Gorro | woensdag 29 oktober 2003 @ 17:35 |
Als de plaatjes het niet doen, dan staat mijn pc uit * Federico Fellini De tiende sterfdag aanstaande vrijdag van deze geweldige regisseur leek mij een mooie aanleiding om een topic over de beste man te maken. Het resultaat van die gedachtespinsel is dit topic geworden. * Biografie Op 20 januari 1920 was het zover. Urbano Fellini, een rondtrekkende verkoper, en Ida Barbiani brachten in Rimini, Italië een zoon ter wereld en gaven hem de naam Federico mee. Wat zij nog niet wisten en wij inmiddels wel is dat het één van de origineelste en grootste regisseurs zou worden. Erkenning kwam er echter pas bij zijn derde film, I Vitelloni (1953). Deze film was ook de start van de samenwerking met componist Nina Rota, die zou voortduren totaan diens dood in 1979. Zijn ster was rijzende, zeker toen hij vervolgens La Strada (1954) maakte, waarvoor hij zijn eerste Oscar in ontvangst mocht nemen. De hoofdrol in deze film wordt vervult door zijn vrouw Giuletta Masina, met wie hij in 1943 in het huwelijksbootje stapte. Zij zou ook in het vervolg regelmatig in andere films van Fellini op duiken. Samen met zijn twee volgende films, Il Bidone (1955) en Le Notti di Cabiria (1957), vielen zijn eerste films binnen de stroming van het Italiaans neo-realisme. Zijn eerste film, waarin deze "nieuwe" Fellini geheel tot uitdrukking komt is het geweldige Otto e Mezzo (1963), waarvoor hij zijn derde Oscar kreeg. Een film die in veel lijstjes van beste films allertijden voorkomt, en vaak gezien wordt als Fellini's ultieme meesterwerk. Hierna maakt hij 14 films, van afwisselende kwaliteit en met afwisselend succes. Hoogtepunten hieruit zijn Roma (1972) en de film waarvoor hij zijn vierde Oscar kreeg, Amarcord (1973), wat ook zijn grootste commerciële succes was. Met La voce della luna maakt hij in 1990 zijn laatste film. Op 31 oktober 1993 zou hij overlijden aan een hartaanval in zijn woonplaats Rome. Hieronder zal ik nog zijn 5 grootste werken uitgebreid bespreken. [Dit bericht is gewijzigd door Gorro op 29-10-2003 23:38] | |
Gorro | woensdag 29 oktober 2003 @ 17:35 |
* Strada, La (1954) Gelsomina (Giulietta Masina) is verkocht voor een aantal munten door haar erg arme moeder aan Zampano (Anthony Quinn), een rondtrekkende kermisworstelaar. Ze volgt hem op zijn tochten en helpt hem tijdens zijn shows. Zampano misbruikt haar echter. Dan ontmoet ze Il Matto (De Gek), een koorddanser. Ze wil graag samen met hem vertrekken, maar hij zaait verwarring door te opperen dat Zampano misschien eigenlijk wel verliefd op haar is. La Strada is een klassiek voorbeeld voor het Italiaanse neorealisme, een beweging die ontstond na de Tweede Wereldoorlog, met films al Ladri di biciclette en Roma, città aperta. Het Italiaanse neorealisme wordt gekenmerkt door haar simpele en directe afbeelding van de lagere klassen in onze samenleving. Ik vond het wel een mooie film, het verhaal is aandoenlijk, de sfeer is heel mooi en het acteerwerk is goed. De film heeft alleen één probleem en hoe raar het ook mag klinken, het is Giullietta Masina. Ze acteert heel erg goed, maar op één of andere manier irriteerde ik me een beetje aan haar. Van de vier films van Fellini die ik tot dit moment gezien heb ik het mijn minst favoriete. Speelduur: 104 minuten Academy Awards 1957 BAFTA Awards 1956 Venice Film Festival 1954 | |
Gorro | woensdag 29 oktober 2003 @ 17:35 |
* Notti di Cabiria, Le (1957) Cabiria (Giulietta Masina) is een armoedzaaier, die haar nachten doorbrengt te midden van de prostituees. Ze bezit een klein huisje in een arme wijk van Rome, waar ze net als haar bankrekening erg trots op is. Ze droomt over een wonder, dat ze een man vindt die haar uit de armoede zal nemen. Net als in La Strada wordt de hoofdrol gespeeld door Giulietta Masina en weer doet ze dat met verve. De manier waarop ze Cabiria neerzet doet denken aan The Tramp van Chaplin, met name in de film City Lights. De manier waarop ze Cabiria neerzet als ze de filmster ontmoet is vergelijkbaar met de manier dat Chaplin The Tramp neerzet in City Lights, wanneer hij de millionaire ontmoet. Dit is niet geheel toeval, gezien City Lights één van de favoriete films is van Federico Fellini. Net als La Strada is ook dit een mooie en aandoenlijke film. Hoewel Cabiria in het begin totaal geen sympathie bij mij op wist te wekken, transformeert ze in de loop van de film. Dat neemt niet weg dat ik nog steeds enige vorm van irritatie merkte door Masina. Dat is jammer, want het is wel een heel mooi verhaal over hoop en vertrouwen, op prachtige wijze neergezet door Fellini. De beste/mooiste scene uit de film is in de nachtclub. Daar komt de fantasie van Fellini voor het eerste echt naar buiten. Speelduur: 110 minuten Academy Awards 1958 BAFTA Awards 1959 Cannes Film Festival 1957 | |
Gorro | woensdag 29 oktober 2003 @ 17:35 |
* Dolce Vita, La (1960) Marcello (Marcello Mastroianni) is een roddeljournalist/columnist. Gedurende één van zijn rondes, ontmoet hij een oude liefde, Maddalena (Anouk Aimee), na een lange tijd weer en belandt met haar in de slaapkamer van een hoer, om daar de nacht door te brengen. Wanneer hij thuis komt de volgende ochtend, vindt hij zijn huidige vriendin, Emma, dood aan. Ze heeft zichzelf vergiftigd. Later die dag, ontmoet hij de Amerikaanse filmster Sylvia (Anita Ekberg) en besloot daar een paar dagen met rond te trekken. Wat volgt in een verhaal van een decadente samenleving, waar geen normen en waarden meer heilig zijn, behalve alcohol en sex en geen oplossingen behalve zelfmoord. Met La Dolce Vita slaat Federico Fellini een andere weg in. Het neo-realisme van zijn eerste films laat hij achter zich en hij begint voor het eerst richting de fantasie de neigen. Ook is het zijn eerste samenwerking met Marcello Mastronianni, een samenwerking die niet alleen deze film zou beslaan, maar ook nog 5 andere films, waaronder de ultieme Fellini film Otto e Mezzo. Dit is Fellini op z'n best, de Fellini waar ik van hou. Een prachtige weergave van de "high society", met veel bizarre personages en dromerige, kleurijke scenes die alleen uit een film van Fellini kunnen komen. De film bestaat uit een serie van prachtige scenes, die je lang bijblijven. Neem bijvoorbeeld de scene met de prachtige Anita Ekberg in de Trevi-Fontein, de episode van het wonder, de scene in de nachtclub of het feestje op het eind met een striptease van Nadia Gray. Stuk voor stuk erg sterke scenes, om nog maar niet te spreken van het prachtige poëtische einde. Speelduur: 176 minuten Academy Awards 1962 BAFTA Awards 1961 Cannes Film Festival | |
Gorro | woensdag 29 oktober 2003 @ 17:36 |
* Otto e Mezzo (1963) Guido (Marcello Mastroianni) is een regisseur, die na het succes van zijn vorige film probeert te relaxen. Hij kan echter geen moment rust vinden. Hij wordt van alle kanten lastiggevallen door zijn producers, acteurs, actrices en andere mensen waarmee hij eerder gewerkt heeft over wat zijn nieuwe project gaat worden. Hij worstelt met zijn geweten, maar hij is niet in staat om met een idee te komen voor een nieuwe film. Hij trekt zich terug in zijn dromen en fantasie en herinnert zich daarbij gebeurtenissen uit zijn leven. Met Otto e Mezzo levert Fellini een auto-biografische film af. De hoofdpersoon, een geweldige rol weer van Marcello Mastroianni, komt in vele opzichten overeen met Fellini zelf. Fellini worstelde zelf ook met problemen voor een nieuwe film na het succes van zijn vorige film, La Dolce Vita. Hij besloot toen een film te maken over het proces van het ontstaan van de film, een opzet die pas ook nog gebruikt is in Adaptation. Toen Fellini begon aan Otto e Mezzo was er totaal geen script. Hij had een contract en een cast, maar wist nog totaal niet waar de film over zou gaan. Oorspronkelijk was het personage een schrijver, maar daarmee kwam hij vast te zitten, want was is er nou boeiend aan een schrijver met een writersblock. Op een gegeven moment besloot hij Guido te veranderen in een regisseur, en vanaf dat moment was Otto e Mezzo geboren. Meteen vanaf de eerste scene wist ik het, deze film is een meesterwerk. Het zet een goede toon voor de rest van film, vreemd, bizar en vooral magisch. De film zit boordevol magische momenten en elke scene kan alleen uit een film van Fellini afkomstig zijn. Speelduur: 138 minuten Academy Awards 1964 | |
Gorro | woensdag 29 oktober 2003 @ 17:36 |
* Amarcord De plot bestaat uit een serie gebeurtenissen in Rimini, een stadje aan de Middellandse Zee, in de jaren '30. Veel bizarre situaties en personen komen daarbij aan bod. Fellini ontkent dat deze satire op het Italiaanse provinciale leven in de jaren 30, het hoogte punt van het fascisme, gebaseerd is op zijn kindertijd, maar geeft wel toe dat er veel overeenkomstige personages en gebeurtenissen zijn. Deze personages en gebeurtenissen staan vaak bol van fantasie en platvloerse humor. Dankzij deze platvloerse humor was dit destijds Fellini's meest succesvolle film. Niet alleen bij het publiek was de film populair, ook bij de critici, wat blijkt uit Fellini's vierde Oscar. De vele absurde personages en situaties zorgen vaak voor een lach. Vooral de schoolscenes in het begin zijn erg leuk. Verder sleept de film je mee in een fantasievolle wereld, zoals alleen Fellini deze kan creeëren. Ik vind de Fellini, zoals we die zien in La Dolce Vita en Otto e Mezzo beter, maar ook deze absurdistische kant kan ik waarderen. Speelduur: 127 minuten Academy Awards 1975 Academy Awards 1976 Golden Globes 1975 | |
Smots | woensdag 29 oktober 2003 @ 17:39 |
Mijn hulde voor deze openingsposts, maar ik vraag me af of deze hommage door de gemiddelde fok-joeser op waarde zal worden geschat.... | |
REFUSED | woensdag 29 oktober 2003 @ 18:01 |
quote:niet door mij iig, veel te veel leesvoer en het dan nog verplicht stellen ook ![]() van die onbekende regisseurs die dan omdat ze niet-engelstalige films maken opeens goed moeten zijn terwijl de gemiddelde FTR-user de naam geeneens kent ![]() maar qua post (stijl, plaatjes, text etc) mooie post hoor | |
milagro | woensdag 29 oktober 2003 @ 18:04 |
Ik kon "La Cittá delle Donne" wel waarderen ![]() | |
Smots | woensdag 29 oktober 2003 @ 18:26 |
quote:Verplicht? Er is niks verplicht. quote:Geloof, me dat ligt dan eerder aan 'de gemiddelde FTR-user' dan aan meneer Fellini hoor. Fellini is niet bepaald onbekend. quote: | |
spacemangraig | woensdag 29 oktober 2003 @ 19:11 |
Komt er binnenkort geen docu over hem op Ned1? | |
Posdnous | woensdag 29 oktober 2003 @ 19:16 |
![]() Alweer zo'n mooi topic. Fellini is natuurlijk algemeen beschouwd één van de grootmeesters. 8 1/2 en vooral La Dolce Vita zijn mijn favorieten. Meesterlijk hoe Fellini sfeer weet te creeëren. Al die drukke personages er omheen en wat triestige hoofdpersonen die zich door het verhaal heen worstelen. | |
REFUSED | woensdag 29 oktober 2003 @ 19:29 |
quote:dan heb je ten tijde van het Tarkovski-topic niet het topic van #FTR gezien ![]() maar ok, ik dacht dat er nu ook verplicht bij stond, maar er stond alleen maar "LEESVOER!" sorry mijn fout | |
Sai | woensdag 29 oktober 2003 @ 19:58 |
Weer een prachtig topic! Als je nog even zo doorgaat (Tati, Dreyer, Scorsese, Polanski, Welles, Hitch en von Stroheim zijn enkele suggesties ![]() 'Gelukkig' heb ik op Amarcord na al deze films gezien, zodat ik de komende weken wat minder 'werk' zal hebben als bij je Tarkovsky-topic. ![]() ![]() Twee vroagjes: welke film is de mezzo? En wat bedoel je met 'Een leuk weetje is nog dat het de allereerste film was die verkrijgbaar was in 4:3 formaat.'? Op video in 4:3, de eerste pan&scan video dus? In de bios als alternatieve versie? | |
-Wepeel2- | woensdag 29 oktober 2003 @ 20:08 |
quote:Nee, hij is goed omdat hij goede films maakt. Het is toch niet zo raar dat je films kijkt in een andere taal? Als je alleen engelstalige films kijkt sluit je een hele hoop prachtige films uit. Maar dat is niet mijn probleem. ![]() | |
Gorro | woensdag 29 oktober 2003 @ 20:49 |
quote:Volgens mij is L'Amore in città de mezzo. Dit is een verzameling van 6 korte films van, geregisseerd door 6 verschillende regisseurs, waarvan Fellini één short heeft geregisseerd. En ik bedoel inderdaad verkrijgbaar als Home Video. | |
dolle_hond | woensdag 29 oktober 2003 @ 20:51 |
ik vond vooral Le Notti di Cabiria heel goed. | |
BJB | woensdag 29 oktober 2003 @ 21:32 |
Prachtig... prachtig... Deze lijsten we in! Fellini is een held, ben echt fan van 'm geworden het afgelopen jaar Wat wordt je volgende hommage? Kubrick? | |
Gorro | woensdag 29 oktober 2003 @ 21:44 |
quote:Ik zat te denken aan Ingmar Bergman. Maar daar wil ik eerst nog Fanny och Alexander van zien. Daarna wil ik ook nog Luis Buñuel doen, maar daar heb ik allen Cet Obscur Object du desir en Un Chien Andalou van gezien. Daar wil ik eerst ook nog een aantal films van zien. Deze twee wil ik eerst nog eens doen, wat daarna komt weet ik nog niet en wanneer ze komen al helemaal niet ![]() | |
Jeroenus | woensdag 29 oktober 2003 @ 21:57 |
Nog niks van de beste man gezien maar ik las ergens dat 8 1/2 de beste was van hem (Bfi volgens mij). Alleen staat hij er niet bij, of heeft de film een andere naam? | |
Posdnous | woensdag 29 oktober 2003 @ 22:03 |
quote:Otto e Mezzo | |
California | donderdag 30 oktober 2003 @ 01:34 |
quote:Klopt, die was afgelopen zondag, maar wordt as. zaterdagmiddag herhaald, 12:02 - 12:53 op Nederland 1. Gorro, mooi topic weer Ik heb nog nooit iets van Fellini gezien Ten eerste komt er een gerestaureerde print van Otto E Mezzo (8 1/2) uit, in Filmmuseum Cinerama in Amsterdam en Filmhuis Den Haag. Deze gaat morgen in première. De films van Fellini die getoond worden zijn: Lo Sceicco Bianco, La Strada, Fellini's segment uit Boccaccio '70, Satyricon, Roma en E La Nave Va. Voor het hele programma kun je het best kijken op www.filmmuseum.nl. | |
Fabulousbakerboy | donderdag 6 november 2003 @ 17:30 |
Mooi topic wederom Gorro! Fellini, Pasolini, Tarkovsky, Bergman, Kurosawa, Kubrick, Visconti........deze grootmeesters kom ik hier amper tegen. Leuk initiatief dus. Ik heb Fellini's grootste werken in ieder geval gezien en ik durf hier makkelijk te zeggen dat deze grootmeester zeker 5 meesterwerken heeft gemaakt. Mijn Fellini top: 1 Amarcord Ik heb I Vitelloni en Giulietta Degli Spiriti nog op dvd liggen en Il Bidone nog op tape....(ik vind Masina trouwens een geweldige actrice) Verder verheug ik me op je Bergman-topic. | |
Fabulousbakerboy | donderdag 6 november 2003 @ 17:34 |
Beste voorbeeld van neorealisme vind ik trouwens La Terra Trema van Luchino Visconti.... | |
ajuu | zaterdag 8 november 2003 @ 14:42 |
mijn favoriete fellini's zijn toch de 'historische' : satyricon vond ik fantastisch en casanova1970 (donald sutherland) | |
Vava | zaterdag 8 november 2003 @ 18:06 |
Ik heb alleen La Dolce Vita gezien, superfilm! En met die mooie muziek van Nino Rota, geeft de film echt een aparte sfeer. | |
Disorder | zaterdag 8 november 2003 @ 18:15 |
Nog nooit van gehoord. | |
ajuu | maandag 10 november 2003 @ 13:25 |
heel veel fellini in het filmmuseum/cinerama deze maand! | |
SaintOfKillers | maandag 10 november 2003 @ 19:07 |
Ik heb net een DVD-box zien staan met "I Vitelloni", "La Strada", "Otto e Mezzo" en "Giulietta Degli Spiriti". Ik neem aan dat dit dan een aanrader is? | |
Gorro | maandag 10 november 2003 @ 19:20 |
quote:Op zich wel, hoewel er van La Strada en Otto e Mezzo hele mooie Criterion Collection DVDs verkrijgenbaar zijn met unieke extra's en uitstekende beeld-/geluidskwaliteit. | |
Joppe | maandag 10 november 2003 @ 22:16 |
quote:Waar? | |
SaintOfKillers | maandag 10 november 2003 @ 22:24 |
FNAC in Antwerpen. | |
Joppe | maandag 10 november 2003 @ 22:28 |
Ah, dat ligt niet echt in de buurt. Maar toch bedankt ![]() | |
Jeroenus | maandag 10 november 2003 @ 22:34 |
Ik zag die box ook, vrijdag meen ik, in de Ear & Eye in Utrecht. Hij kostte 50 euro naar mijn weten, heel vlug gekeken. | |
Fabulousbakerboy | maandag 10 november 2003 @ 23:02 |
Box ligt ook gewoon bij Free Record en Van Leest.....aanschaffen zeker waard! | |
SeraphimF | vrijdag 28 november 2003 @ 16:54 |
Heb nu al veertien films gezien van Fellini- sinds mei nog maar! Begonnen met La dolce Vita en Otto e Mezzo, en de afgelopen weken/ maanden kunnen genieten van zijn films op de ARD. Maar ondertussen ook veel gehuurd (want films kijken in het Duits is ook niet alles, he?): Satyricon, Casanova, Roma, La Strada, Le Notti di Cabiria en Giulietta degli spiriti. Verder gezien: Mijn lievelingsfilm is nog steeds Otto e Mezzo. IJzersterk zijn ook La Strada en Le Notti di Cabiria. Meest onderschat vindt ik zelf waarschijnlijk La Citta Delle Donne en vooral Giulietta degli spiritizeker kijken als je de kans hebt. Een van zijn meest dromerige films met prachtige fotografie. Beide films zijn echt mooi. Volgens critici is I Vitelloni ook een van zijn meest onderschatte films, dus ik denk dat die box met vier nieuwe films (waar ik helaas het geld niet voor heb op dit moment, verd**me) de echte liefhebber wel op zijn wenken bediend met twee van zijn beste films en twee onderschatte pareltjes (I vitelloni en Giulietta degli spiriti). Oh ja, mijn Fellini-Odyssee is met veertien films bijna op zijn einde. Maarik heb nog een film te gaan, en laat dat nu net (geen toeval hoor) zijn volgens velen mooiste film zijn: Amarcord. Hmmmm | |
ajuu | maandag 1 december 2003 @ 13:12 |
deze maand is er nog 8 1/2 en satyricon (favoriet) in filmmuseum o.a. | |
SaintOfKillers | dinsdag 23 december 2003 @ 08:17 |
Op 1 januari is er op Canvas om 20.50u. een docu over Fellini. Het is maar dat je het weet. | |
Gorro | donderdag 1 januari 2004 @ 20:52 |
Er begint nu een documentaire over de beste man op Canvas. | |
Sanvean | dinsdag 17 februari 2004 @ 16:36 |
Mijn favoriete Fellini's (top acht): 1 Otto e Mezzo Geweldige regisseur, die fantast! | |
Sanvean | maandag 23 februari 2004 @ 22:30 |
Net La Dolce Vita herzien, en verrek, de eerste keer dat het echt klikt tussen mij en die film! ![]() La Dolce Vita was veruit de eerste film van hem die ik zag; moest duidelijk nog wennen toen, blijkbaar. Want na veertien andere Fellini's te hebben gezien kan ik deze film veel beter in het goede perspectief zien... Personages die me een jaar geleden niet zo bevielen (zoals die Frankie Stout), en scene's die ik toen te lang vond (zoals met de media-optocht t.a.v. de heilige Madonna)...ik kan er nu in geheel van genieten. Bovendien zien we Mastroianni op zijn best en doet de rest van de cast ook weer mee op een heerlijke kijkbeurt te garanderen. Plus natuurlijk de dromerige scene's, beeldige fotografie enzovoorts. Vind Fellini misschien wel op zijn best in die momenten, waarin hij eerst de volle chaos creeert, om plotsklaps tot volledige rust/ verstildheid te komen. Transcendentie na de gekte, zeg maar. Echt zijn handelsmerk. Zie voor goede voorbeelden o.a. Amarcord en Roma. In La Dolce Vita: in bijvoorbeeld de vereringsscene van de Madonna: na de massa-aandacht de eenzame vrouw, lamenterend... Schuift een plaatsje op, samen met Roma en La Strada gedeeld vierde in de Fellini-top acht. ![]() | |
kinky_queen | maandag 23 februari 2004 @ 22:44 |
heb laatst 8 1/2 gezien en is een absoluut meesterwerk ![]() Er liggen er nog meer van Meneer op stapel... ![]() | |
Sanvean | maandag 23 februari 2004 @ 22:46 |
quote: ![]() Zekers een Meesterwerk! Maar nou wil ik namen weten, scene's, beelden- wat vond je het mooist (behalve de vrouwen natuurlijk). ![]() | |
kinky_queen | dinsdag 24 februari 2004 @ 05:39 |
quote:http://forum.fok.nl/topic/493091/2/50 vond het begin denk ik het mooist, die dream sequence, en verder die scenes in de tuin dat die camera 380 graden draait ![]() | |
Sanvean | dinsdag 24 februari 2004 @ 10:03 |
Aha, speciaal topic voor de recensies dus... Wist ik nie. ![]() Zelf: idd die droomsequentie, "zwevende" Cardinale in tuin, rumba met kindertjes & natuurlijk de scene met als ingredienten Mastroianni, een zweep en zeven-en-een-half vrouw. Super! Lievelingsscene van een Felini voor mij. (na 15 films, dus het kan nog veranderen hoor) ![]() | |
kinky_queen | dinsdag 9 maart 2004 @ 23:51 |
Heb net LA CITTA DELLE DONNE gezien en is een meesterwerk ![]() Kan niet w88 tot ik meer van de man zie ![]() | |
kinky_queen | donderdag 14 oktober 2004 @ 02:04 |
![]() met daarin: Deze collectie is R3 en is te koop op www.koreandvds.com [ Bericht 17% gewijzigd door Gorro op 14-10-2004 12:37:54 ] | |
Gorro | dinsdag 23 november 2004 @ 14:30 |
* Bidone, Il (The Swindlers) (1955)![]() De al oudere oplichter Augusto, werkt samen met twee jongere mannen, met allebei een nogal uiteenlopende levensstijl. Augusto vermijdt zich met hun problematische leventjes te bemoeien en leeft het goede leven. Wanneer hij plotseling zijn eigen dochter weer ziet en het blijkt dat zij geld nodig heeft, heeft hij dilemma. Zijn jongere partners zijn weg en hij besluit een klusje uit te voeren met onbekenden. Deze blijken niet zo goedaardig te zijn als hij had gehoopt. ![]() Samen met La Strada en Le Notti di Cabiria vormde deze film een trilogie over eenzaamheid. Net als die twee films is dit nog niet de Fellini waar de uitdrukking "Fellinesque" zijn oorsprong in vindt. De film vindt z'n wortels in het Italiaanse neo-realisme. Het begin van de film is heel lichtvoetig, mede door de leuke muziek van Nino Rota, maar naarmate de film vordert legt Fellini diepgaande thema's zoals eenzaamheid bloot. ![]() Het levert een mooi verhaal op, waar je toch mee gaat leven met de personages, ondanks dat het een stelletje oplichters zijn. Dit komt mede door het best goede acteerwerk van de cast. De cast bestond, zoals wel vaker bij Italiaanse film, deels uit Amerikanen die geen woord Italiaans spreken. Via nasynchronisatie werd dit probleem opgelost en dat de lippen dan niet synchroom lopen, had men toen maling aan. ![]() Venice Film Festival 1955 Nominatie Golden Lion #753 in de Greatest Films Top 1000 samengesteld door critici en regisseurs IMDb | |
Kolkus | donderdag 25 november 2004 @ 20:50 |
Ik stond vanmiddag met Satyricon in mijn handen. Is dit een aanrader, hij lijkt me wel interessant en over-the-top? | |
Gorro | donderdag 25 november 2004 @ 22:18 |
quote:O ja, daar moet ik nog steeds een post over maken, net als van Roma, die ik net iets beter vond. Aangezien het een verfilming is van een boek waar alleen nog maar fragmenten van over zijn, is de verhaallijn uiterst rommelig. Tog vond ik het een leuke film. Fellini leeft zich uit en dat levert een aantal erg mooie, fantasierijke scenes op. De film verveelt dus ook niet. Zeker de moeite waard wat mij betreft, maar het is niet z'n beste film. | |
el_hombre | donderdag 25 november 2004 @ 22:59 |
Ik had eerst La Strada gezien en dat vond ik een erg leuke film. Dus toen ben ik weer naar de videotheek gegaan om otte e mezzo te huren. Ik kon de film echter niet echt waarderen. Ik vond alles vrij saai en ik begreep de karakters niet echt goed. Daarnaast heb ik mede door andere invloeden de film halverwege moeten stopzetten. Ik vind dit best vreemd want normaal vind ik trage films waar niet zoveel in gebeurt best leuk. Ook de taal is het probleem niet. Zal ik het nog een keer proberen en het deze keer helemaal afkijken of zal ik eerst een andere film van Fellini kijken om er een beetje in te komen? | |
Gorro | donderdag 24 maart 2005 @ 20:10 |
* I Vitelloni (1953)![]() 'Vitelloni' staat voor jongeren met grote dromen maar zonder moed. Ze feesten en grappen, maar stellen slechts hun volwassenheid uit. Het verhaal handelt over vijf van dit soort jongens die opgroeien in een Italiaans kustplaatsje. Ze zijn allen jong en hebben een grote mond, maar ze prefereren de veiligheid van hun dorpje in plaats van het verwezenlijken van hun dromen. ![]() Fellini's derde film die hij ooit maakte is een erg sfeervolle en ook één van z'n betere. Zijnde misschien wel de meeste neo-realistische uit z'n oeuvre, biedt deze film een aantal momenten uit het leven van vijf jongens met grote idealen, waar haast niets van terecht komt. De montage hangt ook nauw samen met deze idealen. Wanneer ze enthousiast over hun dromen vertellen is deze heel snel, maar wanneer de idealen vervlogen zijn vertraagd deze weer. Het sterkste aspect van de film is toch de prettige en relaxte sfeer die er hangt. ![]() Academy Awards 1958 Nominatie Best Writing, Story and Screenplay - Written Directly for the Screen Venice Film Festival 1953 Winnaar Silver Lion Nominatie Golden Lion #286 in de Greatest Films Top 1000 samengesteld door critici en regisseurs IMDb | |
Gorro | zaterdag 7 mei 2005 @ 15:03 |
* E la nave va (And the Ship Sails On) (1983)![]() Juli 1914, een luxueus passagiersschip verlaat de kust van Italië met aan boord de as van de overleden operazangeres Tetua. Aan boord van het schip bevinden zich vele van haar vrienden, operazangers, acteurs en andere exotische mensen. Het leven op het schip is de eerste dagen zeer aangenaam, maar de sfeer neemt een radicale wending op het moment dat de kapitein een groep servische schipbreukelingen opneemt. Schipbreukelingen die de eerste tekenen van de op handen zijnde Eerste Wereldoorlog ontvluchten. ![]() Het latere werk van Federico Fellini staat niet bekend als zijn beste. Des te groter was de verrassing dat dit, naar mijn mening, één van z'n beste films blijkt te zijn. Het begin vat de ontwikkeling van de technische kant van het filmmedium op een leuke wijze samen. Het is opgenomen, of in elk geval wordt die illusie gewekt, met een van de eerste type camera's, zonder geluid, alleen het ratelen van een projector is te horen. Dan komen de geluiden van de omgeving erbij, tussentitels, dialogen en tenslotte kleur. ![]() De film is weer een feest voor het oog. Fellini heeft een neusje voor karakteristieke gezichten en onvergetelijke scenes. Het glasconcert, het hypnotiseren van de kip en de "opera-battle" in de machinekamer zijn moeilijk te vergeten. De sets zien er fantastische uit en vormen een mooi decor voor dit alles. De film is iets aan de lange kant en mist uiteindelijk misschien inhoud om hier een echt bijtende satire van te maken, maar de film is een plezier om naar te kijken. Opvallend trouwens dat Catherine Breillat één van de schrijvers is geweest, dat mens wat ons nu lastig valt met porno onder de noemer "kunst". ![]() #766 in de Greatest Films Top 1000 samengesteld door critici en regisseurs IMDb Criterion DVD | |
Eluc | woensdag 25 mei 2005 @ 17:07 |
quote:Voor liefhebbers van Fellini's 8½, zoals ik, wel interessant dacht ik. | |
dvdfreak | woensdag 25 mei 2005 @ 17:12 |
Ik heb alleen 8½ gezien wat een geweldige film moet de rest ook maar kijken | |
el_hombre | woensdag 25 mei 2005 @ 17:33 |
Ik heb inmiddels ook "amarcord" gezien En dat vond ik best een leuke film | |
Kolkus | woensdag 25 mei 2005 @ 18:08 |
Ik wil graag Casanova van Fellini zien, maar heb begrepen dat deze niet op DVD is uitgebracht. Weet iemand hier meer van?? | |
Gorro | dinsdag 31 mei 2005 @ 17:25 |
* Giulietta degli spiriti (Juliet of the Spirits) (1965)![]() Als een vrouw vermoedt dat haar echtgenoot vreemdgaat, huurt ze een detective in die dit moet controleren. Als hij haar vermoedens bevestigt, komt ze voor de moeilijke keuze te staan haar man te verlaten of niet. ![]() Voor z'n eerste film in kleur pakt Fellini meteen flink uit. De decors en kostuums zien er prachtig en kleurrijk uit en de Oscar nominaties daarvoor zijn dan ook zeer terecht. Met deze uitbundige decors en kostuums creëert Fellini een fantasievolle en surrealistische wereld van dromen en herinneringen, zoals hij dat ook deed in 8½, maar dan nog een stapje verder. ![]() Net als 8½ is deze film ook voor een groot deel autobiografisch. Masina speelt eigenlijk haarzelf en Giorgio, de man van Masina's karakter, moet Fellini zelf voorstellen. Veel van de dromen waren dan ook daadwerkelijk dromen van Fellini. De film was toentertijd zowel financieel als bij de critici een flop, maar heeft later meer erkenning vergaard. De film is soms wat in onbalans, maar je weet nooit wat je te wachten staat en dat maakt de film erg leuk om naar te kijken. ![]() Academy Awards 1967 Nominatie Best Art Direction-Set Decoration, Color Nominatie Best Costume Design, Color Golden Globes 1966 Winnaar Best Foreign-Language Foreign Film #826 in de Greatest Films Top 1000 samengesteld door critici en regisseurs IMDb Criterion Collection DVD | |
Sokolsky | dinsdag 31 mei 2005 @ 17:37 |
Ziet er kleurrijk uit, maareh... wat is dat op het laatste plaatje? | |
Kolkus | dinsdag 31 mei 2005 @ 19:43 |
Haha, dat is de eerste Fellini die ik gezien heb. Vond 'em in visueel opzicht overdonderend, maar het verhaal kon me totaal niet boeien en ik vond de meeste karakters vooral irritatie opwekken. Nu ik meer van Fellini gezien heb, weet ik wat ik kan verwachten en ben ik het meer gaan waarderen. Trouwens, nogmaals, weet iemand of Fellini's Casanova op DVD uitgebracht is, kan 'em nergens vinden?? | |
Sokolsky | dinsdag 31 mei 2005 @ 20:10 |
Maar wat is dat zwarte ding nu? Het komt uit een droomscène ofzo? | |
Gorro | dinsdag 31 mei 2005 @ 20:33 |
quote:Het is een standbeeld van een slang waar die vrouw tussen kronkelt. Komt inderdaad uit een droom/hallucinatie. | |
Gorro | dinsdag 31 mei 2005 @ 20:34 |
quote:Bij mij weten is die inderdaad nog niet op DVD verschenen... | |
Kolkus | dinsdag 31 mei 2005 @ 21:41 |
Jammer, want het schijnt een indrukwekkend visueel spektakel te zijn. Wie weet komt 'ie binnenkort alsnog op dvd uit... | |
Posdnous | dinsdag 31 mei 2005 @ 21:43 |
quote:En bovendien extreem kitsch ![]() | |
Kolkus | woensdag 1 juni 2005 @ 14:57 |
quote:Ik zag Casanova vanmiddag (bij Plato nota bene) op DVD liggen, dus heb 'em meteen meegenomen ![]() | |
Gorro | donderdag 21 juli 2005 @ 13:05 |
Aanstaande zondag komt na zomergasten Casanova op tv als keuze van Cees Nooteboom. Ik ben benieuwd, heb hem zelf nog niet gezien. | |
Gorro | zondag 24 juli 2005 @ 20:14 |
quote:Vanavond dus. 23:30 uur Nederland 3 | |
Gorro | maandag 25 juli 2005 @ 12:59 |
* Il Casanova di Federico Fellini (1963)![]() Fellini’s kijk op het leven en de mythe van Casanova, een libertijn die leefde in de 18e eeuw en uit was op het verzamelen van zoveel mogelijk sexuele veroveringen. ![]() Nina Rota zou voor deze film zijn laatste filmscore schrijven. Het lijkt alsof hij dit van te voren wist, want in plaats van z'n gewoonlijke haast carnavalesque stijl, komt hij hier met een prachtige melancholische score op de proppen, die in contrast staat tot de bombarie op het scherm.<br> Zoals veel van z'n late films is ook hier de samenhang ver zoek, zoals ook blijkt uit de volgende quote: "Ik weiger te gehoorzamen aan twee wetten van de klassieke cinema: de identificatie met het hoofdpersonnage en het chronologische verloop van het verhaal met zijn dramatische vooruitgang." Wellicht ook de reden waarom hij ook deze film zo goed als zonder script te schieten. Grappig dat hij juist daarvoor een Oscar-nominatie in de wacht sleepte met deze film. ![]() De film is typerend voor het latere werk van Fellini. Een bombastisch, extravagant en kleurrijk rariteiten kabinet doorspekt met surrealisme, humor en fantasie. De sets en kostuums zien er prachtig uit en de acteurs hebben alleen een heel karakteristieke kop. Een bij tijden haast onherkenbare Donald Sutherland speelt de titelrol en voelt zich daarin nooit helemaal in op z'n gemak. De film gaat met horten en stoten vooruit en blijkt uiteindelijk te leeg te zijn om echt te boeien. Toch is de film zeker de moeite waard, al was het maar om de lachwekkende mechanische seksscenes en de mooie melancholische filmscore van Nina Rota. ![]() Academy Awards 1977 Nominatie Best Writing, Screenplay Based on Material from Another Medium Nominatie Best Costume Design BAFTA Awards 1978 Winnaar Best Costume Design Winnaar Best Production Design/Art Direction Nominatie Best Cinematography #310 in de Greatest Films Top 1000 samengesteld door critici en regisseurs IMDb | |
Gorro | woensdag 24 augustus 2005 @ 14:43 |
Vanavond 23:30 komt op Nederland 1 bij AVRO Close up een documentaire over Fellini. | |
Kolkus | woensdag 24 augustus 2005 @ 16:36 |
quote:Bedankt voor de tip, ga ik zeker kijken/opnemen! Ander vraagje, heeft iemand Innervista gezien?? De enige latere Fellini-film die er door de critici nog genadig vanaf komt. Ben ik erg benieuwd naar, maar heb 'em nog nooit op dvd zien liggen. | |
Sai | woensdag 24 augustus 2005 @ 17:17 |
quote:Hij is in R1 te krijgen, met de lelijkste DVD-hoes ooit geproduceerd. Ik heb Casanova, Notte di Caberia en Giulietta degli spiriti nog klaarliggen voor de komende maand. Smakelijk. ![]() | |
Kolkus | vrijdag 26 augustus 2005 @ 12:58 |
quote:Ik had 'em opgenomen en gisteravond gekeken. Leuke documentaire, met helaas te weinig filmbeelden naar mijn mening. Grappig vooral dat Fellini zonder een script werkte en de acteurs ter plekke moesten improviseren en vaak pas bij de nasynchronisatie teksten kregen. Zo gaf Donald Sutherland aan bij Casanova vaak hardop tot tien te tellen tijdens de dialogen, om die later, dus niet passend bij de mondbewegingen, pas met tekst in te spreken. | |
Pietverdriet | vrijdag 17 februari 2006 @ 14:11 |
Voor de Fans, er zijn 3 films van Fellini in de aanbieding bij de Aldi op DVD. E la nave va Ginger et Fred La dolce Vita 6,95 per stuk | |
Vava | vrijdag 17 februari 2006 @ 21:03 |
quote:La Dolce Vita, ik had hem al eens gezien en nu dus ook gekocht ![]() ![]() | |
Kolkus | zaterdag 18 februari 2006 @ 15:31 |
E la nave va is trouwens erg de moeite waard, zeker voor 7 Euro! | |
Gillingham | vrijdag 24 februari 2006 @ 14:05 |
Donderdag 9 maart is Amarcord te zien op de Radboud Universiteit Nijmegen. Bovendien zal deze ingeleid worden. Ben erg benieuwd, heb de film nog niet gezien en voor 1,50 op een groot scherm zal ik daar zeker verandering in brengen. | |
Kolkus | vrijdag 24 februari 2006 @ 18:31 |
Moet je zeker doen! Amarcord is wat wisselvallig maar zeker de moeite waard, zeker op het witte doek ![]() | |
Gorro | vrijdag 13 juli 2007 @ 14:39 |
* Lo sceicco bianco (The White Sheik) (1952)![]() Komedie uit de beginperiode van Fellini. Wanda en Ivan zijn net getrouwd en op huwelijksreis in Rome. Ivan wil familie, de paus en de bekende bezienswaardigheden bezoeken en heeft het verblijf dan ook tot op de minuut uitgestippeld. Wanda heeft echter andere bedoelingen. Zij droomt ervan de held uit een populaire fotoroman, de blanke sjeik, te zien te krijgen. ![]() Oorspronkelijk was Michelangelo Antonioni bezig met dit verhaal. Hij werd echter ziek en verkocht het verhaal aan een producer, die het overgaf aan Fellini. Het zou Fellini's eerste film zijn als solo-regisseur, na Luci del varietà die hij samen regisseerde met Alberto Lattuada en overigens ook de favoriete film van Orson Welles uit het oeuvre van Fellini. ![]() Het resultaat is een leuke comedy waarin vooral de film-shoot op het strand een heerlijke scene is. De chaos, de kitsch en de magische manier waarop "catta" herhaalt wordt, begeleid door de muziek van Nina Rota zijn een voorbode voor de dingen die zouden volgen in de rest van zijn carrière. Overigens duikt Giullietta Masino ook nog even op als de prostituee Cabiria, die later met Le notti di Cabiria haar eigen film zou krijgen. ![]() IMDb Criterion Collection DVD | |
Flitspaal | dinsdag 8 september 2009 @ 20:36 |
Ik heb pas Lo sceicco bianco gezien. Ik vond het een prettige Fellini film. Maar de cast was dan ook sterk. Alberto Sordi is een geweldig acteur, zoals we ook in andere films kunnen zien. Maar de frisheid van deze film spat er van af. De manier waarop de familie van Ivan semi-begripvol blijft over de afwezigheid van Wanda is ook noemenswaardig, naast de ontknoping natuurlijk. Tot nog toe de beste Fellini die ik heb gezien. Ik sta nu op 11. | |
Timo20 | dinsdag 8 september 2009 @ 21:49 |
Voor de liefhebbers (en de mensen die in de buurt wonen): op woensdag 23 september draait in filmhuis Lumiere in Maastrich Otto e Mezzo ![]() | |
Toad | woensdag 9 september 2009 @ 00:33 |
Er komt een nieuwe release van La Dolce Vita aan btw: http://www.cinemien.nl/sites/homescreen.php?taal=nl&land=nl&page=synopsis&barcode=8717249476023 | |
huhggh | woensdag 9 september 2009 @ 21:49 |
quote:Jammergenoeg niet in de buurt, anders was ik zeker gegaan. Wat een mooie film is dat. | |
Timo20 | woensdag 9 september 2009 @ 21:53 |
quote:Waarschijnlijk dezelfde release als de al bestaande versie, alleen in een andere verpakking... |