Het klonk echt bloedmooi, onbeschrijfelijk. Als je de geluidskwaliteit vergelijkt met CD's zijn CD's van huiveringwekkende kwaliteit. Hoe heeft iemand het ooit in z'n hoofd weten te halen om over te stappen op CD's? Zelfs superaudio CD's (SACD) halen het niet bij de geluidskwaliteit van vinyl.
Btw de set kostte rond de 40000 euro.
quote:omdat het voor de "gewone" consument niet te betalen is misschien?
Op zondag 9 november 2003 01:37 schreef Steijn het volgende:
Ik ben vandaag even wat audiozaken afgeweest en ik mocht bij een van de winkels naar een set bestaande uit een buizenversterker, een platenspeler en electrostatische luidsprekers.Het klonk echt bloedmooi, onbeschrijfelijk. Als je de geluidskwaliteit vergelijkt met CD's zijn CD's van huiveringwekkende kwaliteit. Hoe heeft iemand het ooit in z'n hoofd weten te halen om over te stappen op CD's? Zelfs superaudio CD's (SACD) halen het niet bij de geluidskwaliteit van vinyl.
Btw de set kostte rond de 40000 euro.
quote:Redelijk essentiele btw. Voor 40 mille heb je ook wel een aardig cd speler hoor.
Op zondag 9 november 2003 01:37 schreef Steijn het volgende:
Btw de set kostte rond de 40000 euro.
quote:Als er weer een echt grote markt ontstaat kelderen de prijzen. Zo is het met CD's ook gegaan. En trouwens met een gewone buizenversterker en gewone speakers haal je al een zeer goede kwaliteit. Volgens mij hoeft een goede analoge set niet meer te kosten dan een gewone (van rond de 1000 euro) CD-set.
Op zondag 9 november 2003 01:38 schreef nikky het volgende:
omdat het voor de "gewone" consument niet te betalen is misschien?
quote:Ik twijfel of de CD ooit het geluid zo gedetailleerd en helder kan weergeven. Immers de audio op de CD is maar 44100 Hz en 16 bit.
Op zondag 9 november 2003 01:40 schreef julekes het volgende:[..]
Redelijk essentiele btw. Voor 40 mille heb je ook wel een aardig cd speler hoor.
quote:en ook geef ik geen 1000 euro uit aan een cd speler set als je het niet egr vind
Op zondag 9 november 2003 01:40 schreef Steijn het volgende:[..]
Als er weer een echt grote markt ontstaat kelderen de prijzen. Zo is het met CD's ook gegaan. En trouwens met een gewone buizenversterker en gewone speakers haal je al een zeer goede kwaliteit. Volgens mij hoeft een goede analoge set niet meer te kosten dan een gewone (van rond de 1000 euro) CD-set.
quote:Ik bedoelde ook de versterker erbij.
Op zondag 9 november 2003 01:41 schreef nikky het volgende:[..]
en ook geef ik geen 1000 euro uit aan een cd speler set als je het niet egr vind
quote:Moet jij eens een echt goede cd speker met een echt goede versterker en echt goede bekabeleing plus echt goede speakers horen. Wedden dat het vreselijk goed klinkt
Op zondag 9 november 2003 01:37 schreef Steijn het volgende:
Ik ben vandaag even wat audiozaken afgeweest en ik mocht bij een van de winkels naar een set bestaande uit een buizenversterker, een platenspeler en electrostatische luidsprekers.Het klonk echt bloedmooi, onbeschrijfelijk. Als je de geluidskwaliteit vergelijkt met CD's zijn CD's van huiveringwekkende kwaliteit. Hoe heeft iemand het ooit in z'n hoofd weten te halen om over te stappen op CD's? Zelfs superaudio CD's (SACD) halen het niet bij de geluidskwaliteit van vinyl.
Btw de set kostte rond de 40000 euro.
quote:Die getallen zeggen mij niets.
Op zondag 9 november 2003 01:41 schreef Steijn het volgende:[..]
Ik twijfel of de CD ooit het geluid zo gedetailleerd en helder kan weergeven. Immers de audio op de CD is maar 44100 Hz en 16 bit.
quote:dan ook niet
Op zondag 9 november 2003 01:42 schreef Steijn het volgende:[..]
Ik bedoelde ook de versterker erbij.
met een leuke set bedoel ik de hele mikmak compleet. dus een complete toren....
dan zou ik er eventueel nog over na willen denken die 1000 euro. maar voor twee á drie componenten?
quote:ken iedereen weer van die grote lompe platen kopen
Op zondag 9 november 2003 01:41 schreef Steijn het volgende:[..]
Ik twijfel of de CD ooit het geluid zo gedetailleerd en helder kan weergeven. Immers de audio op de CD is maar 44100 Hz en 16 bit.
Leuk als je portable muziek wil luisteren ..
Kijk heb je die knurft met ze portable LP speler
quote:ik zie het al helemaal voor me
Op zondag 9 november 2003 01:44 schreef Steve-O het volgende:[..]
Kijk heb je die knurft met ze portable LP speler
quote:Als ze die platenspeler hadden vervangen voor een top-range loopwerk en DA-converter had je het waarschijnlijk ook bloedmooi gevonden. Een goede versterker en boxen maken een wereld van verschil.
Op zondag 9 november 2003 01:37 schreef Steijn het volgende:
Ik ben vandaag even wat audiozaken afgeweest en ik mocht bij een van de winkels naar een set bestaande uit een buizenversterker, een platenspeler en electrostatische luidsprekers.Het klonk echt bloedmooi, onbeschrijfelijk. Als je de geluidskwaliteit vergelijkt met CD's zijn CD's van huiveringwekkende kwaliteit. Hoe heeft iemand het ooit in z'n hoofd weten te halen om over te stappen op CD's? Zelfs superaudio CD's (SACD) halen het niet bij de geluidskwaliteit van vinyl.
Btw de set kostte rond de 40000 euro.
quote:Je moet natuurlijk ook wel onderscheid maken tussen portable audio en een geluidsset die je gewoon thuis heb staan.
Op zondag 9 november 2003 01:44 schreef gijsje79 het volgende:
Toch makkelijk als je muziek in de auto wilt.
Bandjes en platen dat is niets.
quote:idd
Op zondag 9 november 2003 01:45 schreef Klaus_1250 het volgende:
Een goede versterker en boxen maken een wereld van verschil.
quote:Het komt er op neer dat de CD opname zware consessies tov vinyl tav van de hoeveelheid geluid die op de CD wordt opgeslagen.
Op zondag 9 november 2003 01:44 schreef julekes het volgende:
Die getallen zeggen mij niets.
quote:Waarom?
Op zondag 9 november 2003 01:46 schreef Steijn het volgende:
Je moet natuurlijk ook wel onderscheid maken tussen portable audio en een geluidsset die je gewoon thuis heb staan.
quote:Lijkt mij dat de specs van je boxen belangrijker zijn.
Op zondag 9 november 2003 01:49 schreef Steijn het volgende:[..]
Het komt er op neer dat de CD opname zware consessies tov vinyl tav van de hoeveelheid geluid die op de CD wordt opgeslagen.
quote:Hoelang doet die met ze accu
Op zondag 9 november 2003 01:51 schreef Scrutinizer het volgende:[..]
Waarom?
[afbeelding]
quote:Dat hangt er ook maar net vanaf hoeveel muziek je op die LP gooit.
Op zondag 9 november 2003 01:49 schreef Steijn het volgende:[..]
Het komt er op neer dat de CD opname zware consessies tov vinyl tav van de hoeveelheid geluid die op de CD wordt opgeslagen.
quote:Nah, CD's zijn heus niet alles, zeker in het hele hoogfrequentie gebied heb je wat gekke digitale dingetjes die ontstaan, wat je bij LP nooit hebt. Maar idd, ik denk dat de fantastische geluidskwaliteit die de TS beschrijft in z'n openingspost voornamelijk in de buizenamp en speakers zit.
Op zondag 9 november 2003 01:51 schreef julekes het volgende:[..]
Lijkt mij dat de specs van je boxen belangrijker zijn.
quote:voor dat geld mag ik dan ook verwachten dat ie bier voor me haalt en me afentoe eens afzuigt.
Op zondag 9 november 2003 01:40 schreef julekes het volgende:[..]
Redelijk essentiele btw. Voor 40 mille heb je ook wel een aardig cd speler hoor.
tis al meer gezegd, maar 40000 euro... damn doe dat ook maar eens met een toprange cdspeler...
quote:oh, maar das niet belangrijk,
Op zondag 9 november 2003 01:41 schreef Steijn het volgende:[..]
Ik twijfel of de CD ooit het geluid zo gedetailleerd en helder kan weergeven. Immers de audio op de CD is maar 44100 Hz en 16 bit.
Da's overigens de enige reden die ik kan bedenken.
Een lp-kast zou niet veel groter hoeven te zijn dan een cd-kast om de boel in op te bergen, en ik vind de geluidskwaliteit in beide gevallen gezegend.
En lp's waren wel goedkoper. Ik heb nog menig nieuwe lp voor het zeer aangename bedrag van 20 gulden kunnen aanschaffen. Ook toen al was een cd-tje 40 piek.
quote:Gek he, als je er met een naald overheen krast
Op zondag 9 november 2003 02:07 schreef Lamon het volgende:
Misschien ben ik gek, maar lp's slijten toch sneller?
En of lp's beter klinken dan cd's is weer de eeuwige discussie. Een plaat klinkt soms wat warmer in vergelijking met dezelfde cd, maar het verschil is zo minimaal dat ik er echt niet van wakker lig.
Heel simpel, als we het over nieuwe platen opnames hebben, die worden gewoon geperst met als bron.... een CD. Tadaa, dus het is niet mogelijk om een plaat betere kwaliteit te krijgen. Maar bij een plaat lijkt het alsof je meer hoort, omdat het als het ware 1 lijn is. Daardoor voelt een plaat vaak heel anders. Sommige mensen vinden dit mooier.
Mijn lijstje van wat ik mooi vind:
- SACD
- Plaat
- CD
quote:En dat betekent dus van iedere titel een kopie om te draaien en een kopie om uit te stallen als reserve voor de latere jaren. Daar gaat mijn prijsvoordeel..
Op zondag 9 november 2003 02:10 schreef Tijn het volgende:
Gek he, als je er met een naald overheen krast
Is het niet zo dat vinyl zo goed klinkt omdat het ook de tonen die je eigenlijk niet hoort ook afspeelt? Je hoort die geluiden dan wel niet, maar in het geheel spelen ze wel een rol heb ik wel es begrepen, en een CD gaat van 20 Hz tot 20.000 Hz, dus in principe in het gehoorbereik van een mens (met hele goeie oren)
quote:[off-topic]
Op zondag 9 november 2003 02:17 schreef -Wepeel2- het volgende:
..
Ik miste bij je essential Ramses lijstje overigens wel 'Ik drink', en 'An en Jan', mijn favoriete Shaffy nummers.
Er stonden wel 3 of 4 nummers bij die ikzelf niet heb, dus die zal ik binnenkort eens een luisterbeurt geven.
[/off-topic]
quote:Bij een LP heb je na een paar keer spelen al geen last meer van digitale hoogfrequentiedingetjes, want dat frequentiegebied gaat er het eerst aan bij verslijten van LP's
Op zondag 9 november 2003 01:57 schreef Tijn het volgende:[..]
Nah, CD's zijn heus niet alles, zeker in het hele hoogfrequentie gebied heb je wat gekke digitale dingetjes die ontstaan, wat je bij LP nooit hebt. Maar idd, ik denk dat de fantastische geluidskwaliteit die de TS beschrijft in z'n openingspost voornamelijk in de buizenamp en speakers zit.
Misschien een idee voor de topicstarter : zet een plaat op CD. Dan heb je die geweldige kwaliteit van de LP op een CD!
quote:Dat dacht ik ook altijd. Maar volgens de verkoper, die raakte niet uitgepraat over die set, had de set een frequentiebereik van ongeveer 1 tot 100000 Hz, normale CD's kunnen maar tot 22500 Hz. Ik dacht ook nooit dat het verschil niet hoorbaar was, maar de praktijk bewijst anders. Ik heb al heel wat geluidssets beluisterd en deze volledig analoge set sprong er echt boven uit. Dat verschil moet toch ergens vandaan komen, en ik weet zeker dat het geen impressie was van mij.
Op zondag 9 november 2003 02:07 schreef Pietverdriet het volgende:
oh, maar das niet belangrijk,
99,9% van de mensen hoort het niet.
Tuurlijk als je met een banket letter in je broek staat voor een installatie van 40.000 euro, dan wil je dat wel geloven, maar als je dubbelblind gaat testen dan blijkt echt (vrijwel) niemand het verschil te horen tussen een Audio CD Superaudio CD of een hoge bitrate MP3.
TS en anderen hier hooren natuuuuurlijk bij die 0,1%
Trouwens, voor de liefhebbers, de set is te beluisteren bij Staffhorst in Utrecht. Wel even bellen voor een afspraak
quote:Zou wel moeten lukken met mijn 192 kHz/24 Bit geluidskaart. Alleen vrees ik dat er in die kwaliteit maar hooguit een minuut of tien op de CD kan. SACD's zijn niet voor niets op DVD-formaat gedrukt.
Op zondag 9 november 2003 02:43 schreef Maanvis het volgende:
Misschien een idee voor de topicstarter : zet een plaat op CD. Dan heb je die geweldige kwaliteit van de LP op een CD!
quote:Dat is dus de grootste lariekoek die ik ooit gehoord heb
Op zondag 9 november 2003 02:27 schreef HeyFreak het volgende:
och, ik ben tevreden met mijn marantz setje hoorIs het niet zo dat vinyl zo goed klinkt omdat het ook de tonen die je eigenlijk niet hoort ook afspeelt? Je hoort die geluiden dan wel niet, maar in het geheel spelen ze wel een rol heb ik wel es begrepen, en een CD gaat van 20 Hz tot 20.000 Hz, dus in principe in het gehoorbereik van een mens (met hele goeie oren)
quote:ik heb echt al jaaaren geen platenspeler meer en de platenspeler die ik had was zoeen die je open kon klappen met de luidspreker in de deksel
Op zondag 9 november 2003 02:47 schreef Maanvis het volgende:[..]
Dat is dus de grootste lariekoek die ik ooit gehoord heb
Bij LP's is het juist veel moeilijker om hoge tonen weer te geven in een plaat, omdat je daarvoor ontzettend kleine 'bobbeltjes' moet maken in de groeven. Waarom denk je dat platen zo dof en vol ruis klinken naar verloop van tijd? Doordat die hoge tonen eraan zijn gegaan.
niet bepaald audiofiel
m'n ouders hadden ook niet echt een geweldige set ofzo, dus ik kan eigenlijk niet meepraten over hoe goed vinyl klinkt.
quote:En er bovendien geen CD-spelers zijn die 'em kunnen afspelen.
Op zondag 9 november 2003 02:47 schreef Steijn het volgende:[..]
Zou wel moeten lukken met mijn 192 kHz/24 Bit geluidskaart. Alleen vrees ik dat er in die kwaliteit maar hooguit een minuut of tien op de CD kan.
quote:DVD is toch wel 192 KHz?
Op zondag 9 november 2003 02:52 schreef Tijn het volgende:[..]
En er bovendien geen CD-spelers zijn die 'em kunnen afspelen.
zet het muziek op DVD, ook leuk
quote:Dat gebeurt ook wel, hoor
Op zondag 9 november 2003 02:54 schreef HeyFreak het volgende:[..]
DVD is toch wel 192 KHz?
zet het muziek op DVD, ook leuk
quote:Da's volgens mij ook de reden geweest. En, het is compacter. Later zijn we overgestapt naar de relatief nog slechtere MP3. Meestal hoor je het verlies niet, zeker niet meer door de elektronische muziek van tegenwoordig, maar bij gitaarmuziek hoor ik het direct.
Op zondag 9 november 2003 01:57 schreef SEMTEX het volgende:
Omdat CD's minder snel slijten?
Zie het als verschil in JPEG-compressieratio. Je zal het verschil misschien kunnen zien als je beide plaatjes naast elkaar legt en met een vergrootglas gaat zitten turen, anders niet.
Dus voor die ruime 39000 euro die je dan bespaart koop ik wel een auto ofzo
Het leuke aan cassettes is ook nog dat ze auditief nooit gelijk zijn aan de studiokopie, of zelfs aan elkaar Dit is bij LP's ook zo, dus je hebt iedere keer een uniek geluid, maar nooit hetzelfde als wat de studio bedoeld heeft.
quote:Inderdaad. Een tijdje terug zag ik op televisie zo'n test, afgenomen bij een aantal zgn. echte audiofielen die stellig beweerden dat ze het verschil tussen cd en vinyl feilloos konden horen. Natuurlijk pikten ze per ongeluk toch allemaal de cd er uit: "Ja, dat is duidelijk een lp. Dat hoor je toch meteen aan die mooie volle klank etc. etc.".
Op zondag 9 november 2003 02:07 schreef Pietverdriet het volgende:
oh, maar das niet belangrijk,
99,9% van de mensen hoort het niet.
Tuurlijk als je met een banket letter in je broek staat voor een installatie van 40.000 euro, dan wil je dat wel geloven, maar als je dubbelblind gaat testen dan blijkt echt (vrijwel) niemand het verschil te horen tussen een Audio CD Superaudio CD of een hoge bitrate MP3.
TS en anderen hier hooren natuuuuurlijk bij die 0,1%
Volgens mij zit het voor een groot deel ook 'tussen de oren', al moet ik wel zeggen dat ik meestal wel _verschil_ hoor tussen een plaat of een cd. Maar wat nou echt mooier is, dat is vooral ook een kwestie van persoonlijke smaak, denk ik.
het zijn 'echte' sinussen die worden geproduceerd, i.t.t. CD-audio dat met ruis afgeronde bitjes zijn (ook wel anti-aliasing genoemd) 'in de vorm' van een sinus
bovendien draai je vinyl af met een naald (doh), en dat zorgt ervoor dat je, naast het geluid geproduceerd door je versterker, ook de naald hoort 'meezingen'
ik vind vinyl luisteren ook beter, en heb dan ook een flinke collectie
En bovendien slijten LP's dus sneller, kan er minder op, zijn ze minder handig etc...
quote:ahum
Op zondag 9 november 2003 11:17 schreef sweek het volgende:
Omdat het verschil inderdaad tussen de oren zit, en het er in werkelijkheid niet echt is.
quote:
bovendien draai je vinyl af met een naald (doh), en dat zorgt ervoor dat je, naast het geluid geproduceerd door je versterker, ook de naald hoort 'meezingen'
Overduidelijk Muziek. Zie ook deze voor wat technische details. Vinyl -- vs. -- Cd
Zelf vind ik wel dat muziek die in de jaren 60/70/80 is opgenomen eigenlijk toch wel beluisterd dient te worden zoals het oorspronkelijk is uitgebracht: op lp, dus. Maar het praktische gebruiksgemak van cds (draagbaar, nummers skippen, minder slijtage) heeft ook zo z'n voordelen.
-edit: typo
[Dit bericht is gewijzigd door Zander op 09-11-2003 12:01]
quote:Pardon? Het verschil is er wel degelijk hoor maar niet iedereen hoort het. Ik hoor zelf echt wel verschil tussen iets dat van plaat wordt afgespeeld en van cd. Plaat klinkt net de beetje zuiverder, even voorop gesteld dat je een echt goede installatie hebt he.
Op zondag 9 november 2003 11:17 schreef sweek het volgende:
Omdat het verschil inderdaad tussen de oren zit, en het er in werkelijkheid niet echt is.En bovendien slijten LP's dus sneller, kan er minder op, zijn ze minder handig etc...
quote:d'oh!
Op zondag 9 november 2003 02:43 schreef Steijn het volgende:[..]
Dat dacht ik ook altijd. Maar volgens de verkoper, die raakte niet uitgepraat over die set,
Ga maar eens na voor de gewone consument (Dus het gross en niet die enkele audiofielen):
* Niet meer overslaan als je er langs loopt
* Meer dan 70 Min muziek zonder omdraaien
* Kleiner
* Minder kwetsbaar
* Muziek in willekuerige volgorde af te spelen
* etc
* etc
quote:Portable platenspelers zijn gaaf.
Op zondag 9 november 2003 01:44 schreef Steve-O het volgende:
Leuk als je portable muziek wil luisteren ..
Kijk heb je die knurft met ze portable LP speler
En voor in de auto:
quote:Die analoog-digitaal conversie wordt al in de studio gedaan, en bij dat proces het pieklevel verkeerd wordt gelegd krijg je idd makkelijk vervorming.
Op zondag 9 november 2003 11:56 schreef Zander het volgende:
Maar geen van beide formaten geeft de muziek dus exact weer zoals die oorspronkelijk op de tape is gezet. Cds niet omdat er sprake is van een analoog->digitaal conversie, en lps niet omdat er vrijwel altijd nog een lichte vervorming bijkomt (die mensen vaak juist mooi vinden klinken, maar het is dus geen 'zuivere' weergave).
-edit: typo
quote:Hij wordt in de studio op een veel hogere resolutie en diepte gedaan en daarom is voor CD altijd alsnog een extra conversie nodig.
Op zondag 9 november 2003 13:53 schreef Maanvis het volgende:[..]
Die analoog-digitaal conversie wordt al in de studio gedaan
quote:daar ben ik ook wel benieuwd naar
Op zondag 9 november 2003 11:58 schreef Seborik het volgende:
Hoe lang gaat een cd nu eigenlijk mee?
quote:Ligt eraan hoe je ermee omgaat. Als er geen krassen opkomen en het is een gewone productiekwaliteit cd, dan kan ie best een paar decennia meegaan. Heb je daarentegen een gebrande cd dan gaat ie vaak wat minder lang mee, vooral als je hem op een hoge snelheid brandt.
Op zondag 9 november 2003 11:58 schreef Seborik het volgende:
Hoe lang gaat een cd nu eigenlijk mee?
quote:Ja, maar die conversie wordt ook altijd in de studio gedaan
Op zondag 9 november 2003 13:54 schreef Tijn het volgende:[..]
Hij wordt in de studio op een veel hogere resolutie en diepte gedaan en daarom is voor CD altijd alsnog een extra conversie nodig.
quote:Het maakt toch niet uit waar de conversie plaats vindt? Het gaat erom dat het signaal gewoon iets afwijkt dan het 'origineel' wat op de "tape" staat
Op zondag 9 november 2003 13:59 schreef Maanvis het volgende:[..]
Ja, maar die conversie wordt ook altijd in de studio gedaan
ik heb deze staan, de Philips N4515
staat toevallig een te koop op marktplaats
ik heb nog een aantal banden liggen, en die klinken nog steeds voortreffelijk
het is vooral belangrijk hoe je je banden bewaart wil je kwaliteit behouden, banden en ook cassettebandjes moet je liggend bewaren anders gaan ze 'doorhangen'...
Wat het geluidsverschil betreft.. Ach, ik denk inderdaad dat veel mensen dat niet echt horen en het is zoals gezegd ook een kwestie van voorkeur. Persoonlijk vind ik wel dat vinylplaten op één of andere manier meer 'waarde' hebben. Gevoelsmatig vind ik een cd nu eigenlijk net iets als een cassettebandje vroeger. Lekker makkelijk om mee te nemen, maar ik heb er nooit het gevoel bij dat ik heb als ik een mooie lp in handen heb. Sentimenteel gelul natuurlijk, maar dat gevoel heb ik er wel bij.
-edit- taalfout
[Dit bericht is gewijzigd door Jane op 09-11-2003 14:45]
quote:Neuh, in principe maakt dat niets uit nee
Op zondag 9 november 2003 14:03 schreef Tijn het volgende:[..]
Het maakt toch niet uit waar de conversie plaats vindt? Het gaat erom dat het signaal gewoon iets afwijkt dan het 'origineel' wat op de "tape" staat
quote:Ja, totdat de kwaliteit van de studio-opname gelijk is aan die van het medium... waar volgens mij dingen als SACD en DVD-A behoorlijk dicht bij in de buurt komen. Kheb geen idee op welke kwaliteit studios tegenwoordig opnemen, maar met al dat 192 KHz/24-bit-geweld ontloopt het elkaar volgens mij niet veel.
Op zondag 9 november 2003 14:11 schreef Maanvis het volgende:[..]
Maar zo'n verschil zal je altijd houden bij welk formaat je ook hebt, of het nu SACD, LP of CD is
quote:In studio's wordt met een veel hogere samplerate en resolution gewerkt. Om muziek op cd te persen moet geconverteerd worden naar 44 kHz / 16-bit, waardoor afrondingen ontstaan in de amplitudekarakteristiek.
Op zondag 9 november 2003 13:53 schreef Maanvis het volgende:[..]
Die analoog-digitaal conversie wordt al in de studio gedaan, en bij dat proces het pieklevel verkeerd wordt gelegd krijg je idd makkelijk vervorming.
Vervorming wordt tegenwoordig expres gedaan. Bekijk maar eens een modern nummer met een editor als Cool Edit: je zult zien dat veel nummers last van "clipping" hebben. Deze vervorming is niet per ongeluk ontstaan maar wordt getolereerd, want door muziek harder dan hard op te nemen op cd komen nummers er zo hard mogelijk uit als ze op willekeurige plaatsen gedraaid worden.
quote:Eigenlijk is dat ook een beetje mijn 'worst nightmare', stel dat je over 20 jaar je complete cd-collectie bij het grof vuil kunt zetten omdat ze onspeelbaar zijn geworden. *huiver*. Maar vooralsnog lijken ze toch in ieder geval zo'n 20 jaar mee te moeten kunnen gaan.
Op zondag 9 november 2003 14:11 schreef Jane het volgende:
Maar niemand kan nog zeggen hoe lang de muziek op een cd houdbaar is. Van cd-roms is inmiddels bekend dat sommigen maar een zeer beperkte houdbaarheid hebben. Wie weet blijkt straks dat officiele cd's er na 50 jaar mee ophouden of zo. Wie durft het te zeggen? Zeker is wel dat je een LP van 50 jaar geleden nu nog kunt afspelen.
Ik vind lp's "voor het gevoel" trouwens ook veel mooier, zo'n mooie grote hoes er bij en juist ook het feit dat je er toch een beetje voorzichtig mee moet omgaan. Maar goed, ik ben ook nog zo oud dat ik begonnen ben met platen kopen voordat de cd-speler echt gemeengoed was geworden.
quote:Is dat niet 'gewoon' compressie, zodat de opname wat luider klinkt? Dat is sowieso natuurlijk ook idd een vervorming van het originele signaal, waarbij veel dynamiek van de originele opname verloren gaat.
Op zondag 9 november 2003 14:28 schreef Ablaze het volgende:
Vervorming wordt tegenwoordig expres gedaan. Bekijk maar eens een modern nummer met een editor als Cool Edit: je zult zien dat veel nummers last van "clipping" hebben. Deze vervorming is niet per ongeluk ontstaan maar wordt getolereerd, want door muziek harder dan hard op te nemen op cd komen nummers er zo hard mogelijk uit als ze op willekeurige plaatsen gedraaid worden.
quote:Dat was idd wat ik ook al dacht. Tevens wordt er natuurlijk expres veel met distortion en andere oversturing gespeeld (wat in feite ook clipping en compressie is trouwens), maar echt clippen doet vrijwel geen enkele professionele productie hoor. En als het gebeurt, is het idd expres.
Op zondag 9 november 2003 14:30 schreef Zander het volgende:[..]
Is dat niet 'gewoon' compressie, zodat de opname wat luider klinkt? Dat is sowieso natuurlijk ook idd een vervorming van het originele signaal, waarbij veel dynamiek van de originele opname verloren gaat.
quote:Toen ik met een band een cd heb opgenomen en laten masteren, weigerde de cd-perserij de master in eerste instantie ook omdat er teveel clipping in zat. Hele zaakje moest toen opnieuw gemastered worden (terwijl we het toch door een gerenommeerde mastering-service hebben laten doen, wiens naam ik hier dan ook maar niet zal noemen).
Op zondag 9 november 2003 14:35 schreef Tijn het volgende:
maar echt clippen doet vrijwel geen enkele professionele productie hoor. En als het gebeurt, is het idd expres.
quote:Ach laat me niet lachen.
Zelfs superaudio CD's (SACD) halen het niet bij de geluidskwaliteit van vinyl.
Je favoriete medium is gewoon subjectief, alleen jij hebt dat blijkbaar niet door. Iemand als jij kan volgens mij gewoon niet objectief oordelen door gevoelens van nostalgie etc.
Bovendien bestaan er al CD spelers die van een discreet signaal (van CD's) een continu signaal (van LP) kunnen maken door interpolatie, dit geeft hetzelfde effect. Dat een LP nou eenmaal een bepaalde gekleurd geluid heeft en jij daar van houdt, dat heeft NIETS met kwaliteit maar met smaak te maken. Zelfde geldt voor buizenversterkers die het signaal juist kleuren, ze geven het geluidssignaal dus vervormd weer. Ik versta onder kwaliteit een zo natuurlijk getrouw geluid. Dat mensen de kleuring door buizenversterkers heel mooi vinden heeft dus ook niets te maken met kwaliteit maar met SMAAK.
[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 09-11-2003 14:49]
quote:Compressie wordt bij radio en tv uitzendingen om praktische redenen toegepast. Nieuwe muziek bevat tegenwoordig natuurlijk soms ook niet zoveel dynamiek meer als vroeger, maar vaak wordt het ook geclipped (harder opgenomen dan eigenlijk netjes is). Dat geeft soms een vette "sound" aan sommige nummers, maar is natuurlijk niet echt gewenst.
Op zondag 9 november 2003 14:30 schreef Zander het volgende:[..]
Is dat niet 'gewoon' compressie, zodat de opname wat luider klinkt? Dat is sowieso natuurlijk ook idd een vervorming van het originele signaal, waarbij veel dynamiek van de originele opname verloren gaat.
Zie ook de volgende artikels (even snel gezocht op google):
http://www.audioholics.com/techtips/specsformats/CurrentFormatTrends.php
http://www.johnvestman.com/disease.htm
http://www.broadcastpapers.com/radio/OmniaWhatHappens01.htm
En netjes... ach, wat is netjes? En: wat boeit het iemand? Het gaat erom dat het vet klinkt en uiteindelijk is dat het enige wat telt
Door compressen en gaten voorkom je clippen juist, terwijl het geheel wel harder klinkt. (de pieken zijn uit het signaal, dus het geheel kan harder zonder te clippen)
quote:Koop de CD Banana's van Deep purple maar eens dan. Door een gruwelijke studiofout is die cd met clipping geproduceerd en zijn sommige tracks niet om aan te horen.
Op zondag 9 november 2003 14:52 schreef Yokozuna het volgende:
Ik heb nog nooit clipping gehoord op een studio album of op de radio, wel bij bands als Mortician
quote:Dat is waar, het boeit vrijwel niemand!
Op zondag 9 november 2003 14:46 schreef Tijn het volgende:
En netjes... ach, wat is netjes? En: wat boeit het iemand? Het gaat erom dat het vet klinkt en uiteindelijk is dat het enige wat telt
Maar bekijk maar eens de waveform van een willekeurig nummer op een doorsnee cd waar nieuwe, populaire muziek op staat. Dat gaat gewoon tot het 0 dB niveau hoor. Harder kan niet. Vroeger (begin jaren '90) werd nog rekening gehouden met het feit dat sommige goedkope cd setjes muziek met amplitudes tot het maximum niet leuk vonden, tegenwoordig niet meer.
quote:Tuurlijk, maar zoals je weet (afgaand op je eerdere posts) wordt ook zoveel mogelijk van de muziek op het 0 dB-niveau gebracht dmv compressie, zodat je geen dynamiek meer overhoudt
Op zondag 9 november 2003 14:55 schreef Ablaze het volgende:
Maar bekijk maar eens de waveform van een willekeurig nummer op een doorsnee cd waar nieuwe, populaire muziek op staat. Dat gaat gewoon tot het 0 dB niveau hoor. Harder kan niet.
* lijstje maakt met producers die eigenlijk een nekschot verdienen *
quote:Je laat je volkomen in de boot nemen. Zoek eens iets over filtering en vervorming. De 'mooie' klank komt inderdaad door die buizen en speakers, maar in feite is dat gewoon geluidsmisvorming, die als mooi wordt ervaren, die je ook kunt bereiken met moderne hardware of software. Zelf kwam ik hier achter toen ik het nummer 'You get what you give' van de New Radicals opnam op cassette van radio 3. Toen ik de cd eenmaal had, klonk de cassette-opname nog steeds beter; de piano was veel warmer en meer op de voorgrond te horen. Toch ging het om exact hetzelfde nummer. Wat is het verschil? Radiozenders gebruiken 'compressors' om dezelfde 'mooie' geluidsvervormingen te bereiken als buizensystemen. Verder worden liedjes vaak in tempo opgepitched, maar dat doet hier niet terzake. Het mooier mixen van zo'n piano is iets wat een buizensysteem sowieso doet, al is dat volgens mij geen opzet. Maar ik weet niet precies hoe het werkt.
Op zondag 9 november 2003 02:43 schreef Steijn het volgende:Dat dacht ik ook altijd. Maar volgens de verkoper, die raakte niet uitgepraat over die set, had de set een frequentiebereik van ongeveer 1 tot 100000 Hz, normale CD's kunnen maar tot 22500 Hz. Ik dacht ook nooit dat het verschil niet hoorbaar was, maar de praktijk bewijst anders. Ik heb al heel wat geluidssets beluisterd en deze volledig analoge set sprong er echt boven uit. Dat verschil moet toch ergens vandaan komen, en ik weet zeker dat het geen impressie was van mij.
Vandaar ook dat 'oude muziek' (bijvoorbeeld de Beatles) op digitale audioapparatuur niet klinkt zoals het in de jaren zestig klonk; bepaalde tonen blijven enigszins op de achtergrond, solo's klinken te zacht, etc. Daarom krijg je dus nieuwe 'remastered' versies. Maar dan nog is de geluidskwaliteit van cd's die je koopt niet altijd top, dat blijkt dus wel bij de New Radicals.
[Dit bericht is gewijzigd door Stonehead op 09-11-2003 15:09]
quote:Wat raar. Bij ons wordt dan eerst gewoon een melding gemaakt naar de klant met de vraag of ze het zo bedoeld hebben, als we zoiets tegenkomen
Op zondag 9 november 2003 14:37 schreef Zander het volgende:[..]
Toen ik met een band een cd heb opgenomen en laten masteren, weigerde de cd-perserij de master in eerste instantie ook omdat er teveel clipping in zat. Hele zaakje moest toen opnieuw gemastered worden (terwijl we het toch door een gerenommeerde mastering-service hebben laten doen, wiens naam ik hier dan ook maar niet zal noemen).
quote:Ik geloof dat analoge cassettetape ook een soort ingebouwde compressie heeft. Hoe het technisch precies zit weet ik niet, maar naarmate je het opnamevolume hoger hebt ingesteld, krijg je vanzelf meer compressie op de band. Vandaar dat men vroeger op analoge tafels ook graag een beetje 'in het rood' opnam, terwijl dat bij digitale bakken vooral een lelijk clipping-effect geeft.
Op zondag 9 november 2003 15:03 schreef Stonehead het volgende:
Zelf kwam ik hier achter toen ik het nummer 'You get what you give' van de New Radicals opnam op cassette van radio 3. Toen ik de cd eenmaal had, klonk de cassette-opname nog steeds beter; de piano was veel warmer en meer op de voorgrond te horen. Toch ging het om exact hetzelfde nummer. Wat is het verschil? Radiozenders gebruiken 'compressors' om dezelfde 'mooie' geluidsvervormingen te bereiken als buizensystemen.
quote:Het lijkt me heel gevaarlijk om op cassettetapes door de 0db heen te gaan in de opname. Je krijgt dan niet alleen vervorming, maar hoe en waar het geluid vervormd wordt is dan afhankelijk van de opnameapparatuur. (het is bij de productie van cassettetapes namelijk nooit helemaal mogelijk om PRECIES hetzelfde resultaat voor iedere tape te krijgen)
Op zondag 9 november 2003 15:09 schreef Zander het volgende:[..]
Ik geloof dat analoge cassettetape ook een soort ingebouwde compressie heeft. Hoe het technisch precies zit weet ik niet, maar naarmate je het opnamevolume hoger hebt ingesteld, krijg je vanzelf meer compressie op de band. Vandaar dat men vroeger op analoge tafels ook graag een beetje 'in het rood' opnam, terwijl dat bij digitale bakken vooral een lelijk clipping-effect geeft.
quote:dat heeft ermee te maken hoe hard het op de band wordt gezet
Op zondag 9 november 2003 15:09 schreef Zander het volgende:[..]
Ik geloof dat analoge cassettetape ook een soort ingebouwde compressie heeft. Hoe het technisch precies zit weet ik niet, maar naarmate je het opnamevolume hoger hebt ingesteld, krijg je vanzelf meer compressie op de band. Vandaar dat men vroeger op analoge tafels ook graag een beetje 'in het rood' opnam, terwijl dat bij digitale bakken vooral een lelijk clipping-effect geeft.
-3 tot -6 dB betekent dat de signal-to-noise ratio een factor 2 lager ligt, dus meer ruis. als je de magnetische puls iets overstuurt, dan komt ie dus ongeveer op het gewenste niveau van 0 dB op de band terecht
tip : als je op cassette opneemt, stel dan de meter op +3dB in
(Veel) Artiesten stopten met het uitbrengen van materiaal op vinyl (iig in massaproductie), (doorsnee) platenzaken stopten met de verkoop, tja en wat moet je dan? Je had als muziekconsument geen keuze meer, al waren cd's gelijk al bijna 2x zo duur als lp's. 'Ons' werd verteld dat vinyl achterhaald was en dus werd het vervangen door de nieuwe technologie. Ik vraag me wel eens af hoe het vergaan was als beide gewoon naast elkaar waren blijven bestaan, zodat je de keuze had.
[Dit bericht is gewijzigd door Jane op 09-11-2003 23:07]
quote:Waarschijnlijk werd er dan nog steeds (relatief) veel vinyl verkocht. Eigenlijk vind ik vinyl ook veel leuker dan een CD en beide hebben zowel voor als nadelen. Beide media hebben tijdens de introductie allerlei marketingtruukjes moeten ondergaan. CD's zouden nooit overslaan en een LP zou 'onbreekbaar' zijn. We weten allemaal wel beter
Op zondag 9 november 2003 15:33 schreef Jane het volgende:
Ik vraag me wel eens af hoe het vergaan was als beide gewoon naast elkaar waren blijven bestaan, zodat je de keuze had.
quote:Een buizenversterker is een versterker die niet gebruik maakt van transistoren of hybrdide chips maar van buizen om het geluid te versterken. In de jaren '50 en '60 het meestgebruikte type versterker.
Op zondag 9 november 2003 16:37 schreef TrenTs het volgende:
Wat is een buizenversterker eigenlijk?
Toen eind jaren '60 de transistor in de mode kwam, werden deze lompe versterkers al snel vervangen door transistorradio's. Buizen hebben namelijk wat nadelen: ze werken op hoge spanning, bevatten een gloeidraad waardoor ze een beperkte levensduur hebben, zijn groot, worden warm etc.
Buizenversterkers worden tegenwoordig in het high end circuit nog wel gebruikt en bij enkele andere toepassingen. Veel mensen vinden het geluid van een buizenversterker "warmer" klinken, dit komt doordat de vervorming van een buizenversterker veel beter in het gehoor ligt dan de vervorming van transistorversterkers.
quote:Inderdaad, ik heb wel eens gelezen dat buizenversterkers een andere boventonenreeks aanspreekt dan z'n transistoren broertje. Uit mn hoofd gezegd worden er bij een transistor de oneven boventonen op gebouwd (dus net als een blokgolf) en bij een buis de even boventonen (net als een driehoeksgolf). Maar of het daar direct mee te maken heeft weet ik niet.
Op zondag 9 november 2003 18:27 schreef Ablaze het volgende:[..]
dit komt doordat de vervorming van een buizenversterker veel beter in het gehoor ligt dan de vervorming van transistorversterkers.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |