Nou lees ik af en toe (en post wel eens) in het metalheads unite wel eens, en kwam ik een link van de band Graveland tegen. Nou heb ik daar eens wat een mp3s van gedownload en het klinkt bij mij als 1 grote grafherrie in mijn oren. De productie is gewoon een grote puinzooi. (volgens mijn oren dan) Nou zijn er wel aardig bands die zulk geluid hebben, en nou is mijn vraag aan de liefhebbers wat de black metal zo leuk maakt, (of wat de black metal bands zo goed maakt) terwijl het geluid vaak zo bagger is. Ook snap ik niet dat jullie dat constante gekrijs kunnen uithouden. Ook heb gelezen dat er een duistere sfeer hangt in die bands, nou die heb ik echt niet kunnen ontdekken. Andere metal bands van een ander genre ( uitgezonderd Grindcore en Death metal) worden vaak dan als gay beschreven door sommige black metal gasten. (ik zal geen namen noemen ) Vooral Power Metal schijnt een leuk bash onderwerp te zijn
Geen ge flame aub, laten we er gewoon een leuke discussie van maken
quote:De metalgodmod.
Op dinsdag 4 november 2003 20:20 schreef This_World_Is_Lost het volgende:
Hey wie heeft mijn topic titel aangepast
Eigenlijk geldt dit hele verhaaltje ook voor Grindcore en Death metal
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 20:23 schreef Deetch het volgende:
tot en met Iron Maiden (morgen concert en ik ben erbij!)
quote:Wat voor soort black metal schopt dan volgens jouw kont? De echt rauwe black, of de meer "gepoleiste" black
Op dinsdag 4 november 2003 20:27 schreef Deetch het volgende:
Ik weet het niet. Het schopt gewoon kont en af en toe heb ik in ieder geval dat soort herrie nodig om me even af te reageren. Het wekt een soort van beschaafde agressie op die zich richt op de muziek ipv op de omgeving.
quote:Die Rap discussie hebben we al gehad toch
Op dinsdag 4 november 2003 20:27 schreef Djaser het volgende:
Ik ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar, maar hetzelfde heb ik met rap eigenlijk
[..]
Oeverloos gekwêêk, zulle we maar zegge.
maar dat vind ik..
Wat ik echter denk is dat death metal mensen iets zoeken in hun muziek. bijvoorbeeld een soort bescherming van eigen identiteit oid. Maar vaak schijnen dit soort mensen te vergeten, hoe alternatief ze ook zijn, dat ze toch meelopen met een kudde ; de death-metal kudde in dit geval.
quote:Bedoel je dat er verschil tussen mensen zitten die Death luisteren en mensen die Black luisteren?
Op dinsdag 4 november 2003 20:29 schreef JaZekerZ het volgende:
Het enigste wat ik erover kwijt kan is dat ik het ook 1 grote puinherrie vindt.Oeverloos gekwêêk, zulle we maar zegge.
maar dat vind ik..
Wat ik echter denk is dat death metal mensen iets zoeken in hun muziek. bijvoorbeeld een soort bescherming van eigen identiteit oid. Maar vaak schijnen dit soort mensen te vergeten, hoe alternatief ze ook zijn, dat ze toch meelopen met een kudde ; de death-metal kudde in dit geval.
Dat is hetzelfde als ik zou zeggen: wat vind je nou aan die Power Metal, al die gasten lopen in van die strakke broeken en zingen met van die zielige hoge stemmetjes.
Dat is niet helemaal eerlijk.
Wat is er aan black metal? Nou, een hele boel vanuit mijn perspectief. In de eerste plaats ben ik verzot op de sfeer die black metal schept, het wekt visioenen op van een heidens Europa, ongerepte natuur en schitterende landschappen, onaangestast door de moderne mens. Ik kan er geen genoeg van krijgen. Sfeer is wat mij betreft het belangrijkste aan black metal. Speltechniek en productie zijn van mindere waarde.
Over productie gesproken: wat jij beroerd en slecht noemt is juist toepasselijk voor deze muziekstijl. Rauwe black metal (wat mij betreft de 'ware' black metal, heeft niets met true-heid te maken) met een gepolijste, krachtige productie komt gewoon niet tot z'n recht. In veel gevallen is de juiste productie even belangrijk als de songs, een black metal album met sterke songs kan door een ontoepasselijke productie verpest worden. En natuurlijk andersom, laten we dat niet vergeten.
Het is niet een kwestie van de 'rauwste productie', je kan natuurlijk te ver gaan. Neen, het is een zeer delicate kwestie.
Wat betreft de vocalen: tsja, een pure kwestie van smaak en voorkeur natuurlijk, zoals eigenlijk jouw hele post. Het gekrijs past prima bij de verstoorde gitaren en de ijzige sfeer, al ben ik altijd erg blij als er ook wat zuivere zang opduikt in een black metal nummer. Wordt lang niet vaak genoeg gedaan, IMO.
Hopelijk heb je hier wat aan.
quote:Alsof ik mezelf serieus neem, kom op zeg. Ik ben de god van de zelfspot, zie maar: Hahahahahaha!
Op dinsdag 4 november 2003 20:34 schreef SEMTEX het volgende:
Niets.
Het is muziek voor mensen die zichzelf te serieus nemen
Neen, ff 'serieus', generaliseren is geen goed idee.
quote:Heb je ook wel gelijk in, maar toch wordt er veel met die term gegooid in verschillende metal fora.
Hmn, jij gaat er in de eerste plaats al van uit dat black metal en dat stomzinnige 'true' gedrag onlosmakelijk verbonden zijn. Dat is niet zo.
quote:Geef ik je ook gelijk in, maar ik ben van mening dat power metal of andere muziek voor de meeste mensen "gemakkelijker" in het gehoor ligt. Black Metal is toch moeilijke muziek vergeleken met andere stijlen.
Dat is hetzelfde als ik zou zeggen: wat vind je nou aan die Power Metal, al die gasten lopen in van die strakke broeken en zingen met van die zielige hoge stemmetjes.
quote:Bedankt
Wat is er aan black metal? Nou, een hele boel vanuit mijn perspectief. In de eerste plaats ben ik verzot op de sfeer die black metal schept, het wekt visioenen op van een heidens Europa, ongerepte natuur en schitterende landschappen, onaangestast door de moderne mens. Ik kan er geen genoeg van krijgen. Sfeer is wat mij betreft het belangrijkste aan black metal. Speltechniek en productie zijn van mindere waardeOver productie gesproken: wat jij beroerd en slecht noemt is juist toepasselijk voor deze muziekstijl. Rauwe black metal (wat mij betreft de 'ware' black metal, heeft niets met true-heid te maken) met een gepolijste, krachtige productie komt gewoon niet tot z'n recht. In veel gevallen is de juiste productie even belangrijk als de songs, een black metal album met sterke songs kan door een ontoepasselijke productie verpest worden. En natuurlijk andersom, laten we dat niet vergeten.
Het is niet een kwestie van de 'rauwste productie', je kan natuurlijk te ver gaan. Neen, het is een zeer delicate kwestie.Wat betreft de vocalen: tsja, een pure kwestie van smaak en voorkeur natuurlijk, zoals eigenlijk jouw hele post. Het gekrijs past prima bij de verstoorde gitaren en de ijzige sfeer, al ben ik altijd erg blij als er ook wat zuivere zang opduikt in een black metal nummer. Wordt lang niet vaak genoeg gedaan, IMO.
Hopelijk heb je hier wat aan.
quote:Dat komt omdat er over het algemeen meer idioten op black en death metal afkomen dan op andere vormen van metal, het is triest maar waar.
Op dinsdag 4 november 2003 20:40 schreef This_World_Is_Lost het volgende:
Heb je ook wel gelijk in, maar toch wordt er veel met die term gegooid in verschillende metal fora.
quote:De meeste mensen kijken niet voorbij de harde klanken van black metal. Maar dat geldt ook voor andere 'harde' genres, zoals noise en harde Industrial. En dat is jammer. Mensen schijnen te denken dat het maken van black metal zeer gemakkelijk is, en ook death metal. 'Het is allemaal maar geram op instrumenten en dom gebeul'. Nou, de gemiddelde death metal muzikant kent z'n instrument erg goed, en het maken van black metal vereist een hoop gevoel voor de sfeer die zo typerend voor het genre is. Black Metal komt doorgaans voort uit erg sterke emoties.
Geef ik je ook gelijk in, maar ik ben van mening dat power metal of andere muziek voor de meeste mensen "gemakkelijker" in het gehoor ligt. Black Metal is toch moeilijke muziek vergeleken met andere stijlen.
quote:Ben ik weer met je eens. Ken genoeg mensen die er zo overdenken.
Op dinsdag 4 november 2003 20:44 schreef Summoner het volgende:De meeste mensen kijken niet voorbij de harde klanken van black metal. Maar dat geldt ook voor andere 'harde' genres, zoals noise en harde Industrial. En dat is jammer. Mensen schijnen te denken dat het maken van black metal zeer gemakkelijk is, en ook death metal. 'Het is allemaal maar geram op instrumenten en dom gebeul'. Nou, de gemiddelde death metal muzikant kent z'n instrument erg goed, en het maken van black metal vereist een hoop gevoel voor de sfeer die zo typerend voor het genre is. Black Metal komt doorgaans voort uit erg sterke emoties.
quote:Nou, je ziet het bijvoorbeeld ook bij enkele andere vormen van georganiseerde 'subcultuur', waarvan ik maar even niet de namen zal noemen, maar je weet denk ik wel waar ik op doel. Black Metal kan een erg sterke invloed op je uitoefenen, omdat het zoveel meer is dan slechts muziek. Black Metal is een genre waarbij filosofieën en achterliggende bedoelingen zeer prominent zijn, het is een echte 'way of life', met bijhorende normen en waarden. Ik noem de liefde voor ongerepte natuur, het Europa van voor de komst van het Christendom, een sterke liefde voor het occulte en satanisme, en helaas vaak racisme en nazisme. Ik zeg niet dat dit voor iedereen geldt, maar jonge mensen (vaak in de leeftijd van 12-20), zijn met name in de puberteit erg op zoek naar een identiteit, en een groep om zich bij aan te sluiten.
Op dinsdag 4 november 2003 20:42 schreef Seborik het volgende:
Summoner, hoe verklaar je het dat een aantal luisteraars zichzelf wel zo serieus neemt? Tenminste, te serieus nemen is misschien niet het goede woord, maar meer de antwoorden zoals die bij de metal666 vielen op 'metalboards' e.d.
Elke liefhebber van black metal die er al een tijdje naar luistert en een beetje objectief naar de scene kan kijken, zal beamen dat een groot deel van de zgn. black metal liefhebbers jongeren zijn in de leeftijdscategorie die ik net noemde, en dat zij zich vaak zeer extreem gedragen.
Dat leden van black metal bands zichzelf altijd zo serieus schijnen te nemen heeft denk ik veel te maken met het feit dat de black metal fan van z'n bands een bepaald gedrag verwacht, en dat een hoop van die bands daar gehoor aan geven. In real life zijn het dan zeer aardige jongens, die oudjes helpen oversteken op straat. Een band als Carpathian Forest bijvoorbeeld laat dikwijls merken dat ze er wel om kunnen lachen, terwijl de grote massa van de black metal liefhebbers dit niet eens opmerken, omdat ze het simpelweg niet willen.
Tsja, wat kan ik zeggen, Black Metal is voor mij gevoel, het heeft iets machtigs en opzwepends af en toe, en andere bands zijn weer heerlijk om agressie kwijt te raken
En Inderdaad, de productie is af en toe kut, maar dan heb ik liever een slechtgeproduceerde band die het gevoel trouw blijft dan een hypercommerciele band die toch maar voor geld staat te rammen
quote:Niet volledig nutteloos -----> weer een stem vóór black metal erbij.
Op dinsdag 4 november 2003 21:20 schreef OphiOn het volgende:
Summoner my brother in darkness heeft het eigenlijk allemaal al keurig omschreven. Heb daarom ook niets meer te voegen. Behalve dan deze nutteloze post.
quote:Ik generaliseerde idd, maar het blijft een feit dat er teveel mensen in die scene zijn die zichzelf te serieus nemen. Jij bent blijkbaar niet zo iemand
Op dinsdag 4 november 2003 20:35 schreef Summoner het volgende:[..]
Alsof ik mezelf serieus neem, kom op zeg. Ik ben de god van de zelfspot, zie maar: Hahahahahaha!
Neen, ff 'serieus', generaliseren is geen goed idee.
Tegenwoordig ben ik wat kritischer, ik vind dat het technisch goed in elkaar moet zitten en dat de productie goed moet zijn. Zo heb ik me enorm vergist toen ik nadat ik Soulside Journey van Dark Throne had gekocht blindelings de opvolger had gekocht. Wat een kutproductie en ongeinspireerde nummers waren dat.
Mij maakt het niet uit of het nou Death Metal of (True, whatever that means) Black Metal is, maar het moet wel klinken. Tegenwoordig luister ik dus naar dingen als Graveworm, Cradle of Filth, Dimmu Borgir en Behemoth, en staan er wat dingen in mijn kast waarvan ik zelf eigenlijk niet weet wat voor soort metal het nou is. Wat mij dus persoonlijk aantrekt zijn vooral de drums en de donkere sfeer in die muziek.
quote:Right on both counts!
Op dinsdag 4 november 2003 21:26 schreef SEMTEX het volgende:
Ik generaliseerde idd, maar het blijft een feit dat er teveel mensen in die scene zijn die zichzelf te serieus nemen. Jij bent blijkbaar niet zo iemand
quote:Graveworm is de enigste band in het black genre wat ik echt leuk vind. Oke volgens Summoner heeft het weinig te maken met black
Op dinsdag 4 november 2003 21:31 schreef RiLo het volgende:
Voordat ik metal ging luisteren luisterde ik vaak naar house muziek, ik vond doen Thunderdome (1 & 2) machtig. Hoe harder hoe beter vond ik, totdat ik een Death Metal CD hoorde bij een vriend van me (Obituary - Slowly We Rot). Toen realiseerde ik me dat het met een beat computer toch wel erg makkelijk is om 200bpm te halen en aangezien ik zelf drums speel werd ik nieuwschierig hoe snel of hard dit kan. Uiteindelijk kom je dan in het hoekje van Death en Black metal terecht.Tegenwoordig ben ik wat kritischer, ik vind dat het technisch goed in elkaar moet zitten en dat de productie goed moet zijn. Zo heb ik me enorm vergist toen ik nadat ik Soulside Journey van Dark Throne had gekocht blindelings de opvolger had gekocht. Wat een kutproductie en ongeinspireerde nummers waren dat.
Mij maakt het niet uit of het nou Death Metal of (True, whatever that means) Black Metal is, maar het moet wel klinken. Tegenwoordig luister ik dus naar dingen als Graveworm, Cradle of Filth, Dimmu Borgir en Behemoth, en staan er wat dingen in mijn kast waarvan ik zelf eigenlijk niet weet wat voor soort metal het nou is. Wat mij dus persoonlijk aantrekt zijn vooral de drums en de donkere sfeer in die muziek.
quote:ja heb je wel gelijk in. Ik vind dat soort muziek ook erg leuk, maar ik ben niet echt een blackie
Op dinsdag 4 november 2003 21:38 schreef Kwark het volgende:
Als het veel black-metallers gaat om de sfeer - wat ik mij overigens helemaal kan voorstellen - houden zij dan ook van bepaalde klassieke muziek, of bv. klassiek-Keltisch gitaarspel zoals van bijvoorbeeld Greg Joy? En what about de quasi-keltische geluidstapijtjes van Clannad, Enya e.d.?
quote:Inderdaad, al vind ik het best een aardige band hoor, heb er ook een album van in de kast staan. Maar ik vind dat het maar weinig met black metal te maken heeft.
Op dinsdag 4 november 2003 21:37 schreef This_World_Is_Lost het volgende:
Graveworm is de enigste band in het black genre wat ik echt leuk vind. Oke volgens Summoner heeft het weinig te maken met black
quote:Die nieuwe klinkt wel een stuk steviger dan het vorige album.
Op dinsdag 4 november 2003 21:39 schreef Summoner het volgende:[..]
Inderdaad, al vind ik het best een aardige band hoor, heb er ook een album van in de kast staan. Maar ik vind dat het maar weinig met black metal te maken heeft.
Edit: Maar die krijser van die band, heeft een geweldige hoge krijsstem. Ik krijg er letterlijk kippenfel van. Dit heb ik anders nooit gehad bij andere black metal bands.
[Dit bericht is gewijzigd door This_World_Is_Lost op 04-11-2003 21:43]
quote:Van klassiek hou ik niet echt (maar volgens Sebbo heb ik het juiste spul ook nog niet gehoord), maar ik ben wel een groot liefhebber van folk, en trek ook spul als darkwave, medieval etc.
Op dinsdag 4 november 2003 21:38 schreef Kwark het volgende:
Als het veel black-metallers gaat om de sfeer - wat ik mij overigens helemaal kan voorstellen - houden zij dan ook van bepaalde klassieke muziek, of bv. klassiek-Keltisch gitaarspel zoals van bijvoorbeeld Greg Joy? En what about de quasi-keltische geluidstapijtjes van Clannad, Enya e.d.?
Ik hoor wel vaak dat black metal muzikanten (vooral die van bands die wat bombastische synths gebruiken) van Wagner houden.
quote:Inderdaad. De latere albums vind ik muzikaal leuker in elkaar steken, maar dat eerste album is echt viking/black metal zoals het hoort te klinken. Sfeer dus, vooral ook in die instrumentale nummers.
Op dinsdag 4 november 2003 21:53 schreef Hayek het volgende:
Over sfeer gesproken, Boknagar doet het wat dat betreft erg goed bij mij. Voorral het eerste album.
quote:Als iemand gewoon naar deze muziek luistert, zie ik niet in waarom zo iemand zichzelf niet serieus mag nemen.
Op dinsdag 4 november 2003 21:26 schreef SEMTEX het volgende:[..]
Ik generaliseerde idd, maar het blijft een feit dat er teveel mensen in die scene zijn die zichzelf te serieus nemen. Jij bent blijkbaar niet zo iemand
[Dit bericht is gewijzigd door Solomon op 04-11-2003 22:10]
Om enkele bands te noemen waar ik goed naar kan luisteren:
- Keep of Kalessin
- Lord Belial
- Carpathian Forest
- Frostmoon
- Dimmu Borgir
- Cradle of Filth
--> ja, die 2 bands luister ik ook graag naar
quote:Dat laatste is imo redelijk onzin om zo neer te zetten, want dat kun je van iedere muzieksoort zeggen, zeker niet alleen van welke soort metal dan ook...
Op dinsdag 4 november 2003 20:29 schreef JaZekerZ het volgende:
<knip>
[Dit bericht is gewijzigd door bas-beest op 04-11-2003 22:20]
quote:Die scene bedoel ik idd
[b]Op dinsdag 4 november 2003 22:07 schreef Solomon het volgende:Als je doelt op de scene die er vaak omheen hangt (het true gebeuren), dan zul je ook weinig mensen vinden die echt serieus zijn.
quote:alleen Carpathian Forest komt ook maar in de buurt van BM, lol
Op dinsdag 4 november 2003 22:18 schreef bas-beest het volgende:
wat mij in black metal aantrekt, is, zoals als meerdere malen hier neergezet, de sfeer, de bepaalde agressie etc.
Ik merk wel dat ik iets meer de richting opleun van de wat minder rauwe producties...Om enkele bands te noemen waar ik goed naar kan luisteren:
- Keep of Kalessin
- Lord Belial
- Carpathian Forest
- Frostmoon
- Dimmu Borgir
- Cradle of Filth
--> ja, die 2 bands luister ik ook graag naar
[..]Dat laatste is imo redelijk onzin om zo neer te zetten, want dat kun je van iedere muzieksoort zeggen, zeker niet alleen van welke soort metal dan ook...
metal is btw de meest moeilijke muziek om te spelen...
heb nie zo heel veel verstand van muziek... maar als gitarist sla je telkens 1 snaar 3 keer aan, da's in aanslag, en je vingers moeten zo snel over de hals heen, dat je dat echt wel een paar jaar moet oefenen voordat je het een optreden lang volhoudt...
drums... dubbelbass, spreekt voor zich lijkt mij....
echte drums!! geen computer iets, gewoon echte muziek!!
als je leert luister naar metal ga je vanzelf respect voor die mensen hebben...
ps check: http://www.devious.nl
quote:dat lijkt mij iets te veel eer voor metal
Op dinsdag 4 november 2003 22:24 schreef bijtje_182 het volgende:
quote:dat ben ik niet (helemaal) met je eens...
Op dinsdag 4 november 2003 22:24 schreef Graveland het volgende:[..]
alleen Carpathian Forest komt ook maar in de buurt van BM, lol
quote:Qua moeilijkheidsgraad kan jazz zich wel met metal meten hoor.
Op dinsdag 4 november 2003 22:24 schreef bijtje_182 het volgende:
heb nie zo heel veel verstand van muziek... maar als gitarist sla je telkens 1 snaar 3 keer aan, da's in aanslag, en je vingers moeten zo snel over de hals heen, dat je dat echt wel een paar jaar moet oefenen voordat je het een optreden lang volhoudt...
quote:Symfonische black metal, maar dat beschouw ik als een heel ander genre dan de zgn. old school black metal.
Op dinsdag 4 november 2003 22:27 schreef bas-beest het volgende:
Zeg maar wat voor soort muziek de rest maakt (alleen ff DB en CoF buitensluiten)
Ik vind het zelf ook goeie bands hoor, maar wel op een andere manier.
quote:In zekere zin wel jah, wat ik bedoel zit hem in de structuur die deze muziek "heeft" , maar nogmaals, das mijn mening
Geplaatst door This_World_Is_Lost op dinsdag 4 november 2003 20:32Bedoel je dat er verschil tussen mensen zitten die Death luisteren en mensen die Black luisteren?
quote:Toch heb ik het idee dat dat bij extreme muziek meer de gedachte is, het is idd onzin om dit alleen voor death-metal te beweren, maar vandaar dat ik zeg : de death-metal kudde.
Geplaatst door bas-beest op dinsdag 4 november 2003 22:18
-knip-Dat laatste is imo redelijk onzin om zo neer te zetten, want dat kun je van iedere muzieksoort zeggen, zeker niet alleen van welke soort metal dan ook...
[Dit bericht is gewijzigd door JaZekerZ op 04-11-2003 22:41]
quote:Meeloper stelling (maar het is wel zo):
en nou is mijn vraag aan de liefhebbers wat de black metal zo leuk maakt
Superrauwe super"slecht" geproduceerde albums van bands als Darkthrone vind ik persoonlijk ook niets aan. Misschien luister ik het te weinig, maar zulke bands vind ik toch ECHT te eentonig spel hebben. Dan liever blackmetal bands die muzikaal wat verder zijn gevorderd en ook eens andere sferen proberen neer te zetten in hun nummers (Emperor, Enslaved, Satyricon)
quote:En dat is precies waarom Bloody Blasphemy van God Dethroned iig geen pure deathmetal is. De kleur van het hoesje (blauw) past perfect bij het album en de productie (koud en een beetje ziekelijk) en er zitten best veel sfeerstukken in het album. De (warmere) kleur rood van het Ravenous hoesje past ook perfect bij het album, gepolijstere productie, meer deathmetal. (Zelfde geldt voor het laatste album).
en de ijzige sfeer
[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 04-11-2003 23:04]
quote:ja....
Op dinsdag 4 november 2003 22:40 schreef JaZekerZ het volgende:<knip>
Toch heb ik het idee dat dat bij extreme muziek meer de gedachte is, het is idd onzin om dit alleen voor death-metal te beweren, maar vandaar dat ik zeg : de death-metal kudde.
In mijn optiek is gaat het dus om het extreme.
Hoe commerciëler de muziek wordt, hoe groter de kudde, hoe minder identiteit men er bewust aan verleent.
beter zo?
quote:maar het is dus wel black metal, daar gaat het mij om
Op dinsdag 4 november 2003 22:29 schreef Summoner het volgende:[..]
Symfonische black metal, maar dat beschouw ik als een heel ander genre dan de zgn. old school black metal.
Ik vind het zelf ook goeie bands hoor, maar wel op een andere manier.
quote:Zit wat in, maar ik vind dat er voor symfonische black metal maar een totaal nieuwe naam uitgevonden moet worden.
Op dinsdag 4 november 2003 23:16 schreef bas-beest het volgende:
maar het is dus wel black metal, daar gaat het mij omWant als er in een post die over black metal gaat, al onderscheid wordt gemaakt tussen old school black metal en symfonische black metal, dan kunnen we wel bezig blijven... Het gaat toch meer om het [afbeelding]-gevoel?
maarja ieder z'n eigen ding natuurlijk, ik luister persoonlijk liever muziek met een vrolijke stemming, als ik me kut voel luister ik dan wat vrolijkere muziek, zoals bijvoorbeeld reggae, en dan voel ik me beter
ik heb niet echt de drang om agressie kwijt te raken, zou niet weten waar ik zo agressief van zou moeten zijn
just my 2 cents:)
quote:Altar is geen black metal
Op woensdag 5 november 2003 00:10 schreef le_knightclub_soda het volgende:
ik kan me echt totaal niet vinden in die muziek, en dat terwijl m'n oom nog wel zanger van Altar was!maarja ieder z'n eigen ding natuurlijk, ik luister persoonlijk liever muziek met een vrolijke stemming, als ik me kut voel luister ik dan wat vrolijkere muziek, zoals bijvoorbeeld reggae, en dan voel ik me beter
ik heb niet echt de drang om agressie kwijt te raken, zou niet weten waar ik zo agressief van zou moeten zijn
quote:De titel van dit topic is niet "Wat is er niet leuk aan Black Metal?"
Op woensdag 5 november 2003 00:10 schreef le_knightclub_soda het volgende:
maarja ieder z'n eigen ding natuurlijk, ik luister persoonlijk liever muziek met een vrolijke stemming, als ik me kut voel luister ik dan wat vrolijkere muziek, zoals bijvoorbeeld reggae, en dan voel ik me beter
en dat ik niet wist dat altar niet onder black metal viel geeft al aan hoeveel ik er van weet verder:), wat is het dan wel precies? death metal?
quote:Ja, death metal. Een van vaderlands meest bekende death metal bands.
Op woensdag 5 november 2003 00:23 schreef le_knightclub_soda het volgende:
en dat ik niet wist dat altar niet onder black metal viel geeft al aan hoeveel ik er van weet verder:), wat is het dan wel precies? death metal?
quote:Punk?
Op dinsdag 4 november 2003 20:55 schreef Summoner het volgende:Nou, je ziet het bijvoorbeeld ook bij enkele andere vormen van georganiseerde 'subcultuur', waarvan ik maar even niet de namen zal noemen, maar je weet denk ik wel waar ik op doel.
Wat er mooi aan is...tsjah,
smaken verschillen nou eenmaal. ik zie niet in wat er mooi is aan een dubbel-cd met hardcore gebeuk...
Ik ben het helemaal eens met wat al eerder gezegd is:
quote:Ook vind ik de variatie in de nummers erg mooi..(bij Symphonische Black Metal)
Wat is er aan black metal? Nou, een hele boel vanuit mijn perspectief. In de eerste plaats ben ik verzot op de sfeer die black metal schept, het wekt visioenen op van een heidens Europa, ongerepte natuur en schitterende landschappen, onaangestast door de moderne mens. Ik kan er geen genoeg van krijgen. Sfeer is wat mij betreft het belangrijkste aan black metal.
De meer schelle, en minder melodieuze Black Metal (Immortal )
is minder easy-listening dan wat de meeste mensen gewend zijn.
Je moet je een beetje op de muziek concentreren, en dan zal je merken dat er wel degelijk ritme, melodie (in zekere mate ) en eenheid in te vinden is.
En daar hoef je bij meer melodieuze muziek nou eenmaal minder moeite voor te doen
Het gekrijs moet je trouwens ook niet echt als "zang" zien,
meer als een soort instrument, wat bijdraagt aan het geheel.
Black Metal draait niet zo sterk om zang zoals bij de meeste andere muzieksoorten.
Er zijn niet voor niets bands die geen lyrics, maar wel een zanger hebben. Die gebruikt zijn stem gewoon als instrument om de muziek te ondersteunen
[Dit bericht is gewijzigd door Pentagrammus op 09-11-2003 01:53]
quote:Ik doelde eigenlijk meer op neo-nazi groeperingen.
Op vrijdag 7 november 2003 11:44 schreef Diverse_Reality het volgende:
Punk?. Maar ook daar heb je idd. de hardliners...
quote:Inderdaad, helemaal mee eens.
Op zondag 9 november 2003 00:40 schreef Pentagrammus het volgende:
Het gekrijs moet je trouwens ook niet echt als "zang" zien,
meer als een soort instrument, wat bijdraagt aan het geheel.
Black Metal draait niet zo sterk om zang zoals bij de meeste andere muzieksoorten.
No more fantasy stories. Black Metal is not a role playing game!! No more easy listening crap. Black Metal is not a teenie cult!!! Let coldness and hate be the path again!!!
Wat voor mij geldt is zeker de sfeer (voor wat men onder sfeer verstaat ??) in de muziek, en dit mag in rauwe vorm zijn qua produktie en techniek of in gepolijste vorm zijn qua productie en techniek.
Volgens mij gaat het er gewoon om klint het algehele plaatje hierbij denkend aan alle samen hangende factoren zoals de creativiteit van de artiest, en natuurlijk de middelen om een cd te maken.
Ik ben nu al een tijdje uit de death en blackmetal scene, maar 1 ding weet ik wel het is een WAY OF LIFE.
En wat voor mij minstens zo belangrijk is als mede voor veel Black Metal liefhebbers is de hardheid en extremiteit wat in die muziek zit en wat dan vaak ook nog met een bepaald gevoel gebracht wordt, in 1 woord gewoon WAUW !!
En ja death metal gaat zoveel verder op muzikaal gebied dan blackmetal voor mijn gevoel, dat ik het daar maar niet over ga hebben, dit terwijl de scheidslijn tussen beide stijlen soms erg dun is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |