quote:
Op zondag 21 maart 2004 23:49 schreef beamy het volgende:
[..]
Bedankt voor de reactie en trouwens mijn complimenten voor je schrijfstijl, geweldig om te lezen!
Merci. Tja, naast slaapwandelen kan er sprake zijn geweest van spontane ontbranding. Dat gebeurt. Ik heb het dan niet over broodje aap verhalen van mensen die ineens een hoopje as zijn, maar (chemische) stoffen die reageren. Het lijkt me onwaarschijnlijk, maar het kan.
Het verhaal van Utrecht staat me bij, maar er staat me ook bij dat bij de politie zelf niets bekend is van het voorval. Dat gebeurt vaker. Joh, er liggen kapitalen te wachten op mensen die aantoonbaar paranormale verschijnselen kunnen aantonen. Hetzij dat ze zelf dingen doen, hetzij dat ze een plek kunnen aanwijzen. Maar waar het altijd op neer komt is psychologie en interpretatie. En nog iets, zo weten we sinds kort...
Wetenschappers hebben in laboratoria spookverschijnselen weten op te roepen. Het verhaal erachter klinkt saai, maar aan de andere kant biedt het perspectieven voor bijv. de entertainment industrie.
De eerste methode is het prikkelen van hersengedeelten. Dat is niet zo handig voor in een bioscoop. Kan zelfs gevaarlijk zijn natuurlijk omdat de hersenen op een directe manier worden geprikkeld, maar met die methode zijn allerlei ervaringen op te roepen. De KRO heeft er eens een programma over uitgezonden, misschien dat er wat belletjes gaan rinkelen. Het programma ging over mystieke ervaringen, de presentator onderging een 'behandeling' en ervoer bijzondere dingen.
De tweede methode is simpeler, en waarschijnlijk ook de oorzaak van ervaringen van veel mensen. Er zijn zeer lage geluiden die wij niet kunnen horen, maar die er wel degelijk zijn. Een wetenschapper kwam per toeval achter de methode toen hij bij een experiment een schim in zijn ooghoeken zag. Hij voelde zich onbehagelijk, alsof iemand naar hem keek. Hij draaide zich om, maar de schim was verdwenen. Hij stond er verder niet bij stil en vervolgde zijn experimenten met electrische apparatuur. Op het moment dat hij een knop omzette kreeg hij weer dezelfde ervaring. Nu schrok hij ervan, maar hij legde al gauw een verband tussen een machine en de verschijnselen. Hij zocht het in onhoorbare trillingen. Hij wist vervolgens de ervaringen op te roepen door de machine in kwestie aan te zetten en bepaalde plekken te zoeken waar de subsonische trillingen van het ding het sterkste waren.
Het sterkst waren de ervaring wanneer de trillingen zich 'concentreerden' bij zijn ogen, geloof ik. Hij zag vlekken en flitsen (hetzelfde als wanneer je hard in je ogen wrijft zeg maar) en een onbehagelijk gevoel.
Het stikt om ons heen van de geluiden. Zoals ik in dat stuk over huisdieren al een beetje aangaf, als we alles zouden kunnen horen dan zouden we stapelgek worden van de herrie. In een muisstil huis is misschien een onhoorbare kakefonie van herrie. Als voorbeeld van mogelijke verklaringen van spookhuizen werden schoorstenen gegeven. Zeker in oude huizen grote huizen heb je meestal een lel van zo'n schoorsteen die prominent aanwezig is. Als er op een bepaalde manier wind overheen blaast kan dat van die subsonische geluiden teweegbrengen. Hetzelfde principe als je over de opening van een colaflesje blaast. Enfin, zulke geluiden zouden dan nog versterkt kunnen worden door bouwmaterialen en de vorm van vertrekken. Een verklaring voor spookverschijnselen kan dus zijn dat het buiten waait en iemand zich net op zo'n geconcentreerd 'veld' begeeft waar de trillingen het 'gunstigst' zijn.
Voelde je je al niet op je gemak, ineens kun je dan bevangen worden door een onbehagelijk gevoel. Vermoeid als je bent, de rillingen lopen ineens over je rug, en in een ooghoek zie je iets. Van schrik ren je de kamer uit. Op de gang voelt alles normaal. Zie je wel? Daar binnen is iets! Je roept iemand erbij, iemand die ook gevoelig is voor dit soort dingen. Die gaat de kamer in en raakt bevangen...
Nou ja, wat betreft de entertainment industrie kan het zijn dat bioscopen worden uitgerust met subsubwoofers, om er maar een naam aan te geven. Tijdens een horrorfilm kunnen dan letterlijk de rillingen over je rug gaan lopen. Trouwens, op zich is de techniek niet echt nieuw. Er wordt al heel veel gedaan met geluid in de bios natuurlijk, totaan kleine aardbevingen aan toe. Diep, lage geluiden klinken sowieso al onheilspellend. Alleen het fenomeen dat subsonisch geluid voor zulke sterke ervaringen kan zorgen, dat is best nieuw.
Tot slot, ik had beloofd de video klaar te hebben deze week, maar dat gaat niet lukken. De apparatuur is uitgeleend en die mensen zijn gisteren voor een lange week op vakantie gegaan zonder mij m'n spullen terug te geven. Heel fijn. Ik hoop volgende week te gaan digitaliseren.
Etienne