abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 1 november 2003 @ 13:16:35 #1
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_14296083
Post hier je keuze- en aankoopvragen voor wat traditionele camera's betreft.
Je kunt dan van het gebruikersvolkje ervaringen en adviezen krijgen

Het neveneffect van dit centraal topic is dat nu net als voor digitale camera's er niet meer per persoon of per camera een nieuw topic hoeft te worden geopend.

Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  FOK!fotograaf zaterdag 1 november 2003 @ 18:04:44 #2
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_14302031
en dit topic?
Advies aanschaf spiegelreflexcamera
kan dit geen centraal topic worden? en dan dalijk dit deel 2 maken?

Xilantof Flickrt
foto-nerd
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 1 november 2003 @ 19:28:57 #3
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_14304077
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 18:04 schreef Xilantof het volgende:
en dit topic?
Advies aanschaf spiegelreflexcamera
kan dit geen centraal topic worden? en dan dalijk dit deel 2 maken?

Maakt me op zich niet veel uit, die Advies aanschaf spiegelreflexcamera was een beetje in de vergetelheid geraakt, we kunnen in principe ook gewoon hier verder wat mij betreft.
  FOK!fotograaf zaterdag 1 november 2003 @ 21:42:35 #4
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_14307474
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 19:28 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Maakt me op zich niet veel uit, die Advies aanschaf spiegelreflexcamera was een beetje in de vergetelheid geraakt, we kunnen in principe ook gewoon hier verder wat mij betreft.

deze is goed hoor , wist alleen niet zeker of je die optie al uitgezocht had. maar dat is dus wel zo

ik heb niets gezegt

Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_14946758
Ik zoek een kleine compactcamera met fatsoenlijke lens en de mogelijkheid om diafragma in te stellen om mee te nemen in sportklimroutes, daar ga je niet met je slr slepen iig.

Zoiets als de yashica t4 bijv. dus maar er zijn vast meer mogelijkheden.

"Some of the world's greatest feats were accomplished by people not smart enough to know they were impossible."
Alle GSM aanbiedingen overzichtelijk bij elkaar.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 26 november 2003 @ 22:44:43 #6
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_14957679
quote:
Op woensdag 26 november 2003 16:35 schreef Lortnoc het volgende:
Inderdaad, de T5

Om controle over je diafragma te krijgen zit je met de meeste compactcamera's verkeerd.
Alleen de 'edelcompacten' hebben doorgaans nog wat ingreepmogelijkheden (en dan moet je denken aan die fraaie Nikon [getalletje]TI of een Contax TV-S).
Deze camera's zijn echter nogal aan de prijs, zodanig zelfs dat er ook nog een redelijk alternatief zit in een Contax G1 of een Voigtlander Bessa R, beide met wisseloptiek

Uit de iets oudere sector zou je kunnen denken aan een Minox35[lettercombinatie] die ontzettend licht en compact is. Optisch dik in orde is en een instelbaar diafragma heeft.
Volgens horen-zeggen hebben de Minoxen helaas niet de neiging om erg lang mee te gaan .

Nog verder terug in de tijd zijn er legio vrijwel onverwoestbare meetzoekercamera'tjes gemaakt, waaronder fraaie compacte modelletjes met daarop zeer goeie lenzen. Mijn Olympus 35SP uit 1973 heeft bijvoorbeeld:
- spot- en integraalmeting
- een multicoated 1.7 ! /35mm (fraai zeslenzertje
- volautomatisch en handinstelling
- een meetzoekertje waarmee je zelfs in de schemering nog feilloos scherpstelt.
- flitsen op alle sluitertijden (kom daar bij een reflex eens mee aan)
- mogelijkheid tot filtergebruik
Hoewel tamelijk gewichtig(hij is nog van metaal ) is het camera'tje bijzonder compact, doet een eeuwigheid met een knoopcelletje en functioneert eventueel ook zonder batterij.
In alle opzichten maar vooral optisch kan dit soort camera's gewoon met de grote jongens meedoen.

Die Olympus is nog maar één voorbeeld, er zijn door de grote merken massa's verschillende modellen gebouwd. Op fotograficabeurzen koop je ze voor een habbekratz

pi_14967698
Bedankt voor de informatie! Best lastig te vinden op marktplaats dat soort camera's als je de types niet weet.

Zijn canonet camera's van canon een beetje te pruimen qua kwaliteit? Daar wordt nl.nog redelijk wat van aangeboden.

"Some of the world's greatest feats were accomplished by people not smart enough to know they were impossible."
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 27 november 2003 @ 18:05:57 #8
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_14978483
quote:
Op donderdag 27 november 2003 12:03 schreef Lortnoc het volgende:
Bedankt voor de informatie! Best lastig te vinden op marktplaats dat soort camera's als je de types niet weet.

Zijn canonet camera's van canon een beetje te pruimen qua kwaliteit? Daar wordt nl.nog redelijk wat van aangeboden.

Beetje opletten welke Canonet je neemt. De 28 is in alle opzichten wat minder bemeten dan bijvoorbeeld de GIII (ja, toen al ) , maar outperformt optisch zo ongeveer alle huidige compactcamera's. A
Met de duurdere Canonets is het genieten geblazen, met wederom lichtsterke optiek (1.9/38) en zowel automatisch als handinstelling en een meetzoeker met een redelijk brede basis .

Ook Olympus heeft een fraaie serie compacten gehad (35 RD en SP en nog veel meer)

pi_14978997
quote:
Op woensdag 26 november 2003 16:35 schreef Lortnoc het volgende:
Ik zoek een kleine compactcamera met fatsoenlijke lens en de mogelijkheid om diafragma in te stellen om mee te nemen in sportklimroutes, daar ga je niet met je slr slepen iig.

de ricoh GR-1 is ook een hele goeie...

Contstruction:* Magnesium alloy die-cast body (weight 180g, 26.5mm thick) in silver or black
28mm GR lens' MTF Curve: * Extremely hight overall level (above 95% at lens center) even at F2.8

GR1 Program Chart:* Program AE or Aperture Priority AE from F2.8-F22 in half steps

Metering Pattern:* Average metering and Center Weighted Metering. CWM activated in Single AF mode at EV6 & above

28mm GR lens construction:* 7 elements, 4 groups, multi-coating with 2 aspherical elements

Seven-blade shutter:* For a nearly round lens iris

Viewfinder:* Many useful information right where you can see while composing your picture!

Viewfinder Construction:* Reverse Galilean type

Viewfinder Light Path:* Alas! viewfinder info not clearly visible under bright sunlight condition

Technical Specifications:* Detail specs

Moet je die kleur zien, hoorapparaat-beige !
pi_14981673
quote:
Op donderdag 27 november 2003 12:03 schreef Lortnoc het volgende:
Heel erg te pruimen. Ik heb sinds een paar maanden een G III Begint nu al m'n favoriete camera te worden. De lichtafsluiting achterin is vaak slecht. Maar er zit een mannetje in de VS die je voor een paar dollar een reparatiesetje opstuurd.
Vooral bij weinig licht is ie ideaal, 1.7 en 1/8 sec. uit de hand gaat nog best.

Ivo

vrijdag 28 november 2003 @ 14:32:48 #11
47859 ReSpawn
Spawned again
pi_15000971
Aangezien ik nog bijna niets weet van fotografie en de apparatuur (maar er steeds meer over leer, omdat ik allerlei informatie tot me neem van internet en boeken ed.) leek het mij logisch hier ook even wat te vragen. Met betrekking tot de camera dan vooral dus, want daar is dit topic voor bedoeld dacht ik zo...

Ten eerste: Welke camera's zijn goed om mee te beginnen (merk, type ed.) Ik wil niet digitaal in ieder geval, daar ben ik al uit. Qua merk ken ik eigenlijk alleen nog maar Nikon, maar ik denk dat er nog veel andere (betere?) camera's te krijgen zijn.

No.2: Ik wil vooral natuur vastleggen en dat bij nacht of in ieder geval wanneer het donker is. Ik wil echter ook overdag fotograferen (vakanties) en mensen op de foto zetten (overdag/'s nachts en buiten). Dit kan volgens mij wel met dezelfde camera (donker en licht) omdat je bijna altijd de sluitertijd kunt instellen, toch?

No. 3: De portretten (als je het zo kunt noemen) wil ik op de voorgrond scherp en op de achtergrond vaag hebben. Moet ik daar een aparte lens voor kopen, of zit dat bij de meeste camera's er al standaard op?

Ik weet het, ik ben heel erg nieuw in deze bezigheid en weet nog maar heel weinig, maar al doende leert men, maar daar heb ik dan wel een camera voor nodig.

Ik hoop dat iemand iets voor me weet.

Ik ga binnenkort ook een beetje rondkijken in verschillende winkels om daar informatie in te winnen, maar die mensen zijn volgens mij niet altijd objectief en willen toch dure dingen verkopen. Daarom wil ik eigenlijk zoveel mogelijk hier te weten komen over welke camera en accessoires ik allemaal nodig heb om te beginnen.

Bij voorbaat dank ik u

Ach...
Your uppance will come!
pi_15001255
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 14:32 schreef ReSpawn het volgende:
Aangezien ik nog bijna niets weet van fotografie en de apparatuur (maar er steeds meer over leer, omdat ik allerlei informatie tot me neem van internet en boeken ed.) leek het mij logisch hier ook even wat te vragen. Met betrekking tot de camera dan vooral dus, want daar is dit topic voor bedoeld dacht ik zo...

Ten eerste: Welke camera's zijn goed om mee te beginnen (merk, type ed.) Ik wil niet digitaal in ieder geval, daar ben ik al uit. Qua merk ken ik eigenlijk alleen nog maar Nikon, maar ik denk dat er nog veel andere (betere?) camera's te krijgen zijn.

Kijk eens naar 2e hands spiegelreflexen van de merken Canon, Nikon, Minolta en evt. Pentax. Afhankelijk van je budget kun je dan een bep. camera met een standaardlens kopen (50mm of 35-70mm zoom). 2e hands krijg je vaak prosumer slr's voor de nieuwprijs van beginner slr's in de winkel. Minolta heeft in hun jaarverslag aangegeven bezig te zijn met de ontwikkeling van een digitale slr dus gebrek aan digitale uitbreidingsmogelijken is geen reden om daar evt. niet voor te kiezen. Kijk eens naar minolta 600/700/800si, Canon eos 5, Nikon F90/F801s ofzo.

No.2: Ik wil vooral natuur vastleggen en dat bij nacht of in ieder geval wanneer het donker is. Ik wil echter ook overdag fotograferen (vakanties) en mensen op de foto zetten (overdag/'s nachts en buiten). Dit kan volgens mij wel met dezelfde camera (donker en licht) omdat je bijna altijd de sluitertijd kunt instellen, toch?

Alle spiegelreflexen kunnen dit, maar bedenk wel dat je voor nachtopnamen een statief nodig hebt of een goede flitser. Of voor 's avonds of binnen een 1.7 lichtsterkte lens of lager.

No. 3: De portretten (als je het zo kunt noemen) wil ik op de voorgrond scherp en op de achtergrond vaag hebben. Moet ik daar een aparte lens voor kopen, of zit dat bij de meeste camera's er al standaard op?

Als je het diafragma van je camera of lens in kunt stellen kun je dit effect bereiken. Zit standaard op spiegelreflexen of de betere rangefinder camera's (leica, contax e.d.)

Ik weet het, ik ben heel erg nieuw in deze bezigheid en weet nog maar heel weinig, maar al doende leert men, maar daar heb ik dan wel een camera voor nodig.

Ik hoop dat iemand iets voor me weet.

Ik ga binnenkort ook een beetje rondkijken in verschillende winkels om daar informatie in te winnen, maar die mensen zijn volgens mij niet altijd objectief en willen toch dure dingen verkopen. Daarom wil ik eigenlijk zoveel mogelijk hier te weten komen over welke camera en accessoires ik allemaal nodig heb om te beginnen.

Bij voorbaat dank ik u

pi_15330766
Ben ik weer

Heb een bod gedaan op een yashica electro 35 gx. Nu weet ik niet of de viewfinder nog helder is e.d. Zijn deze apparaten zelf een beetje schoon te maken en weer werkend terug in elkaar te zetten, en zo niet..wat kost dit bij de fotograaf?

Zie ook wel regelmatig camera's zoals canonets en bep. olympussen aangeboden worden met een sluiterdefect. Is dit makkelijk/goedkoop te verhelpen en kun je dus een koopje aan zo'n defecte camera hebben of moet je er maar niet aan beginnen?

edit: Dit zijn iig een nuttige pagina's http://www.yashica-guy.com/document/repair.html en http://www.yashica-guy.com/document/buyer.html

[Dit bericht is gewijzigd door Lortnoc op 11-12-2003 15:16]

Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 11 december 2003 @ 15:21:42 #14
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_15331160
quote:
Op donderdag 11 december 2003 15:03 schreef Lortnoc het volgende:
Ben ik weer

Heb een bod gedaan op een yashica electro 35 gx.

Da's in ieder geval een handzaam camera'tje. Lens is angstaanjagend goed.
Nadeel kan zijn het gebrek aan handmatige instelmogelijkheden (alleen diafragma)
Prima dingetje verder
quote:
Nu weet ik niet of de viewfinder nog helder is e.d. Zijn deze apparaten zelf een beetje schoon te maken en weer werkend terug in elkaar te zetten, en zo niet..wat kost dit bij de fotograaf?
Op zich kan de zoeker van binnen niet smerig worden omdat dit stuk van de camera niet open kan. De buitenkant voorzichtig met wat alcohol schoonmaken doet vaak wonderen.

Defecte meetzoekers alleen gebruiken voor het buitenwerk (als je een deuk of barst oploopt kun je de kappen overzetten). De binnenkant is dan als leerobject te gebruiken, om te zien wat er in zit.
Zonder fijnmechanische ervaring is het een hachelijke onderneming om de camera te demonteren (nou ja, uit elkaar gaat nog In elkaar een stukkie minder )

Bij het demonteren van een meetzoeker moet ie na montage gejusteerd worden wat een pierenklussie is. Niet aan beginnen dus

pi_15489853
Helaas was die yashica al verkocht, handig als mensen hun advertentie dan niet verwijderen.

Zie op marktplaats diverse rollei xf 35 met Sonnar 2.3 40mm lens maar ik kan er verder praktisch niks over vinden op internet. Kan deze camera handmatig ingesteld worden? Verder ziet het ding er een beetje plastic uit...hoe zit het met de betrouwbaarheid e.d.?

Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 17 december 2003 @ 19:04:15 #16
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_15490487
quote:
Op woensdag 17 december 2003 18:40 schreef Lortnoc het volgende:
Helaas was die yashica al verkocht, handig als mensen hun advertentie dan niet verwijderen.
Jammerz...
quote:
Zie op marktplaats diverse rollei xf 35 met Sonnar 2.3 40mm lens maar ik kan er verder praktisch niks over vinden op internet. Kan deze camera handmatig ingesteld worden? Verder ziet het ding er een beetje plastic uit...hoe zit het met de betrouwbaarheid e.d.?
Wat kosten die ?

Rollei heeft naast hele mooie compact en meetzoekercamera's ook enkele dingen in omloop gebracht waar ze zich regelrecht voor moeten . Met name tijdens de Singapore-periode is er nogal wat bagger de markt op geslingerd met het fraaie Rollei-logo'tje erop.

Een Sonnar zou op zich een goed stukje optiek moeten zijn, hangt er natuurlijk wel vanaf aan wat voor camera hij zit

pi_15490927
Die kosten zo rond de 35 euro, opvallend goedkoop in vergelijking met die kleine 35's.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 17 december 2003 @ 21:07:30 #18
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_15493913
quote:
Op woensdag 17 december 2003 19:23 schreef Lortnoc het volgende:
Die kosten zo rond de 35 euro, opvallend goedkoop in vergelijking met die kleine 35's.
Dan zijn dat waarschijnlijk van die Singapore-apparaten. Liggen laten dus, er is zoveel mooier te koop. Schiet me ineens te binnen dat ik ze op fotograficabeurzen ook wel eens tegenkom, doorgaans 'beyond-repair'.

Beter is het te kijken naar de Olympus meetzoekers (35RD en SP), de Canonet GIII of G1.9. Of toch de Yashica Electro35 GX.(is niet bepaald zeldzaam). Ook Minolta had een serie meetzoekers: de Hi-Matic's, ook deze zijn tot ongeveer 1980 gebouwd en uit de categorie 'mooi en onverslijtbaar'
Ricoh heeft ook de 500-serie gehad waar een aantal meetzoekercamera's in zaten. Eenvoudiger van opzet dan de anderen maar wel zo dat er hele mooie plaatjes uitkomen.

Omdat ze destijds qua prijs flink onder de spiegelreflexen zaten zijn er behoorlijke hoeveelheden van deze camera's verkocht. Kwalitatief zijn ze zoals gezegd, ver boven de maat.

pi_15543591
Hallo allemaal,

Ik zit eraan te denken om een 2de hands srl camera te kopen.
Ik ben beginner op het gebied maar wil graag een srl vanwege de mooie effecten die je ermee kan creeren.
Het is dus belangrijk dat ik veel handmatig kan instellen (diafragma/sluitertijd etc.)
Uiteraard moet het toestel niet al te duur zijn want het is tenslotte voor een beginnende hobby.

Ik heb zo eens rond zitten kijken en dit lijken mij wel goeie camera's:
Canon EOS300/3000
Nikon F65

Nu mijn vraag is dit wat en zo nee wat adviseren jullie??

alvast bedankt

pi_15543874
quote:
Op vrijdag 19 december 2003 15:49 schreef TotallM het volgende:
Hallo allemaal,

Ik ben beginner op het gebied maar wil graag een srl vanwege de mooie effecten die je ermee kan creeren.
Het is dus belangrijk dat ik veel handmatig kan instellen (diafragma/sluitertijd etc.)
Uiteraard moet het toestel niet al te duur zijn want het is tenslotte voor een beginnende hobby.

Canon EOS300/3000
Nikon F65

alvast bedankt

Eerste vraag natuurlijk: Wat is je budget?

Let er verder op dat er goede lenzen bijzitten, dat is nog wel belangrijker dan je camera. Kijk op www.photozone.de voor ratings van lenzen en vergelijkingen van bodies.

FOK!fotograaf vrijdag 19 december 2003 @ 16:56:47 #21
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_15545512
quote:
Hallo allemaal,

Canon EOS300/3000
Nikon F65

alvast bedankt

ik heb zelf de nikon F65
en ik ben er erg tevreden over.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_15548371
quote:
Hallo allemaal,

Als je toch handmatig wilt werken, waarom dan niet gelijk een goede ouderwetse camera zonder teveel electronica. Die kun je tegenwoordig heel goedkoop kopen, tussen de 200 en 500 euro heb je er al een met een setje goede lenzen. En de oude vaste-brandpuntslenzen zijn gewoon veel beter dan de moderne zoomlenzen.
Heel goed is de Nikon F-serie. Maar je kunt ook nog perfect werken met een Praktica. Ik gebruik er nog altijd een, de afgelopen maanden een mooie serie lenzen gekocht.

Ivo

pi_16469533
Ik heb vandaag met de post een Yashica Electro 35 GS binnengekregen

Maar nu kan ik nergens duidelijk vinden welke batterijen ik er tegenwoordig voor kan gebruiken. AA's passen in elk geval niet. Iemand een idee?

Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 21 januari 2004 @ 20:47:12 #24
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_16469951
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 20:35 schreef Lortnoc het volgende:
Ik heb vandaag met de post een Yashica Electro 35 GS binnengekregen

Maar nu kan ik nergens duidelijk vinden welke batterijen ik er tegenwoordig voor kan gebruiken. AA's passen in elk geval niet. Iemand een idee?

Het juiste type heb ik even niet bij de hand, maar er verdwijnt in een Electro35 een enorme batterij van 5,6V. Die zijn behoorlijk lastig te vinden en indien gevonden behoorlijk aan de prijs. Voordeel is dat ze een eeuwigheid meegaan, de camera is zuinig met energie .

Voor een eenvoudiger oplossing staan er op Ebay adaptertjes te koop waardoor je in je Electro35 gangbaarder PX28 batterijen (4LR44) kunt stoken. Die zijn ook weer een stukkie milieuvriendelijker, de oorspronkelijke batterijen zijn nooit verder doorontwikkeld.

Voorbeeld van zo'n adaptertje

pi_16525591
Woei! Hij doet 't met 4LR44 batterijen, wat karton en aluminiumfolie. Bouw m'n eigen adapter wel.

Helaas is er juist nú in het hele huis geen rolletje te vinden

vrijdag 23 januari 2004 @ 20:10:26 #26
40001 fotoloog
1/250 sec. F=8
pi_16527283
Als mijn stoffige brein het goed heeft gaat er van origine een batterij in van het type TR 164,maar goed hij werkt nu,en of die batterijeen nog te krijgen zijn,dat zou ik morgen ff moeten opzoeken op m'n werk
Sometimes it snows in april
Sometimes I feel so bad, so bad
Sometimes I wish life was never ending,
And all good things, they say, never last
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 23 januari 2004 @ 20:44:43 #27
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_16528384
Van origine hoort er een TR 164 / HM-4N/PX 32 5.6 Volt batterij in.

Twee keer schrikken bij dit type batterij, ten eerste van de prijs en ten tweede van de afmetingen . De batterij is zo groot dat je je zorgen gaat maken over waar je de film moet laten als het ding eenmaal in de camera zit.

Zoals ik al eerder aangaf gaat een TR164 jaaaaaaaaren mee, ik weet niet eens meer wanneer ik het exemplaar dat in mijn GSN zit heb gekocht.

Een risico is er wel voor de batterij, namelijk wanneer je de sluiter net niet ontspant, de lichtmeter blijft dan gewoon aanstaan en dat houdt zelfs een TR164 maar een beperkte tijd vol.

donderdag 29 januari 2004 @ 13:31:24 #28
72820 3st
immer besser
pi_16684029
hallo,

ik kan een olympus mju 300 voor een leuk prijsje krijgen! Ik ben zelf een beginneling dus denk dat het voor mij wel een leuk instapmodel is! Mijn vraag aan jullie: is het wat? Heb begrepen dat fotograferen in donker niet perfect met ding gaat....

A dirty mind is a joy forever
  donderdag 29 januari 2004 @ 13:41:38 #29
40001 fotoloog
1/250 sec. F=8
pi_16684281
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 13:31 schreef 3st het volgende:
hallo,

ik kan een olympus mju 300 voor een leuk prijsje krijgen! Ik ben zelf een beginneling dus denk dat het voor mij wel een leuk instapmodel is! Mijn vraag aan jullie: is het wat? Heb begrepen dat fotograferen in donker niet perfect met ding gaat....

Psst.....Volgens mij moet je hier zijn!
Het Grote Ik Zoek Een Digitale Camera Topic deel 7
  donderdag 29 januari 2004 @ 14:52:01 #30
72820 3st
immer besser
pi_16686565
wtf zit ik alweer verkeerd sorrieeee
A dirty mind is a joy forever
pi_22097865
In het kader van 'Help een newbie uit de brand'.

Ik wil graag een oude (tweedehands) spiegelreflexcamera hebben om wat newbie-fotografie praktijken op te kunnen botvieren maar heb absoluut geen verstand van fotografie. Daar komt het eerste probleem al boven dus; wat voor beginnerscamera is aan te raden voor de wat simpelere technieken?

Het tweede probleem is mijn budget. Als het kan, ga ik zo goedkoop mogelijk te werk aangezien ik nog een dozijn andere hobbies heb die ook helaas niet gratis zijn. Tweedehands camera's van 400 euro oid vallen dus helaas buiten mijn bereik

De enige eis die ik heb is eigenlijk dat het een goed werkende spiegelreflex moet zijn, omdat ik als 'vakantiefotocamera' een pentax heb die nogal eens de neiging heeft om reflexterende foto's onscherp te maken en als eindresultaat een veel groter oppervlak afdrukt dan ik bij het nemen van de foto te zien krijg. Het resultaat is dus vaak een onscherpe foto of een omgevingsfoto terwijl ik graag het detail in beeld had

Wie ontfermt zich over mij en helpt me op weg met het zoeken van iets geschikts?
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_22098350
De klassieke beginnerscamera (ook geschikt voor gevorderden) voor weinig geld is nog altijd de Praktijka L-serie. Met een beetje zoeken kun je bijv. op marktplaats.nl een Praktica voor rond de 50 euro kopen. Vervang de lens door een Takumar lens, en je hebt een prima camera. Wil je direct een Takumar lens, zoek dan een Pentax Spotmatic. Geheel mechanisch, dus je wordt gedwongen alles zelf onder de knie te krijgen.

Ivo
pi_22246879
Ik zit er over te denken om een Canon EOS 5000 te kopen.
Ik zag hm in de winkel voor 125,- met de standaard 28-80 lens.
Nu heb ik totaal geen idee hoe Canon hun modellen noemt, (van goed naar beter zeg maar)
Maar is dit een beetje een toestel?
Weet ook wel dat er met een goede lens betere foto's mogelijk zijn, maar je moet ergens beginnen.
Als er voor dit geld een beter toestel is te krijgen, hoor ik dat ook graag
If I don't make it in heaven I'll run shit in Hades
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 27 september 2004 @ 22:55:26 #34
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22248407
quote:
Op maandag 27 september 2004 21:58 schreef ik_jij_en_jou het volgende:
Ik zit er over te denken om een Canon EOS 5000 te kopen.
Ik zag hm in de winkel voor 125,- met de standaard 28-80 lens.
Nu heb ik totaal geen idee hoe Canon hun modellen noemt, (van goed naar beter zeg maar)
Maar is dit een beetje een toestel?
Weet ook wel dat er met een goede lens betere foto's mogelijk zijn, maar je moet ergens beginnen.
Als er voor dit geld een beter toestel is te krijgen, hoor ik dat ook graag
Niet voor helemaal hetzelfde geld, maar voor rond de 200 eur wordt er momenteel gestunt met de EOS300 (de filmpjesversie)
Daarmee heb je absoluut meer camera voor je geld, de EOS5000 is immers alweer van een tijdje geleden en vulde min of meer het gat op tussen de compactcamera's en de SLR's. Qua snelheid doet de 5000 meer aan een compactcamera denken, met als grote voordeel dat je er serieuze lenzen op kan gebruiken. Om lekker mee te hobby'en komt ie net iets tekort, hoewel je er hele goeie opnamen mee kunt maken

De EOS300 is in alle opzichten een echte reflex met een vrij rappe autofocus en transport en heel veul instellingsmogelijkheden.
pi_22261705
Bedankt voor je advies!
Ik ben gelijk gaan zoeken naar een EOS300.

Het makkelijkste is toch wel marktplaats, daar kom ik redelijk veel 3000 en 300 modellen tegen.
bijv;

1x Canon Body EOS 300
1x Lens 28x80
1x lens 80x200
1x UV Filter
1x draagtas Canon
3 fotorolletjes kodak gold 200 36 opnamen

en

Canon EOS 3000 camera met Sigma lens 28-80
en een Sigma lens 100-300.
Beide lensen voorzien van UV-filter.
Verder ook een mooie, passende cameratas erbij.
Camera verkeerd in nieuwstaat!

De vraagprijs is voor beide 199,-

Als ik de getallen moet geloven is de 300 de betere?
Maar bij de 3000 zitten weer 2 leuke lensen.

Bij welke heb ik meer "waar" voor mn geld?
Want als ik op Canon.nl kijk, (waar de 3000V en de 300V opstaan, of zijn deze niet te vergelijken?)
dan zie ik dat de 300V 15gram! meer weegt dan de 3000V...Voor de rest zie ik geen verschil bij de specs.

[ Bericht 0% gewijzigd door ik_jij_en_jou op 28-09-2004 16:22:03 ]
pi_22289047
Nou, ik ben ff verder gaan kijken op marktplaats e.d.
Omdat ik helemaal nieuw ben met deze dingen, leek het me ook wel leuk om naar wat oudere dingen te kijken.

Wederom wat van marktplaats:

Ricoh spiegelreflexcamera (pentax bajonet) met diverse objectieven en een fisheye voorzetlens; de objectieven: 2x 50mm - 1x 28mm - 1x 135mm - 1x zoom 35/70mm - 1x zoom85/210 - 3x extension tube - 2x teleconverter.
VP: 195,-

· Miranda Sensomat RE met standaard zoeker
· Miranda objectief 1:1.9/50 mm
· Miranda objectief 1: 5.6/300 mm, met zonnekap, lensdoppen in orig. etui
· Xenar macrolens Plaubel 1:4.5/150
· Miranda bovenkzoeker in etui
· Belichtingsmeter Lunasix 3 in etui met koord en handleiding
· Universa flitser P2500 met stroomkabel
· Metz flitser 185 met stroomkabel
· Flitserhouder, kabels ed in tweevoud
· Miranda camera hoes met draagkoord
· Soligor reverser ring voor Miranda
· Filters B+W 46 E: 2x, 3x en 5x,
· Fiter B+W 40.5 E 2x
· Zonnekapen rubber 2 maal· Camera tas

VP: 195,-

PRAKTICA BC1

Body Praktica BC1
B-winder (2 F/S)
Flitser TTL Praktica DZ260
(met 3x gekleurde filters
1x zacht licht filter)
2x teleconvertor
1:1,8/f:50mm
1:2,4/f:50mm
1:2,8/f:28mm
1:2,8/f:135mm
P-draad convertoer
4 sky filters

ALLES IN UITSTEKENDE STAAT!!!
voor 25,- euro extra bied ik een Sigma Zoom 70*210mm en een passende foto tas.

VP: 150,- - 175,-

Te koop:

Praktica TL1000 body
Praktica MTL 5B body

Lenzen in de maten:

- 2x 2.8 tot 28 mm Groothoek lens
- 2x 50 mm Gewone lenzen
- 2x 150 mm Tele lenzen
- 1x Converter voor de 150 mm lenzen
- 1x 300 mm Tele lens
- 1x UV-filter voor de 300 mm Tele lens
- 3x MACRO-ringen, voor extra vergroten van
kleine objecten

Leren Foto tas:
Ten behoeven van 1 van de camera's met ruimte voor 2 lenzen

Leren foudraal:
ten behoeve van de 300 mm lens

Draad om op afstand de camera te bedienen.

VP: 150,-

-Praktica TL1000 super
-Pentacon 1.8/50 mm
-Pentacon 28 mm
-Carenar 135 mm
-Luxon phototechnics flits
-Elefoto 85 – 205 mm telezoom
-Tokina 21 mm wide auto (bajonetsluiting, niet voor Praktica)

VP: 60,-

Nu lees ik op meerdere fora dat een Practica een goed toestel is om te beginnen.
Ricoh zegt mij ook nog wat, maar van Miranda heb ik nooit gehoord.
Ik kijk natuurlijk naar deze setjes, omdat je voor minder geld toch een redelijke basis-set kan kopen
Waar moet ik op gaan letten bij het kiezen van een dergelijke set?
Of kan ik echt beter het geld in een "nieuw" toestel steken?
pi_22289242
Waar je op moet letten, vooral op de lenzen. Vaak wordt niet het merk/type van de lens genoemd. Zit bij een van de Praktica setjes, of bij een set met Pentax K-baljonet, een lens van Takumar, dan is de set gelijk al een stuk meer waard. Praktica's van de B-serie (baljonet) zijn weer minder goed te gebruiken, daar krijge je niet meer zoveel objektiven voor, en al helemaal geen top-objektieven. De TL 1000-set voor 60 euro is een gebruikelijke prijs. Bij de andere Praktica-set, die met een TL 1000 en een MTL 5B hangt het even van de merken lenzen af, maar dit kan een heel mooi setje zijn. het Miranda-setje vind ik wat aan de prijs voor zo'n onbekend merk.

Ivo
pi_22290352
Dat van die lenzen kom ik vaker tegen ja
"Koop een goede lens, dan de body"
Heb gelijk een mail gestuur, met de vraag wat voor lenzen het zijn.

Ik vind het allemaal maar lastig
Ben nu aan het kijken naar een Canon A1....zo kan het wel effe duren voor we weten wat we willen!
pi_22307388
Omdat ik bij concerten regelmatig niet mag schieten met een "professionele" camera maar vaak wel met een compact, ben ik eigenlijk op zoek naar een meetzoeker camera o.i.d. Het belangrijkste is wel dat ik zelf kan scherpstellen en dat het diafragma instelbaar is. Veelal schiet ik met een snelle film, dus het zou ook wel handig zijn als het beestje dit ook aan kan. Geld voor een Leica of een Contax heb ik niet helaas, dus ik zal al snel terechtkomen bij de 2ehands afdeling. Ik heb maximaal 200 euro over voor een "speelgoedje" als dit. Anyone?
pi_22308100
quote:
Op donderdag 30 september 2004 14:27 schreef MarcelR het volgende:
Omdat ik bij concerten regelmatig niet mag schieten met een "professionele" camera maar vaak wel met een compact, ben ik eigenlijk op zoek naar een meetzoeker camera o.i.d. Het belangrijkste is wel dat ik zelf kan scherpstellen en dat het diafragma instelbaar is. Veelal schiet ik met een snelle film, dus het zou ook wel handig zijn als het beestje dit ook aan kan. Geld voor een Leica of een Contax heb ik niet helaas, dus ik zal al snel terechtkomen bij de 2ehands afdeling. Ik heb maximaal 200 euro over voor een "speelgoedje" als dit. Anyone?
Kijk eens naar de Konica Hexar! prima camera
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 30 september 2004 @ 15:38:57 #41
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22308922
quote:
Op donderdag 30 september 2004 15:02 schreef fotoloog het volgende:

[..]

Of struin eens naar een good-old meetzoeker van Canon, Olympus of welk merk dan ook. Perfecte optieken(lichtsterkte 1.7 of zo) Veel zoniet alles handinstelbaar, en lekker stil en onopvallend. Vaak wel zwaar, maar dat komt de stabiliteit ten goede

Aanschafprijzen tussen laag en belachelijk en binnen redelijke grenzen onverwoestbaar
pi_22309255
Mensen die een EOS 300 willen aanschaffen kunnen ook een tweedehands EOS 50 overwegen.

Voordeel is dat deze degelijker inelkaar zit; meer metaal en metalen lensvatting, ingebouwde focus assist light (betere lichtgevoeligheid ook), alles is met de hand instelbaar met gemakkelijke draaiknoppen (groot voordeel t.o.v. de EOS 300) en ik dacht ook dat hij een snellere sluitertijd had.

Nadelen zijn dat hij minder lichtmeetpunten heeft, maar het verschil zul je zelden merken en dan nog alleen als je goeie kwaliteit dia's schiet. Hij heeft ook minder focuspunten; 3 i.p.v. 7, maar die focuspunten vind ik persoonlijk alleen maar onhandig, ik zet meestal alleen de middelste aan.

Die van mij heb ik op eBay Duitsland gekocht voor maar 150 Euro. 28-105mm USM lens erbij (oude model, niet de nieuwe die zijn niet goed) voor 150 Euro, 50mm 1:8 voor 40 Euro en een batterygrip (iets van 50 Euro).

Ik heb mijn EOS 300 verkocht en de EOS 50 gehouden. De 300 voelt een beetje plastic/speelgoedachtig aan en je kunt niet alles onafhankelijk met de hand instellen. De EOS 50 is zeker het overwegen waard.

De EOS 50e heeft ooggestuurde selectie van een van de focuspunten en ooggestuurde depth-of-field preview, wat hem populairder maakt dan het gewone model.
The effect of a Pan Galactic Gargle Blaster is like having your brains smashed out by a slice of lemon wrapped around a large gold brick.
Damn it feels good to be a hamster.
pi_22310952
Wat dacht je van een Kiev met 85 of 135mm lens en opsteekzoeker? Kost ook belachelijk weinig, met een Russisch merk camera zullen ze je zeker niet serieus nemen terwijl het wel een serieuze camera is. Met een externe lichtmeter kun je ieder type film gebruiken. En welke security man/vrouw snapt het nut van dat zwarte kastje in je jaszak.

Ivo
pi_22311611
Ok, ik heb veel gelezen en kom steeds weer op Canon of Ricoh uit!!
Bij Canon een A1 of AE1, van Ricoh trekt mij vooral de optie dat je "Multi Exposure" kan doen.
Ook heb ik wat gelezen over de Pentax ME, en ook die is niet "stuk" te krijgen.

Hier wat links:

Canon A1 en AE1
http://www.marktnet.nl/Ca(...)e-flitser-145235.htm
http://www.marktplaats.nl/markt/foto/canon/34770.htm?zoek=A1
http://www.speurders.nl/f(...).1.0.1.173.3549.html

Ricoh:
http://www.marktplaats.nl/markt/foto/ricoh/1344.htm
http://www.speurders.nl/f(...).1.0.1.173.3549.html

Pentax:
http://www.speurders.nl/show_ad.php?id=2009598&msg=15

De 2de link van de Canon A1 en AE1, is echt overcompleet, maar zitten wel veel filters bij!
Eenige wat bij die set mist, is een motordrive/winder.

De Ricoh's zijn ook erg compleet!
De Pentax trok mijn aandacht door de 600mm lens.

Mijn vraag is dan, wat is een mooi setje voor een mooi bedrag?
pi_22330057
quote:
Op donderdag 30 september 2004 15:02 schreef fotoloog het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je niet de "RF" versie van deze camera bedoelt? Die zijn namelijk schreeuwend duur...

Over Kiev's heb ik al meerdere goede verhalen gelezen, maar ik kom ze 2e hands eigenlijk niet tegen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 1 oktober 2004 @ 15:41:41 #46
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22332936
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2004 13:34 schreef MarcelR het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je niet de "RF" versie van deze camera bedoelt? Die zijn namelijk schreeuwend duur...
fotoloog bedoelde de eerste Hexar, een 'edelcompact' zonder meetzoeker maar met AF, een lichtsterke 35mm en een fluisterstil transport en dito sluiter
quote:
Over Kiev's heb ik al meerdere goede verhalen gelezen, maar ik kom ze 2e hands eigenlijk niet tegen.
De Russische camera's worden meest op fotograficabeurzen verhandeld tegen alleszins redelijke prijzen.
Dit type meetzoekercamera heeft als voordeel dat je er een telelens op kunt monteren, alleen heeft dat weer het nadeel dat de camera nogal in negatieve zin begint op te vallen waardoor je weer net zover bent als met een reflex. Daarnaast produceren de sluiters van dit type meetzoekers nog altijd een redelijk plofje waardoor je niet zo stil te werk kunt gaan als met een centraalsluiter.

Beste inzake onopvallendheid is een niet al te grote meetzoeker uit midden jaren 70, of een latere edelcompact als de Hexar.
pi_22333217
Die hexar ziet er best wel uit moet ik zeggen! Slikt tenminste ook snelle films en verder alles wat ik nodig heb. 2e hands prijzen zijn best fors moet ik zeggen. Vrijwel allemaal ruimschoots boven de 200 euro, beetje jammer. Maar goed, dit is nog best een recente camera. Enig idee wat destijds de nieuwprijs is geweest?
pi_22497293
Het is de Konica Hexar geworden, inclusief de originele flitser. Erg fijn cameraatje en haarscherpe resulaten! Gisteren een testrolletje volgeschoten: haarscherp (ook met vrijwel open diafragma), fraai contrast en erg mooie kleuren. De autofocus is echt razendsnel en niet afhankelijk van contrast op het onderwerp, zoals bij de meeste (D)SLR's.Jummie!
  vrijdag 8 oktober 2004 @ 20:46:41 #49
40001 fotoloog
1/250 sec. F=8
pi_22497870
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2004 20:23 schreef MarcelR het volgende:
Het is de Konica Hexar geworden, inclusief de originele flitser. Erg fijn cameraatje en haarscherpe resulaten! Gisteren een testrolletje volgeschoten: haarscherp (ook met vrijwel open diafragma), fraai contrast en erg mooie kleuren. De autofocus is echt razendsnel en niet afhankelijk van contrast op het onderwerp, zoals bij de meeste (D)SLR's.Jummie!
Goede keuze !
pi_22518659
http://httpd.chello.nl/m.(...)ics/Jan/DSC01479.JPG
http://httpd.chello.nl/m.(...)ics/Jan/DSC01480.JPG
http://httpd.chello.nl/m.(...)ics/Jan/DSC01481.jpg

Deze set heb ik nu 3 dagen in huis!
Eerste rolletje zit al vol en kan niet wachten om het resultaat te zien!
Heb eerst zonder rol wat "geschoten" om wat gevoel te krijgen.
Daarna rolletje erin, fotos maken, wat dingen testen zoals lange sluitertijd enz.

Ze is goed compleet, de bodys voelen goed aan en alles werkt!
Het is dus de Canon A1 en AV1 geworden!
En dat heeft me 200 pop gekost
Ik heb nu alles op automaat staan (dia en sluit) en als dit rolletje vol is, pakken we een schrift en gaan we lekker spelen!

Nu is het wachten tot de fotos binnen zijn!
pi_22522884
Da's geen geld voor zo'n stapel fijne apparatuur! En nu snel van die automaatstand afhalen dat spul
pi_22535568
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2004 20:23 schreef MarcelR het volgende:
Het is de Konica Hexar geworden, inclusief de originele flitser.
Wat heb je er nog voor betaald?
the world is ours
pi_22570431
Ik ben lekker aan het spelen met het nieuwe speelgoed, 8)
maar hoe stel ik de flits goed in?

bijv:
http://httpd.chello.nl/m.vandewal1/Pics/Anders/DSC01485small.JPG

Ik snap dat je het ASA moet instellen, maar hoe verder??
Ik heb geen boekjes van de flitsers.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 12 oktober 2004 @ 11:13:50 #54
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22570621
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 11:02 schreef ik_jij_en_jou het volgende:
Ik ben lekker aan het spelen met het nieuwe speelgoed, 8)
maar hoe stel ik de flits goed in?

bijv:
http://httpd.chello.nl/m.vandewal1/Pics/Anders/DSC01485small.JPG

Ik snap dat je het ASA moet instellen, maar hoe verder??
Ik heb geen boekjes van de flitsers.
Als die ASA-waarde eenmaal goed ingesteld is kun je middels de onderste schuif uit een drietal automaatstanden kiezen met bijbehorende diafragma's(in dit geval 4, 8 of 16). Dat diafragma stel je in op je camera en de automatiek van de flitser doet de rest(wel opletten dat je gemeten afstand in het bereik van de gekozen automaatstand past, kun je zien op de schaal onder de diafragmaschaal)

Wil je helemaal manual dan komt er nog een keuze bij, namelijk de lichtopbrengst die je instelt(bovenaan waar je de gevoeligheid kunt instellen voor volle kracht, half vermogen en kwart vermogen)
In dat geval kun je de goeie diafragmawaarde aflezen bij de gemeten afstand.

Wat je verder nog moet instellen is de verlichtingshoek van de reflector die ook een woordje meespreekt voor wat de lichtopbrengst betreft.

Let voor die manualinstellingen op dat de rekenschaal op je flitser alleen geldig is wanneer je rechtuit flitst. Draai je de flitser richting het plafond, dan moet je uitwijken naar een automaatstand en wel die die het langste bereik heeft(geel )
pi_22596133
quote:
Op zondag 10 oktober 2004 17:44 schreef boozeroony het volgende:

[..]

Wat heb je er nog voor betaald?
¤ 295,- inclusief batterijen voor de camera (dure shit overigens) en flitser. Geen koopje, maar ook niet de hoofdprijs. Wel met 3 maanden garantie.
pi_23119628
Ok, ik wil een EOS 1000 aanschaffen met :
Lens Canon EF 35 - 70 mm, f/ 3,5 - 4,5;
Zoomlens Canon EF 80 - 200 mm, f/ 4,5 - 5,6;
Flitser Canon Speedlite 200E
Dit alles voor 125 euro.

Is de prijs goed?
En waar moet ik op letten
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 6 november 2004 @ 14:42:49 #57
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23120257
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 14:07 schreef VeerMans het volgende:
Ok, ik wil een EOS 1000 aanschaffen met :
Lens Canon EF 35 - 70 mm, f/ 3,5 - 4,5;
Zoomlens Canon EF 80 - 200 mm, f/ 4,5 - 5,6;
Flitser Canon Speedlite 200E
Dit alles voor 125 euro.

Is de prijs goed?
En waar moet ik op letten
De prijs is netjes, voor een paar losse optieken en een flitser ben je het ook kwijt.

Waar je op moet letten:
  • algemene gebruikssporen, oftewel ziet ie er een beetje fatsoenlijk uit
  • werkt alles ? Als het bij het bekijken niet werkt, werkt het doorgaans na afrekenen ook niet meer. Altijd zorgen dus dat je de camera werkend te zien krijgt en geen genoegen nemen als de benodigde batterij er toevallig niet is .

De EOS1000 is nooit terechtgekomen in kringen die de camera tot op aan het stokje opgebruiken, dus meestal zijn ze nog in hele nette staat. Kwalitatief zijn de '1000' s hele goeie dingetjes, lekker compleet en zo, en toch uiterst betaalbaar.
  • Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
      FOK!fotograaf zondag 7 november 2004 @ 07:27:14 #58
    73911 ultra_ivo
    pi_23136303
    Ik zag van de week nog ergens een Chinon Memotron staan, lijkt me wel interesant, diafragmavoorkeuze halfautomaat met M42 aansluiting. Heeft iemand zo'n ding wel eens in de hand gehad?

Ivo
      Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 7 november 2004 @ 09:38:32 #59
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23136622
    quote:
    Op zondag 7 november 2004 07:27 schreef ultra_ivo het volgende:
    Ik zag van de week nog ergens een Chinon Memotron staan, lijkt me wel interesant, diafragmavoorkeuze halfautomaat met M42 aansluiting. Heeft iemand zo'n ding wel eens in de hand gehad?

Ivo
    Hangt er een beetje vanaf wat voor prijskaartje eraan hangt. Cosina en Chinon hebben al heel wat miskende juweeltjes gebouwd. De meeste hobbyisten haalden destijds hun neus op voor dat ding en kochten liever een 'A-merk'dat dan ook weer door Chinon of Cosina gebouwd bleek

Of je er een moet kopen hangt van het prijskaartje af. Je ziet af en toe Japanse schroefcamera's staan voor net-niet-weggeef, voor andere exemplaren worden kapitalen verlangd.

Dus de hamvraag: Wat kost die Chinon
      zondag 7 november 2004 @ 10:25:14 #60
    40001 fotoloog
    1/250 sec. F=8
    pi_23136941
    quote:
    Op zondag 7 november 2004 07:27 schreef ultra_ivo het volgende:

Ivo
    Chinon is idd een onderbelicht merk in cameraland,heb er diverse in de handen gehad
    Het is een goede camera,absoluut,optisch valt er weinig te twijfelen,als de prijs goed is dan zou ik zeker voor de chinon gaan.
      FOK!fotograaf zondag 7 november 2004 @ 12:42:22 #61
    73911 ultra_ivo
    pi_23138761
    ik heb er eentje op marktplaats voor 45 euro, de ander voor 65 euro zien staan. Zeker niet te duur lijkt me.
      Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 7 november 2004 @ 13:00:35 #62
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23139109
    quote:
    Op zondag 7 november 2004 12:42 schreef ultra_ivo het volgende:
    ik heb er eentje op marktplaats voor 45 euro, de ander voor 65 euro zien staan. Zeker niet te duur lijkt me.
    Ik zou toch nog even doorzoeken. Er zijn nog ontzettend veel japanse p-draadcamera's in omloop en soms gaan ze voor veel minder weg.

Hoewel ik er geen garantie op kan geven zie je op beurzen als Houten ook massa's schroefcamera's, soms voor juweliersprijzen, vaak voor hele schappelijke tarieven. Hetzelfde geldt voor p-draadoptieken.
      FOK!fotograaf zondag 7 november 2004 @ 13:16:40 #63
    73911 ultra_ivo
    pi_23139389
    Er zitten brakke lenzen bij, dus op grond daarvan probeer ik de prijs wat omlaag te krijgen. Ik heb de verkoper al gemaild dat ik alleen geintereseerd ben in de body.
      Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 8 november 2004 @ 09:30:20 #64
    13151 crew  Rewimo
    Nederduitse/Mevrouw qltel
    pi_23159361
    Kan iemand me vertellen wat de Pentax ME Super voor een camera is? Zag er een voor een leuk prijsje, maar is vooral aantrekkelijk omdat er voor datzelfde prijsje ook nog 3 lenzen bij zitten (demomodel geweest). Ik heb net een Pentax MZ5 gekocht en zoek daar nog lenzen voor. Hoe verhoudt zich de ME Super ten opzichte van de MZ5? Beter, slechter, meer/minder mogelijkheden?
    Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
    <a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
    pi_23159768
    Ik kan je jammer genoeg geen advies geven Rewimo maar het is duidelijk dat je de smaak goed te pakken hebt
    "Whaaa ik leer het ook nooit..."
      Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 8 november 2004 @ 10:05:49 #66
    13151 crew  Rewimo
    pi_23159874
    Mja, ik zoek nog wat lenzen, en dan is dit een koopje. Maar ik moet wel eerst weten of het wat is natuurlijk.
    Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
    <a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
      Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 8 november 2004 @ 10:18:33 #67
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23160102
    quote:
    Op maandag 8 november 2004 09:30 schreef Rewimo het volgende:
    Kan iemand me vertellen wat de Pentax ME Super voor een camera is? Zag er een voor een leuk prijsje, maar is vooral aantrekkelijk omdat er voor datzelfde prijsje ook nog 3 lenzen bij zitten (demomodel geweest). Ik heb net een Pentax MZ5 gekocht en zoek daar nog lenzen voor. Hoe verhoudt zich de ME Super ten opzichte van de MZ5? Beter, slechter, meer/minder mogelijkheden?
    Even kort: MEsuper is een SLR uit begin jaren '80. Heeft automatische sluiter na diafragmavoorkeuze en handinstelling. Optieken zijn manual focus en waarschijnlijk niet geschikt voor programautomatiek(wel voor Av en M)

Kwaliteit van de MEsuper : Legendarisch .
      Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 8 november 2004 @ 10:21:32 #68
    13151 crew  Rewimo
    pi_23160156
    Op zich niet zo gek dan voor 100 euro ex met normale (50mm), groothoek (28mm) en macrolens (100mm)?
      Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 8 november 2004 @ 10:42:19 #69
    13151 crew  Rewimo
    pi_23160566
    Krijg nu dit berichtje terug:

De Pentax ME Super en de lenzen zijn gekocht toen de camera op de markt
    kwam, ik weet niet precies in welk jaar dat was. De set is alleen gebruikt
    voor het maken van foto's die als illustraties bij persberichten en
    tijdschriftartikelen werden gebruikt. De camera heeft een tiental jaren
    dienst gedaan en is toen vervangen door een camera met elektronische
    belichtingsmeting en instellingen.

Hm... klinkt nog niet zo gek.
      maandag 8 november 2004 @ 11:01:51 #70
    40001 fotoloog
    1/250 sec. F=8
    pi_23160869
    quote:
    Op maandag 8 november 2004 10:42 schreef Rewimo het volgende:
    Krijg nu dit berichtje terug:

De Pentax ME Super en de lenzen zijn gekocht toen de camera op de markt
    kwam, ik weet niet precies in welk jaar dat was. De set is alleen gebruikt
    voor het maken van foto's die als illustraties bij persberichten en
    tijdschriftartikelen werden gebruikt. De camera heeft een tiental jaren
    dienst gedaan en is toen vervangen door een camera met elektronische
    belichtingsmeting en instellingen.

Hm... klinkt nog niet zo gek.
    De pentax ME-super is van1980~1986 in productie geweest en je kan er een morordrive aan hangen
      Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 8 november 2004 @ 11:03:29 #71
    13151 crew  Rewimo
    pi_23160892
    En wat houdt dat dan in, vroeg de leek

O, en nogmaals: het gaat me meer om de lenzen dan om de camera, maar als ik voor die 100 euro er ook meteen een bruikbare extra body bij heb is dat natuurlijk erg leuk
      maandag 8 november 2004 @ 11:08:40 #72
    40001 fotoloog
    1/250 sec. F=8
    pi_23160998
    Met een motordrive transporteert de film automatisch
      Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 8 november 2004 @ 11:12:02 #73
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23161070
    quote:
    Op maandag 8 november 2004 10:21 schreef Rewimo het volgende:
    Op zich niet zo gek dan voor 100 euro ex met normale (50mm), groothoek (28mm) en macrolens (100mm)?
    Bij een macrotele, zeker een SMC Pentax-M macro zou ik niet lang aarzelen.......
      FOK!fotograaf maandag 8 november 2004 @ 11:15:39 #74
    73911 ultra_ivo
    pi_23161138
    Ik heb voor mijn SMC Pentax Takumar (100mm) alleen al 100 euro betaald. En daar heb ik niet lang over na hoeven te denken.
      maandag 8 november 2004 @ 11:18:21 #75
    40001 fotoloog
    1/250 sec. F=8
    pi_23161189
    Idd........ als het de originele betreft,dan is die alleen al 100 euro waard
    In de McKeown's staat hij voor $ 150~225
      Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 8 november 2004 @ 11:23:09 #76
    13151 crew  Rewimo
    pi_23161282
    Bedankt voor de adviezen allemaal Ik heb de set zojuist besteld
      Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 8 november 2004 @ 11:25:17 #77
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23161328
    quote:
    Op maandag 8 november 2004 11:23 schreef Rewimo het volgende:
    Bedankt voor de adviezen allemaal Ik heb de set zojuist besteld
    Nou op zoek naar een Ouwesok-alike combi . type=lomp, model=hernia
      Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 8 november 2004 @ 11:31:10 #78
    13151 crew  Rewimo
    pi_23161425
    Mwah, ik denk dat ik hiermee wel een poosje leuk kan spelen En verder leen ik gewoon qltels telelens
      Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 8 november 2004 @ 18:12:36 #79
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23170954
    En dit is nu die ME-super

Prachtdingetje toch
      FOK!fotograaf maandag 8 november 2004 @ 18:32:49 #80
    73911 ultra_ivo
    pi_23171417
    K-baljonet neem ik aan?
    Daarvoor maakt KMZ nog altijd hele mooie lenzen.
      Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 8 november 2004 @ 18:43:02 #81
    13151 crew  Rewimo
    pi_23171664
    quote:
    Op maandag 8 november 2004 18:12 schreef Ouwesok het volgende:
    En dit is nu die ME-super
    [afbeelding]

Prachtdingetje toch
    En dit is de mijne Iets minder duidelijke foto maar ja...

de specs
    pi_23192199
    Ik zelf ben opzoek naar een canon t90. ik heb er al enkele gespot, maar heeft iemand hier ervaring met de camera?
    Ik mis namelijk op mijn f1 de optie voor spotmeting en diafragmavoorkeuze met automatische sluitertijd.
    ja hoor eens even.....
    pi_23479898
    Ik wil graag een SLR kopen om te gaan hobbyen met fotografie. Ik zou graag een toestel willen dat geschikt is om mee te beginnen, maar dat mee kan groeien (uit te breiden is, geavanceerde opties heeft) naarmate je beter met fotografie uit de voeten kan.

Ik zat te twijfelen tussen een oud model, de Nikon F801, uit 1988 alweer. Mijn broer heeft deze en de kwaliteit van de foto's is schitterend.

Of een nieuwe model, de Nikon F80. Hier heb ik nog weinig materiaal van gezien en heb hem nog niet in handen gehad. Maar de meningen op internet zijn zeer positief.

Heeft er iemand tips of een duidelijke voorkeur voor een van deze toestellen? Qua prijs verschillen ze amper, dat maakt het nog lastiger.
      Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 22 november 2004 @ 00:15:03 #84
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23481635
    quote:
    Op zondag 21 november 2004 23:07 schreef Kontiki het volgende:
    Ik wil graag een SLR kopen ..... Nikon F801, uit 1988 alweer......... nieuwe model, de Nikon F80
    Heeft er iemand tips of een duidelijke voorkeur voor een van deze toestellen?

Qua prijs verschillen ze amper, dat maakt het nog lastiger.
    Bedenk bij die F801 Dat je een camera van 14 jaar oud koopt. In dat geval zou ik eerder voor een recentere Nikon gaan, die F80 dus. Zit minstens twee generaties tussen qua ontwikkeling .
    pi_23481815
    quote:
    Op maandag 22 november 2004 00:15 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Bedenk bij die F801 Dat je een camera van 14 jaar oud koopt. In dat geval zou ik eerder voor een recentere Nikon gaan, die F80 dus. Zit minstens twee generaties tussen qua ontwikkeling .
    Ja, maar die F801 kost vandaag de dag nog bijna net zoveel als de F80. Zou dat niet wat zeggen over de kwaliteit?
      Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 22 november 2004 @ 00:31:54 #86
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23481987
    quote:
    Op maandag 22 november 2004 00:23 schreef Kontiki het volgende:

[..]

Ja, maar die F801 kost vandaag de dag nog bijna net zoveel als de F80. Zou dat niet wat zeggen over de kwaliteit?
    Die kwaliteit was inderdaad niet verkeerd. De F801s en de F90(X) waren echter nog beter.

Je hebt met al die kwaliteit echter een camera waarin met name de AF nog van gisteren is, een nieuwere Nikon is dan een stuk aangenamer werken
    pi_23543753
    Uiteindelijk heb ik moeten kiezen tussen de F75 en de F801. De F80 bleek bij nader inzien veel te hoog geprijsd voor mijn budget.

Het is de F801 geworden. Verkoper raadde me die aan vanwege de degelijkheid van de mechaniek + behuizing, plus het feit dat de F801 vandaag de dag nog gewoon meekan als semi-prof camera. De F75 is wel makkelijker en sneller te bedienen, maar ik vind het als beginner juist leuk om lekker te klungelen met instellingen e.d.

Tevens nog een Sigma 28-200 objectief erbij gekocht. Totaal met tasje alsnog goedkoper dan een F75 plus kitlens, al met al een redelijke aankoop denk ik.
      Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 24 november 2004 @ 16:36:20 #88
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23544464
    quote:
    Op woensdag 24 november 2004 16:12 schreef Kontiki het volgende:
    plus het feit dat de F801 vandaag de dag nog gewoon meekan als semi-prof camera.
    quote:
    Tevens nog een Sigma 28-200 objectief erbij gekocht. Totaal met tasje alsnog goedkoper dan een F75 plus kitlens, al met al een redelijke aankoop denk ik.

Kijk, en dat vind ik nou absoluut weer niet semi-prof . Niet dat de Sigma niet goed is, maar wanneer je aan de ene kant hoge eisen aan je camera stelt, zou ik dat ook aan mijn optieken doen. Nu doet die 28-200 dienst als sluitpost, maar het is wel het belangrijkste stuk aan je camera. Die F801 doet niet veel meer dan je filmpje en je lens vasthouden. Dat optiekje maakt het beeld .

Van de andere kant kun je nu wel aan een heleboel brandpuntsafstanden snuffelen zonder al te veel wisselwerk. Als het je te pakken krijgt kun je in elk geval heel gericht echt goeie optieken aanschaffen

en zo heeft elk verhaal twee kanten
    pi_23547585
    Ik heb dus een beperkt budget. Dit was zo'n beetje het enige objectief wat er financieel nog inzat. Bovendien heb ik op deze manier maar 1 lens nodig, ideaal voor een beginner.
      Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 24 november 2004 @ 22:14:48 #90
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23553053
    quote:
    Op woensdag 24 november 2004 18:49 schreef Kontiki het volgende:
    Ik heb dus een beperkt budget. Dit was zo'n beetje het enige objectief wat er financieel nog inzat. Bovendien heb ik op deze manier maar 1 lens nodig, ideaal voor een beginner.
    Dat is inderdaad een goed argument voor een 28-200 . Besef alleen dat je kwalitatief nogal een paar veren laat ten opzichte van pakweg een 28-90 en een 80-200.
    pi_23596396
    Er staan weer wat memotrons te koop, morgenochtend weet ik of ik 'm bij ebay kan wegslepen of niet. En dan heeft dezelfde koper nog zo eentje in reserve op marktplaats.
      Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 26 november 2004 @ 23:23:45 #92
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23598832
    quote:
    Op vrijdag 26 november 2004 21:48 schreef ultra_ivo het volgende:
    Er staan weer wat memotrons te koop, morgenochtend weet ik of ik 'm bij ebay kan wegslepen of niet. En dan heeft dezelfde koper nog zo eentje in reserve op marktplaats.
    Heb je die TLS401 al uitgeprobeerd
    pi_23602779
    Nog niet, dat is voor de Maastricht-meet. Net als de andere camera's.
      Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 27 november 2004 @ 10:00:15 #94
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23603228
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 04:56 schreef ultra_ivo het volgende:
    Nog niet, dat is voor de Maastricht-meet. Net als de andere camera's.
    Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe die 401 vandaag de dag nog meekan .

* op praatstoel stapt

Bij de M42-camera's was de situatie vergelijkbaar met die van de meetzoekers uit die tijd. De schroefdraad liep voor de grote markt op zijn laatste benen, en het leek erop alsof de betrokken merken nog eenmaal alles uit de kast haalden alvorens over te gaan naar een bajonetvatting. Dat leidde in het begin van de jaren 70 tot een paar uitermate fraaie en kwalitatief meesterlijke camera's. Om er eens een paar uit het vergeetboek te halen:

In no particular orderof zoiets

Die Ricoh TLS401 dus met zijn dubbele zoeker

De Mamiya DSX500/DSX1000 met spotmeting met open diafragma (als je Mamiyaoptieken gebruikte)

De Asahi Pentax ES-II Laatste topmodel voor invoering van de K-vatting. Destijds schreeuwend duur, op de laatste Houten 60 eur voor een prachtexemplaar.

Fujica ST901 Fujica's toppertje. Na invoering van de Fuji-bajonet zou het met de reflexen van Fujica nimmer meer wat worden. Deze echter

Yashica electro AX De fameuze X maar dan met belichtingsautomaat. Werd nimmer een succes en begint inmiddels zeldzaamheidswaarde op te bouwen

Hoe het daarna verderging:
    Met name Fujica en Mamiya konden met hun later verschijnende bajonetmodellen de gracht dempen omdat ze simpelweg te laat waren ingestapt met een geheel eigen vatting. Neemt niet weg dat Mamiya nog een paar uitermate fraaie camera's wist neer te zetten, alleen gooide begin jaren 80 de economie in het algemeen en het faillisement van houdermaatschappij Osawa roet in het eten. Fuji zette er een fraaie serie camera's neer (de AX'en), helaas met een vatting die niemand wilde.
    Ricoh zou het door op de Pentax K-vatting over te stappen nog ver brengen, ondanks dat ze wat laat overgingen (1977) De markt zat toen echter al vol met K-vattingoptieken. Een juweel als de 401 hebben ze nimmer meer gebouwd.
    De Yashica AX kreeg een contaxbajonet en ging met wat restiling verder als de FX-1, alleen was het basisontwerp te oud, en stond het geheel in de schaduw van de FR die er toch een stuk hipper uitzag
    pi_23606963
    De Fujica is momenteel nog legendarisch vanwege zijn zeer heldere zoeker. De helderste zoeker van alle M42 camera's totdat Voigtländer begon met het opnieuw uitbrengen van M42 camera's. Deze juweeltjes gaan nieuw voor een 300-400 euro van de hand (afhankelijk van de importeur). Helaas voor mij heeft Voigtländer qua ergonomie teveel naar de Spotmatic gekeken, daardoor is ie voor mij wat minder interesant.

Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 27 november 2004 @ 19:29:09 #96
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23612910
    Voor de schroefdraadliefhebbers.

Rollei heeft begin jaren zeuventig zich ook bezondigd aan een camera met P-draad. Die camera is niet echt een succes geworden .

Toch duiken er af en toe Carl Zeiss Oberkochen-optieken met p-draad op, en dat zijn regelrechte smuloptieken, waarbij zelfs een Takumar, een Yashinon of een Mamiya Sekor totaal verbleekt .
      maandag 10 januari 2005 @ 16:48:42 #97
    97787 pringles
    aartappelskyfies
    pi_24503426
    Een beetje hulp gevraagd!
    Ik heb onlangs van mijn vader een mooie oude Praktica Super TL1000 in bruikleen gekregen (naar ik meen uit 1980), met een standaard Pentacon lens 1.8/50, en drie close up lenzen. Hij maakt nog prima plaatjes, maar ik wil de set graag wat uitbreiden. Bijvoorbeeld met een flitser en wat extra lenzen.
    Nu komen de vragen::
    Wat voor flitser kan ik gebruiken? Zijn die aansluitingen standaard, zodat iedere flitser erop past? Of moeten ze wel van het Praktica merk zijn? Op marktplaats.nl vind ik een Praktica 321A. Is dat iets?
    En dan de lenzen:
    Kan ik een zoomlens op een handmatig apparaat zetten? Of alleen lenzen met vaste brandpuntsafstand? En voldoen alle merken met M42 thread? Ik had al gelezen dat Takumar lenzen goed zouden zijn, maar wat voor merken kan ik nog meer naar kijken? En zijn zulke lenzen dan later ook voor andere camera's te gebruiken, mocht ik nog eens naar een iets recentere camera uitwijken?
      FOK!fotograaf maandag 10 januari 2005 @ 17:19:32 #98
    73911 ultra_ivo
    pi_24503731
    Veel vragen. En er zijn nog meer antwoorden mogelijk.
    Jammer dat je er gisteren niet bij was, dan had je een hele serie M42 lenzen kunnen uitproberen. Jouw camera is nog uit de heerlijke tijd dat je zowat alle merken met elkaar kon combineren, lenzen, body's, flitsers, noem maar op. Iedere flitser met een gewoon middencontact past erop. Met name Metz maakt flitsers om van te smullen.
    De Pentacon 1.8/50 is een heel behoorlijke lens. Daar heb ik heel wat jaren foto's mee gemaakt. Maar de Takumar is net dat beetje beter.
    Zoomlenzen voor M42 zijn er ook. VOor betrekkelijk weinig geld zelfs. Maar in die tijd waren vaste brandpuntsobjectieven stukken beter dan zoomlenzen.
    Bij Marktplaats heb ik gemerkt dat je vaak beter een setje objectieven met nog een camera erbij kunt kopen dan losse objectieven. Afgelopen zomer kocht ik bijv. een Sigma 70-210 zoomlens, een niet al te beste 28mm lens, een flits en een tas samen met een Praktica MTL3 body voor de lieve som van 50 Euro. Gewoon even zoeken op marktplaats of ebay (vooral de Duitse ebay) en vooral niet nalaten hier om advies te vragen. Of een stelletje mallotige foto-fokkers vergezellen tijdens de camerabeurs in Houten. Daar vind je massa's M42 objectieven.
      Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 10 januari 2005 @ 18:26:43 #99
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_24504647
    quote:
    Op maandag 10 januari 2005 16:48 schreef pringles het volgende:
    Een beetje hulp gevraagd!
    <m42-knip >
    De Praktica is in princiipe met iedere flitser in te zetten, hoeft dus niet eigen merk te zijn. Neem bij voorkeur een flitser met een ingebouwde belichtingsautomaat, dat scheelt weer rekenen.

Je kunt op een schroefcamera gewoon zoomlenzen gebruiken maar bij voorkeur vastbrandpunt, al was het alleen omdat het zoveel mooier is .
    A-Merken om op te letten met p-draad:
  • Takumar(redelijk algemeen, errug mooi)
  • Yashinon(errug mooi, maar minder algemeen)
  • Mamiya-Sekor(als Takumar, maar nog aardig aan de prijs)
  • Fujinon(behoorlijk zeldzaam maar erg goed)
    En natuurlijk de top van de vreemdmerken uit de tijd van de camera:
  • Panagor
  • Vivitar
  • Sigma
  • Tamron(vooral de recentere Adaptall-optieken )

P-draadlenzen zijn met enige beperkingen over een adapter bruikbaar op veel nieuwere bajonetvattingen. Het automatisch diafragma ben je dan echter wel kwijt. Bij een AF-camera moet je stiekem toch met de hand scherpstellen* en van je belichtingsautomatiek doet alleen de variant met diafragmavoorkeuze het nog(en handinstelling natuurijk)

Een p-draadsetje is overigens altijd leuk om erbij te houden .
    Je kunt tegen daltarief eens een gek brandpuntje uitproberen voordat je je schoonfamilie beleent voor diezelfde lens op je nieuwere systeem
    Je kunt met p-draad heerlijk experimenteren in het macrobereik. Op beurzen koop je tussenringen en balgapparaten voor voor een fractie van een schijntje waarmee je avondenlang zoet kunt zijn en heel veul macrovlieguren kunt maken.

* Alleen de Contax AX kan AF combineren met een p-draadlens. Wie echter een Contax AX kan betalen, maakt van die Zeiss-optieken ook niet echt een probleem
  • Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
      FOK!fotograaf maandag 10 januari 2005 @ 19:11:09 #100
    73911 ultra_ivo
    pi_24505337
    En dan nog een oude klassieker, de Jupiter J9. Een heel mooie portretlens. Is voor schandalig weinig geld te koop. Die van mij kostte 29 Euro, Ouwesok tikte ik er afgelopen zomer eentje op de kop voor de geweldige som van 800 Roebel (18euro)
    Een beetje portretlens van een ander merk kost al snel het 5-voudige (zo niet 10-voudige)
      dinsdag 11 januari 2005 @ 00:59:12 #101
    97787 pringles
    aartappelskyfies
    pi_24511172
    Bedankt voor de reacties! Ik ben al naarstig op marktplaats en ebay aan het speuren naar leuke speeltjes.
    Er stonden voor mij nog wel wat onbekende termen tussen de adviezen, maar na even googelen bleek al snel dat p-draad niets anders is dan schroefdraad voor Praktica.
    @ultra_ivo: ik vind inderdaad best vaak zeer betaalbare complete sets. Maar hebben alle Praktica's M42 draad? Oftewel: zullen objectieven die passen op een SuperTL3 of eerder genoemde MTL3 ook passen op mijn TL1000?

Ik heb nog nooit gefotografeerd met een zoomlens (behalve dan op compact camera) of met lenzen met grote brandpuntsafstand. Ik wil vanalles wel eens proberen. Wat verstaan jullie onder een portretlens?
      FOK!fotograaf dinsdag 11 januari 2005 @ 13:04:40 #102
    73911 ultra_ivo
    pi_24516595
    Alle Praktica's met schroefdraad hebben dezelfde draad (M42) Er bestaat nog een andere draad (M39) maar die is bij reflexen alleen in gebruik bij oudere Zenits. Daarnaast bestaan er Praktica's met baljonet (B-serie). Die zijn echter zelfdzaam op het net.
    De TL en MTL-series van Praktica hebben allemaal schroefdraad. Zijn ook allemaal aan te raden. Alleen de MTL-50 wijkt een klein beetje af, die heeft LED's om je belichting aan te geven, de rest allemaal hetzelfde wijzertje. De MTL5B is het makkelijkst als je een nieuwe batterij nodig hebt.
    Een portretlens is een lens met een brandpunt wat goed geschikt is voor het maken van portretten. Dus iets in de regio van 85-135mm. Een pure portretlens (zoals de Jupiter J9) tekent wat zachter, zodat kleine pukkeltjes op de huid niet zo zichtbaar zijn. ergonomisch is de J9 niet zo'n topper, werkt wat langzaam bij het instellen. Dus voor sportopname's minder geschikt. Een andere zeer aan te raden lens is de Takumar 2.8/105.
      Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 11 januari 2005 @ 13:27:17 #103
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_24516895
    Naast de zachte, maar wel hoge scherpte heeft de J9 nog iets wat hem tot een perfecte portretlens maakt, namelijk zijn uiterst fraaie overgang van scherp naar onscherp.

Het brandpuntbereik dat al door Ivo was opgegeven is overigens zo geschikt voor portret omdat je steeds op ideale afstand van je slachtoffer zit. Een korter brandpunt geeft een te steile perspectief (met van die uitpuilneuzen en kleine oortjes), een langer brandpunt vlakt teveel af(geeft van die platgeslagen gezichten )

Ook mijn ervaring is dat wanneer je van snelheid houdt, je nooit goeie maatjes met een J9 wordt, al vind ik het zelf een van de fraaiste optieken .
      FOK!fotograaf dinsdag 11 januari 2005 @ 13:45:17 #104
    73911 ultra_ivo
    pi_24517129
    De nieuwere types Jupiter J9 zien er zo uit:

Let op de voorste ring. Hiermee sluit je handmatig het diafragma nadat je hebt scherpgesteld. De Jupiter is geen automatische lens. Bij automatische lenzen gebeurt dit sluiten van het diafragma automatisch, via het pinnetje achter in je lens. Schroef je lens er maar eens uit en druk eens op het pinnetje, dan merk je het vanzelf. is overigens ook een standaard methode om bij een 2e hands lens te controleren of het diafragma goed sluit
      dinsdag 11 januari 2005 @ 15:34:48 #105
    97787 pringles
    aartappelskyfies
    pi_24518516
    Ik maar pinnetjes indrukken, en er gebeurt niets........:) staat de lens op handmatig.

Maar leuke tip, nu zie ik direct wat mechanisch het verschil is tussen de handmatige en automatische stand.
    Wat ik alleen niet begrijp: wat is qua gebruik het verschil tussen die twee? Ik moet toch hoe dan ook zelf het diafragma instellen?
    En dan nog een vraagje: in de gebruiksaanwijzing van de Praktica (gisteren nog ergens op internet gevonden, fantastisch medium!) staat dat ik de scherptediepte kan controlleren door in de viewfinder te kijken in handmatige stand. Maar ik weet niet goed wat ik dan precies zou moeten zien. Ik begrijp het begrip scherptediepte wel, en bovenop de lens staan ook mooie indicatiestreepjes tussen de scherpstelring en de diafragmaring, maar hoe ik dat ook uit het beeld door de zoeker moet halen??
      Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 11 januari 2005 @ 15:56:47 #106
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_24518808
    De A-stand laat toe dat je met open diafragma scherpstelt, en dat de pin pas weggedrukt wordt door je lichmeetknop en natuurlijk je ontspanner.

Als je de lichtmeettoets indrukt zie je het beeld donker worden, maar zie je ook dat er meer details in de scherpte vallen
      FOK!fotograaf dinsdag 11 januari 2005 @ 16:45:56 #107
    73911 ultra_ivo
    pi_24519372
    Het verschil tussen de handmatige variant van de Jupiter en een automatische lens is een extra handeling.
    Normaal:
    Je bepaalt je belichting (zwart knopje indrukken, alles instellen).
    Je stelt scherp
    Je drukt af, de lens wordt automatisch (via het pinnetje) op het ingestelde diafragma gebracht

Bij de Jupiter heb je dat pinnetje niet, moet je dus een extra handeling verichten na het scherpstellen, het diafragma sluiten. Klinkt wat ingewikkeld, als je het een keer of wat hebt gedaan is het prima te doen.
    Sowieso maak je vaak portretten met het diafragma vrijwel helemaal open, dan hoef je het diafragma niet terug te draaien naar 2.0 (beginstand) Tot een diafragma van 4.0 kun je prima scherpstellen met een gesloten diafragma. Alleen bij superweinig licht niet.
      zaterdag 15 januari 2005 @ 00:47:30 #108
    34375 Gerdo
    Ja joh! }:|
    pi_24573850
    Goede nacht allen!

Ik ook wil zoals velen aan de spiegelreflex camera. M'n digitale Fuji FinePix is leuk, maar ik wil toch net ietsjes meer... Zeker omdat ik een reis naar Mexico aan het plannen ben die ik uiteraard goed vast wil leggen! .

Zojuist uitgebreid het "ik zoek een spiegelreflex camera"-topic en dit "ik zoek een tradionele camera"-topic door zitten nemen en uit alle posts blijkt volgens mij dat de Canon EOS 300 een zeer nette camera is om mee te beginnen voor een beperkt budget. Want zoals velen zit ik ook met een armzalig studenten-budget

Nu kwam ik op Marktplaats de volgende set tegen:

Weinig gebruikte Canon EOS300 kleinbeeld fototoestel.
    Verkeerd in absolute nieuwstaat.

Inclusief de volgende toebehoren:
    - Zoomobjectief Canon 28-80 mm / 3,5-5,6
    - Polaroidfilter voor dit objectief
    - Zoomobjectief Canon EF 80-200 mm / 4,5-5,6
    - Fototas
    - Nederlandstalige gebruiksaanwijzing

De set werd aangeboden voor ¤ 175. Er vanuit gaande dat het inderdaad een camera in nieuwstaat betreft een zéér nette prijs in mijn ogen. Een body, 2 Canon objectieven en nog een filter en tas erbij...

Mijn vraag aan jullie "kenners": vinden jullie dit ook een goede prijs voor het aangebodene? En is de EOS 300 inderdaad een leuke camera om een liefhebberij voor fotografie verder mee uit te breiden?

Alvast erg bedankt voor jullie ractie en eventuele tips (altijd welkom!)
    Ik ben gewoon lomp, tactloos, huisheteroow en Gerdo!
      zaterdag 15 januari 2005 @ 00:50:46 #109
    40001 fotoloog
    1/250 sec. F=8
    pi_24573921
    quote:
    Op zaterdag 15 januari 2005 00:47 schreef Gerdo het volgende:
    Goede nacht allen!

Ik ook wil zoals velen aan de spiegelreflex camera. M'n digitale Fuji FinePix is leuk, maar ik wil toch net ietsjes meer... Zeker omdat ik een reis naar Mexico aan het plannen ben die ik uiteraard goed vast wil leggen! .

Zojuist uitgebreid het "ik zoek een spiegelreflex camera"-topic en dit "ik zoek een tradionele camera"-topic door zitten nemen en uit alle posts blijkt volgens mij dat de Canon EOS 300 een zeer nette camera is om mee te beginnen voor een beperkt budget. Want zoals velen zit ik ook met een armzalig studenten-budget

Nu kwam ik op Marktplaats de volgende set tegen:

Weinig gebruikte Canon EOS300 kleinbeeld fototoestel.
    Verkeerd in absolute nieuwstaat.

Inclusief de volgende toebehoren:
    - Zoomobjectief Canon 28-80 mm / 3,5-5,6
    - Polaroidfilter voor dit objectief
    - Zoomobjectief Canon EF 80-200 mm / 4,5-5,6
    - Fototas
    - Nederlandstalige gebruiksaanwijzing

[afbeelding]

De set werd aangeboden voor ¤ 175. Er vanuit gaande dat het inderdaad een camera in nieuwstaat betreft een zéér nette prijs in mijn ogen. Een body, 2 Canon objectieven en nog een filter en tas erbij...

Mijn vraag aan jullie "kenners": vinden jullie dit ook een goede prijs voor het aangebodene? En is de EOS 300 inderdaad een leuke camera om een liefhebberij voor fotografie verder mee uit te breiden?

Alvast erg bedankt voor jullie ractie en eventuele tips (altijd welkom!)
    Lijkt mij geen verkeerde prijs
      zaterdag 15 januari 2005 @ 00:54:39 #110
    34375 Gerdo
    pi_24573997
    quote:
    Op zaterdag 15 januari 2005 00:50 schreef fotoloog het volgende:

[..]

Lijkt mij geen verkeerde prijs
    Dat was snel, nog meer mensen die niet slapen! .

Deel je mijn kort-door-de-bocht-conclusie dat de EOS 300 een leuke starter is?
      zaterdag 15 januari 2005 @ 01:02:40 #111
    40001 fotoloog
    1/250 sec. F=8
    pi_24574137
    quote:
    Op zaterdag 15 januari 2005 00:54 schreef Gerdo het volgende:

[..]

Dat was snel, nog meer mensen die niet slapen! .

Deel je mijn kort-door-de-bocht-conclusie dat de EOS 300 een leuke starter is?
    Perfect cameraatje,wat voor polafilter zit erbij?
      zaterdag 15 januari 2005 @ 01:06:24 #112
    34375 Gerdo
    pi_24574214
    quote:
    Op zaterdag 15 januari 2005 01:02 schreef fotoloog het volgende:

[..]

Perfect cameraatje,wat voor polafilter zit erbij?
    Geen idee eerlijk gezegd, ik heb de advertentie zo geknipt en geplakt. Ik kan het natuurlijk altijd even navragen. Nog dingen die bij een dergelijke filter van belang zijn?
      zaterdag 15 januari 2005 @ 01:09:34 #113
    40001 fotoloog
    1/250 sec. F=8
    pi_24574270
    quote:
    Op zaterdag 15 januari 2005 01:06 schreef Gerdo het volgende:

[..]

Geen idee eerlijk gezegd, ik heb de advertentie zo geknipt en geplakt. Ik kan het natuurlijk altijd even navragen. Nog dingen die bij een dergelijke filter van belang zijn?
    Polarisatiefilters zijn duur,ik zou zowiezo ff vragen welk merk het is en of het filter ook in nieuwstaat verkeert,kan nooit kwaad...
      zaterdag 15 januari 2005 @ 01:13:25 #114
    34375 Gerdo
    pi_24574330
    quote:
    Op zaterdag 15 januari 2005 01:09 schreef fotoloog het volgende:

[..]

Polarisatiefilters zijn duur,ik zou zowiezo ff vragen welk merk het is en of het filter ook in nieuwstaat verkeert,kan nooit kwaad...
    Ik heb zojuist een mailtje de deur uit gedaan.

Ik zit nog wat te zoeken op marktplaats maar 175 euries voor de body en 2 objectieven lijkt me behoorlijk voordelig... We wachten de reactie af, de beste man is nu vast niet meer wakker! .

Alvast bedankt in ieder geval! .
      zaterdag 15 januari 2005 @ 01:14:25 #115
    40001 fotoloog
    1/250 sec. F=8
    pi_24574342
    quote:
    Op zaterdag 15 januari 2005 01:13 schreef Gerdo het volgende:

[..]

Ik heb zojuist een mailtje de deur uit gedaan.

Ik zit nog wat te zoeken op marktplaats maar 175 euries voor de body en 2 objectieven lijkt me behoorlijk voordelig... We wachten de reactie af, de beste man is nu vast niet meer wakker! .

Alvast bedankt in ieder geval! .
    Welcome
      zaterdag 15 januari 2005 @ 01:21:56 #116
    34375 Gerdo
    pi_24574428
    quote:
    Op zaterdag 15 januari 2005 01:14 schreef fotoloog het volgende:

[..]

Welcome
    Een mooi moment om te gaan slapen. Hopelijk snel een (positieve) reactie betreffende mijn mailtje, en wie weet binnenkort zijn hier wat mooie plaatjes gemaakt met deze Canon te bewonderen!
    pi_24578874
    Ik zag laatst een Minolta Dynax 9 + macro-objectief + nauwelijks gebruikt voor 700 euro te koop staan. (advertentie weliswaar verlopen maar het gaat om het idee)
    Da's toch vet cool prijsje zou ik zo zeggen. Dat ding kost nieuw zonder objectieven minstens 1700 euro
    pi_24578895
    Ik kijk bij de weg trouwens ook vaak op www.fotoapparatuur.nl
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')