abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14397354
Wat zijn de consequenties van denken dat je geen vrije wil hebt?

Ik denk dat als je hiervan uit gaat, dat je dan geen verantwoording meer hoeft af te leggen van je daden. Als je namelijk iets verkeerds doet en iemand zegt er wat van, zeg je gewoon: "Ik kon niks anders doen, ik heb namelijk geen vrije wil. Het gebeurde gewoon. Ik was beïnvloed door m'n omgeving en omdat ik geen vrije wil heb kon ik niks aan de situatie doen."

Denk aan de duim :)
pi_14397386
Vandaar dat we gewoon allemaal beter kunnen blijven denken dat we een vrije wil hebben.
En ik denk ook echt dat we die gewoon hebben
pi_14397464
Dat is wel een heel slap smoesje om ongewenst gedrag goed te praten. Natuurfenomenen gebeuren, menselijk handelen heeft altijd met wil te maken, uitgezonderd vergissingen en reflexen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_14397473
schizofrenie?
  woensdag 5 november 2003 @ 11:23:38 #5
50662 sigterm
demon to some, angel to others
pi_14397537
Luie flikker?
I am an explorer in the further regions of experience, demon to some, angel to others....
  woensdag 5 november 2003 @ 11:23:46 #6
36372 Legendary
Welcome to the real world.....
pi_14397539
quote:
Op woensdag 5 november 2003 11:20 schreef Deetch het volgende:
Dat is wel een heel slap smoesje om ongewenst gedrag goed te praten. Natuurfenomenen gebeuren, menselijk handelen heeft altijd met wil te maken, uitgezonderd vergissingen en reflexen.
Dat ben ik inderdaad met je eens. Dit is echt een slap verhaal wat iemand kan ophangen wanneer er weer iemand is doodgetrapt. Nee sorry, ik heb geen vrije wil, zo ben ik gewoon geprogrammeerd. Dan zal het waarschijnlijk ook geen probleem zijn om zo iemand dan ook maar levenslang achter de tralies te zetten.
When you assume, you make an ass out of u and me.
pi_14397548
quote:
Op woensdag 5 november 2003 11:15 schreef nEDerland het volgende:

Ik denk dat als je hiervan uit gaat, dat je dan geen verantwoording meer hoeft af te leggen van je daden. Als je namelijk iets verkeerds doet en iemand zegt er wat van, zeg je gewoon: "Ik kon niks anders doen, ik heb namelijk geen vrije wil. Het gebeurde gewoon. Ik was beïnvloed door m'n omgeving en omdat ik geen vrije wil heb kon ik niks aan de situatie doen."

Dan zegt de rechter tegen de dief dat argument gebruikt: "dan kan ik er ook niks aan doen dat ik u veroordeel tot een boete".

Het besef van verantwoordelijkheid is gewoon een onderdeel in het (vastliggende) proces van doen & laten, een instrument van het algoritme.

Birthdays are good for you: the more you have, the longer you live.
pi_14397592
quote:

Het leuke is dat hier dus een enorme paradox in zit: als je geen vrije wil hebt kun je doen wat je wil...
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
pi_14397601
quote:
Op woensdag 5 november 2003 11:17 schreef Che_Guevara het volgende:
Vandaar dat we gewoon allemaal beter kunnen blijven denken dat we een vrije wil hebben.
En ik denk ook echt dat we die gewoon hebben
Maar.. hoe dan? We zijn toch atomen enzo, en die gedragen zich toch volgens vaste natuurwetten?
Naja laten we hier maar niet het zoveelste "vrije wil ja/nee" topic van maken, het ging nEDerland nu vooral om de consequenties ervan, geloof ik
pi_14397631
Vrije wil is relatief, biologisch dwingt je lichaam je tot eten, slapen, sex.
Om te eten moet je op pad, werken werken werken, en dan ga je dood.
pi_14397639
quote:
Op woensdag 5 november 2003 11:24 schreef gnomaat het volgende:

[..]

Dan zegt de rechter tegen de dief dat argument gebruikt: "dan kan ik er ook niks aan doen dat ik u veroordeel tot een boete".

Het besef van verantwoordelijkheid is gewoon een onderdeel in het (vastliggende) proces van doen & laten, een instrument van het algoritme.

Ik denk dat juist omdat we een besef van verantwoordelijkheid hebben, dat het doen en laten van iedereen niet vast ligt.
pi_14397695
quote:
Op woensdag 5 november 2003 11:26 schreef Mr_Average het volgende:
Vrije wil is relatief, biologisch dwingt je lichaam je tot eten, slapen, sex.
Om te eten moet je op pad, werken werken werken, en dan ga je dood.
Ja maar dat zijn invloeden (of liever gezegd sterke druk of dwang) van praktische aard. Als je iets neemt dat op zichzelf staat, bijvoorbeeld iets onbenulligs als iemand die zegt "noem eens een getal onder de 10", heb je wel het gevoel dat je echt kan kiezen wat je wil. Dat er een bepaalde vrijheid is.
pi_14397773
quote:
Op woensdag 5 november 2003 11:27 schreef nEDerland het volgende:
Ik denk dat juist omdat we een besef van verantwoordelijkheid hebben, dat het doen en laten van iedereen niet vast ligt.
Dus als iedereen maar gewoon kon doen & laten wat ie wil, hadden we geen vrijheid van keuze meer?
pi_14397843
quote:
Op woensdag 5 november 2003 11:31 schreef gnomaat het volgende:

[..]

Dus als iedereen maar gewoon kon doen & laten wat ie wil, hadden we geen vrijheid van keuze meer?

Nee, iedereen kan doen en laten wat hij/zij wil. Maaaaaaar, omdat we een besef van verantwoordelijkheid hebben weten we dat als we bepaalde dingen doen, dat dat grote gevolgen kan hebben voor de rest van ons leven.
pi_14397878
quote:
Op woensdag 5 november 2003 11:29 schreef gnomaat het volgende:

[..]

Ja maar dat zijn invloeden (of liever gezegd sterke druk of dwang) van praktische aard. Als je iets neemt dat op zichzelf staat, bijvoorbeeld iets onbenulligs als iemand die zegt "noem eens een getal onder de 10", heb je wel het gevoel dat je echt kan kiezen wat je wil. Dat er een bepaalde vrijheid is.

Dat is op zich wel een leuke. Heb je vrijheid om een bepaald getal te kiezen, of wordt dit getal voor jou gekozen
pi_14398106
quote:
Wie denkt dit eigenlijk ?
fokschaap
pi_14398250
quote:
Op woensdag 5 november 2003 11:42 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

Volgens mij genoeg mensen.
  woensdag 5 november 2003 @ 11:48:46 #19
64402 Heronymus
Meten is weten.
pi_14398291
Wij hebben geen vrije wil. Dat willen wij graag geloven, maar niets is minder waar. Wij handelen vanuit irrationele impulsen. De mens als volledig rationeel wezen is een illusie. De irrationaliteit ligt aan de 'rationaliteit' ten grondslag.

Het beste kan dit geïllustreerd worden aan de hand van het handelen op de markt, aangezien de economie de mens in hoge mate als rationeel beschouwd. Het idee bestaat, dat de mens rationele keuzes maakt op de markt. Ik koop product A, omdat product B duurder is en er kwalitatief geen verschil is. De rationaliteit komt tot uiting in het afwegen van mogelijkheden en resulteert uiteindelijk in het zogenaamde nutsmaximalisatie.

Maar wat is deze nutsmaximalisatie precies? Het wordt bereikt door een traject van rationeel handelen. Zo is het idee van de economen, maar volgens mij klopt dat niet. Nutsmaximalisatie is niets anders dan een instinctieve eigenschap. Een eigenschap die de overlevingskansen zo groot mogelijk probeert te maken. Datzelfde instinct zal dus constant streven, dus ook op de markt, naar nutsmaximalisatie en laat het individu zoveel mogelijk de juiste keuzes maken. Die keuzes zijn dus in feite irrationeel en niet rationeel.

120 km/u
pi_14398590
quote:
Op woensdag 5 november 2003 11:47 schreef nEDerland het volgende:

[..]

Volgens mij genoeg mensen.

Heb je misschien wat voorbeelden ?
fokschaap
pi_14398849
quote:
Ik, onder andere.
pi_14399020
quote:
Op woensdag 5 november 2003 12:06 schreef gnomaat het volgende:

[..]

Ik, onder andere.

ok, maar ook in de overdreven vorm zoals deze in dit topic wordt beschreven ? jij gaat bij een aanhouding ook roepen dat je geen deel had in de overtreding, dat je slechts een instrument was
fokschaap
  woensdag 5 november 2003 @ 12:31:08 #23
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_14399541
quote:
Op woensdag 5 november 2003 11:24 schreef DennisMoore het volgende:
Determinisme en vrije keuze.
God gaf ons vrije wil
Wat zijn de consequenties van geen vrije wil?

't Is een hype!

Terug van (WFL) vakantie?
'Nuff said
  woensdag 5 november 2003 @ 12:36:45 #24
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_14399697
Als iemand niet aan de gestelde normen van de samenleving voldoet omdat haar waarden anders zijn, dan vloeit daaruit logischerwijs een correctie uit voort in de vorm van een straf, mits die persoon deze waarde uit en de geuitte waarde onverzoenlijk devieert van de norm, ongeacht of de waarden van die persoon door vrije wil gedreven wordt of niet.

De rechter kan ook claimen "geen vrije wil" te bezitten bij het uitvoeren van haar taak.

"haar" mag ook door het woord "zijn" vervangen worden.

Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_14399831
quote:
Op woensdag 5 november 2003 12:12 schreef Viola_Holt het volgende:
ok, maar ook in de overdreven vorm zoals deze in dit topic wordt beschreven ? jij gaat bij een aanhouding ook roepen dat je geen deel had in de overtreding, dat je slechts een instrument was
Nou, niet in die overdreven vorm, maar dat is omdat ik denk dat verantwoordelijkheid hier het instrument is. Als ik bij een aanhouding roep dat ik geen deel had in de overtreding, verwacht ik dat de agent hetzelfde claimt over de aanhouding.
pi_14399917
quote:

[..]

Meld!

Maar ik doe wel net alsof ik een vrije keus heb.

En weer een stukje onzinnige proza.
pi_14399952
quote:
Op woensdag 5 november 2003 12:45 schreef Mobious het volgende:

[..]

Meld!

Maar ik doe wel net alsof ik een vrije keus heb.

vrije keus is in principe kiezen tussen de keuzes die je geboden worden
fokschaap
pi_14400026
quote:
Op woensdag 5 november 2003 12:46 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

vrije keus is in principe kiezen tussen de keuzes die je geboden worden

en vrije wil is in principe kiezen voor de keuzes die je wilt dat ze je geboden worden
pi_14400108
quote:
Op woensdag 5 november 2003 12:49 schreef nEDerland het volgende:

[..]

en vrije wil is in principe kiezen voor de keuzes die je wilt dat ze je geboden worden

nee, dat is geloof !
fokschaap
  woensdag 5 november 2003 @ 12:53:22 #30
27698 Doffy
pi_14400132
quote:
Op woensdag 5 november 2003 12:49 schreef nEDerland het volgende:
Eh nee. Dat heet wishful thinking
'Nuff said
pi_14400157
quote:
Op woensdag 5 november 2003 12:52 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

nee, dat is geloof !

Okee, andere definitie dan: Vrije wil is kiezen voor de keuzes waarvan jij denkt dat ze zullen leiden tot de keuzes die jij graag wilt hebben.
pi_14400206
quote:
Op woensdag 5 november 2003 12:54 schreef nEDerland het volgende:

[..]

Okee, andere definitie dan: Vrije wil is kiezen voor de keuzes waarvan jij denkt dat ze zullen leiden tot de keuzes die jij graag wilt hebben.

kiezen voor keuzes die leiden tot keuzes ?
fokschaap
pi_14400318
quote:
Op woensdag 5 november 2003 12:55 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

kiezen voor keuzes die leiden tot keuzes ?

Ja, keuzes leiden tot keuzes. Vantevoren kun je altijd wel een klein beetje inschatten welke keuzes leiden tot welke keuzes. Vandaar dat je kiest voor keuzes die tot bepaalde keuzes leiden.
pi_14400327
quote:
Op woensdag 5 november 2003 12:54 schreef nEDerland het volgende:
Vrije wil (of meer in het algemeen "vrijheid") impliceert dat er meerdere mogelijkheden zijn. En daar is volgens mij nooit sprake van.
pi_14400361
quote:
Op woensdag 5 november 2003 12:59 schreef gnomaat het volgende:

[..]

Vrije wil (of meer in het algemeen "vrijheid") impliceert dat er meerdere mogelijkheden zijn. En daar is volgens mij nooit sprake van.

Noem eens voorbeelden van waar daar nooit sprake van is.
  woensdag 5 november 2003 @ 13:04:20 #36
27698 Doffy
pi_14400512
Volgens mij is spreken over vrije wil zinloos, omdat die natuurkundig niet kan bestaan. Wat echter wel kan bestaan, is zelfreflectie en het nemen van verantwoordelijkheid. De meeste acties die je neemt, wordt je je pas bewust als ze al geschied zijn. Over die gebeurde acties kan je nadenken.

Ook zijn wij in verregaande mate in staat zaken 'aan te zien komen', omdat we een bijzonder goed getuned intern wereldbeeld hebben. Deze draait als ware het een simulatieprogramma continue in ons hoofd. Deze 'simulatie' wordt gevoed door informatie, gehaald uit ervaringen en externe bronnen.

Ik denk dat het begrip 'verantwoordelijkheid' gedefinieerd kan worden op basis van deze 'common sense'. Hiermee vervalt de noodzakelijkheid voor vrije wil (dat toch al niet kan bestaan), om toch te kunnen oordelen over de acties die mensen nemen.

De mens is, kortom, wel een in principe deterministisch systeem, wat echter niet wil zeggen dat hij alleen maar reactief kan handelen. En dus wel verantwoordelijk kan worden gehouden voor zijn daden.

'Nuff said
pi_14400624
quote:
Op woensdag 5 november 2003 13:04 schreef Doffy het volgende:
Volgens mij is spreken over vrije wil zinloos, omdat die natuurkundig niet kan bestaan.
Natuurkundig misschien niet. Maar moet alles in de wereld natuurkundig te verklaren zijn?
pi_14400688
quote:
Op woensdag 5 november 2003 13:07 schreef nEDerland het volgende:

Maar moet alles in de wereld natuurkundig te verklaren zijn?

als het aan jou ligt niet !
fokschaap
pi_14400726
quote:
Op woensdag 5 november 2003 13:00 schreef nEDerland het volgende:
Noem eens voorbeelden van waar daar nooit sprake van is.
  • het feit dat ik deze post plaats
  • het getal dat jij in gedachte neemt als ik je vraag een getal tussen 1 en 10 te kiezen
  • En vooral:

• het gedrag van atomen en overig elementair spul, waar de toestand van de wereld geheel door bepaald wordt
  • Birthdays are good for you: the more you have, the longer you live.
    pi_14400775
    quote:
    Maar moet alles in de wereld natuurkundig te verklaren zijn?
    Uiteraard, dat is juist het hele idee van natuurkunde.
      woensdag 5 november 2003 @ 13:15:28 #41
    27698 Doffy
    pi_14400911
    quote:
    Natuurkundig misschien niet. Maar moet alles in de wereld natuurkundig te verklaren zijn?
    Er is een these, genaamd de These van Church, die zegt dat alles in het universum te beschrijven moet zijn met behulp van wiskunde. Ondanks een goeie 80 jaar onderzoek is er nog nooit een tegenvoorbeeld gegeven. Dus in afwachting daarvan, ja.

En ga nu eens in op de rest van mijn post.

'Nuff said
    pi_14401437
    quote:
    Op woensdag 5 november 2003 13:10 schreef gnomaat het volgende:

[..]

• het feit dat ik deze post plaats
  • het getal dat jij in gedachte neemt als ik je vraag een getal tussen 1 en 10 te kiezen
  • En vooral:

• het gedrag van atomen en overig elementair spul, waar de toestand van de wereld geheel door bepaald wordt

• Het feit dat je deze post plaatst is puur vrije wil.
    Het getal tussen 1 en 10 is volkomen vrije wil.
    Bij het laatste voorbeeld ga je ervan uit dat de toestand van de wereld geheel wordt bepaald door atomen en overig elementair spul. Je zegt dus niets over de geestelijke wereld. En dat vind ik het zwaktebod van jouw stelling.
      woensdag 5 november 2003 @ 13:33:23 #43
    27698 Doffy
    pi_14401499
    quote:
    Op woensdag 5 november 2003 13:31 schreef nEDerland het volgende:
    Het feit dat je deze post plaatst is puur vrije wil.
    Bewijs?
    quote:
    Bij het laatste voorbeeld ga je ervan uit dat de toestand van de wereld geheel wordt bepaald door atomen en overig elementair spul. Je zegt dus niets over de geestelijke wereld. En dat vind ik het zwaktebod van jouw stelling.
    Waar is jouw bewijs voor die geestelijke wereld? Waarom zouden we de vage notie van een "geestelijke wereld" introduceren als we die nergens voor nodig hebben, omdat we het af kunnen met de "puur stoffelijke" beschrijving?

Geef ons eens wat overtuigende argumenten die het bestaan van een "geestelijke wereld" onomstotelijk duidelijk maken?

'Nuff said
    pi_14401567
    als je geen vrije wil hebt betekent het dus dat anderen voor je beslissen en je dus hun moet gehoorzamen. De consequentie is dus dat je je rot voelt
    pi_14401615
    quote:
    Op woensdag 5 november 2003 13:04 schreef Doffy het volgende:
    Wat echter wel kan bestaan, is zelfreflectie en het nemen van verantwoordelijkheid. De meeste acties die je neemt, wordt je je pas bewust als ze al geschied zijn. Over die gebeurde acties kan je nadenken.
    Ik denk meestal bewust na voordat ik iets doe. Jij niet?
    quote:
    Ook zijn wij in verregaande mate in staat zaken 'aan te zien komen', omdat we een bijzonder goed getuned intern wereldbeeld hebben. Deze draait als ware het een simulatieprogramma continue in ons hoofd. Deze 'simulatie' wordt gevoed door informatie, gehaald uit ervaringen en externe bronnen.
    Sommige mensen kiezen er echter voor (misschien niet bewust) om dit 'simulatieprogramma' niet/ten dele te gebruiken. En dat is een voorbeeld van vrije wil.
    pi_14401724
    quote:
    Op woensdag 5 november 2003 13:36 schreef nEDerland het volgende:

Alleen weet jouw bewustzijn niet dat er onbewust al iets is gekozen en op die manier denkt je bewustzijn slim te zijn
    fokschaap
    pi_14401751
    quote:
    Op woensdag 5 november 2003 13:33 schreef Doffy het volgende:
    Bewijs?
    Geen. Niet altijd is bewijs mogelijk.
    quote:
    Waar is jouw bewijs voor die geestelijke wereld? Waarom zouden we de vage notie van een "geestelijke wereld" introduceren als we die nergens voor nodig hebben, omdat we het af kunnen met de "puur stoffelijke" beschrijving?

Geef ons eens wat overtuigende argumenten die het bestaan van een "geestelijke wereld" onomstotelijk duidelijk maken?

Als er geen geestelijke wereld zou zijn, dan zouden paranormale beurzen etc. niet bestaan. Dan zou voodoo etc. niet mogelijk zijn. Dan zou telepathie etc. niet mogelijk zijn. Dan zouden wonderen etc. niet bestaan.
      woensdag 5 november 2003 @ 13:42:58 #48
    27698 Doffy
    pi_14401847
    quote:
    Op woensdag 5 november 2003 13:36 schreef nEDerland het volgende:
    Lees je eens wat in in wat psychlogie-standaardwerken, en ontdek dat je meestal niet nadenkt, maar voor meer dan 95% (wellicht nog meer) een 'machine' bent. En dat strookt ook gewoon met het feit dat wij gewoon evolutionair gevormde dieren zijn. Dat maakt je niet minder, maar het meeste wat je doet gaat onbewust.
    quote:
    Sommige mensen kiezen er echter voor (misschien niet bewust) om dit 'simulatieprogramma' niet/ten dele te gebruiken. En dat is een voorbeeld van vrije wil.
    Niet echt, het zit volkomen met je verweven. Bijvoorbeeld: mensen kunnen soms sneller op situaties reageren dat ze theoretisch de informatie kunnen verwerken. Hoe dat komt? Omdat dat allemaal 'hard wired' in je zit. Onbewust. Automatisch. Geen vrije wil voor nodig.
    'Nuff said
    pi_14401901
    quote:
    Op woensdag 5 november 2003 13:31 schreef nEDerland het volgende:
    Het feit dat je deze post plaatst is puur vrije wil.
    Dat is een fysieke handeling, en het resultaat van een chemisch proces. Net als een biljartspel, maar dan met meer ballen.
    quote:
    Idem. Tussen de neuronen in je hoofd worden er wat stroompjes en neurotransmitters uitgewisseld (kortom chemische reacties), en daaruit rolt vanzelf het getal. Net als een computer die een "willekeurig" getal output, wat in feite het resultaat is van een random generator, een algoritme dus, en waar maar één uitkomt uist kon komen die van tevoren al vast lag. Zo is het ook met het neuronen ipv een computerprogramma, alleen is ons algoritme wat ingewikkelder.
    quote:
    Dat is eigenlijk juist de essentie van de discussie of er wel of geen vrije wil bestaat. Ons fysieke doen & laten (dus bijvoorbeeld welke toetsen mijn handen op dit moment indrukken) is in ieder geval een puur mechanisch proces, toch? Dat wordt aangestuurd door onze hersenen, via impulsen die door onze zenuwen gaan, en dat is ook nog steeds mechanisch. Welke impulsen er verstuurd worden, is weer een gevolg van het gedrag van neuronen, en die zijn ook nog steeds chemisch. Tot zo ver is het dus inderdaad allemaal een kwestie van atomen en elementair spul.

Het idee van een geestelijke wereld zou inhouden dat er op enig moment het gedrag van die atomen in je hoofd ineens niet meer door de natuurwetten bepaald wordt, maar door.. door wat? Je geest? Dat zou inhouden dat je geest, of in ieder geval hetgeen jij bedoelde met geestelijke wereld, de natuurwetten overtreedt of ongedaan maakt? Dat kan volgens mij per definitie niet, daar zijn het namelijk natuurwetten voor. (met natuurwetten bedoel ik dan niet noodzakelijkerwijs onze huidige natuurkundige modellen ervan, want die kunnen vooralsnog natuurlijk best onjuist of incompleet zijn)

woensdag 5 november 2003 @ 13:44:44 #50
    27698 Doffy
    pi_14401907
    quote:
    Op woensdag 5 november 2003 13:40 schreef nEDerland het volgende:
    geen. Niet altijd is bewijs mogelijk.
    Bewijs?
    quote:
    Als er geen geestelijke wereld zou zijn, dan zouden paranormale beurzen etc. niet bestaan. Dan zou voodoo etc. niet mogelijk zijn. Dan zou telepathie etc. niet mogelijk zijn. Dan zouden wonderen etc. niet bestaan.
    Die bestaan ook niet En die paranormale beurzen, tsja... ik kan elke willekeurige beurs organiseren die in mijn zieke geest opkomt
    'Nuff said
    pi_14401979
    quote:
    Op woensdag 5 november 2003 13:39 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

Alleen weet jouw bewustzijn niet dat er onbewust al iets is gekozen en op die manier denkt je bewustzijn slim te zijn

Goed, jij denkt dat er voor jou wordt gekozen. Dus heel de wereldgeschiedenis stond al vast voordat er uberhaupt gekozen werd?
      woensdag 5 november 2003 @ 13:48:58 #52
    27698 Doffy
    pi_14402032
    quote:
    Op woensdag 5 november 2003 13:47 schreef nEDerland het volgende:
    Goed, jij denkt dat er voor jou wordt gekozen. Dus heel de wereldgeschiedenis stond al vast voordat er uberhaupt gekozen werd?
    A-priori vaststaan is iets anders dan a-posteriori niet anders kunnen.

Iets kan niet a-priori 100% vaststaan, omdat quantum-mechanische processen bijvoorbeeld niet te voorspellen zijn. Nooit niet. Fundamenteel niet. Anderszijds kan je achteraf wel beredeneren dat het nooit anders had gekund.

'Nuff said
    pi_14402074
    quote:
    Op woensdag 5 november 2003 13:40 schreef nEDerland het volgende:
    Paranormaal, wonderen, allemaal termen voor zaken die in onze huidige natuurkunde gewoon nog geen plaats hebben, of er nog niet mee verklaard kunnen worden. Een hoop van dit soort fenomenen zijn in de geschiedenis al wél verklaard, het zou raar zijn om wat er nu nog over is stug als "bovennatuurlijk" o.i.d. te beschouwen.
      woensdag 5 november 2003 @ 13:54:46 #54
    27698 Doffy
    pi_14402220
    quote:
    Op woensdag 5 november 2003 13:50 schreef gnomaat het volgende:
    Paranormaal, wonderen, allemaal termen voor zaken die in onze huidige natuurkunde gewoon nog geen plaats hebben, of er nog niet mee verklaard kunnen worden. Een hoop van dit soort fenomenen zijn in de geschiedenis al wél verklaard, het zou raar zijn om wat er nu nog over is stug als "bovennatuurlijk" o.i.d. te beschouwen.
    Ik vind dat je nog vrij ver gaat als je stelt dat die zaken 'geen plaats hebben in onze huidige natuurkunde'. Volgens mij ligt het meer aan (het evt. gebrek aan) de onderzoeksmethoden dan aan zgn 'onverklaarbare fenomenen'.
    'Nuff said
    pi_14402900
    quote:
    Op woensdag 5 november 2003 13:44 schreef gnomaat het volgende:

[..]

Dat is een fysieke handeling, en het resultaat van een chemisch proces. Net als een biljartspel, maar dan met meer ballen.

Misschien is het wel het resultaat van een chemisch proces, maar jij bent nog altijd degene die dat proces start. Jij bepaald wanneer dat proces start.
    quote:
    Tot zo ver is het dus inderdaad allemaal een kwestie van atomen en elementair spul.

Het idee van een geestelijke wereld zou inhouden dat er op enig moment het gedrag van die atomen in je hoofd ineens niet meer door de natuurwetten bepaald wordt, maar door.. door wat? Je geest? Dat zou inhouden dat je geest, of in ieder geval hetgeen jij bedoelde met geestelijke wereld, de natuurwetten overtreedt of ongedaan maakt?

Het probleem dat je schetst is alleen een probleem als je ervan uit gaat dat de wereld alleen te beschrijven is met behulp van de natuurkunde/wetenschap. Als de geestelijke wereld bestaat dan zal er vast een manier zijn waarop die in de 'natuurlijke' wereld past. Maar dat gaat ons verstand te boven.
    pi_14403049
    quote:
    Op woensdag 5 november 2003 13:48 schreef Doffy het volgende:

[..]

A-priori vaststaan is iets anders dan a-posteriori niet anders kunnen.

Iets kan niet a-priori 100% vaststaan, omdat quantum-mechanische processen bijvoorbeeld niet te voorspellen zijn. Nooit niet. Fundamenteel niet. Anderszijds kan je achteraf wel beredeneren dat het nooit anders had gekund.

Het lijkt me vrij sterk dat je hier nu zinnige dingen zegt. Als dingen vooraf niet vaststaan, dan kun je achteraf niet zeggen dat het niet anders had gekund. De dingen staan van te voren namelijk niet vast, ze hadden net zo goed anders kunnen lopen zeg je net.
    pi_14403130
    quote:
    Op woensdag 5 november 2003 14:20 schreef nEDerland het volgende:

[..]

Het lijkt me vrij sterk dat je hier nu zinnige dingen zegt. Als dingen vooraf niet vaststaan, dan kun je achteraf niet zeggen dat het niet anders had gekund. De dingen staan van te voren namelijk niet vast, ze hadden net zo goed anders kunnen lopen zeg je net.

de resultaten staan wel vast denk ik, maar kunnen aan de hand van de ons beschikbare gegevens niet voorspeld worden.
    fokschaap
      woensdag 5 november 2003 @ 14:25:32 #58
    27698 Doffy
    pi_14403206
    quote:
    Op woensdag 5 november 2003 14:16 schreef nEDerland het volgende:
    Misschien is het wel het resultaat van een chemisch proces, maar jij bent nog altijd degene die dat proces start. Jij bepaald wanneer dat proces start.
    Ja. En het universum rust op een schildpad! En waar die op rust? Op een grotere schildpad! En waar die op rust? Juist!

"Jij" == chemie

quote:
    Het probleem dat je schetst is alleen een probleem als je ervan uit gaat dat de wereld alleen te beschrijven is met behulp van de natuurkunde/wetenschap. Als de geestelijke wereld bestaat dan zal er vast een manier zijn waarop die in de 'natuurlijke' wereld past. Maar dat gaat ons verstand te boven.
    Nogmaals, waar zijn de bewijzen voor die geestelijke wereld, en waarom zouden we het bestaan daarvan aannemen (want aantonen kan blijkbaar niet) als we die niet nodig hebben en slecht leidt tot (jouw type) kolder?

En geef nou eens antwoord, ok?

'Nuff said
      woensdag 5 november 2003 @ 14:26:29 #59
    27698 Doffy
    pi_14403247
    quote:
    Op woensdag 5 november 2003 14:23 schreef Viola_Holt het volgende:
    de resultaten staan wel vast denk ik, maar kunnen aan de hand van de ons beschikbare gegevens niet voorspeld worden.
    Precies. Fundamenteel niet.

En nEDerland, je claimde ooit een 8 te hebben gehaald voor het wiskunde-vak Dynamica. Welnu, dan zou je dit moeten weten.

'Nuff said
    pi_14403664
    quote:
    Op woensdag 5 november 2003 14:23 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

Kijk. Je denkt dat de resultaten vaststaan. Maar a.d.h. van de ons beschikbare gegevens kunnen de resultaten niet voorspeld worden. Dus het is puur een gok.
    pi_14403787
    quote:
    Op woensdag 5 november 2003 14:25 schreef Doffy het volgende:

Nogmaals, waar zijn de bewijzen voor die geestelijke wereld, en waarom zouden we het bestaan daarvan aannemen (want aantonen kan blijkbaar niet) als we die niet nodig hebben en slecht leidt tot (jouw type) kolder?

En geef nou eens antwoord, ok?

Ten eerste: er bestaan geen bewijzen, omdat als er iets onverklaarbaars gebeurt jij zegt dat dat over een tijdje verklaarbaar wordt en daarmee heb je het verklaard. Ten tweede: meer dan de helft van de Nederlanders denkt dat wonderen vandaag de dag nog steeds gebeuren. En dan hebben we het over onverklaarbare wonderen die onverklaarbaar blijven. (misschien heb je het programma 'Wonderen bestaan' gezien van de KRO)
      woensdag 5 november 2003 @ 14:44:30 #62
    27698 Doffy
    pi_14403805
    quote:
    Op woensdag 5 november 2003 14:40 schreef nEDerland het volgende:
    Kijk. Je denkt dat de resultaten vaststaan. Maar a.d.h. van de ons beschikbare gegevens kunnen de resultaten niet voorspeld worden. Dus het is puur een gok.
    Wat is puur een gok?

De onzekerheid van meting is, nogmaals, fundamenteel! Dat ligt niet aan onze meetapparatuur, er kan gewoon niet 100% nauwkeurig gemeten worden. En daarmede kan de toekomst nooit accuraat voorspeld worden. Fundamenteel niet, dus! Het is niet zo dat het 'vast' staat, omdat dat 'vast' nooit bepaald kan worden. Zelfs "God" kan dat, natuurkundig gezien, niet weten!

'Nuff said
      woensdag 5 november 2003 @ 14:48:37 #63
    27698 Doffy
    pi_14403922
    quote:
    Op woensdag 5 november 2003 14:43 schreef nEDerland het volgende:
    Ten eerste: er bestaan geen bewijzen, omdat als er iets onverklaarbaars gebeurt jij zegt dat dat over een tijdje verklaarbaar wordt en daarmee heb je het verklaard.
    Dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg dat a priori niets te verklaren is, maar a posteriori wel. Ik praat niet over bewijsbaarheid.
    quote:
    Ten tweede: meer dan de helft van de Nederlanders denkt dat wonderen vandaag de dag nog steeds gebeuren.
    Whatever. De meerderheid van de bevolking denkt zelfs niet over dit soort dingen na, maar blaten de rest na. En omdat "iedereen het denkt", denken ze dat het correct is. Democratie is mooi, maar dit gaat een beetje ver, he?
    quote:
    En dan hebben we het over onverklaarbare wonderen die onverklaarbaar blijven. (misschien heb je het programma 'Wonderen bestaan' gezien van de KRO)
    Nee, heb ik geen tijd voor. En ik beschouw de KRO bepaald niet als een onafhankelijke, wetenschappelijke informatiebron.

En over die zogenaamde wonderen: iets wat niet te verklaren lijkt, is nog niet onverklaarbaar.

'Nuff said
    pi_14404457
    De KRO is goed bezig. Laatst een programma waarbij een dame haar handen legde op de kont van een kwispelende hond. De vraag die de hond zijn baasje via haar stelde: 'waarom ben ik gecastreerd'.

Tja. Nog even en de Fabeltjeskrant wordt herhaald, op prime time.

Ik ben in dat 'wonderen bestaan' van diezelfde omroep trouwens nog niets tegengekomen waarvan ik dacht 'hee!'.

It's easy... Nederland - Duitsland: 3-1
    pi_14404519
    quote:
    Op woensdag 5 november 2003 13:50 schreef gnomaat het volgende:

[..]

Paranormaal, wonderen, allemaal termen voor zaken die in onze huidige natuurkunde gewoon nog geen plaats hebben,

Nee dat klopt. Dan moet je op de afdelingen psychologie en pscyhiatrie zijn. Boekenkasten vol over die onderwerpen.
    It's easy... Nederland - Duitsland: 3-1
    pi_14404938
    quote:
    Op woensdag 5 november 2003 15:09 schreef Keromane69 het volgende:

Ik ben in dat 'wonderen bestaan' van diezelfde omroep trouwens nog niets tegengekomen waarvan ik dacht 'hee!'.

hele volksstammen op Fok! wel !

Wonderen bestaan
    Wonderen bestaan

fokschaap
    pi_14406326
    quote:
    Op woensdag 5 november 2003 14:43 schreef nEDerland het volgende:

[..]

Ten eerste: er bestaan geen bewijzen, omdat als er iets onverklaarbaars gebeurt jij zegt dat dat over een tijdje verklaarbaar wordt en daarmee heb je het verklaard. Ten tweede: meer dan de helft van de Nederlanders denkt dat wonderen vandaag de dag nog steeds gebeuren. En dan hebben we het over onverklaarbare wonderen die onverklaarbaar blijven. (misschien heb je het programma 'Wonderen bestaan' gezien van de KRO)

De helft van de Nederlanders dacht ook dat Pim Fortuyn de boel wel even zou gaan opknappen
    pi_14422812
    quote:
    Op woensdag 5 november 2003 15:09 schreef Keromane69 het volgende:
    De KRO is goed bezig. Laatst een programma waarbij een dame haar handen legde op de kont van een kwispelende hond. De vraag die de hond zijn baasje via haar stelde: 'waarom ben ik gecastreerd'.

Tja. Nog even en de Fabeltjeskrant wordt herhaald, op prime time.

Tsja, of je gelooft iemand, of je gelooft niemand.
      donderdag 6 november 2003 @ 08:48:46 #69
    27951 Leonardo1504
    [b]dit is vet![/b]
    pi_14422860
    Ik denk niet dat er een vrije wil is.

Voorbeeldje: Laatst vroeg iemand of ik mee ging biljarten, maar ja: ik had geen keus.

zaterdag 8 november 2003 @ 22:53:40 #70
    52589 sjun
    uit solidariteit
    pi_14491719
    Consequenties van geen vrije wil: Een monotoon of instinctmatig leven waarvan je nauwelijks notie hebt. Ik vermoed dat geen vrije wil hebben je beroofd van de noodzaak van een lange termijn geheugen.

Ik geloof dus dat ik een vrije wil heb. Dat betekent echter nog steeds dat ik door andere zaken in mijn vrije keuzes beperkt zal kunnen worden. Ik kan wel willen vliegen als een vogel zonder hulpmiddelen maar mijn lichaamsbouw en de aardse zwaartekracht staan me dat niet toe. Ik heb vervolgens de vrije keuze of ik me daardoor laat frustreren of dat ik me op zaken focus die wat dichter onder handbereik liggen.

Er zijn mensen die minder blji zijn met hun keuzevrijheid. Die willen die verantwoordelijkheid niet en streven naar en labeltje om verantwoordelijkheid voor eventueel afwijkend gedrag ook elders te kunnen onderbrengen opdat wat afwijking hen niet te zeer aangerekend zal worden.

Mensen die daarin doorslaan hebben ontdekt dat het spelen van de slachtofferrol lucratieve voordelen met zich meebrengt. Als zij zich te lang in een dergelijke rol manifesteren gaan ze lijden aan een hospitalisatiesyndroom en wordt het voor hen steeds moeilijker om zich zelfredzaam en zelfstandig vol keuzevrijheden een weg te banen door het leven van alledag. Zij worden dan immers in hun keuzevrijheden beperkt door wat de therapie voorschrijft, de therapeut aanraadt of het rolpatroon dat zij zichzelf hebben eigen gemaakt.

Let wel: Voor diverse mensen is dit de meest leefbare oplossing, een mens heeft nu eenmaal niet alles in de hand en zu nu en dan is het dan een uitkomst als je door iemand bij de hand genomen wordt op weg naar zelfredzaamheid. Voor een deel van de mensen die zich maar wat graag een label laat aanmeten zou een flinke schop onder hun kont hen uiteindelijk een leven met minder beperkingen in hun keuzemogelijkheden gaan bieden.

Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')