volgende:
zeker malawi's of tangaynika's?
Dit zijn labidochromissen cearuleusen. Ook wel Electric yellows genoemd. Dit zijn vrij lieve beestjes en worden niet al te groot. Maar andere chicliden kunnen echt heel groot worden, en dan heb je toch een te klein aquarium ben ik bang.
meer info
Die andere heb ik geen idee van.
quote:in mij enthousiamse had ik ze er al uit de bak gehaalt. degene die nog in de bak zaten laten zitten groeien id veelsneleer en worden ook vrijer. zemen lekker mij ramen schoon. maken het alle 25 goed
Op zondag 21 december 2003 12:28 schreef Prowl het volgende:[..]
Je kunt ze beter in je aquarium laten zitten tot ze een paar cm zijn.
Ik had laatst ook 3x een nestje en ik heb ze in het aquarium laten zitten omdat de ouders toch een vorm van zorg hebben voor hun jongen.
Bijvoeren doe ik door een gekookte spruit in 2 te snijden en in de bak te gooien.
Niet alleen de Ancistrussen zijn blij met de spruit, de andere vissen eten net zo lekker mee!!Ik heb gisteren mijn 20 jonge Ancistrussen ingeruild voor 6 Diamantgourami's; dierenwinkel blij en ik blij
Die spruit ga ikproberen maar is 1/2 spruit niet veel? Gooi je die gewoon zo erin nadat je 'm gekookt hebt. Doe normaal altijd spinazie vinden zeook lekker maarjais nu bijna niet te krijgen
quote:lijkt er wel op.
Op dinsdag 23 december 2003 12:59 schreef Mariposa het volgende:
Deze gele misschien?
[afbeelding]Dit zijn labidochromissen cearuleusen. Ook wel Electric yellows genoemd. Dit zijn vrij lieve beestjes en worden niet al te groot. Maar andere chicliden kunnen echt heel groot worden, en dan heb je toch een te klein aquarium ben ik bang.
meer infoDie andere heb ik geen idee van.
quote:De mijne zitten in zo'n bak van 120 cm (240 liter). En dat is ook echt nodig. Deze vissen hebben de ruimte nodig om te zwemmen. Voor die andere vissen, ik weet wel zeker dat ze groter worden, misschien niet in een paar weken tijd, maar in een jaar of 2 zeker. Ik heb niet genoeg verstand van vissen om te zeggen, dat ze zeker weten misvormd worden, maar de kans is wel erg groot.
Op dinsdag 23 december 2003 13:09 schreef glossy het volgende:
lijkt er wel op.
ja "kan" groter worden,kan ook zijn dat ze niet al te groot worden.
voor die gele vis staat ook een bak van 120m ,terwijl die ook maar klein blijft ,we zien wel wat ze doen,voor een grote bak hebben we hier echt geen ruimte voor.dat komt pas als we volgend jaar of zo gaan verhuizen
Toevoeging:
Over die andere vissen, als dat vissen zijn met verticale strepen, kunnen het pseudotropheus zebra zijn. En die zijn ontzettend agressief! Ik heb helaas eentje waar ik heel erg aan gehecht was, weg moeten doen, omdat hij niet meer in mijn bak te houden was.
Misschien kan je op deze vis op google zoeken, via plaatjes, dan zie je meteen of ze erop lijken.
Het kunnen ook andere vissen zijn hoor, maar als ik aan streepjes denk denk ik aan deze vissen, omdat ik er zelf eentje heb gehad.
Dit zijn nog handige links om te kijken welke vissen je hebt
http://www.cichlidae.com/gallery/default.html
http://www.cichlids.com/info/Fish_Index_Lake_Malawi
http://www.cichlidpress.com/
http://www.amateurcichlids.com/gallery.shtml
[Dit bericht is gewijzigd door Mariposa op 23-12-2003 13:29]
Allereerst bedankt voor je interesse. Wat betreft of ze het naar hun zin gaan hebben of niet: deze vissen hebben toch wel een meterbak nodig, zodat ze nog een beetje kunnen uitzwemmen, met het liefst een zandbodem.
Ik heb deze vissen nu een half jaar geleden gekocht als stel. Mijn schatting is dat ze nu net over de 1,5 jaar oud zijn. Hun lengte is rond de 11-12cm. Deze vissen staan bekend als zeer langzame groeiers. Het grotere mannetje is nu al enkele weken bezig om het vrouwtje paargereed te krijgen, maar het lukt maat niet. Mijn aquarium is iets te druk met mbuna's waardoor deze jongens telkens weer gestoord worden en de paring misloopt en deze jongens gestresst raken. Dit is de reden waarom ik ze wegdoe en vind het daarom ook heel erg jammer. Want als ik de drukke jongens wegdoe ben ik al mijn vissen kwijt, dus dan moest het wel dit koppeltje zijn.
Het is dan ook echt een plaatje deze twee naast elkaar door de bak heen. Prachtige beesten.
-------------------------
Je bak is 20cm korter, maar gelukkig nog wel hoog (50) waardoor je toch wat extra liters kwijt kunt. In principe zou je mijn koppel Moorii's daar nog in kwijt kunnen. Maar dan zou ik hoogstens nog 1 andere soort Malawi bij doen, het liefst in de verhouding 1man:2/3/4 vrouw.
2 Algeneters lijken me overbodig voor een 80 bak, tenzij het nog kleintjes zijn. Malawi's houden namelijk ook wel van wat plantaardig voer in de vorm van algen! Wat betreft de stenen: ik denk dat je hoogstwaarschijnlijk wel genoeg stenen zult hebben. Het is namelijk zo dat Moorii's geen 'cavedweller's' zijn. Oftewel het zijn van nature geen 'grotbewoners'. Zij prefereren open zand vlakten en in de natuur zwemmen ze dan achter andere 'vrijzwemmers' aan om de voedselresten die zij opwoelen uit het zand, mee te pikken. Voor een 80 bak, zou ik om en nabij de 25 procent (1 zijde van het aquarium) opvullen met stenen zodat grotten ontstaan. Deze grotten kunnen met name goed dienst doen voor de andere soort die ik erbij zou doen. Zo heb je dan een leuke verhouding: 1 soort die de rotsachtige omgeving bewoont en de moorii's die het open gedeelte bezwemmen.
Wat betreft de andere soort die je er eventueel nog bij zou kunnen doen: je kunt zowel kiezen voor de haplochromissen (1 koppeltje); je zou bijvoorbeeld een koppeltje Aulonocara's kunnen kiezen, OF je kunt gaan voor mbuna's. De laatste soort is mijn persoonlijke favoriet omdat deze jongens leuk zijn om naar te kijken. Ik vind ze net zo mooi om te zien als de aulonocara's maar ze zijn leuker om te zien omdat ze de hele tijd lekker bezig zijn en niet ergens hangen te 'hangen'. Maar smaken verschillen natuurlijk.
De andere soort zou ik persoonlijk 'klein' van formaat uitzoeken, omdat ze dan vanaf het begin en niet te dominant en te druk zijn en niet teveel plaats innemen in de 80 bak, zodat het een en ander mooi naar de bak kan groeien in combinatie met de moorii's.
Ik heb eventueel wel nog andere soorten (mbuna's), maar het zijn de meer zeldzame en duurdere soorten onder de mbuna's, zoals de flavus en de polit (F1) en ik wil je niet gelijk afschrikken met de prijzen die hierbij horen. Over een kleine 2 maanden kan ik je eventueel wel helpen aan wat goedkopere soorten zoals de Cauruleus, Perlmutt, Hongi Red Top, Afra 'Jalo' en de Lime, maar dat is dus over 2 maanden. Het goedkope zit 'm erin dat het vissen zijn uit eigen kweek en niet omdat het zieke of lelijke vissen zijn. De Afra 'Jalo' en de Lime zijn zelfs heel erg mooie vissen. Als je wilt moet je me maar even een mailtje geven, dan zal ik wel een lijst sturen van de vissen die ik heb en de vissen die over een kleine 2 maanden op verkoopformaat zullen zijn.
-----------------------
Kijk voor de zekerheid wel even goed naar de vissen voordat je ze koopt. Wees er zeker van dat het een serie inteeltvissen zijn met lelijke bouw of andere afwijking. Als het echt gezonde goedgevormde vissen zijn dan is dat zeker niet duur! Houdt er alleen rekening mee dat het een tijdje duurt voordat deze vissen geslachtsrijp zijn; ze groeien langzaam. Pas als ze geslachtsrijp zijn gaan ze paarneigingen krijgen en verschijnt hiermee de verschillende tinten blauw op hun lichaam. Als ze klein zijn hebben ze al de blauwe kleur, maar als ze volwassener worden neemt deze toe in intensiteit en afwisseling in de tinten. En ook krijgen de mannetjes pas op latere leeftijd de bult die je op veel foto's van deze vissen aantreft.
Voor mijn vissen zag ik net dat er 35 geboden was door een collega-kweker. Laat me maar als je wilt even weten of je nog mee wilt bieden of gaat voor de vissen die je hebt gezien. Het liefst zo snel mogelijk zodat ik daarnaar kan handelen.
Wat betreft de 2011: heb hier geen ervaring mee. Ikzelf gebruik alleen maar de grotere versies van de Professional serie. Maar ik denk dat de grootte van de pomp voldoende moet zijn voor jouw aquarium. Vergeet alleen niet bijbehorende afsluitkranen te kopen voor beide slangen, want anders haal je een hoop ellende om je hals met betrekking tot het schoonmaken van de filter! Moet je met teiltjes gaan werken enzo en dat wil je niet geloof me! Dus neem ook afsluitkranen. Zorg verder dat de slangen die je aansluit net lang genoeg zijn om in je aquarium te hangen, zodat het water geen onnodige kilometers hoeft te maken! Verder zijn de keramische pijpjes handig om in je filter te doen samen met de watten en een zakje Cleanwater, wat schadelijke stoffen uit je water haalt en het water echt mooi schoon maakt!
Wat betreft de mbuna's die ik heb genoemd. Ik zal je even een volledige lijst geven van wat ik wanneer verkoopklaar heb en je bent altijd welkom om de vissen te komen bekijken alvorens tot koop over te gaan! De lijst:
- Pseudotropheus sp. Polit - over een maandje verkoopformaat bereikt, hebben wildvang-ouders - een soort dat beter in groepen van 6 of meer gehouden kan worden, net zoals de Demasoni's. Ze zwemmen nu bij mij in een groepje van 18. Dit is een nieuw visje, pas dit jaar ontdekt!
De volgende vissen zullen rond mid-februari een verkoopformaat hebben bereikt:
- Cynothilapia Afra 'Jalo' -- de mooiste vis die ik nu heb, ik zal je wel een foto sturen van papa!
(bron: http://www.drislink.com/slink/fish/CAJ.htm)
- Pseudotropheus sp. 'Lime' -- ook een prachtige vis, heb ik ook nog wel een foto van
(bron: http://www.gcca.net/index.htm?content=/fom/Pseudotropheus_lime.htm )
- Labidochromis Cauruleus Yellow -- schitterende vis die bij iedereen bekend is! Meest voorkomende en best verkochte malawi aller tijden.
(bron: www.angelfire.com/wa/myaquarium/ compatability.html)
Richting maart heb ik de volgende vissen:
- Pseudotropheus Elongatus 'Likoma', komt ook niet veel voor deze vis.
- Labidochromis Perlmutt
- Labidochromis Hongi Red Top
- Labidochromis Cauruleus Yellow
Qua voer: voer zo afwisselend mogelijk. Dat is wat ik je wil meegeven. Vlokvoer vinden ze inderdaad heel er lekker. Laat je in de winkel even bijpraten over wat er allemaal beschikbaar is. Ikzelf gebruik vlokvoer in combinatie met Sera groen en Sera rood cichlidenvoer (korrels). De meeste mensen willen geen vlokvoer geven omdat het het water vervuilt, maar he, als de beesten het lekker vinden doe je het toch gewoon?
Wildvang en nakweek: hoor je verschillende geluiden over. Het belangrijkste voor jou is: maak je er niet druk om. Heel veel nakweek is gewoon goed. De reden waarom nakweek een beetje gevreesd wordt is omdat er heel veel mensen onwetend vissen in hun bak gooien. Wat hier veel uit komt is inteelt, met als gevolg vervormingen etc. en veel kruisingen. Voor de die-hard hobbyist kan dit laatste echt niet door de beugel! Mensen die geen verstand hebben van wat met elkaar kan kruisen, smijten vissen bij elkaar en ...
Wat betreft de kleurechtheid van nakweek: Heb je wel eens opgelet op de vis in de winkel, waarvan ik boven noemde: de best verkochte malawi aller tijden? Vindt je de vis die je hebt gezien lelijk, .. niet mooi? Deze vis is voor het laatst geexporteerd in de '80-er jaren. De duizenden vissen die sindsdien verkocht zijn zijn allemaal afstammelingen van een paar vissen die destijds geexporteerd zijn! Ik denk dus dat er voor beide stellingen wel wat te zeggen valt: theoretisch: hoe verder van de boom, hoe minder natuurgetrouw. Praktijk: de cauruleussen in omloop vind ik nog steeds een van de mooiste malawi, dus de evolutie (verlies van bepaalde eigenschappen, zoals kleur) gaat dus kennelijk niet zo hard dat we ons daar zorgen over hoeven te maken! De belangrijkste stelregel is gewoon: kijk gewoon goed naar de vissen die je koopt! Bestudeer eerst eventjes de vissen die je wilt kopen en indien mogelijk kijk even naar de ouders (in een winkel gaat dit meestal niet op, maar bij kwekers thuis wel). Kijk of de vissen scherp uit hun ogen kijken, goed reageren op hun omgeving, actief zijn, niet in een hoekje gekropen zitten, geen vlekken of vervormingen vertonen die niet bij de soort hoort en geen beschadigingen hebben aan vinnen of elders. Probeer bij kopen in de winkel ook zelf de mooiste vis te kiezen en aan te wijzen bij koop!
Laat je voor de koop van vissen even goed informeren (zelf kun je ook heel veel opzoeken) over het karakter van de vis die je leuk vindt! Geloof me, je kunt hier echt de grootste verliezen op maken. Je ziet een leuke vis, koopt 'm, in de bak en BAF: oorlog in de bak, stress alom en weg zijn de kleuren! Let dus goed op!
Je laatste vraag: waarom wildvang duurder? Simpel, de transportkosten en de kosten van de tussenhandelaren moeten eruit!
En normaal gesproken betekenen hoge prijzen: volwassenere, grotere vissen. Dit omdat tijd en energie gaat zitten in het grootbrengen van deze beesten. Goedkoop kopen betekent meestal dat je jonge dieren koopt, waar nog relatief weinig kosten voor zijn gemaakt, zoals energie en voer. Maar dit betekent dus dat je langer moet wachten totdat je vissen zo mooi zijn als dat je ze ziet op afbeeldingen! De afbeeldingen zijn namelijk veelal van vissen die paargedrag vertonen. En mannetjes moeten eerst volwassen zijn en geprikkeld worden door paarrijpe vrouwtjes willen ze op hun mooist zijn. Maar als ze dat zijn, weet je waar je het voor DOET! Echt prachtig gewoon!
Sjoerd, ik hoop dat dit je helpt! Mocht je nog vragen hebben, mail of bel me gerust. Je kunt beter jezelf goed laten informeren dan kosten op te lopen die niet hadden gehoeven.
Afhankelijk van de grootte van de vissen die je neemt zou ik er 2 verschillende soorten in doen. 2 soorten cichliden, 1 algeneter en 1 clown botia ofzo voor de voedselresten.
Platy's horen niet in een cichlidenbak! Cichliden horen niet in een tropisch aquarium!
--------------------------------------------
Er zijn inderdaad mensen die tropische vissen combineren met cichliden en meestal gaat dit ook wel goed, maar die beesten kunnen moeilijk anders dan leren opschieten. Ik vind het een onnatuurlijke combinatie en eigenlijk ook niet echt fraai voor het oog. Maar de keus is aan jou.
Wat betreft je inrichting .. die is goed. Als je es wat wilt veranderen in je bak later, dan kun je er ook voor kiezen om 1 hoge hoop te stapelen aan 1 zijde van je aquarium. Dan zul je zien dat vissen ook eerder geneigd zijn in de hogere waterlagen te zwemmen.
mijn bak is dus 80x40x50 ongeveer.
en zo ziet ie er nu uit, ga hopelijk vandaag nog meer stenen kopen.
links onder heb ik een holletje gemaakt.
Maar lees dat stuk hierboven even door, staat veel leuke/belangrijke info als je cichlides gaat houden.
[Dit bericht is gewijzigd door Mute_Me op 23-12-2003 13:40]
Wat een lap tekst zeg, maar wel erg handig.
quote:Ik heb 1 kilo gekookte spruiten in de diepvries liggen
Op dinsdag 23 december 2003 13:07 schreef Terrah het volgende:in mij enthousiamse had ik ze er al uit de bak gehaalt. degene die nog in de bak zaten laten zitten groeien id veelsneleer en worden ook vrijer. zemen lekker mij ramen schoon. maken het alle 25 goed
gelukkig
Die spruit ga ikproberen maar is 1/2 spruit niet veel? Gooi je die gewoon zo erin nadat je 'm gekookt hebt. Doe normaal altijd spinazie vinden zeook lekker maarjais nu bijna niet te krijgen
Spruiten rotten gelukkig niet zo snel en verslijmen ook niet, na 3 dagen ofzo gaat het er wat zacht uitzien maar in mijn bak is het voor die tijd al opgegeten
pfffffffff soms word ik wel een beetje gestoord, van die quote/edit knopjes
quote:Dat vraag ik me af, ik heb de stenen meteen op de bdemplaat gezet en daarna zand erin gegooit, dan maakt het toch ook niet uit of er iets onder ligt?
Op dinsdag 23 december 2003 13:44 schreef Mariposa het volgende:
Toevoeging: heb je onder de stenen iets van piepschuimplaten oid gedaan ivm graven van de chiclides. Ik wilde dat ik dat eerder geweten had, zodat ik dat van tevoren nog had kunnen doen. Want mijn pseudotropheus graafde wat af in het begin. Later was dat wel bijgedraaid, maar toch had ik dat fijner gevonden. (Je staat toch raar de kijken als je opeens een lek in je bak hebt, omdat er een paar aan het graven waren)pfffffffff soms word ik wel een beetje gestoord, van die quote/edit knopjes
quote:Thnx (stenen kosten bijna niks +/- 25cent/KG
Op dinsdag 23 december 2003 13:41 schreef Mariposa het volgende:
Mooie stenen Mute-me. Ik heb trouwens voor ik mijn bak inrichtte als tip gehad, wanneer je zand en stenen geplaatst hebt al een laagje water in je bak te zetten, zodat alles goed zakt enzo. Na een dag of anderhalf dag, kon ik hem voor het eerst vullen en plantjes erin doen. En laten proef draaien voor 2 weken.Wat een lap tekst zeg, maar wel erg handig.
heb m eergister met water gevuld, gister er weer uitgehaald omdat het veel te troebel was/bleef.
Nu de 2e x vullen met water is het water minder troebel, maar nog steeds niet helemaal helder.
Ga m denk voor de helft leeghalen, nieuw water erin doen, en een pak clearwater halen voor in de filter.
quote:Had je het zand en de stenen wel vantevoren goed gewassen? Dat maakt het water ook wel erg troebel. Er blijft altijd wel wat hangen in de eerste uren. Zelfs als ik nu weleens wat in de bak rommel (plantjes, stenen goed leggen) duurt het weer even voordat het water weer helemaal helder is, vanwege het zand.
Op dinsdag 23 december 2003 13:51 schreef Mute_Me het volgende:
Thnx (stenen kosten bijna niks +/- 25cent/KGheb m eergister met water gevuld, gister er weer uitgehaald omdat het veel te troebel was/bleef.
Nu de 2e x vullen met water is het water minder troebel, maar nog steeds niet helemaal helder.
Ga m denk voor de helft leeghalen, nieuw water erin doen, en een pak clearwater halen voor in de filter.
Over die stenen rechtstreeks op de bodem, ik zou niet durven zeggen of dat wel of niet goed gaat. Maar volgens mij moet er wel wat onder liggen, omdat stenen ook wel eens kunnen gaan schuiven en dan krijg je krassen. Misschien dat de andere chiclide-houders, zoals Faithy er wat over kunnen zeggen. Gelukkig heb je nu nog 2 weken om alles te kunnen veranderen, als de vissen er eenmaal in zitten heb je weinig mogelijkheden daarvoor.
quote:binnen 2 jaar komt er zeker weten wel een andere bak
Op dinsdag 23 december 2003 13:17 schreef Mariposa het volgende:[..]
De mijne zitten in zo'n bak van 120 cm (240 liter). En dat is ook echt nodig. Deze vissen hebben de ruimte nodig om te zwemmen. Voor die andere vissen, ik weet wel zeker dat ze groter worden, misschien niet in een paar weken tijd, maar in een jaar of 2 zeker. Ik heb niet genoeg verstand van vissen om te zeggen, dat ze zeker weten misvormd worden, maar de kans is wel erg groot.
Misschien kan je op deze vis op google zoeken, via plaatjes, dan zie je meteen of ze erop lijken.
ik had al op deze site gekeken maar daar staan zoveel vissen als ik ze allemaal na moet gaan ben ik de hele dag bezig
quote:Op deze site staan ook andere vissen. Als je op die andere links kijkt die ik ook gegeven heb, staan alleen malawi's. Vaak staan de foto's er allemaal klein en kan je direct zien of het de vis is die je zoekt. Dan kan je de naam onthouden en in bovenstaande database zoeken naar info. (Zo doe ik het ten minste)
Op dinsdag 23 december 2003 14:00 schreef glossy het volgende:
ik had al op deze site gekeken maar daar staan zoveel vissen als ik ze allemaal na moet gaan ben ik de hele dag bezighttp://aquavisie.retry.org/Database/Vissen/Vissen.html
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 00:05 schreef moussy het volgende:[..]
ik vrees dat dit echt niet goed gaat....
Deze vissencombi kan eigenlijk niet bij elkaar en al zeker niet qua waterwaarden.
De chicliden leven in holletjes, vandaar dat ze je stenen proberen te verplaatsen. Volgens mij gaan ze ook nog aan je planten vreten.... Je kan beter even contact opnemen met een cichliden-freak wat je hier nou aan moet doen. Maar dit gaat fout.
Heb je piepschuim in je bak op de bodem liggen? De vissen kunnen zo op zoek zijn naar een holletje dat ze uiteondelijk de stenen weten te verplaatsen. De stenen die ze verplaatsen vallen dan in je bak, waardoor je bodem gaan scheuren.
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2003 20:03 schreef Faithz het volgende:[..]
Meldt
En je hebt gelijk.. ze rukken de planten uit de bodem e.d. En cichlides houden idd van verschuilen, ze leven in de natuur ook tussen de stenen. Daarom is het verstandig om piepschuim onder het zand te leggen. Je moet zeker geen SCHERP grind in je bak hebben want cichliden schuren..
En als je van je beesten af wilt kun je ze altijd bij mij onderbrengen en met je goerami's doorgaan
quote:Okey, ik wou net weg gaan, moet een nieuw asje halen voor mn filter, meteen maar op zoek naar piepscuim plaatje dus
Op dinsdag 23 december 2003 15:11 schreef Mariposa het volgende:
Mute-me,
Ik heb hier nog wat reactie's op mij toendertijd, toen mijn pseudotropheus erg aan het graven was. Het lijkt me beter, dat je nu het nog mogelijk is er wat piepschuim onder legt. Dan weet je iig zeker dat dat veilig is en dat je geen lek krijgt.
[..]
[..]
bedankt voor de waarschuwing dan maar!
ik weet niet zeker waarom de andere dood is gegaan, maar ik denk door eenzaamheid. ik heb 5 corydoras, gekocht als julii, maar waarschijnlijk 3 trilineatus en 2 julii. het waren namelijk meestal 2 groepjes. vervolgens een van de julii in het filter gestorven, en de andere alleen over. die is misschien gestorven van eenzaamheidsstress. iets anders weet ik niet. ik heb geen last van ziektes, waterwaarden zijn in orde.
quote:zoeits dacht ik ook, dus ik heb stenen op het glas gelegd.
Op dinsdag 23 december 2003 15:42 schreef Byte_Me het volgende:
als je de stenen op het glas legt, dus zonder zand er tussen, kan er geen zand onder worden weggegraven, dus kunnen ze ook niet vallen.
quote:Dan vallen ze niet door het weggraven, maar wel door het wegduwen van vissen. Vissen kunnen soms best sterk zijn en als er iets niet helemaal goed vast ligt kan het gaan bewegen. Daarbij komt dat ze direct kunnen krassen op het glas.
Op dinsdag 23 december 2003 15:42 schreef Byte_Me het volgende:
als je de stenen op het glas legt, dus zonder zand er tussen, kan er geen zand onder worden weggegraven, dus kunnen ze ook niet vallen.
Glossy, wel goed dat je weet welke vissen je nu gekocht hebt. Tis jammer dat het pseudotropeusen zijn, want daar heb ik een niet zo goede ervaring mee, die vissen hebben echt de ruimte nodig. De mijne claimde de hele bak voor zichzelf en de andere vissen moesten maar naar zijn nukken gedragen.
quote:Je hebt me overtuigd
Op dinsdag 23 december 2003 20:02 schreef Mariposa het volgende:[..]
Dan vallen ze niet door het weggraven, maar wel door het wegduwen van vissen. Vissen kunnen soms best sterk zijn en als er iets niet helemaal goed vast ligt kan het gaan bewegen. Daarbij komt dat ze direct kunnen krassen op het glas.
Maar goed je moet het zelf weten of je het wel of niet doet. Als ik toen nog had kunnen kiezen had ik er een piepschuimplaatje ondergezet. Nu moet ik maar hopen dat alles goed gaat.
quote:euh, heb je die stenen gezien op die foto? dan zul je toch een aardig grote vis nodig hebben om die te verschuiven.
Op dinsdag 23 december 2003 20:02 schreef Mariposa het volgende:[..]
Dan vallen ze niet door het weggraven, maar wel door het wegduwen van vissen. Vissen kunnen soms best sterk zijn en als er iets niet helemaal goed vast ligt kan het gaan bewegen. Daarbij komt dat ze direct kunnen krassen op het glas.
Maar goed je moet het zelf weten of je het wel of niet doet. Als ik toen nog had kunnen kiezen had ik er een piepschuimplaatje ondergezet. Nu moet ik maar hopen dat alles goed gaat.Glossy, wel goed dat je weet welke vissen je nu gekocht hebt. Tis jammer dat het pseudotropeusen zijn, want daar heb ik een niet zo goede ervaring mee, die vissen hebben echt de ruimte nodig. De mijne claimde de hele bak voor zichzelf en de andere vissen moesten maar naar zijn nukken gedragen.
quote:Misschien bij zo'n knutsel doe het zelf zaak. Maar misschien ook bij een aquariumwinkel. Ik weet het helaas niet. Heb het zelf nooit gehaald
Op dinsdag 23 december 2003 20:45 schreef Mute_Me het volgende:
Je hebt me overtuigd, morgen maar is van dat spul halen, vandaag geen tijd meer gehad.
Weet je waar je dat kan halen?
quote:Ja, die heb ik gezien. En ik heb ook de stenen in mijn bak gezien, waar mijn meervallen en die pseudotropeus toen tegen aan zwommen, waardoor het weer verschuift. Iedereen moet zelf weten wat ze met hun bak doen.
Op dinsdag 23 december 2003 20:46 schreef Byte_Me het volgende:
euh, heb je die stenen gezien op die foto? dan zul je toch een aardig grote vis nodig hebben om die te verschuiven.
Anderen kunnen tips geven en dan moet je maar kijken wat je ermee doet. Wat ik inmiddels heb begrepen is dat meer cichlide-houders piepschuim of iets anders op de bodem leggen, zodat er absoluut geen krassen, valpartijen of what ever kunnen gebeuren.
quote:waarschijnlijk is het wel het beste, maar als je bak al is ingericht lijkt het me erg veel werk, en zou ik het zelf niet meer doen.
Op dinsdag 23 december 2003 20:55 schreef Mariposa het volgende:[..]
Ja, die heb ik gezien. En ik heb ook de stenen in mijn bak gezien, waar mijn meervallen en die pseudotropeus toen tegen aan zwommen, waardoor het weer verschuift. Iedereen moet zelf weten wat ze met hun bak doen.
Anderen kunnen tips geven en dan moet je maar kijken wat je ermee doet. Wat ik inmiddels heb begrepen is dat meer cichlide-houders piepschuim of iets anders op de bodem leggen, zodat er absoluut geen krassen, valpartijen of what ever kunnen gebeuren.
Wat ook veel mensen vergeten (beginners) is een plaat ķnder je aquarium leggen.
Bij ons kwam eens de bus voorbij denderen, de bak was met spoed geplaatst, dus even zonder piepschuim dáág bak
quote:eronder ligt er wel eentje
Op dinsdag 23 december 2003 22:06 schreef moussy het volgende:
Die platen piepschuim koop je gewoon bij de bouwmarkt. Veel bouwmarkten verkopen ze alleen in ene pakket, maar als je een beetje lief kijkt, slijmt en uitlegt waar je het voor nodig hebt willenz e nog wel eens een plaat piepschuim weggeven. Of zou dit alleen bij vrouwen werken![]()
Wat ook veel mensen vergeten (beginners) is een plaat ķnder je aquarium leggen.
Bij ons kwam eens de bus voorbij denderen, de bak was met spoed geplaatst, dus even zonder piepschuim
dáág bak
Nouwja we zullen morgen wel zien..
quote:Nee hoor, ook wel dunnere, moet je gewoon even naar vragen.
Op dinsdag 23 december 2003 23:26 schreef Mute_Me het volgende:[..]
eronder ligt er wel eentje
, maar bij de bouwmarkt heb je alleen die dikke van 2 cm ofzo
denk ik..
Nouwja we zullen morgen wel zien..
quote:Ik had er 1 die eesrt op zijn rug ging zwemmen maar is ondertussen kerngezond geworden. Ik heb er voor de zekerheid altijd een dekruit op want je weet nooit of ze eruit springen.
Op dinsdag 23 december 2003 15:43 schreef Byte_Me het volgende:
Ik vond gisteren tijdens de wekelijkse schoonmaak 2 dode cory's in mijn bak. eentje dreef tussen de valisneria, de ander zat in mijn filter! die in het filter zat (juwel binnenfilter) moet daar bovenop zijn terechtgekomen, en door 1 van de kleine gaatjes in het filter zijn gevallen. ik wist niet eens dat cory's springen.
ze zetten trouwens wel heel vaak eitjes af die albino's heb jij daar ook last van?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |