Nooit van mijn leven..quote:Op woensdag 1 december 2004 18:12 schreef DrWolffenstein het volgende:
Zoals eerder gezegt; een atoombom op Berlijn had niets uitgemaakt voor het verloop van de oorlog gezien de puinhoop in Berlijn (wat dat betreft hadden ze beter meteen na Duitsland de Sovjet Unie kunnen aanvallen).
De japanners echter waren wel verslagen, maar wilden niet opgeven. Wat moet je dan?
Heb je een tegoedbon gekregen?quote:Op woensdag 1 december 2004 20:07 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Nooit van mijn leven..
wil niet weten wat er gebeurd zou zijn met de wereld met die fucked u.s.a als alleenheerser.
Go sowjets
quote:Op donderdag 2 december 2004 00:01 schreef faustkern het volgende:
Zonder Amerikaanse kerosene en wolfraam leveranties zou de "Sowjet-machine" binnen no-time bijzonder snel tot stilstand gekomen zijn.
quote:Op donderdag 2 december 2004 00:01 schreef faustkern het volgende:
Zonder Amerikaanse kerosene en wolfraam leveranties zou de "Sowjet-machine" binnen no-time bijzonder snel tot stilstand gekomen zijn.
quote:Op donderdag 2 december 2004 08:07 schreef CeeJee het volgende:
Hebben we die discussie weer, ondanks dat Zhukov zelf de Amerikaanse hulp als cruciaal bestempelde voor de Sovjet overwinning kan weer iemand het niet accepteren dat de Russen het niet zelf konden.
Aircraft - 7.411 (CW) + 14.795 (US) = 22.206
Automotive:
--- 1.5 ton trucks 151.053 (US)
--- 2.5 ton trucks 200.662 (US)
--- Willys Jeeps 77.972 (US)
Bren Gun Carriers - 2.560 (CW)
Boots - 15 million pairs (US)
Communications equipment:
--- Field phones - 380.135 (US)
--- Radios - 40.000 (US)
--- Telephone cable - 1.25 million miles (US)
Cotton cloth - 107 million square yards (US)
Foodstuffs - 4.5 million tons (US)
Leather - 49.000 tons (US)
Motorcycles - 35.170 (US)
Locomotives - 1.981 units (US)
Rolling stock - 11.155 units (US)
Tanks - 5.218 (CW) + 7.537 (US) = 12.755
Tractors - 8.701 (US)
Plus de helft van alle TNT en genoeg staal voor 40,000 T-34 tanks.
Je zou ook eens moeten opzoeken hoeveel beter een vliegtuig het doet op 100-octaan kerosine dan op ruwe olie, en hoeveel daarvan door de Sovjet-Unie geraffineerd kon worden en hoeveel door de geallieerden geleverd was tijdens de oorlog.
quote:Op donderdag 2 december 2004 00:10 schreef Pumatje het volgende:
[..]
onzin.
je onderschat de russische vindingrijkheid enorm, kerosine. Gast ze waren praktisch in bezit van compleet azie en half europa. De oeral e.d hadden genoeg te bieden. Je kunt beter omdraaien dat als rusland nooit had meegevochten het er erg vervelend had uitgezien voor de usa.
De onuitputtelijke reserves
en geniale , lompe maar prachtig effectieve wapen en tank ontwerpen waardoor alles in gigantische massa productie werd genomen waren vele, en vele malen effectiever dan usa materiaal. De onderdelen van hetleger die desnoods met dwang tot de laatste man de strijd aan zouden gaan, tegen zo'n vijand destijds was het zeerlastig vechten.
amerikanen hebben eenhele boel legermateriaal geleverd aan ze, maar russische ervaringen waren dat het maar niets was, logisch ook. Niet voor het terrein gemaakt, en voor andere doeleinden, maar tsjah.
quote:Op donderdag 2 december 2004 18:54 schreef faustkern het volgende:
Zelfde verhaal geldt voor de Sowjets, alleen in een wat mindere mate. Zonder Amerikaanse vliegtuigmotoren en kerosene hadden de Sowjets nooit zo snel en effectief de Luftwaffe uit kunnen schakelen, en had de oorlog aan het Oostfront veel langer geduurd.
quote:Op donderdag 2 december 2004 19:29 schreef Pumatje het volgende:
Eeh, de luchtoorlog van het oostfront was toevallig enkele weken geleden op TV in een zeer uitgebreidde documantaire op discovery. En daar werd compleet NIETS over amerikaanse hulp genoemd qua vliegtuig industrie. En het is nog wel een amerikaans programma waar ik zeer vaak pro amerikaanse irritante opmerkingen uit kan vissen.
quote:
daarnaast presteerde de tanks ZO verschrikkelijk slecht daar en had de tankbemanning echt geen zin om als schietschijf te dienen, de sherman was volgens sowjet plannen Veel te hoog.
Toestellen die succesvol waren werden doorontwikkeld, zoals de yak. Er werd ingegaan over motorproblemen maar daarvan zeiden ze dat russchische motoren werden geproduceerd via nieuwe technieken.
quote:
En ik zie dingen in de lijst, pfff telefoonkabel. Nou ik weet hoe verschrikkelijk de amerikaanse convooien waren via het noorden ( via noord scandinavie + het zeer bekende convooi ( b en de naam kwijt ) en dat was wel zo moeilijk. 3 miljoen kilometer telefoonkabel verkozen boven tanks kan ik niet geloven.. En als ik daar over nadenk neem ik het lijstje niet zo serieus.
quote:
kwalitatief zat de russische oorlogsmachine gewoon beter in elkaar, en de geallieerden aan het westfront hadden het NOOIT kunnen doen zonder het oostfront. Dan had Duitsland al zijn leger capaciteiten in het westen kunnen inzetten en ze verloren tenslotte de meeste man aan het oostfront, het westfront werd als een uitrustvakantie gezien door oostfront soldaten ( Duitse kamp )
quote:Op donderdag 2 december 2004 21:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Daar noem je ook een geweldige bron
[..]
Die bron is voor zulke documentaires geschikt aangezien ze diep op de dingen ingaan, en die heb ik zo ver ik kan heb nagelopen.
Het leuke is alleen dat die "russische" tanks grotendeels ontworpen waren door een amerikaan, die zijn ideen in de VS niet verkocht kreeg.
[..]
Damn man, ga jij eens studeren alvorens te antwoorden.
De meest succesvolle russische tanks waren ontworpen in de kharkiv fabriek, algemeen bekend. en dat was al in 1939 toen de amerikanen niet eens militaristisch gezien contact hadden met sowjets omdat het sowjet rijk pas zeer laat door de usa werd erkend als een natie. De tank zelf was mede ontworpen door de inginieur Tsiganov
Jij bent histories natuurlijk veel beter op de hoogte, en wat is nu communicatie in een oorlog, he?
Wel eens in verdiept waarom de Duitsers de slag om de atlantische oceaan verloren?
[..]
Ja, grotendeels door gebrek aan kwantiteit
Kwalitatief?
De RUSSEN?
LOL,
SCHATER
Russische oorlogsmachine had maar 1 kwaliteit, en dat was Kwantiteit.
BULLLLLLLLSHIT , echt je blaat gewoon te erg. De westerse geallieerden wonnen het daar juist vanwege de kwantiteit, check sherman productie, die van de russen was ook hoog omdat ze zich enorm inzette en in staat waren hun complete fabrieken complexen razendsnel naar het oosten van het land te verplaatsen buiten bereik van duitse vliegtuigen.
hier een kijkje, door elk militaristisch adviseur en expert word enorm positief gesproken over russisch materiaal
http://www.2worldwar2.com/t-34-tank.htm
http://www.soviet-empire.com/arsenal/army/tanks/t34.php
Daarnaast, bekijk russische vliegtuigen waar blijkbaar verschrikkelijk weinig van bekend is, kijk naar de yak man, die is tot de jaren 80 gebruikt, de tanks van sowjets zelfs tot in de jaren 90, in yougoslavie. Gast met jou is in discussie gaan echt tijdverdoening . De russische tanks waren voor westerse ingineurs een pijn voor het oog aangezien ze verschrikkelijk lomp waren afgewerkt, lasnaden duidelijk te zien, smeedstukken en niet goed afgewerkte onderdelen, maar alles heeft zijn dienst gedaan en ze hebben zich weldegelijk bewezen door de aantal jaren waar ze effectief dienst hebben gedaan. En dit is niet te zeggen over bv de matilda, of de sherman, de comet , enzovoort.
quote:Op donderdag 2 december 2004 23:46 schreef Pumatje het volgende:
En ik vernietigde je commentaar gewoon over de kwaliteit van de russen, daar hoor ik je ineens ook niet meer over.. hmm? Het is ook niet zo, die is gewoon goed, het wint nou eenmaal geen schoonheidsprijs maargoed daar gaat het niet altijd om.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 10:55 schreef Semisane het volgende:
Hoi,
Het topic even gevolgt en vooral de discussie over de tanks is interessant. Het is idd zo dat de Russische T-34 tank aan het einde van de oorlog de beste middelzware massaproductie tank was....Maar aan het einde van de oorlog is de "shape-charge" uitgevonden. (Zover ik weet door de Amerikanen, maar ik kan het mis hebben)
De "Shape-charge" was/is een projectiel die geen enkele van de toenmalige tanks een "antwoord" op had. Het projectiel ging gewoon weg door elke bepansering heen, hoe dik het ook was. (Shape-charge kon letterlijk zich door meer dan 20 cm bepansering heen boren) Alleen kwam de shape-charge te laat om nog echt een impact te maken tijdens de WW2, maar hadden de Amerikanen de Russen aangevallen meteen na de oorlog (Of andersom) dan zou theoretisch de shape-charge een enorme impact kunnen hebben op het tank leger van de Sovjets en dat had, in theorie, de snelheid van de Russen behoorlijk kunnen verminderen en snelheid was toch 1 van hun sterke punten....al vraag ik me af hoe de amerikanen het enorme overwicht van de Russen qua kanonnen enz hadden willen compiseren. (Met de Atoombom wellicht?)
Al betwijfel ik tenzeerste of de Amerikanen of Russen het ooit echt aan hebben gedurft om elkaar in de haren te vliegen.
Overigens heeft de shape-charge 20 jaar lang de tank in meerdere en mindere mate gedomineerd. De shape-charge werd pas "gecountered" toen een Israelische (dacht ik) expert qua bepansering een nieuw soort bepansering "ondekte", ben de naam vergeten, maar de bepansering bestaat uit 2 platen panser met daar tussen een plaat explosief goedje, dat bij impact ontploft waardoor de impact van de shape-charge (of elk ander projectiel)vele malen wordt gereduceerd.
Zover ik weet gebruiken alle tanks dat soort bepansering tegenwoordig.
Bron is trouwens 1 of andere docu op National Geographic en een boek wat ik naar aanleiding daarvan heb gelezen....zou de titel even moeten opzoeken als men er geintereseerd in is.(Boek ging over Tanks, niet over de shape-charge
)
(Bedenk me net dat ik vreselijk off-topic ben...dus...een Atoombom op Berlijn...zoals vele al aangaven had het qua vernietiging weinig meer uitgemaakt......ik betwijfel ook of de Amerikanen wel zo'n radioactieve krater in het midden van Europa hadden willen hebben....strategisch toch niet zo'n handig iets.)
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |