abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14378899
De vraag: Leg uit hoe je op eenvoudige wijze kunt onderzoeken of in ene gascilinder een alkaan of een alkeen aanwezig is.

Wat ik me nog kan herinneren is dat je er bijvoorbeeld broom bij doet,
verdwijnt de kleur -> alkaan
kleur blijft -> alkeen

Maar er staat bij dat dit alleen in het donker kan, terwijl in mijn boek staat dat de substitutiereactie tussen een alkaan en broom alleen in het licht kan plaatsvinden.

WIe kan me effe helpen???

pi_14378945
sorry k zit pas in de 1e van laboratoriumtechniek
If you want to see a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face...forever.
pi_14379365
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 16:47 schreef Demon-X het volgende:
sorry k zit pas in de 1e van laboratoriumtechniek
Daar heb ik veel aan
pi_14379450
Het onbekende gas door broomwater laten bubbelen. Als de kleur verdwijnt heb je een alkeen, als de oplossing bruin/geel blijft heb je een alkaan. Alkeen reageert met broom, alkaan niet.
pi_14379478
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 17:04 schreef The_postbode het volgende:
Het onbekende gas door broomwater laten bubbelen. Als de kleur verdwijnt heb je een alkeen, als de oplossing bruin/geel blijft heb je een alkaan. Alkeen reageert met broom, alkaan niet.
Dat dacht ik ook, maar in m'n boek staat dat een alkaan wel met broom reageert onder invloed van licht.
Klopt dat?
pi_14379532
Broom + alkaan is een substitutie reactie
Broom + alkeen is een additie reactie.
De laatste word volgens mij geinitieerd door het afbreken van een Br2 molecuul door licht in 2 BR radicalen waardoor de kleur verdwijnt.
Bij geen licht zal de kleur dus alleen verdwijnen als de eerste reactie plaatsvind.
Ik vraag me alleen af of Broom en een alkaan spontaan reageren. Niet dus volgens de postbode.

[edit toevoeging]

Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_14380389
Je moet in een donkere omgeving werken. Als je dan broomoplossing bij het alkeen en de alkaan gooit, zal alleen bij het alkeen de bruine kleur weggaan.
Een subsitutie reactie bij een alkaan verloopt alleen in het licht. Bij een additie reactie bij een alkeen verloopt de reactie altijd.
Great spirits have always found violent opposition from mediocrities
pi_14380498
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 17:07 schreef Deetch het volgende:
Broom + alkaan is een substitutie reactie
Broom + alkeen is een additie reactie.
De laatste word volgens mij geinitieerd door het afbreken van een Br2 molecuul door licht in 2 BR radicalen waardoor de kleur verdwijnt.
Bij geen licht zal de kleur dus alleen verdwijnen als de eerste reactie plaatsvind.
Ik vraag me alleen af of Broom en een alkaan spontaan reageren. Niet dus volgens de postbode.

[edit toevoeging]

Postbode wil niet vervelend doen maar is op enkele weken na afgestudeerd chemicus aan de universiteit dus lijkt me wel redelijk betrouwbaar. Alkeen reageert met broomwater (aan de dubbele binding) en laat de kleur van broomwater verdwijnen, alkaan reageert niet dus oplossing blijft bruin. Overigens kan dit gewoon bij daglicht, wel in zuurkast want broomwater is gevaarlijk.
pi_14380534
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 17:47 schreef The_postbode het volgende:

[..]

Postbode wil niet vervelend doen maar is op enkele weken na afgestudeerd chemicus aan de universiteit dus lijkt me wel redelijk betrouwbaar. Alkeen reageert met broomwater (aan de dubbele binding) en laat de kleur van broomwater verdwijnen, alkaan reageert niet dus oplossing blijft bruin. Overigens kan dit gewoon bij daglicht, wel in zuurkast want broomwater is gevaarlijk.

Dan is mijn boek fout!
pi_14380681
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 17:48 schreef rthls het volgende:

[..]

Dan is mijn boek fout!

De bromering van een alkaan verloopt wel maar niet zo snel tenzij je actief je reactiemengsel belicht. Door alleen door te bubbelen zal het niet reageren omdat deze reactie veel te traag is. Je boek klopt dus wel, maar reactie met alkeen gaat veel sneller, snel genoeg om broomwater te ontkleuren binnen een korte tijd.
pi_14380875
Bedankt iedereen , ik snap het weer
pi_14383268
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 17:54 schreef The_postbode het volgende:

[..]

De bromering van een alkaan verloopt wel maar niet zo snel tenzij je actief je reactiemengsel belicht. Door alleen door te bubbelen zal het niet reageren omdat deze reactie veel te traag is. Je boek klopt dus wel, maar reactie met alkeen gaat veel sneller, snel genoeg om broomwater te ontkleuren binnen een korte tijd.

Ok
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')