Wat ik me nog kan herinneren is dat je er bijvoorbeeld broom bij doet,
verdwijnt de kleur -> alkaan
kleur blijft -> alkeen
Maar er staat bij dat dit alleen in het donker kan, terwijl in mijn boek staat dat de substitutiereactie tussen een alkaan en broom alleen in het licht kan plaatsvinden.
WIe kan me effe helpen???
quote:Daar heb ik veel aan
Op dinsdag 4 november 2003 16:47 schreef Demon-X het volgende:
sorry k zit pas in de 1e van laboratoriumtechniek
quote:Dat dacht ik ook, maar in m'n boek staat dat een alkaan wel met broom reageert onder invloed van licht.
Op dinsdag 4 november 2003 17:04 schreef The_postbode het volgende:
Het onbekende gas door broomwater laten bubbelen. Als de kleur verdwijnt heb je een alkeen, als de oplossing bruin/geel blijft heb je een alkaan. Alkeen reageert met broom, alkaan niet.
[edit toevoeging]
quote:Postbode wil niet vervelend doen maar is op enkele weken na afgestudeerd chemicus aan de universiteit dus lijkt me wel redelijk betrouwbaar. Alkeen reageert met broomwater (aan de dubbele binding) en laat de kleur van broomwater verdwijnen, alkaan reageert niet dus oplossing blijft bruin. Overigens kan dit gewoon bij daglicht, wel in zuurkast want broomwater is gevaarlijk.
Op dinsdag 4 november 2003 17:07 schreef Deetch het volgende:
Broom + alkaan is een substitutie reactie
Broom + alkeen is een additie reactie.
De laatste word volgens mij geinitieerd door het afbreken van een Br2 molecuul door licht in 2 BR radicalen waardoor de kleur verdwijnt.
Bij geen licht zal de kleur dus alleen verdwijnen als de eerste reactie plaatsvind.
Ik vraag me alleen af of Broom en een alkaan spontaan reageren. Niet dus volgens de postbode.[edit toevoeging]
quote:Dan is mijn boek fout!
Op dinsdag 4 november 2003 17:47 schreef The_postbode het volgende:[..]
Postbode wil niet vervelend doen maar is op enkele weken na afgestudeerd chemicus aan de universiteit dus lijkt me wel redelijk betrouwbaar. Alkeen reageert met broomwater (aan de dubbele binding) en laat de kleur van broomwater verdwijnen, alkaan reageert niet dus oplossing blijft bruin. Overigens kan dit gewoon bij daglicht, wel in zuurkast want broomwater is gevaarlijk.
quote:De bromering van een alkaan verloopt wel maar niet zo snel tenzij je actief je reactiemengsel belicht. Door alleen door te bubbelen zal het niet reageren omdat deze reactie veel te traag is. Je boek klopt dus wel, maar reactie met alkeen gaat veel sneller, snel genoeg om broomwater te ontkleuren binnen een korte tijd.
Op dinsdag 4 november 2003 17:48 schreef rthls het volgende:[..]
Dan is mijn boek fout!
quote:Ok
Op dinsdag 4 november 2003 17:54 schreef The_postbode het volgende:[..]
De bromering van een alkaan verloopt wel maar niet zo snel tenzij je actief je reactiemengsel belicht. Door alleen door te bubbelen zal het niet reageren omdat deze reactie veel te traag is. Je boek klopt dus wel, maar reactie met alkeen gaat veel sneller, snel genoeg om broomwater te ontkleuren binnen een korte tijd.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |