abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 31 mei 2003 @ 09:01:20 #151
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_10785752
quote:
Op zaterdag 31 mei 2003 08:18 schreef Kwark het volgende:

[..]

Ja hoor. Er zijn veel betere bands. OK computer is een aardige plaat, maar overhyped. Het mooiste aan creep zijn de knarsende gitaren vlak voordat het refrein inzet. Tom Yorke is een middelmatige zanger met een eenzijdig stemgeluid dat mij niet overdreven aanspreekt. Ze hebben twee klassieke clips gemaakt (Just & paranoid Android).

Kortom: wel leuk, niet wereldschokkend.


Even een paar vraagjes:
De clip van Street Spirit is niet klassiek??
En van Pyramid song?

Hoe goed kent jij Radiohead eigenlijk? Ken je alleen hun singles of ken je alles?

Kan het wellicht ook zijn dat je Radiohead gewoon niet zo erg kan waarderen?

En vraag me af welke bands dan beter zijn?
In andere vorm gesteld: Welke (betere) bands slaan continue nieuwe richtingen in en krijgen alleen maar weer meer invloed op de (pop)muziek?

Ik ken er wel een paar die misschien gelijkwaardig zijn wat dat betreft: Tool en wijlen Smashing Pumpkins, maar misschien weet jij het beter?

  zaterdag 31 mei 2003 @ 09:40:06 #152
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_10785917
quote:
Op zaterdag 31 mei 2003 09:01 schreef peaceman het volgende:

[..]

Even een paar vraagjes:
De clip van Street Spirit is niet klassiek??
En van Pyramid song?


In mijn ogen niet nee .
quote:
Hoe goed kent jij Radiohead eigenlijk? Ken je alleen hun singles of ken je alles?
Ik heb alleen Pablo Honey, wat ik trouwens een kutalbum vind. Daarna ken ik alleen de singles, en heb ik de platen af en toe wel eens gehoord op feestjes. Een expert ben ik dus zeker niet, maar ik heb genoeg gehoord om mij een mening te vormen.
quote:
Kan het wellicht ook zijn dat je Radiohead gewoon niet zo erg kan waarderen?
Ja he he . Ik debiteer slechts mijn mening, geen universele waarheid. Als jij Radiohead de beste band vindt sinds de oerknal, geniet ervan. Ik vind ze overrated .
quote:
En vraag me af welke bands dan beter zijn?
In andere vorm gesteld: Welke (betere) bands slaan continue nieuwe richtingen in en krijgen alleen maar weer meer invloed op de (pop)muziek?

Ik ken er wel een paar die misschien gelijkwaardig zijn wat dat betreft: Tool en wijlen Smashing Pumpkins, maar misschien weet jij het beter?


Het continue nieuwe wegen inslaan en invloed hebben op de popmuziek vind ik geen criteria voor kwaliteit, dus wat dat betreft hanteren we een andere definitie. En met "beter weten" heeft dat niets te maken.

Maar goed, ik vind Nick Cave een groter artiest dan Tom Yorke ooit zal zijn. Shannon Hoon had het in zich, maar heeft het helaas niet meer kunnen waarmaken door zijn vroegtijdige dood. Met zijn band Blind Melon wist hij echter wel een graad van puurheid te bereiken die Radiohead naar mijn bescheiden mening nimmer zal benaderen. Counting Crows is een band die mij muzikaal en tekstueel veel dieper weet te raken dan Radiohead, en datzelfde geldt voor Jenniffer Terran.
Badly drawn boy vind ik een véél bekwamere songsmid dan Tom Yorke, en verder vegen naar mijn bescheiden smaak en mening groepen als Coldplay, Supergrass of Bettie Serveert de vloer aan met Tom Yorke & co, zowel qua intensiteit, oprechtheid als puur luistergenot. En dan zou ik Björk, Ani diFranco, the Avalanches, Soul Asylum, Asylum Street Spankers, Dinosaur Jr, Morcheeba en Red Hot Chili Peppers bijna nog vergeten . Om er maar een paar te noemen.

Luistergenot, wil ik nog even erbij vermelden, daaraan ontbreekt het mij bij Radiohead teveel om ze echt goed te vinden. Ze hebben een beetje van alles, maar van niets genoeg.
Ik vind ze dus, zoals gezegd, wel aardig.

Bassist, drummer & percussionist gezocht voor akoestische band! Zie topic [url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/477979]Muzikanten gezocht![/url] of mail naar lightningbugs@rock.com!
  zaterdag 31 mei 2003 @ 10:28:36 #153
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_10786253
quote:
Op zaterdag 31 mei 2003 09:40 schreef Kwark het volgende:

[..]

In mijn ogen niet nee .
[..]

Ik heb alleen Pablo Honey, wat ik trouwens een kutalbum vind. Daarna ken ik alleen de singles, en heb ik de platen af en toe wel eens gehoord op feestjes. Een expert ben ik dus zeker niet, maar ik heb genoeg gehoord om mij een mening te vormen.
[..]

Ja he he . Ik debiteer slechts mijn mening, geen universele waarheid. Als jij Radiohead de beste band vindt sinds de oerknal, geniet ervan. Ik vind ze overrated .
[..]

Het continue nieuwe wegen inslaan en invloed hebben op de popmuziek vind ik geen criteria voor kwaliteit, dus wat dat betreft hanteren we een andere definitie. En met "beter weten" heeft dat niets te maken.

Maar goed, ik vind Nick Cave een groter artiest dan Tom Yorke ooit zal zijn. Shannon Hoon had het in zich, maar heeft het helaas niet meer kunnen waarmaken door zijn vroegtijdige dood. Met zijn band Blind Melon wist hij echter wel een graad van puurheid te bereiken die Radiohead naar mijn bescheiden mening nimmer zal benaderen. Counting Crows is een band die mij muzikaal en tekstueel veel dieper weet te raken dan Radiohead, en datzelfde geldt voor Jenniffer Terran.
Badly drawn boy vind ik een véél bekwamere songsmid dan Tom Yorke, en verder vegen naar mijn bescheiden smaak en mening groepen als Coldplay, Supergrass of Bettie Serveert de vloer aan met Tom Yorke & co, zowel qua intensiteit, oprechtheid als puur luistergenot. En dan zou ik Björk, Ani diFranco, the Avalanches, Soul Asylum, Asylum Street Spankers, Dinosaur Jr, Morcheeba en Red Hot Chili Peppers bijna nog vergeten . Om er maar een paar te noemen.

Luistergenot, wil ik nog even erbij vermelden, daaraan ontbreekt het mij bij Radiohead teveel om ze echt goed te vinden. Ze hebben een beetje van alles, maar van niets genoeg.
Ik vind ze dus, zoals gezegd, wel aardig.


Als puur (persoonlijk) luistergenot zou dat kunnen ja. Feit is bijvoorbeeld wel dat Coldplay (ook een goede band hoor) de weg van Radiohead ten tijde van The Bends is ingeslagen. Radiohead zal over 30 jaren nog genoemd worden (verglijkbaar met The Beatles, al waren die uniek) en coldplay op grond van het tweede album zeker niet, misschien op grond van het eerste. Dat je zegt dat jou voorkeuren de vloer aanvegen met Radiohead qua intensiteit en oprechtheid is feitelijk onjuist, dat jij dat vindt is weer wat anders...
Shannon Hoon is idd veel te vroeg gestorven....
  zaterdag 31 mei 2003 @ 10:49:52 #154
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_10786430
quote:
Op zaterdag 31 mei 2003 10:28 schreef peaceman het volgende:

Als puur (persoonlijk) luistergenot zou dat kunnen ja. Feit is bijvoorbeeld wel dat Coldplay (ook een goede band hoor) de weg van Radiohead ten tijde van The Bends is ingeslagen. Radiohead zal over 30 jaren nog genoemd worden (verglijkbaar met The Beatles, al waren die uniek) en coldplay op grond van het tweede album zeker niet, misschien op grond van het eerste. Dat je zegt dat jou voorkeuren de vloer aanvegen met Radiohead qua intensiteit en oprechtheid is feitelijk onjuist, dat jij dat vindt is weer wat anders...
Shannon Hoon is idd veel te vroeg gestorven....


Iedereen vergelijkt Coldplay altijd met Radiohead, maar waarom hoor ik nooit de vergelijking met U2?

Dat even terzijde, je snijdt vind ik wel een interessant punt aan: de legacy van een artiest als factor voor kwaliteit. Nou denk ik dat er in de top 100 aller tijden van 2050 vast wel een nummertje van Coldplay zal staan, maar het lijkt er inderdaad op dat Radiohead muziekgeschiedenis heeft geschreven.

Vaak schuilt de waarde van een dergelijke artiest juist in de navolging die ze krijgen, en niet in de intrinsieke waarde van hun artistiek product an sich. Ik vind Crowded House fijner om naar te luisteren dan the beatles, en veel moderne fantasy vind ik boeiender dan Tolkien. Zo vind ik eminem ook "beter" dan grandmaster flash, of zeg ik nu iets heel doms? Een of andere oer-rapper dan maar, ik ben daar niet zo in thuis.

Om nog even naar the Beatles te gaan, je zou kunnen stellen dat zij de uitvinders zijn van het popliedje, zoals dat al bijna vijftig jaar wordt geschreven. Inmiddels zijn er heel wat bands opgestaan die in ieder geval gemeten naar feitelijke criteria gemeten een stuk beter zijn dan the beatles. John en Paul wilden nog wel eens een valse noot raken, vituozen waren het niet, en met een deuntje als Love me do hoef je tegenwoordig ook niet meer aan te komen.

Het is allemaal zwaar verouderd, ook al waren het destijds studiopioniers en is hun invloed voelbaar in èlke tegenwoordige band. Inclusief Radiohead. Tja, ik vind Radiohead een stuk beter dan the beatles. De grove diamant is steeds verder afgeslepen en geperfectioneerd.

Niet dat ik nou zo ver wil gaan om te zeggen dat (bijvoorbeeld) Coldplay the next big step is na Radiohead, maar ik stel wel mijn vraagtekens bij het argument dat ze beter zouden zijn omdat ze meer invloed hebben, omdat ze op een bepaalde manier pioniers zouden zijn, of dat

quote:
[mijn] voorkeuren de vloer aanvegen met Radiohead qua intensiteit en oprechtheid is feitelijk onjuist

Op de vraag of Radiohead een van de belangrijkste hedendaagse bands is voor de popgeschiedenis moet ik absoluut ja antwoorden.

Maar dat maakt ze zeker nog niet beter.

Overigens vind ik -persoonlijk- wat Radiohead doet niet dermate bijzonder dat ik ze een dergelijke invloedrijke rol zou hebben voorspeld
Vandaar overrated
.

Ik zal trouwens weer eens wat nummers van ze downloaden, mijn interesse is toch wel enigszins aangewakkerd door deze discussie .

Bassist, drummer & percussionist gezocht voor akoestische band! Zie topic [url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/477979]Muzikanten gezocht![/url] of mail naar lightningbugs@rock.com!
  zaterdag 31 mei 2003 @ 11:06:27 #155
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_10786584
quote:
Op zaterdag 31 mei 2003 10:49 schreef Kwark het volgende:

[..]

Iedereen vergelijkt Coldplay altijd met Radiohead, maar waarom hoor ik nooit de vergelijking met U2?

Dat even terzijde, je snijdt vind ik wel een interessant punt aan: de legacy van een artiest als factor voor kwaliteit. Nou denk ik dat er in de top 100 aller tijden van 2050 vast wel een nummertje van Coldplay zal staan, maar het lijkt er inderdaad op dat Radiohead muziekgeschiedenis heeft geschreven.

Vaak schuilt de waarde van een dergelijke artiest juist in de navolging die ze krijgen, en niet in de intrinsieke waarde van hun artistiek product an sich. Ik vind Crowded House fijner om naar te luisteren dan the beatles, en veel moderne fantasy vind ik boeiender dan Tolkien. Zo vind ik eminem ook "beter" dan grandmaster flash, of zeg ik nu iets heel doms? Een of andere oer-rapper dan maar, ik ben daar niet zo in thuis.

Om nog even naar the Beatles te gaan, je zou kunnen stellen dat zij de uitvinders zijn van het popliedje, zoals dat al bijna vijftig jaar wordt geschreven. Inmiddels zijn er heel wat bands opgestaan die in ieder geval gemeten naar feitelijke criteria gemeten een stuk beter zijn dan the beatles. John en Paul wilden nog wel eens een valse noot raken, vituozen waren het niet, en met een deuntje als Love me do hoef je tegenwoordig ook niet meer aan te komen.

Het is allemaal zwaar verouderd, ook al waren het destijds studiopioniers en is hun invloed voelbaar in èlke tegenwoordige band. Inclusief Radiohead. Tja, ik vind Radiohead een stuk beter dan the beatles. De grove diamant is steeds verder afgeslepen en geperfectioneerd.

Niet dat ik nou zo ver wil gaan om te zeggen dat (bijvoorbeeld) Coldplay the next big step is na Radiohead, maar ik stel wel mijn vraagtekens bij het argument dat ze beter zouden zijn omdat ze meer invloed hebben, omdat ze op een bepaalde manier pioniers zouden zijn, of dat
[..]

Op de vraag of Radiohead een van de belangrijkste hedendaagse bands is voor de popgeschiedenis moet ik absoluut ja antwoorden.

Maar dat maakt ze zeker nog niet beter.

Overigens vind ik -persoonlijk- wat Radiohead doet niet dermate bijzonder dat ik ze een dergelijke invloedrijke rol zou hebben voorspeld
Vandaar overrated
.

Ik zal trouwens weer eens wat nummers van ze downloaden, mijn interesse is toch wel enigszins aangewakkerd door deze discussie .


Ben het met je eens dat liedjes als Love me do niet echt meer aan hoeft te komen. Maar sommige albums van The beatles staan nog steeds overeid (bv. Sgt Peppers). Neem alleen al A day in a life. Kan niet anders dan dat Radiohead hier ook naar geluisterd heeft. Overigens ben ik van mening dat Radiohead groeiplaten maakt. De eerste drie keer dat ik ok computer luisterde was ik er bepaald niet kapot van. Nu is dat wel anders. Alle cd's die erna gevolgd zijn (inclusief de nieuwe) hebben bij mij ook tijd nodig gehad. Maar ja... kan nu niet meer zonder hahahaha...
Ik las overigens een interview met Radiohead in het blad Aloha (veel beter muziekblad dan OOR) dat men er nog niet achter is wie de opvolgers zullen zijn van Radiohead.
Wel is heel sterk bewezen dat Coldplay, Muse en JJ72 sterk beinvloed zijn door ze. En vast nog wel veel meer...
pi_10788407
quote:
Op zaterdag 31 mei 2003 10:49 schreef Kwark het volgende:

Ik zal trouwens weer eens wat nummers van ze downloaden, mijn interesse is toch wel enigszins aangewakkerd door deze discussie .


Dat lijkt me verstandig. Je hebt een vrij belabberd beeld van Radiohead als je enkel de welbekende hits en Pablo Honey kent. Hoe kun je daar in hemelsnaam op baseren dat Radiohead overschat wordt? Misschien heb je een dusdanige afkeer van pretentieuze recensenten dat je je ongenoegen op de band bent gaan projecteren?
quote:
Tom Yorke is een middelmatige zanger met een eenzijdig stemgeluid dat mij niet overdreven aanspreekt.
Thom Yorke heeft een uniek, doortastend stemgeluid waarmee hij mij als geen ander weet te raken.

[Dit bericht is gewijzigd door Claudia_x op 31-05-2003 13:39]

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 31 mei 2003 @ 13:47:08 #157
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_10788588
quote:
Op zaterdag 31 mei 2003 13:33 schreef Claudia_x het volgende:

Thom Yorke heeft een uniek, doortastend stemgeluid waarmee hij mij als geen ander weet te raken.


Mij ook, maar ja... dat geldt natuurlijk niet voor iedereen...
  zaterdag 31 mei 2003 @ 14:22:11 #158
41606 Misanthroopia
Consequences Schmonsequences!
pi_10789009
quote:
Thom Yorke heeft een uniek, doortastend stemgeluid waarmee hij mij als geen ander weet te raken.

Immmmmmmmmmeeeeeeeeeeeeeerse Your soooooooooooooooooooouuuuuuuuuullllllllll in looooooovvvvvvvvveeeeeeeee

Radiohead is naar mijn mening de beste band van de afgelopen 10 jaar.

Door Radiohead ben ik verliefd geworden op muziek......

Pablo Honey * * * * *

Lekkerste nummers: Stop Whispering, Prove Yourself

My Iron Lung * * * *

Lekkerste nummers: The Trickster, Creep

The Bends * * * * *

Lekkerste nummers: Just, Sulk, Street Spirit

OK Computer * * * * *

Lekkerste nummers: Exit Music, Electioneering, Paranoid Android

Kid A * * * *

Lekkerste nummers: Everything in it's right place, Kid A, Idioteque

Amnesiac * * *

Lekkerste nummers: Knives out

Hail to the Thief * * * *

Lekkerste nummers: 2+2=5, Scatterbrain, Wolf at the Door

B-kantjes e.d.:

Thinking about you (punkversie), Killer Cars, Stupid Car, The Thief, I've Seen It All (met Björk), El Presidente (met Drugstore)

Ik vind dat de topicstarter in zoverre gelijk heeft dat de latere albums van Radiohead minder zijn dan de eerste. Neemt niet weg dat het een briljante band blijft....

"Do you like apples? I SAID: DO YOU LIKE APPLES?? HOW D'YA LIKE_THEM_APPLES!!"
pi_10789806
quote:
Op zaterdag 31 mei 2003 14:22 schreef Misanthroopia het volgende:
Immmmmmmmmmeeeeeeeeeeeeeerse Your soooooooooooooooooooouuuuuuuuuullllllllll in looooooovvvvvvvvveeeeeeeee
Mooi liedje hè! ik heb mijn (iron) longen zo getraind dat ik het helemaal mee kan zingen...was best werk joh Ik kan ook m'n adem net zo lang inhouden als in de 'No Surprises' clip, da's nog zwaarder.

Maar Street Spirit is niet mijn liedje als ik me positief voel...maar anders raak ik best geëmotioneerd door dat liedje. Heb jij dat niet? Ik kan in ieder geval best begrijpen dat ze dat liedje altijd aan het einde van een optreden spelen.

Electioneering en Pop Is Dead vind ik hun slechtste liedjes, vol cliché's Ik heb eerlijk gezegd nog niet zo goed geluisterd naar het nieuwe album, maar dat komt zeker!

pi_10790184
Even op de vergelijkingen terugkomend. Coldplay met Radiohead vergelijken heb ik nooit gesnapt.. Coldplay met U2 vergelijken evenmin. Van sommige bands kun je duidelijk horen dat ze sterk beinvloed zijn door Radiohead..maar bands als Coldplay en bijvoorbeeld Saybia (die je ook niet met andere bands moet vergelijken) vind ik niet te vergelijken met Radiohead. In ieder geval vind ik dat er geen rechtstreeks verband tussen die bands bestaat. Uiteindelijk is iedereen die goede muziek maakt gewoon sterk geïnspireerd door Bob Dylan of volgelingen van Dylan.

Heb trouwens net nog geluisterd naar opnames van Radiohead bij Jo Whiley (BBC) van afgelopen woensdag. Erg mooi

pi_10790983
Nou...dat ben ik niet helemaal met je eens. Aangezien veel fans van Radiohead Coldplay kunnen waarderen en andersom vaak ook. Daaraan kun je wel zien dat er een verband is, ik zeg niet dat Coldplay een kloon is van Radiohead.
pi_10791016
Het is natuurlijk een feit dat Muse, Coldplay, Saybia, Travis, Haven, Starsailor en noem ze allemaal maar op schaamteloze Radiohead ten tijde van The Bends-epigonen zijn.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_10791019
quote:
Op zaterdag 31 mei 2003 16:44 schreef theofiel172 het volgende:
Nou...dat ben ik niet helemaal met je eens. Aangezien veel fans van Radiohead Coldplay kunnen waarderen en andersom vaak ook. Daaraan kun je wel zien dat er een verband is, ik zeg niet dat Coldplay een kloon is van Radiohead.
Ik doelde dan ook meer op oorzakelijke verbanden.
pi_10791062
quote:
Op zaterdag 31 mei 2003 16:46 schreef methodmich het volgende:
Het is natuurlijk een feit dat Muse, Coldplay, Saybia, Travis, Haven, Starsailor en noem ze allemaal maar op schaamteloze Radiohead ten tijde van The Bends-epigonen zijn.
Epigonen nog wel. Ik geloof dat alle bands die je daar noemt op geheel eigen wijze muziek maken. Dat creatieve proces is misschien in _sommige_ van die gevallen beinvloed door muziek zoals die van Radiohead, maar zeker niet meer dan dat. Ik vind "epigonen" wel een hele overtrokken benaming. Alsof Radiohead het wiel heeft uitgevonden en de lijst bands die je noemt alleen nog maar hetzelfde soort wielen heeft gemaakt zonder eigen creatieve inbreng.

De kortzichtigheid van sommige mensen.. ik kan er echt niet tegen.

Overigens stel ik voor het onderwerp weer terug te brengen op Radiohead Muziek moet een passie zijn, een liefhebberij. Geen bron van ergernissen

[Dit bericht is gewijzigd door mrmiddel op 31-05-2003 16:59]

pi_10791254
Even op je avatar...dat moet je helemaal niet vergelijken met Radiohead. Thom Yorke heeft bij zijn geboorte een verlamd oog gekregen, dat zie je wel tijdens optredens en sommige videoclips. (muggezifter ben ik hè )

Maar ik vraag me wel af of Coldplay en Saybia een gitaar hebben gepakt als Radiohead niet had bestaan. Je hoort wel dat ze geïnspireerd zijn door Radiohead, bijvoorbeeld de cryptische teksten. Dat hebben ze wel gemeen.

Ja, terug naar Radiohead Paranoid Android is goed

[Dit bericht is gewijzigd door theofiel172 op 31-05-2003 17:07]

pi_10791266
quote:
Op zaterdag 31 mei 2003 17:05 schreef theofiel172 het volgende:
Even op je avatar...dat moet je helemaal niet vergelijken met Radiohead. Thom Yorke heeft bij zijn geboorte een verlamd ook gekregen, dat zie je wel tijdens optredens en sommige videoclips. (muggezifter ben ik hè )

Maar ik vraag me wel af of Coldplay en Saybia een gitaar hebben gepakt als Radiohead niet had bestaan. Je hoort wel dat ze geïnspireerd zijn door Radiohead, bijvoorbeeld de cryptische teksten. Dat hebben ze wel gemeen.


Het was Bob Dylan.. en niemand anders

En Thom Yorke staat me net iets te groot op de cover van OOR

En het is mijn eigen oog

pi_10791416
quote:
Op zaterdag 31 mei 2003 16:50 schreef mrmiddel het volgende:

[..]

Epigonen nog wel. Ik geloof dat alle bands die je daar noemt op geheel eigen wijze muziek maken. Dat creatieve proces is misschien in _sommige_ van die gevallen beinvloed door muziek zoals die van Radiohead, maar zeker niet meer dan dat. Ik vind "epigonen" wel een hele overtrokken benaming. Alsof Radiohead het wiel heeft uitgevonden en de lijst bands die je noemt alleen nog maar hetzelfde soort wielen heeft gemaakt zonder eigen creatieve inbreng.

De kortzichtigheid van sommige mensen.. ik kan er echt niet tegen.


De bands zijn allemaal ontstaan toen Radiohead al een tijdje bezig was en hebben zich door die sound laten inspireren. Muse kopieert de sound op Showbiz wel haast volledig... Maar ja, als je dat niet wilt zien...
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_10791449
quote:
Op zaterdag 31 mei 2003 17:17 schreef methodmich het volgende:

[..]

De bands zijn allemaal ontstaan toen Radiohead al een tijdje bezig was en hebben zich door die sound laten inspireren. Muse kopieert de sound op Showbiz wel haast volledig... Maar ja, als je dat niet wilt zien...


Muse wil ik helemaal niet zien en de kortzichtigheid is completely yours. Tuurlijk word je geïnspireerd door bands waar je naar luistert. Maar wat die bands maakten was nog wel hun eigen ding. En niets anders.

Epigonen worden gedreven door kopieer-drang en voegen zelf niets toe. Terwijl bij bijna alle vermeende Radiohead-klonen de muziek wel gewoon op creatieve wijze is ontstaan. Misschien beinvloed door Radiohead.. wat jij wilt. Maar niet meer dan dat.. echt niet meer dan dat.

Alles wat ook maar een beetje op Radiohead lijkt is een Radiohead-kloon? Dacht het niet.

  zaterdag 31 mei 2003 @ 17:57:35 #169
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_10791963
quote:
Op zaterdag 31 mei 2003 17:19 schreef mrmiddel het volgende:

[..]

Muse wil ik helemaal niet zien en de kortzichtigheid is completely yours. Tuurlijk word je geïnspireerd door bands waar je naar luistert. Maar wat die bands maakten was nog wel hun eigen ding. En niets anders.

Epigonen worden gedreven door kopieer-drang en voegen zelf niets toe. Terwijl bij bijna alle vermeende Radiohead-klonen de muziek wel gewoon op creatieve wijze is ontstaan. Misschien beinvloed door Radiohead.. wat jij wilt. Maar niet meer dan dat.. echt niet meer dan dat.

Alles wat ook maar een beetje op Radiohead lijkt is een Radiohead-kloon? Dacht het niet.


Even voor de duidelijkheid: Het gaat er niet om of die bands die genoemd worden goed of slecht zijn. Ik kan muse, coldplay, saybia etc. best waarderen. Maar ze hebben wel degelijk goed naar Radiohead geluisterd. Dat is geen schande hoor. Misschien is het daarom juist wel goed dat Radiohead met vooral Kid A een nieuwe weg ingeslagen is. Worden ze weer meer herkenbaar, alhoewel... Tom Yorke zijn stem valt altijd op.....
Maar ik ga ze deze zomer voor de 2e keer zien en ik vind het eigenlijk jammer dat het hoogtepunt van Werchter gelijk op de eerste dag zit.....
pi_10792984
Volgensmij als je op deze manier bezig gaat kun je alle bands op de wereld in totaal 20 groepen van bepaalde klonen indelen. Ben je snel klaar. Ik vind het goedkoop, gemakkelijk en walgelijk. De jongens van Radiohead hebben steengoede muziek gemaakt, maar ik vind een aantal van de vermeende kloon-bands toch weer hele andere kenmerken hebben die je niet in Radiohead terugvindt en het gezicht van de band bepalen. De sfeer van het album van Saybia vind je bijvoorbeeld nergens anders terug.. en de live-solo's ook niet. Bij Coldplay vind ik dat die jongens textueel een veel persoonlijkere benadering hebben gezocht en Radiohead is níet één van de grote invloeden van Coldplay. Echo & The Bunnymen en dergelijke zijn de grootste invloed geweest voor Coldplay, niet Radiohead. Als ik The Bends en de 2 Coldplay-albums naast elkaar leg hoor ik maar verdomd weinig overeenkomsten.

Ik vind dat we hier heel duidelijk met een stroming te maken hebben.. waarin in bepaalde dingen zeker duidelijk een trend is gezet door Radiohead, maar dat doet in grote lijnen niets af aan de creativiteit van alle andere bands in die stroming. Veel bands, waaronder Saybia, waren allang voordat The Bends werd gemaakt op dezelfde manier bezig met hetzelfde genre muziek.

En ik ben blij met die stroming. En natuurlijk zou die stroming nooit hetzelfde zijn geweest zonder Radiohead. Maar je kunt ook overdrijven.

pi_10793028
En nog even terugkomend op mijn berichtje dat ik poste in reactie op methodmich: Ik reageerde zo fel omdat ik struikelde over het woordje epigoon. Een epigoon is een artiest die precies zijn voorganger probeert na te doen, het liefst zonder enige eigen toevoeging.

Eigenlijk belachelijk dat ik daar überhaupt op reageerde.

pi_10793356
Muse is toch echt wel heel anders dan Radiohead hoor, die vergelijking slaat nergens op. Ze zijn geinspireerd door Radiohead, maar net zo goed door Nirvana en the Smashing Pumpkins. Muse is veel meer Rock 'n Roll dan Radiohead.
'Paul McCartney krijgt een award van niemand minder dan Bono' - Beau van Erven Dorens.
http://www.last.fm/user/spacemangraig
  zaterdag 31 mei 2003 @ 19:28:17 #173
52704 Kirke
www.kirke.nl
pi_10793431
Heb vanmiddag Hail to the Thief zitten luisteren, toch weer een fijne plaat! Moet soms erg wennen aan alle nieuwe geluiden en Yorke's stem, maar ik denk dat als ik m wat vaker heb gehoord ik wederom verkocht ben.
Enne... Muse is een leuke Buckley/Pumpkins kloon, maar heeft niet de charme en de ballen van Radiohead.
Hail!
'T best bewaarde geheim van Nederland
  zaterdag 31 mei 2003 @ 19:42:43 #174
9155 Scylla
Ggggrunge.
pi_10793641
quote:
Op zaterdag 31 mei 2003 15:16 schreef theofiel172 het volgende:

[..]

Electioneering en Pop Is Dead vind ik hun slechtste liedjes, vol cliché's


Nee! Electioneering is zooo goed! Die gitaarpartijen, en de tekst die heel goed bij de muziek aansluit! When I"ll go forward, you go backward, and somewhere we will meet" en dan die muziek die als het ware naar elkaar toeloopt, echt een geweldig nummer!
pi_10793949
Iron Lung vind ik het minste nummer. Die ruige stukken verpesten het hele nummer imho. Beste: paranoid android (duh), exit music, karma police, let down, climbing up walls, streetspirit en fake plastic trees (eigenlijk zijn ze allemaal errug goed).
'Paul McCartney krijgt een award van niemand minder dan Bono' - Beau van Erven Dorens.
http://www.last.fm/user/spacemangraig
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')